Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Mede-auteur:
  • technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50

technopeuter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzZLte5BU-Dtno4lzoQJlvaiGfM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6uAwt3dgZk7Wj1ediXKcKdxL.png?f=user_large

Wat is een passiefhuis?

Passiefhuis is een bouwstandaard die werkelijk energie-efficiënt, comfortabel en tegelijkertijd betaalbaar is.
Passiefhuis is geen merknaam, maar een beproefd bouwconcept dat door iedereen, overal kan worden toegepast. Er is wel een instituut en certificering voor, ook voor de gemiddelde tweaker die wat dieper op de materie wil ingaan is dit een enorme aanrader om je kennis te vergroten.
In NL nog beginnend maar in Duitsland al best ingeburgerd zie bijv.

Waarom een passiefhuis?

Een passiefhuis is beter voor het milieu, doordat de techniek voor verwarmen kleiner is kun je ca €25000 besparen op installaties; geen vloerverwarming of radiatoren. Bij een passiefhuis zal vloerverwarming zo goed als niets doen. De normale manier is om via de luchtkanalen lucht van max 52 graden de ruimte in te brengen. Een passiefhuis is zodoende met een fohn te verwarmen, tegenwoordig gebruikt men daarvoor een airco.

Hoe werkt een passiefhuis?

Toch is een Passiefhuis meer dan slechts een gebouw met een laag energieverbruik:

Passiefhuizen zorgen voor energiebesparingen van ruimteverwarming en -koeling tot wel 90% vergeleken met typische gebouwen, en meer dan 75% vergeleken met nieuwe gebouwen.

Passiefhuizen verbruiken minder dan 15 kWh of 1,5 m³ gas om één vierkante meter woonruimte per jaar te verwarmen – aanzienlijk minder dan gangbare “laagenergie”-gebouwen. Enorme energiebesparingen zijn aangetoond in warme klimaten waar typische gebouwen ook actieve koeling vereisen.

Passiefhuizen maken efficiënt gebruik van de zon, interne warmtebronnen en warmteterugwinning, waardoor conventionele verwarmingssystemen zelfs in de koudste winters overbodig worden. De zon kan wel 50% van de warmtevraag vervullen.

Tijdens warmere maanden maken Passiefhuizen gebruik van passieve koelingstechnieken zoals strategische schaduwwerking om comfortabel koel te blijven. Passiefhuizen worden geprezen om het hoge comfortniveau dat ze bieden. De interne oppervlaktetemperaturen variëren weinig van de binnentemperatuur, zelfs bij extreme buitentemperaturen.

Speciale ramen en een gebouwschil die bestaat uit een sterk geïsoleerd dak en vloeren, evenals sterk geïsoleerde buitenmuren, houden de gewenste warmte in het huis – of ongewenste hitte buiten. Een passiefhuis is vaak op het zuiden gericht en heeft een grote overstek boven het raam ivm zommerzon

Een ventilatiesysteem levert onmerkbaar constante verse lucht, wat zorgt voor een superieure luchtkwaliteit zonder onaangename tocht. Een zeer efficiënt warmteterugwinningssysteem zorgt ervoor dat de warmte uit de afvoerlucht opnieuw wordt gebruikt..

Passiefhuizen zijn zeer luchtdicht, dit aspect wat bij isoleren hoort word regelmatig vergeten, een passiefhuiscertificering houd ook in dat het huis via een blowerdoortest getest word op luchtdichting. Hierbij word niet de NL-norm toegepast (QV10 eis) maar een veel internationaler norm die ook veel zwaarder is. m.a.w. een passiefhuis heeft maximaal een creditcard aan gaten in het huis (wat zeer goed is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuDnb_1db4UqkOE7oi4P1mnWPiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snYWecewcxPrrQCpl9UBpYSc.jpg?f=fotoalbum_large

bron: https://passivehouse.com/...ve-house-requirements.htm

De tweaker en een passiefhuis

Graag maken we een lijstje met medetweakers die een passiefhuis bewonen of gecertificeerd zijn.
...

Je kunt zelf ook aan de slag:
Om echt een passiefhuis te krijgen (wat echt ook bij bestaande bouw mogelijk is zie plushuis.nu is een berekening echt nodig, 'zomaar' dngen doen kan tot spijt leiden. Maak dus vooraf een plan.

https://passipedia.org/start
Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 94% gewijzigd door technopeuter op 02-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:54:
Daarnaast; elektrisch verwarmen en zonnepanelen worden door een aantal (verwachtte) regelingen ontmoedigd:
- Betalen voor bandbreedtegebruik op het elektranet; is zeer ongunstig voor zonnepanelen / elektrisch verwarmen.
Ik ben helemaal voor passieve huizen hoor, maar bovenstaande is wel heel negatief gesteld? :)

Zonnepanelen kunnen ook juist helpen bij laag houden van kosten bij betalen voor bandbreedtegebruik. Zit je in een 5kW-tariefgroep en heb je een 5kW-omvormer, wat is dan het zeer ongunstige van deze regeling? Je kunt er juist voor zorgen, in tegenstelling tot buren zonder PV, dat je overdag buiten je 5KW stapt. Het is dan juist makkelijker om voor een lage tariefgroep te gaan, want je beschermd je overdag tegen die 5kW-drempel overschrijden.
- Prijsplafond houdt geen rekening met full-electric, daar het limiet gebaseerd is op gas & elektra. Het gebruik van beide (tot aan het limiet) goedkoper is dan volledig elektrisch.
Dit is een eenmalige interventie, hierop zou ik niet mijn huis voor de komende 20 jaar baseren.
- Elektra prijzen per uur, op zonnige momenten betalen voor je zonnepanelen en in de winter dubbele prijzen voor kWh?
Winter betekent niet per definitie geen zon. Juist op de koudste dagen is de lucht vaak strak blauw (en je panelen lekker gekoeld). Daarnaast denk ik met alle windparken die gebouwd worden dan windenergie een steeds grotere component wordt, waardoor het wegvallen van zon op een grijze herfstdag niet meteen tot dubbele energieprijzen leidt.

Nogmaals: passief huis waar je zo min mogelijk energie in hoeft te steken om te verwarmen is helemaal top. Maar dat is het ook los van energieplafonds of de angst dat de zon niet altijd schijnt.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 25-09-2022 12:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Bij het lezen van de titel dacht ik aan die earth ships,
Vooral in warmere gebieden.

Eens met het idee dat bufferen en gewoon algeheel minder nodig hebben aan energie een belangrijk streven bij nieuwbouw zou moeten zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:07

Tazzios

..

In de winter moet vooral het verlies gecompenseerd voorkomen worden, dit kan met behulp van zeer goede isolatie en ventilatie met warmte-terugwin. Daarnaast kunnen 's nachts ook de rolluiken gesloten worden; voor het beter vasthouden van warmte.
De maatregelen die je aangeeft zijn ter voorkoming. Compenseren zou betekenen dat je ergens warmte mee gaat toevoegen
Overdag; door de lage stand van de zon; kan d'r toch warmte uit de zon gehaald worden door grote ramen op het zuiden. Door (donkere/stoffen) gordijnen (aan de binnenkant) warmt de zon de gordijnen op; en zorgen de gordijnen er voor dat de warmte naar buiten niet verloren gaat door de ramen.
Indien de zon door het raam is is de warmte binnen. Het weinig uit waar het op terecht komt.
Door gordijnen dicht te doen verlies eerder meer dan minder warmte, alle zonnewarmte hou je daarmee bij het slechtst geïsoleerde punt van je woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Tazzios schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:33:
[...]

De maatregelen die je aangeeft zijn ter voorkoming. Compenseren zou betekenen dat je ergens warmte mee gaat toevoegen

[...]

Indien de zon door het raam is is de warmte binnen. Het weinig uit waar het op terecht komt.
Door gordijnen dicht te doen verlies eerder meer dan minder warmte, alle zonnewarmte hou je daarmee bij het slechtst geïsoleerde punt van je woning.
Goede feedback; heb ik meteen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:16:
[...]
Ik ben helemaal voor passieve huizen hoor, maar bovenstaande is wel heel negatief gesteld? :)
Tja, als je kijkt naar de lijst met regelingen en 'klachten' over het energienet, dan ziet het er niet rooskleurig uit. Als je een groot gedeelte passief kunt regelen; heb je een kleinere warmtepomp nodig en minder panelen; dus je belast het net minder.

Het is inderdaad een tijdelijke regeling, maar het 'plafond' is vooral gunstig voor mensen die gas en elektra gebruiken.
Wat mij betreft is het signaal duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Accretion schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:54:
[...]

Tja, als je kijkt naar de lijst met regelingen en 'klachten' over het energienet, dan ziet het er niet rooskleurig uit. Als je een groot gedeelte passief kunt regelen; heb je een kleinere warmtepomp nodig en minder panelen; dus je belast het net minder.

Het is inderdaad een tijdelijke regeling, maar het 'plafond' is vooral gunstig voor mensen die gas en elektra gebruiken.
Wat mij betreft is het signaal duidelijk.
is het een signiaal of een bijkomstigheid waar niet over na is gedacht ;)

Waar ik nog niet helemaal achter ben is welk passief huis je exact bedoeld eiigenlijk zijn er namelijk 2 soortsen passief bouwen zijn. 1 de norm passief bouwen (nieuwbouw <15 kWh/m2) en 2 het echt passieve huis het huis waar dus 0 energie in gestopt hoeft te worden voor verwarming, alles gebeurd middels warmte opslag isolatie en (rest) warmte van mensen huisdieren etc vaak zijn dit earth ships. de laatste is in nederland erg moeilijk een L/L wp voor het laatste beetje is al snel heel erg veel goedkoper en beter mogelijk in het "normale" beeld van een huis, past dus beter op de (kleine) nederlandse kavels en je hebt wat minder rare blikken bij welstand :+

uiteindelijk is dit het plaatje wat (bijna) alles zegt en dat miste ik nog in je TS

Afbeeldingslocatie: https://www.passiefbouwen.nl/wp-content/uploads/2016/04/passive-house-illustrated-changed.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
In november begint de cursus hierover weer in ede bij instituut Kern, is een aanrader voor elke bouwkundige, isoleerder etc…
Ik heb er veel geleerd/opgefrist

In je verhaal over een passiefhuis moet je echt melden dat de isolatie zo is overbemeten dat een normale verwarmingsinstallatie waanzin is, WTW’s zijn een verplicht nummer en met warme lucht verwarmen is een vaak gekozen oplossing.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik vraag mij toch af of het stukje van de zomer (koelen) niet een beetje te versimpelt is. Er wordt vanuit gegaan dat je 's nachts kan koelen terwijl mijn ervaring is, dat het 's nachts niet koeler is dan de temperatuur in huis.
Als het huis voldoende 'thermische massa' heeft (praktisch gezien; genoeg beton binnen de isolatie), warmt het overdag niet snel genoeg op om te warm te worden; en kan het de hele nacht koelen voor de volgende dag.
Het is net of het overdag 30 graden is, en in de nacht 10. Maar dat is helemaal niet zo. Daarnaast wordt letterlijk alles warmer. De grond, het huis, etc. met als gevolg dat het steeds minder effectief wordt, plus het huis koelt helemaal niet passief af omdat het gewoon warm blijft buiten.

Hetzelfde is eigenlijk voor
Overdag; door de lage stand van de zon; kan d'r toch warmte uit de zon gehaald worden door grote ramen op het zuiden.
Dit klinkt mooi theoretisch maar in de praktijk is er (koude) neerslag en veel bewolking voor soms meerdere dagen.

Mijn huis is niet per se gebouwd als een passief huis maar isolatie is wel 'okay' en ik kan redelijk de hitte uit het huis houden. Net zoals ik veel (grote) raampartijen heb. Echter klinkt de topic start wel erg theoretisch waarbij ik mij toch erg afvraag hoe rendabel het echt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Douweegbertje schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:08:
Ik vraag mij toch af of het stukje van de zomer (koelen) niet een beetje te versimpelt is. Er wordt vanuit gegaan dat je 's nachts kan koelen terwijl mijn ervaring is, dat het 's nachts niet koeler is dan de temperatuur in huis.
Terechte vraag; in hoeverre je in de zomer 's nachts af kan koelen met ventilatie (of zelfs ramen open).
In de theorie lijkt de gemiddelde temperatuur in de zomer niet bijzonder hoog; en de nachttemperatuur zelfs laag.

https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2021/zomer
https://www.corendon.nl/klimaat-nederland

We hebben geen passief huis; maar het is de moeite waard om te kijken of extra ventileren in de nacht goedkoper is dan extra koelen overdag.

Het mooie aan goede uitstekende isolatie met een kleine warmtepomp en een paar zonnepanelen in theorie genoeg om de zomer door te komen; als je ook in de nacht het huis gekoeld kunt krijgen met buitenlucht (en het huis voldoende thermische massa heeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:34:
[...]
is het een signiaal of een bijkomstigheid waar niet over na is gedacht ;)
Dat is ergens om 't even, als de regering niet na denkt over full-electric, zou je kunnen stellen dat het ze niks boeit. Dat is echter relatief off-topic, behalve dat een passief huis wellicht wel binnen het plafond blijft (zonder gas).
Door minder te verbruiken ben je minder afhankelijk van alle regelingen.
twain4me schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:34:

Waar ik nog niet helemaal achter ben is welk passief huis je exact bedoeld eiigenlijk zijn er namelijk 2 soortsen passief bouwen zijn. 1 de norm passief bouwen (nieuwbouw <15 kWh/m2) en 2 het echt passieve huis het huis waar dus 0 energie in gestopt hoeft te worden voor verwarming, alles gebeurd middels warmte opslag isolatie en (rest) warmte van mensen huisdieren etc vaak zijn dit earth ships. de laatste is in nederland erg moeilijk een L/L wp voor het laatste beetje is al snel heel erg veel goedkoper en beter mogelijk in het "normale" beeld van een huis, past dus beter op de (kleine) nederlandse kavels en je hebt wat minder rare blikken bij welstand :+

uiteindelijk is dit het plaatje wat (bijna) alles zegt en dat miste ik nog in je TS

[Afbeelding]
Ik weet niet of ik op dit punt mede-auteurs kan toevoegen; maar als je de topicstart wil verbeteren; dan mag dat :)

En ja; de afbeelding heb ik gezien; maar vindt ik wat overdreven.
Een passief-huis kan zeker baat hebben bij een (kleine) warmtepomp en (een paar) zonnepanelen.
Het echt 100% passief maken; zou ik namelijk nog niet aan durven beginnen; zoals je zelf ook al een beetje aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
technopeuter schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:50:
In november begint de cursus hierover weer in ede bij instituut Kern, is een aanrader voor elke bouwkundige, isoleerder etc…
Ik heb er veel geleerd/opgefrist

In je verhaal over een passiefhuis moet je echt melden dat de isolatie zo is overbemeten dat een normale verwarmingsinstallatie waanzin is, WTW’s zijn een verplicht nummer en met warme lucht verwarmen is een vaak gekozen oplossing.
Goede tip; ik ben zelf geen bouwer, maar heb deze TS geschreven naar aanleiding van het feit dat ik de afgelopen weken de warmtepomp uit heb staan (had ik uitgezet tijdens de vakantie) en er eigenlijk achter kwam dat het prima te doen is met soms de ramen open zetten en dergelijke.

Persoonlijk heb ik wel interesse in het gebruik van domotica om mijn eigen huis 'passiever' te maken om stroom te besparen en voor te bereiden op het afbouw van de salderingsregeling.

Voor een hobbyist lijkt het me een vrij dure cursus; maar het is wel een interessant onderwerp waar wat mij betreft meer over gepraat kan/moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Accretion schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:51:
[...]

Terechte vraag; in hoeverre je in de zomer 's nachts af kan koelen met ventilatie (of zelfs ramen open).
In de theorie lijkt de gemiddelde temperatuur in de zomer niet bijzonder hoog; en de nachttemperatuur zelfs laag.

https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2021/zomer
https://www.corendon.nl/klimaat-nederland

We hebben geen passief huis; maar het is de moeite waard om te kijken of extra ventileren in de nacht goedkoper is dan extra koelen overdag.

Het mooie aan goede uitstekende isolatie met een kleine warmtepomp en een paar zonnepanelen in theorie genoeg om de zomer door te komen; als je ook in de nacht het huis gekoeld kunt krijgen met buitenlucht (en het huis voldoende thermische massa heeft)?
Als ik puur uit eigen ervaring spreek; ik heb in een oude flat gewoond dat gemaakt was met enorm veel beton. En dan ook het type beton van dat je er niet eens normaal in kan boren. Vervolgens deed ik in de zomer overdag alles dicht. Ideaal, het bleef gewoon zeer koel binnen. Echter na zo'n 7 dagen warm weer? Alles opgewarmt en die massa waar je het steeds over hebt? Die koelt dus niet af en zorgt er uiteindelijk voor dat je na een langere periode warm weer, een warmer huis hebt.
Op een gegeven moment voel je letterlijk dat de muren warm zijn. Met dus als gevolg dat het binnen alleen maar warmer wordt en zelfs na een warme periode, warm blijft.
Ventileren of wat dan ook heeft weinig/geen nut, want de warmte zit in de massa en dat koelt niet zomaar af.

Ik kon mij vaag nog een artikel herinneren, dat heb ik eindelijk weer gevonden: https://www.ad.nl/wonen/t...t-nieuwbouwflat~a16ca256/

Zo heb ik nog wat meer via-via verhalen gehoord over bijv. het huis niet meer 'lekker' warm te kunnen krijgen of dat warm water voor het douchen minder is.

Ik denk wat ik wil zeggen is dat er heel veel variabelen zijn, en die moeten allemaal wel erg goed op 1 lijn komen wil je in een goede situatie terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Douweegbertje schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:37:
[...]
Zo heb ik nog wat meer via-via verhalen gehoord over bijv. het huis niet meer 'lekker' warm te kunnen krijgen of dat warm water voor het douchen minder is.

Ik denk wat ik wil zeggen is dat er heel veel variabelen zijn, en die moeten allemaal wel erg goed op 1 lijn komen wil je in een goede situatie terecht komen.
Goed punt.
Technisch gezien, als je het heel goed isoleert, komt er minder warmte binnen dus kun je met een kleinere warmtepomp.
En ja, je moet dan 's nachts praktisch alle ramen open zetten en/of flink de ventilatie aan om de massa weer af te koelen.

Als je in de zomer geen warmte afvoert, dan loopt de temperatuur inderdaad op.

Maar als je geen massa in je huis hebt (en goed geïsoleerd) dan is het binnen een dag al te heet in huis?
En als het slecht geïsoleerd is, is het ook sneller warm en/of heb je een grotere warmtepomp nodig om de warmte te verplaatsen.

Mijn punt is dat passief koelen kan helpen; maar in de zomer zal 100% passief wellicht niet realistisch zijn.

___

"Niet meer lekker warm krijgen", ja, in de winter moet je waarschijnlijk wel "bijstoken", maar isolatie en warmte-terugwin is dan juist heel gunstig. En, ja, warmte is anders dan een kachel, minder direct.

Douchen staat d'r ook weer een beetje los van, je krijgt douchewater passief nooit op temperatuur daar heb je een actieve verwarmingsbron voor nodig.
Bij passief wonen wil je die minimaliseren, maar die kun je nooit wegnemen.

Maar ja; je kunt met een buffervat en warmtepomp ook efficiënt douchewater verwarmen en ook dat moet berekend zijn op je eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:13
Fascinerend onderwerp, waar je enorm veel over kan schrijven... ook al weet je er weinig of niets van of je bent daarop gepromoveerd...
Als een echt passief huis niet zo moeilijk of duur was dan had ik hier op Tweakers DEI forum er zeker meer van gelezen... dan zal dit Topic daar verandering in brengen :)
Ik hoop niet dat er in dit topic te veel kapiteins op de wal staan die het beter weten en zonder onderbouw maar wat roepen en schrijven, laat vooral de ontwerper, producent en de gebruiker/ opdrachtgever van een passief huis aan het woord _/-\o_

Success met jou Topic!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-06 15:49
Hier in Veenendaal is een goed doordacht passief huis gebouwd, zonder actieve verwarming en koeling (enkel een klein IR paneel omdat men de warmtestraling een beetje mist na een koude winterwandeling). De eigenaar post veel berichten op LinkedIn omtrent zijn woning en is er erg content mee. In de aanloop naar de nieuwbouw van mijn eigen (niet passieve) woning veel gelezen en van geleerd. Ik vind het een geslaagd ontwerp, mocht ik nog eens verhuizen en een passief huis is mogelijk, dan zou ik er beslist voor gaan. Qua investering, bedenk wel dat je initieel een dure warmtepomp en vloerverwarming uitspaart, en het onderhoud hieraan.

Even een linkje naar de betreffende woning:
https://duurzamehuizenrou...de-woning-2019-veenendaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Interessant om ook praktijkvoorbeelden te lezen.

Ik mis ergens wel hoe hij zijn warmwater regelt, maar ja, met voldoende zonnepanelen, kort douchen en douchewater-wtw is het wellicht nog betaalbaar om een doorstroomboiler of elektrische boiler te nemen i.p.v warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Accretion schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:08:
[...]

Interessant om ook praktijkvoorbeelden te lezen.

Ik mis ergens wel hoe hij zijn warmwater regelt, maar ja, met voldoende zonnepanelen, kort douchen en douchewater-wtw is het wellicht nog betaalbaar om een doorstroomboiler of elektrische boiler te nemen i.p.v warmtepomp.
Wat ik mij kan heugen een conventionelr elektrische boiler met daarachter een elektrische naverwarmer. Dit om de stilstand verliezen te verkleinen. Douche wtw in de vorm van een upfall shower (Google maar eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
Ik overweeg de passief huis norm voor ons nieuwe huis, als de gemeente akkoord wil gaan met externe gevelisolatie.

Ik ben héél lui van aard, en gedoe met ramen openzetten zie ik niet zitten, en rolluiken vind ik lelijk (ik val maar met de deur in huis :9 )

Kan deze norm ook met gewone mooie raampartijen, waarbij je het bijsturen van de temperatuur met mechanische WTW ventilatie doet? Of is dat niet afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Muldert schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:02:
Ik overweeg de passief huis norm voor ons nieuwe huis, als de gemeente akkoord wil gaan met externe gevelisolatie.

Ik ben héél lui van aard, en gedoe met ramen openzetten zie ik niet zitten, en rolluiken vind ik lelijk (ik val maar met de deur in huis :9 )

Kan deze norm ook met gewone mooie raampartijen, waarbij je het bijsturen van de temperatuur met mechanische WTW ventilatie doet? Of is dat niet afdoende?
Tja, de exacte calculaties voor warmte behoefte hangen natuurlijk af van alle onderdelen, wel een interessante vraag.
Je zou eigenlijk een soort 'calculator' of rekenmodel moeten hebben waarvan je waardes kunt aanpassen om het effect te zien.

Als je een WTW neemt kun je ook een bypass nemen zodat je in de zomer niet de binnenkomende lucht 'warmtewisselt'/verwarmt met de uitgaande lucht.

Het probleem met (grote/veel) ramen is dat ze in de nacht ook relatief veel warmte naar buiten toe lekken en in de zomer veel warmte naar binnen laten overdag.

Onze ingebouwde rolluiken zie je overdag niets van. En je kunt zelf kiezen hoe laat ze naar beneden gaan, als het donker is, maakt het ook niet echt uit hoe het er uit ziet.

In de zomer, als het echt te warm wordt buiten, kunnen we ze ook dicht zetten voor zonafwering, maar doen we eigenlijk niet zo veel.

Je hebt ook "screens" een soort lichtgewicht rolluik, maar zal wel minder effectief zijn, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
Screens zijn nog wel ok, maar rolluiken.. :-)

Nee het kan best prima zijn hoor, maar we zijn voornemens een grote raampartij van 8 meter hoog te nemen, dus ja dan zal het een flinke kast worden ben ik bang.

Hoe dan ook, dat is een zorg voor de architect tzt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Zijn er een beetje bouwers te vinden die dit maken in NL? Krijg met dit soort dingen altijd het gevoel dat ze in Duitsland verder zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
G-addict schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:20:
[...]

Wat ik mij kan heugen een conventionelr elektrische boiler met daarachter een elektrische naverwarmer. Dit om de stilstand verliezen te verkleinen. Douche wtw in de vorm van een upfall shower (Google maar eens).
Dank voor deze tip, die upfall shower kende ik nog niet. Ik ben ook voorzichtig bezig met inventarisatie voor een passief huis in de toekomst.

Wil vooral gebruik maken van een overbemeten WTW (incl. enthalpiewisselaar) die in de nacht een grote hoeveelheid koele lucht aan kan zuigen via de bypass. Dit in combinatie met grote oppervlakken triple glas. In de winter veel gratis zon, en in de zomer afgeschermd met zonneschermen tegen directe instraling.

Wel voelt in zo'n huis als dit een warmtepomp niet geheel op zijn plaats. Idealiter heb je namelijk alleen verwarming nodig als het buiten echt koud is (-10 in de nacht bijv.), en dan is juiste een warmtepomp een stuk minder efficiënt en moet 'ie gaan defrosten e.d. Dan zijn IR-panelen mogelijk een logischere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Joydashy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:49:
[...]

Dank voor deze tip, die upfall shower kende ik nog niet. Ik ben ook voorzichtig bezig met inventarisatie voor een passief huis in de toekomst.

Wil vooral gebruik maken van een overbemeten WTW (incl. enthalpiewisselaar) die in de nacht een grote hoeveelheid koele lucht aan kan zuigen via de bypass. Dit in combinatie met grote oppervlakken triple glas. In de winter veel gratis zon, en in de zomer afgeschermd met zonneschermen tegen directe instraling.

Wel voelt in zo'n huis als dit een warmtepomp niet geheel op zijn plaats. Idealiter heb je namelijk alleen verwarming nodig als het buiten echt koud is (-10 in de nacht bijv.), en dan is juiste een warmtepomp een stuk minder efficiënt en moet 'ie gaan defrosten e.d. Dan zijn IR-panelen mogelijk een logischere oplossing.
Er zijn nog andere, vergelijkbare systemen die douchewater filteren en hergebruiken maar ik weet de naam even niet.

Bij -10⁰C hoef je echt niet bang te zijn dat een l/w wp nog veel gaat defrosten, de luchtvochtigheid is immers bijzonder laag. Het rendement is ook beslist hoger, zelfs bij -10⁰C. En onderschat het comfort van vloerverwarming niet, zelfs bij een zeer lage aanvoertemperatuur.

Of je een warmtepomp economisch kunt verantwoorden, vergeleken met ir panelen durf ik dan weer te betwijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Tijdens de installatie van mn warmtepomp net 2 weken zonder verwarming gezeten tijdens de kou. Boel met wat IR panelen en wat elektrische blowers de boel warm gehouden.

Lang verhaal kort: boel wordt wel snel warm, maar koelt ook snel af. Omdat je de ruimte zelf niet verwarmd voelt t snel kil aan als je buiten het paneelgebied bent of iets uit zet. Was een verademing toen mn warmtepomp ging werken, stukken aangenamer.

Helaas is voor comfort geen goedkope shortcut.
Edit: geen passiefhuis, maar wel triple glas en Rd 7 muren / plafond dus ook niet heel ver er vanaf

[ Voor 9% gewijzigd door johanPo op 17-03-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
johanPo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:07:
Lang verhaal kort: boel wordt wel snel warm, maar koelt ook snel af.
Je slaat de kop op de spijker, of andersom. Er is dan niet voldoende massa vs de isolatie. Passief huis is nog wel iets meer geisoleerd. In UK was er een onderzoek of mensen met een passief huis in de maand februari de verwarming niet wouden aan zetten om te kijken hoeveel de temperatuur zakte. In een maand tijd van 20 => 18 graden. Gehoord op de internationale beurs van PH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Tijdens de installatie van mn warmtepomp net 2 weken zonder verwarming gezeten tijdens de kou. Boel met wat IR panelen en wat elektrische blowers de boel warm gehouden.
Een huis zo passief mogelijk verwarmen, betekend niet dat het in de kou niet koud kan worden.
Het idee is wel dat je gedurende de herfst/winter niet (zo veel) hoeft bij te verwarmen/koelen.
Lang verhaal kort: boel wordt wel snel warm, maar koelt ook snel af.
Wellicht is er te weinig massa/beton binnen de isolatieschaal om de temperatuur te middelen.
Het idee is dat het door de zon (en tactisch geplaatste ramen) een beetje opwarmt overdag en dit vasthoudt gedurende de nacht.
Het eindresultaat is dan dat de temperatuurschommelingen juist minimaal zijn en je geen/minder actieve koeling/verwarming nodig hebt.
Omdat je de ruimte zelf niet verwarmd voelt t snel kil aan als je buiten het paneelgebied bent of iets uit zet. Was een verademing toen mn warmtepomp ging werken, stukken aangenamer.
Tja, IR panelen of blowers hebben een heel directe verwarming, dit is ook zo bij een openhaard.
Maar een passief huis heeft juist een heel gemiddelde temperatuur, wat mijn vriendin in ons huis vervelend vindt; is juist dat we geen directe warmebron hebben (niet een openhaard waar ze tegenaan kan zitten).
Helaas is voor comfort geen goedkope shortcut.
Dat is niet direct een argument om passief huis volledig uit het raam te gooien.

Wij konden tot november prima uit zonder verwarming (ons huis uit 2007 is geen passief huis, maar heeft wel goede isolatie en veel betonmassa)
Als we het écht comfortabel wilden hebben, hadden we op een efficiënte manier (LTV) bij kunnen verwarmen met een (relatief kleine) warmtepomp. In plaats van op een hogere temperatuur met een grotere warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Accretion schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:32:
[...]
Je zou eigenlijk een soort 'calculator' of rekenmodel moeten hebben waarvan je waardes kunt aanpassen om het effect te zien.
Mensen in de branch hebben die. Die heet PHPP en is eigenlijk een Excel van 250e dus niet echt bedoeld voor particulieren. en er zijn ook koppelingen te vinden met sketchup en BIM. Als je PH zou bouwen dan kan ik aanraden bij de Nederlandse PH-instituut te praten. Ze heten 'https://passiefbouwen.nl/', het voelt misschien meer als een bedrijf, maar zie het maar meer als een netwerk. Als je het mij vraagt, echt het start punt.
Architecten en engineers zijn vaak ook gecertificeerd en aangezien het een klein wereldje is, kan je daar beginnen.

Ik mis toch wel een aantal zaken in de TS. Vooral dat er 2 soorten van warmte zijn: Warm water, en huis-verwarming. Dat halen mensen vaak door elkaar. Een passief huis-verarming is dus een stuk minder van wat het anders zou zijn.
Passief koelen moet vaak eigenlijk in Nederland genoeg moeten zijn. Aan de buitenkant zonwering, en eventueel nacht-ventilatie. Als je huis massa heeft, zou het goed moeten komen.

Het belangrijkste wat mist, zijn de certificeringen waarmee je de bouwer echt dwingt om goed te bouwen. Dat is eigenlijk niet te vergelijken met het bouwbesluit want die gaat er veel soepeler mee om.
Denk bv aan alle details echt opsturen, en door-blower tests

Verder zijn er nog andere versies van PH, plus en premium
Waarbij plus pas eigenlijk wordt gedacht aan zonnepanelen
En premium meer opwekt dan gebruik. (vooral voor scholen oid)

Edit: Wat goed dat je het topic bent gestart! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-06 08:44

ErikVers

e-Duurzaam

Accretion schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:54:
Laat het weten als je mede-auteur wilt worden, omdeze topicstart verder uit te breiden en te verwijzen naar nuttige informatie.

Wat is een passief huis?

Een passief huis kenmerkt zich door zonder 'actieve verwarming/verkoeling' toch een aangename temperatuur te realiseren.
Verschil tussen passief huis en 'nul-op-de-meter'
Bij een nul-op-de-meter woning is het doel om minder energie te gebruiken dan dat het oplevert.
Simpelweg kun je van een slecht geïsoleerde woning een nul-op-de-meter woning maken door er gewoon heel veel zonnepanelen op te leggen.

Bij een passief huis mag je maar "15 kWh/m² per jaar verbruiken voor ruimteverwarming". Bij een nul-op-de-meter woning, zit hier geen limiet aan, het enige limiet is de hoeveelheid zonnepanelen die op het dak passen.

Waarom een passief huis?

Een passief huis is beter voor het milieu.
Maar; bij het afbouwen van de salderingsregeling, is het ook financieel aantrekkelijker.
Een nul-op-de-meter woning wordt bij het afschaffen van de salderingsregeling wellicht '0 op de meter', maar je kunt niet de zomer-zon 1-op-1 salderen met de kosten van verwarming in de winter.

Daarnaast; elektrisch verwarmen en zonnepanelen worden door een aantal (verwachtte) regelingen ontmoedigd:
- Betalen voor bandbreedtegebruik op het elektranet; is zeer ongunstig voor zonnepanelen / elektrisch verwarmen.
- Prijsplafond houdt geen rekening met full-electric, daar het limiet gebaseerd is op gas & elektra. Het gebruik van beide (tot aan het limiet) goedkoper is dan volledig elektrisch.
- Prijsplafond subsidieert gas naar verhouding meer dan elektra en zelfs per kWh warmte is gas ongeveer goedkoper.
- Salderen per maand/kwartaal, tegenwerking van energiemaatschappijen m.b.t. salderen.
- Elektra prijzen per uur, op zonnige momenten betalen voor je zonnepanelen en in de winter dubbele prijzen voor kWh?

Al deze regelingen zorgen dat nul-op-de-meter niet nul-op-de-factuur is.
Een passief huis minimaliseert het energieverbruik en heeft minder last van deze regelingen.

Hoe werkt een passief huis?

Een passief huis heeft een aantal basisprincipes:
- Minimaal warmteverlies
- Minimale verwarming/verkoeling
- Thermische batterij
- Grote ramen (met goed geïsoleerd glas)
- Zonnepanelen op oost/west (niet zuiden)*

In theorie; als de gemiddelde buitentemperatuur ~20 graden is, kun je het in huis ook 20 graden houden.

Sterker nog; door te kiezen op welke momenten je warmte (zon) binnen laat, warmte buiten houdt (rolluik), passief koelt (raam open) of koeling voorkomt (warmte terugwin).

Kun je zelfs de gemiddelde binnentemperatuur hoger of lager houden dan de gemiddelde buitentemperatuur.
Zie hieronder een aantal voorbeelden.
Zomer (koelen)
In de zomer is het 's nachts koud en overdag heet.

Door 's avonds de ramen open te zetten (of ventilatie met bypass te gebruiken) kun je de ruimtes koelen.
Daarnaast; kun je overdag zon van buitenaf weren (rolluiken) en warmte weren (met isolatie); zodat het niet in het huis komt.

Als het huis voldoende 'thermische massa' heeft (praktisch gezien; genoeg beton binnen de isolatie), warmt het overdag niet snel genoeg op om te warm te worden; en kan het de hele nacht koelen voor de volgende dag.

Praktisch gezien dus met minimaal (of geen) elektrisch verbruik.
Het huis wordt passief op temperatuur gehouden; aangezien het niet actief (door een warmtepomp) verkoelt of verwarmd wordt.
De koeling / verwarming is een 'bijproduct' van ventilatie of een (al dan niet geautomatiseerde) handeling (openen/sluiten van rolluik/raam).
Winter (Verwarmen)
In de winter moet vooral het verlies voorkomen worden, dit kan met behulp van zeer goede isolatie en ventilatie met warmte-terugwin. Daarnaast kunnen 's nachts ook de rolluiken gesloten worden; voor het beter vasthouden van warmte.

Overdag; door de lage stand van de zon; kan d'r toch warmte uit de zon gehaald worden door grote ramen op het zuiden.
Herfst/lente ('passief' koelen/verwarmen)
Doordat de gemiddelde temperatuur in de herfst/lente aangenaam is; heb je eigenlijk al voldoende aan een grote thermische massa. Overdag warmt het huis langzaam op; en overdag koelt het langzaam af.
Hierdoor blijft de temperatuur in huis gemiddeld.

Echter; het is natuurlijk wel mogelijk om bij te sturen op dezelfde manieren zoals in de zomer/winter.
Maar het idee is dat je in deze periodes dus geen warmtepomp nodig hebt; en in de zomer/winter maar minimaal.
Zonnepanelen op oost/west?
Dit item heeft eigenlijk niets te maken met 'passief', gezien het een actieve vorm is van energie opwekken.
Echter; leek het mij gunstig om te benoemen, gezien het wel heel goed hand-in-hand gaat met een passief huis.

Het is een fabel dat zonnepanelen op oost/west ongunstig/niet rendabel zijn; zeker in combinatie met een passief huis. Je begint 's ochtends al eerder met opleveren en dit gaat langer door, de piek is wel minder hoog, dit heeft echter een aantal voordelen.

- Voor eigen gebruik is een stroompiek niet handig; juist verdeling over de dag is gunstig.
- Stroompieken zorgen voor problemen op het net, oost/west zorgt voor minder pieken.
- Midden op een heel zonnige dag is stroom qua uurprijzen al soms negatief.
Batterij?
Het idee is om je huis al 'thermische batterij' te gebruiken. Je hebt dan voor de dagelijkse verwarming geen losstaande batterij nodig.
Een batterij/laadsysteem is actief en moet dus volgens het 'passieve principe' zo min mogelijk gebruikt worden.
Hierdoor zou je een kleinere batterij (vehicle-to-home?) kunnen gebruiken om stroompieken m.b.t. elektroverbruik voor entertainment e.d. gebruiken.

Conclusie

Door passief te bouwen, bereid je je voor op de toekomst, waarin 'nul-op-de-meter' niet 'nul-op-de-rekening' betekend en je maakt minder gebruik van het elektranet.

Het gebruik maken van passieve bronnen/systemen en isolatie scheelt in de aanschaf, draaikosten en onderhoud van actieve systemen. Daarnaast is het 'slim bouwen', met grote ramen op het zuiden. In theorie is het dus niet eens duurder dan het bouwen van een nul-op-de-meter woning (met een grote warmtepomp en dak vol zonnepanelen).

Het toevoegen van zonnepanelen/warmtepomp op een later moment is overigens ook makkelijker dan de isolatie verbeteren van 'prima' naar 'zeer goed'. Effectief zal een passief huis ook nul-op-de-meter zijn; met minder zonnepanelen.

Maar wat als je al een huis hebt? Je kunt m.b.h.v domotica ook de basisprincipes van 'passief wonen' toepassen, door op de juiste momenten de ventileren of zonwering te gebruiken. Dit scheelt dan in de hoeveelheid benodigde actieve verwarming.
Hey interessant topic. Ik geef het even een schop omdat laatste reactie al wat ouder is.

Gelijk een eerste vraag, wij overwegen een nieuwbouw woning niet als Ben maar als passiefhuis te gaan bouwen.

Wij (mijn vrouw) hebben de wens om kouder te kunnen slapen en het raam in de slaapkamer is vrijwel jaar rond nu open. Lekker fris dus.

Nu vroeg ik mij af hoe zorg je dat al je lucht dicht maken en isolatie inspanning niet hierdoor te niet gedaan worden?

Ik denk eraan om los ventilatie systeem voor de slaapkamers toe te passen om balans ventilatie niet te verstoren en geen koude lucht bij te mengen naar badksmer en beneden. Is dit aan te raden? Ervaringsdeskundigen? extra isolatie tussen begane grond en verdieping nodig?

Svp niet gaan discuseren over raam wel of niet open laten. Dat punt snap ik zelf ook wel 😜👍

Nb
Ik heb een eigen installatie advies bedrijf en weet voldoende of wtw en warmtepompen en isolatie e.d. 😋👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:31
Warmteverlies beperken kun je doen door de slaapkamer een eigen isolatieschil te geven en de lucht gescheiden te houden van de rest van de woning.
Maar de vraag is of je wel in een echt koude kamer wilt slapen waarvan de temperatuur die van de buitentemperatuur benadert.
De meeste mensen die met het raam open slapen willen eigenlijk in een (relatief) warme kamer slapen met koude lucht. Dus warme massa en lage luchttemperatuur, dan is veel warmteverlies onvermijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
ErikVers schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:19:
Wij (mijn vrouw) hebben de wens om kouder te kunnen slapen en het raam in de slaapkamer is vrijwel jaar rond nu open. Lekker fris dus.
Dat is bij elke woning met WTW-ventilatie al een probleem, en bij passief helemaal.
Nu vroeg ik mij af hoe zorg je dat al je lucht dicht maken en isolatie inspanning niet hierdoor te niet gedaan worden?
Ik denk eraan om los ventilatie systeem voor de slaapkamers toe te passen om balans ventilatie niet te verstoren en geen koude lucht bij te mengen naar badksmer en beneden. Is dit aan te raden? Ervaringsdeskundigen? extra isolatie tussen begane grond en verdieping nodig?
Slapen met raam open combineren met passief huis lijkt me nagenoeg onmogelijk. Maar als je het toch wilt moet je de slaapkamer buiten de woning trekken, dus in een aanbouw maken, en vervolgens isolatietechnisch en ventilatietechnisch scheiden van de woning. Want anders zorgt de zeer lage interne isolatiewaarde van de muren t.o.v. de zeer hoge externe isolatie ervoor dat je én veel warmte verliest in de slaapkamer én alsnog een lekker warme slaapkamer hebt.

Maar heb je überhaupt wel eens gewoond (of zelfs geslapen) in een woning met een goed werkend WTW-systeem? Ik zou dat eens proberen. Wij sliepen in de vorige woning ook met het raam open omdat het anders te muf werd, maar in de huidige woning hebben we daar totaal geen behoefte meer aan. Er is altijd frisse, schone lucht in de slaapkamer, en nergens is het meer koud.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Hey interessant topic. Ik geef het even een schop omdat laatste reactie al wat ouder is.

Gelijk een eerste vraag, wij overwegen een nieuwbouw woning niet als Ben maar als passiefhuis te gaan bouwen.

Svp niet gaan discuseren over raam wel of niet open laten. Dat punt snap ik zelf ook wel 😜👍

Nb
Ik heb een eigen installatie advies bedrijf en weet voldoende of wtw en warmtepompen en isolatie e.d. 😋👍
De ramen kunnen toch open, dus kun je ook gewoon doen. Ok, dan raak je wat warmte kwijt, je moet natuurlijk niet al te 🤪 doen over efficientie, je moet er wel in kunnen leven en de vogeltjes buiten kunnen horen ‘s ochtends. Je zou wat dat betreft ook een microfoon en klein luidsprekertje binnen kunnen maken, lijkt een beetje op wtw…
Meer buiten leven in de zomer wordt hopelijk ook meer de norm in de toekomst, samen met je lichaam laten aanpassen aan de seizoenen, oftewel ook laten wennen aan de warmte in de zomer.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

G-addict schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:34:
Hier in Veenendaal is een goed doordacht passief huis gebouwd, zonder actieve verwarming en koeling (enkel een klein IR paneel omdat men de warmtestraling een beetje mist na een koude winterwandeling). De eigenaar post veel berichten op LinkedIn omtrent zijn woning en is er erg content mee. In de aanloop naar de nieuwbouw van mijn eigen (niet passieve) woning veel gelezen en van geleerd. Ik vind het een geslaagd ontwerp, mocht ik nog eens verhuizen en een passief huis is mogelijk, dan zou ik er beslist voor gaan. Qua investering, bedenk wel dat je initieel een dure warmtepomp en vloerverwarming uitspaart, en het onderhoud hieraan.

Even een linkje naar de betreffende woning:
https://duurzamehuizenrou...de-woning-2019-veenendaal
Dat plaatje bij "zomersituatie" is wel heel positief. Blijkbaar vinden ze dan ergens nog koele lucht van 14 graden... Dat was de afgelopen jaren wel anders.

Over de winter zou ik me weinig zorgen maken. Met een redelijk recent nieuwbouwhuis is onze warmtebehoefte al minimaal (14Gj over een heel jaar). Kan me best voorstellen dat je met een écht op en top geïsoleerd huis dan alleen nog warm tapwater en douche nodig hebt.

Maar in de zomer? Dan moet je al iets ingenieus bedenken met doeken en afscherming, terwijl je in de zomer die instralende zon juist nodig hebt. Want de laatste jaren blijft het ook in de nacht simpelweg stikheet in Nederland. Heel wat anders dan landen als Oostenrijk of Zweden waar je inderdaad nog koele nachten hebt in de zomermaanden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
joezzt schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:00:
De ramen kunnen toch open, dus kun je ook gewoon doen. Ok, dan raak je wat warmte kwijt, je moet natuurlijk niet al te 🤪 doen over efficientie, je moet er wel in kunnen leven en de vogeltjes buiten kunnen horen ‘s ochtends. Je zou wat dat betreft ook een microfoon en klein luidsprekertje binnen kunnen maken, lijkt een beetje op wtw…
Meer buiten leven in de zomer wordt hopelijk ook meer de norm in de toekomst, samen met je lichaam laten aanpassen aan de seizoenen, oftewel ook laten wennen aan de warmte in de zomer.
Je mist het punt dat ie een passief huis wil bouwen. Als je buiten wil leven en het raam open wilt kan uiteraard ook, maar dat doe je in een caravan (of tent) op de camping. Niet in een passief huis, want dat wordt dan (in de zomer) van binnen veel te warm (en in de winter te koud) en is dan dus totaal niet passief meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijzonder hoor, zo'n potdicht huis. :-(

Vorig jaar, onze bestaande (ruim 25 jaar oude 2-onder-1-kap) woning helemaal laten doorlichten en een uitgebreid EPA rapport + definitief energielabel (A) laten vaststellen.

Één van de adviezen was dus dat alles veel luchtdichter zou moeten. Nou, afgezien van de besparing die dat nog enigszins zou opleveren, afgezet tegen de best wel hoge kosten daarvoor, niet gedaan.
Wij willen helemaal niet in een ultra-strak/dicht gereguleerd huis leven/wonen.

En ja, dan is het maar wat warmer in de zomer en wat kouder in de winter. So what?
Ook de luchtvochtigheid varieert nou eenmaal naar gelang de seizoenen en de weerscondities. Goh, wat erg... O-)

Ons 'krot' van 160m2 woonoppervlak verbruikt een whopping 750m3 aan gas en ruim 2500kWh (inclusief het laden van een PHEV) aan elektra. Kan dat minder? Vast wel.
Maar op dit moment loont de forse investering daarvoor gewoonweg nog niet.

BTW: al 25 jaar geleden begonnen wij met de eerste PV-paneeltjes op het garagedak. En een zonnecollector gekoppeld aan de cv-combi ketel ligt er ook al ruim 20 jaar. En die doet anno nu nog steeds goed z'n werk.

Bij complete nieuwbouw zouden we het ongetwijfeld anders aanpakken. Nog efficiënter en nog comfortabeler. Maar daarvoor ontbreekt helaas het juiste staatslot. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Als je serieus warmte wilt bufferen voor langere tijd, moet je je huis ook totaal anders opbouwen. Buffervaten van 200 liter in de bijkeuken zijn leuk, maar stelt uiteindelijk natuurlijk niet zoveel voor. Ik vind het voorbeeld op warmtepomp-weetjes.nl over grote buffervaten wel fraai waarbij je een wenteltrap rondom een boilervat van ruim 10.000 liter heen bouwt. Mooi binnen de thermische schil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrjGlxUeitlftM1wuKqECX4eziM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mC8nLcTmKqeO44MCRXgyOYA.jpg?f=fotoalbum_large

Op de juiste momenten kan je voldoende energie in het vat stoppen om hier langere tijd uit te kunnen putten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Je mist het punt dat ie een passief huis wil bouwen. Als je buiten wil leven en het raam open wilt kan uiteraard ook, maar dat doe je in een caravan (of tent) op de camping. Niet in een passief huis, want dat wordt dan (in de zomer) van binnen veel te warm (en in de winter te koud) en is dan dus totaal niet passief meer.
Ja weet ik, maar mijn motto is “techniek in dienst van de mens” en niet andersom.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
[...]

Nb
Slaakamer aparte (CO2) ventilatiebox, valdorpel onder slk deur met afdicht strip rondom in kozijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
frennek schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:19:
Als je serieus warmte wilt bufferen voor langere tijd, moet je je huis ook totaal anders opbouwen. Buffervaten van 200 liter in de bijkeuken zijn leuk, maar stelt uiteindelijk natuurlijk niet zoveel voor. Ik vind het voorbeeld op warmtepomp-weetjes.nl over grote buffervaten wel fraai waarbij je een wenteltrap rondom een boilervat van ruim 10.000 liter heen bouwt. Mooi binnen de thermische schil.

[Afbeelding]

Op de juiste momenten kan je voldoende energie in het vat stoppen om hier langere tijd uit te kunnen putten.
Dan liever een flinke bron voor de w/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Jeroenneman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Dat plaatje bij "zomersituatie" is wel heel positief. Blijkbaar vinden ze dan ergens nog koele lucht van 14 graden... Dat was de afgelopen jaren wel anders.
Dat plaatje gaat over nachtventilatie. Tuurlijk heb je wat warmere nachten, maar dat is niet de gehele zomer. Schijnt prima te werken bij hun, zelf doe ik ongeveer hetzelfde door boven en beneden ramen open te zetten als het buiten koeler is dan binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Jeroenneman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Maar in de zomer? Dan moet je al iets ingenieus bedenken met doeken en afscherming, terwijl je in de zomer die instralende zon juist nodig hebt. Want de laatste jaren blijft het ook in de nacht simpelweg stikheet in Nederland. Heel wat anders dan landen als Oostenrijk of Zweden waar je inderdaad nog koele nachten hebt in de zomermaanden.
Je bedoelt in de winter instralende zon nodig?

Maar dat is toch het hele idee van zo'n passief huis, dmv overstekken en bijvoorbeeld screens de zon binnenlaten als dat gewenst is en blokkeren wanneer decwarmte van de zon niet gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Dat is bij elke woning met WTW-ventilatie al een probleem, en bij passief helemaal.

[...]

Slapen met raam open combineren met passief huis lijkt me nagenoeg onmogelijk. Maar als je het toch wilt moet je de slaapkamer buiten de woning trekken, dus in een aanbouw maken, en vervolgens isolatietechnisch en ventilatietechnisch scheiden van de woning. Want anders zorgt de zeer lage interne isolatiewaarde van de muren t.o.v. de zeer hoge externe isolatie ervoor dat je én veel warmte verliest in de slaapkamer én alsnog een lekker warme slaapkamer hebt.

Maar heb je überhaupt wel eens gewoond (of zelfs geslapen) in een woning met een goed werkend WTW-systeem? Ik zou dat eens proberen. Wij sliepen in de vorige woning ook met het raam open omdat het anders te muf werd, maar in de huidige woning hebben we daar totaal geen behoefte meer aan. Er is altijd frisse, schone lucht in de slaapkamer, en nergens is het meer koud.
Dank voor je reactie.
Gewoond niet, geslapen wel. Ik heb ook geen probleem met de hoeveelheid verse lucht, wonen nu in nieuwbouw rc5+ en vent type C co2 gestuurd icm tochtroosters. Het gaat ons vooral om het gewoon open verbinden met buiten in je slaap en de temperatuurs verlaging in je slaap vertrek. 15-16 is daar de wens.

Ik ga in ieder geval de ventilatie scheiden. Wellicht ook dan met de slaapkamer vent lucht het tapwater bereiden met een zomer bypass voor koeling. Heb nog een hewalex hiervoor om mee te testen. Bevalt dat niet dan komt er voor de slaapkamer vermoedelijk type C en beneden WTW.
Vraag me vooral af of dat intern isoleren zin heeft en hoe je dat dan beste aanpakt. Want een kanaalplaat verdiepingsvloer is lastig na te isoleren denk ik…

Ik snap je twijfel in de combinatie maar het is 2025 dan inmiddels dan neem ik aan dat we met dat denk werk wel een 21 en een 16 graden zone in een woning moeten kunnen realiseren zonder rare dingen te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 04-02-2024 13:35 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

natural colour schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Slaakamer aparte (CO2) ventilatiebox, valdorpel onder slk deur met afdicht strip rondom in kozijn.
Zit aan te denken en wellicht daaruit ook tapwater bereiden. De koude uitstroom kan ik weer terug de zolder op blazen voor gratis koeling als restproduct van bereiden tapwater.

Sowieso elk vertrek voorzien van twee kanalen zodat in tech ruimte kan tweaken naar een optimum.

Zit nog met de vraag of intern met name verdiepingsvloer isoleren zin heeft en hoe aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

Mooi concept alleen ik zoek meer naar geen energieverlies dan mega buffer om door te kunnen verwarmen.

Warmteverlies <15w /m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:20

[Afbeelding]

Zo'n enorme buffer kost enorm veel geld. Niet alleen de aanschaf van zo'n vat en de benodigde ruimte maar ook is er een veel sterkere constructievloer nodig en je loopt leeg op alle appendages. Dan liever toch een kleine warmtepomp die je rechtstreeks op de vloerverwarming aansluit. Veel vermogen is er dan niet nodig.

Eventueel kun je er met een wp ook voor kiezen om hem op luchtverwarming aan te sluiten en dan de kanalen van de wtw te gebruiken. Heb je ook meteen een stuk koeling geregeld voor als het toch nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

G-addict schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Dat plaatje gaat over nachtventilatie. Tuurlijk heb je wat warmere nachten, maar dat is niet de gehele zomer. Schijnt prima te werken bij hun, zelf doe ik ongeveer hetzelfde door boven en beneden ramen open te zetten als het buiten koeler is dan binnen.
Nou, volgens mij hebben we de afgelopen jaren toch weken gehad waarin het ook in de nacht maar tot een graad of 18 afkoelde. Zelfs met ramen open, dakramen open, screens overdag naar beneden werd het alsnog behoorlijk warm binnen.

Dus nachtventilatie klinkt leuk, maar niet als het wekenlang boven de dertig is. Je krijgt de warmte dan nauwelijks nog uit het huis (vooral omdat die optimale 14 graden buiten pas wordt gehaald rond 2-3u 's nachts, en het om 7u alweer vrolijk boven de twintig wordt).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ehtweak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:18:
Bijzonder hoor, zo'n potdicht huis. :-(

Vorig jaar, onze bestaande (ruim 25 jaar oude 2-onder-1-kap) woning helemaal laten doorlichten en een uitgebreid EPA rapport + definitief energielabel (A) laten vaststellen.

Één van de adviezen was dus dat alles veel luchtdichter zou moeten. Nou, afgezien van de besparing die dat nog enigszins zou opleveren, afgezet tegen de best wel hoge kosten daarvoor, niet gedaan.
Wij willen helemaal niet in een ultra-strak/dicht gereguleerd huis leven/wonen.

En ja, dan is het maar wat warmer in de zomer en wat kouder in de winter. So what?
Ook de luchtvochtigheid varieert nou eenmaal naar gelang de seizoenen en de weerscondities. Goh, wat erg... O-)

Ons 'krot' van 160m2 woonoppervlak verbruikt een whopping 750m3 aan gas en ruim 2500kWh (inclusief het laden van een PHEV) aan elektra. Kan dat minder? Vast wel.
Maar op dit moment loont de forse investering daarvoor gewoonweg nog niet.

BTW: al 25 jaar geleden begonnen wij met de eerste PV-paneeltjes op het garagedak. En een zonnecollector gekoppeld aan de cv-combi ketel ligt er ook al ruim 20 jaar. En die doet anno nu nog steeds goed z'n werk.

Bij complete nieuwbouw zouden we het ongetwijfeld anders aanpakken. Nog efficiënter en nog comfortabeler. Maar daarvoor ontbreekt helaas het juiste staatslot. :+
Ik wil die route dus wel bewandelen en daar gaat dit topic ook over 😋👍
Rc7+ en zo dicht dat je druk kan opbouwen, gewoon omdat het technisch kan. Niet perse om de slimste investering op korte termijn te doen. Een pv kost mij paar tientjes en leg hem er zelf op. Alleen wil niet de installatie het in de basis op laten lossen. Eerst het beste ontwerp en dat spreekt mij zo aan in een passief huis.

Ik wil laten zien dat je met je eigen lichaamswarmte (5personen 150-200w) je woning op temp kan houden. En enkel voor de leuk je vloer wat opwarmt bij vorst. Investeer liever fors aan de voorkant dan maandelijks iets te betalen.

Is ook een beetje reclame voor mezelf. Simpel en met max respect voor trias energetica

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 04-02-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jeroenneman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Nou, volgens mij hebben we de afgelopen jaren toch weken gehad waarin het ook in de nacht maar tot een graad of 18 afkoelde. Zelfs met ramen open, dakramen open, screens overdag naar beneden werd het alsnog behoorlijk warm binnen.

Dus nachtventilatie klinkt leuk, maar niet als het wekenlang boven de dertig is. Je krijgt de warmte dan nauwelijks nog uit het huis (vooral omdat die optimale 14 graden buiten pas wordt gehaald rond 2-3u 's nachts, en het om 7u alweer vrolijk boven de twintig wordt).
Warmtepompboiler met bypass doet al een uur of 4 aan 3kw koude afgifte. Dit kan bij juiste overstekken en zonwering icm isolatie voldoende zijn. Het enige wat je dan moet doen is regelmatig douchen of je (zwem)bad ermee vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:20
ErikVers schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Ik wil die route dus wel bewandelen en daar gaat dit topic ook over 😋👍
Rc7+ en zo dicht dat je druk kan opbouwen, gewoon omdat het technisch kan. Niet perse om de slimste investering op korte termijn te doen. Een pv kost mij paar tientjes en leg hem er zelf op. Alleen wil niet de installatie het in de basis op laten lossen. Eerst het beste ontwerp en dat spreekt mij zo aan in een passief huis.

Ik wil laten zien dat je met je eigen lichaamswarmte (5personen 150-200w) je woning op temp kan houden. En enkel voor de leuk je vloer wat opwarmt bij vorst. Investeer liever fors aan de voorkant dan maandelijks iets te betalen.

Is ook een beetje reclame voor mezelf. Simpel en met max respect voor trias energetica
Mooi initiatief!

Dakoverstekken gaan je ook helpen met glas op het zuiden. In de winter staat de zon laag genoeg om de woning een beetje op te laten warmen terwijl de dakoverstek er in de zomer voor zorgt dat de zon niet binnen komt.

Overstekken staan in elk geval op ons lijstje voor een volgende woning, mocht het nieuwbouw worden. Veel triple glas in huis is ook prettig om ook in de winter van de tuin/buitenwereld te genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
@ErikVers
Een passief huis is op z'n eenvoudigst een kubus met een schuin vlak voor PV en lichtinval op het zuiden; zeer eenvoudig te ontwerpen, te isoleren, én te bouwen, als je allerlei bouwkundige toeren wil hebben zoals een dakkapel, erker of uitbouw maak je het voor de aannemer en de mensen die het moeten bouwen erg lastig, dus duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@natural colour Ehhh, geldt dat niet voor ieder te bouwen huis?
Hoe meer fratsen en onregelmatige bouwsels, des te lastiger/duurder wordt 't ...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

natural colour schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:20:
@ErikVers
Een passief huis is op z'n eenvoudigst een kubus met een schuin vlak voor PV en lichtinval op het zuiden; zeer eenvoudig te ontwerpen, te isoleren, én te bouwen, als je allerlei bouwkundige toeren wil hebben zoals een dakkapel, erker of uitbouw maak je het voor de aannemer en de mensen die het moeten bouwen erg lastig, dus duur.
Het gaat er niet uit zien als een kubus 😏🤓👍
Gewoon nieuwbouw met een risoliet ed.

Zal inderdaad dakkapel en uitbouwen proberen te voorkomen. Dan beter wat grotere basis woning.

Zoiets als voorbeeld maar ik wacht het verder wel even af. Mijn vraag was of er ervaringsdeskundigen waren van koude slaapkamer/open ramen icm passief huis 👍🫡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGD3_fClnUV8DJ5uW6y8AggUGBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WSvFWINe9BbhAuYaeFJks2O9.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 04-02-2024 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Ik heb (helaas) geen ervaring met het wonen in een passief huis. De woning uit het door mij aangehaalde voorbeeld schijnt in de zomer 25⁰C warm te worden. Dat lijkt mij een heel mooi resultaat voor een woning zonder koeling.

Het blijkt allemaal prima mogelijk. Mits je jezelf er maar in verdiept, op de juiste wijze en met geschikte materialen bouwt. En niet verwacht dat je woning 365 dagen per jaar een temperatuur heeft tussen de 19,99⁰C en 20,01⁰C. Ik vind het een mooi concept, jammer dat er niet meer op deze wijze gebouwd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
ErikVers schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Zal inderdaad dakkapel en uitbouwen proberen te voorkomen. Dan beter wat grotere basis woning.

Zoiets als voorbeeld maar ik wacht het verder wel even af. Mijn vraag was of er ervaringsdeskundigen waren van koude slaapkamer/open ramen icm passief huis 👍🫡

[Afbeelding]
Supergaaf idee. Volg graag de vorderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
natural colour schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:20:
@ErikVers
Nou je hebt zeker gelijk dat de kubus de meest praktische vorm is én doodsaai als je het mij vraagt. Maar er worden genoeg kubbusen gebouwd.

Ik zou graag de passivhaus mindset terug willen brengen: Efficiency first.
Hun gedachten goed is dat veel mensen dus denken dat PV de oplossing is, maar eigenlijk gaat passivhaus daar juist niet over. null-op-de-meter is niet de bedoeling. Besparen, besparen besparen van energie
Ja natuurlijk PV. Maar dat is juist niet het gedachten goed.

PassiveHouse heeft richtlijnen hoeveel dagen een slaapkamer koud mag zijn. Zou me niet verbazen als je een officeel passief house mag bouwen, met een koudere slaapkamer. Maarja zo'n cert is misschien niet zo belangrijk, (overigens wel voor het hele bouwprocess!) Passiefhouse zegt dat er maar zoveel dagen onder-over verhitting mag plaats vinden

Ik zat vroeger altijd in het 12graden + verse lucht in de slaapkamer team.
Tegenwoordig weet ik dat WTW lucht vaak beter is, zeker in de stad, en wat veel mensen ook aangeven. Vaak verwarren mensen koud met verse lucht. De enige tip is die kan geven hierover. probeer in een passief huis te slapen. Er zijn ook genoeg passief hotels. Trouwens de moderne meeste hotels hebben een goed ventilatie systeem. Als het goed is merk je er gewoon niets van. Er zijn natuurlijk ook rotte eieren.
Ja hoor je raam kan zeker open, maar niet op koude dagen of warme dagen. Er is geen passief-politie. Je gaat zelf merken of het huis het kan bij benen. Het is alleen zonde van de energie :+

[ Voor 3% gewijzigd door meijer3 op 05-02-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Het hele idee van passiefhuis is het besparen/uitsparen van energie.

Dat begint natuurlijk met het ontwerp, niet alleen de overstekken, de eventuele zonwering en triple glas maar ook het compact (slim) bouwen van een woning waarin minder m3 ook direct bespaart.

Warmte (of koude) wat niet nodig is hoeft ook niet bespaart te worden. Tot die tijd; isoleren, isoleren en je raadt het al isoleren! Maar vroeg of laat koelt de massa toch af (of warmt op). En dan komen de technieken om de hoek kijken, ook dat kun je zo complex maken als je wilt. Zowel voor verwarmen als koelen of een combinatie daarvan. Of je kiest er voor om temperatuurschommelingen te accepteren.

Wat daarin het beste is, is voor iedereen anders. De één vind het prachtig om zich de hele zomer in het bos te begeven om hout te sprokkelen voor de winter. Een ander blaast er met cop1 of met een ketel flink wat kosten door. Weer een ander heeft een complete machinekamer. Het is maar net wat je wilt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Wij zijn in Duitsland naar zo’n park geweest, die in Keulen:
https://www.fertighauswelt.de/
Erg leuk om inspiratie op te doen misschien, want je kunt gewoon in de huizen van veel fabrikanten rondlopen, dat maakt het allemaal wat tastbaarder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frennek
Mijn woning uit de jaren 70 heeft van die gigantische dakoverstekken en dat is echt heerlijk. Veel minder regen belasting op je gevel, in de zomer bijna geen direct zonlicht op de beglazing van de 1e verdieping en in de winter komt de zon er mooi onderdoor. Ik snap niet dat dit principe meer wordt toegepast, het is zo eenvoudig en doeltreffend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
[...]

[Afbeelding]
Separate WTW/ventilatie voor de slaapkamer(s) en de slaapkamer binnenshuis enigszins thermisch scheiden? Kan je eventueel de bypass openknallen als je het koeler wilt hebben, terwijl de rest van het huis er niet door beinvloed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

frennek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Separate WTW/ventilatie voor de slaapkamer(s) en de slaapkamer binnenshuis enigszins thermisch scheiden? Kan je eventueel de bypass openknallen als je het koeler wilt hebben, terwijl de rest van het huis er niet door beinvloed wordt.
Denk inderdaad over tweede unit. Of ventilatiewarmtepomp op die koudere zone. Ga in ieder geval de buizen apart leggen zodat je alle kant op kan. Warme zone is dan beneden en de badkamer met een aanvoer en een afvoer.

Koudere zone is dan de slaapkamers met ieder een aanvoer en gang 1e verdieping afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ErikVers schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:13:
Denk inderdaad over tweede unit. Of ventilatiewarmtepomp op die koudere zone. Ga in ieder geval de buizen apart leggen zodat je alle kant op kan. Warme zone is dan beneden en de badkamer met een aanvoer en een afvoer.
Koudere zone is dan de slaapkamers met ieder een aanvoer en gang 1e verdieping afvoer.
Als je die koude slaapkamer ook nog gaat ontluchten via de overloop is er van je passief huis natuurlijk helemaal niets meer over.
Volgens mij ben je even helemaal vergeten dat het idee van een passief huis is dat je geen externe warmte hoeft toe te voeren. Met zo'n enorm ventilatielek gaat dat natuurlijk never nooit meer lukken.
Heb je dit gedachtenspinsel al eens in een thermisch model gestopt? Dan zul je snel zien dat dit helemaal zo niet kan.
Dit kan alleen als je de slaapkamer met isolatie gelijk aan de buitenisolatie isoleert t.o.v. de rest van het huis. In een passiefhuis dus met iets van RC10. En dat geldt dan ook voor de slaapkamerdeur... En uiteraard niet de koude lucht onder de deur door de rest van de woning laten afkoelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
frennek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:36:
Mijn woning uit de jaren 70 heeft van die gigantische dakoverstekken en dat is echt heerlijk. Veel minder regen belastig op je gevel, in de zomer bijna geen direct zonlicht op de beglazing van de 1e verdieping en in de winter komt de zon er mooi onderdoor. Ik snap niet dat dit principe meer wordt toegepast, het is zo eenvoudig en doeltreffend.
Principes die in de gemiddelde nieuwbouw rijtjeshuizen natuurlijk niet kunnen. In de jaren 70 waren er nog ruimere kavels en was anders bouwen nog te betalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Als je die koude slaapkamer ook nog gaat ontluchten via de overloop is er van je passief huis natuurlijk helemaal niets meer over.
Volgens mij ben je even helemaal vergeten dat het idee van een passief huis is dat je geen externe warmte hoeft toe te voeren. Met zo'n enorm ventilatielek gaat dat natuurlijk never nooit meer lukken.
Heb je dit gedachtenspinsel al eens in een thermisch model gestopt? Dan zul je snel zien dat dit helemaal zo niet kan.
Dit kan alleen als je de slaapkamer met isolatie gelijk aan de buitenisolatie isoleert t.o.v. de rest van het huis. In een passiefhuis dus met iets van RC10. En dat geldt dan ook voor de slaapkamerdeur... En uiteraard niet de koude lucht onder de deur door de rest van de woning laten afkoelen.
Precies, ventilatie overstroom van een separate zone binnen je huis naar je overloop past niet binnen het passiefhuis concept.

Echter, isoleren met RC10 richting je slaapkamer is misschien ook weer niet noodzakelijk. Die kamer heeft zelf namelijk ook isolatie naar buiten toe en zal heus geen buitenlucht temperaturen aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
frennek schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:32:
Precies, ventilatie overstroom van een separate zone binnen je huis naar je overloop past niet binnen het passiefhuis concept.

Echter, isoleren met RC10 richting je slaapkamer is misschien ook weer niet noodzakelijk. Die kamer heeft zelf namelijk ook isolatie naar buiten toe en zal heus geen buitenlucht temperaturen aannemen.
Vraag jezelf even af waarom die kamer geen buitenlucht temperaturen aanneemt, terwijl de vraagsteller wel van plan is om veel buitenlucht via het open raam binnen te laten....
Het antwoord mag duidelijk zijn: Die kamer wordt opgewarmd door de rest van het huis. En dat is precies de kern van het probleem. Want de rest van het huis verliest warmte aan die koude slaapkamer. Als je dit dus wilt zul je de slaapkamer serieus van de rest van het huis moeten isoleren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Andrehj schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:14:
[...]

Vraag jezelf even af waarom die kamer geen buitenlucht temperaturen aanneemt, terwijl de vraagsteller wel van plan is om veel buitenlucht via het open raam binnen te laten....
Het antwoord mag duidelijk zijn: Die kamer wordt opgewarmd door de rest van het huis. En dat is precies de kern van het probleem. Want de rest van het huis verliest warmte aan die koude slaapkamer. Als je dit dus wilt zul je de slaapkamer serieus van de rest van het huis moeten isoleren!
In normale huizen en ook waarschijnlijk standaard passief huizen valt de slaapkamer gewoon binnen de thermische schil. In normale woningen wordt er al vaak niet gestookt in een slaapkamer en bij een passiefhuis heb je misschien een situatie waarbij het echt te warm is, veel mensen wensen een slaapkamer rond de 17 graden. Actief koelen door een raam open te zetten in het stookseizoen is natuurlijk not-done.

De thermische schil omleggen en zo de slaapkamer buiten sluiten is natuurlijk een optie, maar de buitenmuren van deze slaapkamer zijn natuurlijk ook gewoon degelijk geisoleerd. Als de thermische schil naar je slaapkamer een RC van 5 heeft en de wanden naar buiten toe ook wederom een RC van 5, kom je effectief alsnog aan die RC van 10 (uitgaande wat binnenmuur en buitenmuur oppervlakes gelijk zijn, maar dat is waarschijnlijk niet zo).

Belangrijker is dat je je huis zo inricht dat je minimale ingrepen hoeft te doen om het klimaat wenselijk te hebben. Natuurlijk houd je je slaapkamer warm van de lekwarmte van de warmere zones, het zou onwenselijk zijn als je hier weer actief moet gaan stoken. De beste situatie is dus dat je die lekwarmte reduceert (is dus winst in het warm houden van de zones die er toe doen), maar dat je ook een balans in isolatie kiest waarbij je zoveel mogelijk uitkomt rond die 17? 18? graden in de slaapkamer zonder teveel ingrijpen. Dat is ook waar een passiefhuis voor staat in mijn ogen; dat zonder actief ingrijpen het binnenklimaat al bijna optimaal is. Elke ingreep om dit te veranderen kost namelijk weer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
haha we dwalen af denk ik.

De enige optie is de slaapkamer buiten de schil te houden, met een buitendeur+seal.
Tweede WTW... Whut? het raam ging toch open? 8)7
Dus eigenlijk kan je dan beter gewoon slapen in ongeisoleerde gevenitleerde kelder?

De vraagsteller wou geen raamopendisscusie.

Deze topic gaat vooral over passief huizen, en slapen met het raam open staat haaks op het gedachten goed eigenlijk.
Het kan veel maanden van het jaar gewoon open, en krijg je koudere (viezere) lucht binnen, en gaat je verwarming harder aan (zonde). Vaak gedreven door slechte ervaringen en/of angst, als dat zo is, is dat natuurlijk jammer, want WTW is echt top als het goed werkt.
Ik zou de boven verdieping gewoon koeler berekenen dat de beneden verdieping.

ps. overstekken is alleen voor de jaren 70? Nou in het passief gedachten goed zit dat in het zelfde straat raamopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

meijer3 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:49:
haha we dwalen af denk ik.

De enige optie is de slaapkamer buiten de schil te houden, met een buitendeur+seal.
Tweede WTW... Whut? het raam ging toch open? 8)7
Dus eigenlijk kan je dan beter gewoon slapen in ongeisoleerde gevenitleerde kelder?

De vraagsteller wou geen raamopendisscusie.

Deze topic gaat vooral over passief huizen, en slapen met het raam open staat haaks op het gedachten goed eigenlijk.
Het kan veel maanden van het jaar gewoon open, en krijg je koudere (viezere) lucht binnen, en gaat je verwarming harder aan (zonde). Vaak gedreven door slechte ervaringen en/of angst, als dat zo is, is dat natuurlijk jammer, want WTW is echt top als het goed werkt.
Ik zou de boven verdieping gewoon koeler berekenen dat de beneden verdieping.

ps. overstekken is alleen voor de jaren 70? Nou in het passief gedachten goed zit dat in het zelfde straat raamopen :9
Een overstek boven een raam voorkomt zoninstraling in de zomer.

Er is geen angst voor verse schonere wtw lucht. Ik voorzie wel dat mijn vrouw het raam blijft open zetten en wil daarop voorsorteren door slim te ontwerpen. Dus iig niet die koude lucht aan te zuigen in mijn zones met badkamer en woonkamer warmere lucht.

Ik lees met aandacht en soms enig vermaak mee met eerdere reacties. Mij boeit een paar 100kWh perjaar meer of minder niet zoveel maar wil gewoon slim neerzetten en max comfort. (Sorry) Dus zal geen rc10 in een tussenmuur stoppen. Wel zou het kunnen dat extra tussen vloer en tussen wand isolatie ga toepassen rc4/5. Waardoor totaal op 8+ komt.

Had gehoopt op iemand die al eigen praktijk voorbeeld had maar blijkbaar ben ik de enige gek met een gebrek. Heerlijk ik houd ervan. 👍✅

Eerste stap voor nu is dus om niet de luchtstromen te mengen vandaar optie met tweede wtw.
Want ook de duo zone systemen vermengen de 21+ lucht uit badkamer en woonkamer met slaapkamer. Iets wat ik iig al niet wil doen. Doel is dan met raam dicht te slapen (wie weet) alleen mocht toch open gaan (vermoed van wel WAF) is er geen onbalans in rest van de woning en geen vermenging met warmere zones. Daarnaast zou type C de lucht uit raam gaan afzuigen terwijl met dichte slaapkamer deur en type D in balans ik denk dat er niet veel via raam binnenkomt. Volle wind erop uitgezonderd.

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 06-02-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
[...]

Ik heb wtw ventilatie met zomerbypass.

Ons huis is goed geïsoleerd, maar zoals gezegd, na een weekje boven de 30° is de massa te warm en gaat het richting 25° op het 1e verdiep.

De ventilatie geeft niet genoeg debiet voor verkoeling, en het is dikwijls te warm buiten s nachts.

Onze 7kw warmtepomp kan ook koelen. Beneden de vloer en boven de wanden verkoelt. Hiermee blijven we rond de 23° steken.

Omdat er geen geblaas is van airconditioning Ed. Maar de massa op zich wordt gekoeld voelt het zeer aangenaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
ErikVers schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Een overstek boven een raam voorkomt zoninstraling in de zomer.

Er is geen angst voor verse schonere wtw lucht. Ik voorzie wel dat mijn vrouw het raam blijft open zetten en wil daarop voorsorteren door slim te ontwerpen. Dus iig niet die koude lucht aan te zuigen in mijn zones met badkamer en woonkamer warmere lucht.

Ik lees met aandacht en soms enig vermaak mee met eerdere reacties. Mij boeit een paar 100kWh perjaar meer of minder niet zoveel maar wil gewoon slim neerzetten en max comfort. (Sorry) Dus zal geen rc10 in een tussenmuur stoppen. Wel zou het kunnen dat extra tussen vloer en tussen wand isolatie ga toepassen rc4/5. Waardoor totaal op 8+ komt.

Had gehoopt op iemand die al eigen praktijk voorbeeld had maar blijkbaar ben ik de enige gek met een gebrek. Heerlijk ik houd ervan. 👍✅

Eerste stap voor nu is dus om niet de luchtstromen te mengen vandaar optie met tweede wtw.
Want ook de duo zone systemen vermengen de 21+ lucht uit badkamer en woonkamer met slaapkamer. Iets wat ik iig al niet wil doen. Doel is dan met raam dicht te slapen (wie weet) alleen mocht toch open gaan (vermoed van wel WAF) is er geen onbalans in rest van de woning en geen vermenging met warmere zones. Daarnaast zou type C de lucht uit raam gaan afzuigen terwijl met dichte slaapkamer deur en type D in balans ik denk dat er niet veel via raam binnenkomt. Volle wind erop uitgezonderd.
Nee hoor, je bent echt niet enige. Best veel aanstaande passiefzijde bewoners hebben deze vraag.

Beste oplossing is om gewoon die paar honderd kWh te accepteren. Je bouwt nog steeds een heel goed huis in de basis. Zorg dat je de woning wel voorziet van verwarming, maar de meeste mensen verwarmen sowieso hun PH al niet exclusief via aanvoerlucht.

Een klein raam dat open kan ipv een verdiepingshoog raam scheelt natuurlijk ook een boel.

Als je huis netjes luchtdicht is dan doet 1 raam open ook niet zo’n hoog debiet, want de lucht die naar binnen stroomt kan nergens naar buiten. Mensen zijn gewend dat een open raam flink tocht, maar dat is vooral zo als de rest van het huis lek is zodat die lucht ergens naartoe kan.

Laat het zomerdekbed ook in de winter liggen. In de praktijk valt het dan vaak wel mee hoe lang het raam open moet op de koudste winterdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Paul C schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:40:
[...]

Nee hoor, je bent echt niet enige. Best veel aanstaande passiefzijde bewoners hebben deze vraag.

Beste oplossing is om gewoon die paar honderd kWh te accepteren. Je bouwt nog steeds een heel goed huis in de basis. Zorg dat je de woning wel voorziet van verwarming, maar de meeste mensen verwarmen sowieso hun PH al niet exclusief via aanvoerlucht.

Een klein raam dat open kan ipv een verdiepingshoog raam scheelt natuurlijk ook een boel.

Als je huis netjes luchtdicht is dan doet 1 raam open ook niet zo’n hoog debiet, want de lucht die naar binnen stroomt kan nergens naar buiten. Mensen zijn gewend dat een open raam flink tocht, maar dat is vooral zo als de rest van het huis lek is zodat die lucht ergens naartoe kan.

Laat het zomerdekbed ook in de winter liggen. In de praktijk valt het dan vaak wel mee hoe lang het raam open moet op de koudste winterdagen.
Maar ergens is het natuurlijk volstrekt idioot dat je notabene in het stookseizoen, waar je normaliter energie toe moet voeren om je huis op een gewenste temperatuur wilt hebben, je in bepaalde ruimtes van je huis energie moet verliezen om het af te laten koelen? Dat vind ik een ontwerpfout, zeker binnen passiefhuizen. Als je tegelijk moet verwarmen en koelen in een huis, zit er in het ontwerp iets fout.

Een goed passiefhuis moet zo ontworpen zijn dat de klimaat en temperatuurverdeling binnen de woning al dicht bij optimaal zit zonder actief ingrijpen, want elke ingreep kost energie. Dus alle buitenmuren maximaal isoleren met triple glas om vervolgens een te warme slaapkamer te hebben waardoor je een raam open moet zetten is gewoon niet slim ontworpen. Het is en zonde van de isolatie op de plekken waar het uiteindelijk niet nodig bleek te zijn, want deze isolatie had ook ingezet kunnen worden op plekken waar het wel had moeten zitten. Alle buitenmuren domweg met Rc=10 isoleren is dus misschien niet de juiste filosofie. Dan liever de wanden van de woonkamer met een Rc=15 bijvoorbeeld en die van de slaapkamer met een Rc=5, of dus de isolatie verplaatsen naar binnenmuren en verdiepingsvloeren om zo een natuurlijke balans in huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

frennek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:17:
[...]

Maar ergens is het natuurlijk volstrekt idioot dat je notabene in het stookseizoen, waar je normaliter energie toe moet voeren om je huis op een gewenste temperatuur wilt hebben, je in bepaalde ruimtes van je huis energie moet verliezen om het af te laten koelen? Dat vind ik een ontwerpfout, zeker binnen passiefhuizen. Als je tegelijk moet verwarmen en koelen in een huis, zit er in het ontwerp iets fout.

Een goed passiefhuis moet zo ontworpen zijn dat de klimaat en temperatuurverdeling binnen de woning al dicht bij optimaal zit zonder actief ingrijpen, want elke ingreep kost energie. Dus alle buitenmuren maximaal isoleren met triple glas om vervolgens een te warme slaapkamer te hebben waardoor je een raam open moet zetten is gewoon niet slim ontworpen. Het is en zonde van de isolatie op de plekken waar het uiteindelijk niet nodig bleek te zijn, want deze isolatie had ook ingezet kunnen worden op plekken waar het wel had moeten zitten. Alle buitenmuren domweg met Rc=10 isoleren is dus misschien niet de juiste filosofie. Dan liever de wanden van de woonkamer met een Rc=15 bijvoorbeeld en die van de slaapkamer met een Rc=5, of dus de isolatie verplaatsen naar binnenmuren en verdiepingsvloeren om zo een natuurlijke balans in huis te krijgen.
In mijn geval zit ik nog voor de ontwerp fase dus ontwerp fout kan het niet genoemd worden en neem zeker de tips van binnen isolatie mee. Het scheiden van luchtstromen stond al op mijn lijstje. Oriëntatie badkamer op zuid en de slaapkamers zoveel als mogelijk op noord / oost is ook een wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
De vraag is eigenlijk meer. Wil je een echt passiefhuis laten bouwen volgens de standaard. Dus met gecertificeerde mensen? Of wil je een passief achtig huis bouwen met een aannemer uit de buurt?

De standaard zorgt voor een kwalitatievere bouw en dus ook huis, maar kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

meijer3 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:19:
De vraag is eigenlijk meer. Wil je een echt passiefhuis laten bouwen volgens de standaard. Dus met gecertificeerde mensen? Of wil je een passief achtig huis bouwen met een aannemer uit de buurt?

De standaard zorgt voor een kwalitatievere bouw en dus ook huis, maar kost.
In principe voor het eerste. Ben zelf adviseur en installateur. Wil op korte termijn al voor opleiding en certificaat gaan voor passiefbouwen en dan aannemer erbij zoeken. Hopelijk start project 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Zijn er trouwens al richtlijnen rondom isolatie van het riool? Ik had wel eens gelezen dat dit een significante bijdrage begint te leveren binnen passiefhuizen. Het is wel bekend dat het Nederlandse riool moet ademen door middel van een standleiding naar buiten. Afhankelijk van de situatie van jouw huis tot het riool kan hier een behoorlijke luchtstroom ontstaan.

Hier een artikel erover: https://kennisinstituutke...verliezen-standleidingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 17:44
[...]

[Afbeelding]
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren op een passiefhuis. Mag ik vragen of je “gewoon” bij een architect bent binnengelopen met deze wens? Ik heb geen idee waar ik moet beginnen om zo’n huis te laten ontwerpen. Ik snap het principe van passiefhuis, maar dit omzetten in een daadwerkelijke woning/ontwerp heb ik geen kaas van gegeten. Zijn er standaardwoningen bij architecten die al aan het passiefhuis principe voldoen, of moet dit altijd vanaf scratch worden ontworpen?

Ik heb geen zin in een kostenpost van heb ik jou daar van een architect en constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

frennek schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:47:
Zijn er trouwens al richtlijnen rondom isolatie van het riool? Ik had wel eens gelezen dat dit een significante bijdrage begint te leveren binnen passiefhuizen. Het is wel bekend dat het Nederlandse riool moet ademen door middel van een standleiding naar buiten. Afhankelijk van de situatie van jouw huis tot het riool kan hier een behoorlijke luchtstroom ontstaan.

Hier een artikel erover: https://kennisinstituutke...verliezen-standleidingen/
Goed punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kookwekkert schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren op een passiefhuis. Mag ik vragen of je “gewoon” bij een architect bent binnengelopen met deze wens? Ik heb geen idee waar ik moet beginnen om zo’n huis te laten ontwerpen. Ik snap het principe van passiefhuis, maar dit omzetten in een daadwerkelijke woning/ontwerp heb ik geen kaas van gegeten. Zijn er standaardwoningen bij architecten die al aan het passiefhuis principe voldoen, of moet dit altijd vanaf scratch worden ontworpen?

Ik heb geen zin in een kostenpost van heb ik jou daar van een architect en constructeur.
Mijn idee is om te oriënteren en zelf de ontwerp kennis te vergaren. Dit in combinatie met traditionele bouwer en architect. Kijken of we die enthousiast krijgen voor dit concept.

Als dat niet lukt kijken of er een (duitse) passief huis bouwer bij kunnen vinden. Alleen spreekt de duitste bouw stijl ons niet zo aan dus denk ik dat het net zoveel werk is om die stijl bij een duitser te introduceren als een lokale bouwer het passief bouwen te introduceren.. 😋👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 17:53
Wij zitten op het punt van besluiten over nieuwbouw en dan in principe gaan voor een passief huis. Ultieme wens: geen verwarming nodig, maar dit is geen hard doel op zich. Eventueel (iets) bijverwarmen en/of eventueel (iets) bijkoelen is een optie.

Genoeg in verdiept, maar ik ben geen (zelf)huizenbouwer en geen (zelf)installateur. Dus daarmee genoeg wensen en ik kan hard genoeg meedenken over zin en onzin, maar uiteindelijk zal een bouwbedrijf moeten bouwen (=A) en/of een installateur voor de installatie moeten zorgen (=B). Waarbij ik ook weet dat A en B met elkaar in samenhang moeten.

Ik zoek gelijkgezinden die in een zelfde fase zitten en wil graag sparren. Hoe pak je dit op? Daarom drie vragen:
(I) Wie wil met mij een groepje vormen om elkaar op de hoogte te houden van eigen ervaringen?
(II) Wie weet bouwbedrijven die passief kunnen bouwen?
(III) Wie weet installatiebedrijven die voor de installatie kunnen zorgen?
Voor wat betreft (I) maakt afstand/locatie mij niet veel uit. Met Teams e.d. kom je een heel eind. Voor wat betreft de bedrijven (dus II en III) heb ik voorkeur voor bedrijven in een straal van 20-40km om Woerden. Immers: wat als je een bouwbedrijf uit de Achterhoek (130km) met twee werkbusjes 100 werkdagen heen en weer laat rijden: wéér een grote bijdrage aan het fileleed en een energiegebruik van pakweg 10 jaar aan de ruimteverwarming van een 150m2 NOMwoning

Reacties? Ik hoor/lees ze graag, eventueel kan een directe mail naar a.t.de.boer – apestaart – versatel.nl ook.

[Bierviltjeberekening van benzineverbruik en ruimteverwarming voor 150m2 NOM:
* 2 x 200 extrakm’s x 100 werkdagen bij een verbruik van 1:10 en 1l benzine ~33 MJ is ~132GJ extrabenzineverbruik;
* een NOMwoning (25kWh/m2 per jaar) vraagt bij 150m2 ongeveer 3750kWh = 13,5 GJ per jaar aan ruimteverwarming.
Dus met de energie van die pendelende bouwvakkersbusjes kan je een NOMwoning ~10 jaar warm houden. (En een passief huis oververhitten 😊)]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
Voor beiden.

Persoonlijk zou ik bij een passief architect beginnen.
Ze zijn te vinden via de passief huis NL (https://passiefbouwen.nl/).
Een aannemer om de hoek is goud, zeker voor milieu. Maar lang niet heeft iedereen de standaard.
Via passiefbouwen kunnen ze denk ik ook goed begeleiden in het hele proces.

Met mijn bril op, passief bouwen is een certificering van het huis. Dat haal je alleen maar door echt met gecertificeerde mensen aan de slag te gaan. Dus daar zou ik beginnen. Als je zelf bouwt/ begeleidt dan kan het zonder deze mensen, maar dan moet je kennis hebben van hoog niveau tot de kleinste details.
Het certificaat heb je niets aan als bewoner. Het is alleen heel handig om iedereen in het bouw proces via de hoogste standaard te laten bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• technopeuter
Als je met passiefhuizen bezig gaat doe dan een training bij KERN in Ede, dan leer je in 4 dagen de basis van een Passiefhuis. (TO, wil graag je TS helpen schrijven met info)

Passiefhuis heeft een nadeel: het is door de certificering erg prijzig. Een aannemer die het kan is wel aan te bevelen ivm de minitieuze detaillering. Je hebt gewoon een state-of-the-art-huis niet te vergelijken met de rommel die normaal gebouwd word

Maar renovatie op passiefhuisnivo kan ook gewoon. Wel duur maar verschrikkelijk gaaf en na 20 jaar heb je de meerkosten al terug.

[ Voor 10% gewijzigd door technopeuter op 27-02-2024 19:51 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Afgelopen donderdsg stond er een artikel over een passiefhuis in een krant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Pd8qwCWpnsQi47muqTMRCCNiPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKnjClkcrMYARXex1kdK05fb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@G-addict lees ik het nou niet goed, of wordt er niks gezegd over hoe ze warm water maken? Verder lijkt de opmerking van de föhn erop te wijzen dat er een warmtevraag van zo'n 2kW is. Die warmtevraag + het maken van warm water zou toch juist perfect zijn voor een warmtepomp?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

G-addict schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:15:
Afgelopen donderdsg stond er een artikel over een passiefhuis in een krant:

[Afbeelding]
Luchtdichte schil, dus ook geen ventilatie? Lijkt me lekker in de natte herfstmaanden :+
Gizz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:47:
@G-addict lees ik het nou niet goed, of wordt er niks gezegd over hoe ze warm water maken? Verder lijkt de opmerking van de föhn erop te wijzen dat er een warmtevraag van zo'n 2kW is. Die warmtevraag + het maken van warm water zou toch juist perfect zijn voor een warmtepomp?
Ik denk dat die quote gewoon een domme opmerking is die er vanuit gaat dat een föhn maar heel weinig warmte oplevert en geen rekening houdt met het feit dat daar best wel wat vermogen achter zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Oon schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Luchtdichte schil, dus ook geen ventilatie? Lijkt me lekker in de natte herfstmaanden :+
Luchtdicht bouwen != niet ventileren. Echter dat ventileren doe je dan dmv balansventilatie met wtw
[...]

Ik denk dat die quote gewoon een domme opmerking is die er vanuit gaat dat een föhn maar heel weinig warmte oplevert en geen rekening houdt met het feit dat daar best wel wat vermogen achter zit
Niets vergeleken met een traditionele CV natuurlijk.

Ik heb zelf geen passiefhuis, maar wel iets wat in de buurt komt. Ik zou inderdaad niet graag zonder WP bouwen, al is het maar gezien je toch al een boiler nodig hebt.

Die houtkachel is al helemaal een grap, zie er maar eens een te vinden die niet veel te veel vermogen heeft voor in dat huis. Ik vind het ook heerlijk om op een koude dag lekker bij een kachel te zitten, maar voor je het weet is het hele huis een sauna.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gizz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:47:
Dat staat idd niet in het artikel. Ik denk omdat hier meer wordt ingegaan op ee bouwwijze.
De fohn is idd geen goede vergelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-06 22:45
Een woning die voldoet aan de Passivhaus norm moet qua warmtevraag voldoen aan max 15kWh per m2 woonoppervlak op jaarbasis of max 10W per m2 in pieksituaties.

Bij een woning van bijvoorbeeld 150m2 woonoppervlak is dat dan dus:
15x150= 2250kWh warmtevraag per jaar
of:
10x150= 1500W piek warmtevraag

De vergelijking om met een (2000W) fohn de woning te verwarmen kan ik dan ook best begrijpen. En voor een dergelijke lage warmtevraag is de installatie van vloerverwarming en een warmtepomp vaak overkill. Maar het kan natuurlijk wel, ook icm SWW bereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat 1500W warmtevraag of 1500W vermogen (* COP 4 = 6 kW warmte)?

Want met 1500W vermogen dan zijn huizen al gauw passief.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Maasluip schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:17:
Is dat 1500W warmtevraag of 1500W vermogen (* COP 4 = 6 kW warmte)?

Want met 1500W vermogen dan zijn huizen al gauw passief.
Warmtevraag, dat staat er duidelijk bij toch?

Al gaat het om vermogen (dan is de gebruikte eenheid overigens fout), dan mag je de 1500W delen door de COP in plaats van deze te vermenigvuldigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad: warmtevraag, dus thermisch en niet perse elektrisch. En dus 1500W piek in het beschreven voorbeeld wat met een COP1 elektrisch element (~fohn) dus ook een elektrisch piek vermogen van 1500W zou geven.

In theorie zou dat met een L/W warmtepomp dus een lager elektrisch vermogen zijn van bijvoorbeeld 500W. Dat is expres een voorbeeld met een relatief lage COP omdat het een piek situatie betreft waarbij je er vanuit zou mogen gaan dat dit alleen bij matige of zelfs strenge vorst is waarbij het rendement van een L/W WP ook niet super hoog is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
Kwam nog een leuk artikel tegen over passief bouwen in de stad uit 2023:
https://www.aannemervak.n...e-details-hebben-invloed/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Biobased passief bouwen is een soort van droom van mij. Misschien dat het er ooit van komt…

Dank voor het delen van het artiel @G-addict

• G-addict
Franciesco schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:03:
Biobased passief bouwen is een soort van droom van mij. Misschien dat het er ooit van komt…

Dank voor het delen van het artiel @G-addict
Het hele passief huis concept is super interessant. Ook het biobased bouwen heeft wel mijn interesse.

Hier in de regio komt een nieuwbouwproject wat grotendeels wordt opgebouwd uit CLT. Daken, wanden en vloeren worden houten skeletbouw. Helaas op een warmtenet en niet passief.

Een bekende woont in een vergelijkbare woning in Arnhem. Ik sta er versteld van hoe warm die woning blijft. Door al het hout is het wel gehorig, dat is een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Passiv Haus kan prima met warmte net.

De focus is op energie besparing en niet op opwekking. Ik woon zelf in Zweden in CLT, (zoals iedereen) je hoort iets meer. Maar ja het is wat hip om open plattegronden te hebben en open trappen dus dat zit meer een lawaai probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
meijer3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:17:

De focus is op energie besparing en niet op opwekking. Ik woon zelf in Zweden in CLT, (zoals iedereen) je hoort iets meer. Maar ja het is wat hip om open plattegronden te hebben en open trappen dus dat zit meer een lawaai probleem
Wat bedoel je met open plattegronden?

Elk gebouw kan prima op een warmtenet. Het nadeel is dat het een enorm verdienmodel betreft voor de eigenaar/exploitant. Als afnemer wordt je keihard genaaid.

Ik ben ook wel benieuwd naar de levensduur van zo'n warmtenet. Zelf heb ik een aantal minder positieve ervaringen met kleine warmtenetten. op de lange duur veel -slecht of niet traceerbare- lekkages, hierdoor moet je veel water in het net aanvullen, daarmee ook veel zuurstof. Gevolg, nog meer lekkages, doorgerotte pompen en zelfs twee ketels van 2500kW/stuk die na 5 jaar lek raakten en niet te repareren waren. Veel is te voorkomen maar dat gebeurt gewoon niet. Je zit dan gewoon een poosje in de kou en met een koude douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndredB
meijer3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:17:

Oeps, hier ben ik het niet zo mee eens. Sterker nog: ik wil eigenlijk zeggen dat dit niet zozeer een mening, maar meer een feit is. Een warmtenet moet het namelijk flink van z'n 'omzet' hebben. Want een warmtenet heeft echter signifikante warmteverliezen (leidingverliezen). Die zijn vrijwel onafhankelijk van de doorstroomsnelheid. Is de warmtevraag bij de gebruiker laag, dan wordt de verhouding afgezette energie/leidingverliezen te laag. De enige manier om de leidingverliezen toch betaald te krijgen is middels de abonnementsvorm: de aansluitkosten. Het kan fysiek dus prima, maar energetisch inefficient en duur.

• meijer3
G-addict schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:41:
[...]
Wat bedoel je met open plattegronden?
Dan doel ik geen deuren in traphuis, dus alle warme lucht stijgt omhoog. Tussen de hal, woonkamer keuken geen deuren. Het is het tegenovergestelde van 'hokjes'
AndredB schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:26:
[...]Het kan fysiek dus prima, maar energetisch inefficient en duur.
Yes je hebt gelijk dat het onpraktisch en duur is. Maar het keurmerk "Passiv Haus" zegt
≤ 60 kWh/m².a moet hernieuwbare energie zijn en dat het laag in energie verbruik is (15 watt/m²).
Ik kan me voorstellen als je in een passief woonblok van 5 lagen woont, dat het misschien wel uitkan.
Maar voor een los staand huis, waarschijnlijk niet.

Het kan inderdaad voorkomen dat een bedrijf energie koopt via warmte net, en dat ook verplicht moet gebruiken, zelfs als er geen productie is. Dus een door een koeltoren.

In theorie met goede urban-planning zou het kunnen zijn dat het overschot energie is. Dan maakt het misschien minder uit of het effectief is. De vraag is of dat duurzaam is qua klimaat en in tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
Passief Huis icm wasdroger.
Laatst, op de duurzame huizenroute, vroeg ik de eigenaar van de Passieve Woning wat voor afzuigkap hij had. Zo'n ding zou nl aardig het WarmteTerugWinsysteem in de war gooien, als 'ie op eigen houtje allerlei lucht naar buiten zou zuigen. Het antwoord was eenvoudig: 'het is een recirculatiekap geworden.'
Hoe eenvoudig en hoe simpel! "Probleem opgelost", dacht ik. Tot ik bedacht: maar het zelfde probleem heb je ook met een wasdroger. Die heb ik nu (nog) niet, maar in ons te bouwen PH komt er waarschijnlijk wel één.
Vraag is dus: hoe doe je dat? Hoe voer je de lucht af? Hoe voer je de lucht aan? Verstoort het het WTW-systeem? Wie weet dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
AndredB schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:57:
Passief Huis icm wasdroger.
Laatst, op de duurzame huizenroute, vroeg ik de eigenaar van de Passieve Woning wat voor afzuigkap hij had. Zo'n ding zou nl aardig het WarmteTerugWinsysteem in de war gooien, als 'ie op eigen houtje allerlei lucht naar buiten zou zuigen. Het antwoord was eenvoudig: 'het is een recirculatiekap geworden.'
Hoe eenvoudig en hoe simpel! "Probleem opgelost", dacht ik. Tot ik bedacht: maar het zelfde probleem heb je ook met een wasdroger. Die heb ik nu (nog) niet, maar in ons te bouwen PH komt er waarschijnlijk wel één.
Vraag is dus: hoe doe je dat? Hoe voer je de lucht af? Hoe voer je de lucht aan? Verstoort het het WTW-systeem? Wie weet dit?
Een wasdroger, zeker een moderne warmtepompversie, produceert alleen wat warmte.
Er zit ook een deel in dat juist koud wordt omdat er energie aan de omgevingslucht wordt onttrokken, dit deel wordt ook gebruikt om vochtige lucht op te laten condenseren. Het condenswater wordt opgevangen en afgevoerd via het riool. Niets om rekening mee te houden dus, behalve warmteproductie. De plaats waar hij staat in de zomer kunnen ventileren is wel een pré.

Recirculatiekap als probleemoplosser ben ik het niet mee eens, die dingen werken buitengewoon slecht.
Maar ja je moet wat, dus of je hebt een flink warmtelek tijdens het bakken/braden, of ongezonde binnenlucht.
Ik zou het eerste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ASW1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:05:
Recirculatiekap als probleemoplosser ben ik het niet mee eens, die dingen werken buitengewoon slecht.
Dit standpunt is volgens mij vaak gebaseerd op ervaringen met koken op gas in een matig geventileerde woning.

In een woning met balansventilatie waar al 150m3/uur in de keuken wordt afgezogen gecombineerd met recirculatie kap en koken op inductie valt het echt allemaal wel mee.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
assje schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:24:
Dit standpunt is volgens mij vaak gebaseerd op ervaringen met koken op gas in een matig geventileerde woning.

In een woning met balansventilatie waar al 150m3/uur in de keuken wordt afgezogen gecombineerd met recirculatie kap en koken op inductie valt het echt allemaal wel mee.
Dat klopt niet. Lees de onderzoeken maar na. Vooral bakken en braden zorgt voor veel fijnstof, wat door zo'n recirculatiekap maar matig geventileerd wordt en dus grotendeels in huis blijft.
Onze woning grenst ook aan wat tegenwoordig passief genoemd mag worden, maar toch hebben we hier een afzuiging met afvoer naar buiten (en een toevoermogelijkheid voorzien).

Pagina: 1 2 Laatste