Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Wij gaan dit jaar onze garage verlengen met 8 meter (en is 4 meter breed) Hier passen straks nog mooi 2 banen met zonnepanelen en op dak van de huidige garage heb ik nog was ruimte over waardoor ik 2 rijen van 5 panelen kan leggen. (er kan nog een 3de rij bij maar die wordt gebruikt voor zonnecollectoren)

Het is niet realistisch dat we dit jaar de installatie nog leggen maar ik wel onderzoeken of het haalbaar is om ook dat dak helemaal vol te leggen zodat we daar rekening mee kunnen houden in het verbouw budget.

Deze 2 rijen liggen bijna volledig zuid in hebben in de zomer geen schaduwwerking (in de winter mogelijk wel door de boom 2 deuren verder.

Momenteel voldoet onze huidige installatie om te salderen. Deze 2de installatie zou dus puur zijn om straks het einde van het salderen op te vangen.

Onze woning heeft een 3 fase aansluiting waar dus nu maximaal 7kWh wordt terug geleverd door onze SolarEdge 7K met

Mag ik hier zo maar een 1 fase omvormer bij hangen? Of moet ik een 3 fase omvormer nemen om te zorgen dat er niet te veel terug geleverd gaat worden op 1 fase?

Als ik nu bij solar bouwmarkt kijk kom ik op een prijs van 3200 euro excl. btw voor het volgende:
JA Solar 405WP Perc 10x
Goodwe GW5K-DT G2
Montageset Zuid Landscape - 5 panelen 1706-1814MM
SB-AB DHZ Kabel & Stekker pakket Medium

Ik ga er vanuit dat deze set ongeveer 3645kWh op jaar basis zal gaan leveren. Bij een huidig teruglevertarief van 11 cent per kWh kom ik dan op 400 euro per jaar uit en dus een terugverdientijd van 8 jaar. Gaat het teruglevertarief de komende jaren omhoog door de gestegen energieprijzen zal dat alleen maar korter worden natuurlijk.

Is dit een realistisch plan of zie iets over het hoofd?

Afbeelding van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTFjrW6a7mfBEDd9S3gURPtu9Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0wYettdpIvei81oxR5QzticX.png?f=user_large

Rood: nieuwe garage
Groen: 2 nieuwe rijen zonnepanelen van 5 stuks per rij
Geel: rij met 3 of 4 Zonnecollectoren. Eind april weet ik dat exact.
Paars: nieuw te platen boom, dit is meteen de reden waarom ik niet voor een oost-west opstelling kies omdat die boom over wat jaren in de ochtend voor schaduw gaat zorgen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Beste antwoord (via Casejunkie op 17-03-2022 19:03)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Formeel mag je een 16A 1fase omvormer erbij plaatsen (of een 16A 3fase omvormer). zie b.v. bij netbeheerder de informatiebladen daarover.

Ik denk dat je 7kW omvormer -3 fase is.
die levert dus 2,3kW per fase maximaal (wellicht de documentatie van de omvormer eens napluizen of die altijd het vermogen netjes gelijk verdeeld over de fases of juist let op het voltage per fase en het ongelijk kan verdelen).
de 2,3kW = ca. 10 ampere. Dus op 3x25A per fase nog 15 ampere over (als je geen sluipverbruik meerekent).

Een omvormer op 16A zal dus net op/over de 25A gaan. Maar als je die op een fase hebt waar ook sluipverbruik blijf je wellicht altijd onder de 25A.

Dus 4 opties:
1/ een 3,68kW omvormer op 16A zekering. Je kan in sunnydesign oid modelleren of je daarmee opbrengst misloopt.
2/ een 3kW omvormer op 16A zekering, idem modelleren, maar vrij zeker dat je nooit over de 25A heen gaat.
3/ een 3fase omvormer
4/ als optie 1, maar je panelen oost/west leggen, iets lagere jaaropbrengst, maar lagere piekwaarden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Wil jij je adres in dat plaatje hebben?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casejunkie
Naalroc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:38:
Wil jij je adres in dat plaatje hebben?
Ja niet zo heel spannend eigenlijk, die info kunnen zo ook uit het PV output topic halen. Koffie en bier is altijd wel in huis :P

[ Voor 7% gewijzigd door Casejunkie op 17-03-2022 15:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Formeel mag je een 16A 1fase omvormer erbij plaatsen (of een 16A 3fase omvormer). zie b.v. bij netbeheerder de informatiebladen daarover.

die levert dus 2,3kW per fase maximaal (wellicht de documentatie van de omvormer eens napluizen of die altijd het vermogen netjes gelijk verdeeld over de fases of juist let op het voltage per fase en het ongelijk kan verdelen).
de 2,3kW = ca. 10 ampere. Dus op 3x25A per fase nog 15 ampere over (als je geen sluipverbruik meerekent).

Een omvormer op 16A zal dus net op/over de 25A gaan. Maar als je die op een fase hebt waar ook sluipverbruik blijf je wellicht altijd onder de 25A.

Dus 4 opties:
1/ een 3,68kW omvormer op 16A zekering. Je kan in sunnydesign oid modelleren of je daarmee opbrengst misloopt.
2/ een 3kW omvormer op 16A zekering, idem modelleren, maar vrij zeker dat je nooit over de 25A heen gaat.
3/ een 3fase omvormer
4/ als optie 1, maar je panelen oost/west leggen, iets lagere jaaropbrengst, maar lagere piekwaarden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
BarryH schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:42:

Dus 4 opties:
3/ een 3fase omvormer
Dank je.

Ik denk dat dat misschien een 3 fase beter is omdat we dan misschien nog 2 panelen extra kwijt kunnen naast de rij met zonnecollectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Casejunkie ok. modelleer wel even hoeveel opbrengst je verliest bij een omvormer met een lagere capaciteit dan je WP panelen. Want vaak is 70% echt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
BarryH schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:36:
@Casejunkie ok. modelleer wel even hoeveel opbrengst je verliest bij een omvormer met een lagere capaciteit dan je WP panelen. Want vaak is 70% echt genoeg.
Ja dat zie ik inderdaad bij mijn huidige installatie, ruim 9500Wp en de omvormer levert max 7kWh en hij topt alleen bij extreem mooi weer in juni een heel klein beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Mag ik hier weer even bij aanhaken? @BarryH gaat hier denk ik van uit, dat er een nieuwe kabel bijkomt die op 16A wordt afgezekerd in de meterkast, terwijl er al een 5x2,5 kabel moet liggen voor de eerste set.
In mijn geval ligt de omvormer op 60 meter van de meterkast, en om verliezen te voorkomen bij deze afstand, ligt er een kabel van 5 x 6 mm² die is afgezekerd met een 3 fasen B16 automaat.
Ik heb weinig ( =geen) zin om voor de 2e set nog een nieuwe kabel bij te leggen, maar zou een 2e enkelfase omvormer op dezelfde kabel willen aansluiten, en die dan afzekeren met 3Fasen- B25 in de meterkast.
Wat is hierop tegen?
Of als alternatief de 3 fase kabel aansluiten op1x25 en 2x 16A automaten (beetje raar, dat wel)
De vermogens zijn soortgelijk aan die van @Casejunkie .

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Bij mij hangt de omvormer direct in de meterkast. Ik heb een behoorlijke meterkast. De extra omvormer zal ergens anders komen hangen in de garage.

Mag de extra omvormer overigens gewoon op de huidige 3 fase groep erbij gehangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Casejunkie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:44:
Mag de extra omvormer overigens gewoon op de huidige 3 fase groep erbij gehangen worden?
Euhm, nou hij moet wel achter een eigen aardlekautomaat lijkt me.
Pagina: 1