Kan ik 4 zonnepanelen in een string zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-01 13:53
Kan ik 4 panelen in een string zetten? Ik lees vaak dat 5 het minimum is.
Op de achterzijde (zuid/oost) kan ik maar 4 panelen kwijt. Aan de voor zijde (noord west) makkelijk 6 a 7.
Ik zat dus te denken aan een sunny boy (SMA) met twee string inputs.
De Sunny boy 3.0 heeft als minimum Vmpp 110V.
4 panelen geven c.a. 4 * 35V (max Vmpp) = 140V. Is dat voldoende marge?
Ik zag ook panelen van Sunpower Maxeon P3 met een hogere spanning van c.a. 65V, dus kom ik makkelijk boven de 250V uit.
Dat lijkt me wellicht een betere keuze (ik denk dat de omvormer ook een beter rendement heeft bij hogere Vin) maar zijn een stuk duurder. Aan de voorzijde kan ik goedkopere panelen leggen.

Zijn er nog andere merken met een hogere paneel spanning?
Of is 4x 35V OK?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzBqGnozOW7AoRPl7cOWrCiA68M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVEAlQL2NZm8ujpncCo9FolR.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:43
Als je overdag geen schaduw hebt op die 4 panelen gaat het prima goed komen met een SMA. In tegenstelling tot de Chinese merken maakt SMA wat minimaal voltage betreft wel altijd waar wat ze in de datasheet beloven.
Zijn er nog andere merken met een hogere paneel spanning?
Eigenlijk niet echt. Of er moeten 72 cells of 144 half cells panelen met kleine cellen passen. Bijvoorbeeld 400 Wp panelen van 1 x 2 m.
Of je moet toevallig een partij Panasonic panelen tegenkomen op Marktplaats.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk anders eens naar een solis mini 1500. 60V is wakker worden, mpp tracker tot 50V.
https://www.solar-nu-webs...verter700-3600-349692.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door teacher op 29-03-2022 23:31 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Goodwe en growatt omvormers hebben vaak ook een breed mpp bereik. 4 panelen zou ik micro omvormers nemen van ap.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
Dank voor jullie input. Omdat ik oost west dak heb leek me 1 omvormer met twee string input wel geschikt. Ik heb weinig tot geen schaduw dus liever geen micro omvormers of optimizers. Maar op papier zou het moeten werken. Ben vooral benieuwd of in praktijk vier panelen problemen geeft met omvormers vanaf 110v. Iemand die dit heeft gedaan?
En ALS ik panelen wil met een hogere spanning, zit ik dan aan sunpower vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30
ik heb sinds vorige week een set van slechts 3 panelen (JA solar 370Wp) op het tuinhuisje gelegd met een stringomvormer… Werkt prima.
Wel uiteraard een geschikte (kleine) omvormer ervoor kiezen..

Ik had twee opties uitgezocht, die beiden een MPPT en start spanning hebben vanaf zo’n 50 a 60V… dus ruim voldoende marge:

- Solis Mini 5g 1kW omvormer:
https://www.ginlong.com/s...3600w_mini_s6_global.html

- Goodwe XS series 1kW omvormer
https://nl.goodwe.com/Pub...df/GW_XS_Datasheet-NL.pdf

Ik heb uiteindelijk voor de Solis gekozen:
meer info zichtbaar op het display, ziet er goed uit, hogere max input current (14A string current bij het nieuwste model)

SMA had geen omvormers voor deze lage vermogens (1kW), en specificeert een veel hogere startspanning. Jij zou voor je twee orientaties voor bijna de prijs van 1 SMA zelfs twee van de genoemde losse omvormers kunnen nemen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
die Solis mini zijn inderdaad ook het overwegen waard.
Als ik kijk naar sunnyboy 1.5 zie ik in de datasheets min input spanning 50V en Mpp range vanaf 160V.
Wat betekent dat? Wat doet deze inverter met bv 100V input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-05 15:48
Kijk naast de Solis Mini ook eens naar de Solis S5 2.5K. Die start ook met 60V en heeft 2 MPPTs, waardoor je ook direct de andere string op deze omvormer kunt aansluiten. Dan ben je met 1 omvormer klaar.
Link: https://www.ginlong.com/nl/s5_1p_inverter2/37867.html

En je kunt kijken naar panelen van 400-450 Wp. Die heb je ook in lengtes van ca. 175 cm, ze hebben dan wel een breedte van ca. 115 cm in plaats van ruim 100 cm. Dat scheelt ook weer iets in spanning.

[ Voor 27% gewijzigd door schumacher op 31-03-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:10
@Jimmyboy1
als ik even snel in de datasheet van de SMA sunnyboy 3.0 t/m 6.0 kijk.
dan zie ik:
Min. ingangsspanning / start-ingangsspanning 100 V / 125 V

dit betekend:
min ingangsspanning = 100Vmpp
min start-ingangsspanning = 125Voc.

maar om een omvormer te laten starten is dus de 125Voc nodig.
de Voc is alleen afhankelijk van de temperatuur die de cellen hebben.
normaal neem je hier een 10% voor (maar in de ochtend is het altijd wel een beetje kouder als in de middag, dus hoe belangrijk dit is is een andere vraag)
dan zou je dus 125+10% = 137Voc nodig voor 100% werking.
(dit is ook zo voor de Vmpp, maar die 10% mag je zelf uit rekenen.)

137/4 = 34Voc paneel en je omvormer start wel.
dus 4 panelen op een SMA sunnyboy 3.0 t/m 6.0 het werkt wel, geen probleem.

ik raad dit allen niet aan.
gewoon omdat dit soort omvormer tussen de mpp en de DC/AC convertor er +/-360V van maken.
als je van 100V naar 360V moet converteren dan heb je meer verlies als van 360V naar 360V.
en als er ergens een dotje schaduw is, dan schakelt een diode in het paneel een stukje paneel uit.
dit maakt je Vmpp/Voc ook een stukje lager met het probleem dat je al aardig op de grens zit.
dit maakt je dus heel gevoelig voor schaduw.
maar als het niet anders kan, dan is het geen probleem. ;)

dan heb je ook nog solis goodwe en zo voort ......
die hebben vaak een lagere start V, maar dat is vaak allen maar op papier zo.
(en een setting in de bios van het apparaat.)
intern werken ze net zo als een SMA, ze converteren eerst naar 360V om er na een AC van te maken.
dus eigenlijk meer een reclame vermelding als echt kunnen. ;)
(oke je kunt nog wel zeggen dat ze dan iets minder last hebben van schaduw uit val, maar dat is marginaal.)

verder 10 panelen oost west?
zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
omdat oost en west op zulke andere momenten hun top halen heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.
een 3000W omvormer (zoals de sunnyboy 3.0) die mag echt meer Wp hebben als 10x390Wp als het oost-west is. >:)
(hoeft ook niet perse, maar mag wel.)

(om al deze problemen niet te hebben, heb ik 2x7x245Wp panasonic panelen.
die leveren ook een hoge Vmpp/Voc. ik zit liever niet te werken op de marges van een dynamische systeem. ;) )

dus alles kan wel, maar probeer echt of je niet ergens nog 1 of 2 panelen tussen gestouwd krijgt.
desnoods weten we hier nog wel een paar extra tukjes. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Jimmyboy1
check ook dit soort panelen:
https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
36Vmpp en 44Voc, maakt het net iets dragelijker om zo een kleine set te maken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
@migjes ja precies. Klopt helemaal. Een lage input spanning zal meer verlies geven tijdens de DC/DC step up naar 365v. Sommige merken geven een rendement grafiek van de input spanning. Maar kan zo maar 2a3 % schelen. En dit probleem geldt voor alle types string inverters. Dus ik moet met de spanning omhoog of toch maar micro omvormers. Wellicht kan ik nog een paneel kwijt op het dakkapel, maar liever niet. Maar ik zit liever ook wat verder van de marges af. Inderdaad met oost west kan de omvormer kleiner zijn dan tot Wp ivm niet gelijktijdig leveren oost west.

@schumacher dank voor de tip Solis met twee strings. Ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:58
schumacher schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:24:
Kijk naast de Solis Mini ook eens naar de Solis S5 2.5K. Die start ook met 60V en heeft 2 MPPTs, waardoor je ook direct de andere string op deze omvormer kunt aansluiten. Dan ben je met 1 omvormer klaar.
Link: https://www.ginlong.com/nl/s5_1p_inverter2/37867.html
Deze heb ik ook hangen met twee strings van maar drie panelen. Werkt prima, de omvormer gaat met zonsopgang aan en blijft werken tot het donker is.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
@Tupolev welke panelen gebruik je? Wat is de Vmpp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
Jimmyboy1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:28:
@Tupolev welke panelen gebruik je? Wat is de Vmpp?
Panelen zijn 375Wp met een Vmpp van 35.9, in het begin heb ik de stringspanning wel bekeken en die was altijd wel boven de 100V. Ruim voldoende marge voor de omvormer.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jimmyboy1 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:48:
@migjes ja precies. Klopt helemaal. Een lage input spanning zal meer verlies geven tijdens de DC/DC step up naar 365v. Sommige merken geven een rendement grafiek van de input spanning. Maar kan zo maar 2a3 % schelen. En dit probleem geldt voor alle types string inverters. Dus ik moet met de spanning omhoog of toch maar micro omvormers. Wellicht kan ik nog een paneel kwijt op het dakkapel, maar liever niet. Maar ik zit liever ook wat verder van de marges af. Inderdaad met oost west kan de omvormer kleiner zijn dan tot Wp ivm niet gelijktijdig leveren oost west.

@schumacher dank voor de tip Solis met twee strings. Ga ik naar kijken.
ach je moet het relatief zien. (dus probeer te begrijpen wat ik schrijf aan relativiteit, ik probeer geen dood zondes te schrijven allen dingen duidelijk te maken.)
door de lage Vmpp zak je wel een 5%
(is meer als je denkt, het is 2/3% bij redelijk vermogen, maar veel meer bij laag vermogen.
zie deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en helaas is 50% van je jaar opbrengst bij laag vermogen.)

maar je doet ook 20% verliezen door oost-west.
zie mijn opbrengsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
(uitgerekend in kWh/kWp en opgeteld voor 365dagen. dus uitfactoren verschillende hoeveelheden Wp en zomer/winter)
in mijn stad zou ik eigenlijk bijna 1100kWh/kWp moeten kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
en dan is die 5% eigenlijk niks meer.

ik zou eigenlijk meer verlies verwachten van dat dakkapel, dat zorg voor schaduw.
en dan zakt de Vmpp/Voc en dat valt de mpp uit.

toch zijn er genoeg oplossingen te verzinnen. ;)
de jinko die ik gaf, of de panelen van @Tupolev die ook al iets meer Vmpp geven.
maar beste is: een paneel extra.

maar er is ook nog tigo, daar kun je ook naar kijken.
(solaredge, pas op die vinden 4 panelen ook niet leuk)
dat zijn optimizers voor panelen, is zelfs een speciale verzie die kan ook lange stringen aan.
dan kun je 14 panelen aan 1 mpp hangen.
en dan heb je een leuk extra voordeel, je kunt nu een paar panelen op het dakkapel plaatsen met een andere hoek.
(je zou ook 1 mpp van de omvormer met tigo kunnen doen, en zo allen het lastige gedeelte doen. ;) )

(ik snap eigenlijk je foto/leg plan niet. :?
daarmee bedoel ik waarom leg je panelen achter het dakkapel en niet er voor?
misschien zit er iets in de weg of zo? kan allemaal.
maar hierdoor krijg ik wel het gevoel dat je een probleem probeert op te lossen, wat misschien niet eens een probleem is, en dat is toch een beetje zonde. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 01-04-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Okay alle theorie ligt op tafel:D

De Solis 2,5 heeft nominale spanning van slechts 250V; en max Vmpp 450V is ook laag. Het diagram van @migjes zal dus een 100V opschuiven bij deze omvormer.

Maar... Of je lost het op met de Solis voor ~€600 en hier en daar wat lagere efficiëntie
Of met DS3's voor ~€1150 incl monitoring.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ronald schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:39:
De Solis 2,5 heeft nominale spanning van slechts 250V; en max Vmpp 450V is ook laag. Het diagram van @migjes zal dus een 100V opschuiven bij deze omvormer.
nop, dat zeg ik dus van niet.
het is de marketing die opschuift, niet iets in het apparaat.
schroef hem maar eens open, en meet het maar eens na.
het is gewoon te duur voor een fabrikant om dat allemaal aan te passen. ;)
(en helemaal als het een goedkoop merk is, dit zie je eerder bij de duurdere merken.
maar ja marketing is een machtige tool.)

het word pas anders zodra het niet een TL omvormer is zoals:
https://www.solar-nu-webs...0-web-incl-dc-switch.html
maar zijn die nog te koop? :?
(maar ook hier zie je een efficiëntie van 95,6% niet speciaal een juich getal, maar zijn wel te minste eerlijk. ;) )

maar ook zeg ik: geen probleem om een SMA SB 3.0 te gebruiken, er is voldoende Voc/Vmpp. ;)
(alleen liever, nogmaals liever een paneeltje extra gebruiken. ;)
zeg nergens dat er een probleem is. )

heb zelf een power-one, die heeft een start spanning van 200V, maar daar kun je in de bios de startspanning aanpassen.
dit gaat met een aantal variabelen, en dat maakt je max ook lager.
het aantal stapjes die ze kunnen zijn beperkt, dus startspanning omlaag is ook max omlaag.
maar dan moet eens zoeken op de oude tools voor die omvormer, geen idee of die nog bestaan?
ik vind nog wel deze:
http://sur.ly/o/stringtoo...0302031303633303531383930

uit eindelijk kan ik mijn omvormer dus ook laten opstarten met 65Voc (de oude 3.0 die ik had, de 4.2 die ik nu heb niet gecheckt hoe laag die gaat. ).
leuk dat het kan, maar bagger rendement (ja mijn omvormer heeft een meting intern op de bus naar de DC/AC convertor, die zie je niet vaak, maar dan zie je wel een stuk meer en heb je het zo door hoe het werkt als je verlaagt. ;)

ik dacht mij te herinneren dat een SMA SB X.0 dit ook kon?
maar dat moet je vragen aan @AUijtdehaag die heeft er wel eens mee gespeeld. :?
maar buiten dit probleem, het blijft te weinig Wp voor een oost-west, dus liever een paneeltje extra. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@migjes
Ik heb op een SMA 2.0, 1 paneeltje (96 cell) van 59 Vmpp.
De SMA ingesteld op minimaal 50 V opstartspanning.
Zie terras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPr3O1eA0H2EVQiCACNTfkWAd60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIlhxsOnQsHsPOMCTkVVSZxw.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
migjes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:33:
[...]

nop, dat zeg ik dus van niet.
het is de marketing die opschuift, niet iets in het apparaat
Waarschijnlijk heb je wel gelijk, als ik naar de datasheets kijk van de kleinere omvormers hebbben ze allemaal een iets lagere efficiency. Het is overduidelijk dat een lagere nominale spanning samengaat met een iets lagere efficiency. Op het totaalplaatje maak ik me hier niet zo druk om. Het werken op een lagere belasting heeft een veel groter effect en is uiteindelijk de belangrijkste factor voor de efficiency van de omvormer. Echter uiteindelijk is een paar procent meer efficiency niet voldoende om de meerkosten van een set micro’s op te brengen. Voor mijn set zou dat ongeveer een terugverdientijd van 30 jaar betekenen, zelfs met huidige tarieven.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Tupolev schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:25:
[...]

Waarschijnlijk heb je wel gelijk, als ik naar de datasheets kijk van de kleinere omvormers hebbben ze allemaal een iets lagere efficiency. Het is overduidelijk dat een lagere nominale spanning samengaat met een iets lagere efficiency. Op het totaalplaatje maak ik me hier niet zo druk om. Het werken op een lagere belasting heeft een veel groter effect en is uiteindelijk de belangrijkste factor voor de efficiency van de omvormer. Echter uiteindelijk is een paar procent meer efficiency niet voldoende om de meerkosten van een set micro’s op te brengen. Voor mijn set zou dat ongeveer een terugverdientijd van 30 jaar betekenen, zelfs met huidige tarieven.
tussen de DC/DC converter (bekend als een mpp) en de DC/AC convertor staat gewoon 350V als je netbeheerder 220V levert.
levert je netbeheerder een 230V dan zie je meer iets naar de 360V op de tussen bus staan.
en dit is zo voor alle TL type omvormers, helaas zijn dat de omvormer die nu verkrijgbaar zijn.
minder groot verschil voor de mpp (DC/DC convertor) de efficiënter hij is.

maar dan heb je ook nog shadefix/mppsweep/optitrack etc etc...
de schaduw afhandeling van de omvormer, als een paneel in de schaduw komt dan kunnen er 2 dingen gebeuren, 1 diode schakelt 1/3 van het paneel uit 2. de mpp schaalt iets naar beneden af om toch nog leuk uit de string te kunnen halen. hier heb je wel iets meer Vmpp/Voc nodig om dat te kunnen opvangen.

ik zelf vind dit verlies geen probleem, zoals ik al vaker melden.
en micro's is wat ik zeker ook afraad, dat is gewoon weg vaak te beperkt en/of te duur. ;)

maar zoals je hier boven al kunt lezen:
AUijtdehaag in "Kan ik 4 zonnepanelen in een string zetten?"
een SMA 2.0 kan ook gewoon ingesteld worden op 50V, veel lager nog als een solis dus.
zover ik mij kan herinneren kan een SMA SB 3.0 dit dus ook en heeft 2x een mpp.
(misschien zijn er nog andere omvormers die dit kunnen, geen idee.
er zijn wel 2500W omvormers met 2x een mpp, maar nog nooit een goede gezien voor oost-west. :-( )
veel beter als 2 losse omvormers. ;)

(maar helaas het blijft:
probeer een extra paneel ergens tussen gepropt te krijgen, en vele problemen verdwijnen dan als sneeuw op de panelen in de zon. ;)
meer rendement en betere vulling voor een 3000W omvormer. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyboy1
@migjes mooie rendement grafiek. Maar het is inderdaad vooral de power die het rendement bepaalt zoals ook @Tupolev stelt. Onderin gaan de lijnen haast vlak lopen. Meeste verlies zal in de step up Mpp zitten lijkt me, die wil een paar tientallen volt boven de top van de 230 sinus blijven, rond de 360 idd.
Legplan aan de west zijde is inderdaad nog voor verbetering vatbaar. Maar er staat een vrij grote boom die bijna blad begint te krijgen. Naarmate de zon hoger komt minder last van. Maar het stuk voor het kleine dakkapel zit redelijk in de schaduw na uurtje of vier.
Inderdaad zal het oost dakkapel voor schaduw zorgen, na ca 14.00 uur zullen ze in de schaduw gaan vallen en mag west t verder overnemen. Maar ik heb niet veel keus aan de oost kant. Wellicht toch een paneel op het dakkapel nog. Maar 3 van de 5 panelen in de schaduw gaat de schadefix niet meer rechtbreien....
Dat naar beneden bijstellen van de SMA, kan dat zomaar? Of heb ik dan tools nodig? Hopelijk niet nodig, maar wellicht kan schadefix dan nog iets doen als de panelen in de schaduw vallen.
Dank voor jullie uitgebreide reacties!!
Pagina: 1