Ik denk er aan mijn PV-installatie uit te breiden. Op dit moment 10 panelen (2950 wp) op het zuiden liggen (10 graden hellingshoek) met een Hosola smart 3000TL (1 MPTT tracker). Nu zijn er twee opties die ik overweeg:
Bij de panelen op het westen vraag ik me af hoe ik dit aansluit, kan dit is serie? Parallel lijkt ook niet ideaal want dan zit er wel een groot verschil in de twee strengen (1500 / 2950 wp). Of moet ik gaan werken met optimizers, heb er nu vier voor een paar schaduwplekken.
Wat is wijsheid?
Toevoeging;
1. Foto's
N.V.T.
2. Beschikbare (dak)ruimte
Op het zuiden passen nog 4 panelen van 1,6 m breed (10 graden) en op het westen heb ik een strook van 6 bij 1 meter beschikbaar.
3. Schaduw
Op het zuiden heb ik last van harde schaduw door het huis van de buren (7 meter verderop), opbrengst in het voor en najaar beperkt.
4. Jaarverbruik
Er zal in de toekomst vast wel een elektrische auto komen, de komende jaren nog niet.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, geen gas en verwarming middels warmtepomp. Verbruikt na aftrek huidige opwekking: 2500 Kwh (opwekking huidige panelen 2300 Kwh)
6. Budget en doel
Efficiënt en met een lage terugverdientijd
7. Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
8. Bijhouden van data
standaard monitoring is voldoende, lees mijn meter uit met een Raspberry
- 4 panelen plat voor de huidige set op het zuiden, 5 kan niet vanwege een pijpje. bijvoorbeeld JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp, totaal 1380 wp
- 3 panelen (30 graden) op het westen, bijvoorbeeld JA Solar JAM66S-30-495-MR, totaal 1485 wp
Bij de panelen op het westen vraag ik me af hoe ik dit aansluit, kan dit is serie? Parallel lijkt ook niet ideaal want dan zit er wel een groot verschil in de twee strengen (1500 / 2950 wp). Of moet ik gaan werken met optimizers, heb er nu vier voor een paar schaduwplekken.
Wat is wijsheid?
Toevoeging;
1. Foto's
N.V.T.
2. Beschikbare (dak)ruimte
Op het zuiden passen nog 4 panelen van 1,6 m breed (10 graden) en op het westen heb ik een strook van 6 bij 1 meter beschikbaar.
3. Schaduw
Op het zuiden heb ik last van harde schaduw door het huis van de buren (7 meter verderop), opbrengst in het voor en najaar beperkt.
4. Jaarverbruik
Er zal in de toekomst vast wel een elektrische auto komen, de komende jaren nog niet.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, geen gas en verwarming middels warmtepomp. Verbruikt na aftrek huidige opwekking: 2500 Kwh (opwekking huidige panelen 2300 Kwh)
6. Budget en doel
Efficiënt en met een lage terugverdientijd
7. Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
8. Bijhouden van data
standaard monitoring is voldoende, lees mijn meter uit met een Raspberry
[Voor 36% gewijzigd door Lordp! op 28-02-2022 10:29]