Levensduur van (lijm/mortel bij) steenstrips.

Pagina: 1
Acties:

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bij ons beoogd nieuwbouwhuis (Passief Huis, zie Passief huis , met HoutSkeletBouw (HSB) overwegen we steenstrips aan de buitenkant.

Hoofdvraag is: hoe lang houdt dat allemaal stand?

Achtergrond van de vraag: Dat steenstrips (gezaagde stenen of ge-extrueerde en gebakken klei) een lange levensduur heeft, geloof ik graag. Gemetselde kasteelmuren zijn ook eeuwenoud. Maar vaak wordt het verlijmd op de ondergrond. Degradeert die lijm niet? Alle plastische materialen verouderen, mijns inziens. 10 jaar garantie is leuk en ik geloof graag dat het allemaal goed gaat, maar ik wil niet dat in jaar 12 strip #1 loskomt, jaar 13 strip 2 t/m 5 en na 15-20 jaar de hele muur afbladdert. Er zijn gemeentes waar steenstrips in hoogbouw niet toegestaan worden, vanwege het afbreekgevaar. Bedenk wel dat het allemaal aan de buitenkant van de isolerende schil zit en dus blootgesteld is aan maximale temperatuurschommeling.

Ben ik neurotisch? Wat is hier ervaring mee? Hoe lang bestaat hier uberhaupt ervaring mee? Gaat het goed/beter als er gelijmd wordt met mortel?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er is een reden waarom gelijmde steenstrips in Rotterdam boven of naast openbaar gebied, vanaf een bepaalde hoogte, niet worden toegestaan. Daar heeft men immers ervaring met vallende gebouwdelen.

Tegelijkertijd zie je dat andere gemeenten tot een andere afweging komen. Neem bijvoorbeeld Breda, waar een uitkragend stationsgebouw met gelijmde steenstrips is goedgekeurd en inmiddels is gerealiseerd. Dagelijks lopen daar duizenden mensen onderdoor. Dat laat zien dat ook controlerende partijen verschillend tegen de risico's aankijken.

Het in situ verlijmen van steenstrips blijft altijd een risico, omdat je niet alle omstandigheden kunt beheersen en de controlemogelijkheden beperkt zijn. Dat geldt zowel voor polymeergebonden als cementgebonden lijmsystemen.

Wanneer de steenstrips onder gecontroleerde fabrieksomstandigheden zijn verlijmd, heb ik in beide systemen doorgaans meer vertrouwen. Cementgebonden systemen hebben daarbij wel een aanzienlijk langer trackrecord. Denk bijvoorbeeld aan tegels, stenen panelen e.d. op gebouwen die al meer dan honderd jaar oud zijn.

Uiteindelijk is naar mijn mening vooral van belang dat vocht effectief wordt geweerd. Zodra water achter de steenstrip kan komen, krijgt vorst de kans om schade te veroorzaken. Een duurzaam systeem staat of valt daarom niet alleen met de lijm, maar ook met de kwaliteit van de detaillering, de uitvoering en de vochtbeheersing.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:00
Hier achtergrond informatie over lijmen of metselen van gevelstenen, lees dat lijmen tot 3 keer sterker kan zijn dan een tradioneel gemetselde gevel. https://www.bouwinfo.be/news/ruwbouw/ruwbouw/gevelwerken/gevelstenen/partner/vandersanden/baksteen-lijmen-metselen-welke-techniek-past-het-best-bij-uw-project

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik had steenstrips op isolerende panelen van www.thermosteen.nl die strips zijn van gebakken klei en zitten af fabriek in het paneel ingelijmd. je plakt alleen zelf de overgangstenen tussen de verschillende platen in. misschien dat dat meer zekerheid geeft?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Linux gebruiker schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:50:
Hier achtergrond informatie over lijmen of metselen van gevelstenen, lees dat lijmen tot 3 keer sterker kan zijn dan een tradioneel gemetselde gevel. https://www.bouwinfo.be/news/ruwbouw/ruwbouw/gevelwerken/gevelstenen/partner/vandersanden/baksteen-lijmen-metselen-welke-techniek-past-het-best-bij-uw-project
Interessant, dank, maar 'in samenwerking met VanderSanden'. En dat is net een leverancier. Een gevalletje slager-en-het-eigen-vlees...

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

twain4me schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:37:
E Neem bijvoorbeeld Breda, waar een uitkragend stationsgebouw met gelijmde steenstrips is goedgekeurd en inmiddels is gerealiseerd. Dagelijks lopen daar duizenden mensen onderdoor. Dat laat zien dat ook controlerende partijen verschillend tegen de risico's aankijken.
Er vielen van dat stationsgebouw daar wel wat van die steenstrips naar beneden, dusdanig veel dat daar hekken hebben gestaan/gehangen. In Breda was het ook al raak bij de brandweerkazerne, die had ook zo'n overhang met steenstrips en die pleurden er ook massaal van af. Dusdanig veel dat ze die strips er afgebikt hebben en een andere gevelbekleding toegepast hebben.
Dus een goede risico afweging is dus geen overbodige luxe.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:19
Waarom niet gewoon een gemetselde schil er omheen zetten als je je twijfels hebt bij steenstrips.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:02
Wij hebben ook een hsb woning maar met gemetselde buitenmuur. En ik ben er toch wel blij mee. Ik heb al meerdere dingen aan de buitengevel moeten ophangen (tuinslang, pergola etc) en dat zou toch een stukje lastiger worden met steenstrips.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
AndredB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:06:
Bij ons beoogd nieuwbouwhuis (Passief Huis, zie Passief huis , met HoutSkeletBouw (HSB) overwegen we steenstrips aan de buitenkant.

Hoofdvraag is: hoe lang houdt dat allemaal stand?

Achtergrond van de vraag: Dat steenstrips (gezaagde stenen of ge-extrueerde en gebakken klei) een lange levensduur heeft, geloof ik graag. Gemetselde kasteelmuren zijn ook eeuwenoud. Maar vaak wordt het verlijmd op de ondergrond. Degradeert die lijm niet? Alle plastische materialen verouderen, mijns inziens. 10 jaar garantie is leuk en ik geloof graag dat het allemaal goed gaat, maar ik wil niet dat in jaar 12 strip #1 loskomt, jaar 13 strip 2 t/m 5 en na 15-20 jaar de hele muur afbladdert. Er zijn gemeentes waar steenstrips in hoogbouw niet toegestaan worden, vanwege het afbreekgevaar. Bedenk wel dat het allemaal aan de buitenkant van de isolerende schil zit en dus blootgesteld is aan maximale temperatuurschommeling.

Ben ik neurotisch? Wat is hier ervaring mee? Hoe lang bestaat hier uberhaupt ervaring mee? Gaat het goed/beter als er gelijmd wordt met mortel?
Het kán goed gaan, maar in de praktijk gaat het vaak mis. Legio voorbeelden. Zo ook het stationsgebouw in Breda wat hierboven nog als voorbeeld is genoemd. Daar moesten reizigers op een gegeven moment met een bouwhelm op hun fiets uit de stalling halen :+ Maar ook in de infra is het drama. Vorig jaar nog bij viaducten in Ring Groningen van een paar jaar oud.

Als de uitvoering ook maar een beetje fout gaat, kan er vocht achter trekken en houdt de lijm het snel voor gezien.

Ik zou er zelf zeker niet voor kiezen, voor een volledige gevel...
Pagina: 1