Vergunningsvrij uitbouw regels veranderen 2024-01-01

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 22:33
Vandaag kreeg ik een belletje van onze architect dat de omgevingswet gaat wijzigen op 1 januari 2024.

Wat ik heb begrepen is de grootste verandering dat de vergunningsvrije (uit)bouw niet meer met een landelijke wet is geregeld. In plaats daarvan maakt elke gemeente zijn eigen beleid. Hiermee kan bijvoorbeeld in hartje Amsterdam 4 meter vergunningsvrij uitbouwen niet meer mogelijk zijn, maar in noord-oost groningen wel.

In ons geval betekent dit dat we voor 1 januari moeten beginnen met de bouw (fundering) omdat onze gemeente nog niet weet hoe ze de regelgeving vorm gaan geven, en we willen geen risico lopen dat onze plannen niet door kunnen gaan. Door nu alvast een begin te maken vallen we onder de huidige regelgeving.

Ik hoor van meerdere kanten dat dit nieuws nog niet overal is aangekomen, dus let op als je verbouwplannen hebt!

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Kleine toevoeging: per 1 januari worden alle landelijke regels voor vergunningsvrij bouwen automatisch gemeentelijke regels. Gemeenten moeten binnen 8 jaar hun eigen regels opstellen.

Dus dat per 1 januari opeens alles anders is zal wel loslopen.....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:05
Nou... Dan is je architect ook al lekker laat :) De nieuwe omgevingswet is namelijk al een paar keer uitgesteld. Nu gaat hij definitief per 1 januari in werking. Ondanks alle problemen met de DSO-software. Daarom blijft Ruimtelijkeplannen ook nog in de lucht.

In principe zijn alle huidige regels als "bruidsschat" opgenomen in de gemeentelijke omgevingsplan. Ook alle bestemmingsplannen zijn opgenomen in het gemeentelijk omgevingsplan. Nu zat je met vergunningsvrij bouwen ook al gebonden aan de eisen vanuit het bestemmingsplan. De gemeente hebben een aantal jaar tijd om de "bruidsschat" om te zetten naar eigen regels of definitief te maken.

Het vervelende van de omgevingswet is dat het zelfs zo kan zijn dat als jij een plan indient je alsnog moet controleren of je aan alles voldoet. Het kan namelijk zijn dat tussen "ontwerpen en uitwerken" het omgevingsplan gewijzigd is. Dat kan dan van invloed zijn op jouw plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
MrDry schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:28:
Kleine toevoeging: per 1 januari worden alle landelijke regels voor vergunningsvrij bouwen automatisch gemeentelijke regels. Gemeenten moeten binnen 8 jaar hun eigen regels opstellen.

Dus dat per 1 januari opeens alles anders is zal wel loslopen.....
Tsja, het zal misschien niet direct veranderen. Maar als wij in de tweede helft van volgend jaar gaan bouwen dan kan het best zijn dat de gemeente WEL veranderingen heeft gedaan. En dan ben je natuurlijk wel de pisang.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Ook dat hoeft niet. De gemeenten zijn ook bevoegd om de regels te verruimen.

En de gemeenten hebben al genoeg werk aan de nieuwe omgevingswet dat ik mij niet kan voorstellen dat de gemeenten volgend jaar al eigen regels opgesteld hebben.....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
MrDry schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:12:
Ook dat hoeft niet. De gemeenten zijn ook bevoegd om de regels te verruimen.

En de gemeenten hebben al genoeg werk aan de nieuwe omgevingswet dat ik mij niet kan voorstellen dat de gemeenten volgend jaar al eigen regels opgesteld hebben.....
Ik ben blij dat je er zo positief naar kijkt, maar het risico bestaat natuurlijk wel degelijk dat ze niet verruimen maar verkrappen, en dat kan snel gebeuren. Ik wil dat risico niet lopen.

offtopic:
Wel eens een veehouder tegengekomen die er op had gerekend dat een PAS melding voldoende was en nu geen milieuvergunning meer heeft?

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Mithrandir schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:17:
[...]
offtopic:
Wel eens een veehouder tegengekomen die er op had gerekend dat een PAS melding voldoende was en nu geen milieuvergunning meer heeft?
Dat is een andere wet en andere problematiek. Maar goed, een gat graven en zeggen dat je al bezig bent met de fundering is al voldoende... Zo'n vaart zal het niet lopen. Je hoeft het niet aan te geven bij de gemeente dat je aan het bouwen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 12-12-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
RonnieKo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:42:
[...]

Dat is een andere wet en andere problematiek. Maar goed, een gat graven en zeggen dat je al bezig bent met de fundering is al voldoende... Zo'n vaart zal het niet lopen. Je hoeft het niet aan te geven bij de gemeente dat je aan het bouwen bent.
Zeker een andere wet, maar geeft wel aan dat je niet op blauwe ogen moet vertrouwen :)

De ambtenaar die we hebben gesproken gaf aan dat een gat graven niet genoeg was. We gaan de fundering nog storten dit jaar.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Tja... Wie is wel op "zijn blauwe ogen te vertrouwen?". ;) Sommige mensen zullen zeggen "niemand" anderen zullen zeggen "In principe heeft iedereen goede bedoelingen en gaan uit van het goede in de mens". Dus ben jij wel op je "blauwe ogen te vertrouwen?" Goed, zoals er nu naar uitziet zijn nog heel veel dingen onbekend per 1 januari 2024 met betrekking tot de nieuwe omgevingswet. Veel gemeentes zijn nog druk bezig om te kijken wat de impact is. Daardoor worden heel veel bestaande rijksregels (de "bruidsschat") 1 op 1 opgenomen in het gemeentelijk omgevingsplan. Een complete wijzigingsprocedure in de nieuwe omgevingswet is 26 weken. Het advies vanuit de rijksoverheid en de softwareontwikkelaars is om maar één wijziging per keer te uit te voeren. Het wijzigen van bestaande vergunningsvrije regels zal daarbij niet hoog op de prioriteringslijst staan.
Pagina: 1