Omvormer in kast met elektrische ventilatie plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Mijn vriendin en ik hebben onlangs een andere woning gekocht. De woning is in goede staat qua constructie maar behoorlijk gedateerd qua inrichting en isolatie. We zijn bezig om de woning volledig te strippen waarna er o.a. een zonnepaneleninstallatie van 16 Jinko Tiger N-Type Full Black 400 Wp panelen (JKM400N-6RL3-B) met daarbij een Growatt MOD 5000TL3-X omvormer word geïnstalleerd.

Qua locatie van de omvormer zit ik te denken aan 2 mogelijke locaties.
Optie 1 is in de CV ruimte. Deze ruimte is 1,35 x 2,3 en zit onder een schuin dak tegenovergesteld aan de zijde van het dak met de panelen. Op de plattegrond staat deze benoemd als berging.
Optie 2 is in de meterkast. Op de plattegrond MK genoemd. Deze is nu nog vrij klein maar ga ik sowieso vergroten.

Het enige potentiele probleem met deze locaties is de temperatuur van de omvormer door de beperkte ventilatie. In de meterkast gaat dit sowieso een probleem zijn, maar zou dit ook zo zijn in de CV-ruimte?
Ik zat zelf te denken om dit potentiële probleem te verhelpen door een elektrische ventilatie/afzuiging die ik installeer op een bestaande pvc ventilatiepijp die door het dak heen loopt. Waarschijnlijk kan ik hier wel een schakeling voor maken die ervoor zorgt dat de deze ventilator inschakelt als de ingebouwde ventilator van de omvormer inschakelt.
Een dergelijke ventilatie installatie is zowel in de meterkast als in de CV-ruimte mogelijk.

Wat is hier jullie mening over en hebben jullie misschien nog wat handige tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89yZhVpSWUSO46OgqTqjgkvZDZA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UGicW47FYKzylxXiMdGaa3HN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngLbe6awim7DP7r_zumMOI_lHb8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1yK5FFa479Wm8mu1C03gJcqQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fupPKCLZs00vIDlXgGCFkSEyGcQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drcoOdHXDTVOq35hl9Z6xgcY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door Corne-P op 16-02-2022 22:21 . Reden: Foto's niet geupload ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je geen bestaande mechanische ventilatie waar je het ketelhok deel van uit kunt laten maken?

Zo niet dan is extra afzuiging een goed idee. Zelf rommelen met een extra fan aan de inverter zou ik niet doen. Buiten het feit dat je de garantie verliest, kan het gevaarlijk zijn als je niet weet wat je exact doet.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
gewoon in je cv hok hangen en kijken of t nou echt erg wordt qua temperatuur(mijn vermoeden is van niet)

mocht dat wel zo worden dan gewoon een badkamerventilator boven de deur aan een tijdschakelaar en die tussen 800-2000 ofzo zachtjes laten draaien tussen april en september. dont overthink it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
PD2JK schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:33:
Heb je geen bestaande mechanische ventilatie waar je het ketelhok deel van uit kunt laten maken?

Zo niet dan is extra afzuiging een goed idee. Zelf rommelen met een extra fan aan de inverter zou ik niet doen. Buiten het feit dat je de garantie verliest, kan het gevaarlijk zijn als je niet weet wat je exact doet.
Die bestaande ventilatie is er inderdaad, vandaar dat hier op aansluiten een simpel klusje zou zijn.
Ik heb momenteel geen zonnepanelen en ik lees overal dat goede ventilatie een must is ivm de temperatuur. Enkel een paar roosters in de deur zoals die er nu zitten leek mij niet afdoende.
Die garantie is inderdaad wel een dingetje, mijn brein gaat soms te snel om alle details in overweging te nemen :+
Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:28:
gewoon in je cv hok hangen en kijken of t nou echt erg wordt qua temperatuur(mijn vermoeden is van niet)

mocht dat wel zo worden dan gewoon een badkamerventilator boven de deur aan een tijdschakelaar en die tussen 800-2000 ofzo zachtjes laten draaien tussen april en september. dont overthink it ;)
Dat zou mooi zijn, ik hoop het ook niet, maar voor het geval het wel zo is heb ik liever alvast iets van een back-up. Dat laatste is inderdaad wel een hele simpele, dat valt niet altijd mee bij mij 8)7

• Fr33z
backup is niet nodig, je kunt gewoon kijken hoe het gaat en eventueel de deur op een kiertje als het te gortig wordt ;)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 17:39
Fr33z schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:28:

Sowieso wordt het midden in de zomer misschien wel 30 graden onder de schuine kap. Dat is geen probleem voor de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35
Volgens mij staat in de manual een max omgevingstemperatuur van 50-55 graden. Dat haal je niet zomaar. Dus ik denk dat je teveel zorgen maakt en dat het CV hok prima kan werken.

Alleen bij weken lang 35+ graden buiten zal de binnentemperatuur verder toenemen. Maar dan nemen de prestaties van de panelen (en de hoeveelheid om te zetten energie) ook af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zie geen problemen in deze ruimte. Gewoon ophangen. :Y

Wise enough to play the fool

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:05
+1 voor gewoon ophangen. Je zou met een hete zomer wel even de grafieken in de gaten kunnen houden, het zou zonde zijn als hij gaat aftoppen omdat de omvormer te warm wordt. Maar een klein computerventilatortje is gauw geplaatst dan.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook wat fannetjes op mijn omvormer, die schakelen temperatuurgeregeld. Hij hangt op zolder en het kan daar flink warm worden. Je kan ook zo'n Speedcomfort booster setje kopen voor op je radiator, of zelf iets knutselen:

Zie LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Naar mijn idee zal wat extra koeling 'altijd' de levensduur van je omvormer verlengen en je bent met een paar euro klaar als Tweaker.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Ik denk, dat het zonder een extra afzuiging behoorlijk warm/te warm gaat worden in zo'n kleine ruimte. De warmte stapelt zich op/kan niet weg.

Ik heb een 9000 watt omvormer in de garage hangen en die wordt toch behoorlijk warm als hij aan zijn piek zit. Als de ventilator gaat blazen kan ik de bovenkant van de omvormer echt niet meer aanraken.

Terwijl het in de (grote) garage niet warmer is dan zo'n 25 graden max maarja dat is in een souterrain. Onder een schuin dak op zolder een kleine ruimte is toch een ander verhaal.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 20:23
gewoon ouderwetse draaithermostaat plaatsen en "verkeerd om" aansluiten op een badkamerventilator.
Als het warmer is dan 35/40 graden in de ruimte ff afzuigen. Supersimpel en geen omkijken naar. :)

• Fr33z
plaats dat ding nou maar zo snel mogelijk en ga zonnestroom harken, dit 'probleem' is zo goed te managen dat het niet eens een probleem mag heten ;)

wel mooi om de creatieve oplossingen te zien, ik vind zelf die van @ybos het mooist.

maar het begint met zsm die bestelling de deur uitknallen en die panelen neerplempen, de rest komt daarna we. Je omvormer is ook niet in 1x stuk als die iets warm wordt heh, dat kan echt wel wat hebben. Dus ga gewoon draaien en dan zie je het vanzelf als het anders moet.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 20:23
Fr33z schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:55:
plaats dat ding nou maar zo snel mogelijk en ga zonnestroom harken, dit 'probleem' is zo goed te managen dat het niet eens een probleem mag heten ;)

wel mooi om de creatieve oplossingen te zien, ik vind zelf die van @ybos het mooist.

maar het begint met zsm die bestelling de deur uitknallen en die panelen neerplempen, de rest komt daarna we. Je omvormer is ook niet in 1x stuk als die iets warm wordt heh, dat kan echt wel wat hebben. Dus ga gewoon draaien en dan zie je het vanzelf als het anders moet.
Goed advies, ding ophangen en dan kalm aan eens iets verzinnen. Voorlopig is de opbrengst nog niet zodanig dat je je zorgen hoeft te maken over ruimte temperatuur.

• Corne-P
En dit is nu precies de reden waarom ik hier een topic aan maak. Hier kan ik wat mee!
Muchos gracias voor het advies en de tips heren! _/-\o_

De installatie is eerder deze week al besteld, plaatsing zal eind maart zijn in verband met aanpassing van de aansluiting naar 3-fasen waarvan de aanvraag nog maar net 2 dagen de deur uit is.
Nu nog een paar weken geduld hebben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
kan dat bij jou in een maand ja, werk door de netbeheerder? :+ doe mij ook die netbeheerder, hier duurt het maanden en maanden voordat dat kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-05 16:19

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

je kan de omvormer ook ergens buiten ophangen
Pagina: 1