Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45
We zijn plannen aan het maken voor het isoleren van ons jaren 70 huis, en ik krijg tegenstrijdige adviezen met betrekking tot isoleren van de buitenmuren. Daarom vraag ik jullie advies. Wat is in onze situatie de beste oplossing?

Het huis heeft ongeveer 170m2 gevel van een mooi gemetselde steen. De buitenmuur bestaat uit 11cm steen, 6cm spouw, 11cm steen. De BG vloer is broodjesvloer met beton, de verdiepingsvloer is Nehobo.
Doelen
Onze doelen met isoleren zijn kosten besparen en een comfortabeler huis maken. Nul-op-de-meter of energieneutraal worden is geen doel wat wij per se nastreven (dan moet je nieuwbouw kopen vind ik). Het is lastig om WTW buizen in ons huis aan te brengen, dus ik ga uit van ventilatiesysteem C.
Gevelisolatie
De rigoreuze aanpak. Het buitenblad van de buitenmuur verwijderen, isolatie aan te brengen en een nieuwe buitenafwerking te plaatsen. De uitstraling van het huis verandert en dit is zeer kostbaar. We hebben zo'n 170m2 gevel. Ik schat dat deze optie rond de 40k zou kosten icm sierpleister.

We zien dit niet als een reele optie, vanwege de grote hoeveelheid andere zaken die aangepast moeten worden zoals overstekken, aansluitingen,

Voordelen:
* Hoge isolatiewaarde, klaar voor energieneutraal
* Rc 6-7 eenvoudig haalbaar

Nadelen
* Kostbaar (150 euro/m2 plus alle bijkomende kosten?)
* Ook de dakgoten, alle ramen, aansluiting met de garage, etc etc moeten aangepast worden.
* Uitstraling van het huis verandert drastisch
Spouwmuurisolatie
De spouw volblazen met korreltjes, glaswol, steenwol of ander materiaal is een optie. De spouw is ongeveer 6 cm en schoon genoeg om vol te blazen. Dit levert een Rc waarde van ~1.8 op.

De isolatieverkopers die we hier hebben gehad zagen geen bezwaar om spouwmuurisolatie aan te brengen.

Daarentegen zei één van de aannemers dat hij spouwmuurisolatie liever niet zag, omdat de primaire functie van de spouw (de muur ventileren om vocht buiten te houden) daarmee teniet wordt gedaan. Ook gaf hij aan dat een Rc waarde van 1.8 vermoedelijk niet genoeg is om het huis met lage temperatuur te verwarmen. Een voorzetwand is dan alsnog nodig.

Voordelen
* eenvoudig en snel
* Van Rc 0.5 naar 1.8
* Goedkoop (25 euro/m2)

Nadelen
* Spouwmuur kan niet meer ventileren (impact?)
* Rc waarde te laag voor lagetemperatuur verwarming?
Voorzetwanden
Een voorzetwand met 8cm PIR + gips of fermacell geeft een Rc waarde van ~5.9. Als je echter de koudebruggen veroorzaakt door de betonnen vloeren en plafonds meerekent, keldert de isolatiewaarde naar ~4.5.

In principe is er voldoende ruimte in huis om voorzetwanden te plaatsen.

Ik zie dat er twee manieren zijn om voorzetwanden te plaatsen - met luchtspouw en zonder. Ik zie in Ubakus geen reden om een luchtspouw te plaatsen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgn9j4SRTWAClkYx2hPi6YNyjb4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RFT4NlOi97PN1XlIdJjfoTKG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqnajFNDtliX6JomY2E3kLbJ15w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/e7GzcjLG3SUKGxC3TNopVi7d.png?f=fotoalbum_tile

Voordelen
* Hogere isolatiewaarde (Rc 4.5 of nog hoger)
* Kan ik zelf doen om kosten te besparen
* Niet erg duur. Zelf doen ~40 euro/m2, laten doen ~75?

Nadelen
* Kost ruimte aan binnenkant van het huis
Voorlopige conclusie
Buitenlangs isoleren vind ik te invasief. Als we het huis toch al wit zouden willen maken was dit wel een optie geweest, maar ik vind de uitstraling van baksteen mooi.

Spouwmuurisolatie lijkt wel prima, maar de isolatiewaarde is beperkt en ik vraag me af hoe zwaar het weegt dat je de spouwmuur afsluit. Combineren met voorzetwanden zou voor de hand liggen om de isolatiewaarde te verbeteren.

Als je toch al voorzetwanden plaatst, kan ik de isolatiewaarde in 1 werkgang naar een acceptabel niveau (4+?) brengen.
Vragen
* Zijn de uitgangspunten hier boven correct? Zie ik zaken over het hoofd?
* Is alleen spouwmuurisolatie inderdaad onvoldoende om met lagetemperatuurverwarming te werken?
* Is het isoleren van de spouw nadelig? Wat zijn de risicos?
* Is het combineren van spouwmuurisolatie en voorzetwanden een slim idee, of kun je net zo goed alleen voorzetwanden met een hoge R waarde plaatsen?
* In welke gevallen zou je een luchtspouw aanbrengen bij voorzetwanden? Zou dat in ons geval ook moeten?

Verbouwing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:44
Mithrandir schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:05:
Ook gaf hij aan dat een Rc waarde van 1.8 vermoedelijk niet genoeg is om het huis met lage temperatuur te verwarmen. Een voorzetwand is dan alsnog nodig.
Dit is gruwelijk fout, misleidend etc etc.

Isolatie en LTV afgifte systeem staan eigenlijk volledig los van elkaar. Het enige wat isolatie doet is dat je iets minder hard moet werken aan je afgifte systeem.

Vloerverwarming 10cm H-o-H is per definitie (U)LTV en kan zo goed als elk prut geïsoleerd huis warm houden.(Wel is het belangrijk de vloer, niet de kruipruimtebodem, te isoleren naar liefst Rc 5 of meer.

Geventileerde convectoren kunnen kostbaar zijn, maar dat valt in niet bij kosten/nadelen van de alternatieven voor spouwisolatie.

Zodra je vloer, spouw en dak gedaan hebt in een oude woning heb je de realistische maatregelen meestal gehad. Daarna is het domweg afgifte op peil brengen - en dat kan echt - voor de nieuwe situatie,

Ik stook op 35 graden. Vloerverwarming+geventileerde Jaga tempo's (zelfbouw), geen spouw-, geen dak-, deels vloerisolatie. Tussenwoning van '74

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

De beste man heeft wel gelijk. Een betere isolatie zorgt ervoor dat je met een lagere temperatuur kunt stoken. Een lagere temperatuur stoken is beter voor het rendement.
Dus het is wel zo, maar of het noodzakelijk is, is iets anders. Wellicht hoef (kun) je dan niet te stoken met 27 graden aanvoer maar met 32.
Voordeel van goed isolatie is verder een beter comfort door een gelijkmatiger temperatuur. Maar dat geldt meer voor het glas. Daar lees ik niets over.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mithrandir
martijn v o schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:09:
De beste man heeft wel gelijk. Een betere isolatie zorgt ervoor dat je met een lagere temperatuur kunt stoken. Een lagere temperatuur stoken is beter voor het rendement.
Dus het is wel zo, maar of het noodzakelijk is, is iets anders. Wellicht hoef (kun) je dan niet te stoken met 27 graden aanvoer maar met 32.
Voordeel van goed isolatie is verder een beter comfort door een gelijkmatiger temperatuur. Maar dat geldt meer voor het glas. Daar lees ik niets over.
We zijn van plan alle oude glas (veel enkelglas, hier en daar wat dubbelglas uit '93) te vervangen voor HR++ glas. Eén hele grote ruit van ~2x3m is in 2017 vervangen voor dubbelglas, denk dat we die eerst laten zitten.

Verbouwing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
De luchtspouw in een woning is vaak bedoeld om de buitengevel te ventileren, fabrikanten van gevelmetselsteen vereisen deze anders geen garantie. Uit onderzoek zou blijken dat de gevelsteen maar voor 2% droog wordt door de spouw, en voor 98% door droging aan de buitenzijde.

Sommige bedrijven willen echter de spouw niet meer isoleren vanwege de mogelijke aanwezigheid van vleermuizen en daarmee een mogelijke overtreding van de natuurbeschermingswet.

Om de daadwerkelijke isolatiewinst te berekenen is het wel zaak om de isolatiewaarde van de complete constructie te beschouwen (Rc), omdat er meer winst zit dan alleen de isolatiewaarde van de spouwmuurisolatie zelf. Grofweg ga je van Rc 0,5 naar Rc 2,5.

De luchtspouw bij een voorzetwand heeft te maken met eventueel vocht in de constructie, maar dan alleen bij toepassing tegen een muur zonder luchtspouw.

Isolatie aan de buitenzijde heeft een extra voordeel en dat is dat de complete massa van vloeren en muren als thermische buffer gaat fungeren. In de winter wordt alles minder snel warm, maar als de kachel uit gaat zal de temperatuur in huis minder snel dalen door de warmte in de constructie. In de zomer zal, als de warmte toch nog in huis komt, eerst de constructie moeten opwarmen.
Je geeft aan dat ook de dakgoten e.d. aangepast moeten worden, maar dan kun je ook gelijk het dak aan de buitenzijde isoleren. Dakisolatie kun je dan overal goed op elkaar laten aansluiten, dit geeft een beter resultaat dan aan de binnenzijde isoleren.
Nadeel is wel dat je zeer waarschijnlijk een omgevingsvergunning moet aanvragen en dat mogelijk een welstandscommissie hier wat van vind.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voorzetwanden en dan gelijk plafond en vloer isoleren. Binnenschilisolatie werkt het beste.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Spiff schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:42:
De luchtspouw in een woning is vaak bedoeld om de buitengevel te ventileren, fabrikanten van gevelmetselsteen vereisen deze anders geen garantie. Uit onderzoek zou blijken dat de gevelsteen maar voor 2% droog wordt door de spouw, en voor 98% door droging aan de buitenzijde.

Sommige bedrijven willen echter de spouw niet meer isoleren vanwege de mogelijke aanwezigheid van vleermuizen en daarmee een mogelijke overtreding van de natuurbeschermingswet.

Om de daadwerkelijke isolatiewinst te berekenen is het wel zaak om de isolatiewaarde van de complete constructie te beschouwen (Rc), omdat er meer winst zit dan alleen de isolatiewaarde van de spouwmuurisolatie zelf. Grofweg ga je van Rc 0,5 naar Rc 2,5.
duidelijk, dank.
De luchtspouw bij een voorzetwand heeft te maken met eventueel vocht in de constructie, maar dan alleen bij toepassing tegen een muur zonder luchtspouw.
Als de spouw gevuld is met isolatie, zou je dan nog een spouw bij de voorzetwand creëren? Of is dat dan niet nodig?
Isolatie aan de buitenzijde heeft een extra voordeel en dat is dat de complete massa van vloeren en muren als thermische buffer gaat fungeren. In de winter wordt alles minder snel warm, maar als de kachel uit gaat zal de temperatuur in huis minder snel dalen door de warmte in de constructie. In de zomer zal, als de warmte toch nog in huis komt, eerst de constructie moeten opwarmen.
Het opwarmen van de constructie is in zekere zin een voordeel, maar heb ik ook ervaren als een nadeel in ons (vorige nieuwbouw) huis. Als het in de zomer eenmaal warm werd, duurde het ook eindeloos voordat de warmte weer vertrokken was. 's Nachts koelde het dan erg weinig af.
Je geeft aan dat ook de dakgoten e.d. aangepast moeten worden, maar dan kun je ook gelijk het dak aan de buitenzijde isoleren. Dakisolatie kun je dan overal goed op elkaar laten aansluiten, dit geeft een beter resultaat dan aan de binnenzijde isoleren.
Nadeel is wel dat je zeer waarschijnlijk een omgevingsvergunning moet aanvragen en dat mogelijk een welstandscommissie hier wat van vind.
Gelukkig hebben we geen bijzondere eisen van welstand en zijn de huizen in deze wijk allemaal verschillend, dus ik vermoed dat de vergunning wel zou lukken. Het prijskaartje is meer een belemmering ben ik bang, alsook onze wens om de uitstraling van het huis niet te veranderen.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:44
martijn v o schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:09:
Bij gelijk afgifte systeem klopt het… al verwacht ik dat het temperatuurverschil in je voorbeeld veel te groot is.

Je verminderd de dT met 40%, zoveel gaan voorzetwanden het warmteverlies na isolatie van de spouw zelf niet verbeteren.

Abakus uwert rechner kan het verschil simuleren.

Ik zou dat geld in de zak houden. Voor comfort en warmteverlies kun je beter naar glas kijken. Triple glas haalt amper de isolatie van gevulde spouw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstjv
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik heb in 2003 een 'steensmuur' (dus geen spouw beschikbaar) binnenzijdig geisoleerd (woning uit 1910), en daar is door de uitvoerder aan onderzijde en bovenzijde elke strook (60 cm tussen de houten binnenconstructie (met glaswol gevuld) een opening (1 a 2 cm. doorsnede met standaard onopvallend roostertje) gemaakt om eventueel (condensatie)vocht in de constructie te laten verdampen naar de woonkamer. Binnenmuren voorzien van laagtemperatuur verwarming (niet in de vloer dus), alle radiatoren eruit, inclusief de convectorput), vloer goed geisoleerd naar ca. Rc 3,5. Wanden gestuct met leem, zodat vochtregulerend vermogen optimaal is en een prettig binnenklimaat ontstaan is. Bij koude dagen duurt het soms iets langer voordat de ruimte warm is, maar dat is voor mij geen probleem: ik begin zonodig te werken (stilzitten achter beeldscherm) in een trui en een vliestrui eroverheen. De laatste kan na een uurtje meestal wel weer uit. Ik pas dus toch nog wel nachtverlaging toe. In de zomer blijft de warmte ook flink langer 'hangen', dat komt met name door de vloer- en kruipruimte isolatie (schelpen iv.m. vocht). Voorheen was er 's zomers een 'natuurlijke' koeling vanuit de ondergrond en nachtelijke afkoeling. Ik heb met voorgenomen om een bodembuis voor natuurlijke ventilatie te plaatsen, maar dat vergt nog even wel wat boor- en graafwerk. Actieve koeling wil ik graag vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Leuk topic, ik heb soortgelijke situatie (vrijstaand huis 1965) en ben dezelfde overwegingen aan het maken. Verschil met mijn situatie is dat mijn spouw (7-8cm) al gevuld blijkt te zijn met UF schuim. Nu vroeg ik mij af of je dan gewoon glaswol tegen de binnenmuur kan plaatsen als ik besluit dat een voorzetwand zinvol is.

[ Voor 4% gewijzigd door jhveldhuis op 03-11-2023 08:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
digifun schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:48:
Voorzetwanden en dan gelijk plafond en vloer isoleren. Binnenschilisolatie werkt het beste.
Dat is niet waar. Buiten isoleren is altijd beter omdat je alle koudebruggen kan elimineren, dat lukt nooit met binnenschil isolatie.
* Zijn de uitgangspunten hier boven correct? Zie ik zaken over het hoofd?
* Is alleen spouwmuurisolatie inderdaad onvoldoende om met lagetemperatuurverwarming te werken?
* Is het isoleren van de spouw nadelig? Wat zijn de risicos?
* Is het combineren van spouwmuurisolatie en voorzetwanden een slim idee, of kun je net zo goed alleen voorzetwanden met een hoge R waarde plaatsen?
* In welke gevallen zou je een luchtspouw aanbrengen bij voorzetwanden? Zou dat in ons geval ook moeten?
Spouwmuurisolatie is prima, als je de rest van je woning, vloer, dak en glas ook maar isoleert. Als er genoeg afgifte van warmte is wordt het zelf zonder isolatie warm. Je hebt alleen dan wel meer verlies, want isolatie houdt die warmte juist binnen.
Er zijn geen risico's aan spouw isoleren als het maar zorgvuldig en netjes gebeurd.
Binnengevelsolatie kan zonder spouwisolatie, buitengevelisolatie kan niet zonder spouwisolatie.
Een luchtspouw bij voorzetwanden is alleen nodig als er geen spuw zijn zijn, een steens of halfsteens muur bijvoorbeeld.

[ Voor 61% gewijzigd door No Hands op 03-11-2023 08:44 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

No Hands schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:41:
[...]

Dat is niet waar. Buiten isoleren is altijd beter omdat je alle koudebruggen kan elimineren, dat lukt nooit met binnenschil isolatie.
Als je voorzetwanden, plafond en vloer binnenschilisolatie hebt, waar moet er dan een koudebrug zijn ?

Bekijk in de winter muren maar eens met een warmtebeeldcamera dan zie je direkt een koudebrug. Die kosten maar 200 euro en verdient zich zo terug met de huidige energieprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
digifun schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:25:
[...]

Als je voorzetwanden, plafond en vloer binnenschilisolatie hebt, waar moet er dan een koudebrug zijn ?

Bekijk in de winter muren maar eens met een warmtebeeldcamera dan zie je direkt een koudebrug. Die kosten maar 200 euro en verdient zich zo terug met de huidige energieprijzen.
alle binnenmuren zijn koudebruggen omdat die in contact staan met je niet geïsoleerde spouw. In jou situatie ga je uit van 1 verwarmde kamer of ga je ook alle binnenmuren isoleren?

Ik heb 4 jaar met infraroodcamera's door het land gelopen in alle mogelijke huizen, ik ken de werking ervan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:09
@Mithrandir veel is al gezegd, maar persoonlijk zou ik voor spouwisolatie +voorzetwanden gaan. Alleen met 6cm spouwisolatie kom je op een Rc van ca 2,1. Dat is natuurlijk heel wat beter dan zonder enige isolatie, maar voor tegenwoordig mager. En als je dan nu toch bezig gaat, doe het dan meteen zo goed mogelijk is mijn instelling. Doordat je de spouw ook isoleert verminder je een hoop koudebruggen. Vervolgens bereik je met de voorzetwanden dan een mooie totale isolatiewaarde.

Zelf heb ik overigens een redelijk vergelijkbare situatie: mijn woning is uit 1938 met alleen een 5cm spouw in de voorgevel. De rest is steens. Overal zijn (al weer een jaar of 7 geleden) voorzetwanden met glaswol geplaatst. En daarnaast is de spouw van de voorgevel nu ook voorzien van inblaaswol (Knauf Supafill).
Voorzetwanden kun je trouwens behalve van hout/metalstud en gipsplaten/fermacell e.d. ook met cellenbeton maken. Kost wat extra ruimte maar het scheelt wel regelwerk dat afhankelijk van het materiaal weer scheelt in isolatiewaarde. Maar er zijn natuurlijk meerdere (goede) wegen naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

No Hands schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:42:
[...]

alle binnenmuren zijn koudebruggen omdat die in contact staan met je niet geïsoleerde spouw. In jou situatie ga je uit van 1 verwarmde kamer of ga je ook alle binnenmuren isoleren?
De spouw is niet de enige koudebrug , contact met de grond/aarde is een grotere. Dat los je alleen op met binnenschilisolatie.

Alle binnenmuren isoleren is wel iets waar we in de toekomst naartoe gaan tenminste van de warme vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
Bedankt voor alle adviezen.

Ik zit nu te denken om 8cm PIR + fermacell combiplaat (zoals dit) direct op de muren te lijmen in combinatie met knauf supafill spouwmuurisolatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mithrandir op 04-11-2023 15:31 ]

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:32

Church of Noise

Drive it like you stole it

Heb je al eens de simulatie gemaakt rond waar je condensatie gaat optreden? Heel erg belangrijk in dit soort scenarios.

Ik ga net als @No Hands niet akkoord met @digifun . In volgorde van best naar minst:
- Best: buitenschil isoleren. Op die manier vermijd je alle koudebruggen.
- Iets minder: spouwmuurisolatie. Vermijdt niet alle koudebruggen maar minst invasief voor de constructie en niet duur. Heb ik hier ook laten doen voor een huis uit 1958 met duidelijke impact. (op langere termijn is het plan om toch nog buitengevelisolatie te doen, maar eerst wat sparen...)
- Minst: isolatie aan de binnenzijde. Risico op condensatie in de constructie doordat je dauwpunt dichter naar binnen komt te liggen. Bekijk het zo: zonder isolatie, verlies je veel warmte maar tegelijk zullen je muren een zekere warmte hebben. Als je langs binnen isoleert, gaat de temperatuur van je binnenmuur lager worden (wegens minder warmteverlies) en riskeer je dus dat er daar condensatie optreedt, met mogelijks vocht- en schimmelproblemen als gevolg. Als je langs buiten isoleert, gaan de muren mee in je 'warme' schil zitten en is het probleem er dus niet.

Alle professionele instanties geven trouwens hetzelfde aan als wat hierboven staat.

Je zou bvb kunnen beginnen met de supafill of iets anders (ik heb gekozen voor EPS 'parels' ipv supafill omdat het vochttransport nog iets makkelijker is, en er op die manier dus minder risico voor vochtproblemen zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door Church of Noise op 04-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Mithrandir schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:31:
Bedankt voor alle adviezen.

Ik zit nu te denken om 8cm PIR + fermacell combiplaat (zoals dit) direct op de muren te lijmen in combinatie met knauf supafill spouwmuurisolatie :)
En je wilt later niks (relatiefs) zwaars aan de wanden hangen? Want ik vraag me bij dit soort constructietechnieken altijd af hoe stevig dit nu werkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Church of Noise voor de Ubakus plaatjes: zie eerste bericht in dit topic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Ik bedoelde eerder het temperatuursverloop en het risico op condensatie (is een soort van doorsnede view toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ok. Hopelijk heeft de TS die ook bekeken. Maar gezien het resultaat in Ubakus zal die doorsnede niet veel bijzonders laten zien lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
@Church of Noise @Franciesco Ik had dat zeker bekeken. Hier nog een paar plaatjes van Ubakus:

Met 6cm spouwmuurisolatie, 8cm PIR en koudebruggen van beton die de vloer/plafond simuleren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK7WbXbgdLiTdSigG-fmWyuLFTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XLPukiqFwP9V0f3SHNN8Dze.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOilgMKe9xSTvQN9-tf5aaBxOg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/asqjt0kKWedwPeB1D3xflHEh.png?f=fotoalbum_large

Interessant is om te zien dat de spouwmuurisolatie nodig is, want anders ontstaat er condens bij het plafond/vloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvlW0101MsvHI-9gfqse6pLb4WY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5LRGE3hdTmQZz5xhWf2E0qr.png?f=fotoalbum_large

Overigens is dit natuurlijk de reden dat isolatiewaardes van meer dan 2.5 worden afgeraden bij voorzetwandjes. Dat is dus een probleem wanneer er geen spouw is of de spouw niet gevuld kan worden. Het kan dus prima in combinatie met spouwmuurisolatie! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mithrandir op 04-11-2023 20:59 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Franciesco schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:32:
[...]

En je wilt later niks (relatiefs) zwaars aan de wanden hangen? Want ik vraag me bij dit soort constructietechnieken altijd af hoe stevig dit nu werkelijk is.
Ik denk niet dat we veel zwaars er aan gaan hangen. Hoogstens wat schilderijtjes.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Church of Noise schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:06:
Heb je al eens de simulatie gemaakt rond waar je condensatie gaat optreden? Heel erg belangrijk in dit soort scenarios.

Ik ga net als @No Hands niet akkoord met @digifun . In volgorde van best naar minst:
- Best: buitenschil isoleren. Op die manier vermijd je alle koudebruggen.
- Iets minder: spouwmuurisolatie. Vermijdt niet alle koudebruggen maar minst invasief voor de constructie en niet duur. Heb ik hier ook laten doen voor een huis uit 1958 met duidelijke impact. (op langere termijn is het plan om toch nog buitengevelisolatie te doen, maar eerst wat sparen...)
- Minst: isolatie aan de binnenzijde. Risico op condensatie in de constructie doordat je dauwpunt dichter naar binnen komt te liggen. Bekijk het zo: zonder isolatie, verlies je veel warmte maar tegelijk zullen je muren een zekere warmte hebben. Als je langs binnen isoleert, gaat de temperatuur van je binnenmuur lager worden (wegens minder warmteverlies) en riskeer je dus dat er daar condensatie optreedt, met mogelijks vocht- en schimmelproblemen als gevolg. Als je langs buiten isoleert, gaan de muren mee in je 'warme' schil zitten en is het probleem er dus niet.

Alle professionele instanties geven trouwens hetzelfde aan als wat hierboven staat.

Je zou bvb kunnen beginnen met de supafill of iets anders (ik heb gekozen voor EPS 'parels' ipv supafill omdat het vochttransport nog iets makkelijker is, en er op die manier dus minder risico voor vochtproblemen zijn).
Je punt over het dauwpunt dat verder naar binnen komt te liggen klopt zeker, maar dat geldt alleen als de spouw leeg is voor zover ik kan berekenen. Zie hieronder een voorbeeld van mijn jaren '30 huis (11cm baksteen, 5cm spouw, 11cm baksteen).

Ik zit met dezelfde dilamma's als de topicstarter, ik wil voorzetwanden plaatsen maar ook spouwmuurisolatie doen omdat ik op sommige plekken heel beperkt ben in de dikte van mn voorzetwand (kleine keuken, klein trappenhuis). Je hoort van iedereen weer wat anders, dat is wel echt vervelend. Ons is geadviseerd door een adviesbureau om alleen voorzetwanden te doen en geen spouwmuurisolatie omdat je anders vochtproblemen kan krijgen als je beide doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/022NgoxfB41jZU_YJxjOQtlKGNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QuGAP0YysohmQanx8nb6kvd5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Fqu5DaBaJOsTtvPvsh-UIIn14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mR1fOXTFmK8Fu2AQDAuRfSGN.png?f=fotoalbum_large

Ik kwam deze ook nog tegen: https://www.livios.be/nl/...wmuurisolatie-combineren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Y0ur1 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:18:
[...]

Je punt over het dauwpunt dat verder naar binnen komt te liggen klopt zeker, maar dat geldt alleen als de spouw leeg is voor zover ik kan berekenen. Zie hieronder een voorbeeld van mijn jaren '30 huis (11cm baksteen, 5cm spouw, 11cm baksteen).

Ik zit met dezelfde dilamma's als de topicstarter, ik wil voorzetwanden plaatsen maar ook spouwmuurisolatie doen omdat ik op sommige plekken heel beperkt ben in de dikte van mn voorzetwand (kleine keuken, klein trappenhuis). Je hoort van iedereen weer wat anders, dat is wel echt vervelend. Ons is geadviseerd door een adviesbureau om alleen voorzetwanden te doen en geen spouwmuurisolatie omdat je anders vochtproblemen kan krijgen als je beide doet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kwam deze ook nog tegen: https://www.livios.be/nl/...wmuurisolatie-combineren/
Ik zou juist denken dat bij de situatie zonder spouwmuurisolatie er vocht in je binnenmuur optreedt, en niet wanneer je wel spouwmuurisolatie hebt, als ik de twee tekeningen bekijk...
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn... (maar mijn redenering lijkt wel overeen te komenet wat op livios wordt aangegeven)
Er is ook nog de view in doorsnede die je temperatuurverloop weergeeft, en het dauwpunt, misschien verheldert die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Mijn conclusie is toch dat het toevoegen van EPS korrels in de spouw een gunstig effect heeft op het vochtpercentage van het binnenblad, zie onderstaande vergelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEbsLWu_j4mAh4LjzlSXoeo46MU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cm35Sf6VISYW1GsfJO9WOcnG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5flndBG2K0bgvvaYgla4Rcwisrw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5mXEAxMoWGYsLvGkb4wuPJog.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90wIKn2RcZhfZ37N9qT0NLmiTHM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NoiOGynHOz3K9jBrbnvBPNpt.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHI2_xIXrwJog2QQvGMnxp0KyWQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/24iuwc8FKn1OvAVksAqQyaej.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door Y0ur1 op 28-11-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
-

[ Voor 199% gewijzigd door Y0ur1 op 28-11-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Niet online
Church of Noise schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:41:
[...]

Ik zou juist denken dat bij de situatie zonder spouwmuurisolatie er vocht in je binnenmuur optreedt, en niet wanneer je wel spouwmuurisolatie hebt, als ik de twee tekeningen bekijk...
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn... (maar mijn redenering lijkt wel overeen te komenet wat op livios wordt aangegeven)
Er is ook nog de view in doorsnede die je temperatuurverloop weergeeft, en het dauwpunt, misschien verheldert die?
Ik was de dampdichte folie vergeten in bovenstaand voorbeeld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molem1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-06 15:54
Beste allen,

ik zit ook met een dillema!

Ons huis hoekwoning jaren '40 met een 100-70-100 wandopbouw, willen wij gaan na-isoleren. De spouw laten vullen met EPS-korrels. en voorzetwanden aan de binnenzijde. Om de koudebrug van de steenachtige vloer te vermijden dient hier rondom een strook van rond de 600mm plafond en vloer geïsoleerd te worden zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCJs8yzOrLwmrp2IoY08KGb-TKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j96Ng62T9mz3aegLdyWcMpa3.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het een hoekhuis. en zit de trap tegen de buitengevel, en in de hal aan de kopgevel zitten nog mooie originele tegels. Op die plekken is dus geen voorzetwand mogelijk. En hier zal alleen de spouw geïsoleerd zijn.

Zal dit erg zijn? zoals onderstaand: (slechte photoshop )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F4FizrH_vrhwKy3dig6TUKCVEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTqofiS4PmLdUv8T58O1CBnO.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1