Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.935 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik heb een setje met Phono solar PS300M-20/UM panelen . Een paneel renst aan een muur en heeft dus na 4 u schaduw die van 1 kant komt. EEn half cell paneel zou hier ideaal zijn.

Ik zat te kijken of ik 1 paneel kan vervangen, als deze dezelfde grootte heeft maar dat valt nog niet mee.
Panelen worden steeds groter!
Dit paneel heeft afmetingen 992 bij 1640 , 35mm dik

De kleinste half cut die ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn Trina Honey Mono Black 120 3100335 , deze is 1690 × 996 × 35 mm
en JA Solar JAM60S17-320/MR , 1689 x 996 x35

Die van Phono Solar (Mono 330 All Black Half Cut PERC) zijn 1686 x 1000 x 35 . 992 vs 996 is verwaarloosbaar, maar de breedte is 5cm meer, en dat is niet verwaarloosbaar.

Kent iemand een half cut paneel (waarschijnlijk een van de eersten /oudsten) die wel max 1m65 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@exroosje Hoe is precies de situatie? Heb je evt. een schets/foto oid? Want ik betwijfel ten zeerste of het vervangen van één paneel door een half-cell (of shingled) paneel nut heeft. Het beschaduwde paneel in bypass laten gaan zorgt waarschijnlijk voor een hogere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Zimonia2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Onderstaand een figuur met de maten.

Richting de zomer zal de zon boven het dak uitkomen en in de ochtend zullen de panelen richting het westen het gehele jaar inderdaad wel zon pakken.

[Afbeelding]
21 stuks moet redelijk lukken toch, in NO/ZW opstelling? 8) Op een simpele 1 fase omvormer van 3600 Watt?

String van 10 en string van 11 panelen. Voordeel van die opstelling is dat de panelen die het dichtst tegen het dak liggen netjes in 1/3e per keer uitgeschakeld worden, er vanuit gaande dat de panelen qua diodes netjes op die manier aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:31
Wij hebben 4x450wp panelen op ons platte dak. Deze is nog niet aangesloten omdat wij nog moeten wachten op 2 andere panelen. Dus ik heb nog geen inzage in wat het nu doet.

Ik ben niet tevreden over het bedrijf die dit plaatst en ben momenteel in staat om de bestelling van de 2 andere panelen te annuleren.

Is er een simpele gemiddelde berekening wat deze 2 panelen kunnen opbrengen ? Als het interessant is dan laat ik de bestelling doorgaan en als het om duppies gaat dan annuleer ik hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vraag mij iets af over optimizers. Wanneer er één paneel (van de 15) op een bepaald een moment wat schaduw heeft, moeten dan álle panelen een optimizer, of alleen dat ene paneel?
Het zou dan gaan om een systeem met een string-omvormer (Solis 3.6kW S5-GR1P). Of kan het verdeeld worden over de twee MPPT ingangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
BounceMeister schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:39:
Ik vraag mij iets af over optimizers. Wanneer er één paneel (van de 15) op een bepaald een moment wat schaduw heeft, moeten dan álle panelen een optimizer, of alleen dat ene paneel?
Het zou dan gaan om een systeem met een string-omvormer (Solis 3.6kW S5-GR1P). Of kan het verdeeld worden over de twee MPPT ingangen?
In zo'n geval heb je meer aan een omvormer met schaduwmanagement, dan aan (een) optimizer(s).

Als je toch optimizers wilt hebben in principe alléén de panelen die last hebben van schaduw een optimizer nodig. Enkel als je SolarEdge gebruikt moeten álle panelen een optimizer.

Edit:

@Signs als je installatie anderhalf keer zo groot wordt, wek je anderhalf keer zoveel stroom op... zo simpel is het...

900Wp wekt grofweg 900 kWh per jaar op. AKA een goeie 500 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 22-03-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:31
mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:44:
[...]

In zo'n geval heb je meer aan een omvormer met schaduwmanagement, dan aan (een) optimizer(s).

Als je toch optimizers wilt hebben in principe alléén de panelen die last hebben van schaduw een optimizer nodig. Enkel als je SolarEdge gebruikt moeten álle panelen een optimizer.

Edit:

@Signs als je installatie anderhalf keer zo groot wordt, wek je anderhalf keer zoveel stroom op... zo simpel is het...

900Wp wekt grofweg 900 kWh per jaar op. AKA een goeie 500 euro.
Dan is het de moeite waard, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:23:
@exroosje Hoe is precies de situatie? Heb je evt. een schets/foto oid? Want ik betwijfel ten zeerste of het vervangen van één paneel door een half-cell (of shingled) paneel nut heeft. Het beschaduwde paneel in bypass laten gaan zorgt waarschijnlijk voor een hogere opbrengst.
Dit is de situatie. De panelen vormen een soort afdakje en staan richting zuidwesten. Het paneel tegen de muur aan krijgt in de loop van de middag vanaf de muur schaduw. Een half cell paneel zou nog op 50% blijven doorwerken en met een optimizer dit in de string kwijt kunnen. Nu schakelt het paneel helemaal uit bij het eerste streepje schaduw (eerst de achterste, dan de middelste en dan de voorste diode in korte tijd) . Normaliter niet zo'n probleem maar het is een string van 3 panelen.... Paneel vervangen door een meer geschikt exemplaar kan alleen als deze ongeveer even groot is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrkokRPNuw3vmPk10riJtYbWAuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HmNgr9Uq6N6g3TbGI35N1IV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Signs schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:31:
Wij hebben 4x450wp panelen op ons platte dak. Deze is nog niet aangesloten omdat wij nog moeten wachten op 2 andere panelen. Dus ik heb nog geen inzage in wat het nu doet.

Ik ben niet tevreden over het bedrijf die dit plaatst en ben momenteel in staat om de bestelling van de 2 andere panelen te annuleren.

Is er een simpele gemiddelde berekening wat deze 2 panelen kunnen opbrengen ? Als het interessant is dan laat ik de bestelling doorgaan en als het om duppies gaat dan annuleer ik hem.
Ja zie de openingpost van dit topic. ergens halverwege staat een mooie tabel waar je afhankelijk van de hoek van je panelen de opbrengst kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Kleine vraag: moet de kabel voor de extra groep voor omvormer in een buis liggen in de meterkast?

Bij mij zijn vandaag zonnenpanelen geinstalleerd. Het valt me op dat de kabel voor de extra groep helemaal los door de meterkast gaat, terwijl alle andere kabels netjes door een grijze of gele buis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joegske
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Beste allemaal,

Heeft iemand nog tips voor goede installateurs regio Midden-Limburg dus zeg binnen Limburg/ Brabant?

Ik wil gaan uitbreiden op een andere dakhelft met 10 panelen na nu 24 panelen i.c.m. Enphase IQ7+ te hebben liggen. Uitbreiding op Enphase of d.m.v. losse installatie o.b.v. string omvormer laat ik nog even open omdat Solar Bouwmarkt/ Green Guys in tegenstelling tot 2 jaar geleden niet meer installeert (of tegen hoge opslag) hier. Van de ene kant lijkt het mij niet handig dat 2 partijen werken aan 1 installatie echter zien anderen daar niet zo'n probleem in. Wellicht zou uitbreiding van de bestaande inrichting evengoed het meest voor de hand liggen, al verschillen de meningen nogal merk ik wel.

Hoor erg graag, waarschijnlijk gaat het gezien de drukte niet meer lukken voor de zomer maar goed, dan wellicht in het najaar wel.

Bedankt voor de tips! Groeten Joegske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedenavond
Ik heb een vraag.
Wij hebben al bijna 5 jaar zonnepanelen, en sinds 3 jaar heb ik een elektrische auto.
Ik heb sinds vorige week een hub aangeschaft voor mijn Zappi, maar weet niet zeker of de instellingen goed staan.
Had al contact met de helpdesk van myenergi, maar kom er niet uit helaas.
Ik hoop dat het iemand kan zeggen of mijn instellingen goed staan.
Ik heb zojuist printscreens van m'n myenergi app gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/creHRR4eLzzZ9GhAvM-DiOnytec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4U0cua0A1HOeyAZGHlsbzSY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_xD6jwpFxHJ2ItRaTo7ArtT7LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVK3hDp6jhya2qp8L2dreSgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6semIJ6Q-iTyNxYVCs-tyCTRLQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlnNsY2YcFn2X820x1j4zR1c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:10
Hier zie ik ook het een na het andere dak volgeplempt worden met panelen.
Dat wordt nog interessant straks met de overcapaciteit op het net als iedereen straks lekker buiten zit en weinig stroom verbruikt. Maarja, dat is natuurlijk weer een probleem voor 'later'. Maar dat lost onze overheid waarschijnlijk wel weer op met zonnepanelen belasting om het straks te ontmoedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
gurbe schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:00:
Kleine vraag: moet de kabel voor de extra groep voor omvormer in een buis liggen in de meterkast?

Bij mij zijn vandaag zonnenpanelen geinstalleerd. Het valt me op dat de kabel voor de extra groep helemaal los door de meterkast gaat, terwijl alle andere kabels netjes door een grijze of gele buis gaan.
Daarvoor hebben we Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Als ik het goed heb hoeven kabels niet in een buis, zolang ze maar goed gebeugeld zijn.
exroosje schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:23:
[...]

Dit is de situatie. De panelen vormen een soort afdakje en staan richting zuidwesten. Het paneel tegen de muur aan krijgt in de loop van de middag vanaf de muur schaduw. Een half cell paneel zou nog op 50% blijven doorwerken en met een optimizer dit in de string kwijt kunnen. Nu schakelt het paneel helemaal uit bij het eerste streepje schaduw (eerst de achterste, dan de middelste en dan de voorste diode in korte tijd) . Normaliter niet zo'n probleem maar het is een string van 3 panelen.... Paneel vervangen door een meer geschikt exemplaar kan alleen als deze ongeveer even groot is...

[Afbeelding]
Oh, ja met zo'n kleine string kan het anders uitpakken idd. Zeker icm een optimizer of micro -inverter. Dan is half-cell of nog beter: shingled idd een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gurbe
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Daarvoor hebben we Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Als ik het goed heb hoeven kabels niet in een buis, zolang ze maar goed gebeugeld zijn.
Dankje! Dan ga ik daar de vraag even stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:47
-verkeerde topic excuus-

[ Voor 98% gewijzigd door g00gle op 22-03-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
@g00gle wat is het spanningsverloop zoals de omvormer dat meet/ziet?
Ik gok op terugschakelen vanwege te hoge netspanning.

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 22-03-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:47
Cranberry schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:40:
@g00gle hoe spanningsverloop zoals de omvormer dat meet/ziet?
Ik gok op terugschakelen vanwege te hoge netspanning.
Was mijn eerste gedachte ook, maar die spanning is prima binnen de marge.

ik ga dit verhaal even in het andere topic zetten, lees in het grote rode blok dat het daar moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ThinkPad schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:50:
Thanks! :) Morgen even een gebruikt PV-setje ophalen. Heb nog een stukje platdak richting het zuiden over :9
Idd flatfix fusion.

Je mist dus de ronde voetjes (en rubber tegels als je zou willen), ballastbakken, zijschermen en achterplaat. En nog wat zelftappers voor de achterplaten. En klemmen voor de panelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59
Vraagje, voor een setup van 5 panelen in portrait op beide kanten van mijn schuurtje met een golfplaten dak ben ik aan het kijken naar een geschikt montage systeem. Het Clickfit Basic systeem met stokschroeven lijkt me prima geschikt, enkel geeft Clickfit alleen montage opties met ofwel landscape panelen (komt niet lekker uit), ofwel een kruisverband, met zowel horizontale als verticale montageprofielen.
Iemand een idee waarom dit is? Waarom zou ik niet gewoon per kant twee horizontale profielen plaatsen m.b.h.v stokschroeven en daar de panelen op monteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
SyS_ErroR schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:48:
Zijn er hier bepaalde voorkeursmerken voor de panelen zelf? Ik ben in een vergelijkingstraject, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een voorstel voor Huyndai, Q Cells of LG-panelen, waarbij de LG-panelen het duurst zijn, maar waarbij ook de degradatie lager is (zouden dus langer mee moeten gaan). Als je online zoekt, kom je eigenlijk tegen dat alle panelen fantastisch zijn, daar heb ik dus niet zoveel aan.
Inderdaad, alle panelen zijn prima. Langer mee gaan is in de praktijk een wassen neus. In de praktijk is het gros na 25 jaar gestopt met de PV of failliet. LG gaat bijvoorbeeld stoppen met PV. Enigste verschil is dan nog het uiterlijk van de panelen. Alhoewel tegenwoordig ze allemaal redelijk tot goed egaal zwart over komen. Voorheen was prijsverschil van blauwe PV en alu kleurige rand een significant verschil in prijs. Dat prijsverschil is ook erg klein geworden.

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 23-03-2022 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@DRAFTER86 dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de draagbalken (waar je die stokschroeven in moet draaien) nooit precies op de plek zitten waar je de panelen wilt ondersteunen.

@Noord27 tegenwoordig hebben de panelen met aluminiumkleurige rand ook gewoon monokristallijne cellen, waardoor het technische verschil ook verdwenen is. Sterker nog tegenwoordig presteren die juist een tikkeltje beter dan volzwart, omdat ze minder warm worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
DRAFTER86 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:59:
Vraagje, voor een setup van 5 panelen in portrait op beide kanten van mijn schuurtje met een golfplaten dak ben ik aan het kijken naar een geschikt montage systeem. Het Clickfit Basic systeem met stokschroeven lijkt me prima geschikt, enkel geeft Clickfit alleen montage opties met ofwel landscape panelen (komt niet lekker uit), ofwel een kruisverband, met zowel horizontale als verticale montageprofielen.
Iemand een idee waarom dit is? Waarom zou ik niet gewoon per kant twee horizontale profielen plaatsen m.b.h.v stokschroeven en daar de panelen op monteren?
ik heb nog een stokschroef en een golfclip liggen.
dus zit je in de buurt van Tilburg kun je een keer kijken en voelen.
dat zegt vaak meer als 1000 woorden. ;)

ik heb een stokschroef geprobeerd, maar die zijn best flink en hebben veel vlees nodig om in te draaien.
helaas is mijn midden balk wel dik genoeg maar de zij balken echt dwars er door heen en geen grip.
jouw schuurtje kan heel anders zijn, maar voor mij was het toch golfclip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBd_sgH5_F8cl-9eE6MxPXWPv1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kysb6hRh6mJTROAdUNvYvJGY.jpg?f=fotoalbum_large
maar ook golfclip, stang zit dan de verkeerde kant op.
en ook de golfclip is veel te hoog naar mijn smaak.
dus een stuk van de golfclip afgezaagd en met een alu L profiel hoek stukken gemaakt.
zo ingewikkeld is het allemaal niet.
eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAabPrCiP9FKd20b0IqJxSQJjIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86jO06Zk5ebPUoIX05eAOr8a.jpg?f=fotoalbum_large

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
https://solarmagazine.nl/...n-zonnepanelen-ter-wereld → 😮

Hup Holland hup?!

Waanzin dat Nederland zó disproportioneel vee zonnepanelen koopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Wim Leers Ik heb dit ook gezien maar ik vraag me dus af of dit ook echt allemaal in NL geplaatst wordt en of dit niet grotendeels voor de handel (doorvoer) is. Zover ik begreep is er echt ruim geen 23,7 GWp in NL geplaatst vorig jaar...

Zie hier. Dat is nogal een mismatch tussen import en installatie.

[ Voor 30% gewijzigd door Termy op 23-03-2022 11:36 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
Iemand enig idee of je met een goodwe omvormer ook de opbrengst per zonnepaneel kunt terugzien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:25
Lijkt me niet, een string-omvormer heeft die info niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assassin85 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:07:
Iemand enig idee of je met een goodwe omvormer ook de opbrengst per zonnepaneel kunt terugzien?
Kan niet. Waarom zou je dat ook willen..

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 23-03-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Alleen als er optimizers per paneel zitten. Anders is het niet te zien. Vanwaar deze vraag? Twijfel je over je opbrengst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
dat kan alleen als er maar 1 paneel aan hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
mcDavid schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:34:
@DRAFTER86 dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de draagbalken (waar je die stokschroeven in moet draaien) nooit precies op de plek zitten waar je de panelen wilt ondersteunen.
Klinkt logisch, thanks!
migjes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:11:
[...]

ik heb nog een stokschroef en een golfclip liggen.
dus zit je in de buurt van Tilburg kun je een keer kijken en voelen.
dat zegt vaak meer als 1000 woorden. ;)

ik heb een stokschroef geprobeerd, maar die zijn best flink en hebben veel vlees nodig om in te draaien.
helaas is mijn midden balk wel dik genoeg maar de zij balken echt dwars er door heen en geen grip.
jouw schuurtje kan heel anders zijn, maar voor mij was het toch golfclip.

[Afbeelding]
maar ook golfclip, stang zit dan de verkeerde kant op.
en ook de golfclip is veel te hoog naar mijn smaak.
dus een stuk van de golfclip afgezaagd en met een alu L profiel hoek stukken gemaakt.
zo ingewikkeld is het allemaal niet.
eind resultaat:
[Afbeelding]
Goeie info, ik denk dat ik de stokschroeven wel kwijt kan in de onderliggende balken.
Nog een vraagje: hoeveel ruimte zit er tussen de panelen met de Clickfit basic klemmen? Lijkt mij redelijk essentiële info, maar staat volgens mij niet in de datasheet/handleiding? Het lijkt ongeveer 10mm ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Joegske schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:47:
Beste allemaal,

Heeft iemand nog tips voor goede installateurs regio Midden-Limburg dus zeg binnen Limburg/ Brabant?

Ik wil gaan uitbreiden op een andere dakhelft met 10 panelen na nu 24 panelen i.c.m. Enphase IQ7+ te hebben liggen. Uitbreiding op Enphase of d.m.v. losse installatie o.b.v. string omvormer laat ik nog even open omdat Solar Bouwmarkt/ Green Guys in tegenstelling tot 2 jaar geleden niet meer installeert (of tegen hoge opslag) hier. Van de ene kant lijkt het mij niet handig dat 2 partijen werken aan 1 installatie echter zien anderen daar niet zo'n probleem in. Wellicht zou uitbreiding van de bestaande inrichting evengoed het meest voor de hand liggen, al verschillen de meningen nogal merk ik wel.

Hoor erg graag, waarschijnlijk gaat het gezien de drukte niet meer lukken voor de zomer maar goed, dan wellicht in het najaar wel.

Bedankt voor de tips! Groeten Joegske
Is zelf plaatsen een optie? Hoe hoog is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb mijn nieuwe set van twee maal vier hoog in landscape gekoppeld door ertussen vier horizontale liggers te monteren. Extra stevigheid bij zware storm en de mogelijkheid om extra gewicht te plaatsen. De hellingshoek is heel laag.

Nu kon ik de kabel(lange retour om de inductielus te minimaliseren)mooi door de bovenste horizontale rail geleiden en laten oversteken. Echter helemaal bovenin de foto zie je de kabel met MC4 liggen. Die past niet door zo'n rail. Ik kan een verlengkabeltje maken zodat de stekker niet in het midden zit maar heb geen rail meer over. Ik kan ze wel bij die andere kabel frotten echter dan wordt het misschien krap en nog warmer vanbinnen met de zon erop...

Wat is een goede oplossing om de kabel inclusief mc4 te beschermen? Of gewoon laten liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xl4WJGXd2gbBGNNJSLQL6uT2Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZSm0tYGPeQZggFu6FV0ib3N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 23-03-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Trebbors schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:26:
Ik heb mijn nieuwe set van twee maal vier hoog in landscape gekoppeld door ertussen vier horizontale liggers te monteren. Extra stevigheid bij zware storm en de mogelijkheid om extra gewicht te plaatsen. De hellingshoek is heel laag.

Nu kon ik de kabel(lange retour om de inductielus te minimaliseren)mooi door de bovenste horizontale rail geleiden en laten oversteken. Echter helemaal bovenin de foto zie je de kabel met MC4 liggen. Die past niet door zo'n rail. Ik kan een verlengkabeltje maken zodat de stekker niet in het midden zit maar heb geen rail meer over. Ik kan ze wel bij die andere kabel frotten echter dan wordt het misschien krap en nog warmer vanbinnen met de zon erop...

Wat is een goede oplossing om de kabel inclusief mc4 te beschermen? Of gewoon laten liggen?

[Afbeelding]
PVC buis misschien? of iets anders van de bouwmarkt wat je er makkelijk even omheen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trebbors schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:26:

[Afbeelding]
Op verhoging leggen of aan paneel vast maken, en stekker onder paneel (beschermd)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Trebbors welke kant helt het dak nou op (kan het op de foto niet goed zien)? Kan het wel afwateren met die profielen er op?

Ik zou wel even zorgen dat die stekker droog hangt (dus onder een paneel, en niet zomaar op de dakbedekking liggend) maar voor de rest hoef je niet persé iets met die kabel te doen. Het mooiste zou zijn hem in een draadgoot oid te leggen, maar gezien de plek en de korte afstand is dat denk ik overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Ep Woody schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Alleen als er optimizers per paneel zitten. Anders is het niet te zien. Vanwaar deze vraag? Twijfel je over je opbrengst?
Ja, ik twijfel omdat ik 2 weken terug piekmomenten van boven de 3000watt had en de afgelopen dagen niet boven de 2500watt uitkomt terwijl het even zonnig is. Vroeg me af of er misschien een aantal panelen ‘minder’ werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joegske
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Trebbors schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:07:
[...]

Is zelf plaatsen een optie? Hoe hoog is het?
Daar ben ik helaas niet handig genoeg voor :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
assassin85 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Ja, ik twijfel omdat ik 2 weken terug piekmomenten van boven de 3000watt had en de afgelopen dagen niet boven de 2500watt uitkomt terwijl het even zonnig is. Vroeg me af of er misschien een aantal panelen ‘minder’ werken
Denk dat ze last hebben van de warmte....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Denk dat ze last hebben van de warmte....
Je hebt gelijk, ik was dit helemaal vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Iemand een idee waar ik betaalbare frames kan krijgen zoals die vaak in zonneparken worden gebruikt?

Ik heb een offerte van https://terratechs.nl/ maar ik val zowat van mijn stoel.
3700 ex btw ex plaatsen voor 24 XL panelen.
En waarschijnlijk worden het meer kleinere panelen dus zal het nog duurder worden.

Dit vind ik echt heel erg veel geld, ik had iets van 1400 verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23
assassin85 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Zoals hierboven staat is warmte 1 ding.

Maar als je paar weken geleden hoge pieken had is het waarschijnlijk dat het ook bewolkt was.
Zon weerkaatst in de bewolking en zorgt voor extra straling op je panelen.
Zie bv ook deze publicatie van de WUR : https://www.wur.nl/en/new...-yield-on-cloudy-days.htm

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer
  • Laatst online: 15-09 12:44

Vonkenboer

Geen woorden, maar draden

Hoi allen, ik lurk al een tijdje mee op Tweakers en in ook dit topic. :)

Ik heb zelf al even wat onderzoek gedaan op de websites van wat fabrikanten; maar ik lijk er toch niet helemaal uit te kunnen komen of de gekozen producten ook goed bij elkaar passen. Misschien zijn hier mensen die daar inzicht in kunnen geven.

Mijn plan is om op onze garage een viertal zonnepanelen te plaatsen; meer dan vier panelen is helaas niet mogelijk doordat er een grote lichtkoepel in het dak zit. Ik wil vanwege de beperkte installatie grootte gebruik gaan maken van micro omvormers.

Mijn oog is gevallen op deze panelen van JA Solar JAM54S30-405-HC Mono Black Frame Halve Cellen 405Wp.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HvFOs1z.png

Deze wil ik in twee rijen van twee panelen met Flatfix Fusion op het platte dak leggen.
Tot zover kom ik er allemaal wel uit. ;)

Maar moet je deze panelen nou combineren met deze : APSystems Micro Omvormer DS3
Of met deze micro omvormer ? APSystems Micro Omvormer DS3-L 1 :?

Verschillende bronnen op internet al bekeken, maar die lijken elkaar soms zelfs tegen te spreken of deze combinatie nou wel of niet kan. Per twee panelen dus één van deze omvormers.

Nu is mijn vraag aan diegene die wat meer in de materie zitten hier; welke kan ik het beste gebruiken in mijn situatie ? Panelen zullen trouwens op pal zuid komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:34
Vonkenboer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:07:

Ik heb zelf al even wat onderzoek gedaan op de websites van wat fabrikanten; maar ik lijk er toch niet helemaal uit te kunnen komen of de gekozen producten ook goed bij elkaar passen. Misschien zijn hier mensen die daar inzicht in kunnen geven.

Mijn plan is om op onze garage een viertal zonnepanelen te plaatsen; meer dan vier panelen is helaas niet mogelijk doordat er een grote lichtkoepel in het dak zit. Ik wil vanwege de beperkte installatie grootte gebruik gaan maken van micro omvormers.

Mijn oog is gevallen op deze panelen van JA Solar JAM54S30-405-HC Mono Black Frame Halve Cellen 405Wp.
[Afbeelding]

Deze wil ik in twee rijen van twee panelen met Flatfix Fusion op het platte dak leggen.

Maar moet je deze panelen nou combineren met deze : APSystems Micro Omvormer DS3

Verschillende bronnen op internet al bekeken, maar die lijken elkaar soms zelfs tegen te spreken of deze combinatie nou wel of niet kan. Per twee panelen dus één van deze omvormers.

Nu is mijn vraag aan diegene die wat meer in de materie zitten hier; welke kan ik het beste gebruiken in mijn situatie ? Panelen zullen trouwens op pal zuid komen te liggen.
Hoeveel panelen wil je leggen. Want de L topt af zodat er 2 panelen meer op een groep kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
alwind schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Hoeveel panelen wil je leggen. Want de L topt af zodat er 2 panelen meer op een groep kunnen.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit zit, de L start ook bij een lager voltage, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
DRAFTER86 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit zit, de L start ook bij een lager voltage, ...
De L topt af bij maximaal 730Watt AC en de andere bij maximaal 880 Watt AC.

Dus je kunt 5x de DS3 of 6x een DS3-L kwijt op een groep van 20a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

alwind schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:19:
[...]

In totaal wil ik vier panelen gaan leggen; op dan dus twee verschillende micro omvormers.
alwind schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:51:
[...]

De L topt af bij maximaal 730Watt AC en de andere bij maximaal 880 Watt AC.

Dus je kunt 5x de DS3 of 6x een DS3-L kwijt op een groep van 20a
Mijn vraag was niet hoeveel omvormers op een eindgroep kunnen; maar of die panelen die ik op het oog heb aangesloten kunnen worden op die micro omvormers en welke van de twee ik dan het beste kan gaan gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Vonkenboer op 23-03-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
Vonkenboer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:07:

[Afbeelding]

De DS3-L is zo'n 10% ondergedimensioneerd t.o.v. je panelen, in de praktijk zul je nauwelijks aftopping zien. Zelf heb ik de YC600, een voorloper van de DS3, deze is ruim 20% ondergedimensioneerd. Ik heb het nodige geëxperimenteerd met dit systeempje. Hier kun je lezen hoeveel aftopping ik zag in juli. In de meeste maanden zie ik helemaal geen aftopping. Je gaat het (zelfs met de huidige tarieven) nooit terug verdienen. Aan de andere kant: besteed die 2 tientjes extra en je raakt nooit meer in de stress van aftopping :+

Hier nog wat posts van mij in het "mijn productie" topic waar je ook wat grafieken ziet die er soms dramatisch uit zien, maar in de praktijk dus maar zeer beperkt van invloed zijn op de jaaropbrengst.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 23-03-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
op het platte dak denk ik dat de L het beste is. Want die start eerder dan de gewone DS3 en ik denk niet dat je veel af topt. Maar het is gewoon een close call en echt fout doe je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 21:19
Vandaag een briefje in de bus van mensen verderop in mijn straat. Hun buren hebben hun panelen laten reinigen en zij wilden dat ook, maar moesten dan voorrijkosten betalen.
Dus nu proberen ze met een aantal huishoudens wat voordeel te behalen door meerdere adressen in 1 dag te doen in onze straat en zo in elk geval voorrijkosten te besparen.

Ze rekenen €4,80 per paneel + €50,- voorrijkosten inclusief osmose water.
Dat zo voor mij dan €155,60 kosten (los van de korting). Heb 22 kleine panelen, niet de standaardmaat panelen.

Ik heb de panelen nog nooit laten reinigen, ja je ziet er wat vuil op. Ze liggen horizontaal. Mijn broertje heeft ze een poosje geleden wel laten reinigen. Ik twijfel om het te doen.
Wat is wijsheid? Ergens bekruipt me een gevoel dat je wel heel veel verbetering moet hebben om die €155,- eruit te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Binnetie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:03:
Vandaag een briefje in de bus van mensen verderop in mijn straat. Hun buren hebben hun panelen laten reinigen en zij wilden dat ook, maar moesten dan voorrijkosten betalen.
Dus nu proberen ze met een aantal huishoudens wat voordeel te behalen door meerdere adressen in 1 dag te doen in onze straat en zo in elk geval voorrijkosten te besparen.

Dat zo voor mij dan €155,60 kosten (los van de korting). Heb 22 kleine panelen, niet de standaardmaat panelen.

Ik heb de panelen nog nooit laten reinigen, ja je ziet er wat vuil op. Ze liggen horizontaal. Mijn broertje heeft ze een poosje geleden wel laten reinigen. Ik twijfel om het te doen.
Wat is wijsheid? Ergens bekruipt me een gevoel dat je wel heel veel verbetering moet hebben om die €155,- eruit te krijgen.
Niet aan beginnen, weggegooid geld. Levert niks op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind

Je gaat er toch zeker 2 regenbuien profijt van hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

Batilan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:56:
[...]

De DS3-L is zo'n 10% ondergedimensioneerd t.o.v. je panelen, in de praktijk zul je nauwelijks aftopping zien. Zelf heb ik de YC600, een voorloper van de DS3, deze is ruim 20% ondergedimensioneerd. Ik heb het nodige geëxperimenteerd met dit systeempje. Hier kun je lezen hoeveel aftopping ik zag in juli. In de meeste maanden zie ik helemaal geen aftopping. Je gaat het (zelfs met de huidige tarieven) nooit terug verdienen. Aan de andere kant: besteed die 2 tientjes extra en je raakt nooit meer in de stress van aftopping :+
Of ik de installatie helemaal terug ga verdienen; geen idee. Daar heb ik eigenlijk nog niet eens een berekening op los gelaten. Nadeel van mijn huis is dat ik weinig mogelijkheden heb om panelen te kunnen plaatsen. Eigenlijk alleen op mijn garage en ook daar zal het een deel van de dag een beetje in de schaduw liggen. Dus als ik wat wil qua zonnepanelen dan moet dat daar gebeuren.

Op het platte dak van het woonhuis zou het ook nog kunnen, maar of de onderliggende balkconstructie ooit in 1948 (woning is origineel van 1920/1930) zwaar genoeg uitgevoerd is om ook een volledige installatie met zonnepanelen te kunnen dragen, die garantie durft niemand mij te geven :+

Dus het prijsverschil tussen de twee is eigenlijk de meerprijs qua investering niet waard als je kijkt naar wat het qua aftoppen zou kunnen voorkomen ? Dan kan ik beter de DS3 dus nemen ? :)
alwind schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:59:
op het platte dak denk ik dat de L het beste is. Want die start eerder dan de gewone DS3 en ik denk niet dat je veel af topt. Maar het is gewoon een close call en echt fout doe je het niet.
Hoe verklaar je dat een DS3 eerder start ? Waar haal je dat precies uit de specificaties ? :)
Nogmaals ben niet helemaal thuis in de materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Vonkenboer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Of ik de installatie helemaal terug ga verdienen; geen idee. Daar heb ik eigenlijk nog niet eens een berekening op los gelaten. Nadeel van mijn huis is dat ik weinig mogelijkheden heb om panelen te kunnen plaatsen. Eigenlijk alleen op mijn garage en ook daar zal het een deel van de dag een beetje in de schaduw liggen. Dus als ik wat wil qua zonnepanelen dan moet dat daar gebeuren.

Op het platte dak van het woonhuis zou het ook nog kunnen, maar of de onderliggende balkconstructie ooit in 1948 (woning is origineel van 1920/1930) zwaar genoeg uitgevoerd is om ook een volledige installatie met zonnepanelen te kunnen dragen, die garantie durft niemand mij te geven :+

Dus het prijsverschil tussen de twee is eigenlijk de meerprijs qua investering niet waard als je kijkt naar wat het qua aftoppen zou kunnen voorkomen ? Dan kan ik beter de DS3 dus nemen ? :)

[...]

Hoe verklaar je dat een DS3 eerder start ? Waar haal je dat precies uit de specificaties ? :)
DS3 Bedrijfsspannings bereik 26V-60V
DS3-L Bedrijfsspannings bereik 16V-60V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
DRAFTER86 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Nog een vraagje: hoeveel ruimte zit er tussen de panelen met de Clickfit basic klemmen? Lijkt mij redelijk essentiële info, maar staat volgens mij niet in de datasheet/handleiding? Het lijkt ongeveer 10mm ofzo?
12mm. Het zou een fractie meer kunnen zijn. Maar je panelen hebben misschien ook wel een halve mm afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Vonkenboer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:18:
[...]

[...]

Je gaat de installatie zeker terugverdienen, en redelijk vlot ook als je een nieuw energiecontract hebt, ik bedoelde het verschil in prijs tussen de DS3 en de DS3-L. De lagere opstart spanning van de DS3-L levert wellicht nog een heel klein beetje extra op, al zou ik daar niet te veel van verwachten: mijn ervaring is dat de omvormer het 1e half uur dat ie aan is, alleen maar bezig is om zichzelf draaiende te houden en nauwelijks iets produceert (ook al zegt de rapportage van wel). Zie ook hier voor wat extra info over de rapportage bij lage vermogens (maar het betreft hier dus de YC600, de DS3 zal het vast beter doen :) ).

Je kunt ook nog overwegen de ECU-B erbij aan te schaffen. Is weer niet goed voor de TVT, maar wel leuk om te zien wat je panelen nu echt opbrengen.

P.S: Ook zendamateur? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:20:
[...]

DS3 Bedrijfsspannings bereik 26V-60V
DS3-L Bedrijfsspannings bereik 16V-60V
En dat zegt dus helemaal niks over eerder opstarten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:33:
[...]

En dat zegt dus helemaal niks over eerder opstarten.
Waar kan ik het dan wel vinden. Want ik heb gelezen dat de L eerder zou starten en dacht dat deze specificatie daar bij hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:37:
[...]

Waar kan ik het dan wel vinden. Want ik heb gelezen dat de L eerder zou starten en dacht dat deze specificatie daar bij hoorde.
Dat kun je nergens vinden, panelen gaan aan als het licht word en niet eerder. Sommige micro omvormers hebben als minimum vereiste 2 watt, en sommige 4 watt, maar dat scheelt in praktijk ook maar 3 min.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vraag de lokale glazenwasser eens. Die vraagt vast geen 155... ;)

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 23-03-2022 21:54 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
teacher schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:53:
[...]
2 tientjes voor het huis en 5 a 10 voor de panelen "want die zijn moeilijk"
Heb het gevraagd O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonkenboer

Vonkenboer

Batilan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Je gaat de installatie zeker terugverdienen, en redelijk vlot ook als je een nieuw energiecontract hebt, ik bedoelde het verschil in prijs tussen de DS3 en de DS3-L. De lagere opstart spanning van de DS3-L levert wellicht nog een heel klein beetje extra op, al zou ik daar niet te veel van verwachten: mijn ervaring is dat de omvormer het 1e half uur dat ie aan is, alleen maar bezig is om zichzelf draaiende te houden en nauwelijks iets produceert (ook al zegt de rapportage van wel). Zie ook hier voor wat extra info over de rapportage bij lage vermogens (maar het betreft hier dus de YC600, de DS3 zal het vast beter doen :) ).

Je kunt ook nog overwegen de ECU-B erbij aan te schaffen. Is weer niet goed voor de TVT, maar wel leuk om te zien wat je panelen nu echt opbrengen.

P.S: Ook zendamateur? :)
We hebben vrij recent ook een nieuw energiecontract moeten nemen omdat de oude afliep, gelukkig nog net voordat de pleuris uitbrak in de Oekraïne ergens wat af kunnen sluiten regen een "redelijk" tarief.

Eigenlijk maakt het niet uit welke ik neem, maar gevoelsmatig heeft de DS3-L dus de voorkeur.
Die is voor de panelen wat overgedimensioneerd, waardoor hij minder zou kunnen gaan aftoppen en mogelijk "iets" eerder zijn ding gaat doen.

Data verzamelen is altijd leuk, maar ik denk dat ik eerst eens een apart groepje aanleg achter een kWh meter. Die kan ik dan weer koppelen aan mijn Youless en dan kan ik de data ook inzien.

Geen zendamateur, maar wel woonachtig in het oosten van het land waar er meer dan genoeg actief zijn :+
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Dat kun je nergens vinden, panelen gaan aan als het licht word en niet eerder. Sommige micro omvormers hebben als minimum vereiste 2 watt, en sommige 4 watt, maar dat scheelt in praktijk ook maar 3 min.
Dus eigenlijk is dat te verwaarlozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Vonkenboer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Eigenlijk maakt het niet uit welke ik neem, maar gevoelsmatig heeft de DS3-L dus de voorkeur.
Die is voor de panelen wat overgedimensioneerd, waardoor hij minder zou kunnen gaan aftoppen en mogelijk "iets" eerder zijn ding gaat doen.
Even voor de duidelijkheid: de DS3 is echt overgedimensioneerd, de DS3-L is iets ondergedimensioneerd t.o.v. de Wp van je panelen, maar met zo'n geringe onderdimensionering zul je maar zelden aftopping zien. Het verlies in kWh zal echt zeer marginaal zijn. Van dat eerder aangaan zou ik ook niet veel verwachten.
Data verzamelen is altijd leuk, maar ik denk dat ik eerst eens een apart groepje aanleg achter een kWh meter. Die kan ik dan weer koppelen aan mijn Youless en dan kan ik de data ook inzien.

Geen zendamateur, maar wel woonachtig in het oosten van het land waar er meer dan genoeg actief zijn :+
Een (MID) kWh meter is altijd een goed plan, wel prettig als je hem makkelijk en betrouwbaar kunt uitlezen, liever niet pulse gebaseerd dus (is mijn persoonlijke voorkeur :-))

Vanwege je naam dacht ik dat je wellicht zendamateur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een offerte voor 16 zonnepanelen van 380Wp, dus 6080Wp in totaal, gericht op ZW/NO. De installateur wil hierbij een GoodWe GW5000-D-NS omvormer leveren, dus 5kW op 1 fase. We hebben een driefasen aansluiting. Mij lijkt 5kW op 1 fase best hoog, en had zelf een driefasen omvormer verwacht. Maar misschien is dat onterecht. Zou ik dit moeten aankaarten met de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:58:
Ik heb een offerte voor 16 zonnepanelen van 380Wp, dus 6080Wp in totaal, gericht op ZW/NO. De installateur wil hierbij een GoodWe GW5000-D-NS omvormer leveren, dus 5kW op 1 fase. We hebben een driefasen aansluiting. Mij lijkt 5kW op 1 fase best hoog, en had zelf een driefasen omvormer verwacht. Maar misschien is dat onterecht. Zou ik dit moeten aankaarten met de installateur?
Oost/west dus zo te zien. Op wat voor dak? Plat of schuin en als schuin, hoe schuin? Je omvormer zou groter dan nodig kunnen zijn en dan kan je en naar een kleinere en zou het geen probleem kunnen zijn voor je aansluiting. 3 fase omvormer met slechts 8 panelen per oriëntatie is ook problematisch als ik me wel herinner (iets van 13 nodig dacht ik) dus dat dat niet aangeboden wordt is op zich goed.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Termy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 01:02:
[...]

Oost/west dus zo te zien. Op wat voor dak? Plat of schuin en als schuin, hoe schuin? Je omvormer zou groter dan nodig kunnen zijn en dan kan je en naar een kleinere en zou het geen probleem kunnen zijn voor je aansluiting. 3 fase omvormer met slechts 8 panelen per oriëntatie is ook problematisch als ik me wel herinner (iets van 13 nodig dacht ik) dus dat dat niet aangeboden wordt is op zich goed.
Het gaat om een schuin pannendak. Hoe schuin weet ik niet zeker, maar ik zou 45-50° denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 01:15:
[...]

Het gaat om een schuin pannendak. Hoe schuin weet ik niet zeker, maar ik zou 45-50° denken.
Dat is best schuin, ja. Fiets hem er maar in @migjes ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vonkenboer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Mijn vraag was niet hoeveel omvormers op een eindgroep kunnen; maar of die panelen die ik op het oog heb aangesloten kunnen worden op die micro omvormers en welke van de twee ik dan het beste kan gaan gebruiken.
Ik zou op een plat dak vooralsnog niet al teveel zorgen maken over "te weinig vermogen". Ik heb de DS3 met JA Solar 495 en 460WP panelen op ZOO/NWW en op 10° afschot liggen en ik zie ze dagelijks richting de 300watt kruipen en ik verwacht niet dat ze in de zomer ineens de 440watt gaan overschrijden voor lange tijd.

Je ziet wel bij het opstarten dat het met een klein "sprongetje" begint dus dat er idd wat opstart nodig is. Pas als de panelen ~15 watt kunnen leveren, gaan ze aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndEPvfth2NyV_zziChOir6RXj-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wy5erNF87YkKYhQg17zr3DHF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-N-UfPg_nKsWpTdXus90FxiuSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ft4WZhBMmQNaKEFfS2cqmtQm.png?f=user_large

Einde van de dag doen ze op het laatst dit. De curve dooft daar echt uit. Maar dat staartje levert echt amper iets op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45uoFcHNwmI5gpyCfKCUp6Pv7bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaJgQTbYSpLNV9TQNDYWOxLd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YInG0bbrHXNlCQMP_18zf5En1hQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/04CPEnwyq6SCkPLvaHd8CX8M.png?f=user_large

15 minuutjes langer en ik schat in gemiddeld 8 watt per paneel over die 15 minuten. Daar ga je de oorlog niet mee winnen (4 panelen x 8 watt x 0,25u x 365 dagen = 2,9kwh per jaar). Daar zou ik me niet zo druk om maken.

[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 24-03-2022 08:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
JvS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Ik zou op een plat dak vooralsnog niet al teveel zorgen maken over "te weinig vermogen". Ik heb de DS3 met JA Solar 495 en 460WP panelen op ZOO/NWW en op 10° afschot liggen en ik zie ze dagelijks richting de 300watt kruipen en ik verwacht niet dat ze in de zomer ineens de 440watt gaan overschrijden voor lange tijd.

Je ziet wel bij het opstarten dat het met een klein "sprongetje" begint dus dat er idd wat opstart nodig is. Pas als de panelen ~15 watt kunnen leveren, gaan ze aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Einde van de dag doen ze op het laatst dit. De curve dooft daar echt uit. Maar dat staartje levert echt amper iets op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

15 minuutjes langer en ik schat in gemiddeld 8 watt per paneel over die 15 minuten. Daar ga je de oorlog niet mee winnen (4 panelen x 8 watt x 0,25u x 365 dagen = 2,9kwh per jaar). Daar zou ik me niet zo druk om maken.
Wat is jouw ervaring met de logging/ECU van APSystems? Welke ECU gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:58:
Je zit met de selectiviteit van de zekeringen. Je wil zekerheid dat de automaat van de zonnepanelen er bij storing eerder uit gaat dan de hoofdzekering. Daarom sla je 1 stap over qua zekering. Bij 3 fase heb je doorgaans 3x25A dus zou je qua zekering niet hoger kunnen gaan dan 16A. Een 5 kW omvormer moet op een 25A zekering, dat lukt dus niet.

Aan de andere kant, met een dakhoek van 45 graden zul je niet heel hoog komen qua normaal opgewekt vermogen en zou je zelfs met een 3600Watt omvormer prima uit de voeten kunnen. Het beetje wat je verliest doordat je omvormer net een fractie aan de kleine kant is zie je nauwelijks terug op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
teacher schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Heb ik overwogen, de glazenwasser die een jaar of 3 terug bij mij schoonmaakte vroeg er 75 euro voor, maar deed het dan met leidingwater. En kalk schijnt niet goed te zijn voor de panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Binnetie schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Heb ik overwogen, de glazenwasser die een jaar of 3 terug bij mij schoonmaakte vroeg er 75 euro voor, maar deed het dan met leidingwater. En kalk schijnt niet goed te zijn voor de panelen.
Reken voor de lol eens terug hoeveel kWh je extra moet opwekken om het schoonmaken terug te verdienen en bedenk dan in hoeveel tijd dat zou moeten gebeuren.

Over esthetica hebben we het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:17
Ep Woody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Reken voor de lol eens terug hoeveel kWh je extra moet opwekken om het schoonmaken terug te verdienen en bedenk dan in hoeveel tijd dat zou moeten gebeuren.

Ik kreeg een nieuwsbrief van de leverancier van de zonnepanelen. Met daarin een heel verhaal dat je ze wel echt af en toe schoon moet maken, en zij kennen nog wel een bedrijfje dat het voor € 85 wil doen. Vroeg me na het lezen van de meningen / ervaringen in dit topic wel af of je dat er ooit uit haalt, als je dat elke 2 jaar laat doen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Compuchip87 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Ik kreeg een nieuwsbrief van de leverancier van de zonnepanelen. Met daarin een heel verhaal dat je ze wel echt af en toe schoon moet maken, en zij kennen nog wel een bedrijfje dat het voor € 85 wil doen. Vroeg me na het lezen van de meningen / ervaringen in dit topic wel af of je dat er ooit uit haalt, als je dat elke 2 jaar laat doen bijvoorbeeld.
Hoeveel zullen ze daarvoor gekregen hebben om dat te plaatsen of krijgen ze een percentage? Wikipedia: Sponsored Content (South Park)

Het is meer afhankelijk van hoe plat je panelen liggen, een goede regenbui maakt veel schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DRAFTER86 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Wat is jouw ervaring met de logging/ECU van APSystems? Welke ECU gebruik je?
ECU-R, de logging is wel ok. Ze doen een beetje wisselend makkelijk/moeilijk over vendor accounts, dus ik heb nu vrij basic data. Maar het is wel live, het is per paneel, het is zichtbaar, het is up-to-date, dus in die zin best prima.

Maar niet de voltages, temperatuur, etc

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 24-03-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Termy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:35:
[...]
Dat is best schuin, ja. Fiets hem er maar in @migjes ;).
Even nagerekend, en het is inderdaad 47° :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Volgens Sunnydesign (Tool die berekent met SMA omvormers) verlies je 1 kWh opbrengst met een SB3.6-1AV-41 in plaats van een SB5.0-1AV-41. 2 strings van 8 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
Beste tweakers

We hebben een plat dak op het zuiden waar we zonnepanelen op willen leggen.
Kwa offertes vergelijken komen we er wel uit.
De grote vraag is nu even de panelen op zuid leggen of een oost west opstelling.
Panelen op zuid:
Panelen komen onder een hoek van 10 graden te liggen.
Totaal 8000Wp opbrengst 7500kwh
Panelen oost west:
Totaal 8000Wp opbrengst 6700kwh

Idee van oost west is dat we in de ochtend eerder opbrengst hebben die we direct zelf kunnen verbruiken en in de avond wat langer.
Of maakt het weinig verschil met volledig zuid omdat de panelen zo vlak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Ep Woody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:07:
[...]
Volgens Sunnydesign (Tool die berekent met SMA omvormers) verlies je 1 kWh opbrengst met een SB3.6-1AV-41 in plaats van een SB5.0-1AV-41. 2 strings van 8 panelen.
Ik weet niet of het uitmaakt, maar het is de bedoeling dat er op Z/W 10 panelen komen te liggen, en op N/O 6 panelen. Is dat verlies op jaarbasis gerekend? Dat valt me goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Pjotter87, het grote voordeel van oost-west is dat je meer panelen op hetzelfde oppervlakte kwijt kunt. Je hoeft geen afstand te houden tussen de panelen om schaduw op de panelen te voorkomen en je kan meer panelen kwijt op dezelfde omvormer omdat de piek lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
@Ep Woody We hebben wat objecten op het dak zitten.
Lichtkoepel, 2 pijpen voor beluchting. Door deze objecten kunnen we niet meer panelen kwijt helaas.
Hebben al heel wat lopen puzzelen om te kijken of dat dat mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pjotter87 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:12:
Beste tweakers

De grote vraag is nu even de panelen op zuid leggen of een oost west opstelling.
Panelen op zuid:
Panelen oost west:

Idee van oost west is dat we in de ochtend eerder opbrengst hebben die we direct zelf kunnen verbruiken en in de avond wat langer.
Oost-West moet je alleen doen als je er 20% meer vermogen (WP) op je dak mee kan leggen.

In de winter doet een OW opstelling het nog wat matiger en vroeg laat voegt niet zo heel veel toe.

Dus keuze tussen zuid en OW met dezelfde aantal WP lijkt mij simpel: Zuid (zegt een OW bezittende man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Ik weet niet of het uitmaakt, maar het is de bedoeling dat er op Z/W 10 panelen komen te liggen, en op N/O 6 panelen. Is dat verlies op jaarbasis gerekend? Dat valt me goed mee.
Dan zou het volgens deze rekentool 11 kWh schelen.

5kW : 4.877 kWh vs 3.6kW: 4.866 kWh

Qua locatie heb ik Zwolle gekozen, zit je in Eindhoven dan is het verschil iets groter:
5kW: 5.318 kWh vs 3.6kW: 5.237 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 01:15:
[...]
Bij een steiler dak, heb je een lagere gelijktijdige piek van oost en west. Zie onderstaand een vergelijk tussen oost/west installaties van 3850 Wp met een hellingshoek van 30° en eentje met een hellingshoek van 12,5°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64hYLNHyq7IA0GKz0SFa-k3P798=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ncSqM7ghlbLAPaINgrzGuHR2.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26

Japie.G

Colour Classic

Soullancer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Oke als dat onder de streep niet uitmaakt zonder salderingsregeling, maakt de verdeling van groepen over de fases 'financieel' gezien niet uit, alleen voor verdeling van de belasting.

Ik snap alleen dan niet hoe het antwoord van stefangrp rijmt met jou conclusie? Kun je dat toelichten

[...]
Het is maar hoe je de uitlezing interpreteert. Zie dat vaker fout voorbij komen.Het zit zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk7k5l0lIhsH8Y-hFF9qmwDiPOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOJnctxWZbLqyNimRbv31fMH.jpg?f=fotoalbum_large

Een snapshot nu van mijn meter voordat ik deze post ging schrijven. Bovenin staat op moment van screenshot een afname 302w en teruglevering 4890w.

Je zou dit kunnen interpreteren als hej.. ik moet betalen voor die 302w, want die neem ik af, en de rest lever ik terug. Zo zit het niet. Technisch neem ik 302w af op fase 3 en lever ik de 4890 terug op fase 1 en 2 samen. Netto echter, en dat is achter de meter, dus dat wat naar je energieboer gaat, ben ik nu 302w MINUS 4890w = 4588w aan het terugleveren.

Dit is te zien op de volgende regels, namelijk de telwerken. De waardes van de telwerken is het enige dat telt voor de energieboer. In de beschreven situatie blijft het telwerk voor afname gewoon stil staan nu en het telwerk voor teruglevering loopt op. Ofwel het verschil op de fases is binnen de meter gesaldeerd. (En dit is dus een andere saldering als die je energieboer doet op het totaal afname en totaal levering op jaarfactuurbasis 😎) Bewijs? Ik maak nu een nieuwe screenshot, het is inmiddels een poosje later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz9GwfAjDjajPr77dy0quRgP8C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZzfm8OrhOZOa9E65Pa6qsnm.jpg?f=fotoalbum_large

Zie daar.. er is technisch gezien afname op een fase, maar het telwerk voor de afname loopt niet op. Doet die dat wel terwijl je netto aan het terugleveren bent… heeeeeeel rap laten vervangen die meter.

Edit:

Technisch gezien, dus voordat de data in de telwerken terecht komt ziet het er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la3XQ_htgjinKCUMmTA6_39fLRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuapoaCNyypUWTQ51AmRTW9c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmO-IkSlvo78tIm0oU_ZrSWAlBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrDc4yryb8o0sZssHDe86MJd.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door Japie.G op 24-03-2022 11:40 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikey1983
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:27
Hoi Allen ik heb een kort vraagje heb nu 16 zonnepanellen op me dag van het huis liggen van 325wpt per stuk.
Dit wil ik nu uitbreiden met nog 10 stuks alleen kan deze niet meer kwijt op me dak.

Nu wil ik deze plaatsen op me garage daar heb ik wel de ruimte voor.

van me hoofdmeterkast in huis heb ik een voeding liggen naar de garage en daar heb ik ook een meterkast kan ik daar me zonnepanelen op aansluiten of moet ik een aparte kabel trekken naar de hoofdmeter kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26

Japie.G

Colour Classic

mikey1983 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:52:
Hoi Allen ik heb een kort vraagje heb nu 16 zonnepanellen op me dag van het huis liggen van 325wpt per stuk.
Dit wil ik nu uitbreiden met nog 10 stuks alleen kan deze niet meer kwijt op me dak.

Nu wil ik deze plaatsen op me garage daar heb ik wel de ruimte voor.

van me hoofdmeterkast in huis heb ik een voeding liggen naar de garage en daar heb ik ook een meterkast kan ik daar me zonnepanelen op aansluiten of moet ik een aparte kabel trekken naar de hoofdmeter kast?
Als de kabel van je hoofdmeterkast naar de garagemeterkast geen verdere aftakkingen heeft en voldoende dik js voor het gewenste vermogen kun je van je garagemeterkast een pv verdeler maken en hoeft er geen andere kabel in.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ep Woody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Of ze er smerig bijliggen, maakte me niet uit. Elke dag als ik ze zie liggen heb ik een glimlach op mijn gezicht. Ze liggen nu 6,5 jaar en de buurt was erg sceptisch toen ze lagen en er ook nog eens een L/L warmtepomp kwam.
Kreeg 2 weken terug zelfs een briefje in de bus omdat buren mij weinig thuis zagen of ik misschien niet het huis wilde verkopen aan hun zoon. Kort contact gehad met hun zoon en het eerste wat hij zei: een huis met zonnepanelen en een warmtepomp doet het zoveel beter dan de andere identieke huizen in de straat zonder zonnepanelen :)

Ik zit even na te denken, lichte blackout denk ik. Maar hoe kun je het terugrekenen? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Binnetie schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Of ze er smerig bijliggen, maakte me niet uit. Elke dag als ik ze zie liggen heb ik een glimlach op mijn gezicht. Ze liggen nu 6,5 jaar en de buurt was erg sceptisch toen ze lagen en er ook nog eens een L/L warmtepomp kwam.
Kreeg 2 weken terug zelfs een briefje in de bus omdat buren mij weinig thuis zagen of ik misschien niet het huis wilde verkopen aan hun zoon. Kort contact gehad met hun zoon en het eerste wat hij zei: een huis met zonnepanelen en een warmtepomp doet het zoveel beter dan de andere identieke huizen in de straat zonder zonnepanelen :)

Ik zit even na te denken, lichte blackout denk ik. Maar hoe kun je het terugrekenen? :F
Schoonmaakprijs / kWh prijs (terugleververgoeding of normale kWh prijs) = Hoeveelheid kWh die na de schoonmaak extra opgewekt moeten worden om de schoonmaak terug te verdienen. Dat komt dus bovenop je huidige opbrengst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn vader wil zijn zonnepanelen gaan uitbreiden. Er ligt nu ongeveer 3700 Wp (systeem uit 2014, stringomvormer, 1 string/tracker) en daar komt ongeveer 4000Wp aan panelen bij. Het systeem uit 2014 heeft geen monitoring oplossing, dus hij leest handmatig waardes af eens in de zoveel tijd.

Vragen:
1. De bestaande omvormer vervangen en beiden strings aansluiten op een nieuwe? Of gewoon een extra omvormer erbij hangen?
2. In geval van een extra omvormer: zijn er apparaatjes waarmee je de opbrengst van beiden systemen in één app/site bij elkaar kunt brengen? Waar moet ik op zoeken om die te vinden? Kan dat bijvoorbeeld zoiets zijn: https://www.zonnepanelens...ensuper-nl-energiemonitor ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MrAcid schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:05:
Mijn vader wil zijn zonnepanelen gaan uitbreiden. Er ligt nu ongeveer 3700 Wp (systeem uit 2014, stringomvormer, 1 string/tracker) en daar komt ongeveer 4000Wp aan panelen bij. Het systeem uit 2014 heeft geen monitoring oplossing, dus hij leest handmatig waardes af eens in de zoveel tijd.

Vragen:
1. De bestaande omvormer vervangen en beiden strings aansluiten op een nieuwe? Of gewoon een extra omvormer erbij hangen?
2. In geval van een extra omvormer: zijn er apparaatjes waarmee je de opbrengst van beiden systemen in één app/site bij elkaar kunt brengen? Waar moet ik op zoeken om die te vinden? Kan dat bijvoorbeeld zoiets zijn: https://www.zonnepanelens...ensuper-nl-energiemonitor ?
Misschien is het te overwegen om de huidige installatie te verwijderen en het dak volledig vol te leggen, als optie 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

Vragen:
Je kan gewoon een kWh meter met een Youless erbij plaatsen. Dan kun je gewoon meten hoeveel opbrengst de panelen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 18-09 10:03
marvel27 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:00:
[...]

anton had hem al gegeven maar hier fiets ik hem er ook even in. ;)

2x45graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
en met nog meer verschillende hoeken (zie onderschrift)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

tja je krijgt gewoon geen parabool met oost-west, maar eerder een tiet vorm.
en als je dan 2x3000Wp op een 3000W omvormer zet.
dan knip je allen (in sommige gevallen) het tepeltje van de tiet en dat is maar een klein stukje.
(om, er niet voor te zorgen dat dit de WAF te veel beïnvloed : ik bedoel dus niks vrouw onvriendelijks met dit verhaal.)

je kunt ook nog mee nemen dat 3000Wp niet altijd 3000W geeft.
er zijn vele factoren die je mee moet nemen, zo hebben panelen een STC waarde (Wp genoemd) en een NOCT waarde die is vaak 30% lager.
dan geeft 2x3000Wp maar 2x2200W en blijft de tepel dus wel gewoon op zijn plaats. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

Pjotter87 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:12:
Beste tweakers

Panelen op zuid:
Panelen oost west:

Ik zou daar een apart topic voor openen met de afmetingen van je dak en twee plaatjes van SunnyDesignWeb. Afhankelijk van de afmetingen kun je meer panelen kwijt op oost/west dan op zuid omdat je geen afstand nodig hebt tussen de panelen. Bijkomend voordeel is minder ballast bij oost/west dan bij zuid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw

Vragen:
Dat is een Raspberry Pi, daar kan Home Assistant op ;)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Plaats dan een HomeWizard in de meterkast om inzicht te krijgen in terug levering (niet opwekking!)
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Ipv 2 omvormers waarvan er 1 wel monitoring bevat naar 1 omvormer waar alles opzit.

Alle drie doen maakt het uiteraard helemaal af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46

Man man man wat een geld, en dan osmose water ook nog.
Ja met een ferrari kan je ook boodschappen doen zullen we maar zeggen.
Ik zou zeggen koop een telescoopborstel @ https://high-clean.com bijvoorbeeld.
Kan je meteen je ruiten en je gevel mee doen de komende jaren voor hetzelfde bedrag.
Maar je gaat 'm niet terugverdienen want het maakt te weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
JvS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:52:
[...]

ECU-R, de logging is wel ok. Ze doen een beetje wisselend makkelijk/moeilijk over vendor accounts, dus ik heb nu vrij basic data. Maar het is wel live, het is per paneel, het is zichtbaar, het is up-to-date, dus in die zin best prima.

Maar niet de voltages, temperatuur, etc
Die details (DC Volt, DC ampere, AC Volt, Frequentie, temperatuur etc.) kun je er dus wel uit halen als je een eigen zigbee oplossing gebruikt zoals eerder beschreven. Ook kun je dan een korter interval gebruiken (is standaard meen ik 5 minuten?, ik gebruik nu 10 seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
raymondw schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Dat is een Raspberry Pi, daar kan Home Assistant op ;)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Plaats dan een HomeWizard in de meterkast om inzicht te krijgen in terug levering (niet opwekking!)
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Ipv 2 omvormers waarvan er 1 wel monitoring bevat naar 1 omvormer waar alles opzit.

Alle drie doen maakt het uiteraard helemaal af
Met de HomeWizard kWh meter erbij kun je ook precies de opwekking monitoren, doet de app keurig voor je, en je kunt ook nog eens zelf de lokale API van de kWh meter en/of de P1 meter gebruiken en zelf je eigen dasboard maken (evt via HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@MrAcid Neem een (evt. gebruikte) SMA omvormer waar je beiden op zet (aannemende dat ze een verschillende orientatie hebben).
Die kan je makkelijk monitoren en ook op de omvormer historie downloaden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Vraagje

Ik heb op dit moment 10 panelen van 320 WP op mijn plat dak liggen en deze zijn aangesloten op hoofdschakelaar 1.

Nu ga ik op mijn schuin dak nog eens 13 panelen leggen van 370 WP. Deze zal dan op een andere hoofdschakelaar komen neem ik aan.

Ik vroeg me nu af of het nog wat uitmaakt op welke hoofdschakelaar ik de nieuwe panelen laat aansluiten?

Als ik bijvoorbeeld veel zonnestroom genereer met de panelen die bijvoorbeeld op hoofdschakelaar 1 zitten maar ik veel stroom gebruik met de apparatuur die op hoofdschakelaar 2 zit ben ik dan direct mijn zonnestroom aan het gebruiken of gaat de meter de gebruikte energie apart registeren van de opgewekte energie? En wordt dit dan financieel ongunstig naarmate de sladerings regeling meer wordt afgebouwd.

En is het handig om 13 370 WP panelen op dezelfde hoofdzekering te zetten als een inductie kookplaat of maakt dat helemaal niks uit?

We hebben namelijk een 3 x 25 ampère aansluiting thuis
Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic