Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 203 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.341.435 views

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 16:33

Malloot

bekijk eens wat anders

Eindelijk een offerte binnen (na nog een keer bellen), de reparateur kwam namelijk blijkbaar alleen maar langs om dingen te constateren (kosten: 196,88 ex btw).

Reparatie Ururu Sarara: 2700,-. Dat is precies 100,- minder dat wat hij in 2016 kostte inclusief installatie.
Nieuwe Ururu Sarara: 4400,-.

Zijn dit tegenwoordig normale bedragen of wordt ik hier opgelicht? Hun uurloon ex. btw is al 87,50. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er zoveel stuk is aan de airco. No way dat ik dan ooit nog Daikin koop. Een elektrisch kacheltje voor de winter is dan een stuk duurzamer bovendien, qua materiaalverbruik...

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
jobr schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:55:
[...]

Zit de unit bij verwarmen voornamelijk op stand 1 of 2 of ook regelmatig hoger ?
Ligt aan het warmteverlies van je woning, of je adhoc gaat stoken, hoe groot de ruimte is en hoe warm jij het binnen wil hebben. Is helemaal situatie afhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
Rzaan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:22:
Ik zit effe te kijken of ik de leiding van een toekomstige airo over een verlaagd plafond kan leggen.
Maar dat verlaagd is realtief.
Het is maar een centimeter of 2 - 3.
Nu zoek ik de dikte op van koelleiding van een airco.
Maar dat schiet alle kanten op.
De ene keer is isolatie dikker, dan weer de koperen leiding.

Wat zijn een beetje de meeste gebruikte totale diktes (dus inclusief isolatie) van airco's in een woning?
Of is dat een vraag in de categorie 'wat kost een aandeel?'
Geen gekke vraag hoor.

Volgens mij is geen enkele van die leidingen dikker dan 2 cm, en vermits je spreekt over een plafond moet je die naast elkaar kunnen leggen verwacht ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:31
Malloot schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:57:
[...]

Eindelijk een offerte binnen (na nog een keer bellen), de reparateur kwam namelijk blijkbaar alleen maar langs om dingen te constateren (kosten: 196,88 ex btw).

Reparatie Ururu Sarara: 2700,-. Dat is precies 100,- minder dat wat hij in 2016 kostte inclusief installatie.
Nieuwe Ururu Sarara: 4400,-.

Zijn dit tegenwoordig normale bedragen of wordt ik hier opgelicht? Hun uurloon ex. btw is al 87,50. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er zoveel stuk is aan de airco. No way dat ik dan ooit nog Daikin koop. Een elektrisch kacheltje voor de winter is dan een stuk duurzamer bovendien, qua materiaalverbruik...
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het 2700 euro kost.

Hier heb je bijv. een nieuwe Stylish voor 1750 euro geleverd (binnen- en buitenunit): https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/4185

Of 2100 euro als je een nieuwe Sarara wilt: https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1069

[ Voor 7% gewijzigd door objectief2 op 01-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
objectief2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:08:
[...]

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het 2700 euro kost.

Hier heb je bijv. een nieuwe Stylish voor 1750 euro geleverd (binnen- en buitenunit): https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/4185

Of 2100 euro als je een nieuwe Sarara wilt: https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1069
Precies, en zelfs mogelijk nog goedkoper als je alleen de binnenunit of buitenunit compleet vervangt de leidingen zitten er tenslotte al.

Vermoedelijk plaatst de installateur gewoon een nieuwe unit met winst aan de prijs te zien ipv te repareren want dat kunnen veel installateurs dan weer niet..

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 01-09-2022 19:21 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 12:36
Weet iemand of ik in een kabelgoot van 80x60 mijn leidingen van 2 binnenunits kwijt ga kunnen (dus 4 koperen leidingen, resp diam 2x21 en 2x25mm , 2 condens van elk 20mm en de 5g1.5 xvb electrakabel). De volgende optie is 110x75, maar dat wordt al heel snel groot en lomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:31:
[...]

Voor mijn beeldvorming, puur uit interesse: hoe lang duurt het tot je dat bereikt hebt met een gemiddelde 3,5kW split met een 6-8m leiding?
Dat hangt van heel veel factoren af. Als het 3 graden is buiten duurt het veel langer dan dat het 26 graden is.
Is de leiding schoon?
Heeft de leiding eerst in een koude bus gelegen en daarna de warme woning in gebracht met als gevolg dat er condens in de leiding kan vormen.
Als er niet is afgeperst met stikstof en er zit lucht (lees:vocht) in de leiding duurt het ook weer langer.

Ik probeer meestal zo snel mogelijk de leiding af te hebben zodat er afgeperst en gevacuumeerd kan worden. Daarna ga ik andere dingen afwerken zoals de voeding of iets dergelijks.
Als je zorgt dat je nog genoeg te doen hebt vacuumeer je altijd lang genoeg ;)

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:03
justben schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

De algemene terugverdientijd kun je makkelijk vinden met M3 naar KwH obv van prijs en SCOP.

Tussen twee modellen (ZSX, ZS) heb ik gekeken naar COP's op verschillende temperaturen via:
https://www.eurovent-certification.com/

Temp COP 25zs COP 25zsx Delta input KwH voor 1 KwH warmte
-7 2.5 3.15 0.083
2 4.92 5.3 0.015
7 6.15 6.58 0.011
12 7.86 8.3 0.007

Dus je kunt de verwachte warmtevraag vermenigvuldigen met de delta input en de stroom prijs om verwacht verschil per jaar te zien obv verschillende temperaturen. Verdeel je de totale warmtevraag over de temperaturen dan krijg je een mooi gewogen gemiddelde besparing in stroom kosten. Deel je het prijsverschil met deze besparing krijg je verwachte jaren terugverdientijd.
@Tommie12 heb jij je nog gewaagd aan een berekening? Best een lastig sommetje toch? je moet er een scatter diagram tegenaan gooien met een gemiddeld jaar om te zien waar je op uitkomt.

Mijn offertes zijn ook 600euro hoger voor een ZSX. Hij zal wel iets minder geluid geven. Voor de 3.5kw unit is de heating min - max 0.8 - 6.8 tov 0.9 - 5.0 volgens deze specsheet. Dat scheelt aan bovenkant dus wel behoorlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Megalomania op 01-09-2022 21:17 ]

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Guys, echt jullie advies, inzicht nodig... heb nieuw idee om unit te hangen rechts naast onze schouw. Mijn idee (hoop) is als ik deze recht vooruit laat blazen dat de warme lucht zo niet rechtstreeks over de zithoek hoeft maar de hoek van de raampartij in wordt geblazen. In de hoek kan de luchtstroom nergens anders heen dan de hoek om, en zo verder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-vfLWRo_FX_w53N9QTCVjsHm7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqKESsxz3Lc2C2XQMfS2H7M8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hoop is dat de kamer daarmee goed wordt verwarmd en dat daarmee ook een koudeval vanuit de raampartij wordt vermeden. Is dit een redelijke aanname en goede optie of is dit volstrekt kansloos? Mijn idee is mede gebaseerd op een artikel dat ik vond over airflow berekeningen / visualisatie bij airco in een soortgelijke ruimte... (ref: https://www.eijst.org.uk/.../Vol._4_No._4/2._9-16.pdf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9ruKOwryyvN8s7xgSqLjhfwCcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OLpLYHB84fQdfEkSJce1qBDb.png?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
klompje65 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:27:
Guys, echt jullie advies, inzicht nodig... heb nieuw idee om unit te hangen rechts naast onze schouw. Mijn idee (hoop) is als ik deze recht vooruit laat blazen dat de warme lucht zo niet rechtstreeks over de zithoek hoeft maar de hoek van de raampartij in wordt geblazen. In de hoek kan de luchtstroom nergens anders heen dan de hoek om, en zo verder...

[Afbeelding]

Mijn hoop is dat de kamer daarmee goed wordt verwarmd en dat daarmee ook een koudeval vanuit de raampartij wordt vermeden. Is dit een redelijke aanname en goede optie of is dit volstrekt kansloos? Mijn idee is mede gebaseerd op een artikel dat ik vond over airflow berekeningen / visualisatie bij airco in een soortgelijke ruimte... (ref: https://www.eijst.org.uk/.../Vol._4_No._4/2._9-16.pdf)

[Afbeelding]
Buiten het feit dat je unit in z’n eigen warmte gaat werken op die plek zal met een flink hogere fanstand (dus meer geluid) je kamer mogelijk best warm worden maar de zithoek met zal hier wel hinder van ondervinden. De unit draait grotendeels van de dag indien eenmaal als kamer is opgewarmd op een lage fanstand en dat resulteert dus in een unit die dan in een hoek z’n eigen warmte gaat registreren en nog zachter gaat draaien en dus de andere helft van je kamer koud blijft.

Edit; ik denk dat dit een betere plaats is indien mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSvqXiES3Ajlss1xSw9sfE6pOug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUvO7E771ZpP1vnqbr6kHgB9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 01-09-2022 21:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

klompje65 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:27:

....
Jij zit met jouw idee recht in mijn straatje.
Maar, ... zelfs als je aan het verwarmen bent, als je in de 'warme luchtstroom' zit, voelt het toch koud aan.
Ik denk dat je (in jouw voorstel) op die 3-zitsbank niet meer comfortabel zit.

Kijk eens of je een vloermodel kan plaatsen waarbij de luchtstroom een lange weg zonder hindernissen over de vloer kan afleggen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• klompje65
FD2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:39:
[...]

Jij zit met jouw idee recht in mijn straatje.
Maar, ... zelfs als je aan het verwarmen bent, als je in de 'warme luchtstroom' zit, voelt het toch koud aan.
Ik denk dat je (in jouw voorstel) op die 3-zitsbank niet meer comfortabel zit.

Kijk eens of je een vloermodel kan plaatsen waarbij de luchtstroom een lange weg zonder hindernissen over de vloer kan afleggen.
Maar deze unit blaast de warme lucht naar beneden (coanda effect). Dat had ik beter moeten intekenen. Dus mijn idee is dat de lucht naar de vloer wordt geblazen en dan zoveel mogelijk over de vloer verder reist (en natuurlijk opstijgt onderweg)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54
Ik denk niet dat het heel prettig gaat werken, de optie van Servee is veel beter.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• FD2

FD2

@klompje65
Ik denk dat een vloermodel, op jouw tekening helemaal rechts geplaatst (tegen de oost-gevel), mogelijk de zitkamer goed verwarmd.
Zonder hindernissen reikt zo'n luchtstroom wel 8 meter. Zelfs op stand 1.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Een vloer model blaast zowel van bovenaf als onderop, de optie “vloerverwarming” is een aparte functie waar volgens mij alle lucht geforceerd over de vloer word geblazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QIDPipIuTg1PugFXC8Z4PgnjR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLNAmVR6RPRGionWXBCoQ9Bb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDIBlj07ZwShNh0jfZyjuXstHXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZJ65DqKgDPlBMtE4fBqLgtG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Servee op 01-09-2022 22:02 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FD2

FD2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
Vloer of wand, de unit gaat daar in de hoek zeker last krijgen van zijn eigen warmte.

En je wilt veel luchtstroom creëren wat gewoon niet erg comfortabel is en ook nog een hoop herrie maakt.

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 12:21
Hallo allemaal,

Onze CV is ermee opgehouden en nu zijn we aan het kijken voor een vervanging om te verwarmen. Normaal gesproken stoken we op de 1e verdieping niet dua daarom beperk ik me tot de woon- eetkamer/ keuken.

Oppervlakte is 51m2 en 126m3, huis is matig geïsoleerd.

Budget is ongeveer 3.5K

Nu zaten we te kijken naar een Daikin stylish van 5kW. Is deze aan te bevelen om deze ruimte te verwarmen want ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels.

De er buitenunit zou op de garage moeten komen, maar daardoor hebben we we 7 meter leiding nodig ( buitenom ) is dit erg nadelig of is het beter om hem aan de andere kant van de muur te hangen zodat de afstand 3 meter blijft.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik begin een beetje moedeloos te worden door alle opties ;-p

• marcovandam
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:48:
Hallo allemaal,

Onze CV is ermee opgehouden en nu zijn we aan het kijken voor een vervanging om te verwarmen. Normaal gesproken stoken we op de 1e verdieping niet dua daarom beperk ik me tot de woon- eetkamer/ keuken.

Budget is ongeveer 3.5K

Nu zaten we te kijken naar een Daikin stylish van 5kW. Is deze aan te bevelen om deze ruimte te verwarmen want ik zie door de bomen het bos niet meer inmiddels.

De er buitenunit zou op de garage moeten komen, maar daardoor hebben we we 7 meter leiding nodig ( buitenom ) is dit erg nadelig of is het beter om hem aan de andere kant van de muur te hangen zodat de afstand 3 meter blijft.

Alvast bedankt voor het meedenken, ik begin een beetje moedeloos te worden door alle opties ;-p
Wat was je gasgebruik voor verwarmen de afgelopen jaren?
Die leidinglengte zal geen probleem zijn.

• Sjoerd_r
marcovandam schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:54:
[...]

Wat was je gasgebruik voor verwarmen de afgelopen jaren?
Die leidinglengte zal geen probleem zijn.
Dat wil je niet weten, 4000 kuub.... Dit ook omdat we een hetelucht verwarming hadden uit het jaar 0 ( 1980 ongeveer )

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:45
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:58:
[...]

Dat wil je niet weten, 4000 kuub.... Dit ook omdat we een hetelucht verwarming hadden uit het jaar 0 ( 1980 ongeveer )
Hoeveel denk je met een moderner systeem te moeten stoken? Als je 4000 m3 gas wilt vervangen door airco wordt je ook niet blij van, dan zit je met een commerciële 400V unit van 20 kW 😂

• marcovandam
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:58:
[...]

Uhm, typefout hoop ik? :? :?

Tjonge dat is wel een hele sloot gas. Oppervlakte is 51m2 en 126m3, huis is matig niet geïsoleerd klopt beter denk ik.
Ik vrees dat je het niet heel warm gaat houden, maar wel minstens 5 kW neerhangen en voor het echt koud wordt zoveel mogelijk isoleren is denk ik het beste plan.
Als het dan echt koud wordt voor zolang maar wat bijverwarmen met een kacheltje.

• Sjoerd_r
w00key schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:02:
[...]

Hoeveel denk je met een moderner systeem te moeten stoken? Als je 4000 m3 gas wilt vervangen door airco wordt je ook niet blij van, dan zit je met een commerciële 400V unit van 20 kW 😂
De woonkamer kan ik met gemak warmstoken met een houtkachel van 4kW, maar vrouw des huizes wil niet altijd de houtkachel aan hebben omdat ze het onhandig vindt.

• Sjoerd_r
marcovandam schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:08:
[...]

Uhm, typefout hoop ik? :? :?

Tjonge dat is wel een hele sloot gas. Oppervlakte is 51m2 en 126m3, huis is matig niet geïsoleerd klopt beter denk ik.
Ik vrees dat je het niet heel warm gaat houden, maar wel minstens 5 kW neerhangen en voor het echt koud wordt zoveel mogelijk isoleren is denk ik het beste plan.
Als het dan echt koud wordt voor zolang maar wat bijverwarmen met een kacheltje.
Was het maar een typfout, maar het betreft een hele oude Brink installatie. Overal warmte verlies met name in de kanalen en roosters door t hele huis.

• MotorBeast
klompje65 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:47:
[...]

Maar deze unit blaast de warme lucht naar beneden (coanda effect). Dat had ik beter moeten intekenen. Dus mijn idee is dat de lucht naar de vloer wordt geblazen en dan zoveel mogelijk over de vloer verder reist (en natuurlijk opstijgt onderweg)...
Ik laat juist mijn unit niet naar beneden blazen omdat anders de kamer niet egaal warm wordt en zoals gemeld hierboven, de unit bijvoorbeeld 21 graden meet en de andere kant van de kamer 20 is. Niet doen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:10:
[...]

De woonkamer kan ik met gemak warmstoken met een houtkachel van 4kW, maar vrouw des huizes wil niet altijd de houtkachel aan hebben omdat ze het onhandig vindt.
Ik zou die 3,5k steken in isolatie om te beginnen. Nu staan die oude luchtverwarmers er wel om bekend enorme slurpers te zijn en daarnaast verwarm je ongewild toch je hele huis altijd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:14:
[...]

Was het maar een typfout, maar het betreft een hele oude Brink installatie. Overal warmte verlies met name in de kanalen en roosters door t hele huis.
Als het aan de verwarmingsysteem ligt kan je dit checken door een warmteverliesberekening te maken. Maar lijkt mij stug dat je isolatie op orde is. Vergis je niet, met slechte isolatie (vind ik) is L/L een ramp, lees niet comfortabel. Je blaast je een ongeluk om de boel op temperatuur te houden bij echte koude buiten en bij slechte omstandigheden buiten veel defrosts (compressor staat continue te stampen met slechte isolatie) is minuten lang geen verwarming.

Maar 4000m3? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2022 23:25 ]

• Sjoerd_r
Servee schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:15:
[...]

Ik zou die 3,5k steken in isolatie om te beginnen. Nu staan die oude luchtverwarmers er wel om bekend enorme slurpers te zijn en daarnaast verwarm je ongewild toch je hele huis altijd.
Spouwmuurisolatie staat nog op de planning, recent de HR beglazing laten vervangen door HR++ en de openslaande deuren naar buiten ( met enkel glas ) vervangen door een nieuwe schuifpui.

In eerste instantie wilden we de oude Brink vervangen door een nieuwe ( kosten ongeveer 10k ) maar door de huidige gasprijs hiervan afgezien. Een warmtepomp installatie of standaard CV is geen optie, offertes van in totaal 30k, puur omdat dit huis is ingericht/ontworpen op die ellendige hetelucht verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:45
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:33:
[...]

Spouwmuurisolatie staat nog op de planning, recent de HR beglazing laten vervangen door HR++ en de openslaande deuren naar buiten ( met enkel glas ) vervangen door een nieuwe schuifpui.

In eerste instantie wilden we de oude Brink vervangen door een nieuwe ( kosten ongeveer 10k ) maar door de huidige gasprijs hiervan afgezien. Een warmtepomp installatie of standaard CV is geen optie, offertes van in totaal 30k, puur omdat dit huis is ingericht/ontworpen op die ellendige hetelucht verwarming.
Ik zou de gok wagen met een 3.5/4.2/5 kW L/L installatie. Single split, niet te ingewikkeld en duur. Geen LG, de lamellen voor windrichting sturen werken vrij slecht, vooral in de links-rechts richting. Daikin adverteert met Coanda effect, misschien kan je dat een showroom uitproberen.

Worst case, het is kouder aan 1 kant of wordt niet zo warm als je wilt. C'est la vie. 4000 m3 x €3 ging hem niet worden anyway, volgend seizoen nog een unit bijzetten waar nodig is. Een extra trui aan tot Putin klaar is met buren pesten.

Zo te horen is isolatie goed genoeg nu. Enkel glas is altijd een ramp, zelfde met tocht in kozijnen, dat moet na de HR++ en schuifpui upgrade gefixd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Hoezo? Er wordt gesproken over een begane grond van 126+54m2. Dat is net iets meer dan een gemiddelde tussenwoning met totale oppervlakte van 100m2 verspreid over alle verdiepingen. Gooi er een tochtige schuifpui tegenaan en die 4000m3 is zo verbrand. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Megalomania schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:16:
[...]

@Tommie12 heb jij je nog gewaagd aan een berekening? Best een lastig sommetje toch? je moet er een scatter diagram tegenaan gooien met een gemiddeld jaar om te zien waar je op uitkomt.

Mijn offertes zijn ook 600euro hoger voor een ZSX. Hij zal wel iets minder geluid geven. Voor de 3.5kw unit is de heating min - max 0.8 - 6.8 tov 0.9 - 5.0 volgens deze specsheet. Dat scheelt aan bovenkant dus wel behoorlijk.
Om te rekenen hebben ze de SCOP vastgelegd.
Ik ga gewoon uit van een SCOP van 4, en dan klopt mijn rekensom dat verwarmen met de airco goedkoper is dan gas. (ook in B)
De prijzen van gas en electriciteit zijn een veel grotere onzekerheidsfactor..

Indien de prijs van gas instort en electricitein ineens omhoog gaat, dan kan ik nog altijd de CV aan zetten, maar ik acht die kans bijzonder klein. Bovendien, moet ik dan rekenen met een deel injectievergoeding van ca 10.5 kWp panelen op mijn dak.
Je kan je business case nu zowat elke maand gaan herrekenen, en iedere keer krijg je een ander resultaat. Ik heb eens diep in mijn glazen bol gekeken, en heb in mei beslist om 6000Wp panelen en 4 L/L WP's te installeren, en heb daar een groene lening van 1.4% voor genomen zodat ik de boel in 7 jaar af betaal.

Pas binnen een paar jaar zal ik weten of dat de juiste beslissing was, maar ben toch blij dat ik het deze zomer rustig koel kon houden binnen met beperkte kosten.

Het gaat allemaal over bedragen die ik zonder enorm veel pijn ook kan verliezen, maar het comfort en de rust nemen ze me niet af. Bovendien denk ik nog bij te dragen aan het milieu, en dat is me ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:08
Slonzo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:01:
[...]

De handleiding zegt inderdaad 20A, op het apparaat zelf hangt een sticker met 25A 8)7
Ik heb een C16 trouwens.

[...]

Zolang de condens naar de pomp kan lopen ( :+ ) boeit het weinig waar die zit.
Mijn condenspompen zitten in de kelder, die zijn makkelijk bereikbaar bij problemen.
Dat ligt in een kruipruimte misschien moeilijker...
Mag ik vragen welke pomp je hebt gebruikt?

Ik heb nu namelijk een offerte en kosten zijn 175 per pomp en dat telt toch op voor 3 units. Daarom heb ik bedacht dat ik van twee binnen units de condens op afschot naar een kelderkast kan laten lopen. Dit schilt 1 pomp en lekken in de kast is ook minder erg dan op de houten vloer.

Zelf zie ik veel wat grotere pompen met twee inlaat gaten en bak >1L maar deze produceren >40dB. Er zijn ook kleinere, stillere met 1 gat, maar deze zien er minder duurzaam uit.

Voorbeeld van een grotere:
https://www.sanibroyeur.i.../297-sanicondens-pro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weegschaal
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2024
Goedemorgen, schoonzoon heeft gisteren installateur over de vloer gehad, jullie advies gevraagd ..
Situatie, 2-1 kapwoning, bouwjaar 2011, 152 m3 inhoud.
Installateur zegt 5 kW, ik opperde 3.5, niet voldoende volgens hem, voor koelen genoeg maar voor verwarmen echt 5 nodig ….
Graag jullie advies op welke plaats airco en welk vermogen. Lange muur zou perfect zijn, maar is helaas geen optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9-iKbddcvLvrb907Z3D1i0LBKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNEJE4CmhWa5QgMgPgeVu5vN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Weegschaal op 02-09-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:33:
[...]

Je kunt het beste een warmteverlies berekening maken op basis van jouw huidige isolatie voor je benedenverdieping en hierin vergelijken met een toekomstig te nemen isolatie plan. Daarnaast zou je met een warmtebeeldcamera de lekkages kunnen opsporen in je isolatie die je wellicht vrij simpel kunt oplossen zonder al te hoge kosten. Op basis van je oppervlakte zou je met een Stylish 4,2kw (en is ook stiller) al makkelijk te boel moeten kunnen warm houden er even van uitgaande dat de beneden verdieping af te sluiten is en dus geen open trap of een open vide aanwezig is.

Heteluchtverwarming is 1 centraal systeem die altijd je hele huis verwarmd, zeker uit die tijd en is geen referentie mbt gasverbruik ten aanzien van 1 ruimte verwarmen in dit geval met je al genomen isolatie stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 02-09-2022 09:18 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:04
Weegschaal schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:11:
Goedemorgen, schoonzoon heeft gisteren installateur over de vloer gehad, jullie advies gevraagd ..
Installateur zegt 5 kW, ik opperde 3.5, niet voldoende volgens hem, voor koelen genoeg maar voor verwarmen echt 5 nodig ….
Graag jullie advies op welke plaats airco en welk vermogen. Lange muur zou perfect zijn, maar is helaas geen optie.
[Afbeelding]
Ook hier geldt, warmteverliesberekening maken, maar voor een huis uit 2011 lijkt me 3,5kW voldoende.
Maar ff na rekenen en je hebt je antwoord :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:18:
[...]

Ook hier geldt, warmteverliesberekening maken, maar voor een huis uit 2011 lijkt me 3,5kW voldoende.
Maar ff na rekenen en je hebt je antwoord :)
Hierbij meenemend de ligging, aanwezige hoeveelheid raam partij, want met een mega glas partij op zuid kon je weleens te kort hebben of een stampende unit met een 3,5kw op 152m3 in geval van koelen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:41:
[...]
Doe t ook allemaal zelf, wel iets andere methode:

Buitenunits:
- Roosters aan de voorkant eraf.
- Eerst bladeren, takjes e.d. verwijderen met handschoenen en de compressor.
- Radiator doorblazen met de compressor.
- Radiator en behuizing volblaffen met snowfoam (dmv foamgun op de hogedrukreiniger, normaal gebruikt om de auto mee te wassen).
- Naspoelen, leidinggoten e.d. ook gelijk meepakken.
- Buitenkant van de behuizing reinigen met een borstel (bij groene aanslag, eigenlijk alleen bovenop de deksel)
- Nog een laatste keer wassen met een flinke scheut shampoo met wax (ook van de auto).
- Bij de Ururu Sarara's: Deksel eraf, ventilator en bevochtiger demonteren, stofzuigen en alles heel goed reinigen met alcoholdoekjes. De "frisse" luchtleiding naar binnen ook zoveel mogelijk schoon proberen te maken. Die ga ik volgend jaar maar eens gewoon geheel vervangen.
- Siliconenvet op de inverter/diode bridge checken en evt bijsmeren (conform service manual)

Zo ogen ze weer de hele zomerperiode als nieuw en worden ze ook niet zo snel weer vuil.

Binnenunits:
- Maandelijkse filter/ionizer schoonmaakprocedure.
- Behuizing volledig verwijderen en binnen/buiten schoonmaken met microvezeldoek en allesreiniger.
- Ventilatorrol schoonmaken met een stofzuigerborstel (gebruik ik t kleine borsteltje van de Miele car clean kit voor)
- Ventilatorrol schoonmaken met alcoholdoekjes. Let op dat je aan de zijkant ook even goed de boel schoonmaakt, want daar zit een optische RPM-sensor.
- Radiator doorblazen met compressor/spuitbus. Vuil opzuigen.
- Spuitbus met airco reiniger (ook bedoeld voor de auto, te koop bij een autom. zaak) volledig leegspuiten in de radiator.
- Zo is je lekbak ook gelijk schoon.
- Even goed naspoelen met een flesje water.
- Alles weer in elkaar.

En klaar is kees. Geen zin om daar elk jaar weer flink uurloon voor te betalen, kan ik allemaal prima zelf.
Ik ben eens begonnen met het reinigen van mijn MHI binnenunit tussen koel- en verwarmingsbedrijf. Ik merk dat ik het wat spannend vind om er van alles in te spuiten.
Uiteraard de filters schoongemaakt (spoelen met water). Dat lukt me nog wel.
Maar ... de ventilatorrol? Hoe bereik ik die? Doen jullie dat ook met alcoholdoekjes?
De lekbak heb ik nog nooit gezien, hoe kan ik daar bij? Zit uiteraard ergens onderin, maar na het verwijderen van de kappen heb ik nog altijd geen idee....

Hopelijk hebben jullie nog wat tips voor mijn MHI, om iets verder te gaan dan het schoonmaken van de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 08:24
Hallo, voor mensen die nog op zoek zijn naar een leverancier van airco's heb ik een betrouwbare site in italie.

Zelf een mitibushi electric LN35 gekocht voor 1500 euro en eergisteren Nog een ME LN25 besteld voor 1300 euro die volgende week word geleverd.

bestellen verloopt goed daar en levering is snel keurig door koerier met dagelijkse updates via track and trace.

https://www.shopclima.it/en/

Groeten, Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:49
vlaario schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:23:
Hallo, voor mensen die nog op zoek zijn naar een leverancier van airco's heb ik een betrouwbare site in italie.

Zelf een mitibushi electric LN35 gekocht voor 1500 euro en eergisteren Nog een ME LN25 besteld voor 1300 euro die volgende week word geleverd.

bestellen verloopt goed daar en levering is snel keurig door koerier met dagelijkse updates via track and trace.

https://www.shopclima.it/en/

Groeten, Bart
Daar hebben we al een ander topic voor ;)
Airco bestellen in het buitenland

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-04 12:47
ff. wat hobbywerk. zit ik zo een beetje goed qua berekening terugverdientijden bij investering / verbruik en gasprijsontwikkeling?

ik lees. ong. 2,2kwh *m3. en als ik zo ff wat tarieven van gas/stroom vergelijk kom ik ong. op een factor van kWh*4,9=prijs m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX4ba5VUY8we7Yi_3XzzblDb2bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RniOwHLxuAFokm3b8cnLIIR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Beter lezen. :)

[ Voor 184% gewijzigd door GermanPivo op 02-09-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Sjoerd_r schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:48:
Hallo allemaal,

Budget is ongeveer 3.5K

Bedenk wel dat je van hoge naar lage temperatuurverwarming gaat wat wennen is.
Mijn huis had oorspronkelijk ook heteluchtverwarming maar dan de moderne variant maar ook die was niet zuinig, ik had precies dezelfde gedachte als jouw, hier ging de overgestapt goed, het was een wereld van verschil kwa verbruik maar dit huis is van oorsprong al beter geisoleerd dan van jouw.

Als de WTW bij heteluchtverwarming ontbreekt zijn ze super onzuinig en vooral indien ergens een raam open staat zal de kast buiten/binnen lucht aan/afzuigen waardoor je letterlijk voor de buitenlucht aan stoken bent, heteluchtverwarming zet je woning onder lichte overdruk.

En ondanks je boven en elders de roosters dicht zet zullen die ruimte,s toch indirect meeverwarmt worden door de lekken in het systeem.

Ik vind hem wel lastig wat je moet nemen.
Ik zelf heb geen jaar gestookt met heteluchtverwarming, de L/L WP is vrijwel direct gekomen toen ik hier kwam wonen maar het dagverbuik was altijd rond 15m3 gas terwijl de L/L WP het deed met 4 tot 6 kwh op vergelijkbare dagen.

Bij mij was de retour de gang helemaal naar de zolder, ofwel geen retour buis waar lucht aangezogen wordt terug de kast in waardoor het systeem nog extra onzuinig maakte.

De heteluchtverwarming systeem vervangen naar een moderne vorm is een hogere kostenpost dan beneden vloerverwarming aanleggen met een standaard CV ketel bijvoorbeeld.
Een WTW kast (Module die erbij hoort kost al 5K daarom wordt die vaak achterwege gelaten).

Kijk ook eens of een kanaal airco interessant kan zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2022 13:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:33:
[...]

Bedenk wel dat je van hoge naar lage temperatuurverwarming gaat wat wennen is.
Mijn huis had oorspronkelijk ook heteluchtverwarming maar dan de moderne variant maar ook die was niet zuinig, ik had precies dezelfde gedachte als jouw, hier ging de overgestapt goed, het was een wereld van verschil kwa verbruik maar dit huis is van oorsprong al beter geisoleerd dan van jouw.

Als de WTW bij heteluchtverwarming ontbreekt zijn ze super onzuinig en vooral indien ergens een raam open staat zal de kast buiten/binnen lucht aan/afzuigen waardoor je letterlijk voor de buitenlucht aan stoken bent, heteluchtverwarming zet je woning onder lichte overdruk.

En ondanks je boven en elders de roosters dicht zet zullen die ruimte,s toch indirect meeverwarmt worden door de lekken in het systeem.

Ik vind hem wel lastig wat je moet nemen.
Ik zelf heb geen jaar gestookt met heteluchtverwarming, de L/L WP is vrijwel direct gekomen toen ik hier kwam wonen maar het dagverbuik was altijd rond 15m3 gas terwijl de L/L WP het deed met 4 tot 6 kwh op vergelijkbare dagen.
Ben ik niet met je eens, en is echt woning afhankelijk, mijn woning heeft ook een recente Brink heteluchtverwarming zonder WTW maar is wel een zuinig systeem. In de “horrorweek” in 2021 was de max 7m3 op 1 dag. Gemiddeld gaat er hier 2/3 m3 gas op normale koude winterdag doorheen sec voor verwarmen.
Comfort is een heel ander verhaal daarom hier gekozen voor een LL/WP die gaf wel het comfort die ontbrak naar onze mening t/o heteluchtverwarming.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:43:
[...]

Ben ik niet met je eens, en is echt woning afhankelijk, mijn woning heeft ook een recente Brink heteluchtverwarming zonder WTW maar is wel een zuinig systeem. In de “horrorweek” in 2021 was de max 7m3 op 1 dag. Gemiddeld gaat er hier 2/3 m3 gas op normale koude winterdag doorheen sec voor verwarmen.
Comfort os een heel ander verhaal daarom hier gekozen voor een LL/WP die gaf wel het comfort die ontbrak naar onze mening t/o heteluchtverwarming.
Heteluchtverwarming vond ik comfortabeler doordat de roosters bij de vloer zaten en op meerdere punten kon zeer snel de ruimte evenredig verwarmen, het systeem was alleen zuinig als je het ad-hoc gebruikt.

Ik verwarm op 22c.
Zal ongetwijveld ook met de installatie te maken hebben en de aanleg ervan ben ik mee eens omdat hier de buizen niet geisoleerd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:46:
[...]

Heteluchtverwarming vond ik comfortabeler doordat de roosters bij de vloer zaten en op meerdere punten kon zeer snel de ruimte evenredig verwarmen, het systeem was alleen zuinig als je het ad-hoc gebruikt.

Ik verwarm op 22c.
Dat is jouw ervaring, hier altijd iemand thuis overdag en van 7:30/22:00 altijd aan dus niet adhoc maar wellicht betere isolatie hier. Wij vinden het een vreselijk systeem en blij met de airco zo zie je maar elke ervaring is weer anders ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:51:
[...]

Dat is jouw ervaring, hier altijd iemand thuis overdag en van 7:30/22:00 altijd aan dus niet adhoc maar wellicht betere isolatie hier. Wij vinden het een vreselijk systeem en blij met de airco zo zie je maar elke ervaring is weer anders ;)
Wij vinden het ook vreselijk en zullen nooit weer een huis uitkiezen welke hetelucht verwarming heeft. Nu ook de overstap naar airco aan het maken, lees daarom aandachtig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:34:
[...]

Hierbij meenemend de ligging, aanwezige hoeveelheid raam partij, want met een mega glas partij op zuid kon je weleens te kort hebben of een stampende unit met een 3,5kw op 152m3 in geval van koelen.
Daar heb je gelijk in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-01-2023
Hoi allemaal,

We zouden graag jullie hulp bij het volgende willen. Van de winter willen we onze woonkamer inclusief open keuken graag verwarmen met een single split airco. Dit ivm de hoge gasprijzen. Ons huis - een tussenwoning uit 1934 - is matig tot redelijk geïsoleerd; wat betekent dubbel glas, een volgestorte kruipruimte en amper buitenmuren door een uitbouw uit 2006 achter en een erker voor. De ruimte is ongeveer 50 m2 / 119 m3. We hebben een traditioneel CV systeem met radiatoren hangen. Dat systeem werkt goed en kan dus op de koudste dagen bijspringen indien nodig.

Er zijn nu vier installateurs over de vloer geweest en we kregen verschillende adviezen. De meeste installateurs willen de airco achterin onze uitbouw plaatsen (zie plaatje hieronder), omdat dit de enige plek is waar een ‘natuurlijke’ condensafvoer zonder pompje gemaakt kan worden. Wel waarschuwen sommige installateurs ervoor dat het ’s-morgens dan wat langer kan duren voordat het bij de bank bij de erker warm is. Dit omdat de doorgang tussen de uitbouw en de rest van de woonkamer wat smaller is door de glas-in-lood ramen daar (de glas-in-lood schuifdeuren zijn bijna nooit dicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1OdsN6TZTq7Fm17pw9rqsaobps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0khhw9vNg5EBEIBxgsIt8Vqb.jpg?f=fotoalbum_large

De installateurs willen allemaal een Mitsubishi Heavy Industries ophangen, maar de types die ze aanraden verschillen. De gegadigden zijn nu:
  • SRK-35-ZS-W
  • SRK-35-ZSX-W
  • SRK-50-ZS-W
  • SRK-50-ZSX-W
Omdat we allemaal verschillende adviezen kregen, ben ik zelf - met behulp van dit forum - ook gaan rekenen wat we nodig zouden hebben. We verbruiken 665 m3 gas/jaar om de woonkamer te verwarmen (dit getal is exclusief douchen en koken en op de bovenverdiepingen stoken we niet).
  • Met de ‘koevlaas’ formule uit dit forum kom ik dan uit op: 665 x 8 /1650 = 3,2 kW.
  • Een andere formule die ik heb gevonden rekent met 1 kW per 30 m3, wat neerkomt op 119 / 30 = 4,0 kW
  • Ik heb overwogen om een warmteverlies berekening te maken, maar met een huis uit 1934 waarvan de meeste zaken door eerdere bewoners zijn gedaan en dus onbekend, lijkt me dat zeer lastig, dan wel niet onmogelijk worden.
Mijn eigen berekeningen doen mij vermoeden dat een SRK-35 unit met een nominaal vermogen van 4,0 of 4,3 kW (afhankelijk van de ZS of ZSX versie) voldoende zou moeten zijn. Ook lees ik hier op het forum dat installateurs nog wel eens willen overdimensioneren, om zeker niet in de problemen te komen.
Ik heb zelf een voorkeur voor de SRK-35-ZSX-W om vier redenen:
  • Voor ons is geluidscomfort heel belangrijk, zowel binnenshuis als buiten om de goede band met onze buren zo te houden. Dit type kan het meest stil werken.
  • De (S)COP van dit type is het hoogst.
  • Het vermogen van de ZSX is toch nog wel een stukje hoger dan dat van de ZS, wat mij meer vertrouwen geeft dat die het bij kouder weer nog steeds redt.
  • De hogere prijs heb ik er graag voor over.
Hieronder een selectie van de technische specificaties die voor ons van belang zijn van de verschillende types op een rij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0PRntcUWsz5lwCTUww8S1Ewq2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEnHN3PwrrigF66SyVGEmOis.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste installateur die langs kwam hebben we dit voorgelegd. Hij gaf aan dat hij de SRK-35-ZSX-W niet zou aanraden, maar een SRK-50-ZS-W wilde installeren. Zijn voornaamste reden was dat wij geluidscomfort zo belangrijk vinden, en hij bang was dat we de SRK-35-ZSX-W de gehele dag op een hogere stand - en dus meer geluid - zouden moeten laten draaien dan de SRK-50-ZS-W die hij voorstelde. Ook was hij bang dat we het niet voldoende warm zouden krijgen op koudere dagen met de SRK-35-ZSX-W.

Zoals jullie lezen, neig ik zelf naar de SRK-35-ZSX-W, maar we zijn benieuwd of jullie dat aan- of juist af zouden raden in onze situatie op basis van jullie kennis/ervaring. En mochten jullie dit afraden, dan zijn we ook benieuwd, welke van deze vier jullie dan wel aan zouden raden en waarom.

Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, dan laat het weten, dan proberen we dat zo snel mogelijk hier op Tweakers erbij te plaatsen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:34:
[...]

Hier een 5kw vloermodel met 135m3, 26m2 glas z/zw. Met de airco ingesteld op 26°C sloeg deze nooit af maar was het altijd behaaglijk 24,5°C in de woonkamer bij buitentemp 30°C+.

Voor verwarmen de andere kant op:
Nominale warmtevraag bij -8 is 4.2kW bleek uit de berekening, dan maakt het fan geluid tussen een 3.5 en 5kw model ook niet zoveel meer uit. 39dB bij 3.5kw, 40dD bij de 5kw. En de 5kW haalt ook daadwerkelijk de volledige warmtevraag waar de 3.5 waarschijnlijk op z'n tandvlees moet lopen bij bepaalde buitentemperatuur en bijbehorende COP/PhMax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
Bovenstaande discussie over WTW te hebben gelezen vraag ik me af wat voor effect airco verwarming in de woonkamer zou doen bij ons. We hebben een gewone CV verwarming maar wel een WTW installatie met automatische bypass die ingesteld staat op 21 graden.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Heeft er wel eens iemand naar de Daiking Optimised Heating 4 serie gekeken? Daar zitten kennelijk nu (weet niet voor hoe lang al) ook 2 Stylish modellen in (3kW in wit en zwart). Ik snap dat deze speciaal ontwikkeld zouden zijn voor de Nordics markt en ik zie ze ook niet in NL te koop. Echter, de voordelen zouden toch ook in NL heel goed van pas komen als je ze met name zou willen gebruiken voor verwarmen!?
De SCOP/A is gewoon 5.1 dus vrijwel hetzelfde als voor de 'gewone' Stylish modellen (2, 2.5 en 3.5 kW).
Er is een nieuw design van de buitenunit met minder defrosts als gevolg. De minimale verwarmingsvermogen is 0.8 kW wat een stuk lager is dan de standaard Stylish (voor koelen is het 0,7 kW) dus ik zo verwachten minder pendelen. Ik zie alleen maar voordelen maar misschien mis ik iets? Ik snap dat met name buitenunit / compressor speciaal voor koudere regio's is ontwikkeld maar dit lijkt de efficientie in ons gemiddelde klimaat niet te deren want immers zoals ik al zei: SCOP/A = 5.1 dus alleen maar voordelen?!
Ref: https://www.daikin.nl/con...s_ECPEN21-010_English.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Netsrek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:06:
[...]

Hier een 5kw vloermodel met 135m3, 26m2 glas z/zw. Met de airco ingesteld op 26°C sloeg deze nooit af maar was het altijd behaaglijk 24,5°C in de woonkamer bij buitentemp 30°C+.

Voor verwarmen de andere kant op:
Nominale warmtevraag bij -8 is 4.2kW bleek uit de berekening, dan maakt het fan geluid tussen een 3.5 en 5kw model ook niet zoveel meer uit. 39dB bij 3.5kw, 40dD bij de 5kw. En de 5kW haalt ook daadwerkelijk de volledige warmtevraag waar de 3.5 waarschijnlijk op z'n tandvlees moet lopen bij bepaalde buitentemperatuur en bijbehorende COP/PhMax.
Dat is waar, scheelt bij -8 inderdaad weinig maar in de lagere fanstanden waar je 95% van de winter mee te maken hebt is een 3,5kw of 4,2 kw wel veel stiller.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
klompje65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:12:
Heeft er wel eens iemand naar de Daiking Optimised Heating 4 serie gekeken? Daar zitten kennelijk nu (weet niet voor hoe lang al) ook 2 Stylish modellen in (3kW in wit en zwart). Ik snap dat deze speciaal ontwikkeld zouden zijn voor de Nordics markt en ik zie ze ook niet in NL te koop. Echter, de voordelen zouden toch ook in NL heel goed van pas komen als je ze met name zou willen gebruiken voor verwarmen!?
De SCOP/A is gewoon 5.1 dus vrijwel hetzelfde als voor de 'gewone' Stylish modellen (2, 2.5 en 3.5 kW).
Er is een nieuw design van de buitenunit met minder defrosts als gevolg. De minimale verwarmingsvermogen is 0.8 kW wat een stuk lager is dan de standaard Stylish (voor koelen is het 0,7 kW) dus ik zo verwachten minder pendelen. Ik zie alleen maar voordelen maar misschien mis ik iets? Ik snap dat met name buitenunit / compressor speciaal voor koudere regio's is ontwikkeld maar dit lijkt de efficientie in ons gemiddelde klimaat niet te deren want immers zoals ik al zei: SCOP/A = 5.1 dus alleen maar voordelen?!
Ref: https://www.daikin.nl/con...s_ECPEN21-010_English.pdf
Wat me opvalt is dat de units allemaal tot A++ hebben met koelen en wel A+++ met verwarmen terwijl de Perfera en de Stylish normaliter wel A+++ hebben ook met koelen maar dat zou kunnen komen omdat dat bepaald is op een kouder klimaat.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:25
@Bobie ik zou exact hetzelfde idee hebben. Een 5 kW unit gaat sneller pendelen, zeker op die positie. Gezien het lage gasverbruik denk ik dat het met de isolatie wel redelijk goed zit. Het equivalent van 665 m3 gas stook je makkelijk weg met 3 kW, zeker met de ZSX. Op een extreem koude dag (als die uberhaupt nog eens komt) misschien even een straalkacheltje erbij. Ik zou nog eerder 2×2,5 ophangen dan een 5, al snap ik dat je waarschijnlijk geen ruimte hebt voor twee buitenunits.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Bobie schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:06:
Hoi allemaal,

We zouden graag jullie hulp bij het volgende willen. Van de winter willen we onze woonkamer inclusief open keuken graag verwarmen met een single split airco. Dit ivm de hoge gasprijzen. Ons huis - een tussenwoning uit 1934 - is matig tot redelijk geïsoleerd; wat betekent dubbel glas, een volgestorte kruipruimte en amper buitenmuren door een uitbouw uit 2006 achter en een erker voor. De ruimte is ongeveer 50 m2 / 119 m3. We hebben een traditioneel CV systeem met radiatoren hangen. Dat systeem werkt goed en kan dus op de koudste dagen bijspringen indien nodig.

[Afbeelding]

De installateurs willen allemaal een Mitsubishi Heavy Industries ophangen, maar de types die ze aanraden verschillen. De gegadigden zijn nu:
  • SRK-35-ZS-W
  • SRK-35-ZSX-W
  • SRK-50-ZS-W
  • SRK-50-ZSX-W
Omdat we allemaal verschillende adviezen kregen, ben ik zelf - met behulp van dit forum - ook gaan rekenen wat we nodig zouden hebben. We verbruiken 665 m3 gas/jaar om de woonkamer te verwarmen (dit getal is exclusief douchen en koken en op de bovenverdiepingen stoken we niet).
  • Met de ‘koevlaas’ formule uit dit forum kom ik dan uit op: 665 x 8 /1650 = 3,2 kW.
  • Een andere formule die ik heb gevonden rekent met 1 kW per 30 m3, wat neerkomt op 119 / 30 = 4,0 kW
  • Ik heb overwogen om een warmteverlies berekening te maken, maar met een huis uit 1934 waarvan de meeste zaken door eerdere bewoners zijn gedaan en dus onbekend, lijkt me dat zeer lastig, dan wel niet onmogelijk worden.
Mijn eigen berekeningen doen mij vermoeden dat een SRK-35 unit met een nominaal vermogen van 4,0 of 4,3 kW (afhankelijk van de ZS of ZSX versie) voldoende zou moeten zijn. Ook lees ik hier op het forum dat installateurs nog wel eens willen overdimensioneren, om zeker niet in de problemen te komen.
Ik heb zelf een voorkeur voor de SRK-35-ZSX-W om vier redenen:
  • Voor ons is geluidscomfort heel belangrijk, zowel binnenshuis als buiten om de goede band met onze buren zo te houden. Dit type kan het meest stil werken.
  • De (S)COP van dit type is het hoogst.
  • Het vermogen van de ZSX is toch nog wel een stukje hoger dan dat van de ZS, wat mij meer vertrouwen geeft dat die het bij kouder weer nog steeds redt.
  • De hogere prijs heb ik er graag voor over.
Hieronder een selectie van de technische specificaties die voor ons van belang zijn van de verschillende types op een rij.

[Afbeelding]

De laatste installateur die langs kwam hebben we dit voorgelegd. Hij gaf aan dat hij de SRK-35-ZSX-W niet zou aanraden, maar een SRK-50-ZS-W wilde installeren. Zijn voornaamste reden was dat wij geluidscomfort zo belangrijk vinden, en hij bang was dat we de SRK-35-ZSX-W de gehele dag op een hogere stand - en dus meer geluid - zouden moeten laten draaien dan de SRK-50-ZS-W die hij voorstelde. Ook was hij bang dat we het niet voldoende warm zouden krijgen op koudere dagen met de SRK-35-ZSX-W.

Zoals jullie lezen, neig ik zelf naar de SRK-35-ZSX-W, maar we zijn benieuwd of jullie dat aan- of juist af zouden raden in onze situatie op basis van jullie kennis/ervaring. En mochten jullie dit afraden, dan zijn we ook benieuwd, welke van deze vier jullie dan wel aan zouden raden en waarom.

Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, dan laat het weten, dan proberen we dat zo snel mogelijk hier op Tweakers erbij te plaatsen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! :)
Mijn tip doe het niet om de L/L WP in de uiterste hoek aan de andere kant te plaatsen, plaats hem in de ruimte waar je het meest stil zit gezien je het daar vaak iets warmer wil hebben en een beetje in het midden zodat je geen luchtbel krijgt waar de binnenunit op gaat reageren.

De praktijk is hier dat de binnenunit in de woonkamer hangt en aan de andere kant bij de keuken tafel blijft het altijd 0.5 tot 1c achter tenzij ik 24/7 ga verwarmen gaat het goed, ook na 3u verwarmen blijft er een verschil.

In de keuken voelt het altijd beduidend koeler aan dan de woonkamer.
Ik heb een open keuken/woonkamer in L vorm.

Beter was 2 binnenunits maar vanwege de WAF gebeurd dat vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:55:
[...]

Mijn tip doe het niet om de L/L WP in de uiterste hoek aan de andere kant te plaatsen, plaats hem in de ruimte waar je het meest stil zit gezien je het daar vaak iets warmer wil hebben en een beetje in het midden zodat je geen luchtbel krijgt waar de binnenunit op gaat reageren.

De praktijk is hier dat de binnenunit in de woonkamer hangt en aan de andere kant bij de keuken tafel blijft het altijd 0.5 tot 1c achter tenzij ik 24/7 ga verwarmen gaat het goed, ook na 3u verwarmen blijft er een verschil.

Haha, hier straks hetzelfde.
Unit hangt in de keuken van de woonkeuken en moet 6,5 meter blazen om vervolgens de hoek om te gaan.
Alle andere oplossingen zijn moeilijker of hangt de binnenunit boven de bank.
Maar als de CV maar voor 20% hoeft bij te springen zijn we al tevreden.

Maar het is nog afwachten hoe het systeem zich zal gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:26:
[...]

Wat me opvalt is dat de units allemaal tot A++ hebben met koelen en wel A+++ met verwarmen terwijl de Perfera en de Stylish normaliter wel A+++ hebben ook met koelen maar dat zou kunnen komen omdat dat bepaald is op een kouder klimaat.
Klopt, maar voor beneden in huis ben ik meer geinteresseerd in verwarmen, meer dan koelen. Daarbij is de SEER nog steeds 7.6, dus allerzins prima volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:01:
[...]

Dank, maar die geeft ook vrij weinig resultaten in m'n omgeving. Ik zag wel dat een bedrijf wat daar stond genoemd, ook op de F-gassen site van RWS stond.

Daarnaast is STEK niet meer van toepassing omdat het is overgegaan in het Europese F-gassen verordening denk ik?

Maar het lijkt erop alsof er dus veel bedrijven zijn die een graantje mee willen pikken (ook in mijn ogen prima installateurs voor bijv. CV-ketels e.d.) maar helemaal niet F-gas gecertificeerd zijn :| Dan kun je dit soort taferelen krijgen: Airco installateur gelogen over certificaat en mogelijk gezeur als je aanspraak wil maken op garantie.
Als stekmeneer heb je een pasje met je monteurnummer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:34:
Hebben we hier wel nordic machines nodig? Zelfs afgelopen februari is maar -5.8C gemiddeld op de allerkoudste dag, en warmer dan dat als je de dag temperatuur neem, 's nachts laat ik hem niet aan staan.

Op -7C houdt mijn (relatief simpele LG) multi buitenunit nog 5.2 kW over van de 6.3 kW nominaal, dat is ruim voldoende dus om een polar vortex koudegolf te overleven. Daarnaast kan ik altijd nog de CV aanzetten of COP=1 elektrische kachels gebruiken.

Ik heb in die week 3 - 4.5 m3 per dag verbrand, stel dat het alleen overdag gedurende 12 uur de ketel aan stond, is dat 45/12=3.8kW gemiddeld. Dat moet geen probleem zijn, dat is ruim onder 5.2 kW max. Pas als het nog veel kouder is moet ik 16 or 24 uur shifts draaien of bijstoken.

Overigens vond ik net nog een aardig rapport over warmtepomp prestaties in de praktijk in Noorwegen. Daar vonden ze ook iets dat mij beetje fishy lijkt - namelijk dat bij de warmtepompen met de beste SCOP de Pdesign extra laag wordt gezet, veel lager dan de maximale capaciteit wat haalbaar is.

Dat zorgt ervoor dat ze meer partial load draaien wat prima is voor zuinigheid, maar het wordt wel lastig appels met appels vergelijken zo. Dan komt die LG van mij toch weer beter uit, ze stickeren het met Pdesign=5.2kW, dat betekent dat het gewoon 100% load draait bij de lage temperatuur testen voor verbruik, gewoon A+ zonder trucjes en veel zuiniger in de praktijk als ik maar de helft of kwart van gebruik.

Daarnaast houdt deze unit nog best veel van de nominale capaciteit over bij kou, 5.2 kW @ -7 / 4.9 kW @ -10 van de 6.3 kW nominaal. Bij de Daikin Stylish 3.5 kW is dat 2.17 kW @ -10 van de 4.0 kW nominaal. Dan kost die extra SCOP wat aan power bij echt koud weer.

Anyway, ik denk dat welke set dan ook het prima doet in Nederland zolang je iets anders erbij hebt en als je huis goed is geïsoleerd. Zonder die 2 wordt het heel lastig om 100.0% zeker te zijn van verwarming, lucht-water warmtepompen lossen dat op met een 3 of 6 kW element of hybride met CV backup, met lucht-lucht kunnen we dat oplossen met een los straalkacheltje of blower.
@klompje65 ik denk dat bovenstaande wel mooi uiteenzet waarom een nordic variant niet echt nodig is in Nederland. Ik zou om te beginnen de unit centraal laten ophangen en middels een warmteverlies berekening de juiste capaciteit kiezen en mocht je zekerheid willen koop dan een paar straalkacheltjes en zet die in de schuur voor het geval dat je ooit nog in sneewt met -20 overdag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:44:
[...]

@klompje65 ik denk dat bovenstaande wel mooi uiteenzet waarom een nordic variant niet echt nodig is in Nederland. Ik zou om te beginnen de unit centraal laten ophangen en middels een warmteverlies berekening de juiste capaciteit kiezen en mocht je zekerheid willen koop dan een paar straalkacheltjes en zet die in de schuur voor het geval dat je ooit nog in sneewt met -20 overdag.
Ja, dat artikel had ik vanmorgen ook gevonden en deels gelezen. Heel interessant onderzoek en leesvoer voor het weekend. Zal me nog eens verdiepen in de Pdesign/SCOP data. De voordelen blijven wel interessant klinken bij leveranciers:
  • Up to 3 hours between each defrost even at -15°C
  • Stylish 30 provides a whopping 5.2kW of heat at -5°C and an incredible 4.7kW at -15°C
  • Fireplace function - the fan runs even when the temperature is reached to spread heat from the fireplace or other heat sources
Maar misschien is het inderdaad meer marketing. Ik zal er nog eens goed naar kijken dit weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
klompje65 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:05:
[...]

• Fireplace function - the fan runs even when the temperature is reached to spread heat from the fireplace or other heat sources
[/list]
Dit kan mijn FTXM ook en heet Fan only...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:10:
[...]

Dit kan mijn FTXM ook en heet Fan only...
LOL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Panasonic heeft een mooi nordic model ik dacht dat het heat sink heet. Wel een groot en zwaar ding maar met een of andere buffer om defrosts op te vangen. Qua comfort valt daar natuurlijk wel wat voor te zeggen zelfs als het qua specs niet echt nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
elektriekert schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:44:
[...]

Unit hangt in de keuken van de woonkeuken en moet 6,5 meter blazen om vervolgens de hoek om te gaan.

Zal prima werken, de mijne hangt op 9 meter afstand en dat gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Weegschaal schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:11:
[Afbeelding]
5 kW dan krijg je een lomp grote unit binnen aan de muur, 3.5 multisplit met een 5kW buitenunit blijft lekker 3.5 kW leveren ook bij -10c.
Je schreef 153m3 maar ik denk dat dit 153m2 moet zijn dus dan is de woonkamer rond de 50m2 en dat redt je icm goede isolatie makkelijk met een 3.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulvanbeek1974
  • Registratie: Januari 2020
Beste allen,

We hebben een huis uit 1976 in de afgelopen jaren verbeterd. Overal HR++ glas, geïsoleerd dak en vervanging gas boiler hebben een daling opgeleverd van 3.300 m3 naar 1.900 m3 gasverbruik.

We willen nu een volgende stap zetten en de Hete Luchtverwarming vervangen. Een nieuwe HLV moet kunnen verwarmen en fatsoenlijk koelen en lage energiekosten hebben.

Brink biedt aan:
- Directe HLV allure, ongeveer EUR 16k
- Indirecte HLV elan, ongeveer EUR 14k

We hebben een voorkeur voor de allure, omdat deze beter zou koelen en een beter verbruik zou hebben. Heeft iemand ervaring met één van beiden of misschien zelfs alternatieven?

Onderstaand wat gegevens over het huis en verbruik:

Huis
Vrijstaand
Bouwjaar 1976
200 m2 woonoppervlakte
660 m3 inhoud
Spouwmuur isolatie, maar wel volgens de norm uit 1976
Volledig HR++
Dak vervangen tegen RC6.0
Kruipruimte onder volledige huis, niet geïsoleerd
Geen WTW ondanks vide tot open zolder

Verwarming
Brink Hetelucht verwarming Brink Allure 25 uit 2003
Geïsoleerde luchtkanalen
Intergas extreme 36 voor warm water

Gasverbruik
1.900 m3 gasverbruik Totaal
400 m3 warm water
1.500 m3 verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Paulvanbeek1974 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:07:
Beste allen,

We hebben een huis uit 1976 in de afgelopen jaren verbeterd. Overal HR++ glas, geïsoleerd dak en vervanging gas boiler hebben een daling opgeleverd van 3.300 m3 naar 1.900 m3 gasverbruik.

We willen nu een volgende stap zetten en de Hete Luchtverwarming vervangen. Een nieuwe HLV moet kunnen verwarmen en fatsoenlijk koelen en lage energiekosten hebben.

Brink biedt aan:

We hebben een voorkeur voor de allure, omdat deze beter zou koelen en een beter verbruik zou hebben. Heeft iemand ervaring met één van beiden of misschien zelfs alternatieven?

Huis
Vrijstaand
Bouwjaar 1976
200 m2 woonoppervlakte
660 m3 inhoud
Volledig HR++

Verwarming
Geïsoleerde luchtkanalen

Gasverbruik
400 m3 warm water
1.500 m3 verwarming
Lekker airco's ophangen en een warmtepompboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Paulvanbeek1974 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:07:
Beste allen,

Brink biedt aan:

Huis
Vrijstaand
Bouwjaar 1976
200 m2 woonoppervlakte
660 m3 inhoud
Volledig HR++

Verwarming
Geïsoleerde luchtkanalen

Gasverbruik
400 m3 warm water
1.500 m3 verwarming
Kanalen liggen er al, kun je dan niet beter naar een kanaal airco unit kijken?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobie
Martin7182 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:29:
@Bobie ik zou exact hetzelfde idee hebben. Een 5 kW unit gaat sneller pendelen, zeker op die positie. Gezien het lage gasverbruik denk ik dat het met de isolatie wel redelijk goed zit. Het equivalent van 665 m3 gas stook je makkelijk weg met 3 kW, zeker met de ZSX. Op een extreem koude dag (als die uberhaupt nog eens komt) misschien even een straalkacheltje erbij. Ik zou nog eerder 2×2,5 ophangen dan een 5, al snap ik dat je waarschijnlijk geen ruimte hebt voor twee buitenunits.
@Martin7182 Dankjewel voor je reactie, dat pendelen is inderdaad een goeie, die had ik nog niet zo scherp op mijn vizier. Nog meer argumenten dus om voor een 35 versie te gaan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobie
elektriekert schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:44:
[...]

@elektriekert Ik ben benieuwd hoe de airco op die positie bij jullie gaat bevallen en wat jullie aan voor- / nadelen gaan ondervinden, ik blijf graag op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Bobie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:03:
[...]

@elektriekert Ik ben benieuwd hoe de airco op die positie bij jullie gaat bevallen en wat jullie aan voor- / nadelen gaan ondervinden, ik blijf graag op de hoogte.
Als de boel hangt en in bedrijf is gesteld zal ik het delen.
Na hier al een paar maanden rondgestruind te hebben is mijn gevoel er wel goed over.

Inmiddels is bijna de hele woning geïsoleerd en voorzien van kunststof.
Alleen nog kruipruimte te doen en een laatste stukje van een schuurtje die bij de ooit gerealiseerde aanbouw is getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weegschaal
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:37:
[...]

5 kW dan krijg je een lomp grote unit binnen aan de muur, 3.5 multisplit met een 5kW buitenunit blijft lekker 3.5 kW leveren ook bij -10c.
Je schreef 153m3 maar ik denk dat dit 153m2 moet zijn dus dan is de woonkamer rond de 50m2 en dat redt je icm goede isolatie makkelijk met een 3.5.
Nope, oppervlakte is 59m2 en inhoud is 153m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobie
mr_evil08 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:55:
[...]

@mr_evil08 Dankjewel voor het meedenken. Dat is inderdaad een goeie, maar ook echt een ingewikkelde in ons geval, omdat er geen andere plek is waar een ‘natuurlijke’ condensafvoer naar buiten gemaakt kan worden.

Wel stelde de eerste installateur optie B (zoals hieronder in het plaatje) voor. Hij zou dan naar buiten gaan via de slaapkamer op de eerste verdieping en met een condenswaterafvoerpompje werken. Omdat de drie installateurs na hem deze optie zeer sterk afraden, hadden we hem eigenlijk al overboord gegooid. Maar goed, nu komt die dus toch weer naar boven. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-vu9ZA26hlr7HWN7wKIWsm-gq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdiiRnphx3uNlOx3orTOzONw.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een overzichtje van de voor- en nadelen van beide opties.

Optie A, achterin de tuinkamer:
  • Kan met natuurlijke condenswaterafvoer
  • Luchtflow is minder optimaal door de nauwere doorgang door de glas-in-lood ramen aan de zijkanten van de schuifdeuren. De schuifdeuren zelf staan overigens bijna altijd open.
  • De buitenunit komt op de berging, wat prettig is omdat je dan geen last heb van contactgeluid/trillingen in je huis.
Optie B, in de woonkamer:
  • Dan moet je met een condenswaterpompje werken. Drie installateurs geven aan dat je dit echt niet moet willen omdat het ding zoveel herrie maakt en omdat ze om de haverklap stuk gaan en je dan lekkage hebt.
  • Luchtflow is absoluut beter dan met optie A, dit is de ruimte waar we het meeste zijn.
  • De buitenunit komt op onze uitbouw, wat ik minder prettig vind omdat er dan kans is op contactgeluid/trillingen in huis van de airco.
Ik ben benieuwd welke optie jullie voorkeur zou hebben. Of mochten jullie nog andere opties zien, dan horen we het ook graag.

Ook ben ik benieuwd of jullie condenswaterpompjes kennen die ‘stil’ en robuust zijn. Toch vreemd dat veel mensen een airco willen/hebben, maar er geen fatsoenlijke pompjes op de markt lijken te zijn. Dit zou namelijk het grootste nadeel van optie B lijken op te lossen.

Alvast bedankt weer! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21:17
Bobie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:01:
[...]

@mr_evil08 Dankjewel voor het meedenken. Dat is inderdaad een goeie, maar ook echt een ingewikkelde in ons geval, omdat er geen andere plek is waar een ‘natuurlijke’ condensafvoer naar buiten gemaakt kan worden.

Wel stelde de eerste installateur optie B (zoals hieronder in het plaatje) voor. Hij zou dan naar buiten gaan via de slaapkamer op de eerste verdieping en met een condenswaterafvoerpompje werken. Omdat de drie installateurs na hem deze optie zeer sterk afraden, hadden we hem eigenlijk al overboord gegooid. Maar goed, nu komt die dus toch weer naar boven. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

[Afbeelding]

• Luchtflow is minder optimaal door de nauwere doorgang door de glas-in-lood ramen aan de zijkanten van de schuifdeuren. De schuifdeuren zelf staan overigens bijna altijd open.
  • De buitenunit komt op de berging, wat prettig is omdat je dan geen last heb van contactgeluid/trillingen in je huis.
  • Dan moet je met een condenswaterpompje werken. Drie installateurs geven aan dat je dit echt niet moet willen omdat het ding zoveel herrie maakt en omdat ze om de haverklap stuk gaan en je dan lekkage hebt.
  • Luchtflow is absoluut beter dan met optie A, dit is de ruimte waar we het meeste zijn.
  • De buitenunit komt op onze uitbouw, wat ik minder prettig vind omdat er dan kans is op contactgeluid/trillingen in huis van de airco.
Ik ben benieuwd welke optie jullie voorkeur zou hebben. Of mochten jullie nog andere opties zien, dan horen we het ook graag.

Ook ben ik benieuwd of jullie condenswaterpompjes kennen die ‘stil’ en robuust zijn. Toch vreemd dat veel mensen een airco willen/hebben, maar er geen fatsoenlijke pompjes op de markt lijken te zijn. Dit zou namelijk het grootste nadeel van optie B lijken op te lossen.

Wat ik echt niet snap is dat ik bijna nooit hier lees dat iemand met de condensleiding naar beneden gaat, de kruipruimte in en em daar aansluit op hwa of riolering die daar zeker ergens zit. Ik heb em op de hwa zitten: werkt perfect en geen gedoe met pompjes! Dit geldt natuurlijk alleen als je bereikbare kruipruimte hebt. De leiding is uit mijn hoofd nog geen 2 cm dik dus die kun je, desnoods door een minikoofje altijd wel kwijt, of je freest em in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BGFG schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:11:
Wat ik echt niet snap is dat ik bijna nooit hier lees dat iemand met de condensleiding naar beneden gaat, de kruipruimte in en em daar aansluit op hwa of riolering die daar zeker ergens zit. Ik heb em op de hwa zitten: werkt perfect en geen gedoe met pompjes! Dit geldt natuurlijk alleen als je bereikbare kruipruimte hebt. De leiding is uit mijn hoofd nog geen 2 cm dik dus die kun je, desnoods door een minikoofje altijd wel kwijt, of je freest em in.
Dat is zeker een goede optie, maar vergeet niet dat je dan wel nog ergens op een bereikbare plaats een droogsifon nodig hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

[Afbeelding]

Nog even 1 tip, de condenspomp is er alleen als je gaat koelen bij verwarming consenseert de binnenunit niet, mischien bij een defrost maar ik heb het nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21:17
Andrehj schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:16:
[...]

Dat is zeker een goede optie, maar vergeet niet dat je dan wel nog ergens op een bereikbare plaats een droogsifon nodig hebt.
Klopt, maar dat 100x liever dan zo’n rottige condenspomp. Moet natuurlijk wel kunnen in jouw specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[Afbeelding]

Geen condenspomp! De vraag is niet of je miserie krijgt, maar wel wanneer.

Heb je een kruipkelder? Eventueel zet je daar een bak neer met een pompje, dan hoor je het niet, en als het overstroomt is er geen probleem.

Optie B is zeker beter voor de warmteverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
In dit geval gaat het om een volgestorte kruipruimte, dus kun je er niet meer bij.
@Bobie wat doe je bij problemen met andere afvoer naar de riolering, dan moet je er toch ook bij kunnen? Wat betreft de condensafvoer, als je alleen verwarmt dan heb je die in principe niet eens nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:31:
Het valt mij op dat een redelijk aantal bedrijven die airco's plaatsen helemaal niet gecertificeerd lijken te zijn.
  1. Ik ga naar https://www.kvk.nl/zoeken/ en voer hier het KvK-nummer of adres van het bedrijf in
  2. Bij het zoekresultaat staat vervolgens het vestigingsnummer
  3. Vestigingsnummer voer ik in op https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany
  4. Er verschijnt 'dit bedrijf is gecertificeerd', of ik krijg 'Deze zoekopdracht heeft niet geresulteerd in een gecertificeerd bedrijf.'
@rupsen @Oxellaar @koevlaas2 kunnen jullie als monteurs bevestigen of mijn manier van zoeken klopt?
In 2014 heb ik mijn F gassen gedaan. In de groep zaten heel veel zelfstandige die al jaren airco's plaatsen en geen certificaat hadden.
Zegt genoeg denk ik...

Ik heb zelf nooit gezocht of iemand gecertificeerd was.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:28
Kan iemand mij advies geven over een MHI ZSX (5KW) Wat is de piek vermogen wat de airco zal vragen als hij vol gaat verwarmen?
Ik kan wel nominale waardes vinden van 2.1KW. Ruim onder de max van 3.7kw per groep. Dit om af te wegen of hij op een aparte groep zal moeten.

[ Voor 15% gewijzigd door StormRider op 03-09-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Weegschaal schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:59:
[...]

Nope, oppervlakte is 59m2 en inhoud is 153m3
Ik koel (en soms verwarm) een woonkamer van 70m2 met een Daikin FTXM35N, dit gaat goed tot ongeveer -3c daarna is het vermogen niet meer genoeg.
Koelen doen we er ook mee, dat gaat altijd heel goed (ook bij 40c).
Toch zal de volgende een 4.2 worden om net even meer vermogen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:13
Hier sinds donderdag een daikin multi van 6,8 buiten en binnen een 5kw en 3,4. De binnenunit maakt inderdaad in stand 1 of extra stil meer geluid dan de 3,4. Echter is bij ons de woonruimte dusdanig groot dat het niet storend is. In <70m2 en dichtbij de unit dan zou ik zeker niet voor de 5kw gaan.

In de winter zal ik de ervaringen met verwarmen posten en verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
synx6 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:29:
Hier sinds donderdag een daikin multi van 6,8 buiten en binnen een 5kw en 3,4. De binnenunit maakt inderdaad in stand 1 of extra stil meer geluid dan de 3,4. Echter is bij ons de woonruimte dusdanig groot dat het niet storend is. In <70m2 en dichtbij de unit dan zou ik zeker niet voor de 5kw gaan.

Van de winter krijg je het al warm van het verbruik (in positieve zin, zo weinig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 17:06
StormRider schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:06:
Kan iemand mij advies geven over een MHI ZSX (5KW) Wat is de piek vermogen wat de airco zal vragen als hij vol gaat verwarmen?
Ik kan wel nominale waardes vinden van 2.1KW. Ruim onder de max van 3.7kw per groep. Dit om af te wegen of hij op een aparte groep zal moeten.
Ik heb zo'n MHI sinds april hangen in de woonkamer. Ik heb hem via een stekker op een bestaande groep. De Shelly die er tussen hangt heb ik nog nooit boven de +-1,5 kW gezien. Misschien dat het max vermogen voorkomt als je gaat knallen met verwarmen vanuit een zwaar afgekoeld huis, maar hoe vaak zal dat voorkomen? En dan zorg ik wel dat de betreffende (licht)groep even weinig belast wordt. Ik maak daar niet zo'n zorgen over. Pas wanneer de zekering er regelmatig uit gaat knallen denk ik wel eens na over een aparte groep.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 23:00

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Hinotori schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb zo'n MHI sinds april hangen in de woonkamer. Ik heb hem via een stekker op een bestaande groep. De Shelly die er tussen hangt heb ik nog nooit boven de +-1,5 kW gezien. Misschien dat het max vermogen voorkomt als je gaat knallen met verwarmen vanuit een zwaar afgekoeld huis, maar hoe vaak zal dat voorkomen? En dan zorg ik wel dat de betreffende (licht)groep even weinig belast wordt. Ik maak daar niet zo'n zorgen over. Pas wanneer de zekering er regelmatig uit gaat knallen denk ik wel eens na over een aparte groep.
Ik heb daar behoorlijk nare ervaring mee. Eerst bij een bestaande groep erbij, toen bekabeling doorgesmolten, toen plafond open kunnen maken en alles op die groep 3 dagen niet kunnen gebruiken, bij de buren de spullen in de koelkast etc etc. Gelukkig geen brand maar wel deels beroep op verzekering kunnen doen. Nu inmiddels 3 airco’s hier thuis doch allemaal op aparte groep! Dus mijn mening is : airco op aparte groep!

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

synx6 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:29:

Goed bezig! Gaat je veel gasverbruik schelen! Eerste stapjes om vanaf gas af te gaan!

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik heb daar behoorlijk nare ervaring mee. Eerst bij een bestaande groep erbij, toen bekabeling doorgesmolten, toen plafond open kunnen maken en alles op die groep 3 dagen niet kunnen gebruiken, bij de buren de spullen in de koelkast etc etc. Gelukkig geen brand maar wel deels beroep op verzekering kunnen doen. Nu inmiddels 3 airco’s hier thuis doch allemaal op aparte groep! Dus mijn mening is : airco op aparte groep!
Bekabeling smelt door warmte van goedkope lasklemmen, normaliter moet een B16A groep 3680 Watt aankunnen en daar zit je met wat verlichting en wat airco's niet zomaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

koevlaas2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:04:
[...]

Bekabeling smelt door warmte van goedkope lasklemmen, normaliter moet een B16A groep 3680 Watt aankunnen en daar zit je met wat verlichting en wat airco's niet zomaar aan.
Waar t aan licht veranderde bij mij t probleem niet. Je moet namelijk al die kennis wel hebben. En als je niet van “vanzelfsprekendheid” uit wilt gaan zou ik t netjes op separate groepen zetten. Maargoed ieders keuze natuurlijk maar zo heb ik t gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:09:
[...]

Waar t aan licht veranderde bij mij t probleem niet. Je moet namelijk al die kennis wel hebben. En als je niet van “vanzelfsprekendheid” uit wilt gaan zou ik t netjes op separate groepen zetten. Maargoed ieders keuze natuurlijk maar zo heb ik t gedaan.
Maar @koevlaas2 heeft wel gelijk. Met slechte lasklemmen kun je op een aparte groep net zo goed problemen krijgen. Het is eerder symptoombestrijding dan een echte oplossing.
Los daarvan zou ik niet zo gauw de automaat als "oplossing" gebruiken, maar er gewoon voor zorgen dat je bij normaal gebruik de 16A niet overschrijdt (dat kan best in een gemengde groep). Een automaat zie ik alleen als noodoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-05 17:21

Rrd

Deze stek certificering is een niet verplichte aanvulling op de BRL100 certificering, als je deze als bedrijf dus niet hebt, kun je wel gewoon f-gassen/BRL100 gecertificeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Martin7182 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:52:
In dit geval gaat het om een volgestorte kruipruimte, dus kun je er niet meer bij.
@Bobie wat doe je bij problemen met andere afvoer naar de riolering, dan moet je er toch ook bij kunnen? Wat betreft de condensafvoer, als je alleen verwarmt dan heb je die in principe niet eens nodig :)
@Bobie
Waarmee volgestort? Als dat zand of argex is, dan kan je daar alsnog gewoon je condenswater in laten druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:23:
[...]

@Bobie
Waarmee volgestort? Als dat zand of argex is, dan kan je daar alsnog gewoon je condenswater in laten druppelen.
Bij hoge luchtvochtigheid is dat al snel 10/15 liter “druppelend” water per dag.. een gemiddelde airco condenseert zomaar een liter per uur.
Ik zou het niet onder m’n huis willen hebben zonder geschikte afvoer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:18:
[...]

Ik koel (en soms verwarm) een woonkamer van 70m2 met een Daikin FTXM35N, dit gaat goed tot ongeveer -3c daarna is het vermogen niet meer genoeg.
Wat mij zo opviel is het grote verschil in de afmeting van de buitenunit tussen een perfera 3.5kW en stylish 4.2 kW. Ik vind het niet zo mooi staan buiten, maar dan toch wel blij dat ik voor de 4.2 gekozen heb voor de 65m2 beneden.
Ik wil als het even kan echt de cv uitlaten.
Maar daarmee is goed te zien dat vanaf de 4.2 je in de zwaardere categorie komt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0wkMmC0_mEVAWR11sgKtjHHD_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpuGZax1dsNFbBEt1JxhyMBD.jpg?f=fotoalbum_large
Door het perspectief zie je het niet zo goed maar verschil is echt fors.

[ Voor 22% gewijzigd door marcovandam op 03-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weegschaal
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:18:
[...]

Dankjewel voor je reactie, zelf “krijg” ik over paar weken een Daikin Stylish 4.2 voor 67m2 145m3, vrijstaand, bouwjaar 1993 met veel glas, lang gewikt en gewogen maar toch de goede raad van Tweakers op dit forum gevolgd, wellicht voor schoonzoon ook de beste optie ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@Hinotori @StormRider Hier een MHI 6 kW multi en die liep vorig jaar bij -4 rond de 1,2 kW continu, wel bij 24/7 stoken dan. Bij adhoc ga je wel hogeren cijfers zien. Alleen bij een defrost en kort daarna heb je een hogere piek, maar dat is ook niet meer dan 2,5 kW.

[ Voor 23% gewijzigd door GermanPivo op 03-09-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie80
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-03 21:09
Als je de airco leidingen in de muur wil frezen zijn er dan nog dingen die aandacht nodig hebben?

Kan ze op afschot frezen zodat de condens afvoer natuurlijk kan verlopen, is een beton muur.

Verder nog dingen die belangrijk zijn om op te letten?

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie80 op 03-09-2022 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:35:
[...]

Bij hoge luchtvochtigheid is dat al snel 10/15 liter “druppelend” water per dag.. een gemiddelde airco condenseert zomaar een liter per uur.
Ik zou het niet onder m’n huis willen hebben zonder geschikte afvoer.
Dat zal in de winter wel meevallen denk ik oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:23:
[...]

Dat zal in de winter wel meevallen denk ik oOo
Normaliter heb je gelijk, echter in jouw rolluiken bunker zal inmiddels zoveel vocht zitten dat zelfs met verwarmen tot eind januari je nog moet ontvochtigen :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie80 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:36:
Als je de airco leidingen in de muur wil frezen zijn er dan nog dingen die aandacht nodig hebben?

Kan ze op afschot frezen zodat de condens afvoer natuurlijk kan verlopen, is een beton muur.

Verder nog dingen die belangrijk zijn om op te letten?
De leidingen zijn snel 4 à 5cm dik. Dan zit je al in de wapening van je muur denk ik...
En sowieso niet horizontaal frezen, alleen recht omhoog of naar beneden. (Dus dat op afschot valt dan ook af).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 203 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic