Hoi allemaal,
We zouden graag jullie hulp bij het volgende willen. Van de winter willen we onze woonkamer inclusief open keuken graag verwarmen met een single split airco. Dit ivm de hoge gasprijzen. Ons huis - een tussenwoning uit 1934 - is matig tot redelijk geïsoleerd; wat betekent dubbel glas, een volgestorte kruipruimte en amper buitenmuren door een uitbouw uit 2006 achter en een erker voor. De ruimte is ongeveer 50 m2 / 119 m3. We hebben een traditioneel CV systeem met radiatoren hangen. Dat systeem werkt goed en kan dus op de koudste dagen bijspringen indien nodig.
Er zijn nu vier installateurs over de vloer geweest en we kregen verschillende adviezen. De meeste installateurs willen de airco achterin onze uitbouw plaatsen (zie plaatje hieronder), omdat dit de enige plek is waar een ‘natuurlijke’ condensafvoer zonder pompje gemaakt kan worden. Wel waarschuwen sommige installateurs ervoor dat het ’s-morgens dan wat langer kan duren voordat het bij de bank bij de erker warm is. Dit omdat de doorgang tussen de uitbouw en de rest van de woonkamer wat smaller is door de glas-in-lood ramen daar (de glas-in-lood schuifdeuren zijn bijna nooit dicht).
De installateurs willen allemaal een Mitsubishi Heavy Industries ophangen, maar de types die ze aanraden verschillen. De gegadigden zijn nu:
- SRK-35-ZS-W
- SRK-35-ZSX-W
- SRK-50-ZS-W
- SRK-50-ZSX-W
Omdat we allemaal verschillende adviezen kregen, ben ik zelf - met behulp van dit forum - ook gaan rekenen wat we nodig zouden hebben. We verbruiken 665 m3 gas/jaar om de woonkamer te verwarmen (dit getal is exclusief douchen en koken en op de bovenverdiepingen stoken we niet).
- Met de ‘koevlaas’ formule uit dit forum kom ik dan uit op: 665 x 8 /1650 = 3,2 kW.
- Een andere formule die ik heb gevonden rekent met 1 kW per 30 m3, wat neerkomt op 119 / 30 = 4,0 kW
- Ik heb overwogen om een warmteverlies berekening te maken, maar met een huis uit 1934 waarvan de meeste zaken door eerdere bewoners zijn gedaan en dus onbekend, lijkt me dat zeer lastig, dan wel niet onmogelijk worden.
Mijn eigen berekeningen doen mij vermoeden dat een SRK-35 unit met een nominaal vermogen van 4,0 of 4,3 kW (afhankelijk van de ZS of ZSX versie) voldoende zou moeten zijn. Ook lees ik hier op het forum dat installateurs nog wel eens willen overdimensioneren, om zeker niet in de problemen te komen.
Ik heb zelf een voorkeur voor de SRK-35-ZSX-W om vier redenen:
- Voor ons is geluidscomfort heel belangrijk, zowel binnenshuis als buiten om de goede band met onze buren zo te houden. Dit type kan het meest stil werken.
- De (S)COP van dit type is het hoogst.
- Het vermogen van de ZSX is toch nog wel een stukje hoger dan dat van de ZS, wat mij meer vertrouwen geeft dat die het bij kouder weer nog steeds redt.
- De hogere prijs heb ik er graag voor over.
Hieronder een selectie van de technische specificaties die voor ons van belang zijn van de verschillende types op een rij.
De laatste installateur die langs kwam hebben we dit voorgelegd. Hij gaf aan dat hij de SRK-35-ZSX-W niet zou aanraden, maar een SRK-50-ZS-W wilde installeren. Zijn voornaamste reden was dat wij geluidscomfort zo belangrijk vinden, en hij bang was dat we de SRK-35-ZSX-W de gehele dag op een hogere stand - en dus meer geluid - zouden moeten laten draaien dan de SRK-50-ZS-W die hij voorstelde. Ook was hij bang dat we het niet voldoende warm zouden krijgen op koudere dagen met de SRK-35-ZSX-W.
Zoals jullie lezen, neig ik zelf naar de SRK-35-ZSX-W, maar we zijn benieuwd of jullie dat aan- of juist af zouden raden in onze situatie op basis van jullie kennis/ervaring. En mochten jullie dit afraden, dan zijn we ook benieuwd, welke van deze vier jullie dan wel aan zouden raden en waarom.
Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben, dan laat het weten, dan proberen we dat zo snel mogelijk hier op Tweakers erbij te plaatsen.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!