Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.362 views

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:42:
[...]

De afgelopen jaren lag de vrije stroomprijs (dus zonder allerlei belastingen en toeslagen) in de zomer, bij mooi weer, altijd veel lager dan in de winter. De meeste eigenaren van PV betalen netto niets, maar krijgen wel in de zomer hetzelfde voor hun stroom terug als wat ze in de winter betalen.
De energiemaatschappijen maken nog steeds winst.
Dan mag jij één keer raden wie dus betaalt voor die dure stroom in de winter, de energiebelastingen en het onderhoud van het netwerk...
Dure stroom in de winter kan kloppen, energiebelasting loopt de staat mis en niet het energiebedrijf en onderhoud van het netwerk betaal ik ook aan mee.
Ik betaal ook mee voor alle toeslagen en daar maak ik (gelukkig) geen gebruik van en met mijn zonnepanelen en warmtepompen zorg ik een klein beetje voor een schonere wereld, ook voor de mensen die dit niet kunnen en/of willen betalen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:42:
[...]

De afgelopen jaren lag de vrije stroomprijs (dus zonder allerlei belastingen en toeslagen) in de zomer, bij mooi weer, altijd veel lager dan in de winter. De meeste eigenaren van PV betalen netto niets, maar krijgen wel in de zomer hetzelfde voor hun stroom terug als wat ze in de winter betalen.
De energiemaatschappijen maken nog steeds winst.
Dan mag jij één keer raden wie dus betaalt voor die dure stroom in de winter, de energiebelastingen en het onderhoud van het netwerk...
Dat is marktwerking. Energieleveranciers weten dat mensen als wij gewoon geen of weinig stroom afnemen in de zomer en veel afnemen in de winter. Voorlopig doen ze daar niets mee. Prima. Als bijna iedereen op deze manier werkt zal er vast wel wat in gaan veranderen.

Qua salderingsregeling, dat is een andere discussie, het maakt niet extreem veel uit. Nu worden wij gewoon benadeeld doordat onze terugverdientijd oploopt omdat de energiebelasting verlaagd wordt... Als je nu nog een vast contract hebt, wordt je terugverdientijd ineens een flink stuk langer.

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-12 14:57
Uit met de pret hier in het noorden.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
BarryH schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:38:
@Wozmro Ik denk dat het goed is om wat verder te zoeken naar publicaties hierover. b.v. de netbeheerder van Flevoland zal best iets gepubliceerd hebben.

PV gaat nl niet massaal in 1 keer uit. Elke omvormer neemt zelf die "beslissing" op basis van het voltage aan de AC zijde.
Dat voltage verschilt van huis tot huis een beetje door kwaliteit bekabeling, lengte bekabeling, andere verbruikers (in huis), etc.
Hoe zou dat werken voor 3-fase omvormers? Als deze uitschakelt als er op 1 fase een te hoog voltage staat, dan is een case voor meerdere goedkopere omvormers natuurlijk snel gemaakt :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Teutlepel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:57:
Hoe zou dat werken voor 3-fase omvormers? Als deze uitschakelt als er op 1 fase een te hoog voltage staat, dan is een case voor meerdere goedkopere omvormers natuurlijk snel gemaakt :)
Het voordeel van een 3-fase omvormer is dat deze zo weinig spanningsverhoging veroorzaken, dat dit scenario bijna nooit voorkomt.
Hier piekte de spanning vanmiddag op alle fasen naar 244V (terwijl ik ca 6 kW terugleverde), en viel toen precies 5 Volt terug. Volgens mij was dat één of andere automatische spanningsregeling in het transformatorhuisje, anders kan ik die 5V terugval niet verklaren.
En ik had dus nog zo'n 9V marge. 3-fasen is echt veel relaxter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TheWalrus
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Het voordeel van een 3-fase omvormer is dat deze zo weinig spanningsverhoging veroorzaken, dat dit scenario bijna nooit voorkomt.
Hier piekte de spanning vanmiddag op alle fasen naar 244V (terwijl ik ca 6 kW terugleverde), en viel toen precies 5 Volt terug. Volgens mij was dat één of andere automatische spanningsregeling in het transformatorhuisje, anders kan ik die 5V terugval niet verklaren.
En ik had dus nog zo'n 9V marge. 3-fasen is echt veel relaxter.
Als iedereen in je straat een 1 fase heeft dan heb jezelf niet zoveel voordeel van je 3 fase. Kun je alsnog boven de 253 komen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Andrehj
TheWalrus schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:29:
Als iedereen in je straat een 1 fase heeft dan heb jezelf niet zoveel voordeel van je 3 fase. Kun je alsnog boven de 253 komen.
Nee, zo werkt dat niet. Want waar die enkele fases bij elkaar komen (in de kabel onder de stoep dus) gaat de stroom door de nul toch weer naar nul, en heb je alsnog de voordelen van een 3-fasen-verbinding. Het gaat pas fout als er op de ene fase veel meer teruggeleverd wordt dan op de andere. Maar ook in dat geval zal iemand met een 1-fase-omvormer daar veel eerder last van hebben, door de spanningsverhoging tussen zijn omvormer en de straat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stel, 2 fasen op 245V en 1 fase op 250V.
Enkele geleiderweerstand 0.2 ohm (=veel).
Een driefasen omvormer is dan beperkt tot 3V/0.2ohm = 15A en 3x15A =~11kW terugleveren.
Een enkelfase omvormer kan op de hoge fase 3V/0.4ohm=7.5A terugleveren ~ 2kW.
Op de lage fasen 20A ~ 5 kW.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TheWalrus
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:25:
[...]

Nee, zo werkt dat niet. Want waar die enkele fases bij elkaar komen (in de kabel onder de stoep dus) gaat de stroom door de nul toch weer naar nul, en heb je alsnog de voordelen van een 3-fasen-verbinding. Het gaat pas fout als er op de ene fase veel meer teruggeleverd wordt dan op de andere. Maar ook in dat geval zal iemand met een 1-fase-omvormer daar veel eerder last van hebben, door de spanningsverhoging tussen zijn omvormer en de straat.
Vrees van niet. Als 1 van de 3 fases boven de 253 volt komt gaat jou 3 fase omvormer ook uit. Ongeacht hoe het onder de stoep is aangesloten. Zo simpel is het

• Andrehj
TheWalrus schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:03:
Vrees van niet. Als 1 van de 3 fases boven de 253 volt komt gaat jou 3 fase omvormer ook uit. Ongeacht hoe het onder de stoep is aangesloten. Zo simpel is het
Nee. Het is niet zo simpel. De spanning springt niet ineens omhoog, maar klimt langzaam. Dan zal de spanning op de 1-fase omvormer eerder bij de 253V zijn dan die van 3-fase omvormers, omdat die 1-fase omvormer meer spanningsverhoging heeft tussen zijn omvormer en de stoep.
Die omvormer zal dan uitschakelen, waardoor de spanning weer zakt. De 3-fase omvormers schakelen pas uit nadat de 1-fase omvormers in de straat zijn uitgeschakeld.

Maar koop jij maar lekker een 1-fase omvormer, daar hebben de eigenaren van de 3-fase omvormers alleen maar voordeel van.

• TheWalrus
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Nee. Het is niet zo simpel. De spanning springt niet ineens omhoog, maar klimt langzaam. Dan zal de spanning op de 1-fase omvormer eerder bij de 253V zijn dan die van 3-fase omvormers, omdat die 1-fase omvormer meer spanningsverhoging heeft tussen zijn omvormer en de stoep.
Die omvormer zal dan uitschakelen, waardoor de spanning weer zakt. De 3-fase omvormers schakelen pas uit nadat de 1-fase omvormers in de straat zijn uitgeschakeld.

Maar koop jij maar lekker een 1-fase omvormer, daar hebben de eigenaren van de 3-fase omvormers alleen maar voordeel van.
Boeiend verhaal maar bij 253 volt sprint ook die 3 fase uit. Langzaam of snel. Je verzint er van alles bij maar uitspringen zal hij. Einde bericht.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
[...]

Hoe speelt dit bij enphase installaties, waar je geen centrale omvormer hebt? Schakelen er dan enkele panelen af waardoor voltage zakt?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

@TheWalrus Zie de berekening van @Proton_. Ga daar eens op in.

Intussen hier in het Utrechtse draait nu m'n nieuwe set, zie Sig :*). Woensdag m'n oude set verplaatst naar een buur, donderdag de elektra aangepast en vrijdag de nieuwe set gelegd. Geinig detail: die buur is het huis op de andere hoek van dit rijtje van 4 en m'n ECU-R op mijn zolder ziet zijn QS1s nog steeds :o. M'n nieuwe ECU maar op de begane grond weggestopt ipv onhandig op zolder lol.

Ik heb het hier al eens eerder gevraagd, maar wat ik hoopte te doen met de elektra is dus gelukt :D. Althans, ongeveer. Wat ik wilde, mocht van de elektricien niet (3 fasen gewoon in een lasdoos uitsplitsen) dus nu is het dit geworden: De huidige 1 fase 3-aders naar de werkschakelaar van de initiële set uit de bouw is vervangen door 3-fasen 5 aders. Dat was een beetje meer gehannes door de 16 mm buis dan gehoopt, omdat die smiechten dus een mooie 90 graden bocht erin hadden gelegd bij de vloer waarna het de koof in schiet en dan de meterkast. Maar de elektricien was niet voor 1 gat te vangen en bikte gewoon een stukje vloer weg (toch nog kaal beton daar) waarna we de aders vanuit die bocht makkelijk naar de meterkast trokken en een stukje omhoog naar de plek van de werkschakelaar.

Vervolgens is die schakelaar vervangen voor dit meterkastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8cjBoj8MxhiJjVdjWN2Lgzm7rs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyuiPWux8xaQP3wf7KI7MIc0.jpg?f=fotoalbum_medium
En lopen vanaf daar 3 3-aderige YMVKs naar het dak (waarvan 1 dus de oude door de muur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_81PN_1K19V_FUlZyPCD5WKd3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imOttHpaXIpYED0Y3ZDALyyI.jpg?f=fotoalbum_medium
(Iets oudere foto dan die hierboven, vandaar dat de sticker en markeringen missen).

Dat dit gelukt is, is wel echt heel chill. Er is ook nog een 4e groep voor het geval we in de toekomst een airco of zo op het dak willen aansluiten (wie weet, liever een groep te veel dan te weinig). Wel ben ik een beetje te ver gegaan met hoe lang de kabels zijn waardoor met minder vermogen per fase m'n voltages alsnog wat hoger liggen dan de buren met hun 4440 Wp op 1 fase... oops. Ach, max nu is 242 V dus nog niet echt in de buurt van problematisch maar wel iets om in de gaten te houden en mogelijk in de toekomst aan te passen. Wel echt een goede 5 meter langer dan echt nodig is in sommige gevallen, schat ik in.

Op het dak zelf liggen nu 16 x 455 Wp LONGi's op 8x DS3-L, 3, 2 en 3 verdeeld over de fasen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUYRjDKfwuSTtwKEMN9BVgAb4yE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuuIItO3rBZvkiTMKURzoCk6.jpg?f=fotoalbum_medium

Piekvermogen vandaag al 4,2 kW, hoger dan de top van de vorige set in de zomer (3,6) :D.

Hierrrr met die kWhtjes ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Andrehj
mv_ak schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:37:
Hoe speelt dit bij enphase installaties, waar je geen centrale omvormer hebt? Schakelen er dan enkele panelen af waardoor voltage zakt?
Het grote Enphase topic

[...]

Wat een gelul man, ik heb twee drie fase omvormers en zes één fase omvormers draaien allemaal tegelijk, en geen verschil in spanning hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

• TheWalrus
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:13:
[...]

Wat een gelul man, ik heb twee drie fase omvormers en zes één fase omvormers draaien allemaal tegelijk, en geen verschil in spanning hoor.
Daarom. Verder ga ik er ook niet op in.

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Het klinkt toch wel logisch dat als je de stroom verdeeld over 3 fases er "tot aan de straat" minder opdrijving van de spanning is.

Misschien is dit in de praktijk gewoon geen probleem of niet meetbaar?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zet ze maar eens op dezelfde fase en laat het resultaat hier weten :)
Of laat twee fases uit, zelfde verhaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:25:
[...]

Zet ze maar eens op dezelfde fase en laat het resultaat hier weten :)
Of laat twee fases uit, zelfde verhaal.
Die kunnen niet op dezelfde fase als iedere fase al 22 ampère doet....

1 PVoutput . Dongen NB

• TheWalrus
Teutlepel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:24:
Het klinkt toch wel logisch dat als je de stroom verdeeld over 3 fases er "tot aan de straat" minder opdrijving van de spanning is.

Misschien is dit in de praktijk gewoon geen probleem of niet meetbaar?
Logisch als jou omvormer de enige was in de straat. Maar helaas. Bij genoeg opdrijving van andere omvormers gaat die 3 fase ook. Verder ben je ook niet de enige met 3 fases. Dus probleem blijft bestaan.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 Of laat [de omvormers van] twee fases uit, zelfde verhaal.
De verliezen gaan omhoog als de fasen niet meer in balans zijn, door de hogere nulstroom.
Het effect is sowieso klein, want we hebben het over enkele volts, maar zou wel meetbaar moeten zijn.

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12 11:24
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Ik zit hier in een heel goed gebied (onder de rook van Geertruidenberg) en hoger dan 239V heb ik hier nog niet gezien. Het effect wat jij opmerkt zie ik hier ook, maar dan al bij 236v:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htCZhz4lpXdVAQiUzorJAK3LmSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kO8zI2X1DMkByNqGihv4zbE1.png?f=fotoalbum_large

De rode lijn is de p1, negatief is terug levering.

Om 9:55, 236v, om 10u12, alle fases met 5v omlaag. Is dit in voorbereiding van een zonnige dag?

Ik heb een aantal keer met mijn EV getest maar met 7kW/1fase of 11kW/3 fasen laden heeft zo ver ik kan zien geen causaal verband tov de spanningen, dus het lijkt inderdaad wel een regeling in de wijktrafo.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12 11:24
alwind schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:17:
Alleen op eigen verbruik kan ik ze al terug verdienen. Je moet alleen wat meer plannen.
Inderdaad, ik plan mijn verbruik zo veel mogelijk. Ik zet de wasmachine op een timer, laat de connected afwasmachine starten als de p1 op -1kW staat en het laden van de EV zo plannen dat er zoveel mogelijk zonnestroom in gaat. Verdien ik er nu iets aan nee, het net netjes gebruiken vind ik wel een leuke sport en het gaat in de toekomst wellicht wel persoonlijk voordeel opleveren.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Kan iemand me helpen in dit topic? Lijkt weggevallen of ondergesneeuwd 😓

Zonnepanelen advies!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:19
Wij zijn ons hier aan het inlezen omdat we zonnepanelen willen aanschaffen.

Wat mij nu niet duidelijk is, is een stukje installatie-eisen. Misschien dat iemand mij verder kan helpen.

Het gaat om een kleine installatie van, hopelijk, 6 panelen. Ik zou deze willen laten aanleggen via de "wasmachine-groep". Nu lees ik dat hiervoor de leiding niet onderbroken mag zijn. Hier zit voor mij de onduidelijkheid. Er is hier een aftakking gemaakt naar de badcel voor het voeden van extra verlichting en de tandenborstel. Nu kan ik dit vrij eenvoudig aan een ander voedingspunt aansluiten waardoor op de betreffende groep alleen de wasmachine aangesloten blijft. Maar er zitten dan dus wel lasdoppen o.i.d. in de installatiedraden.

Is het hierdoor een no-go omdat de draad wel onderbroken is of mag het wel?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Appeltjeeitje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:15:
Maar er zitten dan dus wel lasdoppen o.i.d. in de installatiedraden.

Is het hierdoor een no-go omdat de draad wel onderbroken is of mag het wel?
Je moet dus alle andere gebruikers ertussenuit halen. Lasdoppen is in principe geen probleem, netter is nieuwe draden trekken.

En dan komt aan het einde de pv verdeler waar dan weer de wasmachine en zonnepanelen op komen.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 26-03-2022 21:21 ]

• Appeltjeeitje
jongetje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:20:
[...]

Je moet dus alle andere gebruikers ertussenuit halen. Lasdoppen is in principe geen probleem, netter is nieuwe draden trekken.

En dan komt aan het einde de pv verdeler waar dan weer de wasmachine en zonnepanelen op komen.
Bedankt, helder!! _/-\o_

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Nou, ik heb wel eens anders gehad. De 3-fase omvormer ging eerder uit dan de 1-fase omvormer. (De 3-fase omvormer had een grotere afstand van voedingspunt.)

Overigens doet een beetje moderne omvormer als Goodwe terugregelen bij 253V. Die gaat dus nooit echt uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 26-03-2022 22:47 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-12 07:42
Teutlepel schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:57:
[...]

3-fase omvormer gaat idd dan uit.

Als 1 fase vol zit kan je deze nog verhuizen. (Als de AC kabels dik genoeg zijn volgens 1% verliesnorm netbeheerder vallen de problemen mee in de praktijk)

In de praktijk hebben de 3 fase omvormers de meeste blijvende problemen, waar de installateur niets mee kan doen als hij z’n werk goed heeft geïnstalleerd volgens de normen.

Met mijn voorbeeld heb ik het hier over ik meen zo’n ~8k installaties, daar zijn er ongeveer 15 met netvoltage problemen. (Omvormer uit tijdens piekuren). Bij alle 1 fase systemen tot nu toe was fase wisselen een oplossing.*

*Uiteraard moet de netbeheerder dit gewoon oplossen, maar dat kan erg lang duren.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 26-03-2022 23:09 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

jongetje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:20:
[...]

En gebruik dan wel de ouderwetse draai lasdoppen en niet de insteekvariant.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:45:
[...]

En gebruik dan wel de ouderwetse draai lasdoppen en niet de insteekvariant.
Ik denk dat je beter goede insteeklasdoppen kunnen gebruiken dan draailasdoppen.... Die zijn gewoon geschikt voor deze stromen en veel eenvoudiger te monteren.

• ds23man

ds23man

Eenum

Lees dit maar eens door:

https://www.captijn.nl/wp...als-oorzaak-van-brand.pdf

Dan ga je daar wel anders over denken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zie iemand zeggen dat ze 25 jaar geleden problemen zagen en hij is conservatief over het gebruik van lasdoppen. Een installateur die zegt “ik gebruik ze niet voor grootverbruikers” vind ik niet echt overtuigend. Is er niet gewoon meetbaar bewijs te krijgen voor zulke beweringen? Lijkt me uiterst simpel te testen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
JvS schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Ik zie iemand zeggen dat ze 25 jaar geleden problemen zagen en hij is conservatief over het gebruik van lasdoppen. Een installateur die zegt “ik gebruik ze niet voor grootverbruikers” vind ik niet echt overtuigend. Is er niet gewoon meetbaar bewijs te krijgen voor zulke beweringen? Lijkt me uiterst simpel te testen.
Ik schaar het onder ongegrond geneuzel.
Die klemmen en instekers worden overal en altijd gebruikt. Juist tvv vreselijke draaidingen waarbij kans op installatiefouten 40x groter is.
Ik geloof zelfs dat ze geeneens meer gebruikt mogen worden volgens de normen..

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Andrehj
Daarin staat letterlijk:
"De huidige insteekdoppen van de betere merken zijn betrouwbaar, als je de draden er voldoende diep insteekt. Dit is zeker goed te zien bij de transparante ‘heldersteeklassen’. "

Als je dus de moderne heldere Wago's netjes monteert is er niets aan de hand.

warhamstr schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Ik schaar het onder ongegrond geneuzel.
Die klemmen en instekers worden overal en altijd gebruikt. Juist tvv vreselijke draaidingen waarbij kans op installatiefouten 40x groter is.
Ik geloof zelfs dat ze geeneens meer gebruikt mogen worden volgens de normen..
Een installateur, nou ja zijn leerlingen, die willen snel werken en maken dus fouten.
Als ik het zelf doe is het perfect om twee cm kale draad in elkaar te twisten, fantastisch zon las dop, die trek je niet uit elkaar, maar die insteek dingen wel hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Andrehj schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Daarin staat letterlijk:
"De huidige insteekdoppen van de betere merken zijn betrouwbaar, als je de draden er voldoende diep insteekt. Dit is zeker goed te zien bij de transparante ‘heldersteeklassen’. "

Als je dus de moderne heldere Wago's netjes monteert is er niets aan de hand.
Als als als..... En dat noem jij betrouwbaar

1 PVoutput . Dongen NB

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
reneeke1970 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Een installateur, nou ja zijn leerlingen, die willen snel werken en maken dus fouten.
Als ik het zelf doe is het perfect om twee cm kale draad in elkaar te twisten, fantastisch zon las dop, die trek je niet uit elkaar, maar die insteek dingen wel hoor
Als je iets ook niet moet doen is het wel trekken aan een las! En het is je geluk dat die klemmen dan los gaan (dat is by design)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Andrehj
reneeke1970 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:49:
[...]
Als als als..... En dat noem jij betrouwbaar
Die noodzaak voor nette montage was vroeger echt niet anders. Zo'n ouderwetse draailasdop moest je ook al netjes monteren, anders zaten de draden net zo goed los. Heb ik vaak genoeg gezien. De kans op foute montage is met de moderne heldere insteekdoppen gewoon een stuk kleiner.

• ds23man

ds23man

Eenum

Voordeel van zo'n draailasdop is dat je ten alle tijde weet dat er nooit met de las geknoeid is. Bij een steekdop moet je je afvragen hoe vaak daar een draad in uit getrokken is. Dus altijd vervangen door een nieuwe. Blijft het feit staan dat de leiding naar de pv verdeler ononderbroken moet zijn, mede in verband met slechte lassen. Daarom ben ik geen voorstander van zo'n pv verdeler omdat je vaak niet kan controleren of er onderweg lasdozen zitten omdat anders de draden niet te trekken waren.

• ds23man

ds23man

Eenum

warhamstr schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Als je iets ook niet moet doen is het wel trekken aan een las! En het is je geluk dat die klemmen dan los gaan (dat is by design)
Ik heb al vaak meegemaakt dat bij het invouwen van de bedrading in een volle lasdoos door een draaibeweging van de draad waar een beetje spanning op staat er zo weer uitfloepte.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12 09:56

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb al vaak meegemaakt dat bij het invouwen van de bedrading in een volle lasdoos door een draaibeweging van de draad waar een beetje spanning op staat er zo weer uitfloepte.
Het scheelt met insteek lasdoppen enorm als je opnieuw aan stript en nieuwe lasdoppen gebruikt.
Ook geen 1,5 of 4mm2 kabels gebruiken daar heb je weer andere lasdoppen voor, passende.

Vergeet ook niet dat pv een rare belasting is, kan zomaar de hele dag 10-15A op een enkele fase doen, welke verbruiker in huis doet dat? Weinig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Appeltjeeitje
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:53:
<knip>. Blijft het feit staan dat de leiding naar de pv verdeler ononderbroken moet zijn, mede in verband met slechte lassen.<knip>
Dit is een ander antwoord/uitleg dan ik eerder kreeg op mijn vraag. Zie hier mijn onzekerheid......

Het zou mij goed uitkomen als ik de WM-asl mag gebruiken na afkoppeling van de aftakking naar de badcel maar is het veilig/toegestaan of niet? Zal de PV-installateur akkoord gaan met de leiding met de lasdoppen?

Dekt de brandverzekering brand nog wel?

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Om te beginnen weet ik niet of mijn vraag bij het Electra huisinstallatie topic hoort of hier.
Achtergrond: Na maanden zoeken en nadenken toch maar "gauw" zonnepanelen besteld voordat alles uitverkocht is.
Ik heb 20 panelen gekocht. 405Wp.
12 panelen gaan er op het dak van het huis achter een SMA tripower 3 fase omvormer. (Daar geen vragen over)
8 Panelen gaan er op de garage met een platdak.
Deze 8 panelen worden aangesloten op 4 APS DS3 micro-omvormers.
Nu gaat er een eigen 3-fase groep naar de garage speciaal voor de zonnepanelen.

Om het vermogen te verdelen over de 3 fase word in de garage de 3 fase opgesplitst in 3x1 fase. Natuurlijk met eigen zekeringen en aardleks per fase.
Maar omdat ik 4 omvormers heb zal ik op 1 van deze fases 2 omvormers moeten hangen.
Maakt het uit op welke fase ik dit doe? Is er een soort van richtlijjn dan een bepaalde fase minder belast is in een wijk of iets dergelijks?

Verder nog 1 vraagje, is het nuttig om er een enpase Q-relais tussen te zetten? of heeft dat geen nut?

• ds23man

ds23man

Eenum

@Appeltjeeitje Dat in de normen op een gegeven moment de regel is gekomen dat een PV aangesloten moet worden met een ononderbroken leiding heeft gewoon met brandveiligheid te maken. Een PV staat in de piekmaanden langdurig hoge stromen te produceren. Dat in de markt op een gegeven moment uit gemakzucht ( kosten, tijd) de pv verdeler op een wasmachinegroep bedacht is mag formeel wel, maar dan moet je als installateur je ervan vergewissen dat deze leiding ononderbroken is. In de praktijk gebeurd dat bijna nooit, prak de verdeler er maar in en wegwezen. In jouw geval heb je zelf ontdekt dat er aftakkingen in deze leiding zitten. Nou heb je de keus om nieuwe draden te trekken of de las op een zeer betrouwbare manier te vernieuwen. Ik zou het eerste doen, maar ik ken je pand niet. Als het al wat ouder is en ooit de installatie vernieuwd is, dan is het maar de vraag of er directe buis naar je meterkast loopt. In dat soort gevallen kan het zo zijn dat het trekken van een VMVK kabel veel aantrekkelijker is. Dus eerst even het hele traject nalopen.

• Appeltjeeitje
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:38:
@Appeltjeeitje Dat in de normen op een gegeven moment de regel is gekomen dat een PV aangesloten moet worden met een ononderbroken leiding heeft gewoon met brandveiligheid te maken. Een PV staat in de piekmaanden langdurig hoge stromen te produceren. Dat in de markt op een gegeven moment uit gemakzucht ( kosten, tijd) de pv verdeler op een wasmachinegroep bedacht is mag formeel wel, maar dan moet je als installateur je ervan vergewissen dat deze leiding ononderbroken is. In de praktijk gebeurd dat bijna nooit, prak de verdeler er maar in en wegwezen. In jouw geval heb je zelf ontdekt dat er aftakkingen in deze leiding zitten. Nou heb je de keus om nieuwe draden te trekken of de las op een zeer betrouwbare manier te vernieuwen. Ik zou het eerste doen, maar ik ken je pand niet. Als het al wat ouder is en ooit de installatie vernieuwd is, dan is het maar de vraag of er directe buis naar je meterkast loopt. In dat soort gevallen kan het zo zijn dat het trekken van een VMVK kabel veel aantrekkelijker is. Dus eerst even het hele traject nalopen.
Dank!

M'n huis is 40 jaar oud. Groepenkast is vernieuwd en heb groepen over. Loze leidingen naar zolder zijn er niet. Uit een bericht van, ik meen, Atomic in 1 van de topics, ga ik zoeken naar de mogelijkheid om via een koof die centraal in huis loopt een aparte kabel te leggen zodat alles zeker veilig is. Of je zo'n kabel gewoon "los" door de koof kan laten bungelen, zonder zadels, is dan weer het volgende..... De koof is natuurlijk overal netjes afgewerkt (stucwerk, tegelwerk etc) Invoer/uitvoer van de kabel moet dus aan de bovenzijde gebeuren waar de afvoer van de WM en waterleiding de koof ingaat, en aan de onderkant in de kruipruimte. Vanaf daar dan weer omhoog de meterkast in......

Ik begrijp uit jouw reaktie dat VMVK hiervoor voldoet.

• ds23man

ds23man

Eenum

In een 40 jaar oud huis was die leiding al nooit als aparte leiding getrokken, vandaar dat er andere dingen op zitten. Kabel los door de koof? Eigenlijk mag dat niet, maar soms kan het gewoon niet anders.

Nog ter lering en de vermaak waarom zwaar belaste leidingen ononderbroken moeten zijn:

https://mobile.twitter.co...44058963293491201/photo/1

Op zijn twitter staan veel meer rampzalige voorbeelden.

[ Voor 14% gewijzigd door ds23man op 27-03-2022 11:11 ]

• Appeltjeeitje
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:10:
In een 40 jaar oud huis was die leiding al nooit als aparte leiding getrokken, vandaar dat er andere dingen op zitten. Kabel los door de koof? Eigenlijk mag dat niet, maar soms kan het gewoon niet anders.

Nog ter lering en de vermaak waarom zwaar belaste leidingen ononderbroken moeten zijn:

https://mobile.twitter.co...44058963293491201/photo/1

Op zijn twitter staan veel meer rampzalige voorbeelden.
Nogmaals dank. _/-\o_
Ik ga voor de losse kabel door de koof. Klinkt veiliger, helaas ook duurder denk ik, dan de WM-groep.

• ds23man

ds23man

Eenum

Die PV verdeler was ook niet gratis!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Dat is dus géén aardlekautomaat, maar alleen een aardlekschakelaar. Let daar dus op.

• Appeltjeeitje
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:27:
Die PV verdeler was ook niet gratis!
Eens.
Moet sowieso nog offertes vragen. Ben, benieuwd onder huidige (grondstof) omstandigheden, wat ik aangeboden krijg voor 6 panelen (4 boven dakkapel, 2 onder dakkapel) op 1 omvormer incl. alles.
Ik zie hier prijzen van 1 a 1,15 euro / Wp. Een buurman verderop betaalde voor totaal 10 panelen van 370W, twee zijdes (Zuid en Noord), micro-omvormers, en PV verdeler €5600 incl BTW. Dat is 1,51...... :?

• Andrehj
Gratje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:31:
Maar omdat ik 4 omvormers heb zal ik op 1 van deze fases 2 omvormers moeten hangen.
Maakt het uit op welke fase ik dit doe? Is er een soort van richtlijjn dan een bepaalde fase minder belast is in een wijk of iets dergelijks?
Je kan toch met het mooie weer van vandaag even (bijvoorbeeld elk uur) meten welke fase meestal de laagste spanning heeft? Wel zorgen dat je dat niet doet als je zelf in huis grote verbruikers aan hebt staan.
Dan zet je toch daar die twee omvormers op? Lijkt me niet zo lastig.

• Termy

Termy

Ik heb zoals eerder gepost een nieuwe set gelegd met grote LONGi panelen (zie sig) en aangezien ze in alle dimensies gelijk zijn aan m'n oude 60-cel panelen dacht ik dat de solspil clips ook wel gewoon zouden passen, maar helaas.

De rand is blijkbaar nèt een pietsje te breed waardoor ik de clip er niet op/om krijg. @jobr had jij niet ook zo'n situatie, of wie was dat ook alweer? Helaas kan ik op ali alleen schijnbaar dezelfde vinden.

Zo maar even kijken of een beetje bijvijlen helpt. Ik heb hier toch nog een kapot paneel liggen om op te testen :X.

Btw, over dat kapotte paneel gesproken. Daar is het glas dus van kapot en het staat wat bol, maar ik meet nog steeds de juiste Voc dus ik neem aan dat ie het nog gewoon doet. Iemand enig idee of het opnieuw lamineren met gehard glas een ding is? Zou dit paneel nog wat waard zijn? De winkel wil hem niet ophalen ivm gebrek aan transportcapaciteit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gratje
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Je kan toch met het mooie weer van vandaag even (bijvoorbeeld elk uur) meten welke fase meestal de laagste spanning heeft? Wel zorgen dat je dat niet doet als je zelf in huis grote verbruikers aan hebt staan.
Dan zet je toch daar die twee omvormers op? Lijkt me niet zo lastig.
Daar had ik dus helemaal niet aan gedacht. Ben in mijn hoofd alles aan het overdenken.
En de simpelste oplossing is soms de beste.
En van de andere kant. We hebben het over maximaal 800watt extra op een fase. Dus zal allemaal wel prima zijn.

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
De eis voor een ononderbroken leiding is er om het volgende: in de afgetakte leiding kan de stroom van zowel de meterkast als van de pv installatie komen. Die stroom door de aftakking kan dan wel 32 A worden en daarop is de standaardbedrading niet berekend.

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
OORZAAK LIJKT GEVONDEN: we hebben op dit tijd een internetstoring gehad en toen heb ik onze router uit- en aangezet. Nu de oplossing nog…
Vraagje over APSystems: sinds 25 maart 13:45 uur krijg ik geen gegevens meer te zien in mijn app (Android). Nu zie ik dat er voor installateurs een nieuwe app is (EMA Manager) en dat de oude (ECU App) per 25 maart uit app store is verwijderd. Is dit toeval? Is er alleen bij mij een storing? De melding in de EMA Manager is, dat de verbinding met de omvormers (YC600) is onderbroken. Ik heb zelf de Installateursrechten dus ik kan instellingen doen in de EMA Manager app. Moet ik iets wijzigen aan de gebruiker van de EMA App?

[ Voor 12% gewijzigd door cvdenzen op 27-03-2022 13:29 ]

• Gratje
  • Niet online
@cvdenzen Doel je nu op mijn post? Mijn Panelen en micro-omvormers komen op een eigen groep. helemaal los van de orginele installatie.
Van 3 fase (5x VD draad) naar de garage. Daar worden de 3 fases opgeplitst in 3x 1 fase om zo de omvormers te verdelen over de 3 fases.
Alle 3 de 1 fases worden afgezekerd met een 16A/30mA aardlekautomaat. Dus 32A kan er nooit gaan lopen.
En de orginele 3-fase word ook gewoon afgezekerd met een aardlekautomaat.

Doel je niet op mijn post. dan heb ik niets gezegd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gratje op 27-03-2022 13:51 ]

cvdenzen schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:12:
De eis voor een ononderbroken leiding is er om het volgende: in de afgetakte leiding kan de stroom van zowel de meterkast als van de pv installatie komen. Die stroom door de aftakking kan dan wel 32 A worden en daarop is de standaardbedrading niet berekend.
Jou uitleg over aftakking is prima, alleen een onderbreking kun je ook zien als twee uiteinden aan elkaar knopen. Sommige denken dat dat niet mag, ook al is het geen aftakking.

1 PVoutput . Dongen NB

@Rol-Co jou probleem met software versie en tigo ,wat hield dat precies in?

Ik heb hier twee string die niet meer optimaliseren, ze rapporteren netjes iedere min hun voltage ampère en wattage, echter alle panelen nemen het vermogen aan van het slechtste paneel in de string.
Volgens support is er niks mis, zucht....
Komt dit overeen met jou situatie?

1 PVoutput . Dongen NB

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:39
Is er ergens een lijstje van betrouwbare en goede Solar bedrijven in Zuid-Holland? Mijn ervaring zijn allemaal dat er op offerte aanvragen cowboys afkomen en niet raag willen afwijken van minimaal 8 en dozen schuiven...
Ik heb een lastig dak en vraag wat creativiteit en misschien ook een smaller zonnepaneel etc. Maar ik kan geen bedrijf vinden dat even mee wil denken...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
mcDavid schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Dat is dus géén aardlekautomaat, maar alleen een aardlekschakelaar. Let daar dus op.
Dat begrijp ik.
De situatie is het volgende bij mij; eerst 2 hoofdschakelaars van 40A daarna 2 Eaton's aardlekschakelaar en daarna automaatjes met 1 aparte aardlekautomaat van 300ma voor de omvormer die 's morgens met het dauwpunt er wel eens uitklapte.
Ik heb dus in mijn groepenkast dus een hoofdzekering van 63A zitten.
Dan kan ik nog wel genoeg panelen bij mijn 4400Watt pv installatie bij leggen (ik hen helaas maar ruimte voor 4 á 5 standaard panelen.
Ik zoek nog een 2de hands setje van ongeveer 1500W, iemand?

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:41:
@Rol-Co jou probleem met software versie en tigo ,wat hield dat precies in?

Ik heb hier twee string die niet meer optimaliseren, ze rapporteren netjes iedere min hun voltage ampère en wattage, echter alle panelen nemen het vermogen aan van het slechtste paneel in de string.
Volgens support is er niks mis, zucht....
Komt dit overeen met jou situatie?
Nee niet echt denk ik.

Dat is jammer

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Cobb schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:20:
Is er ergens een lijstje van betrouwbare en goede Solar bedrijven in Zuid-Holland? Mijn ervaring zijn allemaal dat er op offerte aanvragen cowboys afkomen en niet raag willen afwijken van minimaal 8 en dozen schuiven...
Ik heb een lastig dak en vraag wat creativiteit en misschien ook een smaller zonnepaneel etc. Maar ik kan geen bedrijf vinden dat even mee wil denken...
Nee in deze tijd niet, pakken liever werk van een dag en vrij recht toe recht aan, liefst eigenaren die er de ballen verstand van hebben en geen weerwoord.
Ze hebben de keuze.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Termy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:45:
Ik heb zoals eerder gepost een nieuwe set gelegd met grote LONGi panelen (zie sig) en aangezien ze in alle dimensies gelijk zijn aan m'n oude 60-cel panelen dacht ik dat de solspil clips ook wel gewoon zouden passen, maar helaas.

De rand is blijkbaar nèt een pietsje te breed waardoor ik de clip er niet op/om krijg. @jobr had jij niet ook zo'n situatie, of wie was dat ook alweer? Helaas kan ik op ali alleen schijnbaar dezelfde vinden.
Klopt.
Ik weet alleen niet of je nu doelt op de horizontale rand van circa 11mm of de verticale van 35 of 40 mm.
Die standaard clips zijn voor 11 mm en 35 of 40 rand. Kun je ook zien bij de plaatjes op aliexpress.

Ik heb Qcell en daar is de portrait horizontale rand minder dan 11 mm en de verticale rand 32mm. Ik heb toen een clip in 3D na getekend en de maten aangepast voor mijn Qcell en met een 3D printer afgedrukt.
https://www.thingiverse.com/thing:4855833

• Termy

Termy

jobr schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Klopt.
Ik weet alleen niet of je nu doelt op de horizontale rand van circa 11mm of de verticale van 35 of 40 mm.
Die standaard clips zijn voor 11 mm en 35 of 40 rand. Kun je ook zien bij de plaatjes op aliexpress.

Ik heb Qcell en daar is de portrait horizontale rand minder dan 11 mm en de verticale rand 32mm. Ik heb toen een clip in 3D na getekend en de maten aangepast voor mijn Qcell en met een 3D printer afgedrukt.
https://www.thingiverse.com/thing:4855833
Ja ik bedoel idd de horizontale rand (maar dan op landscape). Overigens past het op portrait wel maar werkt het niet (heb je gecheckt dat je ontwerp werkt?). Te groot gat voor capillaire werking. Verticaal zijn de panelen hetzelfde (35mm).

Helaas ook zelf geeb 3D printer maar ken wel iemand met een staat me bij.. maar eens zien :).

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-11 03:04
Ik heb een vraagje over een 3 fase omvormer waar ik nergens het antwoord kan vinden.
Hoe gaat een 3 fase omvormer(sma) om met 253v op een van de fases? Schakelt hij dan helemaal uit?
Heeft iemand dit wel eens ondervonden?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13

de Peer

under peer review

Volkerk schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:59:
Ik heb een vraagje over een 3 fase omvormer waar ik nergens het antwoord kan vinden.
Hoe gaat een 3 fase omvormer(sma) om met 253v op een van de fases? Schakelt hij dan helemaal uit?
Heeft iemand dit wel eens ondervonden?
Is dit een grap?

Daar gaat het al een hele tijd over in dit topic.

• Volkerk
de Peer schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Is dit een grap?

Daar gaat het al een hele tijd over in dit topic.
Sorry ik ben aan het begin van dit topic begonnen met pagina’s lezen om het antwoord te vinden maar wist niet dat een paar pagina’s geleden het erover ging! Ik ga even zoeken!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-12 12:59
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik het beste 15 panelen aan kan sluiten op een mppt Solar charge controller
Ik heb nog niets gekocht en ben nog aan het oriënteren, maar hier loop ik een beetje op vast
Een controller waar ik 5 panelen in serie op aan kan sluiten lijkt lastig te vinden

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Nee in deze tijd niet, pakken liever werk van een dag en vrij recht toe recht aan, liefst eigenaren die er de ballen verstand van hebben en geen weerwoord.
Ze hebben de keuze.
Misschien beter uitwijk naar Dtslnd dan, net zoals met keukens?
Volkerk schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Sorry ik ben aan het begin van dit topic begonnen met pagina’s lezen om het antwoord te vinden maar wist niet dat een paar pagina’s geleden het erover ging! Ik ga even zoeken!
https://www.my.sma-servic...40-SB-AV41?language=en_US

Er mist wat instellingen op die pagina maar "the bottom line" is dat hij vermogen terugregelt bij een te hoog net voltage.
Zelf getest.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Volkerk
AUijtdehaag schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:23:
[...]

https://www.my.sma-servic...40-SB-AV41?language=en_US

Er mist wat instellingen op die pagina maar "the bottom line" is dat hij vermogen terugregelt bij een te hoog net voltage.
Zelf getest.
Top bedankt!

• Rol-Co

Rol-Co

mv_ak schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Misschien beter uitwijk naar Dtslnd dan, net zoals met keukens?
Hoeft niet, zorgen dat je een dagje werk hebt voor ze vinden ze ook goed.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 13:55
Hier in onze wijk / straat is het ook raak. Heb zelf een 3 fase aansluiting en kan ook zien dat mijn sma op fase 3 de pisang is.

Spanning loopt tussen 13:00 en 16:00 richting de 253 volt

De andere twee blijven netjes tussen de 235 en 243 volt.

Dus de sma moet ik maar eens vervangen naar een andere.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Rol-Co

Rol-Co

Possible schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:29:
Hier in onze wijk / straat is het ook raak. Heb zelf een 3 fase aansluiting en kan ook zien dat mijn sma op fase 3 de pisang is.

Spanning loopt tussen 13:00 en 16:00 richting de 253 volt

De andere twee blijven netjes tussen de 235 en 243 volt.

Dus de sma moet ik maar eens vervangen naar een andere.
Als je dat nu al hebt kan het leuk worden met piekjes dagen, dan knalt het soms zo hard op de omvormer dat het voltage wel op loopt, dan gaat die van jou gelijk uit.

Mot je wel ff instellen tijdens de 1e 10 bedrijfsuren als "installer" (anders grid guard code nodig, maar ook dat is geen probleem O-) )

Rol-Co schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Als je dat nu al hebt kan het leuk worden met piekjes dagen, dan knalt het soms zo hard op de omvormer dat het voltage wel op loopt, dan gaat die van jou gelijk uit.
Het is een SMA he? Die is aan te passen. O-)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
@Possible Eerst maar eens netbeheerder bellen en zelf checken op P1

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 13:55
@Rol-Co sma kan je voltage verhogen. Dit gedaan naar 254 zodat ik zelf niet de Sjaak ben :+
Maar ook is ie wel eens 255 geweest. Liander gaf aan: valt binnen de marges… :X

Gelukkig zien ze nu wel in dat het een issue is want er worden meer transformator huisjes geplaatst in onze wijk. @BarryH

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Volkerk
AUijtdehaag schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Mot je wel ff instellen tijdens de 1e 10 bedrijfsuren als "installer" (anders grid guard code nodig, maar ook dat is geen probleem O-) )
Zal het onthouden bij installatie! Zijn er nog andere interessante instellingen die je kan doen in de eerste 10 bedrijfsuren?
creon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:19:
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik het beste 15 panelen aan kan sluiten op een mppt Solar charge controller
Ik heb nog niets gekocht en ben nog aan het oriënteren, maar hier loop ik een beetje op vast
Een controller waar ik 5 panelen in serie op aan kan sluiten lijkt lastig te vinden
Nee die zul je niet snel vinden, daarom worden ze ook parallel geschakeld. Epever gaat tot 150 volt, maar dan houd het wel zon beetje op

1 PVoutput . Dongen NB

@Volkerk
Doorloop gewoon de installatiewizard, zodat de landsnorm op nenen50438 komt te staan ipv op default.
Youtube

Verder modbus tcp aanzetten als je zelf wilt loggen en shadefix

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-03-2022 07:22 ]

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 21:31
Hi - ik ben bezig met het installeren van zonnepanelen op mijn dak. De panelen komen in portrait en worden geïnstalleerd met EVO Click pannendak.

Het worden zonnepanelen van 228cm lang, daarmee zijn ze ongeveer 2,6 m2 per stuk. Gezien de recente storm en de effecten daarvan, lijkt het mij verstandig om de panelen niet op 2 profielen vast te zetten maar op drie. Mijn idee is om het extra profiel dan in het midden van het zonnepaneel te leggen. Is dit iets wat vaker gebeurt, en zo nee waarom niet?

Ik kan er niets over vinden en de installatiehandleiding van Esdec gaat uit van 2 profielen per paneel, maar daar gaan ze ook uit van kleinere panelen?

Alle input is welkom! _/-\o_

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13

de Peer

under peer review

Pimmiee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:56:
Hi - ik ben bezig met het installeren van zonnepanelen op mijn dak. De panelen komen in portrait en worden geïnstalleerd met EVO Click pannendak.

Het worden zonnepanelen van 228cm lang, daarmee zijn ze ongeveer 2,6 m2 per stuk. Gezien de recente storm en de effecten daarvan, lijkt het mij verstandig om de panelen niet op 2 profielen vast te zetten maar op drie. Mijn idee is om het extra profiel dan in het midden van het zonnepaneel te leggen. Is dit iets wat vaker gebeurt, en zo nee waarom niet?

Ik kan er niets over vinden en de installatiehandleiding van Esdec gaat uit van 2 profielen per paneel, maar daar gaan ze ook uit van kleinere panelen?

De vraag is of het nodig is. Misschien is het logischer om extra dakhaken te plaatsen in plaats van een extra profiel. Ik zie een paneel niet snel los komen van een profiel als hij boven en onder gewoon goed geklemd is. Maar de belasting van de pannenlatten is wel hoger, dus die kan je verdelen met extra dakhaken.
Bovendien doet een profiel in het midden van het paneel niet zo veel volgens mij. De uiteindes (boven/onder) zijn veel kritischer.

Ook bij een storm hoor je vrijwel geen verhalen over panelen die los komen van een pannendak. Het zijn altijd de panelen van platte daken die weg waaien vanwege te weinig ballast.

Maargoed ik ben geen expert hoor, gewoon mijn gut feeling.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 28-03-2022 09:14 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

twain4me

Pimmiee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:56:

in de instalatie handleiding van je zonnepanelen staat wat ze kunnen hebben bij welke instalatie methode.

ik ken 1 geval waar een extra rails is neergezet nietzozeer vanwegen de kans op wegvliegende panelen maar vanwegen de doorbuiging, je ziet panelen soms golven in de wind. De gedachte achter de extra rails was minder beweging in het paneel = minder microcracks. (is dicht bij de kust)

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-12 16:58
Ik kan me juist voorstellen dat een extra rails juist problemen veroorzaakt, de middelste rail kan dan hogere of lager liggen dan de andere twee. Je trekt het paneel dan juist hol of bol. Dit ligt natuurlijk aan het uitlijnen maar in het veld draait alles om tijd en dan zijn twee rails sowieso gemakkelijker.
We kunnen het ook redeneren een paneel van nu 180cm, op 1/5 op rails gemonteerd geeft een railafstand 36 cm tot het rand van het paneel, paneel van 230 op 1/5 gemonteerd geeft een railafstand van 46cm tot de randen van het paneel. In de praktijk zal de montage van panhaken een grotere differentiatie geven met de rail afstand dat wil zeggen ik kan me niet voorstellen dat elk dak zo ideaal is dat ze de rails op 1/5 afstand van de randen van het paneel kunnen liggen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

twain4me

pep_82 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:08:
Ik kan me juist voorstellen dat een extra rails juist problemen veroorzaakt, de middelste rail kan dan hogere of lager liggen dan de andere twee. Je trekt het paneel dan juist hol of bol. Dit ligt natuurlijk aan het uitlijnen maar in het veld draait alles om tijd en dan zijn twee rails sowieso gemakkelijker.
zeker, je moet er of tijd in steken of geld voor betalen. wie voor een dubbeltje eerste rang wil zitten zal holle bolle of scheluw panelen hebben. dat laatste kan ook bij 2 rails, ik zie het bijna overal. ik zou vooral goed controleren als ze op het dak zitten, maarja niet iedereen ziet dat ze scheef zitten en niet iedereen durft te controleren, laat staan er iets van te zeggen.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 17:05
Ik ben mijn bestellijstje aan het opstellen voor de zonnepanelen die op het schuurtje komen, nu heb ik een paar vraagjes over de pv-verdeler.

1: Ik lees dat als de omvormer reeds aardlekbeveiliging heeft, dit niet meer nodig is in de PV-verdeler. Nu heeft de Goodwe omvormer die ik op het oog heb 'Residual Current Monitoring Unit', dit staat gelijk aan aardlekbeveiliging toch? Zoja, dan zou ik aan bijv. deze PV verdeler genoeg hebben toch? https://www.winkelman-zon...-2x-automaatb-16a-1x.html

2: Is het met bovenstaande PV verdeler ook mogelijk om naast het stopcontact nog andere gebruikers (vast) aan te sluiten? Bijvoorbeeld de verlichting van het schuurtje? Dus eigenlijk is de vraag, kan/mag ik nog een kabel naar binnen brengen in de PV verdeler voor andere verbruikers?

3: Aangezien er in de PV verdeler al een hoofdschakelaar zit, is een losse werkschakelaar dan nog nodig? Dit voelt nogal dubbelop?

• Termy

Termy

Xqlusive schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:24:
Ik ben mijn bestellijstje aan het opstellen voor de zonnepanelen die op het schuurtje komen, nu heb ik een paar vraagjes over de pv-verdeler.

1: Ik lees dat als de omvormer reeds aardlekbeveiliging heeft, dit niet meer nodig is in de PV-verdeler. Nu heeft de Goodwe omvormer die ik op het oog heb 'Residual Current Monitoring Unit', dit staat gelijk aan aardlekbeveiliging toch? Zoja, dan zou ik aan bijv. deze PV verdeler genoeg hebben toch? https://www.winkelman-zon...-2x-automaatb-16a-1x.html

2: Is het met bovenstaande PV verdeler ook mogelijk om naast het stopcontact nog andere gebruikers (vast) aan te sluiten? Bijvoorbeeld de verlichting van het schuurtje? Dus eigenlijk is de vraag, kan/mag ik nog een kabel naar binnen brengen in de PV verdeler voor andere verbruikers?

3: Aangezien er in de PV verdeler al een hoofdschakelaar zit, is een losse werkschakelaar dan nog nodig? Dit voelt nogal dubbelop?
Maak er dan gewoon een onderverdeelkast van?

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:09
AUijtdehaag schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Ik ben even benieuwd naar de opmerking: 'maar ook dat is geen probleem'. Bij mij schakelt de installatie rond 11:00u af vanwege te hoog voltage (>253volt). Er worden twee nieuwe middenspanningstrafo's in de wijk geplaatst waarbij de eerste rond mei dit jaar in bedrijf zal gaan. Tot die tijd zit ik met teruggeschroefd vermogen. Kan er iets gewijzigd worden om in de tussentijd die grens iets op te rekken? Of kwestie van opnieuw installeren en dan wijzigen?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
@Slappyjoez Jij wil tegen de regels in gaan die er zijn om de stabiliteit van het net te garanderen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 17:05
Termy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Maak er dan gewoon een onderverdeelkast van?
Je bedoelt ipv zo'n voorgebouwd kastje gewoon zelf de losse onderdelen en een leeg kastje kopen?

• Termy

Termy

Xqlusive schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Je bedoelt ipv zo'n voorgebouwd kastje gewoon zelf de losse onderdelen en een leeg kastje kopen?
Ja, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8cjBoj8MxhiJjVdjWN2Lgzm7rs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyuiPWux8xaQP3wf7KI7MIc0.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier lopen 5 aders voor 3 fasen heen en vervolgens wordt het uitgesplitst naar de verschillende fasen (3 groepen voor PV, nog een 4e 'voor het geval dat in de toekomst'). Ipv naar een YMVK naar buiten kan dit ook gewoon naar een WCD lopen, uiteraard. Het is dan niet wezenlijk anders dan wat er in je meterkast zit.

Maar goed, ik ben verder geen elektricien dus als iemand met kennis van zaken er commentaar op wil geven is dat wel handig ;). Ik denk dat het kan, want logica, maar geen garanties :+.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
SMA komt op 5 April met nieuws over een nieuwe Sunny Tripower omvormer met 3 MPP's

https://letstalkenergy.sma.de/en

• Slappyjoez
Ronald schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:32:
@Slappyjoez Jij wil tegen de regels in gaan die er zijn om de stabiliteit van het net te garanderen?
Ik vermoed dat een kleine PV-installatie op een woonhuis weinig invloed heeft op de netstabiliteit wanneer er sporadisch >253 volt wordt ingevoed aan het einde van een LS-streng op één fase in een straat waar er slechts één fatsoenlijke installatie ligt die op een andere fase zit. Helaas is mijn Pi gestopt met het registreren van de spanningsmeting op het overdrachtspunt. Ik zal dat eerst eens matchen met de momenten van het afschakelen van mijn omvormer, om te zien hoe zich dat verhoudt.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-12 21:09
Slappyjoez schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Ik vermoed dat een kleine PV-installatie op een woonhuis weinig invloed heeft op de netstabiliteit wanneer er sporadisch >253 volt wordt ingevoed aan het einde van een LS-streng op één fase in een straat waar er slechts één fatsoenlijke installatie ligt die op een andere fase zit. Helaas is mijn Pi gestopt met het registreren van de spanningsmeting op het overdrachtspunt. Ik zal dat eerst eens matchen met de momenten van het afschakelen van mijn omvormer, om te zien hoe zich dat verhoudt.
Een vermoeden is vaak niet de beste basis om een besluit te nemen.

• Slappyjoez
alwind schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Een vermoeden is vaak niet de beste basis om een besluit te nemen.
Daarom zeg ik ook nog even te meten.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55
Ten aanzien van zonnepanelen ontwikkelingen in de huidige generatie panelen (PERC en soortgelijke), zou ik verwachten dat de jaaropbrengstformule uit de startpost wellicht niet meer helemaal accuraat is? Als ik de marketing moet geloven is PERC een stuk beter in het omzetten van diffuus licht, dit zou m.i. ervoor zorgen dat ze juist in situaties buiten optimale instraling, substantieel meer opbrengen dan oudere panelen. Weet iemand of dat inderdaad echt zo is, en zoja hoe je dan voor PERC panelen wellicht een andere IF factor moet bepalen op grond van de specsheets? Met gut feeling zou ik zeggen, laten we voor PERC panelen niet / 0.85 doen, maar /0.83 of nog minder, maar dat is dus zonder metingen of bewijzen ofzo. Iemand daar al over nagedacht?

• ds23man

ds23man

Eenum

Interessante opmerking! Ben ook wel benieuwd of een programma als Solaredge designer dit soort dingen meeneemt omdat je daar merk en type paneel kan invoeren.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic