Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.281 views

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 05:47:
[...]

De toekomst geeft inderdaad mooi speelgoed. Het type plaatje zegt alleen 2.56 kWh en niet 25.6 ,zoveel past niet in zon klein kastje hi
Klopt, dat is ook 1 van de 10 accu packs.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:16

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Nu ook twee offertes van Coolblue toegevoegd aan mijn vraagstuk. Benieuwd wat jullie hier van vinden. De 11x REC 405AA Pure Black zonnepanelen zijn met een bruto investering van 6088 en 1,36 per WP wel het duurst maar ze geven maar liefst 25 jaar productgarantie, zijn erg mooi en ik heb er geen 14 (zoals bij Zonneplan) of optimizers voor nodig. Coolblue legt alles op het schuine dak en berekend een maximale schaduwval daar van 0,2%. Zonneplan vind ik qua gevoel en prijs het beste alternatief. Maar daar 14 nodig en 'slechts' 12 jaar productgarantie. Help! ;)

glider5 in "Zonnepanelen advies!"

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
glider5 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:00:
Nu ook twee offertes van Coolblue toegevoegd aan mijn vraagstuk. Benieuwd wat jullie hier van vinden. De 11x REC 405AA Pure Black zonnepanelen zijn met een bruto investering van 6088 en 1,36 per WP wel het duurst maar ze geven maar liefst 25 jaar productgarantie, zijn erg mooi en ik heb er geen 14 (zoals bij Zonneplan) of optimizers voor nodig. Coolblue legt alles op het schuine dak en berekend een maximale schaduwval daar van 0,2%. Zonneplan vind ik qua gevoel en prijs het beste alternatief. Maar daar 14 nodig en 'slechts' 12 jaar productgarantie. Help! ;)

glider5 in "Zonnepanelen advies!"
Ik vraag me af wat het idee is van 25 jaar productgarantie. Is dat bedrijf er nog over 20 jaar, bestaan dit soort panelen dan nog wel, of in deze maat (het moet er wel tussen passen)? Wanneer ze gewoonweg niet meer leverbaar zijn, waaruit bestaat dan zo'n "garantie"?
Of is het net als bij laminaat een indicatie voor de kwaliteit?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
Zo'n garantie is een wassen neus. Eigenlijk zou je bij faillissement een claim moeten kunnen neerleggen bij de curator die het faillissement afhandelt. Want je krijgt niet waarvoor je betaald hebt (resterende garantie).

• glider5
Martin7182 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:34:
Zo'n garantie is een wassen neus. Eigenlijk zou je bij faillissement een claim moeten kunnen neerleggen bij de curator die het faillissement afhandelt. Want je krijgt niet waarvoor je betaald hebt (resterende garantie).
Ik wil het dan ook meer zien als blijk van vertrouwen in hun eigen product, de kwaliteit er van. Bovendien heeft Zonneplan panelen van 365-370 WP en pak ik bij Coolblue 405 of 410. Maar goed, de keuze is reuze. En verdraaid lastig.

• Martin7182
Ja, eens. Als het bedrijf nog bestaat, dan krijg je een vervangend paneel. Maar plaatsing is denk ik duurder en dat valt vast niet onder de garantie.

Ik koop tegenwoordig niets meer vanwege garantie, laat staan dat ik garantie bijkoop; als iets stuk gaat dan kijken we gewoon opnieuw naar de beste opties. Geen gedoe en geen tijdverlies.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 17:05
Een paar weken geleden heb ik uit voorzorg met Liander gebeld over de netspanning die tegen de 253 Volt aanschuurt. Gisteren kwamen ze langs en hebben een kastje in de meterkast en in de wijkkast geïnstalleerd om de netspanning de komende week te monitoren.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk best wel onder de indruk ben van de daadkrachtigheid van Liander, had er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dat er iets zou gebeuren. Nu benieuwd wat er uitkomt, en naar de eventuele vervolgstappen!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Wii4all schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:05:
Ik ben inmiddels zover, nu pas om zonnepanelen aan te schaffen en te laten installeren.

Ik zal zodra ik offertes heb een eigen topic aan gaan maken.

Maar ik zit nu eerst nog in het voortraject zeg maar.
Hoe vindt je in godsnaam een goede partij die niet zomaar de panelen op het dak gooit welke bij het eerstje zuchtje wind van het dak blazen?
Op internet staan zoveel bedrijven die zonnepanelen aanbieden.
Ikea / coolblue, zijn dat echt zaken die ik moet mijden?
Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.

Ik kreeg ook een mail via gaslicht waarbij ze beweren dat je binnen 6 weken panelen op je dak kan hebben.
Ik heb ook bij die top50 solar gekeken alleen dat zijn alleen maar duitse bedrijven?

Of gewoon toch maar internet blijven afspeuren opzoek naar reviews en dan maar offertes aanvragen en verzamelen?
Ik heb al een half jaartje zonnepanelen van Svea Solar via Ikea en ik ben heel blij met de prijs/kwaliteit en service. Zeker de moeite waard om een factuur aan te vragen.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:39
Wat heb je nu aan 25 jaar garantie, als je het systeem toch afschrijft (technisch en economisch) in 10-12 jaar?
- over 10-12 jaar is de opwekcapaciteit laag tegen dan bestaande systemen. (voorbeeld: 2010 waren panelen rond de 235WP de max)
- de omvormer gaat ca. 10 jaar mee en is een slijtageonderdeel, afhankelijk van het aantal zonnepanelen kosten 800,- / -1600,-.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06
Xqlusive schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:48:
Een paar weken geleden heb ik uit voorzorg met Liander gebeld over de netspanning die tegen de 253 Volt aanschuurt. Gisteren kwamen ze langs en hebben een kastje in de meterkast en in de wijkkast geïnstalleerd om de netspanning de komende week te monitoren.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk best wel onder de indruk ben van de daadkrachtigheid van Liander, had er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dat er iets zou gebeuren. Nu benieuwd wat er uitkomt, en naar de eventuele vervolgstappen!
Goed om te vernemen (y) , ook om anderen aan te moedigen het probleem in ieder geval te melden.
Er wordt zo vaak gedacht dat de netbeheerder toch niet snel actie zal ondernemen, intussen zien we regelmatig voorbeelden dat ze wel degelijk stappen zetten.

• Martin7182
mv_ak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:43:
Wat heb je nu aan 25 jaar garantie, als je het systeem toch afschrijft (technisch en economisch) in 10-12 jaar?
- over 10-12 jaar is de opwekcapaciteit laag tegen dan bestaande systemen. (voorbeeld: 2010 waren panelen rond de 235WP de max)
- de omvormer gaat ca. 10 jaar mee en is een slijtageonderdeel, afhankelijk van het aantal zonnepanelen kosten 800,- / -1600,-.
- Vroeger waren de panelen kleiner. Kwalitatief zijn ze ook wel beter geworden maar denk je dat de komende 10 jaar net zoveel vooruitgang wordt geboekt als de afgelopen 10 jaar? Hoe dichter je bij het theoretisch optimum komt, hoe lastiger het wordt. Ja, er zijn nu al betere panelen maar alleen voor de ruimtevaart waar de kosten/baten analyse iets anders uitpakt dan voor ons simpele consumenten.
- Mijn omvormer was maar iets van €400 en heeft zeker geen 25 jaar garantie. Ik dacht 10 jaar, dus komt aardig overeen. Maar ik onderdimensioneer, dus misschien gaan ze dan langer mee. En ik zie mezelf zo'n ding na garantie wel repareren zodra hij stuk gaat.

• mv_ak
  • Laatst online: 17:39
Martin7182 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:44:
[...]

- Vroeger waren de panelen kleiner. Kwalitatief zijn ze ook wel beter geworden maar denk je dat de komende 10 jaar net zoveel vooruitgang wordt geboekt als de afgelopen 10 jaar? Hoe dichter je bij het theoretisch optimum komt, hoe lastiger het wordt. Ja, er zijn nu al betere panelen maar alleen voor de ruimtevaart waar de kosten/baten analyse iets anders uitpakt dan voor ons simpele consumenten.
- Mijn omvormer was maar iets van €400 en heeft zeker geen 25 jaar garantie. Ik dacht 10 jaar, dus komt aardig overeen. Maar ik onderdimensioneer, dus misschien gaan ze dan langer mee. En ik zie mezelf zo'n ding na garantie wel repareren zodra hij stuk gaat.
Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar in het algemeen is er denk ik wel een trend waardoor WP toeneemt ook door meer productie van zonnepanelen door toegenomen (vervangings)vraag.

Qua oppervlaktes heb ik toevallig 10 panelen vergeleken van offertes 2020 en nu. En kwam ik in 2020 aan 187 - 191 WP per m2 en een prijsrange van 0,36 - 0,48 ct/WP. Nu ligt dat op 204 - 210 WP per m2 en prijsrange 0,45 - 0,63 ct/WP. Absolute afmetingen van panelen zijn inderdaad toegenomen.

Ik neem aan dat je bedoelt overdimensioneren van de omvormer en dat ie daardoor minder hard hoeft te werken / minder in de piekslijtage zit? Weet niet of dat zo werkt bij omvormers... alleen dat het relatief een duur onderdeel is van het systeem waarbij je in de berekening van de terugverdientijd rekening moet houden. Zelfde geldt overigens voor electrische auto's waarbij ik verwacht dat de occasionwaarde van een e-auto na 8 jaar keldert vanwege convertor kosten en competitie van nieuwe e-auto's met een veel grotere range. Toevallig aan de hand gehad met een 11jr oude hybride, convertor dood, auto start niet, waarvan de verwachting was een reparatie van 2500 euro. Gelukkig onder garantie vervangen. Het duurt nog even voordat mensen zich realiseren dat je op een e-auto veel meer zou moeten afschrijven. (ok andere discussie)

[ Voor 4% gewijzigd door mv_ak op 30-03-2022 17:18 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De grootste bepalende factor voor levensduur is de temperatuurbelasting van de condensatoren ( en kwaliteit trouwens), des te hoger de temperatuur des te korter de levensduur.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Martin7182
@mv_ak uiteraard bedoelde ik overdimensioneren van de omvormer. Zat met onderdimensioneren van Wp in mijn hoofd.
Qua condensatoren en warmte, de GW-2500XS is even groot/zwaar als de GW-1000XS. Hij wordt dan ook warmer onder vollast. Maar goed, een elco is makkelijk te vervangen.

• exroosje
  • Laatst online: 14:32
mv_ak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Het blijft natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar in het algemeen is er denk ik wel een trend waardoor WP toeneemt ook door meer productie van zonnepanelen door toegenomen (vervangings)vraag.

Qua oppervlaktes heb ik toevallig 10 panelen vergeleken van offertes 2020 en nu. En kwam ik in 2020 aan 187 - 191 WP per m2 en een prijsrange van 0,36 - 0,48 ct/WP. Nu ligt dat op 204 - 210 WP per m2 en prijsrange 0,45 - 0,63 ct/WP. Absolute afmetingen van panelen zijn inderdaad toegenomen.
Rond 2020 was denk ik ook wel een (voorlopig?) prijsdal. Opvallend is dat de goedkope panelen van de markt af lijken te zijn, Ik kijk altijd even bij Winkelman, die heeft nu alleen panelen vanaf 180 euro, dan krijg je wel 380Wp, dus 48ct/Wp. Die nieuwe panelen zijn dan wel 1m75 bij ruim 1m itt de 1m65 bij krap 1m die het een paar jaar geleden was.

Mijn installatie uit 2017 had 270WP panelen voor 140 euro (dus 52ct/Wp) en rond 2019/2020 zag je budget panelen van ~300WP voor nog iets minder, zeg 120 euro dus 40ct/Wp.
Als de trend zich had doorgezet zou je "kleine" 330WP panelen voor rond de 100 euro moeten zien op de markt (dus 33ct/Wp) , maar die bestaan dus niet.

In de omvormers zie ik weinig beweging in prijs , een 2000WP kost nog steeds iets onder de 400 euro aan de onderkant van de markt (al lijken er wel leveringsproblemen mee te zijn) .

De grotere panelen leveren misschien wel wat voordeel op met montage en bevestigingssystemen, ook een significante kostenpost.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BounceMeister schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Ik vraag me af wat het idee is van 25 jaar productgarantie. Is dat bedrijf er nog over 20 jaar, bestaan dit soort panelen dan nog wel, of in deze maat (het moet er wel tussen passen)? Wanneer ze gewoonweg niet meer leverbaar zijn, waaruit bestaat dan zo'n "garantie"?
Of is het net als bij laminaat een indicatie voor de kwaliteit?
het is geen indicatie van kwaliteit, dat denken mensen alleen en daarom doen bedrijven het. het is een indicatie hoeveel verzekeringspremie je als consument indirect betaald voor die garantie. leverbaar zijn ze doorgaans na 2 jaar al niet meer. bij mij was het zelfs slechts een kwestie van maanden.

• glider5
Helemaal overdonderd door een onverwacht scherp aanbod van Svea Solar (via IKEA) -- in ieder geval qua prijs.

Iemand ervaringen met deze partij? Ik lees dat ze tegenwoordig wél goede panelen gebruiken. Doen?

Ze bieden me:
13 x Trina Vertex TSM-DE09.05 390Wp panelen
1 x Goodwe GW4200D-NS 1-fase omvormer
Volledige levering & installatie
Extra groep meterkast
BTW-teruggaaf service

Totaal excl. BTW: € 4438
Dus prijs per Wp = 4438/5070=0,87 euro per WP

Mijn overzichtje: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71049692

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het platte dak maar uitgebreid met 7 nieuwe Phono 380w-panelen. De 5 stuks 320w (links) lagen er al een tijdje en doen hun werk prima. Ze zijn alleen wat vies geworden door het Sahara-zand, inmiddels weer mooi schoon ;)

De 7 nieuwe zitten nu samen op een Goodwe 2500NS. Dit is aan de ruime kant qua omvormer, maar deze kon ik voor een relatief laag bedrag aanschaffen. Er liggen nu 12 panelen op het platte dak. Per rij van 6 op 2 Clickfit Evo-rails van 6 meter. Deze zitten op 12 grote tuintegels geschroefd (ruim 200kg per 6 stuks dus). Op de foto niet goed te zien, maar panelen liggen precies tot de dakrand, waar ze een cm of 3 bovenuit steken.

Inclusief omvormer/panelen/materiaal kom ik ongeveer op €0,55 per Wp. Opbrengst volledig plat is natuurlijk minder, maar dit is een bewuste keuze: investering, installatiegemak, aanzicht en eenvoudige bereikbaarheid voor schoonmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gibLqY7WL67TkU9X28MbJq-gSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUvls5J0qBQFnolcWz8ircj9.jpg?f=user_large

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mv_ak schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:43:
Same here. De meerprijs voor de extra garantie was het mij niet waard. Ten eerst omdat ik inderdaad verwacht dat er de komende 10 jaar echt nog wel stappen worden gezet, ten tweede omdat ik over 10 jaar misschien niet eens meer in dit huis woon, ten derde omdat het bedrijf over 25 jaar nog moet bestaan en die garantie nog moet nakomen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 16:49
LoneGunman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:00:
........ Opbrengst volledig plat is natuurlijk minder, maar dit is een bewuste keuze: investering, installatiegemak, aanzicht en eenvoudige bereikbaarheid voor schoonmaken.
Maar dat doe je dus niet, zo te zien :?
;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Maar dat doe je dus niet, zo te zien :?
;)
Jazeker, zie eerder in het bericht ;) Net een week voor de Sahara-wind gedaan, goed getimed :F Het dagafschot is wel mooi gevisualiseerd: links achterin zit de afvoer.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Een paar korte vragen over het bijleggen van panelen:
1: Combineren van optimizers: Kan ik de P300 en P401 in dezelfde string combineren? Volgens deze sheet van SolarEdge kan het wel. Of zie ik iets over het hoofd?
2: We hebben inmiddels 3x25A (aansluiten laadpaal), maar nog een 1-fase omvormer van voor die tijd. Mag ik eigenlijk wel meer Wp op het dak leggen? De omvormer komt de meterkast binnen op en 2 polige Aardlekautomaat 20 Ampère, B-karakteristiek. 6 kA, 30 mA
3: Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? :)

Toelichting: Ik wil binnenkort 3 à 6 panelen bijleggen en zo van 4.6kWp (09-2018) naar 5.8kWp (16x300Wp) of 7kWp gaan. Heb een SE5000HD (Solar Edge) en kan volgens de specificatie tot 155% overdimensioneren wat betreft panelen. (155% van 5kWp = 7.75kWp toegestaand). Sinds kort hebben we een dakkapel en daardoor missen we ook wat opbrengt. Ook in de Solar Edge Designer komt het er goed uit (als ik overal P401 gebruik).

Edit: het gaat overigens om deze panelen: Jinko 400 WP (JKM400N-6RL3-BK)

[ Voor 8% gewijzigd door herofruit op 31-03-2022 21:44 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:20

.Frank

Frank.

Een vraagje waarmee de search hier me niet veel verder helpt: zijn er ergens fijne tips / best practices voor een doe-het-zelver die het dak op gaat om zijn zonnepanelen te monteren, en dat veilig wil doen? Ik wil geen hele valkooien langs m'n dakrand gaan bevestigen, maar ik wil ook niet ongezekerd uit m'n dakraam klimmen en de de panelen laten aangooien van beneden...

Ik denk er nu aan m'n klimgordel aan te doen en mezelf in ieder geval met 'n touw vast te zetten, en een ladderlift/verhuislift te huren om de materialen het dak op te brengen. Klinkt logisch?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-11 11:33
.Frank schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:51:
Een vraagje waarmee de search hier me niet veel verder helpt: zijn er ergens fijne tips / best practices voor een doe-het-zelver die het dak op gaat om zijn zonnepanelen te monteren, en dat veilig wil doen? Ik wil geen hele valkooien langs m'n dakrand gaan bevestigen, maar ik wil ook niet ongezekerd uit m'n dakraam klimmen en de de panelen laten aangooien van beneden...

Ik denk er nu aan m'n klimgordel aan te doen en mezelf in ieder geval met 'n touw vast te zetten, en een ladderlift/verhuislift te huren om de materialen het dak op te brengen. Klinkt logisch?
Als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat je er een beetje te makkelijk over denkt een zonnesysteem op een schuin dak te monteren. Denk hier eerst eens goed over na. Blijf je overtuigd van je kunde in het fixen van zo'n klus kan ik je een goede tip geven...leer dan eerst vliegen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

En dat touw dan via de nok aan andere kant huis vast maken. Dan ben je al veiliger dan de meeste installateurs

1 PVoutput . Dongen NB

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:16
Hoi, ik heb even een misschien wat domme vraag, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik wil graag 12 zonnepanelen op het dak gaan leggen (5 Zuid, 7 West) mbv optimizers en 1 omvormer.

Op zolder heb ik bij de CV installatie 2 stopcontacten op een eigen groep. De meterkast is een moderne en uitgebreide 3fase stoppenkast (nog ruimte over ivm afkoppelen tuinverlichting).

Wat ik zie wordt er vaker een 1fase omvormer op zolder aangesloten op 1 groep, zodat de wasmachine en droger op de resterende groep kan worden afgesloten. Dit omdat het lastig is om een dikke en dure stroomdraad door de krappe PVC buis naar de meterkast kan worden getrokken (zelf een UTP kabel doorheen gedaan).

Nu vraag ik me af, is het wel verstandig om een 1fase systeem aan te leggen? Ik kook elektrisch en een elektrische auto is de verwachting in de toekomst.

Is het de moeite waard om toch te kijken of er een kabel naar de meterkast getrokken kan worden? Komt dan de omvormer in de meterkast te hangen??

Ik heb deze en deze info die volgens mij elkaar een beetje tegenspreken??

Dank voor jullie hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door Whiskey48 op 01-04-2022 08:55 ]

• Martin7182
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 05:42:
[...]

En dat touw dan via de nok aan andere kant huis vast maken. Dan ben je al veiliger dan de meeste installateurs
Dat kan, maar bij een val ben je alsnog de pineut, tenzij iemand continue dat touw op spanning houdt en borgt.
Wat ik gedaan heb (misschien ook niet de beste oplossing): valbeveiligingsgordel met dubbele vallijn met demper. En dan om de meter een ankerpunt in de balken van het dakbeschot. Zo ben je altijd gezekerd en val je niet meer dan 1 meter. Onhandig is het wel, maar de klus is eenmalig. Ik heb ook maar 1 rijtje van 6 gelegd.
Martin7182 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:07:
[...]

Dat kan, maar bij een val ben je alsnog de pineut, tenzij iemand continue dat touw op spanning houdt en borgt.
Wat ik gedaan heb (misschien ook niet de beste oplossing): valbeveiligingsgordel met dubbele vallijn met demper. En dan om de meter een ankerpunt in de balken van het dakbeschot. Zo ben je altijd gezekerd en val je niet meer dan 1 meter. Onhandig is het wel, maar de klus is eenmalig. Ik heb ook maar 1 rijtje van 6 gelegd.
In mijn ogen is iedere gordel voorzien van demper en zon rol ding... Van een meter of 5

1 PVoutput . Dongen NB

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 14:01
Vraagje over SMA polystring. SMA geeft aan exact hetzelfde paneel toe te passen, ik vraag me af in hoeverre dit echt noodzakelijk is. Het ideale voltage tussen de strings zal altijd een klein beetje verschillen door de verschillende instraling, zie ook onderstaande link naar figuur van SMA zelf.

In hoeverre maakt het dan nog uit als je hetzelfde aantal panelen van een net iets ander type paneel, en dus een net iets afwijkende VMP en temperatuur coefficient, toepast?

https://www.sma-sunny.com...r-Irradiance-Graph_NL.jpg

• Martin7182
^^ dat klinkt al een stuk beter dan een gewoon touw en klimgordel zonder demper.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Iemand een idee wat het verschil is tussen de Van der Valk profile Side++ en Side (zonder de ++) of deze met dezelfde koppelstukken kunnen worden doorverbonden?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben inmiddels meerdere leveranciers over de vloer gehad en ze willen allemaal Enphase met micro omvormers plaatsen. Argument leverancier 1: we leveren niks anders, argument leverancier 2: makkelijker om kabels te leggen. Ik heb de indruk dat Enphase beter leverbaar is momenteel.

Prijs is 1,25-1,30 per WP. Ik wil ze op 2 platte daken leggen, dak 1 op 10m hoogte zonder schaduw, dak 2 op 3m hoogte met waarschijnlijk schaduw van bomen.

In verband met salderen werd aangeraden Oost-west opstelling op dak 1 (26 panelen) en op Zuiden op dak 2 (ca 6-12 panelen).

Verbruik (na verduurzaming) 9-12KW warmtepomp met 300L boiler + (in de toekomst) elektrische auto.
Kan er op een micro omvormer installatie ook een accu worden aangesloten of kan dat alleen bij 1 omvormer? Of moet ik op zoek gaan naar leveranciers die wel in serie willen plaatsen?

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2022 12:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:17
Volgens mij is het chaos in de zonnepanelen/warmtepomp branche.

Ik wil over een maandje of 4 a 5 zelf panelen leggen op een plat dak (aangekocht woning, dus kan nu helaas nog niets neerleggen).
Ben nog aan het orienteren op solaredge, want zit wel met wat schaduw factoren.

Niemand kan echt voorspellen, maar wat zouden jullie doen.
Alvast panelen inkopen? Levertijden worden er niet beter op en ik kan me niet voorstellen dat dit wel geldt voor de prijzen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Whiskey48 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:49:
Hoi, ik heb even een misschien wat domme vraag, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Ik wil graag 12 zonnepanelen op het dak gaan leggen (5 Zuid, 7 West) mbv optimizers en 1 omvormer.

Op zolder heb ik bij de CV installatie 2 stopcontacten op een eigen groep. De meterkast is een moderne en uitgebreide 3fase stoppenkast (nog ruimte over ivm afkoppelen tuinverlichting).

Wat ik zie wordt er vaker een 1fase omvormer op zolder aangesloten op 1 groep, zodat de wasmachine en droger op de resterende groep kan worden afgesloten. Dit omdat het lastig is om een dikke en dure stroomdraad door de krappe PVC buis naar de meterkast kan worden getrokken (zelf een UTP kabel doorheen gedaan).

Nu vraag ik me af, is het wel verstandig om een 1fase systeem aan te leggen? Ik kook elektrisch en een elektrische auto is de verwachting in de toekomst.

Is het de moeite waard om toch te kijken of er een kabel naar de meterkast getrokken kan worden? Komt dan de omvormer in de meterkast te hangen??

Ik heb deze en deze info die volgens mij elkaar een beetje tegenspreken??

Dank voor jullie hulp!
nop geen domme vraag.

tja 12 panelen, dus 12x+/-350wp = 4200Wp.
tja dat kan gewoon op een 16A 1fase omvormer (3850W), geen noodzaak voor een 3fase omvormer.
maar ook nog verschillende richtingen, dus misschien kan zelfs een 14,5A omvormer (3000W).
en dan word 3fase helemaal onzinnig. (maar kan wel als het moet.)

voor het afrekenen van de opbrengst maakt 1 of 3 fase geen bal uit.
alle 3 de fase worden bij elkaar opgeteld of afgetrokken voordat er een kWh van word berekend.

(er is altijd een grijs gebied, maar simpel gesteld.
als je meer als 12 panelen per mpp (die heb je dan 2x dus 24 panelen) wil dan pas begint 3fase een must te worden, maar soms is dit al wel eens eerder dat je toch over wil op 3fase. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Frankvbr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:22:

Ik wil over een maandje of 4 a 5 zelf panelen leggen op een plat dak (aangekocht woning, dus kan nu helaas nog niets neerleggen).

Alvast panelen inkopen? Levertijden worden er niet beter op en ik kan me niet voorstellen dat dit wel geldt voor de prijzen.
tja dan zitten we al weer in maand 9, dus de herfst.
zie mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
dan hebben we de zomer al aardig gehad, helaas.
en dan zou je net zo goed nog een maandje of 5 kunnen wachten, zoveel verlies je dan niet. :?

maar ja: de toekomst is beweging hij is.
mijn kristallen bol doet het goed, maar wel een partij wazig dat hij is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Sport_Life schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:20:
Wij hebben inmiddels meerdere leveranciers over de vloer gehad en ze willen allemaal Enphase met micro omvormers plaatsen. Argument leverancier 1: we leveren niks anders, argument leverancier 2: makkelijker om kabels te leggen. Ik heb de indruk dat Enphase beter leverbaar is momenteel.

Prijs is 1,25-1,30 per WP. Ik wil ze op 2 platte daken leggen, dak 1 op 10m hoogte zonder schaduw, dak 2 op 3m hoogte met waarschijnlijk schaduw van bomen.

In verband met salderen werd aangeraden Oost-west opstelling op dak 1 (26 panelen) en op Zuiden op dak 2 (ca 6-12 panelen).

Verbruik (na verduurzaming) 9-12KW warmtepomp met 300L boiler + (in de toekomst) elektrische auto.
Kan er op een micro omvormer installatie ook een accu worden aangesloten of kan dat alleen bij 1 omvormer? Of moet ik op zoek gaan naar leveranciers die wel in serie willen plaatsen?
een leverancier koopt vaak een pallet of een halve pallet met omvormers in 1x.
dat bespaart vaak nog wat 10tjes op de omvormers. ;)
(met panelen gaat dat nog harder dat kan oplopen tot 2cent per Wp, paneel 350Wp tikt aan. ;) )
dus ja, die leveren graag wat ze al hebben of goedkoop kunnen krijgen.

en ook de kennis onder het personeel is belangrijk.
spul wat bekent is installeert makkelijker.

dus ja dit zie je vaker. ;)

goed plan maken voor je zelf is wel handig.
maar dat doe je in een eigen topic. ;)
(als ik dit zo lees wat je schrijft, dan kun je veel kanten op, met allemaal voor en nadelen. aan jouw wat je wil. ;) )

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Frankvbr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:22:

Ik ben maar gewoon 10 panelen extra gaan kopen voor een dakvlak dat ik later wou doen. De panelen die ik wou hebben zijn in vier weken tijd 50 euro per stuk duurder geworden... Ook het montagemateriaal was voor eenzelfde installatie (op het west dak ipv het oost dak) in dezelfde tijd 80 euro duurder geworden.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Ik zie dat solar-bouwmarkt al bijna geen paneel meer te koop heeft. :X Nog maar 11 types te koop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:58
Señor Sjon schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:49:
Ik zie dat solar-bouwmarkt al bijna geen paneel meer te koop heeft. :X Nog maar 11 types te koop.
en het lijkt erop dat ze ook elke week de prijzen verhogen van de panelen die ze nog hebben...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Tsja, de gigantische prijsstijgingen voor containertransport beginnen nu door te werken, ga maar uit van 10-20 euro per paneel. Dan hebben we het ook nog over de behoorlijke stijging in prijs van aluminium ( het kader van je paneel bestaat daar uit) werkt ook door in je bevestigingssysteem. Inmiddels zijn de bestaande voorraden gewoon op.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 23:48

Termy

valt er nog wat te fragge?

De containerprijzen zitten er al lang in. De panelen die ik ooit voor 119 ps kocht bij solar-outlet zijn al maanden duurder dan dat. Het gaat nu gewoon extra hard ivm verdere schaarste/drukte.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:16
migjes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:40:
[...]

nop geen domme vraag.

tja 12 panelen, dus 12x+/-350wp = 4200Wp.
tja dat kan gewoon op een 16A 1fase omvormer (3850W), geen noodzaak voor een 3fase omvormer.
maar ook nog verschillende richtingen, dus misschien kan zelfs een 14,5A omvormer (3000W).
en dan word 3fase helemaal onzinnig. (maar kan wel als het moet.)

voor het afrekenen van de opbrengst maakt 1 of 3 fase geen bal uit.
alle 3 de fase worden bij elkaar opgeteld of afgetrokken voordat er een kWh van word berekend.

(er is altijd een grijs gebied, maar simpel gesteld.
als je meer als 12 panelen per mpp (die heb je dan 2x dus 24 panelen) wil dan pas begint 3fase een must te worden, maar soms is dit al wel eens eerder dat je toch over wil op 3fase. ;) )
Fijn, merci!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bijzonder, bij BNR de baas van ESDEC:
"montage systeem is 3-7% van de investering"
???
zou dit gedreven worden door de grote zonneparken??

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Ik zie dat De Bouwmarkt een nieuw type paneel bedacht heeft. https://www.solar-bouwmar...ice-solar-465-wp-mwt.html

De cellen liggen dus 90 graden gedraaid in het paneel... wat direct de vraag op roept: Hoe is het paneel geschakeld, waar zitten de diodes, parallelle substrings ala Hyundai parallel-shingled?

Als er toevallig iemand bezig is met deze panelen die de vragen kan inschieten? Het voelt wat brutaal dat als niet-potentiële-klant te doen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Frankvbr
2x4 panelen Oost-West. Plat dak dus 10 a 15 graden.

Wat is nou slim?
-1 string van 8 panelen? Qua oriëntatie niet handig?
-Omvormer met 2x mmpt en heel laag start voltage? Zoja tips
-2x strings op reguliere omvormer met hoog voltage panelen? Zoja tips qua panelen?

• twain4me

twain4me

Kodess schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:53:
[...]

en het lijkt erop dat ze ook elke week de prijzen verhogen van de panelen die ze nog hebben...
Dat doen ze, man van solar bouwmarkt heeft mij dat ooit verteld
op de site passen ze prijzen aan aan de hand van de vraag. via hun andere bedrijf Greenguys gebruiken ze een vast percentage tov de inkoop. waardoor het kan zijn dat de greenguys dus goedkoper zijn dan solar bouwmarkt. (wat zo was bij mijn familie, en dat vonden we bijzonder dus hebben we doorgevraagd en kregen nog antwoord ook :+ )

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Kodess schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:53:
[...]

Ja, ik loop er ook tegenaan.
Ik heb nu al 3x een legplan moeten wijzigen omdat het paneel niet meer leverbaar was of zo idioot duur geworden dat ik maar een alternatief bedacht had.
Gisteren hebben we er een klap op gegeven: een vriend wilde ze bestellen maar die moest op de centen wachten, eind van de middag: uitverkocht :(
Nu wéér een ander uitgezocht en meteen besteld.

Wil je nog panelen hebben dan echt ZSM regelen.

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:05:
Tsja, de gigantische prijsstijgingen voor containertransport beginnen nu door te werken, ga maar uit van 10-20 euro per paneel. Dan hebben we het ook nog over de behoorlijke stijging in prijs van aluminium ( het kader van je paneel bestaat daar uit) werkt ook door in je bevestigingssysteem. Inmiddels zijn de bestaande voorraden gewoon op.
er zijn altijd al bijna geen voorraden geweest, alles wat op boten ligt wordt doorgaans al verkocht voordat het in de haven is. wat gisteren nog 6 weken levertijd had is vandaag ineens uitverkocht.. blijft een maffe branche.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-11 12:21
Frankvbr schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:10:
2x4 panelen Oost-West. Plat dak dus 10 a 15 graden.

Wat is nou slim?
-1 string van 8 panelen? Qua oriëntatie niet handig?
-Omvormer met 2x mmpt en heel laag start voltage? Zoja tips
-2x strings op reguliere omvormer met hoog voltage panelen? Zoja tips qua panelen?
Kan ik 4 zonnepanelen in een string zetten?
Hier vind je inspiratie.

Maar om tot een goede oplossing te komen, is het beter om een eigen topic te openen met afbeeldingen en exacte afmetingen van je dak.

Bijvoorbeeld:
-een rij panelen portrait zuid leggen (minder spreiding, hoger string voltage, 1 mppt nodig).
-APS DS3 micro-omvormers gebruiken. 2 panelen per omvormer, dus je hebt er dan 4 nodig voor 8 panelen.

• Frankvbr
schumacher schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:29:
[...]

Kan ik 4 zonnepanelen in een string zetten?
Hier vind je inspiratie.

Maar om tot een goede oplossing te komen, is het beter om een eigen topic te openen met afbeeldingen en exacte afmetingen van je dak.

Bijvoorbeeld:
-een rij panelen portrait zuid leggen (minder spreiding, hoger string voltage, 1 mppt nodig).
-APS DS3 micro-omvormers gebruiken. 2 panelen per omvormer, dus je hebt er dan 4 nodig voor 8 panelen.
Nieuw woning verduurzamen (warmtepomp/zonnepanelen/isolatie)

Gaat eigenlijk om 3 dakdelen. Schuin dak ga ik echter niet zelf doen. Plat dak woning zal met schaduw solaredge worden of iets dergelijks en de afstand tot garage levert graafwerk e.d. op.
Wil dus nu gewoon 8 panelen op kleine (garage dak) gaan leggen zodra ik de sleutels heb en dan daarna kijk ik wel verder.

Maar was vooral benieuwd wat generiek nu gedaan wordt. SF panelen zijn er helaas niet meer.

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-11 21:57
onetime schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:44:
TIJD VOOR DEEL 10! [small][
Tigo optimizers kunnen op alleen het 'probleem-paneel' worden toegepast, de rest van de string en de omvormer blijven dan ongewijzigd. Hou wel rekening met het feit dat Tigo een tekort aan stroom van dat paneel uitruilt tegen een lagere spanning om de stroom van de string zo hoog mogelijk te maken. Dat is dus de stroom die andere panelen op dat moment leveren. De string moet lang genoeg zijn om het verlies van spanning op te kunnen vangen.

.
Vraagje:

Ik zit te denken om mijn PV installatie een upgrade te geven.
Huidige situatie: 10 panelen van 365wp op oost west met een omvormer van Growatt 3000MTL-s
Mijn meterkast heb ik moeten vergroten omdat er ruimte te kort was.
Toen heb ik mijn oude meterkast met één installatieautomaat in de schuur geïnstalleerd naast mijn omvormer.
Dit omdat het toch over was en nu heb ik een extra mogelijkheid om hem uit te schakelen (ja i know onzin) .

Voor mijn upgrade heb ik een nieuwe hoofdaansluiting nodig van 3x25A ipv 1x. Een niet AC lijn naar de oude meterkast of gewoon rechtstreeks naar de nieuwe omvormer. Deze zou ik graag qua continuïteit ook van Growatt willen hebben, alleen heeft Growatt geen optimizers.
Nu lees ik hierboven dat ik dan een Tigo optimizer kan gebruiken alleen moet de string dan lang genoeg zijn.
Wat is dan lang? (100m solarkabel, haha 8)7 )
Ik zat te denken aan 8 panelen van 460wp
2x optimizer voor schaduw in de wintermaanden
4x optimizer voor schaduw van de boven verdieping van de buren, zon vanaf 12 a 13h
2x geen zonder

Alles op plat dak
5x op het WZW
3x op het ZZW

Zal dit lang genoeg zijn om het spanningsverlies op te kunnen vangen?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@lifefix Als je verschillende oriëntaties gaat combineren moet je eigenlijk op alle panelen optimizers hebben.

Als 4x Vmp van je panelen binnen het bereik van de MPPT zit zal het wel goed gaan. Jij hebt de specs.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• lifefix
onetime schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:49:
@lifefix Als je verschillende oriëntaties gaat combineren moet je eigenlijk op alle panelen optimizers hebben.
Opzig waar, maar ook met z'n klein verschil? Met een hoek van 45 graden oke, maar met 13 graden..
Als 4x Vmp van je panelen binnen het bereik van de MPPT zit zal het wel goed gaan. Jij hebt de specs.
Het zijn de Canadian solar Hiku 460W
https://cdn.webshopapp.co...adian-solart-hiku-cs3.pdf
Dus 41.5V Vmp

• onetime
  • Niet online
lifefix schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:50:
[...] Opzig waar, maar ook met z'n klein verschil? Met een hoek van 45 graden oke, maar met 13 graden..
Wat is het absolute verschil in graden tussen de oriëntaties? Cos(verschil-hoek)=redelijke indicatie efficiëntie.
[...] Het zijn de Canadian solar Hiku 460W
https://cdn.webshopapp.co...adian-solart-hiku-cs3.pdf
Dus 41.5V Vmp
Is 165V boven de Vmppt ondergrens van je omvormer? ....

edit: @lifefix waarom eigenlijk een upgrade naar 3x 25A? Het 5,5kWp systeem uit mijn .sig zit ook op 1x 25A.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 02-04-2022 00:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ronald
@lifefix https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ Voer maar in, kleine verschillen worden snel groot.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cvdenzen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-08 10:46
Gratje schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:34:
@cvdenzen Doel je nu op mijn post? Mijn Panelen en micro-omvormers komen op een eigen groep. helemaal los van de orginele installatie.
Van 3 fase (5x VD draad) naar de garage. Daar worden de 3 fases opgeplitst in 3x 1 fase om zo de omvormers te verdelen over de 3 fases.
Alle 3 de 1 fases worden afgezekerd met een 16A/30mA aardlekautomaat. Dus 32A kan er nooit gaan lopen.
En de orginele 3-fase word ook gewoon afgezekerd met een aardlekautomaat.

Doel je niet op mijn post. dan heb ik niets gezegd ;)
Nee, ik doel niet op jouw post.

• cvdenzen

Ik heb ook een klimgordel gebruikt. Enkele tips: Leer wat bergbeklimregels. Gebruik klimtouw. Er moet rek in zitten om een eventuele val op te vangen. Gebruik de juiste karabiners. Weet waar je die moet vastmaken aan je klimgordel. Bevestig je touw aan een stevig punt. Weet hoe je een betrouwbare knoop legt. Ik heb mijn klimtouw met een dubbele achtknoop aan twee keilbouten met ogen in de betonnen vloer van de zolder gezekerd.
Gebruik je gezonde verstand: bedenk wat er gebeurt als je valt, waar komen de krachten op te staan, waar slinger ik naartoe als ik val?
Ik heb het materiaal door het huis via de trappen en door het zolderraam op dak gekregen (met hulp van mijn zonen, die uiteraard ook gezekerd waren).
Ik had wel een steiger geplaatst omdat ik het lastig vond om de onderste rails, dichtbij de dakgoot, te plaatsen. Ik durfde niet in de dakgoot te gaan staan.
Gelukkig is het nog niet voorgekomen dat ik ben gevallen…
Succes!

• cvdenzen
UPDATE 3 APRIL 2022: Herstarten van de Experiabox heeft het probleem verholpen.
Vraag over de apsystems ecu-r. Sinds een internetstoring verzendt hij geen gegevens meer naar de cloud.
Dat is gebeurd op 25 maart, dezelfde datum dat de ecu app vervangen is door de ema manager app.

Het eigenaardige is, dat de wifi hotspot nu continu aan lijkt te staan, ik kan via de ema manager app altijd verbinding maken met de ecu-r.
Ik heb een installateursaccount.
De ecu-r is via een vaste ethernetkabel verbonden aan het internet. Het ip-adres krijgt hij via dhcp van de experiabox. Ik heb dat adres vastgezet, leasetime is oneindig lang.
Via ema manager (dat is in de cloud) zie ik ecu-r versie R1.2.20, tijdzone gmt+8 (dat is niet goed). Laatste verbinding 2 april 19:19:57. Nu is het hier 2 april 13:23.

Als ik in de ema manager app de ecu app opstart (dan verbind ik dus met de wifi hotspot van de ecu-r):
Ik zie alle data, ook van voor 25 maart.
Het bolletje met internet verbinding in het hoofdscherm is groen.
Ecu versie 1.2.20.
Laatste verbinding 2 april 13:26 (het is nu 13:28 dus dat lijkt te kloppen).

Mijn vraag is: waarom zie ik (als eindgebruiker) de gegevens niet meer? Heeft iemand een oplossing hiervoor? Ik zit er zelf over te denken om een nieuwe eindgebruiker aan te maken, dat heb ik al eerder geprobeerd. Ik geloof dat hij toen klaagde dat de ecu-r al aan een andere gebruiker was gekoppeld of zoiets.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:56
Die had ik ook nog niet gezien: blijkbaar schakelt mijn Sunny Tripower 6kW string B (2130Wp NNW) uit als string A (6390Wp ZZO) in z'n eentje al het maximale omvormervermogen opwekt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKbCZZmpZ92ikNofJDQdp9MyELg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONg9O5TB474sBz3wZ8v9p9iT.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 02-04-2022 13:47 ]

• lifefix
onetime schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:59:
[...]

Wat is het absolute verschil in graden tussen de oriëntaties? Cos(verschil-hoek)=redelijke indicatie efficiëntie.

[...]

Is 165V boven de Vmppt ondergrens van je omvormer? ....

edit: @lifefix waarom eigenlijk een upgrade naar 3x 25A? Het 5,5kWp systeem uit mijn .sig zit ook op 1x 25A.
Nee deze zit tussen de 65 - 550V.
https://cdn.webshopapp.co...watt-mic-750-3300tl-x.pdf

Dat is een goeie, ik zit met 3680W in mijn hoofd per groep.
Ivm een mogelijke warmte dacht ik ook dat het wel lekker zou zijn om naar 3x25A te gaan, en je betaalt er tenslotte toch voor. :)
Maar is het dan niet handiger om mijn huidige omvormer te vervangen voor een grotere ipv er eentje bij hangen?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:02

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik lees hier (klik) dat DS3 en DS3-L omvormers NIET geschikt zijn voor panelen met 108 halve cellen.
(Maar waarom staat er niet).

Ik kan niet bedenken waarom.
Ik heb deze panelen op het oog: half-cut 108 cel 405WP Monokristallijn JAM54S30-405/MR-B
Datasheet

Datasheet DS3

Klopt het dat je DS3 omvormers niet kunt gebruiken voor deze panelen?

[ Voor 18% gewijzigd door vliegnerd op 02-04-2022 17:54 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:29
vliegnerd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:52:
Ik lees hier (klik) dat DS3 en DS3-L omvormers NIET geschikt zijn voor panelen met 108 halve cellen.
(Maar waarom staat er niet).

Ik kan niet bedenken waarom.
Ik heb deze panelen op het oog: half-cut 108 cel 405WP Monokristallijn JAM54S30-405/MR-B
Datasheet

Datasheet DS3

Klopt het dat je DS3 omvormers niet kunt gebruiken voor deze panelen?
Ik ben heel benieuwd. Ik heb toevallig die combinatie besteld.

• Termy

Termy

@vliegnerd je zou zeggen dat als je voldoet aan de specs het gewoon moet werken.. (Voc, Isc en zo).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Termy schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:27:
@vliegnerd je zou zeggen dat als je voldoet aan de specs het gewoon moet werken.. (Voc, Isc en zo).
Ja, idd. En het voldoet. Maar waarom die waarschuwing bij de webshop?

Ik kan ze natuurlijk mailen of bellen ofzo. Maar hoop op gebruikerservaring hier.

• Termy

Termy

vliegnerd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ja, idd. En het voldoet. Maar waarom die waarschuwing bij de webshop?

Ik kan ze natuurlijk mailen of bellen ofzo. Maar hoop op gebruikerservaring hier.
Ik heb het bij andere webwinkels nooit gezien en de datasheet zegt het ook niet dus tja. Je kunt die winkel mailen met de vraag maar echt logisch lijkt het niet.

• Ronald
54/108 panelen hebben zot lage spanning. Vmpp richting slechts 30V. Dus alleen op 'half cell' powerpoints te tracken, niet op bypass.

Maar dat probleem geld toch al voor het gemiddelde 60/120 cell paneel wat op minder dan 3/2e*26V Vmpp zit.

Niet dat het met micro's extreem belangrijk is om op bypass PP te tracken.

• Batilan
  • Laatst online: 13:06
Ronald schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:38:
54/108 panelen hebben zot lage spanning. Vmpp richting slechts 30V. Dus alleen op 'half cell' powerpoints te tracken, niet op bypass.

Maar dat probleem geld toch al voor het gemiddelde 60/120 cell paneel wat op minder dan 3/2e*26V Vmpp zit.

Niet dat het met micro's extreem belangrijk is om op bypass PP te tracken.
Wel fijn als je panelen landscape liggen op een schuin dak en je hebt een opkruipende / neergaande schaduw van een naastgelegen dak?

• katerke
  • Laatst online: 26-11 14:41
Kan er iemand mij helpen (eventueel naar een betere topic)

Hoe zit dat eigenlijk met mensen met sociaal tarief en zonnepanelen (België). Ik heb een familielid die in die situatie zit en zou wel voor die persoon een 8 (6 tal zou de lading ook dekken, situatie kan nog veranderen ) tal paneeltjes leggen aan de zuid/zuidoost zijde.

en hoe zit dat met de teruggave op het net ?

Ik vind nergens ( al wat gegoogled) een deftig antwoord.

---Intel Core i7 7700K, GIGABYTE GeForce RTX 3060 Ti, Asus TUF Z270 MARK 1 ---

• onetime
  • Niet online
Dat zit dan dus wel goed. 165V is boven de ondergrens van 65V.
Dat is een goeie, ik zit met 3680W in mijn hoofd per groep.
Ivm een mogelijke warmtepomp? dacht ik ook dat het wel lekker zou zijn om naar 3x25A te gaan, en je betaalt er tenslotte toch voor. :)
Hier de warmtepompboiler net binnen, 3,5A. Warmtepomp op het oog. 4,7A...
Dat telt niet op bij de stroom van de omvormer(s), maar gaat er juist vanaf.

Omdat echte selectiviteit met automaten toch niet realistisch is, kan je er eventueel aan voorbij gaan.
Maar je omvormers mogen samen best 25A kunnen leveren, en als je een continu verbruik in huis hebt mag je omvormer(s) dat ook nog leveren. Moet je groepenkast wel op de maximale stroom zijn ingericht, dus eerder 63A dan de standaard 40A. (de maximale 25A uit het net + de stroom van je omvormer(s) ~+50A...)

En die 25A is de minimale waarde van je hoofdzekering. Zou ook 35A kunnen zijn, en dan dat x2 kom uit op een kast die intern 70A -> 80A (standaard waarde, 40A, 63A, 80A, ...) kan hebben.
Maar is het dan niet handiger om mijn huidige omvormer te vervangen voor een grotere ipv er eentje bij hangen?
Hangt helemaal van de situatie af.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-11 11:47
Ik heb een SMA 5000TL-20 met daaraan 7120wp op oost-west plat dak opstelling. Gisteren is de omvormer gestopt met foutmelding 1302 "Wachten op netspanning". Ik krijg het echter niet meer opgelost.
In de logging zie ik dat dit na een tijdje pieken op 5000w gebeurde. Ruim een week geleden gebeurde het ook al (niet op een piek), toen was resetten genoeg. AC om, DC stekkers eruit, en weer erin, starten gaan. Nu niet meer helaas.
Het vreemde is, de omvormer logt nog wel gewoon spanning op alle fases, allemaal normale spanning (± 240v). Er wordt wel spanning gemeten, maar toch een foutmelding wachten op netspanning. Ook heb ik met multimeter gecheckt, vanaf de N op alle fases spanning.
Ik heb de kast open gemaakt, maar zie niks geks.
Iemand suggesties? Hiervoor draaide ik ruim een jaar lang een goodwe 5000dt goed, maar was verleid om een sma omvormer via mp op de kop te tikken ivm betere monitoring opties. De omvormer draait sinds december ok, tot nu. Wellicht was de DC wattage te hoog, ik zie in de datasheet dat wp maximaal 5100 mag zijn. Ik deed daar eigenlijk makkelijk over vanwege binnen grenzen blijven van A en V van de panelen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

migjes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:56:
[...]

een leverancier koopt vaak een pallet of een halve pallet met omvormers in 1x.
dat bespaart vaak nog wat 10tjes op de omvormers. ;)
(met panelen gaat dat nog harder dat kan oplopen tot 2cent per Wp, paneel 350Wp tikt aan. ;) )
dus ja, die leveren graag wat ze al hebben of goedkoop kunnen krijgen.

en ook de kennis onder het personeel is belangrijk.
spul wat bekent is installeert makkelijker.

dus ja dit zie je vaker. ;)

goed plan maken voor je zelf is wel handig.
maar dat doe je in een eigen topic. ;)
(als ik dit zo lees wat je schrijft, dan kun je veel kanten op, met allemaal voor en nadelen. aan jouw wat je wil. ;) )
Ah vandaar :). En als ik het op 2 platte daken wil leggen: 1 volledig schaduwvrij en 1 dak wellicht wat schaduw van bomen, is dan een combinatie serieel/Enphase bv mogelijk of toch alles Enphase?
Ik vind de andere voordelen van Enphase ook wel prettig, low voltage en uitlezen per paneel (al is dat natuurlijk geen duizenden euro's waard).

Overigens zodra de offertes binnen zijn zal ik een topic openen , maar ik heb weinig geduld ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2022 09:09 ]

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

alwind schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:18:
[...]

Ik ben heel benieuwd. Ik heb toevallig die combinatie besteld.
Ik ook :( Ik denk dat de de panelen ga annuleren en in plaats van 108 halve cellen, 120 halve cel panelen ga bestellen.

De spanning van die 405W JA Solar panelen is maximaal 26V (zie grafiek datasheet) en dat is maar NET binnen de MPTT specs van de DS3L.

“Het zou moeten werken…”, denk ik… Maar twijfel toch omdat het net op het randje is. De DS3 werkt sowieso niet.

Ik kan mijn bestelling nu nog annuleren/wijzigen, dat lijkt toch verstandiger.

• twain4me

twain4me

Ik zoek een montagesysteem voor op een bitume (schuin) tuinhuisdakje
ik dacht eigenlijk aan lekker simpel en esdec zijn montagesysteem voor bitume.

Afbeeldingslocatie: https://eu.esdec.com/wp-content/uploads/2020/02/ClickFit-Basic-Bitumen-Lichtgewicht.jpg

Echter het probleem is dat er een zak in het dak zit (inmiddels stabiel) maar doordat er in het esdec systeem geen stel mogelijkheid zit wordt de rails dus een banaan, weet iemand een soort gelijk simpel systeem maar dan met stel mogelijkheden?

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 03-04-2022 09:36 ]

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
vliegnerd schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:15:
[...]

Ik ook :( Ik denk dat de de panelen ga annuleren en in plaats van 108 halve cellen, 120 halve cel panelen ga bestellen.

De spanning van die 405W JA Solar panelen is maximaal 26V (zie grafiek datasheet) en dat is maar NET binnen de MPTT specs van de DS3L.

“Het zou moeten werken…”, denk ik… Maar twijfel toch omdat het net op het randje is. De DS3 werkt sowieso niet.

Ik kan mijn bestelling nu nog annuleren/wijzigen, dat lijkt toch verstandiger.
Aaj, daar heb ik ook niet naar gekeken. Ik heb DS3's en JA solars 405W panelen. de DS3's zijn al binnen de panelen nog niet.
Op youtube heb ik dit filmpje gevonden:
YouTube: 10 zonnepanelen oostwest franse kap Trina 395wp Vertex S met DS3 van...
En daar worden Trina 395Wp Vertex S geplaatst icm DS3. En die hebben ook een soortgelijke MPTT van max 34V.
Dus ben ook benieuwd of dit echt niet gaat.

In de tussentijd wel iets raars gevonden m.b.t. de PPT voltage:

Mijn DS3's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqU-s1MBFdOOoRL3OYBJ4LQRBhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzrF5FeX0DAsAPqhskzCQY4J.png?f=fotoalbum_large

De installateur zijn DS3's van 2 verschillende youtube filmpjes 1 DS3 met 32-55 V en de andere 22-55V:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5DShKsOGG05tBXPGt8ZkDHh1Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GwQY1j7SrWnWwoHtn15jRnH6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfdXfTAtnE3tfEcAzTzfASRfCEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hK74FGaFubg2PWU9tZnCP8tC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Gratje op 03-04-2022 11:50 ]

twain4me schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:34:

[Afbeelding]

Echter het probleem is dat er een zak in het dak zit (inmiddels stabiel) maar doordat er in het esdec systeem geen stel mogelijkheid zit wordt de rails dus een banaan, weet iemand een soort gelijk simpel systeem maar dan met stel mogelijkheden?
Ophoogblokje ertussen?
https://www.jenm-zonnepan...t-ophoogblokje-15-mm.html

Of extra alu / rubber plaatjes onder de dragers?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

padoempats schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:42:
Ik heb een SMA 5000TL-20 met daaraan 7120wp op oost-west plat dak opstelling. Gisteren is de omvormer gestopt met foutmelding 1302 "Wachten op netspanning". Ik krijg het echter niet meer opgelost.
In de logging zie ik dat dit na een tijdje pieken op 5000w gebeurde. Ruim een week geleden gebeurde het ook al (niet op een piek), toen was resetten genoeg. AC om, DC stekkers eruit, en weer erin, starten gaan. Nu niet meer helaas.
Het vreemde is, de omvormer logt nog wel gewoon spanning op alle fases, allemaal normale spanning (± 240v). Er wordt wel spanning gemeten, maar toch een foutmelding wachten op netspanning. Ook heb ik met multimeter gecheckt, vanaf de N op alle fases spanning.
Ik heb de kast open gemaakt, maar zie niks geks.
Iemand suggesties? Hiervoor draaide ik ruim een jaar lang een goodwe 5000dt goed, maar was verleid om een sma omvormer via mp op de kop te tikken ivm betere monitoring opties. De omvormer draait sinds december ok, tot nu. Wellicht was de DC wattage te hoog, ik zie in de datasheet dat wp maximaal 5100 mag zijn. Ik deed daar eigenlijk makkelijk over vanwege binnen grenzen blijven van A en V van de panelen.
Heb je ook tussen de fases onderling gemeten? Is de aarde aangesloten?
Heb nog wel een SMA 6.0 tripower liggen om dingen uit te sluiten, maar je woont niet in de buurt van Roosendaal zeker....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

[Afbeelding]

Pootje door zagen, stripje erlangs, zelf instelbaar maken.....

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
Sport_Life schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:07:
[...]

Ah vandaar :). En als ik het op 2 platte daken wil leggen: 1 volledig schaduwvrij en 1 dak wellicht wat schaduw van bomen, is dan een combinatie serieel/Enphase bv mogelijk of toch alles Enphase?
Ik vind de andere voordelen van Enphase ook wel prettig, low voltage en uitlezen per paneel (al is dat natuurlijk geen duizenden euro's waard).

Overigens zodra de offertes binnen zijn zal ik een topic openen , maar ik heb weinig geduld ;).
ik denk dat je eens moet kijken naar het tigo systeem, dat combineert serieel met optimizers.
of anders solaredge.

maar mij is dit soort logging per paneel nog geen 100€ waard.
daar kijk je een keer naar, en heb je het wel gezien, het blijft niet leuk. ;)

waarde zit er eerder in dat je nu hele vreemde situaties kunt oplossen, en soms betere setjes kunt maken. ;)

geduld is met PV wel nodig, als het eenmaal licht/ligt dan duurt het altijd nog jaren voordat je het hebt terug verdiend. ;)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

migjes schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:39:
[...]

ik denk dat je eens moet kijken naar het tigo systeem, dat combineert serieel met optimizers.
of anders solaredge.

maar mij is dit soort logging per paneel nog geen 100€ waard.
daar kijk je een keer naar, en heb je het wel gezien, het blijft niet leuk. ;)

waarde zit er eerder in dat je nu hele vreemde situaties kunt oplossen, en soms betere setjes kunt maken. ;)

geduld is met PV wel nodig, als het eenmaal licht/ligt dan duurt het altijd nog jaren voordat je het hebt terug verdiend. ;)
Probleem is dat veel leveranciers überhaupt geen tijd of materiaal hebben , dus de keuze wordt dan de duurdere sets (Enphase/ SolarEdge) of niets/uitstellen. Maar dan loop je ook weer rendement mis. (500e per maand in de zomer met 36 panelen?).
Dus stel ik krijg 3 maanden eerder Enphase erop dan levert dat 3x500 = 1.500 euro op.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2022 11:02 ]

• Mojo
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Ik heb wat advies nodig... Ik heb een bestaande installatie met zonnepanelen op mijn schuurtje verwijderd, omdat er een compleet nieuwe overkapping in de tuin geplaatst is. Die setup bestond uit een Goodwe 1500NS omvormer (met één MPPT) die ik toevallig over had en drie Panasonic HIT panelen 325WP (96 cell) om zo in alle gevallen aan de opstartstroom (120V) van de omvormer te komen. Met normale panelen was dat wat kritisch geweest. Ze liggen op een hoek van 10graden op zware betonvoeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv6IsrrIRy7avVbZc5fpzC0P-h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amvtM956RYAcSKQLQKDQgn1d.jpg?f=user_large

Inmiddels is de overkapping geplaatst en heb ik de drie zonnepanelen teruggelegd. Werkt uitstekend; maar ik heb nu plek om nog wat uit te breiden. Ik kan nog drie extra panelen kwijt op de uitbouw. Met nog eens 3x 325WP panelen top ik wel iets af op de omvormer, maar dat overleef ik wel. Nu is het probleem echter; ik kan nergens meer die panelen krijgen.

Wat kan ik nu doen om uit te breiden. Ik kan de panelen niet zien, dus kleur e.d. maakt me niet zo veel uit. Panelen met een gelijkwaardige Wp kan volgens mij niet zomaar; want de stroomsterkte en spanning wijkt af. Met optimizers los ik dit probleem denk ik ook niet zomaar op.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:25:
[...]

Pootje door zagen, stripje erlangs, zelf instelbaar maken.....
mja maar dan moet ik dat gaan lopen doen, en daar heb ik dus helemaal geen zin in (tis mijn dak niet) , mag prima wat kosten, maar liever geen moeite :+ die afstands blokjes die @AUijtdehaag linkte kende ik nog niet.. misschien is dat wel wat.

• Naalroc
  • Laatst online: 30-11 16:49

[Afbeelding]

Wat dacht je van een stokschroef, die past ook op die rails, normaliter gebruikt voor een golfplaten dak.
Moet er wel ergens in de buurt van die rail een balk zitten natuurlijk, waar die schroef in kan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Mojo deze 3 verkopen en er 6 "normale" gebruikte (identieke) panelen van 260-350wp voor terugkopen.
Met 6 panelen komt je opstartspanning niet meer zo kritisch

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 03-04-2022 14:12 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gratje schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:44:
[...]

In de tussentijd wel iets raars gevonden m.b.t. de PPT voltage:

Mijn DS3's:

[Afbeelding]

De installateur zijn DS3's van 2 verschillende youtube filmpjes 1 DS3 met 32-55 V en de andere 22-55V:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja weird. Maar die 22V spanning zie je ook bij de DS3-S die niet in Europa wordt aangeboden (maar dan niet tot 55V). Misschien een exemplaar uit een andere 230V regio ofzo. Die 22V start is niet standaard

De EMEA exemplaren zouden 32-55V moeten zijn en 25-55 voor de DS3-L

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 03-04-2022 12:49 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• padoempats
AUijtdehaag schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:20:
[...]

Heb je ook tussen de fases onderling gemeten? Is de aarde aangesloten?
Heb nog wel een SMA 6.0 tripower liggen om dingen uit te sluiten, maar je woont niet in de buurt van Roosendaal zeker....
Jaaaa hij loopt weer! Het was de aardeconnectie die niet goed was. Weerstand van aarde van andere groep gecheckt met aarde op het boord en niks. Nou weet ik dat toen ik hem ging aansluiten er bij de klem van de aarde stukje plastic was gebroken en daarom dus nauwelijks contact maakte schijnbaar.

Ik heb het zo opgelost. Hoor graag of dit een veilige oplossing is om alsnog aarde te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S2doutbS9vt8tcpLsKfUfHe8_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkOkg4iUC729uHfS32rf5V5O.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@padoempats hooguit nog een kabelschoentje, verder OK zo :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• padoempats
Proton_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:40:
@padoempats hooguit nog een kabelschoentje, verder OK zo :)
Ja heb ik maar gat vd ring was veel te groot, draad nu om de schroef en heel strak gedraaid onder een ring

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Mojo met Tigo's aan de Pana's kan je volgens mij wel een string maken met panelen met hogere stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gratje schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:44:
[...]

Aaj, daar heb ik ook niet naar gekeken. Ik heb DS3's en JA solars 405W panelen. de DS3's zijn al binnen de panelen nog niet.
Op youtube heb ik dit filmpje gevonden:
YouTube: 10 zonnepanelen oostwest franse kap Trina 395wp Vertex S met DS3 van...
En daar worden Trina 395Wp Vertex S geplaatst icm DS3. En die hebben ook een soortgelijke MPTT van max 34V.
Dus ben ook benieuwd of dit echt niet gaat.
Die Trinas zijn 120 cell en 34V. De JA Solar 108 cell 26V.

Ik denk dat het echt niet zal gaan :(

• Gratje
  • Niet online
vliegnerd schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:22:
[...]

Die Trinas zijn 120 cell en 34V. De JA Solar 108 cell 26V.

Ik denk dat het echt niet zal gaan :(
Waar haal jij die 26V vandaan?

Ik heb deze panelen in 405Wp versie:

https://cdn.webshopapp.co...7090/jam54s30-390-415.pdf

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
Bij mij komen ze donderdag zonnepanelen installeren. 90% op regen.
Kan dat geen kwaad qua lekkages enzo? Gaan toch een paar dakpannen opzij op het dak.

Stop chasing the dream, you're already living it

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gratje schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:24:
[...]

Waar haal jij die 26V vandaan?

Ik heb deze panelen in 405Wp versie:

https://cdn.webshopapp.co...7090/jam54s30-390-415.pdf
Uit de datasheet van exact die panelen… maar ik keek vanmorgen scheef ofzo. Want als ik nu kijk staat er echt 32V of zo in de grafieken.

Dat is een stuk beter!

EDIT: linksonder zie je wel dat bij zomer temperaturen de Vmpp zakt tot ruim onder de 30V.

Met DS3L zou het nog steeds kunnen werken. Maar ik snap de opmerking van de webshop stukken beter.

[ Voor 18% gewijzigd door vliegnerd op 03-04-2022 14:33 ]

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
Wat is een geschikte 3 fase omvormer voor een oost/west opstelling, 8x 345wp west. 7x 360wp oost. Jinko panelen.
Ik heb nu een Omnik 4k-TL.

• Gratje
  • Niet online
vliegnerd schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:28:
[...]

Uit de datasheet van exact die panelen… maar ik keek vanmorgen scheef ofzo. Want als ik nu kijk staat er echt 32V of zo in de grafieken.

Dat is een stuk beter!!
31.21 V @ 1000W/m2 en 29.47 V @ 800W/m2.

Dus het zal iig kantje boord zijn. Hopelijk heeft iemand ze toevallig al liggen. Want ik zit al 3 weken op mijn panelen te wachten.
Of iemand die ons gerust kan stellen dat het wel werkt. Want Operation voltage van de DS3 is 26-60VDC. Dus werken doen ze volgens mij wel. Alleen op de MPPT werkt is de vraag.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gratje schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:32:
[...]

31.21 V @ 1000W/m2 en 29.47 V @ 800W/m2.

Dus het zal iig kantje boord zijn. Hopelijk heeft iemand ze toevallig al liggen. Want ik zit al 3 weken op mijn panelen te wachten.
Of iemand die ons gerust kan stellen dat het wel werkt. Want Operation voltage van de DS3 is 26-60VDC. Dus werken doen ze volgens mij wel. Alleen op de MPPT werkt is de vraag.
Anders DS3 omruilen voor DS3L? Met de huidige tekorten enzo, heb je goede kans omdat met weinig verlies te doen. Misschien dat iemand anders de omgekeerde ruil wil?

• migjes
Sport_Life schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:01:
[...]

Probleem is dat veel leveranciers überhaupt geen tijd of materiaal hebben , dus de keuze wordt dan de duurdere sets (Enphase/ SolarEdge) of niets/uitstellen. Maar dan loop je ook weer rendement mis. (500e per maand in de zomer met 36 panelen?).
Dus stel ik krijg 3 maanden eerder Enphase erop dan levert dat 3x500 = 1.500 euro op.
ik snap het probleem, maar pas op, angst om iets te missen.
angst is nooit een goede raadgever. ;)

een setje op het dak, dat had je eigenlijk een jaar of 5-10 geleden moeten doen.
dan was alles nu terugverdiend en erg effectief.

je hebt je TVT, die kan x jaar zijn.
maar eigenlijk wil je een setje 10+ jaar op dak hebben, elk extra jaar na je TVT is pas iets van winst.
dus ja je hebt best wel veel geduld nodig voor PV, dat veranderd niet dat heb je nodig.

(maar kijk goed rond, er zijn altijd mogelijkheden, en denk creatief dan komt het wel goed.)
Chris96 schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:29:
Wat is een geschikte 3 fase omvormer voor een oost/west opstelling, 8x 345wp west. 7x 360wp oost. Jinko panelen.
Ik heb nu een Omnik 4k-TL.
tot de 2x12x3??Wp dat heb je eigenlijk het liefste op 1fase.
pas daar boven begint 3 fase een must te worden.
(maar er is ook een groot grijs gebied, afhankelijk van de situatie.)

ik heb zelf 2x7x245 + 1x10x300Wp op een 1 fase 4kW omvormer.
en nog is door oost-west de omvormer eigenlijk niet "vol". ;)

ook voor het afrekenen van de kWh's heb je geen 3fase omvormer nodig.
intern worden de fase op en af getrokken etc etc, dus daar maakt het niks voor uit. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 03-04-2022 14:41 ]

vliegnerd schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:28:
[...]

Dat is een stuk beter!

EDIT: linksonder zie je wel dat bij zomer temperaturen de Vmpp zakt tot ruim onder de 30V.

Met DS3L zou het nog steeds kunnen werken. Maar ik snap de opmerking van de webshop stukken beter.
En wat gebeurt er met streepje schaduw en diode in bypass......

1 PVoutput . Dongen NB

• Gratje
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:41:
[...]

En wat gebeurt er met streepje schaduw en diode in bypass......
Dan zal de spanning gok ik ook zakken.
Ik ga morgen wel eens bellen met mijn leverancier wat de opties zijn. Want zie dat de prijs al omhoog is gegaan van de DS3. Dus misschien kostenloos omruilen voor DS3-L en hopen dat de panelen niet aftoppen bij heel zonnig weer is denk ik de beste optie.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
tot de 2x12x3??Wp dat heb je eigenlijk het liefste op 1fase.
pas daar boven begint 3 fase een must te worden.
(maar er is ook een groot grijs gebied, afhankelijk van de situatie.)

ik heb zelf 2x7x245 + 1x10x300Wp op een 1 fase 4kW omvormer.
en nog is door oost-west de omvormer eigenlijk niet "vol". ;)

ook voor het afrekenen van de kWh's heb je geen 3fase omvormer nodig.
intern worden de fase op en af getrokken etc etc, dus daar maakt het niks voor uit. ;)
Met 5280wp dacht ik dat het misschien interessant zou zijn om 3F aan te sluiten.
Mede ook omdat er 5x 2.5mm kabel tot aan de werkschakelaar ligt.
Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic