Vraag over de warmteinstallatie bij een PH.
Onze architect is nu bezig met het schetsontwerp van ons (nieuw te bouwen) passief huis. Er van uitgaande dat de 15kWh/m2/jr gehaald wordt én er vanuit gaande dat het geen hout-skelet bouw wordt maar met buitenmuren van massief-bouw (Rd~9m2K/W) en wellicht een biobased schuin dak (Rd ~10m2K/W), mag je een flinke thermische buffering verwachten: het huis koelt niet snel af en warmt niet snel op.
Vraag is wat hier het best bijbehorend warmtesysteem is? Ik ken iemand die zweert bij Nilan systemen: een geïntegreerd systeem van warmtewisselaar (wtw), warmtepomp en waterbuffervat. Bij dergelijke concepten wordt door de uitgaande, door de warmtewisselaar afgekoelde lucht verder afgekoeld door de warmtepomp. Deze warmtepomp kan dan het buffervat opwarmen en vervolgens kan hier kan warm tapwater uit onttrokken worden of hier kan de binnenkomende, voorverwarmde lucht verder mee worden bijgewarmd. Ze hebben er een aardig filmpje van
YouTube: Nilan Compact P Ventilatie Warmtepomp . Ik begrijp echter dat het in de koudste periode toch bijverwarming vraagt. Immers: in een dunkelflauteperiode in de winter, heb je bijna geen ingaande energieflux je huis in (hooguit koken, lichaamswarmte, etc). En het ventilatiedebiet (m3/h) is te laag om genoeg warmte te bevatten om aan de warmtepomp te leveren.
Even rekenen, uitgangspunten:
- ik ga uit van de temperatuurwaardes uit het filmpje: Binnen 22 graden, buiten 0 graden, uitgaande lucht koelt door de wtw af tot 5 graden, ingaande lucht warmt door de wtw op tot 20 graden. En: de warmtepomp koelt de uitgaande lucht verder af van 5 graden naar -3 graden.
- Ga uit van een passief huis, dat niet alleen 15kWh/m2/jr vraagt, maar ook een maximale momentane vraag heeft van 10W/m2 (dit laatste wordt vaak vergeten, maar is ook een eis!). Bij 150m2 huis is dat een Pmax van 1500W. Het bouwbesluit eist minimaal 0,9 liter per seconde/m2, dus (gezien de 150m2) 0,135m3/s.
- Lucht heeft een warmtecapaciteit van ongeveer 1200J/m3K. Dus iedere graad koelen/verwarmen vraagt ongeveer 1200J per kuub.
Reken-reken: een debiet van 0,135m3 per seconde bij 8 graden afkoelen geeft 0,135 x 8 x 1200 = 1296 J/s af, dus 1296W. Deze (laagwaardige) warmte gaat de koude kant van de warmtepomp in. Gesteld dat de warmtepomp bij de CoP van 3 werkt, dan heeft de warmtepomp een electrisch vermogen van 1/3e hiervan nodig, dus 432W. De warmtestroom het huis in, is de som hiervan: 1296W + 432W = 1728W: nét genoeg
Mijn gevoel zei dat bovengenoemd Nilan-concept leuk is voor basisverwarming, maar dat je altijd additionele verwarming nodig hebt. In het filmpje reppen ze daar ook (onduidelijk) over. Mijn vraag is wat de praktijk is? Bovengenoemde is een wat theoretische beschouwing. Voldoet bovenbeschreven concept of is de praktijk weerbarstiger? Wie kan hier wat nuttigs over zeggen?