Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.222 views

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
MotorBeast schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Voor verwarmen woning hier al 3 jaar 100%. Frustrerende eraan is dat de resterende 400/450m3 voor SWW/koken in verhouding nu belachelijk duur is door het vastrecht. Heb nog 2 jaar om dit eruit te werken (oude tarieven a €0,75 per m3) want dan loopt mijn contract eruit. Tip: zorg dat je onder de 500m3 komt want dat scheelt je ook al vastrecht (zie je tarieven).
Wordt dit automatisch door de netbeheerder/energieleverancier aangepast als dit het geval is (minder dan 500m³)?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:00
Peutpeut schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Wordt dit automatisch door de netbeheerder/energieleverancier aangepast als dit het geval is (minder dan 500m³)?
Yep. Maar ik zou het wel checken. Vertrouwen is goed, controleren is beter ( met dank aan Gillis :+ ).

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 28-08-2022 19:03 ]

• MotorBeast
vinom schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

100% :) Inmiddels geloof ik vier jaar gasloos en verwarming en verkoeling via L/L en SWW via Warmtepompboiler.
Je vergeet je inductie kookplaat denk ik. 8)

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:34
MotorBeast schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Voor verwarmen woning hier al 3 jaar 100%. Frustrerende eraan is dat de resterende 400/450m3 voor SWW/koken in verhouding nu belachelijk duur is door het vastrecht. Heb nog 2 jaar om dit eruit te werken (oude tarieven a €0,75 per m3) want dan loopt mijn contract eruit. Tip: zorg dat je onder de 500m3 komt want dat scheelt je ook al vastrecht (zie je tarieven).
Ik vind het verschil in deze tarieven wel erg meevallen persoonlijk. Dit is de tabel van Enexis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpmgAYV4cnPmyV6L8cjegUytIf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CQDMIruxG4AW0BLlQZK3qLmd.png?f=fotoalbum_large

€43,52 per jaar verschil tussen <500 en >500 m3 gasverbruik.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Nice. Dat wordt dan het doel voor volgend jaar, scheelt toch weer 100 euro lees ik :) Slechts een paar tientjes inderdaad.

Als het per kalenderjaar gaat dan hebben we de koude maanden dit jaar nog om te wennen aan en het verwarmen met L/L.

[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 28-08-2022 19:09 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Peutpeut schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Hier is een heel topic over.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

100% :) Inmiddels geloof ik vier jaar gasloos en verwarming en verkoeling via L/L en SWW via Warmtepompboiler.
Idem hier! Met inductie en sinds 2 jaar ook infrarood vloerverwarming na het opknappen van de woonkamer voor extra comfort in de winter.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• MotorBeast
Kan je daar een heel topic mee vol schrijven? :?

• MotorBeast
Peutpeut schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Nice. Dat wordt dan het doel voor volgend jaar, scheelt toch weer 100 euro lees ik :) Slechts een paar tientjes inderdaad.

Als het per kalenderjaar gaat dan hebben we de koude maanden dit jaar nog om te wennen aan en het verwarmen met L/L.
Is met Cop4 toch weer een aantal dagen gratis stoken. Pakken wat je pakken kan. En het is een leuke sport om onder de 500m3 te blijven en motivatie om de pubers die uren onder de douche staan er onderuit te halen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
The Wizard schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:32:
Idem hier! Met inductie en sinds 2 jaar ook infrarood vloerverwarming na het opknappen van de woonkamer voor extra comfort in de winter.
Elektrische vloerverwarming.... ;w
Wel een goed systeem om een hoge energierekening te krijgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:36:
[...]

Elektrische vloerverwarming.... ;w
Wel een goed systeem om een hoge energierekening te krijgen.
Mwoah, gewoon als bijverwarming naast de L/L WP's, puur om de kou uit de vloer te krijgen. Verbruik is geschat niet meer dan 100 kWh per jaar, de zonnepanelen compenseren genoeg, heb nog overproductie.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00
The Wizard schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:53:
Mwoah, gewoon als bijverwarming naast de L/L WP's, puur om de kou uit de vloer te krijgen. Verbruik is geschat niet meer dan 100 kWh per jaar, de zonnepanelen compenseren genoeg, heb nog overproductie.
Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf kiezen. Gelukkig is de salderingsregeling over een paar jaar afgelopen, dan wordt het weer interessant om echt energie te besparen.

Maar is 100 kWh om de kou uit de vloer te krijgen niet heel erg weinig?
Even een berekening met een dikke duim:
Stel je hebt 50 m² VVW, en gebruikt deze 120 dagen (november t/m februari) 12 uur per dag.
Dan kom je op een gemiddeld vermogen van 1.5 W/m².... Dat is zo weinig dat je het niet eens kunt voelen.
Waar gaat mijn berekening fout?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-01 16:44
GermanPivo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 06:06:
[...]

Nee, je hebt het niet helemaal juist gedaan . ;)
Gasverbruik is in m3, dus het is simpel: (1400-300) *2 = 2200 kWh.
De vuistregel is gebaseerd op een COP van 4 en dit lijkt in de praktijk aardig overeen de komen. Een m3 gas heeft calorisch wel 10 kWh vermogen, maar een cv ketel haalt er gemiddeld eerder een ruimte 8 kWh uit, dus vandaar dat we hier meestal rekenen met 8 kWh. Vandaag ook de *2 - om 1 m3 gas te vervangen heb je bij COP4, 2 kWh nodig.

Overigens kan de manier waarop jij het wil doen ook, maar dan is het:
((totale gasverbruik in m3 - SWW gasverbruik in m3) * kWh in gas) / COP = ((1400-300) *8) / 4 = 2200 kWh
maar is dit niet erg ongunstiger dan ik zo lees.
je zegt dat als ik 1100 m3 verbruik aan gas ik dus 2200 ga gebruiken aan stroom

bij 32 cent per kwh is dat 704 euro

bij 1,7 euro per kub 1870

das 1166 euro bespaard.
maar ik heb 4 a/c hangen dan zal het verbruik iets hoger liggen maar de verwarming cap zal gelijk blijven dus steeds die 1100kub wegstoken maar dan in stroom

ik vermoed wel dat het verwarmen van de lucht en alleen de kamers waar nodig PLUS de leidingen in de kruipruimte en muren etc plus rest warmte verlies dat de a/c een stuk minder zullen gaan gebruiken nog dan die 2200?

bah eerste keer dat ik uitkijk naar de winter.. wil nu weten hoe het gaat draaien ;-)

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Maxwp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

bah eerste keer dat ik uitkijk naar de winter.. wil nu weten hoe het gaat draaien ;-)
Zet alle vier je units maar paar dagen continue op 18 graden koelen dan kun je vast beginnen met stoken :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf kiezen. Gelukkig is de salderingsregeling over een paar jaar afgelopen, dan wordt het weer interessant om echt energie te besparen.

Stel je hebt 50 m² VVW, en gebruikt deze 120 dagen (november t/m februari) 12 uur per dag.
Dan kom je op een gemiddeld vermogen van 1.5 W/m².... Dat is zo weinig dat je het niet eens kunt voelen.
Normaliter zal als bijverwarming de ir vloerverwarming niet hele dag aanstaan. Sensor zit in de vloer en zal x keer per dag aanschakelen en afschakelen dus 12 uur continue aan zal niet snel gebeuren. De vloer houd ook z’n warmte vast op geven moment door externe warmtebron en ir is stralings warmte Ook als hoofd verwarming zal deze niet continue branden maar zal dan wel vaker schakelen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Floxie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
Wellicht een domme vraag, maar wanneer gebruik je een platte bocht, binnenbocht of buitenbocht als montagekanaal? Ik zie namelijk weinig verschil buiten de ronding die aan de ene of andere kant zit.. Is er een functioneel verschil?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
TheJVH schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:25:
[...]
Heb hem inmiddels binnen. Kwestie van neerzetten, inpluggen en gaan.
Is hij ook loshalen en opruimen voor de volgende zomer? Of moet de binnen en buitenunit aan elkaar blijven zitten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Floxie
ThinkPad schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:52:
Datasheet al bekeken? Daar staat dit soort informatie normaal gewoon in namelijk ;)
Dank je.
Intussen gevonden dat het over de volgende leidingen gaat:

Vloeistofleidingen
3× Ø6,4 mm (1/4")

Gasleidingen
1× Ø9,5 mm (3/8")
2× Ø12,7 mm (1/2"

Maakt het uit welke diameter naar welke binnenunit gaat? Neem je bv. de grote diameters voor de binnenunits die het verste verwijderd staan van de buitenunit? (= langste leidingen)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:00
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee omdat wij ook van plan zijn om ons huis te gaan verwarmen/koelen met een airco. Nu heb ik al een MHI van 2 jaar oud hangen in mijn hobby/werkkamer boven de vrijstaande garage. Ik zie hier erg veel mensen een MHI adviseren maar gebruiken de huidige MHI apparaten nog steeds die Airconwithme app?

Als dat zo is dan is het misschien wel even belangrijk om te vermelden dat die app alles behalve goed is. Een per dag schema zal je niet in kunnen stellen. Ook zal je zodra je de fanspeed of de stand van de lamellen hebt aangepast deze niet meer op automatisch kunnen zetten. Daarbij komt dat je meerdere dagen per jaar de app niet kunt gebruiken wegens onderhoud. In mijn ervaring is het enige nuttige van die app dat je de unit aan en uit kunt zetten. Dit is dan ook de hoofdreden dat wij nu meer naar daikin aan het kijken zijn aangezien die een betere app zou moeten hebben. Tevens heb ik de MHI nog niet werkend gekregen in HA maar ik denk dat dat meer aan mij en de gebruikte HA versie ligt dan aan MHI.

Mocht er al een nieuwe verbeterde wifi module zijn met andere betere app dan heb ik niks gezegd. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-01 11:47
Zoek maar eens op MHI CTRL :)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
is IMHO ook niet perfect.
- De lamellenstand is niet in te stellen. Alleen wel of geen swing. Maar geen richting
- Je kunt wel de blaassnelheid instellen en verwarmen/koelen/etc. Maar niet de extra opties zoals Eco, Strong of (volgens mij) het nablazen na koelen om het vocht uit de filters te blazen tegen schimmelvorming.

Zijn redenen voor mij om toch nog eens te kijken naar een IR bediening via Home Assistant. Want die extra opties zijn best fijn om wel te hebben.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Heb een super aanbieding voor een 2e airco voor boven, beneden lukt al helemaal zonder gas, zitten er nog voordelen aan een vloermodel ten opzichte van een wandmodel? Vloermodel is 200 euro duurder.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Beter voor verwarming

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:00
Ik zit daar ook naar te kijken en dat lijkt inderdaad het meest logische vanwege convectie maar als je een wandmodel naar beneden laat blazen dan is dat effect weer gecancelled toch?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:58
[...]

Ik ook 2 winters, heb sinds 2 maanden een wp boiler, september van het gas af

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waah schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

is IMHO ook niet perfect.
- De lamellenstand is niet in te stellen. Alleen wel of geen swing. Maar geen richting
- Je kunt wel de blaassnelheid instellen en verwarmen/koelen/etc. Maar niet de extra opties zoals Eco, Strong of (volgens mij) het nablazen na koelen om het vocht uit de filters te blazen tegen schimmelvorming.

Zijn redenen voor mij om toch nog eens te kijken naar een IR bediening via Home Assistant. Want die extra opties zijn best fijn om wel te hebben.
Als je wat gevonden hebt, mag je het delen. ;)
Niets lijkt perfect, maar ik heb tot nu niets gevonden wat beter lijkt te voldoen.
Over een paar weken hangt hier ook een MHI en ik ben al een tijdje op zoek naar de minst slechte intergatie met HA....
AtlAntA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:12:
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee omdat wij ook van plan zijn om ons huis te gaan verwarmen/koelen met een airco. Nu heb ik al een MHI van 2 jaar oud hangen in mijn hobby/werkkamer boven de vrijstaande garage. Ik zie hier erg veel mensen een MHI adviseren maar gebruiken de huidige MHI apparaten nog steeds die Airconwithme app?

Als dat zo is dan is het misschien wel even belangrijk om te vermelden dat die app alles behalve goed is. Een per dag schema zal je niet in kunnen stellen. Ook zal je zodra je de fanspeed of de stand van de lamellen hebt aangepast deze niet meer op automatisch kunnen zetten. Daarbij komt dat je meerdere dagen per jaar de app niet kunt gebruiken wegens onderhoud. In mijn ervaring is het enige nuttige van die app dat je de unit aan en uit kunt zetten. Dit is dan ook de hoofdreden dat wij nu meer naar daikin aan het kijken zijn aangezien die een betere app zou moeten hebben. Tevens heb ik de MHI nog niet werkend gekregen in HA maar ik denk dat dat meer aan mij en de gebruikte HA versie ligt dan aan MHI.

Mocht er al een nieuwe verbeterde wifi module zijn met andere betere app dan heb ik niks gezegd. :)
Er is een nieuwe module en een nieuwe app (M-air) maar die lijkt nog slechter dan de vorige, als ik de reviews mag geloven.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

AtlAntA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Ik zit daar ook naar te kijken en dat lijkt inderdaad het meest logische vanwege convectie maar als je een wandmodel naar beneden laat blazen dan is dat effect weer gecancelled toch?
Ja en voor mijn gevoel werkt voor koelen een wand/plafondmodel juist veel beter, vind zo'n vloermodelletje wel mooi, past ook mooi op de plek waar ik hem wil.

Denk dat je moet kijken waar je hem voor koopt, die paar dagen 30+ of 4 maanden winter.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 29-08-2022 09:42 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Gelukkig? Ik proef jaloezie... Ik verbruik nu net zoveel stroom als een gemiddelde woning die ook gas verbruikt. Alles is hier al optimaal geoptimaliseerd. Maar ik ben al aan het experimenteren met een thuisaccu, nog lang niet rendabel maar een beetje pionieren is altijd goed. Kan mooi het stroomverbruik naar beneden krijgen en de L/L WP's 's nachts op eigen stroom laten draaien (in de zomer).
Ik gebruik hem alleen bij echte kou (zeg maar 5 graden of kouder) en dan staat ie max een uurtje aan. Infrarood werkt sneller dan een reguliere elektrische vloerverwarming. Vloer blijft dan nog een tijdje warm. Meer dan voldoende voor een avondje. Ik heb maar 80 W/m2, alleen geschikt als bijverwarming.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
The Wizard schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Gelukkig? Ik proef jaloezie... Ik verbruik nu net zoveel stroom als een gemiddelde woning die ook gas verbruikt. Alles is hier al optimaal geoptimaliseerd. Maar ik ben al aan het experimenteren met een thuisaccu, nog lang niet rendabel maar een beetje pionieren is altijd goed. Kan mooi het stroomverbruik naar beneden krijgen en de L/L WP's 's nachts op eigen stroom laten draaien (in de zomer).
Wat gebruik je? Vind het zelf ook wel interessant, als hobbyproject. :X

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:02
Ik sta op het punt om een airco te bestellen
Ftxm35
Maar de ene levert hem met rxm35m
En de andere met rxm35r

Kan iemand mij het verschil tussen deze 2 buitenunits uitleggen?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:27
creon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:46:
Ik sta op het punt om een airco te bestellen
Ftxm35
Maar de ene levert hem met rxm35m
En de andere met rxm35r

Kan iemand mij het verschil tussen deze 2 buitenunits uitleggen?
Zelf al geprobeerd om de specsheets te vergelijken?
RXM-M vs RXM-R

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• creon
  • Laatst online: 13:02
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Zelf al geprobeerd om de specsheets te vergelijken?
RXM-M vs RXM-R
De unit is groter en iets stiller, maar kan geen verwarmings bereik vinden
R is nieuwer en beter?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik lees weinig over kanaalmodellen icm multi-zone-kits. Heeft iemand ervaring met kanaalmodellen en multi-zone-kits?
Dit lijkt mij voor ons een interessante optie. Dan plaatsen we de unit op zolder, we laten de flexibele slangen over de zolder lopen, achter de schotten en maken gaten in het plafond met een mooi afdekrooster.

Eén partij heeft dit voorgesteld, het is weliswaar meer werk, maar je hebt niet voor elke slaapkamer+zolder een unit nodig. Uiteindelijk was het volgens hen toch te duur en viel hij terug op een standaard wandunit.

Verwijderd

Stel ik hang een unit met ruim voldoende vermogen om de hele boven verdieping te verwarmen en laat alle deuren van de slaapkamers open. De unit hangt in de hal en vanaf de unit bezien zitten 4 van de 5 kamers qua deur op 90 graden (luchtstroom moet dus de hoek om).

Kan iemand mij voldoende onderbouwd uitleggen waarom ik op deze manier de kamers niet warm krijg en de warme lucht in de hal blijft hangen? Wat maakt een bocht van 90 graden anders dan een rechthoekige ruimte? Je zou met deze theorie een L-vormige woonkamer/keuken ook niet goed met 1 unit warm krijgen?

En zou alle ruimtes koelen wel lukken? Zo ja, waarom koelen wel en verwarmen niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 11:34 ]

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:18
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:28:
Stel ik hang een unit met ruim voldoende vermogen om de hele boven verdieping te verwarmen en laat alle deuren van de slaapkamers open. De unit hangt in de hal en vanaf de unit bezien zitten 4 van de 5 kamers qua deur op 90 graden (luchtstroom moet dus de hoek om).

Kan iemand mij voldoende onderbouwd uitleggen waarom ik op deze manier de kamers niet warm krijg en de warme lucht in de hal blijft hangen? Wat maakt een bocht van 90 graden anders dan een rechthoekige ruimte? Je zou met deze theorie een L-vormige woonkamer/keuken ook niet goed met 1 unit warm krijgen?
Ik heb nog geen airco's maar ik heb boven ook een deur op 90 graden van de gewenste plek. Het algemene advies hier is dat je het wel warm krijgt maar niet ad hoc.

Wat ik me voor kan stellen is dat je lucht door een opening in een ruimte wil blazen. De lucht moet echter ook uit de kamer komen dus als je geen geforceerde luchtstroom door een deuropening krijgt dan lijkt het me lastig om stroming een kamer in te krijgen. Dit heeft tijd nodig. Staat deze er recht op dan krijg je geforceerde stroming de kamer in en zal de lucht veel sneller mengen en dus opwarmen. Dit is mijn gedachte maar weet niet of het klopt.

Bij een l vormige woonkamer heb je natuurlijk een veel grotere oppervlak waarin de twee luchtstromen moeten ontstaan. Dus veel makkelijker te bereiken dan een in en uit stroom in 2 m2.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:32
Floxie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Dank je.
Intussen gevonden dat het over de volgende leidingen gaat:

Vloeistofleidingen
3× Ø6,4 mm (1/4")

Gasleidingen
1× Ø9,5 mm (3/8")
2× Ø12,7 mm (1/2"

Maakt het uit welke diameter naar welke binnenunit gaat? Neem je bv. de grote diameters voor de binnenunits die het verste verwijderd staan van de buitenunit? (= langste leidingen)
Je zal voor die 2 gasleidingen een verloop moeten hebben van 1/2” naar 3/8”

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:01
@Andrehj @The Wizard @jadjong Zullen we het on-topic houden? Elektrische vloerverwarming, salderen, thuisbatterij: zijn allemaal betere topics voor te vinden dan dit topic ;)

• GermanPivo
Abom schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:03:
Ik lees weinig over kanaalmodellen icm multi-zone-kits. Heeft iemand ervaring met kanaalmodellen en multi-zone-kits?
Dit lijkt mij voor ons een interessante optie. Dan plaatsen we de unit op zolder, we laten de flexibele slangen over de zolder lopen, achter de schotten en maken gaten in het plafond met een mooi afdekrooster.

Eén partij heeft dit voorgesteld, het is weliswaar meer werk, maar je hebt niet voor elke slaapkamer+zolder een unit nodig. Uiteindelijk was het volgens hen toch te duur en viel hij terug op een standaard wandunit.
Proces van @RonJ al gelezen?

RonJ in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 21:14
Verkeerde topic

[ Voor 138% gewijzigd door vetter op 29-08-2022 11:55 . Reden: Verkeerde topic ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klinkt als een lucht/water systeem. :?

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 21:14
Oeps mijn fout. Verkeerde topic.

• MotorBeast
justben schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb nog geen airco's maar ik heb boven ook een deur op 90 graden van de gewenste plek. Het algemene advies hier is dat je het wel warm krijgt maar niet ad hoc.

Wat ik me voor kan stellen is dat je lucht door een opening in een ruimte wil blazen. De lucht moet echter ook uit de kamer komen dus als je geen geforceerde luchtstroom door een deuropening krijgt dan lijkt het me lastig om stroming een kamer in te krijgen. Dit heeft tijd nodig. Staat deze er recht op dan krijg je geforceerde stroming de kamer in en zal de lucht veel sneller mengen en dus opwarmen. Dit is mijn gedachte maar weet niet of het klopt.

Bij een l vormige woonkamer heb je natuurlijk een veel grotere oppervlak waarin de twee luchtstromen moeten ontstaan. Dus veel makkelijker te bereiken dan een in en uit stroom in 2 m2.
Als het goed is heb je door ventilatie altijd stroming in je huis. Met 1 unit een hele verdieping verwarmen/koelen zal wel lukken maar je moet de tijd nemen. Toen het vorige week nog 28 graden werd buiten zetten ik de units op 1e verdieping en zolder om 16.00 uur aan. Boven de 30 draaide ze 24/7. Voordeel is dat de koude lucht van zolder naar beneden zakt en ik heb unit op de kamer op zuid gehangen omdat daar de meeste warmte vandaan komt en deze ruimte veel groter is dan hal. In een hal zal hij veel sneller gaan pendelen (@Verwijderd Veel vermogen daar is dus zinloos) en dan kan het lastig worden andere ruimtes egaal te koelen vermoed ik. Unit 1e verdieping helpt dan in de winter weer mee de zolder te verwarmen, want warmte stijgt nu eenmaal op. Zo werkt het bij mij in ieder geval. NB: verwarmen komt hier boven zelden voor.

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Even een vraag:

Bij ons zou geplaatst worden:
Woonkamer:
- multisplit Mitsubishi SCM50ZS-W
- 2x wandunit Mitsubishi SRK25ZXS-W

Slaapkamer(s)
- multisplit Mitsubishi SCM40ZS-W
- 2x wandunit Mitsubishi SRK20ZS-W

Onlangs is alles geplaatst en het ziet er allemaal netjes uit, maar nu zag ik dat de monteur één wandunit van de woonkamer op een SCM45ZS-W heeft aangesloten en de andere op de SCM40ZS-W. Kortom, als beide airco's draaien in de woonkamer, draaien ook beide buitendelen. Als leek zou ik zeggen dat dit niet logisch is en wellicht extra energie verbruikt.

Geoffreerd was ook een SCM50ZS-W voor beneden. Na contact met de installateur gaf hij direct aan inderdaad per abuis een 'verkeerde' buitenunit te hebben geplaatst en bood direct aan deze om te wisselen voor nog een SCM45ZS-W. Er zouden dan twee SCM45ZS-W buitendelen staan i.p.v. een 1 x 40 en 1 x 50 buitendeel. Dit omdat bij verwarmen van de woonkamer - eigenlijk de grootste reden om met airco's te laten plaatsen - er per buitendeel meer warmte kon worden onttrokken aan de buitenlucht. Dit zou de efficiency ten goede komen omdat het buitendeel niet volledig belast wordt. De warmtevraag van de slaapkamers zal minder en veel meer incidenteel zijn. De slaapkamer aan de voorzijde zal het vaakst de airco gebruiken in de zomer en winter.

Situatie nu:
-SCM 45ZS-W 1 x woonkamer en slaapkamer achter
-SCM 40ZS-W 1 x woonkamer en slaapkamer voor

Situatie na aanpassing:
-SCM 45ZS-W 1 x woonkamer en slaapkamer achter
-SCM 45ZS-W 1 x woonkamer en slaapkamer voor

of is dit logischer?:
-SCM 50ZS-W 2 x woonkamer
-SCM 40ZS-W 2 x slaapkamer

Kortom, is de redenering van de installateur logisch of niet? Qua prijs maakt het niet zo veel uit 2 x een SCM45ZS-W of 1 x een SCM40ZS-W met een SCM50ZS-W. Enige is wel dat bij een SCM50ZS-W er een mogelijkheid bestaat voor een derde binnendeel. Afhankelijk van de ervaring had ik ergens nog het idee een binnendeel in de gang te laten plaatsen. Dit is bij ons altijd een koude ruimte.

Handtekening

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
Ckriek schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:17:
[...]
Ik ook 2 winters, heb sinds 2 maanden een wp boiler, september van het gas af
Hier ook sinds een kleine twee jaar. Op de bovenverdieping twee slaapkamers en werkkamer tegenover elkaar met een overloop en de badkamer ertussen en 2x MHI 2.5 ZS en de L-vormige woonkamer beneden 1x MHI 3.5 ZS-X. Werkt perfect. WPB is onderweg (lange levertijd!) en dan kan hier het gas er ook uit.

• Chninkel
  • Laatst online: 04-01 14:38
Ik heb inmiddels een daikin split staan om de woonkamer mee te verwarmen maar lees nog elke dag dit forum met aandacht.
Nou zijn er veel vragen over een airco in het trapgat ophangen en of deze de slaapkamers ook kan koelen/verwarmen.
In de installatie techniek zijn er rookpennen waarmee je de luchtstroom zichtbaar kan maken.
Echter lastig te bestellen.
Voor alle twijfelaars die willen weten of de luchtstroom alles meepakt.
Koop een e sigaret. Hang een simpele ventilator op de plek waar je denkt dat je binnen deel komt te hangen en ga eens flink vapen/dampen en dan kun je zien wat er met je lucht stroom gebeurd.
Wel even de rookmelders verwijderen.

• GermanPivo
Balboa schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:10:

Kortom, is de redenering van de installateur logisch of niet? Qua prijs maakt het niet zo veel uit 2 x een SCM45ZS-W of 1 x een SCM40ZS-W met een SCM50ZS-W. Enige is wel dat bij een SCM50ZS-W er een mogelijkheid bestaat voor een derde binnendeel. Afhankelijk van de ervaring had ik ergens nog het idee een binnendeel in de gang te laten plaatsen. Dit is bij ons altijd een koude ruimte.
Voor beide valt wat te zeggen. Het minimale vermogen wat betreft verwarmen is bij beide gelijk. Bij een 50 heb je een hoger minimaal opgenomen vermogen, maar wel de mogelijkheid om nog een extra binnendeel te plaatsen. Als je dit niet gaat doen, had je beter een 45 kunnen hebben, want lager minimaal opgenomen vermogen.

2 units in de woonkamer op twee buitenunits heeft het voordeel dat je in het geval van een incidentele storing je woonkamer nog steeds kan verwarmen met de andere unit. Het nadeel is inderdaad dat je in de tussenseizoenen wat meer energie verbruikt, maar dan kan je de keuze maken om een unit in de woonkamer helemaal uit te zetten (beetje afhankelijk van het verbruik in de slaapkamers) - of te laten ventileren, zodat de lucht nog steeds goed verdeeld wordt. In de winter heb je in de woonkamer dan wel twee units die rustig lopen en een slaapkamer die af en toe aan kan haken.

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:52
Sinds mei dit jaar heb ik een split systeem (daikin stylish) in mijn huis. Voor nu enkel gebruikt om te koelen, maar komende winter zal het ook de verwarmingsfunctie van mijn gas cv + radiatoren overnemen. Mijn situatie betreft een goed geisoleerde tussenwoning uit 2014 met een gasverbruik van 400m3 voor enkel verwarmen (gemiddelde van afgelopen 3 jaar)

Vraag 1: wat zijn jullie ervaringen tips wat betreft verwarmen? Bijvoorbeeld wat verstandig is qua verwarmen bij koude buitentemperatuuren (onder de 5 graden), 24h per dag de woning laten verwarmen op de automatische stand of nog steeds enkel verwarmen bij gebruik ruimte). Nog specifiek tips met het timerprogramma voor de daikin (stylish)? Bijvoorbeeld snachts aan laten staan op lagere temperatuur...

Vraag 2: (specifiek multisplit): de achterzijde van de woning (woonkamer (3.5kw), 2 slaapkamers en 1 werkkamer (1.5kw) ) zitten op 1 buitenunit (6.8kw): is het handig om bij het verwarmen alle units (evt boven wat lagere temperaturen) aan te hebben staan om pendelen (zoveel mogelijk) te voorkomen? Voornamelijk de woonkamer wil ik op temperatuur hebben. Een redelijk voorverwarmd kantoor is mooi meegenomen terwijl de buitenunit een wat constante warmteafgifte heeft.

• GermanPivo
tinusa4 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:15:
Sinds mei dit jaar heb ik een split systeem (daikin stylish) in mijn huis. Voor nu enkel gebruikt om te koelen, maar komende winter zal het ook de verwarmingsfunctie van mijn gas cv + radiatoren overnemen. Mijn situatie betreft een goed geisoleerde tussenwoning uit 2014 met een gasverbruik van 400m3 voor enkel verwarmen (gemiddelde van afgelopen 3 jaar)

Vraag 1: wat zijn jullie ervaringen tips wat betreft verwarmen? Bijvoorbeeld wat verstandig is qua verwarmen bij koude buitentemperatuuren (onder de 5 graden), 24h per dag de woning laten verwarmen op de automatische stand of nog steeds enkel verwarmen bij gebruik ruimte). Nog specifiek tips met het timerprogramma voor de daikin (stylish)? Bijvoorbeeld snachts aan laten staan op lagere temperatuur...

Vraag 2: (specifiek multisplit): de achterzijde van de woning (woonkamer (3.5kw), 2 slaapkamers en 1 werkkamer (1.5kw) ) zitten op 1 buitenunit (6.8kw): is het handig om bij het verwarmen alle units (evt boven wat lagere temperaturen) aan te hebben staan om pendelen (zoveel mogelijk) te voorkomen? Voornamelijk de woonkamer wil ik op temperatuur hebben. Een redelijk voorverwarmd kantoor is mooi meegenomen terwijl de buitenunit een wat constante warmteafgifte heeft.
1: Er zijn hier mensen die 24/7 dezelfde temperatuur hanteren, mensen die nachtverlaging toepassen en mensen die ad-hoc verwarmen. Lang verhaal kort: dit verschilt per persoon en per huis. Kwestie van uitproberen dus wat je zelft prettig vindt/wat voor jou goed werkt. :)

2: Op een multi zoveel mogelijk delen laten draaien is wel waar een multi voor gemaakt is. Dat gezegd hebbende - kleinere kamers zijn zo op temperatuur, dus als de woonkamer draait, doet de rest makkelijk mee.

• Tommie12
  • Laatst online: 21:30
tinusa4 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:15:

Met jouw gasverbruik neem ik aan dat de woning echt goed geïsoleerd is.
Ik zou ze zeker in de woonkamer en werkkamer aan zetten van ca 7h tot 22h. Wellicht heb je geen verwarming nodig in de slaapkamers, en ik zou ze zeker niet aan zetten onwille van "pendelen".

Bij -5 zal je installatie waarschijnlijk niet pendelen, maar zowat elke installatie zal pendelen als het buiten net koud genoeg is om te verwarmen (12-14 graden). Dat valt niet te vermijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Abom schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:03:
Mijn buren hebben precies hetzelfde en zijn er razend enthousiast over.

Is ook een comfortabeler systeem dan vloerverwarming en goedkoper.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11-2025
Mijn idee was om een binnendeel te hangen boven het raam en (ivm de stalen latei) de leidingen het hoekje om te laten gaan en in de hoek vh dikkere deel van de muur ze naar buiten te laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0t4BdKYbg0XbzOIaNPEOQFfTYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6gXMPg58ug4IfruVq7zKNw0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLCnoxLzWhEOtGVXKURzGUYBIVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6ctYj74O5Jf0GMIzHamSKc3.jpg?f=fotoalbum_tile

De installateur die vanochtend langskwam had diverse bezwaren tov mijn voorgestelde ophang locatie:
- Hoogte is te laag (ca 34 cm tussen kozijn en plafond)
- ivm de stalen latei kan hij niet direct naar buiten en om de leiding binnen langs de muur te leiden was hij geen voorstander van, omdat het in het zicht blijft.
- condensafvoer leek volgens hem ook problematisch omdat er niet direct naar buiten geboord kan worden

Ik had de indruk dat hij er niet zo'n zin in had. Een andere installateur stelde voor om de buitenleiding langs de regenpijp te leiden, vervolgens naar binnen en het hoekje om naar de alkoof boven het kozijn waar de binnenunit zou hangen en de condensafvoer via de regenpijp af te voeren. Hij meende dat het qua ruimte wel kon.

Denkt installateur 1 te moeilijk of ik en installateur 2 te makkelijk?

Star Citizen Referral Code

• digifun
  • Niet online

digifun

Airco vs warmtepomp. Lucht /lucht wint dus.

YouTube: 27. Wat is het verbruik van een warmtepomp?

• Maxwp
  • Laatst online: 05-01 16:44
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Met jouw gasverbruik neem ik aan dat de woning echt goed geïsoleerd is.
Ik zou ze zeker in de woonkamer en werkkamer aan zetten van ca 7h tot 22h. Wellicht heb je geen verwarming nodig in de slaapkamers, en ik zou ze zeker niet aan zetten onwille van "pendelen".

Bij -5 zal je installatie waarschijnlijk niet pendelen, maar zowat elke installatie zal pendelen als het buiten net koud genoeg is om te verwarmen (12-14 graden). Dat valt niet te vermijden.
daar zeg je wat
is best grappig hier een jaren 50 woning geen spouwmuur isolatie en dak isoaltie is samengepakt riet onder de pannen.
2 onder 1 kap.
afgelopen winter op 20 graden in plaats van 21 gedaan alleen de ruimtes verwarmt waar we ook in verbleven de rest op vorst beveiliging
cv in geregeld op 45 graden en vermogen terug naar 12kwh.
ook dikke verduistering gordijnen voor o.a. de voordeur etc welke in de avond dicht gaan.
met -10 ging alles goed

wel een opmerking die wellicht belangrijk is we hebben door de oude woning grote radiatoren zoals dat vroeger vanwege de slechtere isolatie gebruikelijk was.
bij plaatse van radiatoren ivm groter oppervlakte is denk ik wel noodzakelijk

grappig hoe een oude woning al lage temp verwarming voorbereid is :P

daarnaast nog naar inductie overgestapt van gas koken

van 1450 naar 990 gegaan en daarvan is het laatste 6 maanden de winter geweest plus pas bovenstaande maatregelen.
dus dat zal nog een stuk minder zijn als we een aaneengesloten 12 maanden hebben
vermoed makkelijk 750?

als dat kan moeten andere dat toch ook kunnen

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 09:40

Nox

Noxiuz

Ik ga van het voorjaar een appartement betrekken wat nog volledig gas is.

Nu zit ik te denken aan L/L maar ik twijfel over de woonkamer/slaapkamer/gang/badkamer/toilet.

De badkamer heeft een radiator hangen en is aanbevolen deze te blijven gebruiken ivm dat er geen natuurlijk ventilatie is. Enkel een afzuiging. Er schijnen nogal makkelijk vochtproblemen te ontstaan.

De slaapkamer vind ik vooral koeling belangrijk, verwarming is niet noodzakelijk want ik heb het zelden aan. Nu kan ik op de gang een 2e binnenunit plaatsen. Voor koelen de deur open zetten en dat zou voldoende moeten zijn met de binnenunit er tegenover. Andere oplossing is een derde unit speciaal voor ontvochtigen in de badkamer en de slaapkamer zijn binnenunit geven. De gang en toilet hebben dan geen directe verwarming maar soit, het is niet superslecht geïsoleerd.

Nu is de vraag, is een unit in de badkamer een optie i.v.m. vocht? Qua leidingwerk wordt het wel een ramp met 3 units.

SWW via warmtepompboiler of multiplus, even afhankelijk van de kosten. Douche moet eruit dus gelijk een DWTW erin (horizontaal model) laten zetten. Kan je lekker lang/zuinig douchen met een lage boilertemperatuur.

En als alles een beetje qua idee rond is de strijd aan gaan met de VVE. Die gaven voor de oorlog al tussen neus en lippen door aan geen toestemming te geven voor een buitenunit op het dak/buiten. Mogelijk/hopelijk zijn ze veranderd van mening ondertussen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MotorBeast
@Nox Ik zou geen unit in de badkamer hangen. Vochtprobleem in de badkamer in de badkamer oplossen door mechanische ventilatie in je afzuiging te maken en zorgen dat er aanzuiging is onder de deur of maak een rooster in de deur. Als je verwarmde lucht daar aanzuigt heb jij geen vochtprobleem meer.

https://www.ventilatieland.nl/deurrooster

Ik heb zelden de verwarming aanstaan in de badkamer. En bij echte koude (vorst) heb ik gewoon een Cop1 kacheltje. Binnen notime warm daar. Kosten....2 tientjes. ;) Of je hangt zo'n terrasheater als je toch nog gaat verbouwen.

[ Voor 43% gewijzigd door MotorBeast op 29-08-2022 16:51 ]

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
pjotter1965 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
Ik zie berekeningen voorbij komen om gasverbruik 100 % te verlagen.
Vraag voor de ervaringsdeskundigen : hoeveel procent kunnen jullie in de praktijk werkelijk het gasverbruik verlagen met de L/L warmtepomp
Even een vervolg op mijn vorige vraag mbt berekening van kosten besparing : houden jullie rekening met een versnelde afschrijving van jullie airco ? In mijn geval gaat de airco per jaar van alleen koelen ( 300Kwh ) naar koelen en verwarmen ( 2400 Kwh ) .

• MotorBeast
pjotter1965 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Even een vervolg op mijn vorige vraag mbt berekening van kosten besparing : houden jullie rekening met een versnelde afschrijving van jullie airco ? In mijn geval gaat de airco per jaar van alleen koelen ( 300Kwh ) naar koelen en verwarmen ( 2400 Kwh ) .
Levensduur minimaal 15 jaar en minimaal onderhoud. Zal er niet van wakker liggen.

Verwijderd

Dank voor de info over de mate van succes van 1 unit op 5 slaapkamers. Ga ik nog even over denken.

Beneden zit ik met de volgende situatie:
- gas 0.88 cent 3 jaar via Greenchoice
- verbruik 1500m3
- 1600kWh over vanuit zonnepanelen
- verbouwing (bodem uitgraven - isoleren - vloerverwarming- l/w installatie) voorjaar 2023 = kosten 35k
- lek in CV-installatie die professorisch is geplakt
- koelen woning is nice to have, meer niet

Ik maak me om twee dingen zorgen:
- Greenchoice valt om of verhoogt tarieven van vaste contracten vanuit force majeure
- CV gaat opnieuw lek (leiding onder de vloer)

Daarom overweeg ik om een forse l/l unit (ruimte = 210m3) beneden te installeren. Daarmee kan ik dan het overschot aan elektriciteit opmaken en deze kan dienen als verzekering wanneer een van beide risico’s waarheid wordt. Het voelt een beetje als een desinvestering omdat we in het voorjaar alsnog die verbouwing gaan doen.

Mijn idee zou dan zijn om de unit boven te plaatsen of weer te verkopen als het echt niet werkt boven.

Is dat een gek idee?

Alternatief is een houtkachel of pallet kachel maar dat is in mijn ogen een groter risico rondom beschikbaarheid van de materialen om te stoken en qua kosten ook een stuk duurder.

• GermanPivo
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:47:
Dank voor de info over de mate van succes van 1 unit op 5 slaapkamers. Ga ik nog even over denken.

- verbruik 1500m3
- verbouwing (bodem uitgraven - isoleren - vloerverwarming- l/w installatie) voorjaar 2023 = kosten 35k

- Greenchoice valt om of verhoogt tarieven van vaste contracten vanuit force majeure

Daarom overweeg ik om een forse l/l unit (ruimte = 210m3) beneden te installeren. Daarmee kan ik dan het overschot aan elektriciteit opmaken en deze kan dienen als verzekering wanneer een van beide risico’s waarheid wordt. Het voelt een beetje als een desinvestering omdat we in het voorjaar alsnog die verbouwing gaan doen.

Mijn idee zou dan zijn om de unit boven te plaatsen of weer te verkopen als het echt niet werkt boven.

Is dat een gek idee?

Alternatief is een houtkachel of pallet kachel maar dat is in mijn ogen een groter risico rondom beschikbaarheid van de materialen om te stoken en qua kosten ook een stuk duurder.
Als je verbouwing voorjaar 2023 start, over een half jaar al ongeveer, dan zou ik het gewoon nog een winter uitzitten…

Maar de keuze wat verstandig is, hoort eigenlijk niet helemaal dit topic thuis. ;)

• Floxie
elektriekert schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Je zal voor die 2 gasleidingen een verloop moeten hebben van 1/2” naar 3/8”
Is het dan niet beter om 3x 3/8" leidingen te kopen?

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:47:

- verbruik 1500m3

Is dat een gek idee?

Ben benieuwd welke forse l/l je overweegt voor 210m3 😇

iRacing Profiel

Verwijderd

@refused81 Ik dacht aan een Perfera 71R maar zag daarna dat die toch wel heel veel duurder zijn dan een 2.5kW model. 2x een lager vermogen kan ook. Wilde eigenlijk een ‘verzekering’ hebben voor rond de 3000€ max. Dat gaat niet lukken.

Het hoeft ook niet helemaal uit te kunnen. Als de CV weer lek gaat kan ik de convectoren aan de andere kant nog gebruiken.

@GermanPivo dat klopt maar in beide risico’s wil ik ook niet terecht komen, daarom liever (over)voorbereid dan living on the edge. Er gaat hier in een koude wintermaand 300m3 doorheen als we alleen de benedenverdieping verwarmen. Doe dat x 5€ per kuub. Aan de andere kant is met 2x 3kW kacheltjes verwarmen weliswaar duur maar de eerste 1600kW is eigen productie en de aanschaf fors goedkoper dan een Perfera 71R.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 18:52 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:05:
2 units in de woonkamer op twee buitenunits heeft het voordeel dat je in het geval van een incidentele storing je woonkamer nog steeds kan verwarmen met de andere unit. Het nadeel is inderdaad dat je in de tussenseizoenen wat meer energie verbruikt, maar dan kan je de keuze maken om een unit in de woonkamer helemaal uit te zetten (beetje afhankelijk van het verbruik in de slaapkamers) - of te laten ventileren, zodat de lucht nog steeds goed verdeeld wordt. In de winter heb je in de woonkamer dan wel twee units die rustig lopen en een slaapkamer die af en toe aan kan haken.
Is het ook niet een nadeel van woonkamer en slaapkamer op dezelfde buitenunit ipv beide woonkamer op dezelfde buitenunit dat de kans op pendelen groter is?
(er vanuit gaande dat verwarming op slaapkamer niet veel gebruikt wordt)

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:47:
@refused81 Ik dacht aan een Perfera 71R maar zag daarna dat die toch wel heel veel duurder zijn dan een 2.5kW model. 2x een lager vermogen kan ook. Wilde eigenlijk een ‘verzekering’ hebben voor rond de 3000€ max. Dat gaat niet lukken.

Het hoeft ook niet helemaal uit te kunnen. Als de CV weer lek gaat kan ik de convectoren aan de andere kant nog gebruiken.

@GermanPivo dat klopt maar in beide risico’s wil ik ook niet terecht komen, daarom liever (over)voorbereid dan living on the edge. Er gaat hier in een koude wintermaand 300m3 doorheen als we alleen de benedenverdieping verwarmen. Doe dat x 5€ per kuub. Aan de andere kant is met 2x 3kW kacheltjes verwarmen weliswaar duur maar de eerste 1600kW is eigen productie en de aanschaf fors goedkoper dan een Perfera 71R.
7.1 klinkt enigszins logisch voor zo’n inhoud… maar ligt allemaal aan de details.
Voor het budget kan je wel iets aardigs doen… 2.5 lijkt me nutteloos en te weinig.

iRacing Profiel

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 09:40

Nox

Noxiuz

MotorBeast schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:42:
@Nox Ik zou geen unit in de badkamer hangen. Vochtprobleem in de badkamer in de badkamer oplossen door mechanische ventilatie in je afzuiging te maken en zorgen dat er aanzuiging is onder de deur of maak een rooster in de deur. Als je verwarmde lucht daar aanzuigt heb jij geen vochtprobleem meer.

https://www.ventilatieland.nl/deurrooster

Ik heb zelden de verwarming aanstaan in de badkamer. En bij echte koude (vorst) heb ik gewoon een Cop1 kacheltje. Binnen notime warm daar. Kosten....2 tientjes. ;) Of je hangt zo'n terrasheater als je toch nog gaat verbouwen.
Alright, duidelijk. Zo'n rooster is een mooi alternatief voor het advies 'deur altijd open'. Mogelijk dat ik een lvh sensor in de badkamer gooi. Desnoods met een IR paneel voor fijne warmte na het douchen (maar fuck dat eigenlijk, snel afdrogen en kleren aan :+)

Is de vraag alleen nog: binnenunit op de gang zodat de gang warm is en de overige ruimtes parasiteren op die warmte/koude of in de slaapkamer, daar ben ik immers regelmatig langer dan 10-15 minuten. Kan ik de deur open laten staan om de gang een beetje mee te verwarmen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• GermanPivo
jobr schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Is het ook niet een nadeel van woonkamer en slaapkamer op dezelfde buitenunit ipv beide woonkamer op dezelfde buitenunit dat de kans op pendelen groter is?
(er vanuit gaande dat verwarming op slaapkamer niet veel gebruikt wordt)
Ja, maar vandaar dat ik schreef dat je dan beter de keuze kan maken om een unit in de woonkamer tijdelijk uit te schakelen. Als de andere het dan niet meer in z’n eentje trekt, slinger je die ander ook aan.

• Chninkel
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Oh oh oh. Gebruik de voorgeschreven leiding diameter. Alles is nauwkeurig op elkaar afgestemd. Ga je over de maximale leiding lengte heen laat dat dan berekenen door installateur. Ook zal er meer koudemiddel bijgevuld moeten worden.
Verlopen ?
Voor elke diameter leiding zijn er prachtige flairkoppelingen voor op de unit.

• Floxie
Chninkel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Oh oh oh. Gebruik de voorgeschreven leiding diameter. Alles is nauwkeurig op elkaar afgestemd. Ga je over de maximale leiding lengte heen laat dat dan berekenen door installateur. Ook zal er meer koudemiddel bijgevuld moeten worden.
Verlopen ?
Ik probeer gewoon uit te vissen welke leidingen ik dien aan te kopen. Daikin zegt 1x 3/8 & 2× 1/2" voor de gasleiding. Ik heb echter 3x dezelfde binnenunit dus ben ik in de war waarom er met twee verschillende gasleidingen gewerkt wordt voor drie dezelfde binnenunits... Welke leiding moet dan aangesloten op welke binnenunit, en of ik niet gewoon kan werken met 3x 3/8" leidingen met verloopstukjes ipv 1x 3/8" leiding + 2x 1/2" leidingen met verloopstukjes (= duurdere leidingen & meer gas voor hetzelfde doel?)

Of sla ik hier de bal volledig mis?

[ Voor 14% gewijzigd door Floxie op 29-08-2022 20:07 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:05
pjotter1965 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Gezien de huidige gasprijzen is het rendabel om hem sneller af te schrijven ;)

Ik denk dat het wel los loopt :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Speedfightserv
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Ik probeer gewoon uit te vissen welke leidingen ik dien aan te kopen. Daikin zegt 1x 3/8 & 2× 1/2" voor de gasleiding. Ik heb echter 3x dezelfde binnenunit dus ben ik in de war waarom er met twee verschillende gasleidingen gewerkt wordt voor drie dezelfde binnenunits... Welke leiding moet dan aangesloten op welke binnenunit, en of ik niet gewoon kan werken met 3x 3/8" leidingen met verloopstukjes ipv 1x 3/8" leiding + 2x 1/2" leidingen met verloopstukjes (= duurdere leidingen & meer gas voor hetzelfde doel?)

Aan sommige buitenunits kan ook een 5kw binnenunit gekoppeld worden. Er zit dan 1 aansluiting pair voor een grote diameter leiding op de unit. Ik weet de specificaties niet van de buitenunit die jij op het oog heb maar ik gok daarop.

MHI levert een verloop van klein naar groot. Dus andersom vandaar dat ik weet dat fabrikanten dit dus doen. Nogmaals weet ik niet of dat voor jouw unit geld.

• Hentt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-01 22:24
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met Tesla airco?

• GermanPivo
Hentt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:30:
Nee, lijkt er niet op.

• Luminatus
  • Laatst online: 22:28
AtlAntA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:12:
Hallo allemaal,

De laatste WiFi-module voor de MHI airco’s is de WF-RAC (2022) welke samenwerkt met Smart M-Air app. Deze is wel wat beter dan de oude Airconwithme maar nog steeds missen er functies zoals de Eco- en Silent-modus.
Horizontale en verticale uitstroomrichting is wel te regelen. Evenals de 3D-auto functie, een weektimer en kalender functie.

• Servee
  • Niet online
Hentt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:30:
Met minimaal 32 dBa voor je binnenunit met een 3,5kw setup zou ik er heeuuuul hard aan voorbij gaan.

*tenzij je gehoor problemen hebt, anders krijg je ze wel

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 29-08-2022 21:10 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Chninkel
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Oke als daikin het zegt zou ik me daar aan houden. Die twee 1/2" leidingen gaan dan naar de twee units die het verst weg hangen.

• Floxie
Speedfightserv schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:24:
[...]
Aan sommige buitenunits kan ook een 5kw binnenunit gekoppeld worden. Er zit dan 1 aansluiting pair voor een grote diameter leiding op de unit. Ik weet de specificaties niet van de buitenunit die jij op het oog heb maar ik gok daarop.

MHI levert een verloop van klein naar groot. Dus andersom vandaar dat ik weet dat fabrikanten dit dus doen. Nogmaals weet ik niet of dat voor jouw unit geld.
Lijkt mij inderdaad een logische verklaring.

Dan is de vraag, kan ik in plaats van de grotere 1/2" leidingen, ook de dunnere 3/8" leidingen gebruiken? (in combinatie met de juiste verloopstukken aan de buitenunit). De 3/8" leidingen zijn tot 30% goedkoper. Waarom een 1/2" leiding gebruiken als je de capaciteit niet nodig hebt, nietwaar?

[ Voor 27% gewijzigd door Floxie op 29-08-2022 21:06 ]

• GermanPivo
Servee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Met minimaal 32 dBa voor je binnenunit met een 3,5kw setup zou ik er heeuuuul hard aan voorbij gaan.
Pff, tandjes. Maar wacht, is de hoogste stand nu 'stiller'? 41/42/35/32
Ze hebben een 5 kW en die zit op max 56 dB :X Of zou het een typo zijn?

@Hentt Ik denk dat het beste antwoord is: doe het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 29-08-2022 21:11 ]

• Floxie
Chninkel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Oke als daikin het zegt zou ik me daar aan houden. Die twee 1/2" leidingen gaan dan naar de twee units die het verst weg hangen.
Echter staat er in de Daikin montagehandleiding van de binnenunits het volgende:
"Gebruik dezelfde diameters als die van de aansluitingen op de buitenunits:"
Klasse: 15~42 (ik vermoed dat dit over het vermogen van de binnenunit gaat? in mijn geval 20) -> gebruik gasleiding Ø9,5 (3/8")

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Pff, tandjes. Maar wacht, is de hoogste stand nu 'stiller'? 41/42/35/32
Ze hebben een 5 kW en die zit op max 56 dB :X Of zou het een typo zijn?
Ja hele vage sheet, minimale vermogens staan er ook niet op..dat is gewoon rotzooi moet je ver vandaan blijven.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:01
De naam "Tesla" heeft ook niks met het automerk te maken, het is onderdeel van Wikipedia: ComTrade Group uit Servië.

Ik verwacht weinig kwaliteit, mogelijk is het gewoon een whitelabel Chinese airco?

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2022 21:20 ]

• GermanPivo
Servee schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Ja hele vage sheet, minimale vermogens staan er ook niet op..dat is gewoon rotzooi moet je ver vandaan blijven.
Bij die 5 kW lijkt het er wel te staan, maar dit is zo extreem hoog dat ik het bijna niet geloof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBAQjT0tcRcFTgZB93LML3O21d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HrC5T212kGPIzHDnBO0sarsQ.png?f=user_large

Maar wat je zegt - met een grote boog omheen lopen.

• Chninkel
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Echter staat er in de Daikin montagehandleiding van de binnenunits het volgende:
Klasse: 15~42 (ik vermoed dat dit over het vermogen van de binnenunit gaat? in mijn geval 20) -> gebruik gasleiding Ø9,5 (3/8")
Dan kun je beter een installateur even raadplegen.

• Speedfightserv
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Lijkt mij inderdaad een logische verklaring.

Dan is de vraag, kan ik in plaats van de grotere 1/2" leidingen, ook de dunnere 3/8" leidingen gebruiken? (in combinatie met de juiste verloopstukken aan de buitenunit). De 3/8" leidingen zijn tot 30% goedkoper. Waarom een 1/2" leiding gebruiken als je de capaciteit niet nodig hebt, nietwaar?
Als je binnenunit dat ook heeft dan kan dat.
Want dan ga je altijd weer van een dikkere naar een dunnere leiding. Het maakt niet uit of dat aan het begin bij de buitenunit begint of bij de binnenunit.

• Hentt
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-01 22:24
Is het dan zo dat ik de 1000w minimum vermogen moet delen door de COP? dat die op de lage stand ca 250w doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2hCKlCw4tt9OcLjq6eLpxlQsDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEEcEuwN0qPO5xgJr1odMZ8U.jpg?f=fotoalbum_large
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Bij die 5 kW lijkt het er wel te staan, maar dit is zo extreem hoog dat ik het bijna niet geloof.
[Afbeelding]

Maar wat je zegt - met een grote boog omheen lopen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
Misschien. Maar de vergelijking klopt niet helemaal; bij L/W zit ook SWW verbruik terwijl dat bij L/L buiten beschouwing blijft.

• GermanPivo
Hentt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:27:
Is het dan zo dat ik de 1000w minimum vermogen moet delen door de COP? dat die op de lage stand ca 250w doet?

[Afbeelding]

[...]
Nee, je kan niet zomaar iets van vermogen door de COP delen zonder de rest van de parameters te kennen. Ze geven te weinig informatie.

Hier zie je waarschijnlijk de power input van de nominale waarde. Dus 3,4 kW warmte wordt gemaakt met ruim 900 W stroom. COP van 3,7 in dat geval - niet heel best.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 29-08-2022 22:32 ]

• elektriekert
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Ik doelde om de aansluitingen op de buitenunit.
Dus idd 3/8 gasleiding en de verloopjes tussen de buitenunit en de leiding in.

• elektriekert
Chninkel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Verlopen ?
Die bedoel ik dus :+

https://www.wasco.nl/artikel/99DA1206

• Team-RiNo
  • Laatst online: 06-01 12:12
Hentt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:27:

[Afbeelding]

[...]
Nee hangt er voornamelijk vanaf hoe laag de compressor kan gaan, is niet iets wat je zomaar kan uitrekenen. BIj 10c buiten kan je makkelijk een COP van 6 of hoger hebben.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Floxie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Hoeveel kw binnendelen sluit je aan? pas vanaf 5kw is de leidingdiamter 1/2".

Een multi split buitendeel van daikin heeft ook 1/2" aansluitingen omdat er ook een 5kw binnendeel aangesloten zou kunnen worden.
Sluit je hier een 3.5kw op aan dan moet je verlopen naar 3/8" en die leidingmaat gebruiken

• digifun
  • Niet online

digifun

Martin7182 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Misschien. Maar de vergelijking klopt niet helemaal; bij L/W zit ook SWW verbruik terwijl dat bij L/L buiten beschouwing blijft.
Kun je er natuurlijk bij optellen en dan vergelijken. En aan een multisplit kan ook een wp-boiler.

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
GermanPivo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Ja, maar vandaar dat ik schreef dat je dan beter de keuze kan maken om een unit in de woonkamer tijdelijk uit te schakelen. Als de andere het dan niet meer in z’n eentje trekt, slinger je die ander ook aan.
Hoe zou ik kunnen merken - als ik binnen ben - dat de buitenunit gaat pendelen?

Handtekening

• GermanPivo
Balboa schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Hoe zou ik kunnen merken - als ik binnen ben - dat de buitenunit gaat pendelen?
Bij MHI stopt de fan van de binnenunit (kan je aanpassen overigens), maar anders dan dat ga je er met twee binnenunits weinig van merken. Dan moet je het verbruik bijvoorbeeld in de gaten gaan houden.

Je kan ook het stookseizoen beginnen met één unit draaiende - als deze dan merkbaar harder moet werken (hogere fanstand) wordt het tijd om de andere in te schakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 30-08-2022 11:49 ]

• Floxie
elektriekert schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Ik doelde om de aansluitingen op de buitenunit.
Dus idd 3/8 gasleiding en de verloopjes tussen de buitenunit en de leiding in.
rupsen schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Hoeveel kw binnendelen sluit je aan? pas vanaf 5kw is de leidingdiamter 1/2".

Een multi split buitendeel van daikin heeft ook 1/2" aansluitingen omdat er ook een 5kw binnendeel aangesloten zou kunnen worden.
Sluit je hier een 3.5kw op aan dan moet je verlopen naar 3/8" en die leidingmaat gebruiken
3x 2 kw. Vanuit de handleiding maak ik ook op dat de 2kw binnenunit een 3/8" aansluiting heeft, dus het gebruik van een 3/8" lijkt mij het meest logische.

Bedankt allebei voor jullie berichten, dit zijn de antwoorden (en koppelstukjes ;) ) die ik zocht.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11-2025
Heb een offerte binnen voor SCM50ZS-W (buiten) + SRK50 ZS-W + SRK25 ZS-W voor € 4004,11

Het is voor het koelen en bijverwarmen (naast warmtepomp icm ltv radiatoren) van de woonkamer (135m3) en het verwarmen en koelen van mijn werkruimte (waar het afgelopen maanden in de loop van de middag 30 graden werd).

Toen de installateur was zei hij dat een 3,5kW in de woonkamer ook nog zou kunnen, maar op de offerte staat een 5kW.

Ik vraag me af of ik moet aandringen op een 3,5kW binnenunit voor de woonkamer en dat een SCM40ZS-W buitenunit dan ook zou kunnen (ivm minimale opgenomen vermogens, pendelen etc)

SCM45ZS-W buitendeel zou dan ook kunnen, maar volgens de brochures is de SCOP veel slechter dan die van de 40 of 50

Star Citizen Referral Code

• GermanPivo
Metaalhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:26:
Heb een offerte binnen voor SCM50ZS-W (buiten) + SRK50 ZS-W + SRK25 ZS-W voor € 4004,11

Het is voor het koelen en bijverwarmen (naast warmtepomp icm ltv radiatoren) van de woonkamer (135m3) en het verwarmen en koelen van mijn werkruimte (waar het afgelopen maanden in de loop van de middag 30 graden werd).

Toen de installateur was zei hij dat een 3,5kW in de woonkamer ook nog zou kunnen, maar op de offerte staat een 5kW.

Ik vraag me af of ik moet aandringen op een 3,5kW binnenunit voor de woonkamer en dat een SCM40ZS-W buitenunit dan ook zou kunnen (ivm minimale opgenomen vermogens, pendelen etc)

SCM45ZS-W buitendeel zou dan ook kunnen, maar volgens de brochures is de SCOP veel slechter dan die van de 40 of 50
Als de installateur aangeeft dat een 3,5 kW ook kan, dan hoef je niet eens enorm aan te dringen denk ik. ;)
Alleen al vanwege het geluid van de binnenunit zou ik een 3,5 kW aanraden en dat kan dan inderdaad prima op een SCM40 buiten om de redenen die je zelf al noemt. En al helemaal als je al een warmtepomp hebt. :)

Koelen stelt vrij weinig voor vergeleken met verwarmen, dus dat kan allemaal prima op een SCM40. Onze slaapkamer op zolder (ruim 40m3) met zeer matige isolatie en de hele dag zon, kan ik bijvoorbeeld al makkelijk koel houden met een 2,5 kW.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 30-08-2022 16:38 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:46
digifun schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Kun je er natuurlijk bij optellen en dan vergelijken. En aan een multisplit kan ook een wp-boiler.
Maar zonder multisplit alleen optellen al
als je een aparte wp-boiler hebt. Met een gasketel voor warm water blijft het een appels met peren vergelijking. Juist het SWW deel van een L/W warmtepomp is tamelijk inefficient.
Dan blijven ook nog comfort en geluidsoverlast over. Ik geloof niet zomaar dat L/L voor verwarmen net zo relaxed is als L/W. Mij is een heel huis continue op comfortabele temperatuur houden niet zoveel waard, maar voor veel mensen ligt dat toch anders. En met L/L je hele huis continue warm houden kost denk ik zelfs iets meer dan met L/W.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:04
Metaalhoofd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:26:

Met een SCM50 kun je in de toekomst nog een 3e binnenunit aansluiten.

Verder heeft de SCM50 een lager minimum vemogen bij verwarmen dan de 40,45
( SCM 50 1.0 KW en de SCM 40 en 45 1.3 KW )

In de woonkamer is een 3,5 KW ruim voldoende

• GermanPivo
pjotter1965 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Met een SCM50 kun je in de toekomst nog een 3e binnenunit aansluiten.

Verder heeft de SCM50 een lager minimum vemogen bij verwarmen dan de 40,45
( SCM 50 1.0 KW en de SCM 40 en 45 1.3 KW )

In de woonkamer is een 3,5 KW ruim voldoende
Nee hoor, het minimum vermogen is bij zowel de SCM40/45/50 gelijk, namelijk 1 kW bij verwarmen. Het minimaal opgenomen vermogen is lager bij de SCM40/45.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNHYcMkjk9oBHwOraBzRM8zMXAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0taEF0Q12cOtC20edRfTuLQL.png?f=user_large

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Luminatus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

De laatste WiFi-module voor de MHI airco’s is de WF-RAC (2022) welke samenwerkt met Smart M-Air app. Deze is wel wat beter dan de oude Airconwithme maar nog steeds missen er functies zoals de Eco- en Silent-modus.
Horizontale en verticale uitstroomrichting is wel te regelen. Evenals de 3D-auto functie, een weektimer en kalender functie.
Zuur om te horen, ik dacht juist dat deze app de hele AB zo'n beetje kon gebruiken.
Ik zat nog te denken om van wifi module te switchen, maar silent mode is wel een cruciale modus, hierop draait hij het meest rustig in de winter..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Pagina: 1 ... 201 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic