Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.908 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:45:
@reneeke1970 Tja, de rest ziet er helemaal gaaf uit. Op zich heb ik gewoon garantie (10 jaar op het materiaal van Longi zelf) dus als er echt iets mis met ze is dan gaat dat snel zat blijken en mogen ze ze dan vervangen.

Ik voel er op dit moment niet veel voor om te gaan wachten op volledige vervanging (als ze daar al aan willen) aangezien ze deze panelen niet eens meer voeren in de webshop dus ik verwacht dat de wachttijd afgrijselijk lang zou worden. Dat kan ook niet financieel handig zijn aangezien we richting de goede maanden gaan.
Ja daar heb je ook weer gelijk in, en gelukkig kun je er goed bij op je plat dak.

Je maakt er wel een gewoonte van om je systeem te wijzigen, dit is derde keer?

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 18-03-2022 17:55 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:33:
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen. Ik wil grofweg 7000 kWh gaan plaatsen, piekvermogen grofweg 9 kW over 3 fasen. Nu ligt er een kabel, deze is 6 mm2 maar wel zo'n 50 a 60m lang (groot perceel). Ik heb een offerte aangevraagd en de situatie voorgelegd. Zij stellen voor dat de kabel minimaal 10 mm2 moet zijn ivm te grote verliezen. Ik ga uit van het volgende sommetje:
R * I/V= (rho * l / A) *I/V = 1.75e-8*50/6e-6*16/230 = 1.0% (bij 50m dus).
Het lijkt erop dat ik op het randje van de norm zit. Het liefst zou ik deze kabel (in ieder geval voorlopig) laten liggen, kan altijd nog lijkt me. Wat is jullie advies?
Het wordt bepaald door de max van je omvormer, dus dan weet je het te transporteren vermogen precies.
Ik heb het voor mijzelf destijds uit gerekend middels een van de welbekende tooltjes op een website, weet zo niet meer waar.
Mijn situatie: 61 m kabel tussen omvormer en meterkast, 8 kWh omvormer, en ik kwam uit op 5 x 6mm² kabel, om binnen de geadviseerde verliezen te blijven, en dat deed hij ruim.

Misschien weet een mede tweaker zo uit z'n hoofd waar dat tooltje is te vinden?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Zouden er eigenlijk al omvormers bestaan met een basic-plc’tje ingebouwd? (Denk aan iets als een siemens logo)

Waarmee je dan zelf eenvoudig kan programmeren welke verbruikers er wanneer moeten ingeschakeld worden ifv hoeveel zonnestroom er geproduceerd wordt.

Ik weet dat het redelijk eenvoudig extern kan met enkele stroomspoelen en zo. Maar iets intern dat er specifiek voor gemaakt is lijkt mij wel handig.
Een paar digitale uitgangen lijkt mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Dat lijkt me niet. De meeste airco's blazen in de zomer buiten warme lucht....
Ik heb het ook niet over koude lucht, maar over ventilatie. Zo lang de lucht kouder is dan zo'n 60 graden zal het de panelen overdag koelen. Bovendien brengt het ook de lucht rondom de panelen in beweging.

Een ventilator verplaatst ook alleen warme lucht, maar kan prima warmte van warme objecten afvoeren en dus afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Zonnepanelen schoonmaken doe je voor de buren, die kijken er vaker naar,
en natuurlijk voor je eigen gemoedsrust. - Just my 2 ct

T.o.v. 8 maart 3,8% minder opbrengst vandaag en dat is niet door het stof :F.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 18-03-2022 19:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dunklefaser schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:17:
Zonnepanelen schoonmaken doe je voor de buren, die kijken er vaker naar,
en natuurlijk voor je eigen gemoedsrust. - Just my 2 ct

T.o.v. 8 maart 3,8% minder opbrengst vandaag en dat is niet door het stof :F.
6,25 Wh/Wp en eff.pos. 6 (finder)
j.o.j. 1083 Wh/Wp
Waardoor dan wel? Want ik heb 14 procent meer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wozmro schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:10:
Zouden er eigenlijk al omvormers bestaan met een basic-plc’tje ingebouwd? (Denk aan iets als een siemens logo)

Waarmee je dan zelf eenvoudig kan programmeren welke verbruikers er wanneer moeten ingeschakeld worden ifv hoeveel zonnestroom er geproduceerd wordt.

Ik weet dat het redelijk eenvoudig extern kan met enkele stroomspoelen en zo. Maar iets intern dat er specifiek voor gemaakt is lijkt mij wel handig.
dat is toch helemaal niet handig? je wilt dat toch op basis van terugleveren doen, toch niet op basis van opwek. of snap ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:50

Jazekers, Fronius heeft dat al jaren op de Primo en Symo. 4 potentiaal vrije contacten, vrij te programmeren via de webinterface op basis van opwekking (of netto overschot als je ook een meter op de hoofdschakelaar aansluit). Werkt goed! Je kunt instellen bij welk overschot ze aan- en uit gaan, maar ook een streeflooptijd per dag instellen.

Ik stuur er mijn Auer 2 graden hoger mee. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Tip: Diezelfde Fronius logt ook rechtstreeks naar PVOutput (zie sig ;-) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzFFo24O4NWl4NGJr7dnelHDDo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1plUG2VUfYQMa18fFSpbI5F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door hesselbeertje op 18-03-2022 18:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dr_Frickin_Evil schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:33:
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen. Ik wil grofweg 7000 kWh gaan plaatsen, piekvermogen grofweg 9 kW over 3 fasen. Nu ligt er een kabel, deze is 6 mm2 maar wel zo'n 50 a 60m lang (groot perceel). Ik heb een offerte aangevraagd en de situatie voorgelegd. Zij stellen voor dat de kabel minimaal 10 mm2 moet zijn ivm te grote verliezen. Ik ga uit van het volgende sommetje:
R * I/V= (rho * l / A) *I/V = 1.75e-8*50/6e-6*16/230 = 1.0% (bij 50m dus).
Het lijkt erop dat ik op het randje van de norm zit. Het liefst zou ik deze kabel (in ieder geval voorlopig) laten liggen, kan altijd nog lijkt me. Wat is jullie advies?
Welke norm? en moet je je daaraan houden? NEN1010 heeft het namelijk over 5%. Ik zou die 6mm2 gewoon lekker gebruiken.

Overigens begrijp ik niet hoe je aan 16A komt bij 7000 kWh en 9000 piek (AC?). 9000/253/3 ≈ 12A

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 18-03-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Waardoor dan wel? Want ik heb 14 procent meer...
Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom ook "Woezik" eff.pos. 5 bij mij in de buurt een 2% lagere opbrengst heeft O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Nee, het was www.sunnydesignweb.com/ heb ik nu terug gevonden;
daar moet je je wel eerst door een massa info heen worstelen, en info invoeren, maar aan het einde komt er dan plek om de afmetingen van de kabel uit te kunnen rekenen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

Vliegvlug

Flight Simple

Ter voorbereiding op het plaatsen van zonnepanelen wil ik alvast de groepenkast aanpassen.
Er zit nu al een 3-fase groep in die er 2 jaar geleden in is gezet specifiek voor PV maar deze heeft geen aardlekschakelaar en het lijkt me wel wenselijkheid deze te plaatsen.
Nu kan ik daarvoor een losse ALS bijplaatsten of de bestaande groep vervangen door een aardlekautomaat om ruimte te besparen, daar moet ik nog even over nadenken.

Mijn vraag is of met de huidige omvormers een 30mA aardlek altijd voldoet, want dan kan ik die alvast kopen en plaatsen, of dat er ook omvormers zijn waarvoor een 300mA aardlek nodig is?

Welke omvormer ik ga krijgen is overigens nog niet bekend aangezien ik nog offertes moet gaan opvragen. Bedoeling is minimaal 16 panelen, max 19.
Ik voel meer voor een 3-fase omvormer dan een 1-fase overigens, mocht dat relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00

SMA's Sunny Home Manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:14
Ook maar even de zonnepanelen schoongemaakt. Die op het platte dak waren zo schoon, de panelen op het schuine dak is een andere zaak. Dan zal het toch echt even moeten gaan regenen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:52:

Ja daar heb je ook weer gelijk in, en gelukkig kun je er goed bij op je plat dak.
Ja dat maakt het een acceptabel risico, er zo makkelijk bij kunnen. Zal wel wat minder makkelijk worden want ik heb weer een buur in m'n rijtje overtuigd om het dak vol te knallen dus zo ligt ons hele rijtje maximaal gevuld oost/west vol :p.
In het rijtje waar ik op uit kijk help ik de broer van de buur waar ik m'n oude set aan verkoop hetzelfde systeem als ik had nieuw te leggen maar dan noord/zuid aangezien dat rijtje loodrecht op het onze staat. Dat kost nu bijna 1000 euro meer dan het ons destijds kostte :o. Wel 120 Wp meer. Die hebben overigens dus 6 300 Wp panelen en 3 YC600s over.. ;).
Wanneer alles zo klaar is heb ik 4, misschien 5 als m'n directe buur letterlijk ons wilt kopiëren, systemen in m'n APS installateursaccount voor vergelijkend warenonderzoek ;). Ben zeer benieuwd hoe dat noord/zuid zal presteren. In de winter heeft ie wel last van de appartementen ten zuiden maar dat zal hem op jaarbasis vast niet veel kosten dus als het goed is komt het ongeveer op dezelfde opbrengst als oost/west.
Nog iemand in dat rijtje gaat panelen laten bijleggen (ik ben van de panelenmafia :p). 8x370 op zuid naast z'n bestaande 4x300 op zuid. Ik kon praten als Brugman maar ik kon hem niet interesseren in mijn 16x455 plan.. tja, dan niet I guess.
Je maakt er wel een gewoonte van om je systeem te wijzigen, dit is derde keer?
Haha, nee hoor, dit is slechts de 2e keer. Ook alleen maar omdat ons dak nu groter is en ik met een nieuwe set significant (16% :p) meer Wp heb dan met puur bijleggen. Aangezien ik m'n huidige set dus makkelijk kon verkopen was het de moeite waard om helemaal vers te bouwen. Zo ook mooi verdeeld over 3 fasen. We hebben relatief weinig oppervlak met plat dak dus wil het wel graag maximaal volplempen. Als ik makkelijk iets aan de pijpjes kon doen had ik nog grotere panelen kwijt gekund, maar goed, dit beslaat alsnog vrijwel m'n hele dak.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Ja dat maakt het een acceptabel risico, er zo makkelijk bij kunnen. Zal wel wat minder makkelijk worden want ik heb weer een buur in m'n rijtje overtuigd om het dak vol te knallen dus zo ligt ons hele rijtje maximaal gevuld oost/west vol :p.
In het rijtje waar ik op uit kijk help ik de broer van de buur waar ik m'n oude set aan verkoop hetzelfde systeem als ik had nieuw te leggen maar dan noord/zuid aangezien dat rijtje loodrecht op het onze staat. Dat kost nu bijna 1000 euro meer dan het ons destijds kostte :o. Wel 120 Wp meer. Die hebben overigens dus 6 300 Wp panelen en 3 YC600s over.. ;).
Wanneer alles zo klaar is heb ik 4, misschien 5 als m'n directe buur letterlijk ons wilt kopiëren, systemen in m'n APS installateursaccount voor vergelijkend warenonderzoek ;). Ben zeer benieuwd hoe dat noord/zuid zal presteren. In de winter heeft ie wel last van de appartementen ten zuiden maar dat zal hem op jaarbasis vast niet veel kosten dus als het goed is komt het ongeveer op dezelfde opbrengst.
Nog iemand in dat rijtje gaat panelen laten bijleggen (ik ben van de panelenmafia :p). 8x370 op zuid naast z'n bestaande 4x300 op zuid. Ik kon praten als Brugman maar ik kon hem niet interesseren in mijn 16x455 plan.. tja, dan niet I guess.

[...]

Haha, nee hoor, dit is slechts de 2e keer. Ook alleen maar omdat ons dak nu groter is en ik met een nieuwe set significant (16% :p) meer Wp heb dan met puur bijleggen. Aangezien ik m'n huidige set dus makkelijk kon verkopen was het de moeite waard om helemaal vers te bouwen. Zo ook mooi verdeeld over 3 fasen. We hebben relatief weinig oppervlak met plat dak dus wil het wel graag maximaal volplempen. Als ik makkelijk iets aan de pijpjes kon doen had ik nog grotere panelen kwijt gekund, maar goed, dit beslaat alsnog vrijwel m'n hele dak.
Nou ben zeer benieuwd naar de resultaten komende tijd.
En noord zuid is gemiddeld ook 85 procent, net als oost west, maakt niks uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Nee, het was www.sunnydesignweb.com/ heb ik nu terug gevonden;
daar moet je je wel eerst door een massa info heen worstelen, en info invoeren, maar aan het einde komt er dan plek om de afmetingen van de kabel uit te kunnen rekenen.
Bedankt, dat was de site waar ik naar op zoek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:31:
Nou ben zeer benieuwd naar de resultaten komende tijd.
En noord zuid is gemiddeld ook 85 procent, net als oost west, maakt niks uit
Ja, dat is wat ik bedoelde met zelfde opbrengst.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
leejoow schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:58:
Hier ook een kort vraag waar ik zo snel niet het antwoord op kan vinden... Ik ga op een schuin dak panelen portrait leggen met het frame verticaal. Maar hoe moet dit frame verdeeld worden over het paneel? De twee profielen elk bijvoorbeeld 30 cm vanuit de zijkant van het paneel? Of maakt dit niet zo veel uit?
Ik ben nog even benieuwd waarom je het frame verticaal wilt en de panelen portrait.
Portrait omdat je dat esthetisch mooier vindt? Bij een verticaal frame lijkt het me logischer om de panelen landscape te leggen? Dan heb je ook minder materiaal nodig?

Leg je het frame verticaal om de ventilatie onder de panelen te bevorderen?
(dat is een idee wat ik zelf overweeg om genoemde reden, geen idee of het significant is qua ventilatie),
het lijkt me dat je zo beter "trek" onder de panelen krijgt. Het zal natuurlijk behoorlijk opwarmen onder de panelen, de warme lucht zal dan gaan opstijgen, en hoe minder obstakels deze lucht tegenkomt hoe beter de trek, en dus aanvoer van (relatief) koele lucht aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

leejoow schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:58:
Hier ook een kort vraag waar ik zo snel niet het antwoord op kan vinden... Ik ga op een schuin dak panelen portrait leggen met het frame verticaal. Maar hoe moet dit frame verdeeld worden over het paneel? De twee profielen elk bijvoorbeeld 30 cm vanuit de zijkant van het paneel? Of maakt dit niet zo veel uit?
Het is eigenlijk gewoon een ligger op twee steunpunten waarbij je een zo laag mogelijk moment wil in de ligger zelf om spanningen in het materiaal laag te houden. Dan kun je t beste voor een oplegging met ongeveer de verhouding 1/5 3/5 1/5 gaan. Dus bij 1m brede panelen 20cm uit de rand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Batilan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Ik ben nog even benieuwd waarom je het frame verticaal wilt en de panelen portrait.
Portrait omdat je dat esthetisch mooier vindt? Bij een verticaal frame lijkt het me logischer om de panelen landscape te leggen? Dan heb je ook minder materiaal nodig?

Leg je het frame verticaal om de ventilatie onder de panelen te bevorderen?
(dat is een idee wat ik zelf overweeg om genoemde reden, geen idee of het significant is qua ventilatie),
het lijkt me dat je zo beter "trek" onder de panelen krijgt. Het zal natuurlijk behoorlijk opwarmen onder de panelen, de warme lucht zal dan gaan opstijgen, en hoe minder obstakels deze lucht tegenkomt hoe beter de trek, en dus aanvoer van (relatief) koele lucht aan de onderkant?
Helemaal gelijk, ik ga de panelen landscape leggen, ik zie nu dat ik dat fout in mijn bericht had gezet :O
tijmeng schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:44:
Het is eigenlijk gewoon een ligger op twee steunpunten waarbij je een zo laag mogelijk moment wil in de ligger zelf om spanningen in het materiaal laag te houden. Dan kun je t beste voor een oplegging met ongeveer de verhouding 1/5 3/5 1/5 gaan. Dus bij 1m brede panelen 20cm uit de rand
Ik heb de installatiehandleiding gevonden (deze stonden bij Solar Bouwmarkt er niet bij, enkel de datasheet) en daar vond ik een afstand van 34,5 cm vanuit de zijkant. Dat is inderdaad op 1/5 :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Heren en dames PV experts, ik ben aan het kijken naar extra panelen. Maar probeer te begrijpen wat er wel/niet kan.

Heb nu 12 panelen, 4800 Wp met een SolarEdge 4000H omvormer (max uitgang 18A) op een 25A groep in de meterkast. De hoofdzekering is 1x 35A.

Kan ik nu nog een extra groep met panelen bijplaatsen? En zou ik die dan moeten beperken tot bijvoorbeeld een 16A max omvormer om in totaal onder de 35A te blijven voor het terugleveren?

[ Voor 5% gewijzigd door NTS op 19-03-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@NTS Ja

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Top, dus gewoon een iets kleinere omvormer kiezen en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@NTS Hangt ook nog af van de ligging... Als je alles hetzelfde hebt komt de piek ook op zelfde moment... Leg je het 180 graden op een ander dak... dan kun je hoger ;-)

Kun je gelukkig mooi doorrekenen met SE Designer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Team Welles

@NTS houd wel je netspanning in de gaten. Het risico op overspanning neemt toe bij hogere stroom, zeker op 1 fase.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

j4y

Ep Woody schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:48:
Even een korte adviesvraag. Binnenkort een setje van 8 paneeltjes plaatsen op een plat dak en er een schansje van maken.

Dit wou ik monteren op stapelblokken 60x15x15 en dan 2 hoog. Daar een Clickfit rail op vastschroeven met deze beugels:
https://www.solar-nu-webs...akstaaldak--100-2060.html

In het midden 5 stapelblokken in de lengte met stokschroeven om daar iets van een hoogteverschil te krijgen en onderin 5 dikke stoeptegels met dezelfde montagebeugels. Is dit een raar plan of hebben jullie een betere suggestie?

De stapelblokken zijn over, dus kunnen prima hiervoor misbruikt worden.

[Afbeelding]
Ik ben opzoek naar een zelfde soort oplossing om een laag schansje te maken, maar dan 3 panelen landscape. Kant en klaar spul als Valk triple, of een op maat gemaakte alu schans is erg duur.

In eerste instantie zat ik op de platte montage route van Lardman maar zou toch graag iets hoogteverschil willen icm afwaterclips

Anyway mooi plan wat je beschrijft en wat ik misschien van je over neem. Heb je gedacht aan het feit dat de panelen niet helemaal recht op de rails liggen? Beetje zo: /[] zou dat kwaad kunnen met de paneelklemmen?

Ga je de 2 blokken van de achterste rij onderling met elkaar verbinden zodat het 1 blok word qua gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ah ja dat is wel een uitdaging, ik heb maar één dak wat recht naar het zuiden afloopt dus alles komt altijd tegelijk in de zon te liggen, weinig aan te doen.

Maar met een SE4000H kom je niet boven de 18.5A uit volgens de datasheet, nog een SE3500H er naast hangen op een eigen groep geeft nog 16A maximaal er bij. Dat is met 34.5A misschien iets te dicht op de maximaal 35A die de aansluiting kan hebben? Of is die zekering standard afgestemd op langdurig vrijwel de maximum stroom?

Switchen naar een 3-fase aansluiting is wat meer gedoe dan gewoon een omvormer ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Klopt het dat zonnepanelen op het noorden en op 35gr helling een veel vlakkere lijn in de opbrengst hebben omdat deze op diffuus licht werken?
Las ergens dat op een bewolkte dag panelen op het noorden beter werkten vanwege de extra diffusie.
Dit ten opzichte van panelen op het zuiden die meer direct zonlicht hebben.

Met de bekende hespul tabel kan je zien hoeveel %opwekking je kan verwachten over een heel jaar maar ik ben specifiek benieuwd naar de grafieken van de maanden dec-jan.
Ik ha een systeem van 21 panelen laten leggen op zuidwest (223gr) op 35gr helling met accu en in de winter kom ik tekort en vroeg mij af of het zin heeft om nog meer panelen op noord-west(42gr) op 35gr helling te leggen specifiek voor de wintermaanden.
Of is de opbrengst dan verwaarloosbaar? (Hespul laat 65% als opwekking zien)

Of het financieel aantrekkelijk is is natuurlijk een ander verhaal maar met de accu kan ik iig kijken of ik in de overige maanden de overschotten gunstig kan verkopen op tijden; hopelijk word smartgrid een ding en kan er nog voor kiezen om mijn super gunstige energie contract 4 jaar eerder op te breken en voor een duur contract met goede teruglever vergoedingen te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Lennart_1337 op 19-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lennart_1337 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:36:
Klopt het dat zonnepanelen op het noorden en op 35gr helling een veel vlakkere lijn in de opbrengst hebben omdat deze op diffuus licht werken?
Las ergens dat op een bewolkte dag panelen op het noorden beter werkten vanwege de extra diffusie.
Dit ten opzichte van panelen op het zuiden die meer direct zonlicht hebben.

Met de bekende hespul tabel kan je zien hoeveel %opwekking je kan verwachten over een heel jaar maar ik ben specifiek benieuwd naar de grafieken van de maanden dec-jan.
Ik ha een systeem van 21 panelen laten leggen op zuidwest (223gr) op 35gr helling met accu en in de winter kom ik tekort en vroeg mij af of het zin heeft om nog meer panelen op noord-west(42gr) op 35gr helling te leggen specifiek voor de wintermaanden.
Of is de opbrengst dan verwaarloosbaar? (Hespul laat 65% als opwekking zien)

Of het financieel aantrekkelijk is is natuurlijk een ander verhaal maar met de accu kan ik iig kijken of ik in de overige maanden de overschotten gunstig kan verkopen op tijden; hopelijk word smartgrid een ding en kan er nog voor kiezen om mijn super gunstige energie contract 4 jaar eerder op te breken en voor een duur contract met goede teruglever vergoedingen te gaan.
In de winter kun je sowieso geen accu laden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lennart_1337
In de winter heb je niks aan noord, vanwege het weinige diffuse licht.
Noord is leuk tussen april en september.
Als het bewolkt is, komt het zelfs een enkele keer voor dat noord het beter doet dan zuid.
Voor de rest zit ik op 55% van zuid op een 35 graden dak op jaarbasis.

Check my pvoutput. (behalve de laatste dagen, beetje aan het prutsen geweest ermee)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2022 16:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:11
Batilan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:19:
[...]
Misschien ook beter tegen vogels. Bij horizontaal frame kunnen ze simpel een nest op de liggers maken. Verticaal wordt dat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Dat lijkt me niet. De meeste airco's blazen in de zomer buiten warme lucht....
Alleen in de winter (als je met je airco zou verwarmen) blazen ze koude lucht, maar ja, dan heb je die koeling van de panelen weer niet nodig.
Misschien is een warmtepompboiler wel geschikt. Die blaast het hele jaar door koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:17
In een zoektocht naar een algemene schatting wat een redelijke all-in prijs zou moeten zijn, kwam in EnerSolar tegen. Deze club werkt met Trina 385Wp & SolarEdge omvormers.

Hoe goed / slecht is zo'n combinatie ? (ik heb momenteel alleen "ervaring" met een SunnyBoy omvormer van 10 jaar geleden)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

<knip>

[ Voor 96% gewijzigd door xah5kiDe op 20-03-2022 11:45 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Zouden jullie mij nog even kunnen bijstaan in het vinden van een goede oplossing? Alle materiaal was al besteld, maar er kwam een kink in de kabel.

@reneeke1970 @Ronald @migjes @AUijtdehaag

M.B.te L. in "Zonnepanelen op het Noorden met gedeeltelijk schaduw"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYWlA5V7drRKrEESyInG8xWedfw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6c9ReEtqt1Vq4xULWq9i5iUn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Nu online

j4y

Heeft iemand hier ervaring met de dual betonvoeten van De Groot beton? degrootbeton.nl/product/zonnepaneel-steun-plat-dak/

Ze zijn maar 1,5m lang. Mijn panelen zijn 1.10... Dat gaat toch niet passen? Steekt dan 70cm uit.

Zijn er nog leuke creatieve ideeën voor 3 panelen landscape? Ik kom nu niet verder dan 1 rijtje op opsluitbandjes voor de dual steunen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
j4y schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:10:
Zijn er nog leuke creatieve ideeën voor 3 panelen landscape? Ik kom nu niet verder dan 1 rijtje op opsluitbandjes voor de dual steunen plaatsen.
Had je deze al gezien? Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Nu online

j4y

Ja, heb het geprobeerd maar heb er de handigheid niet voor (de eerste 2 braken in het midden, kwamen lastig uit de mal ondanks invetten). Kost ook veel tijd (zeker een week drogen). Achteraf gezien had ik in plaats van 1 lange 2 kleinere steunen moeten maken maar goed. Heb dat plan even gelaten voor wat het is. Wil nu iets kant en klaars toch of misschien iets simpels met hout...

edit: misschien een 4 graden variant van zoiets @de Peer :
de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

[ Voor 12% gewijzigd door j4y op 21-03-2022 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

j4y schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:10:
Heeft iemand hier ervaring met de dual betonvoeten van De Groot beton? degrootbeton.nl/product/zonnepaneel-steun-plat-dak/

Ze zijn maar 1,5m lang. Mijn panelen zijn 1.10... Dat gaat toch niet passen? Steekt dan 70cm uit.

Vroeg me al hetzelfde af. Ben toevallig ook aan het kijken naar betonschansen voor 2 zonnepanelen in landschap en viel me inderdaad op dat deze maar 1.5m lang zijn.

Je hebt bijvoorbeeld wel deze van Sun-solar: https://www.sun-solar.nl/...ngshoek-dual-betonvoeten/ (ook nog in andere hoogtes verkrijgbaar); deze zijn wel gewoon 2m lang alleen iets duurder.

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

j4y schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:17:
[...]

Ja, heb het geprobeerd maar heb er de handigheid niet voor (de eerste 2 braken in het midden, kwamen lastig uit de mal ondanks invetten). Kost ook veel tijd (zeker een week drogen). Achteraf gezien had ik in plaats van 1 lange 2 kleinere steunen moeten maken maar goed. Heb dat plan even gelaten voor wat het is. Wil nu iets kant en klaars toch of misschien iets simpels met hout...

edit: misschien een 4 graden variant van zoiets @de Peer :
de Peer in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Die staat er nu zo'n 5 jaar. En superstevig. Ook met de storm laatst geen krimp. Dus werkt goed.
Is overigens 10 graden helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D_Jeff schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:47:
In een zoektocht naar een algemene schatting wat een redelijke all-in prijs zou moeten zijn, kwam in EnerSolar tegen. Deze club werkt met Trina 385Wp & SolarEdge omvormers.

Hoe goed / slecht is zo'n combinatie ? (ik heb momenteel alleen "ervaring" met een SunnyBoy omvormer van 10 jaar geleden)
Geen schaduw, geen Solar edge is mijn vuistregel (dus niet altijd correct), of het een goede combi is is dus met name afhankelijk van je situatie, wellicht een eigen topic maken?

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik weet dat clipping niet écht een issue is, maar ben toch benieuwd hoe ik deze grafiek precies moet lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM-eN2UwJ9m1aDoBkcMQ7rGEdY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/asDYZsPvfLDHkWRKPq8fhtUU.png?f=fotoalbum_large

Systeem = 3800Wp uit 10 panelen met Enphase micro's die maximaal 2900Wp output leveren. Is dit systeem nou 'precies' op de max. Wp geschaald gezien de al sterk teruglopende stijging vlak vóór de bovenkant? Of neemt een micro-omvormer al 'gas terug' wanneer hij het maximale vermogen gaat bereiken waardoor deze aftopping een vertekend beeld geeft?

In de grafiek niet goed af te lezen (want kWh), maar van 11:15 tot 13:15 topt het vermogen op 2,9kW.

Link naar de data van die dag: https://pvoutput.org/intr...351&sid=89224&dt=20220319

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 21-03-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Daar lijkt het wel op. Maar ws. raak je in die top niet veel volume kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@MrAcid Da's niks om wakker van te liggen hoor, op jaarbasis maakt dat amper wat uit.

Ter vergelijking: ik denk dat ik misschien wel iets te zuinig gedimensioneerd heb met de omvormer (~5kWp op het dak, 10 panelen op ZO en 5 panelen op ZW, 3kW omvormer) maar zelfs dat maakt geen enorm verschil op jaarbasis. Op Sunny Design heb ik de huidige 3kW omvormer vergeleken met een 3.6kW, dat scheelde jaarlijks ongeveer ~140kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b7-ba35PlWGRCw8K4nRXAC8eQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nbt7zduPLfhPaOOHJyQUjtJL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-03-2022 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Slonzo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:48:
@MrAcid Da's niks om wakker van te liggen hoor, op jaarbasis maakt dat amper wat uit.

Ter vergelijking: ik denk dat ik misschien wel iets te zuinig gedimensioneerd heb met de omvormer (~5kWp op het dak, 10 panelen op ZO en 5 panelen op ZW, 3kW omvormer) maar zelfs dat maakt geen enorm verschil op jaarbasis. Op Sunny Design heb ik de huidige 3kW omvormer vergeleken met een 3.6kW, dat scheelde jaarlijks ongeveer ~140kW.

[Afbeelding]
Is toch een verschil van 80 euro, en jij gelooft de verkoop praat van die site dat het echt zo weinig is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dit is wel vrij extreem, dat aftoppen. Ik had een omvormer gekozen die een maatje groter was. Zelfs met 140 kWh per jaar kost je dat bij € 0,23 per kWh 32 euro per jaar. Daar had je prima een iets duurdere omvormer voor kunnen nemen.

Het aftoppen van @MrAcid is nauwelijks te zien en zou ik me geen zorgen om maken. Dat ziet er wel uit als margewerk. Zeker omdat er nog wel een mooie golf in te zien is. Misschien dat het in april/mei iets erger wordt, maar dan nog zal het niet heel veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik overweeg om 2 van mijn paneeltjes iets op te schuiven, kan wat pijpjes weghalen waardoor ik net wat meer afstand kan nemen van mijn pijpen die vanaf 10 uur langzaam schaduw over een paneel gooien. Zal geen wereldverschil maken maar waarschijnlijk toch wel een half tot hele kWh per dag op dit soort dagen. In de zomer is het effect kleiner.

Voelt toch beter in het kader van duurzaam omgaan met energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Er is een verschil tussen een beetje aftoppen en een tafelberg hebben, maargoed ooit zonder salderen en in een stabiele energie markt zal het anders wezen.

[ Voor 37% gewijzigd door twain4me op 21-03-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Nog een aftoppingsvraagje: 360WP panelen in oost west opstelling (10 graden) op een enphase IQ7 (maximaal 250 watt continu). Is dit nog acceptabel?

Alternatief is IQ7+ met max 290 watt, maar ik kan de IQ7 vrij voordelig kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

reneeke1970 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:07:
Is toch een verschil van 80 euro, en jij gelooft de verkoop praat van die site dat het echt zo weinig is?
Ik woon in BE, en heb binnenkort waarschijnlijk geen saldering/terugdraaiende teller meer, dan kom je op een heel ander getal uit ;) Bij 140kWh en een injectievergoeding van 9c/kWh (mijn huidig tarief) kom je bij een zelfverbruik van 0% (want dat is het aftopgedeelte, ik zal zelden meer dan 3kW verbruiken over de middag) aan de volle EUR 12. Of bij injectievergoeding van 15 cent geeft dat EUR 14,7 bij 30% zelfverbruik en EUR 21 bij 0% zelfverbruik.

Voor zo'n bedragen kan ik mijn huidige omvormer niet gaan vervangen zonder verlies.
Ep Woody schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:12:
Dit is wel vrij extreem, dat aftoppen. Ik had een omvormer gekozen die een maatje groter was. Zelfs met 140 kWh per jaar kost je dat bij € 0,23 per kWh 32 euro per jaar. Daar had je prima een iets duurdere omvormer voor kunnen nemen.
Mja, het is een beetje mijn eigen fout, oorspronkelijk waren er minder panelen voorzien en er zijn een aantal iteraties met de installateur geweest om het meer naar mijn zin te krijgen. Dus meer panelen gelegd en met andere dakplaatsing, maar ik heb achteraf pas beseft dat we de omvormer niet hebben aangepast en best iets groter hadden kunnen nemen.

Maar ach, achteraf is het mooi wonen :P En als de cijfers hierboven kloppen ga ik er ook niet (meer ;) ) wakker van liggen. Ik vervang 'm wel als 'ie ermee kapt, of als ik meer panelen bijplaats :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Slonzo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Ik woon in BE, en heb binnenkort waarschijnlijk geen saldering/terugdraaiende teller meer, dan kom je op een heel ander getal uit ;) Bij 140kWh en een injectievergoeding van 9c/kWh (mijn huidig tarief) kom je bij een zelfverbruik van 0% (want dat is het aftopgedeelte, ik zal zelden meer dan 3kW verbruiken over de middag) aan de volle EUR 12. Of bij injectievergoeding van 15 cent geeft dat EUR 14,7 bij 30% zelfverbruik en EUR 21 bij 0% zelfverbruik.

Voor zo'n bedragen kan ik mijn huidige omvormer niet gaan vervangen zonder verlies.

[...]

Mja, het is een beetje mijn eigen fout, oorspronkelijk waren er minder panelen voorzien en er zijn een aantal iteraties met de installeteur geweest om het meer naar mijn zin te krijgen. Dus meer panelen gelegd en met andere dakplaatsing, maar ik heb achteraf pas beseft dat we de omvormer niet hebben aangepast en best iets groter hadden kunnen nemen.

Maar ach, achteraf is het mooi wonen :P En als de cijfers hierboven kloppen ga ik er ook niet (meer ;) ) wakker van liggen. Ik vervang 'm wel als 'ie ermee kapt, of als ik meer panelen bijplaats :)
je had daar toch ook een omvormer tax.. dan is het hoe dan ook een heel ander financieel plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Slonzo, dan weegt de extra opbrengst van de grotere omvormer niet op tegen de extra investering en het prosumententarief. Prima keuze gemaakt dus.

0.6 kW (gaat het prosumententarief per hele kW of ook deel) * 100 euro = 60 euro per jaar aan extra kosten als je een grotere omvormer had genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

twain4me schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:32:
je had daar toch ook een omvormer tax.. dan is het hoe dan ook een heel ander financieel plaatje.
Klopt, bij de terugdraaiende teller heb je het 'prosumenten tarief' waarbij je X euro aftelt per kW van je omvormer. @Ep Woody Ik heb eigenlijk geen idee of dat pro rata is, of per begonnen schijf. Ik heb dan ook nog het 'geluk' van onder de duurste netbeheerder van Vlaanderen te vallen.

Maar het is natuurlijk ook een lastig verhaal om allemaal exact te berekenen wanneer je niet exact weet wanneer je verplichte 'slimme' teller eraan komt. Elke dag die ik nog kan salderen, is mijn installatie sneller terugbetaald O-)

[ Voor 38% gewijzigd door Slonzo op 21-03-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik ben van plan om ongeveer 10 panelen oost-west op mijn platte dak (zelf) te gaan leggen, maar ik zit nog in een vroeg stadium waarbij ik een beeld probeer te krijgen van wat er allemaal nodig is.

Ik had gehoopt een ongebruikte groep hiervoor in te zetten met de standaard 3x 2,5 mm2 VD-draad.
Maar wanneer ik de startpost zo lees begrijp ik dat dit veel te weinig is?
Het wordt echt een enorme rotklus om nieuwe bedrading vanuit de centraal op de BG gelegen groepenkast naar het dak op de 2e verdieping te krijgen, maar ik begrijp dat ik er niet aan ontkom om 4 of 6 mm2 te gebruiken wanneer ik pakweg 10 panelen heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ASW1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:49:
Ik had gehoopt een ongebruikte groep hiervoor in te zetten met de standaard 3x 2,5 mm2 VD-draad.
Maar wanneer ik de startpost zo lees begrijp ik dat dit veel te weinig is?
Het wordt echt een enorme rotklus om nieuwe bedrading vanuit de centraal op de BG gelegen groepenkast naar het dak op de 2e verdieping te krijgen, maar ik begrijp dat ik er niet aan ontkom om 4 of 6 mm2 te gebruiken wanneer ik pakweg 10 panelen heb?
De omvormer boven plaatsen is geen optie? Voor het AC gedeelte kan je die bedrading gerust gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zimonia2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:24:
Nog een aftoppingsvraagje: 360WP panelen in oost west opstelling (10 graden) op een enphase IQ7 (maximaal 250 watt continu). Is dit nog acceptabel?

Mijn voorbeeld/vraag hierboven was 380wp met 290 (IQ7+) en dan op ZZO. Zou voor jou dus geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
@MrAcid @Slonzo en de rest die het over aftoppen had: dit is wel een handige tool om te simuleren wat je systeem op zou kunnen wekken in een optimale situatie: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Slonzo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:53:
[...]

De omvormer boven plaatsen is geen optie? Voor het AC gedeelte kan je die bedrading gerust gebruiken.
Jazeker die omvormer kan boven redelijk dicht bij de panelen. Dan heb ik het dus helemaal verkeerd begrepen en die tabel met draaddiameters is alleen voor het deel tussen panelen en omvormer bedoeld?

Hoeveel Wp aan panelen kun je dan ongeveer neerleggen voordat het teveel is voor de 3x 2,5 mm2 AC ?

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 21-03-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zimonia2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:24:

Met enphase is oost/west in mijn optiek minder interessant omdat je het voordeel van de goedkopere omvormer kwijt bent.

Het hangt een beetje van het prijsverschil af tussen IQ7 en IQ7+ af. Je zal wat aftoppen, maar extreem veel zal dat niet zijn.

https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Als ik heel grof kijk en reken kom je misschien uit op: 4 uur * 10 watt = 40 Wh per paneel per dag over twee maand grofweg? 10 * 40 * 60 = 24 kWh minder opbrengst voor de totale set per jaar?

Kun je wat met deze sigarendoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Jazeker die omvormer kan boven redelijk dicht bij de panelen. Dan heb ik het dus helemaal verkeerd begrepen en die tabel met draaddiameters is alleen voor het deel tussen panelen en omvormer bedoeld?

Hoeveel Wp aan panelen kun je dan ongeveer neerleggen voordat het teveel is voor de 3x 2,5 mm2 AC ?
Dat staat allemaal in de topicstartpost beschreven in veel details.
4000 Watt (omvormervermogen) is dan wel een beetje de max voor 1 fase, met die bedrading. Strict genomen 3680W.

Hoeveel panelen je daar aanhangt is aan jou, en hoeveel de omvormer aan kan. Zo heb ik bijvoorbeeld 7600 Wp panelen (20 stuks in totaal) op een 3000W omvormer. Maar dat is OostWest op dak 45 graden.

Bij een plat dak zoals bij jou zou ik dan voor 10 panelen (in totaal) van 350 Wp gaan bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-03-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:45:
[...]

In de winter kun je sowieso geen accu laden....
Waarom niet dan? als de accupakketten boven 0 graden zijn dan kunnen ze gewoon opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Lennart_1337 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Waarom niet dan? als de accupakketten boven 0 graden zijn dan kunnen ze gewoon opladen.
Omdat je in de winter eigenlijk niets terug levert. Als je niets terug levert heb je ook niets om op te slaan. Zeker als je ook elektrische verwarming hebt, heb je het beetje zonnestroom wat je opwekt hard nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Lennart_1337 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Als panelen 10kWh opwekken en je huis of warmtepomp gebruikt er 30,wat wil je dan nog laden op een dag?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:46:
@Lennart_1337
In de winter heb je niks aan noord, vanwege het weinige diffuse licht.
Noord is leuk tussen april en september.
Als het bewolkt is, komt het zelfs een enkele keer voor dat noord het beter doet dan zuid.
Voor de rest zit ik op 55% van zuid op een 35 graden dak op jaarbasis.

Check my pvoutput. (behalve de laatste dagen, beetje aan het prutsen geweest ermee)
Was idd. opzoek naar eigen ervaringen, ik begrijp uit jij een noord-zuid setup hebt?
Zie echter alleen de link naar de opbrengst op zuid
Heb je ook een pvoutput voor de noordzijde zodat ik deze kan vergelijken of word die niet gemonitord?

Op jaarbasis wek je op noord 55% op van zuid, begrijp ik dat in de winter noord helemaal niets opwekt omdat hij de opstartspanning niet eens haalt of produceert noord wel iets maar is dit insignificant?
Wat is de ligging van jouw noordzijde? is dit 0 graden?
Mijn woning staat bijna exact met de voorzijde op noord/oost en de achterzijde op zuid/west; mogelijk veranderd dit ook wat in de opwekking i.v.m. de ochtendzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
reneeke1970 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Als panelen 10kWh opwekken en je huis of warmtepomp gebruikt er 30,wat wil je dan nog laden op een dag?
Ik snap 'm, er moet wel netto iets overblijven om de accu's op te laden.
Nu is mijn woning hyper-geisoleerd en heb met mijn lucht-lucht warmtepomp onderstaande verbruikt om mijn (gehele) rijtjeshuid uit 1974 boven de 19 graden te houden dus daar ben ik gelukkig niet heel veel aan kwijt:
107 kWh januari (=3,5kWh dag)
36 kWh februari (11 kWh dag)
0,5 kWh maart (=0 kWh dag)

Heb de PV output van AUijtdehaag erbij gepakt, en als ik dit projecteer op de geplande 21x 360wp op zuid bij mij dan is dat 7560wp

Eind december heeft AUijtdehaag 2kw/h per wp geïnstalleerd vermogen opgewekt op goede dagen en op slechte dagen is dit 0,15 per wp geïnstalleerd vermogen opgewekt.

Dat zou in mijn geval vertalen in:
3 kWh * 7560 = 22kWh per hele mooi decemberdag
0,15 kWh * 7560 = 1,1kWh hele slechte decemberdag

Het lijkt erop dat 1 op de 4 dagen een mooie dag is, met mijn verbruik kan ik dan op één mooie decemberdag gecombineerd met 2 slechte dagen het bijna 3 dagen op 1 accu lading uitzitten.

Nu wil ik niet koste wat kost offgrid maar vroeg mij af of extra panelen op de noord-zuid kant soelaas konden bieden om het tekort wat aan te vullen; de meerprijs om iets meer panelen te leggen is veel lager als ik dat nu in 1 keer meepak en heb de BTW korting dus dit is niet iets wat ik later zomaar bij zou laten leggen
(of t moet wel heel raar gaan met de energieprijs)
En mogelijk kan ik met smartgrid de overige overschotten slim en winstgevend verhandelen in de nabije toekomst.

Edit: kWh notatie aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door Lennart_1337 op 21-03-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Ep Woody schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Met enphase is oost/west in mijn optiek minder interessant omdat je het voordeel van de goedkopere omvormer kwijt bent.

Het hangt een beetje van het prijsverschil af tussen IQ7 en IQ7+ af. Je zal wat aftoppen, maar extreem veel zal dat niet zijn.

https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Als ik heel grof kijk en reken kom je misschien uit op: 4 uur * 10 watt = 40 Wh per paneel per dag over twee maand grofweg? 10 * 40 * 60 = 24 kWh minder opbrengst voor de totale set per jaar?

Kun je wat met deze sigarendoos?
Hier kan ik zeker wat mee.

Enphase was ook niet mijn eerste idee. Maar ik zit met een maximum van 6 panelen oost, 6 west en mogelijk nog 4 zuid. Deze krijgen echter gedurende dag ook afwisselend schaduw: Ons schuine dak ligt ten zuiden van de oost/west panelen en ten westen van de zuid gerichte panelen.

Hierdoor liggen er op het meest ongunstige moment maar 3 panelen in direct zonlicht (afgelopen weekend in de gaten gehouden, in de zomer wellicht minder ongunstig). Ook nog een redelijke periode maar 4 of 5 panelen in de zon. Dus ik verwacht dat een SE systeem een behoorlijk deel van de dag Clipping gaat vertonen. Normale string omvormer lijkt me helemaal geen optie.

Satellietfoto van de situatie staat in: Advies PV-installatie nieuwe woning

Edit: door de schaduw lijkt een oplossing met een polystring op de SMA van het schuine dak op het zuiden mij ook geen oplossing. Omdat de spanning niet gelijk zal zijn door de schaduw.

[ Voor 5% gewijzigd door Zimonia2 op 21-03-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lennart_1337
Rechtsonder in mijn pvoutput staan 6 systems
1 ervan is noord
https://pvoutput.org/intr...683&sid=37091&dt=20220321

Mijn noord is een klein beetje noordwest en zuid een klein beetje zuidoost.
Winter komt de zon niet over het dak en is er weinig diffuus licht, vandaar lage opbrengst.
Onbewolkte dagen doen dan helemaal weinig voor noord. Die moet het hebben van de wolken.
Startspanning haal je altijd (met 3x 5 SF-170s parallel aan elkaar.) Het is de stroom die bepaald of de omvormer gaat leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2022 16:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Lennart_1337 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Nu is mijn woning hyper-geisoleerd en heb met mijn lucht-lucht warmtepomp onderstaande verbruikt om mijn (gehele) rijtjeshuid uit 1974 boven de 19 graden te houden dus daar ben ik gelukkig niet heel veel aan kwijt:
107 kw/h januari (=3,5kw/dag)
36 kw/h februari
0,5 kw/h maart
ik weet niet wat een kw/h is. Een kW (vermogen) is een kJ (energie) per seconde. een kW per uur is dan dus iets van 1000 Joule per seconde per uur.

That said, op hoeveel dagen denk jij in januari meer dan 3.5 kWh op te wekken? (nog afgezien van mogelijk ander verbruik zoals wasmachines, vaatwassers, ovens, koelkasten, verlichting, etc).

Overigens, wel impressive hoe laag je verbruik is, mijn huis is ook heel goed geisoleerd, en mijn verbruik in januari was alsnog > 600kWh. Mijn directe eigen verbruik was 66% (gemeten over de hele maand), dus met een accu had ik daar 100% van kunnen maken. Leuk voor de statistiek, maar verder levert het natuurlijk niet veel op.

Oh ja, bedenk ook dat pv -> accu -> omvormer -> 220V zeker geen 100% rendement heeft. Ik denk dat je blij mag zijn als je 80% haalt. Terugeleveren naar het net, en weer uit het net verbruiken daarentegen.....

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 21-03-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo27
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-08 10:42
Sinds afgelopen week ook aan de zonnepanelen.

14 stuks van 390 wp
3 fase omvormer en optimizers

Nu halen mijn panelen op het schuine dak een hoger rendement dan die op het platte dak. Op het platte dak is mij geadviseerd om de panelen op een oost west hoek te laten leggen.

Hieronder het schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85p_Jjsz95orJwsuD-E8u5fFEpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdgfftTuNrmYMTGCDxYqIIqh.jpg?f=fotoalbum_large

Nou was dit mijn zaterdag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bDv8fNdv0XhvUxTVer_GR0-Tf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGK0proGGay9GFew79BxuWvy.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit gewoon netjes voor deze installatie of had ik meer rendement gehad met alle panelen op het zuiden? En als straks de zon hoger komt te staan leveren de panelen op het platte dak toch ook meer op neem ik aan

Scrooge NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Lennart_1337 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:38:
[...]

107 kw/h januari (=3,5kw/h dag)
36 kw/h februari (11 kw/h dag)
0,5 kw/h maart (=0 kw/h dag)

Heb de PV output van AUijtdehaag erbij gepakt, en als ik dit projecteer op de geplande 21x 360wp op zuid bij mij dan is dat 7560wp

Eind december heeft AUijtdehaag 2kw/h per wp geïnstalleerd vermogen opgewekt op goede dagen en op slechte dagen is dit 0,15 per wp geïnstalleerd vermogen opgewekt.

Dat zou in mijn geval vertalen in:
3 kw/h * 7560 = 22kw/h per hele mooi decemberdag
0,15 kw/h * 7560 = 1,1kw/h hele slechte decemberdag

Het lijkt erop dat 1 op de 4 dagen een mooie dag is, met mijn verbruik kan ik dan op één mooie decemberdag gecombineerd met 2 slechte dagen het bijna 3 dagen op 1 accu lading uitzitten.

Nu wil ik niet koste wat kost offgrid maar vroeg mij af of extra panelen op de noord-zuid kant soelaas konden bieden om het tekort wat aan te vullen; de meerprijs om iets meer panelen te leggen is veel lager als ik dat nu in 1 keer meepak en heb de BTW korting dus dit is niet iets wat ik later zomaar bij zou laten leggen
(of t moet wel heel raar gaan met de energieprijs)
En mogelijk kan ik met smartgrid de overige overschotten slim en winstgevend verhandelen in de nabije toekomst.
Volgens mij zie je het iets te rooskleurig; 2 kWh * 7.560 = 15kWh per hele mooi decemberdag. Waar komt 1 op de 4 dagen vandaan? Afgelopen december was het in NL voor mijn gevoel 0 op de 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Theo27 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:26:
Sinds afgelopen week ook aan de zonnepanelen.

14 stuks van 390 wp
3 fase omvormer en optimizers

Nu halen mijn panelen op het schuine dak een hoger rendement dan die op het platte dak. Op het platte dak is mij geadviseerd om de panelen op een oost west hoek te laten leggen.

Hieronder het schema

[Afbeelding]

Nou was dit mijn zaterdag

[Afbeelding]

Is dit gewoon netjes voor deze installatie of had ik meer rendement gehad met alle panelen op het zuiden? En als straks de zon hoger komt te staan leveren de panelen op het platte dak toch ook meer op neem ik aan
Straks als de zon hoger staat gaat je Oost-West het veel beter doen. dat is normaal.

Of dit goed is weet ik niet, kijk even in het 'show je opbrengst' topic hier op tweakers. Dan kun je beter vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
AUijtdehaag schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:40:
@Lennart_1337
Rechtsonder in mijn pvoutput staan 6 systems
1 ervan is noord
https://pvoutput.org/intr...683&sid=37091&dt=20220321

Mijn noord is een klein beetje noordwest en zuid een klein beetje zuidoost.
Winter komt de zon niet over het dak en is er weinig diffuus licht, vandaar lage opbrengst.
Onbewolkte dagen doen dan helemaal weinig voor noord. Die moet het hebben van de wolken.
Startspanning haal je altijd (met 3x 5 SF-170s parallel aan elkaar.) Het is de stroom die bepaald of de omvormer gaat leveren.
Ik moest even zoeken maar heb het onder 'systems' gevonden, dit is waardevolle data waar ik wat mee kan thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Waarom niet gewoon volgooien dat garage dak met NW/ZO of NO/ZW dakjes en dat in 2 strings aansluiten op een string omvormer? Ja je mist wat opbrengst doordat er panelen uitgeschakeld worden door diodes, maar je hebt geen elektronica op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Ep Woody schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Waarom niet gewoon volgooien dat garage dak met NW/ZO of NO/ZW dakjes en dat in 2 strings aansluiten op een string omvormer? Ja je mist wat opbrengst doordat er panelen uitgeschakeld worden door diodes, maar je hebt geen elektronica op het dak.
Omdat dat mijn begrip van PV te boven gaat :P .

Ik heb even 2 opties geschetst maar mij ljikt dat dit te weinig spanning op gaat leveren? Het platte dak aan zuidkant is in werkelijkheid schuin onder circa 45 graden en de goot begint op circa 75cm boven het platte dak. NB. even de 4 landscape naar het zuiden negeren.
  • Bij de panelen in portrait zal de rij het dichtst langs het schuine dak een deel van de dag in schaduw liggen. De resterende 3 panelen op west in de zon leveren dan te weinig voltage?
  • Bij de panelen landscape zal een gedeelte van elk paneel een behoorlijk deel van de dag in de schaduw liggen en het systeem niets doen
.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv97bJLcR_KT5Zd59ERs4dPBhAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fc61DhGL0oW8pTfHQ4lhZCjV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_knUX9xfeMzivjqbcyXjMku5J2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXmJ0OabLAohzUt0EgHbfIga.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zimonia2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Omdat dat mijn begrip van PV te boven gaat :P .

Ik heb even 2 opties geschetst maar mij ljikt dat dit te weinig spanning op gaat leveren? Het platte dak aan zuidkant is in werkelijkheid schuin onder circa 45 graden en de goot begint op circa 75cm boven het platte dak. NB. even de 4 landscape naar het zuiden negeren.
  • Bij de panelen in portrait zal de rij het dichtst langs het schuine dak een deel van de dag in schaduw liggen. De resterende 3 panelen op west in de zon leveren dan te weinig voltage?
  • Bij de panelen landscape zal een gedeelte van elk paneel een behoorlijk deel van de dag in de schaduw liggen en het systeem niets doen
.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is een afweging qua kosten. Je zou namelijk het hele dak vol kunnen leggen met panelen in dezelfde hoek. 50% van de panelen richting zuidwest en 50% van de panelen richting noordoost. Ja, ze doen minder omdat een deel schaduw heeft, maar omdat alles in dezelfde richting ligt kan je systeem veel eenvoudiger. De investering per paneel wordt dan lager.

Doordat je meer panelen hebt werkt je systeem op bewolkte dagen beter, en pak je nog best een goede opwek, ook met panelen die relatief veel schaduw pakken.

Tel eens uit hoeveel panelen er op passen als ze allemaal in dezelfde richting liggen en wat dat met een simpele set kost en vergelijk dat eens met een Enphase opstelling.

Qua startvoltage heb je aan een paneel of 4 (in 1 string) in de zon wel genoeg. Een SMA start op vanaf 100 Volt, Goodwe volgens mij zelfs nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet iemand welk platdak systeem dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKm7DZ4o9Bf3p8GuSvIM_dhCsqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y9UySxPc6G9lkFuuP9Ux3Eoa.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 12:01
ThinkPad schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:40:

[Afbeelding]
Esdec Flatfix Fusion.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks! :) Morgen even een gebruikt PV-setje ophalen. Heb nog een stukje platdak richting het zuiden over :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
ThinkPad schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:40:

[Afbeelding]
Klopt, op de foto op z'n kop en voor een plat dak mis je de ronde stukken waar het op steunt.
Flatfix daksteun
https://www.solar-outlet....-fusion/losse-onderdelen/

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Ep Woody schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Het is een afweging qua kosten. Je zou namelijk het hele dak vol kunnen leggen met panelen in dezelfde hoek. 50% van de panelen richting zuidwest en 50% van de panelen richting noordoost. Ja, ze doen minder omdat een deel schaduw heeft, maar omdat alles in dezelfde richting ligt kan je systeem veel eenvoudiger. De investering per paneel wordt dan lager.

Doordat je meer panelen hebt werkt je systeem op bewolkte dagen beter, en pak je nog best een goede opwek, ook met panelen die relatief veel schaduw pakken.

Tel eens uit hoeveel panelen er op passen als ze allemaal in dezelfde richting liggen en wat dat met een simpele set kost en vergelijk dat eens met een Enphase opstelling.

Qua startvoltage heb je aan een paneel of 4 (in 1 string) in de zon wel genoeg. Een SMA start op vanaf 100 Volt, Goodwe volgens mij zelfs nog lager.
Mijn bierviltje zegt dat Enphase circa 30 cent per kWh meer zal zijn, dus met enigszins genormaliseerde energieprijzen moet het Enphasesysteem 1 kWh/wp meer opwekken in de loop der tijd.

Uit de brochure van SMA Shadefix haal ik het volgende: "Alléén wanneer zonnestroompanelen binnen dezelfde string gedurende de hele dag een aanzienlijk verschil in zoninstraling ondervinden, produceren traditionele optimizers meer vermogen..."

Punt is dat de schaduw momenteel ook midden op de dag aanwezig is en niet alleen in de ochtend/middag. Ik denk dat ik in april/mei nog eens ga bijhouden of de zon dan voldoende boven het dak uitkomt. Wellicht dat de keuze voor string dan wat eenvoudiger wordt. Of is er een site waar ik dit kan simuleren op basis van de afmetingen van beide daken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zimonia2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Mijn bierviltje zegt dat Enphase circa 30 cent per kWh meer zal zijn, dus met enigszins genormaliseerde energieprijzen moet het Enphasesysteem 1 kWh/wp meer opwekken in de loop der tijd.

Uit de brochure van SMA Shadefix haal ik het volgende: "Alléén wanneer zonnestroompanelen binnen dezelfde string gedurende de hele dag een aanzienlijk verschil in zoninstraling ondervinden, produceren traditionele optimizers meer vermogen..."

Punt is dat de schaduw momenteel ook midden op de dag aanwezig is en niet alleen in de ochtend/middag. Ik denk dat ik in april/mei nog eens ga bijhouden of de zon dan voldoende boven het dak uitkomt. Wellicht dat de keuze voor string dan wat eenvoudiger wordt. Of is er een site waar ik dit kan simuleren op basis van de afmetingen van beide daken?
Vergeet niet dat optimizers of microomvormers ook geen zon kunnen maken.

Passen er ook 2 rijen naast elkaar op het garagedak? Wat zijn de afmetingen ongeveer?

Hiermee kun je wel wat simuleren, bijvoorbeeld met de volgende gegevens:
https://www.thomasberger....kw2=360&temp_coeff2=-0.48

Een van de langste dagen:
Theoretisch berekende clear-sky opbrengst: 4911 Wh (6.8 Wh/Wp)
Als je er vanuit gaat dat de panelen naast het dak pas aangaan als de zon volledig boven jouw dak uitkomt (45 graden?) dan liggen de panelen van 10 tot 17 volledig in de zon.
Dan mis je tot 10:00 ongeveer 475 Wh en vanaf 17:00 ongeveer 828 Wh. Oftewel, dan mis je zo'n 1.3 kWh.

22 april:
3935 Wh
Tot 11:55 1144 Wh
Vanaf 15:30 1079 Wh
Dan zou je 2.2 kWh missen.

Maar met dat ik dit opschrijf merk ik dat het niet klopt wat ik schrijf, want ik ga er vanuit dat je altijd schaduw hebt van je dak, maar je hebt pas schaduw op het dak nadat de zon voorbij de punt van jouw huis is gedraaid (>180 graden), in de ochtend zul je weinig schaduw op het grootste gedeelte van het dak hebben (vanaf half maart) 8)7 Vanaf die data heb je ongeveer geen last van schaduw in de ochtend.

Nu simuleer je hiermee alleen zonnige dagen, maar hopelijk helpt het een beetje om de onderbouwing wat beter te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:23
Een vraag voor de zonnepanelen freaks onder ons die mij te binnen schiet..

3 fase meterkast en slimme meter
3 fase omvormer.
Opbrengst van de panelen gaat over 3 fases.....

Dan kan het dus voorkomen dat er terug geleverd wordt via een fase terwijl je via een andere fase stroom ophaalt van het net. (Het dilemma als de salderingsregeling dus stopt).

Zijn hier (slimme) oplossingen voor? Want dat is natuurlijk kierewiet omdat ik nooit kan bepalen hoe ik die verdeling zo gunstig mogelijk maak over 3 fasen kwa groepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Soullancer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:06:

3 fase omvormer.

Dan kan het dus voorkomen dat er terug geleverd wordt via een fase terwijl je via een andere fase stroom ophaalt van het net. (Het dilemma als de salderingsregeling dus stopt).

Zijn hier (slimme) oplossingen voor? Want dat is natuurlijk kierewiet omdat ik nooit kan bepalen hoe ik die verdeling zo gunstig mogelijk maak over 3 fasen kwa groepen?
Wat wil je "oplossen" dan?

Voor je energierekening maakt het geen flikker uit. Je meter telt alle stromen bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

3 fase omvormer.

Salderen vindt plaats ná de meter, niet ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Wat wil je "oplossen" dan?

Voor je energierekening maakt het geen flikker uit. Je meter telt alle stromen bij elkaar op.
Volgens mij snap je het (aankomende) probleem niet als ik je reactie lees.

Bij salderen afschaffen, is terugleveren van energie over een fase, terwijl op een andere fase een apparaat energie staat te slurpen dus een probleem.

Dan betaal ik alle belastingen en heffingen om stroom van het net af te nemen terwijl ik me dak volgepropt heb met dure zonnepanelen die een terug lever vergoeding krijgen zonder al die toeslag heisa.

[ Voor 26% gewijzigd door Soullancer op 22-03-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

3 fase omvormer.

De meter moet salderen binnen de fases, netto mag er geen gebruik en teruglevering tegelijkertijd zijn. Als dat er wel is moet er een firmware update komen. Dit is een probleem geweest (een poos terug), maar is als het goed is al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 18:56

3 fase omvormer.

klopt idd dat dit kan gebeuren. Ik zie het weleens aan het einde van de middag (mijn panelen liggen op Oost).

Goede reden om te zorgen dat je grootverbruikers en panelen in balans verdeeld worden over de fasen.
Dus niet je kookpaat, warmtepomp en zwembad op 1 fase hangen als je panelen aan 3 fasen hangen (je electricien denkt daar vast wel aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 18:56
Ep Woody schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:14:
[...]

De meter moet salderen binnen de fases, netto mag er geen gebruik en teruglevering tegelijkertijd zijn. Als dat er wel is moet er een firmware update komen. Dit is een probleem geweest (een poos terug), maar is als het goed is al opgelost.
Mijn p1 meter laat wel dat beeld zien. Dat hoort dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Ep Woody schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is wederom met salderen.
Het gaat er juist om als de salderings regeling stopt

Dan krijg je toch dat via 1 van de 3 fases stroom terug geleverd kan worden en via de ander opgenomen wordt met het prijsverschil e.d. wat daarbij geldt.

[ Voor 14% gewijzigd door Soullancer op 22-03-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Stefangrp schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Mijn p1 meter laat wel dat beeld zien. Dat hoort dus niet?
Je mag wel gebruik en teruglevering zien op verschillende fases, maar hij mag alleen het telwerk van teruglevering laten optellen bij een gebruik van 500 Watt en een teruglevering van 5000 Watt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
@Soullancer dit verrekenen tussen de fases staat LOS van de salderingsregeling. Die gaat over de resultante van het tussen de fases gesaldeerde saldo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Soullancer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Dat is wederom met salderen.
Het gaat er juist om als de salderings regeling stopt

Dan krijg je toch dat via 1 van de 3 fases stroom terug geleverd kan worden en via de ander opgenomen wordt met het prijsverschil e.d. wat daarbij geldt.
Je hebt salderen en salderen ;) Je hebt salderen binnen de meter en salderen op de eindafrekening.

Zie mijn reactie hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
Soullancer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Volgens mij snap je het (aankomende) probleem niet als ik je reactie lees.

Bij salderen afschaffen, is terugleveren van energie over een fase, terwijl op een andere fase een apparaat energie staat te slurpen dus een probleem.

Dan betaal ik alle belastingen en heffingen om stroom van het net af te nemen terwijl ik me dak volgepropt heb met dure zonnepanelen die een terug lever vergoeding krijgen zonder al die toeslag heisa.
Nee, dat doe je niet. Want zo werkt het telwerk van je meter niet. Die telt, zoals ik zei, de stroom van alle fasen bij elkaar op tot één netto verbruik (of teruglevering).

Dat je technisch op één fase teruglevert en op de andere verbruikt, maakt voor je rekening dus niet uit. Of er nu wel of geen salderingsregeling is doet niet ter zake. Je energieleverancier kan dit niet eens zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Zijn er hier bepaalde voorkeursmerken voor de panelen zelf? Ik ben in een vergelijkingstraject, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een voorstel voor Huyndai, Q Cells of LG-panelen, waarbij de LG-panelen het duurst zijn, maar waarbij ook de degradatie lager is (zouden dus langer mee moeten gaan). Als je online zoekt, kom je eigenlijk tegen dat alle panelen fantastisch zijn, daar heb ik dus niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:30:
[...]

Nee, dat doe je niet. Want zo werkt het telwerk van je meter niet. Die telt, zoals ik zei, de stroom van alle fasen bij elkaar op tot één netto verbruik (of teruglevering).

Dat je technisch op één fase teruglevert en op de andere verbruikt, maakt voor je rekening dus niet uit. Of er nu wel of geen salderingsregeling is doet niet ter zake. Je energieleverancier kan dit niet eens zien.
Oke als dat onder de streep niet uitmaakt zonder salderingsregeling, maakt de verdeling van groepen over de fases 'financieel' gezien niet uit, alleen voor verdeling van de belasting.

Ik snap alleen dan niet hoe het antwoord van stefangrp rijmt met jou conclusie? Kun je dat toelichten
Stefangrp schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:15:
[...]
klopt idd dat dit kan gebeuren. Ik zie het weleens aan het einde van de middag (mijn panelen liggen op Oost).

Goede reden om te zorgen dat je grootverbruikers en panelen in balans verdeeld worden over de fasen.
Dus niet je kookpaat, warmtepomp en zwembad op 1 fase hangen als je panelen aan 3 fasen hangen (je electricien denkt daar vast wel aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Soullancer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Oke als dat onder de streep niet uitmaakt zonder salderingsregeling, maakt de verdeling van groepen over de fases 'financieel' gezien niet uit, alleen voor verdeling van de belasting.

Ik snap alleen dan niet hoe het antwoord van stefangrp rijmt met jou conclusie? Kun je dat toelichten

[...]
Dat weet ik ook niet. Ofwel zijn meter heeft idd nog een oude/afgekeurde softwareversie, ofwel hij leest andere/meer meetwaarden uit dan de telwerken waarop je energierekening gebaseerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Ep Woody schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Vergeet niet dat optimizers of microomvormers ook geen zon kunnen maken.

Passen er ook 2 rijen naast elkaar op het garagedak? Wat zijn de afmetingen ongeveer?
Onderstaand een figuur met de maten.

Richting de zomer zal de zon boven het dak uitkomen en in de ochtend zullen de panelen richting het westen het gehele jaar inderdaad wel zon pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nAwwlompmW0S_ZTDDqpn0Q0GW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPtau6eVbJ0iXeCpDMhkG4AF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soullancer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:59:
[...]

[...]
Ik heb ook zon meter gehad, even bellen en je krijgt gelijk een nleuwe, of nieuwe software indien mogelijk. Zulke meters zijn afgekeurd.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic