Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
Met jouw gasverbruik neem ik aan dat de woning echt goed geïsoleerd is.
Ik zou ze zeker in de woonkamer en werkkamer aan zetten van ca 7h tot 22h. Wellicht heb je geen verwarming nodig in de slaapkamers, en ik zou ze zeker niet aan zetten onwille van "pendelen".
Bij -5 zal je installatie waarschijnlijk niet pendelen, maar zowat elke installatie zal pendelen als het buiten net koud genoeg is om te verwarmen (12-14 graden). Dat valt niet te vermijden.
daar zeg je wat
is best grappig hier een jaren 50 woning geen spouwmuur isolatie en dak isoaltie is samengepakt riet onder de pannen.
2 onder 1 kap.
afgelopen winter op 20 graden in plaats van 21 gedaan alleen de ruimtes verwarmt waar we ook in verbleven de rest op vorst beveiliging
cv in geregeld op 45 graden en vermogen terug naar 12kwh.
ook dikke verduistering gordijnen voor o.a. de voordeur etc welke in de avond dicht gaan.
met -10 ging alles goed
wel een opmerking die wellicht belangrijk is we hebben door de oude woning grote radiatoren zoals dat vroeger vanwege de slechtere isolatie gebruikelijk was.
bij plaatse van radiatoren ivm groter oppervlakte is denk ik wel noodzakelijk
grappig hoe een oude woning al lage temp verwarming voorbereid is
daarnaast nog naar inductie overgestapt van gas koken
van 1450 naar 990 gegaan en daarvan is het laatste 6 maanden de winter geweest plus pas bovenstaande maatregelen.
dus dat zal nog een stuk minder zijn als we een aaneengesloten 12 maanden hebben
vermoed makkelijk 750?
als dat kan moeten andere dat toch ook kunnen