Verbouwing jaren 70 woning

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:33
Na al een hele tijd in het prachtige topic van Rzaan te hebben gelurkt leek het me leuk om ook wat te delen over de verbouwing die bij ons op stapel staat.

We hebben sinds 4 weken de sleutel van een 70's huis in het Oosten des lands met een fantastisch uitzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sr7Z06gT3HfSLuXBNdCCSL2N9Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuxkTK56j8weFr9r4RlnCmQA.jpg?f=fotoalbum_large

Het huis is ongeveer 180m2 op een perceel van 1300m2.

We willen eerst het huis goed leren kennen voordat we het mes er in zetten. Daarom gaan we in het huis wonen voor we gaan verbouwen. We wonen er nu al. Wanneer dat nodig is zullen we een vakantiehuisje in de buurt huren als tijdelijk onderkomen.

Het huis is goed onderhouden maar nooit gemoderniseerd. Dat betekent dat de jaren 70 hier nog in alle glorie tentoongesteld staan O+ Groene tegeltjes in de WC en badkamer, de schrootjes op de plafonds, mooie originele jaren 70 lampen en met zonder isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0oPxelYBxjlOElIwGdt6lt54lM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1ufMC0CNpYq23i5woB3SSq2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgZFyOq7F9kDYAqF2nUd2kHx-64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGBPGPvc2V2rAZO58ZDEoLyI.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat gaan we doen?
Het huis huis is niet geisoleerd. Er zal op korte termijn spouwmuurisolatie en vloer isolatie worden geinstalleerd.

Op het dak liggen betonnen pannen die hun beste tijd wel gehad hebben. Er zijn geen lekkages maar ze zijn volgens mij wel aan vervanging toe. Als we dat doen kunnen we direct van buitenaf isoleren, en...

op de eerste etage zijn nu twee slaapkamers. We willen er graag 3. De manier om dat te realiseren is door de slaapkamer aan de garage kant te voorzien van dakkapellen en te splitsen. Dit kan mooi gecombineerd worden met de dakpannen & isolatie.

Om het comfort in huis te verhogen willen we op de begane grond vloerverwarming plaatsen. Ik weet nog niet hoe we de verwarming op de eerste etage gaan doen.

Als laatste willen we een woonkamer en een leefkeuken, beide met uitzicht op de waterpartij. We denken nu aan een uitbouw bij de keuken van grofweg 4x7 meter, waardoor we de L vormige woonkamer houden en dan een L vormige woonkeuken krijgen.

We zijn op dit moment bezig een architect te selecteren om met hem te onderzoeken of er nog betere alternatieven zijn. Misschien is een compleet andere aanpak wel berter! En we willen ook graag alle details goed op papier te krijgen (tekeningen & bestek).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r05Z87M2eHROSvhcpePdwjFyEg0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C13BJDDARuvcLZziMsfszS6k.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ5UXL1tsEpVN1IxddQtH-VLoiA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6xnukhYuHPuE7k8idgwPbyaQ.png?f=fotoalbum_tile
Wat doe je hier?
In dit topic hoop ik mijn frustraties en overwinningen te kunnen delen, en advies in te winnen over alle verschillende zaken die op ons pad komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mithrandir op 11-08-2023 23:16 ]

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
We hebben tot nu toe vooral heel veel schoongemaakt. Het huis was in een redelijke staat, maar had sinds december leeggestaan en was wel muf.

Om muren schoon te maken hebben we een heel aantal flessen Dasty (vet reiniger) gespoten en lekker geboend. Op de kamers tegen de garage aan hebben we het behang verwijderd. Daar kwam vrij net stucwerk (fijn schuurwerk) achter vandaan. Na het opvullen van een paar scheuren en een likje verf ziet dat er weer heel behoorlijk uit.

De spoelbak van een van de WCs liep door, die heb ik vervangen. Ik vond een afgedopte waterleiding en afvoer in de bijkeuken, en die doen nu weer dienst voor de wasmachine.

In de keuken hebben we alle apparatuur (origineel elektrisch kooktoestel, kapotte koelkast, oude oven) verwijderd en vervangen voor tijdelijke moderne exemplaren. In de bijkeuken een grote koelkast en vaatwasser, zodat mijn relatie ook niet direct op de klippen loopt ;)

Omdat we jonge kinderen hebben hebben we een vloertje in de eetkamer gelegd, want op tapijt wordt het een smeerboel.

In de kelder en garage hebben we stellingkasten geinstalleerd. De stellingkasten van de Aldi zijn een aanrader! Goedkope andere stellingkasten zijn niet al te best, de plankjes buiten zomaar door. Ik had een gelukje bij de "gratis mee te nemen" hoek van de Ikea, daar stonde 3 grote platen geperst hout die ik heb gezaagd om de originele planken te vervangen.

In ons vorige huis had ik 9m2 gras. Nu ruim 500. Daarom hebben we een robotmaaier van Gardena aangeschaft. We noemen 'm Fred en hij houdt het gras keurig kort.

Omdat ik te lui ben om overal dimmers te installeren, heb ik besloten om op de begane grond de lampen te vervangen voor philips Hue (white of white ambience). Vooral 's avonds vind ik de gewone 'white' lampen met filament een fijn licht geven. Alle naar blauw licht neigende kleuren vind ik erg hard. Ik heb geen lampen met kleur en zie daar de attractie ook totaal niet van in. We houden 't dus bij relatief goedkope lampjes :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mithrandir op 11-08-2023 22:44 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Voor de vloer isolatie hebben we nu twee offertes binnen:

* HR IsoSpray HFO 8cm, Rd 3.50 voor 5200 euro (105m2 in offerte)
* Elastospray BASF 12cm, Rd 3.87 voor 4800 euro (94m2 in offerte)

Beetje vreemd dat ze op een ander aantal vierkante meters komen, deze lijkt duidelijk naar de tweede aanbieder te gaan.

Voor de spouwmuurisolatie hebben we ook twee offertes. Het ene bedrijf was helemaal fan van EPS parels, het ander bedrijf had daar slechtere ervaringen mee.

* HR IsoWool 6cm, Rd 1.82 voor 4700 euro (190m2 in offerte)
* Airofill EPS 6cm, Rd 1.69 voor 4800 euro (178m2 in offerte)

Hier lijkt de isowool de betere keuze. Ik ben zelf ook wat skeptisch over hoe goed de parels blijven zitten, zeker omdat we ook op een aantal plaatsen nog door de muren gaan breken.

Voordat de muur isolatie gedaan kan worden moeten we het voegwerk van de schoorsteen op laten knappen omdat er anders teveel vocht naar binnen komt. Aanbieder twee gaf daar een offerte voor 4000 euro op, dat leek me erg veel geld. Na de bouwvak zal ik meer offertes opvragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Mithrandir op 11-08-2023 22:10 ]

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:27
Vorig jaar 2 schoorstenen opnieuw laten voegen dat was een goede 600 per stuk incl impregneren, nu is de jouwe de mijne niet maar dat lijkt me eerder een bedrag waarvoor ze de hele woning opnieuw voegen. Vooral de kant waar het weer op staat heeft vaak het meeste te lijden, dus die zou ik ook mee laten nemen en (laten) impregneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:08
Ik heb idd een volledige woning laten reinigen, opnieuw voegen, en impregneren voor zo'n bedrag.
Overigens ook een voeger uit Oost NL.

Succes met de verbouwing! Ga het volgende:)

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 11-08-2023 22:59 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou overwegen om de schoorsteen te verwijderen, bouwkundig zijn het ondingen. (lekkages, koudebrug) Maargoed, wel handig als hij er staat als er nog rook doorheen moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mithrandir
twain4me schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:01:
Ik zou overwegen om de schoorsteen te verwijderen, bouwkundig zijn het ondingen. (lekkages, koudebrug) Maargoed, wel handig als hij er staat als er nog rook doorheen moet.
Af en toe de houtkachel aan lijkt me wel fijn, maar dat hoeft niet elke dag :)

De schoorsteen is in spouw uitgevoerd, dus qua koudebrug maak ik me daar niet veel zorgen over. Ook zou het aanzicht van het huis wel heel erg veranderen zonder schoorsteen, en ik denk niet dat het er mooier op wordt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORCoXnsG2Xgnn_oV6W3MdKzaLoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUM3iJ9p70NFm83blInPahrY.png?f=fotoalbum_large

[edit]
die apenboom hebben we al gekapt overigens, dat was prioriteit nummer 1 van mijn ega >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Mithrandir op 11-08-2023 23:08 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:11
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!
Een heel mooi huis met heel veel mogelijkheden en zo te zien ook een een mooie locatie.
Ik volg dit soort topics altijd met veel plezier en ga dat voor deze ook doen.
Succes met de verbouwing en hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 08:47
Mithrandir schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:02:

Beetje vreemd dat ze op een ander aantal vierkante meters komen, deze lijkt duidelijk naar de tweede aanbieder te gaan.

Voor de spouwmuurisolatie hebben we ook twee offertes. Het ene bedrijf was helemaal fan van EPS parels, het ander bedrijf had daar slechtere ervaringen mee.

Hier lijkt de isowool de betere keuze. Ik ben zelf ook wat skeptisch over hoe goed de parels blijven zitten, zeker omdat we ook op een aantal plaatsen nog door de muren gaan breken.

Voordat de muur isolatie gedaan kan worden moeten we het voegwerk van de schoorsteen op laten knappen omdat er anders teveel vocht naar binnen komt. Aanbieder twee gaf daar een offerte voor 4000 euro op, dat leek me erg veel geld. Na de bouwvak zal ik meer offertes opvragen.
Leuk tijd topic ga het eens doorlezen net als razaan.
Ff mbt tot eps in de spouw (wij kunnen onze spouw niet isoleren)
Wat ik zo her en der lees zijn eps of klasse F hebben of niet getest. De vraag is sowieso als huis in de fik staat maakt de spouw nog uitmaakt behalve als het daar begint natuurlijk. Puur intresse daar ook naar gevraagd en hoe ze 100% zeker weten dat ook helemaal gevuld is en geen" pockets" lucht hebt.

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
Offens1490 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:25:
[...]

Leuk tijd topic ga het eens doorlezen net als razaan.
Ff mbt tot eps in de spouw (wij kunnen onze spouw niet isoleren)
Wat ik zo her en der lees zijn eps of klasse F hebben of niet getest. De vraag is sowieso als huis in de fik staat maakt de spouw nog uitmaakt behalve als het daar begint natuurlijk. Puur intresse daar ook naar gevraagd en hoe ze 100% zeker weten dat ook helemaal gevuld is en geen" pockets" lucht hebt.
100% vullen is altijd een beetje de vraag. Enige manier om dat 'zeker' te weten is door heel veel boorgaatjes te maken en op veel plekken te vullen.

Onze grootste zorg bij eps parels is het (al dan niet) wegwaaien, zeker als we nog kozijnen gaan vervangen en muren doorbreken. De leverancier die parels voorstelde zei dat dat allemaal geen enkel probleem was. De leverancier die isowool voorstelde zei dat wegwaaien wel degelijk een probleem is... De waarheid zal wel in het midden liggen?

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mithrandir schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

100% vullen is altijd een beetje de vraag. Enige manier om dat 'zeker' te weten is door heel veel boorgaatjes te maken en op veel plekken te vullen.

Onze grootste zorg bij eps parels is het (al dan niet) wegwaaien, zeker als we nog kozijnen gaan vervangen en muren doorbreken. De leverancier die parels voorstelde zei dat dat allemaal geen enkel probleem was. De leverancier die isowool voorstelde zei dat wegwaaien wel degelijk een probleem is... De waarheid zal wel in het midden liggen?
Ik ben toevallig nu bezig met het afbreken van een deel van een woning.
De EPS blijft echt prima zitten. Hooguit het eerste stukje dat wat loslaat omdat je er tegenaan komt met breken. Dat kun je wel weer purren.

100% vulling zal er denk ik nergens zijn. Zullen vast wel wat luchtkamertjes zjjn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeQM7hLLWvMLSIPCgFggJuegKEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gu5uDBC3rn2TR3qYqdgJjNbA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voordat we te ver off topic gaan....

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 30-08-2023 17:23 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zijn jullie nog van plan het exterieur te laten renoveren door een architect? Er zit een goede in Nijmegen die (naar onze smaak althans) mooie ontwerpen maakt om die lelijke jaren 60/70 aanzichten om te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Jaren 30 ervaring hier..

Wat voor vloer heb je nu en waarom ga je voor deze manier van isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Mithrandir schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:02:

Heb een vraag hoe je vloerverwarming wilt aNsluiten direct op een warmtepomp of eerst nog op cv?
Ik vraag dat omdat er nieuwe kennis is mbt leggen van vloerverwarming tot niet al te lang geleden nog met cv werd aangestuurd. Nu met warmtepomp wordt er zelfs gezegt om liever meerdere kortere leidingen aan te leggen < 40 waarvoorheen al makkelijker 60m2 per lus.

[ Voor 13% gewijzigd door Offens1490 op 30-08-2023 20:48 ]

AnimeAdicted

• Mithrandir
Zaphara schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:54:
Zijn jullie nog van plan het exterieur te laten renoveren door een architect? Er zit een goede in Nijmegen die (naar onze smaak althans) mooie ontwerpen maakt om die lelijke jaren 60/70 aanzichten om te toveren.
Noem je mijn huis nou lelijk? ;) We hebben geen grootse plannen met een exterieur renovatie, maar we willen wel wat dingen gaan vernieuwen. Zoals de dakpannen, andere (dunnere?) boeiboorden, andere kozijnen en vensterbanken. Buiten de uitbouw en dakkapellen natuurlijk... Ik heb je PM gestuurd over de architect :)
deWit schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:05:
Jaren 30 ervaring hier..

Wat voor vloer heb je nu en waarom ga je voor deze manier van isoleren?
Het is een vlakke beton broodjes vloer. De kruipruimte is lekker hoog. Zijn er betere alternatieven voor ondervloerisolatie dan pur/pir?
Offens1490 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Heb een vraag hoe je vloerverwarming wilt aNsluiten direct op een warmtepomp of eerst nog op cv?
Ik vraag dat omdat er nieuwe kennis is mbt leggen van vloerverwarming tot niet al te lang geleden nog met cv werd aangestuurd. Nu met warmtepomp wordt er zelfs gezegt om liever meerdere kortere leidingen aan te leggen < 40 waarvoorheen al makkelijker 60m2 per lus.
We weten nog niet hoe de planning loopt - eerst VVW of eerst installaties. We denken ook over een zonneboiler. Goede tip, we zullen er wellicht rekening mee moeten houden dat de stookmethode kan veranderen!

Verbouwing

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Offens1490 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

60 is toch ruimschoots kort genoeg op het moment dat je 16x2 verwarmingsbuizen legt met 10cm hoh? Waar staat deze 'nieuwe kennis' beschreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
Het uiterlijk van het huis veranderen zou ik doodzonde vinden, een mooi geheel zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
@Mithrandir Er zijn zeker alternatieven voor PUR. Commercieel wordt het spuiten van PUR of Icynene aangeboden. Beide is gewoon troep, maar wel lekker makkelijk aan te brengen in korte tijd. Verder heb je dan nog Tonzon of PIF.
Zelf aanbrengen kan goedkoper met PIR of EPS platen. Nadeel is dat je voor zelf doen geen subsidie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Daiov97 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

60 is toch ruimschoots kort genoeg op het moment dat je 16x2 verwarmingsbuizen legt met 10cm hoh? Waar staat deze 'nieuwe kennis' beschreven?
Je het helemaal gelijk, was tijdje geleden dat ik artikel gelezen had. Vloerverwarming met cv zeggen ze max 120m2 meest installateurs houden 100 M2 aan. Groepen van 60 me zou ideaal zijn.
Nieuw kennis-->nieuw inzichten😉
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel.

Pm me als je niet kan lezen heb deze gedownload (1 maand gratis kijken)
@Mithrandir ter info wat ik bedoelde.
Tevens intressant om meest uit je vloer te halen als je ook wil koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Offens1490 op 01-09-2023 14:51 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
_JGC_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:08:
@Mithrandir Er zijn zeker alternatieven voor PUR. Commercieel wordt het spuiten van PUR of Icynene aangeboden. Beide is gewoon troep, maar wel lekker makkelijk aan te brengen in korte tijd. Verder heb je dan nog Tonzon of PIF.
Zelf aanbrengen kan goedkoper met PIR of EPS platen. Nadeel is dat je voor zelf doen geen subsidie krijgt.
Heb wel pur op dak gebruikt wel ander versie open structuur, heb gezien bij andere hoe ze met pur omgaan in de kruipruimte, daar wil je echt niet meer in kruipen alles zit onder waterleidingen etc.

Tevens niet vergeten als pur er eenmaal zit kun je nooit je staat van je vloer bekijken. Wat ik zo begreep over het algemeen als pur gespoten wordt ventilatie niet optimaal is meegenomen.(goed uitharden) en vloer bodem wordt afgedekt om vocht uit de grond die verdampt en condenseert tegen pur/vloer.

@Mithrandir
Mocht je voor tonzon gaan heb ik wel een betrouwbare die het aanlegt. (Pm)
Wereld van verschil is alleen al als je bodem afdekt en goede ventilatie.

AnimeAdicted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mithrandir
@Offens1490 60m2 per groep lijkt me heel veel, bedoel je 60m1 (strekkende meter) buis?

ik ben bang dat na installeren van tonzon het erg lastig is om nog in de kruipruimte nieuwe leidingen e.d. aan te leggen. Dat gaan we het komende jaar zeker doen dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee.

Daarnaast lijkt de hele vloer volpurren me veel minder kwetsbaar dan iets als tonzon.

De staat van de vloer ben ik geheel niet bezorgd over, vandaag en in de toekomst niet. Het is een droge woestijn onder het huis. Heb nog nooit zo'n mooie kruipruimte gezien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XLHN6wC16bdawj5U_c044E3Abc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGGwYz1XzCtYbiBHrnZHqt5u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mithrandir op 01-09-2023 18:11 ]

Verbouwing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
Mooi vlakke vloer die zich leent voor EPS of PIR plakken. Zonde om daar een druipsteengrot van te maken. Vastmaken met montagekit, Pattex bij de Action uit het schap (ander merk mag ook, maar neem geen overpriced bison, dat plakt niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mithrandir schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:09:
@Offens1490 60m2 per groep lijkt me heel veel, bedoel je 60m1 (strekkende meter) buis?

ik ben bang dat na installeren van tonzon het erg lastig is om nog in de kruipruimte nieuwe leidingen e.d. aan te leggen. Dat gaan we het komende jaar zeker doen dus ik ben daar een beetje voorzichtig mee.

Daarnaast lijkt de hele vloer volpurren me veel minder kwetsbaar dan iets als tonzon.

De staat van de vloer ben ik geheel niet bezorgd over, vandaag en in de toekomst niet. Het is een droge woestijn onder het huis. Heb nog nooit zo'n mooie kruipruimte gezien :)

[Afbeelding]
Je opmerking over tonzon deel ik. Wij hebben het, en zeker langs de randen blijft het echt niet zo goed plakken. Maar met zo'n mooie ruime vloer zou ik toch echt voor PIR platen gaan, lekker bevestigen met high tack ofzo. Als de opening groot genoeg is dan is dat prima te doen.
Folie op de grond (wat tonzon ook standaard doet) ben ik overigens wél hartstikke goed over te spreken. En dat schijnt ook enig positief effect te hebben op isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Mithrandir schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:09:

[Afbeelding]
Bedoelde per buis pm je wel.

Met jouw kruipruimte zou ik ook voor pir gaan maar goed is ook als je ruimte hebt om budget.(lees geen subsidie)
Overigens geen aanbieder gevonden die het doet met pit.
Tonzon is n vrij sterk waarschijnlijk nog sterker als die nooddekens goud/zilver.

De vraag is hoevaak ga je leidingen vervangen als je nu al niet doet/nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Offens1490 op 01-09-2023 20:12 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
PIR en EPS is gewoon heel bewerkelijk. Ik heb het bij buurman in 1 dag gedaan met 3 personen, hele zaterdag van 8:00 tot 17:00 onder de vloer geweest voor 50m2 in 2 lagen dwars over elkaar (12cm EPS in totaal).
Elk hoekje wat niet past moet je uitsnijden. EPS is dan nog in vorm te duwen of uit te krabben met je vingers, PIR is hard en vervormt totaal niet.
500 euro aan isolatie, 100 euro aan kit, 3 man 9 uur onder de vloer en officieel nog eentje boven bij het luik (ook wel handig om materiaal naar beneden te gooien). 36 manuren, zit je op best een dik bedrag.

Druipsteengrot spuit je in een ochtend met 2 man, zit je op 8 manuren. Vraag je 4000 euro voor, de helft krijgt de klant terug aan subdidie en je kunt 2 klanten op een dag doen. Zet je 2-4x zoveel euro's om met 2 man minder op een dag. Commercieel is platen plakken niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tip, zorg dat je een goed dossier vormt voor het energielabel. Meer info, zie link in mijn onderschrift.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
_JGC_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:25:
PIR en EPS is gewoon heel bewerkelijk. Ik heb het bij buurman in 1 dag gedaan met 3 personen, hele zaterdag van 8:00 tot 17:00 onder de vloer geweest voor 50m2 in 2 lagen dwars over elkaar (12cm EPS in totaal).
Elk hoekje wat niet past moet je uitsnijden. EPS is dan nog in vorm te duwen of uit te krabben met je vingers, PIR is hard en vervormt totaal niet.
500 euro aan isolatie, 100 euro aan kit, 3 man 9 uur onder de vloer en officieel nog eentje boven bij het luik (ook wel handig om materiaal naar beneden te gooien). 36 manuren, zit je op best een dik bedrag.

Druipsteengrot spuit je in een ochtend met 2 man, zit je op 8 manuren. Vraag je 4000 euro voor, de helft krijgt de klant terug aan subdidie en je kunt 2 klanten op een dag doen. Zet je 2-4x zoveel euro's om met 2 man minder op een dag. Commercieel is platen plakken niet interessant.
Jij bent een lieve buur! Onze kruipruimte is 80m2, en twee dagen onder de grond heb ik niet zoveel zin in. Er zijn genoeg klussen te doen.

Op de website van milieucentraal bevelen ze een minimale Rd waarde van 5 aan als je vloerverwarming hebt. Helaas heb ik alleen offertes voor Rd waardes van 3.5-4.0. Ik zal ook prijzen voor Rd 5 opvragen.

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Mithrandir schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:15:
[...]

Jij bent een lieve buur! Onze kruipruimte is 80m2, en twee dagen onder de grond heb ik niet zoveel zin in. Er zijn genoeg klussen te doen.

Op de website van milieucentraal bevelen ze een minimale Rd waarde van 5 aan als je vloerverwarming hebt. Helaas heb ik alleen offertes voor Rd waardes van 3.5-4.0. Ik zal ook prijzen voor Rd 5 opvragen.
Wij hadden 100x50x6 platen van de bouwmarkt, moesten in 2 lagen. Met jouw vloer zou ik 10 of 12cm PIR plaatjes kopen ipv EPS. Ik haal de PIR hier bij Hoekstra Materiaal, zit bij me in de buurt, maar bezorgen door heel NL. Hebben op dit moment B keus PIR 10cm of 12cm voor 10 en 12 euro/m2. Zowel grote 250x120 platen als kleine 60x60 blokjes. Die laatste is handiger onder je vloer.
Is overigens ook een prima adres voor hout en gips :)

Edit: wat betreft lieve buur, daar ben je buren voor. Andersom is ook niks te gek :)

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 02-09-2023 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
Dit weekend mooi de waterontharder geplaatst en de garage opgeruimd. Ook de isolatiebedrijven om een nieuwe offerte gevraagd voor vloerisolatie met Rc > 5, omdat we vloerverwarming willen plaatsen.

Deze en volgende week hebben we kennismakingsgesprekken staan met mogelijke architecten. Daarvoor moeten we ons ook voorbereiden - wat vinden we mooi? Wat vinden we belangrijk? Wat zou je echt niet willen?

Daarom ben ik op zoek naar gerenoveerde jaren 70 huizen waarbij het huis niet wit is geschilderd. Op zich vind ik het wit schilderen niet lelijk maar 'iedereen doet het'. Daarnaast moet je wit welhaast combineren met antraciete kozijnen, en ik vind lichte kozijnen zoveel vriendelijker. Heeft iemand een leuk voorbeeld gezien?

[ Voor 8% gewijzigd door Mithrandir op 03-09-2023 22:42 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-02 10:57
Mithrandir schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:40:
Dit weekend mooi de waterontharder geplaatst en de garage opgeruimd. Ook de isolatiebedrijven om een nieuwe offerte gevraagd voor vloerisolatie met Rc > 5, omdat we vloerverwarming willen plaatsen.

Deze en volgende week hebben we kennismakingsgesprekken staan met mogelijke architecten. Daarvoor moeten we ons ook voorbereiden - wat vinden we mooi? Wat vinden we belangrijk? Wat zou je echt niet willen?

Daarom ben ik op zoek naar gerenoveerde jaren 70 huizen waarbij het huis niet wit is geschilderd. Op zich vind ik het wit schilderen niet lelijk maar 'iedereen doet het'. Daarnaast moet je wit welhaast combineren met antraciete kozijnen, en ik vind lichte kozijnen zoveel vriendelijker. Heeft iemand een leuk voorbeeld gezien?
Interessant! Ik blijf meelezen, wij hebben ook in december 2022 een jaren 70 betrokken om helemaal te verbouwen en te verduurzamen. Ons huis was heel goed onderhouden maar ook echt alles was super oud en lelijk. Qua buitenkant hebben wij dezelfde struggle. Wij willen het eigenlijk ook wit maar geen antraciete kozijnen en weten eigenlijk nog niet zo goed wat allemaal mooi en tof is met (in onze ogen best wel saaie jaren 70 uiterlijk) onze woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
Oef. De eerste offertes voor PUR vloerisolatie Rc >5 zijn binnen. 6500 euro...

Dan is B-keus isolatieplaatjes er zelf in hangen opeens wel een heel aantrekkelijk perspectief. Zeker als het kan voor 12 euro per vierkante meter... Dat zou op minder dan 1500 euro uitkomen.

6500 - 80m2 * 11 euro subsidie - 1500 = 4000 euro verschil :o Daar wil ik wel een paar dagen voor onder de vloer kruipen.

Zelfs nieuwe isolatieplaten (24 euro/m2) zou nog 2500 euro goedkoper zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Mithrandir op 06-09-2023 09:02 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-04 08:40
Als ik je een tip mag geven wat ook eerder is geplaatst, Tonzon i.c.m. bodemfolie. Echt top spul! Heb dezelfde vloer en woning ('74).

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bodemfolie sowieso aanbrengen, Tonzon of niet, is altijd nuttig. Is eigenlijk de basis voor een gezonde kruipruimte.

Verder moeten die platen nog bezorgd worden en ben je nog zo'n 100 euro aan kit kwijt, maar dan nog heb je het over een flinke hoeveelheid euro's verschil.

Reden dat PUR zo duur is bij Rc>5 is dat ze het in 2 lagen moeten aanbrengen en het tussentijds moeten drogen. In principe wordt Rc>5 gewoon 2x zo duur als Rc>3.5 en krijg je hetzelfde bedrag aan subsidie voor de hele klus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-04 20:28
Mithrandir schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:15:
[...]

Reken je ook eens uit wat het verschil in warmteverlies is tussen RC 3,5 en RC 5,0 en ga dan nog eens na of het nuttig is.

Plaatje ter illustratie
Afbeeldingslocatie: http://www.hollands-ontwerp.nl/wp-content/uploads/2014/09/Grafiek03_bewerkt_1000px.jpg

Persoonlijk zou ik het geld in je zak houden en er iets anders mee doen. Het meeste verschil merk je tussen RC 0 -> 2,5. Zoals je ziet is het verschil voor dak een stuk groter, wat logisch is gezien warmte opstijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 15:55
Leuk om te lezen en te volgen.. Mijn dochter heeft ook een jaren 70 rijtjeshuis gekocht, waar ook nog alles in de staat van de bouw was..

Het sloopproces hebben we inmiddels gehad en we zijn weer aan het bouwen vanaf 0. Inmiddels stroom vervangen, wc verplaatst, plafonds geïsoleerd en van het gas afgegaan.. Maar er staat nog genoeg op de planning. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door M@cer op 06-09-2023 10:08 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
_Piwi_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:01:
[...]

Reken je ook eens uit wat het verschil in warmteverlies is tussen RC 3,5 en RC 5,0 en ga dan nog eens na of het nuttig is.

Plaatje ter illustratie
[Afbeelding]

Persoonlijk zou ik het geld in je zak houden en er iets anders mee doen. Het meeste verschil merk je tussen RC 0 -> 2,5. Zoals je ziet is het verschil voor dak een stuk groter, wat logisch is gezien warmte opstijgt.
Ik mis een beetje de context bij dat plaatje. Is dat met vloerverwarming, of gewoon een verwarmde ruimte met radiatoren? Maakt nml nogal uit hoeveel warmte je lekt via de vloer.

Artikel waar de afbeelding uit komt:
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
_JGC_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:03:
[...]

Ik mis een beetje de context bij dat plaatje. Is dat met vloerverwarming, of gewoon een verwarmde ruimte met radiatoren? Maakt nml nogal uit hoeveel warmte je lekt via de vloer.

Artikel waar de afbeelding uit komt:
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/
Heb je daar een bron van? Ik betwijfel dat het een groot verschil maakt als je een minimale RC-waarde van 3,5 hebt voor vloer, gevel, en waarschijnlijk nog een hoger RC-waarde op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
_Piwi_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:11:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik betwijfel dat het een groot verschil maakt als je een minimale RC-waarde van 3,5 hebt voor vloer, gevel, en waarschijnlijk nog een hoger RC-waarde op je dak.
Je dak heeft het meeste nut omdat warme lucht stijgt. Meeste warmte heb je dus in het dak en bij matige isolatie verlies je daar veel. Bij vloerverwarming is je vloer minstens zo warm als het dak en je verliest dan ook nog altijd veel in de vloer.

Ik heb zelf 10cm EPS onder de vloer, zie geen reden om dat dikker te maken, simpelweg omdat ik geen vloerverwarming heb. Maar als ik nu nieuw zou moeten aanbrengen kwam er geen 10cm EPS onder de vloer, maar 12cm PIR. Gewoon omdat het net zoveel moeite is en de kosten marginaal hoger zijn. In geval van PUR spuiten moet Rc=5 in 2 lagen, vandaar dat die spuiters allemaal een offerte uitbrengen voor 1 laag Rc=3.5 (en ergens vermoed ik dat de eisen voor subsidie daar ook op gebaseerd zijn, want die branche heeft een hele dikke vinger in de pap bij het bepalen van die eisen).

In mijn berging met vloerverwarming in het beton ligt die plaat op 16cm PIR. Toen ik die kocht was de partij 16cm PIR die ze hadden net zo duur als 12cm. Bevalt me erg goed zoveel isolatie, vloertje is 's morgens zomaar warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
_JGC_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:31:
[...]

Je dak heeft het meeste nut omdat warme lucht stijgt. Meeste warmte heb je dus in het dak en bij matige isolatie verlies je daar veel. Bij vloerverwarming is je vloer minstens zo warm als het dak en je verliest dan ook nog altijd veel in de vloer.

Ik heb zelf 10cm EPS onder de vloer, zie geen reden om dat dikker te maken, simpelweg omdat ik geen vloerverwarming heb. Maar als ik nu nieuw zou moeten aanbrengen kwam er geen 10cm EPS onder de vloer, maar 12cm PIR. Gewoon omdat het net zoveel moeite is en de kosten marginaal hoger zijn. In geval van PUR spuiten moet Rc=5 in 2 lagen, vandaar dat die spuiters allemaal een offerte uitbrengen voor 1 laag Rc=3.5 (en ergens vermoed ik dat de eisen voor subsidie daar ook op gebaseerd zijn, want die branche heeft een hele dikke vinger in de pap bij het bepalen van die eisen).

In mijn berging met vloerverwarming in het beton ligt die plaat op 16cm PIR. Toen ik die kocht was de partij 16cm PIR die ze hadden net zo duur als 12cm. Bevalt me erg goed zoveel isolatie, vloertje is 's morgens zomaar warm.
Mijn reactie gaat juist over de kosten en inspanning vs. de kosten. Als je helemaal opnieuw begint of alles zelf doet dan heb je makkelijk praten, zo is ook mijn ervaring. Maar als je achteraf isolatie moet laten aanbrengen dan is je kosten/baten analyse anders. Laat staan dat je koudebruggen niet (makkelijk kan) verhelpen waardoor meer warmte zal weglekken dan het weglaten van die 1,5 RC-waarde. Ik vraag mij dan écht af of je die extra kosten omdat je 1,5 RC extra wilt ooit gaat terugverdienen. Je betwist mijn bron, dus ik ben erg benieuwd naar jouw bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Ok heren, bedankt voor de input.

Ik denk dat we het er redelijk over eens zijn dat de extra kosten voor het spuiten van pur naar Rc 5 het geld niet waard is.

Met het zelf plaatsen van pir is het werk de grootste investering, en kun je net zo goed Rc 5 plaatsen als 3,5.

Nu rest de vraag of ik er zin in heb het zelf te doen met pir (Rc 5, 1500 euro) of laten purren (Rc 3,5, 4000 euro). Ik zal er een nachtje over slapen.

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
En vandaag nog een laatste leverancier voor isolatie en die offreert gewoon doodleuk 3280 euro voor Icynene 14cm (Rd 3.65).

Daar gaat nog de subsidie vanaf, dus dat is qua prijs vergelijkbaar met B-keus PIR zelf plaatsen :*) Denk dat we dat maar gaan doen!

Verbouwing

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:10
Je zou ook eens bij AML in Venlo kunnen informeren. Groothandel in B-keus isolatiemateriaal. Ze hebben een webshop (glaswoloutlet.nl) maar daar verkopen ze enkel glaswol. Ze hebben véél en naar mijn ervaring ook spotgoedkoop, althans de glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
We zijn ook een plannetje voor de tuin aan het maken. Aan de zijkant van huis loopt een pad waar veel mensen hund hond uitlaten. We kennen alle hondenbezitters uit de buurt ondertussen vrij goed.

Om iets meer privacy te krijgen willen we de tuin gaan ophogen aan de zijkant - ongeveer 80 cm. Hierdoor raken we zelf een groot afschot kwijt, en kunnen we met een klein hegje de inkijk weren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zugbjSezaijHUF7ZmUSVc5UmUds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBENdFzq7kByw9vAFV0eZ4hl.jpg?f=fotoalbum_large

Op de plaats van het hek willen we L profielen plaatsen, en dan daar het hek weer bovenop.

Beton profielen zijn natuurlijk heel zwaar. Daarom wil ik eigenlijk (gerecyclede) kunststof profielen uitproberen:
https://www.kunststofreus.nl/l-elementen.html / https://www.hekmanproducts.nl/product/kunststof-keerwand/ Heeft iemand deze al eens in het echt gezien of gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/284933/files/286467186/image.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mithrandir op 08-09-2023 22:17 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Niet bekend met de profielen, maar ik denk dat ze je tuin optisch veel kleiner maken, vanuit je huis gezien (je sluit het meer op). Ook wordt het pad een stuk donkerder en onprettiger om er te lopen. Je zou ook ter hoogte van het raam wat hogere struiken kunnen planten zonder het helemaal dicht te maken. Dan hou je de visuele diepte, maar creëer je toch meer privacy. En je bespaart tijd, geld, moeite voor het ophogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mithrandir
Toke_gt schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:13:
Niet bekend met de profielen, maar ik denk dat ze je tuin optisch veel kleiner maken, vanuit je huis gezien (je sluit het meer op). Ook wordt het pad een stuk donkerder en onprettiger om er te lopen. Je zou ook ter hoogte van het raam wat hogere struiken kunnen planten zonder het helemaal dicht te maken. Dan hou je de visuele diepte, maar creëer je toch meer privacy. En je bespaart tijd, geld, moeite voor het ophogen.
Het pad ligt ruim een meter lager dan het huis. Het is de bedoeling om vanaf het huis naar de profielen de grond aan te vullen, zodat er juist een vlakke(re) tuin ontstaat. We zullen de profielen zelf helemaal niet meer zien als het af is. Een opgesloten gevoel ben ik dus niet bang voor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mithrandir op 08-09-2023 22:16 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Hier moet ik ook nog een aantal L elementen plaatsen maar zit ook tegen het gewicht aan te hikken.
Die kunstof elementen nog niet eerder gezien, gewicht is de helft maar prijs het dubbele.
Keuzes, keuzes...
Ook wel benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-04 08:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

TLDR: Overweeg fatsoenlijke isolatie van je buitengevel.

EPS parels in je spouw blazen werkt prima, snel en is goedkoop. Maar Rd 1,9 is niet fantastisch. Toets het maar eens aan het bouwbesluit. Waar ook nog eens bijkomt dat je Rd1.9 alleen haalt op plekken waar de spouw mooi open is. Onderin, waar altijd troep ligt krijg je geen mooie vulling.

Begrijp met niet verkeerd, ik heb dit 10 jaar geleden ook laten doen en het helpt echt. Maar ik kom nu wel tot de conclusie dat het eigenlijk niet adequaat is. Hierdoor speel ik nu met het idee om van binnen te gaan na-isoleren. Niet ideaal.

Dit is een groot huis, met een ditto energievraag. Of je het nou met gas of met WP gaat verwarmen. Overweeg het verwijderen van de complete buitenmuur en het plaatsen van een dikke, tochtdichte PIR plaat. Afhankelijk van hoe lang je er wil wonen gaat dit zich terugverdienen. Ik voorzie namelijk geen toekomst waarin energie goedkoper gaat worden.

Dit geldt uiteraard ook voor de staat van het dak. Wat is de R waarde? En is de isolatie goed aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
AtomicShockwave schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:17:
TLDR: Overweeg fatsoenlijke isolatie van je buitengevel.

EPS parels in je spouw blazen werkt prima, snel en is goedkoop. Maar Rd 1,9 is niet fantastisch. Toets het maar eens aan het bouwbesluit. Waar ook nog eens bijkomt dat je Rd1.9 alleen haalt op plekken waar de spouw mooi open is. Onderin, waar altijd troep ligt krijg je geen mooie vulling.

Begrijp met niet verkeerd, ik heb dit 10 jaar geleden ook laten doen en het helpt echt. Maar ik kom nu wel tot de conclusie dat het eigenlijk niet adequaat is. Hierdoor speel ik nu met het idee om van binnen te gaan na-isoleren. Niet ideaal.

Dit is een groot huis, met een ditto energievraag. Of je het nou met gas of met WP gaat verwarmen. Overweeg het verwijderen van de complete buitenmuur en het plaatsen van een dikke, tochtdichte PIR plaat. Afhankelijk van hoe lang je er wil wonen gaat dit zich terugverdienen. Ik voorzie namelijk geen toekomst waarin energie goedkoper gaat worden.
Tot nog toe hebben we daar niet echt over nagedacht. Eigenlijk vinden we de huidige gevelbekleding wel mooi, dus dan voelt het als zonde om er iets overheen te plakken.

Daarnaast, als ik even heel snel reken met 200m2 geveloppervlak en een kostprijs van 200 euro per m2 (?) zou dat 40.000 extra kosten, bijna 20% van ons totale budget. Daar kun je ook bij de huidge prijzen best wel veel gas voor verstoken...

Waar je me wel over aan het denken hebt gezet is om aan de binnenkant 6cm isolatie aan te brengen in de woonkamer & slaapkamers. Daarmee zou de isolatiewaarde van het hele pakket op grofweg 4 uitkomen (1.8+2.2). En 6cm ruimteverlies in de kamers is niet zo'n probleem.
Dit geldt uiteraard ook voor de staat van het dak. Wat is de R waarde? En is de isolatie goed aangebracht?
Het dak is op dit moment zo lek als een mandje; het is niet geisoleerd. Aangezien de dakpannen aan het einde van hun levensduur zijn, gaan we die vervangen en dan direct van buitenaf het dak isoleren. We willen ook dakkapellen plaatsen over de helft van het dak aan beide kanten. We hebben nog geen R-waardes bepaald, maar de bedoeling is dat wel in 1x goed te doen (Rc 8+).

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
DasNieNix schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:42:
Hier moet ik ook nog een aantal L elementen plaatsen maar zit ook tegen het gewicht aan te hikken.
Die kunstof elementen nog niet eerder gezien, gewicht is de helft maar prijs het dubbele.
Keuzes, keuzes...
Ook wel benieuwd naar ervaringen.
Mijn grootste bezwaar tegen de kunststof elementen is dat ze maar 50cm breed zijn. Dat bekent dat er bij ons 40 naast elkaar komen te staan, en dat staat over 10 jaar natuurlijk schots en scheef. 5 betonnen elementen van 4 meter lang zullen dan rechter in het gelid staan, ook na jaren en jaren.

Ik heb ondertussen advies van mijn broer (melkveehouder die regelmatig betonnen wandjes nodig heeft). Hij gaf het advies om een aantal grondwerkbedrijven (loonwerkers) langs te laten komen om advies in te winnen voor het plaatsen van beton (+prijsopgaaf). Die doen dit werk immers aan de lopende band.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
We hebben een architect uitgekozen. We hebben een goede klik met degene die we hadden geselecteerd. De volgende stap is een schetsontwerp. We zijn heel benieuwd waar hij mee komt! Ik zal het resultaat laten zien zodra we wat hebben.

Alle architecten die wij hebben gesproken gebruiken een standaard "algemene voorwaarden" document (DNR2011). Hierin staan een aantal passages waar wij het niet mee eens waren (kortweg "je moet het ontwerp uitvoeren zoals het is getekend" en "je mag het ontwerp niet veranderen"). Wij hebben de afspraak gemaakt dat we op ieder gewenst moment mogen afwijken van het ontwerp, en ook eventueel met een andere partij het gemaakte ontwerp verder mogen ontwikkelen.

We merken ondertussen goed het verschil tussen onze vorige woning (nieuwbouw 2014) en deze qua wooncomfort. Als het warm is, wordt het ook heel warm (vooral boven) en als het koud wordt is het ook snel onaangenaam. De eerste gas- en elektra rekening zijn ook binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gI-jJ_0DtyD1yJ2--eYgBvfIEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2IWGpDIs8VmhoxuqSlvTjs3l.png?f=fotoalbum_large

We zitten fors boven een 'gemiddeld' vrijstaand huis, en 4000 kuub geschat verbruik op jaarbasis is natuurlijk ook niet misselijk. Ik denk dat we vaart moeten gaan zetten achter de vloer- en spouwmuurisolatie.

Over muurisolatie gesproken. Ik zit te twijfelen of het zin heeft om alvast delen van de muur in mijn werkkamer extra te isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40EM-wb4dBDg9OOjH_Y7Wlxfi3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cO5DSK1JehwovdAwUnAkglNH.jpg?f=fotoalbum_large
let niet op de rotzooi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeoAx3SEPoENfZjiiy7-lNkp-6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hmQskXfZqleBIL4THXbUlL7E.png?f=fotoalbum_large

Het enkelglas moet vervangen worden, maar daar wil ik mee wachten tot we weten wat we met de rest van het huis gaan doen zodat het in 1x in de juiste stijl kan. Ook de verwarming ga ik niet van zijn plek halen omdat we later vloerverwarming gaan aanleggen.

Zou het toevoegen van 6cm PIR + fermacell aan de binnenkant van de kamer al een positieve invloed hebben op het binnenklimaat, of zal ik wachten tot de verwarming weg is en het glas vervangen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnnghyUP-ElZ7YJ8dR-1ncwsNxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6h3mf8aHUwy77eqUmyZZucfq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Mithrandir op 15-09-2023 21:57 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:04
Met alleen het verbruik van augustus is toch nog niks te voorspellen? Ik heb de verwarming thuis in ieder geval nog niet aangehad ;)

Wat verbruiktte de vorige bewoners?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Pindakaas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:56:
Met alleen het verbruik van augustus is toch nog niks te voorspellen? Ik heb de verwarming thuis in ieder geval nog niet aangehad ;)

Wat verbruiktte de vorige bewoners?
Bij ons is hij zeker wel al aangeweest, die paar koude dagen hebben we 's ochtends lekker van 19 tot 21 graden gestookt en we hebben ook de verwarming een paar keer aangehad omdat het erg vochtig in huis werd door het schoonmaken.

De vorige bewoonster was een mevrouw van 93 die de verwarming lekker hoog had staan (22-23*). Ik heb me laten vertellen dat ze 5000 kuub verstookte per jaar.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
57 kuub in augustus... wat voor ketel is dat, een Intergas VR met boiler en waakvlam? Die had ik in mijn 1978 woning, die stookte per dag 1 kuub weg terwijl het buiten 30 graden was.

Zelfs in ons gehuurde 1982 houten vakantiechalet op de veluwe hebben we niet hoeven stoken in die ene koude augustus week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
_JGC_ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:00:
57 kuub in augustus... wat voor ketel is dat, een Intergas VR met boiler en waakvlam? Die had ik in mijn 1978 woning, die stookte per dag 1 kuub weg terwijl het buiten 30 graden was.

Zelfs in ons gehuurde 1982 houten vakantiechalet op de veluwe hebben we niet hoeven stoken in die ene koude augustus week.
Nefit Trendline uit 2017, dus daar kan het niet aan liggen ;)

Wel aan het droogstoken & 2 kleine kinderen die regelmatig in bad gaan natuurlijk.

Verbouwing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Prachtig huis en een mooi project! Ik had het alleen leeg laten staan om het te strippen, gezien de werkzaamheden die je uit wilt voeren. Wonen en klussen levert op een gegeven moment toch irritatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Inevitable schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:18:
Prachtig huis en een mooi project! Ik had het alleen leeg laten staan om het te strippen, gezien de werkzaamheden die je uit wilt voeren. Wonen en klussen levert op een gegeven moment toch irritatie op.
De fase van leeghalen & strippen gaat zeker nog gebeuren. We moeten dan wel een gedegen plan hebben. En om dat plan te maken willen we het huis eerst ervaren. Ergo, kamperen in eigen huis :*)

Over plannen gesproken, dit is de vlakkenindeling zoals we er nu over denken.
  • (nog) grotere uitbouw zodat het uitzicht optimaal benut wordt uit de woonkeuken
  • een stukje van de keuken aan de woonkamer doneren zodat de keuken minder pijpenla wordt
  • deur tussen woonkamer en keuken dicht zodat de zithoek geen doorloop meer heeft en de kastenwand wegdoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3tsBOylcxRy3W4xZhcV0gUrUW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Qx9APRljNWtOFdkoezaSQmC.png?f=fotoalbum_large

Maargoed, groter tekenen is altijd makkelijk, het budget moet natuurlijk ook toereikend zijn :P De architect had nog bedacht om de uitbouw nog 'om het huis te vouwen' maar dat lijkt me erg kostbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c-lbjjopkDizuflAmdEi8hpdTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFiahSNvxfioatkMNQ5mlB2C.png?f=fotoalbum_large

Ach, in deze fase moet je ook een beetje durven dromen toch?

[ Voor 62% gewijzigd door Mithrandir op 15-09-2023 22:32 ]

Verbouwing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mithrandir schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:53:
We merken ondertussen goed het verschil tussen onze vorige woning (nieuwbouw 2014) en deze qua wooncomfort. Als het warm is, wordt het ook heel warm (vooral boven) en als het koud wordt is het ook snel onaangenaam. De eerste gas- en elektra rekening zijn ook binnen:

[Afbeelding]

We zitten fors boven een 'gemiddeld' vrijstaand huis, en 4000 kuub geschat verbruik op jaarbasis is natuurlijk ook niet misselijk. Ik denk dat we vaart moeten gaan zetten achter de vloer- en spouwmuurisolatie.

...

Het enkelglas moet vervangen worden, maar daar wil ik mee wachten tot we weten wat we met de rest van het huis gaan doen zodat het in 1x in de juiste stijl kan. Ook de verwarming ga ik niet van zijn plek halen omdat we later vloerverwarming gaan aanleggen.
Ik heb zelf een vrijstaande woning uit 1972. Vorige bewoners verwarmden met stookolie en schreven op de houten plank achter de brander telkens de datum en het aantal getankte liters. Tussen 1973 en begin de jaren 90 gebruikten ze gemiddeld een 8000l stookolie per jaar. Qua energie-inhoud is 1l stookolie ongeveer gelijk aan 1m³ aardgas.

Ik heb in 2012:
  • Alle glas vervangen door het beste dubbel glas dat ik toen kon vinden (boven was enkel glas, beneden dubbel glas uit 1972) in de bestaande kozijnen
  • Dak laten volspuiten met glaswol (ongeveer 30cm bovenop de 5cm glaswol die er al zat)
  • Kruipkelder (ongeveer de helft van het oppervlak van de woning) laten isoleren met 15cm PUR tegen de vloer
  • Muren geïsoleerd met EPS parels (6 à 7 cm, heel nette spouw)
  • Convectoren in de convectorputten beneden vervangen door nieuwe exemplaren, zo groot mogelijk gedimensioneerd; boven de originele convectoren behouden
  • Nieuwe condenserende gasverwarming geïnstalleerd
  • Zonneboiler met 500l buffervat (IVT Latento) geïnstalleerd
  • Ventilatiesysteem B (edit: C dus, merci @storm-biker voor de correctie) geïnstalleerd (aanzuigen door roosters boven ramen, mechanische afvoer in natte ruimten, roosters in natte ruimten dichtgemaakt en geïsoleerd)
Ik zit nu rond de 1300 à 1400m³ aardgas per jaar. Ik werk veel van thuis, dus verwarming staat in de winter continu aan, maar ik denk wel een paar graden lager dan bij de vorige bewoners (als ik alleen thuis ben 19°C, als de kinderen boven zitten te studeren 20°C). Een deel van het verschil is natuurlijk te danken aan die lagere temperatuur en de winters zijn er gemiddeld ook niet kouder op geworden, maar er valt duidelijk toch veel te winnen met de relatief eenvoudige ingrepen. Met de grotere convectoren (passief, dus zonder ventilatoren erop) heb ik als het buiten net vriest genoeg aan een watertemperatuur van 35°C, dus verwarmen met een warmtepomp zit er zeker in op het moment dat ik dat wil.

Er is nog meer te winnen met nieuwe kozijnen, een ventilatiesysteem D (met warmtewisselaar) en dikkere spouwmuurisolatie (buitenblad afbreken, dikkere isolatie steken en weer opbouwen), maar dat zijn veel ingrijpendere verbouwingen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
indigo79 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:32:
[...]
Er is nog meer te winnen met nieuwe kozijnen, een ventilatiesysteem D (met warmtewisselaar) en dikkere spouwmuurisolatie (buitenblad afbreken, dikkere isolatie steken en weer opbouwen), maar dat zijn veel ingrijpendere verbouwingen natuurlijk.
Zo, 8000 kuub is pas echt veel. Leuk om te horen hoeveel verbetering je hebt kunnen doorvoeren met relatief lichte ingrepen!

Ik snap heel goed waarom je de ingrijpendere verbouwingen niet hebt gedaan. Ik ben geen fan van ventilatiesystemen D & E; het constante geruis hebt van de mechanische ventilatie merk je pas als hij uit staat, maar zulke geluidsvervuiling wil ik niet.

Buitenblad afbreken is ook zonde, afhankelijk van de kwaliteit van het bestaande.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chey
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 15:34
Wat een hoog gasverbruik! Hier ook een oudere vrijstaande (jaren 60) woning die qua isolatie niet veel te bieden heeft. We hebben hier en daar nog enkel glas, geen isolatie in de muren en matige isolatie in het dak. Gasverbruik voor dit jaar tot nu toe is net onder de 1200, met als uitschieter 300 in januari. Dat vond ik zelf al best fors. In augustus hebben we ook moeten bijstoken omdat het huis niet warm werd. Het huis is omringt door bomen, dus weinig direct zonlicht. Al hebben we toen "maar" 10 kuub verbruikt.

Leuk om dit topic te lezen, wij gaan ook nog verbouwen. Het is erg interessant om te zien hoe het er aan toe gaat in een vergelijkbaar huis.

Het huis eerst ervaren is zeker aan te raden. De verbouwing begint hier ongeveer een jaar nadat we zijn ingetrokken. En er zijn al een aantal plannen veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@indigo79 Als ik zo lees bedoel je ventilatie type C ipv B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
storm-biker schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:47:
@indigo79 Als ik zo lees bedoel je ventilatie type C ipv B.
Inderdaad. Foutje van mij. B wordt zo goed als nooit gebruikt bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22-04 10:31
Ziet er uit als een schitterende locatie!

Mag ik vragen in welke leeftijdscategorie je zit? Een (toekomstige) optie voor een badkamer op de begane grond kan erg prettig zijn. Zou je de woonkamer/keuken niet liever in één grote ruimte hebben?

Mijn ouders hebben een bungalow van eind jaren 70 verbouwd van bruin, groen met schrootjes naar 't eerder genoemde wit met antraciet. Gasverbruik is daarbij van circa 3000 kuub naar 1000 kuub gegaan.

Niet in je huis hoeven te wonen tijdens verbouwen kan erg prettig zijn, is er geen mogelijkheid om een tijdelijke woning/stacaravan/container of iets dergelijks in de tuin te plaatsen om in te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
nooberke schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:23:
Ziet er uit als een schitterende locatie!
Dank je! In het echt is het nog mooier ;)
Mag ik vragen in welke leeftijdscategorie je zit? Een (toekomstige) optie voor een badkamer op de begane grond kan erg prettig zijn. Zou je de woonkamer/keuken niet liever in één grote ruimte hebben?
ben nu halverwege de dertig, dus ik verwacht pas over een jaar of 30 naar beneden te verhuizen. Tegen die tijd zien we wel weer :)
Mijn ouders hebben een bungalow van eind jaren 70 verbouwd van bruin, groen met schrootjes naar 't eerder genoemde wit met antraciet. Gasverbruik is daarbij van circa 3000 kuub naar 1000 kuub gegaan.
Wat voor maatregelen hebben ze gedaan om die besparing te krijgen?
Niet in je huis hoeven te wonen tijdens verbouwen kan erg prettig zijn, is er geen mogelijkheid om een tijdelijke woning/stacaravan/container of iets dergelijks in de tuin te plaatsen om in te wonen?
Afhankelijk van de planning (nu nog geen zicht op) gaan we (in de winter) een vakantiehuisje huren of (kort/tijdelijk) bij familie of (in de zomer) een stacaravan in de tuin zetten.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22-04 10:31
Mithrandir schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:41:

Wat voor maatregelen hebben ze gedaan om die besparing te krijgen?
Is al weer een jaartje of acht geleden...toen keek nog niemand zo kritisch naar R'waardes...wij tenminste niet...meer als onderdeel van de verbouwing en modernisering meegenomen.

* Nieuwe aluminum kozijnen met HR++ gelaagd dubbelglas
* Dak laten isoleren buitenaf
* Vloer laten isoleren
* Volledige LTV vloerverwarming (CV staat op 45 graden), stooklijn woonkamer 24/7 19,6 en badkamer op schema
* Nieuwe CV Ketel

Ook meer glas dan voorheen door veranderingen aan ramen/muren en verwijderen open haard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mithrandir
We hebben de eerste schets van de architect vandaag binnen gekregen! :) De focus ligt in deze fase op de plattegronden en vormen, nog niet op de materialen, kleuren en details.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We laten dit de komende dagen lekker op ons in laten werken. We zijn heel enthousiast over de vorm van de uitbouw en het contact tussen het kookdeel, de woonkeuken en woonkamer. We willen nog wat meer zicht vanuit de uitbouw op de tuin; de blinde muur zit voor de speelhoek van de kinderen. Het is nog even zoeken naar de juiste plek van de tuindeuren en ramen dus.

Ik had zelf nooit bedacht om de uitbouw in zink uit te voeren. We dachten meer aan een contrasterende steen of hout(look). Dat is dus wel even wennen in dit ontwerp, maar dit vind ik ook mooi! We gaan zeker nog wat andere uitvoeringen uitproberen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mithrandir op 04-10-2023 20:05 ]

Verbouwing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mithrandir
Vandaag de tweede ronde schetsen besproken met de architect! We hadden gevraagd om een minder massieve uitbouw en meer glas aan de zijkant. We kregen 3 ontwerp richtingen.

We vonden het vooraanzicht van schets 1 en het zijaanzicht van schets 3 het mooist. Die combinatie is schets 4 geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hUSN7rafZ_qrxQzz9SeWUHLbyY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P2FskGj8791NdVV2M7Og6EEu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1zYQZJAbrGvsRLp-M2YFen39FA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i4vUHlar35WBBADRP79Pm7b4.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6Uuf8rTupMy7xIIWoBI-PBmPxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fThRc6r0i201kAdYPXexxFFZ.png?f=fotoalbum_large

Op deze manier komt het hout(-look) aan alle kanten terug, en is de uitbouw minder massief. Uit het oude ontwerp valt de 'balk' voor het huis langs weg. Deze was wel leuk maar ook onhandig in onderhoud en vermoedelijk kostbaar om te realiseren.

De grijze beplating kan worden uitgevoerd in b.v. zink of swisspearl patina gevelsteen. Beide lijken me mooi. De steen vind ik mooi omdat die iets mat is, het zink is weer leuk omdat het zo'n ander materiaal is dan het huidige huis. Daar moeten we nog maar een nachtje over slapen.

We zijn ook begonnen met een aannemer selecteren. Onze voorkeur gaat uit naar een bouwteam, waarin de aannemer al in een vroeg stadium meekijkt met de plannen van de architect en daarin ook adviserend op kan treden. Op die manier hopen we te bouwen op een manier die praktisch is en waar de aannemer ervaring mee heeft, om zo tot een goed & niet te duur resultaat te komen. Het is wel spannend om het zo te doen, want je moet de aannemer dan natuurlijk wel leren vertrouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mithrandir op 25-10-2023 21:41 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Dakrenovatie
.

In eerste instantie ging ik er van uit dat de dakpannen niet goed meer zouden zijn. Betonpannen van 50 jaar oud zullen wel aan het eind van hun levensduur zijn nietwaar? Toch ligt er geen gebroken pan op het dak en voelen ze nog wel stevig aan. Wat dat betreft is er geen noodzaak om ze snel te vervangen.

Het dakbeschot van stramit (stroplaat) is een beetje vochtig (maar nergens nat/lek/doorlekkend). De aannemer die hier vandaag was zei dat het vocht kan komen doordat de betonpannen vrij goed afsluiten met weinig ventilatie onder de pannen. Hierdoor kan het vocht wat zich onder de pannen bevindt minder makkelijk weg. Gebakken (nieuwe) pannen sluiten minder strak aan, waardoor de ventilatie beter is. Als we de pannen vervangen kunnen we direct een folie toepassen om water uit het dakbeschot te houden.

Als we van binnen 20cm houtvezel isoleren komen we op een Rc waarde van 5.5 uit, wat op zich prima is. Van buitenaf isoleren zou je direct naar Rc 7 gaan.

Voordelen van buitenaf isoleren:
+ in 1 keer 'goed' - geen koudebruggen, geen lekkages, alles modern
+ alle boeidelen etc vernieuwen omdat het dak 'hoger' wordt - voor een modernere look
+ pannen moeten er toch af
+ evt mogelijkheid om gordingen weg te halen met een zelfdragend (klap)dak
+ hogere Rc waarde
+ meer ruimte op bovenverdieping (alhoewel dit nergens problematisch is, en uberhaupt geen invloed heeft ter plaatse van de dakkapellen)

Voordelen van binnenaf isoleren:
+ boeidelen etc kunnen blijven zitten, veel minder werk
+ goedkoper (ik kan het ook grotendeels zelf)
+ geen vergunning nodig voor dit onderdeel van de verbouwing
+ isoleren met houtvezel/vlas/etc geeft grotere faseverschuiving al is de Rc waarde lager
+ onderkant dakkapel aan de achterkant kan lager komen - 106cm vs 120 cm bij isoleren buitenom

Het lijkt er tot nu toe op dat de voordelen van buitenaf isoleren weinig doorslaggevend zijn. Ik denk dat we de goedkopere & simpelere oplossing om van binnenuit te isoleren kiezen.

Verbouwing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mithrandir
Het enkelglas op mijn werkkamer maakte de hele kamer ontzettend koud. Daarom heb ik 3-laags bubbeltjes folie met grote bubbels op het raam geplakt. Het maakt ontzettend veel verschil qua temperatuur en comfort! Helaas kan ik nu niet meer naar buiten kijken. Ik ga er nog een flapje aan maken zodat ik een deel omhoog kan doen voor het uitzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AWEP4P-tkWequweRDg_H65opa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqmZyWErSB7xqgPAmNgcmygq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3h3hv_0FND5c1tjypvQpUunD04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rnju9uKjVNobjmGOxfMI0jno.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook op een paar andere kamers met enkelglas waar het uitzicht niet belangrijk is ga ik op deze manier behandelen tot we HR glas gaan plaatsen.

Het plan is om komende zomer (ws pas na de bouwvak) aan de slag te gaan. We zijn ook een paar iteraties verder met het ontwerp:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door Mithrandir op 10-11-2023 20:55 ]

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-04 15:20
Ik heb het even doorgelezen en vind het een mooi plan.
Wij hebben destijds ook deels gewoond waar verbouwd werd.

Mijn tips:
  • Denk gelijk na over het leggen van loze leidingen en werk naar boven, bijvoorbeeld leidingen voor cv/water/koeling/riool. Ik zie bijvoorbeeld dat je badkamer deels boven de keuken is, denk dus na over eventueel een douche-wtw.
  • Misschien wasbak en kookplaat omdraaien, dan kijk je (zichtlijn) niet tegen een kraan aan, dat voelt ruimtelijker. Zorg wel voor een bar van minimaal 100cm diep als je er aan kookt.
  • In de slaapkamer en werkkamer beneden, zou je misschien de ramen kunnen vervangen voor openslaande deuren of schuifpui in dezelfde sponningmaat, dan is er bouwkundig waarschijnlijk geen aanpassing nodig als er al een bovenlatei in zit.
  • Voor het dak: als je het spannend vind qua vochthuishouding, kan je ook klimaatfolie in combinatie met houtwol/glaswol gebruiken.
  • Wij hebben de kleur "urban taupe" op een aantal muren om het wit te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-04 13:10
Mithrandir schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:52:
Het enkelglas op mijn werkkamer maakte de hele kamer ontzettend koud. Daarom heb ik 3-laags bubbeltjes folie met grote bubbels op het raam geplakt. Het maakt ontzettend veel verschil qua temperatuur en comfort! Helaas kan ik nu niet meer naar buiten kijken. Ik ga er nog een flapje aan maken zodat ik een deel omhoog kan doen voor het uitzicht.
In onze keet zitten dezelfde soort ramen. Aantal ramen zijn ook voor ons nutteloos. Heb je de noppenfolie gewoon aan de buitenkant van het raam vast getapet? En heb je een linkje naar welke je gebruikt hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
ManzokuSan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:40:
[...]

In onze keet zitten dezelfde soort ramen. Aantal ramen zijn ook voor ons nutteloos. Heb je de noppenfolie gewoon aan de buitenkant van het raam vast getapet? En heb je een linkje naar welke je gebruikt hebt?
Ik heb het noppenfolie met dubbelzijdige tape (tapijttape) op het raam geplakt aan de binnenkant.

Het is deze. De breedtemaat 250cm is in verhouding het goedkoopst!

[ Voor 4% gewijzigd door Mithrandir op 11-11-2023 15:50 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Murkmans schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:09:
Ik heb het even doorgelezen en vind het een mooi plan.
Wij hebben destijds ook deels gewoond waar verbouwd werd.

Mijn tips:
  • Denk gelijk na over het leggen van loze leidingen en werk naar boven, bijvoorbeeld leidingen voor cv/water/koeling/riool. Ik zie bijvoorbeeld dat je badkamer deels boven de keuken is, denk dus na over eventueel een douche-wtw.
  • Misschien wasbak en kookplaat omdraaien, dan kijk je (zichtlijn) niet tegen een kraan aan, dat voelt ruimtelijker. Zorg wel voor een bar van minimaal 100cm diep als je er aan kookt.
  • In de slaapkamer en werkkamer beneden, zou je misschien de ramen kunnen vervangen voor openslaande deuren of schuifpui in dezelfde sponningmaat, dan is er bouwkundig waarschijnlijk geen aanpassing nodig als er al een bovenlatei in zit.
  • Voor het dak: als je het spannend vind qua vochthuishouding, kan je ook klimaatfolie in combinatie met houtwol/glaswol gebruiken.
  • Wij hebben de kleur "urban taupe" op een aantal muren om het wit te breken.
Leuke tips! Ramen groter maken beneden vind ik wel een leuk idee. Het dak gaan we met glas&houtwol doen, of misschien het hele dakbeschot vernieuwen (even afhankelijk van de staat van het dak). Urban taupe hadden we in ons vorige huis in de keuken, dat is een fijne kleur!

Heb je nog tips mbt wonen in een huis wat verbouwd wordt?

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Mithrandir schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:47:
[...]
Heb je nog tips mbt wonen in een huis wat verbouwd wordt?
Ik heb daar nog wel een tip voor, al heb ik me niet goed verdiept in hoe en in welke volgorde je wilt gaan verbouwen. Maar het is fijn om enkele kamers bewoonbaar/beslaapbaar te houden of snel te maken, al is het tijdelijke staat. Zeker als je kinderen hebt. Dus een van de kamers als woonkamer of woonkeuken, en een slaapkamer voor kinderen die ook als speelkamer dienst kan doen. Een paar plekken waar niet verbouwd wordt, geeft iedereen rust.
In verlengde daarvan (maar is elders ook al genoemd): pak niet alles tegelijk aan, maar doe zoveel mogelijk deel voor deel en rondt dat eerst af voor je een volgend project begint. Dan hou je het overzichtelijk en het is echt heel prettig als niet je hele huis op z’n kop staat.
Voor de periode dat je er niet aan ontkomt, zou ik een vakantiehuisje in de buurt zoeken of bij familie logeren (of een tent opzetten als het nog mooi weer is).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mithrandir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZHVbHxnfOXU-FeixAj3kaAUdgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7DMnr2kmLFNsfSaq2Z2Xxhw.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn begonnen! Wel iets eerder dan gepland. Het is de bedoeling dat de fundering volgende week wordt gestort. Daarna moeten we nog een poos wachten om verder te bouwen.

Direct al een paar uitdagingen te pakken. De nieuwe fundering komt op de zelfde diepte als de oude en die bleek op 1m60 te zitten. Een stuk dieper dan verwacht gehoopt. Vervolgens kwamen we de waterleiding tegen. Die loopt precies door het trace van een funderingsstrook. Als laatste bleek een deel van de bodem onvoldoende draagvermogen te hebben zodat er nog grondverbetering moet worden gedaan voordat de fundering gestort kan worden.

Vooral de waterleiding is een uitdaging, aangezien Vitens aangeeft 18 weken aanlooptijd nodig te hebben voor werkzaamheden. Ik hoop dat ze nog een gaatje hebben op korte termijn om de waterleiding om te leggen, aangezien het gat er nu toch al zit. Beetje zonde als we nu de hele fundering niet kunnen storten en het gaat over 4 maanden weer moet worden opengegraven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgKMpyY3-2XtNh8v4lvFVw2dMvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KHIrlIH0ohOBXeECT9fA3fe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPZ2mp23yx_mSVvqG50sfdyCu_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t56rYIZa8hRoE0Upi0rkgKYP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 19% gewijzigd door Mithrandir op 15-12-2023 22:00 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-04 17:39

Rzaan

Altijd zoekende

Mithrandir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:07:
undering gestort kan worden.

Vooral de waterleiding is een uitdaging, aangezien Vitens aangeeft 18 weken aanlooptijd nodig te hebben voor werkzaamheden. Ik hoop dat ze nog een gaatje hebben op korte termijn om de waterleiding om te leggen, aangezien het gat er nu toch al zit. Beetje zonde als we nu de hele fundering niet kunnen storten en het gaat over 4 maanden weer moet worden opengegraven...
Zelf (laten) doen en doorrrrrrrr?
Gewoon zeggen dat je je bedacht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Mithrandir schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:07:

Je gaat naar achter uitbouwen toch? Waar gaat die waterleiding naar toe of waar komt die vandaan? Normaliter komt de Vitens waterleiding bij de voordeur ergens binnen lijkt me?

Is het niet toevallig een eigen waterleiding die naar een kraantje/schuurtje oid in de tuin gaat?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
Gdzr schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:43:
[...]

Je gaat naar achter uitbouwen toch? Waar gaat die waterleiding naar toe of waar komt die vandaan? Normaliter komt de Vitens waterleiding bij de voordeur ergens binnen lijkt me?

Is het niet toevallig een eigen waterleiding die naar een kraantje/schuurtje oid in de tuin gaat?
nee dit is de aanvoer naar het huis toe, alle andere zaken komen wel via de voordeur maar het water aan de achterkant...

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04 17:30
Mithrandir schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:20:
Vandaag de tweede ronde schetsen besproken met de architect! We hadden gevraagd om een minder massieve uitbouw en meer glas aan de zijkant. We kregen 3 ontwerp richtingen.

We vonden het vooraanzicht van schets 1 en het zijaanzicht van schets 3 het mooist. Die combinatie is schets 4 geworden.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Op deze manier komt het hout(-look) aan alle kanten terug, en is de uitbouw minder massief. Uit het oude ontwerp valt de 'balk' voor het huis langs weg. Deze was wel leuk maar ook onhandig in onderhoud en vermoedelijk kostbaar om te realiseren.

De grijze beplating kan worden uitgevoerd in b.v. zink of swisspearl patina gevelsteen. Beide lijken me mooi. De steen vind ik mooi omdat die iets mat is, het zink is weer leuk omdat het zo'n ander materiaal is dan het huidige huis. Daar moeten we nog maar een nachtje over slapen.

We zijn ook begonnen met een aannemer selecteren. Onze voorkeur gaat uit naar een bouwteam, waarin de aannemer al in een vroeg stadium meekijkt met de plannen van de architect en daarin ook adviserend op kan treden. Op die manier hopen we te bouwen op een manier die praktisch is en waar de aannemer ervaring mee heeft, om zo tot een goed & niet te duur resultaat te komen. Het is wel spannend om het zo te doen, want je moet de aannemer dan natuurlijk wel leren vertrouwen.
Het is waarschijnlijk al te laat omdat ik zie dat de fundering al is begonnen, maar wij hebben zelf een schuine uitbouw aan de achterkant van ons huis, en die vind ik ontzettend onhandig Wij hebben het zo gekocht, maar ik zou het iemand nooit aanraden.

Misschien niet als je een ontzettend grote woning hebt waar het voor de ruimte niet uitmaakt, maar ik 'mis' constant het stuk wat ontbreekt qua ruimte. Ook in onze tuin is het qua indeling onhandig al kan ik me voorstellen dat dat met 500+ m2 tuin een stuk minder uitmaakt.

Anyway, just my 2 cents. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mithrandir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoRn4CxBrN_zPBkpmB2EE14eZfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCzMhIkN9OjCrdI7xBMFjAs0.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen beton.

De waterleiding gaat een paar centimeter door het randje van de beton maar dat zal weinig uitmaken qua sterkte.

Ik kreeg vandaag bericht van Vitens dat ze de waterleiding in de tweede helft van januari al kunnen omleggen. Dat is precies op tijd voordat er opgemetseld gaat worden 😅

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-04 15:20
@Mithrandir stond die waterleiding dan niet op de Klicmelding?
Qua tips nog, zou ik je adviseren om nu alvast wat extra sparingen te maken in je gemetselde fundering voor wachtbuizen en riool bijvoorbeeld, zodat je vanuit je kruipruimte straks niet meer hoeft te boren door je fundering heen. Nu gaat dat nog makkelijker. Ik had deze oa gebruikt. https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Voor wat betreft wonen en verbouwen: als het even kan, maak een aantal kamers zo snel mogelijk woonklaar en zorg ervoor dat je de distributieruimten (zoals een gang naar de badkamer) schoon houdt.

Wij deden het als volgt:
Eerst slapen op zolderkamer 2de verdieping,
douchen in badkamer op eerste verdieping, wonen en koken in de schuur.
Daarna één slaapkamer zoveel mogelijk afgerond, zodat we hier konden slapen.
alle andere kamers volgden later.
hier 3 van gekocht, scheelt een hoop stof in je tijdelijke woonruimten.
https://www.hbm-machines....9YC_FN2-d5XgaAsyzEALw_wcB

Plantechnisch eerst ervoor gezorgd dat alle leidingen naar zolder liepen van boven naar beneden (water, riool, ventilatie, elektra). Maak hiervoor bijvoorbeeld een account aan bij Floorplanner.com en trek hier je plattegrond over. vervolgens maak je meerdere verdiepingen aan en teken je met lijnen je riool, water, ventilatie en elektraleidingen in.

• Mithrandir
Murkmans schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:06:
@Mithrandir stond die waterleiding dan niet op de Klicmelding?
we wisten dat de waterleiding daar ergens moest lopen. Als hij 20 cm verder naar buiten had gelegen was het geen enkel probleem geweest. Helaas lag hij precies in de weg en op precies de diepte waar we moesten zijn.
Qua tips nog, zou ik je adviseren om nu alvast wat extra sparingen te maken in je gemetselde fundering voor wachtbuizen en riool bijvoorbeeld, zodat je vanuit je kruipruimte straks niet meer hoeft te boren door je fundering heen. Nu gaat dat nog makkelijker. Ik had deze oa gebruikt. https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd
Goed dat je daar aan denkt! Gaan we zeker doen voordat de vloer gelegd wordt.
Voor wat betreft wonen en verbouwen: als het even kan, maak een aantal kamers zo snel mogelijk woonklaar en zorg ervoor dat je de distributieruimten (zoals een gang naar de badkamer) schoon houdt.

Wij deden het als volgt:
Eerst slapen op zolderkamer 2de verdieping,
douchen in badkamer op eerste verdieping, wonen en koken in de schuur.
Daarna één slaapkamer zoveel mogelijk afgerond, zodat we hier konden slapen.
alle andere kamers volgden later.
hier 3 van gekocht, scheelt een hoop stof in je tijdelijke woonruimten.
https://www.hbm-machines....9YC_FN2-d5XgaAsyzEALw_wcB

Plantechnisch eerst ervoor gezorgd dat alle leidingen naar zolder liepen van boven naar beneden (water, riool, ventilatie, elektra). Maak hiervoor bijvoorbeeld een account aan bij Floorplanner.com en trek hier je plattegrond over. vervolgens maak je meerdere verdiepingen aan en teken je met lijnen je riool, water, ventilatie en elektraleidingen in.
Die ritsdeuren lijken me super handig! We moeten nog even puzzelen welke ruimtes eerst en laatst aangepakt worden, en of we toegang to een badkamer blijven houden.

[edit]
De beton ligt er in. Wel onder plastic anders werd 't wel heel nat :P

[ Voor 6% gewijzigd door Mithrandir op 21-12-2023 22:10 ]

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10

macnerd

No Apples please :-)

Je staat op het punt om een grote verbouwing te doen, dus dit is het moment om na te denken over extra stroompunten, netwerk, verlichtingsplan, loze (electra) leidingen etc. Eventueel laat je de bedrading voor nu zitten en doe je er afdekplaatjes op... het maakt wel dat je later flexibel bent, bijvoorbeeld omdat niet alleen jij, maar ook je partner regelmatig thuis gaat werken.

Als ik nog een verbouwing doe dan gebruik ik wel de 19 mm (3/4") en niet de 16 mm (5/8") electrabuizen voor loze leidingen... Daar kan ook gewoon een UTP-kabel door (inclusief stekker) :+
En met platte UTP-kabels (bv deze: https://www.allekabels.nl...tp-kabel-cat-5e-plat.html) kun je er ook 2 in doen.

MacNerd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mithrandir
Hoog tijd voor een update!
Mithrandir schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:57:
Ik kreeg vandaag bericht van Vitens dat ze de waterleiding in de tweede helft van januari al kunnen omleggen. Dat is precies op tijd voordat er opgemetseld gaat worden 😅
Helaas wist Vitens in januari niets meer van deze belofte, dus week 17 blijft gewoon staan 8)7 Nouja, we hebben geen deadline. De bouw beingt pas echt na de bouwvak.

Om tijdens de koude periode in januari geen ongelukken met de waterleiding te krijgen heb ik een warmtesnoer om de verwarming heengelegd en 'm ingepakt in stro.

Spouwmuurisolatie
Twee weken geleden is een bedrijf geweest om onze spouw te vullen met Knauf Supafil. Dat ging de hele dag goed tot er op het eind van de dag nog even snel een paar collega's kwamen 'helpen'. Helaas werkten die niet volgens protocol (lukraak gaatjes vullen ipv netjes rij-voor-rij naar boven, pomp niet goed afgesteld... }:O) Ik heb later contact opgenomen en ze hebben de muur die niet goed was gedaan opnieuw gevuld. :O

Het resultaat? Volgens mindergas.nl zijn we van een verbruik van 1.1m3 gas per graaddag naar 0.85 gegaan, wat een besparing van 25% zou zijn :o (gezien de korte meetperiode lijkt dit getal me te hoog, maar het is in elk geval een flinke besparing!)

Energiepunt in Apeldoorn
Een buurman wees me op het energiepunt in Apeldoorn waar een heleboel isolatie, ventilatie en verwarmings-opstellingen staan en waar je advies kan krijgen over deze onderwerpen. Ik ben daar vandaag naartoe geweest en heb een gigantische hoeveelheid (onafhankelijk!) advies gekregen. Echt een aanrader O+ !

Een paar dingen die ik heb opgestoken vandaag (en ik ben minstens zoveel vergeten):
  • Kies geen te zware warmtepomp, aangezien pendelen de moord is voor het apparaat. Daarnaast kosten ze ook meer (aanschaf) en gebruiken ze meer stroom (verbruik).
  • Ruimtes die je alleen incidenteel verwarmt (slaapkamers, badkamer?) kun je ook op een andere manier verwarmen als dat nodig is (airco / infrarood paneel / straalkacheltje)
  • Zorg voor korte vloerverwarmingsleidingen (80 of nog liever 60 meter per groep ipv 120m) zodat je voldoende vermogen hebt
  • Als je wilt verwarmen & koelen met vloerverwarming, kies dan een verdeler van kunststof of RVS (met isolatie). Zorg dat de pomp & menginstallatie er af kan als je eerst nog op CV verwarmt
  • Zorg voor dikke aan- en afvoerleidingen voor de verwarming zodat er voldoende vermogen op lage temperatuur is
  • Er is nog vrij weinig bekend over de lange termijn kwaliteit van 'ecologische' isolatiematerialen zoals vlas en houtvezel, zeker in combinatie met verschillende (klimaat)folies. Wees voorzichtig en laat het bouwfysisch doorrekenen met een dynamische methode bij b.v. Pro Clima in Duitsland.
  • Kies bij dubbelglas voor hr++ met een extra folie, waardoor de R waarde naar 1 gaat ipv 1.1
  • Kies voor nieuwe hoge raampartijen bij bv. de eettafel voor hr+++ glas, dat is comfortabeler als je er voor zit
  • BENG glas isoleert beter dan mijn muren (R 0.4 vs 0.55 / lambda 2,5 vs 1.8)
  • check bij het kopen van BENG glas of het nieuwe soort is, dat heeft geen 'blokjes' in de hoeken
  • Kies voor plastic spacers in de HR++ ruiten, aluminium spacers geven koudebrug
  • type-D ventilatie: Balansventilatie is vrij lastig om achteraf in een huis te bouwen.
  • type-D ventilatie: Het is zeer belangrijk om de luchtsnelheid van de lucht inlaat niet te hoog te laten worden, en ook plaatsing kan veel comfort verschil maken
  • type-D ventilatie: Een afzuigkap met afzuiging naar buiten + balansventilatie mist inlaat voor afzuigkap. Je moet dan eigenlijk een raam openzetten voor luchtaanvoer. Recirculatie kap kan ook maar heeft nadelen (vocht en fijnstof worden minder effectief afgevoerd).
  • type-C ventilatie: je kunt kiezen voor meerdere afzuigers verspreid door het huis waardoor buizen kort blijven en het systeem eenvoudig & goedkoop vraaggestuurd per ruimte kan worden.
  • type-C ventilatie: kies zelfregelende ventilatieroosters zodat er minder tocht ontstaat. Controleer dat deze ook zijn geleverd & geinstalleerd.
  • Het is mogelijk dat de buitenste laag op de stramiet dakbedekking niet dampopen is. Helaas is dit niet te controleren (?). Als dit inderdaad niet dampopen is, zijn langetermijn rot problemen een groot risico

[ Voor 3% gewijzigd door Mithrandir op 28-02-2024 22:35 ]

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
macnerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 02:49:
Je staat op het punt om een grote verbouwing te doen, dus dit is het moment om na te denken over extra stroompunten, netwerk, verlichtingsplan, loze (electra) leidingen etc. Eventueel laat je de bedrading voor nu zitten en doe je er afdekplaatjes op... het maakt wel dat je later flexibel bent, bijvoorbeeld omdat niet alleen jij, maar ook je partner regelmatig thuis gaat werken.

Als ik nog een verbouwing doe dan gebruik ik wel de 19 mm (3/4") en niet de 16 mm (5/8") electrabuizen voor loze leidingen... Daar kan ook gewoon een UTP-kabel door (inclusief stekker) :+
En met platte UTP-kabels (bv deze: https://www.allekabels.nl...tp-kabel-cat-5e-plat.html) kun je er ook 2 in doen.
Goed idee! We moeten binnenkort echt aan de slag met de plannen voor het interieur, en een stroom & voorzieningenplan is daar onderdeel van.

Verbouwing

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24
Ja, het energiepunt is een mooie opstelling. Daar krijg je een goed idee van de mogelijkheden en grootte van machines. Hun tips kloppen in theorie wel, maar de praktijk in elk huis is variërend en bespreek dat vooral met de installateur.
Soms hebben ze informatieavonden, je zou ze kunnen vragen naar slides over warmtepomp. Mijn conclusie over warmtepomp was: het heeft nog veel haken en ogen om het nu al snel aan te schaffen. Nog even verder met de CV en concentreren op zo goed mogelijke isolatie.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10

macnerd

No Apples please :-)

Mithrandir schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Goed idee! We moeten binnenkort echt aan de slag met de plannen voor het interieur, en een stroom & voorzieningenplan is daar onderdeel van.
Een andere tip: maak foto's en meet eventueel dingen op zodat je weet hoe en waar loze buizen lopen. Nog mooier: zet het ook op papier en doe het bij de papieren van je huis.

MacNerd

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-01 10:52
Refrag schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:46:
Mijn conclusie over warmtepomp was: het heeft nog veel haken en ogen om het nu al snel aan te schaffen. Nog even verder met de CV en concentreren op zo goed mogelijke isolatie.
Zelf ook bezig de afweging te maken dus benieuwd naar wat voor jullie de belangrijke haken en ogen zijn.

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24
Emma1986 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:26:
[...]
Zelf ook bezig de afweging te maken dus benieuwd naar wat voor jullie de belangrijke haken en ogen zijn.
De verschillende koudemiddelen zijn in ontwikkeling en moeten ook nog goedgekeurd worden. De één is niet meer toegestaan, de ander is brandgevaarlijk of voldoet niet aan milieu-eisen. Weet het ook niet meer maar zoek eens op de voor-en nadelen van R410A, R32, R290.
Zo zijn ook de warmtepompen zelf ook nog in ontwikkeling en worden steeds efficiënter. Nieuwer model kan stukken beter presteren bij lage temperaturen (daar draait het natuurlijk om).

In mijn situatie is een buitenunit echt niet wenselijk. Kan geen acceptabele plek vinden en vind die dingen erg lelijk. Er zijn ook geïntegreerde units die in zijn geheel binnen geplaatst kunnen worden met kanalen voor het aanzuigen.

Als laatst heb ik geen obsessie met gasloos te gaan, wil vooral mijn energierekening omlaag krijgen.
-edit- Oja, denk ook om je warmwater voorziening. Buffervat ter vervangen van CV kan ook nodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Refrag op 29-02-2024 14:10 ]

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-01 10:52
Refrag schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:44:
[...]

De verschillende koudemiddelen zijn in ontwikkeling en moeten ook nog goedgekeurd worden. De één is niet meer toegestaan, de ander is brandgevaarlijk of voldoet niet aan milieu-eisen. Weet het ook niet meer maar zoek eens op de voor-en nadelen van R410A, R32, R290.
Zo zijn ook de warmtepompen zelf ook nog in ontwikkeling en worden steeds efficiënter. Nieuwer model kan stukken beter presteren bij lage temperaturen (daar draait het natuurlijk om).

In mijn situatie is een buitenunit echt niet wenselijk. Kan geen acceptabele plek vinden en vind die dingen erg lelijk. Er zijn ook geïntegreerde units die in zijn geheel binnen geplaatst kunnen worden met kanalen voor het aanzuigen.

Als laatst heb ik geen obsessie met gasloos te gaan, wil vooral mijn energierekening omlaag krijgen.
-edit- Oja, denk ook om je warmwater voorziening. Buffervat ter vervangen van CV kan ook nodig zijn.
Bedankt, ik zoek eens op die termen!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Refrag schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:44:
[...]
buffervat ter vervangen van CV kan ook nodig zijn.
Warmtepompboiler bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPZqt8O7CGYXsYTFDVchUAJouMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKAoAttDY4EFbxnyXD5XMM8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Hoera er wordt gestart met het afmaken van de fundering! Dan kan het gat voor het grootste deel dicht.

Gelukkig ligt de waterleiding buiten de fundering dus het waterleidingbedrijf hoeft ook niet meer te komen. Dat scheelt een hoop gedoe.

Daarnaast de eerste raming voor alles wat we willen gekregen van de aannemer en die viel flink hoger uit dan verwacht. Gelukkig zitten er nog veel posten in die we niet (direct) doen, in goedkoper materiaal kunnen uitvoeren of zelf doen. Denk aan 1 dakkapel ipv 2, zelf gipsen, isoleren en afwerken, niet het hele huis stuccen, 1 badkamer boven uitstellen, cementvezelplaat ipv zink, ...

[ Voor 23% gewijzigd door Mithrandir op 21-03-2024 21:37 ]

Verbouwing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mithrandir
De metser is vandaag begonnen met blokken zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyZpHj0YbikbeYsQGDQp4F07bxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfgxiTAXbuXMepjLQ65ulJ0S.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de rechter kant zie je een in het werk gestorte latei die de nieuwe fundering laat aansluiten bij de kelder

[ Voor 12% gewijzigd door Mithrandir op 28-03-2024 19:54 ]

Verbouwing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mithrandir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjGgb9QtRJ1SRggX9J_fdCS9sdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSpiHhYsctCet6eGrw5YzwqP.jpg?f=fotoalbum_large

Na het aanvullen van de kruipruimte is het een heel ander gezicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3Cfci-Zyj7N1y-7LW9qItjqpWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vmj0OLwFmPiMJ2mQhaFSLcDk.jpg?f=fotoalbum_large

Ook begonnen met proef draaien met OpenAir :)

[ Voor 54% gewijzigd door Mithrandir op 07-04-2024 19:02 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:11

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Mithrandir schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:00:
[Afbeelding]

Na het aanvullen van de kruipruimte is het een heel ander gezicht.

[Afbeelding]

Ook begonnen met proef draaien met OpenAir :)
Is zo een ducco makkelijk te installeren? Zelf gedaan?

En hoeveel herrie maakt die als die aanstaat?

Ziet er op YouTube best gaaf uit hahha. En makkelijke installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Mithrandir Mbt die ventilatiebox, zou ik toch proberen de flexibele afvoer te vervangen door starre buis, je verliest hier nogal wat flow. Ik heb op mijn eigen zolder de box gewoon onder de afvoer gehangen, zit behalve een koppelstuk niks meer tussen :)

Die schuine buis aan de rechterkant heb je aangesloten met een demper, zo heb ik dat hier ook gedaan. Buis links moet nog demper tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Aight! schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:53:
[...]
Is zo een ducco makkelijk te installeren? Zelf gedaan? [...]
Die dingen zijn super makkelijk zelf te doen. Zeker als je er zo goed bij kan als hier.
Stil is deze variant die is afgebeeld ook zeker. Hangt hier aan de muur aangrenzend aan de slaapkamer en ik hoor hem alleen als die op volle toeren staat, (betreft een hout+gips muur met wat steenwol erin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
Aight! schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:53:
[...]

Is zo een ducco makkelijk te installeren? Zelf gedaan?

En hoeveel herrie maakt die als die aanstaat?

Ziet er op YouTube best gaaf uit hahha. En makkelijke installatie.
Super makkelijk, maar kost beetje tijd om alles netjes te doen.
_JGC_ schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:00:
@Mithrandir Mbt die ventilatiebox, zou ik toch proberen de flexibele afvoer te vervangen door starre buis, je verliest hier nogal wat flow. Ik heb op mijn eigen zolder de box gewoon onder de afvoer gehangen, zit behalve een koppelstuk niks meer tussen :)

Die schuine buis aan de rechterkant heb je aangesloten met een demper, zo heb ik dat hier ook gedaan. Buis links moet nog demper tussen.
De locatie precies onder de doorvoer kwam erg rot uit met het trapgat maar ben het eigenlijk wel met je eens...

De flexibele buis is een tijdelijke oplossing omdat de lokale bouwmarkt geen starre buis had. Ook ben ik er achter gekomen dat de box 90* gedraaid opgehangen kan worden, dat scheelt weer een bocht.

Verbouwing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mithrandir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-vX-hZOxCxTR9JoLEjmSbiJelE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hESeyWjFTUDeWdpONaekSzO1.jpg?f=fotoalbum_large

De vloer ligt klaar voor beton. Dit weekend gaan we een kraantje huren en lekker alles dicht gooien.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Doen ze dit standaard? De fundering rondom isoleren. En wat is dat zwarte spul?

Ik zie het pp veel verschillende manieren. Soms die piepschuim mallen die ze volstorten, soms gewoon met die witte blokken of beton zonder isolatie, en dit ook weer een variant.

Wat is nu het best?

Ziet er goed uit overigens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mithrandir
pentaw1nz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:31:
Doen ze dit standaard? De fundering rondom isoleren. En wat is dat zwarte spul?

Ik zie het pp veel verschillende manieren. Soms die piepschuim mallen die ze volstorten, soms gewoon met die witte blokken of beton zonder isolatie, en dit ook weer een variant.

Wat is nu het best?

Ziet er goed uit overigens
Fundering buitenom isoleren is vrij standaard, hoeft niet per se zo diep als nu is gedaan (150cm). Het zwarte spul is een rubber om vocht tegen te houden.

Welke oplossing het "beste" is weet ik niet, zal ook te maken hebben met wat de aannemer vaker heeft gebruikt en de eigenschappen van de materialen (piepschuim mallen lijkt me lastiger bij ons wegens de schuine hoek).

Verbouwing

Pagina: 1 2 3 4 Laatste