Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-11 09:43
Dag medetweakers,

ik heb aan verschillende partijen een offerte gevraagd om zonnepanelen op mijn dak (NW/ZO, helling van 47°) te plaatsen, en een bedrijf via de collectieve aankoop van Eigen Huis kwam er veruit het goedkoopste uit: 16 panelen van 380kW voor 5206€, maw een nette 0.85€/Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaeFPGKzVgbIA5NZ2bsL-saWHSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6A3q8f1d1oUtzcaXp58dVnZ.png?f=fotoalbum_large

Zij kwamen eerst met 10 Jinko Tiger panelen omdat ze zoals zoveel installateurs niet meer dan het eigen verbruik wilden plaatsen. Maar toen ik aangaf dat ik mijn energieverbruik op termijn wel zag stijgen van een standaard 3-3,5kWh naar 5kWh of hoger ivm airco's, mogelijke hybride warmtepomp, inductiekookplaat, ventilatiewarmtepomp, etc stelden ze 16 panelen van 380Wp voor.

Dit is het legplan dat ze voor ogen hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pYoohBgIKXRjCWfSQnfQECvTE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HVUXkDgRdpCZPmtUdV4f7k4o.png?f=user_large

Hieronder een aantal foto's van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg0xfPKIy1p5rtCWtXg-YtQJ46U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/078OykvFYEu8DoXK0yGRxaKN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du4643vARRpwt-Z3LsONqbUrBOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIRXABJtG2FupZpWzY09fB3c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZ9OkDFP2acpf7Ji7S5BH1kja_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LglqEgLqAzTA0ECI1QgteaPM.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien heeft mijn buurman (zit ook op Tweakers, hallo buurman als je dit leest) heeft intussen ook zonnepanelen laten plaatsen. Die had alleen jullie 'dak vol'-advies nog niet gezien ;)

Aan de voorzijde is er een afvoerpijpje van de CV-ketel net onder de schoorsteen.

Er komt aan de achterzijde voordat de panelen geplaatst worden nog ergens een afvoerpijpje voor de mechanische ventilatie die ik heb geplaatst (zie de buizen in de voortuin. We twijfelden tussen balans- en mechanische ventilatie, uiteindelijk voor optie 2 gekozen). Ik laat net voor het plaatsen een dakdekker nog even mijn dak en schoorstenen repareren, wel zo handig als er de komende 25 jaar zonnepanelen op komen te liggen :) Hij zal ook het afvoerpijpje/dakdoorvoer aanbrengen, en ik ga proberen ze op een plek te plaatsen waar de panelen er het minst of geen last van hebben.

Schaduw: er staan een aantal bomen aan de voorkant, maar eigenlijk geen idee of ze schaduw werpen op mijn dak: ik woon er nog maar een aantal weken. Is er een tool waarmee ik dit gemakkelijk kan simuleren op verschillende momenten in het jaar?

Ik denk dat er nog wel wat meer panelen op het dak passen: als we het legplan van mijn buurman aanhouden sowieso al 12, en volgens mij kan er nog wel een rij van 3 liggende panelen onder de dakramen aan de achterzijde. Tussen de dakramen wil ik geen extra panelen plaatsen, want we gaan binnen een aantal maanden de zolder renoveren en dan willen we ook allebei de dakramen vervangen door bredere exemplaren.

Dat zou het totaal op 21 brengen: twee extra aan de voorkant, en drie extra aan de achterkant. Dat zou het totaal nu op 7920Wp brengen, waarbij er 9 op NO liggen en 12 op ZW. Wat denken jullie hiervan? Zien jullie andere opties?

Er is ook het dingetje met de omvormer en mijn elektriciteitsaansluiting: ik heb tijdens de verbouwing mijn groepenkast laten uitbreiden. Er zit nu een groepenkast is die door het weghalen van een kammetje op driefasen kan werken. De verzwaring staat gepland voor binnen een aantal weken, maar zou eventueel geannuleerd kunnen worden. Ik heb de verzwaring aangevraagd omdat ik ervan uitging dat ik met 6040Wp aan zonnepanelen sowieso naar 3x25 zou moeten overstappen. Maar dat blijkt dus niet nodig te zijn.

In eerste instantie offreerden ze een Goodwe DNS5000. Toen ik na tips van @migjes @antonboonstra @Ep Woody aangaf dat de 5000 wellicht een maatje te groot was en ik herhaalde dat ik naar 3x25 zou overstappen, reageerde hij dat de 5000 door de 3x25 inderdaad niet ging lukken en ik best kon overstappen op 1 Goodwe DNS 3600 en 1 Goodwe 2000XS (wat wel extra kabel tussen zolder en meterkast, extra groep in groepenkast, extra plaats en geluid in techinsche ruimte etc betekent).

Als ik het dak vol gooi, en dus uitkom om 7920Wp, welke maat omvormer zou ik dan nodig hebben, gelet op het feit dat het dak best schuin is en op NO/ZW ligt?

Bedankt voor het meekijken!

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 28-03-2022 17:18 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@marvel27
omvormers hebben geen max grens aan aantal Wp. (is er wel maar die is erg hoog, haal je nooit)
wel een grens hoeveel Vmpp/Voc ze aan kunnen.
dit komt met de meeste standaard panelen uit op 12 per mpp.
veel van die omvormers hebben 2 mpp, dus 2x12x3??Wp is de max.
(een paneel heeft bv 42Voc 12x 42 = 504Voc.
maar er is ook natuurlijk de temperatuur en daar neem ik even 10% extra voor.
560Voc is kleiner als de max van de omvormer ( vaak zie je 600V bij 1 fase omvormers), dan geen probleem.)

hoeveel W/VA de omvormer is, dat is een secundair probleem. ;)

op dit moment altijd meer Wp installeren als je eigen gebruikt.
zelfs over productie is op dit moment zwaar lonend (als je een beetje verstandig bent kun je meer als 0,35€/kWh krijgen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• marvel27
Ja dat had ik ook al gemerkt, in het teruglevertopic! Eneco, Engie en Delta geven je op dit moment meer dan 60c per teruggeleverde kWh, scheelt een hele fles whisky op een borrel ;) voor zolang het duurt in elk geval.

Vandaar dat ik probeer te valideren dat mijn dak nog veel voller kan dan wat ze aangeboden hebben.

• migjes
marvel27 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:35:
Ja dat had ik ook al gemerkt, in het teruglevertopic! Eneco, Engie en Delta geven je op dit moment meer dan 60c per teruggeleverde kWh, scheelt een hele fles whisky op een borrel ;) voor zolang het duurt in elk geval.

Vandaar dat ik probeer te valideren dat mijn dak nog veel voller kan dan wat ze aangeboden hebben.
pas op, lees de kleine letters. ;)
het is +60c voor saldeerde energie (dus eigen gebruik), overproductie is iets lager. ;)
die is ex BTW , ex EB, ex ODE , maar dan nog is het nog steeds 2x meer als genoeg.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op een 1×16A groep heb ik 9 kWp aan zonnepanelen op 8 kW omvormers. Zolang er niet een tweede zon komt die tegelijk in het zuiden en noorden staat is het geen probleem bij mij. Meer dan 4 kW loopt er niet.

Selectiviteit ga je niet halen in een huisinstallatie. Mensen die anders beweren komen vaak uit de tijd dat smeltzekeringen de standaard waren.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 28-03-2022 17:18 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

SMA Sunny Design adviseert een 1-fase 5 kW omvormer. Mijn advies zou dan zijn de Goodwe GW5000T-DS te nemen. De 5000 mag op papier officieel tot 10 kWp hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 28-03-2022 17:19 ]

• marvel27
Dre schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:13:
SMA Sunny Design adviseert een 1-fase 5 kW omvormer. Mijn advies zou dan zijn de Goodwe GW5000T-DS te nemen. De 5000 mag op papier officieel tot 10 kWp hebben.
Bedankt voor de tips Dre! Ik heb even naar de data sheet van de omvormer gekeken, en ik vind de verwijzing naar de 10kwp niet meteen terug. Waar heb je dit gevonden?

Zijn er verder nog specifieke redenen om wel of juist niet te kiezen voor een driefasen omvormer tov een (of twee in mijn geval) omvormer?

Is er een tool die kan voorspellen hoe hoog mijn pieken zullen zijn, met het oog op de maat van de omvormer?

• Dre
  • Niet online

Dre

marvel27 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Bedankt voor de tips Dre! Ik heb even naar de data sheet van de omvormer gekeken, en ik vind de verwijzing naar de 10kwp niet meteen terug. Waar heb je dit gevonden?

Zijn er verder nog specifieke redenen om wel of juist niet te kiezen voor een driefasen omvormer tov een (of twee in mijn geval) omvormer?

Is er een tool die kan voorspellen hoe hoog mijn pieken zullen zijn, met het oog op de maat van de omvormer?
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

De keuze om te kiezen voor 3-fase is als je een erg zwakke netvoeding hebt en waarbij de netspanning al vrij hoog is. In Nederland moet een omvormer uit bij 253 Volt, en met 3-fase heb je in principe minder snel dat je op de 253V komt.
Overigens is mijn ervaring met Goodwe dat deze bij 253V het vermogen begrenst. Ik vind dit een nettere regeling dan het domweg uitschakelen van de omvormer bij 253V.

Netimpedantie (redelijk technisch) kan je zo meten:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Pieken: Geen idee, Ik vind kWh (energie) belangrijker dan kW (vermogen). SMA Sunny Design kijkt naar hoeveel kWh/jaar je opwekt c.q. aftopt. Je zou eens kunnen kijken of een 4 kW veel meer kWh verlies geeft in SMA Sunny Design.

• migjes
marvel27 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:26:
[...]

geen enkele omvormer heeft een directe max Wp.
je kunt wel de indirecte max Wp berekenen.

ik gebruik jouw datasheet en dan allen pagina 1 (pagina 2 mag je zelf doen.)
de GW3000D-NS en de GW6000D-NS kunnen allebei 11Ampp aan per mpp.
en doen dan per mpp max 600V, maar hier haal je +/-10% van af voor de temperatuur.
en vaak neem je nog iets van marge, om 100% zeker te zijn.
dan heb je panelen die 33Vmpp leveren, die je die 12 stuks serieel dan heb je 13x33=396Vmpp
is het dan warmer buiten dan zak je nog iets, en kom je rond de 360Vmpp uit.
wat natuurlijk het optimum is zie datasheet (Nominale DC ingangsspanning (V) )
360Vmpp x 11Ampp = 3960Wp per mpp is de max, en 2 mpp dus +/-8000Wp is de max.
en het maakt niet uit of het de 3000 of de 6000 is, die hebben de zelfde spec.
(de Max. DC vermogen (W) is maar een getal die aangeeft doe niet meer als je op zuid hangt.
is meer verstandig als een echte grens.)

wil je gaan voor 2x8x380Wp, dan is een GW3600D-NS perfect voor je.
de 9+12 x 380Wp gaan, jep dan is een GW5000D-NS wel nodig.

maar er is ook een grens wat je mag installeren op een 3fase aan sluiting met een 1fase omvormer.
je blijft de grens hebben van 3x25A, en dan heb je het al snel over max 16A.
en dat is dan weer geen GW5000D-NS, die is dan te zwaar dat kan niet op 16A.
(ik negeer dit ook gewoon, want ik snap ook wel dat dit eigenlijk onzin is. ;)
maar als je het laat installeren, dan heb je gewoon te maken met wat een installateur wil.
en ja daar heb ik niks over te zeggen, sommige doen iets netter aan de regels houden, andere weten beter en soms is het gewoon ramp zalig.)

tja het is dan wat de installateur wil, en hoeveel kennis hij heeft.
je zou ook wel naar een 3fase omvormer kunnen hoor, dat lost ook dingen op.
het is meer een keuze die je zelf moet maken. ;)

Pagina: 1