Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD9jdrQ1So8EtYV9mbuADO8lxQA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKLhdmaucsyMOfTQ9diWLg1f.jpg?f=fotoalbum_medium

Beste medetweakers,

Met de stijgende energieprijzen zijn veel mensen logischerwijs bezig met het extra isoleren van hun woning. Sommige doen het zelf *knip* en sommige doen het via een aannemer op factuur.

In het laatste geval moet je zorgen dat de isolatiemaatregelen duidelijk op de factuur vermeldt staan, dus zowel de dikte van het isolatiemateriaal als de productnaam (zodat we kunnen kijken of er een kwaliteitsverklaring is).

Als je het zelf doet *knip*, zorg dan dat je genoeg bewijs verzamelt zodat de juiste isolatiewaardes mee kunnen worden genomen in het bepalen van het nieuwe energielabel en er niet wordt gerekend met de waardes van het bouwjaar (die 99 van de 100 keer minder zijn).

Bewijsstukken:

Isolatie
- Factuur met daarop het soort isolatie, dikte én het adres van de locatie. Eventueel zou een afleverbon met dezelfde gegevens ook kunnen.
- Maak veel foto's tijdens de werkzaamheden. Hoe meer hoe beter ;-)
- foto met duimstok tegen de isolatie waardoor de dikte is te bepalen.
- foto van het isolatiemateriaal in verpakking waarbij duidelijk is te zien dat die op locatie ligt
- foto van het isolatiemateriaal waarop duidelijk de naamgeving van het product te zien is.
- foto van het isolatiemateriaal als het is aangebracht (en nog niet weggewerkt).

Hierbij de officiële instructie voor dossiervorming bij nieuwbouw/detailmethodiek. Als dit wordt gevolgd dan weet je zeker dat je genoeg bewijs hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxPrYn8SjBr1eToSYHBa6ddPTaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VURu527nHhwrhSyb4QX77ZGN.png?f=user_large

Zonnepanelen
- Factuur met duidelijke de benaming (het hele typenummer!) van het soort paneel wat is neergelegd. Eventueel ondersteund met een uitgebreide offerte. Uiteraard moet hier ook weer het adres van de locatie op vermeldt staan.

Dit is belangrijk aangezien we ter plekke 99 vd 100 keer niet kunnen zien wat voor panelen er liggen (alleen op een laag platdak zou een energieadviseur even onder de panelen kunnen kijken als die niet helemaal dicht zijn gemaakt met schotten).

Het precieze type-nummer wordt hierbij steeds belangrijker aangezien we dan kunnen kijken of er een kwaliteitsverklaring voor de panelen beschikbaar is, zodat we met de daadwerkelijk WP-waardes mogen rekenen. Anders mogen we alleen uitgaan van forfaitaire waardes aan de hand van het installatiejaar (en die waardes stoppen op dit moment bij jaar 2018) Dus als je ze vorig jaar heb laten plaatsen en niet kan bewijzen wat voor panelen er liggen dan is dat zonde omdat er dan met een stuk minder WP gerekend zal worden.

PS: meelezende collega adviseurs, ik ben nog niet zo lang werkzaam als adviseur, dus wellicht kan er nog wat verbeterd c.q. aangevuld worden aan deze instructie. Ik kan je ook mede-auteur maken zodat we de mensen van goede info kunnen voorzien.

Vragen? Stel ze maar! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Zeehond op 05-02-2022 15:04 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Ja dit is wel echt belangrijk ja. Ik heb dus zelf mijn eigen huis helemaal van boven tot onder verbeterd, spouwisolatie, nieuwe geïsoleerde vloer, nieuwe dak met isolatie, buitengevelisolatie. Maar allemaal zelf gedaan.
Toen ging ik een EPA cursus doen en kwam ik erachter dat ik dus op papier nooit een label zo goed krijg als ik zelf bedacht had door de nieuwe rekenmethodieken en bijhorende manier van vastleggen.

Mijn dak is 18cm PIR Renovatieplaat. Maar er staat geen type bij op de factuur dus mag ik niet rekenen met die 18cm PIR waarde. Idioot, maar waar. En zo gaat het in de rest van de woning overal.

Gelukkig ga ik het toch voorlopig niet verkopen en doet de isolatie wel zijn werk :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ja ik snap ook niet waarom de overheid hier niet meer voorlichting over geeft. Het aantal keer dat ik mensen heb moeten teleurstellen (nu waren dat wel verbouwingen van voor de nieuwe regels) is al niet meer te tellen op 1 hand en zoveel labels heb ik tot nu toe nog niet gedaan....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:43
Heeft hier iemand ervaring met het maken van een nieuw energielabel voor een eind jaren 70 woning? Ik belde net met een bedrijf die de meting graag zou willen uitvoeren maar hij waarschuwde mij dat hij zonder hard bewijs vaak van de gemiddelde van toen uit moet gaan, ook al is er na-geïsoleerd. Dit is onze situatie:

- rijtjeshuis bouwjaar 1978, (oud) energielabel B van 2020
- 4cm glaswol in de spouw, aantoonbaar doormiddel van bouwtekeningen
- HR++ glas in de hele woning, hopelijk heeft de vorige eigenaar een factuur
- bestaande dakisolatie met 25mm PIR plaat Rd 1.5, aantoonbaar doormiddel van bouwtekeningen
- extra dakisolatie, ca. 10cm glaswol, hopelijk heeft de vorige eigenaar een factuur
- 140mm doe het zelf PIR plaat vloerisolatie, facturen met daarop 'b keus PIR 140mm Rd 6,35', datasheet, én foto's van het plaatsen beschikbaar
- 3450WP zonnepanelen op zuiden, 6900WP op noorden (*0,65 => 4485WP), factuur van panelen en installateur beschikbaar
- full-electric l/w-wp inclusief sww, factuur beschikbaar

Wat betreft de bouwtekeningen zei hij dat ze én bestempelt moeten zijn én aan kunnen tonen dat de isolatie werkelijk is geplaatst toen.

Met de vloerisolatie ben ik nog bezig, dus ik zal er nu veel foto's van maken. Hij zei niet aan destructieve metingen te doen (mag dit anders wel?), want op zolder kun je makkelijk kijken wat voor isolatie er aanwezig is (nou, welke glaswol precies wordt lastig). Hetzelfde geldt voor de vloer. Maar van mij kunnen ze ook gewoon even boren en kijken wat bijv. in de spouw zit.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van jullie. Wie zat ooit in dezelfde situatie en wat was de uitkomst?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
ben2513 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:02:
Heeft hier iemand ervaring met het maken van een nieuw energielabel voor een eind jaren 70 woning? Ik belde net met een bedrijf die de meting graag zou willen uitvoeren maar hij waarschuwde mij dat hij zonder hard bewijs vaak van de gemiddelde van toen uit moet gaan, ook al is er na-geïsoleerd. Dit is onze situatie:

- bestaande dakisolatie met 25mm PIR plaat Rd 1.5, aantoonbaar doormiddel van bouwtekeningen
- extra dakisolatie, ca. 10cm glaswol, hopelijk heeft de vorige eigenaar een factuur
- 140mm doe het zelf PIR plaat vloerisolatie, facturen met daarop 'b keus PIR 140mm Rd 6,35', datasheet, én foto's van het plaatsen beschikbaar
- 3450WP zonnepanelen op zuiden, 6900WP op noorden (*0,65 => 4485WP), factuur van panelen en installateur beschikbaar

Wat betreft de bouwtekeningen zei hij dat ze én bestempelt moeten zijn én aan kunnen tonen dat de isolatie werkelijk is geplaatst toen.

Met de vloerisolatie ben ik nog bezig, dus ik zal er nu veel foto's van maken. Hij zei niet aan destructieve metingen te doen (mag dit anders wel?), want op zolder kun je makkelijk kijken wat voor isolatie er aanwezig is (nou, welke glaswol precies wordt lastig). Hetzelfde geldt voor de vloer. Maar van mij kunnen ze ook gewoon even boren en kijken wat bijv. in de spouw zit.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van jullie. Wie zat ooit in dezelfde situatie en wat was de uitkomst?
Volgens mij is het zelfs zo dat als je een factuur hebt maar er is geen BCRG verklaring van dat product dat het dan gewoon bouwjaar specificatie wordt.
Maar ik ben al even niet meer in mijn EPA boeken geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
No Hands schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:57:
[...]

Volgens mij is het zelfs zo dat als je een factuur hebt maar er is geen BCRG verklaring van dat product dat het dan gewoon bouwjaar specificatie wordt.
Maar ik ben al even niet meer in mijn EPA boeken geweest.
Ook best raar natuurlijk. Ik heb PIR platen van de fabrikant 'puren' toegepast. Deze hebben geen BCRG verklaring. Blijkbaar is er wel een algemene verklaring voor PIR/PUR (bedoelen ze hier gespoten schuim?) maar dan heeft mijn 140mm opeens maar een waarde van 3.74 ipv 6.35....

Dit vind ik echt enorm balen. Bureaucratie weer, ik snap er niks van. Had ik het maar eerder geweten.. maar daar denk je natuurlijk niet over na.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ben2513 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:39:
[...]

Ook best raar natuurlijk. Ik heb PIR platen van de fabrikant 'puren' toegepast. Deze hebben geen BCRG verklaring. Blijkbaar is er wel een algemene verklaring voor PIR/PUR (bedoelen ze hier gespoten schuim?) maar dan heeft mijn 140mm opeens maar een waarde van 3.74 ipv 6.35....

Dit vind ik echt enorm balen. Bureaucratie weer, ik snap er niks van. Had ik het maar eerder geweten.. maar daar denk je natuurlijk niet over na.
Ik heb 18cm Renopir van een bekende fabrikant, van Renopir is een BCRG verklaring van. Ik heb een foto van het materiaal op mijn dak en een factuur met de dikte. Toch staat op zowel de factuur als de foto niet het exacte type en dus geen passende BCRG en dus helaas pindakaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ben2513 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:02:

1. Glaswol kan meegenomen als de bouwtekening een stempel van de gemeente heeft (tekeningen van de vergunning). Eventueel is het te bewijzen door het meten in een open voeg (of een klein gaatje te boren).
2. HR++ staat vaak aangegeven in de sponning van het glas. Even daar naar kijken, let op soms is het nog maar nauwelijks te zien omdat het UV-licht de inkt heeft aangetast....
Anders zou het via de lichttest als HR meegenomen kunnen worden (maar dat wil je natuurlijk niet).
3. Bestaande dakisolatie, hetzelfde als de glaswol, dikte is mee te nemen als het vanaf een tekening komt (stempel gemeente)
4. 140 MM doe-t-zelf PIR, zoals al gezegd niet te bewijzen op dit moment. Het enige wat je zou kunnen doen is ergens een stuk opengooien als de energie adviseur langskomt.
5. Zonnepanelen, heb je daar een typenummer van op de factuur? Welk installatiejaar? Mono of poly?
6. Heb je een typenummer van de warmtepomp? Dan kan ik kijken of er een verklaring is.

Al met al zou je, met een beetje moeite, nog wel het een en ander kunnen bewijzen. En een label A is zeker haalbaar (en met warmtepomp zou het mij niet verbazen als het een plusje krijgt)

Geen idee waar je woont maar je mag me altijd een PB sturen ;-)

Ohw en ik heb standaard een boor bij me en vulmiddel voor de voegen, als de klant ervoor openstaat én de verantwoordelijkheid draagt wil ik best verder onderzoek doen.

@No Hands helaas heb je gelijk, daarom ben ik dit topic ook begonnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
@Backpacker bedankt voor jouw uitgebreide reactie. De inspecteur mag dus gewoon zelf onderzoek doen? Vind ik ook gewoon prima hoor.

Punten 1+3: De bouwtekeningen zijn afkomstig van de gemeente, dus dan ga ik er ook vanuit dat ze voldoen aan de vereisten. Een stempel is er op, maar slechts om naar een ander archiefstuk te verwijzen. Maar beide zijn maatregelen die een inspecteur makkelijk zelf kan bekijken door te boren. Omdat wij de cv ketel op zolder hebben verwijderd kan ik nu zelfs direct tegen beide isolatieschillen aankijken (moet ik nog dichten), dus schade ontstaat er niet eens.

Punt 2: je hebt gelijk, op de sponning staat de U-waarde van 1.1. Moet wel voldoende zijn, maar de factuur heb ik inmiddels.

Punt 4: ook dit is geen probleem. Een inspecteur kan lekker kijken hoe dik de PIR platen zijn, ik heb bovendien veel foto's én databladen.

Punt 6: het is een aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 230V. Deze warmtepomp doet ook sww, met behulp van een Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3 BR. Staat duidelijk op de factuur. Ik ga ervan uit dat deze wel op een lijst staan. Installatiejaar 2022.

Punt 5: het gaat om JA Solar JAM60S10/345 Half Cell Mono White panelen. Staat op de factuur van de leverancier. Op de factuur van het installatiebedrijf (panelen zelf gekocht en dan laten installeren) staat alleen "plaatsing 30 zonnepanelen". Installatiejaar 2022z

----

Wij wonen in Groningen, dus iets te ver weg vrees ik...

Alvast dank voor jouw reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ben2513 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 23:25:
@Backpacker bedankt voor jouw uitgebreide reactie. De inspecteur mag dus gewoon zelf onderzoek doen? Vind ik ook gewoon prima hoor.

Punten 1+3: De bouwtekeningen zijn afkomstig van de gemeente, dus dan ga ik er ook vanuit dat ze voldoen aan de vereisten. Een stempel is er op, maar slechts om naar een ander archiefstuk te verwijzen. Maar beide zijn maatregelen die een inspecteur makkelijk zelf kan bekijken door te boren. Omdat wij de cv ketel op zolder hebben verwijderd kan ik nu zelfs direct tegen beide isolatieschillen aankijken (moet ik nog dichten), dus schade ontstaat er niet eens.

Punt 2: je hebt gelijk, op de sponning staat de U-waarde van 1.1. Moet wel voldoende zijn, maar de factuur heb ik inmiddels.

Punt 4: ook dit is geen probleem. Een inspecteur kan lekker kijken hoe dik de PIR platen zijn, ik heb bovendien veel foto's én databladen.

Punt 5: het is een aroTHERM plus warmtepomp VWL 75/6 230V. Deze warmtepomp doet ook sww, met behulp van een Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3 BR. Staat duidelijk op de factuur. Ik ga ervan uit dat deze wel op een lijst staan.

Punt 6: het gaat om JA Solar JAM60S10/345 Half Cell Mono White panelen. Staat op de factuur van de leverancier. Op de factuur van het installatiebedrijf (panelen zelf gekocht en dan laten installeren) staat alleen "plaatsing 30 zonnepanelen".

----

Wij wonen in Groningen, dus iets te ver weg vrees ik...

Alvast dank voor jouw reactie :)
Te ver is slechts een mening ;-)
Ik zie wellicht mogelijkheden afhankelijk van je haast.

Een inspecteur mag dat uiteraard doen als hij daar voor kiest. Het is geen vereiste vanuit de eisen. De opname is alleen op oog, met wat meetwerk als dat mogelijk is (gevelisolatie via een open voeg, vloerisolatie via de kruipruimte en dakisolatie als er ergens nog wat te zien is)

Ik sta er in ieder geval voor open, op verantwoordelijkheid van de klant qua "risico" en herstelwerk (als er bijvoorbeeld een hele plaat weg moet).

Punt 5:
Als je ook de hydraulische module hebt dan zou dit de verklaring voor je warmtepomp zijn:

https://bcrg.nl/nl/verkla...MEH-976-+-vat-VIH-RW-300/

Punt 6:
Van je panelen kan ik helaas geen kwaliteitsverklaring vinden.

345 ontbreekt in deze:

https://mijn.bcrg.nl/media/20220008GK_PrFcsiX.pdf

Je zou eens kunnen informeren bij JA Solar of ze de 345 nog gaan certificeren.

Anders zit je helaas vast aan het installatiejaar en dan gelden er periodes. (BV: dit jaar geïnstalleerd en geen kwaliteitsverklaring, dan val je terug naar de forfaitaire waardes van 2018). Dus welk jaar zijn ze geïnstalleerd? Dan kan ik kijken of het veel uit maakt of niet.

• ben2513
@Backpacker Opnieuw dank hiervoor. Gelukkig, de hydraulische module is aanwezig. Wat betreft de panelen... is dit toch weer typisch. Het model met 340wp staat op de lijst, ik heb er 5 meer. Maar nee, mag niet... :) Frustraties. EDIT: Op deze lijst staan de panelen wel, alleen is het modelnummer ietsjes specifieker. Mijn panelen worden aangeduid als 'JAM60S10/345 Half Cell Mono White' en op de lijst staan 'JAM60S10-345L-HC-B'.

De panelen zijn dit jaar geplaatst en vandaar dus dat de fortifaire waarden van 2018 van toepassing zijn.

Qua Groningen: leuk! Ik zag je later een pb sturen.

[ Voor 26% gewijzigd door ben2513 op 14-09-2022 09:31 ]

• Backpacker
  • Niet online
ben2513 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:57:
@Backpacker Opnieuw dank hiervoor. Gelukkig, de hydraulische module is aanwezig. Wat betreft de panelen... is dit toch weer typisch. Het model met 340wp staat op de lijst, ik heb er 5 meer. Maar nee, mag niet... :) Frustraties. EDIT: Op deze lijst staan de panelen wel, alleen is het modelnummer ietsjes specifieker. Mijn panelen worden aangeduid als 'JAM60S10/345 Half Cell Mono White' en op de lijst staan 'JAM60S10-345L-HC-B'.

De panelen zijn dit jaar geplaatst en vandaar dus dat de forfaitaire waarden van 2018 van toepassing zijn.

Qua Groningen: leuk! Ik zag je later een pb sturen.
Dan zou het om deze versie moeten gaan: https://pimassetsprdst.bl...Original/14/35/401435.pdf

Heb je een datasheet bij de bestelling gekregen? Liggen ze allemaal op schuine daken? Bij platdak (als ze niet helemaal bekapt (zijkant of achterkant vrij) zijn) kan je soms nog een foto maken van het typeplaatje van het paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Backpacker schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:47:
[...]

Dan zou het om deze versie moeten gaan: https://pimassetsprdst.bl...Original/14/35/401435.pdf

Heb je een datasheet bij de bestelling gekregen? Liggen ze allemaal op schuine daken? Bij platdak (als ze niet helemaal bekapt (zijkant of achterkant vrij) zijn) kan je soms nog een foto maken van het typeplaatje van het paneel.
Nee, ze liggen allemaal op een schuin dak. Maar ik heb een lijstje met alle serienummers én typenummer. Zie bijgevoegd. Het gaat dus indd om de door jou genoemde panelen, die dan weer hier op de lijst staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bui1S_pBwQWxKnqB3wDZXCtfGj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0umtjFzROvkS1SSicJYt5cm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNC3hrGzuGFWJP43muQKhkACQVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbOAGJAH2YPhTpeVEDhl4AUQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door ben2513 op 14-09-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ah dan komt het voor wat betreft de panelen wel goed.

Dit was allemaal handige info voor anderen. Laten we het verder via PB oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-04 07:38

Curtain

Plannen en Organiseren

@Backpacker Wat goed dat je dit topic begonnen bent. Wij wonen sinds kort in een vrijstaande semi-bungalow van 1975 en gaan het huis aanpakken met isolatie, vloerverwarming, warmtepomp, zonnepanelen… een beetje zoals @Rzaan. We staan nog helemaal aan ‘t begin en lees me suf in de verschillende topics. En weten waar ik op moet letten om voor subsidie in aanmerking te komen, is handiger vóóraf dan achteraf!

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:25
:w handig, hier een topic over met experts / ervaringsdeskundigen!

Ik heb onze woning (bj 1906) 3.5jr geleden gekocht en een hoop aan gedaan. Het energielabel is door mijn bouwkunsten al verhoogd van E naar C (label toegekend in december 2020, dus op oude regelingen).
De oude regeling vond ik buitengewoon summier qua informatie en vind het an sich goed dat er nieuwe gedetailleerde regelingen zijn gekomen.

Nu is grofweg voor mij de vraag of het 't waard is energielabel opnieuw aan te vragen en het opnieuw te laten valideren, maar zoals ik hierboven lees zijn sommige bewijsstukken lastiger ivm uitvoering door vorige bewoner.

Neem nu bijvoorbeeld dakisolatie; er staat in overdrachtsdocumenten dat dit begin jaren 2000 uitgevoerd is maar verder geen specificaties. Ik heb zelf tijdens plaatsen dakramen gezien dat het dak inderdaad vernieuwd is met 10cm PIR buitenaf - maar zie dit nog maar eens hard te maken nu binnen alles gestuct is én dit ook mijn waterkerende laag is. Even boren betekend een gat in je stucwerk maar ook in je isolatie/waterkering..

Een paar huizen verder stond recent op Funda en die hebben energielabel A gekregen (zeer vergelijkbaar huis qua opp., bouwjaar, verbouwings-grondigheid) maar ik heb dan bijvoorbeeld zonnepanelen en daar liggen die niet. Hoe kan ik nou mijn kansen inschatten dat ik nog omhoog 'kan' en deze hele molen aanzwengel?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11-2023
Interessant topic!

Mijn woning heeft een oud E-label. Inmiddels hebben we de vloer laten isoleren, zonnepanelen laten plaatsen en zit overal HR++, op wat glas-in-lood-details na.

Is er online ergens een tooltje om een indicatie te krijgen van het energielabel als ik een nieuwe aan zou vragen?

Heeft dat glas in lood nog significante impact op het label? Het zit in van die aparte kleine horizontale raampjes boven de openslaande deuren. Alles bij elkaar zal het zo'n 1 m2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:56

Jerra

Beunhaas in wording

Wat een geweldig topic, gelukkig kan ik nog bewijs verzamelen van de al uitgevoerde maatregelen.

Zoals @popcorn ook al vroeg ben ik wel benieuwd naar een tooltje of spreadsheet waarmee ik zelf al een indicatie zou kunnen bepalen.
Zo weet ik wat ik nog "moet" (laten) uitvoeren om energielabel B te halen voor mijn woning.
Daarmee zou ik ongeveer 1800 euro minder kwijt zijn aan de hypotheek over de resterende rentevaste periode.

echter als ik 2 keer een inspecteur laat komen is die winst al wel redelijk verdampt.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Hoi @Jerra en @popcorn helaas bestaat zo'n tool (nog) niet. Er zijn dan ook wel heel veel parameters die van invloed zijn op een label dus zo'n tool is niet zo 123 gemaakt.

Helaas ben ik zelf niet meer woonzaam in Nederland anders had ik graag mijn diensten aangeboden. Ik weet wel dat er meerdere (ZZP) adviseurs zijn die nu al maatwerkadvies uitbrengen. Dat wil zeggen een vooropname met daarbij een advies om naar label X te komen en na uitvoer van de werkzaamheden nogmaals een opname om dan het label definitief vast te stellen.

Als jullie in een privé bericht even jullie woonplaats doorgeven kan ik in mijn netwerk navragen of iemand daarvoor beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Backpacker schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:35:
[Afbeelding]

Beste medetweakers,

Met de stijgende energieprijzen zijn veel mensen logischerwijs bezig met het extra isoleren van hun woning. Sommige doen het zelf [mbr]*knip*[/] en sommige doen het via een aannemer op factuur.

In het laatste geval moet je zorgen dat de isolatiemaatregelen duidelijk op de factuur vermeldt staan, dus zowel de dikte van het isolatiemateriaal als de productnaam (zodat we kunnen kijken of er een kwaliteitsverklaring is).

Als je het zelf doet [mbr]*knip*[/], zorg dan dat je genoeg bewijs verzamelt zodat de juiste isolatiewaardes mee kunnen worden genomen in het bepalen van het nieuwe energielabel en er niet wordt gerekend met de waardes van het bouwjaar (die 99 van de 100 keer minder zijn).

Bewijsstukken:

Isolatie
- Factuur met daarop het soort isolatie, dikte én het adres van de locatie. Eventueel zou een afleverbon met dezelfde gegevens ook kunnen.
- Maak veel foto's tijdens de werkzaamheden. Hoe meer hoe beter ;-)
- foto met duimstok tegen de isolatie waardoor de dikte is te bepalen.
- foto van het isolatiemateriaal in verpakking waarbij duidelijk is te zien dat die op locatie ligt
- foto van het isolatiemateriaal waarop duidelijk de naamgeving van het product te zien is.
- foto van het isolatiemateriaal als het is aangebracht (en nog niet weggewerkt).

Hierbij de officiële instructie voor dossiervorming bij nieuwbouw/detailmethodiek. Als dit wordt gevolgd dan weet je zeker dat je genoeg bewijs hebt:

[Afbeelding]

Zonnepanelen
- Factuur met duidelijke de benaming (het hele typenummer!) van het soort paneel wat is neergelegd. Eventueel ondersteund met een uitgebreide offerte. Uiteraard moet hier ook weer het adres van de locatie op vermeldt staan.

Dit is belangrijk aangezien we ter plekke 99 vd 100 keer niet kunnen zien wat voor panelen er liggen (alleen op een laag platdak zou een energieadviseur even onder de panelen kunnen kijken als die niet helemaal dicht zijn gemaakt met schotten).

Het precieze type-nummer wordt hierbij steeds belangrijker aangezien we dan kunnen kijken of er een kwaliteitsverklaring voor de panelen beschikbaar is, zodat we met de daadwerkelijk WP-waardes mogen rekenen. Anders mogen we alleen uitgaan van forfaitaire waardes aan de hand van het installatiejaar (en die waardes stoppen op dit moment bij jaar 2018) Dus als je ze vorig jaar heb laten plaatsen en niet kan bewijzen wat voor panelen er liggen dan is dat zonde omdat er dan met een stuk minder WP gerekend zal worden.

PS: meelezende collega adviseurs, ik ben nog niet zo lang werkzaam als adviseur, dus wellicht kan er nog wat verbeterd c.q. aangevuld worden aan deze instructie. Ik kan je ook mede-auteur maken zodat we de mensen van goede info kunnen voorzien.

Vragen? Stel ze maar! :)
We zijn inmiddels een heel eind met de renovatie en er is veel geïsoleerd. Dit is door een aannemer gedaan. Voor nu is mijn eigen comfort het belangrijkste, maar als ik het ooit wil verkopen is een label natuurlijk van belang. Helaas is er al het nodige afgewerkt en kan ik niet zomaar overal meer bij.

Ik begrijp dat je met gespecificeerde rekeningen een heel eind komt? Telt de derde eis op vlak van plaatsing dan ook? Of is het gegeven dat het professioneel geplaatst is dan bewijs genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
XOR schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:40:
[...]

We zijn inmiddels een heel eind met de renovatie en er is veel geïsoleerd. Dit is door een aannemer gedaan. Voor nu is mijn eigen comfort het belangrijkste, maar als ik het ooit wil verkopen is een label natuurlijk van belang. Helaas is er al het nodige afgewerkt en kan ik niet zomaar overal meer bij.

Ik begrijp dat je met gespecificeerde rekeningen een heel eind komt? Telt de derde eis op vlak van plaatsing dan ook? Of is het gegeven dat het professioneel geplaatst is dan bewijs genoeg?
Nee dat is alleen bij nieuwbouw zo. Bij renovatie hoef je niet zover te gaan (als in bewijzen dat alles goed aangesloten geïsoleerd is). Bij renovatie door een derde partij is een goed gespecificeerde factuur meer dan genoeg. Met de volgende specificaties:

- Gebruikt materiaal zo compleet mogelijk benoemd zodat er gekeken kan worden of er een kwaliteitsverklaring voor is
- Hoe dik het is aangebracht
- Waar het is aangebracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBTvusHOggwFi55T_GnyEHVw_OQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6yti5exS213QyUwfkePL5TV9.jpg?f=user_large
assje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:55:
Vandaag mijn nieuwe energielabel ontvangen, toch eer van mijn werk de afgelopen 10 jaar:
[Afbeelding]

Ik had een uitgebreid dossier gemaakt van maatregelen, er waren wat uitdagingen dus toch een meevaller dat ik het 3e en 4e plusje ook heb gekregen.
Gevels: Naisolatie aminotherm o.b.v. spouwdikte bouwtekening en kwaliteitscertificaat aminotherm
Daken: Ik had de steenwol in 2015 ingekocht via mijn vaders werk. Doordat de factuur niet op mijn naam stond kon er niet worden gerekend met de werkelijke lambda waarde van 0,032 maar in plaats daarvan met de default 0,045; daar verlies ik dus aanzienlijk t.o.v. de werkelijkheid. Ik had foto's van de etiketten, het materiaal op zolder en de dikte van aanbrengen maar dat hielp allemaal niks. Ook moest hij de dikte zelf opmeten, gelukkig had ik hiervoor een plaatje open gelaten na plaatsen dakkapel recent (klein gaatje in dampremmend folie weer geplakt)
Vloeren: Naisolatie pur was al aanwezig bij aankoop; geen gegevens dus gerekend met standaard (lage) waarde (dikte opgemeten bij kruipluik)
Ramen/deuren: Triple glas beneden en HR++ boven; compleet dossier met specificaties en kwaliteitsverklaringen
Zonnepanelen: om onduidelijke reden 8.531Wp gerekend in plaats van de werkelijke 10.125Wp

Ondanks verlies op aantal punten en ontbreken van balansventilatie waren de zonnepanelen dus toch net genoeg om er A++++ van te maken. Zou eigenlijk ook gek zijn als het niet zou lukken aangezien mijn woning ca 10.000kWh per jaar opwekt er hoogstens 2.000kWh gebruikt wordt voor verwarming en warm water (5x energiepostief).

Slechte nieuws is dat de aanleiding voor het nieuwe label is omdat we de woning gaan verkopen :P. Behoorlijk ongepland een vrijstaande woning uit hetzelfde bouwjaar gekocht waar alles nog moet gebeuren, terug naar start dus.

Ook best pijnlijk dat bij de waardebepaling twee makelaars vooral lovende woorden hadden voor de keuken die we voor €50 zwart gewrapt hebben. De isolatiewaarde en systemen werd weinig aandacht aan besteed en waarde aan toegekend..

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viking
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11-2024
Geweldig topic! Dank hiervoor. Ik ben ook bewijsstukken aan het verzamelen na grondige renovatie.

Ik had een vraag over isolatie. Er staat:

"- foto van het isolatiemateriaal in verpakking waarbij duidelijk is te zien dat die op locatie ligt"
wat wordt hieronder precies verstaan?

En is het echt nodig om een duimstok ernaast te houden? Ik heb een foto van het isolatiemateriaal als het aangebracht is, met daarop een sticker met de details (dikte, RD etc). En nog losse platen, misschien dat ik die kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:53
@viking die foto kan bijvoorbeeld van een pak isolatie zijn waarbij te zien is dat het dak geisoleerd wordt. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/cmsm/de/chke2-72/46aec6f00c18590e19dc6bf6008d28/isopver-profi-fruehstueck-1-1200x800.jpg.webp

https://www.hornbach.nl/projecten/zolderdak-isoleren/

Een extra foto van het geplaatste materiaal met duimstok er bij kan zeker geen kwaad, dus gewoon doen.
Te veel foto’s/bewijs kan haast niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Ik heb een foto van de pallet met sticker erop (specs / type) in de woonkamer gebruikt. Inderdaad meerdere foto's, waaronder tijdens het werk dat de pallet en de werkzaamheden in beeld waren.

Voorbeeld van @Franciesco spreekt voor zich, er is duidelijk dat de rollen die daarachter staan verdwijnen in de open vakken in het plafond. Een tweede foto kan nog duiden op de dikte / specs van de specifieke isolatie. Dat kan een duimstok zijn, of sticker van de producent gefotografeerd op locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:24
stevenP schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:15:
Voorbeeld van @Franciesco spreekt voor zich, er is duidelijk dat de rollen die daarachter staan verdwijnen in de open vakken in het plafond.
Euh, er staan rollen isover glaswol en meneer is stijve platen aan het verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ASW1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Euh, er staan rollen isover glaswol en meneer is stijve platen aan het verwerken?
Dat is een klein detail :>
Je hebt helemaal gelijk hoor, ik bedoelde alleen dat hier zowel het verwerken als de materialen op staan. Dat hier gewoon een stylist "wat isolatiemateriaal" uit het rek getrokken heeft is wel weer duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Zijn er mensen die al met b-keus materiaal een label hebben gekregen en ook de juiste rd waarde? Ik had er niet over nagedacht verder, maar wel de vloer met 105mm b-keus pir geïsoleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:32:
Zijn er mensen die al met b-keus materiaal een label hebben gekregen en ook de juiste rd waarde? Ik had er niet over nagedacht verder, maar wel de vloer met 105mm b-keus pir geïsoleerd.
B keus gaat normaliter niet over productiefouten (alsin, foam niet volgens spec) maar om beschadiging of incourant. Ik heb bijvoorbeeld ook leidingen in het PIR ingefreesd en delen moeten verzagen - het gaat juist om deugdelijke installatie die het verschil maakt. Een Ferrari met slecht onderhoud wordt er nog steeds uitgereden door een strak afgesteld fiat'je :+

Kortom, met fotografisch bewijs kan je prima aantonen dat het het "negatieve" van B-keus hersteld of omzeild is - mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:53
Toch wordt er bij B-keuze bijvoorbeeld ook meestal geen brandklasse van het materiaal opgegeven. Dus lijkt het er m.i. op dat door afwijkingen aan het product in de breedste zin van het woord ook producteigenschappen niet meer gegarandeerd worden. Daar zou, in theorie, dus ook de isolatiewaarde onder kunnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik snap niet zoveel van de methodiek van het energielabel. Het is weinig transparant helaas. Waarom worden de parameters en berekeningen niet publiek gemaakt?

Ik snap bijvoorbeeld niet dat ons huidige appartement van 110m2 A++ label heeft.

Onze hele 'gevel' is een glazen pui. Dus 70m2 glas maar liefst. Ondanks HR++ heeft het wellicht vanwege de aluminium kozijnen volgens het energielabel een Uw waarde van 2.3. Dat staat dan als ik het goed begrijp gelijk aan een gevel van Rc 0.45.

Het dak is ook maar Rc 3.3.
En dat zijn qua isolatie wel de enige waarden want vloeren, gevel, buitendeur zijn niet van toepassing.

Qua installaties dan wel warmtepomp, vloerkoeling en balansventilatie met WTW, maar dat zou het dan ineens naar A++ brengen?

Het was overigens zelfs zo dat er eerst foutief werd gerekend met mechanische ventilatie i.p.v. balansventilatie. Heb ik laten aanpassen en de kWh/m2 nam juist toe :? Dus kost meer stroom dan het bespaart?

Tevens staat er bij 'Risico op hoge binnentemperaturen in de zomermaanden' doodleuk Laag. Maar lijkt me geen hogere wiskunde om te berekenen dat 70m2 glas op het zuiden nogal een broeikas is.

Ook staat er dat er zonnepanelen aanwezig zijn. Wat niet zo is. Ja er liggen zonnepanelen op het dak, maar die zijn niet direct ten behoeve van ons maar van de WKO installatie voor het pand. Indirect mss wat effect op onze woning, maar of dat op ons label hoort?

En nu een jaren 30 woning gekocht met label E. We gaan alles aanpakken qua duurzaamheid, maar geen flauw idee of dat beloond wordt met een goed label omdat het haast arbitrair lijkt. Ik zeg lijkt, omdat er vast wel vanalles achter steekt qua berekeningen, maar of die echt zo goed zijn..

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 21-10-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spatialfabric
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:26
Het is niet goed te vinden inderdaad, maar de parameters en rekenmethode zijn wel (gratis) online te vinden: https://www.nen.nl/catalogsearch/result/?q=Nta8800

En gefeliciteerd met de aankoop van een jaren 30 woning. Ik zit zelf midden in een grootschalige renovatie van een woon/winkelpand uit 1906. Gevalletje strippen en opnieuw beginnen. Dat is in mijn geval dus een voordeel qua verduurzaming: het isoleren van de woning kan ik daardoor makkelijker uitvoeren. Wat zijn je plannen / mogelijkheden?

[ Voor 51% gewijzigd door spatialfabric op 21-10-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Nu online
spatialfabric schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:49:
Het is niet goed te vinden inderdaad, maar de parameters en rekenmethode zijn wel (gratis) online te vinden: https://www.nen.nl/catalogsearch/result/?q=Nta8800

En gefeliciteerd met de aankoop van een jaren 30 woning. Ik zit zelf midden in een grootschalige renovatie van een woon/winkelpand uit 1906. Gevalletje strippen en opnieuw beginnen. Dat is in mijn geval dus een voordeel qua verduurzaming: het isoleren van de woning kan ik daardoor makkelijker uitvoeren. Wat zijn je plannen / mogelijkheden?
Aha. Even gedownload, maar 1100 pagina's vol wiskundige formules gaat me ook wel weer te ver om mee aan de slag te gaan. Wellicht hebben ze het te gecompliceerd gemaakt dan juist ;)

Voor onze verbouwing had ik een eigen topic aangemaakt: Verbouwing jaren 30 tweekapper - begroting en keuzes

Maar ben geloof ik toch beter af in de diverse topics per onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:20:
Ik snap niet zoveel van de methodiek van het energielabel. Het is weinig transparant helaas. Waarom worden de parameters en berekeningen niet publiek gemaakt?

Ik snap bijvoorbeeld niet dat ons huidige appartement van 110m2 A++ label heeft.

Onze hele 'gevel' is een glazen pui. Dus 70m2 glas maar liefst. Ondanks HR++ heeft het wellicht vanwege de aluminium kozijnen volgens het energielabel een Uw waarde van 2.3. Dat staat dan als ik het goed begrijp gelijk aan een gevel van Rc 0.45.

Het dak is ook maar Rc 3.3.
En dat zijn qua isolatie wel de enige waarden want vloeren, gevel, buitendeur zijn niet van toepassing.

Qua installaties dan wel warmtepomp, vloerkoeling en balansventilatie met WTW, maar dat zou het dan ineens naar A++ brengen?

Het was overigens zelfs zo dat er eerst foutief werd gerekend met mechanische ventilatie i.p.v. balansventilatie. Heb ik laten aanpassen en de kWh/m2 nam juist toe :? Dus kost meer stroom dan het bespaart?

Tevens staat er bij 'Risico op hoge binnentemperaturen in de zomermaanden' doodleuk Laag. Maar lijkt me geen hogere wiskunde om te berekenen dat 70m2 glas op het zuiden nogal een broeikas is.

Ook staat er dat er zonnepanelen aanwezig zijn. Wat niet zo is. Ja er liggen zonnepanelen op het dak, maar die zijn niet direct ten behoeve van ons maar van de WKO installatie voor het pand. Indirect mss wat effect op onze woning, maar of dat op ons label hoort?

En nu een jaren 30 woning gekocht met label E. We gaan alles aanpakken qua duurzaamheid, maar geen flauw idee of dat beloond wordt met een goed label omdat het haast arbitrair lijkt. Ik zeg lijkt, omdat er vast wel vanalles achter steekt qua berekeningen, maar of die echt zo goed zijn..
In ieder geval is het hebben van verwarmde "gevels" en "vloer" (omdat je waarschijnlijk aan beide kanten en onder je buren had) een groot voordeel voor een appartement. Daarnaast zal inderdaad de warmtepomp en WTW ervoor hebben gezorgd dat het richting de ++ ging.

Het kan zijn dat er iets is verandert in de regels maar zonnepanelen stonden twee jaar geleden alleen maar op het label als ze ook direct op de eigen meter aangesloten waren. Maar ik kan me goed indenken dat zonnepanelen voor een centrale WKO installatie die de warmte en koude weer naar de appartementen brengt wél wordt meegerekend.

Dat het risico op hoge temperaturen laag wordt ingeschat komt waarschijnlijk omdat er vloerkoeling was in combinatie met een niet zo heel goed geïsoleerd dak.

Ik ben inmiddels al twee jaar niet meer woonachtig in Nederland en dus ook niet meer werkzaam als energieadviseur dus kan je niet meer detail geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Nu online
Backpacker schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

In ieder geval is het hebben van verwarmde "gevels" en "vloer" (omdat je waarschijnlijk aan beide kanten en onder je buren had) een groot voordeel voor een appartement. Daarnaast zal inderdaad de warmtepomp en WTW ervoor hebben gezorgd dat het richting de ++ ging.

Het kan zijn dat er iets is verandert in de regels maar zonnepanelen stonden twee jaar geleden alleen maar op het label als ze ook direct op de eigen meter aangesloten waren. Maar ik kan me goed indenken dat zonnepanelen voor een centrale WKO installatie die de warmte en koude weer naar de appartementen brengt wél wordt meegerekend.

Dat het risico op hoge temperaturen laag wordt ingeschat komt waarschijnlijk omdat er vloerkoeling was in combinatie met een niet zo heel goed geïsoleerd dak.

Ik ben inmiddels al twee jaar niet meer woonachtig in Nederland en dus ook niet meer werkzaam als energieadviseur dus kan je niet meer detail geven.
Dank je wel nog voor je reactie.

Enig idee hoe het kan dat jaren 30 woning met oude stalen kozijnen met conforglace uit 2009 een Uw waarde voor de ramen van 1,8 krijgt en wij met een appartement uit 2021 (transformatie) HR++ glas in Aluminium kozijnen een Uw waarde van 2,3 hebben op ons label?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Zijn het allebei labels volgens de nieuwe methodiek? Oftewel beide van na 1 januari 2021?

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik dagelijks met de materie bezig ben geweest maar volgens mij ligt het vooral aan het kozijn in dit geval. Als de aluminium kozijn niet thermisch onderbroken zijn dan krijgen ze een hogere Uw-waarde

@Backpacker @anderen
Weet iemand wat het effect van een L/W warmtepomp op een energielabel is?

Achtergrond:
Ik heb een tussenwoning uit 1931, 161 m2 vloeroppervlak, 3 woonlagen.
- Glas: 90% HR++, 8% dubbelglas, 2% enkelglas
- Vloerisolatie: 70% BG schuimbeton R-waarde 4.5, overige 30% geen isolatie.
- Muurisolatie: geen (vrij ingrijpend ivm mooie sierlijsten en radiatoren…)
- dakisolatie: R-waarde 1.5
- PV 3375 WP
- L/W warmtepomp met volgens EU energielabel een rendement van 183% voor verwarming en 145% voor SWW.
- koken op inductie, geen gasaansluiting meer :)

Over het energielabel vond ik op Wiki het volgende:
Er wordt geschat hoeveel kWh (fossiele) energie de woning jaarlijks per vierkante meter (gebruiksoppervlak, niet woonoppervlak) gebruikt voor verwarming, eventuele koeling, warm water.

Wat is nou bij mij het effect van de L/W warmtepomp op het energielabel, vergelen met hetzelfde huis met een gas CV ketel? Hoe wordt dat berekend?

Ik doe zelf een poging: een gas CV ketel heeft een rendement van zo’n 90% (?) voor verwarming en SWW samen. Voor de warmtepomp ligt dat op zo’n 170% voor verwarming en SWW samen. Dus de hoeveelheid kWh (fossiele) energie daalt met bijna een factor 2? Dus je energielabel gaat zeker 1, misschien wel 2 stappen omhoog?
Of werkt het anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fioIdqNac_LULB4hI8qWl2pUz6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9ZgiaChWdHaGuMTZNp6xEXn.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:58
interessant, hoe zou dit berekend worden?
als ik ga rekenen met het verbruik van mijn wp boiler, keukenboiler en warmtepomp voor vloerverwarming kom ik op A+++
maar als je kijkt naar hoeveel ze opwekken (cop van 4 a 5) dan kom je natuurlijk lager uit.
dus gaat het dan om opgenomen vermogen of om geproduceerde kwh's en als je zonnepanelen hebt, word het dan nog wat minder?

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spatialfabric
@SebastiaanPs interessante vraag, ik denk dat je poging best een aardige manier is om het grof te berekenen.

Wat het lastig maakt om 1 maatregel op zichzelf te berekenen is dat het energielabel wordt berekend volgens de NTA8800, dat is ongeveer 1100 bladzijden met wiskundige formules. (Gratis te downloaden via: nen.nl

Waarbij alle verschillende maatregelen bij elkaar het energielabel bepalen. Met wat hulp van ChatGPT hangt de berekening af van:

De NTA 8800 berekent de energieprestatie op basis van de volgende factoren:

a. Primair fossiel energiegebruik (kWh/m² per jaar)

• Cv-ketel:
• Het gasverbruik wordt omgerekend naar primair fossiel energiegebruik.
• Aardgas heeft een relatief hoge primaire energiefactor: 1,33.
• Dit betekent dat voor elke 1 kWh aan energieverbruik, er 1,33 kWh aan primaire fossiele energie wordt gerekend.
• Warmtepomp:
• Elektriciteit wordt omgerekend naar primair energiegebruik.
• Bij elektriciteit is de primaire energiefactor in Nederland doorgaans 0,43 (bij gebruik van hernieuwbare energiebronnen kan dit zelfs nul zijn).
• Door het hoge rendement (COP) van de warmtepomp is het totale primair energiegebruik veel lager.

b. Opwekking en herkomst van de energie

• Bij een warmtepomp gecombineerd met zonnepanelen of groene stroom kan het fossiele energiegebruik zelfs tot nul dalen. Een cv-ketel heeft daarentegen altijd fossiele energie nodig.

Daarmee zouden we dan uitkomen met het volgende voorbeeld:

Bij een woning met een gemiddeld verbruik van 20.000 kWh warmte per jaar:

• Met een cv-ketel (rendement 90%): Het primaire fossiele energiegebruik bedraagt ~29.600 kWh (20.000 kWh × 1,33).
• Met een warmtepomp (COP 4.0): Het primaire fossiele energiegebruik bedraagt ~2.150 kWh (20.000 kWh ÷ 4 × 0,43).

Dit verschil kan het energielabel van een woning verbeteren met minimaal 2 stappen, afhankelijk van de isolatie en aanvullende maatregelen.

-edit: ik zal deze post later wat beter uitwerken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Hertog_Martin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Dank je wel nog voor je reactie.

Enig idee hoe het kan dat jaren 30 woning met oude stalen kozijnen met conforglace uit 2009 een Uw waarde voor de ramen van 1,8 krijgt en wij met een appartement uit 2021 (transformatie) HR++ glas in Aluminium kozijnen een Uw waarde van 2,3 hebben op ons label?
Ja, ook energieadviseurs maken fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:56
@spatialfabric een CV ketel is toch al een tijdje HR, met een rendement van 108% of begrijp ik je voorbeeld niet goed?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:13
No Hands schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:24:
[...]

Ja, ook energieadviseurs maken fouten.
Precies. Bij alles zonder factuur of fabrikantberekening gaan ze vaak de mist in. Of de grappenmaker gaat uit van de meest slechte situatie. Zo wordt onze dakopbouw uit 1999 aangemerkt als RC 0,134 in plaats van het bouwbesluit aan te houden. Bij het leggen van nieuwe bitumen bleek die ook gewoon conform bouwvoorschrift met 6cm pir te zijn uitgerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarcelGo schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:47:
@spatialfabric een CV ketel is toch al een tijdje HR, met een rendement van 108% of begrijp ik je voorbeeld niet goed?
In praktijk niet, in dit onderzoek had de gasketel een rendement voor verwarming van gemiddeld 94%, SWW gemiddeld 65%; verwarming + SWW gemiddeld ~88%

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spatialfabric
MarcelGo schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:47:
Goed punt. Ik heb me al lange tijd niet verdiept in CV systemen. Zou goed kunnen.

De NTA8800 berekening lijkt in mijn voorbeeld daar nog geen rekening mee te houden. Dat kan 2 oorzaken hebben: ChatGPT gebruikt nog de rekenmethodes van een oudere versie (check: versie 2023), of de NTA8800 versie 2024 gebruikt nog een lager rendement dan dat er nu op de markt is. Als ik weer meer tijd heb zal ik er wat verder induiken.

@SebastiaanPs: dank voor de aanvulling. Het rapport is wel uit 2014. Is het mogelijk dat CV ketels het afgelopen decennium veel efficiënter zijn geworden? De NTA8800 lijkt iig tot nu toe daar geen rekening mee te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door spatialfabric op 18-11-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spatialfabric schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:41:
[...]
@SebastiaanPs: dank voor de aanvulling. Het rapport is wel uit 2014. Is het mogelijk dat CV ketels het afgelopen decennium veel efficiënter zijn geworden? De NTA8800 lijkt iig tot nu toe daar geen rekening mee te houden.
In dat rapport gaat het ook over HR ketels, dus ik denk niet dat het in de praktijk sterk verbeterd is. Maar goed nu heb ik voor de warmtepomp het energielabel gepakt en voor de gasketel een praktijkonderzoek, dat is denk ik niet correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
@spatialfabric Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen theoretisch en praktisch rendement. Net als bij auto's, in een geconditioneerde omgeving met geoptimaliseerde parameters kan het misschien wel maar als ik in de ochtend door de straat fiets zie ik nog steeds zóveel rookpluimen (lees: restwarmte, condens) uit schoorstenen komen. Ik denk dat nog geen 10% van de ketels geoptimaliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe poging nadat ik een werkblad van de overheid heb gevonden met omrekenfactoren.

Stel je huis verbruikt 1200 m3 gas voor verwarmen met een gas CV ketel. Volgens de specificaties van de HR ketel een rendement van 107%.
Volgens het werkblad: 1 Nm3 aardgas = 31,65 MJ primaire energie.
Dus 1200 * 31,65 = 37.980 MJ verbruik van primaire energie voor verwarming.
De hoeveelheid warmte die dit opbracht was 1200 m3 * 9,8 kWh * 107% = 12.583 kWh warmte.

Nu de L/W warmtepomp: mijn type heeft een rendement voor verwarming van 183%, reeds gecorrigeerd met de standaard conversiefactor naar primaire energie (zie post hierboven). Dus 12.583 kWh warmte delen door 1,83 maakt 6.876 kWh primaire energie = 24.754 MJ primaire energie.

Dus met deze getallen gaat de consumptie van primaire energie voor verwarming met 35% omlaag. SWW en evt koelen moeten dan nog separaat worden berekend. In veel gevallen dan energielabel 1 stap beter?

Edit: maar dit is dan weer niet verbruik van fossiele energie, zoals voor het energielabel bedoeld wordt 8)7

Waarschijnlijk hebben gas CV ketels ook een energielabel, wellicht is het beter om voor zowel de warmtepomp als de gas CV ketel het energielabel te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

@SebastiaanPs Hier een stukje over het rendement van een HR-ketel. https://cvketelkiezen.nl/...rocent-rendement-cvketels. Met 99% rekenen komt meer in de richting, maar dat percentage haal je ook alleen in een testlab.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Even een hoogover berekening conform NTA8800:

- Uitgaande van een woning van 100 m2
- matige isolatie
- netto ruimteverwarmingsvraag: 50 GJ -> 13.900 kWh (dit wordt normaal berekend aan de hand van Rc-waarden, maar dat gaat nu een beetje te ver)
- netto tapwatervraag: Dit wordt forfaitair berekend. Bij 100 m2 wordt er uitgegaan van 2,28 personen, elk met 856 kWh tapwatervraag per jaar. De totale netto tapwatervraag komt daarmee op 7 GJ -> 1.951 kWh uit. Daar moet vervolgens nog een leidingverlies correctie overheen. Zeg totaal is 2.300 kWh.

- hulpenergie. Ik moet deze even gaan gokken en zet em op 1.000 kWh elektrisch per jaar.

Primaire energiefactor elektriciteit = 1,45
Primaire energiefactor gas = 1

HR Gasketel
Forfaitaire waarden uit de NTA8800
Rendement verwarming: 0,95 => 14.631 kWh
Rendement tapwater: 0,6725 => 3.420 kWh

Kom ik uit op een BENG 2 van (14.631 * 1 + 3.420 * 1 + 1.000 * 1,45) / 100 m2 = 195 kWh/m2
Oftewel label B

Warmtepomp
COP verwarming = 2.3 (forfaitair uit NTA880) => 6.043 kWh
COP tapwater = 1.4 (forfaitair uit NTA880) => 1.714 kWh

Kom ik uit op een BENG 2 van (6.043 * 1.45 + 1.714 * 1.45 + 1.000 * 1,45) / 100 m2 = 127 kWh/m2
Oftewel label A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@Skyaero wel bizar hoor, 2300kwh aan tapwatervraag. Ik doe met mijn wartempompboiler en 2man in huis +- 350kwh op jaarbasis, gemeten aan de machine. Beneden staat nog een Quooker met een soortgelijk verbruik, waarvan grotendeels dus ook nog voor kokend water (lees: minder verwarmen met waterkoker of inductieplaat).

Voor de compleetheid, dat is 95m2 huis met 2man. Dagelijks wordt door beiden gedoucht onder een regendouche die wel iets geknepen is (8L/min uit mijn hoofd) en nog zonder warmteterugwinning met een douchewtw.

[ Voor 25% gewijzigd door stevenP op 18-11-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@stevenP die 2300 kWh is thermisch, niet elektrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:59:
Even een hoogover berekening conform NTA8800:

- Uitgaande van een woning van 100 m2
- matige isolatie
- netto ruimteverwarmingsvraag: 50 GJ -> 13.900 kWh (dit wordt normaal berekend aan de hand van Rc-waarden, maar dat gaat nu een beetje te ver)
- netto tapwatervraag: Dit wordt forfaitair berekend. Bij 100 m2 wordt er uitgegaan van 2,28 personen, elk met 856 kWh tapwatervraag per jaar. De totale netto tapwatervraag komt daarmee op 7 GJ -> 1.951 kWh uit. Daar moet vervolgens nog een leidingverlies correctie overheen. Zeg totaal is 2.300 kWh.

- hulpenergie. Ik moet deze even gaan gokken en zet em op 1.000 kWh elektrisch per jaar.

Primaire energiefactor elektriciteit = 1,45
Primaire energiefactor gas = 1

HR Gasketel

Kom ik uit op een BENG 2 van (14.631 * 1 + 3.420 * 1 + 1.000 * 1,45) / 100 m2 = 195 kWh/m2
Oftewel label B

Warmtepomp

Kom ik uit op een BENG 2 van (6.043 * 1.45 + 1.714 * 1.45 + 1.000 * 1,45) / 100 m2 = 127 kWh/m2
Oftewel label A++
Dankjewel, dit ziet er voor mij heel logisch en goed berekend uit. Heb jij ervaring met BENG2 berekeningen?
Volgens mij staat er bij A++ één plusje teveel, dat moet met 127 kWh/m2 een A+ zijn.
Dus het energielabel gaat in dit geval met twee stappen omhoog.
Enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:59:
HR Gasketel

Oftewel label B

Warmtepomp
Nog een paar vragen:
1. Het rendement van de CV ketel voor verwarming en tapwater, zijn dat standaard getallen voor een HR ketel? Forfaitair bepaald vanuit NTA8800 betekent dat het vooraf bepaalde standaard rendementen zijn waarmee gerekend wordt?
2. De COP van de warmtepomp, is dat het rendement uit primaire energie? Is dat de reden dat er zo’n extreem laag getal staat?

Energielabels van CV ketels en warmtepompen doen er dus niet toe, worden niet gebruikt voor de berekening?

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:11:
[...]

Dankjewel, dit ziet er voor mij heel logisch en goed berekend uit. Heb jij ervaring met BENG2 berekeningen?
Volgens mij staat er bij A++ één plusje teveel, dat moet met 127 kWh/m2 een A+ zijn.
Enorm bedankt!
Ik maak de BENG berekeningen doorgaans zelf niet, maar ken de norm (NTA8800) wel door en door.
SebastiaanPs schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:11:
[...]
Je hebt gelijk. Ik pas het ook even in mijn oorspronkelijke bericht aan
SebastiaanPs schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:25:
[...]

Nog een paar vragen:
1. Het rendement van de CV ketel voor verwarming en tapwater, zijn dat standaard getallen voor een HR ketel? Forfaitair bepaald vanuit NTA8800 betekent dat het vooraf bepaalde standaard rendementen zijn waarmee gerekend wordt?
2. De COP van de warmtepomp, is dat het rendement uit primaire energie? Is dat de reden dat er zo’n extreem laag getal staat?

Energielabels van CV ketels en warmtepompen doen er dus niet toe, worden niet gebruikt voor de berekening?

Dank alvast!
1. Correct. Het zijn standaard waarden die zijn gedefinieerd in de NTA8800. Voor ruimteverwarming staan die in tabel 9.25. Tapwater ergens in 13.zoveel

2. Nee dit is werkelijk een COP. De forfaitaire waarden in de NTA8800 zijn behoorlijk laag voor warmtepomp. Bij nieuwbouw mag je kwaliteitsverklaringen werken, waardoor je met hogere COPs kunt rekenen. Maar dat mag niet bij een label. Waarom de waarden zo laag zijn gekozen weet ik niet. Zit veelal veel politiek achter.

[ Voor 59% gewijzigd door Skyaero op 18-11-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:44:
[...]

Ik maak de BENG berekeningen doorgaans zelf niet, maar ken de norm (NTA8800) wel door en door.
[...]

Je hebt gelijk. Ik pas het ook even in mijn oorspronkelijke bericht aan

[...]

1. Correct. Het zijn standaard waarden die zijn gedefinieerd in de NTA8800. Voor ruimteverwarming staan die in tabel 9.25. Tapwater ergens in 13.zoveel

2. Nee dit is werkelijk een COP. De forfaitaire waarden in de NTA8800 zijn behoorlijk laag voor warmtepomp. Bij nieuwbouw mag je kwaliteitsverklaringen werken, waardoor je met hogere COPs kunt rekenen. Maar dat mag niet bij een label. Waarom de waarden zo laag zijn gekozen weet ik niet. Zit veelal veel politiek achter.
OK ik vat het samen:
Reductie verbruik fossiele energie bij overstappen van HR gasketel naar L/W warmtepomp in bestaande bouw:
1 – (verbruik fossiele energie in huis met L/W warmtepomp)/(verbruik fossiele energie in huis met HR gasketel)

Verbruik fossiele energie in een huis met een HR gasketel =
(netto ruimteverwarmingsvraag in kWh thermisch / 0,95) + (netto tapwatervraag in kWh thermisch/ 0,6725) + (hulpenergie in kWh elektrisch * 1,45)
Indien aanwezig: ook verbruik van koeling.

Verbruik fossiele energie in een huis met een L/W warmtepomp =
(netto ruimteverwarmingsvraag in kWh thermisch / 2,3 * 1,45) + (netto tapwatervraag in kWh thermisch / 1,4 * 1,45) + (hulpenergie in kWh elektrisch * 1,45)
Indien aanwezig: ook verbruik van koeling.

Resterende vragen:
1. De netto ruimteverwarmingsvraag wordt bepaald met een warmteverliesberekening?
2. De netto tapwatervraag wordt bepaald door het verwachte aantal personen o.b.v. het vloeroppervlak?
3. De hulpenergie: ik heb de NTA8800 geGoogled en keek naar bijlage O, kwam er niet helemaal uit. Ik zou verwachten dat een L/W warmtepomp meer hulpenergie verbruikt dan een gasketel door (1) meer draaiuren en (2) de fan in de buitenunit. Weet jij hier iets van? Zijn er ergens voorbeeldberekeningen te vinden of getallen van echte huizen?
4. Moet je koeling door de L/W warmtepomp ook meerekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:52:
[...]

Resterende vragen:
1. De netto ruimteverwarmingsvraag wordt bepaald met een warmteverliesberekening?
2. De netto tapwatervraag wordt bepaald door het verwachte aantal personen o.b.v. het vloeroppervlak?
3. De hulpenergie: ik heb de NTA8800 geGoogled en keek naar bijlage O, kwam er niet helemaal uit. Ik zou verwachten dat een L/W warmtepomp meer hulpenergie verbruikt dan een gasketel door (1) meer draaiuren en (2) de fan in de buitenunit. Weet jij hier iets van? Zijn er ergens voorbeeldberekeningen te vinden of getallen van echte huizen?
4. Moet je koeling door de L/W warmtepomp ook meerekenen?
1. Ja, ook conform de NTA8800. Gaat voor nu een beetje ver dus heb ik een schatting gemaakt.
2. Correct
3. Onder 'hulpenergie' heb ik ook zaken zoals ventilatie en verlichting gezet. Die tellen ook mee voor het label. Bij een ketel vallen onder hulpenergie de ventilator en pomp. De fan in de buitenunit van een warmtepomp is als het goed is onderdeel van de COP. Zeker bij monoblocken.
4. Ik geloof het wel, maar weet uit mijn hoofd niet precies hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 20-04 18:34
Skyaero schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:44:
[...]

[...]
Weet je toevallig of er ook onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende typen warmtepompen? Wordt voor bijv. een lucht/lucht warmtepomp een zelfde fictieve cop gebruikt als voor een lucht/water warmtepomp, en zijn daar nog eisen aan zoals dat minstens elke verblijfsruimte primair door een warmtepomp moet worden verwarmd?

Dan kan het nog wel eens gaan lonen om een goedkope b-merk airco te plaatsen in slaapkamers als een woning de facto primair wordt verwarmd met een airco in de woonkamer.

Edit: Ubakus hanteert trouwens de volgende ‘Primaire energie (niet-hernieuwbaar) per kWh warmte‘:
  • Grond (water/water warmtepomp?): 0,50
  • Water (lucht/water warmtepomp?): 0,53
  • Lucht (lucht/lucht warmtepomp/airco?): 0,60

[ Voor 15% gewijzigd door svenk91 op 03-12-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
svenk91 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:40:
[...]

Weet je toevallig of er ook onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende typen warmtepompen?
Ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRVd3ZBki7u4PtKKl3aTowu_QYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yfvb0f5P3F75yTYPf6Brm5ov.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Weet iemand waarom buitenlucht zo slecht scoort? Voor verwarming zit mijn SCOP toch duidelijk boven de 4. Hoe komt die tabel dan zo laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:51:
[...]

Weet iemand waarom buitenlucht zo slecht scoort? Voor verwarming zit mijn SCOP toch duidelijk boven de 4. Hoe komt die tabel dan zo laag?
Alle waarden zijn laag. NTA8800 is ontzettend conservatief. Geldt overigens ook voor bijvoorbeeld de opbrengst van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Kijk, bedankt! Alleen is het mij niet helemaal helder of dit ook voor airco's geldt gezien de aanvoertemperatuur voor water lijkt te zijn, mocht ook de kamerlucht daar onder vallen dan zal het altijd wel onder de 30 graden en zijn en de 'hoge' cop van 2,40 hebben.

Opvallend trouwens dat je een cop van 8,30 mag rekenen bij een collectieve warmtepomp die een aanvoertemperatuur heeft van boven de 40 graden. Dit is ontzettend gunstig voor als je de warmte van een laag-temperatuur warmtenet (40-55 graden) inpandig opwerkt met een warmtepomp voor blokverwarming, mits er verder geen eisen worden gesteld aan de bron. Toevallig een oplossing die politiek erg gewild is O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Het primair energiegebruik van de laag-temperatuur warmtebron moet je echter ook nog meetellen in de berekening.

Uitblaastemperatuur airco is geloof ik 35-40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Zelf ook maar eens de NTA 8800 ingedoken. Een hoop abracadabra, maar ik kwam wel het volgende tegen:

[quote]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFi9HR2zrnm8Z0GWfIZf5uMlSc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1epWOd3FuofN5fVGKfjAnbFi.png?f=fotoalbum_large

(NTA 8800:2024, pagina 315).

Dit maakt dat verwarmen met lucht/lucht warmtepomp (airco) kwa COP beter is dan een lucht/water waterpomp? Ik kwam nog wel wat andere mitsen en maren tegen, zo maakt het bijv. uit of je binnenunit tegen een buitenmuur is geplaatst etc. (niet voor de cop, maar voor temperatuurverliezen die vast ergens anders weer terug komen).

Ik kwam ook ergens tegen, ik weet al niet meer waar, dat een nageplaatste airco (elektrisch systeem in het algemeen trouwens) pas mag worden meegenomen indien het originele warmtesysteem (vaak een CV-ketel denk ik dan, maar kan ook COP=1 elektrische verwarming zijn natuurlijk) niet meer aanwezig is om mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Skyaero schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:14:
Alle waarden zijn laag. NTA8800 is ontzettend conservatief. Geldt overigens ook voor bijvoorbeeld de opbrengst van zonnepanelen.
Ik vraag me af wat voor negatieve effecten dat heeft. Bijv. nieuwbouw met teveel PV of een berekening dat een WP nauwelijks helpt voor het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:14:
[...]

Ik vraag me af wat voor negatieve effecten dat heeft. Bijv. nieuwbouw met teveel PV of een berekening dat een WP nauwelijks helpt voor het energielabel.
Bij nieuwbouw wordt eigenlijk altijd een kwaliteitsverklaring gebruikt. Die laten fabrikanten door een onafhankelijk instituut opstellen en komen beter uit dan de 'forfaitaire' waarden in de norm.

Bij een label kom je dus op papier slechter uit dan in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
svenk91 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:56:
Zelf ook maar eens de NTA 8800 ingedoken. Een hoop abracadabra, maar ik kwam wel het volgende tegen:

[quote][Afbeelding]

(NTA 8800:2024, pagina 315).
Goed gevonden!
Ik kwam ook ergens tegen, ik weet al niet meer waar, dat een nageplaatste airco (elektrisch systeem in het algemeen trouwens) pas mag worden meegenomen indien het originele warmtesysteem (vaak een CV-ketel denk ik dan, maar kan ook COP=1 elektrische verwarming zijn natuurlijk) niet meer aanwezig is om mee te verwarmen.
m.a.w. de airco moet hoofdverwarming zijn. Kun je ook afdekking door de woning op te splitsen in meerdere rekenzones (als er naast airco ook nog cv is), maar dat doen de meeste labelopnemers niet. De airco moet dan ook echt de enige verwarmingsbron zijn in de rekenzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Skyaero schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:55:
m.a.w. de airco moet hoofdverwarming zijn. Kun je ook afdekking door de woning op te splitsen in meerdere rekenzones (als er naast airco ook nog cv is), maar dat doen de meeste labelopnemers niet. De airco moet dan ook echt de enige verwarmingsbron zijn in de rekenzone.
Oh, dit is wel goed om te weten. Ik heb bij mijn renovatie ervoor gekozen op de bovenverdieping alleen maar een L/L multisplit te plaatsen; deze zou dan als verwarmingsbron mee moeten kunnen tellen. Weet verder niet of dat verschil maakt t.o.v. van de L/W warmtepomp beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 04-12-2024 15:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 23:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Skyaero schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:14:
[...]

Zit het me net allemaal even na te kijken.. Van mijn WP en dakisolatie kan ik zo'n verklaring vinden. Maar van mijn zonnepanelen (JKM425N-54HL4R-B) uiteraard niks 8)7

Dus als ik die standaardwaarde gebruik (en dan ga ik er vanuit dat ik lengte*breedte*aantal panelen mag doen voor de oppervlakte) kom ik op 4870Wp uit ipv de 6000Wp die het systeem eigenlijk heeft :X

Korte samenvatting is dus, als ik alle info goed samenvat, dat mijn zonnepanelen (specsheets en facturen ten spijt) nooit voor hun echte waarde meegeteld gaan worden in mijn energielabel? Maar ja, beter de panelen 20% minder dan dat ik die belachelijke waardes moet gebruiken voor mijn L/W-warmtepomp |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 09-12-2024 13:47 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Kuusj schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:46:
Korte samenvatting is dus, als ik alle info goed samenvat, dat mijn zonnepanelen (specsheets en facturen ten spijt) nooit voor hun echte waarde meegeteld gaan worden in mijn energielabel? Maar ja, beter de panelen 20% minder dan dat ik die belachelijke waardes moet gebruiken voor mijn L/W-warmtepomp |:(
Een slecht label is potentieel wel weer gustig voor de WOZ waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 23:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:52:
[...]

Een slecht label is potentieel wel weer gustig voor de WOZ waarde...
Ja mijn WOZ loopt al werelden achter op mijn buren (2-onder-1 kap, exact zelfde huis.. Ik heb zelfs nog een uitbouw van 24m2 die zij niet hebben). Huis buren 366.000 en dat van ons 285.000 8)7 Op papier hebben ze hetzelfde label. Alleen ik ben inmiddels van het gas af. Zonnepanelen, dakisolatie. Dus ik zal wel naar A(+) gaan als ze het ooit opstellen als ik het huis verkoop.

Wil voor nu gewoon een mapje hebben met alle gegevens, facturen etc zodat als het ooit zover is ik gewoon alles paraat heb.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Kuusj schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:59:
Ja mijn WOZ loopt al werelden achter op mijn buren (2-onder-1 kap, exact zelfde huis.. Ik heb zelfs nog een uitbouw van 24m2 die zij niet hebben). Huis buren 366.000 en dat van ons 285.000 8)7 Op papier hebben ze hetzelfde label. Alleen ik ben inmiddels van het gas af. Zonnepanelen, dakisolatie. Dus ik zal wel naar A(+) gaan als ze het ooit opstellen als ik het huis verkoop.

Wil voor nu gewoon een mapje hebben met alle gegevens, facturen etc zodat als het ooit zover is ik gewoon alles paraat heb.
Het zou grappig zijn als kopers opzoek gaan naar woningen met een slecht label die toch weinig energie verbruiken. De kans is klein, maar het zou een goede manier zijn om helemaal geen aandacht meer te besteden aan het label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

Bij mijn appartement (nieuw energielabel A)is er een mismatch tussen het label en wat ik jaarlijks aan verwarming besteed. Of dat komt doordat gestapelde bouw niet goed wordt gecalculeerd of dat het ergens anders zit (relatief klein appartement) weet ik niet. Vanwege benedenburen is de vloer nooit koud, de kachel is hier voor het eerst op 18 november aangezet.

Wat mij betreft wordt het energielabel gesplitst in een vast deel, zoals het casco en een variabel deel, bijvoorbeeld de manier waarop je verwarmt. Bij het variabele deel zou dan ook iets moeten komen met het aantal bewoners, iets wat nu forfaitair geregeld is.

Ik heb behoefte aan absolute waarden, dus niet teruggerekend naar kWh/m2. Een kast van een huis verbruikt gewoon veel energie, ook al heeft het een goed label en dat mag best wat duidelijker worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:36:
Wat mij betreft wordt het energielabel gesplitst in een vast deel, zoals het casco en een variabel deel, bijvoorbeeld de manier waarop je verwarmt. Bij het variabele deel zou dan ook iets moeten komen met het aantal bewoners, iets wat nu forfaitair geregeld is.
Gebruikersgedrag zit niet in het label (ook niet in de BENG).
De NTA8800 is uiteindelijk een toetsingsmethodiek die gebouwen toetst op hun energie-efficiëntie. Het is dus geen methodiek die is bedoeld voor bijvoorbeeld het ontwerpen van gebouwen of het bepalen van het energiegebruik. Helaas zijn er veel in Nederland die het wel zo toepassen.

Wil je echt je woning in detail doorrekenen, dan is PHPP (passiefhuis) een veel betere rekenmethode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Zojuist nieuwe energielabel ontvangen van onze woning.
Samenvatting: assje in "Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOxRM0lhLGH4EGT9wyNIhnUKVNI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nGWlP9D8j5F5b9Z1MwTEfWM2.jpg?f=user_large

Valt toch tegen, mis het vierde plusje die ik op mijn vorige woning wel kreeg (zonder gevelisolatie, balansventilatie en douche WTW)

Door de combinatie bestaande isolatie + naisolatie was al wel duidelijk dat ik op dak en gevel niet de volledige waarde zou krijgen. Ik snap alleen niet waar het grote verschil op het glas vandaan komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGhDk2RkJj2bngOP19H9VXm8REw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E67F2TcOuIhch7Shz5l7v8BN.jpg?f=user_large

Al het glas is Ug0.6 en in het label wordt er met Uw1.4 gerekend. Ik heb een mail gestuurd om de vraag te stellen. Ik heb alle relevantie informatie/specificaities aangeleverd maar gaat wel allemaal over Ug en niet over Uw; wellicht dat ik daar op nat ga. Snap ook niet waarom glas dan alsnog wel als "++" gezien wordt in het overzichtsplaatje hierboven.

Verandert verder niets maar beetje principekwestie :P

Edit: ik zie in het energielabel van mijn vorige huis dat daar ook met Uw1.4 gerekend werd voor triple glas (en Uw 1.8 voor HR++). Is dit dan gewoon hoe de methodiek werkt?

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 08-04-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:17
Uw is de waarde voor glas inclusief kozijn. Ug is de waarde voor alleen het glas.
Voor het label moet men met de Uw waarde rekenen en die is dus altijd hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
TweakHm schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:52:
Uw is de waarde voor glas inclusief kozijn. Ug is de waarde voor alleen het glas.
Voor het label moet men met de Uw waarde rekenen en die is dus altijd hoger
Dat is op zich duidelijk, maar op een schuifpui van 6 meter is het natuurlijk nogal een stretch om vanaf Ug0.6 op Uw1.4 te geraken.

Maar, inmiddels antwoord:
In het energielabel gebruik wij standaard waarden voor ramen. Deze waarden komen uit de ISSO 82.1 en zijn gebasseerd op de combinatie van het type glas en het type kozijn. In uw geval is dit triple glas in een houten of kunststof kozijn, dit levert een U-waarde op van 1,40.

De standaard U-waarde voor een geïsoleerde deur die aan de buitenlucht grenst is 2,00. Wanneer een geïsoleerde deur aan een onverwarmde ruimte grenst is de U-waarde 1,70. Ter vergelijking de U-waarde van een ongeïsoleerde buitendeur is 3,40.
Voor mij onderstreept dit wel nog altijd wat een farce het energielabel blijft;
  • Op mijn oude (suboptimale) woning A++++ (niet reeel)
  • Mijn "nieuwe" woning uit 1976 in oorspronkelijke staat label C 8)7
  • Nieuwe woning die na renovatie op alle vlakken beter is blijft steken op A+++
En dan is er eigenlijk in het nieuwe label nog wel e.e.a. gesimplificeerd. De buitengevel van de woning is rondom geisoleerd. De muur die grens aan de garage echter niet; hier ga ik de garage binnen vandaan isoleren (moet ik nog doen).

Die garage is buiten de thermische schil gehouden maar die gevel grenzend aan de garage is gewoon meegerekend alsof hij ook nageisoleerd is.

Afhankelijk van omstandigheden, aantoonbaarheid isolatiewaarde en het humeur van de inspecteur kunnen de uitkomsten dus enorm verschillen. Als onwetende huizenkoper dus geen enkele garantie dat het energielabel een representatief vergelijk geeft. Label C voor een woning waarvan de enige isolatie 3cm glaswol in de spouw en op de buitenkant van het dak is is simpelweg absurd.

Aanvullend:
Oude woning 120m2 tussenwoning A++++
Nieuwe woning 200m2 vrijstaand A+++

Verbruik van de nieuwe woning voor verwarming is lager dan de oude woning en warmtevraag/m2 dus ongeveer de helft.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 08-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:17
In principe zou de kozijn leverancier voor de geleverde glas kozijn combinaties de Uw kunnen berekenen en meeleveren.
Voor projectmatig werk heb ik die opgaves wel gezien. Particuliere markt nagenoeg niet helaas.
In dat geval kun je dan de werkelijke waardes van de prestatieverklaringen kunnen gebruiken.
Maar zonder deze detailering valt men inderdaad terug op ISSO 82.1 waardes en die zijn erg conservatief.
Pagina: 1