Hallo,
We hebben een woning aangekocht en krijgen over een klein half jaar de sleutel.
Ben nu aan flink aan het inlezen om de belangrijkste zaken inzichtelijk te krijgen.
Ik heb al wat vragen, dus als iemand me al een beetje vooruit kan helpen (info of specifieke links) dan zou dat al fijn zijn.
Verder zal ik af en toe updaten/aanvullen.
Woning gegevens:
Bouwjaar 2004. HR++ glas. Wel veel raamoppervlak
Woonoppervlak +- 145m2
Inhoud +- 500-550m3
Deels (10x5) plat dak. Rest (6x7) schuin dak
Garage 7,75 x 3 meter
Voorzien van vloerverwarming, volgens de koper als hoofdverwarming maar ik heb nog geen specs.
Gasverbruik dus nog geen idee van. Huidige woning (1995, 145m2, 430m3) verbruiken we 750m3 gas.
Update: Gemiddelde in straat obv netbeheerder is 1400. Aanname voor nu: 1000-1200 kuub.
Plannen:
Zonnepanelen
Bij voorkeur alle daken voorzien van zonnepanelen. 30 a 40 stuks zouden moeten kunnen. Door de ligging verwacht ik wel maar 75 a 80% WP.
Dit betreft dus beide platte daken en schuin dak.
Ligging tuin is op het noorden, dus het zal waarschijnlijk een oost-west opstelling worden. Helaas deels risico op schaduw.
Dit moet ik nog flink uitwerken.
Isolatie
Voorkeur om het platte dak van de benedenverdieping (voornamelijk woonkamer) van buitenkant te voorzien van extra isolatie (omgekeerd dak isolatie). Doel is om de opwarming in de zomer van het dak te beperken en natuurlijk ook profijt van in de zomer. Bitumen op het dak is net 2 maanden oud, dus die vandaar voorkeur voor deze oplossing.
Zat te denken aan XPS + folie. Daarna de zonnepanelen erbovenop.
Airco
Plaatsen van airco op zolder en beneden (plat dak gedeelte).
Lucht/Water Warmtepomp
Ik wil volledig gasloos dus er moet een warmtepomp(boiler) komen.
Ik verwacht dat 300 liter ruimschoots voldoende is voor de toekomst en ga liever iets te groot zitten dan te klein.
Buitenunit en binnenunit van warmtepomp zouden dicht bij elkaar kunnen en zitten dan ook dicht bij de vloerverwarmingsverdeler.
Mijn twijfels/vragen tot nu toe:
- Wat is handig qua zonnepanelen bovenop de XPS. XPS, dan doek/folie, dan frames met zonnepanelen?
Of na het plaatsen van de zonnepanelen alsnog laag grind over xps folie heen?
- Warmtepomp + Warmtepompboiler (2 buitenunits) of combi?
- Locatie warmtepomp. Dit zal zolder of begane grond worden. Dus boven/onder de badkamer. Maakt dit nog iets uit
- Beperken verbruik warmtepompboiler. De 300 liter zal in de eerste jaren (kleine kinderen) een overcapaciteit hebben. Wat is handig/efficient? De temperatuur in het vat lager houden of vat niet volledig vol laten lopen.
- Hoe opwekking zonnepanelen/verbruik zo goed mogelijk afstemmen?
- Temperatuur warmtepompboiler ophogen?
- Buffervat voor vloerverwarming, zodat dit 's avonds gebruikt kan worden voor vloerverwarming?
We hebben een woning aangekocht en krijgen over een klein half jaar de sleutel.
Ben nu aan flink aan het inlezen om de belangrijkste zaken inzichtelijk te krijgen.
Ik heb al wat vragen, dus als iemand me al een beetje vooruit kan helpen (info of specifieke links) dan zou dat al fijn zijn.
Verder zal ik af en toe updaten/aanvullen.
Woning gegevens:
Bouwjaar 2004. HR++ glas. Wel veel raamoppervlak
Woonoppervlak +- 145m2
Inhoud +- 500-550m3
Deels (10x5) plat dak. Rest (6x7) schuin dak
Garage 7,75 x 3 meter
Voorzien van vloerverwarming, volgens de koper als hoofdverwarming maar ik heb nog geen specs.
Gasverbruik dus nog geen idee van. Huidige woning (1995, 145m2, 430m3) verbruiken we 750m3 gas.
Update: Gemiddelde in straat obv netbeheerder is 1400. Aanname voor nu: 1000-1200 kuub.
Plannen:
Zonnepanelen
Bij voorkeur alle daken voorzien van zonnepanelen. 30 a 40 stuks zouden moeten kunnen. Door de ligging verwacht ik wel maar 75 a 80% WP.
Dit betreft dus beide platte daken en schuin dak.
Ligging tuin is op het noorden, dus het zal waarschijnlijk een oost-west opstelling worden. Helaas deels risico op schaduw.
Dit moet ik nog flink uitwerken.
Isolatie
Voorkeur om het platte dak van de benedenverdieping (voornamelijk woonkamer) van buitenkant te voorzien van extra isolatie (omgekeerd dak isolatie). Doel is om de opwarming in de zomer van het dak te beperken en natuurlijk ook profijt van in de zomer. Bitumen op het dak is net 2 maanden oud, dus die vandaar voorkeur voor deze oplossing.
Zat te denken aan XPS + folie. Daarna de zonnepanelen erbovenop.
Airco
Plaatsen van airco op zolder en beneden (plat dak gedeelte).
Lucht/Water Warmtepomp
Ik wil volledig gasloos dus er moet een warmtepomp(boiler) komen.
Ik verwacht dat 300 liter ruimschoots voldoende is voor de toekomst en ga liever iets te groot zitten dan te klein.
Buitenunit en binnenunit van warmtepomp zouden dicht bij elkaar kunnen en zitten dan ook dicht bij de vloerverwarmingsverdeler.
Mijn twijfels/vragen tot nu toe:
- Wat is handig qua zonnepanelen bovenop de XPS. XPS, dan doek/folie, dan frames met zonnepanelen?
Of na het plaatsen van de zonnepanelen alsnog laag grind over xps folie heen?
- Warmtepomp + Warmtepompboiler (2 buitenunits) of combi?
- Locatie warmtepomp. Dit zal zolder of begane grond worden. Dus boven/onder de badkamer. Maakt dit nog iets uit
- Beperken verbruik warmtepompboiler. De 300 liter zal in de eerste jaren (kleine kinderen) een overcapaciteit hebben. Wat is handig/efficient? De temperatuur in het vat lager houden of vat niet volledig vol laten lopen.
- Hoe opwekking zonnepanelen/verbruik zo goed mogelijk afstemmen?
- Temperatuur warmtepompboiler ophogen?
- Buffervat voor vloerverwarming, zodat dit 's avonds gebruikt kan worden voor vloerverwarming?
:strip_exif()/f/image/Bzxlp6CYLzh7XCUdp3AYwVt4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zlQpnSl0C21Eo4bVmbe0ZZ2w.jpg?f=fotoalbum_large)