PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Nope. Ik wil dat gepiep ook weg hebben maar ik zag de zoemer niet toen ik de kap eraf haalde, dus niet makkelijk te fixen met stukje tape.Drardollan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:12:
Sinds begin dit jaar heb ik 2 LG PC09SQ units hangen. Werkt grandioos, afgelopen weken genoten van een heerlijk koele slaapkamer.
Enige minpunt is dat ze bij elke instructie van de afstandsbediening of app piepen ter bevestiging. Ik kan nergens vinden of dat uit kan, en als dat zo is hoe dat dan moet. Iemand die toevallig die wijsheid in pacht heeft?
YouTube: Lg airco piepje uitzetten PC09SQ NSJ (turn off beep)Drardollan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:12:
Sinds begin dit jaar heb ik 2 LG PC09SQ units hangen. Werkt grandioos, afgelopen weken genoten van een heerlijk koele slaapkamer.
Enige minpunt is dat ze bij elke instructie van de afstandsbediening of app piepen ter bevestiging. Ik kan nergens vinden of dat uit kan, en als dat zo is hoe dat dan moet. Iemand die toevallig die wijsheid in pacht heeft?
Hardwarematig dus, zoals hierboven gemeld.
[ Voor 3% gewijzigd door ricardo246 op 26-08-2022 15:19 ]
I have no special talent. I am only passionately curious.
Helaas, dat kan niet uit. De enige manier is denk ik de hardwarematig uitschakelen.Drardollan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:12:
Hier ook erg vervelend. Soms wil ik halverwege de nacht de temperatuur aanpassen maar door de harde piep slaapt mijn vriendin niet heen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Dat is ook mijn reden, al mag ik haar geen vriendin meer noemen sinds enige jarenHeadshot_NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:27:
[...]
Helaas, dat kan niet uit. De enige manier is denk ik de hardwarematig uitschakelen.
Hier ook erg vervelend. Soms wil ik halverwege de nacht de temperatuur aanpassen maar door de harde piep slaapt mijn vriendin niet heen.
Het is niet anders, ik ga niet hardwarematig zitten slopen in een 5 maanden oude airco. Dat is pas aan de orde na de garantie.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Mitsubishi claimt dat deze tot -15C 100% verwarmingsvermogen houdt.
Hoe verhoudt deze Mitsubishi Hyper Heat serie zich tegenover de andere kwaliteitsmerken?
Heb je zelf al gezocht in het topic?kevinspui schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:54:
Zijn er hier ervaringen met de Mitsubishi Hyper Heat serie warmtepompen?
Hoe verhoudt deze Mitsubishi Hyper Heat serie zich tegenover de andere kwaliteitsmerken?
Wat betreft de kwaliteitsmerken - zoals je ook in het topic kan lezen is Mitsubishi Electric dikke prima.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
hoeveel kw had je ook hangen? 1 unit? perfera toch?MotorBeast schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:24:
@Babel10 @Roger1964 Koelen is altijd een stuk makkelijker dan verwarmen. Of je van 30 graden naar 22/23 graden koelt of van bijvoorbeeld 5 graden of nog kouder naar 21 graden binnen is nogal een verschil. Daar zit denk ik ook vaak het probleem met installateurs die veel ervaring hebben met koelen met die dingen en verwarmen veel minder en in hun advies. Ik doe hier 60m2 met 1 unit. Koelen altijd op auto en dan gaat hij vrij snel naar de fluisterstand. Verwarmen op auto bij vorst buiten en dan wil hij toch echt naar stand 3. Ik beperk hem dan op stand 2 maar zelfs dat vind ik eigenlijk te hard wbt geluid.
Vandaar dat ik adviseer als je dat ding centraal kan hangen.....doen. Verdeelt de lucht het best. En ja, leiding over de muur is iets minder, maar schilder hem in de kleur van de muur en dat scheelt al een boel. Alles went (radiatoren zijn mooi).
daikin gaat tot -20 of bedoel je dat ze hun nominale vermogen houden?kevinspui schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:54:
Zijn er hier ervaringen met de Mitsubishi Hyper Heat serie warmtepompen?
ik weet niet of ik die hyper heat wil als ik het goed heb laat die de compressor bewust warm draaien of zo iets?
dus de duurdere X serie doet het in de 5kw bij hogere buiten temp slechter met verwarmen dan de goedkopere?GermanPivo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Ik zat toevallig net de getallen van Eurovent onder elkaar te zetten om wat grafiekjes te maken, maar loop toch tegen iets bijzonders aan bij de 5 kW ZS vs ZSX. Snijpunt ligt op +2 graden.
[Afbeelding]
Nee, zie: w00key in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"Maxwp schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:27:
[...]
dus de duurdere X serie doet het in de 5kw bij hogere buiten temp slechter met verwarmen dan de goedkopere?
uh? het lijkt me toch duidelijk dat de SX een hoger vermogen heeft wat hij kan bereiken omdat hij zuinger is.enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:48:
De uiteindelijk keus is gevallen op een MHI srk35. Nu alleen even de vraag of dit de Srk35zs of srk35zsX moet worden. De eerste is A++ de tweede is A+++. Ik las dat je het verschil van ongeveer 700/800 euro er in de jaren wel uithaalt, tot dat ik de specs bekeek (via Eurovent):
SRK35ZS koelen jaarverbruik : 146kwh
SRK35ZS verwarmen jaarverbruik: 895kwh
SRK35ZSX koelen jaarverbruik: 134kwh
SRK35ZSX verwarmen jaarverbruik: 906kwh
Dit spreekt dan weer tegen dat de A+++ zuiniger zou zijn. Met verwarmen lijkt de A++ zelfs zuiniger te zijn (waar ik het hoofdzakelijk voor zal gebruiken). Ik snap dat deze cijfers in de praktijk wat hoger liggen waarschijnlijk, maar gaat me om t verschil in de basis.
daarom dus ook meer kan verbruiken op jaar basis...
een verkeerde vergelijking is dit.?
Niet helemaal; als hij alleen zuiniger is, dan zou het verbruik onder gelijke omstandigheden juist lager zijn. De vergelijking is verkeerd omdat deze unit een hoger vermogen heeft en daardoor in een grotere ruimte gebruikt wordt. Wat ik eerder zei, de "35" in de naam betekent niet dat de 35ZSX in dezelfde ruimte getest is als de 35ZS.Maxwp schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:07:
[...]
uh? het lijkt me toch duidelijk dat de SX een hoger vermogen heeft wat hij kan bereiken omdat hij zuinger is.
daarom dus ook meer kan verbruiken op jaar basis...
een verkeerde vergelijking is dit.?
Stiller?enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:55:
Maar als de ZSX dit toch soepeler, stiller etc doet dan toch maar daarvoor?
De ZS binnen unit is toch stiller (verwarmen: 41 / 36 / 25 / 19) dan de ZSX (42 / 35 / 28 / 19)
In verhouding moet je dit zien icm met de lucht hoeveelheid, als de zsx met meer volume m3/h en iets meer geluid sneller terug gaat naar lagere fanstand kan het zomaar zijn dat de zsx toch stiller is als de zs in de praktijkjobr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:23:
[...]
Stiller?
De ZS binnen unit is toch stiller (verwarmen: 41 / 36 / 25 / 19) dan de ZSX (42 / 35 / 28 / 19)
Daikin FTXM35R/RXM35R
ZS: 12.3 / 11.0 / 7.0 / 5.6Servee schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:34:
[...]
In verhouding moet je dit zien icm met de lucht hoeveelheid, als de zsx met meer volume m3/h en iets meer geluid sneller terug gaat naar lagere fanstand kan het zomaar zijn dat de zsx toch stiller is als de zs in de praktijk
ZSX: 13.9 / 11.8 / 8.6 / 5.4
Inderdaad. Maar dan is het maar net op welke stand ze de meeste tijd draaien. Als ze beide op stand 2 blijven dan is het nogal een verschil (ZS beter)
Buiten unit ZSX lijkt ook wat stiller. Niet geheel onbelangrijk.
Binnen unit ZSX is wel iets groter.
[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 26-08-2022 20:10 ]
Kán, echter de zsx kan meer lucht en energie verplaatsen en zoals @Martin7182 aangeeft met een hogere efficiëntie dus ik denk echt dat onder de streep de zsx toch echt stiller is dan de zs omdat die sneller terug moduleert naar een lagere stand of sneller wisselt tussen de standen juist door het vlotte moduleren en dus stiller.jobr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:52:
[...]
ZS: 12.3 / 11.0 / 7.0 / 5.6
ZSX: 13.9 / 11.8 / 8.6 / 5.4
Inderdaad. Maar dan is het maar net op welke stand ze de meeste tijd draaien. Als ze beide op stand 2 blijven dan is het nogal een verschil (ZS beter)
Daikin FTXM35R/RXM35R
We zitten te overwegen voor ons nieuwe huis middels airco de 1e en 2e verdieping te koelen/verwarmen. Ik had hier een topic voor geopend echter helaas nog geen reactie mogen ontvangen.
Via deze weg hoop ik hem onder de aandacht te brengen en dat één van jullie experts hier een zinnig woord over kunnen uiten.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2142674
Alvast bedankt!
Groet Dennis
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Zou er nou werkelijk veel merkbaar verschil in zitten qua geluid en verbruik in vergelijking met bv een haier tundra plus?
Is voornamelijk om te koelen, maar misschien ook steeds meer verwarmen gezien de hoge gasprijzen
Wellicht een prima oplossing om in een keer van het gas af te gaan?
https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.html
Dat ziet er interessant uit. Zijn er Tweakers die ervaring hebben hiermee?Weegschaal schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:22:
Airconditioning, verwarming en warm tapwater inéén
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
/f/image/h6pwZBP7gpCywVAOSZZ72AT2.png?f=fotoalbum_large)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik zou me eerder zorgen maken om de boilergrootte, of kun je ook een groter vat aansluiten?
Voor jou misschien wel als je de hele dag hebt zitten zweten achter je rolluikenMartin7182 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:00:
Als je in een hittegolf wilt douchen, dan is lauw water toch prima![]()
Ik zou me eerder zorgen maken om de boilergrootte, of kun je ook een groter vat aansluiten?
Ik prefereer toch echt een lekkere hete douche na een dagje lekker in de airco
De boiler is 89L met energielabel B er is ook een 118L boiler met Energielabel C
[ Voor 16% gewijzigd door Servee op 26-08-2022 22:05 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Vind t mooi om te zien hoe de discussie hier los komt over het vergelijk tussen beide. Maar de verschillende meningen geven ook wel aan volgens mij dat het verschil klein is. Misschien wel TE klein?Martin7182 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:27:
[...]
Niet helemaal; als hij alleen zuiniger is, dan zou het verbruik onder gelijke omstandigheden juist lager zijn. De vergelijking is verkeerd omdat deze unit een hoger vermogen heeft en daardoor in een grotere ruimte gebruikt wordt. Wat ik eerder zei, de "35" in de naam betekent niet dat de 35ZSX in dezelfde ruimte getest is als de 35ZS.
Als we t hebben over mijn ruimte van 45m2 denk ik toch steeds meer te gaan richting de 3.5 Srk35zs, omdat het verschil in vermogen, etc klein lijkt te zijn tov de 35zsx. Maar ik hink echt nog steeds tussen beide in. Als t verschil in euro’s nou kleiner was… maar het is een verschil tussen 2000 of 2800 geïnstalleerd en wel (met WiFi). Ben zeker bereid om die 800 euro te betalen maar echt een duidelijke voorkeur lijkt er niet te zijn 😄
Vind je het dan duur of goedkoop?Zuluman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:18:
Ik was aardig verbaasd. unit is €575 ex verzend bij climamarket. €700 verzonden. Blijft er€ 400 voor montage in de btw. € 330 bruto ex btw voor montage.
[ Voor 3% gewijzigd door Mitt3nz op 26-08-2022 22:45 ]
Dit is precies wat ik zoek, binnenkort een nieuw appartement waar nog gaskachels en een boiler inzitten. Wil helemaal van het gas af en dan is dit de perfecte oplossing.Weegschaal schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:22:
Mooi prijsje voor de Perfera! Ik zit te twijfelen tussen deze of de Sensira. De Perfera is iets zuiniger maar wel duurder. De Sensira is iets simpeler maar qua koelprestaties doet die er niet voor onder geloof ik. Die extra foefjes als luchtreiniging enzo heb ik denk ik niet veel aan en zorgen waarschijnlijk alleen maar voor meer onderhoud.Boinkie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:25:
[...]
Mijn keuze is definitief gevallen op de Daikin ftxm35. In het buitenland voor 995 euro te halen. Dat zijn leuke prijzen! Nu dus alleen nog een installateur maar daar zie ik geen hobbels in.
in vergelijk met de prijzen hier vraag ik me af of er een addertje onder het gras ligt... :-)Mitt3nz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:40:
[...]
Vind je het dan duur of goedkoop?Normale prijs toch?
Had mijn buurman aangegeven dat hier offertes rond de 1600-1700 voorbijkomen.
ik heb wel zijn nummer opgeslagen voor volgend jaar maart voor in bedrijfstelling.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Damn, ik wou dat ik dit systeem kende voor ik hier introk, dan had ik wellicht hier voor gekozen. Warm water is het enige puzzelstukje wat ik nog moet oplossen voor deze woning en dan kan ik helemaal van het gas af. Huidige installatie vervangen is het achteraf niet echt meer waard denk ikWeegschaal schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:22:
kom je nu mee ;-)Weegschaal schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:22:
wat kost dit even snel google vind ik nog niks
had ik dit geweten
is eigenlijk zelfde als een combi-cv die gaat ook uit met verwarmen als je gaat douche
De situatie:
2/1 kap woning uit 2016
Inhoud woonkamer 150m3 (doel is verwarmen en koelen) vloeroppervlak 55m2
Inhoud slaapkamer 65m3 (doel is koelen)
Goed geïsoleerd
Gasverbruik 2021 700m3
Overcapaciteit zonnepanelen 3500kwh per jaar
Offerte 1:
MHI-SCM SRK duo split SCM50 / SRK50 / SRK25 (1 buitenunit twee binnenunits)
€3600,- all-in
Offerte 2:
woonkamer MHI SRKZSWT (binnenunit) SRC50ZS-W (buitenunit)
slaapkamer MHI SRKZSWT (binnenunit) SRC25ZS-W2 (buitenunit)
€3950,- all-in
Offerte 3:
woonkamer MHI SRKZSWT (binnenunit) SRC35ZS-W (buitenunit)
€4600,- all-in
De twijfel bij offerte 1: 1 buitenunit op 2 binnenunits lijkt mij minder goed op elkaar afgestemd dan 1 op 1, we gebruiken de binnenunits denk ik zelden tegelijk.
De twijfel bij offertes 2 en 3: de buitenunit voor beneden is bij de ene 5.0kW en de ander 3.5kW. Klinkt de 5.0kW juist stiller (overcapaciteit) of luider (want groter) bij verwarmen van onze woonkamer? En merk je van de blaaskracht (in vergelijkbare situaties) meer bij de 3.5kW dan bij de 5.0kW? Ik ga ervan uit dat beide de kamer goed op temperatuur weten te krijgen.
Gaat een vergelijking met auto's op? Je kunt een 4 cilinder auto rijden met 250pk maar ook een 6 cilinder met 250pk. De 6 cilinder zal mooier lopen, rustiger klinken, minder slijten. De 4 cilinder weegt minder, gaat efficiënter om met brandstof, maar maakt wel meer lawaai en is sneller afgeschreven.
Twee singles is beter als je in de slaapkamer vrijwel niet gaat verwarmen. Zou offerte 2 vragen om een 3,5 kW ipv een 5 kW. Dan heb je een mooie prijs voor beide.
[ Voor 40% gewijzigd door GermanPivo op 27-08-2022 09:20 ]
Ik denk ook dat voor jou een 3.5 beneden en 2.5 boven single beide single split het beste is. De vergelijking met de auto gaat niet helemaal op, de 3.5 zal zeker stiller en waarschijnlijk ook iets zuiniger zijn. En doordat hij beter draait (geen pendelen omdat de capaciteit te hoog is) ook minder slijten.sjonniepanelen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:20:
Ik heb drie offertes ontvangen om onze woonkamer te verwarmen maar twijfel nog, vooral omdat ik 3x een ander advies (na bezichtiging) heb mogen ontvangen. Wat raden jullie mij aan?
De situatie:
2/1 kap woning uit 2016
Inhoud woonkamer 150m3 (doel is verwarmen en koelen) vloeroppervlak 55m2
Inhoud slaapkamer 65m3 (doel is koelen)
Goed geïsoleerd
Gasverbruik 2021 700m3
Overcapaciteit zonnepanelen 3500kwh per jaar
Offerte 1:
MHI-SCM SRK duo split SCM50 / SRK50 / SRK25 (1 buitenunit twee binnenunits)
€3600,- all-in
Offerte 2:
woonkamer MHI SRKZSWT (binnenunit) SRC50ZS-W (buitenunit)
€3950,- all-in
Offerte 3:
woonkamer MHI SRKZSWT (binnenunit) SRC35ZS-W (buitenunit)
€4600,- all-in
De twijfel bij offerte 1: 1 buitenunit op 2 binnenunits lijkt mij minder goed op elkaar afgestemd dan 1 op 1, we gebruiken de binnenunits denk ik zelden tegelijk.
De twijfel bij offertes 2 en 3: de buitenunit voor beneden is bij de ene 5.0kW en de ander 3.5kW. Klinkt de 5.0kW juist stiller (overcapaciteit) of luider (want groter) bij verwarmen van onze woonkamer? En merk je van de blaaskracht (in vergelijkbare situaties) meer bij de 3.5kW dan bij de 5.0kW? Ik ga ervan uit dat beide de kamer goed op temperatuur weten te krijgen.
Gaat een vergelijking met auto's op? Je kunt een 4 cilinder auto rijden met 250pk maar ook een 6 cilinder met 250pk. De 6 cilinder zal mooier lopen, rustiger klinken, minder slijten. De 4 cilinder weegt minder, gaat efficiënter om met brandstof, maar maakt wel meer lawaai en is sneller afgeschreven.
Bij de vergelijking met de auto is het met de 5 kW meer dat je een dikke Ferrari 6 cilinder gebruikt om alleen maar in de stad naar de winkel te gaan
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
FTFYmarcovandam schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:04:
[...]
Ik denk ook dat voor jou een 3.5 beneden en 2.5 boven single beide single split het beste is. De vergelijking met de auto gaat niet helemaal op, de 3.5 zal zeker stiller en waarschijnlijk ook iets zuiniger zijn. En doordat hij beter draait (geen pendelen omdat de capaciteit te hoog is) ook minder slijten.
Bij de vergelijking met de auto is het met de 5 kW meer dat je een dikke Ferrari V10 cilinder gebruikt om alleen maar in de stad naar de winkel te gaan
Geen beste oplossing. Met name in de winter wil je overdag ivm hoge COP je boiler verwarmen. Op dat moment kan je niet je L/L unit gebruiken om te verwarmen. Oftewel je zit in de kou zolang je boiler aan het verwarmen is want je hebt geen warmtebuffer zoals met L/W. Zo'n boiler is niet in een paar minuten warm. Een standalone WP boiler heeft er al een paar uur voor nodig. Als je dan verwarmt met L/L kan je beter een WP Boiler standalone ernaast nemen bijvoorbeeld https://www.climasense.nl...boiler-3134610016506.htmlTigerXtrm schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
Damn, ik wou dat ik dit systeem kende voor ik hier introk, dan had ik wellicht hier voor gekozen. Warm water is het enige puzzelstukje wat ik nog moet oplossen voor deze woning en dan kan ik helemaal van het gas af. Huidige installatie vervangen is het achteraf niet echt meer waard denk ik
Wij hebben een 1500kwh stroom over en willen dit gaan gebruiken om een jaar lang te verwarmen en verkoelen met een lucht/lucht WP dat zou ongeveer volgens de specs net uitkomen dan vandaar mijn vraag.
Volgens mij identiek qua minimaal (afgegeven) vermogen?rwijnhov schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:29:
Let wel tussen de 2.5 en 3.5 mhi zit weinig verschil. De 3.5 heeft een iets lager minimaal vermogen als de 2.5 volgens de specs geen idee waarom.
Daikin FTXM35R/RXM35R
@MotorBeastMotorBeast schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Geen beste oplossing. Met name in de winter wil je overdag ivm hoge COP je boiler verwarmen. Op dat moment kan je niet je L/L unit gebruiken om te verwarmen. Oftewel je zit in de kou zolang je boiler aan het verwarmen is want je hebt geen warmtebuffer zoals met L/W. Zo'n boiler is niet in een paar minuten warm. Een standalone WP boiler heeft er al een paar uur voor nodig. Als je dan verwarmt met L/L kan je beter een WP Boiler standalone ernaast nemen bijvoorbeeld https://www.climasense.nl...boiler-3134610016506.html
Je kunt met verwarmen wél tegelijk verwarmen en je boiler opwarmen.
/f/image/8R0RcW2X7GUMQvZxwf3TO6qf.png?f=fotoalbum_large)
Maar dan word 1 groot bleeding spektakel vrees ik zeker als je powerfull gaat gebruiken indien niet alle units draaien.
Hier het filmpje
[ Voor 27% gewijzigd door Servee op 27-08-2022 11:55 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nee, dit verschilt per huis en gebruik. Om het verbruik grof te schatten kan je als vuistregel je (gasverbruik - gas voor SWW) x 2 doen.Philtjens schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:38:
Het geschatte stroomverbruik op jaarbasis volgens de spec sheets van lucht/lucht WP'en komt dit ongeveer ook uit in de praktijk ?
Wij hebben een 1500kwh stroom over en willen dit gaan gebruiken om een jaar lang te verwarmen en verkoelen met een lucht/lucht WP dat zou ongeveer volgens de specs net uitkomen dan vandaar mijn vraag.
Dan blijft er niets meer van je COP over. Compressor zal dan volle mep moeten draaien bij echte koude buiten. Ik zou het onafhankelijk houden.Servee schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
@MotorBeast
Je kunt met verwarmen wél tegelijk verwarmen en je boiler opwarmen.
De kortste weg is dwars over de achtergevel, dan kom ik op 13 meter of dus 11 meter als alternatief bij het opschuiven van de buitenunit. Maar dat is superlelijk......
Servee schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Volgens mij identiek qua minimaal (afgegeven) vermogen?
[Afbeelding]
Heb je het filmpje gekeken? Verwarmen van boiler en binnenshuis kan wel gelijktijdig zeggen ze op 0:38MotorBeast schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:37:
[...]
Geen beste oplossing. Met name in de winter wil je overdag ivm hoge COP je boiler verwarmen. Op dat moment kan je niet je L/L unit gebruiken om te verwarmen. Oftewel je zit in de kou zolang je boiler aan het verwarmen is want je hebt geen warmtebuffer zoals met L/W. Zo'n boiler is niet in een paar minuten warm. Een standalone WP boiler heeft er al een paar uur voor nodig. Als je dan verwarmt met L/L kan je beter een WP Boiler standalone ernaast nemen bijvoorbeeld https://www.climasense.nl...boiler-3134610016506.html
Wat niet gelijktijdig kan is je huis koelen en ondertussen het boilervat opwarmen. Maar je kan prima als je naar je werk bent het systeem 2-3 uurtjes het boilervat laten opwarmen en daarna weer je huis laten koelen.
Eigenlijk is het gewoon een multi-split systeem maar dan met een watervat i.p.v. een extra binnendeel. Met een multi-split kan je ook niet de ene unit laten koelen en de andere laten verwarmen.
Twee losse systemen zullen efficiënter zijn idd qua compressorvermogen/COP denk ik, maar voor kleine appartementen is dit wel handig denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2022 13:01 ]
Heb hier een MHI 2,5 kW en die heb ik bij verwarmen al een paar keer zien draaien op 140W (bij buitentemperaturen temperaturen onder de 5 graden). Maar volgens mij zijn ze tot 3,5 kW in de basis gelijk, maar is het verschil enkel softwarematig.rwijnhov schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:55:
Volgens de tech specs gaat de 35 terug naar 0.19 en de 20 naar 0.2. dat staat in de pdf die ik eerder gepost heb. Of het in de praktijk ook zo is weet ik niet. Laagste wat ik meet met de 35 is 180w bij verwarmen.
[...]
[ Voor 29% gewijzigd door GermanPivo op 27-08-2022 13:04 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 27-08-2022 13:15 ]
En vermoedelijk een ander (kleiner of groter) expansie ventiel.GermanPivo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:01:
[...]
Heb hier een MHI 2,5 kW en die heb ik bij verwarmen al een paar keer zien draaien op 140W (bij buitentemperaturen temperaturen onder de 5 graden). Maar volgens mij zijn ze tot 3,5 kW in de basis gelijk, maar is het verschil enkel softwarematig.
Een expansieventiel regelt de grootte van de opening in de leiding en daarmee het debiet van het koudemiddel. Hoe hoger het debiet, hoe lager de druk en temperatuur. De koelmachine heeft dan meer koelcapaciteit.
[ Voor 20% gewijzigd door Servee op 27-08-2022 14:11 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Met dit soort lengtes zou ik me over efficiëntie geen zorgen maken, de leidingen zelf verliezen niet zoveel, en er zit ook nog isolatie omheen.lexi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:27:
Valt er nog iets zinnigs te zeggen over leiding lengte en efficiëntie? Ik zou namelijk de leiding 7meter onder het terras door willen leggen, maar dat betekent 5m extra lengte: 2x 2,5 m omlaag/omhoog. In totaal kom ik dan op 18 meter leiding voor unit 1. Unit 2 kan met 5 meter af. Alternatief is de buitenunit nog opschuiven, unit 2 7 a 8 meter en unit 1 15 a 16 meter. Maar of daar het verschil nu in zit?
De kortste weg is dwars over de achtergevel, dan kom ik op 13 meter of dus 11 meter als alternatief bij het opschuiven van de buitenunit. Maar dat is superlelijk......
Wat je wel even na moet kijken is wat de maximale leidinglengte van je beoogde buitenunit is. Dat is per unit anders (grotere units kunnen meer lengte hebben). Dat is (helaas) iets waar je absoluut niet overheen kan, mede daardoor kon ik mijn buitenunit niet achter in de tuin kwijt
rwijnhov schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:08:
3.5/5kw beneden ligt aan de isolatie van het huis en 3.5/2.5kw boven. Bij mhi zit er bijna geen verschil tussen de 2.5 en de 3.5. de 3.5 gaat zelf nog iets verder terug dan de 2.5 in verbruik. Verder maakt de 5 wel een heel stuk meer kabaal dan de 3.5. heb beide hangen en zou de 5 niet in een ruimte willen waar ik veel zit. Of anders 2* 2.5/3.5 op je begabde grond
GermanPivo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:16:
@sjonniepanelen In een huis uit 2016 en met dat gasverbruik heb je in je woonkamer per definitie geen 5 kW nodig. 3,5 kW is echt meer dan voldoende en inderdaad een stuk stiller.
Twee singles is beter als je in de slaapkamer vrijwel niet gaat verwarmen. Zou offerte 2 vragen om een 3,5 kW ipv een 5 kW. Dan heb je een mooie prijs voor beide.
marcovandam schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:04:
[...]
Ik denk ook dat voor jou een 3.5 beneden en 2.5 boven single beide single split het beste is. De vergelijking met de auto gaat niet helemaal op, de 3.5 zal zeker stiller en waarschijnlijk ook iets zuiniger zijn. En doordat hij beter draait (geen pendelen omdat de capaciteit te hoog is) ook minder slijten.
Bij de vergelijking met de auto is het met de 5 kW meer dat je een dikke Ferrari 6 cilinder gebruikt om alleen maar in de stad naar de winkel te gaan
Ik kies voor de 2x 3.5kW configuratie, bedankt voor jullie hulprwijnhov schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:29:
Let wel tussen de 2.5 en 3.5 mhi zit weinig verschil. De 3.5 heeft een iets lager minimaal vermogen als de 2.5 volgens de specs geen idee waarom.
YouTube: EN – Aquarea EcoFleX - One outdoor unit for synchronous A2A and A2W ...
nog niet hoe oud is hij? productie maand en jaar staat op de sticker.TheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:28:
Gisteren een gek probleem gehad met mijn Daikin Perfera. Na 5-10 min ging de airco uit zonder foutmelding o.i.d. Dit gebeurde alleen met de koelstand en niet met de ventilator stand. Nu blijkt dat de aan/uit knop wordt "ingedrukt" als de binnen unit afkoelt. Na het klepje te hebben verwijderd en het plastic deel wat de knop op de pcb indrukt terug te hebben gebogen is het probleem opgelost. Ik heb dit hier nog nooit voorbij zien komen. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?
\handig om te weten mogelijk een bepaalde oplage
Kap eraf geweest toevallig?TheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:28:
Gisteren een gek probleem gehad met mijn Daikin Perfera. Na 5-10 min ging de airco uit zonder foutmelding o.i.d. Dit gebeurde alleen met de koelstand en niet met de ventilator stand. Nu blijkt dat de aan/uit knop wordt "ingedrukt" als de binnen unit afkoelt. Na het klepje te hebben verwijderd en het plastic deel wat de knop op de pcb indrukt terug te hebben gebogen is het probleem opgelost. Ik heb dit hier nog nooit voorbij zien komen. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?
Of bedoel je het knopje op de ab?
Daikin FTXM35R/RXM35R
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Oké ja die heb ik ooit 1x gebruikt die moet je maar zacht indrukken dat is voldoende als je die te hard indrukt dan kun je idd het binnenwerk iets forceren dat zal het probleem zijn.TheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:34:
@Maxwp Zal morgen even kijken.
@Servee Kap is er niet afgeweest. Wel afgelopen week het knopje gebruikt wat ik normaal niet doe. Het is echt het knopje op de unit.
De knop op de unit is redelijk beperkt tot stand automatisch (dus koelen óf verwarmen) afhankelijk van omgeving temperatuur met setpoint 25 graden en fanstand automatisch.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Vermoedelijk alleen op de FTXM-R versies.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Knopje? Ik heb niet eens een knopje op mijn FTXM-N. Nog nooit gezien in ieder geval.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Maar je hebt toch ook een afstandsbediening?TheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:45:
Is inderdaad vrij beperkt. Was even makkelijk aangezien ik alleen de app gebruik en geen telefoon bij me had.
Ik heb dat knopje 1x getest maar uit pure nood zou het een optie kunnen zijn maar verder blijf ik eraf.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zou het niet zo kunnen zijn dat je door die knop de de stand automatisch hebt geselecteerd? Dan regelt de unit volgens mij veel strakker om dat setpoint aan te houden. Dat wijzigt pas weer totdat je de app weer op alleen koelen of verwarmen zet. De laatste setting blijft bewaard.TheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:45:
Is inderdaad vrij beperkt. Was even makkelijk aangezien ik alleen de app gebruik en geen telefoon bij me had.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Holy shit er zit een knopServee schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Vermoedelijk alleen op de FTXM-R versies.
[Afbeelding]
Op mijn Perfera ook, hij is horizontaal. Is me nog nooit opgevallen
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Probleem opgelostTheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:53:
@Servee Nee, ik heb de unit vervolgens alleen bedient met de app en deze op koelen gezet. Hij heeft niet op de stand Auto gestaan. Ik denk dat ik het knopje ietwat te hard heb ingedrukt. Net genoeg om bij temperatuurverschil ingedrukt te worden.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hahaha oog voor detail zie ik alHarmoniousVibe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:54:
[...]
Holy shit er zit een knop
In de praktijk heb je er geen bal aan want in de winter setpoint 25 graden…..ik weet het niet maar warm word het zeker.
In de zomer setpoint 25 dan moet je eerst flink de boel laten opwarmen tot 25 graden voordat deze gaat koelen…
voordat je dat knopje kan indrukken
Maar goed van vakantie terug en je huis ijskoud of bloedheet en door de jetlag de afstandsbediening niet meer kunnen vinden, WiFi thuis defect en je mobiele abonnement ook afgesloten dan heb je gelukkig het aan/uit knopje nog
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 27-08-2022 20:44 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Wellicht ten overvloede maar door het fysieke knopje te gebruiken gaat de unit op bedrijfstand automatisch dat is wat ik bedoelde. Maar als je daarna met de app alleen koelen hebt geselecteerd dan overruled de app de unit zelf weer.TheoZ92 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:53:
@Servee Nee, ik heb de unit vervolgens alleen bedient met de app en deze op koelen gezet. Hij heeft niet op de stand Auto gestaan. Ik denk dat ik het knopje ietwat te hard heb ingedrukt. Net genoeg om bij temperatuurverschil ingedrukt te worden.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik kijk ook net. Verdomd er zit inderdaad een knopjeHarmoniousVibe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:54:
[...]
Holy shit er zit een knop
Ze zetten er ook bij dat het geschikt is voor tiny houses, kleine appartementen en max 3 personen.ThinkPad schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:56:
[...]
Heb je het filmpje gekeken? Verwarmen van boiler en binnenshuis kan wel gelijktijdig zeggen ze op 0:38
Wat niet gelijktijdig kan is je huis koelen en ondertussen het boilervat opwarmen. Maar je kan prima als je naar je werk bent het systeem 2-3 uurtjes het boilervat laten opwarmen en daarna weer je huis laten koelen.
Eigenlijk is het gewoon een multi-split systeem maar dan met een watervat i.p.v. een extra binnendeel. Met een multi-split kan je ook niet de ene unit laten koelen en de andere laten verwarmen.
Twee losse systemen zullen efficiënter zijn idd qua compressorvermogen/COP denk ik, maar voor kleine appartementen is dit wel handig denk ik.
Ben wel benieuwd naar de kostprijs.
Sony A7 iv en wat recycled glas
dat is dan weer best ongunstigGermanPivo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:04:
[...]
Nee, dit verschilt per huis en gebruik. Om het verbruik grof te schatten kan je als vuistregel je (gasverbruik - gas voor SWW) x 2 doen.
is toch gewoon als je 1450 kub hebt aan gas is dat 14.5kw
met een cop 5 is 2900 als ik jou berekening zou nemen zou ik meer dan 4000 watt moeten opbrengen
1400 - 300 = 1100 * 10 = 11000 / 2200 *2 = 4400
Die Panasonic oplossing lijkt zelfs een ruimte te kunnen koelen en de warmte die uit de ruimte wordt gewonnen, te kunnen gebruiken om het water reservoir te verwarmen.LegionMonitor schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:55:
Is de Panasonic Aquarea Ecoflex een gelijkaardig systeem: A2A & A2W met maar 1 buitenunit?
YouTube: EN – Aquarea EcoFleX - One outdoor unit for synchronous A2A and A2W ...
Nee, je hebt het niet helemaal juist gedaan .Maxwp schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
dat is dan weer best ongunstig
is toch gewoon als je 1450 kub hebt aan gas is dat 14.5kw
met een cop 5 is 2900 als ik jou berekening zou nemen zou ik meer dan 4000 watt moeten opbrengen
1400 - 300 = 1100 * 10 = 11000 / 2200 *2 = 4400
Gasverbruik is in m3, dus het is simpel: (1400-300) *2 = 2200 kWh.
De vuistregel is gebaseerd op een COP van 4 en dit lijkt in de praktijk aardig overeen de komen. Een m3 gas heeft calorisch wel 10 kWh vermogen, maar een cv ketel haalt er gemiddeld eerder een ruimte 8 kWh uit, dus vandaar dat we hier meestal rekenen met 8 kWh. Vandaag ook de *2 - om 1 m3 gas te vervangen heb je bij COP4, 2 kWh nodig.
Overigens kan de manier waarop jij het wil doen ook, maar dan is het:
((totale gasverbruik in m3 - SWW gasverbruik in m3) * kWh in gas) / COP = ((1400-300) *8) / 4 = 2200 kWh
[ Voor 39% gewijzigd door GermanPivo op 28-08-2022 06:28 ]
Ik heb reeds in de woonkamer een Daikin Sensira 5kw hangen. Dit beviel prima, maar tegelijk ook redelijk overbemeten achteraf gezien.
Toen voor gekozen omdat de ruimte redelijk "lek" is.
Huis uit 1960
Kale spouw
Jaren 80 dubbel glas
Nu wil ik echter in de aanbouw en het daaraan vast zittende kantoortje ook 2 airco's ophangen.
Deze ruimtes worden helemaal opnieuw geïsoleerd.
Buitengevel pir voorzet wanden 10cm a Rd 4,56
Dak Rd 4
Vloer nog even onderzoeken, is een betonvloer op zand dus wordt via de bovenkant isoleren.
Nu geloof ik prima dat het kantoortje makkelijk warm gestookt wordt door de Daikin Sensira 2,5kwh, maar de woonkeuken twijfel ik een beetje over.
De "woonkeuken" = 7x4
Nu is de eerste 2m plat dak, a 2,5 hoog.
De rest heeft een punt dak.
A 1,4 hoog extra op de 2,5 hoog
7*4*2,5= 70m3
(5*4*1,4)/2= 15m3 dus in totaal 85m3
Nu lijkt mij dat ik met een Daikin Sensira 2,5kw prima uit de voeten moet kunnen, er wordt geschreven dat deze een bereik tot 90m3 heeft.
Ik wil voorkomen dat de airco gaat pendelen zoals de Sensira 5kw. Dat ie aan en uit gaat op de automatische stand.
Ik dacht even de experts van Tweakers vragen om hun mening
Edit: kan iemand hier mij vertellen wat hij/zij op jaarbasis kwijt is aan het verwarmen?
Ik lees verschillende dingen, tot max. 1500kwh per airco.
[ Voor 5% gewijzigd door sjurres op 28-08-2022 08:47 ]
De warmtepomp heeft sinds 2019 nooit de hulp nodig gehad van de CV-ketel en altijd zelfstandig de woning kunnen verwarmen (ik weet, waren niet de meest koude winters..). We zijn tot op heden erg tevreden over de NIBE warmtepomp.
Nu met de gestegen gasprijzen en de overcapaciteit op de zonnepanelen wil ik de boel gaan ombouwen naar gasloos. Vanwege de reeds aanwezige zonneboiler wil ik voor een zogenaamde voorgeschakelde boiler opstelling gaan (tevens hebben we hier de ruimte voor).
Hiervoor heb ik al het e.e.a. uitgezocht maar zou graag jullie mening/advies over een paar punten willen. Aan de bestaande setup wil ik voor het sanitair water het volgende toevoegen:
- DJG WPS-300 boilervat (lees hier op Tweaker erg positieve verhalen over)
- 1-fase 3kW verwarmingselement -> is dit voldoende? Zijn hier nog specifieke modellen welke aangeraden worden i.c.m. het DJG boilervat?
- Eltako R12 Hulprelais (230v16A) t.b.v. het schakelen van verwarmingselement via SMO40 -> Of zijn er andere tips rondom een hulprelais?
- 2x boilersensor (NIBE BT6 en BT7) -> dienen deze specifiek van NIBE te zijn?
- 3-weg klep voor 28mm leidingen (NIBE VCC 11) -> Als het goed is deze 28mm knel, of raden jullie hiervoor een ander merk/model aan?
- Een sanitair expansievat -> Wat is hier het advies over, ik lees wisselende verhalen, deze is er op dit moment niet. Maar gezien alles op de schop gaat wordt het gelijk mogelijk deze te plaatsen. Zo ja welk formaat zou ik dan nodig hebben met de twee boilers achter elkaar (200L zon + 300L warmtepomp?
Zouden jullie een extra mengventiel tussen het zonneboilervat en de DJG WPS-300 plaatsen? Bijv. een instelbare welke bijmengt tot 75 graden maximaal voordat het het DJG vat ingaat. De zonneboiler kan volgens specificatie een maximum van 95 graden bereiken wat ook het opgegeven maximum van het DJG WPS-300 boilervat is.
Het bestaande vast ingestelde mengventiel (60 graden) wat nu achter de zonneboiler zit wil ik dan gaan verplaatsen naar achter de DJG boiler om zo nooit water warmer dan 60 graden in de leidingen in huis te krijgen (staat huidige CV-ketel ook op ingesteld).
Het is een langer verhaal geworden dan vooraf gepland, maar alvast dank voor jullie mening
Verkeerde topic denk dat je hier antwoord wiltSir_G-nius schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:54:
Sinds 2019 hebben wij tijdens de verbouwing een (hybride) warmtepomp (NIBE 2040-8 i.c.m. SMO40) geplaatst en zonneboiler (ATAG CBsolar II - 200L) i.c.m. zonnepanelen (SolarEdge).
De warmtepomp heeft sinds 2019 nooit de hulp nodig gehad van de CV-ketel en altijd zelfstandig de woning kunnen verwarmen (ik weet, waren niet de meest koude winters..). We zijn tot op heden erg tevreden over de NIBE warmtepomp.
Nu met de gestegen gasprijzen en de overcapaciteit op de zonnepanelen wil ik de boel gaan ombouwen naar gasloos. Vanwege de reeds aanwezige zonneboiler wil ik voor een zogenaamde voorgeschakelde boiler opstelling gaan (tevens hebben we hier de ruimte voor).
Hiervoor heb ik al het e.e.a. uitgezocht maar zou graag jullie mening/advies over een paar punten willen. Aan de bestaande setup wil ik voor het sanitair water het volgende toevoegen:
- DJG WPS-300 boilervat (lees hier op Tweaker erg positieve verhalen over)
- 1-fase 3kW verwarmingselement -> is dit voldoende? Zijn hier nog specifieke modellen welke aangeraden worden i.c.m. het DJG boilervat?
- Eltako R12 Hulprelais (230v16A) t.b.v. het schakelen van verwarmingselement via SMO40 -> Of zijn er andere tips rondom een hulprelais?
- 2x boilersensor (NIBE BT6 en BT7) -> dienen deze specifiek van NIBE te zijn?
- 3-weg klep voor 28mm leidingen (NIBE VCC 11) -> Als het goed is deze 28mm knel, of raden jullie hiervoor een ander merk/model aan?
- Een sanitair expansievat -> Wat is hier het advies over, ik lees wisselende verhalen, deze is er op dit moment niet. Maar gezien alles op de schop gaat wordt het gelijk mogelijk deze te plaatsen. Zo ja welk formaat zou ik dan nodig hebben met de twee boilers achter elkaar (200L zon + 300L warmtepomp?
Zouden jullie een extra mengventiel tussen het zonneboilervat en de DJG WPS-300 plaatsen? Bijv. een instelbare welke bijmengt tot 75 graden maximaal voordat het het DJG vat ingaat. De zonneboiler kan volgens specificatie een maximum van 95 graden bereiken wat ook het opgegeven maximum van het DJG WPS-300 boilervat is.
Het bestaande vast ingestelde mengventiel (60 graden) wat nu achter de zonneboiler zit wil ik dan gaan verplaatsen naar achter de DJG boiler om zo nooit water warmer dan 60 graden in de leidingen in huis te krijgen (staat huidige CV-ketel ook op ingesteld).
Het is een langer verhaal geworden dan vooraf gepland, maar alvast dank voor jullie mening
Daikin FTXM35R/RXM35R
Excuus je hebt helemaal gelijk... Niet op zitten letten. Zal het daar posten.Servee schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:57:
[...]
Verkeerde topic denk dat je hier antwoord wil
Ruimte die verwarmt dient te worden is 35m2. Goed geïsoleerd.
Bedankt voor het even uit te leggen.GermanPivo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 06:06:
[...]
Nee, je hebt het niet helemaal juist gedaan .![]()
Gasverbruik is in m3, dus het is simpel: (1400-300) *2 = 2200 kWh.
De vuistregel is gebaseerd op een COP van 4 en dit lijkt in de praktijk aardig overeen de komen. Een m3 gas heeft calorisch wel 10 kWh vermogen, maar een cv ketel haalt er gemiddeld eerder een ruimte 8 kWh uit, dus vandaar dat we hier meestal rekenen met 8 kWh. Vandaag ook de *2 - om 1 m3 gas te vervangen heb je bij COP4, 2 kWh nodig.
Overigens kan de manier waarop jij het wil doen ook, maar dan is het:
((totale gasverbruik in m3 - SWW gasverbruik in m3) * kWh in gas) / COP = ((1400-300) *8) / 4 = 2200 kWh
Wij hebben zen gasverbruik van 2000m³ op jaarbasis (weet wel niet hoeveel sww er inbegrepen zit)
Als ik dit uit tel volgens jou formule zou het verbruik van airco 3400kwh komen wat al het dubbel is van wat ze aangeven in de datasheets voor jaarlijks verbruik.
Hierbij de link naar mijn zojuist geopende topic over advies voor een lucht/lucht warmtepomp om onze benedenverdieping te verwarmen. Jullie expertise wordt zeer op prijs gesteld
Airco advies
3,5 kw is ruim voldoende op basis van je gasverbruik en een Daikin Perfera 3,5kw heb je voor jouw budget incl montage. Hier soortgelijke situatie en gasverbruik.KWH87 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:22:
Beste Tweakers,
Hierbij de link naar mijn zojuist geopende topic over advies voor een lucht/lucht warmtepomp om onze benedenverdieping te verwarmen. Jullie expertise wordt zeer op prijs gesteld
Airco advies
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dit is ons gasverbruik in totaal ook inclusief warm water.Martin7182 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:12:
@Philtjens dan heb je waarschijnlijk twee van deze units nodig om je huis fatsoenlijk warm te stoken. De berekening is maar een benadering, maar 1700m³ voor verwarming is een behoorlijk verbruik. De datasheet gaat uit van een correct bemeten unit voor de te verwarmen ruimte. Over welke unit gaat het hier eigenlijk?
Ik weet niet appart wat de verwarming en warm water los van elkaar is.
Wij hebben gekeken voor een 5 of 6 kilowatt airco van panasonic 5kw zo een etherea model worden de 6kw een tz-60wke model worden beiden geven aan rond de 1200/1400 kw op jaarbasis.
Wij hebben in onze woonruimte een wenteltrap naar boven dus ik denk dat een groot deel van de warmte naar boven gaat als "verloren warmte".
Verder hebben we sinds 2020 nieuwe ramen van shuco geplaatst en ons dak met 20cm pir laten isoleren.
Zijn nu ook bezig voor spouw en vloer te isoleren indien mogelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 28-08-2022 13:12 ]
2000m3 waarvan 1700m3 voor verwarmen bedoel je neem ik aan ipv kWhMartin7182 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:45:
@Philtjens Ik vermoedde dat 2000 kWh je jaarlijkse verbruik was waarvan 1700 kWh voor verwarmen. Als je nog gaat isoleren, dan heb je misschien meer aan een warmteverliesberekening. De benadering elektraverbruik in kWh = 2×gasverbruik in m³ wordt wat lastig als je tussentijds isoleert.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Lijkt me niet zo heel moeilijk te achterhalen. De komende weken neem ik aan dat je nog niet verwarmd? Maak hier https://www.mindergas.nl/home een account aan en invullen maar iedere dag/week en je weet wat je verstookt aan SWW.Philtjens schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:22:
[...]
Dit is ons gasverbruik in totaal ook inclusief warm water.
Ik weet niet appart wat de verwarming en warm water los van elkaar is.
Ik gebruik deze site ook om mijn verbruik met L/L te meten overigens aan de hand van graaddagen.
Betreft circa 43m2 en 110m3. Gasverbruik is 800-900m3 (alleen verwarming). Warmte verliesberekening geeft circa 3.5kW aan. Denk dus aan MHI 3.5.
Wil ermee koelen maar ook verwarmen, met de CV als hulp indien nodig.
Dit is mijn plattegrond van de beneden verdieping:
(deur naar hal is altijd dicht)
:strip_exif()/f/image/QPbwYCLfpNEymbiAGLBiUM2y.jpg?f=fotoalbum_large)
Buiten unit komt op de garage. Waar de rode strepen staan is plaatsing niet mogelijk vanwege benodigde hoogte van de binnenunit (boven de ramen (witte stukjes) zit maar 26cm muur). Bij de oranje streep zitten de buren en een kabelgoot door de kamer vind ik niet echt acceptabel. Positie D zou nog kunnen (misschien nog wat meer naar links (boven). Kabelgoot langs voorkant huis is ook niet acceptabel.
Buro wordt veel gebruikt voor vrijwel continue thuiswerken maar ook in de avond. Vraag me dus af of positie B dan wel verstandig is ivm aangezien je dan continue in de luchtstroom zit.
Plek C heeft denk ik ook niet de voorkeur aangezien je dan ook de luchtstroom zit op de bank (afstand tot voorkant bank 2.7m). En kabelgoot door de kamer, goot langs de buitenkant (voorkant huis) is geen optie.
Bij positie A en E vraag ik me af of je dan ook in de luchtstroom zit of dat deze over je geen gaat (bank staat tegen de muur). Heb je natuurlijk ook meer last van het geluid maar C is maar 3 meter verder weg dus vraag me af of dat veel beter is qua geluid.
Vraag me ook af of je met B en D ook de voorkamer (onder) wel warm krijgt. Idem bij A,E en C wel de keuken en achterkamer wel warm krijgt.
D is wel het beste voor het geluid (als je in de voorkamer zit) denk ik. Kan nog wat meer in de hoek (naar boven in tekening) .
Eventueel 2 binnenunits van ieder 2 (of 2.5) kW met multisplit zou ook kunnen op bijv A en D, maar de vragen blijven hetzelfde.
Kortom, wat is wijsheid?
Misschien ervaringen van iemand met vergelijkbare indeling?
Ik heb nog niet iemand langs laten komen. Wil eerst alles op een rijtje proberen te krijgen.
Vraag voor de ervaringsdeskundigen : hoeveel procent kunnen jullie in de praktijk werkelijk het gasverbruik verlagen met de L/L warmtepomp
Gasverbruik 100% verlagen op verwarmen kan alleen als je op elke verdieping of verdieping waar verwarming gewenst is een llwp ophangt. Of rest van huis koud laten buiten de woonkamer om.pjotter1965 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
Ik zie berekeningen voorbij komen om gasverbruik 100 % te verlagen.
Vraag voor de ervaringsdeskundigen : hoeveel procent kunnen jullie in de praktijk werkelijk het gasverbruik verlagen met de L/L warmtepomp
In mijn situatie 55% minder gas.
Situatie beneden een llwp
Eerste verdieping naar 19 graden gas stoken met recente Brink heteluchtverwarming.
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 28-08-2022 14:47 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nou, wij waren van plan om gasverbruik te beperken tot alleen douchen/warm water en de rest met de airco te doen. Lijkt me toch ook gewoon mogelijk? Afgelopen winter al eens een paar dagen getest met verwarmen (issue met de aansluiting van de thermostaat naar de ketel en was te lui om het op te lossen) en dat ging prima.pjotter1965 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
Dus ik ga er - misschien heel naïef - vanuit dat we toch van 1800m3 per jaar naar ~100-200 gaan.
Ff de situatie schetsen: we hebben 2 "bakken" van Daikin op het dak staan. 1 voor beneden (woonkamer + kantoor) en 1 voor boven. Boven verwarmen we nooit. Hoe kouder hoe beter. Beneden staat de verwarming altijd op 20.5-21 graden.
Qua specs moet ik even nakijken. Afgelopen winter kregen ze de boel iig goed warm, maar het was buiten ook geen -15 natuurlijk.
[ Voor 19% gewijzigd door Dennahz op 28-08-2022 14:42 ]
De ruimte is klein zeg 30 m3. dus bv een airco van 2,5kW. (https://www.bluesolid.nl/...ngle-split-wandmodel.html)
Wat ik graag zou willen weten. wat praktijk ervaringen zijn hoeveel kWh dit op jaarbasis zou gaan verbruiken als je deze gebruikt in de koude maanden (November tot Maart, verwarmen tot ca 19 graden in de avond (s nachts uit)
Dat ligt o.a. aan je isolatie.Kaaschef schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:48:
Ik zou graag een airco willen inzetten om de zolderkamer van mijn dochter bij te warmen. de beneden verdieping blijven we verwarmen op gas,. verwarming op slaapkamers staat bijna nooit aan.
De ruimte is klein zeg 30 m3. dus bv een airco van 2,5kW. (https://www.bluesolid.nl/...ngle-split-wandmodel.html)
Wat ik graag zou willen weten. wat praktijk ervaringen zijn hoeveel kWh dit op jaarbasis zou gaan verbruiken als je deze gebruikt in de koude maanden (November tot Maart, verwarmen tot ca 19 graden in de avond (s nachts uit)
Maar als je het zo nauwkeurig mogelijk wil weten moet je een warmteverliesberekening maken.
Ik begrijp dat die kamer geen of slechte verwarming heeft? Als je toch op gas blijft stoken waarom plaats je er dan niet een radiator bij? Of wil je ook koelen?Kaaschef schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:48:
Ik zou graag een airco willen inzetten om de zolderkamer van mijn dochter bij te warmen. de beneden verdieping blijven we verwarmen op gas,. verwarming op slaapkamers staat bijna nooit aan.
Edit: indien alleen verwarmen noodzaak ik kun je ook een rf elektrische radiator van Masterwatt ophangen met warmte opslag en er een losse thermostaat bij ophangen.
[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 28-08-2022 16:36 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Voor verwarmen woning hier al 3 jaar 100%. Frustrerende eraan is dat de resterende 400/450m3 voor SWW/koken in verhouding nu belachelijk duur is door het vastrecht. Heb nog 2 jaar om dit eruit te werken (oude tarieven a €0,75 per m3) want dan loopt mijn contract eruit. Tip: zorg dat je onder de 500m3 komt want dat scheelt je ook al vastrecht (zie je tarieven).pjotter1965 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
100%pjotter1965 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:17:
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic