Verbouwing jaren 30 tweekapper - begroting en keuzes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20
Wij hebben een jaren 30 woning gekocht en willen deze volledig verduurzamen/moderniseren en tevens wat ver-/aanbouwingen doen.

Het betreft een twee-onder-één-kap woning van 200m2, gelegen aan een vrij drukke weg.

De woning is nooit echt verduurzaamd, behalve beneden dubbelglas van 15 jaar geleden (geen HR++). Doel is om voor volledige isolatie te gaan, van Label E naar Label A, van het gas af dus en balansventilatie met WTW toe te passen voor een gezond binnenklimaat en optimaal comfort. Tevens is naast thermische isolatie ook geluidsisolatie belangrijk, zowel tegen de weg als voorkomen van geluid naar de buren toe.

Tot nu toe heb ik op een rijtje gezet als wensen en geschatte kosten:
(note vooraf: we gaan waarschijnlijk niets zelf doen, tips over hoe het best uit te besteden ook zeker welkom!)

Constructief

Aanbouw | Begroting: 100.000
Ondanks het riante oppervlakte willen we gaan uitbouwen. Niet heel diep, maar genoeg om net wat beter uit te komen met de indeling van de ruimtes en die ruim op te zetten. Tevens hebben de buren uitgebouwd en zou een eigen uitbouw meer licht geven, ook vanwege de lichtstraat die je er in kan maken.

Een ontwerp voor de uitbouw volgt nog, mogelijk vanuit een architect, maar in hoofdlijnen zal het waarschijnlijk iets worden als:

- 2.5 * 9 aanbouw (22,5) m2). Doorbreken bestaande gevel. Veel (triple) glas met schuifpui in drie delen, verder houtskelet bouw en dus lichtstraat. Afgewerkt met stucen, schilderwerk, spotjes, vloerverwarming, stopcontacten etc.
Dakkapel | Begroting: 7.500
1 dakkapel van ca 4 meter breed aan de voorkant indien vergund.
Overig constructief | Begroting: 15.000
- Verplaatsen WC boven
- Verplaatsen Badkamer (zie post badkamer onderaan)
- Indeling wijzigen boven (enkele muren verplaatsen, niet-dragend zover ik kan inschatten).
- Verdiepingsvloeren verstevigen en isoleren
- Voorzetwand woningscheidende muur ter geluidsisolatie
Algemene kosten: Begroting: 15.000
- Asbestinspectie en evt. verwijdering (werd gelukkig jaren 30 niet toegepast, bouwkundig report had een vermoeden bij riolering in kruipruimte)
- Slopen / strippen / afvalverwerking
- Kosten constructeur

Verduurzamen / Moderniseren

Gevelisolatie| Begroting: 12.500
De gevel is in spouw, deze is niet nageisoleerd. Idee is om gevel van binnenuit te isoleren Tot zover kom ik op een oplossing als PIR+Fermacell platen. Ca. 150m2 te bekleden. Ik had begrepen dat het beter is om bij toepassing van deze isolatie niet tevens de spouw te vullen i.v.m. mogelijke vochtproblemen (?)
Vloerisolatie | Begroting: 12.500
Vanuit mijn huiswerk op Tweakers kom ik uit op het weghalen van de huidige houten vloer en de kruipruimte (65cm diep) vol te gooien met schuimbeton. Daar een anhydriet of eco-vloer deklaag overheen en dan vloerverwarming erin. Ik zie dit echter buiten Tweakes niet veel benoemd. Twijfel dus nog wel soms of het de beste keuze is. Het verliezen van kruipruimte is geen groot bezwaar, dit lijkt me op te lossen met voldoende loze leidingen.

De woning is op staal gefundeerd op een zandgrond.

De gang heeft geen houten vloer maar gewapend beton met een terrazzo vloer er op. Hier zit de kelder onder dus idee is om die van onderen te isoleren. Beetje bang voor koudebrug wel.

Begroting incl. de vloerverwarming gebaseerd op calculator website Faber
Warmtepomp | Begroting (incl installatie): 10.000
We willen volledig van het gas af en dus een warmtepomp. Na wat huiswerk kom ik voorlopig op een monoblock lucht/water warmtepomp. Bijvoorbeeld de Itho Amber. Hierbij komt ook een boilervat van 200L.
Dakisolatie incl. vervanging dakpannen | Begroting: 25.000
Het dak willen we van buitenaf isoleren. Uit de bouwkundige keuring kwam dat het dak wel aan vervanging toe is binnen 10 jaar, dus dat willen we meteen samen aanpakken. Het dak is ca 120m2. Ik dacht na paar eerste zoektochten op google dat de kosten wel mee zouden vallen, maar na wat verder speurwerk mogen we denk ik blij zijn met 150 euro/m2.
Kozijnen / ramen | Begroting: 20.000
Er dient ongeveer 25m2 aan kozijnen/ramen vervangen te worden. Dit met kunststof of aluminium kozijnen voorzien van triple glas. Veel ramen hoeven niet open te kunnen, enkel paar plekken waarmee je kan doorluchten af en toe. Geen roosters nodig ivm balansventilatie.
Balansventilatie | Begroting: 15.000
Als alles goed geïsoleerd is, wordt ventilatie belangrijk. Naast de noodzaak brengt het ook comfort en kan de fijnstof van de weg gefilterd worden voor een beter binnenklimaat. Keuze is dus balansventilatie met WTW.
Zonnepanelen | Begroting: 0 / 5000
Hier twijfel ik nog even over gezien alle ontwikkelingen omtrent 'de zonnepanelenboete'. Er is plek voor ca. 10 panelen die Zuidoost georiënteerd zouden zijn. Maar wellicht is het beter om een dynamisch contract te nemen en te profiteren van de zon- en windopbrengst van de solar/windparken?
Vervangen elektra (en riolering) | Begroting: 10.000
Elektra is gedateerd. Bij vervangen ook vervangen riolering meenemen.

Overige stelposten:

Keuken: Begroting: 30.000
Keuken kan dan niet achterblijven gezien dat de hoofdinrichting van de uitgebouwde ruimte wordt. Luxe riante keuken dus met eiland. Dit zal ik nader bespreken hier in het keukentopic.
Badkamer: 17.500
Huidige badkamer is smal (2 meter) en willen we verplaatsen om een badkamer van 3x3 te maken. Hier een redelijk luxe badkamer maar hoeft niet al te gek.
Deuren | Begroting: 4.000
Zitten redelijk mooie binnendeuren in, moeten wel ingekort en opgeknapt worden.
Trappen | Begroting: 3.000
Twee fijne trappen, wel opknapbeurt nodig.
Vloerafwerking: Begroting: 15.000
Ca 140m2. Fijne ervaringen met verlijmde pvc. Dus dat waarschijnlijk voornamelijk als vloerafwerking, iig beneden op de vloerverwarming.
Wandafwerking: Begroting: 15.000
Ca 325m2 af te werken (uitbouw niet meegerekend)

Totaal maar liefst 327.000 :| We hadden dergelijke woning beter 5 jaar geleden kunnen kopen. Toch lijkt mij de begroting niet te hoog ingeschat.

Met dit topic hoop ik het volgende te bereiken:

- Feedback op de begroting i.c.m. de gekozen materialen. Zijn de keuzes zinnig of valt het doel ook goedkoper te bereiken? Zijn er users die o.b.v. bv. offertes betere indicaties kunnen geven?

- Het overzien van het totaalplaatje van de isolatie. Hoewel dit de verantwoordelijkheid ook van de aannemer zal zijn. Is er veel kennis hier over isolatie en de do's en don'ts. Helaas is het moeilijk consensus te vinden in alle posts hier over dit onderwerp. Dus hopelijk helpt een eigen topic hierin. Want; it depends..

- Tips over hoe je een dergelijk project het beste kan uitbesteden en bewaken. Alles overlaten aan één aannemer? Hoe werk je dat (samen) het beste uit om tot een kloppend geheel te komen. Welke input is belangrijk?

Enkele zaken waar ik mij m.b.t de isolatie beetje zorgen over maak:

- Vochtproblemen. Lees diverse dingen over verwerken van damp en mogelijke schimmel. Tevens is er al vocht op een deel van een gevel naast uitbouw van buren. Dit kan een probleem zijn bij het isoleren want ik begrijp dat voor aanbrengen binnengevelisolatie de buitengevel droog moet zijn.
- Koudebruggen. Net als de vochtproblemen mogelijk probleem als de isolatie niet goed als kloppend geheel uitgevoerd wordt.

Een aannemer komt nog met een calculatie, maar ik ben geadviseerd o.a. hier om ook zelf de nodige kennis op te doen van het uit te voeren werk zodat ik in control kan zijn over de werkzaamheden/resultaat en kosten.

NB: In deze oriënterende fase is alles nog in hoofdlijnen, ik vul het topic tzt aan met nadere vragen per onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:16
Wel even benieuwd of jouw begroting in- of exclusief BTW is. Vijf jaar geleden maakten wij het nog steeds mee dat je offertes kreeg ex BTW, terwijl die richting particulieren gewoon inclusief moet zijn. En dat verschilt nogal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Gramser schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:04:
Wel even benieuwd of jouw begroting in- of exclusief BTW is. Vijf jaar geleden maakten wij het nog steeds mee dat je offertes kreeg ex BTW, terwijl die richting particulieren gewoon inclusief moet zijn. En dat verschilt nogal...
Inclusief, hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:52
Lijkt mij wel een realistische begroting, als ik kijk naar de posten maar het totaal blijft een flink bedrag.

Aanbouw lijkt mij wat aan de hoge kant maar, ik zie de laatste tijd steeds meer 60/70k langs komen voor een 16m2 en je hebt nog wel wat wensen, afbouw tikt ook behoorlijk aan dus je zal die 100k wel gaan aantikken denk ik.

Algemene kosten vind ik ook wat aan de hoge kant maar de posten die je benoemd zijn ook niet goedkoop + je zou tegenvallers mee kunnen nemen.

De isolatie varianten, heb ik niet zo naar gekeken maar lijkt mij wel realistisch.

Dakisolatie en pannen voor die oppervlakte, is wel erg laag, laatste tijd zie ik eerder 40k langs komen zonder isolatie. Een buurman van mij heeft net zo'n zelfde ronde gedaan en wij hebben hier zelf ook een deel van het dak vervangen, dakdekkers zijn erg duur en lastig te krijgen was wel de les.

De dakkapel is vrij scherp ingeschat en je hebt geen afwerking meegerekend. Zeker omdat er ook nog een vergunning bij moet. Ook is je hele plan vol met duurzaamheid, in kale dakkapel prijzen zit dat er vaak nog niet in.

Deuren, trappen zijn echt schreeuwend duur, die vind ik nog laag ingeschat maar zou wel kunnen.

Badkamer, 17.5k wordt krap.

Persoonlijk zou ik weer een bord in het tuin zetten of je plannen ernstig herzien of meer zelf doen, dan kan je flink drukken uiteraard.

Ik vind trouwens die verduurzaming ook een beetje overdreven in je verhaal, tenzij je het echt graag wil. Als je kijkt naar je plan en je maakt het wel duurzamer maar niet zo extreem als je verhaal zou er zo een ton af kunnen, ik weet niet hoeveel je daar wel niet van kan stoken. Ja, je krijgt wel wat subsidie maar of dat echt een verdienmodel is.

Ik heb zelf een vergelijkbaar huis (qua omvang /m2 en zelf ook aan het renoveren) maar wel wat duurzamer (jaren 90) en sommige buren zijn ook flink aan het investeren maar dan denk ik elke keer, dat ga je nooit meer terug krijgen. Laatst ook weer een buurman, 25k aan een paar ramen en een serre deur op de begane grond met hr +++ (nog geen voordeur, nog een keer 10k).
of iemand die de cv ketel eruit heeft gegooid voor een reuze warmtepomp in de voortuin (bromt als een gek) en zonnepanelen, hele structuur van het huis aangepast, overal leidingen gegraven, getrokken, weken lang afstellen door het bedrijf. Dat ga je in 30 jaar niet terugverdienen.

In nieuwe huizen lijkt het mij een no-brainer in dit geval, zou ik het zeker niet doen.

[ Voor 39% gewijzigd door wm1234 op 02-09-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 11:38
De vragen die zo in mij op zijn:
- Moet alles in 1 keer, of kunnen bepaalde dingen ook wachten?
- Zijn bepaalde dingen strikt noodzakelijk, of zijn ze onder het mom van "nu we toch bezig zijn..."
- Wat zijn bij ieder punt de overwegingen om het wel of niet te doen?

Van sommige zaken/verbouwingen kan ik mij indenken dat je deze liefst doet alvorens je in de woning intrekt. Een nieuwe vloer leggen is veel sneller en makkelijker gedaan als de woning leeg staat, dan dat je 5 jaar later al je spullen daar hebt en die weer moet omhuizen.
De grootste slok op de borrel is natuurlijk de aanbouw met 100k. Hiervan kun je je altijd afvragen: is het nodig? Een twee onder één kapper van 200m2 is al behoorlijk ruim zou ik zeggen (hier een soortgelijke woning van grofweg 215m2) en tenzij je veel kinderen hebt of veel hobbyruimte wilt kun je je afvragen of aanbouwen zich loont. Maar goed, aanbouwen hoeft niet altijd puur en alleen om extra vierkante meters te gaan, als dit wat aanpast aan de lichtinval of een bepaalde ruimte aanzienlijk bruikbaarder maakt is dat van groter belang dan de paar extra vierkante meters.

Verder ken ik de situatie niet, maar met alle zaken die benoemd staan onder de constructie (wc verplaatsen etc.) kun je je denk ik bij alles afvragen: moet dit echt, kunnen we niet (voorlopig) leven met de huidige situatie?

Voor wat betreft de isolatie maatregelen enkele opmerkingen/tips. Ik heb het idee dat mensen zich vaak blind staren op isolatie en "van het gas af", omdat men het beeld heeft/schept dat je daarna ineens gratis je huis verwarmt en jouw huis van een tochtige schuur verandert in een paradijsje. Ja, mits het huis erop voorbereid is, is verwarmen middels een warmtepomp efficienter en goedkoper, maar het kost je nog altijd geld. Dan bespaar je 500-1500 euro per jaar, maar gaandeweg is er wel 40.000 euro geinvesteerd in isolatie, vloerverwarming, elektra, warmtepomp enzovoorts. En ja, die spouwisolatie en vloerverwarming kunnen absoluut het comfort verhogen en dat is zeker ook wat waard.
Daarbij denk ik, maar ik ben niet echt up-to-date met de prijzen, dat 12.5k voor spouwisolatie op een twee onder één kapper erg ruim geschat is. Ik zou eerder aan de helft denken hooguit.

Heel veel van dit soort maatregelen kunnen mijn inziens ook stapje voor stapje in de komende jaren. Ga er eerst eens wonen, ervaar hoe het is/hoe het comfort is en ga dan pas stappen ondernemen. Spouwisolatie kan je prima enkele jaren later doorvoeren, daar hoeft je hele huis niet voor overhoop. Is de CV ketel pas enkele jaren oud, wacht dan even met die warmtepomp totdat die CV de geest geeft. Want een normale CV werkt ook prima samen met vloerverwarming hoor (hebben wij hier ook grotendeels). Heb je overal vloerverwarming kan je de aanvoertemperatuur van de CV ketel flink naar beneden schroeven en is dat ding ineens veel efficiënter (65 graden met radiatoren of 45 graden met vloerverwarming scheelt je echt veel in gasverbruik).
Dakisolatie kan ook prima later, zeker als je de bovenste verdieping (wellicht een zolder?) weinig gebruikt en je dus ook weinig aan de kant hoeft te zetten. Onze buren hebben het dak ook pas anderhalf jaar later vervangen. Hetzelfde geldt ook voor ramen en kozijnen vervangen, dit kan makkelijk achteraf gedaan worden. Hierbij is ook de vraag of je alleen het glas wilt/moet vervangen, of dat er ook totaal nieuwe kozijnen in moeten. Alleen glas of alles kan een factor 2 tot 3 in de totaalprijs schelen.

TL:DR : alle zaken afgezien van die welke echt onhandig zijn als je er al volledig woont (vloer vervangen/isoleren bijvoorbeeld) hoeven mijn inziens niet per direct. Ga er eerst eens wonen, ervaar hoe het is, hoe het comfort is enzovoorts en doe a.d.h.v. die ervaring stappen zetten.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
Let op dat de verschillende BTW tarieven correct worden toegepast. Aanbrengen isolatie (geen afwerking!) is (volgens mij) 9%, net als schilderwerk. Onze aannemer maakt hier doorlopend fouten mee.

Als ik zie wat je wil doen, dan lijkt dat qua budget redelijk te kloppen.

Verder kan je bij een huis als dit overwegen om een energierapport te laten maken. Dan krijg je goed in beeld wat verduurzamen oplevert en over welke periode je welke maatregel terug gaat verdienen.

Bij ons is terugverdienen niet de hoofdreden om te verduurzamen, een comfortabel huis dat klaar is voor de toekomst vinden wij belangrijker.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:24
Hertog_Martin schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:54:
[...]

Constructief

Aanbouw | Begroting: 100.000
- 2.5 * 9 aanbouw (22,5) m2). Doorbreken bestaande gevel. Veel (triple) glas met schuifpui in drie delen, verder houtskelet bouw en dus lichtstraat. Afgewerkt met stucen, schilderwerk, spotjes, vloerverwarming, stopcontacten etc.
Dakkapel | Begroting: 7.500
1 dakkapel van ca 4 meter breed aan de voorkant indien vergund.
Gevelisolatie| Begroting: 12.500
De gevel is in spouw, deze is niet nageisoleerd. Idee is om gevel van binnenuit te isoleren Tot zover kom ik op een oplossing als PIR+Fermacell platen. Ca. 150m2 te bekleden. Ik had begrepen dat het beter is om bij toepassing van deze isolatie niet tevens de spouw te vullen i.v.m. mogelijke vochtproblemen (?)
Vloerisolatie | Begroting: 12.500
Begroting incl. de vloerverwarming gebaseerd op calculator website Faber
Warmtepomp | Begroting (incl installatie): 10.000
We willen volledig van het gas af en dus een warmtepomp. Na wat huiswerk kom ik voorlopig op een monoblock lucht/water warmtepomp. Bijvoorbeeld de Itho Amber. Hierbij komt ook een boilervat van 200L.
Keuken: Begroting: 30.000
Keuken kan dan niet achterblijven gezien dat de hoofdinrichting van de uitgebouwde ruimte wordt. Luxe riante keuken dus met eiland. Dit zal ik nader bespreken hier in het keukentopic.
toon volledige bericht
Ik pak er een paar dingen uit:
Wij zijn een aanbouw van 26m2 aan het afronden. Kosten inclusief lichtkoepel en 22k van de keuken rond de 140k en dan heb ik nog heel veel zelf gedaan. De eerste paar meters uitbouwen zijn het duurst. Dus of je nu 2,5m uitbouwt of de volle 4m vergunningsvrij maakt verassendweinig uit.

Dakkapel zat ik op 9k ivm de schildkap van ons jaren 30 huis, screens, horren en tripple glas.

gevelisolatie: wil je dat echt zo perfect hebben? Als je 5cm spouw volspuit vanaf buiten en je hebt perfecte vloerisolatie, perfecte dakisolatie en overal tripple glas dan wordt je tocht niet meer warm of koud van het verlies via de muren? Spouw volspuiten krijg je subsidie op en kan mooi vanaf buiten. Dit kan je dus uitstellen zodat je zeker weet dat je het kan betalen.

Vloerisolatie. Faber is duur maar was bij mij de enige partij die altijd bereikbaar was en alle afspraken na kwam. Traditioneelopbouwen met piepschuim en beton is goedkoper. De meeste aannemers zullen dat ook zo doen. 65cm schuimbeton kan ook niet in 1x gestort worden

keuken: 22k voor uitgegeven exclusief apperatuur. 30k ben je inderdaad vrij snel kwijt aan een iets grotere luxe keuken

Warmtepomp: 10k(inclusief subsidie) is een uitdaging. Als je het zelf doet red je het prima maar er zijn weinig installateurs die zo scherp aanbieden.

Zeker als je niets zelf wilt doen dan vind ik de begroting nog een uitdaging. Je combineert zo veel verschillende disciplines dat een aannemer dat een heleboel aan regelwerk bijkrijgt.

hoe lang wil je erover doen? 4 maanden zou moeten kunnen mits iemand er iedere dag zelf is en alles regelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:46

DropjesLover

Dit dus ->

Onze 3,5m dakkapel kostte 3 jaar geleden (2021) al 8k, ik zou verwachten dat iets soortgelijks nu zeker richting de 10 a 11k gaat.

We hebben op al onze vloeren a 150m2 vloerverwarming laten infrezen in het zandbeton, 20 groepen totaal. Dat is doorgaans zo'n beetje de goedkoopste optie (infrezen). Dat kostte 2,5 jaar geleden al 9k.
Je hebt een huis uit jaren '30, ik verwacht houten vloeren / vloerconstructie. Daar vloerverwarming op gaan leggen is niet goedkoop, aangenomen dat het uberhaupt kan.

Onze badkamer van 2x3 (met bad en schuifdeur inloopdouche) was 7 jaar geleden al 20k, zonder expliciet dure opties te hebben.

Kunststof kozijnen zijn ~ de helft van alumnium, exlusief glas.
Wij hebben 2,5 jaar geleden behoorlijk scherp 32m2 aan HR+++ in kunststof kozijnen laten plaatsen voor 29k.

Ik vind je begroting behoorlijk... optimistisch :P
Heb je er echte offertes tegenover staan, of wat internet/google lijstjes gebruikt?

Hoewel ik het toejuich dat mensen dergelijke complete projecten doen, is de businesscase... Tsja. 200m2 jaren '30 woning gaat tegenwoordig voor ~7 ton (aanname!). Je gaat voor 4 ton verbouwen.
Maar je woningwaarde zal na de verbouwing hoogstens 8 ton aantikken.
Wonen en verduurzamen mag geld kosten, maar dit groeit snel behoorlijk scheef.

Ik mis nog kosten voor een aannemer die het allemaal regelt en afstemt, en woonruimte tijdens de verbouwing voor jou en je gezin (aanname). Woonruimte tijdens verbouwing van zeker 6 maanden gaat je ook zo 6 - 10k kosten.

Wij hebben vergelijkbare plannen gehad en uitgevoerd met ons huis, maar wel wat minder ingrijpend, en in 2 fases.
7 jaar geleden huis schilderen, nieuwe badkamer + toilet, warmtepomp en vloerverwarming & vloerbedekking 1 verdieping: 60k
2,5 jaar geleden dakkapel, zolder, keuken 1,5 verdieping vloerverwarming & vloerbedekking, kozijnen, stucken: 130k

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 02-09-2024 15:15 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Het hangt er helemaal vanaf waar die 200m2 staat, en op hoeveel grond, maar dan nog durf ik wel te beweren dat het waarschijnlijk voor meer weg gaat. Maar dat weet TS het beste, want die heeft het net gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 02-09-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Heel gaaf project! Hier onze ervaringen (net klaar na 2 jaar beuken). Eerste offerte hier was voor een soortgelijk project >700K. Toen zelf aannemer gaan spelen en zelf specialisten inhuren. Uiteindelijk klaar voor ~350K. Wel zelf ALLE inkoop gedaan, veel rondspeuren en (te)veel zelf doen. Inkoop kan vaak in Duitsland voor m.n. badkamers veel gunstiger dan Nederland.

Aanbouw:
hier 44m2 laten plaatsen, 2x prefab aan elkaar + heien = 150.000 inc BTW, 2 triple glas schuifpuien, 2 glazen deuren. Staalskeletbouw, zelf geen groot fan van hout. de jouwe lijkt mij dus wel reëel.

Dak isoleren en vervangen pannen
Dakpannen zijn duur(!), afhankelijk van de pan ben je zo richting de 20-30 euro per meter kwijt (exc. leggen en afvoer). Hier was de offerte rond de 20.000 excl isoleren. Dat kun je makkelijk zelf van binnen.

sloopkosten
vergeet geen stevige post voor het afvoeren van sloopafval. Denk aan ~400-500 per 10M3.

Vervangen elektra (en riolering)
Dit is krap, hier ~20.000 euro voor riool en elektra.

Warmtepomp;
Dit moet ook meer of je moet het zelf gaan doen! (Panasonic topic is goud, hier ook zelf gedaan).

Wandafwerking:
Hier kostte alles stuccen, dus nog excl schilderen al 12.500 (en dat was heel erg goedkoop voor 160m2 vloeroppervlak). Als je nog een kleurtje wil dan komt dit daar nog bovenop. Ik denk dat dit dus vrij krap is.

Ramen
Persoonlijk zou ik nooit kunstof kozijnen in een mooie jaren-30-woning zetten, het is smaak maar zou toch stevig houten kozijnen overwegen. Alu kan ook maar past i.m.o. niet goed in de stijl van de jaren 30.

Ik denk dus dat je inschatting optimistisch is, gezien jullie oppervlak denk ik dat je eerder richting de 450K gaat voor alles. Wij hebben veel zelf gedaan en zaten al op de 350K, dat is nog excl. de echte afwerking.(plinten/lampen e.t.c.)
DropjesLover schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:10:

Hoewel ik het toejuich dat mensen dergelijke complete projecten doen, is de businesscase... Tsja. 200m2 jaren '30 woning gaat tegenwoordig voor ~7 ton (aanname!). Je gaat voor 4 ton verbouwen.
Hier in de buurt zijn de meest krakkemikkige 200m2 jaren 30 huizen al snel >1.0m euro. Zolang jij het hard kan maken naar de bank (en die zijn echt niet gek) dat je de woningwaarde kunt verhogen op deze manier dan kan die stijging prima. Wij zitten nu totaal na verbouwing op ~750K kosten, huis is nu getaxeerd na verbouwing op 800K. Je extra M2's tellen vaak 1o1 mee in de woningwaarde + het energielabel doet een hoop, vooral bij deze soort sprongen (E - A). Dat deed vorig jaar gemiddeld al 10%+ op de waarde.

[ Voor 87% gewijzigd door Mauritio op 02-09-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Bedankt voor de reacties. Ga er later dieper op in maar alvast even ter aanvulling:

- we hebben voor 3800/m2 aangekocht. In dezelfde buurt gaan woningen die wat beter onderhouden zijn maar zeker niet volledig verduurzaamd voor 4500+.

- de investeringen in verduurzaming hopen we wel terug te verdienen door meerwaarde woning en jaarlijkse besparing. En al komt het netto op 0 uit dan genieten we iig van het wooncomfort. We wonen nu nieuwbouw dus dat speelt daarin ook wel mee.

- de reden om alles tegelijk te doen is omdat nu daar de beste kans voor ligt denk ik. Als je al gestuced hebt ga je niet nog de muren van binnenuit isoleren en als je vloer al ligt niet nog later de vloer etc. En balansventilatie werkt ook alleen als alles al goed dicht is, idem voor de warmtepomp. En ga je bv de vloer verhogen heeft dat ook impact op de rest. Daarnaast krijg je hogere subsidie als je meerdere dingen tegelijk doet.

Wel doen we wrs alles rondom zolder/dak in laatste fase.

Ohja: we blijven in onze huidige woning tijdens de verbouwing. In de verbouwing leven zien we niet zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog_Martin op 02-09-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Moi_in_actie schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:40:
De vragen die zo in mij op zijn:
- Moet alles in 1 keer, of kunnen bepaalde dingen ook wachten?
- Zijn bepaalde dingen strikt noodzakelijk, of zijn ze onder het mom van "nu we toch bezig zijn..."
- Wat zijn bij ieder punt de overwegingen om het wel of niet te doen?
Niets moet, maar ik heb het gevoel dat alles met elkaar verweven is:

- Nu niet uitbouwen, maar later wel is kapitaalvernietiging van je keuken e.d. die gekozen was om tegen een wand te plaatsen ipv een kookeiland bv.
- Balansventilatie graag vanaf het begin wel, want geen fijne gedachte dat de kleine anders onnodig ongezondere lucht aan het inademen is thuis (ivm de drukke weg). Hier hangt dan weer mee samen dat mechanische toevoer met fijnstoffilter weinig uithaalt als het via de gevel e.d. naar binnen komt.
- Het dak moet ergens binnen 10 jaar wel en kent al wat lekkageproblemen. Als je 'dan toch bezig bent' wel het moment om het dak dan meteen van buitenaf te isoleren en de dakkapel te plaatsen. Nu eerst de probleempunten fixen (en mss. om de haverklap) en later alsnog is in principe duurder.
- De badkamer is enorm gedateerd en te klein. Een bad vinden we wel belangrijk, dus andere indeling boven. 'Als je dan toch bezig bent' meteen de vloer op die verdieping verstevigen, die zakt nu wat teveel door.
- Nu kunnen we zoveel mogelijk meefinancieren in een bouwdepot en draag je de kosten over 30 jaar. Als je iets later wilt doen moet je anders opnieuw voor financiering zorgen (= kosten). Als je het ooit toch gaat doen kan het denk ik beter zo vroeg mogelijk, want je bespaart dan ook vanaf het begin op stookkosten bv.
Van sommige zaken/verbouwingen kan ik mij indenken dat je deze liefst doet alvorens je in de woning intrekt. Een nieuwe vloer leggen is veel sneller en makkelijker gedaan als de woning leeg staat, dan dat je 5 jaar later al je spullen daar hebt en die weer moet omhuizen.
We blijven in onze huidige woning tijdens de verbouwing. Wellicht tegen het einde van de verbouwing gaan we wel tijdelijk elders verblijven om de overwaarde vrij te spelen. Aangezien niet de gehele overwaarde in de overbrugging wordt opgenomen.
De grootste slok op de borrel is natuurlijk de aanbouw met 100k. Hiervan kun je je altijd afvragen: is het nodig? Een twee onder één kapper van 200m2 is al behoorlijk ruim zou ik zeggen (hier een soortgelijke woning van grofweg 215m2) en tenzij je veel kinderen hebt of veel hobbyruimte wilt kun je je afvragen of aanbouwen zich loont. Maar goed, aanbouwen hoeft niet altijd puur en alleen om extra vierkante meters te gaan, als dit wat aanpast aan de lichtinval of een bepaalde ruimte aanzienlijk bruikbaarder maakt is dat van groter belang dan de paar extra vierkante meters.
Dat laatste idd! Vierkante meters zijn onze laatste reden.
Verder ken ik de situatie niet, maar met alle zaken die benoemd staan onder de constructie (wc verplaatsen etc.) kun je je denk ik bij alles afvragen: moet dit echt, kunnen we niet (voorlopig) leven met de huidige situatie?

Voor wat betreft de isolatie maatregelen enkele opmerkingen/tips. Ik heb het idee dat mensen zich vaak blind staren op isolatie en "van het gas af", omdat men het beeld heeft/schept dat je daarna ineens gratis je huis verwarmt en jouw huis van een tochtige schuur verandert in een paradijsje. Ja, mits het huis erop voorbereid is, is verwarmen middels een warmtepomp efficienter en goedkoper, maar het kost je nog altijd geld. Dan bespaar je 500-1500 euro per jaar, maar gaandeweg is er wel 40.000 euro geinvesteerd in isolatie, vloerverwarming, elektra, warmtepomp enzovoorts. En ja, die spouwisolatie en vloerverwarming kunnen absoluut het comfort verhogen en dat is zeker ook wat waard.
Daarbij denk ik, maar ik ben niet echt up-to-date met de prijzen, dat 12.5k voor spouwisolatie op een twee onder één kapper erg ruim geschat is. Ik zou eerder aan de helft denken hooguit.

Heel veel van dit soort maatregelen kunnen mijn inziens ook stapje voor stapje in de komende jaren. Ga er eerst eens wonen, ervaar hoe het is/hoe het comfort is en ga dan pas stappen ondernemen. Spouwisolatie kan je prima enkele jaren later doorvoeren, daar hoeft je hele huis niet voor overhoop. Is de CV ketel pas enkele jaren oud, wacht dan even met die warmtepomp totdat die CV de geest geeft. Want een normale CV werkt ook prima samen met vloerverwarming hoor (hebben wij hier ook grotendeels). Heb je overal vloerverwarming kan je de aanvoertemperatuur van de CV ketel flink naar beneden schroeven en is dat ding ineens veel efficiënter (65 graden met radiatoren of 45 graden met vloerverwarming scheelt je echt veel in gasverbruik).
Dakisolatie kan ook prima later, zeker als je de bovenste verdieping (wellicht een zolder?) weinig gebruikt en je dus ook weinig aan de kant hoeft te zetten. Onze buren hebben het dak ook pas anderhalf jaar later vervangen. Hetzelfde geldt ook voor ramen en kozijnen vervangen, dit kan makkelijk achteraf gedaan worden. Hierbij is ook de vraag of je alleen het glas wilt/moet vervangen, of dat er ook totaal nieuwe kozijnen in moeten. Alleen glas of alles kan een factor 2 tot 3 in de totaalprijs schelen.

TL:DR : alle zaken afgezien van die welke echt onhandig zijn als je er al volledig woont (vloer vervangen/isoleren bijvoorbeeld) hoeven mijn inziens niet per direct. Ga er eerst eens wonen, ervaar hoe het is, hoe het comfort is enzovoorts en doe a.d.h.v. die ervaring stappen zetten.
toon volledige bericht
Opzich goede tip, en nemen we ter harte. Echter zie mijn punten in begin van dit antwoord voor waarom we toch neigen naar alles in 1 keer doen (zover mogelijk). Als ik het later alsnog wil doen blijft de uitgave in tijdspanne van 30 jaar hetzelfde, maar intussen al geld weggegooid aan stoken en opnieuw een financiering aangaan is ook minder gunstig. Ook wel fijn als alles klaar is en je niet zit met 'dan dit nog, dan dat nog'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
bazzzzzz schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik pak er een paar dingen uit:
Wij zijn een aanbouw van 26m2 aan het afronden. Kosten inclusief lichtkoepel en 22k van de keuken rond de 140k en dan heb ik nog heel veel zelf gedaan. De eerste paar meters uitbouwen zijn het duurst. Dus of je nu 2,5m uitbouwt of de volle 4m vergunningsvrij maakt verassendweinig uit.
Ja de minder diepe uitbouw is eigenlijk omdat het anders haast te groot wordt, en zo houden we ook meer tuin. Wellicht dus zelfs 'duurder' / minder economisch om kleiner uit te bouwen (als je kijkt naar meerkosten dieper vs hogere verkoopopbrengsten ooit voor de extra m2)
Dakkapel zat ik op 9k ivm de schildkap van ons jaren 30 huis, screens, horren en tripple glas.

gevelisolatie: wil je dat echt zo perfect hebben? Als je 5cm spouw volspuit vanaf buiten en je hebt perfecte vloerisolatie, perfecte dakisolatie en overal tripple glas dan wordt je tocht niet meer warm of koud van het verlies via de muren? Spouw volspuiten krijg je subsidie op en kan mooi vanaf buiten. Dit kan je dus uitstellen zodat je zeker weet dat je het kan betalen.
nee hier nog niet zeker over. Ik dacht dat beste weg is om met PIR+fermacell de boel dicht te maken, maar wellicht volstaat spouwmuurisolatie ook wel i.c.m. de overige maatregelen.
Vloerisolatie. Faber is duur maar was bij mij de enige partij die altijd bereikbaar was en alle afspraken na kwam. Traditioneelopbouwen met piepschuim en beton is goedkoper. De meeste aannemers zullen dat ook zo doen. 65cm schuimbeton kan ook niet in 1x gestort worden

keuken: 22k voor uitgegeven exclusief apperatuur. 30k ben je inderdaad vrij snel kwijt aan een iets grotere luxe keuken

Warmtepomp: 10k(inclusief subsidie) is een uitdaging. Als je het zelf doet red je het prima maar er zijn weinig installateurs die zo scherp aanbieden.

Zeker als je niets zelf wilt doen dan vind ik de begroting nog een uitdaging. Je combineert zo veel verschillende disciplines dat een aannemer dat een heleboel aan regelwerk bijkrijgt.

hoe lang wil je erover doen? 4 maanden zou moeten kunnen mits iemand er iedere dag zelf is en alles regelt...
Geen haast met de verbouwing. Ze mogen er ruim een half jaar over doen. We beginnen ook pas over 5 maanden, nog ruim de tijd voor goede voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
DropjesLover schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:10:
Onze 3,5m dakkapel kostte 3 jaar geleden (2021) al 8k, ik zou verwachten dat iets soortgelijks nu zeker richting de 10 a 11k gaat.
Zal het aanpassen in de begroting. Zoals ook aangegeven werd zal het met duurdere opties zoals triple glas al duurder worden sws.
We hebben op al onze vloeren a 150m2 vloerverwarming laten infrezen in het zandbeton, 20 groepen totaal. Dat is doorgaans zo'n beetje de goedkoopste optie (infrezen). Dat kostte 2,5 jaar geleden al 9k.
Je hebt een huis uit jaren '30, ik verwacht houten vloeren / vloerconstructie. Daar vloerverwarming op gaan leggen is niet goedkoop, aangenomen dat het uberhaupt kan.
Idee is dus houten vloer er uit en schuimbeton met anhydriet waarin dan de vloerverwarming verwerkt wordt. Volgens Faber is dat totaal dus 'maar' 12,5k. Boven dus nog twijfel of we daar aan de vloerverwarming willen. Ik denk het niet.
Onze badkamer van 2x3 (met bad en schuifdeur inloopdouche) was 7 jaar geleden al 20k, zonder expliciet dure opties te hebben.
Zal er nader naar kijken.
Kunststof kozijnen zijn ~ de helft van alumnium, exlusief glas.
Wij hebben 2,5 jaar geleden behoorlijk scherp 32m2 aan HR+++ in kunststof kozijnen laten plaatsen voor 29k.
Hm ik dacht dat het niet zoveel scheelde. Aluminium is wel slanker dan kunststof, geeft wellicht wat meer licht naar binnen. 29k is wel even schrikken, maar wellicht dat de prijzen toen gekker waren dan nu? 2022 was wel de piek van de gekte denk ik.
Ik vind je begroting behoorlijk... optimistisch :P
Heb je er echte offertes tegenover staan, of wat internet/google lijstjes gebruikt?
Vooral speuren op google en hier. Soms snap ik dan niet waarom bv 10 resultaten op google stellen dat dakpannen vervangen hoogstens 75 per m2 kost dat het werkelijk dan 2-3x duurder is.
Dat er veel gedaan moet worden zat wel in de verkoopprijs, opgeknapt win je al veel. Ik denk niet dat we alles terugverdienen met meerwaarde en besparingen, maar wel voor een groot deel en de rest is rendement in wooncomfort.
Ik mis nog kosten voor een aannemer die het allemaal regelt en afstemt, en woonruimte tijdens de verbouwing voor jou en je gezin (aanname). Woonruimte tijdens verbouwing van zeker 6 maanden gaat je ook zo 6 - 10k kosten.

Wij hebben vergelijkbare plannen gehad en uitgevoerd met ons huis, maar wel wat minder ingrijpend, en in 2 fases.
7 jaar geleden huis schilderen, nieuwe badkamer + toilet, warmtepomp en vloerverwarming & vloerbedekking 1 verdieping: 60k
2,5 jaar geleden dakkapel, zolder, keuken 1,5 verdieping vloerverwarming & vloerbedekking, kozijnen, stucken: 130k
We blijven dus wonen waar we nu wonen, maar de dubbele lasten tikken wel aan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Mauritio schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:19:
Heel gaaf project! Hier onze ervaringen (net klaar na 2 jaar beuken). Eerste offerte hier was voor een soortgelijk project >700K. Toen zelf aannemer gaan spelen en zelf specialisten inhuren. Uiteindelijk klaar voor ~350K. Wel zelf ALLE inkoop gedaan, veel rondspeuren en (te)veel zelf doen. Inkoop kan vaak in Duitsland voor m.n. badkamers veel gunstiger dan Nederland.
Pffff, benieuwd waar de aannemer mee komt. Daar bouw je toch een nieuwe woning voor? Dan konden we beter een vervallen villa kopen en slopen.
Aanbouw:
hier 44m2 laten plaatsen, 2x prefab aan elkaar + heien = 150.000 inc BTW, 2 triple glas schuifpuien, 2 glazen deuren. Staalskeletbouw, zelf geen groot fan van hout. de jouwe lijkt mij dus wel reëel.
Ja met online calculators van prefab aanbieders kwam ik op 75k. Maar we willen de uitbouw wel iets unieks geven als het kan. Benieuwd of ter plaatse bouwen zoveel duurder gaat zijn.
Dak isoleren en vervangen pannen
Dakpannen zijn duur(!), afhankelijk van de pan ben je zo richting de 20-30 euro per meter kwijt (exc. leggen en afvoer). Hier was de offerte rond de 20.000 excl isoleren. Dat kun je makkelijk zelf van binnen.
Hoezo niet voor isoleren van buiten gegaan? Schrik wel van de prijzen die genoemd worden voor het dak. Met een google op 'kosten vervangen dakpannen en isoleren' krijg je tig pagina's die veel goedkoper inschatten.
sloopkosten
vergeet geen stevige post voor het afvoeren van sloopafval. Denk aan ~400-500 per 10M3.
Staat wel wat voor opgenomen, maar geen idee hoeveel M3 ik kan verwachten.
Vervangen elektra (en riolering)
Dit is krap, hier ~20.000 euro voor riool en elektra.
Wat maakt dat zo duur?
Warmtepomp;
Dit moet ook meer of je moet het zelf gaan doen! (Panasonic topic is goud, hier ook zelf gedaan).
Als ik online kijk zie ik de warmtepomp voor 5000 incl btw staan en de boiler voor 2500. Zijn de installatiekosten zó hoog? Wat moeten ze allemaal doen?
Wandafwerking:
Hier kostte alles stuccen, dus nog excl schilderen al 12.500 (en dat was heel erg goedkoop voor 160m2 vloeroppervlak). Als je nog een kleurtje wil dan komt dit daar nog bovenop. Ik denk dat dit dus vrij krap is.

Ramen
Persoonlijk zou ik nooit kunstof kozijnen in een mooie jaren-30-woning zetten, het is smaak maar zou toch stevig houten kozijnen overwegen. Alu kan ook maar past i.m.o. niet goed in de stijl van de jaren 30.
Hout gaat later denk ik alsnog in de papieren lopen met het schilderwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Ja het is een gekke wereld, aannemers konden echt de meest maffe bedragen vragen en bouwmaterialen zijn en blijven duur. We zijn uiteindelijk dus ook niet met deze aannemer aan de slag gegaan. Wel hadden we ook 'gekke' eisen aan de uitbouw (hoek volledig van glas bijvoorbeeld). Bouwen op locatie is vaak goedkoper dan prefab; je komt dan wel in de discussie houtbouw v.s. staalbouw maar daar is genoeg online over te vinden.

Warmtepomp is best wat uren arbeid, een monoblock zelf installeren is echt goed te doen. Ook moet je stiekem best wat materialen hebben (buizen zijn vrij prijzig, koppelingen e.t.c.). Ik zou wel sterk aanraden om overal vloerverwarming te doen. Wij hebben houten vloeren; daarop Knauf 23 met 16mm buis. Wel overal vloerverwarming aangelegd. Hoeft ook niet de wereld te kosten, wel goed laten berekenen of je vloeren het extra gewicht aan kunnen. Daarnaast kun je nog fan-coils overwegen zodat je ook kunt koelen zonder airco's.

Elektra is duur door het uurloon; je moet al snel denken aan 50 euro per uur excl. Schakelaar of stopcontact kost vaak al rond de 100 euro per stuk. Als je dan gaat tellen kost het snel veel geld. Schakelmateriaal is ook best duur omdat je veel nodig hebt. Wil je zaken 'slim' maken dan loopt het ook snel op: Zigbee dimmertje is 50 euro. Riool kan duur worden; graven kost geld aan manuren. De pijp zelf kost niet veel.

Kozijnen; altijd triple glas nemen. De extra kosten zijn nihil door de veelvoud aan subsidie die je kan krijgen. Hier hout gekozen dat fabriek af gespoten is. Eens per 10 jaar schilderen is prima te doen (voor ons). Totaal prijs voor onze 2 kapper was 17.5K voor alle kozijnen + betimmering + installeren. Wel dus zelf iemand gevonden die akkoord ging op alleen het installeren, ik heb alles zelf ingemeten en besteld.

Dak niet van buiten gedaan omdat je dan bij een tweekapper een ongelijk dak krijgt; dat is niet erg maar vond mevrouw Mauriitio niet esthetisch verantwoord :+ Als je buren meedoen dan zou ik het altijd doen.
Hier van binnen 14cm PIR; ook zelf gedaan.

Binnen voorzetwanden gezet van 10CM PIR met OSB verlijmd (dus je kunt overal makkelijk schroeven); gipsvezel er tegen en laten stuccen. Spouwmuur niet doen in dat geval anders moet je weer met dampfolies aan de gang. Omdat wij redelijk dicht bij schiphol wonen was geluidsdichtheid ook belangrijk; daar maakt het triple glas echt een enorm verschil dus alleen daarom zou ik dat al doen. Besteed dus veel aandacht aan kierdichting als je aan de gang gaat. WTW buizenstelsel is ook aangelegd; unit is er nog niet maar komt snel (geld is op :D )

Aan sloopafval hebben wij ~70-80M3 afgevoerd. Daarnaast (de uitbouw ligt verzonken t.o.v. de bestaande woning) ook nog een kleine 80M3 grond afgevoerd, dat was inbegrepen bij de prefab maar dat hadden ze toch flink onderschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Thanks voor de toelichting! Soortgelijke verbouwing dus ja! Wat betreft het dak wil de buurman idd meedoen, dus dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-04 11:34
Hertog_Martin schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:00:
- de investeringen in verduurzaming hopen we wel terug te verdienen door meerwaarde woning en jaarlijkse besparing. En al komt het netto op 0 uit dan genieten we iig van het wooncomfort. We wonen nu nieuwbouw dus dat speelt daarin ook wel mee.
Ik zou er nog niet zo zeker van zijn. Veel renovaties/upgrades worden gedaan met het oog op comfort, of simpelweg door een gebrek aan data en kennis, zonder dat het ooit terug te winnen valt.
Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat de winst uit duurzaamheidsrenovaties zwaar overschat wordt.

Idealieter zou je er een tijdje moeten wonen om je warmtevraag/verbruik te leren kennen en op basis daarvan bepalen welke ingrepen je terug zal winnen. Dat kan je ook wel berekenen zonder er te wonen maar dit dan uiteraard meer theoretisch.

Nu, los daarvan. Als je van het gas afgaat dan denk ik dat zonnepanelen een no-brainer zijn.

Je vermeld ook houtskeletbouw voor de uitbouw. Iemand met ervaring met hsb zal me misschien tegengespreken, maar over het algemeen geldt: meer massa = minder geluid. M.a.w. voor baksteen gaan lijkt me interessanter sinds je langs een drukke weg woont.

En als je zo'n grondige renovatie gaat uitvoeren, incl. dak, zou ik zeker van buitenaf isoleren. Dan heb je een mooie schil zonder koudebruggen en kan je massa (stenen) ook verwarmd worden waardoor het minder snel afkoelt als de verwarming uitgaat.
Verdiepingsvloeren isoleren lijkt me ook nutteloos als je met ltv gaat verwarmen (wat weinig anders kan met een warmtepomp). Je hele huis is toch praktisch dezelfde temperatuur dan. Of gaat het hier om akoestische isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een zelfde soort project aan het onderzoeken, maar moet de woning eerst nog zien aan te kopen.

In eerste instantie schrik ik van de bedragen die hier voorbij komen, maar met het uitgangspunt dat alles uitbesteed wordt is het denk ik wel reëel.

Is het met een dusdanige begroting en de wens om alles uit te besteden niet verstandig hier een bouwkundig adviseur bij te betrekken die ook de regie op zich kan nemen?

Qua isolatie, afhankelijk van de staat van de buitenmuur is buitenom isoleren niet zo gek inderdaad. Daar kijken wij ook naar, maar heb te maken met een muur zonder spouw.

Veel zelf doen kan je veel geld besparen denk ik. Ik heb in m'n huidige woning zelf de warmtepomp etc geïnstalleerd met een uiteindelijke kostprijs van 2400 euro inclusief losse warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb wel eens gekeken naar de inzet van een onafhankelijk bouwadvies/regiebureau dat de contacten met aannemer en onderaannemers uit handen nam, maar voor wat die deden dacht ik, dat kan ik zelf ook (overigens niets ten nadele van die club, het paste gewoon wat minder goed bij ons.). Ook na een eerder fiasco met m'n dak, door schade en schande wijzer geworden. Als je zo'n project gaat doen en je hebt nul ervaring met verbouwen is het misschien wel een ontzorgend idee, de kosten zullen dan in verhouding ook wel meevallen.

Onze verbouwing vijf jaar terug voor een uitbouw, nieuwe vloer met vvw, badkamer en keuken, en herindeling toilet en bijkeuken beneden, 140k. Daar zat ook verplaatsen toenmalige CV ketel van zolder naar bijkeuken bij, als voorbereiding voor de warmtepomp, die er nu twee jaar staat.

[ Voor 30% gewijzigd door Gramser op 03-09-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:46
Lijkt mij verstandig dat je eerst alles bouwfysisch laat narekenen. Buzzwoorden als warmtepomp en isolatie klinken leuk maar zonder berekeningen compleet nutteloos. Veel recente investeringen in warmtepompen zijn gegaan met salderen in het achterhoofd. Nu dit feestje op zijn einde lijkt gelopen zou ik de focus compleet op isolatie leggen. Want je moet veel m2 verwarmen.1m^3 gas kost +- €1,3 en levert 9,77kWh. Een kWh stroom kost €0,275 Wanneer het echt koud wordt en het rendement van de warmtepomp achteruit holt kan ook het gebruik van een lucht/water warmtepomp een duur feestje worden.

En plastic kozijnen in een meestal mooie jaren ’30 woning? Naar mij menig moeten die zielloze plastic kozijnen gewoon wettelijk verboden worden. En in jaren 30 woningen plastic kozijnen plaatsen staat de doodstraf.

Verder je zit op tweakers.net en niet op aannemergezocht.nl. Dus ik verwacht daarom dat je over voldoende technische kennis beschikt! Je kunt namelijk gigantisch veel geld besparen door een deel zelf te doen. Of het nu gaat om de inkoop van materiaal en specialisten in eigen beheer te doen. Of door veel werkzaamheden zelf uit te voeren. 80% van de werkzaamheden in bouw zijn gewoon vrij eenvoudige werkzaamheden waarvoor je wel minimaal € 60 incl. btw per uur voor betaalt.

Terwijl jij misschien netto rond de €25 per uur verdient (en dat is al ruim boven modaal). Het is dus vaak goedkoper om een dag extra vrij te nemen en in het weekend zelf aan de slag te gaan. De uiteindelijke voldoening is dan ook veel groter.
Want ik neem aan dat het allemaal bij Piet Krediet wordt gefinancierd, of betaal je dit cash? Minder krediet betekent simpelweg lagere maandlasten en meer geld voor leukere dingen of snellere aflossing! Een huis begint pas rendement op te leveren als het is afbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Een vraagje vanuit mijn eigen situatie (ook 2-onder-1-kap):

Hoe isoleer je het dak van buiten uit? Krijg je dan een sprong in de hoogte van het dak t.o.v. de buren en hoe zit dat met vergunningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
aap schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:00:
Een vraagje vanuit mijn eigen situatie (ook 2-onder-1-kap):

Hoe isoleer je het dak van buiten uit? Krijg je dan een sprong in de hoogte van het dak t.o.v. de buren en hoe zit dat met vergunningen?
Je krijgt dan idd een hoger dak. Scheelt bij ons dat de buurman dus mee wilt doen. Tot zover begrijp ik dat het zonder vergunning kan, maar ben niet zeker.

Ik had overigens de grootte van het dak verkeerd. In de OP stond 170m2 maar het is eerder 120.
De aannemer die ik tot zover heb gesproken beschikt over eigen dakdekkers en voor rest van project zouden enkele voorzieningen al aanwezig zijn zoals een vuilcontainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:20:[...]
Je krijgt dan idd een hoger dak. Scheelt bij ons dat de buurman dus mee wilt doen. Tot zover begrijp ik dat het zonder vergunning kan, maar ben niet zeker.
Ik had overigens de grootte van het dak verkeerd. In de OP stond 170m2 maar het is eerder 120.
De aannemer die ik tot zover heb gesproken beschikt over eigen dakdekkers en voor rest van project zouden enkele voorzieningen al aanwezig zijn zoals een vuilcontainer.
Bij een zodanig grote verbouwing is het misschien te overwegen om het bouwafval te scheiden in verschillende containers. De prijs voor afvoer van afval verschild nogal, afhankelijk van het soort afval. Een container waar alles in gedumpd wordt is het duurst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Yaksa schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:47:
[...]

Bij een zodanig grote verbouwing is het misschien te overwegen om het bouwafval te scheiden in verschillende containers. De prijs voor afvoer van afval verschild nogal, afhankelijk van het soort afval. Een container waar alles in gedumpd wordt is het duurst.
Goede tip! Is wel plek voor denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Grootste tegenvaller is nog wel de kosten voor het dak. Als ik dat eerder had begrepen dan was ons bod wat lager geweest denk ik.

Ik had ruwe indicatie gedaan eerst via Google.

https://www.dedakspeciali...atie/dakpannen-vervangen/
Keramische dakpannen verwijderen en vervangen - 65,- tot €75,- per m2.
https://www.homedeal.nl/d...sten-dakpannen-vervangen/
Keramische dakpannen € 40 tot € 70
Afhankelijk van het type isolatiemateriaal ben je tussen de €20 à €30 per m² extra kwijt
Het laten coaten van je nieuwe dak gaat prima samen met het dakpannen vervangen, en kost ongeveer € 20 per m².
Ofwel 80-120 per m2.

https://www.dakdekkers-vanleeuwen.nl/dakpannen-vervangen/
Keramische dakpan Verwijderen en vervangen van dakpannen €65 - €80
etcetera.

Dus ik dacht het nog hoog in te schatten met 150 per m2, om vervolgens om de oren geslagen te worden met bedragen van 300+ per m2.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 03-09-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hertog_Martin schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:57:

[...]
nee hier nog niet zeker over. Ik dacht dat beste weg is om met PIR+fermacell de boel dicht te maken, maar wellicht volstaat spouwmuurisolatie ook wel i.c.m. de overige maatregelen.
Weet iemand hier wellicht meer over te zeggen? Volgens mij is er bij spuuwmuurisolatie ook eerder reparatie nodig van de buitengevel. Maar goed als dat net zo goed, of nagenoeg, isoleert als PIR+Fermacell aan de binnenkant dan zou dat wel de voorkeur genieten waarschijnlijk.

Hoe zit het met geluidsisolatie van de opties?

Ik ben overigens zelf ook veel aan het inlezen hier, maar zoals gezegd is er helaas zelden consensus. Zie bv Spouwmuur isoleren en/of voorzetwanden

De ene zweert bij isoleren aan binnenkant en de ander dat beste is om juist alleen spouw te doen en niet binnen.

Wellicht dat onze specifieke situatie nog een verschil maakt met oa de plannen voor balansventilatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Hertog_Martin op 04-09-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
Voor je dak: pannen kan je makkelijk zelf verwijderen. Als je pannen nog redelijk zijn, kan je ze misschien gelijk doorverkopen op marktplaats. Anders zelf een schoonpuin container en een pannen glijbaan maken. Dan ben je zo klaar.

Voor muurisolatie: voorzetwand heeft als nadeel dat je wat ruimte verliest. Voordeel is dat je buitenmuren gelijk strak en haaks gemaakt kunnen worden. Dat is erg fijn bij het plaatsen van een badkamer of keuken.

Omdat wij geen spouwmuur Herben, zijn er voorzetwanden geplaatst. Omdat we in een monument wonen, hebben we ook achterzetramen en deze vallen nu heel mooi in de voorzetwanden.

Door de voorzetwand en de ramen is het nu wel echt stil in huis omdat dit gelijk helemaal kierdicht is afgewerkt en bij de ramen je een stilstaande spouw hebt tussen enkel glas en het isolatieglas.

[ Voor 13% gewijzigd door Saint2Saint op 04-09-2024 20:39 . Reden: Geluidsisolatie toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:42
Warmtepomp: zorg dat je overal VVW neerlegt, dan kun je maximaal profiteren van je WP. Een Monoblock icm een geschikte boiler is goed zelf te installeren. Buffervat is niet nodig. Lees de WP-topics goed door :) Denk ook eens aan een Vaillaint Arotherm Plus - ook zeer goed zelf te doen, superstil en degelijk spul.

Zonnepanelen: juist nu doen, zo goedkoop als een installatie nu is, is het lang niet geweest. Bedenk dat je al snel 1/3 van je totaalopbrengst sowieso direct verbruikt, zeker met een WP. 's Zomers en op zonnige dagen gratis warm water, en/of gratis koken op inductie. Alle zonopbrengst in het stookseizoen (al is het niet veel), gaat direct je WP in.

Bedenk ook dat je heel veel zelf kunt. CV-installatie, waterleidingen e.d. is nu erg eenvoudig met perskoppelingen (itt solderen, waar je toch een handigheid voor moet ontwikkelen). Beetje inlezen in hoe en wat, en je kunt heel wat.

Idem met elektra (en netwerk). Is goed te doen.

Tweakers staat vol met topics over deze (en andere) onderwerpen. Paar maanden meelezen, en je weet waar je op moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:20:
[...]

De vraag is of het zonder vergunning kan. Het kan onder een kruimelbeding vallen, maar onze gemeente vroeg onder het kruimelbeding van buitenzijdig isoleren alsnog een goede 5-10 procent aan vergunningskosten.

• Hertog_Martin
Zwartoog schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:36:
Warmtepomp: zorg dat je overal VVW neerlegt, dan kun je maximaal profiteren van je WP. Een Monoblock icm een geschikte boiler is goed zelf te installeren. Buffervat is niet nodig. Lees de WP-topics goed door :) Denk ook eens aan een Vaillaint Arotherm Plus - ook zeer goed zelf te doen, superstil en degelijk spul.

Zonnepanelen: juist nu doen, zo goedkoop als een installatie nu is, is het lang niet geweest. Bedenk dat je al snel 1/3 van je totaalopbrengst sowieso direct verbruikt, zeker met een WP. 's Zomers en op zonnige dagen gratis warm water, en/of gratis koken op inductie. Alle zonopbrengst in het stookseizoen (al is het niet veel), gaat direct je WP in.

Bedenk ook dat je heel veel zelf kunt. CV-installatie, waterleidingen e.d. is nu erg eenvoudig met perskoppelingen (itt solderen, waar je toch een handigheid voor moet ontwikkelen). Beetje inlezen in hoe en wat, en je kunt heel wat.

Idem met elektra (en netwerk). Is goed te doen.

Tweakers staat vol met topics over deze (en andere) onderwerpen. Paar maanden meelezen, en je weet waar je op moet letten.
Yes, ik ben al aardig wat uurtjes aan het lezen geweest hier :) Tevens vragen in diverse topics gesteld, maar werd mij geadviseerd een eigen topic te openen :)

Dat een warmtepomp prima zelf te installeren zou zijn vind ik wel opvallend te lezen. Ik weet niet anders dan dat er een enorm tekort is aan installateurs ervan, en dat veel het niet goed kunnen. En je zou zeggen dat de installatiekosten dan geen 5000 euro hoeven te zijn?

Ik snap overigens dat er veelal opgeroepen wordt om veel zelf te gaan doen. Ik wilde dit achterwege laten maar om toch even de reden om het uit te besteden nader te onderbouwen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hertog_Martin
Saint2Saint schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:37:
Voor je dak: pannen kan je makkelijk zelf verwijderen. Als je pannen nog redelijk zijn, kan je ze misschien gelijk doorverkopen op marktplaats. Anders zelf een schoonpuin container en een pannen glijbaan maken. Dan ben je zo klaar.

Voor muurisolatie: voorzetwand heeft als nadeel dat je wat ruimte verliest. Voordeel is dat je buitenmuren gelijk strak en haaks gemaakt kunnen worden. Dat is erg fijn bij het plaatsen van een badkamer of keuken.

Omdat wij geen spouwmuur Herben, zijn er voorzetwanden geplaatst. Omdat we in een monument wonen, hebben we ook achterzetramen en deze vallen nu heel mooi in de voorzetwanden.

Door de voorzetwand en de ramen is het nu wel echt stil in huis omdat dit gelijk helemaal kierdicht is afgewerkt en bij de ramen je een stilstaande spouw hebt tussen enkel glas en het isolatieglas.
De geluidswering is wel belangrijk voor ons, maar ik vraag mij af of met spouwmuurisolatie dit ook te bereiken is. Ik begrijp namelijk dat PIR niet zo goed tegen geluid is. De Fermacell laag er op mss. weer wel echter.

Wat betreft ruimteverlies; als het 10cm is per muur dan hebben we die ruimte wel, echter bedenk ik me wel dat als je elke kant 10cm inlevert dat als we het ooit verkopen je ook inlevert op je netto-woonoppervlakte. Als ik meetstaten zie van woningen dan is het van buitenste binnenmuur tot buitenste binnenmuur. Als je nu bv 9x9 hebt en dat wordt 8.8*8.8 dan lever je over twee verdiepingen gemeten 7.2m2 in wat bij 4500 per m2 toch neerkomt op ruim 32k.

Dus gezien de hogere investering van voorzetwanden ben ik nog wel heel benieuwd wat men hier zou adviseren: enkel de spouwmuur isoleren, enkel voorzetwanden, of allebei. Met als factoren dus geluidsreductie, comfort (tocht, warmtepomp die het bij kou moet kunnen trekken) en besparing.

Indien alleen spouwmuurisolatie dient het dus zowel als thermische als akoestische isolatie te dienen. Tot zover heb ik daarvoor inblaaswol genoemd zien worden. Volgens de bouwtekeningen is de spouwmuur 28cm. Het is halfsteens opgebouwd dus hoewel de muren dik lijken ingetekend en de spouw heel smal, is het denk ik in praktijk een spouw van 6-8cm uitgaande van baksteendikte 10-11cm.

Volgens energielabel is de Rc waarde van gevel nu 0.35

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZFT_JeVCoQDnwY2tDyhMNbBuW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UfjVJiYwFvKooDmmatlxZRr3.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hertog_Martin op 05-09-2024 11:25 ]

• Hertog_Martin
Autonoesis schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:49:

En plastic kozijnen in een meestal mooie jaren ’30 woning? Naar mij menig moeten die zielloze plastic kozijnen gewoon wettelijk verboden worden. En in jaren 30 woningen plastic kozijnen plaatsen staat de doodstraf.
Er zitten nu stalen kozijnen in. Ik dacht er nog even aan om die te behouden en er vacuüm glas in te laten plaatsen, maar ik word geïnformeerd dat oude stalen kozijnen een behoorlijke koudebrug zijn ondanks dat het een klein oppervlakte heeft. Tevens geeft het condensatieproblemen met mogelijk schimmelvorming tot gevolg.

Nieuwe stalen kozijnen zijn extreem duur.
Voorkeur voor aluminium is vanwege het slanke profiel, komt denk ik ook juist eerder overeen met bestaande stalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Hertog_Martin op 05-09-2024 13:33 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 09:54
@Hertog_Martin Leuk topic! Heb je wellicht ook wat plattegronden van de woning?

Succes met dit project!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:46
Hertog_Martin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:27:
[...]

Er zitten nu stalen kozijnen in. Ik dacht er nog even aan om die te behouden en er vacuüm glas in te laten plaatsen, maar ik word geïnformeerd dat oude stalen kozijnen een behoorlijke koudebrug zijn ondanks dat het een klein oppervlakte heeft. Tevens geeft het condensatieproblemen met mogelijk schimmelvorming tot gevolg.

Nieuwe stalen kozijnen zijn extreem duur.
Voorkeur voor aluminium is vanwege het slanke profiel, komt denk ik ook juist eerder overeen met bestaande stalen.
Oké, dan zou ik kijken naar een verwerker die het Slimline 38 profiel van Reynaers gebruikt. https://www.reynaers.com/products/windows/slimline-38 Of natuurlijk een andere fabrikant die eenzelfde profiel aanbiedt. Beperk je zoektocht niet alleen tot Nederlandse verwerkers maar ook Belgische en Duitse verwerkers.

• Hertog_Martin
Autonoesis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:17:
[...]

Oké, dan zou ik kijken naar een verwerker die het Slimline 38 profiel van Reynaers gebruikt. https://www.reynaers.com/products/windows/slimline-38 Of natuurlijk een andere fabrikant die eenzelfde profiel aanbiedt. Beperk je zoektocht niet alleen tot Nederlandse verwerkers maar ook Belgische en Duitse verwerkers.
Dank! Ziet er strak uit.

Ik had overigens de kozijnen niet meer helemaal goed helder: beneden is staal gebruikt maar boven hout.
Daar zit nog enkelglas in. Wellicht deze wel vervangen met vacuumglas. Lijkt mij goedkoper dan triple + nieuw kozijn, en installatie en transport zal ook schelen.

Schilderwerk hout kost ook wel wat, maar dan blijft de look iig authentiek.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 05-09-2024 16:53 ]

• Hertog_Martin
Situatie met glas is dus als volgt:

Beneden zijn stalen kozijnen met standaard dubbelglas. Glas heeft isolatiewaarde van 1,8.
- In hoeverre is het wijs dit überhaupt te vervangen? Hoe problematisch zijn de stalen kozijnen werkelijk qua koudebrug? Ik merk dat 'koudebrug' beetje een angstgevende term is geworden, maar wat zullen we er nou werkelijk last van hebben?

Boven houten kozijnen met enkel glas.
- Eventueel dus vacuümglas in de houten kozijnen. Uitgaande van 350/m2 voor vacuümglas is het bijna evenduur als nieuwe kunststofkozijnen met tripleglas, maar laat meer licht binnen, isoleert nog beter en lijkt mij goedkoper te plaatsen? Echter geen onderhoudsarme kozijnen.
- Triple glas in kunststof kozijnen die zoveel mogelijk lijken op de bestaande houten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
We willen ook graag akoestische isolatie bij de woningscheidende wand.

Ik kom vooralsnog dan op metalstudwand gevuld met steenwol.

Maar gezien er een spouw zit tussen de woningen, kan dit niet dan van binnenuit gevuld worden met Supafil zoals de buitengevel? Of verergerd dat het geluid juist omdat er contact komt?

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 06-09-2024 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
Wat is eigenlijk een tweekapper? Een huis met twee afzonderlijke losse daken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
No Hands schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:08:
Wat is eigenlijk een tweekapper? Een huis met twee afzonderlijke losse daken?
betekenis & definitie

Tweekapper - twee woningen ondergebracht onder één kap of dak. → twee onder een kap.

Buiten de Randstad spreken woningmakelaars het woord bijna liefkozend uit: ‘Tweekapper’. De tweekapper, een woning uit een blokje van twee onder één kap, is het meest begeerde woningtype van deze tijd, zeggen ze van Groningen tot Limburg, van Twente tot Zeeland. Elsevier, 13-09-99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Hertog_Martin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:56:
[...]

Yes, ik ben al aardig wat uurtjes aan het lezen geweest hier :) Tevens vragen in diverse topics gesteld, maar werd mij geadviseerd een eigen topic te openen :)

Dat een warmtepomp prima zelf te installeren zou zijn vind ik wel opvallend te lezen. Ik weet niet anders dan dat er een enorm tekort is aan installateurs ervan, en dat veel het niet goed kunnen. En je zou zeggen dat de installatiekosten dan geen 5000 euro hoeven te zijn?

Ik snap overigens dat er veelal opgeroepen wordt om veel zelf te gaan doen. Ik wilde dit achterwege laten maar om toch even de reden om het uit te besteden nader te onderbouwen:

***members only***
Het moeilijkste is om een WP in een bestaande situatie in te passen. Dat moet dan werken op een niet-optimaal afgiftesysteem, CV-ketel hangt onder het dak terwijl je een WP vooral op de grond wilt hebben, en door gebrek aan tijd (en soms ook aan kennis) wordt er een hybride split aangehangen. Wat werkt, maar verre van optimaal.

Daarnaast ook een groot gebrek aan fundamentele kennis over lage temperatuur verwarming (let op: "laag" is in de CV-wereld vaak 50 graden, niet 25-35 graden zoals bij de WP).

Als je zo'n grote verbouwing gaat doen, dan heb je de mogelijkheid om de boel goed in te richten. Overal vloerverwarming, dan heb je een hoge afgifte en kun je op een zeer lage temperatuur verwarmen. Gebruik kunststof verdelers, dan kun je er in de zomer mee koelen. Gebruik gesloten verdelers. Zoneregeling is weinig interessant in een goed geïsoleerd huis - evt zet je gewoon met de hand groepen van je VVW uit. Met voldoende VVW is een buffervat eigenlijk niet nodig dus laat je die niet aanpraten.

Denk verder vooraf na over een geschikte locatie buiten voor je monobloc WP. Zorg dat de hoofdleidingen naar huis en binnenshuis voldoende groot worden uitgevoerd en uitkomen bij je WP (of de juiste muurdoorvoer).

Feitenlijk hoef je bovenstaande alleen te organiseren en vooral zorgen dat het wordt uitgevoerd zoals je vraagt. De WP zelf is dan een eitje. Inregelen kun je zelf doen.

Verder: voor SWW heb je 2 opties: aparte WPB, of een boilervat aansluiten op je WP. Vaak wordt een WPB gebruikt, omdat de waterleidingen nou eenmaal op zolder lopen vanwege de CV-ketel, maar is de afstand tot de WP te groot. Als je een locatie voor een boilervat kunt vinden in huis dat 1) dicht bij de gebruikers staat (douche/keuken) en 2) qua leidingwerk niet te gek lang wordt naar je WP, dan kun je hem net zo goed op je WP aansluiten.

Ofwel: vooral goed ontwerpen, en met een goed plan een installateur uitzoeken die het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Zwartoog schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:45:
[...]

Ofwel: vooral goed ontwerpen, en met een goed plan een installateur uitzoeken die het snapt.
Thanks voor je uitgebreide reactie. CV staat nu idd op zolder en idee was wel, ook van de aannemer, om daar de installatieruimte te maken. Al zou uiteindelijk installateur er over gaan.

Aannemers werken vaak met een vaste installateur. Liefst zou je die aan een soort kennistest onderwerpen omdat ze niet allemaal helemaal bij zijn met warmtepompen. Maarja dan zullen ze wrs beledigd je afwijzen :P meesten zullen niet happig zijn op een klant die ze tot in detail gaat vertellen wat ze moeten doen dus uitdaging zit dan in vinden combinatie aannemer/installateur waarin je vertrouwen hebt dat ze een warmtepomp en balansventilatie goed uitrekenen.

Maar voorkeur zou dus zijn installatieruimte op BG? Kelder ook een optie? En dan voor zowel warmtepompen als unit voor de balansventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Hertog_Martin schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:12:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie. CV staat nu idd op zolder en idee was wel, ook van de aannemer, om daar de installatieruimte te maken. Al zou uiteindelijk installateur er over gaan.

Aannemers werken vaak met een vaste installateur. Liefst zou je die aan een soort kennistest onderwerpen omdat ze niet allemaal helemaal bij zijn met warmtepompen. Maarja dan zullen ze wrs beledigd je afwijzen :P meesten zullen niet happig zijn op een klant die ze tot in detail gaat vertellen wat ze moeten doen dus uitdaging zit dan in vinden combinatie aannemer/installateur waarin je vertrouwen hebt dat ze een warmtepomp en balansventilatie goed uitrekenen.

Maar voorkeur zou dus zijn installatieruimte op BG? Kelder ook een optie? En dan voor zowel warmtepompen als unit voor de balansventilatie?
Een technische ruimte op zolder heeft naar mijn idee één groot nadeel: altijd herrie in huis, dus een rustige slaapkamer maken kan niet. Een WPB zal een aantal uur per dag brommen, en als je pech hebt, ook 's nachts. Een CV-ketel maakt ook best herrie vindt ik. WTW idem. Allemaal achtergrondkabaal.

Qua waterleidingen is het ook onhandig dat eerst alles omhoog moet, en dan weer omlaag. Zeker voor warm water in de keuken zijn dat vaak lange trajecten. Alleen WTW op zolder is nog logisch zonder CV-ketel, maar er is technisch geen reden waarom dat niet anders kan.

BG of kelder is prima. Een boiler is een cilinder van ca 60-70 cm diameter en 2 meter hoog. Daarnaast ruimte voor 2 expansievaatjes (CV en SWW), en meer heb je niet nodig.

Het uitrekenen van welk vermogen je nodig hebt (zowel WP als WTW) lijkt me inderdaad het meest lastige als je nog alles moet gaan isoleren e.d. Daar kan ik je niet bij helpen :)

Verder zie ik nog 2 dingen niet op je lijstje staan die je zou kunnen overwegen: DWTW en regenwateropvang/gebruik. DWTW is ook een stukje planning - pijp zo dicht mogelijk onder je douche hangen, en het leidingtraject (naar douche en boiler) aanleggen.

Regenwater is nog een nieuw dingetje, maar kan best interessant zijn. Een grote betonnen regenwaterbak kost iets van 800 euro, dus handig om te plaatsen voordat je je tuin gaat aanleggen. Idem ook hier met leidingwerk in huis. Zet toiletten en wasmachine op een apart circuit, kun je later als je zover bent nog overschakelen.

Krijg je wel 4 leidingnetwerken in huis: koud, warm, lauw en grijs :P

Enfin, zeker voor die laatste 2 ben je redelijk overgeleverd aan de souplesse van de installateur. Als die niets wil doen buiten wat ie kent, wordt het lastig. Ik denk dat je met de aannemer moet kijken hoe ver hij begrijpt wat je wilt. Als het overal is "kan niet / niet nodig" is, dan kun je beter verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
@Zwartoog thx again. Wij hebben nu een appartement met WTW en WPB in een technische ruimte tussen de 2 slaapkamers in en hebben er nul last van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:11
De inblaasventielen van een WTW hoor je altijd, sowieso op de hogere standen. In onze vorige woning hebben wij alle buizen laten reinigen en ook een nieuwe WTW geplaatst. De meeste mensen in de straat hadden hem afgekoppeld, die waren oud en vies en maakte herrie. Bovendien zette men in de praktijk vaak ramen open dus had de WTW weinig zin.
Ik zou er zelf ook geen meer willen overigens. Al zou ik er wel mee kunnen leven; ik onderhoud hem wel. Voordeel is geen herrie van buiten, maar helemaal stil is het natuurlijk niet. Dus of ik daar zoveel geld voor zou neerleggen., (maar ik zou ook nooit voor dergelijke bedragen verbouwen, dus mijn mening telt niet ;)).

Succes in ieder geval, mooi en groot project!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:45
Ik weet niet wat balansventilatie kost als je het laat aanleggen,maar ik heb dit allemaal zelf gedaan met 0 kennis. Puur de info op tweakers en een site die de debieten berekent.

Wat spiro pijpen, beugels, en bochten heb je voor een fractie van je begrote bedrag. De wtw zelf is ook niet zo duur.

Ben er 2 weekenden mee bezig geweest en toen lag alles er. Enige wat nog moet gebeuren is iemand die de wtw unit ophangt en inregelt. Rest is klaar voor minder dan 2500 euro

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 08-09-2024 22:47 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
pentaw1nz schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:46:
Ik weet niet wat balansventilatie kost als je het laat aanleggen,maar ik heb dit allemaal zelf gedaan met 0 kennis. Puur de info op tweakers en een site die de debieten berekent.

Wat spiro pijpen, beugels, en bochten heb je voor een fractie van je begrote bedrag. De wtw zelf is ook niet zo duur.

Ben er 2 weekenden mee bezig geweest en toen lag alles er. Enige wat nog moet gebeuren is iemand die de wtw unit ophangt en inregelt. Rest is klaar voor minder dan 2500 euro
Tja ik zie wel dat de Zehnder ComfoAir die wij nu hebben in de aanbieding is voor slechts 2650 euro. Misschien maar eens de installatiehandleiding goed doorpluizen en kijken of ik er vertrouwen in krijg het zelf te doen.

Maar hoe heb je het constructief gedaan qua wegwerken buizen?

Overigens over m'n opmerking dat we nu de warmtepomp nagenoeg niet horen: wellicht is dit wel omdat het een W/W warmtepomp betreft die al redelijk warme aanvoer heeft en niet zo hard hoeft te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:45
Hertog_Martin schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:21:
[...]

Tja ik zie wel dat de Zehnder ComfoAir die wij nu hebben in de aanbieding is voor slechts 2650 euro. Misschien maar eens de installatiehandleiding goed doorpluizen en kijken of ik er vertrouwen in krijg het zelf te doen.

Maar hoe heb je het constructief gedaan qua wegwerken buizen?

Overigens over m'n opmerking dat we nu de warmtepomp nagenoeg niet horen: wellicht is dit wel omdat het een W/W warmtepomp betreft die al redelijk warme aanvoer heeft en niet zo hard hoeft te werken.
Hier lagen alle plafonds er uit. Ik wist dat ik de WTW op zolder wilde hebben, en ik heb dus op een site het debiet berekend. Daarna weet je ook vrij snel hoeveel in- en uitblaas ventielen je nodig hebt en in welke ruimtes deze moeten komen. Heb daar een tekeningetje van gemaakt en hier op Tweakers nog eens feedback op gevraagd.
Er staat echt heel veel informatie hier op Tweakers en als je het plannetje eenmaal hebt gemaakt dan is die buizen in een vals plafonnetje maken (en soms in een koofje naar een volgende verdieping) echt geen werk voor een specialist.

Vervolgens gewoon spul besteld online en eerst alle buizen leggen voordat de plafonds dicht gingen. Soms platte buizen, meestal rond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9MG0I9Rkb01WN7_5o_Aizi81Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjQEIg2xYjji2oOsqoSmLfwG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqk1z42oDXE-ipShrXzQI1K_91U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UyNByjuUbN73esc3HGc6OYbN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsXo4Fcv0y85LkL25mSTH-72_qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p65BFiVGxo7UqGobcaQ0azbo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV9su2cg64CJDR7SlLnVjiREv4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWfCqzOmwcV9SqtGM73ToOpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3op5fAafNj2gHZZPtUk6dUiG_UU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhznkIstEssVopSdSySL5LBk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door pentaw1nz op 09-09-2024 18:34 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuk project :). Je hebt er wel goed over nagedacht. Besef wel dat je van een nieuwbouw appartement naar een jaren 30 woning gaat, je zult nooit het comfort krijgen van een nieuwbouwwoning zonder de charme van de jaren 30 woning eruit te halen.

Ik mis nog een potje onvoorzien voor hogere prijzen, luxere afwerking en 'nu alles toch open ligt ook maar X en Y vervangen'.
Het kan behoorlijk hard gaan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:29:
Leuk project :). Je hebt er wel goed over nagedacht. Besef wel dat je van een nieuwbouw appartement naar een jaren 30 woning gaat, je zult nooit het comfort krijgen van een nieuwbouwwoning zonder de charme van de jaren 30 woning eruit te halen.

Ik mis nog een potje onvoorzien voor hogere prijzen, luxere afwerking en 'nu alles toch open ligt ook maar X en Y vervangen'.
Het kan behoorlijk hard gaan.
Voor en nadeel van deze woning (we hebben even getwijfeld) is dat voor een jaren 30 woning het niet heel veel charme heeft. Enerzijds jammer, anderzijds kan je dus moderniseren zonder je schuldig te voelen. Elementen zoals de en-suite deuren zijn er ooit al uit gehaald, een erker heeft ie niet (opzich zouden we juist graag een mooie erker laten plaatsen, maar krijg je blijkbaar wrs niet vergund), geen glas-in-lood. En veel rechte lijnen, dus opzich is ie passend om een moderne look te geven binnen. De charme van een krakende doorzakkende vloer kunnen we wel zonder.

Hiervoor enkele woningen bezichtigd waar we niet zouden uitbouwen puur omdat de bestaande achtergevel zo prachtig is.

Waarbij mag ik denken aan luxe afwerking? Sierelementen?

Wat zou X en Y nog moeten zijn gezien de lijst? Is er nog iets over wat niet al aangepakt wordt? :P Zat net wel te kijken voor gevelrenovatie. Daarbij wel beetje bang dat gevel juist beschadigd ervan kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:45:
[...]

Voor en nadeel van deze woning (we hebben even getwijfeld) is dat voor een jaren 30 woning het niet heel veel charme heeft. Enerzijds jammer, anderzijds kan je dus moderniseren zonder je schuldig te voelen. Elementen zoals de en-suite deuren zijn er ooit al uit gehaald, een erker heeft ie niet (opzich zouden we juist graag een mooie erker laten plaatsen, maar krijg je blijkbaar wrs niet vergund), geen glas-in-lood. En veel rechte lijnen, dus opzich is ie passend om een moderne look te geven binnen. De charme van een krakende doorzakkende vloer kunnen we wel zonder.

Hiervoor enkele woningen bezichtigd waar we niet zouden uitbouwen puur omdat de bestaande achtergevel zo prachtig is.

Waarbij mag ik denken aan luxe afwerking? Sierelementen?

Wat zou X en Y nog moeten zijn gezien de lijst? Is er nog iets over wat niet al aangepakt wordt? :P Zat net wel te kijken voor gevelrenovatie. Daarbij wel beetje bang dat gevel juist beschadigd ervan kan raken.
Luxe afwerking was in ons geval keramisch parket ipv stroken pvc, verder hebben we overal vloerverwarming aangelegd (vooraf begroot alleen de bg) en dus ook overal nieuwe vloeren, tapijt in de kelder zag er prima uit totdat de verbouwing klaar was, toen was alles nieuw behalve het tapijt in de kelder :+ dus ook laten doen, etc. Verder kwam uit de keuring dat een dakdeel van 15m2 vervangen moest worden, uiteindelijk hebben we het gehele dak vervangen (140m2). De m2 prijs was hierdoor flink lager en anders moest het andere dak na 5 jaar alsnog gebeuren.

Het zullen bij jou weer andere zaken zijn maar gedurende het project kom je ongetwijfeld dingen tegen. Het probleem vaak is dat een relatief klein extra vaak veel geld kost.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:12:
[...]

Luxe afwerking was in ons geval keramisch parket ipv stroken pvc, verder hebben we overal vloerverwarming aangelegd (vooraf begroot alleen de bg) en dus ook overal nieuwe vloeren, tapijt in de kelder zag er prima uit totdat de verbouwing klaar was, toen was alles nieuw behalve het tapijt in de kelder :+ dus ook laten doen, etc. Verder kwam uit de keuring dat een dakdeel van 15m2 vervangen moest worden, uiteindelijk hebben we het gehele dak vervangen (140m2). De m2 prijs was hierdoor flink lager en anders moest het andere dak na 5 jaar alsnog gebeuren.

Het zullen bij jou weer andere zaken zijn maar gedurende het project kom je ongetwijfeld dingen tegen. Het probleem vaak is dat een relatief klein extra vaak veel geld kost.
Wat gaf de doorslag overal vloerverwarming te doen? En gewone vvw of iets als warp-vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hertog_Martin schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:20:
[...]

Wat gaf de doorslag overal vloerverwarming te doen? En gewone vvw of iets als warp-vvw?
We hadden vooraf bedacht om boven radiatoren te vervangen door Jaga's. Maar toen ik het uit ging zoeken bleken die Jaga's duur in aanschaf + installatie te zijn. Qua prijs maakte het weinig uit tov vloerverwarming. En dan is vloerverwarming veel mooier en beter voor de warmtepomp. (Meer inhoud). Daarbij kunnen we ook koelen.

Wij hebben alles laten infrezen, maar dit is een jaren 90 woning met betonnen vloeren. Bij houten vloeren werkt dat niet volgens mij .

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2024 18:27 ]

• Hertog_Martin
<knip>

[ Voor 101% gewijzigd door Hertog_Martin op 14-09-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 00:27
Sport_Life schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:26:
We hadden vooraf bedacht om boven radiatoren te vervangen door Jaga's. Maar toen ik het uit ging zoeken bleken die Jaga's duur in aanschaf + installatie te zijn. Qua prijs maakte het weinig uit tov vloerverwarming. En dan is vloerverwarming veel mooier en beter voor de warmtepomp. (Meer inhoud). Daarbij kunnen we ook koelen.
En, heb je die vloerverwarming ooit al daadwerkelijk gebruikt om te verwarmen op de bovenverdieping?

Ik heb er bij mijn verbouwing voor gekozen boven géén vloerverwarming aan te leggen. In plaats daarvan voor de verdieping een multisplit L/L warmtepomp met op iedere kamer een binnenunit.

Ofwel:
Begane grond L/W: primair verwarmen, optioneel koelen
Verdieping L/L: primair koelen, optioneel verwarmen

Afgelopen zomer al gemerkt dat met koelen boven het beneden ook gewoon prima blijft. Ik denk niet dat ik ooit ga koelen op de vloerverwarming beneden.

Verwarming boven gaan we deze winter zien, ik vermoed hooguit met thuiswerken of toekomstige studerende kinderen. Vooralsnog zou ik boven bijna nog willen koelen terwijl beneden verwarmd wordt...

Vloerverwarming op de verdieping heeft naar mijn mening dus maar beperkt nut. In veel gevallen wordt er op de slaapkamer alsnog een airco geplaatst.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hertog_Martin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:04:
Indien alleen spouwmuurisolatie dient het dus zowel als thermische als akoestische isolatie te dienen. Tot zover heb ik daarvoor inblaaswol genoemd zien worden. Volgens de bouwtekeningen is de spouwmuur 28cm. Het is halfsteens opgebouwd dus hoewel de muren dik lijken ingetekend en de spouw heel smal, is het denk ik in praktijk een spouw van 6-8cm uitgaande van baksteendikte 10-11cm.
Toen ik vorig jaar mijn woning uit 1976 hoopte ik een spouw te vinden zoals jij hier beschrijft. Als dat het geval was geweest had ik die laten vullen en was ik klaar geweest. In werklijkheid vond ik een spouw van 5cm met daarin 2-3cm glaswol; waardeloos. Als gevolg heb ik gekozen voor buitengevelisolatie.

Ik zou echt die spouw nameten, kan heel eenvoudig door op paar plekken gat in de voeg te boren en even te voelen.

Voorzetwanden kan maar is altijd behelpen. Relatief veel werk (dus duur), ruimteverlies, koudebruggen zijn onvermijdelijk en moeilijk om het constructief goed te doen om codensatie/vocht op de verkeerde plekken te voorkomen.

Met een spouw van 6-8cm zou ik die vullen en je geld gebruiken om te compenseren op glas/dak/vloer. Wat betreft akoestische isolatie; met een gevulde spouwmuur sta je er al prima voor. Ik denk dat kierdichtin vanaf daar veel meer gaat doen en dat is toch al wenselijk i.c.m. je balansventilatie.

Let op, er is bijna geen enkele aannemer/kozijnplaatser/gevelbouwer in de renovatie die correct te werk gaat t.b.v kierdichting.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Ik wil wel een referentie delen van de renovatie van mijn vrijstaande woning ca. 200m2 uit 1976 afgelopen jaar. Niet alle posten zijn vergelijkbaar en wat vooral niet vergelijkbaar is dat ik er zelf ongeveer 1.500 uur in gestoken heb + daarbovenop familie/vrienden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmcVD2xF7amtVyF68MUJrqTZ2f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huuIfYXciZyizNgvKeYpyTqZ.jpg?f=fotoalbum_large
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan specifiek op de posten die wat relevantie hebben:

Warmtepomp €10k
Eerste offerte's voor warmtepomp met vloerverwarming op beide verdiepingen en/of gecombineerd met fancoils op verdieping kwamen op €40-€50k. Uiteindelijk gekozen voor L/W warmtepomp beneden met vloerverwarming en L/L multisplit op de verdieping wat uiteindelijk op een kleine €28k kwam waar nog 3k subsidie vanaf gaat. Dit is dan een kleinere partij waarbij ik zelf de elektra voorbereid heb en er geen zaken zoals WPAC berekening.

Kort samengevat, jouw aanname lijkt me erg krap tenzij het om het simpel aansluiten op een bestaande vloerverwarming gaat.

Kozijnen/ramen €20k - 20m2
Ik kwam met 46m2 op 60k waar nog 6k subsidie op terug moet komen -> €135/m2 versus jouw €100/m2. In mijn geval totaal 14 kunststof kozijnen met triple glas waaronder een schuifpui van ruim 5 meter.

Afhankelijk van keuzes kan dit in de richting zitten, aluminium ga je met dit budget naar mijn mening niet redden.

Balansventilatie/Elektra/Riolering 25k
Mijn eerste offertes met wat grotere partijen met idee om alles als project uit handen te geven gingen in de volgende richting:
Waterleiding/loodgieterswerk: 10-11k
Elektra: 15-20k
Balansventilatie: 10-12k (exclusief betonboringen)

Uiteindelijk alles zelf gedaan voor 16k

Wellicht is het in een jaren-30 woning met houten vloeren allemaal wat eenvoudiger. Desalniettemin ben ik bang dat je hier aan de lage kant zit.

Je zei eerder iets over de verhouding van eigen uren versus uitbesteden. Houd er rekening mee dat het uurtarief van een loodgieter in de BTW tegenwoordig ook gewoon op >€65/uur .

(ver)bouwen is DUUR. Afsluitend zou ik voor jou situatie denk ik overwegen de voorzetwanden te laten vervallen en dat budget naar kozijnen/glas te schuiven. Triple glas is i.c.m. ISDE subsidie een no-brainer voor nieuwe kozijnen en aluminium kozijnen passen bij het karakter dat je zoekt (denk ik).

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 22-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
wm1234 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:23:
Ik vind trouwens die verduurzaming ook een beetje overdreven in je verhaal, tenzij je het echt graag wil. Als je kijkt naar je plan en je maakt het wel duurzamer maar niet zo extreem als je verhaal zou er zo een ton af kunnen, ik weet niet hoeveel je daar wel niet van kan stoken. Ja, je krijgt wel wat subsidie maar of dat echt een verdienmodel is.
Ik snap je punt wel maar kijk hier persoonlijk anders naar. Volgens deze argumentatie zou je bij nieuwbouwwoningen ook niet zoveel moeite hoeven doen.

Voor mij is het simpel; in de komende decennia worden alle woningen (gelijdelijk) ofwel gasloos of waardeloos. Grote renovaties zoals deze zijn het uitgelezen moment om zaken goed aan te pakken en zo ver mogelijk richting conform bouwbesluit.

Ik voorzie/hoop in de toekomst wel een verschuiving naar kwaliteit van isolatie/(ver)bouw. Op dit moment zijn half opgeknapte woningen met een nieuwe keuken/badkamer naar mijn mening zwaar overgewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
@assje thanks!

Electra en loodgieterswerk vind ik nog lastig inschatten wat er allemaal zou moeten gebeuren. Moet elke draad vervangen worden? Zal nog getoetst moeten worden. Had het al wel opgehoogd naar 12.5K, maar hoop toch niet op drievoudige uit te komen.

Wat betreft de spouw, die heb ik inmiddels kunnen meten en is 5cm. Zou op RC 1.9 kunnen komen zonder voorzetwanden.

Hoe ging bij jou de vergunningaanvraag dan voor buitengevel isolatie? Is met een vrijstaande woning natuurlijk beter te doen dan met een tweekapper, maar ben benieuwd of als de buren ook mee willen doen het uberhaupt mogelijk zou zijn. De architect dacht van niet.

De tips m.b.t vloerverwarming vs airco boven nemen we ook ter harte.

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 22-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
Hertog_Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:10:
@assje thanks!

Electra en loodgieterswerk vind ik nog lastig inschatten wat er allemaal zou moeten gebeuren. Moet elke draad vervangen worden? Zal nog getoetst moeten worden. Had het al wel opgehoogd naar 12.5K, maar hoop toch niet op drievoudige uit te komen.
Dat ligt natuurlijk aan het startpunt. Wat zit er nu in?

In mijn jaren '70 en '90 woningen zaten nog op heel veel plekken ongeaarde wandcontactdozen. Dat aanpakken komt neer op heel veel draad bijtrekken wat bijna neerkomt op het geheel vervangen van alle bedrading, naast al het schakelmateriaal. Met een electricien kun je daar op leeglopen door de vele werkuren. Ga je leidingen en dozen toevoegen of verleggen dan loopt het nog harder op.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hertog_Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:10:
Hoe ging bij jou de vergunningaanvraag dan voor buitengevel isolatie?
Bij mij geen welstandrestricties. Volgens degene die ik bij de gemeente sprak ook helemaal geen omgevingsvergunning vereist; ik heb die terugkoppeling maar opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rukapul schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:18:
Ik begon met de aanname dat ik alleen her en der een aarde bij ging trekken, dacht het plafond op de verdieping ook te willen laten zitten.

Uiteindelijk bleek dat een utopie en pas je toch bijna alles aan. Als er toch al nieuwe draden getrokken moeten worden i.v.m. aarde dan breng je dat stopcontact ook net zo makkelijk naar de hoogte waar je hem liever hebt bijvoorbeeld.

Het enige wat bij mij is blijven zitten is het trace meterkast-centraaldoos. Dat scheelt alsnog aanzienlijk natuurlijk want lastig te vervangen, zeker bij mij met betonnen vloeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:47
assje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Ik begon met de aanname dat ik alleen her en der een aarde bij ging trekken, dacht het plafond op de verdieping ook te willen laten zitten.

Uiteindelijk bleek dat een utopie en pas je toch bijna alles aan. Als er toch al nieuwe draden getrokken moeten worden i.v.m. aarde dan breng je dat stopcontact ook net zo makkelijk naar de hoogte waar je hem liever hebt bijvoorbeeld.

Het enige wat bij mij is blijven zitten is het trace meterkast-centraaldoos. Dat scheelt alsnog aanzienlijk natuurlijk want lastig te vervangen, zeker bij mij met betonnen vloeren.
Daarom de vraag. Ik kan / durf de uren niet te tellen die ik in electra heb gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Rukapul schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

In mijn jaren '90 woning zaten nog op heel veel plekken ongeaarde wandcontactdozen. Dat aanpakken komt neer op heel veel draad bijtrekken wat bijna neerkomt op het geheel vervangen van alle bedrading, naast al het schakelmateriaal. Met een electricien kun je daar op leeglopen door de vele werkuren.
Ze zijn ongeaard ja. Scheelt wel dat plafonds enzo sws open gaan dus hopelijk makkelijker.

We willen wel de meterkast verplaatsen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 22-10-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
Hertog_Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Ze zijn ongeaard ja. Scheelt wel dat plafonds enzo sws open gaan dus hopelijk makkelijker.

We willen wel de meterkast verplaatsen :X
Draden vervangen kan je prima zelf doen, daar kan je weer flink uren besparen op de elektricien.
Alleen groen/geel bij trekken is bijna niet te doen, dus ik zou gewoon alles vervangen.
Dan heb je ook niet van die korte draadjes waar al 10x aan gerommeld is.

Goede trekveer kopen waar je ook mee kan duwen.
Met zo'n ding van de bouwmarkt maak je het jezelf echt moeilijker.

Vind zelf deze erg fijn, ook omdat hij oprolt in de houder, waardoor hij niet in de knoop gaat.
https://www.toolmax.nl/mi...vqajnl9zaFNIaAuaJEALw_wcB

En van alle 4 kleuren VD-Draad kopen in dozen.
(Bruin Blauw Groen/geel en Zwart)

Dan de trekveer aan de bestaande bedrading knopen.
aan de centraaldooskant de bedrading eruit trekken, en de trekveer erin.
Nieuwe draden aan de trekveer knopen en weer terug.

En dan aan beide zijden voldoende overlengte afknippen.
Ik doe ~30cm.
Je kan bij monteren beter nog wat in moeten korten dan dat je tekort draad hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 22-10-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

En, heb je die vloerverwarming ooit al daadwerkelijk gebruikt om te verwarmen op de bovenverdieping?

Ik heb er bij mijn verbouwing voor gekozen boven géén vloerverwarming aan te leggen. In plaats daarvan voor de verdieping een multisplit L/L warmtepomp met op iedere kamer een binnenunit.

Ofwel:
Begane grond L/W: primair verwarmen, optioneel koelen
Verdieping L/L: primair koelen, optioneel verwarmen

Afgelopen zomer al gemerkt dat met koelen boven het beneden ook gewoon prima blijft. Ik denk niet dat ik ooit ga koelen op de vloerverwarming beneden.

Verwarming boven gaan we deze winter zien, ik vermoed hooguit met thuiswerken of toekomstige studerende kinderen. Vooralsnog zou ik boven bijna nog willen koelen terwijl beneden verwarmd wordt...

Vloerverwarming op de verdieping heeft naar mijn mening dus maar beperkt nut. In veel gevallen wordt er op de slaapkamer alsnog een airco geplaatst.
toon volledige bericht
We hebben de vloerverwarming zeker gebruikt. En afgelopen zomer veel gekoeld, dat werkt ook redelijk goed. Al zal een airco natuurlijk beter koelen.
De vloerverwarming/warmtepomp houdt de gehele woning 24/7 op een aangename temperatuur, waarbij het kantoor op de 1e verdieping op woonkamer temperatuur is (21 graden) en de (kinder)slaapkamers worden iets geknepen. Dat werkt echt perfect, zoals jij zelf ook zult ervaren op de begane grond. Nooit meer schommelingen in temperatuur (comfort).

Maar ik moet zeggen: wij hadden in onze vorige nieuwbouwwoning overal vloerverwarming en dan voelt (= persoonlijk) een radiator op slaapkamers toch als een stapje terug in afwerking/luxe. Vandaar de keuze om weer overal vloerverwarming te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sport_Life schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:02:
Maar ik moet zeggen: wij hadden in onze vorige nieuwbouwwoning overal vloerverwarming en dan voelt (= persoonlijk) een radiator op slaapkamers toch als een stapje terug in afwerking/luxe. Vandaar de keuze om weer overal vloerverwarming te laten leggen.
Maar mijn punt was vooral dat in een goed geisoleerde woning met balansventilatie het temperatuurverschil toch niet veel meer dan een graad of 2 zal zijn, ook zonder verwarming.

Voor slaapkamers is een graad of 18 warm genoeg (naar mijn wens eindelijk al te warm). In de praktijk verwarmen dan alleen wenselijk voor studerend kind of dag thuiswerk. Voor even snel opwarmen werkt een airco veel sneller/beter dan vloerverwarming. Bijkomend voordeel dat niet alle massa opgewarmd is en de slaapkamer erna weer wat sneller afkoelt.

Bij mij is het boven op dit moment op alle kamers nog 20 graden. Dat is zonder vloerverwarming maar ook zonder radiatoren. Eigenlijk heb je sowieso al vloerverwarming op de verdieping, die is dan alleen 20-21 graden in plaats van 25-35 graden.

Badkamer op de verdieping overigens wel vloerverwarming, dat zou ik sowieso iedereen aanraden.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 23-10-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:58
De bedragen lijken erg optimistisch, heb je meer budget of moet je gaan schrappen als het financieel niet past?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik volg dit topic omdat ik eenzelfde project op het oog had. Ik dacht eerst dat je het veel te hoog had ingeschat, om mij heen dacht en zei men "voor 2 ton kom je een heel eind".

De bouwkundige die ik heb ingeschakeld zei, je komt een heel eind maar het is dan nog lang niet af. :+

We zijn wat verder gaan praten en het plan is nu om de hele woning te vervangen. Er zitten eigenlijk weinig authentieke details aan en het is niet de typische jaren 30 uitstraling, we hechten weinig waarde aan de bestaande opstal. De plek daarentegen is heel fijn dus ik hoop dat we daar wat fijns van op kunnen maken.

Qua kosten ontloopt het elkaar te weinig om renovatie voor mijzelf te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Beekforel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:17:
Ik volg dit topic omdat ik eenzelfde project op het oog had. Ik dacht eerst dat je het veel te hoog had ingeschat, om mij heen dacht en zei men "voor 2 ton kom je een heel eind".

De bouwkundige die ik heb ingeschakeld zei, je komt een heel eind maar het is dan nog lang niet af. :+

We zijn wat verder gaan praten en het plan is nu om de hele woning te vervangen. Er zitten eigenlijk weinig authentieke details aan en het is niet de typische jaren 30 uitstraling, we hechten weinig waarde aan de bestaande opstal. De plek daarentegen is heel fijn dus ik hoop dat we daar wat fijns van op kunnen maken.

Qua kosten ontloopt het elkaar te weinig om renovatie voor mijzelf te verantwoorden.
Ja ontloopt volledig slopen en nieuw bouwen elkaar weinig? Want ik begin ook steeds meer te denken van "hier kan je een nieuw huis van bouwen". Maar dat zal toch nog wel een 200k meer moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hertog_Martin schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Ja ontloopt volledig slopen en nieuw bouwen elkaar weinig? Want ik begin ook steeds meer te denken van "hier kan je een nieuw huis van bouwen". Maar dat zal toch nog wel een 200k meer moeten zijn?
Ik moet de details nog induiken maar ik heb een indicatie van 400k gekregen voor wat wij willen (150 m2 bouwoppervlak). Bij catalogusbouwers zie ik vergelijkbare bedragen.

Zal vast nog wel wat bij komen maar dan heb ik wel een zelf ontworpen huis volledig naar de standaard van vandaag en op een fundering van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Beekforel schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:33:
Ik moet de details nog induiken maar ik heb een indicatie van 400k gekregen voor wat wij willen (150 m2 bouwoppervlak). Bij catalogusbouwers zie ik vergelijkbare bedragen.

Zal vast nog wel wat bij komen maar dan heb ik wel een zelf ontworpen huis volledig naar de standaard van vandaag en op een fundering van vandaag.
+100k voor slopen/afvoer /bouwrijp maken +100k afbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

assje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

+100k voor slopen/afvoer /bouwrijp maken +100k afbouw
Ik ben hier nog niet heel uitgebreid op aan het rekenen geweest maar ik vind dit wel hoog ingeschat?

Sloopwerk wil ik deels zelf doen, en dan nog een week een loonwerker met kraan aan de slag. Max 20k.

Afbouw, maar net wat je eronder verstaat en hoe luxe je wilt denk ik? Ik weet ook nog niet wat er precies in de indicatie meegenomen is (daar zat grondwerk al wel in trouwens). Keuken 20k, sanitair 10k, stucwerk 10k. Wat dan nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
10K voor je sanitair is wat weinig en keuken red je net wel/net niet met 20K. Maar die kosten maak je ook bij de renovatie. Maar ik ben wel benieuwd wat er dan aan 100k afbouw in zit.

[ Voor 1% gewijzigd door Saint2Saint op 23-10-2024 17:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Bij bezichtiging viel op dat de vloeren redelijk doorzakken en piepen en kraken. Wilde dus graag de vloer verstevigen maar schrik wel van wat het moet kosten:

PostHvlhdEhdMateriaalArbeidsloonSubTotaal
Bestaande balklaag op gehele 1e verdieping uitvullen, aanbrengen van rachelwerk en isolatie waarna voorzien van stucplaten1stk1384,083229,524613,6
Leveren en aanbrengen Fermacell 2E26 vloerplaten 34mm dik incl. randstroken/lijm/schroeven voor vloer slaapkamers en overloop t.b.v. demping en evt. vloerverwarming (indien gewenst)1stk3705,11734,45439,5
Verwijderen en afvoeren van plafonds op de gehele 1e verdieping1stk154,5514051559,55
Verwijderen van afwerk/ ondervloer op de gehele 1e verdieping1stk61,82562623,82
Aanbrengen van zwaluwstaartplaten incl. 5-10cm betonvloer/ egaline t.b.v. nieuwe badkamervloer1stk609,28913,931523,21
Bestaande balklaag op gehele begane grond uitvullen, aanbrengen van rachelwerk en isolatie waarna voorzien van stucplaten1stk142233184740
Verwijderen en afvoeren van alle plafonds tot op balklaag1stk148,371348,81497,17
7485,212511,6519996,85

Die 20k is nog ex BTW en ex Staart dus komt neer op kleine 27K.

Vraag me enerzijds af of de prijs goed is en anderzijds of er geen goedkopere alternatieven zijn die gewoon goed werken. Is isolatie nog wenselijk tussen de verdiepingen als hele woning geïsoleerd wordt?

Het is wel zo dat we ook akoestische isolatie zoeken zodat dochterlief geen last van ons heeft als ze wil slapen en wij nog een film aanzetten en andersom als zij later boven muziek luistert en wij beneden rust willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 27-10-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brechjeb
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-04 12:30
Hoi,

Interessant topic en heeft me ook al goed vooruit geholpen. Benieuwd hoe het nu gaat, en of het nog wat matcht met je eerder gemaakte begroting?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:04
Ik zit zelf midden in een soortgelijk project. Ik denk dat het gemiddeld +50% gaat als ik het budget zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 12:39
Wij hebben vorig jaar een plat dak laten isoleren van om en bij de 82m², 12cm isolatie met een RD waarde van 4.6 alsook het herbranden van de toploog. wij hebben toen iets meer dan 13K betaald.
De badkamer hebben we ook laten herdoen, inclusief een muur verplaatsen (eerst 2.7m op 2.1, nu 2.6m op 2.8m) zoals u wilt. Prijs kan ik mij niet herinneren en ik vind het niet onmiddelijk terug.
Wij hebben onze ramen aangekocht in Polen, 5 ramen x 1.6m*1, 1x 1.68m * 1m, 1x2.2m * 1.82m en een schuifdeur met slot 2.2m * 2.5m. HR++ glas en alle ramen hebben met uitzondering van de grootste hebben een kruk. 1431EUR. Maar dan zijn ze wel nog niet geïnstalleerd noch geleverd.

Wij hebben ook isolatie laten plaatsen op de achtergevel, om en bij de 80m², inclusief crepi. Ik geloof dat wij op 6K kwamen. Bij deze waren de offertes meer dan gek. We zijn met een installateur in zee gegaan omdat ze ook andere werken gedaan hebben en dat was dik in orde. Een andere offerte was 32K (dit is geen grap) met 2 van de vier pagina's die over de subsidies spreken, maar ze stellen isolatie voor van 2.85RD terwijl het minimum voor subsidie 3 is... Een garantie voor goedkoopste per vierkante meter maar ze rekenen wel 3850EUR aan "opstartkosten". En wat er ook in de fineprint stond, alle elektrische connecties moeten weg voor de installatie. In ons geval was dat een stopcontact en een licht dus twee keer niets. Doch mits boete van 250EUR per apparaat indien niet weggehaald bij de aanvang van installatie. Of deze was nog beter: quote Dakrand profiel - indien nodig (z-w-zink) (gevel) - lm. Fineprint: Dakrand profiel wordt aangerekend met of zonder installatie.

So far ons budget.

Ik vrees dat veel van de budgetten te weinig ingeschat zijn als je alles uitbesteed (voor BE prijzen, NL weet ik niet). Je kan ook niet alles zelf gaan doen.

Afhankelijk van de termijn kan je eventueel ook bepaalde benodigdheden 'verzamelen' als je de plaats hebt. Onze renovatie is over meerdere jaren gedaan (en nog steeds gaande).

Paar voorbeelden:
De tegels in onze badkamer waren een einde stock (stop van productie), 70% korting en er nog 10% extra kunnen van afdoen, Ze moesten weg. Gelijk twee pakketjes extra gekocht voor de zekerheid.
Badkamer meubels in het buitenland gekocht, bad was een toonzaalmodel met wat krasjes langs de zijkant maar werd toch ingebouwd.
Spiegel in de gang bij een spiegelmaker gekocht, was gemaakt voor iemand die niet wou betalen dus 50% korting er nog eens bovenop gekregen.
Balken via een zagerij gekocht.
Tuinmeubels via facebook gratis kunnen ophalen (twee flesjes wijn meegedaan als dank je wel) en zelf opgeknapt.
Deel van de meubels gratis gekregen of tweedehands gekocht. Ikea doet ook regelmatig promoties in de trend van koop x en dan krijg je coupons voor de volgende aankoop. Ga je gewoon twee keer de winkel binnen, wel op voorhand uitrekenen om de beste optimalisatie te hebben.
Isolatie gekocht aan iemand die er teveel had besteld. Was een gangbare dikte en gekend merk.
Ramen in Polen besteld.
Dakbedekking 'tuinhuis' in Polen besteld.
Elektriciteit kwam van iemand die in de branche zit, met zijn installateurs kaart 30% korting (bovenop de groothandelsprijs)
Een groot deel van de sanitaire benodigdheden in een gammele schuur gekocht nabij de Franse grens. Daar gelijk een zekeringskast gevonden voor een fractie van de nieuwprijs (ik geloof 15EUR), de plastic zat er nog aan. Die dingen kunnen snel 200EUR kosten.
Afvoer van asbest hebben wij net over de franstalige grens gedaan (niet Frans maar franstalig België), die geven je gewoon het officieel certificaat. Verschil in prijs was meer dan het tienvoudige..

Natuurlijk moet je ook wat geluk hebben, en altijd altijd alles dubbel en driedubbel checken.
Eveneens belangrijk: Niet alles moet goedkoop of gratis zijn. Kwaliteit doet er toe, service is belangrijk, gemoedsrust.
Ons uitgangspunt is als we iets tweedehands kunnen kopen die van kwaliteit is (neem nu bv eik om een extreem voorbeeld te geven) of als alternatief een ikea kast. Dan ga ik voor de eiken kast. Bij ikea moet ik mijn spullen ook gaan ophalen. In worst case gaat die kast naar een recyclage park.
De zekeringkast die wij gekocht hebben was een legrand, een originele. Daarvan weet je dat het goed is en alles zat erbij (DIN rails, etc...). De ramen kwamen van de constructeur maar ik heb die toch nog eens getest heb, alles was OK.
Sanitair daarentegen had ik eerst gekocht bij een doe het zelf zaak. Blijkt dat één van de vorige bewoners alles aangelegd heeft met franse leidingen en die hebben een andere diameter... Dus mijn radiator van Polen paste er ook niet op (PL heeft dezelfde diameter als BE). Overal gezocht naar een verloopstuk zonder totdat ik die gammele schuur gevonden heb aan de grens, daar hadden ze die.

En als laatste, in BE zijn er subsidies, die veranderen regelmatig. Veel van die subsidies zijn enkel te verkrijgen indien het materiaal en de diensten aangekocht zijn bij een geregistreerde installateur. Dan moet je aan het rekenen gaan. In mijn specifiek geval waren bepaalde subsidies logisch, andere zaten wij over het budget, en bij eentje was het totaal onlogisch.

Het is mogelijks een idioot idee, maar gezien de prijs van de renovatie, zou het eventueel een optie zijn om een nieuwbouw te plaatsen? Dit is een eerlijke vraag. Ik zou dat niet eens kunnen betalen. Onze aankoop van het huis waarvan ik de voorbeelden gegeven heb dateert van 13 jaar terug - de prijzen waren uiteraard anders dan. Het huis inclusief grond is iets minder dan een hectare. Indertijd hebben wij 1/3 betaald voor het huis én de grond dan de geprojecteerde renovatie.
Pagina: 1