Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.371.723 views

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:02
Only schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:21:
[...]

Zuur om te horen, ik dacht juist dat deze app de hele AB zo'n beetje kon gebruiken.
Ik zat nog te denken om van wifi module te switchen, maar silent mode is wel een cruciale modus, hierop draait hij het meest rustig in de winter..
Gelukkig is er Daikin. :+

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Nee hoor, het minimum vermogen is bij zowel de SCM40/45/50 gelijk, namelijk 1 kW bij verwarmen. Het minimaal opgenomen vermogen is lager bij de SCM40/45.

[Afbeelding]
Hmm..uit de Nederlandse Brochure
Nogal knullig MHI !! Ik weet niet welke specificaties de juiste zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuG_2DnMhApuGXO731YjPlEjo0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erjqmlXiP7Ig9sb9BiBsXeba.png?f=fotoalbum_large

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-01 17:34
Net buiten beeld in de screenshot van de Nederlandse brochure zit een QR-code, "Bekijk alle combinatiemogelijkheden". Daar is de "Min. Heating capacity (kW)" telkens 1 met 1 binnenunit, 1.2 met 2 binnenunits en 1,4 met 3 binnenunits (SCM 40, 45, 50, 60 ZS-W). Foutje in de Nederlandse brochure?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
pjotter1965 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:31:
Verder heeft de SCM50 een lager minimum vemogen bij verwarmen dan de 40,45
( SCM 50 1.0 KW en de SCM 40 en 45 1.3 KW )
Je moet wel in de combinatie tabellen kijken.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:18
Oh, dat is wel vreemd ja. Zag dat ik nog de 2021 brochure had, maar in de 2022 variant staat het ook zo. Nouja, het zal wel :X

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
-

[ Voor 99% gewijzigd door GermanPivo op 30-08-2022 19:30 ]

• GermanPivo
KikkerMario schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Net buiten beeld in de screenshot van de Nederlandse brochure zit een QR-code, "Bekijk alle combinatiemogelijkheden". Daar is de "Min. Heating capacity (kW)" telkens 1 met 1 binnenunit, 1.2 met 2 binnenunits en 1,4 met 3 binnenunits (SCM 40, 45, 50, 60 ZS-W). Foutje in de Nederlandse brochure?
Lijkt inderdaad een foutje te zijn. :) Ja, maar dat is dan wel met twee draaiende binnenunits. Als maar 1 van de units aan staat, dien je bij 1 te kijken.

• jobr
jobr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:04:
Ik ben even op zoek naar de juiste plek voor de binnenunit.
Betreft circa 43m2 en 110m3. Gasverbruik is 800-900m3 (alleen verwarming). Warmte verliesberekening geeft circa 3.5kW aan. Denk dus aan MHI 3.5.
Wil ermee koelen maar ook verwarmen, met de CV als hulp indien nodig.

Dit is mijn plattegrond van de beneden verdieping:
(deur naar hal is altijd dicht)

[Afbeelding]

Buiten unit komt op de garage. Waar de rode strepen staan is plaatsing niet mogelijk vanwege benodigde hoogte van de binnenunit (boven de ramen (witte stukjes) zit maar 26cm muur). Bij de oranje streep zitten de buren en een kabelgoot door de kamer vind ik niet echt acceptabel. Positie D zou nog kunnen (misschien nog wat meer naar links (boven). Kabelgoot langs voorkant huis is ook niet acceptabel.

Buro wordt veel gebruikt voor vrijwel continue thuiswerken maar ook in de avond. Vraag me dus af of positie B dan wel verstandig is ivm aangezien je dan continue in de luchtstroom zit.
Plek C heeft denk ik ook niet de voorkeur aangezien je dan ook de luchtstroom zit op de bank (afstand tot voorkant bank 2.7m). En kabelgoot door de kamer, goot langs de buitenkant (voorkant huis) is geen optie.

Bij positie A en E vraag ik me af of je dan ook in de luchtstroom zit of dat deze over je geen gaat (bank staat tegen de muur). Heb je natuurlijk ook meer last van het geluid maar C is maar 3 meter verder weg dus vraag me af of dat veel beter is qua geluid.

Vraag me ook af of je met B en D ook de voorkamer (onder) wel warm krijgt. Idem bij A,E en C wel de keuken en achterkamer wel warm krijgt.

D is wel het beste voor het geluid (als je in de voorkamer zit) denk ik. Kan nog wat meer in de hoek (naar boven in tekening) .

Eventueel 2 binnenunits van ieder 2 (of 2.5) kW met multisplit zou ook kunnen op bijv A en D, maar de vragen blijven hetzelfde.

Kortom, wat is wijsheid?
Misschien ervaringen van iemand met vergelijkbare indeling?

Ik heb nog niet iemand langs laten komen. Wil eerst alles op een rijtje proberen te krijgen.
Niemand ?

• GermanPivo
@jobr Ik zou dan 2x 2,5 kW pakken op een SCM40 (of, nog beter, twee singles) en dan op A+D.

• jobr
GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:35:
@jobr Ik zou dan 2x 2,5 kW pakken op een SCM40 (of, nog beter, twee singles) en dan op A+D.
Ik ga waarschijnlijk ook nog een 2.5 op de eerste verdieping (overloop) doen (niet of nauwelijks verwarmen) dan lijkt me alles op een SCM50 handiger toch ?.

En als ik alleen een 3.5 zou doen, op welke positie zou deze dan het beste kunnen ?
En wordt dan de rest van de kamer ook goed meegenomen met verwarmen?

• pjotter1965
  • Nu online
GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

Lijkt inderdaad een foutje te zijn. :) Ja, maar dat is dan wel met twee draaiende binnenunits. Als maar 1 van de units aan staat, dien je bij 1 te kijken.
Zo kwam ik nog een foutje tegen in de NL brochure
Hier wordt in de tabellen een silent modus vermeld.
Bij het doorlezen van de handleiding kom ik tegen : Silent modus werkt niet bij SCM systemen

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Oh, dat is wel vreemd ja. Zag dat ik nog de 2021 brochure had, maar in de 2022 variant staat het ook zo. Nouja, het zal wel :X
Dit is volgens mij de actuele lijst. 1.0 en 1.2Kw single en multi bij verwarmen en 1.5 en 1,7kW bij koelen met de SCM40

Hier de 2023 brochure

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 30-08-2022 20:06 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
jobr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Ik ga waarschijnlijk ook nog een 2.5 op de eerste verdieping (overloop) doen (niet of nauwelijks verwarmen) dan lijkt me alles op een SCM50 handiger toch ?.

En als ik alleen een 3.5 zou doen, op welke positie zou deze dan het beste kunnen ?
En wordt dan de rest van de kamer ook goed meegenomen met verwarmen?
Dan zou ik hem op C hangen en dan richting de keuken laten blazen. Temperatuur in de keuken blijft dan misschien iets achter, maar door koken en wat constanter stoken moet dat ook wel goed gaan. Heb je ook bij het bureau minst last van de luchtstroom.

Als je alleen een 3,5 kW neemt beneden, zou ik voor boven een aparte single nemen. Met twee units in de woonkamer is een SCM50 geen gekke optie hoor, maar werkt het beste als je altijd minimaal 2 van de 3 units aan hebt staan. Zowel bij koelen als verwarmen.

Maar als je de ruimte/budget hebt, meer buitenunits is meer beter in het algemeen. :+ Dus je zou beneden ook op een SCM40 kunnen zetten en boven op een losse SRC25 bijvoorbeeld.

• Servee
  • Niet online
Lastig omdat je bureau midden in de kamer staat, mijn idee zou zijn B, in geval van verwarmen kun je recht naar beneden blazen en zal je op werk hoogte er denk ik weinig van merken. In geval van koelen zou de unit in theorie boven op je hoofd blazen echter danwel de koude lucht over je heen vallen indien je een unit kiest met een sensor oog (bij Daikin heet dat intelligent eye) zul je daar dan niets van merken want dan blaast de lucht van je af met zowel verwarmen als koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 30-08-2022 20:21 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• jobr
Servee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:20:
Lastig omdat je bureau midden in de kamer staat, mijn idee zou zijn B, in geval van verwarmen kun je recht naar beneden blazen en zal je op werk hoogte er denk ik weinig van merken. In geval van koelen zou de unit in theorie boven op je hoofd blazen echter danwel de koude lucht over je heen vallen indien je een unit kiest met een sensor oog (bij Daikin heet dat intelligent eye) zul je daar dan niets van merken want dan blaast de lucht van je af met zowel verwarmen als koelen.
Burostoel staat maar 1.3m vanaf de muur van B. Alleen zit ik er wel net naast de unit.
Waarom zou je niet C doen (bij 1 binnen unit) ?

• jobr
pjotter1965 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:57:
Zo kwam ik nog een foutje tegen in de NL brochure
Hier wordt in de tabellen een silent modus vermeld.
Bij het doorlezen van de handleiding kom ik tegen : Silent modus werkt niet bij SCM systemen
De SCM kent wel een Silent mode volgens de specs, maar hoe je die dan aan krijgt....
ALLERGEN CLEAR werkt ook niet bij SCM

• jobr
GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:06:
Met twee units in de woonkamer is een SCM50 geen gekke optie hoor, maar werkt het beste als je altijd minimaal 2 van de 3 units aan hebt staan. Zowel bij koelen als verwarmen.

Maar als je de ruimte/budget hebt, meer buitenunits is meer beter in het algemeen. :+ Dus je zou beneden ook op een SCM40 kunnen zetten en boven op een losse SRC25 bijvoorbeeld.
Bij 2 in de woonkamer zal ik ook altijd 2 units aan hebben staan denk ik. Misschien niet op het begin of einde van het stookseizoen.
Alleen is het minmaal opgenomen vermogen bij 1 unit (ZS) actief (op multi) wel stuk hoger (320W) als een single (190W). Bij 2 units weer een stuk beter (290W).

• pjotter1965
  • Nu online
jobr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

De SCM kent wel een Silent mode volgens de specs, maar hoe je die dan aan krijgt....
ALLERGEN CLEAR werkt ook niet bij SCM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on4QnWWhovvdS2cnqlOQ5Z6YkIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTAwPRUTviIoBQw49ZMGKTBu.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Burostoel staat maar 1.3m vanaf de muur van B. Alleen zit ik er wel net naast de unit.
Waarom zou je niet C doen (bij 1 binnen unit) ?
2 redenen
1. Unit altijd centraal ophangen dus liefst midden in de kamer zodat de lucht zich goed kan spreiden.
2. Unit dicht bij je bank zou ik niet voor kiezen,
tenzij je een dusdanige workaholic bent dat je bank er alleen voor de sier staat :) indien wel het geval wissel dan je bureau en bank om :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Floxie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
Iemand een suggestie welke boordiameter ik best neem als muurdoorvoer voor 6 koelleidingen + elektriciteit? (triple split unit)

[ Voor 11% gewijzigd door Floxie op 30-08-2022 20:32 ]

• GermanPivo
Servee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

2 redenen
1. Unit altijd centraal ophangen dus liefst midden in de kamer zodat de lucht zich goed kan spreiden.
tenzij je een dusdanige workaholic bent dat je bank er alleen voor de sier staat :) indien wel het geval wissel dan je bureau en bank om :+
Eens wat betreft zoveel mogelijk in het midden hangen (bij één unit) maar ik me dus af of de lucht goed kan spreiden als je hangt op B en naar beneden uitblaast (wat ook nog eens van de zithoek af is). Maar lastig testen :)

• jobr
Servee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:29:
Waarschijnlijk vanwege het geluid :)

En als ik voor 2 units zou kiezen?
Zou je dan ook C en D doen of helemaal geen 2 units ?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-01 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Floxie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:32:
Iemand een suggestie welke boordiameter ik best neem als muurdoorvoer voor 6 koelleidingen + elektriciteit? (triple split unit)
Dat moest bij mij ook de muur door, spouwmuur. Volgens mij is er 80mm gebruikt.
Rond gat, kwadratisch opp dus vgl met de standaard 60 mm is dat een boel meer ruimte.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• jobr
GermanPivo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:46:
Eens wat betreft zoveel mogelijk in het midden hangen (bij één unit) maar ik me dus af of de lucht goed kan spreiden als je hangt op B en naar beneden uitblaast (wat ook nog eens van de zithoek af is). Maar lastig testen :)
ja, afstand naar de muur (buro) is ook maar iets van 2.75 meter
1 van de buren (zelfde indeling) heeft een 3.5 in de keuken hangen, recht tegen over D. Dat kan helaas niet bij mij.
En die zegt dat dan de woonkamer ook nog goed warm wordt. Maar ik heb toch wat twijfels (luchtstroom 2 keer de hoek om).

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 30-08-2022 21:10 ]

• GermanPivo
Floxie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:32:
Uitrekenen :P

Met condensleiding?
Je hebt dan 3 keer de oppervlakte van een enkel gat nodig. Normaal gat is ongeveer 60mm, dus 280mm2. Dus je hebt 840mm2 nodig voor drie keer het pakket. Dan zit je op een gat van ongeveer 100mm.

• Servee
  • Niet online
[...]

Recht naar beneden met horizontale swing functie aan gaat zeker je kamer egaal warm krijgen op die plek, de lucht zal tegen de lange wand aan verdelen links en rechts en koelere lucht bij de unit weer opzuigen. Idealer is midden lange muur maar dat is in zijn situatie niet handig.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:47:
[...]

Waarschijnlijk vanwege het geluid :)

En als ik voor 2 units zou kiezen?
Zou je dan ook C en D doen of helemaal geen 2 units ?
Geluid en luchtstroom, 2 units op 110m3 is echt overkill. Met jouw gasverbruik is 1x 3,5kW voldoende.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Volgens mij hangt bij @rwijnhov die wel op C maar dan echt in het midden van de muur en hij heeft nog een unit in zijn keuken maar die is afgesloten met een deur dus in zijn geval egaal hele kamer warm.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
[...]

Eens wat betreft zoveel mogelijk in het midden hangen (bij één unit) maar ik me dus af of de lucht goed kan spreiden als je hangt op B en naar beneden uitblaast (wat ook nog eens van de zithoek af is).

Maar lastig testen :)
Rookmachine huren en met een simpele ventilator simuleren kijken hoe de lucht zicht verplaatst zou een optie kunnen zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
[...]

Luchtstroming is echt niet zo'n drama. Ik blaas zowel met koelen als verwarmen richting onze uitbouw. @Servee Gebruik nooit swing functie zelfs. Wordt anders gek van dat gewapper van de lucht en de wervelingen. Open keuken zit zo'n 15/20 meter aan de andere kant en wordt gewoon warm. Alleen daar ben ik weer 8) .....ik verwarm nooit adhoc, verwacht niet dat ik binnen een 15/30 minuten de kamer op temperatuur heb en houdt de temperatuur in mijn woonkamer gemiddeld op 20 graden bij koude buiten. NB: betekent dat je wel je ventilatie op orde moet hebben want anders heb je geen/weinig luchtstroming.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 30-08-2022 23:20 ]

• MotorBeast
Servee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Geluid en luchtstroom, 2 units op 110m3 is echt overkill. Met jouw gasverbruik is 1x 3,5kW voldoende.
_/-\o_

• KikkerMario
Ik heb inmiddels wat offertes binnen. Ik heb een offerte met meerdere MHI SRK25ZS-W single-split ( A ), en een variant waarbij twee van deze binnenunits op één SCM45ZS-W buitendeel aangesloten zijn ( B ). Nu zie ik in dit topic dat single-split beter is dan multi-split, en dat er ook de ZSX bestaat, die in veel opzichten beter is dan de ZS.

Maar ik wil niet mijn hele dak volbouwen met buitenunits. Mijn vraag is dus: gaat het echt serieus iets uitmaken met zo'n klein kamertje, qua geluid en energieverbruik?

Het perfecte systeem is misschien 2x ZSX in single-split, maar 2x ZS in multi-split scheelt weer een buitenunit en ik heb nog geen offerte met ZSX.

De betreffende kamers zijn een werkkamer van maar 22,5 m3 (9 m2) die wel zo'n 3 tot 4 dagen per week gebruikt en verwarmd of gekoeld wordt en een slaapkamer van zo'n 30 m3 (12 m2) die alleen soms 's avonds een beetje verwarmd en gekoeld hoeft te worden. De isolatie is nu standaard voor een jaren-90-huis, maar dat wordt op die verdieping waarschijnlijk HR++-glas.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11-2025
KikkerMario schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 01:05:
Ik heb inmiddels wat offertes binnen. Ik heb een offerte met meerdere MHI SRK25ZS-W single-split ( A ), en een variant waarbij twee van deze binnenunits op één SCM45ZS-W buitendeel aangesloten zijn ( B ). Nu zie ik in dit topic dat single-split beter is dan multi-split, en dat er ook de ZSX bestaat, die in veel opzichten beter is dan de ZS.

Maar ik wil niet mijn hele dak volbouwen met buitenunits. Mijn vraag is dus: gaat het echt serieus iets uitmaken met zo'n klein kamertje, qua geluid en energieverbruik?

Het perfecte systeem is misschien 2x ZSX in single-split, maar 2x ZS in multi-split scheelt weer een buitenunit en ik heb nog geen offerte met ZSX.

De betreffende kamers zijn een werkkamer van maar 22,5 m3 (9 m2) die wel zo'n 3 tot 4 dagen per week gebruikt en verwarmd of gekoeld wordt en een slaapkamer van zo'n 30 m3 (12 m2) die alleen soms 's avonds een beetje verwarmd en gekoeld hoeft te worden. De isolatie is nu standaard voor een jaren-90-huis, maar dat wordt op die verdieping waarschijnlijk HR++-glas.
Zouden twee 2,5kW binnenunits niet ook op een SCM40 kunnen? Volgens de documentatie is de SCOP daarvan veel beter

Star Citizen Referral Code

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:54
KikkerMario schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 01:05:

Persoonlijk zou ik zsx niet overwegen, misschien is de gewone single split zs beter, je krijgt de prijs er echt niet uit met deze kleine ruimtes.
Verder kun je overwegen om 1 single split in de gang te hangen. De keuze voor aantal buiten units is persoonlijk en vaak afhankelijk van WAF.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-01 11:47
Ik heb hem inderdaad op c hangen plus nog een extra unit in de keuken met een af te sluiten deur er tussen. Ik heb de lamellen helemaal omlaag staan omdat we anders op de bank toch nog tocht ervaren. Onze zijbank staat ter hoogte van c. Nu staat de unit helemaal omlaag en lamellen links en rechts. Doordat ik met een externe sensor werk aan het uiteinde van de kamer. Verste punt van de airco unit af wekt dat prima. Met interne sensor niet omdat die dan te veel zijn eigen warmte registreert. Bij mhi kun je met mhi ctrl een externe sensor gebruiken. Ik doe dat nu voor zowel koelen als verwarmen en dat scheelt gependel naar mijn mening.
Servee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:23:
Volgens mij hangt bij @rwijnhov die wel op C maar dan echt in het midden van de muur en hij heeft nog een unit in zijn keuken maar die is afgesloten met een deur dus in zijn geval egaal hele kamer warm.

• MotorBeast
Koelseizoen voorbij.

195 kWh verbruikt om het hele huis gedurende 3 maanden lekker koel te houden. Hoezo zijn airco's stroomvreters @rtlnieuws en consorten? :w

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Nou ja, vergeleken met mijn rolluiken die ergens tussen de 0.1 en 0.3 kWh in die periode verbruikt hebben, zijn airco's best wel stroomvreters _O-

Wat is je probleem?, laat anderen lekker denken wat ze willen. Het begrip 'stroomvreter' is relatief en tegen warmte kun je je minder goed kleden dan tegen kou.

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:29:
Koelseizoen voorbij.

195 kWh verbruikt om het hele huis gedurende 3 maanden lekker koel te houden. Hoezo zijn airco's stroomvreters @rtlnieuws en consorten? :w
Bij mij ook sinds Juni een nieuwe installatie met:
1x Mitsubishi Electric MXZ-3F54 Multi-split buitenunit
Daaraan:
1X MSZ-AP50 woonkamer + open keuken + open trapgat naar bovenverdieping
2X MSZ-AP25 in 2 slaapkamers op de bovenverdieping

En dan nog een Single-split MUZ-AP25 + MSZ-AP25 voor het thuiskantoor.

De multisplit heeft 160.98 kWh verbruikt.
De single split 41.1 kWh.

En dit voor 97% uit eigen opgewekte zonnestroom (Gedeeltelijk opgeslagen in thuisbatterij.)

Sowieso één van m'n betere investeringen ooit.

Nu komt echter het verwarmingsseizoen eraan, en ik vraag me af wat naar verbruiktoe het interessantste zou zijn. Ik ben er al redelijk achter dat voor weken waarin er elke dag wel iemand thuis is het constant op temperatuur houden zuiniger zal zijn dan steeds laten weg te zakken wanneer we van huis zijn en dan snel bij te verwarmen.

Hoe ik dat echter doe zijn er twee mogelijkheden:

1) units gewoon standaard op 21° zetten in de woonkamer en office, en op 18° in de slaapkamer en ze zelf al het werk laten doen.
Voordelen: Simpel...
Nadelen: temperatuurregeling gebeurt op basis van de warmte aan de unit, die niet dezelfde is als die waar het er toe doet. (Op de bank/ bed). Bijkomend merk ik met koelen dat hij dan steeds een redelijke range neemt om eerst lager te koelen voor hij uitslaat.

2) Ik draai Home assistant, heb overal externe zigbee temperatuursensoren, en de airco's zijn hierin ook geïntegreerd en aanstuurbaar via de MELcloud integratie.

Mijn idee zou zijn om deze hier aan e sturen op basis van de externe temperatuursensoren, iets als:
-If temp < 20° for 15 minutes -> Heath 21°
If temp >21.2° for 15 minute -> Turn off

Iemand hier ervaring mee?

• MotorBeast
@FORZAM Mijn strategie is onder de 5 graden buiten nacht/ochtend 19 graden, 1600 uur 20 graden, 19.00 uur 21 graden. Voordeel door in stappen te verhogen, blijft je compressorsnelheid buiten (hoge COP) en fansnelheid binnen laag (geen herrie). Boven 5 graden buiten ook in de nacht, in de nacht uit, 1600 uur 20 graden en 19.00 uur 21 graden.

In mijn situatie werkt dat het comfortabelst. NB: hier is bijna altijd wel iemand thuis en overdag hoeft het van ons minder warm te zijn dan in de avond.

Boven verwarmen wij zelden.

Ga me zelf trouwens wel wennen aan alles een graad lager. Wil mij steentje bijdragen aan het gasprobleem. Gasprobleem? Ja, meeste stroom wekken we nog steeds op met gas. Ik verstook ik dan minder en over 2 jaar ben ik ook de klos als mijn contract eruit loopt.

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2022 17:04 ]

• rwijnhov
Overdag 21 savonds 22 snachts 19 bij groter 5 20 bij kleiner 5 graden

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:29:
Koelseizoen voorbij.

Deze maand 194kWh bijna 20kWh meer als afgelopen januari.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• KikkerMario
Metaalhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:00:
Zouden twee 2,5kW binnenunits niet ook op een SCM40 kunnen? Volgens de documentatie is de SCOP daarvan veel beter
Waar zie je dat? In de (Nederlandse) brochure zie ik SCOP 4,7 voor de SCM40ZS-W en 4,6 voor de SCM45ZS-W. Dat lijkt me een niet-significant verschil dat misschien veroorzaakt wordt door ander gebruik. Bij gelijk verwarmingsvermogen presteren ze misschien wel even goed?

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

Ryan1981

Je ne sais pas

Ryan1981 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:58:
Beste Medetweakers,

Heb sinds 1.5 jaar een huis waar 2 AUX 2500kw airco split units in zitten waarvoor ik graag een onderhoudscontract wil laten afsluiten. Hebben jullie in de omgeving eindhoven een advies wie doet doet? Ik hebbde 2 meest positief beoordeelde bedrijven via google maps geprobeerd maar die gaven aan heen onderhoud te doen aan units die ze niet zelf geinstalleerd hebben en de vorige eigenaar heeft geen bedrijf voor mij waar hij het heeft laten doen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Uiteindelijk iemand van werkspot laten komen met goede reviews en die heeft samen met mij de wifi modules geinstalleerd en beide units gereinigd.

Ben erg blij met de wifi modules. Hij werkt nu via google home speaker (hey google turn on AC) en de AC-Freedom android app. Helaas nog niet met homey (heb request ingediend, er is al wel iets met home-assistant aan de gang link)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-12-2025

FD2

revolution-nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Hier 131 kWh, voor koelen, DIT JAAR !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43
revolution-nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Ondertussen bij @revolution-nl thuis:
Afbeeldingslocatie: https://thingstodoinamsterdam.com/wp-content/uploads/2019/08/icebar-amsterdam.jpg

• FD2

FD2

FORZAM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

.......

Mijn idee zou zijn om deze hier aan e sturen op basis van de externe temperatuursensoren, iets als:
-If temp < 20° for 15 minutes -> Heath 21°
If temp >21.2° for 15 minute -> Turn off

Iemand hier ervaring mee?
Ik zou die laatste regel wijzigen in :
If temp >21.2° for 15 minute -> Heath 20°

Alleen spelen met de 'set temp'.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
FD2 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Hier 131 kWh, voor koelen, DIT JAAR !
Ik zit aan 200kWh voor woonkamer, keuken en 2 slaapkamers voor koelen sinds Juni.
Meeste is dus overdag met stroom van de PV.
Als ik reken aan het injectietarief is dat dus 40€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
87 kWh hier voor het koelen van een slecht geïsoleerde werkkamer van 20 m2. Alleen aangedaan als het met open deur echt niet meer te hadden viel.

[ Voor 11% gewijzigd door banaliteit op 31-08-2022 15:18 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11-2025
KikkerMario schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Waar zie je dat? In de (Nederlandse) brochure zie ik SCOP 4,7 voor de SCM40ZS-W en 4,6 voor de SCM45ZS-W. Dat lijkt me een niet-significant verschil dat misschien veroorzaakt wordt door ander gebruik. Bij gelijk verwarmingsvermogen presteren ze misschien wel even goed?
Ik kom steeds dit soort tabelletjes tegen, waarbij de SCM45 een stuk lager uitvalt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEpjHaYVmf6uBUho_UnPQKaNuwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vz4vGxsQREQSdtOvfwbi7twx.jpg?f=fotoalbum_large

Star Citizen Referral Code

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Haha valt mee, bgg meestal 22,5 - 23c, zolder 20c en de tussenverdieping schommelt qua temperatuur een beetje tussenin.

Zal vanavond eens kijken wat ik dit jaar aan koelen heb verstookt, het zal meer zijn dan verwarmen schat ik

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Pim H.
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-07-2025
Help please.
Hopelijk kan iemand mij voorzien van het laatste schopje wat ik nodig heb tot bestellen van een nieuw aircosysteem.

Ik twijfel sterk tussen 3 opties:
- of 1x singelsplit in de eetkamer
- of 2x singlesplit (1 eetkamer, 1 woonkamer)
- of 1 multi-split (1 eetkamer, 1 woonkamer).

Huis met matige isolatie, wel HR, geen spouwisolatie. Totale leefruimte 136m3.
Mijn plan is om een airco op te hangen voor voornamelijk het verwarmen.
Hieronder een tekening van mijn woning. Tussen de keuken en eetkamer zit een deur die altijd open staat. Tussen de eetkamer en woonkamer zitten een dubbele deur die altijd open staat.

Plan is om de gehele benedenverdieping 20 graden te stoken. (keuken mag wat koeler zijn)

Mijn initiële plan is het plaatsen van 1x een singlesplit (SRK50ZSX of 'een Daikin') in de hoek van de eetkamer, met het idee de lucht naar de woonkamer te blazen.
Ik twijfel echter over de verdeling van de warme lucht.
Iemand ervaring?

Bedankt voor jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8wk7cHt9F42UxLnDmJDKWcWgUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xka3hSr2Xmk9Q200Kjz06TPB.png?f=fotoalbum_large

17.440Wp totaal: 16x 365 Wp Oost op dak 40 graden, 16x 365 Wp West op dak 40 graden, 16 x 360 Wp Zuid op schans. 10 graden

• Servee
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Ik kom steeds dit soort tabelletjes tegen, waarbij de SCM45 een stuk lager uitvalt

[Afbeelding]
Is dat niet icm met zsx binnenunits?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FD2

FD2

Pim H. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:05:
Help please.
Hopelijk kan iemand mij voorzien van het laatste schopje wat ik nodig heb tot bestellen van een nieuw aircosysteem.

Hieronder een tekening van mijn woning. Tussen de keuken en eetkamer zit een deur die altijd open staat. Tussen de eetkamer en woonkamer zitten een dubbele deur die altijd open staat.

Plan is om de gehele benedenverdieping 20 graden te stoken. (keuken mag wat koeler zijn)

Mijn initiële plan is het plaatsen van 1x een singlesplit (SRK50ZSX of 'een Daikin') in de hoek van de eetkamer, met het idee de lucht naar de woonkamer te blazen.
Iemand ervaring?

[Afbeelding]
Boven die plant op de buitenmuur lijkt mij een betere plek voor de binnenunit.
de horizontale swing uitzetten, en laten blazen langs de wand.
Je kan dan een mooie circulatie in de woonkamer op gang brengen, en die eetkamer krijgt dan vanzelf ook een circulatie.

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-01 09:36
Verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Offens1490 op 31-08-2022 18:33 ]

AnimeAdicted

• pjotter1965
  • Nu online
[quote]Offens1490 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:31:
Verkeerde topic
[/quote

..

[ Voor 20% gewijzigd door pjotter1965 op 31-08-2022 18:36 ]

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Metaalhoofd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

[Afbeelding]
Waar kom jij deze dan tegen?

Handtekening

• GermanPivo
Balboa schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Waar kom jij deze dan tegen?
Is een brochure van MHI die bij meerdere aanbieders online staat.

• jobr
rwijnhov schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:55:
Ik heb hem inderdaad op c hangen plus nog een extra unit in de keuken met een af te sluiten deur er tussen. Ik heb de lamellen helemaal omlaag staan omdat we anders op de bank toch nog tocht ervaren. Onze zijbank staat ter hoogte van c. Nu staat de unit helemaal omlaag en lamellen links en rechts.
ik heb je plattegrond gevonden. zijbank staat tegenover je airco zie ik.
En hoe ervaar jij dan het geluid vanaf bank bij verwarmen ?
Heb je nu een 3.5 ?

• MotorBeast
jobr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Heb je nu een 3.5 ?
Geluid is altijd een persoonlijk verhaal. Bij mij hangt hij zo'n 5 meter van de bank en t/m stand 1 geen probleem, stand 2 het is dat het moet maar liever niet, alles vanaf stand 3 :X 8)7 ;w :N Die magische 19dB die de fabrikanten roepen zou ik maar met een korrel zout nemen.

1 van de redenen dat ik rondkijk naar L/W overigens.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 31-08-2022 21:20 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:36
Nu ik er vanuit ga dat ik beneden niet meer hoef te koelen heb ik op mijn mitsubishi het self clean programma gestart.
Het viel me op dat op laag toerental de ventilator/rol van de binnenunit een beetje een tikkend geluid geeft (denk dat het al langer is, maar nooit op gelet).

Als ik een beetje aan de binenunit trek of duw dan wordt het iets minder erg / erger.

Tis niet heel extreem, maar als het stil is hoor je het. En met de meeste geluidjes; als je het eenmaal hebt gehoord blijf je het horen :+

Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan oplossen?

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 31-08-2022 22:12 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Wij willen aircos plaatsen voor het verwarmen (en in de zomer koelen) van ons nieuwe huis.

Hoewel het huis redelijk goed is geïsoleerd (vloer-, gevel- en dakisolatie, inc. overal dubbelglas), verbruikte de vorige eigenaren veel gas; 2700m3.
We wonen er nu een maand en ik heb wat onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak van het hoge energieverbruik. De boosdoener lijken de kozijnen, bij vrijwel elk kozijn/deur zitten kieren. Bizar dat mensen tot voor kort niet de moeite namen om een paar tochtstrips en tochtband aan te brengen, maar in plaats daarvan maar meer gas stookte, maar dat is een hele andere discussie...
Ik denk dat ik met tochtstrips en tochtband de ergste plekken flink kan verbeteren. Desalniettemin laten we ook offertes opstellen voor nieuwe kozijnen (zaten in de planning voor de middellange termijn)

Om flink gas te besparen willen wij dus airco's plaatsen. We hebben al drie partijen over de vloer gehad en ik heb nu een beter beeld wat wij willen.

De woonkamer/keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6Z-0YrgMIPt_TrmlCsZu-1Eugg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TedDzbGRMknI0ZHybZiBlwYf.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de woonkamer (114m3) twijfel ik tussen een vloerunit ( A ) en een wandunit ( B ) van 5-6kw. De vloerunits schijnen comfortabeler te zijn om mee te verwarmen door hun 'vloerverwarmings-modus'. Het nadeel van de vloerunit, deze komt op een plek die waarschijnlijk onderhanden wordt genomen bij het vervangen van de kozijnen, een wandunit op plek ( B ) zou dit probleem niet hebben.

We hebben een open keuken, deze hoeft niet actief te worden verwarmd/gekoeld. Ik ga er vanuit dat de natuurlijke verplaatsing van lucht voldoende is om deze ruimte

De bovenverdiepingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcBPNCrnFWPSRRU-C28kKfrk8XY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D87OB1VdHv9GhUJKlvdx09VB.jpg?f=user_large
Alle drie de leveranciers plaatsen het liefste één single split unit per slaapkamer. Maar ik wil niet 5 buitenunits tegen de gevel/op het dak van de garage.
Eén van de airco specialisten heeft het idee geopperd om een kanaalunit te plaatsen op de zolder en dan in elke kamer op de eerste verdieping een gat te boren om de warme/koude lucht in de kamers te blazen. Afzuiging gaat dan onder de deuren door, via de trappengat.
Het is een houtenbalkenlaag, het boren van een gat tussen twee balken moet relatief eenvoudig zijn.

De oplossing van een kanaalunit met multizonekit vind ik een elegante oplossing. Dan hebben we niet op elke kamer een unit hangen en hebben we uiteindelijk 2 buiten units om het hele huis mee te verwarmen en te koelen. De slaapkamers hoeven niet tot 19 graden verwarmd of tot 21 graden gekoeld te worden.

Aandachtspunten van een kanaalunit die ik zo kan bedenken:
- Ontvochtigen werkt waarschijnlijk niet zo goed als een single-split unit per kamer.
- Condensvorming bij de flexibele buizen naar de verschillende kamers (in combinatie met houtenbalkenlaag zou dat problematisch kunnen worden)
- Benodigd vermogen voor de unit voor de slaapkamers + zolder?

Hoe denken jullie over deze gekozen implementaties? Hebben jullie andere tips en aandachtspunten?

• Maxwp
  • Laatst online: 04-01 13:24
*knip*, dit heeft weinig raakvlakken met een lucht-luchtwarmtepomp

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2022 08:15 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:17
Het valt mij op dat een redelijk aantal bedrijven die airco's plaatsen helemaal niet gecertificeerd lijken te zijn.
Via https://platform.centraal...nl/zoekenopkwalificaties/ kun je kiezen voor 'BRL100' en vervolgens het KVK nummer van het bedrijf invoeren.

Zie ook https://www.infomil.nl/on.../certificering/registers/

De URL was voorheen https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany maar dit is opgegaan in het 'Centraal Register Techniek'.

@rupsen @Oxellaar @koevlaas2 kunnen jullie als monteurs bevestigen of mijn manier van zoeken klopt?

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2022 14:54 ]

• Mattie80
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-03-2025
@ThinkPad dat viel mij dus ook op! Je kan ook nog via Rijkswaterstaat kijken of iemand f-gas gecertificeerd is.

Edit, dat is jou link via Rijkswaterstaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Mattie80 op 01-09-2022 08:36 ]

• GermanPivo
@ThinkPad Je hebt ook nog de STEK check

• ThinkPad
Dank, maar die geeft ook vrij weinig resultaten in m'n omgeving. Ik zag wel dat een bedrijf wat daar stond genoemd, ook op de F-gassen site van RWS stond.

Daarnaast is STEK niet meer van toepassing omdat het is overgegaan in het Europese F-gassen verordening denk ik?

Maar het lijkt erop alsof er dus veel bedrijven zijn die een graantje mee willen pikken (ook in mijn ogen prima installateurs voor bijv. CV-ketels e.d.) maar helemaal niet F-gas gecertificeerd zijn :| Dan kun je dit soort taferelen krijgen: Airco installateur gelogen over certificaat en mogelijk gezeur als je aanspraak wil maken op garantie.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2022 09:16 ]

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:47
ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:31:
Het valt mij op dat een redelijk aantal bedrijven die airco's plaatsen helemaal niet gecertificeerd lijken te zijn.
  1. Ik ga naar https://www.kvk.nl/zoeken/ en voer hier het KvK-nummer of adres van het bedrijf in
  2. Bij het zoekresultaat staat vervolgens het vestigingsnummer
  3. Vestigingsnummer voer ik in op https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany
  4. Er verschijnt 'dit bedrijf is gecertificeerd', of ik krijg 'Deze zoekopdracht heeft niet geresulteerd in een gecertificeerd bedrijf.'
@rupsen @Oxellaar @koevlaas2 kunnen jullie als monteurs bevestigen of mijn manier van zoeken klopt?
Ik denk dat veel, heel veel, ondernemingen zijn die niet BRL100 gecertificeerd zijn. Er wordt vrijwel niet gehandhaafd. Tijdens mijn toelatingsaudit gaf de auditeur aan dit ook te weten. Deze mogen dus officieel helemaal geen koudemiddelhandelingen uitvoeren. Een van de problemen die hij noemde is dat de lokale gemeente verantwoordelijk zijn voor de handhaving hiervan. Dit vond ik wel bijzonder, maar hij gaf aan dat dit echt zo was. Veel lokale gemeenten weten dit niet eens, ze zijn er totaal niet mee bekend. Zelfs al zou je een melding maken, dan komt die melding in niemandsland terecht.

Ook gaf hij aan dat RWS een gigantische achterstand in de administratie heeft. Zo kan het zijn dat je anderhalf jaar geleden je certificering hebt behaald als onderneming en dat je nog steeds niet bent opgenomen in de database.

Dat gezegd hebbende, er zijn voldoende bedrijven die wél gecertificeerd zijn, maar de certificatie en de audits geheel hebben uitbesteed aan bureau's die dit voor hun doen. Houden zicht niet aan de voorschriften uit hun 'eigen' handboek, werken niet met jaarlijks geijkt gereedschap, persen de installatie niet af met stikstof, hanteren geen standtijden van 30 minuten. Heb je daarmee een slechte installatie? Nee niet direct, kan gewoon een prima installatie zijn die meer dan 10 jaar vrolijk doorpruttelt. Bedrijfscertificaat is wettelijk verplicht, maar zegt verder niks over de kwaliteit van het werk.

[ Voor 15% gewijzigd door M_AW op 01-09-2022 09:14 . Reden: Stukje toegevoegd ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Maxwp
is er ook een plek om te zoeken voor de F gassen cert in belgie? dus een belgisch bedrijf?:

• Maxwp
M_AW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:09:
[...]

Ik denk dat veel, heel veel, ondernemingen zijn die niet BRL100 gecertificeerd zijn. Er wordt vrijwel niet gehandhaafd. Tijdens mijn toelatingsaudit gaf de auditeur aan dit ook te weten. Deze mogen dus officieel helemaal geen koudemiddelhandelingen uitvoeren. Een van de problemen die hij noemde is dat de lokale gemeente verantwoordelijk zijn voor de handhaving hiervan. Dit vond ik wel bijzonder, maar hij gaf aan dat dit echt zo was. Veel lokale gemeenten weten dit niet eens, ze zijn er totaal niet mee bekend. Zelfs al zou je een melding maken, dan komt die melding in niemandsland terecht.

Ook gaf hij aan dat RWS een gigantische achterstand in de administratie heeft. Zo kan het zijn dat je anderhalf jaar geleden je certificering hebt behaald als onderneming en dat je nog steeds niet bent opgenomen in de database.

Dat gezegd hebbende, er zijn voldoende bedrijven die wél gecertificeerd zijn, maar de certificatie en de audits geheel hebben uitbesteed aan bureau's die dit voor hun doen. Houden zicht niet aan de voorschriften uit hun 'eigen' handboek, werken niet met jaarlijks geijkt gereedschap, persen de installatie niet af met stikstof, hanteren geen standtijden van 30 minuten. Heb je daarmee een slechte installatie? Nee niet direct, kan gewoon een prima installatie zijn die meer dan 10 jaar vrolijk doorpruttelt. Bedrijfscertificaat is wettelijk verplicht, maar zegt verder niks over de kwaliteit van het werk.
hier ook niet afgeperst en maar 5 min gevacumeert
toen ik daar naar vroeg werd men boos en had ik geen vertrouwen.

• M_AW
Maxwp schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:20:
is er ook een plek om te zoeken voor de F gassen cert in belgie? dus een belgisch bedrijf?:
Bij mij een aantal jaar geleden ook niet. Zelfs niet gevacumeerd. Gewoon even het schräderventiel ingedrukt en doorgeblazen. Bedrijf geconfronteerd, grote mond terug. Ben ze er wel dankbaar voor, denk niet dat ik het anders nu zelf zou doen :*)

Moet er wel direct bijzeggen, alledrie de niet-afgeperste en niet-gevacumeerde airco's werken nog gewoon prima naar behoren!

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:22:
[...]

hier ook niet afgeperst en maar 5 min gevacumeert
toen ik daar naar vroeg werd men boos en had ik geen vertrouwen.
Handleiding Daikin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBdZQRgrsdP0-7mec50z-CpoDu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwFjn4kC8OIRKQaiJiovtxR9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 01-09-2022 09:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• M_AW
Dit is de handleiding van het apparaat. De BRL100 gaat verder dan dat. Vacumeren tot onder 2000 micron / 2,7mbar (0,0027bar) / 270 Pa. Dan 30 minuten standtijd waarbij de druk niet mag oplopen tot boven genoemde waarde.

[ Voor 0% gewijzigd door M_AW op 01-09-2022 13:42 . Reden: Komma stond verkeerd ]

• rwijnhov
Hier gaf de plaatser aan dat zij ook maar kort vacumeren. Zij hadden de ervaring dat als een machine vacumeerd tot onder een bepaalde waarde deze gewoon dicht is. Ook zij waren afgestapt van het minimaal 30 minuten vacumeren.

• rwijnhov
Standje 1 en 2 hoor je niet. Daarboven wel. Is een 3.5kw. mijn 5kw hoor je al vanaf standje 1.
jobr schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Heb je nu een 3.5 ?

• Tommie12
  • Nu online
rwijnhov schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:
Hier gaf de plaatser aan dat zij ook maar kort vacumeren. Zij hadden de ervaring dat als een machine vacumeerd tot onder een bepaalde waarde deze gewoon dicht is. Ook zij waren afgestapt van het minimaal 30 minuten vacumeren.
En dat gaat goed in 99% van de installaties.
De instructies van de fabrikant zouden dat laatste procent moeten af vangen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• M_AW
Ik heb de ervaring dat ik ook met 150km/h door een woonwijk kan rijden, dus ben ik maar afgestapt van de 30km/h aldaar.

Zoals ik al aangaf. Je kan jezelf exact aan de wet houden en slecht werk opleveren. Je kan je niet aan de wet houden en goed werk opleveren. Je kan een balans daarin vinden. Je kan er ook voor kiezen om én jezelf aan de wet te houden én goed werk op te leveren.

• MotorBeast
Abom schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:52:
Wij willen aircos plaatsen voor het verwarmen (en in de zomer koelen) van ons nieuwe huis.

Hoewel het huis redelijk goed is geïsoleerd (vloer-, gevel- en dakisolatie, inc. overal dubbelglas), verbruikte de vorige eigenaren veel gas; 2700m3.
We wonen er nu een maand en ik heb wat onderzoek gedaan naar de mogelijke oorzaak van het hoge energieverbruik. De boosdoener lijken de kozijnen, bij vrijwel elk kozijn/deur zitten kieren. Bizar dat mensen tot voor kort niet de moeite namen om een paar tochtstrips en tochtband aan te brengen, maar in plaats daarvan maar meer gas stookte, maar dat is een hele andere discussie...
Ik denk dat ik met tochtstrips en tochtband de ergste plekken flink kan verbeteren. Desalniettemin laten we ook offertes opstellen voor nieuwe kozijnen (zaten in de planning voor de middellange termijn)

Om flink gas te besparen willen wij dus airco's plaatsen. We hebben al drie partijen over de vloer gehad en ik heb nu een beter beeld wat wij willen.

De woonkamer/keuken
[Afbeelding]
Voor de woonkamer (114m3) twijfel ik tussen een vloerunit ( A ) en een wandunit ( B ) van 5-6kw. De vloerunits schijnen comfortabeler te zijn om mee te verwarmen door hun 'vloerverwarmings-modus'. Het nadeel van de vloerunit, deze komt op een plek die waarschijnlijk onderhanden wordt genomen bij het vervangen van de kozijnen, een wandunit op plek ( B ) zou dit probleem niet hebben.

We hebben een open keuken, deze hoeft niet actief te worden verwarmd/gekoeld. Ik ga er vanuit dat de natuurlijke verplaatsing van lucht voldoende is om deze ruimte

De bovenverdiepingen
[Afbeelding]
Alle drie de leveranciers plaatsen het liefste één single split unit per slaapkamer. Maar ik wil niet 5 buitenunits tegen de gevel/op het dak van de garage.
Eén van de airco specialisten heeft het idee geopperd om een kanaalunit te plaatsen op de zolder en dan in elke kamer op de eerste verdieping een gat te boren om de warme/koude lucht in de kamers te blazen. Afzuiging gaat dan onder de deuren door, via de trappengat.
Het is een houtenbalkenlaag, het boren van een gat tussen twee balken moet relatief eenvoudig zijn.

De oplossing van een kanaalunit met multizonekit vind ik een elegante oplossing. Dan hebben we niet op elke kamer een unit hangen en hebben we uiteindelijk 2 buiten units om het hele huis mee te verwarmen en te koelen. De slaapkamers hoeven niet tot 19 graden verwarmd of tot 21 graden gekoeld te worden.

Aandachtspunten van een kanaalunit die ik zo kan bedenken:
- Ontvochtigen werkt waarschijnlijk niet zo goed als een single-split unit per kamer.
- Condensvorming bij de flexibele buizen naar de verschillende kamers (in combinatie met houtenbalkenlaag zou dat problematisch kunnen worden)
- Benodigd vermogen voor de unit voor de slaapkamers + zolder?

Hoe denken jullie over deze gekozen implementaties? Hebben jullie andere tips en aandachtspunten?
Als je de boel fatsoenlijk hebt geisoleerd heb je echt geen 6 nodig voor 114m3. Eerder de helft. Maak maar eens een warmteverliesberekening basis van de nieuwe situatie (zie TS).

En als je eisen boven niet zo groot zijn zou ik niet zo fors daar investeren. Een centraal opgehangen unit kan ook het werk doen. Scheelt je duizenden euro's. Hier met een 2,5 een hele verdieping van 40m2. Zoek even in het topic,

Eerst isoleren dan de rest. Want anders hang je nu overbemeten units en dat is zonde van het geld. 2700m3 is bizar veel met een woonkamer van 114m3. 8)7

• ThinkPad
M_AW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:35:
[...]

Dit is de handleiding van het apparaat. De BRL100 gaat verder dan dat. Vacumeren tot onder 200 micron / 0,27mbar (0,00027bar) / 27 Pa. Dan 30 minuten standtijd waarbij de druk niet mag oplopen tot boven genoemde waarde.
Het vacumeren is één ding, maar daaraan voorafgaand de installatie onder werkdruk zetten met stikstof heb ik het idee dat velen dat ook niet doen. Terwijl dat juist wel belangrijk is naar mijn idee als je ook gaat verwarmen (de druk in het systeem is dan hoger dan met koelen). Las (ik meen hier in het topic) dat lekdicht onder vacuüm niet hoeft te betekenen dat dat bij 30-40 bar ook zo is.

Ik kijk wel eens op Facebook/website bij aircobedrijfjes naar 'gerealiseerde projecten'. Vaak zie je dan wel een foto met daarop een vacuümpomp staan, maar nergens een grote stikstoffles :P

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2022 14:53 ]

• Abom
MotorBeast schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:48:
[...]

Als je de boel fatsoenlijk hebt geisoleerd heb je echt geen 6 nodig voor 114m3. Eerder de helft. Maak maar eens een warmteverliesberekening basis van de nieuwe situatie (zie TS).
Dat heb ik gedaan, volgens de TS is het huis matig geïsoleerd ivm gewoon dubbelglas en dan kom ik uit op ongeveer 4kw. Iets meer vermogen omdat de woonkamer + keuken 56m2 (146m3) en de gehele benedenverdieping 70m2 (182m3) is.
En als je eisen boven niet zo groot zijn zou ik niet zo fors daar investeren. Een centraal opgehangen unit kan ook het werk doen. Scheelt je duizenden euro's. Hier met een 2,5 een hele verdieping van 40m2. Zoek even in het topic,
Daar heb ik ook over nagedacht, echter hebben wij op de overloop geen goede plek om een unit op te hangen. Koelen is iets minder belangrijk, maar een acceptabele temperatuur in de winter op de slaapkamers is natuurlijk wel essentieel.
Eerst isoleren dan de rest. Want anders hang je nu overbemeten units en dat is zonde van het geld. 2700m3 is bizar veel met een woonkamer van 114m3. 8)7
Het huis is volledig geïsoleerd en wij schrokken behoorlijk toen wij hun gasverbruik hoorde (we hebben wel een gashaard).
Ik vermoed dat de openslaande ramen en deuren de zwakke punten zijn, flinke kieren (tot 1cm) bij openslaande deuren met stolpnaald. Ik ben er ook van overtuigd dat ik de tochtproblemen voor een deel kan verhelpen en daarmee al een groot deel van het gasverbruik terug kan brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door Abom op 01-09-2022 14:13 ]

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:31:
  1. Ik ga naar https://www.kvk.nl/zoeken/ en voer hier het KvK-nummer of adres van het bedrijf in
  2. Bij het zoekresultaat staat vervolgens het vestigingsnummer
  3. Vestigingsnummer voer ik in op https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany
  4. Er verschijnt 'dit bedrijf is gecertificeerd', of ik krijg 'Deze zoekopdracht heeft niet geresulteerd in een gecertificeerd bedrijf.'
Dit lijkt mij prima. Ik heb het even gechecked met een bij mij bekend 1mans bedrijf en die vond ik wel.
Bij de STEK check site vond ik hem niet :?

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
M_AW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:44:
[...]

Ik heb de ervaring dat ik ook met 150km/h door een woonwijk kan rijden, dus ben ik maar afgestapt van de 30km/h aldaar.

Zoals ik al aangaf. Je kan jezelf exact aan de wet houden en slecht werk opleveren. Je kan je niet aan de wet houden en goed werk opleveren. Je kan een balans daarin vinden. Je kan er ook voor kiezen om én jezelf aan de wet te houden én goed werk op te leveren.
Sowieso is de regel "30 min vacuumeren" al niet correct. Als iemand daar over begint weet je al dat diegene het niet helemaal snapt.

Het is tot minimaal 2025 micron en dan minimaal een half uur standtijd. Dat wil zeggen dat de druk na een half uur nog onder de 2025 micron moet zijn.

Afpersen is ook niet alleen lekdichtheid, het is ook breekdruk checken en stikstof neemt ook nog eens vocht op dus eigenlijk doe je het om 3 redenen.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-12-2025
Pim H. schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:05:
Help please.

Iemand ervaring?

[Afbeelding]
Ik had een soortgelijke situatie. Ik zou hem rechts naast de bank hangen zodat die 3d door de huiskamer blaast + een beetje de eethoek in. Ik heb zelf de 5kwh gewijzigd naar een 3,5 omdat die aanzienlijk minder geluid maakt. (Wel prettig zo naast de bank)

Bij de eethoek hang ik een los elektrisch kacheltje voor als we willen dineren met vrienden bij -20
(wat niet vaak zal voorkomen)

[ Voor 4% gewijzigd door Yellos op 01-09-2022 13:42 ]

• Maxwp
het gaat om of niet alleen om lekkage dat doe je eigenlijk met afpersen
het vacumeren is om het vocht uit het systeem te halen en eventuelen onzuiverheden.
vocht kan namelijk het systeem beschadigen zoals de compressor dacht ik
het comprimeert niet zo goed als dat gas het doet en daardoor lopen zaken veel warmer dacht ik

hoe dan ook het gaat om het vocht uit het sytsteem te halen niet lekkage controle.

als het systeem draait komen er veel hogere drukke op te staan en dan pas onstaan echt lekkages omdat men een zwakke soldering heeft of niet goede koppeling.

• Maxwp
thx dat had ik al gelezen maar het is 5 min wachten toch nadat een bepaalde waarde is bereikt maar die bereik je toch niet zo snel na 5 min vacumeren en dan gelijk afkoppelen.
verder geeft daikin aan wel afpersen dacht ik

hier is niet afgeperst en 5min vacumeren en dan gelijk afkoppelen niet 5 min wachten nog daarna

• Maxwp
M_AW schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:28:
[...]

Bij mij een aantal jaar geleden ook niet. Zelfs niet gevacumeerd. Gewoon even het schräderventiel ingedrukt en doorgeblazen. Bedrijf geconfronteerd, grote mond terug. Ben ze er wel dankbaar voor, denk niet dat ik het anders nu zelf zou doen :*)

Moet er wel direct bijzeggen, alledrie de niet-afgeperste en niet-gevacumeerde airco's werken nog gewoon prima naar behoren!
je bent er dankbaar voor dat ze dat zo hebben gedaan of dat je ze nu hebt hangen? met deze prijzen komende winter.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
pentaw1nz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:02:
Nu ik er vanuit ga dat ik beneden niet meer hoef te koelen heb ik op mijn mitsubishi het self clean programma gestart.
Het viel me op dat op laag toerental de ventilator/rol van de binnenunit een beetje een tikkend geluid geeft (denk dat het al langer is, maar nooit op gelet).

Als ik een beetje aan de binenunit trek of duw dan wordt het iets minder erg / erger.

Tis niet heel extreem, maar als het stil is hoor je het. En met de meeste geluidjes; als je het eenmaal hebt gehoord blijf je het horen :+

Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan oplossen?
Heb dit ook wel eens gehad. De ventilatorrol is dan vervuild en heeft daardoor onbalans. Oplossing is deze goed schoonmaken.

All-electric.

• ThinkPad
rupsen schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:10:
[...] Het is tot minimaal 2025 micron [...]
Voor mijn beeldvorming, puur uit interesse: hoe lang duurt het tot je dat bereikt hebt met een gemiddelde 3,5kW split met een 6-8m leiding?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2022 14:32 ]

• FD2

FD2

Abom schreef op donderdag 1 september 2022 @ 06:52:

.....
Wat is het huidige verwarmings systeem ?
Zit er vloerverwarming in het huis ? Zo ja, in welke vloeren ?

• Abom
FD2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:34:
[...]

Wat is het huidige verwarmings systeem ?
Zit er vloerverwarming in het huis ? Zo ja, in welke vloeren ?
Op dit moment een relatief nieuwe CV-ketel uit 2020. Geen vloerverwarming, overal radiatoren met omkasting.

• MotorBeast
Abom schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:58:

[...]

Daar heb ik ook over nagedacht, echter hebben wij op de overloop geen goede plek om een unit op te hangen. Koelen is iets minder belangrijk, maar een acceptabele temperatuur in de winter op de slaapkamers is natuurlijk wel essentieel.
Het is jouw budget natuurlijk maar hoe warm wil je het hebben boven? Ik vind 19 graden in de winter ruim voldoende. Daarvoor hoef ik mijn huis uit 78 zelden boven te stoken. Begin eens met alles tochtdicht te maken. HR++ erin en kijk het een winter aan. Dan hang je indien nodig op de grootste kamer een unit richting de deur, overdag deuren open en blazen maar. 19 graden heb je dan zo voor elkaar. 2 units minder = 2 a 3 mille besparen denk ik. Ik zou hem nooit op de overloop hangen. Veel te kleine ruimte en gaat binnen notime pendelen.

Ik heb op slaapkamer juist om te koelen een unit gehangen en verwarmen was daar bijzaak. Verwarmen kan je daar ook met een Cop1 kachel of IR paneel. Een slaapkamer is binnen no time warm. Zomaar wat ideeën. O-)

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
[...]

Het is jouw budget natuurlijk maar hoe warm wil je het hebben boven? Ik vind 19 graden in de winter ruim voldoende. Daarvoor hoef ik mijn huis uit 78 zelden boven te stoken. Begin eens met alles tochtdicht te maken. HR++ erin en kijk het een winter aan. Dan hang je indien nodig op de grootste kamer een unit richting de deur, overdag deuren open en blazen maar. 19 graden heb je dan zo voor elkaar. 2 units minder = 2 a 3 mille besparen denk ik. Ik zou hem nooit op de overloop hangen. Veel te kleine ruimte en gaat binnen notime pendelen.

Ik heb op slaapkamer juist om te koelen een unit gehangen en verwarmen was daar bijzaak. Verwarmen kan je daar ook met een Cop1 kachel of IR paneel. Een slaapkamer is binnen no time warm. Zomaar wat ideeën. O-)
19 graden in de winter bereiken wij niet vanzelf aangezien wij met de ramen open slapen ook met vorst. Als we de boel alleen op ventilatie stand zetten dan blijft het ook makkelijk 19 graden maar het is zomaar 17 graden binnen na wakker worden en dat is mij net te fris dus stoken is in ons geval wel noodzaak althans dat vinden wij comfortabeler.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:36
RonJ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:30:
[...]

Heb dit ook wel eens gehad. De ventilatorrol is dan vervuild en heeft daardoor onbalans. Oplossing is deze goed schoonmaken.
Thanks. Ga ik me in verdiepen. Zijn wel videos van zie ik, maar moet je de binnenunit wel aardig voor uit elkaar halen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• MotorBeast
Servee schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:01:
[...]

19 graden in de winter bereiken wij niet vanzelf aangezien wij met de ramen open slapen ook met vorst. Als we de boel alleen op ventilatie stand zetten dan blijft het ook makkelijk 19 graden maar het is zomaar 17 graden binnen na wakker worden en dat is mij net te fris dus stoken is in ons geval wel noodzaak althans dat vinden wij comfortabeler.
Maar dan krijg je als je de ramen weer dicht doet en gewoon ventileert makkelijk met 1 unit weer naar 19 graden. Maar iedereen moet doen wat hij zelf wil maar ik ga in slaapkamers geen 2 extra units hangen. Sowieso zijn alle units te zwaar voor een gemiddelde slaapkamer. Ik zou dan op iedere slaapkamer een 1 kW moeten hangen of zelfs iets minder. Die zijn er niet. :*)

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:07:
[...]

Maar dan krijg je als je de ramen weer dicht doet en gewoon ventileert makkelijk met 1 unit weer naar 19 graden. Maar iedereen moet doen wat hij zelf wil maar ik ga in slaapkamers geen 2 extra units hangen. Sowieso zijn alle units te zwaar voor een gemiddelde slaapkamer. Ik zou dan op iedere slaapkamer een 1 kW moeten hangen of zelfs iets minder. Die zijn er niet. :*)
Er zijn 1,5kw units icm met multisplit, zou voor een serie slaapkamers prima werken denk ik voor een middelgrote woning.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:40
Servee schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:18:
[...]

Er zijn 1,5kw units icm met multisplit, zou voor een serie slaapkamers prima werken denk ik voor een middelgrote woning.
Dat is zeker voldoende voor de gemiddelde slaapkamer. Alleen heb je al snel het probleem dat een 1.5, 2.0 en een 2.5 vaak hetzelfde minimumvermogen hebben. Waarschijnlijk haal je er dan alleen voordeel uit als je buitenunit klein genoeg is en alle 2, 3 of 4 de binnenunits ook aan staan. Anders heb je direct weer gependel, misschien nog erger dan een goede single split met laag minimumvermogen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• MotorBeast
Servee schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:18:
[...]

Is het nog steeds te zwaar en vind ik te kostbaar. Kan nog jaren stoken met de besparing van twee units. En met een paar jaar zijn de kinderen weg.

Check. Heb vanaf januari 90 kWh op twee verdiepingen verstookt om boven te verwarmen. Daar ga ik geen extra units voor hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 01-09-2022 15:29 ]

• FD2

FD2

Abom schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:47:
[...]

Op dit moment een relatief nieuwe CV-ketel uit 2020. Geen vloerverwarming, overal radiatoren met omkasting.
Ik heb geen advies voor je.
Wel weet ik wat ik vermoedelijk zou doen:

Beneden vloerverwarming er in, en boven indien mogelijk vloerverwarming eventueel icm wandverwarming op de binnenwanden. Direct op een warmtepomp, als enige taak.
Vloermodel airco erin voor de koeling en snelle opwarming.
En het dak voorzien van solar.

Maarja, ik heb niet net een huis gekocht dus mijn portemonnee is waarschijnlijk beter gevuld.

• Abom
FD2 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:52:
[...]

Ik heb geen advies voor je.
Wel weet ik wat ik vermoedelijk zou doen:

Beneden vloerverwarming er in, en boven indien mogelijk vloerverwarming eventueel icm wandverwarming op de binnenwanden. Direct op een warmtepomp, als enige taak.
Vloermodel airco erin voor de koeling en snelle opwarming.
En het dak voorzien van solar.

Maarja, ik heb niet net een huis gekocht dus mijn portemonnee is waarschijnlijk beter gevuld.
Vloer vervangen (houtenbalkenlaag) zit voorlopig niet in de planning :D Kozijnen zaten wel in de planning, maar we hadden niet verwacht dat het op zo'n korte termijn zou moeten.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-01 18:46

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zit effe te kijken of ik de leiding van een toekomstige airo over een verlaagd plafond kan leggen.
Maar dat verlaagd is realtief.
Het is maar een centimeter of 2 - 3.
Nu zoek ik de dikte op van koelleiding van een airco.
Maar dat schiet alle kanten op.
De ene keer is isolatie dikker, dan weer de koperen leiding.

Wat zijn een beetje de meeste gebruikte totale diktes (dus inclusief isolatie) van airco's in een woning?
Of is dat een vraag in de categorie 'wat kost een aandeel?'

• jobr
rwijnhov schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:42:
Standje 1 en 2 hoor je niet. Daarboven wel. Is een 3.5kw. mijn 5kw hoor je al vanaf standje 1.
Zit de unit bij verwarmen voornamelijk op stand 1 of 2 of ook regelmatig hoger ?
Pagina: 1 ... 202 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic