Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.957 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jesp_J heb je een eigen topic met foto? Dat maakt dan misschien duidelijk wat jij een hoofdschakelaar noemt :) (Eindgroep? Hoofdzekering?)
Qua verrekening moet je meter alle fasen op 1 hoop gooien. Dus bij 1 kW opwek op fase 1 en tegelijk 1 kW verbruik op fase 2 staan alle telwerken stil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:56
Batilan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Met de HomeWizard kWh meter erbij kun je ook precies de opwekking monitoren, doet de app keurig voor je, en je kunt ook nog eens zelf de lokale API van de kWh meter en/of de P1 meter gebruiken en zelf je eigen dasboard maken (evt via HA).
Ik heb overdag nogal wat eigen verbruik, dat gaat af van je opgewekte vermogen.
Dat gaat HW echt niet laten zien ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:32
Na 2 jaar opnieuw een identieke offerte gevraagd voor zonnepanelen (50% plat 50% schuin 45). Blijkt dat de prijs zo’n 15% gestegen is voor dezelfde opbrengst. Dat had ik niet verwacht. Qua vermogen heb ik gecalculeerd dat dezelfde oppervlakte nu 18% meeropbrengst heeft. In de lijn der verwachting (panelen worden per m2 sterker, meer vermogen etc.).

Vraag: kun je nog steeds rekenen met 1 euro per WP?

Doel: 9000WP voor e-CV installatie om van het gas af te gaan.
Investering: 10K
Besparing: 3.6K per jaar met huidige gastarieven (wij gaan van 1200,- > 3600,-).
Terugverdientijd ca 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 14:06
Ik sta op het punt om op onderstaande dak de zonnepanelen te gaan plaatsen, hierbij ik nog een prangende vraag waar iemand wellicht duidelijkheid op kan geven.

Panelen: 16x Jinko JKM390N-6RL3-B Full Black
Omvormer: Goodwe GW5K-DT
Orientatie: zuiden

Kan ik de panelen het best in één string op een enkele MPPT aansluiten of verdelen over beide MPPT's?
Mocht ik ze het best verdelen, moet dat gelijkwaardig of kan ik dan het beste de bovenste en onderste rij scheiden?

De leibomen geven zo goed als geen schaduw op de panelen, deze staan een stuk lager dan de daklijn wat niet duidelijk zichtbaar is op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJJO7_ErWMRwFAFF2a9vDs3_CDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJ0aPOx5KaQO8BdkBpma5tHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
mv_ak schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:47:
Na 2 jaar opnieuw een identieke offerte gevraagd voor zonnepanelen (50% plat 50% schuin 45). Blijkt dat de prijs zo’n 15% gestegen is voor dezelfde opbrengst. Dat had ik niet verwacht. Qua vermogen heb ik gecalculeerd dat dezelfde oppervlakte nu 18% meeropbrengst heeft. In de lijn der verwachting (panelen worden per m2 sterker, meer vermogen etc.).

Besparing: 3.6K per jaar met huidige gastarieven (wij gaan van 1200,- > 3600,-).
houd in je berekening wel rekening met de afschaffing van de saldering. Als je zoveel verbruikt (en opwerkt) zijn die verschillen behoorlijk significant. Daarnaast, waarom een e-CV en niet een warmtepomp? Scheelt je zo even 75% in het verbruik!

1 euro per Wp (ex btw) moet zeker te doen zijn, helemaal met zo'n grote installatie. Ik heb iets meer dan een jaar geleden iets minder dan 0.80/Wp betaalt voor een vergelijkbare installatie.
ipoffice schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:07:
Ik sta op het punt om op onderstaande dak de zonnepanelen te gaan plaatsen, hierbij ik nog een prangende vraag waar iemand wellicht duidelijkheid op kan geven.

Kan ik de panelen het best in één string op een enkele MPPT aansluiten of verdelen over beide MPPT's?
Mocht ik ze het best verdelen, moet dat gelijkwaardig of kan ik dan het beste de bovenste en onderste rij scheiden?

De leibomen geven zo goed als geen schaduw op de panelen, deze staan een stuk lager dan de daklijn wat niet duidelijk zichtbaar is op de foto.

[Afbeelding]
Ik zou zeggen een string, want je panelen hebben dezelfde orientatie, en je hebt een 3f omvormer, en die houdt wel van een hogere stringspanning.

[ Voor 32% gewijzigd door borft op 24-03-2022 17:08 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Dat is milieutechnisch een drama, want hoe denk je dat die stroom die jij in de winter nodig hebt opgewekt wordt? Die komt echt niet van de zon.
Installeer dan ook een L/W warmtepomp (of verwarm met airco's), dat scheelt je 80% op je energierekening, en is waanzinnig veel beter voor het milieu. Bovendien sponsor je Poetin dan een stuk minder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45
Blijkt dat de prijs zo’n 15% gestegen is voor dezelfde opbrengst. Dat had ik niet verwacht.
Waarom had je dat niet verwacht. Heb je de hele corona pandemie met chip tekorten, dure containers en nu de hoge energie prijzen gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Proton_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:37:
@Jesp_J heb je een eigen topic met foto? Dat maakt dan misschien duidelijk wat jij een hoofdschakelaar noemt :) (Eindgroep? Hoofdzekering?)
Qua verrekening moet je meter alle fasen op 1 hoop gooien. Dus bij 1 kW opwek op fase 1 en tegelijk 1 kW verbruik op fase 2 staan alle telwerken stil.
Met hoofdschakelaar bedoel ik de hoofdzekering dus in mijn geval 3 schakelaars van 25 ampère (door de netbeheerder (Enexis) geplaatst)

Ik wil dus vooral weten of het verstandig is om een inductie kookplaat te hebben op dezelfde fase als de 13 x 370 WP zonnepanelen. Weet niet of dat verstandig is omdat je op het midden van de dag dan bijna 5000 watt energie opwekt op die fase en er dan ook direct iets van 5000 gebruikt als je gaat koken op de inductie kookplaat.

Maar het is fijn om alvast te weten dat als je op hetzelfde moment op 1 fase 1000 wart opwekt en je op de andere fase 1000 watt gebruikt dat de meters dan stilstaan en niets registreren. Zoals ik het ook had gehoopt/gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 14:06
borft schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:07:

[...]

Ik zou zeggen een string, want je panelen hebben dezelfde orientatie, en je hebt een 3f omvormer, en die houdt wel van een hogere stringspanning.
Bedankt voor de snelle reactie, dit was ook mijn ingeving maar bedankt voor de bevestiging!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

Japie.G

Colour Classic

Jesp_J schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:24:
Vraagje

Ik vroeg me nu af of het nog wat uitmaakt op welke hoofdschakelaar ik de nieuwe panelen laat aansluiten?

Als ik bijvoorbeeld veel zonnestroom genereer met de panelen die bijvoorbeeld op hoofdschakelaar 1 zitten maar ik veel stroom gebruik met de apparatuur die op hoofdschakelaar 2 zit ben ik dan direct mijn zonnestroom aan het gebruiken of gaat de meter de gebruikte energie apart registeren van de opgewekte energie? En wordt dit dan financieel ongunstig naarmate de sladerings regeling meer wordt afgebouwd.
🙈 Letterlijk een par posts boven je heb ik hier wat over geschreven.

Japie.G in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

In t algemeen.. antwoorden die je in dit soort topics schrijft worden steeds meer PB’s lijkt t wel, alleen de personen die je quote lezen het nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 24-03-2022 17:29 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:14
Wij heb sinds aantal jaren 14 panelen van 310WP (4.3KWP totaal) op ons dak liggen, richting Zuid-West. van oktober t/m maart hebben we in de middag wat schaduw op de onderste rij van het dak van de buren. Onze jaarlijkse opbrengst is tussen de 3700Kwh en 3900Kwh.

Ivm aanschaf EV overweeg ik om ook panelen te leggen aan de Noord-Oost kant v/h huis. Wat zou dan de te verwachtte opbrengst zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Laatst online: 13-09 15:19
Japie.G schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:26:
[...]

🙈 Letterlijk een par posts boven je heb ik hier wat over geschreven.
Slecht van me ja. Dit was zo'n groot topic dat ik het met zoekwoorden had geprobeerd te vinden maar dan heb ik denk ik de verkeerde gebruikt. Maar dit beantwoord iig wel mijn vraag van het "salderen" tussen de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 16:08

Nee 1 euro/Wp is sterk de vraag. Je hebt redelijk grote installatie dus misschien lukt het, maar zeker bij bijv. 10 of 12 panelen haal je dat eigenlijk nooit.

Heb je echt geen alternatieven voor die elektrische CV? Dat is qua milieu en kosten echt dramatisch, een warmtepomp hakt het verbruik door 3. Zeker na salderen is dat een veel beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Apolopo zie het tabelletje in de startpost :)
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 kopje oriëntatie

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 24-03-2022 17:54 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:06
raymondw schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Ja hoor, hij bedoelt niet de P1 maar een aparte kWh meter die je monteert tussen de omvormer en je groepenkast, of in je groepenkast als je er plek voor hebt. Die toont in de app exact wat je panelen echt opwekken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:14
@Proton_ , ah dank je, volledig over heen gekeken. Dan zou het dak op het NO maar 55% van het maximum opleveren, dat is helaas wel stuk minder dan de 90& op het ZW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Apolopo maar meer dan dakpannen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:09
Fr33z schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:47:
[...]

Nee 1 euro/Wp is sterk de vraag. Je hebt redelijk grote installatie dus misschien lukt het, maar zeker bij bijv. 10 of 12 panelen haal je dat eigenlijk nooit.
Inclusief leggen bedoel je denk ik? Want ik komt met het systeem dat ik net besteld heb (12x380wp en 10x545wp met DS3 micro omvormers) een stuk lager uit (zo'n 0.80 euro/Wp incl BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:27
raymondw schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Als je de kWh meter op de groep(en) zet met de zonnepanelen en dat aangeeft in Homewizard laat homewizard keurig de totale opbrengst van je zonnepanelen zien, alsmede je "bruto" verbruik volgens de P1 meter, maar dus ook je "netto" verbruik (wat dus meer is dan je "bruto" verbruik volgens je P1 meter). Homewizard telt dan gewoon de totale opbrengst van je zonnepanelen minus je teruglevering op bij je verbruik. Volgens mij moet dat aardig kloppen dan? :+

Ah, @BGFG had het ook al uitgelegd zie ik nu (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 24-03-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonkenboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 12:44

Vonkenboer

Geen woorden, maar draden

Batilan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Even voor de duidelijkheid: de DS3 is echt overgedimensioneerd, de DS3-L is iets ondergedimensioneerd t.o.v. de Wp van je panelen, maar met zo'n geringe onderdimensionering zul je maar zelden aftopping zien. Het verlies in kWh zal echt zeer marginaal zijn. Van dat eerder aangaan zou ik ook niet veel verwachten.

[...]

Een (MID) kWh meter is altijd een goed plan, wel prettig als je hem makkelijk en betrouwbaar kunt uitlezen, liever niet pulse gebaseerd dus (is mijn persoonlijke voorkeur :-))

Vanwege je naam dacht ik dat je wellicht zendamateur was.
Dan denk ik dat ik voor de DS3-L ga, dan liever wat ondergedimensioneerd zodat hij op die paar dagen in het jaar dat er optimale omstandigheden dan maar wat eerder aftopt dan een omvormer die vele malen te groot is voor de panelen die er achter zitten.

kWh meter gaat er zeker komen, evenals een eigen groep voor die paar paneeltjes.
Moet een groep voor zonnepanelen eigenljk 300mA of 30mA zijn ?
JvS schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Ik zou op een plat dak vooralsnog niet al teveel zorgen maken over "te weinig vermogen". Ik heb de DS3 met JA Solar 495 en 460WP panelen op ZOO/NWW en op 10° afschot liggen en ik zie ze dagelijks richting de 300watt kruipen en ik verwacht niet dat ze in de zomer ineens de 440watt gaan overschrijden voor lange tijd.

Je ziet wel bij het opstarten dat het met een klein "sprongetje" begint dus dat er idd wat opstart nodig is. Pas als de panelen ~15 watt kunnen leveren, gaan ze aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Einde van de dag doen ze op het laatst dit. De curve dooft daar echt uit. Maar dat staartje levert echt amper iets op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

15 minuutjes langer en ik schat in gemiddeld 8 watt per paneel over die 15 minuten. Daar ga je de oorlog niet mee winnen (4 panelen x 8 watt x 0,25u x 365 dagen = 2,9kwh per jaar). Daar zou ik me niet zo druk om maken.
Bedankt voor je duidelijke reactie, dan weet ik nu ook voor mijzelf zeker voor welke omvormer ik moet kiezen in mijn situatie. :) _/-\o_ Dankjewel !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Je zit met de selectiviteit van de zekeringen. Je wil zekerheid dat de automaat van de zonnepanelen er bij storing eerder uit gaat dan de hoofdzekering. Daarom sla je 1 stap over qua zekering. Bij 3 fase heb je doorgaans 3x25A dus zou je qua zekering niet hoger kunnen gaan dan 16A. Een 5 kW omvormer moet op een 25A zekering, dat lukt dus niet.

Aan de andere kant, met een dakhoek van 45 graden zul je niet heel hoog komen qua normaal opgewekt vermogen en zou je zelfs met een 3600Watt omvormer prima uit de voeten kunnen. Het beetje wat je verliest doordat je omvormer net een fractie aan de kleine kant is zie je nauwelijks terug op jaarbasis.
@marvel27

Die zekerheid van selectiviteit heb je eigenlijk niet. Of je moet minimaal een 80A hoofdzekering nemen :+
Indien je selectiviteit wenst dan is het advies om een deskundige elektrotechneut dit te laten onderzoeken! Een gemiddelde PV-installateur weet dit niet. Zie uitleg hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Voor kritische installaties is selectiviteit belangrijk, maar voor mijn simpele woning accepteer ik wel dat de hoofdzekering eruit kan klappen bij een sluiting in een 16A eindgroep.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 24-03-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 09:07
Hi all,

Ik zou graag wat advies willen omtrent het plaatsen van zonnepanelen. Ons huis heeft een hellend dak van 16-graden en is gericht op 289 graden richting het westen/noordwesten. Het dak loopt van 3-hoog naar 2-hoog aan de achterkant. Het overigens een bitumen dak.

Vandaag is er iemand van Zonnepanelenplus.nl langs geweest om een offerte op te stellen. Eerst werd aangegeven dat we 3 panelen op de schuur zouden kunnen leggen (die de tegenovergestelde kant ophellen), en 6 panelen op het dak. Dit zou in totaal 70% aan rendement hebben.

Na overleg met zijn manager, werd het plan aangepast en zouden de zonnepanelen op het dak op een frame worden gezet, waardoor ze een betere hoek zouden krijgen t.o.v. de zon. Het rendement van de panelen zou dan naar 90/95% gaan. Omdat het dak maar 16 graden helt, zou dit zonder vergunning mogen.

Nu heb ik op de website van de overheid al gelezen dat je bij een afwijking van de hellingshoek een omgevingsvergunning nodig hebt, dus ik ga morgen even bellen met de Gemeente Arnhem. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de prijs en type panelen. Volgens mij is dit best aan de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sn_erApwt0kygi6MQPMiqI2oUPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TUqMDd96yJPyGlhlcgDeWWvG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Pjotter87 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:12:
Beste tweakers

We hebben een plat dak op het zuiden waar we zonnepanelen op willen leggen.
Kwa offertes vergelijken komen we er wel uit.
De grote vraag is nu even de panelen op zuid leggen of een oost west opstelling.
Panelen op zuid:
Panelen komen onder een hoek van 10 graden te liggen.
Totaal 8000Wp opbrengst 7500kwh
Panelen oost west:
Totaal 8000Wp opbrengst 6700kwh

Idee van oost west is dat we in de ochtend eerder opbrengst hebben die we direct zelf kunnen verbruiken en in de avond wat langer.
Of maakt het weinig verschil met volledig zuid omdat de panelen zo vlak liggen?
Je hebt geen plat dak op het zuiden, je hebt een plat dak.
Bij platte panelen (dus alle gangbare montagsystemen voor plat dak) is er vrijwel geen spreiding over de dag met oost/west. De parabool is amper te onderscheiden van puur zuid.

Doe dat wat de meeste Wp oplevert. Dat is altijd meer met o/w of gelijk met zuid, iig niet minder (althans ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt). Is er geen verschil in Wp, dan zuid voor de hoogste kWh/kWp.

Maar als je specifiek advies wilt moet je je eigen topic aanmaken (zie waarschuwing onder dit topic).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
Bioflap schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:56:
Hi all,

Ik zou graag wat advies willen omtrent het plaatsen van zonnepanelen. Ons huis heeft een hellend dak van 16-graden en is gericht op 289 graden richting het westen/noordwesten. Het dak loopt van 3-hoog naar 2-hoog aan de achterkant. Het overigens een bitumen dak.

Vandaag is er iemand van Zonnepanelenplus.nl langs geweest om een offerte op te stellen. Eerst werd aangegeven dat we 3 panelen op de schuur zouden kunnen leggen (die de tegenovergestelde kant ophellen), en 6 panelen op het dak. Dit zou in totaal 70% aan rendement hebben.

Na overleg met zijn manager, werd het plan aangepast en zouden de zonnepanelen op het dak op een frame worden gezet, waardoor ze een betere hoek zouden krijgen t.o.v. de zon. Het rendement van de panelen zou dan naar 90/95% gaan. Omdat het dak maar 16 graden helt, zou dit zonder vergunning mogen.

Nu heb ik op de website van de overheid al gelezen dat je bij een afwijking van de hellingshoek een omgevingsvergunning nodig hebt, dus ik ga morgen even bellen met de Gemeente Arnhem. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de prijs en type panelen. Volgens mij is dit best aan de prijs.

[Afbeelding]
Excuus, ik zie nu pas dat je hier geen offerte mag plaatsen. Ik ben wat aan het kijken naar de hellingshoek en de opbrengst van de panelen. Volgens deze afbeelding zou je met panelen op 289 graden (Net onder WNW) zo'n 80% moeten halen, lees ik het dan goed?
Afbeeldingslocatie: https://voltasolar.nl/wp-content/uploads/opbrengst-instralingsschijf-zonnepanelen.jpg

Zijn er mensen die zonnepanelen op zo'n bijzondere hoek hebben liggen, en of dit slim is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 06:05

Timple

ipoffice schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:07:

[Afbeelding]
Soortgelijke situatie hier. Ik had twee strings maar heb ze om te proberen eens doorgeschakeld bij de omvormer zodat het een string is.
Conclusie: maakte bij mij geen drol uit...
Mijn omvormer zit het liefst rond de 600v. En ik kan kiezen tussen 400v of 800v. Zit in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:30
Bioflap schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:35:
[...]

Excuus, ik zie nu pas dat je hier geen offerte mag plaatsen. Ik ben wat aan het kijken naar de hellingshoek en de opbrengst van de panelen. Volgens deze afbeelding zou je met panelen op 289 graden (Net onder WNW) zo'n 80% moeten halen, lees ik het dan goed?
[Afbeelding]

Zijn er mensen die zonnepanelen op zo'n bijzondere hoek hebben liggen, en of dit slim is om te doen?
Ik heb hier 18 panelen op ZZO (156°) en 6 panelen op NNW (336°) liggen, allemaal dezelfde 355Wp en allen op 34° helling. Samen zitten ze op één SMA Tripower 6kW. Die geeft niet de opbrengst per string, maar aan de hand van de 5-minuten waarden per string en de totale opbrengst (37,65kWh) kom ik voor vandaag op 5,43Wh/Wp voor ZZO en 1,40Wh/Wp voor NNW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kcg0ycWgL62562zh2qWF8T3puTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Egd5iHmWw0aqTpUmnQvsW8Yc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJTGUq9haVHm49SG9eiS7E7W0hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vATI4dGqjn3jCkwvr7jyEH8Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door dennistd op 24-03-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Ik heb na 1 dag problemen met mijn installatie van Coolblue. Het gaat om rec pure black 400 panelen op 1 string op een growatt omvormer. De installatie is eerst 3 weken uitgesteld door vele zieken en nu na 1 dag werkt de installatie niet meer. De omvormer start niet meer op. Nu moet ik weer 2 weken wachten en baal hier goed van. Ondanks dat ik nog geen factuur gekregen heb loop ik nu zo'n 5 euro per dag mis met dit mooie weer. Totaal dus straks 35 dagen gemist.

Het is misschien een luxe probleem, maar ik baal wel. Wat mag je nu redelijkerwijs verwachten? Hoe snel zou een monteur normaal langs moeten komen?

Edit:
Moet er wel bij zeggen dat ik altijd netjes geholpen ben en teruggebeld wanneer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door -NRG- op 25-03-2022 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
-NRG- schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:19:
Ik heb na 1 dag problemen met mijn installatie van Coolblue. Het gaat om rec pure black 400 panelen op 1 string op een growatt omvormer. De installatie is eerst 3 weken uitgesteld door vele zieken en nu na 1 dag werkt de installatie niet meer. De omvormer start niet meer op. Nu moet ik weer 2 weken wachten en baal hier goed van. Ondanks dat ik nog geen factuur gekregen heb loop ik nu zo'n 5 euro per dag mis met dit mooie weer. Totaal dus straks 35 dagen gemist.

Het is misschien een luxe probleem, maar ik baal wel. Wat mag je nu redelijkerwijs verwachten? Hoe snel zou een monteur normaal langs moeten komen?
Oftewel een gebruikte omvormer ernaast hangen als reserve is financieel lonend.....
Als je kapotte auto voor garantie terug gaat moet je niet raar kijken van 3/4 weken...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
dennistd schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:27:
[...]

Ik heb hier 18 panelen op ZZO (156°) en 6 panelen op NNW (336°) liggen, allemaal dezelfde 355Wp en allen op 34° helling. Samen zitten ze op één SMA Tripower 6kW. Die geeft niet de opbrengst per string, maar aan de hand van de 5-minuten waarden per string en de totale opbrengst (37,65kWh) kom ik voor vandaag op 5,43Wh/Wp voor ZZO en 1,40Wh/Wp voor NNW.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je bericht! Tof dat je het zo kan zien met de overzichten. Als ik kijk naar de richting van jou dak + hellingshoek in vergelijking met ons dak, dan zou het bij ons iets beter moeten zijn. Echter is het verschil alsnog vrij groot als je de grafiek ziet! Ik vraag mij dan af of het uberhaupt zin heeft om ooit zonnepanelen op het dak te gaan leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Bioflap schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Echter is het verschil alsnog vrij groot als je de grafiek ziet! Ik vraag mij dan af of het uberhaupt zin heeft om ooit zonnepanelen op het dak te gaan leggen..
Het zijn ook 3 x zo veel panelen die hij op Oost heeft he ;-)

Ik heb zelf ook panelen op WNW en dat gaat prima. Gewoon je dak vol leggen is het advies hier altijd geweest. Dat kan momenteel zelfs uit voor Noord dus zeker voor WNW bij zo'n mooie hellingshoek die jij hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 25-03-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Oftewel een gebruikte omvormer ernaast hangen als reserve is financieel lonend.....
Als je kapotte auto voor garantie terug gaat moet je niet raar kijken van 3/4 weken...
heb je nog wel plek in de schuur dan naast de reserve wp en de reserve vaatwasser ? :+

maar dik een maand primetime zou ik niet vrolijk van worden nee.. dat gaat serieus geld kosten. toch maar weer eens een zoekertje op mp plaatsen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

-NRG- schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:19:

Edit:
Moet er wel bij zeggen dat ik altijd netjes geholpen ben en teruggebeld wanneer nodig.
Dat is erg zuur ja, vooral in zonnepaneel topjaar 2022.
Dikke pech zou ik denken en weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:07:
[...]

heb je nog wel plek in de schuur dan naast de reserve wp en de reserve vaatwasser ? :+

maar dik een maand primetime zou ik niet vrolijk van worden nee.. dat gaat serieus geld kosten. toch maar weer eens een zoekertje op mp plaatsen. O-)
De wp is verkocht voor goed prijsje haha.
Er ging een 3 fase omvormer kapot, snel vervangen voor 3×1 fase omvormers. String in drieën knippen en weer gaan.
En ja even snel een houten balk aan plafond hangen waar ze tegenaan kunnen hangen. Heb wel trapje nodig om op display te kunnen drukken haha.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb op het ogenblik 4400 Watt op mijn dak liggen en heb nog een stukje over om bij te leggen.
Mijn meterkast is een 1 fase systeem.
Hoeveel Watt kan ik nog bijleggen met een aparte omvormer voor dat de hoofd zekering er uit gaat?
En hoe kom ik er achter hoe mijn groepenkast is afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
@mongkut Model en type omvormer (Zou op typeplaatje moeten staan) is van belang, niet zozeer je panelen.
Verder is van belang waar de bij te leggen panelen gaan komen, en waar de huidige set ligt.
Wat je aansluiting zou moeten zijn kun je op https://www.mijnaansluiting.nl/ vinden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Ronald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:12:
@mongkut Model en type omvormer (Zou op typeplaatje moeten staan) is van belang, niet zozeer je panelen.
Verder is van belang waar de bij te leggen panelen gaan komen, en waar de huidige set ligt.
Wat je aansluiting zou moeten zijn kun je op https://www.mijnaansluiting.nl/ vinden.
ik koop een aparte omvormer er bij, mijn omvormer zit al aan de max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mongkut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:13:
[...]

ik koop een aparte omvormer er bij, mijn omvormer zit al aan de max
dan nog is de omvormer van belang..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
twain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:15:
[...]

dan nog is de omvormer van belang..... ;)
Dat vraag ik dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Om te bepalen hoe zwaar je nieuwe/tweede omvormer maximaal kan zijn, moeten we eerst weten hoe zwaar je huidige omvormer is, daar doelen @Ronald en @twain4me op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan1337 op 25-03-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:53

Trygve

Redacteur
Jan1337 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Om te bepalen hoe zwaar je nieuwe/tweede omvormer maximaal kan zijn, moeten we eerst weten hoe zwaar je huidige omvormer is, daar doelen @Ronald en @twain4me op ;)
En natuurlijk hoeveel fasen je aansluiting in de meterkast heeft stond al vermeld idd :)

[ Voor 13% gewijzigd door Trygve op 25-03-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Jan1337 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Om te bepalen hoe zwaar je nieuwe/tweede omvormer maximaal kan zijn, moeten we eerst weten hoe zwaar je huidige omvormer is, daar doelt @Ronald op ;)
4200 Watt en 10*440 Watt panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Trygve schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:20:
[...]

En natuurlijk hoeveel fasen je aansluiting in de meterkast heeft :)
1 (wat ik vermelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Ronald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:12:
Ik heb mij geregistreerd maar geen info gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

het maximale vermogen wat je (uit balans) van de netbeheerders op 1 fase mag aansluiten is 5kVA wat neer komt op 5,75 KW omvormer wat iets anders is dan 5,75kWp. Wil je daar niet aan voldoen is de max voor 25A dus 5.750W en voor 35A 8.050 W hoeveel wp daar bij kan (wat je vraagt) geen idee dat is afhankelijk van je dakvlak welke omvormer er nu hangt etc.. Hoe kan ik er antwoord op geven als je maar 1/10 van de info geeft en je kennelijk je eigen vraag nieteens snapt.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 25-03-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
twain4me schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:26:
[...]

het maximale vermogen wat je van de netbeheerders op 1 fase mag aansluiten is 5kVA wat neer komt op 5,75 KW omvormer wat iets anders is dan 5,75kWp wil je daar niet aan voldoen is de max voor 25A dus 5.750W en voor 35A 8.050 W hoeveel wp daar bij kan (wat je vraagt) geen idee dat is afhankelijk van je dakvlak wat er nu hangt etc..
Duidelijk er kan dus maximaal een 1500 W systeem er bij als er 25A zekering in zit, maar kan nergens terug vinden waar mij meterkast afgezekerd is (wat eigenlijk de hoofdvraag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mongkut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Duidelijk er kan dus maximaal een 1500 W systeem er bij als er 25A zekering in zit, maar kan nergens terug vinden waar mij meterkast afgezekerd is (wat eigenlijk de hoofdvraag is).
op de factuur staat het, maar die database is niet foutloos. en soms kan je de zekeringen lezen (niet altijd, kan in een dichte doos zitten) bellen en vragen, blijft dan nog over. (zelfde database)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 25-03-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
mongkut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Normaalgesproken:
Bij 1 fase kan dat 25, 35 of 40A zijn. In mijn vorige woning (een flat) zat een 25A hoofdzekering, meestal is het 35A bij een smeltzekering en als het een automaat is kun je het aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Gelijktijdigheid is ook een ding. Ik heb 9 kWp op 8 kW aan omvormers parallel zitten op een 1×16A groep. Zolang er niet een tweede zon komt die tegelijk in het zuiden en noorden staat is het geen probleem bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Normaalgesproken:
Bij 1 fase kan dat 25, 35 of 40A zijn. In mijn vorige woning (een flat) zat een 25A hoofdzekering, meestal is het 35A bij een smeltzekering en als het een automaat is kun je het aflezen.
Bij mij zit de hoofd zekering in een dichte kast en komt uit op de groepenkast verdeling waar het verdeeld wordt over 2 * 40A automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
mongkut schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Bij mij zit de hoofd zekering in een dichte kast en komt uit op de groepenkast verdeling waar het verdeeld wordt over 2 * 40A automaten.
De kans is groot dat er een 35A smeltzekering in die kast zit. Die automaten zijn waarschijnlijk aardlekautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dre schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:37:
Gelijktijdigheid is ook een ding. Ik heb 9 kWp op 8 kW aan omvormers parallel zitten op een 1×16A groep. Zolang er niet een tweede zon komt die tegelijk in het zuiden en noorden staat is het geen probleem bij mij.
Dat is wel living on the edge, cq oversized omvormers. Als er nooit (langdurig) meer dan 3600 Watt terug geleverd wordt is 8 kW aan omvormers wat aan de grote kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Dre schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:37:
Duidelijk mijn huidige systeem is pal op het zuiden (15 graden) nieuwe zal ook het zelfde worden (heb plaats voor max 5 á 6 panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:42:
[...]

De kans is groot dat er een 35A smeltzekering in die kast zit. Die automaten zijn waarschijnlijk aardlekautomaten.
idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Off-topic, maar die automaten zijn waarschijnlijk helemaal geen automaten, maar idd aardlekschakelaars of zelfs doodgewone (hoofd)schakelaars zonder beschermende functie. Die zijn over het algemeen rated tot 40A maar schakelen dus niet af bij een overbelasting.

Dit is precies waarom bij grote PV-installaties aangeraden wordt een extra (40A) zekering tussen de groepenkast en de PV-installatie en netvoeding te zetten, anders heb je kans dat je dergelijke componenten overbelast.

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 25-03-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Bioflap schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:56:
Hi all,

[Afbeelding]
Even een eigen topic maken ;) Maar zo snel, dit is echt snoeiveel geld. Je hebt zo'n beetje de duurst mogelijk configuratie die je kunt bedenken (sunpower en enphase), maar dan nog... amai....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
mcDavid schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:51:
Off-topic, maar die automaten zijn waarschijnlijk helemaal geen automaten, maar idd aardlekschakelaars of zelfs doodgewone (hoofd)schakelaars zonder beschermende functie. Die zijn over het algemeen rated tot 40A maar schakelen dus niet af bij een overbelasting.

Dit is precies waarom bij grote PV-installaties aangeraden wordt een extra (40A) zekering tussen de groepenkast en de PV-installatie en netvoeding te zetten, anders heb je kans dat je dergelijke componenten overbelast.
Zijn aardlekautomaten van Eaton 40/003A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:30
Bioflap schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Bedankt voor je bericht! Tof dat je het zo kan zien met de overzichten. Als ik kijk naar de richting van jou dak + hellingshoek in vergelijking met ons dak, dan zou het bij ons iets beter moeten zijn. Echter is het verschil alsnog vrij groot als je de grafiek ziet! Ik vraag mij dan af of het uberhaupt zin heeft om ooit zonnepanelen op het dak te gaan leggen..
Het is natuurlijk nog maar net eind maart. De top-maanden voor de panelen op NNW moeten nog komen. Volgens Sunnydesign kom ik jaarlijks met de panelen ZZO op 0,92kWh/Wp en NNW op 0,56kWh/Wp. Hoe het in de praktijk uitpakt weet ik nog niet: ZZO ligt er sinds juli en NNW pas sinds november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mv_ak
Andrehj schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:10:
[...]

Dat is milieutechnisch een drama, want hoe denk je dat die stroom die jij in de winter nodig hebt opgewekt wordt? Die komt echt niet van de zon.
Installeer dan ook een L/W warmtepomp (of verwarm met airco's), dat scheelt je 80% op je energierekening, en is waanzinnig veel beter voor het milieu. Bovendien sponsor je Poetin dan een stuk minder.
Snap ik, en mee eens dat we wel iets moeten met zijn allen. Dus in de berekening voor zonnepanelen kan ik beter splitsen naar 4 kwartalen, en dan een schatting van behoefte + mogelijke opbrengst tegen kosten elders electriciteit afnemen (vnl winterperiode Q4 en Q1). Zonder salderingsregeling gaan het dan geen zonnepanelen worden, dat is al wel duidelijk.

In reactie elders, een warmtepomp geeft zeer hoge kosten voor aanschaf en aanpassing woning. Niet iedereen heeft even 10K liggen of wil het lenen.

p.s. overheid zou er goed aan doen met oog op lange termijn om de saldering wel te handhaven. Decentraal opwekken op alle daken en lokaal distribueren geeft minder verlies en minder kosten voor infra. Is milieutechnisch een hele goede oplossing en die mag wat kosten. Want hoe anders 2030 elektrisch rijden, geen consumentengas meer etc. Zomer: zoveel mogelijk zonne-energie en wind, winter: daardoor minder gasgestookt, mix met wind en kernenergie binnen Europa.

p.p.s.s. totaal off topic maar stel waar je nu die qua oppervlakte zeer grote windparken op zee bouwt, zou je nog eens kunnen kijken naar het Markermeer concept uit de jaren 80-90: dijken volzetten met windmolens voor oppompen, stroomopwekking ook door turbines (verlagen waterniveau markermeer). Op de Noorzee zou je zoiets kunnen doen, omdijking, windmolens / zonnepanelen / turbines dan haal je de fluctuatie voor wind en zon eruit en mogelijk buffer voor de winter (dijk +10 meter haalbaar? Wonen geen mensen dus hoeft niet failsafe).

[ Voor 15% gewijzigd door mv_ak op 25-03-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
mv_ak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Snap ik, en mee eens dat we wel iets moeten met zijn allen. Dus in de berekening voor zonnepanelen kan ik beter splitsen naar 4 kwartalen, en dan een schatting van behoefte + mogelijke opbrengst tegen kosten elders electriciteit afnemen (vnl winterperiode Q4 en Q1). Zonder salderingsregeling gaan het dan geen zonnepanelen worden, dat is al wel duidelijk.

In reactie elders, een warmtepomp geeft zeer hoge kosten voor aanschaf en aanpassing woning. Niet iedereen heeft even 10K liggen of wil het lenen.

p.s. overheid zou er goed aan doen met oog op lange termijn om de saldering wel te handhaven. Decentraal opwekken op alle daken en lokaal distribueren geeft minder verlies en minder kosten voor infra. Is milieutechnisch een hele goede oplossing en die mag wat kosten. Want hoe anders 2030 elektrisch rijden, geen consumentengas meer etc. Zomer: zoveel mogelijk zonne-energie en wind, winter: daardoor minder gasgestookt, mix met wind en kernenergie binnen Europa.

p.p.s.s. totaal off topic maar stel waar je nu die qua oppervlakte zeer grote windparken op zee bouwt, zou je nog eens kunnen kijken naar het Markermeer concept uit de jaren 80-90: dijken volzetten met windmolens voor oppompen, stroomopwekking ook door turbines (verlagen waterniveau markermeer). Op de Noorzee zou je zoiets kunnen doen, omdijking, windmolens / zonnepanelen / turbines dan haal je de fluctuatie voor wind en zon eruit en mogelijk buffer voor de winter (dijk +10 meter haalbaar? Wonen geen mensen dus hoeft niet failsafe).
mwah, salderen stimuleert totaal niet het optimaliseren van eigen verbruikt, wat voor een scheve belasting van het net zorgt. Ik zie meer in het subsidieren van decentrale opslag, thuis of op wij niveau, zodat we het net niet onnodig hoeven verzwaren.

Wat betreft die investering voor een WP, die verdien je dubbel en dwars terug. Allicht dat de overheid daar ook een rol in zou kunnen spelen.

Zonder saldering zijn zonnepelen trouwens ook prima terug te verdienen. Grof gezegd kosten panelen rond de 80 cent/Wp, dat betekent dat je per Wp ongeveer 7 kWh moet opwekken (bij een teruglevertarief van 11 cent). Dat heb je binnen 4 jaar voor mekaar. (ik heb een suboptimale orientatie, en kom gemiddeld, over een jaar wel boven de 2Wh/Wp). Met salderen gaat het natuurlijk nog sneller ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik ben inmiddels zover, nu pas om zonnepanelen aan te schaffen en te laten installeren.

Ik zal zodra ik offertes heb een eigen topic aan gaan maken.

Maar ik zit nu eerst nog in het voortraject zeg maar.
Hoe vindt je in godsnaam een goede partij die niet zomaar de panelen op het dak gooit welke bij het eerstje zuchtje wind van het dak blazen?
Op internet staan zoveel bedrijven die zonnepanelen aanbieden.
Ikea / coolblue, zijn dat echt zaken die ik moet mijden?
Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

Ik kreeg ook een mail via gaslicht waarbij ze beweren dat je binnen 6 weken panelen op je dak kan hebben.
Ik heb ook bij die top50 solar gekeken alleen dat zijn alleen maar duitse bedrijven?

Of gewoon toch maar internet blijven afspeuren opzoek naar reviews en dan maar offertes aanvragen en verzamelen?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Om 10:55 is plots mn SMA 5000-20TL gestopt met produceren. Hij is telkens aan het herstarten en in display staat net installatie fout (wat er overigens altijd staat als je hem uit en aanstaat). Geen idee wat er is gebeurd. Met modbus tcp kan ik nog steeds de omvormer monitoren. Op het moment dat die eruit klapte was voltage op alle 3 de fases niet te hoog (rond 244). Ik zie ook nog gebruikelijke spanning op beide mppt's. Ook op dit moment ziet sma nog op alle 3 de fases spanning. Geen idee dus wat er loos is, hij heeft netspanning, panelen leveren gewoon gebruikelijke spanning maar hij blijft herstarten.
Stomtoevallig had ik 2 uur van te voren sinds lange tijd de alamat uitgezet omdat ik naar wat P1 metrics wilde kijken zonder dat er werd teruggeleverd. 10 minuten later aangezet en ging daarna snel weer door met produceren. Misschien dat dit wat heeft gedaan. Iemand suggesties wat ik kan proberen? Deze SMA heeft geen DC schakelaar, anders zou ik hem even echt uit willen zetten door AC en DC eraf te halen, maar kan ik gewoon een MC4 stekker (onder load dus...) eruit trekken om DC spanning eraf te halen en hem uit te zetten? Anders een dagje wachten, maar het levert nu juist zoveel op met deze zon :)

Mn andere Goodwe staat nog vrolijk door te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
padoempats schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:19:
Om 10:55 is plots mn SMA 5000-20TL gestopt met produceren. Deze SMA heeft geen DC schakelaar, anders zou ik hem even echt uit willen zetten door AC en DC eraf te halen, maar kan ik gewoon een MC4 stekker (onder load dus...) eruit trekken om DC spanning eraf te halen en hem uit te zetten? Anders een dagje wachten, maar het levert nu juist zoveel op met deze zon :)

Mn andere Goodwe staat nog vrolijk door te produceren.
Als je SMA omvormer niet terug levert is er ook geen stroomafname vanuit de zonnepanelen. Je kunt dus zonder problemen 1 van de MC4 stekkers even een paar minuten loskoppelen om zo de omvormer te laten resetten. Daarna weer er in stoppen en de AC zijde weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
zonnefreak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Als je SMA omvormer niet terug levert is er ook geen stroomafname vanuit de zonnepanelen. Je kunt dus zonder problemen 1 van de MC4 stekkers even een paar minuten loskoppelen om zo de omvormer te laten resetten. Daarna weer er in stoppen en de AC zijde weer inschakelen.
Bedankt, gelukt en is opgelost. DC kabels los, er weer op, aan en weer leveren. Vreemd issue maar is opgelost. Heeft mij weer 10kwh/5 euro gekost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Laatst online: 10:27

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Misschien dat jullie mijn kunnen helpen. Ik heb afgelopen winter zonnepanelen laten leggen. Alleen sinds deze maand nu het vooral zonnig is, kom ik niet meer boven de 4000Watt piekvermogen uit terwijl ik dit in Jan/Febr regelmatig had nu zit het zo'n rond de 3600 op piek. Staar ik me dood en is er een verklaring voor of is er daadwerkelijk wat aan de hand?

opstelling: 12 x DMEGC 370WP (4440) Growatt min 5000tl-xh
oriëntatie: ZO

[ Voor 6% gewijzigd door xven0mxz op 25-03-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xven0mxz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:16:
. Staar ik me dood of is er daadwerkelijk wat aan de hand?
Wat er aan de hand is, is dat het wat warmer geworden is, daar hebben panelen last van.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-03-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Misschien dat jullie mijn kunnen helpen. Ik heb afgelopen winter zonnepanelen laten leggen. Alleen sinds deze maand nu het vooral zonnig is, kom ik niet meer boven de 4000Watt piekvermogen uit terwijl ik dit in Jan/Febr regelmatig had nu zit het zo'n rond de 3600 op piek. Staar ik me dood en is er een verklaring voor of is er daadwerkelijk wat aan de hand?

Was dat een heldere dag of waren dat piekmomenten tussen de wolken door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is veel warmer dus de piek kan dan wat lager zijn. Er zit sinds een week misschien een laagje sahara overheen en ik denk dat het de laatste dagen wat heiiger is ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:41
Echt....?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsptdSHlDPVc6YkHhGSXE0ZPBSs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRvbF4uAnWTnea4YPutgdQWe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RpS5gSTD011Fj4sq4_2q7uKGyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ijh15rOxhRd1Qbu3zskTDr53.png?f=user_large

:F

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 25-03-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:44:
Het is veel warmer dus de piek kan dan wat lager zijn. Er zit sinds een week misschien een laagje sahara overheen en ik denk dat het de laatste dagen wat heiiger is ook.
Ik lees vaak dat warmte veel invloed heeft op de opbrengst.
Heeft het zin om bv op een schuin dak om de 2 rijen panelen een ruimte te laten zodat warmte onder het paneel kan ontsnappen of draaf ik te ver door?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheoQ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Heeft het zin om bv op een schuin dak om de 2 rijen panelen een ruimte te laten zodat warmte onder het paneel kan ontsnappen of draf ik te ver door?
Als je twee zwarte auto's verder van elkaar parkeerd worden ze dan koeler?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats

Wat is de hoek van het dak? Als die vrij steil is dan is in de winter midden op de dag wellicht optimaler, al zal ik met deze zon sowieso verwachten dat de piekwattage nu altijd hoger zal moeten zijn dan op een top dag in januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Als je twee zwarte auto's verder van elkaar parkeerd worden ze dan koeler?
1 wordt wel warmer als hij ook de warmte van de andere auto langs zich krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TheoQ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Heeft het zin om bv op een schuin dak om de 2 rijen panelen een ruimte te laten zodat warmte onder het paneel kan ontsnappen of draaf ik te ver door?
Dat is verwaarloosbaar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TheoQ schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:23:
[...]

1 wordt wel warmer als hij ook de warmte van de andere auto langs zich krijgt.
Alleen als ze in elkaars schaduw staan zou het wat uitmaken, maar dat wil je met panelen nou juist niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 18-09 23:27
de Peer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Dat is verwaarloosbaar ja.
Op zich is het bevorderen van ventilatie onder de panelen natuurlijk wel een goed idee (gezien ook de verminderde prestaties van in-dak zonnepanelen), maar het is inderdaad maar de vraag of je dat bereikt door ruimte tussen de panelen te laten. Ik neem aan dat dat is wat @TheoQ beoogt te bereiken.

Ik kan me zelfs voorstellen dat een aaneengesloten vlak zonnepanelen juist meer "trek" onder de panelen tot gevolg heeft? Wat dat betreft vraag ik me wel eens af of het leggen van de panelen in landscape (en dus de liggers verticaal i.p.v. horizontaal) nog iets oplevert omdat je daarmee de opgaande (opwarmende) luchtstroom minder hindert. Ondanks dat we hier tweakers zijn betwijfel ik of iemand dit ooit gemeten heeft :+

Lijkt me weer een leuk experiment / meting voor komende zomer. Nu eens wat vergelijkbare daken vinden met verschillend georiënteerde panelen... anyone? 8)

Hoe dan ook is het gedrag wat @xven0mxz ziet (minder piekopbrengst in deze dagen in maart dan in januari of februari me strijdig met wat je zou verwachten qua opgevangen energie). Het lijkt me niet dat de temperatuurcoëfficiënt dat goed kan maken (m.u.v. een enkele koude dag van eind februari vergelijken met een warme dag in maart). (ik heb zelf alleen een plat-dak systeem als referentie, wellicht dat dat met een schuin dak toch wat anders ligt).

[ Voor 17% gewijzigd door Batilan op 25-03-2022 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is allemaal extreem marginaal natuurlijk. Ja zwarte autos die verder van elkaar geparkeerd staan zijn koeler en ja panelen die verder van elkaar liggen blijven koeler. En ja vertikale liggers zorgen voor betere trek en nee panelen die dichter bij elkaar liggen zorgen misschien wel voor meer "trek" maar er is ook meer te trekken en meer te koelen. Per paneel pakt dat netto negatief uit.

Maar dit is allemaal gelul in de marge. Als je gewoon 10cm onder je panelen hebt en ruimte tussen je horizontale liggers, "trekt" het wel en koel je de panelen wel af. Die verticale liggers vs horizontale geef ik de meeste kans om echt effect te hebben.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Dat is wel living on the edge, cq oversized omvormers. Als er nooit (langdurig) meer dan 3600 Watt terug geleverd wordt is 8 kW aan omvormers wat aan de grote kant?
Langdurig komt dit nauwelijks boven de 4 kW uit. Vandaag 3,8 kW. Ik had nog 2 losse omvormers liggen, maar helaas niet 1 omvormer waar alles op kan. (2× MPPT + 600V + 4 kW). Zonde om een nieuwe omvormer aan te schaffen als ik nog een paar heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
borft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:01:

Zonder saldering zijn zonnepelen trouwens ook prima terug te verdienen. Grof gezegd kosten panelen rond de 80 cent/Wp, dat betekent dat je per Wp ongeveer 7 kWh moet opwekken (bij een teruglevertarief van 11 cent). Dat heb je binnen 4 jaar voor mekaar. (ik heb een suboptimale orientatie, en kom gemiddeld, over een jaar wel boven de 2Wh/Wp). Met salderen gaat het natuurlijk nog sneller ;)
Een paneel wekt op het zuiden ongeveer 1kWh/Wp/jaar op. En momenteel kun je een terugleververgoeding krijgen van 58 ct/kWh. Dan verdien je die panelen dus in minder dan anderhalf jaar terug....
De salderingsregeling (die ervoor zorgt dat de mensen zonder zonnepanelen (die vaker lagere inkomens of een huurwoning hebben) in de winter de energierekening betalen van de rest) is echt nergens meer voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-03-2022 19:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:17
Wij hebben inmiddels ook een vrij goede aanbieding gekregen van gaslicht.com voor ons ronde pvc dak. Ook daar leveren en installeren ze zonnepanelen gaven ze aan.

Iemand ervaring met gaslicht.com mbt leveren en installeren van zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
ja, is dat een probleem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Andrehj schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Een paneel wekt op het zuiden ongeveer 1kWh/Wp/jaar op. En momenteel kun je een terugleververgoeding krijgen van 58 ct/kWh. Dan verdien je die panelen dus in minder dan anderhalf jaar terug....
De salderingsregeling (die ervoor zorgt dat de mensen zonder zonnepanelen (die vaker lagere inkomens of een huurwoning hebben) in de winter de energierekening betalen van de rest) is echt nergens meer voor nodig.
Leg eens uit wat die voor ons betalen in de winter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:04
Zit er een downside aan het werken met twee omvormers?

Onze nieuwbouwwoning heeft vier panelen (325wp) liggen om de EPC-norm te halen. Een partij heeft nu de optie neergelegd om daar een vijfde 325wp paneel bij te leggen, volgens mij is dat de max die op de omvormer kan die er nu hangt. De overige nieuwe 10 panelen (395wp) komen dan op een nieuw te plaatsen omvormer (GoodWe GW3600T-DS). Partij geeft aan beide omvormers aan te sluiten op de monitoring. Ik kan alleen niet overzien of dit nog nadelen met zich meebrengt..

Voor dit alles zullen we 4294 euro c.q. 1 euro per wp betalen. Wat dat betreft ben ik wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 18:03
Er is hier vaak gesproken over een omvormer die kleiner is dan het piekvermogen van de zonnepanelen. Nu lees ik een artikel van Solar magazine waar volgens mij juist gesproken wordt over een grotere omvormer dan het piekvermogen. Het zogenaamde supersizing,de overdimensionering van de omvormer tot 2 keer of zelfs meer dan het piekvermogen van de zonnepanelen. Volgens mij staat dit verhaal haaks op de adviezen hier, of zit het anders?

https://solarmagazine.nl/...langer-het-magische-getal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38

BCC

Ik heb een beetje een bijzondere vraag - bij een vakantiehuisje zijn zonnepanelen aanwezig en een waterpomp. Bij stroomuitval werkt de hele situatie natuurlijk niet dus ik probeer een manier te verzinnen om dit wel te krijgen. De pomp is 800 watt. Nou snap ik dat ik iets moet hebben dat een sinus maakt, anders gaat de omvormer niets doen. Stel ik koop zoiets https://www.mobisun.com/n...30v-1000w-1500wh-mobisun/ en sluit de uitgang met een verlengsnoer aan de ingang - en ik prik daar een omvormer in met wat panelen - is dat een recept voor vonken? Zijn er ook omvormers met een 230V uit die 800 watt kunnen leveren op eiland modus? Of kan ik beter op zoek naar een aggregaat?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Boszie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:20:
Er is hier vaak gesproken over een omvormer die kleiner is dan het piekvermogen van de zonnepanelen. Nu lees ik een artikel van Solar magazine waar volgens mij juist gesproken wordt over een grotere omvormer dan het piekvermogen. Het zogenaamde supersizing,de overdimensionering van de omvormer tot 2 keer of zelfs meer dan het piekvermogen van de zonnepanelen. Volgens mij staat dit verhaal haaks op de adviezen hier, of zit het anders?

https://solarmagazine.nl/...langer-het-magische-getal
Volgens mij niet. Daar wordt ook gewoon onderdimensioneren van de omvormer mee bedoeld. Ze noemen het alleen anders. Supersizing :+ wat een woord.

Mijn oost-west installatie (45 graden helling) is dan ook gesupersized naar 7300/3000*100% = 243% 8) ten koste van een beetje performance ratio (vanwege het aftoppen).

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-03-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BCC schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:23:
Ik heb een beetje een bijzondere vraag - bij een vakantiehuisje zijn zonnepanelen aanwezig en een waterpomp. Bij stroomuitval werkt de hele situatie natuurlijk niet dus ik probeer een manier te verzinnen om dit wel te krijgen. De pomp is 800 watt. Nou snap ik dat ik iets moet hebben dat een sinus maakt, anders gaat de omvormer niets doen. Stel ik koop zoiets https://www.mobisun.com/n...30v-1000w-1500wh-mobisun/ en sluit de uitgang met een verlengsnoer aan de ingang - en ik prik daar een omvormer in met wat panelen - is dat een recept voor vonken? Zijn er ook omvormers met een 230V uit die 800 watt kunnen leveren op eiland modus? Of kan ik beter op zoek naar een aggregaat?
Omvormer sluit je aan op accu. Als je die niet hebt is aggregaat wat simpeler en goedkoper om aan te schaffen.
Jou link is accu en omvormer in één, maar wel duur ding en die accu is ook zo leeg met jou waterpomp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LG380Rotterdam
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
November vorig jaar zijn bij ons zonnepanelen geplaatst. Een omvormer SMA 5.0 Tripower en 14 LG380 zonnepanelen ( 5320 WP totaal) ZO hellingshoek 35 graden onbeperkt .Na plaatsing zonnepanelen viel het ons op dat op zonnige dagen het piekvermogen niet boven de 2250 watt uitkwam. Ivm hiermee contact opgenomen met zonnepanelen firma. Deze firma is nogmaals langsgekomen en constateerde dat er een aantal zonnepanelen niet goed (draden omgekeerd) waren aangesloten. Bedrading is volgens firma hierbij in orde gemaakt. Nu valt het ons op dat op zonnige dagen mijn piekvermogen niet boven de 3400 watt uitkomt. Ben in de afgelopen week na komst firma gemiddeld van 12 kwh na 22 kwa productie per dag gegaan. Mijn vraag is is max 3400 watt normaal voor bovengenoemde installatie. Ik had zelf rond dit tijdstip boven de 4000 wattpiek verwacht? Indien dit normaal blijkt wil ik mogelijk nog 2 panelen LG380 plaatsen om gemiddelde dagopbrengst te verhogen. Kan dit over dimensioneren met deze omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
klump4u schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:35:
Leg eens uit wat die voor ons betalen in de winter.
De afgelopen jaren lag de vrije stroomprijs (dus zonder allerlei belastingen en toeslagen) in de zomer, bij mooi weer, altijd veel lager dan in de winter. De meeste eigenaren van PV betalen netto niets, maar krijgen wel in de zomer hetzelfde voor hun stroom terug als wat ze in de winter betalen.
De energiemaatschappijen maken nog steeds winst.
Dan mag jij één keer raden wie dus betaalt voor die dure stroom in de winter, de energiebelastingen en het onderhoud van het netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:20
LG380Rotterdam schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:25:
November vorig jaar zijn bij ons zonnepanelen geplaatst. Een omvormer SMA 5.0 Tripower en 14 LG380 zonnepanelen ( 5320 WP totaal) ZO hellingshoek 35 graden onbeperkt .Na plaatsing zonnepanelen viel het ons op dat op zonnige dagen het piekvermogen niet boven de 2250 watt uitkwam. Ivm hiermee contact opgenomen met zonnepanelen firma. Deze firma is nogmaals langsgekomen en constateerde dat er een aantal zonnepanelen niet goed (draden omgekeerd) waren aangesloten. Bedrading is volgens firma hierbij in orde gemaakt. Nu valt het ons op dat op zonnige dagen mijn piekvermogen niet boven de 3400 watt uitkomt. Ben in de afgelopen week na komst firma gemiddeld van 12 kwh na 22 kwa productie per dag gegaan. Mijn vraag is is max 3400 watt normaal voor bovengenoemde installatie. Ik had zelf rond dit tijdstip boven de 4000 wattpiek verwacht? Indien dit normaal blijkt wil ik mogelijk nog 2 panelen LG380 plaatsen om gemiddelde dagopbrengst te verhogen. Kan dit over dimensioneren met deze omvormer?
Voer je systeem eens in in PVCALC, dan kan je zien wat je mag verwachten op deze dagen van het jaar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRNx_ht5VkHDPEkCRACDbI8WIvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfamwvAwGhrHK3Ua32vKLq6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een mooie dag op paneeltjes te leggen. 390Wp X 6 op oost en 4 op west

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:12
Interessant artikel over de evolutie van zonnepanelen in regio’s met veel meer zon dan hier.

https://hackaday.com/2021...h-home-solar/#more-473473

Ik denk dat we ons daar binnen enkele jaren ook aan mogen verwachten. Is nu al zo maar dan zullen we toch echt moeten oplossingen implementeren. Technisch en financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Wozmro Ik denk dat het goed is om wat verder te zoeken naar publicaties hierover. b.v. de netbeheerder van Flevoland zal best iets gepubliceerd hebben.

PV gaat nl niet massaal in 1 keer uit. Elke omvormer neemt zelf die "beslissing" op basis van het voltage aan de AC zijde.
Dat voltage verschilt van huis tot huis een beetje door kwaliteit bekabeling, lengte bekabeling, andere verbruikers (in huis), etc.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:42:
[...]

De afgelopen jaren lag de vrije stroomprijs (dus zonder allerlei belastingen en toeslagen) in de zomer, bij mooi weer, altijd veel lager dan in de winter. De meeste eigenaren van PV betalen netto niets, maar krijgen wel in de zomer hetzelfde voor hun stroom terug als wat ze in de winter betalen.
De energiemaatschappijen maken nog steeds winst.
Dan mag jij één keer raden wie dus betaalt voor die dure stroom in de winter, de energiebelastingen en het onderhoud van het netwerk...
Dus wat je zegt, zonder saldering en bij variabele vergoeding naar marktwaarde gaat investeren in zonnepanelen niet uit. Terugleververgoeding zomer 2 ct? En in de winter 11ct? En eigen gebruik bij geen of weinig zon 60ct inkoop? De koelkast, wasmachine, vaatwasser, auto oplader, warmtepomp draaien allemaal buiten de zonuren. Waar zonnepanelen dan nog wel een usecase hebben is bij koelen bij warme dagen, zwembadje opwarmen. Thuisbatterij? Milieuonvriendelijk en duur in aanschaf, en veel te beperkte capaciteit.

Zonder saldering en zonder vaste tarieven is het snel gedaan met de zonnepanelenbusiness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:00
mv_ak schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:42:
[...]

De koelkast, wasmachine, vaatwasser, auto oplader, warmtepomp draaien allemaal buiten de zonuren.
Zonder saldering en zonder vaste tarieven is het snel gedaan met de zonnepanelenbusiness.
Dat hoeft toch niet waar te zijn. Juist de wasmachine vaatwasser en auto kun je plannen. Ook bepaalde programma's van de pomp kunnen op een piek tijd plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mv_ak schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:42:
Dus wat je zegt, zonder saldering en bij variabele vergoeding naar marktwaarde gaat investeren in zonnepanelen niet uit. Terugleververgoeding zomer 2 ct? En in de winter 11ct? En eigen gebruik bij geen of weinig zon 60ct inkoop? De koelkast, wasmachine, vaatwasser, auto oplader, warmtepomp draaien allemaal buiten de zonuren. Waar zonnepanelen dan nog wel een usecase hebben is bij koelen bij warme dagen, zwembadje opwarmen. Thuisbatterij? Milieuonvriendelijk en duur in aanschaf, en veel te beperkte capaciteit.

Twee feiten die je verhaal onderuit halen:
  1. Energieleveranciers betalen momenteel tot 60 ct/kWh voor het PV-overschot. Dat toont voldoende aan dat de tarieven meer dan hoog genoeg liggen om ook zonder salderingsregeling je PV in no-time terug te verdienen. Kijk maar een stukje hierboven.
  2. En jij vind het wel OK dat mensen die geen geld of ruimte voor PV hebben nu de energierekening betalen voor de mensen die dat wel hebben? Daar verschillen we dan aardig van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
alwind schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Dat hoeft toch niet waar te zijn. Juist de wasmachine vaatwasser en auto kun je plannen. Ook bepaalde programma's van de pomp kunnen op een piek tijd plaats vinden.
In theorie wel ja, maar dat is nog niet de praktijk. Als je nu overweegt zonnepanelen aan t schaffen zou je eerst van je energieleverancier de data willen hebben voor een gemiddelde week in de zomer en winter, met een plot voor de hele dag van je daadwerkelijke electriciteitsgebruik. En dat mappen naar de zonneuren / opbrengst panelen. Als je dan rekent zonder saldering en met de vrije marktwaarde van electriciteit ga je denk ik wel schrikken. Op termijn kan het bij zonvolle dagen zelfs zo zijn dat de netbeheerder teruglevering gaat blokkeren vanwege te groot aanbod. Weg investering…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:52:
[...]

1. Energieleveranciers betalen momenteel tot 60 ct/kWh voor het PV-overschot. Dat toont voldoende aan dat de tarieven meer dan hoog genoeg liggen om ook zonder salderingsregeling je PV in no-time terug te verdienen. Kijk maar een stukje hierboven.
  2. En jij vind het wel OK dat mensen die geen geld of ruimte voor PV hebben nu de energierekening betalen voor de mensen die dat wel hebben? Daar verschillen we dan aardig van mening.
1) die prijs maakt het ook voor die mensen mogelijk om pv aan te schaffen, ze hebben het geld snel terug.

2) Gaan die mensen (die geen pv hebben) minder betalen als de saldering afgeschaft wordt? Wordt de rekening voor hun goedkoper?

Ik heb je nu al een paar keer dit verhaal zien schrijven maar het blijft een rare vergelijking. Een beetje als zeuren over het hoge salaris van je collega, dan moet je zorgen dat jij ook dat hoge salaris krijgt en niet die van je collega naar beneden praten.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 26-03-2022 12:02 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mv_ak En vanuit het perspectief van de huisbewoner kan je gewoon terugrekenen vanuit een TVT van 10 jaar (of je doet ROI waarbij je rekening houdt met de levensduur van de panelen van 25+ jaar).

Eigen inkoop van stroom in de wintermaanden voorkomen blijft altijd heel rendabel. Dus panelen op de gevels en steile daken, ook op oost/west/noord.
Daglicht opbrengst (bij bewolking) gaat dan leidend worden. Alleen als er een enorme capaciteit aan windenergie komt zal die winteropbrengst niet meer lonen.

Maar goed: tegen de tijd dat dit allemaal eventueel gaat gebeuren heb je je paneeltjes al lang terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:52:
[...]

De markt is nu gereguleerd en de tarieven fluctueren sterk (Oekraine, koppeling met gas, post corona opleving. Ik zeg alleen maar dat zonder overheidsbemoeienis investeren in zonnepanelen niet uit zou kunnen als je naar werkelijke waarde en gebruik rekent. Dus inderdaad zonder subsidiëring door andere gebruikers. En als het daar naar toe gaat, dan schiet de terugverdientijd omhoog of wordt oneindig. Voor eigen portemonnaie niet ok, maatschappelijk vind ik juist wel dat we zoveel mogelijk zonnenergie moeten opwekken en benutten, dus alle daken vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:00
Alleen op eigen verbruik kan ik ze al terug verdienen. Je moet alleen wat meer plannen.
Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic