L/L warmtepomp (airco) condenspompjes oplossingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 10:01
Na bijna 1000 pagina's over plaatsing, capaciteit, verbruik en ingesneeuwde buiten-units te hebben gelezen mis ik toch nog iets. Het grote condens pompjes topic!

Nu lees ik hier allemaal horrorverhalen over die pompjes maar nergens een oplossing. Iedereen zegt
"blijf weg van zo'n pompje en doe ALLES om het te voorkomen" maar wat als dat niet kan?

Laten we eens kijken of er ook mensen zijn die zo'n pompje hebben en wel een mooie stille oplossing
hebben weten te creëren.

- Is er geen manier om zo'n pompje wel werkend te krijgen?
- Zijn er ook bepaalde merken die wel stil en foutloos werken?
- Kun je zo'n pompje ook buiten bij de buitenunit op het dak monteren?
- Kun je ze isoleren met bijvoorbeeld schuim er omheen en dan een koofje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:51
1) Het werkt natuurlijk wel gewoon prima, die dingen zijn al decennia op de markt en worden per 100.000 per jaar verkocht. Er zijn alleen nog wel eens storingen mee, zoals elk mechanisch onderdeel en het maakt toch wat geluid ondanks alle koeienletters met SILENT e.d. op de doos. Ik heb er sinds begin dit jaar 3 in gebruik, m'n vader al járen 2 stuks. N=2 maar nog nooit problemen mee gehad.

Wat ik hierover meekreeg van onze STEK-monteur (Dit laatst ook nog in het L/L topic gepost trouwens):
- Ze zien hier 99,9% van de tijd storingen mee bij binnenunits die zelden tot nooit gebruikt worden, op logeerkamers, kamers van kinderen die het huis uit zijn, ongebruikte kantoorruimtes, etc. Dan drogen de rubbers helemaal uit, vlottertje rot vast, etc. Wanneer dan na x-jaar ineens dat ding volloopt met water gaat het lek/stuk.
- Maak het vlotterbakje ook echt 2x per jaar schoon zoals in het boekje staat, mi-ni-maal jaarlijks.
- Gooi in de winterperiode elke 2 maanden even een sloot water door je unit, of laat 'm een uurtje op ontvochtigen draaien. Dan loopt alles even door en blijven de rubbers goed.

Mijn persoonlijke toevoeging hieraan zou ook zijn om altijd wél de alarmcontacten aan te sluiten. Die knipte de monteur hier doodleuk door onder vermelding "doe ik nooit wat mee". Heb ik alsnog maar gedaan. Die zorgen dat de unit in een error knalt c.q. iig niet wil koelen en drogen (dit gedrag is bij sommige units instelbaar) als het pompje een alarm geeft.

2) Hier alleen ervaringen met Aspen Pumps, dat zijn allemaal de Mini Aqua Silent+. Écht stil zijn ze alleen niet (zie punt 4.) Dit lijkt ook wel een beetje de marktstandaard.

3) Je moet 'm altijd bóven het vlotterbakje plaatsen. Boven je unit in de goot, plafond, etc. kan prima. Buiten de verwarmde schil zou ik echter nooit doen, dan vriest ie gegarandeerd kapot.

4) Met schuim zou ik persoonlijk niet doen (en dat doet ook geen reet tegen geluid ivm 0,0 massa), maar we hebben het exemplaar dat hier bij de slaapkamer hangt ingerold (niet te strak) met wat steenwol en tape.

Dat is dan nog makkelijk los te maken als je de slangetjes of pomp ooit wil vervangen. Het onderhoud doe je op de vlotterbak, de pomp zelf valt niks aan te doen dus dat kan jaren zo zitten. Dan hoor je 'm ook echt niet meer. Het bijgeleverde "silent" montagerubber werkt niet al te best imho, iig op een houten frame/ondergrond niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Je zou zeggen dat het niet zo'n moeilijk probleem is... Misschien zijn de installateurs te gierig?

Sanibroyeur is het merk voor opvoerinstallaties van grijs water (wasbak, douche) en zwart water (toilet), van 1 toilet tot hele huizen en appartementencomplex. Ze maken ook condenspompjes: https://www.sanibroyeur.i...v-ketel-of-airco-plaatsen

Ze verkopen kleintjes die je in de goot van de airco kan proppen, of grotere units die los op grond of aan de wand kunnen hangen. Zet een zoemer of LED op de alarmcontact en dat moet goed gaan. Maar het is wel iets duurder inkopen waarschijnlijk, list price is €237 (pagina 59, 153 in hun 2022-2023 catalogus)

Ik heb alleen ervaring met hun vuilwaterpomp met dubbele pomp met vermaler, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:36
Mijn plan is om twee binnenunits naar een kelder af te laten lopen en daar een sanicondens pro te hangen. Deze maakt best veel geluid (<45db) maar ik heb er meer vertrouwen in dan mini pompjes. Verder is lekkage in de kelder minder erg dan woonkamer op houten vloer en schilt het veel in prijs.
Link:
https://www.sanibroyeur.i.../297-sanicondens-pro.html

Op de bovenverdieping moet ik wel een gewoon pompje en deze hoop ik achter de muur te kunnen plaatsen om minimale geluidsoverlast te hebben. Graag hoor ik ook als iemand mij iets anders adviseert of ervaring heeft met sanibroyeur condenspompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 10:01
Zie hier een alternatief met afvoerbuisje over de muur

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72789920