Airco installateur gelogen over certificaat

Pagina: 1
Acties:
  • 13.690 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-08 12:01
Beste Tweakers,

Na stad en land te hebben afgezocht die voor mij de airco installatie wilde afmaken, eindelijk iemand gevonden. Dit bedrijf gevonden via internet, hebben hun eigen website en daarop staat ook het logo voor Stek. Heb dit bedrijf een mail gestuurd en er werd telefonisch contact met mij opgenomen.

Telefonisch hebben wij afspraken gemaakt en ik heb daarbij een richtprijs gekregen. Ik heb ook gevraagd naar zijn Stek certificering en hij verzekerde mij dat hij stek gecertificeerd is (op dit moment nog vertrouwen in deze meneer en dus geen reden om aan te nemen dat hij daarover loog). Ook gevraagd of hij dit nog even zwart op wit wilde zetten in een mail (niet gebeurt).

Door de hectiek rondom de watersnood in Limburg (moest zelf evacueren) en ook omdat ik blij was iemand gevonden te hebben geen actie meer ondernomen om het zwart op wit te krijgen (grote fout!!, dat realiseer ik mij maar al te goed!). In plaats van zwart op wit heeft hij mij nogmaals gebeld om afspraak te maken voor werkzaamheden. Pas tijdens de werkzaamheden verloor ik een beetje het vertrouwen in dit bedrijf (het lijkt mij niet nodig hier verder op in te gaan omdat het voor mijn vraag niet direct wat uitmaakt).

Gevolg, een gepeperde rekening! Dit is volledig mijn eigen schuld, ik neem dit voor lief en was bereid deze rekening te betalen...

Echter na het checken van de factuur en een kvk stek check (https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany) is het vertrouwen weg. De factuur is niet rechtsgeldig; mijn adres staat er bijvoorbeeld niet op en het adres van de installateur klopt niet. Ik betaal de factuur sowieso pas als deze correcte gegevens bevat. Na het checken van het kvk nummer lijkt het erop dat dit bedrijf geen stek certificaat heeft! Ik heb ze een mail gestuurd voor de gegevens die ik nodig heb om ook een check te kunnen doen voor persoonlijke stek certificering maar aangezien er onder het kvk nummer al niets staar ben ik er bang voor....

Vooruitlopend op de reactie van de installateur; Moet ik deze rekening betalen ondanks dat hij gelogen heeft over het certificaat? Mag hij stek werkzaamheden op de factuur zetten zonder certificaat? Kan ik van hem eisen dat hij zorgt dat de installatie door iemand met stek certificaat wordt nagekeken (voor eventuele garantie en verzekering)?

Beste antwoord (via ThinkPad op 04-09-2022 15:18)

• CMos
Bij deze nog even een late update op dit topic. Na de vele reacties hier op het forum besloten geen verdere actie te ondernemen. Ik heb de man gewoon netjes betaald en het daarbij gelaten.

Een korte opsomming nog; de airco werkt gewoon goed en is verder, zover ik dat kan zeggen, ook gewoon goed gevacumeerd en in werking gesteld. De installateur heeft zelf een Belgisch certificaat. Het enige wat ontbrak is een certificaat voor het bedrijf zelf. Daar dit certificaat ontbreekt kan ik geen garantie claimen mocht dat nodig zijn. We hopen er maar op die niet nodig te hebben.

Bedankt nogmaals voor de vele reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat dit een geval van fraude betreft zou het zeker melden bij de Stek organisatie die zullen je vast willen helpen en in contact brengen met een echte STEK installateur.
Probeer wel even al hun STEK uitingen vast te leggen mocht het tot een rechtszaak komen, denk het niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Goede tip, meteen even een mail gestuurd naar Stek en hun de situatie voorgelegd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bijzonder dat iemand daar mee weg denkt te komen. Succes met de afhandeling.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 05:52
CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:52:

Gevolg, een gepeperde rekening! Dit is volledig mijn eigen schuld, ik neem dit voor lief en was bereid deze rekening te betalen...
Geef jezelf niet teveel de schuld hiervan. ALs een bedrijf aangeeft dat ze een bepaalde certificering hebben, dan hoef jij dat niet zwart op wit te hebben om erop te vertrouwen dat ze het inderdaad hebben. Indien jij ook maar íets op papier hebt waarop staat dat ze zichzelf als STEK gecertificeerd uitdragen, dan sta je ijzersterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet de factuur iig betwisten omdat de werkzaamheden niet zijn uitgevoerd zoals vantevoren afgesproken (door een STEK bedrijf).
https://www.wanted.law/nl...turen-moet-je-protesteren

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:09
Juridisch gezien is het vermelden van een certificering die je niet hebt een "oneerlijke/misleidende handelspraktijk" (BW 6:193g aanhef en onder b). Daardoor is de overeenkomst vernietigbaar (BW 6:193j lid 3). Als je de overeenkomst vernietigt hoef je niet te betalen.

Als je schade hebt kun je die ook verhalen op de handelaar (BW 6:193j lid 2). Ik denk dat het laten nakijken door een wel-gecertificeerde monteur geen schade is, tenzij je uiteindelijk (aan controle en eventueel herstel) meer kwijt bent dan aan wat installatie door een wel-gecertificeerde monteur had gekost.

Tip: maak een kopie van de website, bijvoorbeeld via de Wayback Machine, zodat je later kan aantonen dat het kenmerk inderdaad (ten onrechte) op de website stond.

[ Voor 14% gewijzigd door Tom-Z op 22-07-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tom-Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:51:
Juridisch gezien is het vermelden van een certificering die je niet hebt een "oneerlijke/misleidende handelspraktijk" (BW 6:193g aanhef en onder b). Daardoor is de overeenkomst vernietigbaar (BW 6:193j lid 3). Als je de overeenkomst vernietigt hoef je niet te betalen.

Als je schade hebt kun je die ook verhalen op de handelaar (BW 6:193j lid 2). Ik denk dat het laten nakijken door een wel-gecertificeerde monteur geen schade is, tenzij je uiteindelijk (aan controle en eventueel herstel) meer kwijt bent dan aan wat installatie door een wel-gecertificeerde monteur had gekost.

Tip: maak een kopie van de website, bijvoorbeeld via de Wayback Machine, zodat je later kan aantonen dat het kenmerk inderdaad (ten onrechte) op de website stond.
Het is wel schade want alleen een stek erkende installateur mag een airco in gebruik stellen. Kortom totdat hij door een erkende installateur is gecontroleerd mag je hem niet gebruiken. (strikt volgens de regels).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:09
Frogmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:21:
[...]

Het is wel schade want alleen een stek erkende installateur mag een airco in gebruik stellen. Kortom totdat hij door een erkende installateur is gecontroleerd mag je hem niet gebruiken. (strikt volgens de regels).
Maar TS heeft ook een voordeel, namelijk dat hij uiteindelijk een werkende airco-installatie zal hebben. Dat voordeel mag je in principe in mindering brengen op de schade. Ik kan me voorstellen dat controle van een aircoinstallatie door een erkend monteur goedkoper is dan een volledige ingebruikstelling.

[ Voor 11% gewijzigd door Tom-Z op 22-07-2021 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

t14wo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:35:
[...]
... Indien jij ook maar íets op papier hebt waarop staat dat ze zichzelf als STEK gecertificeerd uitdragen, dan sta je ijzersterk.
Neem aan dat de website van die installateur gewoon "ge-print-screend" is en/of ook in de Google webcache te vinden is; meer dan dat heb je toch niet nodig?

Ik vraag me overigens af of de totale factuur wel klopt; topicstarter heeft het ineens over een gepeperde rekening maar kan nergens in de STEK-certificering vinden dat de totale kosten "onder bedrag X" blijven voor werkzaamheden A & B?

Doet met positief & negatief vermoeden dat de factuur nooit in de vorm van een "bijna definitieve offerte" aangeboden is; topicstart vermeldt alleen een richtprijs zonder verdere uitleg.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 22-07-2021 12:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
MAX3400 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Neem aan dat de website van die installateur gewoon "ge-print-screend" is en/of ook in de Google webcache te vinden is; meer dan dat heb je toch niet nodig?

Ik vraag me overigens af of de totale factuur wel klopt; topicstarter heeft het ineens over een gepeperde rekening maar kan nergens in de STEK-certificering vinden dat de totale kosten "onder bedrag X" blijven voor werkzaamheden A & B.
Inderdaad zal de 'gepeperde' factuur niet direct worden gelinkt aan de STEK certificering, maar het maakt het betalen (en maximaal naar beneden duwen) van die factuur een heel stuk makkelijker. Dat soort bedrijven liegen en bedriegen de boel bij elkaar. Die F-gassen certificering is er niet voor niets. Ik zou ze nu maximaal uitkleden en pakken. Ze hebben je ronduit bedonderd ven niet enkel met een missende wettelijk verplichte certificering, maar óók nog schijnbaar met hoge meerkosten. Al ben je bij die laatste zelf erbij en moet je ook stvig genoeg in je schoenen staan om dat niet te accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tom-Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Maar TS heeft ook een voordeel, namelijk dat hij uiteindelijk een werkende airco-installatie zal hebben. Dat voordeel mag je in principe in mindering brengen op de schade. Ik kan me voorstellen dat controle van een aircoinstallatie door een erkend monteur goedkoper is dan een volledige ingebruikstelling.
Dat ligt lastig want de solderingen van het leidingwerk moet over, je kan anders niet zien of het goed gedaan is. Een van de moeilijkste dingen van het STEK diploma. Goede soldering maken die volledig doorgevloeid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hoe was de ‘gepeperde’ factuur in verhouding tot hun offerte?
Of had je geen offerte aangevraagd voor de werkzaamheden?
/edit: zie dat je alleen een telefonische richtprijs had?

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 22-07-2021 12:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Bedankt voor alle reacties!

Wat betreft de factuur heb ik geen enkele poot om op te staan en zou ik die ook gewoon betaald hebben mits de certificering op orde is/was. Dit is ook wat ik bedoel met het "zwart op wit" hebben.

Dat hij stek gecertificeerd is ben ik in beginsel gewoon vanuit gegaan en dat is dus niet wat ik zwart op wit wilde hebben.

De Airco werkt overigens wel gewoon maar mocht er wat gebeuren kan ik geen garantie (of misschien wel verzekering) claimen. En dan had ik de werkzaamheden ook zelf kunnen uitvoeren; heb de rest van de installatie tenslotte ook zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Hoewel het niet netjes is om te liegen over die stek certificaat kan ik nergens uit je post opmaken dar er iets fout is gegaan.
Er ontbreekt namelijk veel informatie in je post.

Welke prijs is afgesproken en wat is er gefactureerd?
Dat informatie op een website achterhaald is gebeurt toch veel vaker (is geen reden om de rekening niet te betalen)
En aangezien het gaat om het afmaken van werkzaamheden zou het mij niet verbazen dat er meer werk en/of herstel werkzaamheden uitgevoerd moest worden.

Wellicht was de rekening nog duurder uitgevallen als je een stek monteur had gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
Wat er nog moest gebeuren is het volgende:

Voor 2x split airco:
-koel leiding leggen en monteren (de goot daarvoor lag al)
-elektra kabel van buiten unit naar binnen unit
-condensleiding leggen
-In bedrijf stellen
(Materialen had ik al!)

Telefonisch indicatie prijs voor in bedrijf stellen 2x 175 euro; uiteindelijke totaal prijs 900 euro.

Dit stond dus niet zwart op wit; er is geen offerte.

Maar nogmaals; ik zou dit bedrag gewoon betalen mits certificering maar aangezien die er waarschijnlijk niet is zou ik wettelijk gezien extra kosten moeten maken om de Airco te mogen gebruiken en aanspraak te maken op garantie en mogelijk verzekering (al zal dat laatste ook wel meevallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
buiter schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:44:
Hoewel het niet netjes is om te liegen over die stek certificaat kan ik nergens uit je post opmaken dat er iets fout is gegaan.
Er hoeft nu ook nog niets fout gegaan te zijn. Het probleem met fouten is dat het meestal na verloop van tijd naar voren komt. En daar heb je dan dus weer geen bal aan. Om te voorkomen, of in ieder geval om de kans te verminderen, dat er iets fout gaat wil je dus een STEK-gecertificeerd monteur hebben. (het bedrijf kan wel STEK-gecertificeerd zijn maar de betreffende monteur zelf moet de boel ook op orde hebben!) Het is dus écht toekomstgericht dat je zeker wilt zijn van een dergelijke certificering.

Bovendien is een STEK-certificaat voor consumenten om te laten zien dat een monteur/bedrijf weet waar ze mee bezig zijn wanneer het om F-gassen gaat. Het is geen water wat er door de leidingen stroomt, je moet er dus anders mee omgaan. Veiligheid, gezondheid en milieu, laten we het daar maar op houden.

@CMos In principe mag iedereen een airco ophangen en aansluiten. Wat niet iedereen mag is het het vullen, afpersen en in bedrijf stellen van de de installatie. Je moet dus ook even kijken wat jouw niet-STEK-monteur gedaan heeft en wat hij mogelijk uit wilde besteden aan een wel-STEK-monteur. Als hij dit niet van plan was dan is het een heel simpel verhaal, de hele installatie in twijfel trekken en laten controleren door een STEK-monteur.

[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 22-07-2021 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:01
CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:50:

Voor 2x split airco:
-condensleiding leggen
-In bedrijf stellen

Telefonisch indicatie prijs voor in bedrijf stellen 2x 175 euro; uiteindelijke totaal prijs 900 euro.

Dit stond dus niet zwart op wit; er is geen offerte.

Maar nogmaals; ik zou dit bedrag gewoon betalen mits certificering maar aangezien die er waarschijnlijk niet is zou ik wettelijk gezien extra kosten moeten maken om de Airco te mogen gebruiken en aanspraak te maken op garantie en mogelijk verzekering (al zal dat laatste ook wel meevallen).
Ook als de certificering in orde was hoef je niet zomaar meer te betalen.

Als hij indicatie 175 x 2 geeft dan betaal je dat.

De verkoper heeft zorgplicht in dat hij bij meerwerk eerst een prijsindicatie geeft en daar toestemming voor vraagt.

Maar in dit geval gewoon poot stijf houden en geen cent betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:43:
..De Airco werkt overigens wel gewoon maar mocht er wat gebeuren kan ik geen garantie (of misschien wel verzekering) claimen. En dan had ik de werkzaamheden ook zelf kunnen uitvoeren; heb de rest van de installatie tenslotte ook zelf gedaan.
Hoezo kan je geen garantie claimen bij een installateur die iets installeert zonder een extra/relevante opleiding?

Als de pomp over 3 maanden "intern" kapot gaat of een leiding in de unit knapt want verkeerde dikte, dan is dat mogelijk meer een fabrieksdingetje dan een garantie-dingetje?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik neem aan dat dit de problemen zijn om iemand te vinden die een in het buitenland gekochte (veel goedkoper) airco wil aansluiten zonder zelf de producten te leveren. Daar zijn veel gecertificeerde installateurs niet erg happig op en nemen sowieso daarom vaak geen garantie anders dan de directe aansluiting. Dan kom je na veel bellen uiteindelijk wel bij een beunhaas.

[ Voor 11% gewijzigd door sambalbaj op 22-07-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Als je duidelijk gecommuniceerd hebt wat er moest gebeuren dan vind ik het een groot verschil.
Dat zou voor mij de enige reden zijn om de rekening niet te betalen.

Wel/geen certificering zou bij mij pas een rol spelen als het niet netjes is gebeurt (misschien lastig te beoordelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
MAX3400 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Hoezo kan je geen garantie claimen bij een installateur die iets installeert zonder een extra/relevante opleiding?

Als de pomp over 3 maanden "intern" kapot gaat of een leiding in de unit knapt want verkeerde dikte, dan is dat mogelijk meer een fabrieksdingetje dan een garantie-dingetje?
Hij heeft de units niet geleverd maar was specifiek hier voor de stek handelingen. De fabrikant/winkel geeft alleen garantie indien de unit in bedrijf wordt gesteld door een erkend installateur (met Stek dus).

Van te voren niet verwacht dat het zo lastig zou zijn iemand te vinden hiervoor anders had ik de installatie mogelijk niet zelf gedaan. Maar zelfs met deze gepeperde rekening ben ik nog steeds een flink bedrag goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-08 14:27
CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:09:
[...]

Hij heeft de units niet geleverd maar was specifiek hier voor de stek handelingen. De fabrikant/winkel geeft alleen garantie indien de unit in bedrijf wordt gesteld door een erkend installateur (met Stek dus).

Van te voren niet verwacht dat het zo lastig zou zijn iemand te vinden hiervoor anders had ik de installatie mogelijk niet zelf gedaan. Maar zelfs met deze gepeperde rekening ben ik nog steeds een flink bedrag goedkoper uit.
Hoeveel was je in totaal kwijt voor je gehele airco installatie?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
2400 euro voor de units en alle materialen + 900 euro nu van deze installateur

Totaal 3300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08 13:19
Heeft hij een reden aangegeven waarom hij van de originele schatting van de kosten is afgeweken?

Ik heb overigens ook zelf een Daikin airco geinstalleerd. Helaas niemand kunnen krijgen om hem in bedrijf te stellen. Daarom heb ik het noodgedwongen zelf gedaan. Ik heb de leidingen afgeperst op 20 bar (zoals voorgeschreven, wel met Argon ipv Stikstof). Deze een uur laten staan. Daarna een uur aan een vacuumpomp gehangen en het vacuum 2 uur laten staan.

Ik weet dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, maar aangezien niemand wilde komen had ik weinig keuze. Als ik dit vooraf had geweten had ik de volledige airco door een bedrijf laten monteren.

De reden dat ik het zelf heb gedaan is dat ik heel precies ben en alles perfect moet hangen. Ik heb zelf een electronica achtergrond, dus het elektragedeelte was sowieso geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37
ppassie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:41:
Heeft hij een reden aangegeven waarom hij van de originele schatting van de kosten is afgeweken?

Ik heb overigens ook zelf een Daikin airco geinstalleerd. Helaas niemand kunnen krijgen om hem in bedrijf te stellen. Daarom heb ik het noodgedwongen zelf gedaan. Ik heb de leidingen afgeperst op 20 bar (zoals voorgeschreven, wel met Argon ipv Stikstof). Deze een uur laten staan. Daarna een uur aan een vacuumpomp gehangen en het vacuum 2 uur laten staan.

Ik weet dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, maar aangezien niemand wilde komen had ik weinig keuze. Als ik dit vooraf had geweten had ik de volledige airco door een bedrijf laten monteren.

De reden dat ik het zelf heb gedaan is dat ik heel precies ben en alles perfect moet hangen. Ik heb zelf een electronica achtergrond, dus het elektragedeelte was sowieso geen probleem.
Je had het ook niet aan kunnen sluiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppassie
418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Je had het ook niet aan kunnen sluiten
En dan? Van de muur afhalen en naar de stort brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37
ppassie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:47:
[...]

En dan? Van de muur afhalen en naar de stort brengen?
Nee wachten. Ik snap je wel, maar je doet voorkomen als of het niet kon wachten. Maar dat is verder offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Nee wachten. Ik snap je wel, maar je doet voorkomen als of het niet kon wachten. Maar dat is verder offtopic
Wat ik bij de 5 a 6 bedrijven die ik gebeld heb te horen kreeg dat ze geen systemen in bedrijf stellen die niet door hun geinstalleerd zijn. Wachten had niets opgelost.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet goed wat ik gedaan heb. Als ik dit van te voren had geweten was ik er zelf niet eens aan begonnen. Ik had van te voren moeten rondbellen voor een installateur met F certificaat ipv achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
ppassie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:41:
Niet specifiek gevraagd; dat valt onder stelpost maar daar gaat het mij ook niet direct om. Juist vanwege het moeilijk kunnen vinden van iemand en de hoge vraag was ik wel bereid geweest het te betalen (mits Stek).

Het wordt veel aangekaart maar de hoge prijs is niet direct waar ik een probleem mee heb; wel dat dit samen gaat met het niet hebben van een stek certificaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
Zojuist antwoord gekregen van Stek (quote):

"Het betreft hier een wettelijk verplichting en certificering die voortkomt uit de Europese F-gassenverordening.

Daardoor gelden ook in Nederland eisen ten aanzien van personen (BRL 200) en bedrijven (BRL 100) die met F-gassen aan stationaire installaties werken voor opdrachtgevers (derden).

Veel informatie hierover kunt je terugvinden op: https://www.infomil.nl/on...g-toezicht/certificering/ .

Rijkswaterstaat is als opsteller/beheerder van de eisen verantwoordelijk voor deze schema’s. Handhaving ligt bij verschillende organisaties zoals ILT en Omgevingsdiensten."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:34
Kortom: TS heeft installatie tbv garantie laten uitvoeren door een installateur die achteraf niet STEK gecertificeerd is en is nu bezorgd over eventuele garantieclaims als er wat stuk gaat. Hij kan immers geen factuur van een gecertificeerd installateur overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Niet specifiek gevraagd; dat valt onder stelpost maar daar gaat het mij ook niet direct om. Juist vanwege het moeilijk kunnen vinden van iemand en de hoge vraag was ik wel bereid geweest het te betalen (mits Stek).

Het wordt veel aangekaart maar de hoge prijs is niet direct waar ik een probleem mee heb; wel dat dit samen gaat met het niet hebben van een stek certificaat.
Misschien nog wel het meest vreemde is dat je totaal niet verbaasd of een probleem hebt met een richtprijs van 175 euro wat vervolgens 900 euro wordt...

Ik hoop dat het een dikke airco unit is, want volgensm ij is je prijsvoordeel verdampt. Bij mij worden 2 toshiba units volledig geïnstalleerd voor 3000 euro. En STEK certified met alle leidingen weggewerkt en wat andere extra’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
MAX3400 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Je gaat kastje muur krijgen. De fabrikant geeft geen garantie want installatie zonder certificering. Winkel gaat dat ook doen. De installateur zal wijzen naar een productfout.

Aircosystemen kan je volledig verkloten met foute installatie. Laten draaien met te weinig gas bijvoorbeeld, of juist teveel, een droger die verzadigd is omdat het systeem te lang open heeft gelegen, dat soort ellende.

Dat is ook waarom de meesten geen installatie doen bij apparatuur geleverd door derden. Als er gezeik is komt het altijd bij de installateur op het bordje. Die installateur heeft het in de zomer druk genoeg met eigen geleverde systemen, dus is er geen behoefte om andere aystemen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Een vriend van me heeft 4 splitunits gehaald uit het buitenland. Relatief gezien erg goedkoop. Wel een heel gedoe om iemand te vinden om te installeren.
Eén is er nu defect maar garantie claimen is onmogelijk. Kastje <> muur. Je prijsvoordeel verdampt dan wel snel. Alleen al het ongemak wat je dan krijgt is het het niet waard.

Mij niet gezien. Ik heb er onlangs 2 laten ophangen (2 x MHI 2,5 kW), tja kostte 3700 euro, maar wel STEK en uitstekend uitgevoerd, en volgens offerte. Dan betaal ik toch liever ietsje meer.

Overigens, wat ik niet snap. Een installatie door een STEK installateur zegt toch niks over garantie? Het zegt alleen iets over of een installateur STEK gecertificeerd is en dat hij/zij uberhaupt airco's mag afvullen. ik denk dat ook een STEK installateur jou geen garantie zal geven als je met eigen aangeschafte units komt.

[ Voor 23% gewijzigd door psy op 22-07-2021 17:28 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
Is deze site wel de juiste tool om dit te checken? Als ik een aantal bedrijven hier in de buurt opzoek dan heb ik eigenlijk alleen resultaat bij een groot bedrijf. De eenmanszaken komen hier niet naar voren, terwijl dat volgens mij echt geen beunhazen zijn.

Een KwikFit o.i.d. kan de airco van je auto vullen, er zal daar toch ook minstens één iemand rondlopen met een STEK-certificaat. Toch krijg ik geen zoekresultaat op bovenstaande site.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:50:

Voor 2x split airco:
-condensleiding leggen
-In bedrijf stellen

Euh... het zal aan mij liggen, maar je hebt het dus helemaal niet gehad over de prijs voor het leggen en monteren van de koelleidingen, het leggen en aansluiten van de elektrakabels en het leggen en aansluiten van de condensleiding?

Hoe is de factuur gespecificeerd? Is er niet zoals afgesproken €350 gefactureerd voor het inbedrijfstellen en €550 voor de installatiewerkzaamheden? Dan klopt het toch gewoon?

Het leest voor mij een beetje als: "Ik heb mijn auto naar de garage gebracht voor een APK-keuring, grote beurt en 2 nieuwe voorbanden. Telefonisch afgesproken €175 per band. Maar nu is de totale factuur €900!". Tja.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 12-08 18:23
Xander schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Euh... het zal aan mij liggen, maar je hebt het dus helemaal niet gehad over de prijs voor het leggen en monteren van de koelleidingen, het leggen en aansluiten van de elektrakabels en het leggen en aansluiten van de condensleiding?

Hoe is de factuur gespecificeerd? Is er niet zoals afgesproken €350 gefactureerd voor het inbedrijfstellen en €550 voor de installatiewerkzaamheden? Dan klopt het toch gewoon?

Het leest voor mij een beetje als: "Ik heb mijn auto naar de garage gebracht voor een APK-keuring, grote beurt en 2 nieuwe voorbanden. Telefonisch afgesproken €175 per band. Maar nu is de totale factuur €900!". Tja.
Vergeet even niet dat in jouw voorbeeld de garage zich zou voordoen als BOVAG met garantie, maar helemaal geen BOVAG is of deze garantie zou mogen geven.

@CMos Ik lees nog niet of je al screenprints hebt van de website met certificaat, doe dat nog. En maak even een snapshot via een internet archief (google of internetarchive).
Vind het overigens bizar dat STEK zelf niks doet? Meld het sowieso dan bij de overige partijen, want dat is natuurlijk onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 19:37
STEK-certificering is geen verplichting maar een F-gassen diploma wel. En die kan iemand bij ondermeer STEK halen. Als de installateur zijn F-gassen diploma behaald had en het bedrijf gecertificeerd is (opzoeken op https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany) dan mogen de werkzaamheden uitgevoerd worden. Het voeren van het STEK-logo mag alleen door STEK-gecertificeerde bedrijven. Privaatrechtelijk kan STEK dus het bedrijf aanklagen. Ook kunnen de CI's toezien op het correct gebruik van het STEK-logo, ik kan me voorstellen dat foutief gebruik zou kunnen leiden tot het intrekken van de BRL100 erkenning/certificering.

Raar trouwens dat de persoonscertificering niet openbaar is, in mijn vakgebied (bodem en asbest) moeten onze persoonsgegevens wel openbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CMos schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:52:
Vooruitlopend op de reactie van de installateur; Moet ik deze rekening betalen ondanks dat hij gelogen heeft over het certificaat? Mag hij stek werkzaamheden op de factuur zetten zonder certificaat? Kan ik van hem eisen dat hij zorgt dat de installatie door iemand met stek certificaat wordt nagekeken (voor eventuele garantie en verzekering)?
Simpel antwoord: Nee.

Als de werkzaamheden niet naar tevredenheid zijn uitgevoerd hoef je niet te betalen. Het leveren van een kloppende factuur is daar overigens onderdeel van.
Uiteindelijk kan alleen een rechter jou 'dwingen' om te betalen. Jouw argumentatie is sterk genoeg om de factuur/werkzaamheden te betwisten. Als jullie er niet samen uitkomen kan de monteur naar de rechter stappen. Maar in dit geval is het aannemelijker dat hij je een paar keer de huid volscheld en het er dan bij laat zitten. €900 is geen bedrag om echt werk van te maken. Helemaal als er wel wat valt op te merken aan die rekening.

Belangrijkste is om te bedenken wat je nu wilt:
Een STEK monteur laten komen die alles naloopt/vervangt wat hij/zij nodig acht is geen onredelijke eis. Maar vind die maar eens.
Het alternatief is korting op de factuur.

Wat wil je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Ik vind het jammer dat iedereen blijft terug komen op de prijs, daar gaat het mij helemaal niet om. Ik geloof dat ik daar ook wel duidelijk in ben geweest. Ik heb al aangegeven dat dit mijn eigen fout is geweest en dat ik dit zwart op wit had moeten laten zetten.

Waar het om gaat is dat het bedrijf zelf in ieder geval geen certificaat heeft. Ik heb de installateur gevraagd hier op te reageren en uitleg te geven.

Indien blijkt dat het niet in orde is, waar het alle schijn van heeft, dan ben ik bereid de zaak af te kopen en een deal te maken met de installateur. Dan zal ik verder geen melding maken en hoop ik dat het in de toekomst geen ellende gaat opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMos
psy schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:26:

Overigens, wat ik niet snap. Een installatie door een STEK installateur zegt toch niks over garantie? Het zegt alleen iets over of een installateur STEK gecertificeerd is en dat hij/zij uberhaupt airco's mag afvullen. ik denk dat ook een STEK installateur jou geen garantie zal geven als je met eigen aangeschafte units komt.
De installateur geeft inderdaad geen garantie. Die zou ik claimen bij de winkel of de fabrikant. Voorwaarde is dan dat de installatie gedaan is door een gecertificeerd persoon/bedrijf. De gegevens om dat te checken moeten op de factuur staan van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Zebby schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:46:
[...]

@CMos Ik lees nog niet of je al screenprints hebt van de website met certificaat, doe dat nog. En maak even een snapshot via een internet archief (google of internetarchive).
Vind het overigens bizar dat STEK zelf niks doet? Meld het sowieso dan bij de overige partijen, want dat is natuurlijk onzin.
Ik heb inmiddels een screenshot gemaakt, thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
ThinkPadd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:35:
[...]

Is deze site wel de juiste tool om dit te checken? Als ik een aantal bedrijven hier in de buurt opzoek dan heb ik eigenlijk alleen resultaat bij een groot bedrijf. De eenmanszaken komen hier niet naar voren, terwijl dat volgens mij echt geen beunhazen zijn.

Een KwikFit o.i.d. kan de airco van je auto vullen, er zal daar toch ook minstens één iemand rondlopen met een STEK-certificaat. Toch krijg ik geen zoekresultaat op bovenstaande site.
Bedrijven en personen zijn apart te checken. Voor personen heb je de naam zoals op het ID nodig en een geboorte datum of monteurs nummer. Er is een email adres waar je dat naar toe moet mailen. Bedrijven kunnen gecheckt worden aan de hand van een kvk nummer. Ook ZZP'rs moeten hun bedrijf laten certificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Xander schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Ja daar komt het inderdaad op neer en ik geef ook toe dat dit mijn eigen fout is. Maar wat nu als die garage die werkzaamheden niet had mogen uitvoeren omdat de regering vereist dat ze daar een certificaat voor moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
CMos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:43:
Ik vind het jammer dat iedereen blijft terug komen op de prijs, daar gaat het mij helemaal niet om. Ik geloof dat ik daar ook wel duidelijk in ben geweest. Ik heb al aangegeven dat dit mijn eigen fout is geweest en dat ik dit zwart op wit had moeten laten zetten.
Misschien had je het beter niet kunnen benoemen dan. Je lokt zo toch reacties uit die blijkbaar geen meerwaarde voor je hebben. ;)
Waar het om gaat is dat het bedrijf zelf in ieder geval geen certificaat heeft. Ik heb de installateur gevraagd hier op te reageren en uitleg te geven.
Ik zou die reactie even afwachten.

Weet niet precies hoe het zit met STEK maar wellicht heeft de installateur zijn persoonscertificering netjes op orde en valt zijn bedrijf onder een overkoepelende organisatie die wel bedrijfsgecertificeerd is ofzo? (Ja dit is slechts een hersenspinsel...)

Zo'n installateur moet toch kunnen uitleggen waarom hij het logo denkt te mogen voeren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Ja misschien had ik dat er niet bij moeten zetten maar ik probeerde netjes de situatie te schetsen.

Het is inderdaad mogelijk dat hij zelf wel een certificaat heeft; heel eerlijk leek het er gelukkig wel op dat hij zelf ook wel wist waar hij mee bezig was. Maar dat is helaas niet voldoende voor een eventuele garantie claim.

Een bedrijf mag werkzaamheden uitvoeren voor een ander bedrijf onder hun certificering maar heeft dan evengoed zelf ook nog een certificering nodig (dat mag dan wel van een lagere klasse zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 20:09
CMos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:43:

Indien blijkt dat het niet in orde is, waar het alle schijn van heeft, dan ben ik bereid de zaak af te kopen en een deal te maken met de installateur. Dan zal ik verder geen melding maken en hoop ik dat het in de toekomst geen ellende gaat opleveren.
Je begon met het feit dat je installatie niet door een gecertificeerd persoon in bedrijf zou zijn gesteld en dit problemen zou kunnen geven in de toekomst.

Nu wil je dit al afkopen (korting krijgen?) En het maar accepteren en hopen dat er in de toekomst geen probleem ontstaat.

Wat wil je nu eigenlijk? Een deugdelijke installatie of zo min mogelijk betalen en hopen dat het goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Ik wil graag een deugdelijke installatie en daar zo weinig mogelijk voor betalen... (Het liefste had ik de volledige installatie zelf gedaan maar dat mag wettelijk niet, ik ben daar verder handig genoeg voor)

...en hopen dat het goed gaat; natuurlijk hoop ik dat. Ik begrijp je punt hiermee niet helemaal. De situatie is zoals hij nu is en daar moet ik het beste van maken. Afkopen is misschien niet ideaal maar lijkt mij de kortste / makkelijkste route. Eventueel kan ik dan toch nog steeds een gecertificeerd bedrijf er naar laten kijken mocht ik dat willen?

Een risico afweging is natuurlijk ook dat wanneer je veel geld bespaard op de airco's en installatie je uit de kosten die je bespaard eventuele problemen kunt dekken? Natuurlijk is dat niet wat ik wil maar het is wel iets waarbij ik heb stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Het voelt heel erg of ik mijzelf moet verdedigen; terwijl het toch echt de installateur is die zijn certificaten niet op orde heeft. Was dat wel het geval geweest dan was er voor mij geen probleem geweest. Het is mij helaas niet helemaal duidelijk waarom. Misschien dat ik nog alles even op een rij moeten zetten en daar later over nadenken.

Iedereen bedankt in ieder geval voor de input.

Dit draadje mag dicht

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:39
Tom-Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:51:

mij is gezegd dat je altijd moet betalen en daarna kan je nog betwisten en eventueel terug vorderen.

• Maxwp
Frogmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Dat ligt lastig want de solderingen van het leidingwerk moet over, je kan anders niet zien of het goed gedaan is. Een van de moeilijkste dingen van het STEK diploma. Goede soldering maken die volledig doorgevloeid is.
onder druk zetten voor 30min moet toch voldoende laten zien of deze goed is
en voor een single split zou enige aanslag aan de binnekant niet direct een probleem zijn?

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-08 16:35
Maxwp schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:25:
[...]

mij is gezegd dat je altijd moet betalen en daarna kan je nog betwisten en eventueel terug vorderen.
Ik stuur jou zo even een factuur van EUR 250.000. Graag snel betalen! :P

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 17:54

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik haak hier even aan met mijn ervaring.

Als eerste kwam ik er achter dat er een hoop bedrijven zijn die weigeren onderhoud te doen aan mijn airco omdat zij hem niet geinstalleerd hebben. Tja, de units zaten al in het huis wat ik gekocht had en de vorige eigenaar was blijkbaar handig genoeg om dit zelf te kunnen of heeft een kennis ingezet ofzo, kon van hem iig geen adres krijgen die dit wilde doen.

Dus ik op zoek via Google Maps naar een onderhoudsbedrijf in de buurt. Had er een gevonden, mooie website met foto en 5 sterren reviews, zag er OK uit. Toen kwam mijn vrouw ineens met dat de reviews 2 jaar oud waren. Toen de kamer van koophandel bekeken en daar kwam uit dat hij ook andere niet onderhouds gerelateerde zaken deed, op zich niet een probleem maar vond het wel apart, adres was ook anders dan kantooradres, wat natuurlijk ook gewoon kan lijkt me. Toen maar even naar zijn vestiging toe gereden, en wat blijkt, op dat adres zit hij niet! Op de website staat wel een foto met groot logo op dat gebouw (of logo is weg, of fotoshop?), de werkelijkheid is dus anders.

Tja toen maar afgezegd en iemand via werkspot geregeld en is allemaal goed verlopen. Na een week of 2 kreeg ik wel reacties van wat grotere ketens (waarschijnlijk zomervakantie) maar dat is nog steeds geen garantie dat het goed gaat natuurlijk.

• Maxwp
Kurma schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:35:
[...]

Ik stuur jou zo even een factuur van EUR 250.000. Graag snel betalen! :P
als er ook echt wat is gedaan of geleverd

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
Modbreak:@Maxwp Het voeg niet heel veel toe om een topic van meer dan een jaar oud weer uit de sloot te trekken. Ik sluit daarom ook het topic. Ik zie wel dat @CMos uiteindelijk geen afloop meer heeft gepost. Mocht hij daar nog behoefte aan hebben dan mag hij mij een DM sturen, dan zorg ik dat het nog in dit topic verwerkt wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CMos
Bij deze nog even een late update op dit topic. Na de vele reacties hier op het forum besloten geen verdere actie te ondernemen. Ik heb de man gewoon netjes betaald en het daarbij gelaten.

Een korte opsomming nog; de airco werkt gewoon goed en is verder, zover ik dat kan zeggen, ook gewoon goed gevacumeerd en in werking gesteld. De installateur heeft zelf een Belgisch certificaat. Het enige wat ontbrak is een certificaat voor het bedrijf zelf. Daar dit certificaat ontbreekt kan ik geen garantie claimen mocht dat nodig zijn. We hopen er maar op die niet nodig te hebben.

Bedankt nogmaals voor de vele reacties!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.