Wij hebben een jaren 30 woning gekocht en willen deze volledig verduurzamen/moderniseren en tevens wat ver-/aanbouwingen doen.
Het betreft een twee-onder-één-kap woning van 200m2, gelegen aan een vrij drukke weg.
De woning is nooit echt verduurzaamd, behalve beneden dubbelglas van 15 jaar geleden (geen HR++). Doel is om voor volledige isolatie te gaan, van Label E naar Label A, van het gas af dus en balansventilatie met WTW toe te passen voor een gezond binnenklimaat en optimaal comfort. Tevens is naast thermische isolatie ook geluidsisolatie belangrijk, zowel tegen de weg als voorkomen van geluid naar de buren toe.
Tot nu toe heb ik op een rijtje gezet als wensen en geschatte kosten:
(note vooraf: we gaan waarschijnlijk niets zelf doen, tips over hoe het best uit te besteden ook zeker welkom!)
Een ontwerp voor de uitbouw volgt nog, mogelijk vanuit een architect, maar in hoofdlijnen zal het waarschijnlijk iets worden als:
- 2.5 * 9 aanbouw (22,5) m2). Doorbreken bestaande gevel. Veel (triple) glas met schuifpui in drie delen, verder houtskelet bouw en dus lichtstraat. Afgewerkt met stucen, schilderwerk, spotjes, vloerverwarming, stopcontacten etc.
- Verplaatsen Badkamer (zie post badkamer onderaan)
- Indeling wijzigen boven (enkele muren verplaatsen, niet-dragend zover ik kan inschatten).
- Verdiepingsvloeren verstevigen en isoleren
- Voorzetwand woningscheidende muur ter geluidsisolatie
- Slopen / strippen / afvalverwerking
- Kosten constructeur
De woning is op staal gefundeerd op een zandgrond.
De gang heeft geen houten vloer maar gewapend beton met een terrazzo vloer er op. Hier zit de kelder onder dus idee is om die van onderen te isoleren. Beetje bang voor koudebrug wel.
Begroting incl. de vloerverwarming gebaseerd op calculator website Faber
Totaal maar liefst 327.000
We hadden dergelijke woning beter 5 jaar geleden kunnen kopen. Toch lijkt mij de begroting niet te hoog ingeschat.
Met dit topic hoop ik het volgende te bereiken:
- Feedback op de begroting i.c.m. de gekozen materialen. Zijn de keuzes zinnig of valt het doel ook goedkoper te bereiken? Zijn er users die o.b.v. bv. offertes betere indicaties kunnen geven?
- Het overzien van het totaalplaatje van de isolatie. Hoewel dit de verantwoordelijkheid ook van de aannemer zal zijn. Is er veel kennis hier over isolatie en de do's en don'ts. Helaas is het moeilijk consensus te vinden in alle posts hier over dit onderwerp. Dus hopelijk helpt een eigen topic hierin. Want; it depends..
- Tips over hoe je een dergelijk project het beste kan uitbesteden en bewaken. Alles overlaten aan één aannemer? Hoe werk je dat (samen) het beste uit om tot een kloppend geheel te komen. Welke input is belangrijk?
Enkele zaken waar ik mij m.b.t de isolatie beetje zorgen over maak:
- Vochtproblemen. Lees diverse dingen over verwerken van damp en mogelijke schimmel. Tevens is er al vocht op een deel van een gevel naast uitbouw van buren. Dit kan een probleem zijn bij het isoleren want ik begrijp dat voor aanbrengen binnengevelisolatie de buitengevel droog moet zijn.
- Koudebruggen. Net als de vochtproblemen mogelijk probleem als de isolatie niet goed als kloppend geheel uitgevoerd wordt.
Een aannemer komt nog met een calculatie, maar ik ben geadviseerd o.a. hier om ook zelf de nodige kennis op te doen van het uit te voeren werk zodat ik in control kan zijn over de werkzaamheden/resultaat en kosten.
NB: In deze oriënterende fase is alles nog in hoofdlijnen, ik vul het topic tzt aan met nadere vragen per onderdeel.
Het betreft een twee-onder-één-kap woning van 200m2, gelegen aan een vrij drukke weg.
De woning is nooit echt verduurzaamd, behalve beneden dubbelglas van 15 jaar geleden (geen HR++). Doel is om voor volledige isolatie te gaan, van Label E naar Label A, van het gas af dus en balansventilatie met WTW toe te passen voor een gezond binnenklimaat en optimaal comfort. Tevens is naast thermische isolatie ook geluidsisolatie belangrijk, zowel tegen de weg als voorkomen van geluid naar de buren toe.
Tot nu toe heb ik op een rijtje gezet als wensen en geschatte kosten:
(note vooraf: we gaan waarschijnlijk niets zelf doen, tips over hoe het best uit te besteden ook zeker welkom!)
Constructief
Aanbouw | Begroting: 100.000
Ondanks het riante oppervlakte willen we gaan uitbouwen. Niet heel diep, maar genoeg om net wat beter uit te komen met de indeling van de ruimtes en die ruim op te zetten. Tevens hebben de buren uitgebouwd en zou een eigen uitbouw meer licht geven, ook vanwege de lichtstraat die je er in kan maken.Een ontwerp voor de uitbouw volgt nog, mogelijk vanuit een architect, maar in hoofdlijnen zal het waarschijnlijk iets worden als:
- 2.5 * 9 aanbouw (22,5) m2). Doorbreken bestaande gevel. Veel (triple) glas met schuifpui in drie delen, verder houtskelet bouw en dus lichtstraat. Afgewerkt met stucen, schilderwerk, spotjes, vloerverwarming, stopcontacten etc.
Dakkapel | Begroting: 7.500
1 dakkapel van ca 4 meter breed aan de voorkant indien vergund.Overig constructief | Begroting: 15.000
- Verplaatsen WC boven- Verplaatsen Badkamer (zie post badkamer onderaan)
- Indeling wijzigen boven (enkele muren verplaatsen, niet-dragend zover ik kan inschatten).
- Verdiepingsvloeren verstevigen en isoleren
- Voorzetwand woningscheidende muur ter geluidsisolatie
Algemene kosten: Begroting: 15.000
- Asbestinspectie en evt. verwijdering (werd gelukkig jaren 30 niet toegepast, bouwkundig report had een vermoeden bij riolering in kruipruimte)- Slopen / strippen / afvalverwerking
- Kosten constructeur
Verduurzamen / Moderniseren
Gevelisolatie| Begroting: 12.500
De gevel is in spouw, deze is niet nageisoleerd. Idee is om gevel van binnenuit te isoleren Tot zover kom ik op een oplossing als PIR+Fermacell platen. Ca. 150m2 te bekleden. Ik had begrepen dat het beter is om bij toepassing van deze isolatie niet tevens de spouw te vullen i.v.m. mogelijke vochtproblemen (?)Vloerisolatie | Begroting: 12.500
Vanuit mijn huiswerk op Tweakers kom ik uit op het weghalen van de huidige houten vloer en de kruipruimte (65cm diep) vol te gooien met schuimbeton. Daar een anhydriet of eco-vloer deklaag overheen en dan vloerverwarming erin. Ik zie dit echter buiten Tweakes niet veel benoemd. Twijfel dus nog wel soms of het de beste keuze is. Het verliezen van kruipruimte is geen groot bezwaar, dit lijkt me op te lossen met voldoende loze leidingen.De woning is op staal gefundeerd op een zandgrond.
De gang heeft geen houten vloer maar gewapend beton met een terrazzo vloer er op. Hier zit de kelder onder dus idee is om die van onderen te isoleren. Beetje bang voor koudebrug wel.
Begroting incl. de vloerverwarming gebaseerd op calculator website Faber
Warmtepomp | Begroting (incl installatie): 10.000
We willen volledig van het gas af en dus een warmtepomp. Na wat huiswerk kom ik voorlopig op een monoblock lucht/water warmtepomp. Bijvoorbeeld de Itho Amber. Hierbij komt ook een boilervat van 200L.Dakisolatie incl. vervanging dakpannen | Begroting: 25.000
Het dak willen we van buitenaf isoleren. Uit de bouwkundige keuring kwam dat het dak wel aan vervanging toe is binnen 10 jaar, dus dat willen we meteen samen aanpakken. Het dak is ca 120m2. Ik dacht na paar eerste zoektochten op google dat de kosten wel mee zouden vallen, maar na wat verder speurwerk mogen we denk ik blij zijn met 150 euro/m2.Kozijnen / ramen | Begroting: 20.000
Er dient ongeveer 25m2 aan kozijnen/ramen vervangen te worden. Dit met kunststof of aluminium kozijnen voorzien van triple glas. Veel ramen hoeven niet open te kunnen, enkel paar plekken waarmee je kan doorluchten af en toe. Geen roosters nodig ivm balansventilatie.Balansventilatie | Begroting: 15.000
Als alles goed geïsoleerd is, wordt ventilatie belangrijk. Naast de noodzaak brengt het ook comfort en kan de fijnstof van de weg gefilterd worden voor een beter binnenklimaat. Keuze is dus balansventilatie met WTW.Zonnepanelen | Begroting: 0 / 5000
Hier twijfel ik nog even over gezien alle ontwikkelingen omtrent 'de zonnepanelenboete'. Er is plek voor ca. 10 panelen die Zuidoost georiënteerd zouden zijn. Maar wellicht is het beter om een dynamisch contract te nemen en te profiteren van de zon- en windopbrengst van de solar/windparken?Vervangen elektra (en riolering) | Begroting: 10.000
Elektra is gedateerd. Bij vervangen ook vervangen riolering meenemen.Overige stelposten:
Keuken: Begroting: 30.000
Keuken kan dan niet achterblijven gezien dat de hoofdinrichting van de uitgebouwde ruimte wordt. Luxe riante keuken dus met eiland. Dit zal ik nader bespreken hier in het keukentopic.Badkamer: 17.500
Huidige badkamer is smal (2 meter) en willen we verplaatsen om een badkamer van 3x3 te maken. Hier een redelijk luxe badkamer maar hoeft niet al te gek.Deuren | Begroting: 4.000
Zitten redelijk mooie binnendeuren in, moeten wel ingekort en opgeknapt worden.Trappen | Begroting: 3.000
Twee fijne trappen, wel opknapbeurt nodig.Vloerafwerking: Begroting: 15.000
Ca 140m2. Fijne ervaringen met verlijmde pvc. Dus dat waarschijnlijk voornamelijk als vloerafwerking, iig beneden op de vloerverwarming.Wandafwerking: Begroting: 15.000
Ca 325m2 af te werken (uitbouw niet meegerekend)Totaal maar liefst 327.000
Met dit topic hoop ik het volgende te bereiken:
- Feedback op de begroting i.c.m. de gekozen materialen. Zijn de keuzes zinnig of valt het doel ook goedkoper te bereiken? Zijn er users die o.b.v. bv. offertes betere indicaties kunnen geven?
- Het overzien van het totaalplaatje van de isolatie. Hoewel dit de verantwoordelijkheid ook van de aannemer zal zijn. Is er veel kennis hier over isolatie en de do's en don'ts. Helaas is het moeilijk consensus te vinden in alle posts hier over dit onderwerp. Dus hopelijk helpt een eigen topic hierin. Want; it depends..
- Tips over hoe je een dergelijk project het beste kan uitbesteden en bewaken. Alles overlaten aan één aannemer? Hoe werk je dat (samen) het beste uit om tot een kloppend geheel te komen. Welke input is belangrijk?
Enkele zaken waar ik mij m.b.t de isolatie beetje zorgen over maak:
- Vochtproblemen. Lees diverse dingen over verwerken van damp en mogelijke schimmel. Tevens is er al vocht op een deel van een gevel naast uitbouw van buren. Dit kan een probleem zijn bij het isoleren want ik begrijp dat voor aanbrengen binnengevelisolatie de buitengevel droog moet zijn.
- Koudebruggen. Net als de vochtproblemen mogelijk probleem als de isolatie niet goed als kloppend geheel uitgevoerd wordt.
Een aannemer komt nog met een calculatie, maar ik ben geadviseerd o.a. hier om ook zelf de nodige kennis op te doen van het uit te voeren werk zodat ik in control kan zijn over de werkzaamheden/resultaat en kosten.
NB: In deze oriënterende fase is alles nog in hoofdlijnen, ik vul het topic tzt aan met nadere vragen per onderdeel.