Bedankt. Zeer informatief en op papier een mooie setup. Niet toevallig de Eco variant van de Itho? (warmteterugwinning rendement van tot wel 94%). En voor de balansventilatie van dit systeem heb je het huis zo luchtdicht mogelijk gemaakt en dus ook geen ventilatieroosters geplaatst?deWit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:25:
Wat betreft installaties;
Beneden alles voorzien van vloerverwarming op een 7 kw lucht-water warmtepomp. 10 lussen op twee open verdelers. Panasonic monoblock. Boven heeft alleen de badkamer vloerverwarming, de rest niets. Wel een optie voor evt IR panelen.
Ventilatie met een Itho HRU 350 WTW. De inblaast van het huis kan nog na-verwarmt worden met de WP door een warmtewisselaar in het luchtkanaal. Boven is het afhankelijk van het weer en de ventilatie tussen de 17 en 20 graden, maar de vloerverwarming in de hal ligt er nog niet in.
Warm water komt uit een Atlantic 270 L warmtepompboiler. Bewust los van de verwarming, twee losse systemen leek mij robuuster. Ruim voldoende voor lang douchen met vier personen, de douche-WTW help daarin mee. Heb nog geen koude douche gehad door een lege boiler, ook niet na een bad. De keuken heeft warm water uit de warmtepompboiler en heeft een Quooker.
Boven alleen vloerverwarming in de badkamer is hoe wij er ook over dachten / denken. En dan IR-panelen..maar jij hebt dat als optie. Hoe moet ik dat voor me zien? Dat je de leidingen met electra al op de juiste plekken hebt liggen hiervoor? Op zich geen gek idee. In de praktijk dan kijken of het nodig is (is het nog niet blijkbaar?). Wij hebben iets oudere kinderen en die gaan straks huiswerk maken op hun kamertjes.. dus ik zit daar wel wat mee. Dan wil je ze niet in de kou laten zitten