Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.371.100 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-01 19:02
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:09:
[...]

Waar t aan licht veranderde bij mij t probleem niet. Je moet namelijk al die kennis wel hebben. En als je niet van “vanzelfsprekendheid” uit wilt gaan zou ik t netjes op separate groepen zetten. Maargoed ieders keuze natuurlijk maar zo heb ik t gedaan.
Alle 3 mijn units draaien hier al 3 jaar gewoon op bestaande groepen. Geen centje pijn.

• Mattie80
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-03-2025
@Andrehj kan je uitleggen waarom je niet horizontaal mag frezen? Is dat ivm de sterkte van de muur?

Dan zou ik de leidingen recht naar beneden moeten vrezen en dan via de kruipruimte naar buiten.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:23:
[...]

Dat zal in de winter wel meevallen denk ik oOo
Dan heb je weer een bak water onder je buitenunit die lekker aanvriest. Lekker wat sneeuw erbij 2 jaar geleden en bikken maar. Afvoer zat toen bijna verstopt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Servee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:35:
[...]

Bij hoge luchtvochtigheid is dat al snel 10/15 liter “druppelend” water per dag.. een gemiddelde airco condenseert zomaar een liter per uur.
Ik zou het niet onder m’n huis willen hebben zonder geschikte afvoer.
Hier loopt het condens van 2 units (5+3,5) op het terras wat in tegeltjes blauwe steen met open voeg op split is uitgevoerd. Het water geraakt juist 1 tegeltje ver.
Half nederland is gebouwd op zand, dat verdwijnt zo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
GermanPivo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:27:
@Hinotori @StormRider Hier een MHI 6 kW multi en die liep vorig jaar bij -4 rond de 1,2 kW continu, wel bij 24/7 stoken dan. Bij adhoc ga je wel hogeren cijfers zien. Alleen bij een defrost en kort daarna heb je een hogere piek, maar dat is ook niet meer dan 2,5 kW.
Dankje voor je reactie. Mag ik vragen waarom je de airco 24/7 aan hebt? Wij zetten de airco elke ochtend aan om te verwarmen. Echter is het de eerste 30 minuten niet echt comfortabel vinden wij. We gaan dan van 16/17 graden naar 20. Hem in de nacht aanlaten lijkt ons een beetje duur. Ben benieuwd naar je overweging.

• MotorBeast
StormRider schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:27:
[...]

Dankje voor je reactie. Mag ik vragen waarom je de airco 24/7 aan hebt? Wij zetten de airco elke ochtend aan om te verwarmen. Echter is het de eerste 30 minuten niet echt comfortabel vinden wij. We gaan dan van 16/17 graden naar 20. Hem in de nacht aanlaten lijkt ons een beetje duur. Ben benieuwd naar je overweging.
Heb je al gezocht op 24/7 in dit topic? Genoeg over te vinden. Cop, comfort, wel zuinig/niet zuinig enz enz. Het vervalt in dit topic nogal eens in herhaling.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-09-2022 17:42 ]

• pkrasnop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-12-2025
Paulvanbeek1974 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:07:
Beste allen,

We hebben een huis uit 1976 in de afgelopen jaren verbeterd. Overal HR++ glas, geïsoleerd dak en vervanging gas boiler hebben een daling opgeleverd van 3.300 m3 naar 1.900 m3 gasverbruik.

We willen nu een volgende stap zetten en de Hete Luchtverwarming vervangen. Een nieuwe HLV moet kunnen verwarmen en fatsoenlijk koelen en lage energiekosten hebben.

Brink biedt aan:
- Directe HLV allure, ongeveer EUR 16k
- Indirecte HLV elan, ongeveer EUR 14k

We hebben een voorkeur voor de allure, omdat deze beter zou koelen en een beter verbruik zou hebben. Heeft iemand ervaring met één van beiden of misschien zelfs alternatieven?

Onderstaand wat gegevens over het huis en verbruik:

Huis
Vrijstaand
Bouwjaar 1976
200 m2 woonoppervlakte
660 m3 inhoud
Spouwmuur isolatie, maar wel volgens de norm uit 1976
Volledig HR++
Dak vervangen tegen RC6.0
Kruipruimte onder volledige huis, niet geïsoleerd
Geen WTW ondanks vide tot open zolder

Verwarming
Brink Hetelucht verwarming Brink Allure 25 uit 2003
Geïsoleerde luchtkanalen
Intergas extreme 36 voor warm water

Gasverbruik
1.900 m3 gasverbruik Totaal
400 m3 warm water
1.500 m3 verwarming
Ik heb gelijke situatie. Deze week heb alle ventilatie buizen uit kruipruimte gehaalt (360kg verzinkte ijzer). Volgende week ga vloer isoleren en aircos plaatsen. Jij wil niet zien wat je heb binnen ventilatie buizen sinds 197x, zo ik ga niet kanaal unit adviseren. En als je wil isoleren dan moet je buizen toch verwijderen.

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Ha mede-tweakers,

Deze maand wil ik een airco gaan plaatsen van 7kW voor mijn woonkamer te verwarmen deze winter. Nu twijfel ik nog over de posities.
Ik woon op de eerste verdieping, bovenaan de tekening heb ik nog een groot dakterras over de volle breedte. buitenmuren zijn 10m x 10m.
daarom heb ik 2 locaties aangegeven:
Optie 1:
Locatie bovenin de tekening, hierdoor kan ik de buitenunit gewoon op mijn dakterras zetten wat weer handig is voor onderhoud. Weet niet of deze plaatsing van de binnen unit negatieve gevolgen heeft voor de verspreiding van de warmte (zo snel mogelijk natuurlijk voor als je thuis komt) en effectiviteit.
Optie 2:
Locatie tegen de rechterbuitenmuur, hierdoor komt de buitenunit op 4/5m hoogte te hangen. Weet niet of dit handig is voor onderhoud? Het is wel goed bereikbaar omdat ik daar nog een pad van 2m breed heb lopen.
Dit lijkt mij wel een goede plaatsing voor de binnen unit. Zal dit veel schelen met optie 1?

Graag hoor ik jullie bevindingen en/of er betere opties zijn. Ook ben ik nog op zoek naar een mooie aanbieding voor een 7kW'tje.

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWidjTkIPsxoHv9c95vBucFPDWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQlXwPKMOGKBD3v4OV9qkltK.jpg?f=fotoalbum_large

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-01 11:38
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:17:
Ha mede-tweakers,

Deze maand wil ik een airco gaan plaatsen van 7kW voor mijn woonkamer te verwarmen deze winter. Nu twijfel ik nog over de posities.
Ik woon op de eerste verdieping, bovenaan de tekening heb ik nog een groot dakterras over de volle breedte. buitenmuren zijn 10m x 10m.
Optie 1:
Locatie bovenin de tekening, hierdoor kan ik de buitenunit gewoon op mijn dakterras zetten wat weer handig is voor onderhoud. Weet niet of deze plaatsing van de binnen unit negatieve gevolgen heeft voor de verspreiding van de warmte (zo snel mogelijk natuurlijk voor als je thuis komt) en effectiviteit.
Optie 2:
Locatie tegen de rechterbuitenmuur, hierdoor komt de buitenunit op 4/5m hoogte te hangen. Weet niet of dit handig is voor onderhoud? Het is wel goed bereikbaar omdat ik daar nog een pad van 2m breed heb lopen.
Dit lijkt mij wel een goede plaatsing voor de binnen unit. Zal dit veel schelen met optie 1?

Graag hoor ik jullie bevindingen en/of er betere opties zijn. Ook ben ik nog op zoek naar een mooie aanbieding voor een 7kW'tje.

Alvast bedankt![Afbeelding]
Voorspelling van reactie 1 is, waarom 7kw? Dat gaat een goede orkaan worden die vaak aan en uit is…

Met normale isolatie red je het al met 4,x met een dergelijke ruimte.

• Longrun
Omdat ik dacht dat min. 7kw nodig is voor 192m3 te koelen en verwarmen? Is dat niet correct? Huis is gebouwd in 1998 volgens de toen huidige isolatienormen in het bouwbestuit.

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Mattie80 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:36:
Als je de airco leidingen in de muur wil frezen zijn er dan nog dingen die aandacht nodig hebben?

Kan ze op afschot frezen zodat de condens afvoer natuurlijk kan verlopen, is een beton muur.

Verder nog dingen die belangrijk zijn om op te letten?
Als ik jou was had ik de codensslang vervangen voor bijv. Een stuk tuinslang ofzo. Die condensslangen kunnen echt niks hebben.

Verder heb ik hem bij mij nog in een airco goot gestopt zodat die beschermd is. En als het een draagmuur lijkt het me niet verstandig om meters door de muur te gaan frezen. Iets met stevigheid enzo 8)7

Ook even rekening mee houden dat je over een aantal jaar nog weet waar die zit. Niet dat je iets wil ophangen en er doorheen boort :+

• MotorBeast
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:35:
Omdat ik dacht dat min. 7kw nodig is voor 192m3 te koelen en verwarmen? Is dat niet correct? Huis is gebouwd in 1998 volgens de toen huidige isolatienormen in het bouwbestuit.
Dacht? Op basis waarvan? Zoals hier iedere keer geroepen wordt, warmteverliesberekening maken, zie TS.

@Servee Wat dacht je van een L/L Faq topic ala Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic?

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 03-09-2022 19:19 ]

• Maxwp
  • Laatst online: 01-01 18:06
objectief2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Inderdaad, de installateur telt netjes het subsidiebedrag bij de offerte op 8)
nou ja los dat die 750 euro of 500 euro subsidie dan gewoon zijn kosten zijn voor de installatie
het hoeft niet eens te zijn dat hij de spullen 500 euro duurdermaakt en daar nog zijn instalatie prijzen boven plaatts
komt ook voor

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:35:
Ik zou mezelf eerst even goed verdiepen in de materie maar de eerste tip van je zoektocht kan ik je vast geven. Neem twee units.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:23
Servee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:32:
[...]

Normaliter heb je gelijk, echter in jouw rolluiken bunker zal inmiddels zoveel vocht zitten dat zelfs met verwarmen tot eind januari je nog moet ontvochtigen :+
MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:54:
[...]

Dan heb je weer een bak water onder je buitenunit die lekker aanvriest. Lekker wat sneeuw erbij 2 jaar geleden en bikken maar. Afvoer zat toen bijna verstopt.
Het gaat hier om de situatie van @Bobie, niet van ons huis (waar ik overigens ook alleen verwarm). Wat betreft luchtvochtigheid zit het hier binnen op 45%. Iets meer dan buiten waar het dan ook een stukje warmer is :)

Ontopic: als ik geen condensafvoer naar buiten had kunnen doen, dan zou een afvoer naar de kruipruimte best een optie zijn; als je in principe niet koelt dan wil je nog wel een noodoplossing, mocht je eens per ongeluk/incidenteel koelen.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:15:
[...]

Dacht? Op basis waarvan? Zoals hier iedere keer geroepen wordt, warmteverliesberekening maken, zie TS.

@Servee Wat dacht je van een L/L Faq topic ala Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic?
Mooi klusje voor @Glashelder de aanstichter van dit topic O-)

@MotorBeast
Edit; ik heb je toegevoegd aan TS ik zou zeggen leef je uit d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 03-09-2022 19:37 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
GermanPivo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:27:
@Hinotori @StormRider Hier een MHI 6 kW multi en die liep vorig jaar bij -4 rond de 1,2 kW continu, wel bij 24/7 stoken dan. Bij adhoc ga je wel hogeren cijfers zien. Alleen bij een defrost en kort daarna heb je een hogere piek, maar dat is ook niet meer dan 2,5 kW.
over hoeveel uur en welke binnen temp had je ingesteld
dit lijkt me wel erg veel o bijvoorbeeld 10 uur lang 1.2kw te draaien heb je hem om 24 graden staan? :P

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:23:
[...]

[...]

Het gaat hier om de situatie van @Bobie, niet van ons huis (waar ik overigens ook alleen verwarm). Wat betreft luchtvochtigheid zit het hier binnen op 45%. Iets meer dan buiten waar het dan ook een stukje warmer is :)

Ontopic: als ik geen condensafvoer naar buiten had kunnen doen, dan zou een afvoer naar de kruipruimte best een optie zijn; als je in principe niet koelt dan wil je nog wel een noodoplossing, mocht je eens per ongeluk/incidenteel koelen.
Zat je alleen een beetje te trollen :)

Ik heb m’n mening al gegeven Vwb de condensafvoer daar ik wel actief m’n woning koel puur omdat ik dat gewoon prettiger vind.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Maxwp schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:26:
[...]

over hoeveel uur en welke binnen temp had je ingesteld
dit lijkt me wel erg veel o bijvoorbeeld 10 uur lang 1.2kw te draaien heb je hem om 24 graden staan? :P
Hoogste wat ik heb gehaald met verwarmen is 12,9 kWh op een dag.

• Mattie80
  • Laatst online: 24-03-2025
jupinator schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:13:
[...]

Als ik jou was had ik de codensslang vervangen voor bijv. Een stuk tuinslang ofzo. Die condensslangen kunnen echt niks hebben.

Verder heb ik hem bij mij nog in een airco goot gestopt zodat die beschermd is. En als het een draagmuur lijkt het me niet verstandig om meters door de muur te gaan frezen. Iets met stevigheid enzo 8)7

Ook even rekening mee houden dat je over een aantal jaar nog weet waar die zit. Niet dat je iets wil ophangen en er doorheen boort :+
Heb vanmiddag nog even zitten denken / meten / kijken, uiteindelijk krijg ik 30cm goot in het zicht en dan kan ik de leidingen op ipv in de muur achter de nieuw te plaatsten keuken laten lopen. Dan kunnen ze op afschot achter de keuken door en hoef ik geen condenspompje te plaatsen.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:17:
Ha mede-tweakers,

Optie 1:
Optie 2:

Alvast bedankt![Afbeelding]
7 KW is veel te veel voor deze ruimte, 4.2 of 5 KW is echt wel max. De plek op de rechtermuur is wel beter, in een hoekje heeft een airco wel wat last van zijn eigen warmte met de temperatuurinstelling, en direct naast zoveel glas is ook niet optimaal. Qua luchtverdeling zal het niet zoveel uitmaken. Het hangt er ook vanaf waar hij het minst over zitplekken blaast.

Maar waarom moet hij op 5 meter hangen als je daar gewoon ruimte hebt?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• MotorBeast
marcovandam schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:46:
[...]

7 KW is veel te veel voor deze ruimte, 4.2 of 5 KW is echt wel max. De plek op de rechtermuur is wel beter, in een hoekje heeft een airco wel wat last van zijn eigen warmte met de temperatuurinstelling, en direct naast zoveel glas is ook niet optimaal. Qua luchtverdeling zal het niet zoveel uitmaken. Het hangt er ook vanaf waar hij het minst over zitplekken blaast.

Maar waarom moet hij op 5 meter hangen als je daar gewoon ruimte hebt?
Naast glas niet optimaal? Verklaar je nader aub.

De mijne hangt op bewust 50 cm van mijn serre met 12m2 glas. Glas geeft de meeste koudeval in de winter en warmtestraling in de zomer. Ik richt zelfs bewust in beide seizoenen mijn lucht hiernaar toe. Als die hoek koud of warm is verspreid de lucht zich vanzelf de kamer in. Slaapkamer op zuid boven, identiek. Geen enkel probleem.

• marcovandam
MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:51:
[...]

Naast glas niet optimaal? Verklaar je nader aub.

De mijne hangt op bewust 50 cm van mijn serre met 12m2 glas. Glas geeft de meeste koudeval in de winter en warmtestraling in de zomer. Ik richt zelfs bewust in beide seizoenen mijn lucht hiernaar toe. Als die hoek koud of warm is verspreid de lucht zich vanzelf de kamer in. Slaapkamer op zuid boven, identiek. Geen enkel probleem.
Ok my bad, ik had dat eerder gelezen als advies dacht ik in verband met plaatsing naast mijn raam. Dan zou die plek toch wel kunnen in de hoek?

• Servee
  • Niet online
Ik zou een binnenunit never nooit niet in een hoek hangen, liefst op een lange muur centraal midden in de kamer. Zolang je geen stroming langs het raam hebt zul je weinig merken van koudeval.
Indien je een unit vlak langs de ramen laat blazen duw je juist de koude lucht naar beneden met als gevolg tocht gevoel over je vloer…

Beetje zelfde effect als een radiator tegenover je schuifpui hangen ipv eronder. Dan krijg je juist een koude lucht stroming over de vloer.

[ Voor 17% gewijzigd door Servee op 03-09-2022 20:08 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:04:
Ik zou een binnenunit never nooit niet in een hoek hangen, liefst op een lange muur centraal midden in de kamer. Zolang je geen stroming langs het raam hebt zul je weinig merken van koudeval.
Indien je een unit vlak langs de ramen laat blazen duw je juist de koude lucht naar beneden met als gevolg tocht gevoel over je vloer…

Beetje zelfde effect als een radiator tegenover je schuifpui hangen ipv eronder. Dan krijg je juist een koude lucht stroming over de vloer.
Ahum. Ik heb gelukkig sinds een jaar nu HR++ en het is nu een stuk minder maar 12m2 glas met oud dubbel glas was echt niet funny bij vorst wbt koudeval. Niet voor niets hangen radiatoren in 9 van de 10 gevallen onder je raam om koudeval te voorkomen.

In een hoek hangen heb ik hem boven op de slaapkamer ook. Ook dat is geen enkel probleem. Je moet hem alleen niet op swing zetten. Meet gewoon correct en geen vreemd gedrag. Moet alleen het gordijn er niet tegenaan laten hangen want dan zuigt hij lucht vanachter het gordijn en dan regelt hij niet correct.

Volgens mij heeft MHI zelfs een instelling bij de swing als je hem in een hoek hangt zodat hij niet naar de hoek blaast. Plusje tov Daikin die dat helaas niet heeft.

Maar eens, centraal is in dit geval beter (afhankelijk van waar de zithoek is).

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 03-09-2022 20:53 ]

• Longrun
[quote]MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:15:
[...]

Dacht op basis van 30/40W per m3 minimaal nodig om vrijstaand huis uit 1998 te verwarmen. Weet dat oude richtlijnen 80W is per m3 voor een CV, en dat heb ik toegepast op het ontwerp in mijn voorgaande huis uit 56'. was het overal zo warm als ik aan de thermostaat draaide.

Nu ben ik dus verrast dat 30/40W per m3 dus teveel is voor een airco?

Warmteverliesberekening proberen te maken via de link in OP maar die doet helemaal niks als op op "bereken" klik.

[ Voor 9% gewijzigd door Longrun op 03-09-2022 22:15 ]

Verwijderd

Hoeveel verbruikt gemiddeld een 5kw, 3,5kw en 2,5kw airco om mee te verwarmen aan stroom per jaar?
+++ of ++ varianten. Ik snap dat het afhangt van 100 dingen zoals isolatie, grootte kamer etc, maar is hier iets zinnigs over te zeggen of is er een makkelijke berekening? Ik wil zonnepanelen plaatsen en mijn eigen verbruik afdekken, vandaar.

En 2: Kan je een wand airco ook op zeg knie hoogte hangen voor verwarming? Ik heb een hoekje waar hij kan en dat lijkt mij mooier weggewerkt dan hoog aan de muur en duidelijk in het zicht. Vloermodellen (van Haier) zijn niet ++ geloof ik...

• marcovandam
Om niet alle opties te hoeven berekenen met ook nog warmteverliesberekening is de makkelijkste inschatting het gasgebruik van afgelopen jaren gemiddeld in M3, zonder warm water, maal 2 te nemen.

Dan heb je bij benadering het aantal kWh dat je nodig hebt voor een vergelijkbaar verwarmen.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:42
Verwijderd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:20:
Hoeveel verbruikt gemiddeld een 5kw, 3,5kw en 2,5kw airco om mee te verwarmen aan stroom per jaar?
+++ of ++ varianten. Ik snap dat het afhangt van 100 dingen zoals isolatie, grootte kamer etc, maar is hier iets zinnigs over te zeggen of is er een makkelijke berekening? Ik wil zonnepanelen plaatsen en mijn eigen verbruik afdekken, vandaar.

En 2: Kan je een wand airco ook op zeg knie hoogte hangen voor verwarming? Ik heb een hoekje waar hij kan en dat lijkt mij mooier weggewerkt dan hoog aan de muur en duidelijk in het zicht. Vloermodellen (van Haier) zijn niet ++ geloof ik...
Vuistregel is gasverbruik voor verwarmen in m3 * 2. Al heel wat keren genoemd hier.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:20:

Waarom neem je dan niet een vloermodel:
https://comfortklimaat.nl...eV0TiLsNtkrRoCsYoQAvD_BwE

Verwijderd

@Sjoerd_r ja zat ik ook al aan te denken. Jouw suggestie geeft wel 24 db aan binnen, dat lijkt mij heel veel?
Mijn aannemer zweert bij Haier overigens (of Daikin)

Verwijderd

En is er echt heel veel verschil in stroomverbruik verwarmen met een ++ of een +++? Of scheelt dit bijv. 100 kw per jaar ofzo?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
marcovandam schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:40:
[...]

Wat mij zo opviel is het grote verschil in de afmeting van de buitenunit tussen een perfera 3.5kW en stylish 4.2 kW. Ik vind het niet zo mooi staan buiten, maar dan toch wel blij dat ik voor de 4.2 gekozen heb voor de 65m2 beneden.
Ik wil als het even kan echt de cv uitlaten.
Maar daarmee is goed te zien dat vanaf de 4.2 je in de zwaardere categorie komt.[Afbeelding]
Door het perspectief zie je het niet zo goed maar verschil is echt fors.
Klopt, ik heb zowel de 4.2 als de 3.5 regelmatig in handen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:35
MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:35:
[...]

Hoogste wat ik heb gehaald met verwarmen is 12,9 kWh op een dag.
Double down! :+ Voorheen was dat op een dag van gemiddeld -2 graden 12m3 gas (met adhoc stoken), nu was het 24,45 kWh (maar wel 24/7 lekker warm). Klopt dus met de vuistregel en ook met de warmteverliesberekening bij -2 in onze situatie.

@Maxwp Het is natuurlijk voor elk huis anders en het zegt ook niet zoveel omdat elke situatie anders is, maar omdat je er om vraagt ;) 20 graden in woonkamer van 157m3, 20 graden op werkkamer van 40m4 en 18 graden op zolder van ook 40m3.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
StormRider schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:27:
[...]

Comfort en in onze situatie ook een zuiniger verbruik dan adhoc stoken bij die lage temperaturen. Verder is er inderdaad al genoeg over geschreven in dit topic. ;)

• GermanPivo
MotorBeast schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:48:
[...]

Volgens mij heeft MHI zelfs een instelling bij de swing als je hem in een hoek hangt zodat hij niet naar de hoek blaast. Plusje tov Daikin die dat helaas niet heeft.
Klopt, is een standaard instelling op de afstandsbediening en het werkt hier exact zoals geadverteerd. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW8Dc2sdHNpmgSn6UHpS6eobZHs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zeppJqeWFpSGqQlPPpbvfG5H.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C5eiBfdkNQPaiuhj32b-dV7POk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UW6GdtGGtVaCIgk4tWLE1CR7.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 04-09-2022 08:49 ]

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:31:
[...]

Klopt, is een standaard instelling op de afstandsbediening en het werkt hier exact zoals geadverteerd. :+

[Afbeelding]
@MotorBeast
Dit is bij de Daikin stylish ook gewoon in te stellen, volgens mij bij de Perfera ook maar kan zo snel ff niet vinden in de manual.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta8AR1V9vR2G5Uj1mMOHTsX-VlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3hx4Gn9BLCox4T7Nujri2aX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CLtPHaohEiazxah28tqIzcoWDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWbcIiGCM4fAHXrduUByS16o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Servee op 04-09-2022 09:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
Verwijderd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:50:
En is er echt heel veel verschil in stroomverbruik verwarmen met een ++ of een +++? Of scheelt dit bijv. 100 kw per jaar ofzo?
kWh :)

++ of +++ is nogal grof, soms valt een model nog net in ++ of in +++ terwijl er amper verschil is. Deel gewoon even de SCOP op elkaar, dan heb je een goede benadering van het jaarlijkse verschil. B.v. Daikin Perfera 4.2kW (++) vs. 3.5kW (+++); SCOP 4.71/5.10 = 0.92. Dus op basis van deze cijfers (even snel als voorbeeld van internet geplukt), is de tweede unit 8% zuiniger.

Een vergelijking van twee even zware modellen is wellicht beter, maar het gaat hier alleen even om het idee.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Martin7182 schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:48:
[...]

kWh :)

++ of +++ is nogal grof, soms valt een model nog net in ++ of in +++ terwijl er amper verschil is. Deel gewoon even de SCOP op elkaar, dan heb je een goede benadering van het jaarlijkse verschil. B.v. Daikin Perfera 4.2kW (++) vs. 3.5kW (+++); SCOP 4.71/5.10 = 0.92. Dus op basis van deze cijfers (even snel als voorbeeld van internet geplukt), is de tweede unit 8% zuiniger.

Een vergelijking van twee even zware modellen is wellicht beter, maar het gaat hier alleen even om het idee.
Dat laatste is inderdaad essentieel. Want als je beide bovenstaande Daikins 3 kW laat leveren, kan het zomaar zijn dat het 4 kW model dan zuiniger is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
Ja. Het gaat dus om het idee.

• MotorBeast
marcovandam schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:40:
Om niet alle opties te hoeven berekenen met ook nog warmteverliesberekening is de makkelijkste inschatting het gasgebruik van afgelopen jaren gemiddeld in M3, zonder warm water, maal 2 te nemen.

Dan heb je bij benadering het aantal kWh dat je nodig hebt voor een vergelijkbaar verwarmen.
Probleem is dan alleen dat je meestal alleen het gasverbruik weet voor je hele huis als je boven, schuurtjes, wc en badkamer ook verwarmt. Als je alleen een unit in je woonkamer wil dan klopt je berekening weer niet. Ik heb ongeveer 6 kW nodig voor mijn hele huis en maar 3 a 4 voor de woonkamer. Behoorlijk verschil in de keuze van een unit. Wil toch echt geen 6 in mijn woonkamer.

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:45:
[...]

@MotorBeast
Dit is bij de Daikin stylish ook gewoon in te stellen, volgens mij bij de Perfera ook maar kan zo snel ff niet vinden in de manual.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Perfera heeft het niet. In ieder geval de oude serie niet. Nieuwe durf ik niet te zeggen (mogen de nieuwe gebruikers opzoeken en melden hier 8) ). Mooi dat ze bij Daikin ook wakker zijn geworden al moet ik zeggen dat ik swing nooit gebruik. Vind het niet prettig om iedere keer een werveling van koude of warme lucht te voelen langs mijn lichaam. Ik richt de flow zo dat niemand in de flow zit en laat de lucht op natuurlijke wijze verspreiden in de kamer.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:31:
[...]

Perfera heeft het niet. In ieder geval de oude serie niet. Nieuwe durf ik niet te zeggen (mogen de nieuwe gebruikers opzoeken en melden hier 8) ). Mooi dat ze bij Daikin ook wakker zijn geworden al moet ik zeggen dat ik swing nooit gebruik. Vind het niet prettig om iedere keer een werveling van koude of warme lucht te voelen langs mijn lichaam. Ik richt de flow zo dat niemand in de flow zit en laat de lucht op natuurlijke wijze verspreiden in de kamer.
Ik ook niet, in theorie leuk al die keuze aan fanstanden maar ik de praktijk zet je m zo daar in jouw situatie meest prettig is en kom (ik iig) er dus nooit meer aan. Daarnaast heeft Daikin de intelligent eye en daardoor zit je sowieso nooit in de “wind” indien deze is geactiveerd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:13:
[...]

Dacht op basis van 30/40W per m3 minimaal nodig om vrijstaand huis uit 1998 te verwarmen. Weet dat oude richtlijnen 80W is per m3 voor een CV, en dat heb ik toegepast op het ontwerp in mijn voorgaande huis uit 56'. was het overal zo warm als ik aan de thermostaat draaide.

Nu ben ik dus verrast dat 30/40W per m3 dus teveel is voor een airco?

Warmteverliesberekening proberen te maken via de link in OP maar die doet helemaal niks als op op "bereken" klik.
Net voor je gecheckt naar mijn eigen situatie. Werkt gewoon. Andere browser proberen en checken of je alles gevuld hebt wat relevant is.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik heb daar behoorlijk nare ervaring mee. Eerst bij een bestaande groep erbij, toen bekabeling doorgesmolten, toen plafond open kunnen maken en alles op die groep 3 dagen niet kunnen gebruiken, bij de buren de spullen in de koelkast etc etc. Gelukkig geen brand maar wel deels beroep op verzekering kunnen doen. Nu inmiddels 3 airco’s hier thuis doch allemaal op aparte groep! Dus mijn mening is : airco op aparte groep!
Rol je voor je vriezer en koelkast toch even een kabeltje uit naar de buren of naar een andere nog werkende groep in je huis ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:56
Longrun schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:13:
[...]

Heb je ublock origin of soortgelijk? Ublock vindt knoppen die iets uitvoeren op een site niet zo leuk. Heb ik ook wel eens met het verzenden van (contact)formulieren. Andere browser of ublock uitzetten moet werken.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Verwijderd

Ik zie op diverse vergelijkers wel de A++ ratings, maar heeft iemand ergens een goed vergelijkingsoverzicht gezien waar je goed de COP bij verwarmen kan vergelijken?

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:24:
Ik zie op diverse vergelijkers wel de A++ ratings, maar heeft iemand ergens een goed vergelijkingsoverzicht gezien waar je goed de COP bij verwarmen kan vergelijken?
Je zou hier eens kunnen zoeken voor de SCOP/SEER van diverse modellen.

En hier kun je per unit alle geteste COP waarden terugvinden.

En hier nog een lijst uit het oude topic maar wellicht niet helemaal actueel meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Servee op 04-09-2022 20:37 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
GermanPivo schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:21:
[...]

Double down! :+ Voorheen was dat op een dag van gemiddeld -2 graden 12m3 gas (met adhoc stoken), nu was het 24,45 kWh (maar wel 24/7 lekker warm). Klopt dus met de vuistregel en ook met de warmteverliesberekening bij -2 in onze situatie.

@Maxwp Het is natuurlijk voor elk huis anders en het zegt ook niet zoveel omdat elke situatie anders is, maar omdat je er om vraagt ;) 20 graden in woonkamer van 157m3, 20 graden op werkkamer van 40m4 en 18 graden op zolder van ook 40m3.
24,45 voor allee aircos bij elkaar dus die 3?

• Blade_C
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi allemaal, ik heb de start post gelezen, alle pagina’s doorzocht en lees zo hier en daar dat de units in een advies vaak over bemeten worden waardoor een unit gaat pendelen.

Wij hebben het advies gehad voor een 5Kw unit te gaan voor onze woonkamer. We willen de L/L warmtepomp gaan gebruiken om de woonkamer mee te verwarmen.

Onze situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYJDZyVq_BH2Yg6UAOMgWic_Ukk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfjIf81GBk81qC5x6M9vmCak.jpg?f=fotoalbum_large

Hoekwoning met aan de zijkant een erker op het zuiden met veel glas. De oppervlakte is 43m2 zonder de gang mee te rekenen (deze is altijd afgesloten). Met een plafond van 2,6m kom je dan op 114m3.

Uitgaande van ons gemiddeld gas verbruik voor uitsluitend verwarmen verbruiken we zo’n 860m3.
Als ik dan de berekening er op los laat (860 x 8) /1650 = 4,16. Onze woning dateert uit 2006, is redelijk goed geïsoleerd en heeft overal HR++ glas.

Ik twijfel sterk tussen de keuze welke unit te kiezen.

De Daikin Stylish FTXA42AW + RXA42A
Of toch voor zeker de FTXA50AW + RXA50A?

Of zouden we met 114m3 ook kunnen gaan voor de FTXA35AW? Die heeft een aanzienlijk lager jaarlijks verbruik.

Wat ik niet wil is dat het systeem gaat pendelen, maar ik wil ook niet dat we onder bemeten zijn.
Graag jullie advies.

[ Voor 18% gewijzigd door Blade_C op 04-09-2022 23:42 ]

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
@Blade_C

Weet je hoeveel gas je op een koude dag met -10 (bijvoorbeeld) gebruikt hebt?

Op die manier zou je het ook kunnen benaderen.
Per m3 9kwh aan warmte rekenen gedeeld door 24, dat geeft je het vermogen (24/7 operatie bij -10).

I.e. bij -10 met 10m3 geeft 90kwh aan warmte. Door 24 geeft 3,75 kw aan benodigd vermogen.

De vraag is of je het als primaire verwarming wil of niet. Als je CV als backup wil houden (bijvoorbeeld) zou ik zouwiezo voor de 3,5 kw gaan. Goed model pakken met laag minimaal vermogen geldt zowiezo. 4,2 kw A merk kan beter minimaal vermogen hebben dan een 3,5 kw B merk. Kijk hierbij vooral naar de vermogens bij verwarmen.

Hope it helps

• GermanPivo
Maxwp schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:19:
[...]

24,45 voor allee aircos bij elkaar dus die 3?
Correct.

• Blade_C
@smerz

Helaas weet ik niet wat een nacht met -10 heeft gedaan, we wonen hier nog maar net 1 jaar en de laatse keer dat we snachts -10 hebben gehad kan ik mij niet herinneren.

Ik wil de CV liefst zo min mogelijk gebruiken, maar ja hij ligt er nog wel.
Voor de dagen dat het echt -10 is kunnen we hem indien nodig nog bijschakelen, maar bij voorkeur niet.

Dat van die minimale waarde snap ik, wanneer de airco terug kan naar 400W is dat heel wat beter dan wanneer die minimale waarde 1,7Kw is.

Echter wanneer ik naar de specificaties kijk van de Daikin Stylish, dan lijkt het haast wel of de 42 en 50 modellen niet lager kunnen dan hun nominale vermogen van respectievelijk 1,31 en 1,45 Kw. Zie onderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEbDWL1vYlbS08hXLuWHYcPfCcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8BE0pYYAb8Y2xVPBfM8zLQv.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik hier echter al eerder gelezen dat er mensen zijn dat sommige modellen van Daikin wel lager kunnen dan staat aangegeven in de specificaties.

Korte aanvulling: op Zaterdag 25 december 2021 heb ik afgelopen jaar het meeste gas verbruikt op 1 dag.
Dat was 16m3.

Dus dat zou 16 x 9 / 24 = 6Kw zijn. En dat kan de 42 unit maximaal leveren als ik het zo zie in het overzicht.

Dan is de vraag ga ik voor die ene dag in het jaar dan de 42 nemen, en altijd meer stroom verbruiken, of dan toch liever de 35, die in 99% van de gevallen alles aan zou kunnen tegen de helft van het jaarlijks verbruik en dan als het echt koud is de CV aanzetten... lastige keuze dit 😅

[ Voor 16% gewijzigd door Blade_C op 05-09-2022 09:25 ]

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:59
Blade_C schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:02:
@smerz

Helaas weet ik niet wat een nacht met -10 heeft gedaan, we wonen hier nog maar net 1 jaar en de laatse keer dat we snachts -10 hebben gehad kan ik mij niet herinneren.

Ik wil de CV liefst zo min mogelijk gebruiken, maar ja hij ligt er nog wel.
Voor de dagen dat het echt -10 is kunnen we hem indien nodig nog bijschakelen, maar bij voorkeur niet.

Dat van die minimale waarde snap ik, wanneer de airco terug kan naar 400W is dat heel wat beter dan wanneer die minimale waarde 1,7Kw is.

Echter wanneer ik naar de specificaties kijk van de Daikin Stylish, dan lijkt het haast wel of de 42 en 50 modellen niet lager kunnen dan hun nominale vermogen van respectievelijk 1,31 en 1,45 Kw. Zie onderd.

[Afbeelding]

Nu heb ik hier echter al eerder gelezen dat er mensen zijn dat sommige modellen van Daikin wel lager kunnen dan staat aangegeven in de specificaties.

Korte aanvulling: op Zaterdag 25 december 2021 heb ik afgelopen jaar het meeste gas verbruikt op 1 dag.
Dat was 16m3.

Dus dat zou 16 x 9 / 24 = 6Kw zijn. En dat kan de 42 unit maximaal leveren als ik het zo zie in het overzicht.

Dan is de vraag ga ik voor die ene dag in het jaar dan de 42 nemen, en altijd meer stroom verbruiken, of dan toch liever de 35, die in 99% van de gevallen alles aan zou kunnen tegen de helft van het jaarlijks verbruik en dan als het echt koud is de CV aanzetten... lastige keuze dit 😅
Ik denk niet dat het zo helemaal werkt. Die 6Kw moet de airco kunnen leveren als het buiten koud is en dan zijn ze veel minder efficiënt. Dus het vermogen bij -10 geeft een betere indicatie dan.

Over het stroomverbruik lijkt me onzin dat het 50% zal schelen. De jaarlijkse kosten in sommige spec sheets zijn obv verschillende vermogens die geleverd moet worden. Als je echt wil kijken kun je de scops door elkaar delen.

Als je echt 16 kuub hebt gebruikt zou ik voor twee units of minimaal de 4.2 kiezen. Let wel op het geluid van de binnenunits.

• Yellos
  • Laatst online: 22-12-2025
Tweakers, ik zoek hulp m.b.t. condenspompjes

Ik krijg over 3 weken een airco geplaats voor koelen / verwarmen. De unit komt in de woonkamer. De leidingen moeten eerst horizontaal door de muur naar de eetkamer (aanbouw) en van daar uit naar boven door het plat dak naar de buitenunit.

Volgens de adviseur ontkom ik niet aan een condens pompje. Er is nergens een optie voor water afvoer langs die muur. Nu lees ik hier allemaal horrorverhalen over die pompjes maar nergens een oplossing.

Is er geen manier om zo'n pompje wel werkend te krijgen? Zijn er ook niet bepaalde merken die wel stil en foutloos werken? Of kun je zo'n pompje ook buiten bij de buitenunit op het dak monteren? Kun je ze isoleren met bijvoorbeeld schuim er omheen en dan een koofje?

• Blade_C
Even uit mijn hoofd gaven ze in de specificaties op dat de FTXA35AW jaarlijks een verbruik van 600Kw had.
De FTXA42AW zat met 1100Kw al een stuk hoger en de FTXA50AW ging richting de 1230Kw.
Ik neem aan dat ze dat verbruik van de verschillende modellen onder gelijke omstandigheden hebben gemeten.

De FTXA35AW is A+++ tegen de FTXA42AW die A++ is bij verwarmen.
Nu is 1230Kw op jaarbasis geen enkel probleem zolang we kunnen salderen, echter dat gaat ook niet eeuwig meer duren.

• Martin7182
justben schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:03:
[...]

Ik denk niet dat het zo helemaal werkt. Die 6Kw moet de airco kunnen leveren als het buiten koud is en dan zijn ze veel minder efficiënt. Dus het vermogen bij -10 geeft een betere indicatie dan.
Voor Nederland zou ik geen airco uitzoeken voor -10 graden buitentemperatuur. Dan staat je veel te grote unit 99% van de tijd te pendelen. En het is nog maar de vraag of er tijdens de levensduur uberhaupt een dag komt met -10.

Stiekem hoop ik komende winter wel op temperaturen van -10 of kouder, dan kan ik testen hoe onze veel te kleine unit het huis niet op temperatuur houdt 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Martin7182 op 05-09-2022 10:23 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:14
Blade_C schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:20:
Even uit mijn hoofd gaven ze in de specificaties op dat de FTXA35AW jaarlijks een verbruik van 600Kw had.
De FTXA42AW zat met 1100Kw al een stuk hoger en de FTXA50AW ging richting de 1230Kw.
Ik neem aan dat ze dat verbruik van de verschillende modellen onder gelijke omstandigheden hebben gemeten.

Nu is 1230Kw op jaarbasis geen enkel probleem zolang we kunnen salderen, echter dat gaat ook niet eeuwig meer duren.
Op wat is dat jaarlijks verbruik gebaseerd?
24 uur per dag nominaal of non-stop Max werkbelasting.
Die 1100kW lijkt me nogal fors.

• GermanPivo

Zo kan je het niet vergelijken helaas. En 5 kW gebruikt onder gelijke omstandigheden echt niet het dubbele van een 3,5 kW. Kan het even niet terugvinden, maar niet zo heel ver terug ging het hierover in het topic. Fabrikant meet/berekent deze waardes waarschijnlijk voor de inhoud van de ruimte waar de airco voor gemaakt is.

• MotorBeast

Ligt aan je isolatie en vraag. Ik stookte afgelopen winter 1325 kWh met 3 Daikin units om een heel huis te verwarmen (140m2).

• Blade_C
Het vreemde is dat Daikin bij de FTXA35AW vermeld dat het opgenomen vermogen bij verwarmen voor (min/nom/max) 0,26/0,99/1,67.
Bij de FTXA42AW staat vermeld (min/nom/max): -/1,31/-

Waarom geven ze bij die FTXA42AW en 50 unit dan geen minimaal en maximaal opgenomen vermogen op?
Ik snap niet waarom een fabrikant dit zou doen?

Berekenen op basis van -10 lijkt mij ook niet echt noodzakelijk. De laatste keer dat we dit meer dan 3 dagen achtereen hadden was in 1997, wat natuurlijk niet betekent dat we komende winter geen -10 gaan krijgen. (Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst was het toch 😂).

@Martin7182 ik hoop het niet voor 50% van de Nederlanders met de huidige gasprijzen, dat wordt het failliet van veel gezinnen vrees ik. 😢

@MotorBeast welke 3 units heb jij hangen als ik vragen mag?

@elektriekert Ik weet niet waar Daikin dat jaarlijks verbruik op heeft gebaseerd, daar hebben ze het niet over. Het enige wat ik denk ik mag verwachten is dat ze alle modellen wel onder de zelfde omstandigheden hebben getest en dat de FTXA35AW dus de helft verbruikt onder gelijke omstandigheden?

[ Voor 18% gewijzigd door Blade_C op 05-09-2022 10:32 ]

• MotorBeast
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:18:
Tweakers, ik zoek hulp m.b.t. condenspompjes

Ik krijg over 3 weken een airco geplaats voor koelen / verwarmen. De unit komt in de woonkamer. De leidingen moeten eerst horizontaal door de muur naar de eetkamer (aanbouw) en van daar uit naar boven door het plat dak naar de buitenunit.

Volgens de adviseur ontkom ik niet aan een condens pompje. Er is nergens een optie voor water afvoer langs die muur. Nu lees ik hier allemaal horrorverhalen over die pompjes maar nergens een oplossing.

Is er geen manier om zo'n pompje wel werkend te krijgen? Zijn er ook niet bepaalde merken die wel stil en foutloos werken? Of kun je zo'n pompje ook buiten bij de buitenunit op het dak monteren? Kun je ze isoleren met bijvoorbeeld schuim er omheen en dan een koofje?
De leiding van de condensafvoer hoeven niet naar je buitenunit te lopen. Gaatje boren door de muur in de aanbouw naar buiten en daar de condens laten weglopen is geen mogelijkheid?

• MotorBeast
Blade_C schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:28:
Het vreemde is dat Daikin bij de FTXA35AW vermeld dat het opgenomen vermogen bij verwarmen voor (min/nom/max) 0,26/0,99/1,67.
Bij de FTXA42AW staat vermeld (min/nom/max): -/1,31/-

Waarom geven ze bij die FTXA42AW en 50 unit dan geen minimaal en maximaal opgenomen vermogen op?
Ik snap niet waarom een fabrikant dit zou doen?

Berekenen op basis van -10 lijkt mij ook niet echt noodzakelijk. De laatste keer dat we dit meer dan 3 dagen achtereen hadden was in 1997, wat natuurlijk niet betekent dat we komende winter geen -10 gaan krijgen. (Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst was het toch 😂).

@Martin7182 ik hoop het niet voor 50% van de Nederlanders met de huidige gasprijzen, dat wordt het failliet van veel gezinnen vrees ik. 😢

@MotorBeast welke 3 units heb jij hangen als ik vragen mag?
Perfera 4,2 en 2,5 en 2. Woonkamer gemiddeld 20 graden en boven 19 graden. Zoek even in dit topic dan weet je waar gemiddelde verbruiken op zijn gebaseerd. Net een hele discussie over geweest. Ik zou die overigens met een korrel zout nemen. Kijk naar je eigen gasverbruik en die ongeveer maal 2.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 10:51 ]

• Yellos
MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:
[...]

De leiding van de condensafvoer hoeven niet naar je buitenunit te lopen. Gaatje boren door de muur in de aanbouw naar buiten en daar de condens laten weglopen is geen mogelijkheid?
Nee het komt helemaal links in de aanbouw en dan zou ik een gootje over de gehele lengte van de aanbouw naar rechts moeten hebben en dan door de muur naar buiten, en zelfs dan kom je nog onder een overkapping uit met bestrating en een zitje. De muur waar de unit op komt is gedeeld met de buren en ik heb gevraagd maar zij willen mijn afvoerwater niet in hun woonkamer opvangen :'( flauw

[ Voor 11% gewijzigd door Yellos op 05-09-2022 10:56 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ook niet als ze er een grote plant onder zetten?

• Blade_C
@MotorBeast hoeveel m3 is jouw woonkamer als ik vragen mag?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:51
Martin7182 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:21:
[...]
Stiekem hoop ik komende winter wel op temperaturen van -10 of kouder, dan kan ik testen hoe onze veel te kleine unit het huis niet op temperatuur houdt 8)7
Het topic [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek is een leuke om je vast voor te bereiden op mogelijke scenario's. Staan wel interessante berichten in over dichtgevroren condensafvoeren, ingesneeuwde units e.d.

• MotorBeast
Blade_C schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:10:
@MotorBeast hoeveel m3 is jouw woonkamer als ik vragen mag?
Ongeveer 140m3 = 60m2

• MotorBeast
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:55:
[...]

Nee het komt helemaal links in de aanbouw en dan zou ik een gootje over de gehele lengte van de aanbouw naar rechts moeten hebben en dan door de muur naar buiten, en zelfs dan kom je nog onder een overkapping uit met bestrating en een zitje. De muur waar de unit op komt is gedeeld met de buren en ik heb gevraagd maar zij willen mijn afvoerwater niet in hun woonkamer opvangen :'( flauw
Bestrating is niet zo'n probleem. Het is geen tuinslang die liters per minuut eruit pompt. Moeilijk beoordelen voor ons hier, maar als je het kan voorkomen.....doen. Waarom niet je buitenunit ook onder die overkapping? Ben je ook gelijk van een eventueel probleem van insneeuwen verlost wellicht afhankelijk van hoe de wind daar waait. NB: eventueel paar stenen eruit en grindnest maken.

• Yellos
Omdat we daar het hele jaar door dagelijks zitten, vaak met bezoek en zo groot is het niet (3 x 2m) maximaal en zo'n buitenunit boven de loungeset is ook niet prettig.

• Tommie12
  • Nu online
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:28:
Omdat we daar het hele jaar door dagelijks zitten, vaak met bezoek en zo groot is het niet (3 x 2m) maximaal en zo'n buitenunit boven de loungeset is ook niet prettig.
Maar voor het condens zou ik het toch proberen.
Hier hebben ze een schuine groef gefreesd in de binnenmuur in de keuken, en de afvoer komt op het terras uit wat semi doorlatend is.
Probeer echt alles om die condenspomp te vermijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29
Laat ik me ook maar eens melden hier. Nadat ik tegen eigen zin toch maar mijn ketel heb laten vervangen: Ketel gaat defect, hoe nu verder.

Wil ik toch kijken wat ik nog kan doen aan gas (euros) besparen. Type woning:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/155/694/541_1440.jpg

Dit is een Funda plattegrond van een zeer vergelijkbare woning. Het grootste verschil is de dat ik aan de keuken kant nog een raam heb, het is een hoekwoning. Nu even wat aannames van mijn kant:
- Het beste is een split unit AC
- Beste plaatsing is naast de keuken, binnenunit blaast van over de eettafel, dat is niet ideaal, maar beter als over ze zithoek.
- De buiten unit kan makkelijk aan de buiten gevel worden gehangen (beton met ommetseling van baksteen)

Klopt dat een beetje?

Dan heb ik nog wat vragen:
- Stroom: een AC heeft vaste aansluiting nodig? Ook een eigen groep, of kan deze op keuken groep worden bij geschakeld.
- Koeling is niet nodig, of eigenlijk koeling vinden we zonde van het geld (voor nu)
- Hoe vind ik de AC die het beste bij mij past, dus voornamelijk (of alleen) verwarming.
- Hoe combineert je dit met een bestaande CV oplossing? Is dat zo simpel als de AC programmeren dat hij vooruit loopt op de CV? Dus als de AC het niet voldoende verwarmt dat dan CV bij springt?
- Hoe slim is de gemiddelde AC kwa scheduling, heeft een AC een eigen thermostaat?
- Hoe vind ik een betrouwbare leverancier/monteur? Nu kom ik snel uit bij tokos als Feenstra, is dat ok, of kan dat echt beter/goedkoper?

https://f1nerd.nl

• MotorBeast
@ymoona Iedereen die hier post helpt graag, maar het helpt wel als je begint met de TS te lezen en zoekfunctie te gebruiken.

Discussie stroomgroep is al meerdere malen gevoerd en ook recent.
Beste AC lees vermogen bepalen zie TS, warmteverliesberekening maken. Had je ook voor je Ketel moeten doen overigens.
Verwarmen zoveel mogelijk met AC, lees altijd.
Schema's kan je instellen
Monteur is een lastige. Geen Feenstra (die komt hier ook niet binnen voor mijn ketel 8) ). Laat weten waar je woont en er zullen wel wat adressen je kant op komen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 12:19 ]

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29
@MotorBeast Dankje wel voor het huiswerk, ik dacht redelijk bij te zijn met volgen van het topic, maar niets is minder waar, ik ga zoeken.

Voor monteurs zoek ik omgeving Alkmaar Noord-Holland.

https://f1nerd.nl

• MotorBeast
@ymoona Ik kan je niet helpen met monteur Noord-Holland. De mijne zit in Schijndel. Iemand anders die iemand weet?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:52
ymoona schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:51:
@MotorBeast Dankje wel voor het huiswerk, ik dacht redelijk bij te zijn met volgen van het topic, maar niets is minder waar, ik ga zoeken.

Voor monteurs zoek ik omgeving Alkmaar Noord-Holland.
@koevlaas2 misschien

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Yellos
Ik heb een nieuw topic gestart omdat ik hier na 800 pagina's nog geen oplossing heb kunnen vinden.

L/L warmtepomp (airco) condenspompjes oplossingen

Na bijna 1000 pagina's over plaatsing, capaciteit, verbruik en ingesneeuwde buiten-units te hebben gelezen mis ik toch nog iets. Het grote condens pompjes topic!

Nu lees ik hier allemaal horrorverhalen over die pompjes maar nergens een oplossing. Iedereen zegt "blijf weg van zo'n pompje en doe ALLES om het te voorkomen" maar wat als dat niet kan?

Laten we eens kijken of er ook mensen zijn die zo'n pompje hebben en wel een mooie stille oplossing
hebben weten te creëren.

- Is er geen manier om zo'n pompje wel werkend te krijgen?
- Zijn er ook bepaalde merken die wel stil en foutloos werken?
- Kun je zo'n pompje ook buiten bij de buitenunit op het dak monteren?
- Kun je ze isoleren met bijvoorbeeld schuim er omheen en dan een koofje?

• MotorBeast
@Yellos Niet kan, blijkt heel vaak wel te kunnen. Ik denk dat je er daarom niet veel over vindt hier. Maar eens, als het echt niet kan, moet je iets. Ben benieuwd wat je topic gaat opleveren. Goed idee van je! _/-\o_

• Yellos
MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:36:
@Yellos Niet kan, blijkt heel vaak wel te kunnen. Ik denk dat je er daarom niet veel over vindt hier. Maar eens, als het echt niet kan, moet je iets. Ben benieuwd wat je topic gaat opleveren. Goed idee van je! _/-\o_
Een mooi alternatief is ook een oplossing :) Ik ben benieuwd wat er voor creatieve ideeën / alternatieven zijn om condenswater het huis uit te krijgen. (met- of zonder pompje)

• MotorBeast
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:53:
[...]

Een mooi alternatief is ook een oplossing :) Ik ben benieuwd wat er voor creatieve ideeën / alternatieven zijn om condenswater het huis uit te krijgen. (met- of zonder pompje)
Opvangen in een emmer en om de paar uur leeggooien. :+ Creatief of wat? 8)

• Yellos
MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:39:
[...]

Opvangen in een emmer en om de paar uur leeggooien. :+ Creatief of wat? 8)
Ter illustratie: De unit komt op de lange wand (stukje hoger maar daar kan ik niet tekenen)
de leidingen gaan door de muur naar de eetthoek en vervolgens omhoog naar buiten via het plat dak van de aanbouw.

De lange muur is gedeeld met de buren dus daar is geen afvoer mogelijk. Onder de vloer zit ook geen mogelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCWwEd-LUCvYmcqnESRvVWOGOS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4e8qVkhoIMhsF1B5A2MRy9f2.png?f=user_large

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:52:
[...]

Ter illustratie: De unit komt op de lange wand (stukje hoger maar daar kan ik niet tekenen)
de leidingen gaan door de muur naar de eetthoek en vervolgens omhoog naar buiten via het plat dak van de aanbouw.

De lange muur is gedeeld met de buren dus daar is geen afvoer mogelijk. Onder de vloer zit ook geen mogelijkheid.

[Afbeelding]
De hoek in en dan via een valse plint naar buiten?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:41
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]
Blijft die bakstenen muur afgewerkt zoals nu? Anders zou je ook nog naar de voorgevel kunnen.

All-electric.

• Yellos
Ja de muur blijft voor nu nog even zo, Ooit komt er een stukadoor maar dat is een project voor een andere keer. Dan heb ik misschien ook nog de optie om een afvoerleiding in de muur van de aanbouw te frezen naar buiten.

En een plint zou kunnen maar ik heb net een nieuwe vloer met overal nieuwe plinten en ik wil niet nog meer gootjes en plintjes overal.

[ Voor 23% gewijzigd door Yellos op 05-09-2022 16:01 ]

• MotorBeast
@Yellos Komt die unit boven je bank? Zo ja zou ik toch nog maar eens gaan lezen in dit topic wbt geluid en luchtstroming. Ik denk dat je daar niet blij van gaat worden. Bij behoorlijke koude buiten kan je 19 dB vergeten ivm hogere fanstand en bij verwarmen staat een unit standaard naar beneden te blazen. Ik zet hem dan weliswaar op 45 graden maar volgens mij zit je dan nog in de wind.

Plint over de muur wordt er denk ik bedoeld vanaf je je unit en afvoer door de muur bij je raam. Liever een plint dan ...... een pomp. :X Plinten geven geen storing en lekkage. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 16:27 ]

• Yellos
MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
@Yellos Komt die unit boven je bank? Zo ja zou ik toch nog maar eens gaan lezen in dit topic wbt geluid en luchtstroming. Ik denk dat je daar niet blij van gaat worden. Bij behoorlijke koude buiten kan je 19 dB vergeten ivm hogere fanstand en bij verwarmen staat een unit standaard naar beneden te blazen. Ik zet hem dan weliswaar op 45 graden maar volgens mij zit je dan nog in de wind.

Plint over de muur wordt er denk ik bedoeld vanaf je je unit en afvoer door de muur bij je raam. Liever een plint dan ...... een pomp. :X Plinten geven geen storing en lekkage. :*)
Nee nee de airco komt een heel stuk naar rechts en naar boven te hangen. Daar kon ik niet tekenen door de hoek van de foto. Ik heb op die plek momenteel ook al een elektrische verwarming hangen en dat gaat ook prima. De airco komt zelfs nog meer naar rechts dan de verwarming dus dat komt goed.

• MotorBeast
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:35:
[...]

Nee nee de airco komt een heel stuk naar rechts en naar boven te hangen. Daar kon ik niet tekenen door de hoek van de foto. Ik heb op die plek momenteel ook al een elektrische verwarming hangen en dat gaat ook prima. De airco komt zelfs nog meer naar rechts dan de verwarming dus dat komt goed.
Top! Maar ik zou toch een plint trekken over je muur tbv afvoer. Laat hem in die hoek waar je airco hangt naar beneden lopen en dan met afschot naar buiten. Zit hij het minst in het zicht. Mocht je op termijn de muur stucen in de muur frezen. Is niet zo'n dikke leiding.

Of de unit juist bij het raam. Kan je hem ook beter richten naar die boog. Alleen dan komt het geluid wind verhaal weer om de hoek.

Maar je ziet alweer, niet kunnen bestaat hier niet snel. >:)

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 16:48 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-01 17:11
Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:53:
[...]

Mooie hydro plantenbak? O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-01 12:53
MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:24:
[...]

Ligt aan je isolatie en vraag. Ik stookte afgelopen winter 1325 kWh met 3 Daikin units om een heel huis te verwarmen (140m2).
Ik in de winter van 2021 met mijn daikin Stylish 4,2 1100 kwh verbruikt, hele dag aan van 0.800 uur tot 22.00 uur, inclusief koelen
Vanaf 1 januari tot nu inclusief koelen 772 kwh , heb een kamer van 50m2
Werkt prima, heb geen gas meer

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik ben mij inmiddels ook aan het oriënteren op een airco. Het verkrijgen van een offerte is momenteel heel lastig, of ik kom bij de verkeerde partijen uit natuurlijk :).

Het huis in kwestie:
Bouwjaar woning: 1979
Regio: Twente
Isolatie: rondom HR++ glas en kunststof kozijnen, bodembedekking in de kruipruimte
Gasverbruik: +- 600 m3 per jaar met 2 volwassenen

Te koelen ruimtes:
Woonkamer: +- 35 m2
Slaapkamer: +- 15 m2
Kantoor: +- 10 m2

Eerste offerte:

Woonkamer + kantoor:
Multi split MHI SCM 72 ZR-W 7,2 kW
Binnen woonkamer: MHI SRK50ZR-W 5,0 kW
Binnen kantoor: SRK20ZR-W 2,0 kW

Slaapkamer:
Single split MHI SRC 20 ZR-W 2,0 kW
Binnen: SRK20ZR-W 2,0 kW

Nauwelijks boren: alles kan in een rechte lijn van < 1m direct naar buiten
Zover ik kan zien is dit nog excl wifi..

Prijs: 7695 incl BTW

Volgens mij is dit gewoon krankzinnig duur als ik de prijzen hier voorbij zie komen?

De prijzen online wisselen sterk maar ik kom rond de 5k uit zonder installatie..

• MotorBeast
@kibber Een 5 op 35 m2? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 17:34 ]

• Longrun
Servee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:22:
[...]

Ik zou mezelf eerst even goed verdiepen in de materie maar de eerste tip van je zoektocht kan ik je vast geven. Neem twee units.
Waarom 2 units? denk je dat die anders de lucht niet goed verdeeld krijgt als ik hem op de rechtse muur plaats?

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
kibber schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:21:
Ik ben mij inmiddels ook aan het oriënteren op een airco. Het verkrijgen van een offerte is momenteel heel lastig, of ik kom bij de verkeerde partijen uit natuurlijk :).

Het huis in kwestie:
Isolatie: rondom HR++ glas en kunststof kozijnen, bodembedekking in de kruipruimte

Te koelen ruimtes:

Eerste offerte:

Woonkamer + kantoor:

Slaapkamer:

Volgens mij is dit gewoon krankzinnig duur als ik de prijzen hier voorbij zie komen?

De prijzen online wisselen sterk maar ik kom rond de 5k uit zonder installatie..
5kW voor 35m2 is echt mega overkill. Ik heb hier een 3,5kW hangen op iets van 41m2 en die krijgt het warm met twee vingers in z'n neus. Tevens kom je dan weg met een kleinere buitenunit van 5kW. Laat je ook niet een grotere aanpraten, je gaat nooit het volle vermogen van beide units nodig hebben. In je slaapkamer ga je (waarschijnlijk) sowieso niet verwarmen.

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-11-2025

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Vraag.

Ik kan niet heel veel vinden over de vloermodellen.
Wat ik er van gelezen heb, is dat verwarmen efficiënter is, koelen minder efficiënt, dit ivm de warme en koude luchtstromen.
Nu wil mijn vrouw liever geen "bak" aan de muur, dus een vloermodel zou in onze situatie de voorkeur hebben.
Volgens de warmteverliesberekening heb ik ongeveer 4,2 kw aan verwarmingsvermogen nodig.

Is het raadzaam om dit met 1 split te doen of multi met 2 vloermodellen.
Mijn voorkeur zou de Mhi hebben. Deze heb ik op de slaapkamer hangen, dan blijft de bediening wat overzichtelijker met 2 gelijke afstandsbedieningen.

Woonkamer / keuken is 109m3 (42m2)
Bouwjaar 1969.
Vloer (hout) geïsoleerd met Tonzon luchtzakken
Uitbouw is uit 2005, en geïsoleerd
Spouwmuur isolatie aan laten brengen in april dit jaar.
Heb nog geen idee wat het cv gebruik zal zijn nu.

De binnenunit wil ik plaatsen op de plek van de rode balk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-2yw1eRpA16OhGihUsuM-a719g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSF3sYaAj6R1Gbcsj34chfxy.jpg?f=fotoalbum_large

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:14

Het huis in kwestie:

Te koelen ruimtes:

Eerste offerte:

Woonkamer + kantoor:

Slaapkamer:

600m3 per jaar en dan een een 5kW in de woonkamer hangen voor 35m2?
Ook dakisolatie en spouwmuurisolatie?

Ik ga hier een 4,2kW Daikin hangen op 55m2 (148m3) huis is dit jaar volledig geïsoleerd+ HR++ (incl. 6cm spouw met EPS)

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vn2000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:46:
Vraag.

Wat ik er van gelezen heb, is dat verwarmen efficiënter is, koelen minder efficiënt, dit ivm de warme en koude luchtstromen.
Nu wil mijn vrouw liever geen "bak" aan de muur, dus een vloermodel zou in onze situatie de voorkeur hebben.
Interessant, hier hetzelfde vraagstuk (want ik wil primair ermee verwarmen en ik heb óók een vrouw :P). Ben wel benieuwd waar je gevonden hebt dat verwarmen gunstiger zou zijn met een vloermodel. Bedoel je dan een monoblock? Die hebben namelijk wel een lagere scop.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:01

Klimaat Techniek Kalter in Hengelo al geprobeerd? Die heeft vorig jaar 2x MHI SRK35ZS-W voor €2900 geplaatst hier. De website is nogal slecht, maar het geleverde werk is prima.

• MotorBeast
elektriekert schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:46:
[...]

600m3 per jaar en dan een een 5kW in de woonkamer hangen voor 35m2?
Ook dakisolatie en spouwmuurisolatie?

Ik ga hier een 4,2kW Daikin hangen op 55m2 (148m3) huis is dit jaar volledig geïsoleerd+ HR++ (incl. 6cm spouw met EPS)
Ik ben al een tijdje bezig om een L/W te nemen. Ik heb nu 4,2 op 60m2, 2,5 op 40 1e en 2 op 40 zolder. Ik zou met kennis van nu met een 5 of 6 het hele huis kunnen verwarmen.

Nb: 600m3 zegt me niet zoveel. Als je nu de hele dag werkt en met 19 graden in de avond 600m3 is dat wat anders dan heel de dag thuis, 20 graden en 21 in de avond met 600m3.

• MotorBeast
vn2000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:46:
Vraag.

Volgens de warmteverliesberekening heb ik ongeveer 4,2 kw aan verwarmingsvermogen nodig.

Is het raadzaam om dit met 1 split te doen of multi met 2 vloermodellen.
Mijn voorkeur zou de Mhi hebben. Deze heb ik op de slaapkamer hangen, dan blijft de bediening wat overzichtelijker met 2 gelijke afstandsbedieningen.

Woonkamer / keuken is 109m3 (42m2)
Bouwjaar 1969.
Vloer (hout) geïsoleerd met Tonzon luchtzakken
Uitbouw is uit 2005, en geïsoleerd
Spouwmuur isolatie aan laten brengen in april dit jaar.
Heb nog geen idee wat het cv gebruik zal zijn nu.

De binnenunit wil ik plaatsen op de plek van de rode balk

[Afbeelding]
2 verspreidt de warmte altijd beter, 1 scheelt je waarschijnlijk pegels. Wat vind je het belangrijkst of je vrouw? 8) 42 m2 lukt wel met 1 overigens alleen je moet meer de tijd nemen om de lucht te laten verspreiden. Maar ik ben sowieso bij echte koude tegen hit and run. Ook met een wandunit.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 19:10 ]

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Haha dat is de extreemste die we voorbij hebben zien gekomen. MHI zegt zelf 5kwh vanaf 145m3 volgens mij. Vanuit gaande dat je plafond niet 5 meter hoog is kom je beetje op de helft uit 😇

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 204 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic