Verbouwing jaren 80 woning

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:05

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Eind vorig jaar hebben wij een vrijstaande jaren '80 woning gekocht.
Rond de 225 M2.
Redelijk rechttoe-rechtaan woning. BG, 2de etage en zolderetage.
Zadeldak met aan één zijde een afvlakking, een wolfseind.

Het huis heeft al vloerverwarming en dubbel glas, maar alles van de 1ste generatie en is dus nodig aan vervanging toe.
Verder willen we het huis zoveel mogelijk anno Nu maken.
Veel isolatie, zonnepanelen, uitbouw beneden, warmtepomp, warmterugwinning ventilatie, electra aanpassen, nieuwe keuken, dakkapel, nieuwe badkamer, nieuwe kozijnen en nog veel meer.
Gaat ons veel geld kosten en daar lig ik soms wel 's van wakker.
Maar niet doen vind ik ook geen optie.
Ook al zullen we de meeste verduurzaamheids-investeringen waarschijnlijk nooit met besparingen terugverdienen.

Inmiddels worden de plannen wat concreter:
Asbest verwijderen, schoorsteen slopen en dakkapel plaatsen.
Ik wacht nog op wat uitkomsten van offertes, en dan zal ik in dit topic onze belevenissen plaatsen.
Niet dat onze verbouwing zó anders is als bij andere mensen, maar misschien is het iets uitgebreider.

Ik hoop 2 dingen te bereiken:
- Veel zinvolle input
- Inzicht te geven aan anderen wat er op je af komt en wat er allemaal goed én fout kan gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Rzaan op 22-08-2024 19:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:27

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De grootste vraag is imo of je er gaat wonen wanneer je een grondige/totaal renovatie gaat doen.

Want dat is imo alles behalve aan te raden.

De Nederbelg !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hou er rekening mee dat alle offertes een 1,5 tot 2x zo hoog zijn dan normaal, als je al bedrijven kunt vinden die uberhaubt reageren of tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jellabie schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:19:
De grootste vraag is imo of je er gaat wonen wanneer je een grondige/totaal renovatie gaat doen.

Want dat is imo alles behalve aan te raden.
Ja, we gaan er wonen terwijl ze aan het verbouwen zijn.
We beginnen in de nok en de zolder.
Daar leggen we wel alvast alles neer (electra, buizen voor WTW. Airco en WP e.d.) en dan werken we zo naar beneden.
Het zal voor veel overlast zorgen, maar daar komen we wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Navi schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:46:
Hou er rekening mee dat alle offertes een 1,5 tot 2x zo hoog zijn dan normaal, als je al bedrijven kunt vinden die uberhaubt reageren of tijd hebben.
Dat heb ik al gemerkt.
Dakkapellen duurt maanden. We hebben er nu waarschijnlijk eentje die over 8 weken kan leveren.
Maar het duurt wel een maand voor je een offerte, bezoek en definitieve offerte krijgt.
Maar 6 tot 8 maanden is ook geen uitzondering.

We zijn ook van plan om dit jaar al een groot deel te doen en dan volgend jaar weer door.
Klinkt als oncomfortabel, maar voor ons maakt het niet per se heel veel uit.
Wij kunnen ons daar wel naar schikken.
Voor de zekerheid heb ik onze andere woning (appartement 150 km hiervandaan) nog aangehouden.
En mijn moeder (die 500 meter van onze nieuwe woning woont) zal vaak de klos zijn met slapen, douchen en eten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Is er een reden om het asbest te verwijderen? Mijn huis heeft ook asbest in het dak en voor de aankoopkeuring heb ik gesproken met de inspecteur en die zei dat het dak en het asbest eronder er prima uitzag en dat dat spul vrijwel onverwoestbaar is dus vooral niet aanzitten als het niet nodig is, naast dat verwijderen best prijzig is. Ons huis is daarna van binnenuit geïsoleerd dus die asbest is nog een laag extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:13:
Is er een reden om het asbest te verwijderen? Mijn huis heeft ook asbest in het dak en voor de aankoopkeuring heb ik gesproken met de inspecteur en die zei dat het dak en het asbest eronder er prima uitzag en dat dat spul vrijwel onverwoestbaar is dus vooral niet aanzitten als het niet nodig is, naast dat verwijderen best prijzig is. Ons huis is daarna van binnenuit geïsoleerd dus die asbest is nog een laag extra.
Je kunt soms inderdaad dingen beter laten zitten.

Het zit op een aantal plekken: In de schoorsteen op het dak, zolder en 2de verdieping.
In 2 tegelwandjes achter fonteintjes.
In zeil op de zolder waar een sportles-ruimte komt.

Ik wil daar geen asbest, want dan kan je nooit iets doen.
Je kan niet boren, niet verbouwen, hoe klein ook.
De schoorsteen wil ik ook weg omdat hij a. in de weg zit voor een dakkapel, en b. ik wil de open haard die beneden staat weghebben.
En die kun je waarschijnlijk alleen maar wegbreken als je het erboven liggende gewicht eerst weggehaald wordt.

Daarnaast denk ik ook dat - mochten we het huis ooit verkopen - de minderopbrengst door asbest groter is, dan de post 'asbest verwijderen' nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-04 13:05
Ik ben al een tijdje bezig met het verbouwen van mijn jaren 70 woning. Deze is sinds 2 jaar volledig geïsoleerd en alle kozijnen zijn vervangen voor hr++ of HR+++ glas. Er komt nog een grondige verbouwing aan op de beneden verdieping. En daarna zou het zo moeten zijn dat we eindelijk van het gas af kunnen. Maar we moeten eerst nog maar eens wat bij elkaar sparen, onder tussen kijken we naar aanbiedingen en schaffen alvast wat aan. Ik geloof er niet meer in dat het leven volgend jaar weer op het niveau van 2021 gaat zitten, maar kan het ook fout hebben (dat hoop ik dan maar)

Ik heb alles in stukjes gedaan. Simpel weg omdat het budget er niet altijd was. Ook heb ik niet gekeken of ik ooit wat terug zou gaan verdienen. Het zijn allemaal verhalen die kant nog wal raken. Maar ik zit nu voor 125 euro per maand aan gas en elektra en die zogenaamde doom denkers hebben nu een rekening van 400 euro per maand. (mag je het zelf gaan uitrekenen). Ik ben voor mezelf altijd uitgegaan om mijn maand lasten naar beneden te brengen (liefst 0, maar dat gaat niet lukken).
Maar doe vooral waar je jezelf en of partner gelukkig bij voelt en pas gewoon goed op je budget en laat jezelf niet gek maken. In ieder geval succes met je aankomende verbouwingen en maak er een paleisje van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@edgar72
Je hebt gelijk.

Ik verduurzaam voor mijn eigen portemonnee, maar ook omdat ik van mening ben dat het de juiste weg is.
Niet dat ik erg recht in de leer ben, want ik vlieg nog, en ik maak ons huis ook groter.
Maar ik schipper ergens tussen 'proberen goed te doen' en 'een zo'n fijn mogelijk leven hebben'.

Het geld is een groot probleem.
Maar nog een groter probleem is de tijd.
Dat het niet lukt om mensen te vinden of dat ze pas over een jaar kunnen.
Een beetje lekker plannen is er niet bij.

Als ik vragen mag, in welke regio staat jullie huis?
Ons huis staat in de Kempen, in Brabant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vandaag de definitieve offerte gekregen voor een dakkapel.
Geen idee wat die dingen 3 jaar geleden kosten, maar ik ben er nu een smak geld voor kwijt.
Het is wel een flinke.
10.30 breed.
10 ramen, waarvan 5 draaikiepramen met hr++
1.75 hoog. (meestal wordt 1.50 genomen)
Keralit randen en zijkanten.
Kleur antraciet. Binnen wit.
5 horren in antraciet.

Plaatsing over 8 weken.
Die kosten zitten erbij.

Net iets meer dan € 19.000.
Ik heb nog net geld over om zo bij Kruidvat Valdisper te gaan halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• takamaru
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-04-2024
19.000 voor een dakkapel van 10 meter breed klinkt voor mij (jammergenoeg) niet heel vreemd.
Wij krijgen over een week de sleutel van een jaren 70 hoekwoning. Maar dit is inderdaad ook waar wij tegenaan lopen. Ik heb, na zo'n 20 pogingen slechts 1 offerte binnen voor slechts een klein deel van alles wat we aan willen pakken. En deze kwam zo'n 2,5 keer hoger uit dan verwacht. Dat is deels mijn beperkte kennis waar ik e.e.a. naief genoeg gebaseerd had op informatie van het internet.

Vanwege een (best behoorlijk ruim) bouwdepot zitten wij helaas toch vast aan bepaalde deelbudgetten en kunnen we niet zomaar schuiven om toch iets gedaan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mooi project! Wij zijn iets vergelijkbaars aan het doen met een jaren 80 woning die in/op een oude tabaksschuur is gebouwd. Daar zijn we net met de vergunningen klaar voor de uitwendige isolatie, binnen hebben we al de vloerverwarming, vloeren, benedenbadkamer en keuken aangepakt. Na de isolatie gaan we de bovenverdieping aanpakken en WTW installeren, daarna een aardwarmtepomp en dan alles afwerken (nieuwe binnenkozijnen en deuren en stucwerk)

Maar ja, alleen al de buitenisolatie (dak en gevel), Keralitdelen, nieuwe kozijnen met triple glas en 55 zonnepanelen komen al op 160k+, mét hergebruik van de bestaande dakpannen :')

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 29-04-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Klinkt als een verbouwing van zomaar 2 ton. Daar komt een aannemer nog wel voor kijken. Denk dat er weinig zijn die dit jaar nog kunnen gaan beginnen.

Er blijven wonen tijdens zo'n grote verbouwing lijkt me een serieuze uitdaging. Als zit onder het stof, je spullen staan altijd in de weg en er omheen werken kost alleen maar extra tijd en geld. Daarnaast heeft het ook een hoop stress dat een ander jouw leefritme bepaalt.

Zijn er ook kinderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-04 13:05
Rzaan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:56:
@edgar72
Je hebt gelijk.

Ik verduurzaam voor mijn eigen portemonnee, maar ook omdat ik van mening ben dat het de juiste weg is.
Niet dat ik erg recht in de leer ben, want ik vlieg nog, en ik maak ons huis ook groter.
Maar ik schipper ergens tussen 'proberen goed te doen' en 'een zo'n fijn mogelijk leven hebben'.

Het geld is een groot probleem.
Maar nog een groter probleem is de tijd.
Dat het niet lukt om mensen te vinden of dat ze pas over een jaar kunnen.
Een beetje lekker plannen is er niet bij.

Als ik vragen mag, in welke regio staat jullie huis?
Ons huis staat in de Kempen, in Brabant.
Mijn huis staat in noord Holland, west friesland. Inderdaad we schipperen en proberen goed te doen. Tijd, tja... ik ben 50 en nog al 15 jaar bezig met mijn huis. Geld gaat altijd te langzaam, maar heb geduld. En ook ik heb altijd grootse plannen, maar mijn betere helft wil ook nog eens van het leven genieten. Dus tja.. schipperen vooral. Maar ik probeer nu ook een hoop zelf te doen. Zij het met advies, raad en hulp van vrienden. Toch 5 jaar geleden zelf mijn hele cv instalatie zelf aangelegd. Het leek veel, het was veel, maar een hoop geleerd en nu tevreden met wat ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
takamaru schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:53:
Wij krijgen over een week de sleutel van een jaren 70 hoekwoning. Maar dit is inderdaad ook waar wij tegenaan lopen. Ik heb, na zo'n 20 pogingen slechts 1 offerte binnen voor slechts een klein deel van alles wat we aan willen pakken. En deze kwam zo'n 2,5 keer hoger uit dan verwacht. Dat is deels mijn beperkte kennis waar ik e.e.a. naief genoeg gebaseerd had op informatie van het internet.
Voor wat betreft het antwoorden op offertes valt het vooralsnog mee.
Ik heb offertes aangevraagd voor dakkapellen: 3 bedrijven - 3 offertes. Lagen dicht bij elkaar, maar de leveringstijden niet.

Asbestsanering: 10 bedrijven - iets van 8 offertes. 2 wilden komen kijken. De andere offertes lagen ver uit elkaar, maar zat ook veel onduidelijkheid bij.

Dakreparatie: 12 bedrijven - 11 antwoorden. Slechts 2 offertes. Sommigen kwamen ook met 'ja, bel maar een week vantevoren. Komt goed'. Tuurlijk joh, behalve dan natuurlijk net die week dat ik bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:58:
Mooi project! Wij zijn iets vergelijkbaars aan het doen met een jaren 80 woning die in/op een oude tabaksschuur is gebouwd. Daar zijn we net met de vergunningen klaar voor de uitwendige isolatie, binnen hebben we al de vloerverwarming, vloeren, benedenbadkamer en keuken aangepakt. Na de isolatie gaan we de bovenverdieping aanpakken en WTW installeren, daarna een aardwarmtepomp en dan alles afwerken (nieuwe binnenkozijnen en deuren en stucwerk)

Maar ja, alleen al de buitenisolatie (dak en gevel), Keralitdelen, nieuwe kozijnen met triple glas en 55 zonnepanelen komen al op 160k+, mét hergebruik van de bestaande dakpannen :')
Lijkt veel op de onze.
Buitenisolatie (dak en gevel), kun je dat wat toelichten? Moet ik denken aan een schil?
Ik weet ook niet hoeveel ramen je hebt.
En 55 zonnepanelen kan ik denk ik niet kwijt.

Ik ben van plan om de ramen uit Polen te laten komen. Schijnt een slok op een borrel te schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 08:47
Waar meesten tegen aanlopen vooral nu is aanlooptijden a offerte,b kosten c.tijd Zeker grote dingen die al langdurig in de bouw zitten kunnen aardig oplopen.

Je mag al blij zijn als je al een bedrijf en mag je hopen dat hij de prijs vast zet voor als hij pas plek heeft bijvoorbeeld december. Hou rekening mee dat niet ieder bedrijf nu materiaal kan/wil inkopen voor klussen eind dit jaar met eventuele prijsstijging.

Als ik tip mag geven doe het in fases mits je het laat uitbesteden en pak als je er toch in gaat wonen de dingen aan waar je nu al aan ergert mits binnen de mogelijkheden.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
eLScha schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:59:
Klinkt als een verbouwing van zomaar 2 ton. Daar komt een aannemer nog wel voor kijken. Denk dat er weinig zijn die dit jaar nog kunnen gaan beginnen.

Er blijven wonen tijdens zo'n grote verbouwing lijkt me een serieuze uitdaging. Als zit onder het stof, je spullen staan altijd in de weg en er omheen werken kost alleen maar extra tijd en geld. Daarnaast heeft het ook een hoop stress dat een ander jouw leefritme bepaalt.

Zijn er ook kinderen?
Er zijn geen kinderen.

Wij zelf zijn erg low-maintenance.
Ook met ons werk kunnen we veel kanten op.
Zolang er maar een ruimte is waar mijn vrouw kan lesgeven, is het goed.
Qua meubels hebben we nog vooral ouwe meuk. Bij een eerdere verhuizing is er al veel naar de stort gegaan.
Goede meubels kunnen in de dubbele garage zo lang.
En een deel gaat in de verkoop omdat we een ander interieur willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:14:
[...]

Lijkt veel op de onze.
Buitenisolatie (dak en gevel), kun je dat wat toelichten? Moet ik denken aan een schil?
Ik weet ook niet hoeveel ramen je hebt.
En 55 zonnepanelen kan ik denk ik niet kwijt.

Ik ben van plan om de ramen uit Polen te laten komen. Schijnt een slok op een borrel te schelen.
Dakpanner eraf, panlatten eraf, isolatie erop en de boel weer opbouwen. Op de gevel hebben we potdeksels, die eraf, isolatielaag erop en Keralit potdeksels erop. Kozijnen zijn er dertien waarvan vier grote (2.20x2.20), custom voordeur (allemaal van de lokale timmerfabriek) en diverse Velux dakramen (vijf normale en een 3in1)

In jullie geval zou je hetzelfde kunnen doen, maar dan vervang je de Keralit door steenstrips.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 29-04-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Offens1490 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:16:
Waar meesten tegen aanlopen vooral nu is aanlooptijden a offerte,b kosten c.tijd Zeker grote dingen die al langdurig in de bouw zitten kunnen aardig oplopen.

Je mag al blij zijn als je al een bedrijf en mag je hopen dat hij de prijs vast zet voor als hij pas plek heeft bijvoorbeeld december. Hou rekening mee dat niet ieder bedrijf nu materiaal kan/wil inkopen voor klussen eind dit jaar met eventuele prijsstijging.

Als ik tip mag geven doe het in fases mits je het laat uitbesteden en pak als je er toch in gaat wonen de dingen aan waar je nu al aan ergert mits binnen de mogelijkheden.
Dank voor de tip.
Ons plan is om van boven naar beneden te gaan werken.
Deels uit praktische overwegingen (om bijvoorbeeld de open haard in de woonkamer te slopen, moeten we eerst op de bovenliggende verdiepingen de schoorsteenpijp slopen)
Maar ook zodat we daar kunnen gaan wonen als het beneden te erg wordt.

De problematiek van de aannemers is enorm.
Ik had er natuurlijk al veel over gelezen, maar in de praktijk lijkt het nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:20:
[...]

Op de gevel hebben we potdeksels, die eraf, isolatielaag erop en Keralit potdeksels erop.
Hoe dik is die isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:26:
[...]

Hoe dik is die isolatie?
Op de gevel 18.5 cm ofzo, 24-26 inclusief regelwerk. Rc5 tegen een bestaande spouwmuur, dus uiteindelijk flink geïsoleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 29-04-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:29:
[...]

Op de gevel 18.5 cm ofzo, 24-26 inclusief regelwerk. Rc5 tegen een bestaande spouwmuur, dus uiteindelijk flink geïsoleerd.
Dat is wel heftig, ja.
Ik ga hier nog 's kijken, wat ik aan de gevel kan doen.
Zal niet veel meer worden dan isolatie in de spouw, vrees ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:36
Ik had natuurlijk in het keukentopic (en schoorsteenvraag) al gezien wat je plannen zo’n beetje zijn. Als je er echt buikpijn van krijgt (wat ik me goed kan voorstellen bij zo’n project), werk dan op basis van prioriteit. Als je van boven naar beneden werkt, zijn je mooie keuken en woonkamer als laatste aan de beurt. Terwijl je daar waarschijnlijk meeste waarde aan hecht. Zo komt dat onder enorme druk te staan.
Dus maak liever een volgorde op basis van wat nu moet en/of later niet meer goed kan (schoorsteen beneden eruit, herindeling, keuken en vloer, zolder geschikt maken voor les) en doe de rest later of alleen als je er nu nog wat geld voor hebt. Wat financieel dan niet kan, doet nog even geen zeer.
Het is helemaal niet erg om over 2-3 jaar pas de uitbouw te doen of de kozijnen te vervangen. Of om dan pas de schoorsteen boven te verwijderen. Laat daar nu goed naar kijken en wat niet hoeft, hoeft in ieder geval niet nu.
Zo’n ’Duitse’ manier van bouwen (stapje voor stapje ipv alles in een keer klaar) geeft rust in je hoofd en in je portemonnee. Heel veel succes en ik blijf het topic met belangstelling volgen. Ben erg benieuwd hoe het gaat worden.

Overigens lijkt 19K voor dakkapel wel veel, maar vergeleken met mijn aanvraag voor een dakkapel van 3 m a 7900 is het niet absurd veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 29-04-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:40:

Overigens lijkt 19K voor dakkapel wel veel, maar vergeleken met mijn aanvraag voor een dakkapel van 3 m a 7900 is het niet absurd veel.
Ik schrik er gewoon van als ik het zwart op wit zie staan.
Had gehoopt op zo'n € 15.000 uit te komen, maar helaas.
Dan komt er nog zeker € 10.000 bij voor asbest verwijderen en de restanten van de schoorsteen te slopen.
Dan nog € 500 voor dakreparatie en hoppa. Zomaar meer dan € 30.000 kwijt.

Ik ga zeker de stap voor stap doen, maar voor mijn gemoedsrust doe ik het liefste eerst alle ruwe dingen, en dan langzaam naar de afwerking waar ik voor het gemak ook even de keuken en de badkamer onder schaar.

Ik heb nog niet zoveel foto's om te laten zien, da's wel jammer voor dit topic.
Komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 08:47
Toke_gt terecht opmerkt is prioriteiten stellen en natuurlijk een vooruitzicht en voldoening. Bedenk wel boven kan altijd nog en je vrouw wilt ook familie en vrienden over de vloer.

Dus eigenlijk vooral de plekken aanpakken waar je 90% vertoeft ow en niet vergeten bezoek ontvang je niet op de slaapkamer Just saying :p

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Offens1490 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:16:
Dus eigenlijk vooral de plekken aanpakken waar je 90% vertoeft ow en niet vergeten bezoek ontvang je niet op de slaapkamer Just saying :p
Dan ken je ons nog niet! :)

De slaapkamers komen inderdaad pas later.
Maar op de zolder moet mijn vrouw les geven, en daar moet alles voor wijken.
Als de keuze is 3 maanden niet kunnen koken of 2 weken geen les geven, eten we 3 maanden lang Chinees, Sushi, Pizza en patat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist de offerte goedgekeurd voor een dakkapel.

Ik had aan 3 bedrijven een offerte gevraagd, en qua prijs lagen ze niet mijlenver uit elkaar.
Wel was er verschil in inzicht in de offerte.
Ook verschillen in de extra's.
Bijvoorbeeld een zinken kraal kost € 250 bij de een, € 350 bij de ander en bij nog een ander € 950.
Afvoer afval is ook iets waar je op kunt besparen.
Wij betalen nu € 200, en daarvoor ga ik zelf niet naar de stortplaats rijden of een container huren.
Maar bij € 540 heb je al snel een paar honderd Euro verdiend.

Wij hebben ook een redelijk grote dakkapel van 1000 cm breed en 175 hoog.
Sommige partijen vragen dan extra transportkosten van € 1.100 omdat het > 9 meter is.

Wij hebben ook vooral gekeken naar hoe snel een dakkapel geleverd kan worden.
Bij Van Grinsven duurt dit op dit moment 7 maanden na ondertekening van de offerte.
Een afspraak maken bij hen duurt ook al een paar weken, en geen idee hoe lang het duurt voordat ze komen inmeten.
Voor je het weet ben je zo 9 maanden verder.

Dakkapel.NL was zeer snel met een globale offerte.
Ze hebben ook een agenda waar altijd wel een gaatje te vinden is over een maand of 2 of 3.
Prettige communicatie ook.
Voor een dakkapel < 9 meter zou ik waarschijnlijk voor hen gekozen hebben.
En dan zelf het afval afvoeren.
Wel waren zij weer duurder voor horren.
Dus het is echt goed kijken op details.
Bijvoorbeeld ook goed kijken hoe de zijborden geoffreerd worden. Worden ze gemaakt van Trespa, Weru of Keralit. En als ze Keralit offreren is dat dan een plaat of zijn het rabatdelen?

Uiteindelijk gekozen voor Dakkapel Direct.
Voornaamste reden is dat zij aangeven over 8 weken leveren (als je geen bijzondere kleuren neemt)
Wij nemen wit aan de binnenzijde en antraciet aan de buitenzijde (cliché, ik weet het)
Offerte aanvraag ging snel.
Afspraak voor inmeten liet even op zich wachten.
Gedetailleerde offerte ook en daar zaten wat fouten in zoals verkeerde raamindeling en dakhellings-graden.
Ook is hun offerte niet gedetailleerd, zodat het lastig inschatten is waar je op kunt besparen of waar je voor ietsjes meer je dakkapel kunt verfraaien.
Al met al duurde het een maand van 1ste contact tot ondertekenen offerte.
We kwamen uit op een bedrag van ± 19.250.
Daar zou nog € 200 van afgaan als we zelf het afval verzorgen.

Heeft iemand nog een bijbaantje in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:32:
Zojuist de offerte goedgekeurd voor een dakkapel.

Ik had aan 3 bedrijven een offerte gevraagd, en qua prijs lagen ze niet mijlenver uit elkaar.
Wel was er verschil in inzicht in de offerte.
Ook verschillen in de extra's.
Zat er ook nog verschil in wel/geen afwerking binnenzijde? Daar heb ik destijds ook nog flink op kunnen besparen. Was wel een klus om het zelf te doen, weet niet of ik dat nu weer zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Zat er ook nog verschil in wel/geen afwerking binnenzijde? Daar heb ik destijds ook nog flink op kunnen besparen. Was wel een klus om het zelf te doen, weet niet of ik dat nu weer zou willen.
De afwerking binnen was bij alledrie hetzelfde: Geen. :)
Ze leveren het casco op, water en winddicht en goed vastgezet.
De afwerking moet je daarna zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-04 10:04
Wat voor isolatie waarde heb je dan? Of dien je dat zelf ook nog te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Killion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:55:
Wat voor isolatie waarde heb je dan? Of dien je dat zelf ook nog te doen?
Het dak en de zijwangen zijn geïsoleerd.
In de beschrijving staat RC 6.0

Het glas is HR++
De kunststof kozijnen van Schuco.

Kan je hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Als het goed is komen ze dus over een week of 8-9 de dakkapel plaatsen.
Dat wordt ook het startschot van de rest van de verbouwing.

Nu zit ik - zoals heel Nederland - met de problematiek van goede aannemers/klusbedrijven vinden.
Dat moet ik nog even zien te tackelen.

Maar ik zit ook met een ander probleem, waar ik vooralsnog niet uitkom.
Een hele hoop van het werk is zo logisch als wat. Stucen, niet-dragende muur eruit, uitbreiding elektra, dat soort dingen. Ook nieuwe keuken, kozijnen, badkamer. Een hoop dus.
De grootste uitdaging wordt het plaatsen van een warmtepomp maar vooral een aanbouw.

Mijn vraag is: Zal ik hiervoor toch een architect in de arm moeten nemen?
Zo'n man/vrouw weet er een stuk meer van dan menig klusbedrijf en zeker meer dan ik.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vandaag de 1ste 2 offertes goedgekeurd

De dakkapel en de reparatie van het dak nadat de schoorsteen is verwijderd.

De dakkapel komt toch weer bijna 2 weken later dan beloofd.
Ook het krijgen van de offerte van de dakkapel (en fouten erin verbeteren) duurde 2 tot 3 weken.
Al met al dus alweer een maand verder.
Het is de huidige tijd, zeggen ze dan, maar irritant is het wel.

EDIT: Nog een kleine tip (die ik zelf niet gedaan heb, maar wel ga doen in de toekomst)
Vraag bij de aanvraag van een offerte of ze alle posten kunnen specificeren.
Dat maakt vergelijken makkelijker en je kunt beter zien wat je eventueel zelf zou kunnen oplossen.
Als je voor 2 kuub afval verwijderen € 200 moet betalen en je hebt zelf een aanhanger en de gemeente vraag € 10 per kuub is het snel verdiend.

In ieder geval: De kop is eraf.

[ Voor 33% gewijzigd door Rzaan op 04-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04 15:01
misschien een domme tip maar werk van buiten naar binnen, zonnepanelen niet meegerekend

Als je nieuwe kunstof kozijnen wil, doe dat dan in het hele huis in 1 keer maar voordat je binnen de muren vensterbanken of wat dan ook al hebt gedaan. het is een renovatie er gaat zeker weten dingen stuk.

Zorg ook voor goede "beveiliging" van al geplaatste onderdelen wanneer je andere dingen gaat doen, muur verwijderen is leuk maar als je hiermee een radiator beschadigd of een kozijn ben je weer terug bij af.

het is veel werk, wij hebben dit ook gedaan met een kleine woning en ik heb echt spijt dat ik niet alles in een keer gedaan heb. we hebben net nieuwe kozijnen na een jaar wonen, en dan gaan er altijd dingen stuk jammer genoeg.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
maubaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:46:
misschien een domme tip maar werk van buiten naar binnen, zonnepanelen niet meegerekend

Als je nieuwe kunstof kozijnen wil, doe dat dan in het hele huis in 1 keer maar voordat je binnen de muren vensterbanken of wat dan ook al hebt gedaan. het is een renovatie er gaat zeker weten dingen stuk.

Zorg ook voor goede "beveiliging" van al geplaatste onderdelen wanneer je andere dingen gaat doen, muur verwijderen is leuk maar als je hiermee een radiator beschadigd of een kozijn ben je weer terug bij af.

het is veel werk, wij hebben dit ook gedaan met een kleine woning en ik heb echt spijt dat ik niet alles in een keer gedaan heb. we hebben net nieuwe kozijnen na een jaar wonen, en dan gaan er altijd dingen stuk jammer genoeg.
Zeker geen domme tip, want dat is ook wat ik me steeds meer realiseer.
Van zoveel mogelijk ruw naar steeds verfijnder.

Wel zullen we boven gaan beginnen en dan naar beneden werken.
Maar dikke kans dat we in de slaapkamer pas een goede vloer gaan leggen als we dat beneden ook gaan doen. Dat soort dingen. Leg ik er wel een dikke Perzisch tapijt neer zolang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:00:
Nu zit ik - zoals heel Nederland - met de problematiek van goede aannemers/klusbedrijven vinden.
Dat moet ik nog even zien te tackelen.
(…).
De grootste uitdaging wordt het plaatsen van een warmtepomp maar vooral een aanbouw.

Mijn vraag is: Zal ik hiervoor toch een architect in de arm moeten nemen?
Zo'n man/vrouw weet er een stuk meer van dan menig klusbedrijf en zeker meer dan ik.
Ik denk dat je vooral behoefte hebt aan een aannemer die jou begeleidt bij het nemen van al die stappen. Want niet alles is moeilijk uit te voeren, maar bij elkaar is het best complex. Welke volgorde, wie moet wachten op wat? Hoe zit het precies met de constructie (je schoorsteen wel/niet slopen).
Een aannemer kan ook beoordelen of de uitbouw simpel uitgevoerd kan worden met een goede bouwtekening of dat er echt een design moet worden gemaakt en daarbij een tech bouwtekening.
Dus zoek een goede aannemer die zelf zijn contacten heeft voor de klussen die je niet zelf kunt/wilt. Lijkt mij de beste investering.

Edit:
Zag ook je andere topic, met vergelijkbare reacties. Kijk eens bij deze specialist in Aarle-Rixtel

Verder zag ik deze, maar ik kan niet zien of ze bij jou in de buurt zitten/komen. Is wel precies wat je nodig hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Toke_gt op 04-05-2022 19:38 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04 15:01
vergeet met een uitbouw niet dat je mogelijk ook een vergunning nodig hebt, hiervoor heeft de gemeente een hoop papier nodig en nog meer tijd. dit kan je mogelijk ook in tijds nood brengen jammer genoeg.

Succes!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
maubaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:52:
vergeet met een uitbouw niet dat je mogelijk ook een vergunning nodig hebt, hiervoor heeft de gemeente een hoop papier nodig en nog meer tijd. dit kan je mogelijk ook in tijds nood brengen jammer genoeg.
Ik heb zo'n check gedaan met hulp van omgevingsloket.nl en daaruit blijkt (of ik moet het echt zo verkeerd zien) dat ik geen vergunning nodig heb.
Buiten de vergunning voor veel afval (iets van 10M2 of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:49:
Verder zag ik deze, maar ik kan niet zien of ze bij jou in de buurt zitten/komen. Is wel precies wat je nodig hebt.
Volgens de KvK zitten ze in Utrecht.

Het bedrijf uit Aarle-Rixtel lijkt me een 'gewone' aannemer'.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 04-05-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Ik heb zo'n check gedaan met hulp van omgevingsloket.nl en daaruit blijkt (of ik moet het echt zo verkeerd zien) dat ik geen vergunning nodig heb.
Buiten de vergunning voor veel afval (iets van 10M2 of zo)
Over het algemeen heeft de bouw van de uitbouw inderdaad geen vergunning nodig, maar veelal moet je de bestaande buitenmuur doorbreken, dat is een constructiewijziging die wél vergunningsplichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Over het algemeen heeft de bouw van de uitbouw inderdaad geen vergunning nodig, maar veelal moet je de bestaande buitenmuur doorbreken, dat is een constructiewijziging die wél vergunningsplichtig is.
Aha, goed te weten.
Dank daarvoor.
Vond dat eigenlijk ook redelijk vreemd dat dit mocht, maar ik dacht 'het zal wel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Aha, goed te weten.
Dank daarvoor.
Vond dat eigenlijk ook redelijk vreemd dat dit mocht, maar ik dacht 'het zal wel'.
En daarom heb je nu een ‘gewone aannemer’ nodig. Dan hoef je dat niet allemaal zelf te bedenken en maak je ook geen grote fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:19:
[...]

En daarom heb je nu een ‘gewone aannemer’ nodig. Dan hoef je dat niet allemaal zelf te bedenken en maak je ook geen grote fouten.
Ah, zo bedoel je.
Ik die hele site afkijken om te zien of ik iets gemist had over verduurzaming icm renovatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Oh sorry, ik dacht mee over ‘bouwbegeleider’ bij jou in de buurt. Die andere is inderdaad specifiek voor verduurzamen. Wellicht beperken ze zich niet tot regio Midden? Ik zou gewoon proberen :-). Op een of andere manier leken die me wel goed bij jouw plannen passen.
Verder denk ik dat elke aannemer inmiddels wel kan meedenken over verduurzaming, zeker als het gaat om ramen, dakisolatie, gasloos. Maar misschien kun je die expertise nog splitsen. Een aannemer voor het hele proces en duurzaam verbouwadvies ter inspiratie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:17
225 m², met zijn 2-en en dan nog willen uitbouwen :? Naast het werk en de kosten (die je nu al, begrijpelijk, hoog vindt) moet je het ook allemaal bijhouden, warm (of juist koel) houden. Ik zou dat als allerlaatse overwegen (maar misschien heb je wensen voor een groot gezin >:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
dimi_v schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:55:
225 m², met zijn 2-en en dan nog willen uitbouwen :? Naast het werk en de kosten (die je nu al, begrijpelijk, hoog vindt) moet je het ook allemaal bijhouden, warm (of juist koel) houden. Ik zou dat als allerlaatse overwegen (maar misschien heb je wensen voor een groot gezin >:) )
Nee, we willen geen kinderen.
Het klopt dat het ruim is, maar juist beneden zitten we niet zo ruim.
Eigenlijk is het daar een beetje knullig en onhandig ingericht.
Nu ga ik binnenkort nog met een interieur-architect praten, dus misschien is het op te lossen zonder uitbouw.
Zou fijn zijn, want op verbouwing en kosten zit ik niet te wachten, maar we komen er niet uit zoals het nu is.

Edit
@dimi_v
Je bent eigenlijk al de zoveelste die dit zegt.
Dus ik ben zojuist met de eettafel gaan schuiven en heb mij lasermeter gepakt.
Een nieuw situatie bedacht die misschien ook zou kunnen.
Dan wordt het net iets minder ruim als we willen, maar we sparen ook een smak geld, maar vooral een smak gedoe. Want juist die uitbouw is iets wat ik niet door een klusbedrijf wil laten doen.
Dus dank voor je opmerking!

[ Voor 21% gewijzigd door Rzaan op 04-05-2022 21:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PP25
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2023
pagani schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Een (constructieve) buitenmuur verwijderen ten dienste van een vergunningvrije uitbreiding van een woonhuis is niet vergunninplichtig. Wanneer je zomaar ergens in huis aan de constructie gaat rommelen (je verwijderd bv een dragende muur) dan is dit wel vergunningplichtig.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:04:
[...]
Je bent eigenlijk al de zoveelste die dit zegt.
Dus ik ben zojuist met de eettafel gaan schuiven en heb mij lasermeter gepakt.
Een nieuw situatie bedacht die misschien ook zou kunnen.
Interessant, ben benieuwd.
Optie kan ook nog zijn om de uitbouw een paar jaar uit te stellen. Bij nieuwbouw is het handig om het meteen te laten doen, maar bij een bestaand huis maakt dat niet uit. Kun je rustig marktontwikkelingen afwachten en ondertussen afweging maken of je die extra ruimte echt nodig hebt, of dat een tuinhuis of aangebouwde serre ook zou kunnen volstaan.
Misschien plattegrond hier nog even plaatsen voor bereidwillige meedenkers? In mijn herinnering is de oorspronkelijke ruimte ook al heel behoorlijk, maar inderdaad wat verloren ruimte hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:28:
[...]

Interessant, ben benieuwd.
Optie kan ook nog zijn om de uitbouw een paar jaar uit te stellen. Bij nieuwbouw is het handig om het meteen te laten doen, maar bij een bestaand huis maakt dat niet uit. Kun je rustig marktontwikkelingen afwachten en ondertussen afweging maken of je die extra ruimte echt nodig hebt, of dat een tuinhuis of aangebouwde serre ook zou kunnen volstaan.
Misschien plattegrond hier nog even plaatsen voor bereidwillige meedenkers? In mijn herinnering is de oorspronkelijke ruimte ook al heel behoorlijk, maar inderdaad wat verloren ruimte hier en daar.
De belangrijkste reden om het te doen is dat we dan een grotere keuken kunnen maken met een flink kookeiland van een meter of 4 of 4.50.
Ook wordt de bijkeuken dan net wat ruimer.
En de woonkamer natuurlijk.
Grotere loungebank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-04 20:26
Rzaan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:37:

EDIT: Nog een kleine tip (die ik zelf niet gedaan heb, maar wel ga doen in de toekomst)
Vraag bij de aanvraag van een offerte of ze alle posten kunnen specificeren.
Dat maakt vergelijken makkelijker en je kunt beter zien wat je eventueel zelf zou kunnen oplossen.
Als je voor 2 kuub afval verwijderen € 200 moet betalen en je hebt zelf een aanhanger en de gemeente vraag € 10 per kuub is het snel verdiend.

In ieder geval: De kop is eraf.
Allereerst, ik ga je volgen :)

Over het specificeren van die offertes: ik ken een aantal mensen die in de bouw werken en die gaan niet eens in op aanvragen waarbij ze alles moeten specificeren. Hun gedachte is dat ze dan eindeloos lang bezig zijn met offertes opmaken die tot de details wordt vergeleken met andere partijen. Met het uiteindelijke resultaat dat ze weer gebeld worden over bepaalde posten etc. Dit terwijl ze al lang en breed aan het werk konden zijn (lees: geld verdienen) bij iemand die niet om al die specificaties vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ColeJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Allereerst, ik ga je volgen :)

Over het specificeren van die offertes: ik ken een aantal mensen die in de bouw werken en die gaan niet eens in op aanvragen waarbij ze alles moeten specificeren. Hun gedachte is dat ze dan eindeloos lang bezig zijn met offertes opmaken die tot de details wordt vergeleken met andere partijen. Met het uiteindelijke resultaat dat ze weer gebeld worden over bepaalde posten etc. Dit terwijl ze al lang en breed aan het werk konden zijn (lees: geld verdienen) bij iemand die niet om al die specificaties vroeg.
Ik weet het.
Maar bij sommige klussen is het gewoon een computerprogramma.
Bij dakkapellen bijvoorbeeld.
Daar vinken ze zelf ook gewoon een aantal zaken aan op hun computer.
Dus dan is het vreemd dat het daar niet bij iedereen gebeurt.

Ik hoef ook niet per se alles opgesplitst te hebben.
Maar bijvoorbeeld een post als afval afvoeren en dat soort dingen, zouden ze best kunnen specificeren.
Hoeveel zakken cement en wat ze voor het hout rekenen... daar zit ook een deel van hun marge, dus dat snap ik dat ze dat niet melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist ook de offerte getekend voor het verwijderen van asbest en het volledig verwijderen van de schoorsteen op het dak en de daaronder gelegen schoorsteenbuizen op zolder en slaapkamer-etage.
Asbest zit in de gehele schoorsteen, 25 M2 vloerzeil en 2 tegelwandjes achter fonteintjes.

Ik had als eerste gekeken naar bedrijven die zowel sloop- als asbestverwijderings-bedrijven zijn.
Die zijn er nogal wat.
Ook bij bedrijven die aangeven dat ze ook sloop kunnen doen.
Overal in de offerte-aanvraag expliciet geschreven dat de schoorsteen verwijderd moet worden.

Bij 11 bedrijven een offerte aangevraagd, waaronder eentje uit België, die helaas niet over de Nederlandse vergunningen beschikten.

Van de 10 Nederlandse reageerden er 6.

De 1ste reacties kreeg ik van bedrijven die in hun werkomschrijving nergens repten over de schoorsteen.
De offertes van de bedrijven die er niet over spraken, liepen uiteen van € 4.000 - € 5600 - € 6400 tot € 7800

Maar ze brachten dus de offerte uit zonder de situatie te hebben gezien.

2 bedrijven wilden per sé komen kijken, en eentje daarvan kwam zelfs nog een keer extra terug met een medewerker.

Voor deze laatste heb ik gekozen. € 8.500
Zorgvuldig, werkzaamheden helder uitgelegd, niet over één nacht ijs, flexibel.
Vriendelijke Brabantse man die niet moeilijk doet.

Natuurlijk de werkzaamheden nog maar afwachten maar tot nu toe tevreden.

Als er geen schoorsteen gesloopt had moeten worden dan was die van € 4.000 wellicht de beste keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het blijft nog een beetje een saai topic, omdat ik nog geen foto's en echte werkzaamheden heb.
Vooralsnog is het alleen maar offerte's beoordelen en al dan niet goedkeuren.

Vandaag weer eentje voor de dakherstelling na het weghalen van de schoorsteen.
Eerst zelf op zoek gegaan naar dezelfde nokvorsten, maar dat lukte niet echt.
Tot er één van de bedrijven die ik had aangeschreven me belde en zei: "Ik heb overigens precies die nokvorsten die jij nodig hebt. Die ga je niet meer vinden."
Daar zou hij best wel eens gelijk in kunnen hebben.
Hij gaf aan dat ik er eentje kon ophalen om hem thuis te vergelijken, en inderdaad, past en dezelfde (afwijkende) kleur.
Met deze partij verder gegaan.
Niet de goedkoopste, (€ 560 ex BTW) maar wel vertrouwen dat het goed komt omdat hij de werkzaamheden minutieus omschreef. En zij hebben de juist nokvorsten, dus ik hoeft niet op zoek.

Opvallend was dat veel dakbedrijven zeiden: "Bel maar een week van te voren. Dan komt het goed."
Ja, dikke neus. zul je zien dat ze net die week geen tijd hebben en zit ik met een gat in het dak. Ook geen prijs noemen verder, maar "dan komt het goed".

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Front/150914/6377a890-739e-4f1c-822b-5da69b7df43a.jpg?w=428&h=265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:20:
Niet de goedkoopste, (€ 560 ex BTW) maar wel vertrouwen dat het goed komt omdat hij de werkzaamheden minutieus omschreef. En zij hebben de juist nokvorsten, dus ik hoeft niet op zoek.
En ze denken uitstekend met je mee, dat zou mijn vertrouwen enorm versterken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:23:
[...]

En ze denken uitstekend met je mee, dat zou mijn vertrouwen enorm versterken.
Klopt.
Ik betaal liever meer (binnen bepaalde grenzen) dan dat ik me van tevoren loop druk te maken.
"Zou het wel goed komen?"

Ik heb speciaal mijn hele leven gespaard zodat ik makkelijker zulke beslissingen kan nemen. :9

Ik haal elders wel weer wat terug, want ik ben Koning Googlen en vindt altijd wel weer ergens een dealtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 18:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rzaan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:20:

Vandaag weer eentje voor de dakherstelling na het weghalen van de schoorsteen.
Eerst zelf op zoek gegaan naar dezelfde nokvorsten, maar dat lukte niet echt.
Tot er één van de bedrijven die ik had aangeschreven me belde en zei: "Ik heb overigens precies die nokvorsten die jij nodig hebt. Die ga je niet meer vinden."

[Afbeelding]
Dan moet je beter zoeken :+
https://luijtgaarden.nl/

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Hoe weet jij dat zij mijn nokvorsten hebben.
De foto was alleen maar een voorbeeld als je daar op doelt.

Zelfs Bogers in Sprang-Capelle had hem niet (in die kleur dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:08
Rzaan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:58:
[...]

De foto was alleen maar een voorbeeld als je daar op doelt.

Zelfs Bogers in Sprang-Capelle had hem niet (in die kleur dan)
Je kunt ook het advies aannemen en contact zoeken met hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 18:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rzaan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Dat weet ik niet maar na 2 verbouwingen (2 verschillende panden) weet ik dat ze wel heel veel hebben, en meer dan alleen wat ze op de website hebben staan.
Kopen ook gewoon oude dakpannen in om later renovatie projecten te kunnen doen.
https://luijtgaarden.nl/projectenoverzicht/

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
x86dev schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Je kunt ook het advies aannemen en contact zoeken met hun.
Waarom?
Ik heb ze nu toch?
De dakdekker neemt ze mee.

Ik zeg niet dat het geen goed adres is, maar die in Sprang-Capelle is landelijk bekend.
Maar voor een volgende keer, ga ik zeker ook eens bij Luijtgaarden kijken.
Best is dichtbij.

[ Voor 28% gewijzigd door Rzaan op 13-05-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist gesprek met de aannemer gehad.
Afgesproken dat ze (door drukte) in februari 2023 gaan beginnen.
Duurt nog een tijd, maar maakt voor ons niet heel veel uit.

Ook afgesproken wat ik in de tussentijd al ga (laten) doen, zoals dakkapel, zonnepanelen, airco en materialen zoeken zoals L/W waterpomp en WTW.
Ook onderzoeken of de meterkast van de voorkant naar de achterkant van het huis verplaatst kan worden.
Dus contact opnemen met Essent.

Kan niet zeggen dat er schot inzit, maar het begin is er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyoko
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-02-2024
Heel interessant om dit topic te volgen, ergens in je verhaal heb ik gelezen dat je twijfelt over een architect. Wij hebben hier bewust wel voor gekozen, omdat je direct een praatplaatje hebt voor de aannemer. Mocht hij iets niet goed afgemeten hebben, kan ik altijd het definitief ontwerp van de architect erbij pakken en hem vragen het te herstellen. De aannemers zijn ook erg nonchalant, dus vandaar dat wij hiervoor gekozen hebben.

Offertes voor 2 dakkapellen van 4400mm breed met 1500mm hoogte opgevraagd:
DakkapelDirect vandaag benaderd voor een vrijblijvende offerte.
Klaassen: fijne prijs, maar levertijd van 50 werkweken
Van Hattem: afspraak ingepland
Dakkapellen.nl: afspraak ingepland

Wordt vervolgd... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nyoko schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:33:
Heel interessant om dit topic te volgen, ergens in je verhaal heb ik gelezen dat je twijfelt over een architect. Wij hebben hier bewust wel voor gekozen, omdat je direct een praatplaatje hebt voor de aannemer. Mocht hij iets niet goed afgemeten hebben, kan ik altijd het definitief ontwerp van de architect erbij pakken en hem vragen het te herstellen. De aannemers zijn ook erg nonchalant, dus vandaar dat wij hiervoor gekozen hebben.
Ik zou hier mee oppassen Het DO zijn geen werktekeningen, een aannemer zou wel gek zijn als hij dat ziet als contractstuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De aannemer waar ik mee werk, ken ik inmiddels al bijna 15 jaar.
Al veel projecten mee gedaan.
Nooit narigheid of onenigheid gehad over iets.
Ik betaal hem per uur, en niet per klus of aangenomen bedrag.
We bespreken samen hoe iets gaat worden, en als ik niet tevreden ben, doet hij het overnieuw.
Kan natuurlijk ook wat misgaan, want onfeilbaar bestaat niet.
Maar we komen er altijd uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Over een paar dagen begint de asbest-sanering.
Kan ik eindelijk de boel wat opleuken met foto's.

Inmiddels ben ik bezig met offertes voor zonnepanelen.

Ik wilde zoveel mogelijk panelen op mijn dak, omdat we van het gas af gaan.
Daarnaast in de toekomst elektrische auto.
Ik heb de eerste offerte binnen.
Eentje van 20 panelen (en dan 2 merken)
En eentje van 26 panelen (en dan 2 merken)

20 zonnepanelen

20x Q Cells Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 385
Totaal watt piek 7700 Wp
Verwachte kWh jaar 6792 kWh
Omvormer 1x SolarEdge SE7K
Optimizers 20x SolarEdge S440
Excl. btw € 10.760,00

20x LG NeON H+ Black 405
Totaal watt piek 8100 Wp
Verwachte kWh jaar 7146 kWh
Zelfde omvormers en optimizers
Excl. btw € 11.800,00

26 zonnepanelen

26x Q Cells Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 385
Totaal watt piek 10010 Wp
Verwachte kWh jaar 8847 kWh
Omvormer 1x SolarEdge SE10K - SetApp
Optimizers 26x SolarEdge S440
Excl. btw € 13.500,00

26x LG NeON H+ Black 405
Totaal watt piek 10530 Wp
Verwachte kWh 9307 kWh
Excl. btw € 14.795,00

Dit alles is inclusief montage.

Dit is mijn eerste offerte, wacht nog op de 2de.
Is dit een beetje marktconform? Te hoog? Laag?

Ik neig naar zoveel mogelijk Wp omdat ik zoveel mogelijk onafhankelijk wil zijn.
Begrijp dat als de saldering niet meer bestaat, dat het dan lastig is om het overschot te verkopen.
Heb in het topic over duurzaamheid ook hierover gepost, maar tot nu toe nul reacties.
Was pas vanmiddag, dus ik moet geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 10:49
Rzaan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:39:
Over een paar dagen begint de asbest-sanering.
Kan ik eindelijk de boel wat opleuken met foto's.

Inmiddels ben ik bezig met offertes voor zonnepanelen.

Ik wilde zoveel mogelijk panelen op mijn dak, omdat we van het gas af gaan.
Daarnaast in de toekomst elektrische auto.
Ik heb de eerste offerte binnen.
Eentje van 20 panelen (en dan 2 merken)
En eentje van 26 panelen (en dan 2 merken)

20 zonnepanelen

20x Q Cells Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 385
Totaal watt piek 7700 Wp
Verwachte kWh jaar 6792 kWh
Omvormer 1x SolarEdge SE7K
Optimizers 20x SolarEdge S440
Excl. btw € 10.760,00

20x LG NeON H+ Black 405
Totaal watt piek 8100 Wp
Verwachte kWh jaar 7146 kWh
Excl. btw € 11.800,00

26 zonnepanelen

26x Q Cells Q.PEAK DUO BLK ML-G9+ 385
Totaal watt piek 10010 Wp
Verwachte kWh jaar 8847 kWh
Omvormer 1x SolarEdge SE10K - SetApp
Optimizers 26x SolarEdge S440
Excl. btw € 13.500,00

26x LG NeON H+ Black 405
Totaal watt piek 10530 Wp
Verwachte kWh 9307 kWh
Excl. btw € 14.795,00

Dit alles is inclusief montage.

Dit is mijn eerste offerte, wacht nog op de 2de.
Is dit een beetje marktconform? Te hoog? Laag?

Ik neig naar zoveel mogelijk Wp omdat ik zoveel mogelijk onafhankelijk wil zijn.
Begrijp dat als de saldering niet meer bestaat, dat het dan lastig is om het overschot te verkopen.
Heb in het topic over duurzaamheid ook hierover gepost, maar tot nu toe nul reacties.
Was pas vanmiddag, dus ik moet geduld hebben.
Op dit moment is dat helaas marktconform: circa 1,4x kwp in euros. Oftewel 10.000kWp = 14.000 euro. Als je handig bent kun je het ook zelf doen, maar dan moet je wel gek genoeg zijn >:) Dan kost 10000kwp ongeveer 7000 euro ex.

Op de vraag of je 20 of 26 panelen moet nemen: lastig! Salderen wordt inderdaad minder, maar er zal een vergoeding blijven. Wettelijk is dat vastgesteld op 80% van de inkoopprijs van elektra (niet belastingen). Al kunnen wetten natuurlijk ook gewijzigd worden. In de huidige energiemarkt zou je dan 20 cent voor teruglevering krijgen. Maar in de markt van 2 jaar terug zou je maar 6 of 7 cent krijgen.

Normaal huishouden: 2000-3000kwh
Warmtepomp geisoleerd vrijstaand huis: 3000kwh
auto 10k kilometer: 1800kwh

Oftewel, met 7000kwh heb je wel een netto energieneutraal huis. Wil je echter in de winter zo'n groot mogelijk deel van je verwarming ook uit je PV willen halen, dan kun je 10000kwh nemen. Ook draag je daarmee bij aan de energietransitie. Ik woon zelf in een appartementcomplex waar ik geen zonnepanelen kan installeren. Het zou mooi zijn als jij overcapaciteit hebt om het energienet groener te krijgen.

Je kan ook overwegen naar een PVT systeem met warmtepomp te kijken. Voordeel daarvan is dat je de warmte van de zonnepanelen hergebruikt in je huis, en dat de PV panelen efficienter werken doordat ze gekoeld worden. Wel kostbaar helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door DtenBrink op 28-06-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DtenBrink schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:13:

Oftewel, met 7000kwh heb je wel een netto energieneutraal huis. Wil je echter in de winter zo'n groot mogelijk deel van je verwarming ook uit je PV willen halen, dan kun je 10000kwh nemen. Ook draag je daarmee bij aan de energietransitie. Ik woon zelf in een appartementcomplex waar ik geen zonnepanelen kan installeren. Het zou mooi zijn als jij overcapaciteit hebt om het energienet groener te krijgen.
Dit is inderdaad wat ik nastreef: ook bij sombere dagen nog zo veel mogelijk uit mijn PV halen.
Hoe minder ik afhankelijk ben van het net, des te beter.
Is idealisme aan de ene kant, want denk niet dat ik die 6 panelen meer snel terugverdien.
Maar ik wil ook bijdragen aan minder afhankelijk te zijn van de gasleveranciers (thuis en voor de centrales) en dan eentje in het bijzonder.

Ik wacht nog op de andere offertes, maar ik dacht ook al dat deze redelijk marktconform is en de gekozen producten van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:01
Qua offertes zit je zelf nog redelijk goedkoop.
Ik krijg hier ("all-in, exc btw) offertes van 1,53 - 3,75 euro / Wp.

Mag vraag in welke regio het huis staat?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D_Jeff schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:41:

Regio Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:17:
[...]
Daarnaast denk ik ook dat - mochten we het huis ooit verkopen - de minderopbrengst door asbest groter is, dan de post 'asbest verwijderen' nu.
Ik vind het een goede zet dat je het laat verwijderen. Dan ben je er maar vanaf. Maar durf jij in het toekomstige koopcontract de asbestclausule weg te laten? Mochten de nieuwe eigenaren dan nog ergens asbest tegen komen, draai jij op voor de verwijderingskosten.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:03:
[...]

Ik vind het een goede zet dat je het laat verwijderen. Dan ben je er maar vanaf. Maar durf jij in het toekomstige koopcontract de asbestclausule weg te laten? Mochten de nieuwe eigenaren dan nog ergens asbest tegen komen, draai jij op voor de verwijderingskosten.
Ik weet niet precies hoe ik het dan ga omschrijven.
Maar ik zal aangeven dat ik een inventarisatie heb laten doen, en dat ik alles vakkundig en volgens de regels heb laten verwijderen.
Dat naar mijn beste weten nu alles weg is. Maar dat ik geen absolute garantie geef.
90% van de potentiële kopers zal dan denken: Geen asbest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vandaag was dag 1 van de asbest-sanering/sloop schoorsteen.
Heel kort: Op diverse plaatsen was na een inventarisatie asbest aangetroffen.
2 Tegelwandjes, zeil en pijpen in schoorsteen dak, zolder, 1ste etage.

Meteen 4 mensen over de vloer.
2 slopers en 2 saneerders.
De slopers verwijderen ombouw van de schoorsteen binnen voor een deel, zodat de asbest-buis vrij kwam te liggen.
OP het dak nog niet omdat er fiks onweer was voorspeld voor vandaag.
Ondertussen bouwden de saneerders al vast hun 'tentjes'.
Ze plakken een deel van de ruimte af met stevig plastic en maken er een sluis in als toegang.
Ook zetten ze afzuigers neer die voor onderdruk zullen gaan zorgen bij het verwijderen.

Vandaag alles neergezet en morgen begint het echte saneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbqtcZTM7dWoz3xaaotwdPIt_QQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ogXwG0m4RKSHrda2mTpKMsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEAIQH9OMsPgAOmktuAw7O4YPb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCRzqhrFcsFeRvKL4kZTIhl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf_P9vkJM8Z1sRLuWBDqLMKQn5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyQ0VHhb6Eev1dDjF8IZ5MjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1qk4IY7CZ3GoribQBJom_yfRI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdCYRhzn1uz1v3XEaUWmCmGw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJDITG44QsTwK5s2pTHYie5K0x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaxCzAMTxVVpkO4UxjLAElju.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l34dYK4hk0eOmuMRzjVLwwl5BJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qc7UUUfWn1ClyVdN5mKj6A2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaiBKMnZ7bnc-pJutQNCpozvN0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG6XV0ej2qkRgmBlvs6YLFbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRZYL4tgszUyazFtBuOKJTl7nxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chcmIgl3RdwTPhQAqqrZ9B0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liJSMcUwrk-Aow9tShMcJgaH_xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmyQnBTaqrtex4ndlJZIqtPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEts3Kcalf46RdkUvXrsxZaKZ1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdidJkkGziaFBtWC5RjuDQFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pmVzDF97g_yAgnChY_M5CPY_qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LNQlZ7pkZOWPjzyr8jqDCiD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:54:
Vandaag was dag 1 van de asbest-sanering/sloop schoorsteen.
(…)
Vandaag alles neergezet en morgen begint het echte saneren.
Oooohh spannend, het gaat beginnen! Veel succes!
Ben je al wat te weten gekomen over aansluiting plafond woonkamer op schoorsteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ze zijn nog niet zo ver dat ze het helemaal kunnen zien, maar ze dachten dat de vloerplaten doorlopen tot de dragende muur.
Dat de haard eronder dus geen deel uit maakt van de constructie.
Dat zou mooi zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Dit weekend is het asbest-gedeelte binnen tot een eind gekomen.
Gelukkig maar, want die afzuigers maken een tering-herrie die je door het hele huis hoort.

Ze hadden de meetapparatuur op stil gezet, behalve als het mis zou gaan.
Nou, om 3 uur 's nachts ging het mis.
Luid gepiep, elke seconde. Dat zou betekenen dat er iets was met de onderdruk in de ruimte.
Niet met asbestgevaar.
Een deel van de plastic wand was losgegaan.
Nieuw plakband ertegen en het zat weer goed.

Uit dit apparaat kwam het geluid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9EWFVMZynvxsQIDLbtKxSPl8Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVCmZ1hVsYXTigiekIw8eLjA.jpg?f=fotoalbum_large

Op zaterdag kwam er iemand langs die de ruimtes binnen zou vrijgegeven.
Ze doen een meting met wat apparaten waar filtertjes inzitten en die filtertjes worden later onder een microscoop gelegd.
Dan meten ze hoeveel stofdeeltjes erop zitten.
Teveel en de boel wordt niet vrijgegeven.
Gelukkig waren alle 6 meetpunten in orde.

Maandag opruimen binnen en dan het laatste stuk asbestpijp uit de schoorsteen op het dak gehaald.
Dat ging ook goed.
Daarvoor moet ook een deskundige komen en die inspecteert dan visueel of er nog asbest aanwezig is.
Zo nee: Vrijgave.
Asbest-vrij!

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 05-07-2022 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Weer een stap verder.
Nadat het asbest verwijderd was, werden alle constructies zoals tenten en sluizen en douches verwijderd.
Je hele huis staat op zijn kop en denk er niet te licht over.

De slopers konden aan de slag om de schoorsteen van het dak te halen en de schoorsteen op de zolder en de 1ste etage te verwijderen.
Dit ging redelijk rap.
Valt wel op hoe een mooi gemetseld geheeld in grote bergen puin verandert.

Een stijger werd tegen de achtergevel geplaatst en de slopers maakten een menselijke keten om te zorgen dat het puin niet door dakpannen en dakbeschot zouden vallen.
Vandaar in de stortkoker en zo in stevige aanhangers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST7HYxPjDiPE-ZiqB7RONtA0aN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pELRMTzHy35oLJxE6IrmYJhg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQxja-qZEtazVVvQymgMEUrQPn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN5PE8W9SSp5zlBQHqx8A9Bt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB4Xy81anOfC6xHSPV7U0CKdVus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syBhzdgfzfqrS22YLxQGoeZo.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen verder

Nok VOOR:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SBLgN2slb8EznDQq3dgHk8EyNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbarvqvRRWrBLZsRvJiMMqPa.jpg?f=fotoalbum_large

Nok NA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gYQfgNaWZ-hvywXuJcYkAmpfZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKaofy8zRdMwS1kUVy8jqYBV.jpg?f=fotoalbum_large

Zolder Voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjpuFFoYXJGI3TjJh-P9odWmDOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktGF1ZtdAmEYJFgwjb09AQl2.jpg?f=fotoalbum_large

Zolder Na

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5I3hPG3nVS16qYa36cw1BhrTsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9DJS7Pn2xFBkEdFNZldCFBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EATs1EZe67lM99zoqywBFYx2Vto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9hbjMPG0B64fkkcx1a1m59U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zhHlpqS7wW1kXhPDzIWVCxg7Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5aegrZWJGK32AijUzAB39KG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4Gc2XGpCMuBCqWhGqk1cOGjE1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oB6adR65ywdpnL8NjdwLBCW9.jpg?f=fotoalbum_large

1st Etage VOOR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3LJaHcOMdTUpZErnR0JXe4b1DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHaY3Ns7CqmzQPITl0rbx7AR.jpg?f=fotoalbum_large

1st Etage NA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9k7i47PtGmAhdnWslnVITzN_8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9UTFgT3gkFDsY0Wh8qfQdgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6xS5ylkdflY3zQl3Y1nGhuwEY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlvNJnCoc6RmUTS3ivnecbrj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0GS0eTX_l0l7dC12j5QnF9rfWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cJ7z02WKNEX9siQdj7CiR48.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd6TthKSbibdu-9gTh4n9MAaR7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4T8PoEL4p1q1xGa0ZzwuhiG.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de slopers liggen alle vloer-cq plafondplaten tot op de dragende muur.
Moet ik nog eens goed laten bekijken voordat ik beneden de open haard ga verwijderen.

Het stuk betonijzer heeft al die jaren zo onder de dekvloer gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Schoorsteen weg, dak weer aangeheeld.
Eén van de dakdekkers die ik om een offertje had gevraagd, had precies de nokvorsten (die ronde dakpannen die bovenop liggen) die ik zocht.
Ook nog in dezelfde kleur.

Gat dichtgemaakt met OSB en daarop 30mm pir geplakt.
Die dikte komt ongeveer overeen met de oorspronkelijk laag pur die er op de mulitplex platen zit.
Panlatten erop en daarna de pannen.
Ik had niet genoeg pannen om het gat helemaal te dichten, maar dat komt wel goed als komende week de dakkapel wordt geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYT8V3YZVUNiRllmDFUI47QZxFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vz5T1gIN9SBKBER09dAK0ckc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eClzxMpuHIqVCL1tSwmlRmO97DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz9Fdyu2AVJlanZTtz1nBbrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WazPDUODXnfQvM_GwhAFNc0VbZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BCnzRf9ujMwKhUfJivYJEj8e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3GjTT3lm2d0Woi3tw3iZBgw9PM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5fMNwwZvisyXuwCyOE0BdBqc.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Deze week is de dakkapel gebracht en geplaatst.
Hele klus, maar toch verbazingwekkend hoe ze zo'n gevaarte in iets meer dan een halve dag plaatsen.

Hier alvast een foto.
Komen er nog meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TlROCTjp2phKZsUg28m2jWYwUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jOOAWjRfiUUqAkS5I7W14Qx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:10

jjust

Het leven is een strijd

Leuk verslag! Interessant om te zien hoe ze het asbest weghalen. Succes met de rest van de werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:13:
Deze week is de dakkapel gebracht en geplaatst.
Hele klus, maar toch verbazingwekkend hoe ze zo'n gevaarte in iets meer dan een halve dag plaatsen.

Hier alvast een foto.
Komen er nog meer.

[Afbeelding]
Wat. Een. Enorme. Dakkapel.
Ben heel benieuwd naar de foto’s van het plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Wat. Een. Enorme. Dakkapel.
Ben heel benieuwd naar de foto’s van het plaatsen.
Je bent niet de enige die benieuwd was. :)
De hele straat was uitgelopen.
Was een groot spektakel.
Voor de mannen die hem plaatsten was dit de op een na grootste die ze gedaan hadden.
Deze is iets van 10.20 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Je bent niet de enige die benieuwd was. :)
De hele straat was uitgelopen.
Was een groot spektakel.
Voor de mannen die hem plaatsten was dit de op een na grootste die ze gedaan hadden.
Deze is iets van 10.20 meter breed.
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, zo’n volksoploop. Hier loopt de buurt al uit bij het plaatsen van een dakkapel van 3 a 4 meter. (Ok, vooral kinderen, maar toch. Heel spectaculair zo’n kraan die ff zo’n bouwwerk over het dak tilt.)
Dus, nou, ik zit er klaar voor. Kom maar op met de foto’s.
Verder vooral natuurlijk heel fijn dat deze stap goed is gegaan. Wat een verschil zal dat zijn!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zo begon het in de ochtend:
De aanhanger met daarop de giga-dakkapel werd in onze (redelijk drukke) straat neergezet.
De mannen gingen de zolder op en begonnen met een klein gat te maken.
Ondertussen veel meten (binnenmuren hart naar de buitenzijde)
Zeer nodig en nog ging het op het laatst niet helemaal goed.

Het gat wordt steeds groter en verstevigingen worden aangebracht.

Afval verzamelen ze in afvalzakken die later in een container getakeld worden.
Balken die nodig zijn om de verwijderde gordingen te vervangen gaan omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BoSzj1d0fetgHzXK0HZ7cxDjPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EslEFSBJaaQqjtxeEn75IpIR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCOJlBNaeDaMsU14cIN7NjISGbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWfUI67efhr9pknC8XI4m8W8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz0CYiMqY1xtFk8TqOrQRRVqopQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abXhbrR9EZNEiZtnfPAwlWPs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AB-fihBkd8eG-YJlO4sCTUWLi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znhq413NEOLZrMsBfLyzOs7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mVLBanzFT0HbHPqiDRJ3DiIuos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qb2ldaonGwyAwRq0SOKYP2oQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T1A5vW1U1BRlgspSKGr8NUySAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6MO9AgJLeJ8hHDPq7kwOliQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Syx62v2sYzKu3drwXwGzEKcDW_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPMdSN2xG8SLbSJdNY7njUjW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 17-07-2022 10:06 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
De heisbanden werden aan de ketting bevestigd.
Ik had verwacht dat het met 8 kettingen zouden doen, maar ze probeerden het eerst met 4.

Ging eigenlijk van een leien dakje.
Kwam even wat wind waardoor hij wat draaide, maar niet veel.

Over het huis heen en met wat duwen en trekken kwam hij zo op z'n plek terecht.
Eenmaal geplaatst bleken ze een meetfout gemaakt te hebben.
Wat spanten verplaatsen, de dakkapel ietsjes takelen en met z'n allen naar één zijde duwen.

Daarna worden alle kieren gedicht en met grote schroeven alles vastgezet.
Aan de buitenzijde werd het 'lood' op zijn plek geklopt. Ik denk dat het EPDM loodvervanger is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFgxOBOzZETjByo8zsxeSF8upKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qu0XMSf3mJ3uZueqccTh3kPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFgK0sxE-M2xb6JuLDkWFdFKNQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMeXz4BSryZyrqRM7amcXj1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_KnA-8cyit_vflcjv1RozOhTTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WV6gsdHPEH4oejBkx3JffG8f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss60V82sm3hbw1e9J00dYrLv_G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/niI4ar4FrnVujockzfFAcAcw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNKScjYnfOiSmB5DjEe_Gp1iwjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47uZbgYyqYOd7ejqenNTVsQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMsikGWBnJrvwiLeSroeBNv1jaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zPkjJTnlo1sZ7NzkipYc3cI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SWiSj_8O6Hj7A8URE5QLJDlo3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx4MonTsLZpYcaZT1Mn7SJdC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 23:08
Gaaf om te zien!

In een ander topic noemde je de tip om naar de kleine lettertjes te kijken bij een offerte, en dan met name de RC waarde van de constructie.

Heb je nog andere tips w.b. dakkapel?

En welke partij heeft dit geplaatst?
*edit* ik zie dakkapel direct al staan op 't busje

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 18-07-2022 08:37 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Spectaculair!
En erg mooie dakkapel, zo over de hele breedte. Wat een ruimte zal dat geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pentaw1nz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:37:
Gaaf om te zien!

In een ander topic noemde je de tip om naar de kleine lettertjes te kijken bij een offerte, en dan met name de RC waarde van de constructie.

Heb je nog andere tips w.b. dakkapel?

En welke partij heeft dit geplaatst?
*edit* ik zie dakkapel direct al staan op 't busje
Ik kwam bij DakkapelDirect uit omdat ik daar naar verwezen werd door een Pools bedrijf die de dakkapellen prefab maakt en dan naar Nederland verscheept.
Dit bedrijf heet Akrobud.
Ze vroegen me waar ik woonde en verwezen me toen door naar DakkapelDirect in Nijmegen.
Maar misschien dat je bij een ander bedrijf uitkomt als je in Groningen woont.

Vraag om een zoveel mogelijk uitgesplitste offerte.
Zeker als je wat extra's wilt.
Bijvoorbeeld een zinken kraal kost € 250 bij de een, € 350 bij de ander en bij nog een ander € 950.

Afvoer afval is ook zoiets.
Wij betaalden nu € 200, en daarvoor ga ik zelf niet naar de stortplaats rijden of een container huren.
Maar vanaf een bepaald bedrag kun je dat wel gaan doen.

Kijk hoeveel ze voor horren vragen (als je die wilt)
Zelf bestellen kan de moeite lonen. Ik kreeg de mijne al een week vantevoren en die kwamen van Keje Dronten. Geen idee wat ze daar kosten.

Bijvoorbeeld ook goed kijken hoe de zijborden geoffreerd worden. Worden ze gemaakt van Trespa, Weru of Keralit. En als ze Keralit offreren is dat dan een plaat of zijn het rabatdelen?
Standaard kleuren zijn altijd goedkoper.

Maar ook goed opletten of ze meer vragen als je de binnenkant van de kozijnen ook in een andere kleur wilt.
Van wie zijn de kozijnen? De onze zijn van Schüco, een gerenommeerd merk.

Vraag naar de levertijd. 7 of 8 maanden is geen uitzondering.
Dakkapeldirect hield het op een week of 8, maar werd 10-11.

Controleer je offerte goed en dan met name ook de berekeningen en de bouwtekening.
Bij ons stonden er de 1ste keer fouten in. Zowel bij de indeling van de ramen, de afmetingen en de hellinghoek.
Vraag of maak een kopietje van het inmeetformulier als ze klaar zijn met inmeten.

Hopelijk heb je hier iets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 18-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Nog niet verder in de verbouwing.
Behalve dan een tijdelijke laminaatvloer gelegd op een zolderkamer.
Wat een teringklus met die bloedhitte!

Wel zojuist offerte goedgekeurd voor 34 zonnepanelen op het dak.

Daarnaast druk bezig geweest met bestellen van Warmtepomp.
Heb een Panasonic Monobloc 9 kW besteld. Levertijd 6 maanden of zo.
Weet niet of ik wel 9 kW nodig heb, maar ik weet ook niet hoe de isolatie van mijn huis gaat uitpakken.
Misschien ga ik ook nog wat losse lage temperatuur radiatoren ophangen. Bijvoorbeeld in de bijkeuken waar ik niet veel vloerverwarming kwijt kan.

Ook bezig met WarmtePompBoiler.
Waarschijnlijk de Atlantic Explorer V4 270L.
Lange levertijd, dus tijdig bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het bestellen gaat maar door.
De Atlantic Explorer V4 270 liter vorige week besteld.
Kreeg diezelfde week al een bericht dat ik hem kan komen ophalen.

Nu druk doende om een Zehnder WTW te bestellen (balansventilatie)
De site werkt niet echt goed.
Ik wil met mijn Mastercard betalen omdat ik daar 12 maanden aankoopgarantie mee heb.
Want het is nu betalen > 2023 leveren. Dat vind ik toch een beetje link.

Grootste gedoe wordt nog om de buizen door het huis te krijgen zonder op hinderlijke plekken dikke koven te moeten plaatsen.

Ook de offerte voor de zonnepanelen getekend heden morgen.
€ 12.750 voor 12.25 kWp.
31 panelen aan de voorzijde (praktisch zuid) van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D_Jeff schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:41:

Ik weet dat het waarschijnlijk boter na de vis is, maar ik heb vandaag gekozen voor een offertje die bijna € 1 per Wp is (hoop dat ik de juiste termen gebruik)
Wel met veel simpelere apparatuur zoals de omvormer.
Zo heb ik bijna geen schaduw op mijn dak dus er komen 2 strings.
Ik heb ook veel panelen en dan zijn de andere kosten zoals werk en omvormer relatief goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:01
Rzaan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

Ik weet dat het waarschijnlijk boter na de vis is, maar ik heb vandaag gekozen voor een offertje die bijna € 1 per Wp is (hoop dat ik de juiste termen gebruik)
Wel met veel simpelere apparatuur zoals de omvormer.
Zo heb ik bijna geen schaduw op mijn dak dus er komen 2 strings.
Ik heb ook veel panelen en dan zijn de andere kosten zoals werk en omvormer relatief goedkoper.
Punt is ook een beetje -- Ik heb een voorkeur voor een SMA omvormer.
SMA levert heel mooi spul, maar is momenteel ook pittiger geprijsd

Zonder voorkeur kan je vrij snel een systeem op dak hebben liggen, maar ik vraag mij dan wel af wat er gebeurt zodra de fabrikant omvalt (blijft het dan nog zo mooi werken?) OF wat gebeurt er met de data? Blijft dat binnen de EU of gaat het de hele wereld rond?

Verder ben ik het met je eens: Zodra je meer dan 15 panelen gaat plaatsen wordt je pas als een grotere afnemer gezien ( 8)7 ) ; waardoor de verhouding, qua kosten, ook anders worden

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D_Jeff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:23:

Zonder voorkeur kan je vrij snel een systeem op dak hebben liggen, maar ik vraag mij dan wel af wat er gebeurt zodra de fabrikant omvalt (blijft het dan nog zo mooi werken?) OF wat gebeurt er met de data? Blijft dat binnen de EU of gaat het de hele wereld rond?
Wat er met mijn data van de zonnepanelen gebeurt, zal me worst wezen. Kan me niet voorstellen dat iemand daar wat aan heeft of ik er onder lijd. Of ze moeten via die data aan andere data kunnen komen, maar geen idee of dat kan.
Ook kwalitatief zeer goede fabrikanten kunnen omvallen of er mee kappen. Het Duitse SolarWorld ging failliet. LG is ermee gestopt, al geven ze aan dat ze nog aan hun garantievoorwaarden kunnen voldoen.
Garantie's van 20 jaar zijn fijn, maar wie weet komen er nieuwe ontwikkelingen en denk je na 10 jaar "ok, het was een flinke uitgave, maar ik ga toch een en ander vervangen".

Maar het zijn inderdaad allemaal afwegingen.
Ik ben voor JA Solar gegaan, juist me die gedachte dat ik misschien wel ooit iets ga vervangen.
Heb nu zoveel liggen dat ik hopelijk een boel energie kan verkopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 16-08-2022 12:32 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR5RTsINVpu55H4AKkJAQ3o0oSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cKzqfV5OgSM2IaoBwQ11gTj1.jpg?f=user_large

Dit is de WarmtePompBoiler.
Jammer dat ik hem nog niet had toen de kraan hier stond voor de dakkapel.
Die WPB is namelijk lomp zwaar en mag allen maar rechtop of op één kant naar boven.
Wellicht tzt een soort van verhuislift regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:19
Rzaan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:27:
[Afbeelding]

Dit is de WarmtePompBoiler.
Jammer dat ik hem nog niet had toen de kraan hier stond voor de dakkapel.
Die WPB is namelijk lomp zwaar en mag allen maar rechtop of op één kant naar boven.
Wellicht tzt een soort van verhuislift regelen.
Misschien is een hoogwerker een idee als “hijskraan”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
barry86 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Misschien is een hoogwerker een idee als “hijskraan”
Zoiets.
Of een verhuislift of ladderlift achter het huis.
Kan ik gelijk een partij gipsplaten en andere zooi naar boven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 23:08
Ben ook benieuwd hoe je het met de WTW gaat doen! Hebben wij thuis ook (nog) niet en ben me wat aan het inlezen . Vraag me af of er manieren zijn om dat te installeren zonder flink te breken. Ons huis is cosmetisch namelijk nagenoeg af...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:29
Rzaan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:55:
Het bestellen gaat maar door.
De Atlantic Explorer V4 270 liter vorige week besteld.
Kreeg diezelfde week al een bericht dat ik hem kan komen ophalen.
Mag ik vragen waar je de Atlantic besteld hebt, dat hij al zo snel leverbaar was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
emot schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:26:

Mag ik vragen waar je de Atlantic besteld hebt, dat hij al zo snel leverbaar was?
Ik heb bij Airco Druten besteld en die heeft er nog een paar staan, dacht ik.
Zou effe bellen met 0487 785 484

Maar ik denk dat de importeur van Atlantic er een heleboel in Nederland had geleverd, want ik hoorde van meer mensen dat ze er eentje hebben ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Gisteren is er een meneer langsgekomen voor Airco.
Zeker met de toekomstige bloedhitte die door de klimaatverandering alleen maar erger zal worden, is airco bijna noodzakelijk.
We laten in totaal 6 units binnen plaatsen, en 2 multi-units buiten.
Is nog een heel gepriegel om dat allemaal zo te doen zonder dat er heel veel dikke leidingen over de buitenmuren lopen.
De beste man kwam steeds met de goedkoopste oplossing, en dan zei ik: "Maar da's lelijk."
Hij deed het uit goede bedoelingen en toen hij een beetje verlegen opnoemde wat het in totaal dan zou gaan kosten, zat het nog steeds 20% onder wat ik gereserveerd had.

Vraag in dit geval ook geen extra offertes aan.
Het bedrijf zit hier letterlijk om de hoek en heeft op google iets van 50 reviews met alleen maar 5 sterren.

Zonnepanelen zijn ook besteld.
Valt ook mee wat die kosten.

WPB was onverwacht al beschikbaar en die staat in de schuur.

WTW van Zehnder besteld, maar duurt nog wel even.

Panasonic Warmtepomp besteld, maar is inmiddels al duurder geworden en duurt ook nog effe.

Gesprekken met enkele keukenzaken zijn gepland.

Nog op zoek naar een goede electroman om te kijken hoe de meterkast aangepast kan worden en eventueel verplaatst.

Tegels zijn in principe uitgezocht.
Maar die kosten in Nederland € 110 per vierkante meter en in Spanje of Polen nog niet de helft.
Eens kijken hoe ik dat ga aanpakken.

Het begint vorm te krijgen.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste