• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:46
Laat het weten als je mede-auteur wilt worden, omdeze topicstart verder uit te breiden en te verwijzen naar nuttige informatie.

Wat is een passief huis?

Een passief huis kenmerkt zich door zonder 'actieve verwarming/verkoeling' toch een aangename temperatuur te realiseren.
Verschil tussen passief huis en 'nul-op-de-meter'
Bij een nul-op-de-meter woning is het doel om minder energie te gebruiken dan dat het oplevert.
Simpelweg kun je van een slecht geïsoleerde woning een nul-op-de-meter woning maken door er gewoon heel veel zonnepanelen op te leggen.

Bij een passief huis mag je maar "15 kWh/m² per jaar verbruiken voor ruimteverwarming". Bij een nul-op-de-meter woning, zit hier geen limiet aan, het enige limiet is de hoeveelheid zonnepanelen die op het dak passen.

Waarom een passief huis?

Een passief huis is beter voor het milieu.
Maar; bij het afbouwen van de salderingsregeling, is het ook financieel aantrekkelijker.
Een nul-op-de-meter woning wordt bij het afschaffen van de salderingsregeling wellicht '0 op de meter', maar je kunt niet de zomer-zon 1-op-1 salderen met de kosten van verwarming in de winter.

Daarnaast; elektrisch verwarmen en zonnepanelen worden door een aantal (verwachtte) regelingen ontmoedigd:
- Betalen voor bandbreedtegebruik op het elektranet; is zeer ongunstig voor zonnepanelen / elektrisch verwarmen.
- Prijsplafond houdt geen rekening met full-electric, daar het limiet gebaseerd is op gas & elektra. Het gebruik van beide (tot aan het limiet) goedkoper is dan volledig elektrisch.
- Prijsplafond subsidieert gas naar verhouding meer dan elektra en zelfs per kWh warmte is gas ongeveer goedkoper.
- Salderen per maand/kwartaal, tegenwerking van energiemaatschappijen m.b.t. salderen.
- Elektra prijzen per uur, op zonnige momenten betalen voor je zonnepanelen en in de winter dubbele prijzen voor kWh?

Al deze regelingen zorgen dat nul-op-de-meter niet nul-op-de-factuur is.
Een passief huis minimaliseert het energieverbruik en heeft minder last van deze regelingen.

Hoe werkt een passief huis?

Een passief huis heeft een aantal basisprincipes:
- Minimaal warmteverlies
- Minimale verwarming/verkoeling
- Thermische batterij
- Grote ramen (met goed geïsoleerd glas)
- Zonnepanelen op oost/west (niet zuiden)*

In theorie; als de gemiddelde buitentemperatuur ~20 graden is, kun je het in huis ook 20 graden houden.

Sterker nog; door te kiezen op welke momenten je warmte (zon) binnen laat, warmte buiten houdt (rolluik), passief koelt (raam open) of koeling voorkomt (warmte terugwin).

Kun je zelfs de gemiddelde binnentemperatuur hoger of lager houden dan de gemiddelde buitentemperatuur.
Zie hieronder een aantal voorbeelden.
Zomer (koelen)
In de zomer is het 's nachts koud en overdag heet.

Door 's avonds de ramen open te zetten (of ventilatie met bypass te gebruiken) kun je de ruimtes koelen.
Daarnaast; kun je overdag zon van buitenaf weren (rolluiken) en warmte weren (met isolatie); zodat het niet in het huis komt.

Als het huis voldoende 'thermische massa' heeft (praktisch gezien; genoeg beton binnen de isolatie), warmt het overdag niet snel genoeg op om te warm te worden; en kan het de hele nacht koelen voor de volgende dag.

Praktisch gezien dus met minimaal (of geen) elektrisch verbruik.
Het huis wordt passief op temperatuur gehouden; aangezien het niet actief (door een warmtepomp) verkoelt of verwarmd wordt.
De koeling / verwarming is een 'bijproduct' van ventilatie of een (al dan niet geautomatiseerde) handeling (openen/sluiten van rolluik/raam).
Winter (Verwarmen)
In de winter moet vooral het verlies voorkomen worden, dit kan met behulp van zeer goede isolatie en ventilatie met warmte-terugwin. Daarnaast kunnen 's nachts ook de rolluiken gesloten worden; voor het beter vasthouden van warmte.

Overdag; door de lage stand van de zon; kan d'r toch warmte uit de zon gehaald worden door grote ramen op het zuiden.
Herfst/lente ('passief' koelen/verwarmen)
Doordat de gemiddelde temperatuur in de herfst/lente aangenaam is; heb je eigenlijk al voldoende aan een grote thermische massa. Overdag warmt het huis langzaam op; en overdag koelt het langzaam af.
Hierdoor blijft de temperatuur in huis gemiddeld.

Echter; het is natuurlijk wel mogelijk om bij te sturen op dezelfde manieren zoals in de zomer/winter.
Maar het idee is dat je in deze periodes dus geen warmtepomp nodig hebt; en in de zomer/winter maar minimaal.
Zonnepanelen op oost/west?
Dit item heeft eigenlijk niets te maken met 'passief', gezien het een actieve vorm is van energie opwekken.
Echter; leek het mij gunstig om te benoemen, gezien het wel heel goed hand-in-hand gaat met een passief huis.

Het is een fabel dat zonnepanelen op oost/west ongunstig/niet rendabel zijn; zeker in combinatie met een passief huis. Je begint 's ochtends al eerder met opleveren en dit gaat langer door, de piek is wel minder hoog, dit heeft echter een aantal voordelen.

- Voor eigen gebruik is een stroompiek niet handig; juist verdeling over de dag is gunstig.
- Stroompieken zorgen voor problemen op het net, oost/west zorgt voor minder pieken.
- Midden op een heel zonnige dag is stroom qua uurprijzen al soms negatief.
Batterij?
Het idee is om je huis al 'thermische batterij' te gebruiken. Je hebt dan voor de dagelijkse verwarming geen losstaande batterij nodig.
Een batterij/laadsysteem is actief en moet dus volgens het 'passieve principe' zo min mogelijk gebruikt worden.
Hierdoor zou je een kleinere batterij (vehicle-to-home?) kunnen gebruiken om stroompieken m.b.t. elektroverbruik voor entertainment e.d. gebruiken.

Conclusie

Door passief te bouwen, bereid je je voor op de toekomst, waarin 'nul-op-de-meter' niet 'nul-op-de-rekening' betekend en je maakt minder gebruik van het elektranet.

Het gebruik maken van passieve bronnen/systemen en isolatie scheelt in de aanschaf, draaikosten en onderhoud van actieve systemen. Daarnaast is het 'slim bouwen', met grote ramen op het zuiden. In theorie is het dus niet eens duurder dan het bouwen van een nul-op-de-meter woning (met een grote warmtepomp en dak vol zonnepanelen).

Het toevoegen van zonnepanelen/warmtepomp op een later moment is overigens ook makkelijker dan de isolatie verbeteren van 'prima' naar 'zeer goed'. Effectief zal een passief huis ook nul-op-de-meter zijn; met minder zonnepanelen.

Maar wat als je al een huis hebt? Je kunt m.b.h.v domotica ook de basisprincipes van 'passief wonen' toepassen, door op de juiste momenten de ventileren of zonwering te gebruiken. Dit scheelt dan in de hoeveelheid benodigde actieve verwarming.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

FuaZe schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:54:
Daarnaast; elektrisch verwarmen en zonnepanelen worden door een aantal (verwachtte) regelingen ontmoedigd:
- Betalen voor bandbreedtegebruik op het elektranet; is zeer ongunstig voor zonnepanelen / elektrisch verwarmen.
Ik ben helemaal voor passieve huizen hoor, maar bovenstaande is wel heel negatief gesteld? :)

Zonnepanelen kunnen ook juist helpen bij laag houden van kosten bij betalen voor bandbreedtegebruik. Zit je in een 5kW-tariefgroep en heb je een 5kW-omvormer, wat is dan het zeer ongunstige van deze regeling? Je kunt er juist voor zorgen, in tegenstelling tot buren zonder PV, dat je overdag buiten je 5KW stapt. Het is dan juist makkelijker om voor een lage tariefgroep te gaan, want je beschermd je overdag tegen die 5kW-drempel overschrijden.
- Prijsplafond houdt geen rekening met full-electric, daar het limiet gebaseerd is op gas & elektra. Het gebruik van beide (tot aan het limiet) goedkoper is dan volledig elektrisch.
Dit is een eenmalige interventie, hierop zou ik niet mijn huis voor de komende 20 jaar baseren.
- Elektra prijzen per uur, op zonnige momenten betalen voor je zonnepanelen en in de winter dubbele prijzen voor kWh?
Winter betekent niet per definitie geen zon. Juist op de koudste dagen is de lucht vaak strak blauw (en je panelen lekker gekoeld). Daarnaast denk ik met alle windparken die gebouwd worden dan windenergie een steeds grotere component wordt, waardoor het wegvallen van zon op een grijze herfstdag niet meteen tot dubbele energieprijzen leidt.

Nogmaals: passief huis waar je zo min mogelijk energie in hoeft te steken om te verwarmen is helemaal top. Maar dat is het ook los van energieplafonds of de angst dat de zon niet altijd schijnt.

[Voor 32% gewijzigd door Gizz op 25-09-2022 12:20]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:39
Bij het lezen van de titel dacht ik aan die earth ships,
Vooral in warmere gebieden.

Eens met het idee dat bufferen en gewoon algeheel minder nodig hebben aan energie een belangrijk streven bij nieuwbouw zou moeten zijn

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
In de winter moet vooral het verlies gecompenseerd voorkomen worden, dit kan met behulp van zeer goede isolatie en ventilatie met warmte-terugwin. Daarnaast kunnen 's nachts ook de rolluiken gesloten worden; voor het beter vasthouden van warmte.
De maatregelen die je aangeeft zijn ter voorkoming. Compenseren zou betekenen dat je ergens warmte mee gaat toevoegen
Overdag; door de lage stand van de zon; kan d'r toch warmte uit de zon gehaald worden door grote ramen op het zuiden. Door (donkere/stoffen) gordijnen (aan de binnenkant) warmt de zon de gordijnen op; en zorgen de gordijnen er voor dat de warmte naar buiten niet verloren gaat door de ramen.
Indien de zon door het raam is is de warmte binnen. Het weinig uit waar het op terecht komt.
Door gordijnen dicht te doen verlies eerder meer dan minder warmte, alle zonnewarmte hou je daarmee bij het slechtst geïsoleerde punt van je woning.

• FuaZe
Tazzios schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:33:
[...]

De maatregelen die je aangeeft zijn ter voorkoming. Compenseren zou betekenen dat je ergens warmte mee gaat toevoegen

[...]

Indien de zon door het raam is is de warmte binnen. Het weinig uit waar het op terecht komt.
Door gordijnen dicht te doen verlies eerder meer dan minder warmte, alle zonnewarmte hou je daarmee bij het slechtst geïsoleerde punt van je woning.
Goede feedback; heb ik meteen aangepast.

• FuaZe
Gizz schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:16:
[...]
Ik ben helemaal voor passieve huizen hoor, maar bovenstaande is wel heel negatief gesteld? :)
Tja, als je kijkt naar de lijst met regelingen en 'klachten' over het energienet, dan ziet het er niet rooskleurig uit. Als je een groot gedeelte passief kunt regelen; heb je een kleinere warmtepomp nodig en minder panelen; dus je belast het net minder.

Het is inderdaad een tijdelijke regeling, maar het 'plafond' is vooral gunstig voor mensen die gas en elektra gebruiken.
Wat mij betreft is het signaal duidelijk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00
FuaZe schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:54:
[...]

Tja, als je kijkt naar de lijst met regelingen en 'klachten' over het energienet, dan ziet het er niet rooskleurig uit. Als je een groot gedeelte passief kunt regelen; heb je een kleinere warmtepomp nodig en minder panelen; dus je belast het net minder.

Het is inderdaad een tijdelijke regeling, maar het 'plafond' is vooral gunstig voor mensen die gas en elektra gebruiken.
Wat mij betreft is het signaal duidelijk.
is het een signiaal of een bijkomstigheid waar niet over na is gedacht ;)

Waar ik nog niet helemaal achter ben is welk passief huis je exact bedoeld eiigenlijk zijn er namelijk 2 soortsen passief bouwen zijn. 1 de norm passief bouwen (nieuwbouw <15 kWh/m2) en 2 het echt passieve huis het huis waar dus 0 energie in gestopt hoeft te worden voor verwarming, alles gebeurd middels warmte opslag isolatie en (rest) warmte van mensen huisdieren etc vaak zijn dit earth ships. de laatste is in nederland erg moeilijk een L/L wp voor het laatste beetje is al snel heel erg veel goedkoper en beter mogelijk in het "normale" beeld van een huis, past dus beter op de (kleine) nederlandse kavels en je hebt wat minder rare blikken bij welstand :+

uiteindelijk is dit het plaatje wat (bijna) alles zegt en dat miste ik nog in je TS

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
In november begint de cursus hierover weer in ede bij instituut Kern, is een aanrader voor elke bouwkundige, isoleerder etc…
Ik heb er veel geleerd/opgefrist

In je verhaal over een passiefhuis moet je echt melden dat de isolatie zo is overbemeten dat een normale verwarmingsinstallatie waanzin is, WTW’s zijn een verplicht nummer en met warme lucht verwarmen is een vaak gekozen oplossing.

diskeltische lurker

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03 20:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik vraag mij toch af of het stukje van de zomer (koelen) niet een beetje te versimpelt is. Er wordt vanuit gegaan dat je 's nachts kan koelen terwijl mijn ervaring is, dat het 's nachts niet koeler is dan de temperatuur in huis.
Als het huis voldoende 'thermische massa' heeft (praktisch gezien; genoeg beton binnen de isolatie), warmt het overdag niet snel genoeg op om te warm te worden; en kan het de hele nacht koelen voor de volgende dag.
Het is net of het overdag 30 graden is, en in de nacht 10. Maar dat is helemaal niet zo. Daarnaast wordt letterlijk alles warmer. De grond, het huis, etc. met als gevolg dat het steeds minder effectief wordt, plus het huis koelt helemaal niet passief af omdat het gewoon warm blijft buiten.

Hetzelfde is eigenlijk voor
Overdag; door de lage stand van de zon; kan d'r toch warmte uit de zon gehaald worden door grote ramen op het zuiden.
Dit klinkt mooi theoretisch maar in de praktijk is er (koude) neerslag en veel bewolking voor soms meerdere dagen.

Mijn huis is niet per se gebouwd als een passief huis maar isolatie is wel 'okay' en ik kan redelijk de hitte uit het huis houden. Net zoals ik veel (grote) raampartijen heb. Echter klinkt de topic start wel erg theoretisch waarbij ik mij toch erg afvraag hoe rendabel het echt is.

• FuaZe
Douweegbertje schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:08:
Ik vraag mij toch af of het stukje van de zomer (koelen) niet een beetje te versimpelt is. Er wordt vanuit gegaan dat je 's nachts kan koelen terwijl mijn ervaring is, dat het 's nachts niet koeler is dan de temperatuur in huis.
Terechte vraag; in hoeverre je in de zomer 's nachts af kan koelen met ventilatie (of zelfs ramen open).
In de theorie lijkt de gemiddelde temperatuur in de zomer niet bijzonder hoog; en de nachttemperatuur zelfs laag.

https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2021/zomer
https://www.corendon.nl/klimaat-nederland

We hebben geen passief huis; maar het is de moeite waard om te kijken of extra ventileren in de nacht goedkoper is dan extra koelen overdag.

Het mooie aan goede uitstekende isolatie met een kleine warmtepomp en een paar zonnepanelen in theorie genoeg om de zomer door te komen; als je ook in de nacht het huis gekoeld kunt krijgen met buitenlucht (en het huis voldoende thermische massa heeft)?

• FuaZe
twain4me schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:34:
[...]
is het een signiaal of een bijkomstigheid waar niet over na is gedacht ;)
Dat is ergens om 't even, als de regering niet na denkt over full-electric, zou je kunnen stellen dat het ze niks boeit. Dat is echter relatief off-topic, behalve dat een passief huis wellicht wel binnen het plafond blijft (zonder gas).
Door minder te verbruiken ben je minder afhankelijk van alle regelingen.
twain4me schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:34:

Waar ik nog niet helemaal achter ben is welk passief huis je exact bedoeld eiigenlijk zijn er namelijk 2 soortsen passief bouwen zijn. 1 de norm passief bouwen (nieuwbouw <15 kWh/m2) en 2 het echt passieve huis het huis waar dus 0 energie in gestopt hoeft te worden voor verwarming, alles gebeurd middels warmte opslag isolatie en (rest) warmte van mensen huisdieren etc vaak zijn dit earth ships. de laatste is in nederland erg moeilijk een L/L wp voor het laatste beetje is al snel heel erg veel goedkoper en beter mogelijk in het "normale" beeld van een huis, past dus beter op de (kleine) nederlandse kavels en je hebt wat minder rare blikken bij welstand :+

uiteindelijk is dit het plaatje wat (bijna) alles zegt en dat miste ik nog in je TS

[Afbeelding]
Ik weet niet of ik op dit punt mede-auteurs kan toevoegen; maar als je de topicstart wil verbeteren; dan mag dat :)

En ja; de afbeelding heb ik gezien; maar vindt ik wat overdreven.
Een passief-huis kan zeker baat hebben bij een (kleine) warmtepomp en (een paar) zonnepanelen.
Het echt 100% passief maken; zou ik namelijk nog niet aan durven beginnen; zoals je zelf ook al een beetje aangeeft?

• FuaZe
technopeuter schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:50:
In november begint de cursus hierover weer in ede bij instituut Kern, is een aanrader voor elke bouwkundige, isoleerder etc…
Ik heb er veel geleerd/opgefrist

In je verhaal over een passiefhuis moet je echt melden dat de isolatie zo is overbemeten dat een normale verwarmingsinstallatie waanzin is, WTW’s zijn een verplicht nummer en met warme lucht verwarmen is een vaak gekozen oplossing.
Goede tip; ik ben zelf geen bouwer, maar heb deze TS geschreven naar aanleiding van het feit dat ik de afgelopen weken de warmtepomp uit heb staan (had ik uitgezet tijdens de vakantie) en er eigenlijk achter kwam dat het prima te doen is met soms de ramen open zetten en dergelijke.

Persoonlijk heb ik wel interesse in het gebruik van domotica om mijn eigen huis 'passiever' te maken om stroom te besparen en voor te bereiden op het afbouw van de salderingsregeling.

Voor een hobbyist lijkt het me een vrij dure cursus; maar het is wel een interessant onderwerp waar wat mij betreft meer over gepraat kan/moet worden.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03 20:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

FuaZe schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:51:
[...]

Terechte vraag; in hoeverre je in de zomer 's nachts af kan koelen met ventilatie (of zelfs ramen open).
In de theorie lijkt de gemiddelde temperatuur in de zomer niet bijzonder hoog; en de nachttemperatuur zelfs laag.

https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2021/zomer
https://www.corendon.nl/klimaat-nederland

We hebben geen passief huis; maar het is de moeite waard om te kijken of extra ventileren in de nacht goedkoper is dan extra koelen overdag.

Het mooie aan goede uitstekende isolatie met een kleine warmtepomp en een paar zonnepanelen in theorie genoeg om de zomer door te komen; als je ook in de nacht het huis gekoeld kunt krijgen met buitenlucht (en het huis voldoende thermische massa heeft)?
Als ik puur uit eigen ervaring spreek; ik heb in een oude flat gewoond dat gemaakt was met enorm veel beton. En dan ook het type beton van dat je er niet eens normaal in kan boren. Vervolgens deed ik in de zomer overdag alles dicht. Ideaal, het bleef gewoon zeer koel binnen. Echter na zo'n 7 dagen warm weer? Alles opgewarmt en die massa waar je het steeds over hebt? Die koelt dus niet af en zorgt er uiteindelijk voor dat je na een langere periode warm weer, een warmer huis hebt.
Op een gegeven moment voel je letterlijk dat de muren warm zijn. Met dus als gevolg dat het binnen alleen maar warmer wordt en zelfs na een warme periode, warm blijft.
Ventileren of wat dan ook heeft weinig/geen nut, want de warmte zit in de massa en dat koelt niet zomaar af.

Ik kon mij vaag nog een artikel herinneren, dat heb ik eindelijk weer gevonden: https://www.ad.nl/wonen/t...t-nieuwbouwflat~a16ca256/

Zo heb ik nog wat meer via-via verhalen gehoord over bijv. het huis niet meer 'lekker' warm te kunnen krijgen of dat warm water voor het douchen minder is.

Ik denk wat ik wil zeggen is dat er heel veel variabelen zijn, en die moeten allemaal wel erg goed op 1 lijn komen wil je in een goede situatie terecht komen.

• FuaZe
Douweegbertje schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:37:
[...]
Zo heb ik nog wat meer via-via verhalen gehoord over bijv. het huis niet meer 'lekker' warm te kunnen krijgen of dat warm water voor het douchen minder is.

Ik denk wat ik wil zeggen is dat er heel veel variabelen zijn, en die moeten allemaal wel erg goed op 1 lijn komen wil je in een goede situatie terecht komen.
Goed punt.
Technisch gezien, als je het heel goed isoleert, komt er minder warmte binnen dus kun je met een kleinere warmtepomp.
En ja, je moet dan 's nachts praktisch alle ramen open zetten en/of flink de ventilatie aan om de massa weer af te koelen.

Als je in de zomer geen warmte afvoert, dan loopt de temperatuur inderdaad op.

Maar als je geen massa in je huis hebt (en goed geïsoleerd) dan is het binnen een dag al te heet in huis?
En als het slecht geïsoleerd is, is het ook sneller warm en/of heb je een grotere warmtepomp nodig om de warmte te verplaatsen.

Mijn punt is dat passief koelen kan helpen; maar in de zomer zal 100% passief wellicht niet realistisch zijn.

___

"Niet meer lekker warm krijgen", ja, in de winter moet je waarschijnlijk wel "bijstoken", maar isolatie en warmte-terugwin is dan juist heel gunstig. En, ja, warmte is anders dan een kachel, minder direct.

Douchen staat d'r ook weer een beetje los van, je krijgt douchewater passief nooit op temperatuur daar heb je een actieve verwarmingsbron voor nodig.
Bij passief wonen wil je die minimaliseren, maar die kun je nooit wegnemen.

Maar ja; je kunt met een buffervat en warmtepomp ook efficiënt douchewater verwarmen en ook dat moet berekend zijn op je eigen verbruik.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-03 20:29
Fascinerend onderwerp, waar je enorm veel over kan schrijven... ook al weet je er weinig of niets van of je bent daarop gepromoveerd...
Als een echt passief huis niet zo moeilijk of duur was dan had ik hier op Tweakers DEI forum er zeker meer van gelezen... dan zal dit Topic daar verandering in brengen :)
Ik hoop niet dat er in dit topic te veel kapiteins op de wal staan die het beter weten en zonder onderbouw maar wat roepen en schrijven, laat vooral de ontwerper, producent en de gebruiker/ opdrachtgever van een passief huis aan het woord _/-\o_

Success met jou Topic!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-03 23:27
Hier in Veenendaal is een goed doordacht passief huis gebouwd, zonder actieve verwarming en koeling (enkel een klein IR paneel omdat men de warmtestraling een beetje mist na een koude winterwandeling). De eigenaar post veel berichten op LinkedIn omtrent zijn woning en is er erg content mee. In de aanloop naar de nieuwbouw van mijn eigen (niet passieve) woning veel gelezen en van geleerd. Ik vind het een geslaagd ontwerp, mocht ik nog eens verhuizen en een passief huis is mogelijk, dan zou ik er beslist voor gaan. Qua investering, bedenk wel dat je initieel een dure warmtepomp en vloerverwarming uitspaart, en het onderhoud hieraan.

Even een linkje naar de betreffende woning:
https://duurzamehuizenrou...de-woning-2019-veenendaal

• FuaZe
Interessant om ook praktijkvoorbeelden te lezen.

Ik mis ergens wel hoe hij zijn warmwater regelt, maar ja, met voldoende zonnepanelen, kort douchen en douchewater-wtw is het wellicht nog betaalbaar om een doorstroomboiler of elektrische boiler te nemen i.p.v warmtepomp.

• G-addict
FuaZe schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:08:
[...]

Interessant om ook praktijkvoorbeelden te lezen.

Ik mis ergens wel hoe hij zijn warmwater regelt, maar ja, met voldoende zonnepanelen, kort douchen en douchewater-wtw is het wellicht nog betaalbaar om een doorstroomboiler of elektrische boiler te nemen i.p.v warmtepomp.
Wat ik mij kan heugen een conventionelr elektrische boiler met daarachter een elektrische naverwarmer. Dit om de stilstand verliezen te verkleinen. Douche wtw in de vorm van een upfall shower (Google maar eens).

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:39
Ik overweeg de passief huis norm voor ons nieuwe huis, als de gemeente akkoord wil gaan met externe gevelisolatie.

Ik ben héél lui van aard, en gedoe met ramen openzetten zie ik niet zitten, en rolluiken vind ik lelijk (ik val maar met de deur in huis :9 )

Kan deze norm ook met gewone mooie raampartijen, waarbij je het bijsturen van de temperatuur met mechanische WTW ventilatie doet? Of is dat niet afdoende?

• FuaZe
Muldert schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:02:
Ik overweeg de passief huis norm voor ons nieuwe huis, als de gemeente akkoord wil gaan met externe gevelisolatie.

Ik ben héél lui van aard, en gedoe met ramen openzetten zie ik niet zitten, en rolluiken vind ik lelijk (ik val maar met de deur in huis :9 )

Kan deze norm ook met gewone mooie raampartijen, waarbij je het bijsturen van de temperatuur met mechanische WTW ventilatie doet? Of is dat niet afdoende?
Tja, de exacte calculaties voor warmte behoefte hangen natuurlijk af van alle onderdelen, wel een interessante vraag.
Je zou eigenlijk een soort 'calculator' of rekenmodel moeten hebben waarvan je waardes kunt aanpassen om het effect te zien.

Als je een WTW neemt kun je ook een bypass nemen zodat je in de zomer niet de binnenkomende lucht 'warmtewisselt'/verwarmt met de uitgaande lucht.

Het probleem met (grote/veel) ramen is dat ze in de nacht ook relatief veel warmte naar buiten toe lekken en in de zomer veel warmte naar binnen laten overdag.

Onze ingebouwde rolluiken zie je overdag niets van. En je kunt zelf kiezen hoe laat ze naar beneden gaan, als het donker is, maakt het ook niet echt uit hoe het er uit ziet.

In de zomer, als het echt te warm wordt buiten, kunnen we ze ook dicht zetten voor zonafwering, maar doen we eigenlijk niet zo veel.

Je hebt ook "screens" een soort lichtgewicht rolluik, maar zal wel minder effectief zijn, denk ik.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:39
Screens zijn nog wel ok, maar rolluiken.. :-)

Nee het kan best prima zijn hoor, maar we zijn voornemens een grote raampartij van 8 meter hoog te nemen, dus ja dan zal het een flinke kast worden ben ik bang.

Hoe dan ook, dat is een zorg voor de architect tzt natuurlijk.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
Zijn er een beetje bouwers te vinden die dit maken in NL? Krijg met dit soort dingen altijd het gevoel dat ze in Duitsland verder zijn

• liquidox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03 22:27
G-addict schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:20:
[...]

Wat ik mij kan heugen een conventionelr elektrische boiler met daarachter een elektrische naverwarmer. Dit om de stilstand verliezen te verkleinen. Douche wtw in de vorm van een upfall shower (Google maar eens).
Dank voor deze tip, die upfall shower kende ik nog niet. Ik ben ook voorzichtig bezig met inventarisatie voor een passief huis in de toekomst.

Wil vooral gebruik maken van een overbemeten WTW (incl. enthalpiewisselaar) die in de nacht een grote hoeveelheid koele lucht aan kan zuigen via de bypass. Dit in combinatie met grote oppervlakken triple glas. In de winter veel gratis zon, en in de zomer afgeschermd met zonneschermen tegen directe instraling.

Wel voelt in zo'n huis als dit een warmtepomp niet geheel op zijn plaats. Idealiter heb je namelijk alleen verwarming nodig als het buiten echt koud is (-10 in de nacht bijv.), en dan is juiste een warmtepomp een stuk minder efficiënt en moet 'ie gaan defrosten e.d. Dan zijn IR-panelen mogelijk een logischere oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G-addict
liquidox schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:49:
[...]

Dank voor deze tip, die upfall shower kende ik nog niet. Ik ben ook voorzichtig bezig met inventarisatie voor een passief huis in de toekomst.

Wil vooral gebruik maken van een overbemeten WTW (incl. enthalpiewisselaar) die in de nacht een grote hoeveelheid koele lucht aan kan zuigen via de bypass. Dit in combinatie met grote oppervlakken triple glas. In de winter veel gratis zon, en in de zomer afgeschermd met zonneschermen tegen directe instraling.

Wel voelt in zo'n huis als dit een warmtepomp niet geheel op zijn plaats. Idealiter heb je namelijk alleen verwarming nodig als het buiten echt koud is (-10 in de nacht bijv.), en dan is juiste een warmtepomp een stuk minder efficiënt en moet 'ie gaan defrosten e.d. Dan zijn IR-panelen mogelijk een logischere oplossing.
Er zijn nog andere, vergelijkbare systemen die douchewater filteren en hergebruiken maar ik weet de naam even niet.

Bij -10⁰C hoef je echt niet bang te zijn dat een l/w wp nog veel gaat defrosten, de luchtvochtigheid is immers bijzonder laag. Het rendement is ook beslist hoger, zelfs bij -10⁰C. En onderschat het comfort van vloerverwarming niet, zelfs bij een zeer lage aanvoertemperatuur.

Of je een warmtepomp economisch kunt verantwoorden, vergeleken met ir panelen durf ik dan weer te betwijfelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:12
Tijdens de installatie van mn warmtepomp net 2 weken zonder verwarming gezeten tijdens de kou. Boel met wat IR panelen en wat elektrische blowers de boel warm gehouden.

Lang verhaal kort: boel wordt wel snel warm, maar koelt ook snel af. Omdat je de ruimte zelf niet verwarmd voelt t snel kil aan als je buiten het paneelgebied bent of iets uit zet. Was een verademing toen mn warmtepomp ging werken, stukken aangenamer.

Helaas is voor comfort geen goedkope shortcut.
Edit: geen passiefhuis, maar wel triple glas en Rd 7 muren / plafond dus ook niet heel ver er vanaf

[Voor 9% gewijzigd door johanPo op 17-03-2023 21:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee