Verwarming nieuwe woning (lucht/lucht & lucht/water)

Pagina: 1
Acties:

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Beste tweakers,

Wij, gezin van 4, zullen binnenkort gaan verhuizen en willen nog voordat we de woning betrekken enkele verbouwingen hebben uitgevoerd. Eén van de zaken die bij ons op de lijst staat is het verduurzamen van de woning, met als doel lagere woonlasten. Ik hoop met behulp van dit topic adviezen, meningen en ideeën in te winnen die ons hopelijk helpen ons concrete plan op te stellen.
Woning
Soort woning: Hoekhuis
Bouwjaar: 1984
Totale vloeroppervlakte: 194m2
Gebruiksoppervlak wonen: 140m2
Bruto inhoud: 560m3
Energielabel: C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azE89DbLottaahjT4BdWvoCTy1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK6qxBcKxxFlyYPYvWZm3LzF.jpg?f=fotoalbum_large

Gevels
Noordoost: 7m2 Rc 1,3
Zuidoost: 19m2 Rc1,3
Zuidwest: 71m2 Rc 1,3

Daken
Zuidoost: 22m2 Rc 1,3
Noordwest: 28m2 Rc 1,3
Horizontaal: 16m2 Rc 1,3

Vloeren
Vloeren: 60m2 Rc 1,3

Ramen
Noordoost: 8m2 Uw 2,9
Noordwest: 15m2 Uw 2,9
Zuidoost: 8m2 Uw 2,9
Zuidwest: 3m2 Uw 2,9
Horizontaal: 1m2 Uw 2,9

Buitendeuren
Noordoost: 2m2 Ud 3,4
Zuidoost: 2m2 Ud 3,4
Noordwest: 2m2 Ud 3,4

Verwarming
HR-107 ketel (Remeha Tzerra M28C. Bouwjaar 2015)
Natuurlijke ventilatie via ramen en/of rooster
4 radiatoren begane grond
4 conventionele radiatoren 1e verdieping
1 radiator 2e verdieping
De plannen
Waar we nu aan zitten te denken is het volgende:
1) Vloer beter isoleren
2) Spouwmuurisolatie
3) Dak beter isoleren
4) De enkel- en dubbelglas ruiten vervangen door HR++
5) Buitendeuren vervangen
6) Alle radiatoren en bijbehorende leidingen verwijderen
7) Vloerverwarming leidingen infrezen in de begane grond, +-50m2 (nieuwe aanvoer vanaf zolder op gunstige positie)
8 ) LV-radiator in het toilet en de badkamer plaatsen
9) Airco (koeling/verwarming) plaatsen op de 1e verdieping en 2e verdieping
10) CV ketel vervangen door een warmtepomp, hier wil ik nu al zoveel als mogelijk rekening mee houden
11) Zonnepanelen
12) Op zolder een apparte technische ruimte maken

Al met al een behoorlijk wensenlijstje, welke ik hoop met jullie input wat concreter te maken. Gezien de beschikbare tijd, budget en huidige problematiek met (vak)mannen en materialen is het niet realistisch om alles te hebben beetgepakt.

Nu hetgeen waar jullie in mee kunnen denken :)

Verwarming (CV)
Zijn we op de goede weg om vloerverwarming buizen aan te leggen op de begane grond? Dit lijkt mij het duurzaamst en moet in de toekomst goed samen kunnen gaan met een hybride ketel of warmtepomp. Ook overweeg ik om het toilet en badkamer met LT radiatoren te verwarmen.

De voordelen van deze opstelling lijken mij het comfort van de vloerverwarming, het kunnen uitstellen van de investering van een warmtepomp en het hebben van een toekomstbestendige verwarming.

Zijn er zaken waar ik nu nadrukkelijk op moet letten bij het aanleggen van de vloerverwarming of radiatoren?

Koeling/verwarming
Voor de overige ruimte overweeg ik om een airco te gebruiken voor de koeling en verwarming. De behoefte voor airco komt voort uit het comfort van het koelen van de ruimte. Indien deze investering toch wordt gedaan kan dit natuurlijk ook voor de verwarming worden gebruikt. Hiermee wil ik de overige radiatoren laten vervallen.

Ik heb mijzelf al ingelezen op single-split en multi-split buitenunits. Ik ben me bewust van de nadelen van het hebben van een multi-split, maar zie ook voordelen. Kan ik de airco zo uitkiezen dat ik één binnen unit kan gebruiken voor koelen van de woonkamer, of twee a drie andere units in de slaapkamer voor koeling/verwarming? Of is het echt verstandiger om single-split units te kiezen.

Aan welk vermogen airco moet ik denken en zijn er ervaringsgetallen voor het gebruik van de airco voor primaire verwarming van de 1e en 2e verdieping?

Zonnepanelen
We zouden graag zonnepanelen op ons dak hebben, maar vrezen dat de ligging van het huis zich hier niet heel goed voor leent. In de straat hebben diverse huizen negen panelen op het dak, maar wij grenzen nog eens aan een bomenrij die geregeld voor schaduw zal zorgen. (weet nog niet hoeveel)

Zou het toch rendabel zijn om panelen te plaatsen? Eventueel op het platdak van de garage? Het lijkt mij dat dit met de micro-omvormers toch best is op te vangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8q1mMQcV3EJKw3I78Xg4GZDWSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9UnhVXNYwJOZ3ZyVPkC8RRw.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn we op de goede weg met onze plannen? Of moeten we zaken compleet anders aanpakken? We staan open voor out-of-the-box ideeën.

Alvast bedankt.

Groet Dennis

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Als je niet wilt dat we kunnen zien waar je woont, moet je even de straatnaam blurren in de afbeelding. ;)
  • Vloer en spouwmuurisolatie zo snel mogelijk laten doen - ook nodig als basis voor vloerverwarming en warmtepomp.
  • Daken volgooien met zoveel mogelijk zonnepanelen is altijd een goede stap en op de garage kan je er ook nog wel een paar kwijt. De bomen direct naast het huis vallen wel mee toch - zijn ook net gesnoeid zo te zien.
  • Vloerverwarming kan je ook gewoon leggen in je toilet - scheelt je weer een radiator. De freesmachine past daar natuurlijk niet, maar dat is handmatig nog wel te doen in die ruimte.
  • Op de bovenste verdiepingen kan je prima met airco's verwarmen/koelen - dan kunnen alle leidingen/radiatoren daar ook weg. Wil je elke kamer voorzien van een binnenunit? (wel het beste natuurlijk).
    Allemaal single splits is het beste, maar daar zitten natuurlijk ook kosten aan bij deze aantallen. Ik zou sowieso de woonkamer op een single (3,5 kW) zetten en afhankelijk van je budget de andere 3 (?) kamers eventueel bij elkaar op een multi (ga er vanuit dat je op die drie kamers meestal tegelijk verwarmt of koelt). Op slaapkamers heb je al genoeg aan de kleinste units (2 kW).

[ Voor 21% gewijzigd door GermanPivo op 27-08-2022 07:21 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36
Ik mis ventilatie in je stappenplan. Zeker als je nieuwe ruiten gaat plaatsen zijn roosters zonde. WTW plaatsen?

Zonder actief verse lucht naar binnen te brengen zul je met een gezin van 4 de CO2-waardes niet op een acceptabel niveau kunnen houden.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2022 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Belangrijkste is om die vloerverwarming in te vrezen als de vloer toch open ligt, want als daar straks nieuwe afwerking op ligt, dan trek je die er niet meer uit.

Het nadeel van een multi-split waar jij mogelijk tegenaan gaat lopen is dat je het minimum vermogen van een heel grote multi buitenunit hebt. Dus als je maar 1 van de binnenunits aan hebt, dan is dat veel te veel in de meeste gevallen en gaat die buitenunit pendelen. Dit probleem wordt groter naarmate je meer binnenunit op een buitenunit plaatst (omdat die buitenunit dan groter wordt met bijbehorende hoger minimum vermogen). Het probleem wordt ook groter als je binnenunit verdeelt over ruimtes die niet tegelijk gebruikt (woonkamer en slaapkamer gebruik je meestal juist op andere tijden dan tegelijk).

Het minst belangrijke is het vervangen van je deuren. Deuren zijn tergend duur per m2, dus tenzij ze om een andere reden vervangen moeten worden kun je ze het beste laten zitten en eventueel een beetje opknappen.

Qua zonnepanelen lijkt me dat je dak prima geschikt is. Alleen een beetje klein aan de zuid-oost kant. Je garage en noord-west dak kunnen echter ook prima vol.

Ik zou de radiatoren op de verdieping trouwens laten zitten zolang je daar niet ook vloerverwarming aanlegt. Het is toch wel prettig om die ook een beetje te kunnen laten verwarmen als je toch een warmtepomp gaat nemen. De airco is prima voor het snel opwarmen en overdag, maar tijdens de nacht zou ik liever die radiatoren gebruiken.

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
@ThinkPad @Paul C Bedankt voor jullie reactie!

Ik zal me eens inlezen in de ventilatie, bedankt voor de tip!

Hopelijk kunnen ze de vloerverwarming infrezen. Het is nog maar de vraag of er een dekvloer op ligt die dik genoeg is. Anders wordt het volledig opbouw, wat wel als voordeel heeft dat er een extra isolerende laag onder komt.

Voor wat betreft de airco denk ik nu aan één single split unit voor koelen en bijverwarmen woonkamer. Daarbij één multi split unit met drie binnen units voor koelen en verwarmen van de drie slaapkamers, ervan uitgaande dat deze gelijktijdig gekoeld en/of verwarmd zullen moeten worden.

Zodra ik de sleutel heb zal ik een installateur langs laten komen voor offerte zonnepanelen.

Hebben de radiatoren veel toegevoegde waarde? We hebben nu als we eenmaal slapen de verwarming ook niet aan, maar is natuurlijk de vraag hoe dat straks in de nieuwe woning is.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:29
Als je een warmtepomp neemt is het de bedoeling dat je 24*7 verwarmt, en gezien de lage temperatuur is het handig om genoeg afgifte te hebben. Zo goed als altijd betekent dat dat je ook in de slaapkamers en zolder nog radiatoren of vvw nodig hebt. Als je foto's hebt kun je met de Hytools app al eens berekenen hoeveel afgifte capaciteit je zak hebben in je huis met de bestaande radiatoren en de oppervlakte vvw die je op het oog hebt. Voor vvw kun je 75w/m2 aanhouden.

Wat de zonnepanelen betreft: check de collectieve aankoop van vereniging eigen huis: was bij mij veruit de goedkoopste (0.8€ per Wp). Hoeven niet langs te komen, werken via een digitale schouw.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
@marvel27 Met andere woorden, zonder de extra verwarming is er een kans dat de woning niet op temperatuur blijft? Dan zou het idee van incidenteel verwarmen met airo niet opgaan?

Voor wat betreft de zonnepanelen, daar was ik reeds ingeschreven en heb daar vandaag toevallig bericht van gekregen dat ik binnenkort de offerte ga ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:29
xp7amrkr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:41:
@marvel27 Met andere woorden, zonder de extra verwarming is er een kans dat de woning niet op temperatuur blijft? Dan zou het idee van incidenteel verwarmen met airo niet opgaan?
Klopt inderdaad, je moet genoeg warmte je huis in krijgen, anders wordt je huis niet warm genoeg. Dat kan met genoeg radiatoren of vvw, maar zeker ook via airco's. Misschien zelfs incidenteel, maar dat zal je moeten uitproberen.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
@marvel27 Waar ik nu aan zit te denken is het volgende:

Zodra we de sleutel hebben het huis opstoken tot een stabiele temperatuur, zeg 20°C in alle ruimtes. Ik heb op werk temperatuur loggers waarmee ik de omgevingstemperatuur kan loggen. Als ik dat nou voor bijvoorbeeld 48 uur registreer, zowel binnen als buiten, dan moet ik toch een goede aanname kunnen maken voor het algehele warmteverlies van de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:32
Kan je voor de prijs van de aircos niet ook boven vvw aanleggen? Ik ben niet zo fan van twee soorten verwarming naast elkaar. Je kan ook overal alleen airco ophangen en een wpboiler plaatsen.

Wtw met enthalpiewisselaar is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Topicstarter
Mijn gedachte voor de airco als verwarming boven is dat het verder geen kosten met zich mee brengt, want vanuit oogpunt koelen zou ik deze toch willen aanschaffen. Voor de incidentele keren dat we dan willen verwarmen lijkt me dit een prima keuze.

Natuurlijk is vvw interessanter, maar ook als je naar voor een paar uur op een dag, en paar dagen per jaar, wilt verwarmen?

Het is een jaren 80 huis dus isolatie is niet top. Continue vvw aan op de 1e en 2e verdieping lijken mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:10
marvel27 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:03:
Als je een warmtepomp neemt is het de bedoeling dat je 24*7 verwarmt...
Ook in de zomer en het tussenseizoen moet je warmtepomp constant verwarmen 8)7
Op de allerkoudste dag over 10 jaar moet die eens dichtbij 24uur draaien, dat wel, maar ga niet beweren dat nachtverlaging niet nuttig is aub.

Ja, je moet je afgifte afstemmen op het warmteverlies; en dan kan je ook met vloerverwarming confortabel je huis verwarmen. Na een half uur verwarmen is de luchttemperatuur mss nog niet van 16°C naar 22°C gestegen; maar de vloer straalt al flink warmte uit en het voelt al confortabel.
Je moet gewoon even uitvinden hoelang het duurt voor de kamer op gewenste temperatuur is, en je thermostaatprogramma daarop aanpassen. Een goeie thermostaat (iSense bijvoorbeeld) gaat dit zelf inschatten en bijsturen, die gaat desnoods 2 uur vroeger op een heel laag pitje opwarmen om op het gewenste moment op temperatuur te zijn.

Bij een warmtepomp kan het nuttig zijn om wat extra warmte overdag in je huis te stoppen (als het buiten ook wat warmer is --> hogere COP), zodat je 's nachts minder op lagere COP moet draaien.

@xp7amrkr Ik denk dat je best al een goed plan hebt, met vloerverwarming beneden (zorg voor een lagetemperatuur verdeler, met regelbare menging; eventueel ook kunststof zodat die voorbereid is op koelen) en ruime radiatoren boven. Airco's om te koelen zou ik proberen vermijden, dat zuipt stroom, dan kan je beter isoleren en zonwering gebruiken (rolluiken of screens; zonwering moet altijd buiten het raam). Airco voor verwarmen geeft veel luchtverplaatsing, moet je maar fan van zijn.
Heb je het gasverbruik van voorgaande jaren? Dat geeft al een goed startpunt om energieverbruik in te schatten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1