Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
https://www.google.com/ma....387341,94m/data=!3m1!1e3Joris748 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:07:
[...]
De wind hoeft er niet eens onder te schieten. Ook de zuigende werking door onderdruk kan dit veroorzaken. De wind kan namelijk versnellen boven het dak.
Hierzo, lijkt net gelegd te zijn. Vroeg mij meer af, wat zou hier fout zijn gegaan. Dat het door veel wind is gekomen is nogal duidelijk
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat is windzone 2. Als je de verkeerde windzone pakt (bijvoorbeeld 0) dan ben je tientjes goedkoper uit maar is het niet bestand tegen zoveel wind.padoempats schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:34:
[...]
https://www.google.com/ma....387341,94m/data=!3m1!1e3
Hierzo, lijkt net gelegd te zijn. Vroeg mij meer af, wat zou hier fout zijn gegaan. Dat het door veel wind is gekomen is nogal duidelijk
De andere panelen hebben zo te zien geen schade dus dit lijkt op een montagefout of te zwak materiaal.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Een paneel met deuk erin? Hier is wat anders gebeurt denkasing schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:15:
[...]
Dat is windzone 2. Als je de verkeerde windzone pakt (bijvoorbeeld 0) dan ben je tientjes goedkoper uit maar is het niet bestand tegen zoveel wind.
De andere panelen hebben zo te zien geen schade dus dit lijkt op een montagefout of te zwak materiaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Het is vooral interessant om te weten waarom de wind dit heeft kunnen veroorzaken. Je kunt nog zoveel kappen monteren om te voorkomen dat de wind eronder schiet, maar als het door zuiging komt liggen je panelen er bij de volgende storm weer af.padoempats schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:34:
[...]
https://www.google.com/ma....387341,94m/data=!3m1!1e3
Om problemen structureel op te lossen, moet je de bronoorzaak kennen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Is er hier iemand die dat ook gedaan heeft en weet hoeveel dit ongeveer zou moeten kosten om het te laten doen?
Is het eventueel ook iets wat ik zelf zou kunnen doen? (Het zit ongeveer 2 meter boven een platdak)
[ Voor 6% gewijzigd door gurbe op 18-02-2022 08:29 ]
Ik zal een CV pijp moeten verplaatsen en een beluchtingspijp moeten verwijderen. Die laatste was er om de VR ketel van lucht te voorzien maar VR werd HR dus die is overbodig. Mijn buurman moet hetzelfde plus de schoorsteenpijp van zijn houtkachel.gurbe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:06:
Om een paneel extra te kunnen plaatsen zou ik de afvoer op een schuin dak van de mechanische ventilatie ongeveer een halve meter moeten verplaatsen.
Is er hier iemand die dat ook gedaan heeft en weet hoeveel dit ongeveer zou moeten kosten om het te laten doen?
Is het eventueel ook iets wat ik zelf zou kunnen doen? (Het zit ongeveer 2 meter boven een platdak)
Dat kan allemaal

Heb je al enig idee wat het gaat kosten om het te laten doen?asing schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:32:
[...]
Ik zal een CV pijp moeten verplaatsen en een beluchtingspijp moeten verwijderen. Die laatste was er om de VR ketel van lucht te voorzien maar VR werd HR dus die is overbodig. Mijn buurman moet hetzelfde plus de schoorsteenpijp van zijn houtkachel.
Dat kan allemaal. Of je het zelf wil doen is een tweede. Ik heb hoogtevrees.
Ik heb geen idee, mijn buurman heeft geen hoogtevrees dus hij zal het dak wel op gaan.gurbe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:36:
[...]
Heb je al enig idee wat het gaat kosten om het te laten doen?
Je hebt een nieuwe dakdoorvoer nodig, er moet een gat in je dak gezaagd worden, dak doorvoer plaatsen, lijp verplaatsen en aansluiten. Dan leg je de pan die je over hebt naar de andere kant waar je een pan mist en maak je het gat in je dak weer dicht.
OK Dankje.asing schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:44:
[...]
Ik heb geen idee, mijn buurman heeft geen hoogtevrees dus hij zal het dak wel op gaan.
Je hebt een nieuwe dakdoorvoer nodig, er moet een gat in je dak gezaagd worden, dak doorvoer plaatsen, lijp verplaatsen en aansluiten. Dan leg je de pan die je over hebt naar de andere kant waar je een pan mist en maak je het gat in je dak weer dicht.
En het achtergebleven gat dichtmaken neem ik aan? Hoe doe je dat? Met Pur?
Hoe ga je het gat zagen, met een boormachine met zo'n zaagrondje erop?
Ik heb de pijp laten vervangen door een ventilatie dakpan. Zo'n laag modelletje waar het paneel gewoon overheen kan. Wel zo makkelijkgurbe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:06:
Om een paneel extra te kunnen plaatsen zou ik de afvoer op een schuin dak van de mechanische ventilatie ongeveer een halve meter moeten verplaatsen.
Nb: kan niet met de cv pijp, die moet een minimale hoogte uitsteken boven het dak
Nou, het gat is een flink gat hier. Dus ik denk aan een dot steenwol of zo. Het zit onder de panelen met een pan erop. Dus erg nat wordt het niet. Daarna de zolder maar eens isoleren met platen.gurbe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:46:
[...]
OK Dankje.
En het achtergebleven gat dichtmaken neem ik aan? Hoe doe je dat? Met Pur?
Hoe ga je het gat zagen, met een boormachine met zo'n zaagrondje erop?
Ik gok decoupeerzaag. Bedenk dat een pijp een cm of 10-15 dik is.
Juist m.b.t. de zuigkracht van de wind mis ik nog handvatten voor mijn installatie op m'n veranda. Ik ga m'n panelen zo goed als plat leggen (krap 1% afschot), waarbij de panelen strak tegen de rand komen. De panelen liggen vrijwel volledig achter de zinkkraal (komen er max 1 cm bovenuit). Ik zit in windgebied III.Joris748 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 06:59:
[...]
Het is vooral interessant om te weten waarom de wind dit heeft kunnen veroorzaken. Je kunt nog zoveel kappen monteren om te voorkomen dat de wind eronder schiet, maar als het door zuiging komt liggen je panelen er bij de volgende storm weer af.
Voor de eerste rij van 4 panelen (die strak tegen de rand komen), heb ik 37,5kg ballast per paneel gepland.
Algemeen zie je richtlijnen voor de hoeveelheid ballast per paneel afhankelijk van hellingshoek/hoogte en windgebied. Daarbij wordt echter ook altijd gesproken over een minimale afstand tot de dakrand.
Ik ben nu op zoek wat in mijn geval afdoende is. Iemand een idee?
10 tegen 1 onvloldoende sterkte (stijfheid) in de constructie. of dat veroorzaakt is door verkeerd monteren of verkeerd of te weinig ballast plaatsen is en blijft gokken van een foto de wind was waarschijnlijk te zacht om te zeggen dat het een 1 in a milion wind stoot was, maar ook dat is nog mogelijk en ik snap ook niet waarom mensen het willen weten. reken gewoon je eigen situatie goed uit, volg montage voorschriften (1 boutje kan het verschil zijn) en dan is de kans heel klein dat het jouw overkomt. en anders gewoon lekker vast schroeven.Joris748 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 06:59:
[...]
Het is vooral interessant om te weten waarom de wind dit heeft kunnen veroorzaken. Je kunt nog zoveel kappen monteren om te voorkomen dat de wind eronder schiet, maar als het door zuiging komt liggen je panelen er bij de volgende storm weer af.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
lijkt wel of er meer panelen liggen dan er in de gaten passenreneeke1970 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 05:55:
[...]
Een paneel met deuk erin? Hier is wat anders gebeurt denk
Klopt helemaal. Maar ik hoef gelukkig alleen maar een afvoer van de mechanische ventilatie te laten verplaatsen.BarryH schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:24:
@gurbe CV dakdoorvoer gaat wel over afvoer van rookgassen. Dus dat wil je wel kundig gemonteerd hebben. Zou jammer zijn om tijdje later door b.v. CO .......
Kan de oude dakvoer hergebruikt worden? Ik bedoel: het pijpje en de "plastic pan" waar het pijpje aanvast zit kunnen die hergebruikt worden?asing schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:44:
[...]
[ Voor 48% gewijzigd door gurbe op 18-02-2022 11:37 ]
Wat je ziet is dat oude doorvoeren een loodslab hebben, dat is tegenwoordig niet meer zo. De loodslab slijt langzaam dus ik denk dat je er verstandig aan doet om die gewoon te vervangen. Op zondagmiddag op je dak zitten en die slab breekt dan wordt je ook niet gelukkig.gurbe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:30:
[...]
Kan de oude dakvoer hergebruikt worden? Ik bedoel: het pijpje en de "plastic pan" waar het pijpje aanvast zit kunnen die hergebruikt worden?
Jij bent niet alleenZenix schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:35:
Ik zit met die storm vanmiddag waarschijnlijk wel in spanning, of alle zonnepanelen op het dak blijven. Hebben jullie dat ook? Dit is de zwaarste storm voor mijn set. Ik heb er wel vertrouwen in, maar zal denk ik wel elke keer in de achtertuin kijken of er geen panelen liggen
Panelen liggen hier WZW op een 15 graden pannen dak met het clickfit evo systeem.
Maar gisteren was als ik het goed begrijp slechts een voorproefje van wat er nu aan aan het komen is.We gaan het zien.
Ik heb 36 kg, panelen 5 cm van rand af, en op zes meter hoogte, liggen er nog steedsCranberry schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:15:
[...]
Juist m.b.t. de zuigkracht van de wind mis ik nog handvatten voor mijn installatie op m'n veranda. Ik ga m'n panelen zo goed als plat leggen (krap 1% afschot), waarbij de panelen strak tegen de rand komen. De panelen liggen vrijwel volledig achter de zinkkraal (komen er max 1 cm bovenuit). Ik zit in windgebied III.
Voor de eerste rij van 4 panelen (die strak tegen de rand komen), heb ik 37,5kg ballast per paneel gepland.
Algemeen zie je richtlijnen voor de hoeveelheid ballast per paneel afhankelijk van hellingshoek/hoogte en windgebied. Daarbij wordt echter ook altijd gesproken over een minimale afstand tot de dakrand.
Ik ben nu op zoek wat in mijn geval afdoende is. Iemand een idee?
1 PVoutput . Dongen NB
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Waarom geen zijpanelen?Doomedahab schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:22:
Ik vind het ook spannend. Met de storm van gisteren zag ik mijn liggende panelen zelf aardig vibreren, maar de constructie zelf (solarstell connect plat dak, zonder zijpanelen, met achterpaneel) gaf geen krimp.
Maar gisteren was als ik het goed begrijp slechts een voorproefje van wat er nu aan aan het komen is.We gaan het zien.
Hier ook solarstell oost/west maar met zowel achter als zijpanelen. Ligt er al sinds oktober 2020 en heeft wat stormen overleeft dus deze zal het ook wel overleven hoewel ik dit ook minder comfortabel vind dan wanneer het windstil is
@Ronald ruig
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Solarstell neemt ze niet mee in de berekeningen voor ballast, en het is een "extra" item wat je mee kan bestellen. Dit in tegenstelling tot Esdec volgens mij, die levert ze wel altijd standaard mee.
Enfin, mijn leverancier had ze op het moment van leveren niet op voorraad, maar achteraf na installatie bleek dat op de locatie waar ik ze heb liggen je de zijkanten nergens vanaf de begane grond kan zien, dus vond ik het niet nodig die zijpanelen nog na te laten leveren. Ik heb de berekende hoeveelheid ballast in de bakken liggen, plus het grind dat ik weg moest halen om de liggers op het dakleer te laten rusten. Het zal dus wel goed gaan (famous last words
[ Voor 7% gewijzigd door Doomedahab op 18-02-2022 16:19 ]
nopeZenix schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:35:
Ik zit met die storm vanmiddag waarschijnlijk wel in spanning, of alle zonnepanelen op het dak blijven. Hebben jullie dat ook?
Oh, apart. Ik heb het zelf gelegd en oost/west setjes gekocht van solar-outlet en daar zaten zijpanelen standaard bij. Ik heb juist de achterpanelen apart moeten regelen omdat ik het \ / \ / heb liggen ipv / \ / \.Doomedahab schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:17:
[...]
Solarstell neemt ze niet mee in de berekeningen voor ballast, en het is een "extra" item wat je mee kan bestellen. Dit in tegenstelling tot Esdec volgens mij, die levert ze wel altijd standaard mee.
Enfin, mijn leverancier had ze op het moment van leveren niet op voorraad, maar achteraf na installatie bleek dat op de locatie waar ik ze heb liggen je de zijkanten nergens vanaf de begane grond kan zien, dus vond ik het niet nodig die zijpanelen nog na te laten leveren. Ik heb de berekende hoeveelheid ballast in de bakken liggen, plus het grind dat ik weg moest halen om de liggers op het dakleer te laten rusten. Het zal dus wel goed gaan (famous last words)
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zo zie je ze meestal in webshops aangeboden:Termy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:25:
[...]
Oh, apart. Ik heb het zelf gelegd en oost/west setjes gekocht van solar-outlet en daar zaten zijpanelen standaard bij. Ik heb juist de achterpanelen apart moeten regelen omdat ik het \ / \ / heb liggen ipv / \ / \.
https://www.solar-outlet....onnect-1-paneel-zuid.html
Met zijkappen als extra optie.
Ik had ze wel op de offerte staan dus, maar ze waren in back-order. Morgen laat ik je weten of ik het nog steeds een goed idee vind dat ik ze heb afbesteld nadat ik constateerde dat ze geen optisch voordeel hadden
EDIT: Ik zie nu dat Oost-West opstellingen de zijkappen er wel standaard bij hebben zitten:
https://www.solar-outlet....ntageset-oost-west-2.html
[ Voor 11% gewijzigd door Doomedahab op 18-02-2022 16:56 ]
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
In die zin is het wel goed om even te zien wat deze storm allemaal doet om daar rekening mee te houden in de ontwerpen van mijn betonnen voeten
Ander vraagje, iemand een idee van welk merk deze zijn? Ik wil ze namelijk te koop zetten op Marktplaats maar ik heb geen idee en de verkoper weet het ook niet, zat op zijn huis bij aankoop.
:strip_exif()/f/image/NTnNVB9IXOWa2XVBZWZHFerY.jpg?f=fotoalbum_medium)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:02:
Dat een paneel goed vast zit betekent niet dat hij veilig is.![]()
[Afbeelding]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Oeps.....Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:02:
Dat een paneel goed vast zit betekent niet dat hij veilig is.![]()
[Afbeelding]

Garantie lijkt het me in ieder geval niet maar vanuit de verzekering 5 jaar oude panelen 'gratis' vervangen door veel beter renderende nieuwe lijkt me best fraudegevoelig.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
dat zal opstal zijn, dakpannen vallen doorgaans niet onder je inboedel.hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:12:
Valt zoiets eigenlijk onder de inboedelverzekering?
Garantie lijkt het me in ieder geval niet maar vanuit de verzekering 5 jaar oude panelen 'gratis' vervangen door veel beter renderende nieuwe lijkt me best fraudegevoelig.
Net even opgezocht: bij koophuizen onder opstal, bij huurhuizen is het toch echt inboedel...twain4me schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:20:
dat zal opstal zijn, dakpannen vallen doorgaans niet onder je inboedel.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
ik zei dakpan.hoevenpe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:24:
[...]
Net even opgezocht: bij koophuizen onder opstal, bij huurhuizen is het toch echt inboedel...
plat dak constructies vallen idd soms onder inboedel soms onder opstal. daarom was het soms verstandig beide onder te brengen bij dezelfde partij dan had/heb je minder gezeur.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Hier ook solarstell connect plat dak met zij en achterpanelen.Doomedahab schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:22:
Ik vind het ook spannend. Met de storm van gisteren zag ik mijn liggende panelen zelf aardig vibreren, maar de constructie zelf (solarstell connect plat dak, zonder zijpanelen, met achterpaneel) gaf geen krimp.
Ik heb zomer 2021 de gehele installatie om de zoveel meter kleine witte stippen geverft.
Na de storm van woensdag (windkracht 8 - vlagen van 10) eea gecontroleerd .. alles nog prima op zn plek.
Ook hier spannend

De grap van oost/west is juist dat dat niet hoeft dus als het goed is niet (er zijn geen rechten te ontlenen aan deze uitspraakJapie.G schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:49:
Heb bij de solarstell oost west wel zijpanelen en achterpanelen op de achterste rij. Hadden die achterpenelen er eigenlijk ook tussen de oost west / \ rij niet opgemoeten? Vin het wel bloedstollend spannend dit..

Krijg gewoon een NL alert over de woei.. waait het dan? pic.twitter.com/Tye1qbQ6rR
— Richard (@RichardMaasdijk) 18 februari 2022
:strip_exif()/f/image/fDwJK3duyWgtwc3wCKfXqAyt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Pinobigbird op 18-02-2022 18:16 ]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Snel in je schuur verstoppen, misschien doen ze het nog..Pinobigbird schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:15:
Jongens dit is echt niet goed voor m'n hart, deze beelden![]()
![]()
[Twitter]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Leuk project. Had ze naar het oosten gelegd, dus de wind kon er wel onder vanuit het westen. Ligging regio Rotterdam. Twijfelde nog naar het westen te draaien.
Ik heb de panelen vanmorgen niet gecontroleerd. 1 van de panelen ligt nu bij de buren in de tuin met de aansluitingen inverter. Zag dat 1 van de klemmen volledig krom getrokken was op 1 van de voeten. Dus had ik maar gecontroleerd... Ik denk eigenlijk dat de uitschieters van windkracht 12 voor de betonvoeten mogelijk wel veel te kwetsbaar zijn... En er ligt alleen bitumen met rubber op de garage.
De overige panelen lagen nog op het dak / gelukkig dakleer niet beschadigd wat ik kon zien. De panelen, wat krasjes maar verder leken ze intact. Heb ze maar snel met een inbus horizontaal snel, snel op het dak gelegd. Morgen meer ;-)
Ik twijfel nog om ze er weer op te gaan leggen. Ik ga ze niet verankeren door en door, is nu nog mijn idee.
Andere opties? Mogelijk een frame oost/west toch met wat (meer) ballast?
Owja dan zit ik weer met het probleem dat mijn inverter maar 1 string heeft: Growatt MIC 2500TL-X
[ Voor 9% gewijzigd door dr.nld op 18-02-2022 18:39 ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019
Ik heb hier stevige platen aan de achterkant van de betonvoeten geplaatst. Hierdoor kan de wind minder/niet grip krijgen onder de panelen.
You are not aloneZenix schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:35:
Ik zit met die storm vanmiddag waarschijnlijk wel in spanning, of alle zonnepanelen op het dak blijven. Hebben jullie dat ook? Dit is de zwaarste storm voor mijn set. Ik heb er wel vertrouwen in, maar zal denk ik wel elke keer in de achtertuin kijken of er geen panelen liggen
Dit is echt een horrorfilmpje wat dat aangaat
https://media.discordapp....022-02-18_at_15.46.37.mp4
Mijn panelen (215 x 115 495 plakkaten) liggen met een valkpro P10 OW en met ballast sinds twee weken. Ik houd mn hart vast
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Geen loodslab hier. Dit is de onderkant:asing schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Wat je ziet is dat oude doorvoeren een loodslab hebben, dat is tegenwoordig niet meer zo. De loodslab slijt langzaam dus ik denk dat je er verstandig aan doet om die gewoon te vervangen. Op zondagmiddag op je dak zitten en die slab breekt dan wordt je ook niet gelukkig.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dDQhzWr9FPMsY99HgBmxgtvc.jpg?f=user_large)
Als er geen loodslab aanzit kun je dan gewoon de oude doorvoer hergebruiken? Of is het dan ook verstanding om een nieuwe te halen?
[ Voor 9% gewijzigd door gurbe op 18-02-2022 22:19 ]
[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 18-02-2022 19:26 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zonnepanelen waaien van het dak van een appartementencomplex in Zeeburgereiland, Amsterdam. #Eunice pic.twitter.com/OtiJimLbBe
— Rudy Bouma 🧑💻🎦 📺 (@rudybouma) 18 februari 2022
Jinko heeft ze:c-nan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:54:
Ik kan op de bekendere webshops/websites niet filteren op formaat. Bestaan er (full black) panelen van 375 Wp (of meer) waarvan de lengte onder de 1700mm is?
https://www.solartoday.nl...n-type-60-cells-zwart.pdf
370 Wp zijn leverbaar dacht ik bij vestiging Alkmaar via de bovengenoemde webwinkel (URL).
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 18-02-2022 21:02 ]
Ik wil graag ook energie (lees: geld) besparen door te investeren in PV-installatie en een warmtepomp. Alleen de investeringskosten weerhouden mij om ook te investeren in een L/W warmtepomp, want ik heb al 2 offertes ontvangen voor 10-12 PV-panelen en ze kosten incl. montage ongeveer €7100,-
Meer dan €8000,- investeren wil ik niet, dus zal een L/W warmtepomp afvallen.
Onze huidige situatie:
800m3 gas + 2900kWh. Tussenwoning uit 1998 met 2 platte daken, het laagste dak (kleur: oranje) ligt 1 verdieping lager. Op dit lage dak komt schaduw van het hoge dak. Op het hoge dak komt schaduw van de bomen aan westgevel. In de woonkamer ligt 30m2 vloerverwarming, alle overige ruimte hebben standaard radiatoren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/P7hH7tGcVlbFXn4a3a49P8vE.png?f=user_large)
Nu zit ik te denken: Kan je nog meer gas (lees: geld) besparen door PV-panelen met een buffervat voor SWW + CV ? Mijn gedachte is: Wanneer er geen vraag is van elektrische apparaten, kan de elektriciteit gebruikt worden voor het opwarmen van water in het buffervat.
Is de extra investering van een buffervat met verwarmingselement tussen PV-panelen en omvormer de moeite waard?
PV-panelen: circa €7000,-
Buffervat: €500,- (aanname, zonder onderbouwing)
/f/image/kr9ongT24ME7dOh19k8uzsqu.png?f=fotoalbum_large)
Wie kan me hier meer over vertellen of de extra investering het geld waard is?
7k euro voor 10-12 panelen klinkt wel bizar duur, overigens. Daarnaast: PV bespaart geen energie.
Eerst die PV... Met offertes 7K voor 10 panelen heb je... Redelijke .... laat maar... NieChoe... Daar gaan we geen vuile woorden aan vuil maken...
Dat moet voor... richting de helft kunnen.
Dus maak even een topic aan volgens deze handleiding: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
De warmtepomp vraagstukken komen daarna
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Die foto, dat is niet jouw situatie? Had je serieus 50kg ballast per paneel op een paar meter boven de grond en is het toch los gekomen?? Ik wil zelf 5 panelen met betonnen voeten op de carport leggen, wel rondom dicht maken en de wind komt niet van achter zeg maar, maar als ik dit lees ga ik me toch beraden op extra mogelijkheden voor het tijdelijk vast kunnen zetten van het geheel met spanbanden ofzo...dr.nld schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:32:
Plat dak garage, hier bij piek windkracht 10-11 zag ik ze opstijgen. 6 stuks geïnstalleerd met elk 50 kg betonvoeten van 2 meter 10 graden in september 2021. https://www.sun-solar.nl/...0/4x-370W-1-1153x1536.jpg
Leuk project. Had ze naar het oosten gelegd, dus de wind kon er wel onder vanuit het westen. Ligging regio Rotterdam. Twijfelde nog naar het westen te draaien.
Ik heb de panelen vanmorgen niet gecontroleerd. 1 van de panelen ligt nu bij de buren in de tuin met de aansluitingen inverter. Zag dat 1 van de klemmen volledig krom getrokken was op 1 van de voeten. Dus had ik maar gecontroleerd... Ik denk eigenlijk dat de uitschieters van windkracht 12 voor de betonvoeten mogelijk wel veel te kwetsbaar zijn... En er ligt alleen bitumen met rubber op de garage.
De overige panelen lagen nog op het dak / gelukkig dakleer niet beschadigd wat ik kon zien. De panelen, wat krasjes maar verder leken ze intact. Heb ze maar snel met een inbus horizontaal snel, snel op het dak gelegd. Morgen meer ;-)
Ik twijfel nog om ze er weer op te gaan leggen. Ik ga ze niet verankeren door en door, is nu nog mijn idee.
Andere opties? Mogelijk een frame oost/west toch met wat (meer) ballast?
Owja dan zit ik weer met het probleem dat mijn inverter maar 1 string heeft: Growatt MIC 2500TL-X
[ Voor 7% gewijzigd door JT op 19-02-2022 00:54 ]
Ecodan warmtepomp
Dankjewel. Zal ik binnenkort doen.Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:41:
@CAD-tekenaar Stapje voor stapje...
Eerst die PV... Met offertes 7K voor 10 panelen heb je... Redelijke .... laat maar... NieChoe... Daar gaan we geen vuile woorden aan vuil maken...
Dat moet voor... richting de helft kunnen.
Dus maak even een topic aan volgens deze handleiding: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
De warmtepomp vraagstukken komen daarna
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Laat dat warm water idee maar varen....CAD-tekenaar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:28:
Tweakers,
Ik wil graag ook energie (lees: geld) besparen door te investeren in PV-installatie en een warmtepomp. Alleen de investeringskosten weerhouden mij om ook te investeren in een L/W warmtepomp, want ik heb al 2 offertes ontvangen voor 10-12 PV-panelen en ze kosten incl. montage ongeveer €7100,-
Meer dan €8000,- investeren wil ik niet, dus zal een L/W warmtepomp afvallen.
Onze huidige situatie:
800m3 gas + 2900kWh. Tussenwoning uit 1998 met 2 platte daken, het laagste dak (kleur: oranje) ligt 1 verdieping lager. Op dit lage dak komt schaduw van het hoge dak. Op het hoge dak komt schaduw van de bomen aan westgevel. In de woonkamer ligt 30m2 vloerverwarming, alle overige ruimte hebben standaard radiatoren.
[Afbeelding]
Nu zit ik te denken: Kan je nog meer gas (lees: geld) besparen door PV-panelen met een buffervat voor SWW + CV ? Mijn gedachte is: Wanneer er geen vraag is van elektrische apparaten, kan de elektriciteit gebruikt worden voor het opwarmen van water in het buffervat.
Is de extra investering van een buffervat met verwarmingselement tussen PV-panelen en omvormer de moeite waard?
PV-panelen: circa €7000,-
Buffervat: €500,- (aanname, zonder onderbouwing)
[Afbeelding]
Wie kan me hier meer over vertellen of de extra investering het geld waard is?
Je weet nog niet half wat voor goudmijn je platte daken kunnen worden, heel makkelijk zelf te installeren met gebruikte panelen.
Terug leveren voor 58 cent per kWh als je nog snel bent, en je kunt volgend jaar een gouden warmtepomp laten installeren van de winst.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zijn goedkope panelen wel een voorwaarde idd. Want met 10 panelen voor 7k. (Dat is ongeveer € 2 per Wp) gaat dat niet lukken.reneeke1970 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:42:
Laat dat warm water idee maar varen....
Je weet nog niet half wat voor goudmijn je platte daken kunnen worden, heel makkelijk zelf te installeren met gebruikte panelen.
Terug leveren voor 58 cent per kWh als je nog snel bent, en je kunt volgend jaar een gouden warmtepomp laten installeren van de winst.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee dat moet je met 0.3 euro doen, en niet met 2.....Andrehj schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:03:
[...]
Dan zijn goedkope panelen wel een voorwaarde idd. Want met 10 panelen voor 7k. (Dat is ongeveer € 2 per Wp) gaat dat niet lukken.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat zou een set van 10 panelen 260Wp panelen met Enphase micro omvormers nog op kunnen brengen, 30ct/Wp?reneeke1970 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:09:
[...]
Nee dat moet je met 0.3 euro doen, en niet met 2.....
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Nee, dit is het niet waard. 500 liter is te weinig voor ruimteverwarming (is in een ochtend weer koud) en een COP1 verwarmingselement is niet doelmatig. Wat wel zinvol kan zijn, is met een warmtepomp je betonvloer of hele huis een graadje opwarmen. Dan nog is met de aflopende belasting op elektriciteit en een leuke terugleververgoeding ook na salderen gewoon terugleveren ook prima.CAD-tekenaar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:28:
Verwijderd
Links heb je nog een schaduw op de panelen en die ook even flexen....o nee, toch beter niet doen.maarten_NL schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:12:
[Afbeelding]
Zo, 40cm er afDat scheelt weer een volle tank
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Links heb je nog een schaduw op de panelen en die ook even flexen....o nee, toch beter niet doen.
Dat hoofd heeft nog bedacht om die kale dakpannen ook nog te gaan bekleden, dus die mag blijven
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ja hoor, makkelijkmaarten_NL schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:13:
[...]
Wat zou een set van 10 panelen 260Wp panelen met Enphase micro omvormers nog op kunnen brengen, 30ct/Wp?
1 PVoutput . Dongen NB
Het verhaal is niet helemaal duidelijk, maar hij heeft het over kromme klemmen. Mijn inschatting is dat de betonnen blokken / dragers nog liggen en dat het paneel zich heeft losgerukt uit de klemmen.JT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:44:
[...]
Die foto, dat is niet jouw situatie? Had je serieus 50kg ballast per paneel op een paar meter boven de grond en is het toch los gekomen?? Ik wil zelf 5 panelen met betonnen voeten op de carport leggen, wel rondom dicht maken en de wind komt niet van achter zeg maar, maar als ik dit lees ga ik me toch beraden op extra mogelijkheden voor het tijdelijk vast kunnen zetten van het geheel met spanbanden ofzo...
Dan zullen er wel tussen klemmen als eind klem zijn gebruiktJvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:53:
[...]
Het verhaal is niet helemaal duidelijk, maar hij heeft het over kromme klemmen. Mijn inschatting is dat de betonnen blokken / dragers nog liggen en dat het paneel zich heeft losgerukt uit de klemmen.
1 PVoutput . Dongen NB

Gelukkig lekker overkill gedaan met iets van 34 tegels van 5,5Kg elk.
Dit raadde de valkpro planner me aan:
/f/image/gF7onKzltG38woNmjS4bC5mt.png?f=fotoalbum_large)
Dat heb ik ruim overschreden met 180kg ballast. Totaal > 330Kg per "dakje" van vier panelen. Ik kan je vertellen, mijn pa verklaarde me voor gek met dat gesleep met die stenen, maar ik heb alsnog enorm billen geknepen (het waren twee mooie weken en gelukkig hebben we de foto's nog dacht ik
/f/image/2NKaDMppIG6hbmFhrvhW3vQ9.png?f=fotoalbum_large)
Spannend vond ik het wel, zo dicht bij de dakrand, met niet volledig sluitende zijpanelen (Panelen zijn 215, zijpanelen 170). Ik had nog ff met Valkpro gebeld toen ik dit zo zag, maar die stelden me gerust en "windtunnelgetest" en alles. En het ligt er nog. Pfew
:fill(white):strip_exif()/f/image/5WxeXuZavOxdwDQ2wIYKuS9t.png?f=user_large)
Ik heb dezelfde voeten, alleen de 7 graden versie. Heb deze met 27mm steigerpijpen aan elkaar gezet en daarna de panelen bevestigd. Tevens aan de hoge kant nog planken gemonteerd zodat er geen wind onder kan komen. Grote panelen 2x1m, liggen op zuid.dr.nld schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:32:
Plat dak garage, hier bij piek windkracht 10-11 zag ik ze opstijgen. 6 stuks geïnstalleerd met elk 50 kg betonvoeten van 2 meter 10 graden in september 2021. https://www.sun-solar.nl/...0/4x-370W-1-1153x1536.jpg
:strip_exif()/f/image/kIBMtexTyIU7vY3N5wRlEjtm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah ja, dat is waar.JvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:53:
[...]
Het verhaal is niet helemaal duidelijk, maar hij heeft het over kromme klemmen. Mijn inschatting is dat de betonnen blokken / dragers nog liggen en dat het paneel zich heeft losgerukt uit de klemmen.
Hoe heb je die buizen bevestigd?BigSurf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:06:
[...]
Ik heb dezelfde voeten, alleen de 7 graden versie. Heb deze met 27mm steigerpijpen aan elkaar gezet en daarna de panelen bevestigd. Tevens aan de hoge kant nog planken gemonteerd zodat er geen wind onder kan komen. Grote panelen 2x1m, liggen op zuid.
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Nou, de boel heeft het overleefd gelukkig. alles nog op zn plek. Wat niet gezegd kan worden van de 10 meter lange bakstenen muur langs de tuin van onze achterbuurman, die is over de hele lengte omgewaaid gisteren...Doomedahab schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:29:
[...]
Zo zie je ze meestal in webshops aangeboden:
https://www.solar-outlet....onnect-1-paneel-zuid.html
Met zijkappen als extra optie.
Ik had ze wel op de offerte staan dus, maar ze waren in back-order. Morgen laat ik je weten of ik het nog steeds een goed idee vind dat ik ze heb afbesteld nadat ik constateerde dat ze geen optisch voordeel hadden
Ik moest nog aan deze foto denken...ligt alles bij jou maar ook bij je buren er nog op?Ronald schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:02:
Zolang die van mijn buren blijven liggen...
[Afbeelding]
Zal het bij mij wel meevallen ;-)
Ecodan warmtepomp
Hier ook net een dak opgeweest, waarvan er veel panelen los waren en enkele verplaatst door de wind.JvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:53:
[...]
Vermoedelijk is de westkant volledig opgetild geweest (panelen in V vorm) en daardoor zijn de panelen losgeschoten.
Zijn ook flinke 2x1 mtr jongens.
We gaan ze nu zo /\ leggen.
Betonvoeten vormen enkel aan de bovenkant een verbinding met de panelen. Dus de voet kan bewegen als het geheel omhoog getild wordt. Als er nog wat kiezel omheen ligt, is het ook feest.
Bij de buurvrouw op de dakkapel ligt het nog als een huis.
Maar ook geborgd aan het schuine dak en de voeten onderling met een hoekprofiel van rvs verbonden.
![]() | ![]() | ![]() |
Heb geen fotos gemaakt, heb een hekel aan ramptoerisme
En 7 graden betonvoeten, vuil blijft ook liggen op de randen vd panelen
Lessons learned.
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2022 13:09 ]
Krijg je met goud ingelegde panelen of zo? Ik zit te rekenen met 10 panelen a 400Wp en ik kom niet verder dan 3000 euro aan spullen. Dus je offerte is duur
Verder verbruik je gas op het moment dat zonlicht niet echt wat doet. Denk aan de wintermaanden, koken en douchen in de ochtend/avond. Ik vind 800m3 gas weinig voor een normaal huishouden, dus ik denk dat daar niet veel te halen is. Je kan wel naar een warmtepomp gaan maar die heeft stroom nodig en dat kost nu 40 cent per kWh. Daar krijg je met een COP van 5 5kWh aan warmte van, de helft van een kuub gas.
Je kan ook jezelf losweken van de gasoorlog en een pelletkachel nemen. Is ook een topic van.
Gaten in de steigerpijp geboord en met 8mm rvs bouten aan de voeten bevestigd. In de voeten zitten daar bevestigingspunten voor.JT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:24:
Hoe heb je die buizen bevestigd?
Snapte al nooit waarom ze niet in dakvorm lagen, ook altijd focussen op west, de wind is bijna altijd zuidwest of in de buurt van dat, al helemaal als het hard gaat.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:40:
[...]
Hier ook net een dak opgeweest, waarvan er veel panelen los waren en enkele verplaatst door de wind.
Vermoedelijk is de westkant volledig opgetild geweest (panelen in V vorm) en daardoor zijn de panelen losgeschoten.
Zijn ook flinke 2x1 mtr jongens.
We gaan ze nu zo /\ leggen.
Betonvoeten vormen enkel aan de bovenkant een verbinding met de panelen. Dus de voet kan bewegen als het geheel omhoog getild wordt.
Bij de buurvrouw op de dakkapel ligt het nog als een huis.
Maar ook geborgd aan het schuine dak en de voeten onderling met een hoekprofiel van rvs verbonden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heb geen fotos gemaakt, heb een hekel aan ramptoerisme
En 7 graden betonvoeten, vuil blijft ook liggen op de randen vd panelen
Ligt hier nog het zelfde als altijd.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Denk dus toch dat die betonvoeten gevoelig zijn voor lostrillen en loctite om dat tegen te gaan geen overbodige luxe is.
Zat er nog wel een gedachte achter? Of was het alleen "anders"?
Hier staat het op 13 graden \/\/ en ik zie wel dat het rap stijgt/daalt wanneer de zon onder de 13 graden hoogte zit maar als ik de huidige grafiek zou aftrekken van de ideale parabool dan is het niet noemenswaardig.
Geen referentiekader natuurlijk, misschien toeval van de filmpjes die er zijn.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Hehe, waarom breng je dat zo voorizchitg. "Dat mag je tegenwoordig vast niet meer zeggen, maar panelen op platte daken waaien volgens mij wel meer weg"Sarge78 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:30:
Op filmpjes her en der over het internet, waaronder regen van zonnepanelen bij een flat, zie je met name platte daken waar de panelen af waaien.
Geen referentiekader natuurlijk, misschien toeval van de filmpjes die er zijn.
Dit kan je gewoon stellen hoor. En er is ook een prima verklaring voor. Panelen op platte daken zijn gevoeliger voor wegwaaien want:
- ze hebben een hoek ten opzichte van het vlak, dus er kan wind onder komen of een zuigende wind aan trekken.
- Op schuine daken zitten ze vastgeschroeft in plaats van (meestal) neergelegd met ballast
- Hoge gebouwen hebben vaak platte daken en die vangen nog meer wind
Meestal gehaakt. Schroeven zie je steeds minder. Arbeidsintensief en dus duurder. En niet per se beter.JvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:44:
[...]
- Op schuine daken zitten ze vastgeschroeft in plaats van (meestal) neergelegd met ballast
Ja. Maar heb eigenlijk de indruk dat het gewicht van de dakpannen een grotere rol spelen bij het op zijn plaats houden van het geheel. Zeker bij betonnen sneldek pannenJvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:49:
gehaakt aan de panlatten mag ik hopen dan?
Ik denk wat bramen aan het beton die langzaam weg schuren, en dan zit ie los.padoempats schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:13:
Een paar maanden geleden had ik de bouten van de klemmen gecheckt. Wat bleek, praktisch allemaal van de bekende betonvoeten zaten los! Deze met loctite allemaal opnieuw vast gezet en zitten nog steeds strak. Ik had de bouten van mn andere van der valk pro systeem gecheckt, maar die zaten na een jaar allemaal nog super strak, kan ze nog steeds niet aandraaien.
Denk dus toch dat die betonvoeten gevoelig zijn voor lostrillen en loctite om dat tegen te gaan geen overbodige luxe is.
1 PVoutput . Dongen NB
Een heel netwerk van pannen heb je dan. Dat is echt heel erg zwaar. Niet een paar kg.JvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:55:
Strong doubt. Hout is sterker dan een paar kg dakpannen.
En bij hout ben je wel afhankelijk van eventueel rotting in de toekomst. Of een andere reden waarom de schroef minder goed in het hout blijft zitten.
De krachtverdeling en puntbelasting is ook anders.
Ik heb persoonlijk een beter gevoel bij haken dan schroeven.
Alleen de pannen op de lat, geen netwerk, en dan voor helft van het gewicht want andere helft ligt op onderliggende pan. Dus effectief het gewicht van vier pannen aan één paneel.de Peer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Een heel netwerk van pannen heb je dan. Dat is echt heel erg zwaar. Niet een paar kg.
En bij hout ben je wel afhankelijk van eventueel rotting in de toekomst. Of een andere reden waarom de schroef minder goed in het hout blijft zitten.
De krachtverdeling en puntbelasting is ook anders.
Ik heb persoonlijk een beter gevoel bij haken dan schroeven.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja ik denk gelijkwaardig.JvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:07:
naja wellus nietus, panelen op een schuin dak zitten goed vast aan de panlatten of nog beter aan de dakpannen als je dat beter vindt ;P.
Bij plat dak kan er veel meer mis gaan blijkbaar. En dat gebeurt ook
Ze worden er natuurlijk voor gemaakt, maar niet vastschroeven voelt een beetje onnatuurlijk. Het hout van een panlatje is natuurlijk ook niet echt stevig als je daarin schroeft en een prefeb scharnierdakje, met spaanplaat ook niet,
Aan de andere kant, zie je vooral losse panelen door de lucht vliegen en niet hele systemen met rail en al.
Deze krijgen wij. Gaan achter de panlat als het goed is.
:strip_exif()/f/image/zQdnKa4Iyin352prAbQUUD9x.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Sarge78 op 19-02-2022 14:31 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Alles ligt inderdaad nog. De mazzel was zeker dat die van de buren ZZW liggen. Dat scheelt wel even...JT schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Ik moest nog aan deze foto denken...ligt alles bij jou maar ook bij je buren er nog op?
Als je panlatten gaan rotten is er toch echt wel iets mis. Hout wat droog onder de pannen ligt rot niet. Bij mijn vorige woning (met van die verschrikkelijke betonpannen vol met mos) waren de panlatten na 50 jaar nog puntgaaf.de Peer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:58:
Hier zitten de dakhaken in ieder geval vastgeschroefd op zware extra planken (28x95mm) tussen de panlatten. Aannemer verklaarde dat ie nog nooit een PV-systeem zo stevig bevestigd had gezien.
En het heeft gewerkt, want het hele systeem zit na de storm van gisteren nog prima op het dak, terwijl het hier (we wonen vol op de zuid-westenwind) toch enorm te keer ging. Zelfs een zware picknicktafel van 100+ kg vloog door de lucht... Die zit nu dus ook maar met een spanbandje vast en wordt ergens de komende tijd maar aan het terras verankerd.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic