Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw woning verduurzamen (warmtepomp/zonnepanelen/isolatie)

Pagina: 1
Acties:

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11 10:54
Hallo,

We hebben een woning aangekocht en krijgen over een klein half jaar de sleutel.
Ben nu aan flink aan het inlezen om de belangrijkste zaken inzichtelijk te krijgen.
Ik heb al wat vragen, dus als iemand me al een beetje vooruit kan helpen (info of specifieke links) dan zou dat al fijn zijn.

Verder zal ik af en toe updaten/aanvullen.

Woning gegevens:
Bouwjaar 2004. HR++ glas. Wel veel raamoppervlak
Woonoppervlak +- 145m2
Inhoud +- 500-550m3
Deels (10x5) plat dak. Rest (6x7) schuin dak
Garage 7,75 x 3 meter
Voorzien van vloerverwarming, volgens de koper als hoofdverwarming maar ik heb nog geen specs.
Gasverbruik dus nog geen idee van. Huidige woning (1995, 145m2, 430m3) verbruiken we 750m3 gas.
Update: Gemiddelde in straat obv netbeheerder is 1400. Aanname voor nu: 1000-1200 kuub.

Plannen:
Zonnepanelen
Bij voorkeur alle daken voorzien van zonnepanelen. 30 a 40 stuks zouden moeten kunnen. Door de ligging verwacht ik wel maar 75 a 80% WP.
Dit betreft dus beide platte daken en schuin dak.
Ligging tuin is op het noorden, dus het zal waarschijnlijk een oost-west opstelling worden. Helaas deels risico op schaduw.

Dit moet ik nog flink uitwerken.

Isolatie
Voorkeur om het platte dak van de benedenverdieping (voornamelijk woonkamer) van buitenkant te voorzien van extra isolatie (omgekeerd dak isolatie). Doel is om de opwarming in de zomer van het dak te beperken en natuurlijk ook profijt van in de zomer. Bitumen op het dak is net 2 maanden oud, dus die vandaar voorkeur voor deze oplossing.
Zat te denken aan XPS + folie. Daarna de zonnepanelen erbovenop.

Airco
Plaatsen van airco op zolder en beneden (plat dak gedeelte).

Lucht/Water Warmtepomp
Ik wil volledig gasloos dus er moet een warmtepomp(boiler) komen.
Ik verwacht dat 300 liter ruimschoots voldoende is voor de toekomst en ga liever iets te groot zitten dan te klein.
Buitenunit en binnenunit van warmtepomp zouden dicht bij elkaar kunnen en zitten dan ook dicht bij de vloerverwarmingsverdeler.

Mijn twijfels/vragen tot nu toe:

- Wat is handig qua zonnepanelen bovenop de XPS. XPS, dan doek/folie, dan frames met zonnepanelen?
Of na het plaatsen van de zonnepanelen alsnog laag grind over xps folie heen?

- Warmtepomp + Warmtepompboiler (2 buitenunits) of combi?
- Locatie warmtepomp. Dit zal zolder of begane grond worden. Dus boven/onder de badkamer. Maakt dit nog iets uit
- Beperken verbruik warmtepompboiler. De 300 liter zal in de eerste jaren (kleine kinderen) een overcapaciteit hebben. Wat is handig/efficient? De temperatuur in het vat lager houden of vat niet volledig vol laten lopen.
- Hoe opwekking zonnepanelen/verbruik zo goed mogelijk afstemmen?
- Temperatuur warmtepompboiler ophogen?
- Buffervat voor vloerverwarming, zodat dit 's avonds gebruikt kan worden voor vloerverwarming?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
300 liter lijkt een goed idee voor een gezin. Wij hebben een 200l boiler en die douchen we geregeld leeg. Dat beetje extra water warm houden kost betrekkelijk weinig energie en alles wat weglekt komt ook nog in de woning terecht waar het 6-8 maanden van het jaar ook nog nuttig is. Ik zou daar niet op proberen te optimaliseren.

Vraag is vooral ook hoeveel vermogen je nodig hebt om het huis warm te krijgen en houden. Voor een woning uit 2004 zou dat niet al te veel moeten zijn. Maar je gaat ook nog 2 airco's plaatsen en die ook gebruiken voor verwarming (evt. alleen als het echt koud is)? In dat geval kun je waarschijnlijk prima uit de voeten met de kleinste warmtepomp en die ook nog het tapwater laten doen.

Het hele "slim gebruiken" van zonnestroom is volgens mij erg op de troepen vooruit. Tenzij je dit vanuit principe graag wil is er op dit moment geen financiële incentive om hier heel veel rekening mee te houden. Beetje is altijd slim, maar ik zou vooral ook de kat uit de boom kijken hier, want salderen moet eerst maar eens echt afgeschaft worden.

Op dit moment zijn accu's heel duur en kun je daarom complexe dingen verzinnen als buffervaten die je overdag oplaad etc., maar dat kost allemaal extra geld en extra complexiteit. De prijzen van accu's voor EV's zitten nu in €100-€150 range met het doel op <€100 binnen een paar jaar. Thuisaccu's zitten nu ~€1000. Thuisaccu's zijn zo duur omdat ze nieuw en niche zijn. Als die markt echt op stoom komt kan de prijs van thuisaccu's dus zomaar met een factor 10x gaan dalen. Het wordt dan veel interessanter om die stroom in een accu te bufferen dan in een boilervat, want zelfs in een gigantisch 1000l boilervat kun je max ~5kWh stroom kwijt (x COP = 20-25kWh-th). We weten niet wat over een paar jaar het gunstigst is en op welke termijn salderen afgeschaft wordt (maar iig niet voor 2024 en dan waarschijnlijk ook slechts geleidelijk), dus kun je financieel beter even afwachten, want de markt is op dit gebied erg dynamisch.

Als salderen afgeschaft wordt dan is het belangrijkste wat je opbrengst is in de winter is, want in de zomer heb je sowieso een overschot als je voldoende panelen hebt om op jaarbasis je verbruik te dekken. In de winter is voor een gegeven aantal panelen zuid onder een redelijk steile hoek het beste, maar dat kan alleen als je daar de ruimte voor hebt, want je moet voorkomen dat panelen elkaar in de schaduw zetten. Als je meer panelen kwijt kunt onder een lage hoek of met oost-west, dan winnen meer panelen het van minder maar optimaal georiënteerde panelen. Dit komt zeker ook doordat je met meer panelen meer van het diffuse licht pakt wat je voornaamste bron is bij bewolking (wat er in de winter veel is).

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:35
Als je de netbeheerder weet kun je open data downloaden van het verbruik per postcodegebied. Heb je in ieder geval alvast een idee van het mogelijke verbruik in die postcode en de woning(en)

• Frankvbr
Vraag is vooral ook hoeveel vermogen je nodig hebt om het huis warm te krijgen en houden. Voor een woning uit 2004 zou dat niet al te veel moeten zijn. Maar je gaat ook nog 2 airco's plaatsen en die ook gebruiken voor verwarming (evt. alleen als het echt koud is)? In dat geval kun je waarschijnlijk prima uit de voeten met de kleinste warmtepomp en die ook nog het tapwater laten doen.
Een airco zou inderdaad een goede backup zijn. Maar hebben die niet hetzelfde probleem als het echt koud is buiten?
Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk wat nu voor/nadelen zijn van warmtepomp/boiler apart/combi.
Als je boilervat aangevuld moet worden in de winter maar je huis moet ook verwarmt worden, is dat dan wel handig?
Ik moet me daar nog echt over inlezen, als je een link/tip hebt graag.
Het hele "slim gebruiken" van zonnestroom is volgens mij erg op de troepen vooruit. Tenzij je dit vanuit principe graag wil is er op dit moment geen financiële incentive om hier heel veel rekening mee te houden. Beetje is altijd slim, maar ik zou vooral ook de kat uit de boom kijken hier, want salderen moet eerst maar eens echt afgeschaft worden.

Op dit moment zijn accu's heel duur en kun je daarom complexe dingen verzinnen als buffervaten die je overdag oplaad etc., maar dat kost allemaal extra geld en extra complexiteit. De prijzen van accu's voor EV's zitten nu in €100-€150 range met het doel op <€100 binnen een paar jaar. Thuisaccu's zitten nu ~€1000. Thuisaccu's zijn zo duur omdat ze nieuw en niche zijn. Als die markt echt op stoom komt kan de prijs van thuisaccu's dus zomaar met een factor 10x gaan dalen. Het wordt dan veel interessanter om die stroom in een accu te bufferen dan in een boilervat, want zelfs in een gigantisch 1000l boilervat kun je max ~5kWh stroom kwijt (x COP = 20-25kWh-th). We weten niet wat over een paar jaar het gunstigst is en op welke termijn salderen afgeschaft wordt (maar iig niet voor 2024 en dan waarschijnlijk ook slechts geleidelijk), dus kun je financieel beter even afwachten, want de markt is op dit gebied erg dynamisch.
Een 1000 liter buffervat kost grofweg 1000 euro.
Een kleine reguliere buffervat kost ook al gauw 400 euro.
Bij 20 graden temperatuurverschil inderdaad 25kwh aan energie, maar dat temperatuurverschil kan je dat niet groter maken? Bijv. 30 tot 70? Zit je aan 50kwh energie. Met 's avonds een iets kleinere COP 's avonds dan overdag. Bij 10kwh a 15ct prijsverschil tussen tarief/teruglevertarief pak je dan 1,50 euro.
Dus moet je 400 keer in de levensduur hiervan gebruik maken.
Heb je ook nog effect op de levensduur van de warmtepomp omdat hij 's avonds niet hoeft te draaien?

Het is inderdaad deels principe, maar als het financieel uit kan (dus je legt er niet echt op bij), dan heeft het wel voorkeur om het meteen te doen i.p.v. weer achteraf.
En die megabuffervat gaat dan lekker de grond in.
Als salderen afgeschaft wordt dan is het belangrijkste wat je opbrengst is in de winter is, want in de zomer heb je sowieso een overschot als je voldoende panelen hebt om op jaarbasis je verbruik te dekken. In de winter is voor een gegeven aantal panelen zuid onder een redelijk steile hoek het beste, maar dat kan alleen als je daar de ruimte voor hebt, want je moet voorkomen dat panelen elkaar in de schaduw zetten. Als je meer panelen kwijt kunt onder een lage hoek of met oost-west, dan winnen meer panelen het van minder maar optimaal georiënteerde panelen. Dit komt zeker ook doordat je met meer panelen meer van het diffuse licht pakt wat je voornaamste bron is bij bewolking (wat er in de winter veel is).
Zuid is alleen voor de garage wellicht een optie maar dan kan ik max 5/6 panelen plaatsen i.p.v. 8.
Dus oost-west zal het worden.
Ik moet nog eens rekenen hoeveel dagen in het jaar er overschot aan elektriciteit is geweest gedurende de dag en dit 's avonds gebruikt had kunnen worden voor de warmtepomp.
Dat is in de afgelopen weken wel iets wat heeft gespeeld. Kou en veel zon.
Als je de netbeheerder weet kun je open data downloaden van het verbruik per postcodegebied. Heb je in ieder geval alvast een idee van het mogelijke verbruik in die postcode en de woning(en)
Dank!
Gasverbruik gemiddelde ligt op 1400 kuub in de straat.
Gasverbruik in onze huidige woning staat ook op gemiddelde 1400 kuub (woning 1995) terwijl wij afgelopen jaar (thuiswerkjaar) maar 750 kuub hebben gebruikt.
Ik denk dat een aanname van 1000 kuub per jaar prima is.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Frankvbr schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:12:
[...]

Een airco zou inderdaad een goede backup zijn. Maar hebben die niet hetzelfde probleem als het echt koud is buiten?
Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk wat nu voor/nadelen zijn van warmtepomp/boiler apart/combi.
Als je boilervat aangevuld moet worden in de winter maar je huis moet ook verwarmt worden, is dat dan wel handig?
Ik moet me daar nog echt over inlezen, als je een link/tip hebt graag.
Welk probleem? Vermogen neemt af als het kouder wordt, maar ze blijven het gewoon doen. Je moet dus een temperatuur kiezen waarbij je het wil redden en daar ga je vanuit qua warmtevraag én qua beschikbaar vermogen. Denk aan -3C voor de kust en -5C voor binnenland ofzo.

Voordeel van Lucht/lucht is dat je de extra warmte niet via hetzelfde systeem afgeeft, dus je drukt niet de water temperatuur van je CV systeem omhoog (en daarmee het rendement naar beneden). Maar als het huis daadwerkelijk maar 1000m3 per jaar gebruikt voor CV+WW, dan heb je helemaal niet zoveel vermogen nodig.
[...]

Een 1000 liter buffervat kost grofweg 1000 euro.
Een kleine reguliere buffervat kost ook al gauw 400 euro.
Bij 20 graden temperatuurverschil inderdaad 25kwh aan energie, maar dat temperatuurverschil kan je dat niet groter maken? Bijv. 30 tot 70? Zit je aan 50kwh energie. Met 's avonds een iets kleinere COP 's avonds dan overdag. Bij 10kwh a 15ct prijsverschil tussen tarief/teruglevertarief pak je dan 1,50 euro.
Dus moet je 400 keer in de levensduur hiervan gebruik maken.
Heb je ook nog effect op de levensduur van de warmtepomp omdat hij 's avonds niet hoeft te draaien?

Het is inderdaad deels principe, maar als het financieel uit kan (dus je legt er niet echt op bij), dan heeft het wel voorkeur om het meteen te doen i.p.v. weer achteraf.
En die megabuffervat gaat dan lekker de grond in.
Ik vindt 20 graden delta T al veel eigenlijk. Als je hem tot 30C leeg denkt te trekken, dan moet je daarvoor al naar de 50C. Dat zijn temperaturen waarbij de meeste WP's flink rendement inleveren. Dat is allemaal verspilde extra energie. E.g. een COP van 2,5 ipv 5 is alsof je 50% rendement hebt op je opslag. Een accu haalt 85-90%.

Persoonlijk denk ik dat accu's het gaan winnen, maar we hoeven nu nog niet te kiezen. We hebben de luxe dat we nog een paar jaar de kat uit de boom kunnen kijken. Als jij uit principe alvast wil kiezen, dan ga je een pionier zijn en dan hoop ik dat je hier je ervaringen gaat delen voor ons allemaal! _/-\o_

• Frankvbr
Paul C schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:06:
[...]

Welk probleem? Vermogen neemt af als het kouder wordt, maar ze blijven het gewoon doen. Je moet dus een temperatuur kiezen waarbij je het wil redden en daar ga je vanuit qua warmtevraag én qua beschikbaar vermogen. Denk aan -3C voor de kust en -5C voor binnenland ofzo.

Voordeel van Lucht/lucht is dat je de extra warmte niet via hetzelfde systeem afgeeft, dus je drukt niet de water temperatuur van je CV systeem omhoog (en daarmee het rendement naar beneden). Maar als het huis daadwerkelijk maar 1000m3 per jaar gebruikt voor CV+WW, dan heb je helemaal niet zoveel vermogen nodig.

[...]

Ik vindt 20 graden delta T al veel eigenlijk. Als je hem tot 30C leeg denkt te trekken, dan moet je daarvoor al naar de 50C. Dat zijn temperaturen waarbij de meeste WP's flink rendement inleveren. Dat is allemaal verspilde extra energie. E.g. een COP van 2,5 ipv 5 is alsof je 50% rendement hebt op je opslag. Een accu haalt 85-90%.

Persoonlijk denk ik dat accu's het gaan winnen, maar we hoeven nu nog niet te kiezen. We hebben de luxe dat we nog een paar jaar de kat uit de boom kunnen kijken. Als jij uit principe alvast wil kiezen, dan ga je een pionier zijn en dan hoop ik dat je hier je ervaringen gaat delen voor ons allemaal! _/-\o_
Ik denk qua offerte gewoon eens vergelijken. Bij een paar honderd euro bijleggen zou ik het doen.

Ik zit echt te denken wat handig is.
Combi warmtepomp of apart.
Er is wel sprake van mechanische ventilatie, ergens ook zonde om die energie de prullenbak in te gooien. Wellicht daar iets mee doen. Wel onhandig qua locatie, want alleen sww op zolder zou oke zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankvbr op 12-03-2022 00:14 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Frankvbr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:08:

Buitenunit en binnenunit van warmtepomp zouden dicht bij elkaar kunnen en zitten dan ook dicht bij de vloerverwarmingsverdeler.
hoe kom je erbij dat je een binnenunit nodig hebt? splits zijn minstens 2000 euro duurder dan monobloks.

buffertanks zijn zinloos als je vloerverwarming hebt. je vloer is de buffer.

als salderen over 10+ jaar minder word kan je eens kijken naar een thuisaccu.

hoeveel capaciteit een boilertank heeft regel je met de temperatuur. de langer je wilt douchen de hoger je hem moet zetten. de vraag is of je de tank een beetje dicht in de buurt van de warmtepomp kan zetten. als dat neit kan is het handiger om een unit te nemen zoals een calypso split. daar gaat dan nog 800 euro subsdie vanaf dus onder de streep even duur als een losse tank voor een warmptepomp kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 12-03-2022 01:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Frankvbr
flippy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:08:
[...]

hoe kom je erbij dat je een binnenunit nodig hebt? splits zijn minstens 2000 euro duurder dan monobloks.

buffertanks zijn zinloos als je vloerverwarming hebt. je vloer is de buffer.

als salderen over 10+ jaar minder word kan je eens kijken naar een thuisaccu.

hoeveel capaciteit een boilertank heeft regel je met de temperatuur. de langer je wilt douchen de hoger je hem moet zetten. de vraag is of je de tank een beetje dicht in de buurt van de warmtepomp kan zetten. als dat neit kan is het handiger om een unit te nemen zoals een calypso split. daar gaat dan nog 800 euro subsdie vanaf dus onder de streep even duur als een losse tank voor een warmptepomp kopen.
Hoe verder ik me inlees hoe minder ik lijk er van te snappen. Wellicht ook door verkeerd gebruik van terminologie.

Even kort ter bevestiging/correctie:

Er is een mogelijkheid om de warmtepomp zowel CV-water te laten verwarmen als SWW-water.
Daarnaast is er de mogelijkheid om dit apart te doen met een warmtepompboiler.
Je kan een buffervat gebruiken in combinatie met een warmtepomp om een buffer te plaatsen tussen warmtepomp en CV afgifte (vloerverwarming, radiatoren etc.)

Warmtepompboiler = Boiler die SWW-water verwarmt met gebruik van buitenlucht (en met uitzondering van een buitenunit)
Buffervat = CV-water buffer

Hoe noem je dan het vat waar je SWW water in opslaat welke verwarmt is door een 'reguliere' warmtepomp?
En waarom wordt er toch veel gekozen voor een warmtepompboiler apart?

Daarnaast:
Ik kan kiezen voor een 300 Liter SWW vat met temperatuur 60 graden of bijv. 500 liter met lagere temperatuur (40 graden?). Bij het 500L vat heb je altijd nog groeimogelijkheid in de toekomst. Bij een lagere temperatuur een hogere COP.
Vanwaar dan toch vaak de reden om voor een kleiner vat te gaat?
Prijs, de hogere COP verdien je niet terug?
Of omdat je toch regelmatig naar 60 graden moet verwarmen, dat het niet uit kan?

Mono/split was een aanname van mij, moet ik me nog in verdiepen.

• flippy
  • Niet online

flippy

je zit redelijk goed met termen.
je hebt alleen ook warmtepompboilers die een buitenunit hebben zoals de calypso split. die heeft meer vermogen en is wat efficienter dan de luchtkanaal-versie zoals de explorer v4 en je hoeft niet 2 enorme gaten in je dak/muur te maken.

buffertanks is iets wat altijd vermeden dien te worden tenzij absoluut niet anders kan omdat het anders tot enorme kosten zou leiden.

40 graden is geen handige temperatuur. doorgaans zit SWW rond de 50 en piekt op 55 met af en toe een leginonellarun naar de 60~65. je wilt niet 500L met een weerstandselement op willen warmen van 55 naar 65, dat kost je onnodig geld.

de reden dat veel mensen voor een aparte WPB gaan is dat zoiets als een atlantic explorer ~1600 euro kost en er 800 euro subsidie op zit en je die overal neer kan plempen waar je buitenlucht kan pakken zoals een garage of zolder en je niet vastzit aan je "reguliere" WP die verwarming doet. immers kan die niet verwarmen als je SWW aan het maken bent als je alles in 1 systeem hebt. een 5kW unit is 2~3 uur bezig om een 300L tank op te warmen na een goede dag badderen. ook zit er geen subsidie op die losse SWW tank. dus een losse WBP is goedkoper en geeft je een simpeler systeem waarbij SWW en CV gescheiden is van elkaar. en 300L is doorgaans genoeg voor het doorsnee hollandse 2.1 kind gezin. nog afgezien dat je 500L tank niet de trap op krijgt....

er is niemand die je tegenhoud om 2x 300L te plaatsen (waneer de 2e nodig is over enkele jaren) ipv 1x 500L die je niet de trap op krijgt...

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 00:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Frankvbr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:47:
[...]

Hoe verder ik me inlees hoe minder ik lijk er van te snappen. Wellicht ook door verkeerd gebruik van terminologie.

Even kort ter bevestiging/correctie:

Er is een mogelijkheid om de warmtepomp zowel CV-water te laten verwarmen als SWW-water.
Daarnaast is er de mogelijkheid om dit apart te doen met een warmtepompboiler.
Je kan een buffervat gebruiken in combinatie met een warmtepomp om een buffer te plaatsen tussen warmtepomp en CV afgifte (vloerverwarming, radiatoren etc.)

Warmtepompboiler = Boiler die SWW-water verwarmt met gebruik van buitenlucht (en met uitzondering van een buitenunit)
Buffervat = CV-water buffer

Hoe noem je dan het vat waar je SWW water in opslaat welke verwarmt is door een 'reguliere' warmtepomp?
En waarom wordt er toch veel gekozen voor een warmtepompboiler apart?

Daarnaast:
Ik kan kiezen voor een 300 Liter SWW vat met temperatuur 60 graden of bijv. 500 liter met lagere temperatuur (40 graden?). Bij het 500L vat heb je altijd nog groeimogelijkheid in de toekomst. Bij een lagere temperatuur een hogere COP.
Vanwaar dan toch vaak de reden om voor een kleiner vat te gaat?
Prijs, de hogere COP verdien je niet terug?
Of omdat je toch regelmatig naar 60 graden moet verwarmen, dat het niet uit kan?

Mono/split was een aanname van mij, moet ik me nog in verdiepen.
Een warmtepomp is efficiënt als het water op een lage temperatuur verwarmt.
Per direct veel warm water maken voor douchen of bad is niet mogelijk. Daar is een tussenoplossing voor nodig. Dat is een boilervat / storevat genoemd. Die heb je in meerdere groottes van 200L t/m 500 Liter.
Hoe hoger je de temperatuur maakt des te meer energie het kost. 50 a 55 max graden is standaard en 1 keer in de week een legionellarun waarbij de temperatuur tot 60 graden verwarmd wordt. Wat je wil is dat je boilervat genoeg capaciteit voor 1 dag heeft. Dat is afhankelijk van bad of douche en aantal personen in je huishouden. Indien douchen kan je een wtw unit in je leiding plaatsen. Dat scheelt weer iets.
In principe wil je een passende boiler met iets van marge maar niet teveel. Water op temperatuur houden kost ook energie. Reken voor het gemakt met 100 liter per persoon.

Die boiler kan je op 2 manieren op temperatuur houden. Door de warmtepomp intezetten of eentje die op lucht werkt. De laatste heeft een eigen warmtepomp die de restwarmte van de afgezogen lucht in huis gebruikt (vaak ipv mechanische ventilatie) Eigenlijk is het lood om oud ijzer en zie je de laatste optie bij huizen die verwarmen met airco's (lucht-lucht warmtepomp)

Bij een mono warmtepomp zit alle techniek opgesloten in 1 kast. Daardoor simpeler om te plaatsen en aantesluiten.
Bij een split heb je een kleinere buitenunit gecombineerd met een binnenunit

Dan het buffervat. In een paar situaties kan de warmtepomp meer vermogen leveren dan het afgiftesysteem aankan. Om te voorkomen dat er teveel stop/starts zijn in een korte periode is er een tussenvat nodig (buffervat) die wordt dan op temperatuur gebracht en voed de rest van het systeem. Bij vloerverwarming heb je een grote capaciteit water die eigenlijk hetzelfde doet.

• Frankvbr
Dank voor alle info! Dit heldert op.

Warmtepomp + boilervat zouden beide dicht bij elkaar kunnen. Of de warmtepomp nou mono is of split. De afstand naar buiten is ook minimaal.
Voordeel is dat de vloerverwarmingsverdeler ook in de buurt zit. De badkamer zit er recht boven en de keuken op een afstand van minder dan 5 meter. Dus ook snel warm water.

Aparte warmtepompboiler zou dus kunnen, maar dan puur voor de subsidie plus iets minder afhankelijkheden van elkaar.

Gebruik van warmte lucht die toch al afgezorgen wordt door mechanische ventilatie leek me een top plan, maar ik begrijp dat je daar maar weinig capaciteit uit haalt en dan zou de boiler alsnog naar zolder moeten.

• flippy
  • Niet online

flippy

als de afstanden erg kort zijn moet je gewoon monoblok pakken en alles daarmee doen. 3 wegklep ertussen en klaar ermee.

alleen nog alle rommel van je verdelers slopen om er een gesloten variant van te maken.

• Frankvbr
Warmtepomp situatie is duidelijk. Budget helaas onduidelijk, dus waarschijnlijk voorbereiden dat warmtepomp makkelijk geplaatst kan worden, maar pas als ik er woon (en de werkelijke uitgaven duidelijk, zal de warmtepomp pas geplaatst worden).

Nu tijd voor de zonnepanelen. Als eerst de foto's

Members only: foto's woning
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Y8neaZZnIkpY-d6sGhcfjEB-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzxlp6CYLzh7XCUdp3AYwVt4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqdXRl2pXrLGN0G6F-xDNDOPeb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlQpnSl0C21Eo4bVmbe0ZZ2w.jpg?f=fotoalbum_large

Tuin ligt op het noorden.

Betreft dus 3 dakvlakken waar er mogelijkheden zijn:
Plat dak woning: Oost/West opstelling lijkt me het beste. Er staat een leuke boom welke wat schaduw veroorzaakt, dus daar moet iets mee gebeuren (Enphase/Solaredge)?
Plak dak zolder: Zuid zou evt kunnen maar qua afmetingen lijkt oost/west me beter.
Schuin dak aan beide kanten van de woning. 2x3 panelen (conform set-up buren) zouden dan op het noorden kunnen. Overige panelen komen dan in oost/west opstelling met een grote hellingshoek (45 graden). Ik heb nog geen dakraam, moeten er nog wel komen. In een landscape opstelling denk ik dat 2x7 panelen mogelijk moet zijn (ipv 2x 4 bij de buren).

Ik wil mijn duurzaamheidsdeel van de hypotheek gebruiken (9000 euro) om zoveel mogelijk vol te gooien.
Dus ofwel beide platte daken zelf doen, ofwel grote platte dak (16 stuks) laten doen lijkt me realistisch voor dat bedrag. Helaas betekent dat wel, dat er 3 jaar lang geen btw terugvraag mogelijk is voor extra plaatsing.
Schuine dak komt dan in de toekomst. Wel alvast rekening houden met de plaatsing van het dakraam. 1 dakpan hoger dan de buren lijkt me handig, zodat er boven en onder een paneel past.

Ik heb geprobeerd alvast iets te configureren met sunnydesign. Ik krijg het echter niet voor elkaar automatisch een omvormer te laten berekenen. Daarnaast is me onduidelijk hoe schaduw effect wordt berekend. Sunny komt nu op 72% uit t.o.v. piek vermogen, dat lijkt me vrij weinig.

Vragen:
- Ideeen wat te doen met de schaduw?
- Wat is het slimste om voor te bereiden voor uitbreiding in de toekomst? Bij enphase hoef ik dus weinig rekening te houden. Daarnaast ligt de garage vrij van de woning, dus aansluiten op dezelfde omvormer als andere dakvlak vereist wat graafwerk in de tuin ter overbrugging. Tenzij daar een aparte omvormer (evt. met pv verdeler) wordt geplaatst.

Meterkast = 3fase.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb niet specifiek een antwoord op je vragen, maar aangezien je nogal wat van plan bent zou ik je even inlezen op dit topic: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Oók als je alles laat uitvoeren. Het komt namelijk vaak voor dat het een en ander niet goed genoeg gespecificeerd wordt en het energielabel wordt steeds meer waard (denk aan rentekorting op je hypotheek bij label A (soms label B al), ook als je daar naar toe werkt na aanschaf woning d.m.v. maatregelen binnen x aantal maanden).

Al is mijn voorzichtige inschatting dat je sowieso al op label-B zit, gezien het bouwjaar en met die hoeveelheid panelen kom je sowieso op A. Met warmtepomp erbij ga je naar plusjes toe.

Maar dan moet je wel je bewijzen hebben :)

[ Voor 10% gewijzigd door Backpacker op 23-03-2022 23:22 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Frankvbr
Backpacker schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:20:
Ik heb niet specifiek een antwoord op je vragen, maar aangezien je nogal wat van plan bent zou ik je even inlezen op dit topic: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Oók als je alles laat uitvoeren. Het komt namelijk vaak voor dat het een en ander niet goed genoeg gespecificeerd wordt en het energielabel wordt steeds meer waard (denk aan rentekorting op je hypotheek bij label A (soms label B al), ook als je daar naar toe werkt na aanschaf woning d.m.v. maatregelen binnen x aantal maanden).

Al is mijn voorzichtige inschatting dat je sowieso al op label-B zit, gezien het bouwjaar en met die hoeveelheid panelen kom je sowieso op A. Met warmtepomp erbij ga je naar plusjes toe.

Maar dan moet je wel je bewijzen hebben :)
Dank voor de tip!
Ga ik op letten.

• Frankvbr
Toch nog op zoek naar wat info. Dus even op een rijtje gezet:
(Plaatjes/Orientatie zie hierboven)

Beschikbare (dak)ruimte

Plat dak aan de woning: 8,45 bij 5,46 (binnenmaat woning).
Plat dak garage:3,06 bij 7,75 (buitenmaat)
Schuindak. Deels noord/oost/west
.

Schaduw

Plat dak woning: Sowieso vanuit een boom (ONO).
Plat dak garage: Weinig tot geen
Schun dak. Zie foto's. Veel verschillende orientatie's

Jaarverbruik

3.000 kwh regulier verbruik
+ 3 a 4k extra voor warmtepomp (schatting)
Zou graag starten met iig 6000 kwh opwek. Evt. later extra panelen.

Huidige elektriciteitsaansluiting

3x25

Budget en doel

In ieder geval 9.000 euro te besteden uit duurzaamheidslening.
Dat kan ook 9.000 inclusief zijn.
Bereid schuin dak meteen mee te pakken als de extra kosten marginaal zijn (alsin extra kosten voor panelen maar niet significante extra kosten aan installatie)
Doel: Platte daken vol, maar voorbereiden op schuin dak.

Wie gaat het project uitvoeren

Plat dak zou ik wel zelf willen doen als ik daar leuk op bespaar.
Schuin dak sowieso uitbesteden.

Bijhouden van data

Vind ik voornamelijk interessant om kapotte panelen te spotten. Ik heb weinig verwachtingen van installateurs op lange termijn.

Nog geen offertes aangevraagd.
Ik ben benieuwd wat het slimste is qua omvormer.
Even vanuitgaande dat ik alleen de platte daken doe.
1 grote omvormer, maar zit wel met een aardig afstand die ik moet overbruggen tussen garage (vrijstaand) en dak.
Of een 3-fase omvormer woning (4 a 5k?)
+ enkel fase omvormer (+-2k)

Orientatie schuin dak is zo divers dat wellicht sowieso slimmers is icm enphase oid.
Pagina: 1