Toon posts:

Uitbreiding zonnepanelen installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik denk er aan mijn PV-installatie uit te breiden. Op dit moment 10 panelen (2950 wp) op het zuiden liggen (10 graden hellingshoek) met een Hosola smart 3000TL (1 MPTT tracker). Nu zijn er twee opties die ik overweeg:
  • 4 panelen plat voor de huidige set op het zuiden, 5 kan niet vanwege een pijpje. bijvoorbeeld JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp, totaal 1380 wp
  • 3 panelen (30 graden) op het westen, bijvoorbeeld JA Solar JAM66S-30-495-MR, totaal 1485 wp
Op het zuiden hebben de panelen last van wat schaduw (huis buren 7 meter verderop). Overdimensionering lijkt me niet direct een probleem, heb niet meer dan 2200 watt productie gezien. Kan ik de vier panelen zo aansluiten?
Bij de panelen op het westen vraag ik me af hoe ik dit aansluit, kan dit is serie? Parallel lijkt ook niet ideaal want dan zit er wel een groot verschil in de twee strengen (1500 / 2950 wp). Of moet ik gaan werken met optimizers, heb er nu vier voor een paar schaduwplekken.

Wat is wijsheid?

Toevoeging;

1. Foto's
N.V.T.

2. Beschikbare (dak)ruimte
Op het zuiden passen nog 4 panelen van 1,6 m breed (10 graden) en op het westen heb ik een strook van 6 bij 1 meter beschikbaar.

3. Schaduw
Op het zuiden heb ik last van harde schaduw door het huis van de buren (7 meter verderop), opbrengst in het voor en najaar beperkt.

4. Jaarverbruik
Er zal in de toekomst vast wel een elektrische auto komen, de komende jaren nog niet.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, geen gas en verwarming middels warmtepomp. Verbruikt na aftrek huidige opwekking: 2500 Kwh (opwekking huidige panelen 2300 Kwh)

6. Budget en doel
Efficiënt en met een lage terugverdientijd

7. Wie gaat het project uitvoeren
Zelf

8. Bijhouden van data
standaard monitoring is voldoende, lees mijn meter uit met een Raspberry

[Voor 36% gewijzigd door Lordp! op 28-02-2022 10:29]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Om panelen, mits op gelijke oriëntatie, bij te voegen op de Hosola is het handig dat ze dezelfde, of een fractie betere stroom hebben (In elk geval Impp, idealiter ook Isc)

Hogere Impp: productieverlies nieuwe panelen.
Lagere Impp: productieverlies oude panelen.

Je vraag lijkt op eerste gezicht simpel.. maar weinig is echt simpel met PV... Dus werp een blik op Tips bij openen offerte topic zonnepanelen ;-)

Ik zou zeggen: Leg de 3 en de 4 en plak die aan een nieuwe Solis met 2Mppt - die kan met hele korte strings overweg (50V Mppt, 60V start)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zou ik die 4 panelen op het zuiden niet aan de huidige omvormer kunnen hangen (wellicht met een beetje verlies...) en de panelen op het westen aan een micro omvormer, bv een APS QS1, dat is goedkoper dan een nieuwe Solis.

Een andere optie is Tigo optimizers gebruiken voor alle panelen, heb er nu 4. Zou der dan 13 bij moeten kopen wordt ook een duur geintje...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-02 23:19
Met een string van 14 panelen kom je daarnaast boven de 550 V DC open klem spanning die de Hosala mag hebben.

Ik ben voor het idee van @Ronald

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee