prein2 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:39:
Ook hier even stoom afblazen vanwege energielabel perikelen:
- we zijn aan het verhuizen, dus energielabel nodig voor verkoop. Ik hoef helemaal niet uit te gaan van het hoogste, maar dit slaat alles:
- isolatiemaatregelen vanuit de verbouw door vorige bewoner volledig niet meegenomen, terwijl wel op tekening te zien. (1998, dus enkel '100mm rockwool' op tekening te zien)
- zelf aangebrachte climarad decentrale wtw installatie: wordt niet meegenomen omdat ie van marktplaats is.
- zelf nageisoleerde zolder, hoewel foto, specs en factuur aanwezig wordt enkel meegenomen op een 'standaard rekenwijze', waardoor er ongeveer de helft van de daadwerkelijke isolatie overblijft.
- zonnepanelen: er wordt gerekend met ongeveer 25% minder Wp dan daadwerkelijk. (factuur geeft enkel 'JA solar 270Wp aan, verder geen exact typenummer)
en waarom? omdat al deze aanpassingen uit de periode 2016-2020 zijn, waardoor aannemers geen duidelijke specs op hun facturen zetten..
Nu kom ik op 195W/m2 uit, dus 5W te veel voor label B. Wat mij betreft een significant verschil voor verkoop.
Volgens het energielabel heb ik energiekosten tussen 250 en 450 euro per maand. Daadwerkelijk heb ik 150 euro per maand inclusief laden van EV. hoe dan...!!
zo. dat lucht op.