Jatweakuwe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:40:
[...]
Weet je toevallig of er ook onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende typen warmtepompen?
Jatweakuwe schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:40:
[...]
Weet je toevallig of er ook onderscheid gemaakt wordt tussen verschillende typen warmtepompen?
Weet iemand waarom buitenlucht zo slecht scoort? Voor verwarming zit mijn SCOP toch duidelijk boven de 4. Hoe komt die tabel dan zo laag?
Alle waarden zijn laag. NTA8800 is ontzettend conservatief. Geldt overigens ook voor bijvoorbeeld de opbrengst van zonnepanelen.phicoh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:51:
[...]
Weet iemand waarom buitenlucht zo slecht scoort? Voor verwarming zit mijn SCOP toch duidelijk boven de 4. Hoe komt die tabel dan zo laag?
Kijk, bedankt! Alleen is het mij niet helemaal helder of dit ook voor airco's geldt gezien de aanvoertemperatuur voor water lijkt te zijn, mocht ook de kamerlucht daar onder vallen dan zal het altijd wel onder de 30 graden en zijn en de 'hoge' cop van 2,40 hebben.
/f/image/1epWOd3FuofN5fVGKfjAnbFi.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af wat voor negatieve effecten dat heeft. Bijv. nieuwbouw met teveel PV of een berekening dat een WP nauwelijks helpt voor het energielabel.Skyaero schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:14:
Alle waarden zijn laag. NTA8800 is ontzettend conservatief. Geldt overigens ook voor bijvoorbeeld de opbrengst van zonnepanelen.
Bij nieuwbouw wordt eigenlijk altijd een kwaliteitsverklaring gebruikt. Die laten fabrikanten door een onafhankelijk instituut opstellen en komen beter uit dan de 'forfaitaire' waarden in de norm.phicoh schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:14:
[...]
Ik vraag me af wat voor negatieve effecten dat heeft. Bijv. nieuwbouw met teveel PV of een berekening dat een WP nauwelijks helpt voor het energielabel.
Goed gevonden!tweakuwe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:56:
Zelf ook maar eens de NTA 8800 ingedoken. Een hoop abracadabra, maar ik kwam wel het volgende tegen:
[quote][Afbeelding]
(NTA 8800:2024, pagina 315).
m.a.w. de airco moet hoofdverwarming zijn. Kun je ook afdekking door de woning op te splitsen in meerdere rekenzones (als er naast airco ook nog cv is), maar dat doen de meeste labelopnemers niet. De airco moet dan ook echt de enige verwarmingsbron zijn in de rekenzone.Ik kwam ook ergens tegen, ik weet al niet meer waar, dat een nageplaatste airco (elektrisch systeem in het algemeen trouwens) pas mag worden meegenomen indien het originele warmtesysteem (vaak een CV-ketel denk ik dan, maar kan ook COP=1 elektrische verwarming zijn natuurlijk) niet meer aanwezig is om mee te verwarmen.
Oh, dit is wel goed om te weten. Ik heb bij mijn renovatie ervoor gekozen op de bovenverdieping alleen maar een L/L multisplit te plaatsen; deze zou dan als verwarmingsbron mee moeten kunnen tellen. Weet verder niet of dat verschil maakt t.o.v. van de L/W warmtepomp beneden.Skyaero schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:55:
m.a.w. de airco moet hoofdverwarming zijn. Kun je ook afdekking door de woning op te splitsen in meerdere rekenzones (als er naast airco ook nog cv is), maar dat doen de meeste labelopnemers niet. De airco moet dan ook echt de enige verwarmingsbron zijn in de rekenzone.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 04-12-2024 15:30 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zit het me net allemaal even na te kijken.. Van mijn WP en dakisolatie kan ik zo'n verklaring vinden. Maar van mijn zonnepanelen (JKM425N-54HL4R-B) uiteraard niksSkyaero schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:14:
[...]
Alle waarden zijn laag. NTA8800 is ontzettend conservatief. Geldt overigens ook voor bijvoorbeeld de opbrengst van zonnepanelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 09-12-2024 13:47 ]
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Een slecht label is potentieel wel weer gustig voor de WOZ waarde...Kuusj schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:46:
Korte samenvatting is dus, als ik alle info goed samenvat, dat mijn zonnepanelen (specsheets en facturen ten spijt) nooit voor hun echte waarde meegeteld gaan worden in mijn energielabel? Maar ja, beter de panelen 20% minder dan dat ik die belachelijke waardes moet gebruiken voor mijn L/W-warmtepomp
Ja mijn WOZ loopt al werelden achter op mijn buren (2-onder-1 kap, exact zelfde huis.. Ik heb zelfs nog een uitbouw van 24m2 die zij niet hebben). Huis buren 366.000 en dat van ons 285.000phicoh schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:52:
[...]
Een slecht label is potentieel wel weer gustig voor de WOZ waarde...
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Het zou grappig zijn als kopers opzoek gaan naar woningen met een slecht label die toch weinig energie verbruiken. De kans is klein, maar het zou een goede manier zijn om helemaal geen aandacht meer te besteden aan het label.Kuusj schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:59:
Ja mijn WOZ loopt al werelden achter op mijn buren (2-onder-1 kap, exact zelfde huis.. Ik heb zelfs nog een uitbouw van 24m2 die zij niet hebben). Huis buren 366.000 en dat van ons 285.000Op papier hebben ze hetzelfde label. Alleen ik ben inmiddels van het gas af. Zonnepanelen, dakisolatie. Dus ik zal wel naar A(+) gaan als ze het ooit opstellen als ik het huis verkoop.
Wil voor nu gewoon een mapje hebben met alle gegevens, facturen etc zodat als het ooit zover is ik gewoon alles paraat heb.
A'dam PVOutput
Gebruikersgedrag zit niet in het label (ook niet in de BENG).ericplan schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:36:
Wat mij betreft wordt het energielabel gesplitst in een vast deel, zoals het casco en een variabel deel, bijvoorbeeld de manier waarop je verwarmt. Bij het variabele deel zou dan ook iets moeten komen met het aantal bewoners, iets wat nu forfaitair geregeld is.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nGWlP9D8j5F5b9Z1MwTEfWM2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E67F2TcOuIhch7Shz5l7v8BN.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 08-04-2025 13:24 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dat is op zich duidelijk, maar op een schuifpui van 6 meter is het natuurlijk nogal een stretch om vanaf Ug0.6 op Uw1.4 te geraken.TweakHm schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:52:
Uw is de waarde voor glas inclusief kozijn. Ug is de waarde voor alleen het glas.
Voor het label moet men met de Uw waarde rekenen en die is dus altijd hoger
Voor mij onderstreept dit wel nog altijd wat een farce het energielabel blijft;In het energielabel gebruik wij standaard waarden voor ramen. Deze waarden komen uit de ISSO 82.1 en zijn gebasseerd op de combinatie van het type glas en het type kozijn. In uw geval is dit triple glas in een houten of kunststof kozijn, dit levert een U-waarde op van 1,40.
De standaard U-waarde voor een geïsoleerde deur die aan de buitenlucht grenst is 2,00. Wanneer een geïsoleerde deur aan een onverwarmde ruimte grenst is de U-waarde 1,70. Ter vergelijking de U-waarde van een ongeïsoleerde buitendeur is 3,40.
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 08-04-2025 17:26 ]
Ik dacht altijd dat het 4e plusje gegeven werd als je een Nul-op-de-Meter situatie hebt, of wel meer eigen opwek dan de energiebehoefte van het huis. Nu zie ik dat je 15840Wp aan zonnepanelen hebt, dat zou toch meer dan voldoende moeten zijn?assje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:18:
[...]
Dat is op zich duidelijk, maar op een schuifpui van 6 meter is het natuurlijk nogal een stretch om vanaf Ug0.6 op Uw1.4 te geraken.
Maar, inmiddels antwoord:
[...]
Voor mij onderstreept dit wel nog altijd wat een farce het energielabel blijft;En dan is er eigenlijk in het nieuwe label nog wel e.e.a. gesimplificeerd. De buitengevel van de woning is rondom geisoleerd. De muur die grens aan de garage echter niet; hier ga ik de garage binnen vandaan isoleren (moet ik nog doen).
- Op mijn oude (suboptimale) woning A++++ (niet reeel)
- Mijn "nieuwe" woning uit 1976 in oorspronkelijke staat label C
- Nieuwe woning die na renovatie op alle vlakken beter is blijft steken op A+++
Die garage is buiten de thermische schil gehouden maar die gevel grenzend aan de garage is gewoon meegerekend alsof hij ook nageisoleerd is.
Afhankelijk van omstandigheden, aantoonbaarheid isolatiewaarde en het humeur van de inspecteur kunnen de uitkomsten dus enorm verschillen. Als onwetende huizenkoper dus geen enkele garantie dat het energielabel een representatief vergelijk geeft. Label C voor een woning waarvan de enige isolatie 3cm glaswol in de spouw en op de buitenkant van het dak is is simpelweg absurd.
Aanvullend:
Oude woning 120m2 tussenwoning A++++
Nieuwe woning 200m2 vrijstaand A+++
Verbruik van de nieuwe woning voor verwarming is lager dan de oude woning en warmtevraag/m2 dus ongeveer de helft.
Dat is het ook ruimschoots maar dat komt er niet helemaal uit door de manier waarop gerekend wordt; helemaal snappen doe ik het ook niet.KarsS schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:29:
Ik dacht altijd dat het 4e plusje gegeven werd als je een Nul-op-de-Meter situatie hebt, of wel meer eigen opwek dan de energiebehoefte van het huis. Nu zie ik dat je 15840Wp aan zonnepanelen hebt, dat zou toch meer dan voldoende moeten zijn?
Dat begrijp ik niet. Nul-op-de-meter in energie-label termen wordt voor zover ik weet in kilo Watt uur bepaald. Dat staat los van wat je per kWh moet betalen.Franciesco schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:12:
Het energielabel houdt gewoon al rekening met de afschaffing van de salderingsregeling.
Want dan is NOM heel wat anders dan wat nu vaak gepretendeerd wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door KarsS op 08-05-2025 21:04 ]
Heb je ook de volledige labels, dus met de kWh/m2s?assje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:07:
Zojuist nieuwe energielabel ontvangen van onze woning.
Samenvatting: assje in "Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!"
Valt toch tegen, mis het vierde plusje die ik op mijn vorige woning wel kreeg (zonder gevelisolatie, balansventilatie en douche WTW)
Met een beetje knip en plakwerk, hoop dat het leesbaar werkt:Skyaero schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:54:
Heb je ook de volledige labels, dus met de kWh/m2s?
:strip_exif()/f/image/RqcHpsO34X2BOFDB824UJBsD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door assje op 09-05-2025 10:14 ]
Of aftrek aangezien het veel duurzamer is om het collectief op te lossen dan individueel.Franciesco schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:38:
M.i. zou een woning die daadwerkelijk 365 dagen per jaar NOM kan draaien via duurzaam opgewekte stroom best een (of meerdere) extra plusje mogen krijgen.
/f/image/Kx8qBdUbup0nTYLZKY4RgyvQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie weinig nut meer voor zonwering met huidige penetratie PV in de mix. Koelbehoefte heeft 100% gelijktijdigheid met PV overschot. Ik zet dus gewoon de airco aan, vorig jaar 600kWh aan overtollige stroom verbruikt om te koelen. Met huidge contract zijn die kWh's nog €0,05 waard maar in de toekomst waarschijnlijk volledig waardeloos (ook energetisch).KarsS schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:45:
@assje Het rapport geeft wel aan dat het risico op hoge binnentemperaturen in de zomer "Hoog" is, en dat er een koelmogelijkheid is. Misschien (extra) zonwering aan de buitenkant monteren en de koelfunctie van de WP uitschakelen om dat laatste plusje te scoren?
Ik zie dat hele 'Energielabel' nog steeds gewoon als zijnde nutteloos en overbodigassje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Ik zie weinig nut meer voor zonwering met huidige penetratie PV in de mix. Koelbehoefte heeft 100% gelijktijdigheid met PV overschot. Ik zet dus gewoon de airco aan, vorig jaar 600kWh aan overtollige stroom verbruikt om te koelen. Met huidge contract zijn die kWh's nog €0,05 waard maar in de toekomst waarschijnlijk volledig waardeloos (ook energetisch).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dit. Enige wat hier telt is de energierekening.Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Ik zie dat hele 'Energielabel' nog steeds gewoon als zijnde nutteloos en overbodig![]()
Het is een momentopname welke gebaseerd wordt op zuiver en alleen de 'op papier' te verantwoorden investeringen qua isolatiemateriaal en niet op het daadwerkelijk verbruik van energie gedurende dagelijks wonen in / gebruik van een woning.
Omdat isolatiewaardes en m2's vast zijn kun je daar dus op vergelijken en niet op verbruik.Will_M schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:19:
[...]
Ik zie dat hele 'Energielabel' nog steeds gewoon als zijnde nutteloos en overbodig![]()
Het is een momentopname welke gebaseerd wordt op zuiver en alleen de 'op papier' te verantwoorden investeringen qua isolatiemateriaal en niet op het daadwerkelijk verbruik van energie gedurende dagelijks wonen in / gebruik van een woning.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik heb hier ook een zakelijk EV staan welke ik thuis kan en mag laden tegen een (méér dan ruime) vergoeding op momenten dat de kostprijs van een kWh voor mij lager ligt terwijl de back-end hiervan over een andere 'energieleverancier' loopt dan die van m'n eigen leverancier....twain4me schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:29:
Bij het vergelijken van de energie rekening weet je niet of iemand 22 graden of 15 graden in de winter had. (of misschien twee maanden ging overwinteren) het label heeft zeker zijn nadelen, maar het maakt het wel vergelijkbaar zonder de user en al zijn stekeligheden. in mijn geval zou bv de EV een aardig vertekend beeld geven. Leuk allemaal cijfertjes uit HA om het uit te leggen, maar wie gelooft die?
Het Label en de rekening complimenteren elkaar, zuiver varen op 1 van de 2 is niet verstandig.
Prima idee als de overheid dan ook niet verder gaat met d'r 'waanzin van de dag' ideeën door bijvoorbeeld het salderen te gaan stoppen én daarbij ook nog terugleverkosten toe gaat staan voor PV eigenaren met een gering overschot aan PV vermogen (tussen bijvoorbeeld 16:00 uur en 21:00 uur).
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 09-05-2025 21:01 ]
Nee, dat zou ook meer voor het papiertje zijn dan een echt substantiële verbetering.assje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Ik zie weinig nut meer voor zonwering met huidige penetratie PV in de mix. Koelbehoefte heeft 100% gelijktijdigheid met PV overschot. Ik zet dus gewoon de airco aan, vorig jaar 600kWh aan overtollige stroom verbruikt om te koelen. Met huidge contract zijn die kWh's nog €0,05 waard maar in de toekomst waarschijnlijk volledig waardeloos (ook energetisch).
Op mijn vorige woning had ik dus wel 4 plusjes en daar was ook alles minder; er is dus wellicht voor jou ook hoop ;-)KarsS schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:53:
Ik ben extra geïnteresseerd omdat ik ons huis ook op alle fronten aan het verbeteren ben. Ik hoopte stiekem een NOM label te kunnen scoren alles alles klaar is, maar nu ik jou energielabel zo zie is A+++ wel het absolute maximum voor mij. Ik kom op alle fronten net iets lager uit en kan mijn PV maar tot ca. 7kWp uitbreiden.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 10-05-2025 08:19 ]
Bij installaties punt 9 staat een zonneboiler als verbeteradviesassje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Met een beetje knip en plakwerk, hoop dat het leesbaar werkt:
[Afbeelding]
Inclusief installaties maar daar wordt de leesbaarheid niet beter van.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Pffff ik kan me de frustratie helemaal voorstellen.prein2 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:39:
Ook hier even stoom afblazen vanwege energielabel perikelen:
- we zijn aan het verhuizen, dus energielabel nodig voor verkoop. Ik hoef helemaal niet uit te gaan van het hoogste, maar dit slaat alles:
- isolatiemaatregelen vanuit de verbouw door vorige bewoner volledig niet meegenomen, terwijl wel op tekening te zien. (1998, dus enkel '100mm rockwool' op tekening te zien)
- zelf aangebrachte climarad decentrale wtw installatie: wordt niet meegenomen omdat ie van marktplaats is.
- zelf nageisoleerde zolder, hoewel foto, specs en factuur aanwezig wordt enkel meegenomen op een 'standaard rekenwijze', waardoor er ongeveer de helft van de daadwerkelijke isolatie overblijft.
- zonnepanelen: er wordt gerekend met ongeveer 25% minder Wp dan daadwerkelijk. (factuur geeft enkel 'JA solar 270Wp aan, verder geen exact typenummer)
en waarom? omdat al deze aanpassingen uit de periode 2016-2020 zijn, waardoor aannemers geen duidelijke specs op hun facturen zetten..
Nu kom ik op 195W/m2 uit, dus 5W te veel voor label B. Wat mij betreft een significant verschil voor verkoop.
Volgens het energielabel heb ik energiekosten tussen 250 en 450 euro per maand. Daadwerkelijk heb ik 150 euro per maand inclusief laden van EV. hoe dan...!!
zo. dat lucht op.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Waar maak / haal je dit rapport vandaan?assje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Met een beetje knip en plakwerk, hoop dat het leesbaar werkt:
[Afbeelding]
Inclusief installaties maar daar wordt de leesbaarheid niet beter van.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik heb dat inmiddels afgerond bij huis nummer twee, tel ik dan als 1 of 2? Leverde me in het vorige huis wel alle 4 de plusjes op.KarsS schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:53:
[...]
Nee, dat zou ook meer voor het papiertje zijn dan een echt substantiële verbetering.
Nu is het scoren van dat vierde plusje natuurlijk ook helemaal niet belangrijk, je huis is al zo energie zuinig dat het in de portemonnee niet meer uitmaakt. Maar ik heb in het "Isoleren 101...." topic gezien wat je allemaal aan je huis hebt verbetert, en ben onder de indruk! Zoals een complete isolatie laag aan de buitenkant, je bent denk ik 1 van de 10 particuliere Nederlanders die dit hebben laten doen(ik lees het eigenlijk alleen bij woningbouw corporaties). En zelfs de schoorsteen is van het dak af
. Het is dan wel zuur om op een haar na het NOM label te missen...
Ik ben extra geïnteresseerd omdat ik ons huis ook op alle fronten aan het verbeteren ben. Ik hoopte stiekem een NOM label te kunnen scoren alles alles klaar is, maar nu ik jou energielabel zo zie is A+++ wel het absolute maximum voor mij. Ik kom op alle fronten net iets lager uit en kan mijn PV maar tot ca. 7kWp uitbreiden.
Ach ja, het is maar een papiertje, het genot van een energie arm, en comfortabel huis blijft er hetzelfde om...
Dat is degene die ik kreeg van de opnemer van het label. Dit gedetailleerde overzicht is niet publiekelijk inzichtelijk.Agent47 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:33:
Waar maak / haal je dit rapport vandaan?
[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 12-12-2025 09:24 ]
Import van EVs
Oh, dat is nieuws voor mij. Dat wordt wel een klein drama als ik mijn huis wil verkopen, ik heb van mijn monument vrijwel geen documentatie en certificatie van muren, daken, isolatie, glas, etc (zo gaat dat met een 130 jaar oud huis). Het monument is al jaren gasloos en is (gegeven het gedeeltelijke enkele glas en de grootte) verbazingwekkend energiezuinig. Maar ik betwijfel of ik dat in het energielabel terug zal zien.Luiaard schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:21:
Straks met ons nieuwe huis mogen we er weer aan geloven. Is een gemeentelijk monument dus nu nog geen label verplicht, maar vanaf mei wel.
When life gives you lemons, start a battery factory
Je moet het inderdaad aan kunnen tonen met facturen, foto's en dergelijke. Of als ze het ergens kunnen zien of meten mag ook natuurlijk. Ik begrijp helemaal als je dat misschien niet allemaal hebt bijgehouden over de jaren.KabouterSuper schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:08:
[...]
Oh, dat is nieuws voor mij. Dat wordt wel een klein drama als ik mijn huis wil verkopen, ik heb van mijn monument vrijwel geen documentatie en certificatie van muren, daken, isolatie, glas, etc (zo gaat dat met een 130 jaar oud huis). Het monument is al jaren gasloos en is (gegeven het gedeeltelijke enkele glas en de grootte) verbazingwekkend energiezuinig. Maar ik betwijfel of ik dat in het energielabel terug zal zien.
Import van EVs
Inderdaad, er hebben twee grote renovaties plaatsgevonden, los van de aanpassingen in de jaren (19)10, 40, 60 en 90. Over de renovatie in 2000-2006 is niets meer bewaard gebleven behalve de bouwvergunning zelf. En de verduurzamingsslag is grotendeels zelf gedaan (de wp komt wel goed, de zonnepanelen zullen wel certificaten missen). Ik zal maar eens facturen, foto's, etc gaan verzamelen om ter zijner tijd een mooi energielabel te krijgen.Luiaard schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:48:
[...]
Je moet het inderdaad aan kunnen tonen met facturen, foto's en dergelijke. Of als ze het ergens kunnen zien of meten mag ook natuurlijk. Ik begrijp helemaal als je dat misschien niet allemaal hebt bijgehouden over de jaren.
When life gives you lemons, start a battery factory
waarom zou je minder willen isoleren? als je toch bezig ben kun je toch beter voor maximaal resultaat gaan?royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:24:
Weet iemand wanneer iets als muur en wanneer iets als dak gerekend wordt? Wij zijn een woning uit 1920 aan het opknappen en willen daar alles naar de nieuwbouwwaardes maken. Dak dus 6,3 en muren 4,7. De bovenverdieping heeft een heel steil dak/muur; 76 graden met pannen erop met daarboven een plat dak. Wordt dit gerekend als dak of als muur? Scheelt toch weer 5cm isolatie aan de binnenzijde plaatsen.
***members only***
[Afbeelding]
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Waarom wil je dat?royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:24:
Weet iemand wanneer iets als muur en wanneer iets als dak gerekend wordt? Wij zijn een woning uit 1920 aan het opknappen en willen daar alles naar de nieuwbouwwaardes maken. Dak dus 6,3 en muren 4,7. De bovenverdieping heeft een heel steil dak/muur; 76 graden met pannen erop met daarboven een plat dak. Wordt dit gerekend als dak of als muur? Scheelt toch weer 5cm isolatie aan de binnenzijde plaatsen.
***members only***
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
pc_freak1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
waarom zou je minder willen isoleren? als je toch bezig ben kun je toch beter voor maximaal resultaat gaan?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoe meer ik isoleer hoe kleiner de ruimte boven wordt. Met glaswol is dit 5cm verschil, klinkt weinig maar scheelt toch wel weer omdat het boven niet zo groot is.pc_freak1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
waarom zou je minder willen isoleren? als je toch bezig ben kun je toch beter voor maximaal resultaat gaan?
Ik kwam online ook een aantal keer 75 graden tegen, maar hoe een energielabel hiermee om gaat kan ik nergens vinden. We zijn nu van plan alle muren en schuine daken met glaswol te doen. Dan blijft het nog acceptabel met 20cm glaswol onder het schuine dak en 15cm tegen de muren aan.BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Waarom wil je dat?
nb. bij Thuisbaas heb ik geleerd dat Dak een helling van maximaal 75 graden heeft. Maar ik weet niet of dat bij het energielabel/bouwbesluit ook de grens is.
nb2. Ik zou vooral ook mass toevoegen: dus inblaascellulose of houtvezel ipv PIR. Iets minder Rd, maar door meer massa wel betere faseverschuiving, dus meer warmte buiten houden
glaswol of houtvezel is om het even qua dikte. En bij glaswol wordt vaak de instructie gegeven 2cm vrij te houden van de wand oid, en dat hoeft in ieder geval bij houtvezel niet. Ook goed je afwerklaag uitdenken, dat telt ook mee in dikte en isolatiewaarderoyduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:41:
[...]
Ik kwam online ook een aantal keer 75 graden tegen, maar hoe een energielabel hiermee om gaat kan ik nergens vinden. We zijn nu van plan alle muren en schuine daken met glaswol te doen. Dan blijft het nog acceptabel met 20cm glaswol onder het schuine dak en 15cm tegen de muren aan.
Het platte dak wordt waarschijnlijk een omgekeerd dak met PIR bovenop; maar ben ik nog zoekende of ik dan binnen nog wat extra steenwol tegen geluid kan toevoegen.
Houtvezel ook naar gekeken maar gezien de beperkte ruimte boven wordt het wel erg dik om daarvoor te kiezen.
[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 10-08-2026 12:04 ]
Het scheelt wel iets, maar niet extreem inderdaad. Dit is waar ik op kom:BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
glaswol of houtvezel is om het even qua dikte. En bij glaswol wordt vaak de instructie gegeven 2cm vrij te houden van de wand oid, en dat hoeft in ieder geval bij houtvezel niet. Ook goed je afwerklaag uitdenken, dat telt ook mee in dikte en isolatiewaarde
Je kan de NTA8800 downloaden bij de NEN, daar kan je dit wel in vinden (1150 pagina's)
Overigens kan je bij dit huis goed isoleren en nog steeds vrij laag in het label uitkomen, omdat je veel buitenoppervlak hebt tov de m2 woonoppervlak.
[ Voor 5% gewijzigd door royduin op 10-08-2026 15:38 ]
Maar hoe werk je het af? met gipsplaat(isolatiewaarde 0) of met houtvezelplaat. Voordeel van inblazen is dat je de ruimte tussen de rachels ook goed vultroyduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:58:
[...]
Het scheelt wel iets, maar niet extreem inderdaad. Dit is waar ik op kom:Volgens Renofase hoeft een spouw niet, maar typ ik dit in op Ubakus is de faseverschuiving 16 uur met glaswol en 23 uur met houtvezel. Of ik dat ga merken en of het het prijsverschil waard is? + houtvezel is wel een stukje zwaarder, de dakconstructie zal daar waarschijnlijk niet op berekend zijn met zo'n oude woning.
- Glaswol Rd6,55 = 21cm
- 9cm = 032 = Rd2.8
- 12cm = 032 = Rd3.75
- Houtvezel Rd6.6 = 24cm
- 8cm = 036 = Rd2.2
- 16cm = 036 = Rd4.4
De NTA 8800:2025+C1:2026 gedownload en bij punt 6.8.1 staat het! Het wordt gerekend als gevel, scheelt weer!
Maar die nieuwbouwlimieiten zijn toch een zelf opgelegd doel? Ik vraag me af of je jezelf wel recht doet om daar zo specifiek op te richten t.b.v. energielabel. In mijn ervaring is het vragen om teleurstellingen want bij zelf uitgevoerde maatregelen blijft het gokken wat je op het certificaat krijgt.royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:58:
De NTA 8800:2025+C1:2026 gedownload en bij punt 6.8.1 staat het! Het wordt gerekend als gevel, scheelt weer!
Een stucplaat was het idee omdat alles gestuct gaat worden, even wat googlen kom ik niet een vergelijkbare dikte plaat tegen van houtvezel waarover gestuct kan worden?BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:31:
[...]
Maar hoe werk je het af? met gipsplaat(isolatiewaarde 0) of met houtvezelplaat. Voordeel van inblazen is dat je de ruimte tussen de rachels ook goed vult
@royduin Alles heel goed documenteren en bij aanmaak nieuw energielabel eea heel goed voorbereiden. Basis is hetgeen bewijsbaar is . Dus men start bij het bouwbesluit uit het bouwjaar. Een nageisolseerde spouw (vulgaatjes in de voegen) wordt meegenomen, bij een vergunningsvrije aanbouw van 15 jaar oud is uitgangspunt dat de spouw leeg is....assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:06:
[...]
Maar die nieuwbouwlimieiten zijn toch een zelf opgelegd doel? Ik vraag me af of je jezelf wel recht doet om daar zo specifiek op te richten t.b.v. energielabel. In mijn ervaring is het vragen om teleurstellingen want bij zelf uitgevoerde maatregelen blijft het gokken wat je op het certificaat krijgt.
stuccen met leem....royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:29:
[...]
Een stucplaat was het idee omdat alles gestuct gaat worden, even wat googlen kom ik niet een vergelijkbare dikte plaat tegen van houtvezel waarover gestuct kan worden?
Cellulose ook naar gekeken maar moet ook weer wat dikker omdat de isolatie waardes iets minder zijn dan glaswol + lastig garanderen dat het echt overal voldoende tussen komt is mij verteld.
[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 10-08-2026 17:32 ]
Absoluut! We willen graag naar ieder geval een A label toe ivm rentekorting + het idee is om hier lang te blijven, daarom lijkt het ons een goed idee om naar nieuwbouwwaardes te streven. Met voldoende foto's, facturen, etc zou alles meegenomen moeten worden wanneer je het zelf doet toch?assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:06:
[...]
Maar die nieuwbouwlimieiten zijn toch een zelf opgelegd doel? Ik vraag me af of je jezelf wel recht doet om daar zo specifiek op te richten t.b.v. energielabel. In mijn ervaring is het vragen om teleurstellingen want bij zelf uitgevoerde maatregelen blijft het gokken wat je op het certificaat krijgt.
zeker. Maar wellicht is het slim om met behulp van label up oid hier naar te kijken.royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:32:
[...]
Absoluut! We willen graag naar ieder geval een A label toe ivm rentekorting + het idee is om hier lang te blijven, daarom lijkt het ons een goed idee om naar nieuwbouwwaardes te streven. Met voldoende foto's, facturen, etc zou alles meegenomen moeten worden wanneer je het zelf doet toch?
Ah ga ik me nog even verder in verdiepen. Volgens mij wel wat kwetsbaarder en niet in de badkamer te gebruiken.BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:31:
[...]
stuccen met leem....
(ps en glaswol jeukt, waarom dan geen isovlas of isohennepplaten)
Dat is een harstikke goed streven maar ik zou het praktisch benaderen. Voor label A hoef je doorgaans ook echt niet naar nieuwbouwniveau, ik weet woningen met jaren 90 isolatie die met wat zonnepanelen op label A zitten. Mijn oude woning heb ik met gevels Rc 1.5 zelfs op A++++ gekregen (tussenwoning dus niet zoveel gevel).royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:32:
Absoluut! We willen graag naar ieder geval een A label toe ivm rentekorting + het idee is om hier lang te blijven, daarom lijkt het ons een goed idee om naar nieuwbouwwaardes te streven. Met voldoende foto's, facturen, etc zou alles meegenomen moeten worden wanneer je het zelf doet toch?
Dan ben je jezelf volgens mij een beetje voor de gek aan het houden. Slechtere isolatie betekent simpelweg meer warmteverlies, ongeacht of je het een muur of een dak noemt.royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:24:
***members only***
~[Afbeelding]
Interessant! Smarttwin gewoon registeren met een kvk nummer en dan kan je de tool in? Of is er ook een particuliere versie? Label up kost direct geld. We pakken de gehele woning aan; nu boven bezig, alles eruit en isoleren, nieuwe kozijnen met trippel glas, later (begin volgend jaar waarschijnlijk starten) door beneden met voorzetwanden en schuimbeton. Badkamer krijgt een douche wtw, zonnepanelen liggen al en dan nog aircos en vloerverwarming overal. Op termijn ook een warmtepomp. Ik zal het energierapport even opzoeken en delen, ben benieuwd!BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:35:
[...]
zeker. Maar wellicht is het slim om met behulp van label up oid hier naar te kijken.
De smarttwin van de tweesnoeken is ook een goed hulpmiddel (en gratis).
Het kan zijn dat installatiekeuze meer effect heeft dan de laatste centimeters isolatie.
Je kan evt via dm je huidige energielabelrapport (ca. 11 pagina's ) even delen, dan kan ik even meekijken
bij smarttwin in het menu naar item bewoner en dan kom je op de 3d keuzehulp, die ook bij milieucentraal te vinden is.royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Interessant! Smarttwin gewoon registeren met een kvk nummer en dan kan je de tool in? Of is er ook een particuliere versie? Label up kost direct geld. We pakken de gehele woning aan; nu boven bezig, alles eruit en isoleren, nieuwe kozijnen met trippel glas, later (begin volgend jaar waarschijnlijk starten) door beneden met voorzetwanden en schuimbeton. Badkamer krijgt een douche wtw, zonnepanelen liggen al en dan nog aircos en vloerverwarming overal. Op termijn ook een warmtepomp. Ik zal het energierapport even opzoeken en delen, ben benieuwd!
Wow, dat is wel een heel mooi label met zulke waardes! Ik heb nu de kans om alles goed te doen; dan is kiezen voor muren met Rc 4,7 een slimmer idee dan Rc 1,5. Energielabel is natuurlijk wel meer dan alleen isolatie.assje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:46:
[...]
Dat is een harstikke goed streven maar ik zou het praktisch benaderen. Voor label A hoef je doorgaans ook echt niet naar nieuwbouwniveau, ik weet woningen met jaren 90 isolatie die met wat zonnepanelen op label A zitten. Mijn oude woning heb ik met gevels Rc 1.5 zelfs op A++++ gekregen (tussenwoning dus niet zoveel gevel).
Ik heb eerder een post gemaakt met vergelijking eigen calculatie versus uitkomst energielabel voor mijn nieuwe woning (A+++).
[ Voor 61% gewijzigd door BarryH op 10-08-2026 18:58 ]
Het is ook meer een streefwaarde, we verbouwen dus niets moet. De constructie voor de schuine daken steekt 20cm naar binnen, dus logisch om dat op te vullen en dan kom je snel in de buurt van de nieuwbouwwaardes met glaswol. Milieu impact met het type isolatie materiaal geef ik wat minder om.twain4me schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:50:
[...]
Dan ben je jezelf volgens mij een beetje voor de gek aan het houden. Slechtere isolatie betekent simpelweg meer warmteverlies, ongeacht of je het een muur of een dak noemt.
Overigens is het één-op-één nastreven van de nieuwbouweisen ook niet per se het meest zinvolle doel. Die grenzen zijn uiteindelijk arbitrair en vooral bedoeld om een ondergrens voor de nieuwbouw te stellen.
Ik zou gewoon zo goed mogelijk isoleren, rekening houdend met budget, beschikbare ruimte, milieu-impact, etc. De nieuwbouweis is daarbij natuurlijk een prima richtlijn en inspiratiebron.
Maar als je op een paar centimeter isolatie gaat besparen omdat een constructie nét onder de definitie van een wand in plaats van een dak valt, beperk je jezelf volgens mij vooral.
Zo die zat even mooi verstopt, bedankt! Ik ga het uitproberen!BarryH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:36:
[...]
bij smarttwin in het menu naar item bewoner en dan kom je op de 3d keuzehulp, die ook bij milieucentraal te vinden is.
Volgend jaar gaat de nieuwbouweis naar Rc5.4 voor muren. Ben je voor die tijd klaar of ga je dan naar die waarde toe?royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:00:
[...]
Het is ook meer een streefwaarde, we verbouwen dus niets moet. De constructie voor de schuine daken steekt 20cm naar binnen, dus logisch om dat op te vullen en dan kom je snel in de buurt van de nieuwbouwwaardes met glaswol. Milieu impact met het type isolatie materiaal geef ik wat minder om.
Op andere plekken; zoals de 1,5 steensmuren daar heb ik wel keuze; dunner is prettiger maar als je het dak dan zo goed isoleert is het wel fijn dat het in verhouding is en ook de muren wel in de buurt van nieuwbouw komt; Rc 4,7 is daar met 15cm prima te halen, dat vinden we ook acceptabel maar meer liever. Minder zou prettiger zijn maar je doet het maar 1x, dan beter goed.
Ergens moet je een grens trekken natuurlijk, zou je het isoleren van een oude woning waar je lang wilt blijven wonen anders benaderen/aanpakken?No Hands schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
Volgend jaar gaat de nieuwbouweis naar Rc5.4 voor muren. Ben je voor die tijd klaar of ga je dan naar die waarde toe?
diskeltische lurker
Plaatje willekeurige hit van google maar het is belangrijk in gedachten te houden dat de meeste winst onderin zit:royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:10:
Ergens moet je een grens trekken natuurlijk, zou je het isoleren van een oude woning waar je lang wilt blijven wonen anders benaderen/aanpakken?
/f/image/TovzAWiDCtisyjlZ9xDV9Pmr.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf inmiddels mijn tweede woning maximaal geïsoleerd en geen 1 keer gekeken naar nieuwbouweis. Het is geen nieuwbouw. Kijk gewoon wat praktisch haalbaar is en goed uitkomt in je constructie of wat voor jou handig werkt. Je gaat van niks naar een heleboel, de eerste 5cm doen het meest en alles daarboven is winst.royduin schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:10:
[...]
Ergens moet je een grens trekken natuurlijk, zou je het isoleren van een oude woning waar je lang wilt blijven wonen anders benaderen/aanpakken?
Dit... nieuwbouweis is nieuwbouw, afgezwakt door de lobby om de bouwkosten laag te houden.No Hands schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:35:
[...]
Ik heb zelf inmiddels mijn tweede woning maximaal geïsoleerd en geen 1 keer gekeken naar nieuwbouweis. Het is geen nieuwbouw. Kijk gewoon wat praktisch haalbaar is en goed uitkomt in je constructie of wat voor jou handig werkt. Je gaat van niks naar een heleboel, de eerste 5cm doen het meest en alles daarboven is winst.
Rc 2.5 is prima. Zie post van @assje_JGC_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:52:
[...]
Toen ik in 2010 mijn dak isoleerde was Rc=2.5 heel gangbaar, dus er hoefde niet meer dan 6cm PIR in. Er was ruimte voor minstens 12cm, nu mag ik die hele zooi weer opentrekken om het alsnog goed te doen.
Niet op de manier zoals ik het in 2010 aangebracht heb... daarom doe ik het nu opnieuw en goed. Had ik het gewoon helemaal vol geduwd was er geen probleem geweest.
En een hoge faseverschuiving niet te vergetenFranciesco schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:37:
En daarnaast: ook in de zomer is een hogere isolatiewaarde fijn om de opwarming van de woning te vertragen.
Faseverschuiving is wat anders dan isolatiewaarde. PIR isoleert beter dan minerale wol of houtvezel, maar heeft een veel lagere faseverschuiving.Franciesco schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:52:
@BarryH Een (hogere) faseverschuiving resulteert in “vertraging opwarmen woning” in de zomer. Oftewel: we zeggen hetzelfde.
/f/image/ZCsA1z9FmeC10HxFNjjAw6jm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G41rJTQJ69FqyZOLYqlDyMG3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 11-08-2026 11:18 ]
Het is ook ingewikkelde materie maar het is juist opgesteld zodat het humeur van degene die het beoordeelt niet mee telt.Justin schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:54:
Klopt mijn gevoel dat het opstellen van een energielabel ook enigszins afhankelijk is van de bui van de adviseur/degene die de boel opneemt? Het lijkt me een vrij feitelijk ding, maar des te meer ik lees des te meer ik het gevoel krijg dat het ook zeker afhankelijk is van de menselijke interpretaties van de adviseur. Lastig om dan de juiste partij te vinden.
We hebben afgelopen jaar veel aan isolatie gedaan, veel foto's gemaakt (bodemisolatie met parels, zolder dakisolatie met pir platen, zonnepanelen, hybride warmtepomp etc.), maar zie op onze factuur bijv. niet het exacte typenummer van de zonnepanelen staan. Deze kan ik dan wel weer aantonen via de app waar ze 1 op 1 worden uitgelezen. Maar of dat voldoende is.....
Ook hebben we voor de bovenverdieping gekozen om niet via de CV te verwarmen maar met elektrische kachels. We stoken boven toch nooit. Maar goed, dat maakt voor het label dan weer niet uit begrijp ik. Hierover lees ik ook weer dat dat nogal afhankelijk is van de adviseur hoe zwaar (negatief) invloed dat heeft op het label. Vind het maar ingewikkelde materie wat dat betreft.
Ik heb geen CV verwarming op zolder, ook geen elektrische kachel. Maar toch moest de persoon van het energielabel rekenen met een fictieve verwarming in die woonruimte. Dat werd dus een elektrische kachel.. Dus ik denk niet, als ze allemaal zo werken, dat weghalen veel zin heeft.No Hands schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:26:
Elektrische kachel helpen niet in je label nee. Dat is cop1. dan kun je ze beter weghalen als je label wordt opgemaakt en weer terughangen als de beste man of vrouw weer weg is.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.