Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 601.719 views

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slappyjoez schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Ik vermoed dat een kleine PV-installatie op een woonhuis weinig invloed heeft op de netstabiliteit wanneer er sporadisch >253 volt wordt ingevoed aan het einde van een LS-streng op één fase in een straat waar er slechts één fatsoenlijke installatie ligt die op een andere fase zit. Helaas is mijn Pi gestopt met het registreren van de spanningsmeting op het overdrachtspunt. Ik zal dat eerst eens matchen met de momenten van het afschakelen van mijn omvormer, om te zien hoe zich dat verhoudt.
je gaat een ander van het net drukken.. het is nu helaas jouw probleem. en de taak van de netbeheerder om het op te lossen. heft in eigen hand nemen maak je het iemand anders zijn probleem (de buren) en is gewoon asociaal. de regel is max 253 hou je er gewoon aan.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:42

Termy

valt er nog wat te fragge?

@jurjen_g Ik zou deze vraag in het productietopic stellen. Kijken of we vergelijkbare sets kunnen vinden (oriëntatie, helling en locatie) met beide typen panelen en of PERC het op een bewolkte dag idd relatief beter doet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
Een paar jaar geleden is in ons postcodegebied de postcodeloterij prijs gevallen, leuk voor mijn buren (ik had geen lot :-) ). Het gevolg is nu dat een boel mensen hun winst in de beste investering hebben gestopt: zonnepanelen!

Voor mij wat minder fijn.. ik had al sinds 2017 panelen (enphase met 12 * 320wp) en de laatste tijd heb ik minder opbrengst omdat de voltages bij zon zo hoog worden in de buurt (250 volt) dat mijn micro-converters/panelen zeggen: da's te veel, ik schakel ff uit!

Ik ben aan het zoeken naar wat ik kan doen om dit aan te pakken... so far wat ik heb gedaan:

1. Contact met Liander; er zijn kabels vernieuwd in de straat (een jaar geleden) maar het is nog niet duidelijk wanneer deze in gebruik worden gesteld... Ik krijg een mailtje...
2. Mijn leverancier vertelt me dat mijn micro- omvormers niet anders kunnen worden ingesteld. (een buurvrouw met een ander systeem had soortgelijke problemen (geen enphase) en daar kon dat blijkbaar wel. De mijne kappen gewoon boven de 250 Volt (misschien wel zo veilig)
3. Mijn buurman met ook (10 dezelfde panelen) enphase heeft dit probleem niet!! Ik weet het niet zeker, maar zou het kunnen dat hij op een andere fase zit? (ooit iets over gelezen dat fasen bij rijtjes huisen afgewisseld worden)

4. Dit kan hoop ik wat impact maken, maar ik weet er te weinig van, dus graag jullie gedachten hierover:
Ik douche elke dag, en zie met de dure gas prijzen dat mijn douche-beurt best wat gas verstookt... Een simpele boiler (100 liter?) kost rond de 300 euro. Mijn intergas HR ketel voldoet aan de NZ normering wat inhoud dat deze met een zonneboiler overweg kan. (kan dus warm water als input gebruiken)

Is het zinnig op zonnige dagen een boiler te stoken (want ik trek meer stroom wat de voltages omlaag haalt, en ik doe er nog wat nuttigs mee ook) tot de max (70 graden) en dan te hopen dat die warmte 'de nacht doorkomt' en als warmere input kan dienen voor mijn HR ketel?

Het lijkt me ideaal; voor een niet al te hoge investering toch nog wat rendement van die zonnekracht die anders veloren raakt... of zie ik gewoon wat technische details over het hoofd en is dit geen haalbare kaart?

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:16
migjes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:40:
[...]

anton had hem al gegeven maar hier fiets ik hem er ook even in. ;)

2x45graden:
[Afbeelding]
en met nog meer verschillende hoeken (zie onderschrift)
[Afbeelding]

tja je krijgt gewoon geen parabool met oost-west, maar eerder een tiet vorm.
en als je dan 2x3000Wp op een 3000W omvormer zet.
dan knip je allen (in sommige gevallen) het tepeltje van de tiet en dat is maar een klein stukje.
(om, er niet voor te zorgen dat dit de WAF te veel beïnvloed : ik bedoel dus niks vrouw onvriendelijks met dit verhaal.)

je kunt ook nog mee nemen dat 3000Wp niet altijd 3000W geeft.
er zijn vele factoren die je mee moet nemen, zo hebben panelen een STC waarde (Wp genoemd) en een NOCT waarde die is vaak 30% lager.
dan geeft 2x3000Wp maar 2x2200W en blijft de tepel dus wel gewoon op zijn plaats. ;)
@migjes @antonboonstra @Ep Woody @Termy bedankt voor het meedenken! Ik heb bij de installateur neergelegd of de omvormer niet een maatje te groot was, en nog eens herhaald dat ik naar 3x25 ga. Zijn reactie had ik niet verwacht: hij geeft aan dat ik met die 16x380=6080wP en 3x25 aansluiting de 5kw omvormer niet kan gebruiken, omdat dit op basis van NEN 1010 niet mag (wat @Ep Woody ook al aangaf). Maar ipv een kleinere omvormer aan te raden, raadt hij mij twee kleinere omvormers aan 8)

1 Goodwe DNS 3,6kW en 1 Goodwe XS 2kW. Laat ik daar nu geen zin in hebben: dubbel zoveel ruimte in de techinsche ruimte op zolder, dubbel het gebrom van de omvormer, twee stroomkabels richting zolder hiervoor opofferen, een extra groep in de groepenkast... gelukkig rekenen ze in elk geval hiervoor geen extra kosten aan.

Wat vinden jullie van deze oplossing? De afspraak met de netbeheerder om naar 3x25 staat ingepland, maar zou ik nog kunnen annuleren. Ik heb de verzwaring aangevraagd omdat ik ervan uitging dat dit nodig was voor de 6kW aan zonnepanelen, maar dit is dus niet het geval.

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:53
Frost_Azimov schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:29:
Een paar jaar geleden is in ons postcodegebied de postcodeloterij prijs gevallen, leuk voor mijn buren (ik had geen lot :-) ). Het gevolg is nu dat een boel mensen hun winst in de beste investering hebben gestopt: zonnepanelen!

Voor mij wat minder fijn.. ik had al sinds 2017 panelen (enphase met 12 * 320wp) en de laatste tijd heb ik minder opbrengst omdat de voltages bij zon zo hoog worden in de buurt (250 volt) dat mijn micro-converters/panelen zeggen: da's te veel, ik schakel ff uit!

Ik ben aan het zoeken naar wat ik kan doen om dit aan te pakken... so far wat ik heb gedaan:

1. Contact met Liander; er zijn kabels vernieuwd in de straat (een jaar geleden) maar het is nog niet duidelijk wanneer deze in gebruik worden gesteld... Ik krijg een mailtje...
2. Mijn leverancier vertelt me dat mijn micro- omvormers niet anders kunnen worden ingesteld. (een buurvrouw met een ander systeem had soortgelijke problemen (geen enphase) en daar kon dat blijkbaar wel. De mijne kappen gewoon boven de 250 Volt (misschien wel zo veilig)
3. Mijn buurman met ook (10 dezelfde panelen) enphase heeft dit probleem niet!! Ik weet het niet zeker, maar zou het kunnen dat hij op een andere fase zit? (ooit iets over gelezen dat fasen bij rijtjes huisen afgewisseld worden)

4. Dit kan hoop ik wat impact maken, maar ik weet er te weinig van, dus graag jullie gedachten hierover:
Ik douche elke dag, en zie met de dure gas prijzen dat mijn douche-beurt best wat gas verstookt... Een simpele boiler (100 liter?) kost rond de 300 euro. Mijn intergas HR ketel voldoet aan de NZ normering wat inhoud dat deze met een zonneboiler overweg kan. (kan dus warm water als input gebruiken)

Is het zinnig op zonnige dagen een boiler te stoken (want ik trek meer stroom wat de voltages omlaag haalt, en ik doe er nog wat nuttigs mee ook) tot de max (70 graden) en dan te hopen dat die warmte 'de nacht doorkomt' en als warmere input kan dienen voor mijn HR ketel?

Het lijkt me ideaal; voor een niet al te hoge investering toch nog wat rendement van die zonnekracht die anders veloren raakt... of zie ik gewoon wat technische details over het hoofd en is dit geen haalbare kaart?
Als je een 1 faese omvormer kun je een andere fase proberen als je die hebt. Voltage zou je even kunnen voor meten met een voltmeter in een Stopcontact. Wel alle apparaten even uitschakelen. Moet je wel weten welke stopcontact op welke fase zit uiteraard.

Grote kans dat je buurman op een andere fase zit(kan bij jullie beide fase 1 zijn) maar zijn fase 1 toch een andere kabel onder de grond.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
marvel27 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:34:
[...]

@migjes @antonboonstra @Ep Woody @Termy bedankt voor het meedenken! Ik heb bij de installateur neergelegd of de omvormer niet een maatje te groot was, en nog eens herhaald dat ik naar 3x25 ga. Zijn reactie had ik niet verwacht: hij geeft aan dat ik met die 16x380=6080wP en 3x25 aansluiting de 5kw omvormer niet kan gebruiken, omdat dit op basis van NEN 1010 niet mag (wat @Ep Woody ook al aangaf). Maar ipv een kleinere omvormer aan te raden, raadt hij mij twee kleinere omvormers aan 8)

1 Goodwe DNS 3,6kW en 1 Goodwe XS 2kW. Laat ik daar nu geen zin in hebben: dubbel zoveel ruimte in de techinsche ruimte op zolder, dubbel het gebrom van de omvormer, twee stroomkabels richting zolder hiervoor opofferen, een extra groep in de groepenkast... gelukkig rekenen ze in elk geval hiervoor geen extra kosten aan.

Wat vinden jullie van deze oplossing? De afspraak met de netbeheerder om naar 3x25 staat ingepland, maar zou ik nog kunnen annuleren. Ik heb de verzwaring aangevraagd omdat ik ervan uitging dat dit nodig was voor de 6kW aan zonnepanelen, maar dit is dus niet het geval.
oke oost-west 2x 47 graden dak, 2x8x380Wp.
en zo als ik het me goed herinner?
(is dit niet zo dan maak ik fouten. ;) )

dan hebben we te maken met een sukkel die het niet snapt.
jammer, maar geen kennis dus bij installateur. :-(

gewoon alles op 1x de Goodwe DNS 3,6kW aan laten sluiten geen probleem verder.
ik heb 6430Wp en dat hangt ook aan een 16A groep. (oke op mijn 16A hangt wel een 4kW omvormer, dat kan ook nog, maar als hij boven al niet snapt dan wens ik je succes dit voor elkaar te krijgen ;) )
en dit is geen probleem op een 3x25A. ;)

edit:
@antonboonstra zijn optie kan ook natuurlijk, zoals hij hier onder ook aangeeft. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-03-2022 15:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:37

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

marvel27 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Doe dan desnoods een 3-fase omvormer, zoals de Goodwe GW4K-DT.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:26
@Frost_Azimov
Installateurs horen bij gebruik 1fase omvormers in 3fase huishoudens op wisselende fases aan te sluiten (huisnummer / 3 = fase waar PV op zou moeten.
Het is slim om even goed het voltage te monitoren (b.v. via P1 meter slimme meter of idd met een multimeter (maar dan wel weten welke fase bij wel stopcontact zit).
Wellicht is er 1 fase die een lager voltage heeft midden op de dag.
Het kan zijn dat je eigen bekabeling een zwak punt is, dan is het voltage wat de omvormers meet duidelijk hoger dan het voltage bij de meterkast (dus meet op beide punten).
In dit geval kan je de bekabeling vervangen (b.v. naar 4mm) en de contactpunten controleren.
Anders idd een boiler op dezelfde fase zetten. Je kan dit met een waterkoker testen.

Eventueel zou je ook nog je omvormers kunnen verdelen over 2 of 3 fases?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• marvel27
migjes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:44:
[...]

ik heb 6430Wp en dat hangt ook aan een 16A groep.

edit:
@antonboonstra zijn optie kan ook natuurlijk, zoals hij hier onder ook aangeeft. ;)
Hmm, hij geeft specifiek aan dat er op de Goodwe 3600 DNS max 4680Wp aangesloten mag worden, en op de Goodwe 4200DNS max 5460Wp. Allebei te klein dus voor mijn 6080Wp. Hoe strikt zijn die maximale vermogens?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
marvel27 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Hmm, hij geeft specifiek aan dat er op de Goodwe 3600 DNS max 4680Wp aangesloten mag worden, en op de Goodwe 4200DNS max 5460Wp. Allebei te klein dus voor mijn 6080Wp. Hoe strikt zijn die maximale vermogens?
jep dat bedoel ik dus precies met "geen kennis van de echte zaken". ;)

de Goodwe 3000 DNS (ja ik pak de kleinere als voorbeeld.)
die heeft 2x een mpp, en je gekozen panelen kunnen met gemak 12 per mpp.
2x12x380Wp en dan komt die omvormer aan de grens van wat het +/- kan.
dit is 100% het zelfde als een 3600 of 4200, die kunnen ook allemaal 2x12x3??Wp aan. ;)

maar als je dus allen de reclame folder kunt lezen, dan snap ik wel dat de kennis niet hoog genoeg is.
zoek er maar eens 1 die wel kennis heeft van zaken, niet een verkoper die alleen aan zijn centen denkt. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-03-2022 15:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

[...]

In de praktijk ziet die man het verkeerd, Zoals Migjes zegt, maar in theorie wil die man garantie kunnen claimen bij leverancier, dus vandaar dat hij er niet overheen gaat.
Laat die man lekker voor dezelfde kosten twee omvormers hangen, gebruik je er gewoon ééntje zodra hij de deur dicht getrokken heeft. Heb je gelijk reserve omvormer....

1 PVoutput . Dongen NB

• Frost_Azimov
TheWalrus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Als je een 1 faese omvormer kun je een andere fase proberen als je die hebt. Voltage zou je even kunnen voor meten met een voltmeter in een Stopcontact. Wel alle apparaten even uitschakelen. Moet je wel weten welke stopcontact op welke fase zit uiteraard.

Grote kans dat je buurman op een andere fase zit(kan bij jullie beide fase 1 zijn) maar zijn fase 1 toch een andere kabel onder de grond.
Ik heb maar 1 fase, dus veel keuze heb ik niet.
ook @BarryH

Ik hou mijn voltage al een poos in de gaten, monitoren met Sonoffs; ik inderdaad, die waarden gaan flink omhoog als de zon schijnt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eol4G0KmrPEZ2HZ0gpy8XyszqKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIi7QzUBbKHrXIdMlcrtAjDI.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je de afgelopen 24 uur op twee meetpunten; een in de schuur en een in de meter kast. (vanmiddag is het zonnetje gaan schijnen zoals je ziet)

De vraag is; is het een raar idee dit ten dele op te lossen met het boiler plan wat ik voor ogen heb? Of zijn er redenen om dat niet te doen?

• Frost_Azimov
BarryH schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:51:
@Frost_Azimov
Installateurs horen bij gebruik 1fase omvormers in 3fase huishoudens op wisselende fases aan te sluiten (huisnummer /3 = fase waar PV op zou moeten.

Eventueel zou je ook nog je omvormers kunnen verdelen over 2 of 3 fases?
Ik ben geen electricien, maar volgens mij heb ik maar een fase? (een fase- aansluiting). Is het de moeite waard hier een drie fase aansluiting van te maken?
Ik zie bij Liander dat dit ook een slordige 400 euro kost.

• marvel27
migjes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:44:
[...]

ik heb 6430Wp en dat hangt ook aan een 16A groep. (oke op mijn 16A hangt wel een 4kW omvormer, dat kan ook nog, maar als hij boven al niet snapt dan wens ik je succes dit voor elkaar te krijgen ;) )

edit:
antonboonstra schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Doe dan desnoods een 3-fase omvormer, zoals de Goodwe GW4K-DT.
Ik heb hier een eigen topic gemaakt, wil dit algemene topic niet overbelasten met mijn eigen situatie :)

• BarryH
@Frost_Azimov Hoeveel verschil meet je tussen beide? lijkt op 2 volt.

Kan je de meting bij de "shed" verplaatsen naar je omvormer? Dan kan je zien hoeveel verschil er tussen zit en bij welk voltage de omvormer echt afschakelt.
en test dan eens wat er gebeurt als je een waterkoker aanzet (of een 1000W bouwlamp ofzoiets).
3fase kan gunstig zijn, maar voor jou lijkt me dat niet echt financieel zinvol.

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 28-03-2022 16:37 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Leesvoer:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Geen probleem dus op GoodWe.

Overigens NEN1010 zegt niks over selectiviteit. Dus hoe je bij NEN1010 komt? (Ed Woody had het niet over de NEN1010). Vraag je installateur anders eens waar het in de NEN1010 staat :+

Netcode stelt wel een eis over selectiviteit. Echter zijn de meeste woonhuizen niet selectief. De netbeheerder vind dat niet belangrijk (en terrecht IMHO):
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

@Ep Woody

• marvel27
Dre schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Leesvoer:

Overigens NEN1010 zegt niks over selectiviteit. Dus hoe je bij NEN1010 komt? (Ed Woody had het niet over de NEN1010). Vraag je installateur anders eens waar het in de NEN1010 staat :+

Netcode stelt wel een eis over selectiviteit. Echter zijn de meeste woonhuizen niet selectief. De netbeheerder vind dat niet belangrijk (en terrecht IMHO):

@Ep Woody
"Het is de installateur die verwees naar NEN1010: de Goodwe DNS5000 mag conform NEN1010 niet aangesloten worden op een 3x25A aansluiting".
Waarschijnlijk heb ik dan Ed Woody's antwoord verkeerd gelezen :) mijn excuses, elektra is niet mijn sterkste punt.

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:53
BarryH schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:36:

Kan je de meting bij de "shed" verplaatsen naar je omvormer? Dan kan je zien hoeveel verschil er tussen zit en bij welk voltage de omvormer echt afschakelt.
en test dan eens wat er gebeurt als je een waterkoker aanzet (of een 1000W bouwlamp ofzoiets).
Nu financieel niet maar later met steeds meer elektra(Airco, laadpaal, WP) toepassingen lijkt mij wel handig om alvast 3 fase te hebben. Waarschijnlijk komt er zelfs al 3 fase je huis in en is er maar 1 fase aangesloten.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Termy

Termy

@Frost_Azimov bijkomend voordeel van het nu doen is dat je de BTW dan kan terugvragen omdat je het voor je zonnepanelen hebt gedaan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Termy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:48:
@Frost_Azimov bijkomend voordeel van het nu doen is dat je de BTW dan kan terugvragen omdat je het voor je zonnepanelen hebt gedaan.
Niet als hij de installatie al in 2017 heeft gedaan .

• jobr
Termy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:27:
Ja ik bedoel idd de horizontale rand (maar dan op landscape). Overigens past het op portrait wel maar werkt het niet (heb je gecheckt dat je ontwerp werkt?). Te groot gat voor capillaire werking. Verticaal zijn de panelen hetzelfde (35mm).

Helaas ook zelf geeb 3D printer maar ken wel iemand met een staat me bij.. maar eens zien :).
Ja natuurlijk heb ik mijn ontwerp (portrait uitvoering) gecontroleerd op werking. Maar wel op mijn Qcell panelen natuurlijk. Ik heb wel 20+ prototypes gemaakt.
Die landscape uitvoering van 12mm heb ik niet zelf getest maar iemand anders die deze nodig had, zei dat ze werkten.
Maar die van mij gaan niet passen bij jou aangezien je dikte van het paneel 35 mm is en die van mij is kleiner.

Inderdaad komt de spleet vrij nauwkeurig voor de werking (daarom ook zoveel prototypes :) ).

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 28-03-2022 19:13 ]

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Mot je wel ff instellen tijdens de 1e 10 bedrijfsuren als "installer" (anders grid guard code nodig, maar ook dat is geen probleem O-) )
Hier ook nog ff de vraag. Kan je het na die 10 uur helemaal niet meer aanpassen? Ook al stel je zelf je installer wachtwoord in?
En wat is die grid guard code?

Ps. Ook hier komt een SMA te hangen.

• Frost_Azimov
BarryH schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:36:

Tja, dat kan dus niet, want ik heb meerder micro omvormers; bij enphase heeft ieder paneel zijn eigen omvormer. Overigens is 'shed' gewoon wat lager omdat het een stuk verder (in een schuur in de tuin) gemeten is. De andere is wel vlak bij de input van de panelen.

• Frost_Azimov
TheWalrus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:32:
[...]

Nu financieel niet maar later met steeds meer elektra(Airco, laadpaal, WP) toepassingen lijkt mij wel handig om alvast 3 fase te hebben. Waarschijnlijk komt er zelfs al 3 fase je huis in en is er maar 1 fase aangesloten.
Kan ik dat op een of andere manier zien? (let wel; ik heb er de ballen verstand van)
@Gratje
De grid instellingen gaan dan op slot inderdaad, maar kun je unlocken met een grid guard code, als je die hebt.
https://my.sma-service.com/s/?language=en_US

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik heb nu 10 panelen (10x270Wp) op mijn dak liggen. Panelen liggen op het westen. Nu hebben mijn buren helaas voor mij besloten om een dakkapel op hun dak te zetten. Dat zal ongetwijfeld schaduw op gaan leveren. Is het raadzaam om (zie foto's hieronder) de twee panelen bij het dakraam te verplaatsen onder de twee rijen ernaast? Dat moet volgens mij nog wel passen. Dakkapel (net zo eentje als op de foto, vrij breed dus) komt aan de zuidkant, naast het dakraam.

Ik wek nu met tussen 10-20% overschot per jaar geheel mijn eigen verbruik op en wil dat ook graag blijven doen. Wat voor invloed heeft het als een aantal panelen soms in de schaduw liggen, heeft dat invloed op alle panelen? De liggen vziw in een string, geen micro omvormers. Omvormer is een SMA SB2.5 (1 fase). Alles is 4 jaar jong/oud.

Anders moet ik ook maar wat op het oosten leggen. Dat heeft niet echt rechtstreekse schaduw, wel een flat op enige afstand richting NO waar de zon achter begint (vooral in najaar/winter/voorjaar) maar dan staat ie nog laag en doen de panelen sowieso niet veel denk ik. Wat zou slim zijn om dan te doen? Nieuwe omvormer en alles op één? Of een tweede omvormer? Zoals gezegd heb ik het nu niet nodig voor mijn eigen verbruik maar de hoge terugleververgoeding doet het toch kriebelen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpZL0RE-jD5jTNziTUlWSxLve4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDAriAbwniNDmbFvJFKpHb9S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpRxmCng93pXYslsOpDZPtD2KI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvfmnbocfYtmmdyoSH6LxWVB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-it3VRBOXgE18h1s2tcOpGraWww=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A7BoQAfSMs6IwmW81N040Cnd.png?f=fotoalbum_tile

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• BarryH
@Frost_Azimov Ik snap dat verhaal van de 250V van enphase niet zo goed.
in NL mag de netspanning 253V maximaal zijn. Dus als de enphase ruim onder de 253volt al afschakelt, dan is dat toch knap onhandig.

• Termy

Termy

Oeps, ja, even vergeten dat hij ze al heeft.. :o.
jobr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:07:
Ja natuurlijk heb ik mijn ontwerp (portrait uitvoering) gecontroleerd op werking. Maar wel op mijn Qcell panelen natuurlijk. Ik heb wel 20+ prototypes gemaakt.
Die landscape uitvoering van 12mm heb ik niet zelf getest maar iemand anders die deze nodig had, zei dat ze werkten.
Maar die van mij gaan niet passen bij jou aangezien je dikte van het paneel 35 mm is en die van mij is kleiner.

Inderdaad komt de spleet vrij nauwkeurig voor de werking (daarom ook zoveel prototypes :) ).
Ok, ik dacht even checken :p. Zoveel prototypes suggereert wel dat bijvijlen van m'n huidige clipjes optimistisch is hehe. Tragisch dat deze LONGi panelen afwijken :/.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 19:55
Termy schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:45:

Btw, over dat kapotte paneel gesproken. Daar is het glas dus van kapot en het staat wat bol, maar ik meet nog steeds de juiste Voc dus ik neem aan dat ie het nog gewoon doet. Iemand enig idee of het opnieuw lamineren met gehard glas een ding is? Zou dit paneel nog wat waard zijn? De winkel wil hem niet ophalen ivm gebrek aan transportcapaciteit.
Nee hij zal nog wel misschien zijn spanning kunnen behalen, maar omdat er in heel veel cellen allemaal microscopische breuken zitten zal deze haast geen stroom meer kunnen leveren. Dit is echt waardeloos bij gebarsten zonnepanelen. Eigenlijk heeft dat paneel ook geen waarde meer. Maar goed je kunt hem eventueel op MP zetten en kijken of iemand er nog interesse in heeft.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
Interessant stukje over MC4 stekkers en brand risico.

https://www.solar-bouwmar...-dc-spanning/brandgevaar/

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Dre schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Leesvoer:

@Ep Woody
Er is wel een verschil tussen 16A op 25A en 20 of 25A op een 25A hoofdzekering.

• marvel27
Ik probeer de rendabiliteit van mijn geplande installatie te bekijken, maar ik mis een definitie van een aantal termen die sunnyweb hanteert.

Welke prijzen wordt er binnen sunnyweb bedoeld met
  • basisprijs
  • Terugleververgoeding van de overdracht aan het eind van het jaar*
  • Heffing (-) of terugleververgoeding (+) van eigenverbruik
  • Verkoopprijs na afloop van de terugleververgoeding

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:31
Pimmiee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:56:
Hi - ik ben bezig met het installeren van zonnepanelen op mijn dak. De panelen komen in portrait en worden geïnstalleerd met EVO Click pannendak.

Het worden zonnepanelen van 228cm lang, daarmee zijn ze ongeveer 2,6 m2 per stuk. ...
Mag ik vragen welke dit zijn? :) Op mijn dak komt de gangbare maat erg ongunstig uit.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Frost_Azimov schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:29:

Wellicht bij de buren een thuisbatterij promoten? Ga ervan uit dat mits thuisbatterij nog niet vol, bij laden het voltage zakt. Als 10% zo'n batterij heeft zakt de wijk al onder de kritieke grens? De centjes hebben ze er wel voor begrijp ik...Anders kun je het niet kunnen terugleveren en daardoor afschakelen niet als schade opvoeren bij je netbeheerder? Zo verandert er niets (snel) natuurlijk want die netbeheerder maakt geen haast. Wat staat er in de contractvoorwaarden voor de teruglevergarantie?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:22

de Peer

under peer review

mv_ak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Wellicht bij de buren een thuisbatterij promoten? Ga ervan uit dat mits thuisbatterij nog niet vol, bij laden het voltage zakt. Als 10% zo'n batterij heeft zakt de wijk al onder de kritieke grens? De centjes hebben ze er wel voor begrijp ik...Anders kun je het niet kunnen terugleveren en daardoor afschakelen niet als schade opvoeren bij je netbeheerder? Zo verandert er niets (snel) natuurlijk want die netbeheerder maakt geen haast. Wat staat er in de contractvoorwaarden voor de teruglevergarantie?
Dat werkt maar een klein beetje toch?, tot de batterij vol zit. 3 dagen achter elkaar mooi weer en alle batterijen zitten vol.

• BarryH
@de Peer in de avond kan die weer leeg :)

Leeg maken aan wat? Tussen 21.00 en 05.00 word niet zoveel stroom verbruikt.

1 PVoutput . Dongen NB

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Vrijdag zouden mijn panelen worden geinstalleerd (23x 395wp op een SolarEdge 9k) maar helaas is de omvormer nog niet geleverd (ondanks dat op moment van order bevestigen hij op voorraad bij leverancier van installeur was).

Nu word er als alternatieve install 2x HD4000H voorgesteld (indien deze wel op veel kortere termijn leverbaar zijn), dit heeft weinig nadelen behalve als men per fase verbruik gaat berekenen ipv. het collectieve verbruik.
Mis ik nadelen?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
@Osxy HD4000H is een éénfase omvormer. Die heeft een veel hogere spanningsval. Daarnaast kan het afhankelijk van de installatie, bij SolarEdge ongunstig zijn als je met kortere strings zit. En als laatste, zit je met 2 apparaten op zolder in plaats van één. Ik zou dit niet zomaar accepteren.

• de Peer

de Peer

under peer review

Osxy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:51:
Vrijdag zouden mijn panelen worden geinstalleerd (23x 395wp op een SolarEdge 9k) maar helaas is de omvormer nog niet geleverd (ondanks dat op moment van order bevestigen hij op voorraad bij leverancier van installeur was).

Nu word er als alternatieve install 2x HD4000H voorgesteld (indien deze wel op veel kortere termijn leverbaar zijn), dit heeft weinig nadelen behalve als men per fase verbruik gaat berekenen ipv. het collectieve verbruik.
Mis ik nadelen?
Niet accepteren.
2 x 1 fase omvormer dan ga je dus 2 fases behoorlijk belasten. Terwijl een 3 fase omvormer het netjes verdeelt. Zeker als er in de buurt meer zonnepanelen zijn kan dat problemen geven, nu of op den duur.

2 apparaten is ook niet ideaal. Kost je meer ruimte, meer kabels etc. Ik denk ook (iets) meer risico op eventuele defecten.

Sommige mensen zullen het ook fijner vinden om 1 apparaat te loggen qua opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 29-03-2022 16:23 ]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

mcDavid schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:12:
@Osxy HD4000H is een éénfase omvormer. Die heeft een veel hogere spanningsval. Daarnaast kan het afhankelijk van de installatie, bij SolarEdge ongunstig zijn als je met kortere strings zit. En als laatste, zit je met 2 apparaten op zolder in plaats van één. Ik zou dit niet zomaar accepteren.
Had dit al door de designer gehaald, opbrengst is marginaal beter met 2x 1 fase omvormer in onze situatie.

Sta er dubbel in, 2 apparaten = 2x faal kans maar ook minder single point of failure.
de Peer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:22:
[...]

Niet accepteren.
2 x 1 fase omvormer dan ga je dus 2 fases behoorlijk belasten. Terwijl een 3 fase omvormer het netjes verdeelt. Zeker als er in de buurt meer zonnepanelen zijn kan dat problemen geven, nu of op den duur.
Is het een slimme balancing of een gelijke verdeling.

[ Voor 24% gewijzigd door Osxy op 29-03-2022 16:32 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Osxy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:31:
[...]

Is het een slimme balancing of een gelijke verdeling.
Volgens mij gelijke verdeling. De omvormer weet tenslotte niet hoeveel er op elke fase verbruikt wordt. Daardoor zou er feedback moeten zijn in de vorm van een p1 kabel van de slimme meter naar de omvormer. Dat is hoe het bij smart balancing bij de E-auto gaat.

• mcDavid
Er zit helemaal geen balancing/verdeling tussen die 2 omvormers. Die werken gewoon geheel individueel, en sturen beiden zoveel stroom het net op als de gekoppelde string op dat moment levert. Als die strings niet gelijk zijn (bijvoorbeeld omdat het verschillende orientaties betreft) kan de onbalans dus nog veel groter zijn dan 1:1:0.

Edit:
Osxy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:31:
[...]

Sta er dubbel in, 2 apparaten = 2x faal kans maar ook minder single point of failure.
Ik zie niet hoe dit een voordeel kan zijn. Uiteindelijk zullen alle omvormers vroeg of laat falen, en heb je dus 2x je halve installatie uit de lucht ipv één keer je hele installatie. Qua gemiste opbrengst maakt dat geen verschil. Wel heb je 2x vervangingskosten ipv één keer (die 9kW omvormer is aanzienlijk goedkoper dan 2x 4kW), en mogelijk ook 2x voorrijkosten e.d.

[ Voor 46% gewijzigd door mcDavid op 29-03-2022 16:46 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
marvel27 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:01:
Ik probeer de rendabiliteit van mijn geplande installatie te bekijken, maar ik mis een definitie van een aantal termen die sunnyweb hanteert.

[...]
Ben hier ook eens mee bezig geweest, maar kreeg het ook niet voor elkaar. Misschien heb je wat aan mijn screenshot en de reacties op mijn post:

ThinkPad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Martin7182 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Ik heb het uiteindelijk gewoon maar in Excel gedaan: investering weet je, opbrengst per jaar van kWh naar Euro omrekenen door eerst je eigen verbruik eraf halen á €0,25/kWh o.i.d. en de rest (als je overschot hebt) voor het teruglevertarief wat in je energiecontract staat etc etc. Dat kun je weer delen door elkaar en dan komt er een tijdsperiode uitrollen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2022 16:45 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

mcDavid schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:42:
Er zit helemaal geen balancing/verdeling tussen die 2 omvormers.
Nee uiteraard. Ik doelde op de 3 fase omvormer.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 13:47
de Peer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Volgens mij gelijke verdeling. De omvormer weet tenslotte niet hoeveel er op elke fase verbruikt wordt. Daardoor zou er feedback moeten zijn in de vorm van een p1 kabel van de slimme meter naar de omvormer. Dat is hoe het bij smart balancing bij de E-auto gaat.
Bedoelt Oxsy niet slim als in als het voltage te hoog is op 1 fase dat hij dan wat meer op de andere doet?
Dus slim verdelen om het maximale eruit te halen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• mcDavid
de Peer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Nee uiteraard. Ik doelde op de 3 fase omvormer.
Oh, ja een 3-fasen omvormer zal altijd een perfecte 1:1:1 verdeling hebben zodat je zo min mogelijk spanningsval hebt.
Kodess schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Bedoelt Oxsy niet slim als in als het voltage te hoog is op 1 fase dat hij dan wat meer op de andere doet?
Als hij dat zou doen gaat er een stroom door de nul lopen, waardoor de spanningsval op alle fasen toeneemt... heel slim zou dat niet zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door mcDavid op 29-03-2022 17:03 ]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Kodess schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Exact dat bedoel ik.

• BarryH
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Leeg maken aan wat? Tussen 21.00 en 05.00 word niet zoveel stroom verbruikt.
het net op

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59
reneeke1970 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 05:43:
[...]

Nee die zul je niet snel vinden, daarom worden ze ook parallel geschakeld. Epever gaat tot 150 volt, maar dan houd het wel zon beetje op
Maar hoe ga ik dan 15 panelen aansluiten
Ik wil met 1 of meerdere charge controllers naar 48v
creon schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:51:
[...]

Afhankelijk van de spanning van je panelen en de charger denk ik 3 in serie, en dat weer 5× parallel.
Growat heeft een charger en inverter in één, kost wel 900 piek. Is alleen voor 48 volt en je kunt 5000 watt uit trekken. Weet alleen zo het type nummer niet.
Die kan denk ik wel een volledige string aan van je panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Dat kan dan ook overdag toch?
En zijn er omvormers om aan accu te knopen?

1 PVoutput . Dongen NB

• jobr
Osxy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:51:
Mis ik nadelen?
Ook dubbele componenten in de meterkast.

• jobr
Termy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:36:
Ok, ik dacht even checken :p. Zoveel prototypes suggereert wel dat bijvijlen van m'n huidige clipjes optimistisch is hehe. Tragisch dat deze LONGi panelen afwijken :/.
Je kan wel bijvijlen als je maar zorgt dat de spleet niet verder van de randen komt te zitten :) . En dan met name aan de bovenkant van het paneel.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aan goodwe bezitters

Moet dat apparaat op een 300mA of heeft iemand hem ook op een 30 mA?
Het gaat om een goodwe GW4200D-NS omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 29-03-2022 19:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:03:
Aan goodwe bezitters

Tsja, Ik had mijn GW6000 DT op 30 mA maar dat ging niet goed, dus alsnog op 300 mA gezet.
Daarna bij uitbreiding mijn nieuwe Goodwe omvormers GW3000NS en GW3000XS ook op 300 mA gezet. 100 mA had waarschijnlijk ook wel gekund.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat zou behoorlijk geavanceerd zijn. En geeft ook direct allerlei vragen:
Bij welk voltage gaat hij anders regelen?
Wat is het maximale voltage dat hij op 1 fase zet, als hij het op de andere niet kwijt kan?

Ik denk niet dat het zo werkt, waarschijnlijk gewoon 1:1:1

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
Aan goodwe bezitters

Ik heb hem op een 30mA, B20 Emat. Gaat al 2 jaar prima.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 13:47
de Peer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:36:
[...]

Dat zou behoorlijk geavanceerd zijn. En geeft ook direct allerlei vragen:
Bij welk voltage gaat hij anders regelen?
Wat is het maximale voltage dat hij op 1 fase zet, als hij het op de andere niet kwijt kan?

Ik denk niet dat het zo werkt, waarschijnlijk gewoon 1:1:1
dat maximale is toch niet moeilijk? Dat wordt nu ook al gedaan bij de enkel fasige omvormers.
252V is waar de Goodwe op throttled als je hem op NL zet.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd ook gewoon 1:1:1

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Rol-Co

Rol-Co

BGFG schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Ik heb hem op een 30mA, B20 Emat. Gaat al 2 jaar prima.
Ok, dus waarschijnlijk geen probleem, ik had ook netjes een alamat 16A maar de cowboys hebben het genegeerd en een 300mA C20 gemonteerd voor 7x365 oost west.... pffff.
Of die ooit aan de 20A zou komen, en met de netaansluiting samen dus ook niet veilig voor de aardlekschakelaars.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:52
creon schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:51:
[...]
Victron Energy heeft een MPPT Calculator Excel sheet waar je dat kan bepalen, aantal in serie/parallel icm met hun producten. In de tab modules kan je dan de specificaties van jouw gekozen paneel toevoegen.
Te downloaden onder aan deze pagina.

• htmt
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01 10:28

htmt

MY LR MCR 2023

Ik wil twee glas-glas zonnepanelen in het dak van mijn boot plaatsen.
Ik heb enkel ruimte voor twee panelen zonder frame (o.a. i.v.m. de hoogte). De totale ruimte die ik heb is 166 x 205 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI4U7j-VkOPfKiIIHwcFMCg_GGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpqYEtLSJBcVieD5f1jJcPZM.jpg?f=fotoalbum_large
Is het mogelijk om bij de AEG AS-M606G het frame te verwijderen zonder dat dat gevolgen heeft voor de werking van de panelen?

• Termy

Termy

zonnefreak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:31:

Nee hij zal nog wel misschien zijn spanning kunnen behalen, maar omdat er in heel veel cellen allemaal microscopische breuken zitten zal deze haast geen stroom meer kunnen leveren. Dit is echt waardeloos bij gebarsten zonnepanelen. Eigenlijk heeft dat paneel ook geen waarde meer. Maar goed je kunt hem eventueel op MP zetten en kijken of iemand er nog interesse in heeft.
Ok, dat is wel spijtig. Zonder het daadwerkelijk aan te sluiten op een omvormer is het zeker niet te testen? Ik heb hier op zich nog een YC600 beschikbaar waar ik alleen stekker op hoef te zetten om te kijken of het nog werkt. 1 paneel van <500 W zal wel niet zo problematisch zijn om zo te testen. Echt zonnig zal het aankomende dagen ook niet zijn hehe.

Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:07:
[...]

Ok, dat is wel spijtig. Zonder het daadwerkelijk aan te sluiten op een omvormer is het zeker niet te testen? Ik heb hier op zich nog een YC600 beschikbaar waar ik alleen stekker op hoef te zetten om te kijken of het nog werkt. 1 paneel van <500 W zal wel niet zo problematisch zijn om zo te testen. Echt zonnig zal het aankomende dagen ook niet zijn hehe.
Hij zal het nog prima doen, is alleen niet waterdicht meer, dus er zal snel condens en roest etc gaan ontstaan. Maar ach weggooien kan altijd nog

1 PVoutput . Dongen NB

• zonnefreak
Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:07:
[...]

Als je toch een omvormer hebt dan kun je het wel uitproberen, dat zou ik ook wel doen. Je moet alleen iets bedenken om er voor te zorgen dat er geen vocht in de cellen terecht kan komen door de gebarsten glasplaat.
Ik heb er zelf ook wel eens mee gerommeld met gebarsten zonnepanelen. En ik had toen 2 lagen blanke jachtlak er op gedaan met een kwast ruim ingesopt. Dit voorkomt dan dat er water in kan dringen.

Lekker een beetje er mee rommelen kan nooit geen kwaad als je het paneel nog ergens kwijt kunt. Hou er ook wel rekening mee dat het frame een heel stuk minder stevig is door de versplinterde glaslaag.

Ik zou eerst even los in de zon het uitproberen, als er dan nog wat uitkomt kun je met die lak aan de slag, anders is het zonde van je geld.

Laat maar weten hoe het afgelopen is. :)

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
Aan goodwe bezitters

Dat ligt niet aan specifiek die transformatorloze omvormer, maar aan het aantal panelen dat je er aan hebt hangen (die lekken uiteindelijk de stroom). Ik lees dat ze meestal een vuitsregel van 10mA/kWp aanhouden. bij een 4000W omvormer vermoed ik wel dat je 4000W of meer hebt liggen, dus een 30mA is dan wellicht aan de krappe kant.

Er bestaan trouwens ook 100mA alamats, die heb ik hier 1 in de meterkast zitten.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:27:
[...]

Ok, dus waarschijnlijk geen probleem, ik had ook netjes een alamat 16A maar de cowboys hebben het genegeerd en een 300mA C20 gemonteerd voor 7x365 oost west.... pffff.
Of die ooit aan de 20A zou komen, en met de netaansluiting samen dus ook niet veilig voor de aardlekschakelaars.
1× 4200 DNS : 16A 30 mA.
Idem met de XS serie, 16A 30 mA is zat.

Waarom ook C-karakteristiek 8)7, dan ben je echt helemaal niet meer selectief :P B16 30 mA was perfect.
maarten_NL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Dat ligt niet aan specifiek die transformatorloze omvormer, maar aan het aantal panelen dat je er aan hebt hangen (die lekken uiteindelijk de stroom). Ik lees dat ze meestal een vuitsregel van 10mA/kWp aanhouden. bij een 4000W omvormer vermoed ik wel dat je 4000W of meer hebt liggen, dus een 30mA is dan wellicht aan de krappe kant.

Er bestaan trouwens ook 100mA alamats, die heb ik hier 1 in de meterkast zitten.
Ik denk dat TL-omvormers wel wat meer lekstroom hebben vanwege filtering en dergelijke.

Hier overigens 9 kWp op een 4,2 + 3,3 kW omvormer op een gedeelde groep met 30 mA aardlekautomaat.

Om eerlijk te zijn heb ik bij verschillende installatie nog nooit problemen gezien met 30 mA. Alleen als er stront aan de knikker was (aardfout) wou de ALS wel eens aanspreken.

Mijn advies zou dus zijn om altijd een 30 mA ALS toe te passen, dat lijkt me het veiligste.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 29-03-2022 21:41 ]

• Termy

Termy

@zonnefreak Testen vind ik wel ok maar ik kan hem verder niet echt ergens kwijt. Ik zou misschien wel 1 paneel op de schuur kunnen leggen (van dit formaat iig) maar dat ligt pal naast een huis van 9 m op het zuiden dus praktisch nooit direct zonlicht. Daar komt bij dat ik het ook niet correct kan aansluiten aangezien de kabel naar de schuur niet ononderbroken is.

Dat allemaal oplossen is me de moeite niet waard, ook al is het een gratis paneel.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok, wij gaan aan de zonnepanelen :p
Enige probleem wat ik heb is dat er 75 meter (nee geen tikfout) tussen de meterkast en de omvormer zit.
Omvormer wordt een Growat 8000 3 fase.

Welke dikte kabel moet ik pakken?
Als ik de tabel volg zit ik op 2.5mm2, maar vanwege de afstand zit je dan op 4mm2.
Gaat dit voldoende zijn of moet ik naar 6? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:37:
[...]

1× 4200 DNS : 16A 30 mA.
Idem met de XS serie, 16A 30 mA is zat.

Waarom ook C-karakteristiek 8)7, dan ben je echt helemaal niet meer selectief :P B16 30 mA was perfect.

Mijn advies zou dus zijn om altijd een 30 mA ALS toe te passen, dat lijkt me het veiligste.
Ja debiel of wat?
Ik heb het idee dat ze deze dingen er maar in zetten om geen gezeik te krijgen met uitval of zo, maar ik heb die firma nog gebeld omdat het volgens hun (ik heb de meterkast gedaan) niet goed beveiligd was tegen overbelasting van de ALS maar wist niet dat de aansluiting 25A is, dan door de telefoon janken over 1A (16+25) maar nu doodleuk een C20 er in sleutelen. Echt omg.

• Dre
  • Niet online

Dre

Atlas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:59:
Enige probleem wat ik heb is dat er 75 meter (nee geen tikfout) tussen de meterkast en de omvormer zit.

Als ik de tabel volg zit ik op 2.5mm2, maar vanwege de afstand zit je dan op 4mm2.
1,5mm2 zou voor korte afstanden al voldoende zijn hoor :)

Ik zou 6mm2 nemen vanwege de spanningsval. Bij 6mm2 valt er 2,4V. Bij 4mm2 3,6V.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dre schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Ik zou 6mm2 nemen vanwege de spanningsval. Bij 6mm2 valt er 2,4V. Bij 4mm2 3,6V.
Hoe bereken je dit? Alles hangt toch af van welke stroom er loopt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Ja debiel of wat?
Ik heb het idee dat ze deze dingen er maar in zetten om geen gezeik te krijgen met uitval of zo, maar ik heb die firma nog gebeld omdat het volgens hun (ik heb de meterkast gedaan) niet goed beveiligd was tegen overbelasting van de ALS maar wist niet dat de aansluiting 25A is, dan door de telefoon janken over 1A (16+25) maar nu doodleuk een C20 er in sleutelen. Echt omg.
Mensen hebben moeite om hun fouten toe te geven. Laat ze anders terugkomen dat het niet selectief is. Plaatsen ze weer B16. Zeg je daarna dat het nog steeds niet selectief is :P (Want dat krijg je niet selectief).

Heb met een leverancier van een laadpaal ook wel discussie gehad dat ik 25A wil kunnen laden met peak-shaving op een 25A hoofdzekering. En of ze die C-karakteristiek willen vervangen door B-karakteristiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 29-03-2022 22:20 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

JvS schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:09:
[...]

Terechte opmerking. Ik ga er vanuit dat de omvormer 8000VA (vollast) moet leveren bij een netspanning van 230V. De stroom is dan 11,6A. Is de netspanning hoger, dan zal de stroom en daarmee spanningsval lager zijn.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dre schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Ok thanks.
En welke kabel moet ik dan precies hebben?
Ik zie ze met 4 en 5 aders, boerenverstand zegt gewoon 4 aders nodig? 3x fase en 1x nul? Waarom zie je ze dan ook met 5 aders?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dre schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Terechte opmerking. Ik ga er vanuit dat de omvormer 8000VA (vollast) moet leveren bij een netspanning van 230V. De stroom is dan 11,6A. Is de netspanning hoger, dan zal de stroom en daarmee spanningsval lager zijn.
aah, ik waagde me niet aan deze berekening omdat ik 3 fasen niet zo goed ken. Je hebt dan sowieso 2keer zoveel koper, maar ik zat een beetje vast met de 1 of 2 nuldraden en 3 fasedraden en geen idee hoe dat zich dan verdeelt :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:05:
[...]

En zijn er omvormers om aan accu te knopen?
Ja SMA heeft sinds een tijdje een hybride serie.
Supervet! direct accu eraan (ingebouwde BMS) en voeding vanuit accu over 3 fase en dus heel je woning/gebouw voorzien van een noodstroom systeem.
En dat voor maar ongeveer 1000 euro meer, een losse sunny island kost meer en kan minder.

Voor ons nu nog niet interessant maar als de saldering af gaat lopen kon het wel eens interessant worden om je versleten omvormer te vervangen voor een hybrid over enkele jaren.
Dit ga ik binnenkort al bij een vriend in Duitsland installeren want die heeft geen saldering.

We mochten bij de buurman kijken, die heeft ongeveer hetzelfde maar dan 2x accu en alles van Goodwe.
Hier wat foto's (klik voor groot):

Omvormer (hij heeft er 2) en zekeringen voor enkel de accu's als ik het goed zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCsUF3N-zEo1T8TJPd41Q2sSKGQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5Ji0D8nJ1P9eV0QkqTYlcqX.jpg?f=fotoalbum_medium

De zekeringen kast mocht ik open maken, nerds will be nerds B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii8aMINpcyn9IDZ4JFSWbofndK4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GrzqX8vEe7YHA6hRSAFViNo.jpg?f=fotoalbum_medium

12,8 kWh per stack, totaal dus 25,6. voor een huishouden heel veel maar hij heeft een EV besteld en dan is dit eigenlijk weer weinig als je ziet wat daar voor accu in ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c7Qqb9_quNsh-4GK_1Hsct2eoM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQCM12fKwIhmN4GjstvOhm3G.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is 1 van de 10 packs, gelukkig LiFe :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx7XKGcTLQmwKbGLLyPh8sPPV6s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5tFgApNl8LPh2zSLZhfTNxr.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier zat ook een extra groepenkast tussen, o.a. voor de aansluiting met de EV lader, met een Goodwe Smart Meter erbij. Helaas geen foto van gemaakt.

Ik wil niet de SMA fanboy uithangen dus hier meer info van Goodwe mocht je het interessant vinden ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Gman op 30-03-2022 10:40 . Reden: tekst bij plaatje verduidelijkt ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre

Die (mijn) B16 30mA zit er nog in, hebben ze laten zitten, zal mij benieuwen of ze wel die 6mm2 bedrading gebruikt hebben of gewoon zelf nu bij geknutseld hebben, binnenkort eens open maken.

• zonnefreak

75 meter is nogal een afstand zeg.
Stel dat je omvormer 8000 watt levert dan krijg je het volgende
P=U x I x (wortel 3)
8000 = 380 x 1,73 x I
I= 12,16 Amp
Dit is per fase

Je wilt zo min mogelijk spanningsverlies hebben om te voorkomen dat je boven 253 Volt gaat uitkomen.
Hoe ga je in gedachten de zonnepanelen aansluiten op je omvormer. 1 string, of 2 stringen?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Atlas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:21:
[...]

Ok thanks.
En welke kabel moet ik dan precies hebben?
Ik zie ze met 4 en 5 aders, boerenverstand zegt gewoon 4 aders nodig? 3x fase en 1x nul? Waarom zie je ze dan ook met 5 aders?
Die 5e is de aarde

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Nee toch?
Dat is het aarde schild die je daarvoor gebruikt toch?

Kleur voor 5 aderige kabel is bruin zwart zwart grijs en blauw. Dus 2x nul? Waarom is dat? :)

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Atlas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Nee toch?

Kleur voor 5 aderige kabel is bruin zwart zwart grijs en blauw. Dus 2x nul? Waarom is dat? :)
Je had er niet bij gezegd dat het onder de grond door was. Voor hetzelfde geld woon je in een kasteel en leg je binnenshuis 75 meter af :+

Maar in het geval van een grondkabel zit de aarde in de mantel, dus 4x draad dan.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

dennistd schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Je had er niet bij gezegd dat het onder de grond door was. Voor hetzelfde geld woon je in een kasteel en leg je binnenshuis 75 meter af :+

Maar in het geval van een grondkabel zit de aarde in de mantel, dus 4x draad dan.
Haha sorry :p
Om het nog erger te maken: ik moet zelfs nog onder 11 meter breed water door…

Maar een YVMK-4G6-as kabel volstaat dus?

• zonnefreak
Atlas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:51:
[...]

Haha sorry :p
Om het nog erger te maken: ik moet zelfs nog onder 11 meter breed water door…

Maar een YVMK-4G6-as kabel volstaat dus?
Ik twijfel hierover. Je hebt namelijk 3 x fase , 1x nul en 1x aarde PE nodig voor de omvormer nodig
Volgens mij mag je het aardscherm niet gebruiken als geleider.
Het uiteinde hiervan moet aan de aardpen gekoppeld worden in de meterkast.
Het is om te voorkomen dat als iemand met een schep door de kabel heen steekt dat hij dan niet geëlektrocuteerd kan worden, omdat het aardscherm dan sluiting zal maken met 1 of meerdere fase draden.
Gman schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Ja SMA heeft sinds een tijdje een hybride serie.
Supervet! direct accu eraan (ingebouwde BMS) en voeding vanuit accu over 3 fase en dus heel je woning/gebouw voorzien van een noodstroom systeem.
En dat voor maar ongeveer 1000 euro meer, een losse sunny island kost meer en kan minder.

Voor ons nu nog niet interessant maar als de saldering af gaat lopen kon het wel eens interessant worden om je versleten omvormer te vervangen voor een hybrid over enkele jaren.
Dit ga ik binnenkort al bij een vriend in Duitsland installeren want die heeft geen saldering.

We mochten bij de buurman kijken, die heeft ongeveer hetzelfde maar dan 2x accu en alles van Goodwe.
Hier wat foto's (klik voor groot):

Omvormer (hij heeft er 2) en zekeringen voor enkel de accu's als ik het goed zie
[Afbeelding]

De zekeringen kast mocht ik open maken, nerds will be nerds B)
[Afbeelding]

12,8 kWh per stack, totaal dus 25,6. voor een huishouden heel veel maar hij heeft een EV besteld en dan is dit eigenlijk weer weinig als je ziet wat daar voor accu in ligt.
[Afbeelding]

Dit is 1 pack, gelukkig LiFe :o
[Afbeelding]

Hier zat ook een extra groepenkast tussen, o.a. voor de aansluiting met de EV lader, met een Goodwe Smart Meter erbij. Helaas geen foto van gemaakt.

Ik wil niet de SMA fanboy uithangen dus hier meer info van Goodwe mocht je het interessant vinden ;)
De toekomst geeft inderdaad mooi speelgoed. Het type plaatje zegt alleen 2.56 kWh en niet 25.6 ,zoveel past niet in zon klein kastje hi

1 PVoutput . Dongen NB

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
JvS schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:09:
[...]

En ook de lengte en de weerstand van de draad.

R = ρ . l / A

https://zonnepaneel-info....n_wisselstroomkabels.html

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

zonnefreak schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Ik twijfel hierover. Je hebt namelijk 3 x fase , 1x nul en 1x aarde PE nodig voor de omvormer nodig
Volgens mij mag je het aardscherm niet gebruiken als geleider.
Het uiteinde hiervan moet aan de aardpen gekoppeld worden in de meterkast.
Het is om te voorkomen dat als iemand met een schep door de kabel heen steekt dat hij dan niet geëlektrocuteerd kan worden, omdat het aardscherm dan sluiting zal maken met 1 of meerdere fase draden.
De litze die tussen de isolatie van de aders en het aardscherm inzit gebruik je als aarde.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 05:47:
De toekomst geeft inderdaad mooi speelgoed. Het type plaatje zegt alleen 2.56 kWh en niet 25.6 ,zoveel past niet in zon klein kastje hi
Volgens mij is dat een plaatje wat achter een "deurtje" zit. 5 deurtjes per kast = 10 deurtjes dus 25,6 kWh in totaal.

Qua ruimte lijkt mij dat ook wel kloppen (al heb ik daar minder verstand van). Als er in zo'n hele kast maar 2,56 kWh zou passen dan zouden EV's een stuk groter moeten zijn.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-01 20:09

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Zo blij met m’n panelen! Denk dat ik maar huisman ga worden… :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_8lUjxgoqF6ItePsAQu_prk0EI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cKWgFFunRVbAiDa9He85OCWk.png?f=fotoalbum_large

Specs

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:07

zeroday

There is no alternative!

Misschien een hele vreemde vraag

Wat gebeurd er met de opwekking van de energie van de zonnepanelen wanneer bijv. Liander voor een x moment de stroom in de wijk plat gooit ivm werkzaamheden?
heb ik dan stroom? is het dan weg is weg ?
of blijf alles hier draaien?

There are no secrets, only information you do not yet have

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

zeroday schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:38:

Wat gebeurd er met de opwekking van de energie van de zonnepanelen wanneer bijv. Liander voor een x moment de stroom in de wijk plat gooit ivm werkzaamheden?
De omvormer zal dan uitschakelen en je hebt geen stroom meer. De zonnepanelen zullen dan ook niet meer leveren.

JeroenE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:39:
[...]
Volgens mij is dat een plaatje wat achter een "deurtje" zit. 5 deurtjes per kast = 10 deurtjes dus 25,6 kWh in totaal.

Qua ruimte lijkt mij dat ook wel kloppen (al heb ik daar minder verstand van). Als er in zo'n hele kast maar 2,56 kWh zou passen dan zouden EV's een stuk groter moeten zijn.
3 kWh is (natte vinger)27×19×22 cm. Kunt wel cellen verplaatsen, niet voor elkaar maar naast elkaar, maar inhoud is hetzelfde uiteraard, dus het zou kunnen wat je zegt...

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 30-03-2022 08:49 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17
zeroday schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:38:

Wat @leejoow zegt.
Heeft er vooral mee te maken dat de mannen in de straat niet JOU teruglevering op de kabels willen hebben en hun werk onnodig gevaarlijk word.
Veiligheid staat voorop!

Kun je dat aanpassen? Ja, uiteraard kun je daar wat op verzinnen.
Echter wat doe je aan de veiligheid in jou straat?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
leejoow schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:44:
[...]

De omvormer zal dan uitschakelen en je hebt geen stroom meer. De zonnepanelen zullen dan ook niet meer leveren.
Niet als je een off grid oplossing hebt, dan draait alles gewoon door natuurlijk.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002

Gelukkig heb je wel een 3-fasen omvormer.
2.5 mm² geeft 5.6V spanningsverhoging (bij 8 kW). Toch zou ik in dit geval een 6mm² kabel trekken. Dan kun je later aan het eind van die kabel ook ooit nog eens een onderverdeler maken.
Bovendien zijn die extra kosten van die 6 mm² kabel echt maar marginaal t.o.v. de hoeveelheid werk die het kost om zo'n kabel ooit nog te vergroten.

Vergeet je niet om ook een paar netwerkkabels mee te trekken voor eventuele monitoring?

Alternatief is om de omvormer gewoon bij de meterkast te plaatsen en de DC-kabels door een buis te trekken. Daarin is het verlies ook maar klein, en dat verkleint verder de kans dat je omvormer ooit door overspanning uitschakelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Atlas schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:44:
Nee toch?

Ik tel maar één blauwe draad. Hoe kom je er bij dat daar 2x een nul in zit?

Gezien het niveau van je vragen lijkt het me overigens verstandig dat je een kundig elektricien inschakelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

mv_ak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Niet als je een off grid oplossing hebt, dan draait alles gewoon door natuurlijk.
Uiteraard. Maar ik ging even uit van het scenario dat volgens mij in het overgrote deel van de huishouden van Nederland het geval is :)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:07:
[...]

Ik tel maar één blauwe draad. Hoe kom je er bij dat daar 2x een nul in zit?

Gezien het niveau van je vragen lijkt het me overigens verstandig dat je een kundig elektricien inschakelt.
Ehh sorry, je hebt gelijk. Maar waarvoor wordt die 2e zwarte draad dan gebruikt?

Kan ik nu wel of niet een YVMK-as-4G6 gebruiken om dit alles aan te sluiten of niet? Of heb ik een 5G6 nodig? :)

• Andrehj
Atlas schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:30:
Kan ik nu wel of niet een YVMK-as-4G6 gebruiken om dit alles aan te sluiten of niet? Of heb ik een 5G6 nodig? :)
Kijk naar het aantal duimpjes wat @leejoow hierboven kreeg en trek je eigen conclusie...

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Kijk naar het aantal duimpjes wat @leejoow hierboven kreeg en trek je eigen conclusie...
Dus YMVk-as-4G6?

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic