Modernisering vrijstaande jaren 30 woning

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 10:02

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Tweakers!

Na wat heen en weer bieden de afgelopen weken ben ik, op wat financieringsvoorbehoud na, de eigenaar van een nieuwe woning. Ik kan er een heel verhaal over houden, maar de tldr is wel 'een projectje'. Met wat gelukt hebben we midden augustus de sleutel.

gevel

Hoewel goed onderhouden, is de binnenboel zeker 'gedateerd' te noemen. Ook aan de buitenkant is het zoals je voor een huis met bouwjaar 1932 zou verwachten. Overigens is de 1932 het bouwjaar van het voorhuis, het achterhuis is van 1965.

Eigenlijk komt het neer op grotendeels strippen, isoleren, en opnieuw opbouwen. Daar zijn al wel wat ideeën over om uiteindelijk het huis richting de huidige maatstaven te krijgen. Vooralsnog denken we over een compleet nieuwe geisoleerde kap, gevels na isoleren aan de buitenkant met een renovatiesysteem icm steenstrips en alle kozijnen vervangen voor nieuwe geïsoleerde kozijnen met triple glas. Verder alle houten vloeren eruit en vervangen voor geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming. Het doel is niet perse nul op de meter, maar dat is wel een waarschijnlijke bijkomstigheid. Over het energie/isolatie vraagstuk later meer.

Aangezien het de gehele verbouwing nogal een lange termijn project is omdat ik het binnengedeelte zelf wil gaan doen (behoudens constructieve zaken) hoop ik in dit topic ook zeker updates te gaan posten.

Ook aan de binnenkant gaat de boel leeg, en daar heb ik jullie ideeën over nodig over de potentiële indeling omdat die met name voor de indeling van het dak (zonnepanelen, dakkapellen) relevant is. Boven zijn we vrij om in te delen op de (dragende) muur tussen het voor en achterhuis na. Beneden is daar al een draagbalk in gezet in wat nu de huidige woonkamer is. Ik heb de plattegrond van de huidige situatie hieronder staan.

oud-beneden
oud-boven

Na flink wat schuiven zijn we op onderstaande nieuwe indeling uitgekomen, en daar zou ik graag wat feedback op willen.

indeling-nieuw-v2

We houden heel erg van koken en een woon/eetkeuken is eigenlijk een must. De muur die daar nu voor moet wijken is een dragende muur, dus daar moet sowieso een balk in.

Verder willen we graag op de begane grond een werkkamer hebben in verband met twee dagen thuiswerken van mijn vrouw. Op dit moment is er 1 kind, op termijn waarschijnlijke een tweede. Keuze voor de badkamer/toilet is nu ingegeven dat hij mooi uitkomt boven de bijkeuken/technische ruimte.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nieuwe kap, nieuwe vloer, indeling compleet anders. Wanneer wordt het goedkoper gewoon alles te ruimen?

Wil je ook de verdiepingsvloer gaan vervangen?

Wat betreft dat Funda plattegrondje; wat is een Slaapakamer? :+

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2019 22:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:57

backupdevice

Boeh!

Mooi huisje man d:)b

Ik ga je volgen .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-05 07:44
Gaaf topic, ga ik in de gaten houden.
Ik zou op de bovenverdieping de optie wc als losse WC doen. Als je straks een wat groter gezin hebt is een grotere badkamer op termijn wel lekker

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mooie woning inderdaad. Bewaar je die houten balk constructie in de woonkamer? Dat is wel erg leuk gedaan.

Paar puntjes van mijn kant:
1. Wil je de eetkamer afsluiten van de woonkamer? Een open constructie lijkt mij fijner, dan hoef je niet met het hele gezelschap te verplaatsen als je tijdens het koken contact wilt onderhouden.

2. Weet je zeker dan je zo veel ruimte wilt opofferen voor kantoor? Je krijgt een erg langgerekte woonkamer zo, dat is met indelen minder praktisch. Is een werkhoek met een half hoog muurtje niet handiger? Of een kleine aanbouw?

3. Je achtergevel is vrij stenig terwijl het op tuin en terras uit komt. Wellicht vervangen door een glazen vouwwand? Dan betrek je buiten direct bij binnen.

4. Je gaat erg kleine, krappe badkamers realiseren. Vooral de ensuite zal erg krap zijn, wil je dat echt als hoofdbadkamer voor jezelf?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:15
Allereerst gefeliciteerd met de koop!

Poeh, ik ziet wat er moet gebeuren en ik zie je wensenlijst en ik word al een beetje zenuwachtig!

Wat is (ongeveer) je budget voor de renovatie?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat de zonzijde is en waar je het mooiste uitzicht hebt maar ik zou de woonkamer denk ik achterin plaatsen met de keuken in het smalle deel waar nu de tekst woonkamer staat en dan de eettafel naast de werkkamer. Dan is je woonkamer niet zo smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Dank voor alle felicitaties en reacties. Wat antwoorden op de vragen:
kabeltjekabel schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:59:
Nieuwe kap, nieuwe vloer, indeling compleet anders. Wanneer wordt het goedkoper gewoon alles te ruimen?

Wil je ook de verdiepingsvloer gaan vervangen?
Ik denk dat nieuwbouw op een kavel van 1500 m2 in een dorpskern toch wel duurder gaat worden. Verdiepingsvloer kan blijven, hoogstens opdikken voor geluidsisolatie. Kan ook op termijn.
Ik zou op de bovenverdieping de optie wc als losse WC doen. Als je straks een wat groter gezin hebt is een grotere badkamer op termijn wel lekker
Dat is wel de wens, maar de vraag is even hoe makkelijk dat uit komt met leidingwerk. Zo'n 110 buis is niet heel makkelijk door de vloerbalk te halen, en ik weet nu nog niet hoe de orientatie van de balklaag is in dat deel.
1. Wil je de eetkamer afsluiten van de woonkamer? Een open constructie lijkt mij fijner, dan hoef je niet met het hele gezelschap te verplaatsen als je tijdens het koken contact wilt onderhouden.
De houten balk is fake, het is een stalen H-balk met paneel afgewerkt. Of hij indeze afwerking blijft of wat strakker zal worden weet ik nog niet. Nu neigen we naar het laatste, maar dit past wel mooier bij het huis.

Het idee is een beetje dat het gezelschap in de keuken kan aansluiten als er gekookt word. Het kunnen afsluiten van de keuken/woonkamer is wel een pre. Om niet helemaal af te sluiten dachten we nu aan een glazen tussendeur.
2. Weet je zeker dan je zo veel ruimte wilt opofferen voor kantoor? Je krijgt een erg langgerekte woonkamer zo, dat is met indelen minder praktisch. Is een werkhoek met een half hoog muurtje niet handiger? Of een kleine aanbouw?
Nadeel van bijv. een half hoge muur is dat je dan nog steeds niet kunt werken en bijv. TV kijken. Idee van die ruimte is ook dat daar op lange termijn een slaapkamer van te maken is (levensloopbestendig maken)
3. Je achtergevel is vrij stenig terwijl het op tuin en terras uit komt. Wellicht vervangen door een glazen vouwwand? Dan betrek je buiten direct bij binnen.
We hebben nu in het plan openslaande deuren aan de tuin kant gepland. Die zouden er op termijn komen, want vooralsnog kijk je vanuit de woonkamer redelijk tegen de (paarden)stal aan.
4. Je gaat erg kleine, krappe badkamers realiseren. Vooral de ensuite zal erg krap zijn, wil je dat echt als hoofdbadkamer voor jezelf?
Een balzaal hoeft het niet te worden, ensuite zou alleen een douche/wasbak voldoende zijn om de file in de badkamer smorgens te vermijden. Maar, we overwegen ook daar wel iets aan ruimte/indeling te veranderen dmv een dakkapel. Hangt even van het budget af.
Poeh, ik ziet wat er moet gebeuren en ik zie je wensenlijst en ik word al een beetje zenuwachtig!
Wat is (ongeveer) je budget voor de renovatie?
We hebben de tijd. Het hoeft niet allemaal in 1 keer. Wat betreft budget reserveren we nu 1.5 ton. Maar dat is wel keuzes maken en misschien dingen niet direct doen maar een jaartje uitstellen.
Ik weet niet wat de zonzijde is en waar je het mooiste uitzicht hebt maar ik zou de woonkamer denk ik achterin plaatsen met de keuken in het smalle deel waar nu de tekst woonkamer staat en dan de eettafel naast de werkkamer. Dan is je woonkamer niet zo smal.
Heb ik overwogen. De bovenkant van de plattegrond (wat nu dus als keuken is getekend) is de noordkant en ligt aan de doorgaande weg. Op zich een prima uitzicht, maar de tuin ligt op zuid (onderkant tekening) en dus aan de woonkamer. De vorm van de woonkamer zo lang is onhandig, maar ik betwijfel of dat een probleem is als er geen eettafel in hoeft te staan. Met jouw voorstel zou de woonkamer aan de straatkant komen, dat is wel verder van de tuin af.

[ Voor 3% gewijzigd door deWit op 04-06-2019 09:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 19:38

Theo

moederbord

Je maakt boven drie ruime slaapkamers. Waarom geen vier slaapkamers? Als je zo een tweede kind hebt dan zijn alle kamers bezet. Een ruimte die je kunt gebruiken als logeerkamer, (aan)rommelkamer, de was uit te hangen en/of waar je kunt strijken is er dan niet.
Als je een dakkapel links plaats dan kun je een gewone lange overloop maken met in de dakkapel een extra kamer.
Mijn ervaring is dat het heel prettig is om 1 kamer 'over' te hebben naast de slaapkamers (en de werkkamer in dit geval)

De werkkamer van je partner; heeft zij zoveel ruimte nodig? Als zij enkel een bureau met computer nodig heeft en een (laden)kastje dan kun je deze ruimte wat smaller maken zodat de huiskamer breder wordt. Thuis heb ik een studeerkamer van 6.25 vierkante meter, en dit is hiervoor echt ruim voldoende. Of ontvangt zij thuis zakenpartners?

Verder heb je wel twee badkamers, maar beide zijn erg krap. Dit kan een keuze zijn. maar is er bewust voor gekozen om geen ruimte te hebben voor een bad?

Je geeft aan de woning levensloopbestendig te willen maken. Waar plaats je de voorzieningen om beneden een (ruime) badkamer te willen plaatsen in de toekomst? Het is handig hier nu al rekening mee te houden en evt leidingen al aan te leggen. Dat kost je nu enkele tientjes, maar bespaard je ooit duizenden euro's aan breek en herstelwerk.

In je plattegrond staat geen meterkast. Ga je deze verplaatsen? Houd dan rekening mee met waar deze moet komen. Deze mag niet in je technische ruimte geplaatst worden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Theo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:10:
Je maakt boven drie ruime slaapkamers. Waarom geen vier slaapkamers? Als je zo een tweede kind hebt dan zijn alle kamers bezet. Een ruimte die je kunt gebruiken als logeerkamer, (aan)rommelkamer, de was uit te hangen en/of waar je kunt strijken is er dan niet.
Als je een dakkapel links plaats dan kun je een gewone lange overloop maken met in de dakkapel een extra kamer.
Mijn ervaring is dat het heel prettig is om 1 kamer 'over' te hebben naast de slaapkamers (en de werkkamer in dit geval)
Goed punt. Ik heb wat zitten schuiven met de indeling maar door de schuine wand kon ik geen variant verzinnen waarbij gang verder naar links kan schuiven. De deur tussen voorhuis/achterhuis op de eerste verdieping wil ik eigenlijk niet verplaatsen. Wbt de logeer/rommel/was, rommelkamer hebben we bijna 70m2 schuurruimte voor, de was voorzie ik vooral in de bijkeuken en de logeerkamer zou op termijn boven de schuur/garage komen. Voor de time being zou een logeerbed op de gang/overloop ons idee zijn.

Dakkapellen proberen we nu te vermijden om het budget een beetje te sparen. We zouden wel daar de voorbereiding voor maken, dus wellicht later als optie.
De werkkamer van je partner; heeft zij zoveel ruimte nodig? Als zij enkel een bureau met computer nodig heeft en een (laden)kastje dan kun je deze ruimte wat smaller maken zodat de huiskamer breder wordt. Thuis heb ik een studeerkamer van 6.25 vierkante meter, en dit is hiervoor echt ruim voldoende. Of ontvangt zij thuis zakenpartners?
In principe groot bureau en wat kastruimte. Maar ik kan mij voorstellen dat ik daar ook nog wel eens achter een PC zal zitten, dus dan is een tweede bureau al fijn. Geen klanten thuis nu. Formaat van de ruimte is een beetje ingegeven door de dragende muren en de aanpassingen daaraan proberen te minimaliseren.
Verder heb je wel twee badkamers, maar beide zijn erg krap. Dit kan een keuze zijn. maar is er bewust voor gekozen om geen ruimte te hebben voor een bad?
Bewuste keuze, afgelopen 5 jaar een bad gehad en er 1 keer in gezeten. Als het toilet boven zou verplaatsen zou de badkamer wat ruimer worden. We denken nu overigens aan een dakkapel aan de rechterkant, vanaf de en-suite badkamer t/m de andere badkamer. Dan zitten we niet met de 1.50m hoog lijn en krijgen we meer ruimte om in te delen.
Je geeft aan de woning levensloopbestendig te willen maken. Waar plaats je de voorzieningen om beneden een (ruime) badkamer te willen plaatsen in de toekomst? Het is handig hier nu al rekening mee te houden en evt leidingen al aan te leggen. Dat kost je nu enkele tientjes, maar bespaard je ooit duizenden euro's aan breek en herstelwerk.
Is in voorzien door in ieder geval leidingwerk naar de werk/studeerkamer te halen voor een douche.
In je plattegrond staat geen meterkast. Ga je deze verplaatsen? Houd dan rekening mee met waar deze moet komen. Deze mag niet in je technische ruimte geplaatst worden.
Das wel een goed punt. Gek genoeg hebben we nu twee meterkasten, 1 onder de trap en 1 aan de muur in het voorhuis. Twee keer vastrecht, maar nog steeds goedkoper dan 1 verzwaarde aansluiting. Met oog op all electric denk ik beide aansluitingen te willen behouden. Vanuit de meterkast onder de trap is het vrij makkelijk om naar de technische ruimte te gaan voor bijv. een domotica kast. De andere aansluiting zou mogelijk naar de schuur gaan, mits dat kan. Dan is daar direct 3 fasen voor klussen/laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@deWit 2 wc's is meer dan zat voor 4 tot 6 personen (1 beneden en 1 boven) zeker als ze apart zitten van je was/douche gedeelte .. zeker als ze dicht bij elkaar zitten.. als je een 3de wilt kan je die beter in een gasten ruimte (in de stallen oid) doen.

als je extra leiding werk (voor eventueel later wasgelegenheid in werkkamer oid)
vergeet niet
- traplift(brede trap) en rolstoel bestendig heid ..(90cm deur)
- grijs water voorbereiding (1 extra water leiding is de kosten ook niet)
- genoeg elektra punten
- vergeet niet gas + 2 fase voor inductie in de keuken.
- netwerk (ook voor tv doorgifte)

ik zou dakkapel/velux ramen eerder doen dan geld besteden aan keuken/badkamer de laatste 2 kan je prima zelf doen met goedkop(ere) middelen en eventueel later daarin investeren extra ruimte/licht (en gratis de isolatie) zeker isoleren van je dak/muren vloer (kruipruimte) bespaart veel in stookkosten..

De extra ruimte van dakkapel(len) en ramen gaat je veel meer waarderen,als je isoleert en bv je muren meeneemt bespaar je veel ellende in hak/breek werk en kan je gelijk veel (leidingwerk) wegwerken.. dubbel winst. daarnaast geisoleerde cv/warmwater leidingen .. bespaar je ook veel..) dus win-win in mijn optiek

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:15
Grappig om te zien dat iedereen zich nu op de indeling sort. Die indeling is echt het minst spannend. Of er hier of daar wel of niet een balkje moet worden gelegd gaat in het budget niet zo veel uitmaken. Dus de indeling is kostentechnisch niet boeiend.

Wat wel interessant is: Wat kost het om het dak te vervangen? De kozijnen te vervangen? De gevel te isoleren, de vloeren te laten vervangen en alle elektra/loodgieterswerk te laten uitvoeren? Eventueel uitbouwen als je toch bezig bent? Dat zijn de grote en dure klussen die je budget gaan bepalen en die je niet kunt uitstellen. Op de voet gevolgd door stucadoor, schilderwerk, keuken, badkamer en afwerkvloeren. Kun je ook allemaal niet uitstellen.

Ik zou me in dit project (en in de huidige markt) vooral zorgen maken over budget, budget, budget en beschikbaarheid van mensen. Ondanks dat je 'de tijd' hebt.
deWit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:22:
Dank voor alle felicitaties en reacties. Wat antwoorden op de vragen:

We hebben de tijd. Het hoeft niet allemaal in 1 keer. Wat betreft budget reserveren we nu 1.5 ton. Maar dat is wel keuzes maken en misschien dingen niet direct doen maar een jaartje uitstellen.
Ik weet helaas dat 1.5ton echt zo weg is in een huis. Zeker met dit soort projecten. Er moet gewoon heel veel gebeuren. Je moet dus echt goed gaan prioriteren. Wat MOET echt gebeuren en wat kun je uitstellen.

Ga ook niet zo maar af op de eerste offerte van een aannemer. Vaak komt daar nog aan alle kanten meerwerk bij en ga je echt ver over de eerste offerte heen. Soms zomaar het dubbele van het origineel. Let er ook op dat wanneer je alles via een aannemer laat lopen, zij voor vanalles een onderaannemer inhuren. Dat kost je zo 15% tot 50% meer dan wanneer je zelf die stucadoor, elektricien of schilder inhuurt. Maar dan ben je natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor de uitvoering, aansturing en planning.

Mijn ervaring is dat je met een tiental leveranciers te maken krijgt en dat voor de meeste leveranciers geldt dat JIJ er meer verstand van moet hebben dan zij, want ze gaan dus echt niet voor je nadenken. Dus controleer alles goed en lees je over alles GOED in (dus dakisolatie, beglazing, vloeren, electra, keukens, badkamers, schilderwerk, etc.)

Als je zelf uitvoerder bent, moet je ook zelf uitvoerder ZIJN helaas. Daar kun je maar beter direct mee beginnen in plaats van nadat je een paar keer hard je schenen hebt gestoten en geld hebt weggegooid.

[ Voor 33% gewijzigd door FragDaddy op 04-06-2019 13:55 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:49
@deWit Leuk project! Nouja nu is het nog leuk ;).

Wij hebben het andersom gedaan, eerst plattegronden gemaakt en toen naar een aannemer (zelfbouw, 2-kapper) dus over de indeling kan ik wel wat zeggen.

1. Schuifdeuren tussen woonkeuken/woonkamer
Dit hebben wij nu, als ze open staan (1,8m) kun je de ruimtes bij elkaar betrekken (ook met koken handig). Je zou dan wel de kastruimte tegen de muur van de woonkamer moeten laten vervallen/verplaatsen. Vraag me af of het nodig is want met die U heb je ook al genoeg ruimte denk ik.

2. Werkkamer zou ik smaller maken zodat de woonkamer in dat gedeelte breder word. Bij ons is de woonkamer 4,4m maar zou hem niet smaller willen hebben. Anders zit je ook wel erg dicht op de TV.

3. Al genoemd zag ik maar boven zou ik 4 slaapkamers proberen te maken (anders een architect naar laten kijken?). Altijd handig een extra kamer als logeer/speel/game/bios en beter voor de verkoop ooit.

4. Ik zou eerder 1 goeie badkamer maken dan 2 halve/kleine. Hoe oud is jullie kleine nu? Wij hebben er 3 (6,4,1) maar die zitten toch zeker een paar keer per week in bad (ook die van 6).

5. Succes met het project and keep us posted :)

Hierbij nog onze plattegronden:
https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:46
Super leuk project en je bent nogal wat van plan!

Ik neem aan dat het dak en de gevels nu nog niet zijn geïsoleerd?

Hoe is de verdere bouwkundige staat van het dak? Het nieuwe dak zal naar verwachting dikker worden, wat ook tevens nieuwe gootconstructies betekend, aansluiting met de kopgevels dient te worden aangepast, dakkapel ophogen/vervangen. Als de bouwkundige staat van het dak nog goed is, overweeg mogelijk (alsnog) om toch van binnen te isoleren. Je haalt hiermee niet de gewenste isolatie, maar het kostenaspect is veel gunstiger.

Zijn de muren voorzien van een spouw? Deels zijn jaren 30 woningen wel voorzien van spouwconstructies. Deze kan je ook laten vullen, wat wederom een lagere isolatiewaarde geeft dan een nieuw pakket maar kostenaspect stuk gunstiger. Bij het buitenaf isoleren denk er ook aan dat dit wederom invloed heeft op de aansluitingen rondom het metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
FragDaddy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:46:
Grappig om te zien dat iedereen zich nu op de indeling sort.

Ik zou me in dit project (en in de huidige markt) vooral zorgen maken over budget, budget, budget en beschikbaarheid van mensen. Ondanks dat je 'de tijd' hebt.
Dat was dan ook vooral mijn vraag, omdat de uiteindelijke indeling relevant is voor de aanpak in fases. En dat bepaald dan weer welk deel direct gedaan gaat worden of later. In principe gaat alles in eigen beheer, behalve dat dak, gevel en kozijnen uitbesteed gaan worden aan een aannemer. De rest (stucadoor, installatie etc) doe ik of zelf, of zoek ik zelf een partner voor.
Ga ook niet zo maar af op de eerste offerte van een aannemer. Vaak komt daar nog aan alle kanten meerwerk bij en ga je echt ver over de eerste offerte heen. Soms zomaar het dubbele van het origineel. Let er ook op dat wanneer je alles via een aannemer laat lopen, zij voor vanalles een onderaannemer inhuren. Dat kost je zo 15% tot 50% meer dan wanneer je zelf die stucadoor, elektricien of schilder inhuurt. Maar dan ben je natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor de uitvoering, aansturing en planning.
Dit ondervang ik deels door het teken/rekenwerk/bestek weg te zetten bij een bouwbegeleider. De kosten daarvan vallen mij mee voor het werk dat hij gaat doen. Dat is overigens inclusief het aanvragen en vergelijken van offertes van aannemers.
Mijn ervaring is dat je met een tiental leveranciers te maken krijgt en dat voor de meeste leveranciers geldt dat JIJ er meer verstand van moet hebben dan zij, want ze gaan dus echt niet voor je nadenken. Dus controleer alles goed en lees je over alles GOED in (dus dakisolatie, beglazing, vloeren, electra, keukens, badkamers, schilderwerk, etc.)
Noted. Ik denk dat ik al bovengemiddeld goed geinformeerd ben. Daarnaast een technische achtergrond helpt behoorlijk. En domweg inlezen in bijvoorbeeld de productbeschrijving doet al een hoop, terwijl de gemiddelde aannemer dat vaak niet doet en maar wat doet.
Als je zelf uitvoerder bent, moet je ook zelf uitvoerder ZIJN helaas. Daar kun je maar beter direct mee beginnen in plaats van nadat je een paar keer hard je schenen hebt gestoten en geld hebt weggegooid.
Dingen vastleggen heb ik in het verleden al wel geleerd. Duidelijk op papier wat er wel en niet gedaan gaat worden. Daarnaast gaat de bouwbegeleider ook een aantal kritieke zaken controleren tijdens wat bouwbezoeken.
Road-runner83 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:34:
@deWit Leuk project! Nouja nu is het nog leuk ;).
Nog wel ;-)
1. Schuifdeuren tussen woonkeuken/woonkamer
Dit hebben wij nu, als ze open staan (1,8m) kun je de ruimtes bij elkaar betrekken (ook met koken handig). Je zou dan wel de kastruimte tegen de muur van de woonkamer moeten laten vervallen/verplaatsen. Vraag me af of het nodig is want met die U heb je ook al genoeg ruimte denk ik.
Op basis van onze huidige keuken denk ik wel. Er moet ook ergens een koelkast/vriezer komen en dat moet in een hoge kast. Verder wil ik geen bovenkasten voor het ruimtelijke gevoel. De schuifdeuren zou ik dan eerder overwegen tussen werk/studeer en woonkamer.
2. Werkkamer zou ik smaller maken zodat de woonkamer in dat gedeelte breder word. Bij ons is de woonkamer 4,4m maar zou hem niet smaller willen hebben. Anders zit je ook wel erg dicht op de TV.
Nemen we mee
3. Al genoemd zag ik maar boven zou ik 4 slaapkamers proberen te maken (anders een architect naar laten kijken?). Altijd handig een extra kamer als logeer/speel/game/bios en beter voor de verkoop ooit.
nemen we mee.
4. Ik zou eerder 1 goeie badkamer maken dan 2 halve/kleine. Hoe oud is jullie kleine nu? Wij hebben er 3 (6,4,1) maar die zitten toch zeker een paar keer per week in bad (ook die van 6).
1.5, maar heeft dus echt nooit in bad gezeten anders dan het baby-badje. Mijn vrouw en ik vinden een bad vooral een ding wat ruimte in neemt voor die 1 of 2 keer dat je er misschien in zou zitten.
[quote]
headhunter1985 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:35:
Ik neem aan dat het dak en de gevels nu nog niet zijn geïsoleerd?
Klopt, steens muur en ongeisoleerd dak. Het achterhuis heeft een kleine, lege spouwmuur.
Hoe is de verdere bouwkundige staat van het dak? Het nieuwe dak zal naar verwachting dikker worden, wat ook tevens nieuwe gootconstructies betekend, aansluiting met de kopgevels dient te worden aangepast, dakkapel ophogen/vervangen. Als de bouwkundige staat van het dak nog goed is, overweeg mogelijk (alsnog) om toch van binnen te isoleren. Je haalt hiermee niet de gewenste isolatie, maar het kostenaspect is veel gunstiger.
Omdat de schoorsteen weg gaat/moet moet er sowieso constructief in het dak wat aangepast worden. Dan is een nieuwe constructie en direct goed opbouwen denk ik beter dan van binnenuit. Omdat de gevels sowieso 20cm naar buiten komen moet er toch een aanpassing aan de kopgevel/goot komen, dus dan maar direct goed was mijn gedachte.
Zijn de muren voorzien van een spouw? Deels zijn jaren 30 woningen wel voorzien van spouwconstructies. Deze kan je ook laten vullen, wat wederom een lagere isolatiewaarde geeft dan een nieuw pakket maar kostenaspect stuk gunstiger. Bij het buitenaf isoleren denk er ook aan dat dit wederom invloed heeft op de aansluitingen rondom het metselwerk.
Alleen het achterhuis dus. Omdat we toch kozijnen vervangen is de aansluiting op de kozijnen met het metselwerk toch een aandachtspunt. Onze filosofie is een beetje dat we de isolatie maar 1 keer goed kunnen doen en dat is van buitenaf en direct naar serieuze isolatiewaardes gaan zonder potentiele koudebruggen. Dan moet je volgens mij al snel van buitenaf de boel gaan inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Ik vind je woonkamer wat lang... Speel eens met de meubelplanner van ikea.
Persoonlijk denk ik eetkamer 'onder' de keuken, Studeerkamer waar eetkamer is en studeerkamer bij de woonkamer.

Als ik de ligging goed heb begrepen, noord is boven, heb je dan de studeerkamer op het noorden. Zomers wel lekker, niet te warm, zonlicht op je scherm. Daarnaast loopt mijn hoofd vast bij indelen met die deur midden in je woonkamer.

Bedenk net dat je natuurlijk ook een maquette kan bouwen met lego blokjes oid. Een ruimtelijke voorstelling geeft soms nieuwe inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:58
Leuk project! Waarmee heb je die plattegrond getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deWit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat nieuwbouw op een kavel van 1500 m2 in een dorpskern toch wel duurder gaat worden. Verdiepingsvloer kan blijven, hoogstens opdikken voor geluidsisolatie. Kan ook op termijn.
[...]
Ruime kavel betekend dat je geen ruimte van de gemeente hoef te huren voor werkterrein of opslag, dus alleen maar goedkoper dan het vervangen van een "tussenwoning op eigen kavel".

Vloer opdikken of plafond er onder betekend dat het lager wordt. Zeker boven lijkt me dat niet handig. Heb je beneden nu wel een beetje een hoog plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
kabeltjekabel schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:59:
Zo te zien heeft TS ca €260/m2 betaald voor een lap grond met een semi-casco huis erop. Ligt een beetje aan de regio maar op zich klinkt het niet als een slechte deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Purzelbaum schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:16:
Ik vind je woonkamer wat lang... Speel eens met de meubelplanner van ikea.
Persoonlijk denk ik eetkamer 'onder' de keuken, Studeerkamer waar eetkamer is en studeerkamer bij de woonkamer.
Ja, ik snap je gedachte. Hoe dat deur-technisch uit komt weet ik zo snel niet (je moet dan ook wel in de studeerkamer/bijkeuken kunnen komen) maar het is een optie die de moeite waard is om even wat langer over na te denken
Bedenk net dat je natuurlijk ook een maquette kan bouwen met lego blokjes oid. Een ruimtelijke voorstelling geeft soms nieuwe inzichten.
Als ik iets meer een idee heb hoe of wat wil ik een 3D schetsje maken in Sketchup om het wat meer te visualiseren.
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 16:26:
Leuk project! Waarmee heb je die plattegrond getekend?
Met Microsoft Visio. Simpel en doeltreffend.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:34:
Ruime kavel betekend dat je geen ruimte van de gemeente hoef te huren voor werkterrein of opslag, dus alleen maar goedkoper dan het vervangen van een "tussenwoning op eigen kavel".

Vloer opdikken of plafond er onder betekend dat het lager wordt. Zeker boven lijkt me dat niet handig. Heb je beneden nu wel een beetje een hoog plafond?
Daarmee doel je op slopen en herbouwen op hetzelfde kavel. Dan had ik beter een leeg kavel kunnen kopen. Aan de binnenkant is niet heel veel kapitaalvernietiging te doen, maar volledig slopen is zonde. Ook niet heel erg duurzaam trouwens...

Beneden is het 2.40 hoog. boven is de nok op ca. 3.20 geloof ik. Die 5-10 cm die erbij komt aan bijv een estrich plaat zal niet heel schokkend zijn op de verdieping. Beneden zit er toch al een plafond onder de balklaag, daar zal niets veranderen wbt hoogte.
leecher schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:44:
Zo te zien heeft TS ca €260/m2 betaald voor een lap grond met een semi-casco huis erop. Ligt een beetje aan de regio maar op zich klinkt het niet als een slechte deal.
Ca. €240/m2 als je het kavel alleen zou nemen. Zou je in m3 het huis meenemen voor €200/m3 dan is het maar €150/m2 voor het kavel. Voor die prijs een kavel vinden van dit formaat in een dorp is onmogelijk. Vooral het feit dat er wel buren zijn is voor ons een pré. Landelijk wonen is fijn, maar ik zou graag zien dat er wel speelkameraadjes zijn voor de kids.

Fietsafstand (20 min) van Zwolle centrum. Vanuit randje Stadshagen (nieuwbouwwijk Zwolle) doe je er langer over. We zien het huis ook een beetje als casco, behalve dat het door de voor-achterhuis constructie in delen te renoveren is terwijl we daar wonen. Nadat de buitenschil gedaan is kan ik bijvoorbeeld op het gemak het voorhuis verbouwen terwijl de oude keuken nog functioneel is in het achterhuis. Dat maakt de haast minder. En het is te bewonen, dat hebben de huidige bewoners (70+) de afgelopen 50 jaar ook gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 04-06-2019 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deWit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:53:

[...]

Daarmee doel je op slopen en herbouwen op hetzelfde kavel.
Ja. Of ernaast bouwen op dezelfde kavel en dan het oude pand slopen.
deWit schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:53:
Dan had ik beter een leeg kavel kunnen kopen. Aan de binnenkant is niet heel veel kapitaalvernietiging te doen, maar volledig slopen is zonde. Ook niet heel erg duurzaam trouwens...
Nieuwe kavels liggen zelden op aantrekkelijke plekken.

Als je vloer en dak gaat vervangen en ook nog rondom een extra muurtje gaat maken is dat ruimen van de rest qua duurzaamheid ook maar peanuts. Vervolgens krijg je het wel helemaal goed, zonder koudebruggen etc.
Dat alleen al is wat mij betreft de doodstraf waard voor een woning. :+

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-06-2019 20:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Met al jullie feedback eens aan de slag gegaan met de beneden-indeling. Zie hier het resultaat:

beneden_v2

We kwamen eigenlijk tot de conclusie dat dit vermoedelijk de betere optie is, ondanks de woonkamer die niet meer bij de tuin zit. Met de grote woon/eetkeuken op deze manier is onze verwachting trouwens dat we toch veel aan de grote tafel zouden zitten, en daarmee dus weer uitkijken op de tuin.

Ook is de bijkeuken zo wat logischer qua indeling voor ons gevoel. Goeie suggesties. Volgende stap is eens in 3D schetsen.

De bovenverdieping ben ik nog mee aan het stoeien om te kijken hoe ik de badkamer wat groter krijg zonder teveel in te leveren in de andere kamers. Met name de 1.50 hoog lijn maakt dat lastig. Wbt de vierde slaapkamer proberen toe te voegen, het maakt het nogal hokkerig en ik betwijfel hoeveel meerwaarde die kleine slaapkamer dan zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom dan niet de woonkamer swappen met de eetkamer en studeerkamer? Dan zit je met je woonkamer gewoon aan de tuin kant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
deWit schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:23:

We kwamen eigenlijk tot de conclusie dat dit vermoedelijk de betere optie is, ondanks de woonkamer die niet meer bij de tuin zit. Met de grote woon/eetkeuken op deze manier is onze verwachting trouwens dat we toch veel aan de grote tafel zouden zitten, en daarmee dus weer uitkijken op de tuin.
.
Goede keuze!

wij hebben en soortgelijk huis, echter wel iets minder oppervlak. Grote keuken, woonkamer en TV/speelkamer. Het blijkt dat de meeste activiteiten in de keuken plaatsvinden. Alleen TV kijken, lego spelen en computeren gebeurt niet in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Tsurany schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:34:[/b]
Waarom dan niet de woonkamer swappen met de eetkamer en studeerkamer? Dan zit je met je woonkamer gewoon aan de tuin kant.
Afgezien van meer werk met constructieve muren willen we graag dat de woonkamer van de eet/kookruimte is gescheiden. Dat kan dan alleen maar met een extra muur die volgens mij het weer wat hokkerig maakt
107mb schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:49:
Goede keuze!

wij hebben en soortgelijk huis, echter wel iets minder oppervlak. Grote keuken, woonkamer en TV/speelkamer. Het blijkt dat de meeste activiteiten in de keuken plaatsvinden. Alleen TV kijken, lego spelen en computeren gebeurt niet in de keuken.
Dat is wel de verwachting.

Ik heb op basis van de input nog wat zitten denken en schuiven met de bovenverdieping en ben tot het volgende gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E4cbRXLb4sP6z3QGIhV2xsbF/medium.png

Nog steeds 'maar' drie slaapkamers, maar wel de badkamer wat vergroot. Ook meer ruimte in de ensuite badkamer doordat we voorzien in een dakkapel die van badkamer tot badkamer loopt. Hiermee krijgen we ook direct een raam in het trappenhuis wat hier wat extra licht zal geven.

Ook een 3D opzetje gemaakt in Sketchup hoe de begane grond er ongeveer uit moet komen te zien en ook vooral om een idee te krijgen of het een beetje past zoals we in gedachten hebben. So far lijkt het te werken:
3D-beneden

Vloeren
De laatste dagen aan het denken geweest over wat ik wil gaan doen met de begane grond vloer. Dat de huidige ongeïsoleerde houten vloer eruit gaat staat wel vast, maar wat er voor terug moet komen weet ik nog niet helemaal; schuimbeton, geïsoleerde betonvloer, (PS-)renovatievloer met balken en EPS vulelementen. Ze hebben allemaal hun voor- en tegens.

Ik wil het vooral zelf gaan doen om de kosten een beetje te drukken, en so far lijkt de PS-renovatievloer een grote kanshebber vanwege de lichte balken, makkelijk te installeren, en zonder al te veel problemen Rc van 5 m2K/W haalbaar. Ik vraag me alleen wel af hoe die belastbaar is met bijvoorbeeld een buffervat, maar dat is wel te ondervangen met daar een extra oplegging denk ik zo...

Mocht er nog iemand goeie tips hebben daarover dan hoor ik het graag.

Gevelisolatie
Het opmetselen van een nieuw buitenspouwblad is eigenlijk een nogo vanwege de bestaande fundering, de hoevelheid werk en de ruimte die het gehele pakket dan in gaat nemen. So far is het Vandersanden E-board systeem een erg grote kanshebber. Isolatieplaten die tegen de bestaande gevel worden geplakt / geschroefd waarna ze afgewerkt worden met steenstrips naar keuze. Dit laat het uiterlijk zo veel als mogelijk behouden blijven maar geeft met een 200 mm dikke laag wel een Rc van 6.5 m2.K/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:16
Mooi huis! Ik neem aan dat het een beschoten dak is? Waarom zou je niet kiezen voor het vanuit de binnenzijde isoleren met glaswol? Een stuk goedkoper dan een geheel nieuw dak leggen. Daarnaast kun je dat richting de 0 op de meter bij zo'n oude woning toch wel laten varen ben ik bang.

Het opmetselen van een nieuw sportblad zou ik niet doen. Dan gaat de hele uitstraling van het pand verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Leuk topic! Ik kan 2 centjes bijdragen met suggesties voor ventilatie, wel/niet een bad, gevel/muur-isolatie en de indeling/toiletkeuze van de benedenverdieping.

Werkkamer/woonkamer: heb je nagedacht om deze ruimtes mee te nemen in je (balans)ventilatie? Zeker voor een werkkamer kan ik dat adviseren. Bron: heb sinds kort een CO2-meter die daar wat inzicht in heeft verschaft. Een raam open kan afdoende zijn, maar als het niet wenselijk is om een binnendeur open te houden dan word je wel heel blij van een afzuigpunt in de werkkamer.

Ander argument voor een bad: Kinderen vinden het de bom. Wij hebben nu geen bad, mijn ouders hebben wel een bad, en wat ik zie is dat bij een leeftijd vanaf 4~ jaar het bad één groot feest is. En je de moeite scheelt om kleintjes te moeten douchen, waar een 'bad geven' nog iets ontspannends kan hebben.

Voor de isolatie (en sorry als het eerder al behandeld is): Waarom niet aan de binnenzijde isoleren? Ik neem aan (Let op: aanname) dat de binnenzijde isoleren is dan panelen + steenstrips aan de buitenzijde? Gezien je informatie-honger heb je dat wellicht al uitgeplozen.

Indeling: (jawel, je vraagt ons te schieten: wij schieten :P)
Bij jaren '30 huizen zijn dubbele schuifdeuren tussen woon- en eetkamer vrij gebruikelijk, dat geeft bovendien een opener effect dan de kamerdeur die ik nu tussen de keuken en woonkamer zie. Weet je zeker dat het niet handig is om d.m.v. meer 'deur' vanuit de keuken de woonkamer in te kunnen kijken? (I.v.m. 'oogje in het zeil' op spelende kinderen bv.)

Dan benedentoilet: In de huidige indeling moet je drie deuren door om in het toilet te geraken. Weet je zeker dat dat ideaal is als deWitJunior ineens héél nodig 'moet' en hij is net lekker aan het spelen?

[ Voor 23% gewijzigd door Goudvis op 12-06-2019 14:39 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Sunri5e schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:24:
Mooi huis! Ik neem aan dat het een beschoten dak is? Waarom zou je niet kiezen voor het vanuit de binnenzijde isoleren met glaswol? Een stuk goedkoper dan een geheel nieuw dak leggen. Daarnaast kun je dat richting de 0 op de meter bij zo'n oude woning toch wel laten varen ben ik bang.

Het opmetselen van een nieuw sportblad zou ik niet doen. Dan gaat de hele uitstraling van het pand verloren.
Er is een dakbeschot, maar in slechte staat en deels zit daar asbest in. Omdat de schoorsteen moet verdwijnen (draagt zichzelf en moet op zowel begane grond als eerste verdieping weg) moet er ook aan de structuur van het dak worden gesleuteld. Dan is het niet heel veel meer werk om er direct een nieuwe dakplaat met afwerking aan de binnenkant, isolatie en panlat op te leggen. Iets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.debouwmarktshop.nl/image/cache/catalog/producten/uni0001%5B1%5D-unidek-aero-dakplaat-1-510x510.jpg

Ik denk dat nul op de meter prima kan als je bereid bent om te investeren in isolatie. Kwestie van willen en durven, er zijn voldoende opties om de schil op orde te krijgen qua isolatiewaarde. En anders een paar panelen extra neerleggen ;-)

Ik ga geen compleet nieuwe buitengevel opmetselen, maar waarschijnlijk zijn het isolatieplaten tegen de gevel en die afwerken met steenstrips. Dat is fundatie-technisch een stuk gunstiger. Door een goeie steenstrip te kiezen denk ik dat de uitstraling grotendeels behouden kan blijven worden.
Goudvis schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:30:
Leuk topic! Ik kan 2 centjes bijdragen met suggesties voor ventilatie, wel/niet een bad, gevel/muur-isolatie en de indeling/toiletkeuze van de benedenverdieping.

Werkkamer/woonkamer: heb je nagedacht om deze ruimtes mee te nemen in je (balans)ventilatie? Zeker voor een werkkamer kan ik dat adviseren. Bron: heb sinds kort een CO2-meter die daar wat inzicht in heeft verschaft. Een raam open kan afdoende zijn, maar als het niet wenselijk is om een binnendeur open te houden dan word je wel heel blij van een afzuigpunt in de werkkamer.
Ik ga uit van balansventilatie in alle verblijfsruimtes, bij voorkeur CO2 gestuurd. Denk aan iets van een Itho Qualityflow oid om het aantal buizen binnen de perken te houden.
Ander argument voor een bad: Kinderen vinden het de bom. Wij hebben nu geen bad, mijn ouders hebben wel een bad, en wat ik zie is dat bij een leeftijd vanaf 4~ jaar het bad één groot feest is. En je de moeite scheelt om kleintjes te moeten douchen, waar een 'bad geven' nog iets ontspannends kan hebben.
We gaan wel uit van een bad in de grote badkamer uiteindelijk
Voor de isolatie (en sorry als het eerder al behandeld is): Waarom niet aan de binnenzijde isoleren? Ik neem aan (Let op: aanname) dat de binnenzijde isoleren is dan panelen + steenstrips aan de buitenzijde? Gezien je informatie-honger heb je dat wellicht al uitgeplozen.
Meerdere redenen, als je naar een beetje isolatiewaarde wil raak je ca. 40 cm kwijt (2x 20, inc leidingspouw). Dat is zonde van de ruimte. Daarnaast blijf je koudebruggen houden rondom kozijnen, vloerbalken en binnenmuren. Het zou iets goedkoper zijn, maar ik kan het maar 1 keer goed doen en aangezien ik toch kozijnen wil verplaatsen/vergroten/verkleinen ben ik toch al in de gevel bezig. Door buiten te isoleren is dat direct netjes afgewerkt, verlies ik geen ruimte, haal ik makkelijker een hoge isolatiewaarde en heb ik geen risico's op wegrottende balken door koudebruggen.
Indeling: (jawel, je vraagt ons te schieten: wij schieten :P)
Bij jaren '30 huizen zijn dubbele schuifdeuren tussen woon- en eetkamer vrij gebruikelijk, dat geeft bovendien een opener effect dan de kamerdeur die ik nu tussen de keuken en woonkamer zie. Weet je zeker dat het niet handig is om d.m.v. meer 'deur' vanuit de keuken de woonkamer in te kunnen kijken? (I.v.m. 'oogje in het zeil' op spelende kinderen bv.)
Ik verwacht de woonkamer eignelijk weinig te gebruiken, alleen voor 's avonds wat TV kijken. De rest verwacht ik in de woonkeuken te zijn. De optie met deuren daartussen hebben we overwogen maar dan is het lastig om de kastenwand ergens te plaatsen. Voor het jaren 30 gevoel denk ik op termijn wel aan schuifdeuren tussen studeer/werk en eetkeuken.
Dan benedentoilet: In de huidige indeling moet je drie deuren door om in het toilet te geraken. Weet je zeker dat dat ideaal is als deWitJunior ineens héél nodig 'moet' en hij is net lekker aan het spelen?
Ideaal denk ik niet. Aan de andere kant, ik zie geen optie waarbij ik de WC binnen 2 deuren (want een WC die direct uitkomt op de woonkamer/eetkamer wil ik niet) vanuit de woonkamer haalbaar is zonder hem te verplaatsen naar de bijkeuken. Wat dat betreft is de huidige plek best logisch lijkt mij?

Inmiddels komen de eerste offertes binnen en is het traject met de aannemer(s) ook opgestart. Met 1 een aannemer een erg prettig gesprek gehad, waarschijnlijk gaan we in een bouwteam-constructie e.e.a. uitwerken waarna ik een open begroting krijg waarmee ik ook naar andere aannemers ga ter vergelijk. Verwachte uitvoering is voorjaar 2020, met name vanwege vergunningen en dat ik niet midden in de winter zonder dak wil zitten. We krijgen de sleutel op 15 aug, dus dat zal een winter worden back to basics ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als het kan dak altijd van buitenaf doen; dan heb je binnen geen ruimteverlies :). Al moet je er wel van houden om binnen de balken af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:35

psy

Ik zou wel een asbest specialist eens uitnodigen. Zou goed kunnen dat bijvoorbeeld ook in de schoorsteen / rookkanalen asbest verwerkt zit. Op de schuur lijkt ook een asbest golfdak te zitten. Tja of je dat nou wil laten liggen (ik zou het niet willen).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:52
Jaren 30 woningen zijn normaal gesproken geen asbestbommen. Eventuele latere verbouwingen/toevoegingen/aanpassingen zijn veel spannender wat dat betreft, al kan het zelfs bij jaren 70 woningen best meevallen (wij hebben hier alleen asbest ventilatiekanalen op zolder (3st.) en het dakoverstek is gemaakt van asbestcementplaten (godzijdank geschroefd). Die gaan we er dan ook lekker zelf afhalen tzt.). Asbest is verder ongevaarlijk zo lang je er niet aanzit, dus de paniek van sommigen is wat overdreven. Al zou ik het ook niet meer laten zitten, als je straks klaar bent wil je niet over pakweg 10-15 jaar het er alsnog uit moeten halen. Het is verder heel simpel: zit 't verlijmd/gespijkerd/vastgekit, dan mag je het niet zelf verwijderen. Zit het geschroefd of geschoven (kanalen), dan wél. Dus dat asbestgolfplaten dak (niet al dit soort cementvezelplaten zijn asbesthoudend trouwens, ergens staat een productiecode op die dingen en daarmee kun je het uitzoeken) mag je tot x vierkante meter zelf verwijderen (even vergeten hoeveel m2 precies).

Voor wat betreft de isolatie: ik kan me helemaal vinden in het buitenaf isoleren. Het dak is toch aan renovatie toe, dan kun je beter een warm dak maken. Veel veiliger qua houtrot en dergelijke. Hier staan we met een 40 jaar jonger huis voor dezelfde afweging en zelfs dan ligt een warm dak voor de hand. In dit geval, waarbij de pannen er toch al (helemaal?) af moeten geldt dat sowieso. Mogelijk dat die iets versterkte "Reno" dakplaten de beste optie zijn, die voegen nog wat sterkte en verband toe aan de draagconstructie en zijn amper duurder.

Qua gevel, heeft het een spouw? Zo niet, dan denk ik dat je voorzetgevel inderdaad de enige fatsoenlijke oplossing is. Heeft het wel een spouw, dan zou ik eerst de spouw isoleren met piepschuim (GEEN glaswol en al helemaal geen pur) en kijken of het resultaat voldoet, samen met een goed geïsoleerd dak en vloer zou dat best voldoende kunnen zijn. Pas als de stookkosten dan alsnog gigantisch blijken zou ik een voorzetgevel plaatsen. Veruit het meeste warmteverlies is glas+dak, dus dat zijn wat mij betreft de belangrijkste stappen. En bij vloerverwarming uiteraard ook de vloer (al weet ik niet wat hier precies je plannen zijn, slopen en betonvloer storten met vloerverwarming? Dan neem ik aan dat er ook meteen flink isolatie onder komt).

Toevoeging: Ik lees nu steens muur. Dan is isoleren van buitenaf absoluut de beste optie. Jammer van de oude baksteen maar so be it. Eventueel een gemetselde voorzetgevel op een aparte fundering, is dat geen optie? Zal wel duurder zijn ben ik bang, maar misschien de moeite van het uitzoeken waard. Qua vloer wilde ik nog toevoegen dat een gestorte betonvloer op hardschuim (PIR/PUR/XPS) ook prima zelf te doen is (tja, het storten van het beton niet maar het voorbereidende werk natuurlijk wel), daarmee kun je elke gewenste RC waarde eronder frotten. En een woonkamer van slechts 240CM absoluut niet meer verlagen, dat is al relatief benauwd (ik vind zelf alles onder de 250 krap en rond de 300 precies mooi), 240cm is bij ons de hoogte van de bovenverdieping. 270 is tegenwoordig de standaard volgens mij. Als er dus balken in moeten, probeer die dan in de huidige verdiepingsvloer weg te werken in plaats van eronder. Al zal het vast niet zo'n enorm joekel worden als hier (HE260B, 2 betonnen verdiepingsvloeren en een kalkzandstenen muur tot aan het dak, met een dakkapel en de helft van het gewicht van het dak op die ene muur), hoe minder er uitsteekt hoe beter natuurlijk.

Verder: schitterend project. Ik zou ook wel een jaren 30 woning willen (verbouwen).

[ Voor 19% gewijzigd door Steyn_E op 26-06-2019 17:07 . Reden: Beter gelezen deze keer :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
psy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:42:
Ik zou wel een asbest specialist eens uitnodigen. Zou goed kunnen dat bijvoorbeeld ook in de schoorsteen / rookkanalen asbest verwerkt zit. Op de schuur lijkt ook een asbest golfdak te zitten. Tja of je dat nou wil laten liggen (ik zou het niet willen).
Nu wil ik mijzelf geen specialist noemen, maar ik weet er wel wat van door m'n hobbybaan als adviseur gevaarlijke stoffen bij de brandweer. Het bouwdeel van 1931 is redelijk safe, rond die tijd was het nog niet het voorkeursmateriaal. Het achterhuis van 1965 is wel bingo, grote kans dat we daar wat tegenkomen. Wat ik sowieso weet is dat het dakbeschot van het achterhuis asbesthoudend is. Verder zit er in voorhuis in een stukje voorzetwand asbest. De oude schuur heeft een asbestplaten dak, geschroeft. De paardenstal heeft, volgens de eigenaar, geen asbest dak. Zou kunnen, ik heb nog niet in detail gekeken naar de platen, in geval van geen asbest zou daar een inslag met 'NT' in moeten staan.

Hoe dan ook is er een asbestinventarisatie nodig voor de bouwvergunning. Kost ca. 250 euro. Verder ligt de offerte voor het dakbeschot er, dat kost ca. 2500 euro. De platen op de schuur liggen mij totaal niet in de weg, lekker laten liggen todat ze er echt af moeten van de overheid of totdat ik iets met de schuur ga doen.
Steyn_E schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:45:
Voor wat betreft de isolatie: ik kan me helemaal vinden in het buitenaf isoleren. Het dak is toch aan renovatie toe, dan kun je beter een warm dak maken. Veel veiliger qua houtrot en dergelijke. Hier staan we met een 40 jaar jonger huis voor dezelfde afweging en zelfs dan ligt een warm dak voor de hand. In dit geval, waarbij de pannen er toch al (helemaal?) af moeten geldt dat sowieso. Mogelijk dat die iets versterkte "Reno" dakplaten de beste optie zijn, die voegen nog wat sterkte en verband toe aan de draagconstructie en zijn amper duurder.
Zou ook een optie zijn, dat hangt even af van de constructeur. Omdat de nokgording nu op de schoorsteen is bevestigd moet daar sowieso een nieuwe balk in. En met een nieuwe dakkapel en zonnepanelen vrees ik dat er constructief toch niets moet gebeuren.
Toevoeging: Ik lees nu steens muur. Dan is isoleren van buitenaf absoluut de beste optie. Jammer van de oude baksteen maar so be it. Eventueel een gemetselde voorzetgevel op een aparte fundering, is dat geen optie? Zal wel duurder zijn ben ik bang, maar misschien de moeite van het uitzoeken waard. Qua vloer wilde ik nog toevoegen dat een gestorte betonvloer op hardschuim (PIR/PUR/XPS) ook prima zelf te doen is (tja, het storten van het beton niet maar het voorbereidende werk natuurlijk wel), daarmee kun je elke gewenste RC waarde eronder frotten. En een woonkamer van slechts 240CM absoluut niet meer verlagen, dat is al relatief benauwd (ik vind zelf alles onder de 250 krap en rond de 300 precies mooi), 240cm is bij ons de hoogte van de bovenverdieping. 270 is tegenwoordig de standaard volgens mij. Als er dus balken in moeten, probeer die dan in de huidige verdiepingsvloer weg te werken in plaats van eronder. Al zal het vast niet zo'n enorm joekel worden als hier (HE260B, 2 betonnen verdiepingsvloeren en een kalkzandstenen muur tot aan het dak, met een dakkapel en de helft van het gewicht van het dak op die ene muur), hoe minder er uitsteekt hoe beter natuurlijk.

Verder: schitterend project. Ik zou ook wel een jaren 30 woning willen (verbouwen).
Afhankelijk van wat de constructeur er van gaat vinden blijven schuimbeton of een geïsoleerde betonvloer als opties over. Hangt ook even af van hoeveel kruipruimte er nu is (geen idee, er is geen luik). Beneden is nu de plafondhoogte tot aan het verlaagde plafond 2.60m. Dat zal een paar centimeter naar beneden komen ivm de nieuwe plafond opbouw, maar wat betreft vloer probeer ik zo min mogelijk omhoog te gaan.

De vorige doorbraak leverde een HE180A balk op. De overspanning nu is vergelijkbaar, dus het zal loslopen hoe veel deze naar beneden komt hoop ik. Boven is de nok 3.50 hoog, maar ik denk dat ik dat terugbreng naar 2.50 om zo een kleine zolder te creëren en een plek voor de leidingen van de MV afzuiging uit de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Met nog een week voordat we de sleutels krijgen is het hier wel tijd voor een kleine update. De komende tijd verwacht ik daar namelijk niet echt veel tijd voor te hebben.

De voorlopige tijdslijn is dat we 15 augustus de sleutel krijgen en dat we medio september de aanvraag voor de omgevingsvergunning kunnen indienen. Voor die tijd moeten we dus een deel van het plan helder hebben, de asbestinventarisatie hebben laten doen en keuzes maken over het uiterlijk van de gevel. En uiteraard verhuizen... Medio september vergunningaanvraag + 8 weken (best case) + 16 weken (worst case) is rond januari de vergunning rond. In de tussentijd aanvragen bij aannemers en onderaannemers voor de gevel, dak en kozijnen aanvragen. Hopelijk einde voorjaar start van de aannemer; maar dat kan nog wel eens optimistisch zijn wbt beschikbaarheid.

We zijn nog steeds een beetje zoekende met de indeling van het huis, het blijft ontzettend lastig om e.e.a. van tekening te moeten doen zonder de exacte maatvoering te hebben. We zijn weer een iteratie verder met de keukenindeling (nog twee opties over) en met boven. Ik zit nog te dubben over de ensuite badkamer, mijn vrouw wil hem graag, het lijkt mij ook wel prettig, maar indeling technisch wil het niet helemaal lekker uitkomen voor m'n gevoel.

keukenopties

Wat betreft optie A en B voor de keukenindeling (en daarmee deels de rest van de beneden indeling):
  • De deuren naar de woonkamer en bijkeuken zijn qua locatie vrij te veranderen.
  • De bijkeuken moeten de wasmachine, droger en technische ruimte in passen.
  • Technische ruimte moet een WP + Buffervat in passen
We houden van koken, dus veel in de keuken. Ruimte is belangrijk. In optie A is er veel werkblad ruimte, maar gevoelsmatig is twee looppaden van bijna 1.20 veel ruimteverlies. In Optie B is dat minder, maar dan is er veel gevoelsmatige loze ruimte in het keuken deel en minder werkblad. Optie B komt mooi uit met de afzuigkap aan de wand (en motor in de technische ruimte...). Optie B raak je een deel van de openheid kwijt als daar een kap moet komen te hangen.

We neigen nu naar optie A (stiekem vinden we dit rek ook heel cool), hebben de afspraak bij de keukenboer staan en ik ga nog even in het grote keukentopic te rade...

Over een week of twee gaan er work in progress plaatjes komen van sloopwerk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 10:10

digiman

reboot...

Mooi huis! Gefeliciteerd en sterkte alvast met de verbouwing maar dat komt vast goed.

Wat me opvalt is dat de bijkeuken niet zoveel bergruimte heeft omdat er relatief veel deuren in uitkomen. Heb je overwogen om de woonkamerwand recht te trekken (maakt de ruimte wat rustiger) en deze strook bij de bijkeuken te trekken? Dan kan je er wat meer kasten (voorraad, vriezer, apparaten die je niet zo vaak gebruikt ) in kwijt die je ten goed kan laten komen aan de bewegingsruimte in de keuken. Lees: minder keukenkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:33
Optie A lijkt mij ook de meest logische gezien koken jullie passie is en op die manier de keuken echt een center piece maakt. Ben je niet bang dat je door al die deuren de boel opsluit? Wellicht heb je al aan een glazen deur of pui tussen keuken en woonkamer gedacht? Kun je de kinderen tijdens het koken in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeneerHart
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 17:07

MeneerHart

Mess with the bull..

Wat de buitenkant betreft, kijk eens naar thermosteen. (Ik weet niet of ik een linkje mag plaatsen).
Ik werk voor een woningcorporatie, en heb hier goede ervaringen mee.
Alleen goed opletten als je markiezen of knikarmschermen o.i.d. wil plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door MeneerHart op 09-08-2019 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Zou je je 2e en 3e slaapkamer deuren niet naar de andere kant laten openslaan? Dan heb je (1) een kortere bocht naar een volledig open deur en (2) kun je de deur vlak tegen de muur zetten zonder ruimteverlies. Nu verlies je altijd ruimte naast de deur. Stel dat je daar ooit een kast/bureau/iets plaatst, word je beperkt in de ruimte als je de deur nog 90 graden op wilt kunnen doen. Zeker in combinatie met je lage 1m50 dak daar.

Waarom kies je voor een grote overloop op de bovenverdieping en de deur van de badkamer en toilet tegenover elkaar? Nu loop je direct tegen je badmeubel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 07-05 16:41
Klopt het dat je in de badkamer nu helemaal geen raam of dakraam heb zitten?
Dan zou ik toch kijken of je overloop en badkamer kan spiegelen met elkaar. Wc stukje opschuiven naar onder in de vaste kast. (Dat hoekje van de kast zal je toch niet snel gebruiken aangezien je daar de hele kast voor moet inkruipen.) Kan je op de overloop ook een vaste kast maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
digiman schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:22:
Mooi huis! Gefeliciteerd en sterkte alvast met de verbouwing maar dat komt vast goed.

Wat me opvalt is dat de bijkeuken niet zoveel bergruimte heeft omdat er relatief veel deuren in uitkomen. Heb je overwogen om de woonkamerwand recht te trekken (maakt de ruimte wat rustiger) en deze strook bij de bijkeuken te trekken? Dan kan je er wat meer kasten (voorraad, vriezer, apparaten die je niet zo vaak gebruikt ) in kwijt die je ten goed kan laten komen aan de bewegingsruimte in de keuken. Lees: minder keukenkasten.
Dankjewel! Das wel een goeie suggestie om mee te nemen, die heb ik meegenomen in de v2 van de tekening. Hangt even een beetje af of die muur ook dragend is of niet, dat weet ik met een weekje :)
Biatch schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:35:
Optie A lijkt mij ook de meest logische gezien koken jullie passie is en op die manier de keuken echt een center piece maakt. Ben je niet bang dat je door al die deuren de boel opsluit? Wellicht heb je al aan een glazen deur of pui tussen keuken en woonkamer gedacht? Kun je de kinderen tijdens het koken in de gaten houden.
Tussen woonkamer en keuken denken we inderdaad aan een glazen deur om het niet helemaal dicht te maken.
MeneerHart schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:45:
Wat de buitenkant betreft, kijk eens naar thermosteen. (Ik weet niet of ik een linkje mag plaatsen).
Ik werk voor een woningcorporatie, en heb hier goede ervaringen mee.
Alleen goed opletten als je markiezen of knikarmschermen o.i.d. wil plaatsen.
Die kende ik nog niet, zelfde systeem als Vandersanden E-board lijkt het, maar dan met de steenstrips al gemonteerd. Dat scheelt werk/tijd en dus kosten. Heb ze eens gevraagd om richtprijzen.
Bobmeister schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:57:
Zou je je 2e en 3e slaapkamer deuren niet naar de andere kant laten openslaan? Dan heb je (1) een kortere bocht naar een volledig open deur en (2) kun je de deur vlak tegen de muur zetten zonder ruimteverlies. Nu verlies je altijd ruimte naast de deur. Stel dat je daar ooit een kast/bureau/iets plaatst, word je beperkt in de ruimte als je de deur nog 90 graden op wilt kunnen doen. Zeker in combinatie met je lage 1m50 dak daar.

Waarom kies je voor een grote overloop op de bovenverdieping en de deur van de badkamer en toilet tegenover elkaar? Nu loop je direct tegen je badmeubel aan.
Boven zijn we nog heel erg aan het stoeien, we hebben nu een alternatieve indeling boven waar we eigenlijk wel tevreden over zijn (variant B, zie hieronder)
Ashundi schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:52:
Klopt het dat je in de badkamer nu helemaal geen raam of dakraam heb zitten?
Dan zou ik toch kijken of je overloop en badkamer kan spiegelen met elkaar. Wc stukje opschuiven naar onder in de vaste kast. (Dat hoekje van de kast zal je toch niet snel gebruiken aangezien je daar de hele kast voor moet inkruipen.) Kan je op de overloop ook een vaste kast maken.
De badkamer had in de variant hierboven een dakkapel. Of we de overloop nog een vaste kast maken of een logeerbed komt moeten we even zien, er is daar in ieder geval de optie voor een vaste kast onder het schuine gedeelte.

Op basis van jullie input, her en der, het keukentopic, wat keukenzaken zijn we even aan het puzzelen gegaan met de indeling beneden en boven.

Beneden hebben we voor zowel A en B een verbeterde versie, waarin opmerkingen mee zijn genomen. Hierdoor is de vorm van de bijkeuken beter. In Av2 is de bijkeuken groter waardoor daar plek is voor vaste kasten. Verder de kookplaat en spoelbak aan 1 kant en het eiland maar 1 meter breed ipv de 1.20 die we eerder hadden. Dit geeft meer ruimte rondom, wat we hebben ervaren is dat de 1.20 echt meer dan genoeg is om daar te kunnen werken en lopen. De vraag is wel even hoeveel extra werk het verslepen van een (dragende?) muur met zich mee gaat brengen. In optie Bv2 is ook de bijkeuken groter door een stukje woonkamer te snoepen en moet het raam in de bijkeuken eruit om de technische ruimte mogelijk te maken. In beide opties zit nu ook de schuifdeur tussen de eetkamer en studeer/werkkamer opgenomen. Hierdoor is er 1 deur minder in de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mE2sfpRclgHduMK1uaRVQf7S/medium.png

Boven zijn we ook nog even aan het schuiven gegaan en zitten we nu op versie B, die een groot deel van de nadelen die we in A hadden oplost lijkt het. 'Nadeel' is een dakkapel over de bijna gehele breedte, maar daardoor lijkt het dakvlak wel rustiger dan meerdere losse dakkapellen denken we. De exacte indeling van de badkamer moeten we nog even over denken, maar door de grote dakkapel en daarmee hoogte over de hele breedte is er wel meer indelingsvrijheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8xEioMdFMB2MICr3lfEg7IjS/medium.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Kleine update met wat sloop-foto's.

We hebben de sleutel, zijn verhuisd, alles staat op z'n plek en we zijn begonnen met slopen in het voorhuis en het deel op de verdieping wat we niet gaan gebruiken. Dat ziet er op dit moment ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TjhknHoVl3VDPQoQ2eYkHPOx/medium.jpg
Hier zie je de toekomstige bijkeuken en de te slopen muur tussen bijkeuken en woonkamer to be

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ApJo4xyiYichC73kQuGdK5Ot/medium.jpg
De woonkamer to be met de nog te verplaatsen en te vernieuwen meterkast.

Morgen de boel inmeten zodat de tekeningen definitief getekend kunnen worden en de vergunningsaanvraag de deur uit kan. Todo in de nog resterende week vakantie is wat slooppruttel afvoeren, de niet dragende muren er nog uit, de vloer er verder uit en verder met het functioneel snoeien in de tuin van heel veel klimop (al een aanhangwagen of 10 met klimop afgevoerd...)

Later meer foto's met ook een voor/na foto ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door deWit op 26-08-2019 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:29
Goed bezig hoor.
Woonkamer en eetkamer te scheiden zie je niet vaak meer.
Wij hebben het ook en vinden het heerlijk.

Qua indeling zijn jullie in iedergeval goed bezig, en daarmee bedoel ik dat jullie er goed over nadenken!
Zelf ben ik persoonlijk voorstander van de keuken dwars te plaatsen omdat de ruimte anders zo lang en smal wordt gemaakt. alles staat in de lengterichting.

Een bijkeuken is altijd te snel te klein en veel ruimte bied dan vaak ook meer comfort.

Als je besluit de keuken dwars te plaatsen. Dan had ik het kooktoestel en de wasbak omgedraaid.
Dan sta je met je gezicht richting eettafel/ruimte te koken, wat veel gezelliger is dan naar een muur te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/s5haoz.png%20(2572%C3%971303).jpg

[ Voor 16% gewijzigd door barry86 op 11-09-2019 11:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Update tijd!

Afgelopen weken zijn we druk aan het slopen geweest om het voorhuis leeg te krijgen en is er door de constructeur en tekenaar e.e.a. op papier gezet zodat de vergunningsaanvraag binnenkort de deur uit kan.
Verder hebben we onwijs veel rigoreus snoeiwerk gedaan in de tuin zodat de beplanting die we op termijn willen behouden weer wat lucht en licht krijgt. En we hebben klimop weggehaald, vooral veel klimop...

Indeling
Uiteindelijk zijn we eruit wat betreft indeling van het huis:

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/60Vp4UqYb78nhgdEImdjNdtw/medium.png

Verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NB7o31iq45MdCqcvFD1S9xME/medium.png

Gevels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XiZNpWHsN4TWv19qlQhjJMts/medium.png

We kiezen uiteindelijk wel voor de keuken in lengterichting en boven handhaven we de drie slaapkamers, twee badkamers. Slaapkamer 1.6 houd wel de optie op een dakkapel later, maar voor nu is daar geen noodzaak toe.

Snoeiwerk
De voor en na foto zeggen denk ik wel genoeg....

Van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xltbDulc6bsJaCGZU0Zmy1Un/medium.jpg

Via dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GxnWT0NdEAsLu4yeKncq7Xq2/medium.jpg

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IkaWr6OZENugbsNKMVpTw7jV/medium.jpg

Waarom zo rigoreus snoeien vraag je jezelf misschien af. We hebben ruimte nodig rondom het huis voor de isolatieschil van ca. 20 cm. Daarvoor moet ook de hemelwaterafvoer verplaatst worden en moet er dus wordne gegraven; ergo, de gevel moet vrij en ca. 1 meter rondom moet er plek zijn voor de minigraver.

Slopen
Slopen gaat snel, is zichtwerk en er zijn altijd wel vrijwilligers die willen helpen. Op dit moment is alles wat we kunnen slopen gesloopt. We hebben nog steeds wel een leefbaar deel over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YFjGxxllNG0R61IMdyVZX7Xe/medium.jpg
Het voorhuisdeel is leeg boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D9oo6RQTEagYpR59mFlHR70N/medium.jpg
Slopen van de oude keuken en badkamer in het voorhuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QQTnj7qGoA6qlffvyqzjKiNS/medium.jpg
Goeie hulp is altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/39eIgdbEjr9nL38by37JFTpI/medium.jpg
Alles eruit en leeg, zodat men vandaag kan beginnen met de asbestsanering binnenshuis

Asbest verwijderen
Helaas had men in het voorhuis een voorzetwand van asbesthoudende platen gemaakt. Die moest eruit, wat een kleine rib uit ons lijf kost voor de hoeveelheid vierkante meters plaat (16 m2, 3500 ex btw). We komen nog een paar keer aan de beurt voor dit geintje (dakbeschot, asbestplaten op de schuur).

Je krijgt er wel spannende borden voor terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n3y8tdML75fDd6lsWMNB8ekP/medium.jpg

Meterkastverplaatsing
Komende week beginnen aan de nieuwe meterkastopstelling en het zorgen voor de mantelbuizen die door de fundering heen moeten. De mantelbuizen zijn binnen, er moet alleen nog even een gat van een meter diep aan beide kanten van de fundering komen.

Optrekkend vocht
Helaas had men in 1930 nog niet nagedacht over een vochtkering tussen de fundering en de opgaande muren, dus we hebben last van optrekkend vocht. Nu in twijfel of we de muur open gaan slijpen en alsnog er een dpc folie in steken (werkt altijd, relatief goedkoop, veel werk) of zelf gaan injecteren (werkt ca 15 jaar, iets duurder, fors minder werk). Het motto is dat het maar 1 keer goed kan dus ik vrees dat ik wel weet waar we op uit gaan komen...

Planing
Week 40 de vergunningsaanvraag, gelijktijdig drie aannemers die een begroting gaan opstellen. We mikken voor het dak op Q2-2020, binnen gaan we hopelijk van de winter verder als er een draagmuur uit is met de nieuwe betonvloer op zand, leidingwerk, afvoer, elektra, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
deWit schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:
Die kende ik nog niet, zelfde systeem als Vandersanden E-board lijkt het, maar dan met de steenstrips al gemonteerd. Dat scheelt werk/tijd en dus kosten. Heb ze eens gevraagd om richtprijzen.
Ik zie dat je inmiddels al een stuk opgeschoten bent, maar om even in te haken op bovenstaande: kies in ieder geval een systeem met 'echte' steenstrips. Er zijn ook systemen met minerale steenstrips. Dat ziet er voor zo'n woning niet uit. Nadeel van de panelen waar al steenstrips opzitten is dat je eigenlijk geen mogelijkheid hebt om veel af te wijken van rechtoe-rechtaan. Ik kan niet precies zien of er veel metselwerkdetails in je oorspronkelijke gevel zitten, maar als je die zou willen behouden is een systeem waar de stenen achteraf op worden aangebracht aan te bevelen. De partij die daar het verst in gaat is Smart Wall Insulations. Zie b.v. onderstaande foto. Iets ouder dan jouw woning (jaren 20) maar volgens mij geeft dit wel een aardig beeld.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48802561721_94b3743f47_c.jpg

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou persoonlijk eerder voor een Sto systeem met stucwerk. Mooie donkere plint eronder en de nieuwe kap voorzien van een net overstek in antraciete kleur met een vlakke zwarte pan d'r op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Daarmee creëer je een compleet ander aanzicht en dat willen we niet. Zo veel als mogelijk behouden van oorspronkelijke uiterlijk. Thermosteen heeft ook prefab rollagen voor bij de ramen en een rollaag in het onderste deel. Daarmee blijven we het meest bij het oude uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
Maar kan Thermosteen ook de rollaag onder de dakrand maken en de schuine stenen zoals ze nu in de rollagen zitten? Ik vind hun referenties er allemaal tamelijk vlak uitzien. Is natuurlijk ook een kwestie van smaak en uiteindelijk ook geld...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
deWit schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:56:
Update tijd!

Begane grond:
[Afbeelding]

Blabla enz etc nog meer blabla
Goed bezig.
Als de hoogte van de dwarsbalk HE180A een puntje is ivm zichtlijn of verlaging. Kun je ook kiezen voor een HE160B of een HE140M.
Scheelt toch weer een 4cm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
De schuine vertanding boven de ramen vervalt met de thermosteen. Keuzes en geld inderdaad. Komt deels ook doordat deze toch weg moet ivm het missen van een latei boven de raam in de kopgevel.

De HE180A zit er al in, ik was niet van plan die te gaan vervangen voor een andere om ca. 4 cm te winnen. In het voorhuis waar een balk moet komen probeer ik hem wel zo laag mogelijk te houden.

Afgelopen weekend de invoerbuizen voor de meterkast erin gemaakt door onder de fundering door te graven; komend weekend nog een paar extra mantelbuizen er doorheen schuiven en dan de boel weer dichtstorten met beton. Weer eens iets anders dan slopen maar daadwerkelijk, in ieder geval voor m'n gevoel, al aan het opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yaxuis948nS77gAukhzT8GpI/medium.jpg

En buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ezTpWAGPjgtbBS46Mh2Txx4N/medium.jpg

De invoer voor water zie je al niet meer, die ligt op 1 meter onder peil. Uiteraard precies op het punt waar de gresbuis van de afvoer loopt, dus ik hoop dat men maar niet al te moeilijk doet met het aansluiten...

[ Voor 8% gewijzigd door deWit op 02-10-2019 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:13
deWit schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:18:

Afgelopen weekend de invoerbuizen voor de meterkast erin gemaakt door onder de fundering door te graven; komend weekend nog een paar extra mantelbuizen er doorheen schuiven en dan de boel weer dichtstorten met beton. Weer eens iets anders dan slopen maar daadwerkelijk, in ieder geval voor m'n gevoel, al aan het opbouwen.
Zorg wel voor voldoende en voldoende ruime mantelbuizen :) (minstens 50mm binnenwerks)

En leg evt. ook vast enkele tyleen waterleidingen (nog niet aangesloten op het water, of wel al maar met een afsluiter ertussen) zodat je evt. ook makkelijk een buitenkraantje en/of ergens anders rondom de woning nog stromend water kunt voorzien.
Waarom niet even een nette KOMO vloerplaat voor je invoeren? Of komt die nog maar is dit de tijdelijke oplossing? :)
En buiten:

[Afbeelding]

De invoer voor water zie je al niet meer, die ligt op 1 meter onder peil. Uiteraard precies op het punt waar de gresbuis van de afvoer loopt, dus ik hoop dat men maar niet al te moeilijk doet met het aansluiten...
Hoop voor je dat ze niet al te moeilijk gaan doen, maar zal denk ik wel enigszins meevallen toch?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Annuk schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

Zorg wel voor voldoende en voldoende ruime mantelbuizen :) (minstens 50mm binnenwerks)

[...]
3x 63mm, 3x 40mm moet voldoende zijn. Dat zijn de buizen die straks 'over' zijn en waarlangs bijvoorbeeld tyleen, data, electra nog naar buiten kan.
Waarom niet even een nette KOMO vloerplaat voor je invoeren? Of komt die nog maar is dit de tijdelijke oplossing? :)
Plaat ligt klaar, deze is tijdelijk om te fixeren totdat er wat beton rond de leidingen zit.
Hoop voor je dat ze niet al te moeilijk gaan doen, maar zal denk ik wel enigszins meevallen toch?
Nou... de Liander soap is begonnen wat dat betreft. Wensweek is week 3 2020, maar ik wil nu voordat ik een betonvloer erin ga storten een voorschouw hebben van de meterkast dat het goed is om het risico te minimaliseren dat er na een betonvloer opeens van alles niet goed is.

De aannemer is bekend, heeft e.e.a. al gepland maar voor een schouw moet ik bij Liander zijn geeft men aan. Liander zegt eerst dat er geen aanvraag is gedaan, vervolgens dat er nog geen technisch behandelaar van deze aanvraag (7 juli) is ergo ik kan geen technisch inhoudelijke vraag stellen. Conclusie van Liander was ook u wacht maar af en u zoekt het maar uit.

Probleem van mijn kant is dat er eigenlijk eerst een betonvloer in moet voordat ik de muur waar de meterkast tegenaan zit kan gaan metselen. En dat een mantelbuis in een betonvloer nogal definitief is en niet veel ruimte geeft voor aanpassing. En dat de oude aansluiting eigenlijk weg moet zodat ik in 1 keer kan storten. En dat de richtlijnen voor een meterkast dan weer iets zeggen over een afsluitbare kast met een vloer op peil. Je merkt aan alles dat de richtlijnen en het proces niet gemaakt zijn voor een verplaatsing, maar voor een nieuwe aansluiting. En buiten de regels denken (wat nou klant...) is meestal geen optie meer.

[ Voor 10% gewijzigd door deWit op 03-10-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Nou, nadat 15 oktober de omgevingsvergunning was ingediend is er nu het verzoek vanuit de gemeente om te motiveren waarom een ander gebruik als het bestemmingsplan (doen we niet), een EPC berekening en extra een akoestisch onderzoek aan te leveren. En we moeten de daglicht en ventilatie berekening aanleveren (fair, maar we hoopten weg te komen daarmee met een verbouwing ipv nieuwbouw)

Tegenvaller...

Verder klussen we lekker verder, alleen moet er nu eerst een draagmuur uit voor we verder kunnen. En daarvoor is de vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

weet je al wat je mbt het optrekkende vocht gaat doen? Een fysieke barrière inzagen en aanhelen heb ik betere ervaring mee dan injecteren. Weet overigens niet precies meer wat voor spul er toen geïnjecteerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Optrekkend vocht gaan we waar we toch bezig zijn met de muur folie inwerken, maar het overgrote deel injecteer ik met dryzone. Fysieke barieere werkt beter, maar is fors meer werk.

Opdracht tot akoestisch onderzoek is de deur uit. Wel een andere tegenvaller, helaas van de week aangereden en nu een scheurtje in m'n bekken. De komende 6 weken ligt zowel ondergetekende als het project stil, daarna hopelijk langzaamaan weer wat doen. Ik had een dingetje 'onvoorzien' opgenomen, maar deze helaas niet :/

[ Voor 7% gewijzigd door deWit op 01-11-2019 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:39
Daarom heet het ook onvoorzien 😬 maar gelukkig moet je nu toch wachten op je vergunningen en kun je mooi ander uitzoekwerk naar voren trekken (als je dat nog hebt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Het goede nieuws eerst; zonder verder gedoe is de vergunning goedgekeurd! *O*

Verder is er vooral voorbereidend werk gedaan zodat Liander in theorie kan komen aansluiten en zijn de oude meterkasten omgebouwd zodat er nu een nieuwe meterkast tussen hangt. Omdat Liander is er nu een tijdelijke kast gemaakt die precies voldoet aan alle meterkasteisen zodat men daar niet over kan vallen. Zodra er is aangesloten kan ik die weer afbreken, pas als de betonvloer er in zit komt de definitieve meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nl53phjwIT1AQX1voSya2RUO/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3qqq7QJAhG3CHlkg52aqs4Qp/medium.jpg

De aannemer offertes zijn binnen en we hebben op basis van de open begroting een keuze gemaakt. We zijn nu in overleg met de aannemer de laatste details aan het invullen en aan het kijken naar de planning; de kap en gevelrenovatie staan nu gepland voor eind april, begin mei. Tot die tijd genoeg te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door deWit op 13-12-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
Leuk project! Ik volg hem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Liander en meedenken, dat gaat niet samen. Het hadden zomaar ambtenaren kunnen zijn. :P Mooi project, succes!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Tijd voor weer een update; het gaat allemaal wat minder snel dan ik soms wil maar vorige week kwam dan toch eindelijk Siers in opdracht van Liander en Vitens de nieuwe huisaansluiting voor stroom en water aanleggen. Mooie sleuf gegraven langs het huis tot aan de hoofdleiding in de straat. Op de foto is de sleuf al weer dicht en is men de straat aan het dichtmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1ZySDLIIxZiiN7PC1RraskR8/medium.jpg

Hoe moeilijk Liander op voorhand is, hoe makkelijk de mensen zijn die daadwerkelijk het werk voor je doen. Het was geen moeite om het meterbord 25 cm lager te hangen dan de voorschriften zodat er wat meer ruimte was voor de massive meterkast. Tot mijn verbazing sluit de monteur de nieuwe aansluiting niet aan op de hoofdschakelaar, dat moest ik toch echt zelf doen. Ik kreeg 4 onaangestripte 10mm2 draden uit de meter en dat was het dan...

Door handig te plannen kon direct ook de glasvezelkabel verplaatst worden zodat deze ook in de nieuwe meterkastlocatie uit komt, zodat we alles bij elkaar hebben. We hebben dus nu alles in de nieuwe kast en provesorisch de oude aansluitingen van het huis weer doorverbonden naar de nieuwe meterkast. De aarde-draad moet nog even netjes in een mantelbuisje en gebeugeld worden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aJ068i5rcj4VMxfcJINyAC69/medium.jpg

Aangezien er best wat graafwerk komt, zowel rondom het huis als op termijn in de tuin hebben we een graafmachientje gekocht. Ook handig voor het verslepen van zwaar spul, het eruit halen van wat boomstronken, het weghalen van wortels en vast nog meer handige dingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pEPdx7kuFcKsB3VDP4usouD2/medium.jpg

Afgelopen weekend begonnen met het slopen van 1 van de schoorstenen. Deze moet weg omdat hij vast zit aan een muur die eruit gaat. Helaas werkt het met schoorstenen wel zo dat het doorgaans de minste rommel geeft als je bovenaan kunt beginnen met slopen ;-). Het dak op dus. Viel uiteindelijk niet tegen, met 2 uurtjes met de boorhamer was het buitendeel weg. Van wat resthout een kleine schans gemaakt om de pannen niet te beschadigen en het puin kon zo mooi naar beneden glijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPY4RFBFcKmAzAgHXdUqz3fr/medium.jpg

Daarna van binnenuit/door het dak weer iets van tijdelijk dakbeschot gemaakt zodat het dicht gelegd kon worden met pannen totdat het complete dak er in april vanaf gaat. Via marktplaats wat gratis pannen gescoord, maar helaas in de verkeerde kleur. Echt erg is dat niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/olm9umkOC7mCTW93J89DkOSz/medium.jpg

Volgend weekend de schoorsteen verder slopen tot aan de begane grond en het resterende deel van de begane grond vloer eruit. Dan kan dat uitgegraven worden, zand er terug in en kan de riolering er in. Zal vast nog wel een weekendje of twee duren :+

[ Voor 7% gewijzigd door deWit op 13-01-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooi klusje zo al en dat graafmachientje snap ik goed ja. :P Fijn dat je alles zo hebt kunnen plannen, scheelt een hoop irritatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat een grootschalige verbouwing, goed bezig! Al uitgekomen wat voor vloer erin gaat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
De vloer gaat een betonvloer op zand zijn; 24 cm EPS met 12 cm beton. Zou goed moeten zijn voor een Rc van 6.6 m2 K / W. Inclusief zandcementdekvloer is het totaal 44 cm dik. Dat is ook ongeveer wat er nu aan kruipruimte is.

Er moet ongeveer 15 cm grond uit en aangevuld worden met zand om de constructie op te kunnen bouwen. Op sommige plekken ligt er nu 5 cm beton op 5cm puin. Daar moet iets meer uit, maar dat kan hopelijk via de deuropening met de graafmachine grotendeels worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:56

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

deWit schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:48:
De vloer gaat een betonvloer op zand zijn; 24 cm EPS met 12 cm beton. Zou goed moeten zijn voor een Rc van 6.6 m2 K / W. Inclusief zandcementdekvloer is het totaal 44 cm dik. Dat is ook ongeveer wat er nu aan kruipruimte is.

Er moet ongeveer 15 cm grond uit en aangevuld worden met zand om de constructie op te kunnen bouwen. Op sommige plekken ligt er nu 5 cm beton op 5cm puin. Daar moet iets meer uit, maar dat kan hopelijk via de deuropening met de graafmachine grotendeels worden gedaan.
Waarom zandcement vloer als je beton gaat doen?

Ik ga ongeveer hetzelfde doen als u, 10cm beton als bodemplaat, 10cm pur/pir en dan ineens 10cm gepolierde beton.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-05 21:49
Jellabie schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:08:
[...]

Waarom zandcement vloer als je beton gaat doen?

Ik ga ongeveer hetzelfde doen als u, 10cm beton als bodemplaat, 10cm pur/pir en dan ineens 10cm gepolierde beton.
Beton is nogal hobbelig, de zandcement dekvloer is om het egaal te krijgen.
Ook kun je vloerverwarming in de dekvloer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FrankBlom schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:12:
[...]

Beton is nogal hobbelig, de zandcement dekvloer is om het egaal te krijgen.
Ook kun je vloerverwarming in de dekvloer leggen.
Uw isolatie is al vlak, zeker bij platen en als je laat purren word het vlak geschuurd.
Ivm vloerverwarming word het bij mij op de pur geprikt en daar beton over.

Mij lijkt die zandcement helemaal overbodig.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-05 21:49
Jellabie schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Uw isolatie is al vlak, zeker bij platen en als je laat purren word het vlak geschuurd.
Ivm vloerverwarming word het bij mij op de pur geprikt en daar beton over.

Mij lijkt die zandcement helemaal overbodig.
Nu heb ik er niet de hele tijd naast gestaan.
Maar wij hebben in de bijkeuken en berging een betonvloer laten storten.

Maar de opbouw bij mij is zover ik weet als volgt.

Balken/broodjes bewapening beton
Betonvloer als werkvloer gebruikt tijdens de bouw.
Vloerverwarming
Zandcement dekvloer
Vloertegels.

Maar jij hebt dan waarschijnlijk egaline over het beton heen.
Beton is van zichzelf ook enorm stoffig.
In mijn omgeving is het in ieder geval normaal een dekvloer toe te passen.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 16-01-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

FrankBlom schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:24:
[...]

Nu heb ik er niet de hele tijd naast gestaan.
Maar wij hebben in de bijkeuken en berging een betonvloer laten storten.

Maar de opbouw bij mij is zover ik weet als volgt.

Balken/broodjes bewapening beton
Betonvloer als werkvloer gebruikt tijdens de bouw.
Vloerverwarming
Zandcement dekvloer
Vloertegels.
Dat klopt, naar als je een gepolierde beton wil als afgewerkte vloer is imo de zandcement helemaal overbodig :)

En als je voor een betonvloer kiest zou ik niet veel dikker dan 10cm gaan (wat ook zowat de minimale dikte is) anders gaat het eeuwen duren voor het wat warm word binnen.

Edit: wanneer het beton gepoliert is en uitgedroogd komt er een speciale coating over welke doorzichtig is en in het beton kruipt. Voor vlekken etc tegen te gaan.

Edit2: volgens mij spreken wij wat langs elkaar. Als je gaat tegelen doe je dit op een zandcementvloer.

Als je gepolierde beton wil is het alleen beton die dus gepoliert word.

Je kan ook voor een gietvloer kiezen die de uitstraling van beton heeft, die word dan ook op een zandcementvloer gegoten.

Ik ga bij dus de de gepolierde beton nemen:

Foto van Google:

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/3teUxGCM4Be-SUSmlWiGQEGSCSs/diocontent/152153544/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

[ Voor 44% gewijzigd door Jellabie op 16-01-2020 08:35 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Kleine verwarring misschien; uiteindelijk komen op de zandcement dekvloer tegels te liggen, dus geen gepolierde (BE) of gevlinderde (NL) betonvloer. Noemt ment ook wel woonbeton.

De reden om de isolatie onder de constructievloer en afwerkvloer te leggen is dat deze dan als warmtebuffer kan dienen voor de vloerverwarming/warmtepomp. Duurt lang voordat het op temperatuur is, blijft ook lang warm.

Opbouw is dan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qWm3FurK1EUeu7gii3JjTY0b/medium.png

[ Voor 18% gewijzigd door deWit op 16-01-2020 09:54 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:22
Wauw, tof project. Zelf in de periode 2011-2018 een dergelijke grote renovatie gedaan, maar dan met een jaren 50 huis.

Wat ik me wel afvraag, het buitenblad, is de methode die jij hanteert zoveel goedkoper / sneller ten opzichte van een traditioneel buitenblad? Of heb ik over een andere reden heen gelezen?

Ik heb er destijds wel voor gekozen om het hele buitenblad te slopen, fundering te verbreden, isoleren met glaswol en de boel opnieuw met nieuwe steen op te metselen. (en ja, ook kozijnen en het dak - met asbest - vervangen). Dat was voor mij vooral voor de looks icm een goede isolatie. En prijstechnisch vond ik het relatief meevallen. Slopen zelf gedaan, metselwerk / voegen uitbesteed.

Verder, goed bezig, hou nog even vol, ik kan nog steeds genieten van het huis wat ik "zelf" grotendeels heb gebouwd. Straks trots kunnen zijn op je eigen werk! Fijn vooruitzicht!

[ Voor 2% gewijzigd door _Chris_ op 16-01-2020 10:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
_Chris_ schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:46:
Wat ik me wel afvraag, het buitenblad, is de methode die jij hanteert zoveel goedkoper / sneller ten opzichte van een traditioneel buitenblad? Of heb ik over een andere reden heen gelezen?
Er is geen buitenblad (steens muur) dus daarmee zouden we eerst een fundering moeten verbreden en dan pas kunnen opmetselen. De steenstrips variant vereist geen aanpassing aan de fundering.

Foto-update!

Afgelopen week ben ik samen met de aannemer bezig geweest om in het voorhuis de twee deursparingen te zagen van de bijkeuken naar de keuken en van de keuken naar de woonkamer. Verder is de oude draagmuur in het voorhuis gesloopt en daar een stalen balk in gelegd.

Hier kijk je door de buitendeur van de toekomstige bijkeuken richting bijkeuken en door naar de keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8zOo926JQ9pUiqUhdatr3yRH/medium.jpg

Dit moet de woonkamer worden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vEgc9A6hQRG1yzwpXdM66tSj/medium.jpg

Bijkeuken via de keuken naar woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/67OANLBrYGl5f33J4oyqINfh/medium.jpg

Balk op zijn plaats.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w7qEsmhSwQDz3bF3Qxj4rs6d/medium.jpg

Toch altijd meer puin dan je denkt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RsL4CKhvFD7btWnMitrGEUvm/medium.jpg

Begonnen met het slopen van de oude vloer + vloerbalken. Sommige balkkoppen was weinig meer van over, dus goede keuze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y97Sv4CWwKnrjmoCiXVGxyjo/medium.jpg

Ander projectje afgelopen weekend was het omhalen van twee oude berken die wat slecht waren en richting huis hingen. Was nog een beste klus, maar er is weer genoeg haardhout. Helaas was de hoogwerker niet helemaal hoog genoeg maar met wat touwtechnieken en de handzaag was de kroon er snel genoeg uitgezaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0wT4fKwA0sh1FYNcAkgvfd7W/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mS0VBvp5FJnGimI1GrCKTud0/medium.jpg
Weer genoeg brandhout voor de komende tijd.

Komende week het laatste restje schouw slopen, de rest van de vloer er overal uit en dan nog 20 cm grond eruit, 20cm zand erin en dan gaan we opbouwen met riolering en waterleiding :*)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Korte update, later een uitgebreidere...

De aannemer is ondanks de coronacrisis gestart. Planning is wat improvisatie af en toe, maar het gaat. Helaas zijn ondergetekende, vrouw, en kind (2.5) ook thuis en moet er ook nog wat gewerkt worden voor de baas af en toe...

We wonen nu hierin, een stukje benedenverdieping en de badkamer en keuken zitten in de schuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbmPAdVfeNDoBhfelcGIGqsRBAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slQCK0QgEgjoONQw9GeuylcF.jpg?f=fotoalbum_large

De pannen eraf als voorbereidingen voor het asbest verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-D6gPMCFRxEhmHeKQG8BrCDGZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjCRwNvXbFgapmnZC3wzdXot.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat sloopwerk van de oude schoorsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6JPnmecuZUhzvVMuP2wUg3j1qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/benOZEdTTDAcLwSX33GyVGdL.jpg?f=fotoalbum_large

De isolatie bestond het en der uit verzendwokkels. Ik denk dat er een paar m3 uit is gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUW9yxlZ0yo7VorshvnT9MCyMKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJabWhf94VhWaP52n0fgB9yr.jpg?f=fotoalbum_large

Weer met mooie slingers :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djBtQqkBc0A1simxBlvv_yeP23A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suTyBUwxsLa7XLpVkUZUjZbS.jpg?f=fotoalbum_large

Officieel dakloos! De zwevende nokgording is al gefixt ;) Gelukkig is het begin van het nieuwe dak er inmiddels al

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4srfQQj8X9YMfHrNe-gcMNKfkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Gsa4uBk1XzenEakyj4x9DCt.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWxEA2Bs6LjfVXa30qqvDJga7zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9HPPEHdnC5CiEQpWqaSh1Ot.jpg?f=fotoalbum_large De aannemer fixt het dak, ik ben beneden begonnen met egaliseren zodat we ook daar richting de opbouwende fase gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1gO9O93KqU3C9gdcd3GPD9lpfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mirl78rmVvQ6WW1xqYn7okMn.jpg?f=fotoalbum_large En het is mooi weer dus ik kan goed buitenspelen met tuingereedschap zo af en toe :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7dfILWigW5ZHSMTUoqJOoJJstM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heZ3imcIJ8iRInP1jcb88WQC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door deWit op 20-04-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
Heerlijke update. Goed bezig.

Wel bijzonder om mee te maken dat je bij het asbest verwijderen even je huis uit gezet wordt. Hopelijk heeft de schouwing na het verwijderen niet al te lang op zich laten wachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
_Chris_ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:
Heerlijke update. Goed bezig.

Wel bijzonder om mee te maken dat je bij het asbest verwijderen even je huis uit gezet wordt. Hopelijk heeft de schouwing na het verwijderen niet al te lang op zich laten wachten?
Gelukkig viel het mee en mochten we wel thuis blijven, maar wel binnen. De 2.5 jarige is die dagen maar even uit logeren gegaan bij opa en oma, niet ideaal met het corona gedoe maar het leek me beter dan het alternatief.

Gisteren zijn de dakplaten erop gegaan, dus nu lijkt het al weer een heel veel meer op een huis. Rest van de week maakt men een begin met de dakkapel en de panlatten zodat er binnenkort ook weer pannen op kunnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs3DlOAjwj2Aiw3XHy89CqrHWak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eef7r2juYFGjBiQ5SJXdVlVf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuxsKw4d294fFyIjH_TuOW0fDRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJs9dC6JLtdwXujm8pV2hwRU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat begint idd alweer op wat te lijken zo, leuk na al dat slopen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
Jeuj! Aan de opbouwfase begonnen 8) . De afgelopen weken wel erg lekker weer gehad om het dak eraf te halen.

Wij mochten destijds bij het asbest verwijderen niet in/rond ons huis zijn. Dan maar bij de overburen op de koffie en kijken naar de maanmannetjes op dak.

[ Voor 43% gewijzigd door _Chris_ op 28-04-2020 10:01 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Foto update! Helaas krijg ik de volgorde niet helemaal ok maar je moet me maar geloven dat toch echt eerst er een dak was voordat er zonnepanelen waren enzo... Ik heb nogal druk geweest met klussen en een klein beetje vakantie, maar nu toch een kleine update. De huidige staat is dat het huis aan de buitenkant steeds meer af komt, en ook binnen zit er schot in en zijn we echt aan het opbouwen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOAX7jLOqHPDYA8ro09c-gmUnVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4Wzrz8PZSAQDkv13ZLtzY2p.jpg?f=fotoalbum_tile
We hebben lang moeten wachten op de dakpannen en het was nog een gedoe om de bestaande pannen te hergebruiken, ze waren niet allemaal dezelfde maat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP1rBtGhy5o_3mDBLLzbHCvDuvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pPpfDU789J6CFnOQnC1yd3l.jpg?f=fotoalbum_tileNadat er eindelijk pannen lagen kon ik aan de gang met de 26 zonnepanelen die op zuid-oost terecht zijn gekomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp5rGol5DhPGlpuMlf97h98ge78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLoAndLwGbidk3AOXkbB9TF9.jpg?f=fotoalbum_tileHier is de ruwbouw van de dakkapel compleet, op de daktrim en de kozijnen na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhnHv5jPT42czr9bdwx54X4cGuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxmwDrt64KsZGf7ygnUpvNLa.jpg?f=fotoalbum_tileNadat de dakkapel grotendeels af was heb ik uiteindelijk toch maar besloten om de gehele verdiepingsvloer in het oude voorhuis te vervangen, merendeel van de planken was toch wel wat slecht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8UaJdeAdJdjZVeXQsS3t5W96JQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AI7qGHMusfMmmACcQimrh1lc.jpg?f=fotoalbum_tileBinnenkant dakkapel bijna klaar...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYN7bq6JT4ZvtWschMgZ0XLG5rQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtUDUFvqgsZxBFi44s2b2W2R.jpg?f=fotoalbum_tileOndertussen is de gasleiding ook weg gehaald. De meter zat helaas in de weg voor de betonvloer van de begane grond dus ik moest wel betalen om hem eruit te krijgen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMSyzXizbbb6sgb8Q5IY8de1HCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MspEGzENHwEEwcHh8KouRrfd.jpg?f=fotoalbum_tileBoven begonnen met het plaatsen van de metalstud tussenwanden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZVCcFX1G1Tb5__S4peOvYSQA_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqAQwOJHmoBymTSCZcjQZ3Na.jpg?f=fotoalbum_tileOndertussen is beneden het laatste breekwerk in de achtergevel gedaan zodat er (stel) kozijnen in kunnen. Inmiddels kun je goed zien hoe licht het gaat worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYhK1pZROUOynI6xq-jyNZQ25K8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EP2YV2NFR0FtKC249JBk61E.jpg?f=fotoalbum_tileMen is nu (aug) bezig met de gevelisolatie, ondanks dat het er nog een beetje uitziet als een woonwagen kun je goed zien hoe ver de gevel naar buiten komt. Hier komen volgende week de steenstrips overheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzF2W1XWBz7pHcANKLVQmaDhJPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzYoXfAsQgBsoQ1J8N0EZbA5.jpg?f=fotoalbum_tile20 cm isolatie, RC 7 zou de warmte goed binnen moeten houden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2pk4_l7jaKW-Exutsv29Hre9YY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46WYRIvWX3nl0rmXaECHXMf7.jpg?f=fotoalbum_tileBoven ben ik nu bezig met de estrichvloer en het afsmeren van alle gipsplaten. De bedoeling is om daar op heel korte termijn het plafond in te gaan stoppen, te gaan behangen en het laatste aftimmerwerk te doen zodat we zsm weer binnen kunnen slapen. De keet heeft af en toe wat lekkage en weer in huis slapen is echt iets waar we naar uit kijken. Overigens zie je op deze foto de babykamer (ETA januari, doorwerken dus... :+ )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG7PR0R359nfH2wI3W7JNf5qlTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rA6Oo35HuT3Cu3K5WKF08kk5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_O7jPS3YXLquXd5h4TUlDIP0gw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cug1nPXSbRy23jAhIRfBKI2v.jpg?f=fotoalbum_tileBegane grond vloer eruit, tussenvloer eruit, wel een dak... Op deze foto sta ik in het zand (geen vloer meer) en kijk ik omhoog naar de nok en vraag ik mijzelf af: "waar ben ik in godsnaam aan begonnen' ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6go_-kxZout2B0aM3QJBX9qb3HQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQi03qQXO4Kl3SZSlIrgSjgn.jpg?f=fotoalbum_tileAlle kozjjnen zitten er inmiddels ook in, erg fijn om de boel weer dicht te hebben. Helaas was het de week voor de bouwvak en lijkt het een beetje erop of de lui al in vakantiemodus waren, dus er zijn nog wel wat restpuntjes...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8LI8U5243M3VIILnDtGVkHAoWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpCAi0WZIbcADw6yQzuLuEGk.jpg?f=fotoalbum_tileDe ingepakte voorgevel.

De planning is nu met een week of 3 de buitenboel klaar zodat de aannemer ook alles heeft afgerond. Dan kan ik op het gemak binnen verder met afbouwen. De concept planning is beneden in het voorhuis de riolering en waterleiding erin zodat in dat deel de betonvloer erin kan en ik de technische ruimte kan opbouwen, er moet immers wel een vloer onder de boiler. Dan is er ook weer warm water in huis en kan de nooddouche van de schuur weer naar het huis voordat het winter is. Verder is de bedoeling om zsm boven 2.5 slaapkamer af te hebben en als er dan nog tijd over is ga ik beginnen met 1 badkamer. De definitieve keuken schuift op naar begin 2021. Daarna verhuizen we naar het voorhuis en kan ik beneden het achterhuis afmaken.

Vind het jet nog leuk is een vraag die ik vaak krijg; meestal wel, soms ook niet. Gelukkig hebben we bedacht om er ca. 2 jaar over te doen en kan ik ook even rust nemen, al maakt project baby wel dat er wat deadlines zijn. Ik zie klussen wel een beetje als een hobby en in zekere zin geeft het meer voldoening dan m'n werk; hier maak ik iets fysieks, op het werk vaak niet. Nog steeds leuk dus, maar of ik het nog een keer zou doen weet ik zo 123 niet ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3JGg1gTxiwzZ6DozjLpaEruDjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eKdNP4M9AH9qLpmFmlVNI32.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga proberen het hier weer wat actiever bij te houden. De gevelisolatie zit erop, nu is het wachten op de steenstrips. Uiteindelijk is het een systeem van Klipla geworden, voorkeur van de (onder)aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tof, lekker bezig. :) Beetje de Duitse manier van isoleren en afwerken dan?

• deWit

deWit

Topicstarter
Als we het zouden gaan stuccen zou het zeker Duits aandoen, maar de bedoeling is dat er steenstrips op komen en dat het voor het zicht eruit ziet alsof het normaal metselwerk is, inclusief rollaag boven de kozijnen en op ca. 80cm hoogte. Probleem is alleen wel dat de steenstrips niet geleverd worden op het moment, dus dat de aannemer nu niet verder kan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

deWit schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:18:
Als we het zouden gaan stuccen zou het zeker Duits aandoen, maar de bedoeling is dat er steenstrips op komen en dat het voor het zicht eruit ziet alsof het normaal metselwerk is, inclusief rollaag boven de kozijnen en op ca. 80cm hoogte. Probleem is alleen wel dat de steenstrips niet geleverd worden op het moment, dus dat de aannemer nu niet verder kan.
Niet het hele topic doorgelezen maar als ik het goed begrijp behoud je de volledige constructie en plaats je er een isolatieschil met steenstrips omheen?

• deWit

deWit

Topicstarter
Correct. Minste kans op koudebruggen, alleen de muur/fundering blijft straks een koudebrug, verder is het huis van buiten ingepakt.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
Gaaf om te zien, petje af hoor :)

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49
deWit schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:56:
Correct. Minste kans op koudebruggen, alleen de muur/fundering blijft straks een koudebrug, verder is het huis van buiten ingepakt.
Klinkt als 100% kans op de koudebrug ;)

Home Assistant configuratie

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 15:43
deWit schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:33:
Kleine verwarring misschien; uiteindelijk komen op de zandcement dekvloer tegels te liggen, dus geen gepolierde (BE) of gevlinderde (NL) betonvloer. Noemt ment ook wel woonbeton.

De reden om de isolatie onder de constructievloer en afwerkvloer te leggen is dat deze dan als warmtebuffer kan dienen voor de vloerverwarming/warmtepomp. Duurt lang voordat het op temperatuur is, blijft ook lang warm.

Opbouw is dan als volgt:

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je je dekvloer rechstreeks op je betonvloer stort? Ik heb dat destijds bewust niet gedaan omdat ik anders met mijn vloerverwarming het betondek warm aan het stoken ben.

Ik heb toen ook de opbouw als volgt gedaan: folie - 10cm PIR - 10CM beton - 4CM PIR-cementdekvloer met vvw.

Zo hou je de warmte enkel in je dekvloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Dat weet ik vrij zeker, die warmtebuffer wil ik juist hebben in combinatie met de warmtepomp, anders zou ik er een buffervat voor in de plaats krijgen. Daarmee is de boel langzaam warm maar als hij eenmaal warm is is er een flinke buffer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0nDnLjiHciP8iv69wwd1naN3ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AH7MqrDO9TiGGu8UhKVXOoZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXO13FXxZef1UhNCexdposyMT8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8LDYQUj0LSVmIrPsmbTyo00.jpg?f=user_large
Het lijkt al weer bijna op een huis binnen. Vandaag bezig geweest met het regelwerk voor de slaapkamerplafonds en ook al wat platen er tegenaan gezet.

Wel een tegenvaller wbt de steenstrips, dat duurt nog minstens twee weken door een fuckup van de aannemer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gd7EokkC8lHdrbT0fdTMX5x39Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyuJ1R2IF7hOj43B3tcXXgFV.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een stuk steiger weg! Kan ik eindelijk verder met de riolering. Helaas is er een royale fuckup wbt de steenstrips en het bestellen, nog zeker 6 weken wachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ubrgwM7A9a93E_fInxiv1Hzkfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0jNYqBaxEi05nQ1JLHhdQ8E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_GEzOZfhQyDE4BZsFTRzlrg3LU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBPBZaYohKuYfZ1xpk8yHVYG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbkhhysrrNH4Y5p4kRwvk7n_pSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nvvd9HSCl1sVjluzZvZ2SRj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-7bP-aquKDBZ0J9paOUD4tDzQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEGiH4g1Bkb6NO0UxyVp1VdB.jpg?f=fotoalbum_tile

Weekendje klussen om het buitenriool te vervangen. Het oude gresbuizensysteem eruit en vanaf de straat opnieuw opgezet. Ook maar direct een extra straatkolk in de oprit erbij. Dagje buffelen maar einde van het weekend de straat weer dicht. Nu ligt het nieuwe riool samen met alle elektra, data en mantelbuizen netjes op 85cm vanuit de gevel, in een rechte lijn. Hopelijk geen verassingen meer wanneer er in de toekomst gegraven moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hoop werk maar wel iets waar je een hoop plezier van kan hebben later. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joopieboy schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:59:
Hoop werk maar wel iets waar je een hoop plezier van kan hebben later. :)
Doorgaans heb je per pas plezier aan als er iets mis mee is, anders hoef je er niet bij, dus je hoopt eigenlijk dat je er nooit plezier aan gaat hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo kun je het eigenlijk ook wel zien, zonde van de moeite dan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Wetende dat de oude gresbuizen al een paar keer verstopt zaten en ik flinke gaten tegen kwam waar wortels naar binnen waren gegroeid, en eerdere schades 'vakkundig' gerepareerd waren met een plastic zak en wat snelcement denk ik dat het plezier er nu al wel gaat komen ;-)

Jammer is wel dat je er zo weinig van ziet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Je kunt er voor kiezen om alles te showen met transparante afvoerbuizen en een plaat gehard glas erover heen. Dan heb je wel eer van je werk!
Zelfs als er iemand stevig gegeten heeft :+

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJ5BHAAOXpjPFPd7Jc0Nc5RNM2w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWHzvg47C7eLDF6lQwbZYlm9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg6cIqeMrSPV_z4lTUAwJPi2prM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C84SOKWPAX2dAXxFj2bcHtX3.jpg?f=fotoalbum_tile

Schilderen blijkt rukwerk... Maar de eerste kamer is klaar voor het glasweefselbehang, daarna de muren sauzen met de nieuw gekochte Wagner W950 verfspuit. Eens zien of dat het minder suf maakt. En dan de kozijnen nog aflakken en de plafondplinten erop.

Aftimmerwerk en het schuren plamuren gaat stiekem veel, heel veel tijd in zitten. Voor de afwisseling heb ik nog 1 kamer waar alleen het plafond in moet en de derde kamer waar nog muren afgemaakt moeten worden. En installatiewerk, want een kamer zonder verlichting is nog steeds ruk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
De steenstrips zijn gearriveerd en men is druk aan het plakken. Onze tijdelijke slaapkamer/bouwkeet is weg en de eerste slaapkamer is helemaal af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IlRkT7-kLb0MR0vaFZ8KitbYZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjMaakumBCJ7vwwwYsy7KRTw.jpg?f=fotoalbum_tileDe eerste slaakamer is klaar, op wat kleine restpuntjes na. Plinten bijvoorbeeld ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAK3R5K_200fvNd2LRReYvy1i2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVHiGfRGPdA6dHYWJKRcr9yZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Toilet op de eerste verdieping zit er bijna in, ik moet het reservoir nog vast zetten nadat ik daar de waterleiding naartoe heb gebracht, maar de MV buizen en afvoer zit er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMtlepEfA9_Af70crLGklp6NigM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzSvxXFtBWkEFjWevEP1THcC.jpg?f=fotoalbum_tileDe babykamer is bijna klaar voor het afwerken, plamuren, schilderen en behangen. Met nog ruim 3 maanden tot de uitgerekende datum moet dat goed gaan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqPgdMvJGUDA7s0gVeEJe289CbA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UFuelfOXj2K4LnXv67I7YYn.jpg?f=fotoalbum_tileLevering van een paar m3 EPS voor onder de vloerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2NdZb__mQ-MrUcVHXTDGsZ2wlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpR1p6sotUqueg5Wr5L9nfpL.jpg?f=fotoalbum_tileBye bye bouwkeet!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgVigRsJWJnVmpy9YUeK0ZNg4h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcPbCgCT2yeY4PK03iG5GTQu.jpg?f=fotoalbum_tileRiolering en waterleiding onder/in de vloer zodat we eind oktober het beton in het voorhuis kunnen storten, dan is er weer een stuk huis bruikbaar ipv een zandbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4jq9uc_5G2y4Oy8ftVGDdSwXz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L156uXPRAAQROeA4qzFf1OF4.jpg?f=fotoalbum_tileAlle EPS erin, er ligt 2x 12cm EPS inAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IayHsIybeDOiY_nbJGvoZpPLzmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6hTYZwj3QTAIfOsJsnKMuAP.jpg?f=fotoalbum_tileDe steenstrips zijn er dus, en men is lekker aan het plakken. Het is onwijs bewerkelijk en wat je hier zit is het resultaat van 1 week werk.

We maken dus weer lekker wat voortgang, komende tijd ligt de prioriteit bij de betonvloer in het voorhuis en in de badkamers, als die erin ligt dan kan ik daar weer een douche maken en dat heeft gezien de koude wel meerwaarde. En als de betonvloer erin ligt kan ik beginnen met het opbouwen van de vloerverwarming, en als ik dan de warmtepomp op z'n plek zet dan is er in theorie ook weer verwarming in huis. Nu moeten we het doen met 2 keer een 2kW convector. Het is prima warm en we hebben nog bijna 3000 Kwh in de plus voor dit jaar, maar tis wel een beetje zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 21:22
Heb je geen voegen of lijkt dit maar zo. Ziet er wel mooi uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Ze voegen alles in 1 keer als alles geplakt is. Wel is er vandaag een proefstukje van de voegkleuren opgezet. Antraciet tot aan de rollaag, grijs erboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzb3T9M1zBE3ikEE66yWegS_MlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnH21OKMYbzmDwDJ2gL7YMie.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door deWit op 12-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mooie progressie zo te zien. Ben je er al uit welke voeg het gaat worden? En je hebt dadelijk geen kruipruimte onder 't huis? Was het niet mogelijk om dat er nog onder te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Topicstarter
Beide voegkleuren dus, tot aan de rollaag voegen we donker, daarboven lichter.

Het klopt dat er geen kruipruimte is, als we die hadden willen behouden dan hadden we of flink moeten inleveren op isolatie, of flink moeten uitgraven naast de oude fundering op staal. Beide waren geen opties. Dus nu moeten we het zonder doen, dat is vooral heel erg nadenken wat er allemaal aan leidingwerk in moet en extra loze buizen voorzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 21:22
Zijn de voegen wel iets kleiner dan normaal of lijkt dit maar zo?
Pagina: 1 2 3 Laatste