We zijn plannen aan het maken voor het isoleren van ons jaren 70 huis, en ik krijg tegenstrijdige adviezen met betrekking tot isoleren van de buitenmuren. Daarom vraag ik jullie advies. Wat is in onze situatie de beste oplossing?
Het huis heeft ongeveer 170m2 gevel van een mooi gemetselde steen. De buitenmuur bestaat uit 11cm steen, 6cm spouw, 11cm steen. De BG vloer is broodjesvloer met beton, de verdiepingsvloer is Nehobo.
We zien dit niet als een reele optie, vanwege de grote hoeveelheid andere zaken die aangepast moeten worden zoals overstekken, aansluitingen,
Voordelen:
* Hoge isolatiewaarde, klaar voor energieneutraal
* Rc 6-7 eenvoudig haalbaar
Nadelen
* Kostbaar (150 euro/m2 plus alle bijkomende kosten?)
* Ook de dakgoten, alle ramen, aansluiting met de garage, etc etc moeten aangepast worden.
* Uitstraling van het huis verandert drastisch
De isolatieverkopers die we hier hebben gehad zagen geen bezwaar om spouwmuurisolatie aan te brengen.
Daarentegen zei één van de aannemers dat hij spouwmuurisolatie liever niet zag, omdat de primaire functie van de spouw (de muur ventileren om vocht buiten te houden) daarmee teniet wordt gedaan. Ook gaf hij aan dat een Rc waarde van 1.8 vermoedelijk niet genoeg is om het huis met lage temperatuur te verwarmen. Een voorzetwand is dan alsnog nodig.
Voordelen
* eenvoudig en snel
* Van Rc 0.5 naar 1.8
* Goedkoop (25 euro/m2)
Nadelen
* Spouwmuur kan niet meer ventileren (impact?)
* Rc waarde te laag voor lagetemperatuur verwarming?
In principe is er voldoende ruimte in huis om voorzetwanden te plaatsen.
Ik zie dat er twee manieren zijn om voorzetwanden te plaatsen - met luchtspouw en zonder. Ik zie in Ubakus geen reden om een luchtspouw te plaatsen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Voordelen
* Hogere isolatiewaarde (Rc 4.5 of nog hoger)
* Kan ik zelf doen om kosten te besparen
* Niet erg duur. Zelf doen ~40 euro/m2, laten doen ~75?
Nadelen
* Kost ruimte aan binnenkant van het huis
Spouwmuurisolatie lijkt wel prima, maar de isolatiewaarde is beperkt en ik vraag me af hoe zwaar het weegt dat je de spouwmuur afsluit. Combineren met voorzetwanden zou voor de hand liggen om de isolatiewaarde te verbeteren.
Als je toch al voorzetwanden plaatst, kan ik de isolatiewaarde in 1 werkgang naar een acceptabel niveau (4+?) brengen.
* Is alleen spouwmuurisolatie inderdaad onvoldoende om met lagetemperatuurverwarming te werken?
* Is het isoleren van de spouw nadelig? Wat zijn de risicos?
* Is het combineren van spouwmuurisolatie en voorzetwanden een slim idee, of kun je net zo goed alleen voorzetwanden met een hoge R waarde plaatsen?
* In welke gevallen zou je een luchtspouw aanbrengen bij voorzetwanden? Zou dat in ons geval ook moeten?
Het huis heeft ongeveer 170m2 gevel van een mooi gemetselde steen. De buitenmuur bestaat uit 11cm steen, 6cm spouw, 11cm steen. De BG vloer is broodjesvloer met beton, de verdiepingsvloer is Nehobo.
Doelen
Onze doelen met isoleren zijn kosten besparen en een comfortabeler huis maken. Nul-op-de-meter of energieneutraal worden is geen doel wat wij per se nastreven (dan moet je nieuwbouw kopen vind ik). Het is lastig om WTW buizen in ons huis aan te brengen, dus ik ga uit van ventilatiesysteem C.Gevelisolatie
De rigoreuze aanpak. Het buitenblad van de buitenmuur verwijderen, isolatie aan te brengen en een nieuwe buitenafwerking te plaatsen. De uitstraling van het huis verandert en dit is zeer kostbaar. We hebben zo'n 170m2 gevel. Ik schat dat deze optie rond de 40k zou kosten icm sierpleister.We zien dit niet als een reele optie, vanwege de grote hoeveelheid andere zaken die aangepast moeten worden zoals overstekken, aansluitingen,
Voordelen:
* Hoge isolatiewaarde, klaar voor energieneutraal
* Rc 6-7 eenvoudig haalbaar
Nadelen
* Kostbaar (150 euro/m2 plus alle bijkomende kosten?)
* Ook de dakgoten, alle ramen, aansluiting met de garage, etc etc moeten aangepast worden.
* Uitstraling van het huis verandert drastisch
Spouwmuurisolatie
De spouw volblazen met korreltjes, glaswol, steenwol of ander materiaal is een optie. De spouw is ongeveer 6 cm en schoon genoeg om vol te blazen. Dit levert een Rc waarde van ~1.8 op.De isolatieverkopers die we hier hebben gehad zagen geen bezwaar om spouwmuurisolatie aan te brengen.
Daarentegen zei één van de aannemers dat hij spouwmuurisolatie liever niet zag, omdat de primaire functie van de spouw (de muur ventileren om vocht buiten te houden) daarmee teniet wordt gedaan. Ook gaf hij aan dat een Rc waarde van 1.8 vermoedelijk niet genoeg is om het huis met lage temperatuur te verwarmen. Een voorzetwand is dan alsnog nodig.
Voordelen
* eenvoudig en snel
* Van Rc 0.5 naar 1.8
* Goedkoop (25 euro/m2)
Nadelen
* Spouwmuur kan niet meer ventileren (impact?)
* Rc waarde te laag voor lagetemperatuur verwarming?
Voorzetwanden
Een voorzetwand met 8cm PIR + gips of fermacell geeft een Rc waarde van ~5.9. Als je echter de koudebruggen veroorzaakt door de betonnen vloeren en plafonds meerekent, keldert de isolatiewaarde naar ~4.5.In principe is er voldoende ruimte in huis om voorzetwanden te plaatsen.
Ik zie dat er twee manieren zijn om voorzetwanden te plaatsen - met luchtspouw en zonder. Ik zie in Ubakus geen reden om een luchtspouw te plaatsen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
![]() | ![]() |
Voordelen
* Hogere isolatiewaarde (Rc 4.5 of nog hoger)
* Kan ik zelf doen om kosten te besparen
* Niet erg duur. Zelf doen ~40 euro/m2, laten doen ~75?
Nadelen
* Kost ruimte aan binnenkant van het huis
Voorlopige conclusie
Buitenlangs isoleren vind ik te invasief. Als we het huis toch al wit zouden willen maken was dit wel een optie geweest, maar ik vind de uitstraling van baksteen mooi.Spouwmuurisolatie lijkt wel prima, maar de isolatiewaarde is beperkt en ik vraag me af hoe zwaar het weegt dat je de spouwmuur afsluit. Combineren met voorzetwanden zou voor de hand liggen om de isolatiewaarde te verbeteren.
Als je toch al voorzetwanden plaatst, kan ik de isolatiewaarde in 1 werkgang naar een acceptabel niveau (4+?) brengen.
Vragen
* Zijn de uitgangspunten hier boven correct? Zie ik zaken over het hoofd?* Is alleen spouwmuurisolatie inderdaad onvoldoende om met lagetemperatuurverwarming te werken?
* Is het isoleren van de spouw nadelig? Wat zijn de risicos?
* Is het combineren van spouwmuurisolatie en voorzetwanden een slim idee, of kun je net zo goed alleen voorzetwanden met een hoge R waarde plaatsen?
* In welke gevallen zou je een luchtspouw aanbrengen bij voorzetwanden? Zou dat in ons geval ook moeten?