Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWH87
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-06-2023
Beste Tweakers,

Inleiding:

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren om zoveel mogelijk van het gas af te kunnen. Wij waren klant bij Welkom Energie en na het faillisement zijn we uiteindelijk klant geworden bij Easy Energy, waar we huidige dagprijzen betalen. Van de week thuis gekomen van vakantie en tot mijn schrik staat de gasprijs nu boven de € 3,00/m3. Nu wordt het dus echt tijd om actie te ondernemen.

Over een aantal weken komt er een energiecoach onze woning inspecteren en op basis hiervan een adviesrapport opmaken. Uiteraard heb ik zelf al wat ideëen over waar onze prioriteiten liggen: deze liggen mijns inziens bij het isoleren van de kruipruimte en het dak (en eventueel spouwmuurisolatie, indien deze nog niet aanwezig is). Mijn schoonvader is daarnaast vorig jaar overgestapt op het verwarmen van zijn woning middels een l/l warmtepomp en is hier dan ook erg enthousiast over. Mijn voorkeur neigt hier ook sterk naar en heb me al wat proberen te oriënteren maar het blijft een beetje abracadabra. Vandaar dit topic.

Onze woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6bmZ_5pF6pkDQso_VTGBfXLbno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2d4zZ4Tjp5kQKN26m7TeCn1.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_3IxA2eXvx_5-9wFlDdkEwYPeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3ws1b83EQGQ82LDvDsxFsNi.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VDgCrhHmhNkyc3L9j67Hn0Z_-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yprDDBwjE0oObcGVliHzDjEa.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:

Het is onze bedoeling om alleen de benedenverdieping te gaan verwarmen middels een airco. De bovenverdieping hebben we nooit de (CV-) verwarming aan staan en het koelen is mooi meegenomen maar het gaat ons in eerste instantie om verwarmen.

- Welke afmetingen dienen meegenomen te worden in de berekening zoals aangegeven in het l/l/ warmtepomp-topic?
  • Isolatiewaarde van de ruimte
    • Goed geïsoleerd (dubbel glas + dakisolatie + muurisolatie)
    • Matig geïsoleerd (wanneer èèn van bovenstaande isolatie typen ontbreekt, of wanneer er sprake is van klassiek dubbel glas)
    • Geen isolatie (wanneer slechts èèn type isolatie is toegepast of helemaal geen)

Schuin dak Plat dak Niet van toepassing
    Goed geïsoleerd 30 40 30
    Matig geïsoleerd 40 50 40
    Geen isolatie 50 50 50
Grofweg ging ik uit van 43 m² woonoppervlak x 2,6 m hoog = 112 m3 x 50 (geen isolatie) = 5.600 watt. Moet ik de oppervlakte van de meterkast/hal/toilet/berging ook meenemen? Dit scheelt namelijk heel wat m2's. Ook gaan we zoals gezegd dak+vloer+ eventueel muurisolatie laten plaatsen. We zouden met ons schuin dak dan dus voor de factor 30 moeten gaan, dan zouden we op 3.400 watt komen.

- Ons budget wat we ingedacht hebben ligt tussen de € 2.000 en 3.000, inclusief montage. Welke airco is dan aan te raden? En is deze dan ook geschikt om op hele koude dagen de boel goed te verwarmen? Zelf had ik deze al op het oog:

https://www.airco-outlets...50r-airco-en-montage.html
https://www.airco-outlets...et-inclusief-montage.html

En ik las hier op Tweakers ook over de Mitsubisch Hyper Heat. Is dit nodig of kom ik er ook met een 'standaard' airco?

- Is de plek boven het linkerkozijn een geschikte? Dit is een redelijk zachte muur, dus is deze sterk genoeg en is deze plek aan te raden voor het ophangen van zowel de binnen- als buitenunit? Of zijn andere plekken geschikter om de hele begane grond te verwarmen qua positionering?

- Om een compleet plaatje af te leveren ons gasverbruik dit jaar:

Januari 171 m3.
Februari 141 m3.
Maart 70 m3.
April 53 m3.
Mei 31 m3.
Juni 25 m3.
Juli 25 m3.

Ons geschatte jaarverbruik ligt op grofweg 1.000m3. Als ik de koevlaasformule gebruik, kom ik op het volgende uit: 1.000m3 x 8KW / 1.650 = 4.84 kW. Doe ik dit zo goed? Want in de maanden juni en juli gebruiken we alleen gas om te koken en voor warm water. We hebben een tussenwoning dus verwarmen doen we in principe alleen van oktober tot maart ongeveer.

- Zijn er verder nog dingen aan te raden of zaken waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:19
Een 2,5 kW exemplaar zal waarschijnlijk al ruim voldoende zijn, eventueel pak je een 3,5.
Gezien je isolatiegraad, gasverbruik en bescheiden afmeting van de BG heb je maar weinig vermogen nodig om het warm te houden.
Die twee units die je aangeeft zijn beiden veel te groot.

Pak een Japans A-merk zoals Daikin, Panasonic, Toshiba, Mitsubishi.
Let goed op de SCOP, wanneer hij veel draiuren gaat maken wil je een efficiënt apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 16:56
Belangrijkste is wel isoleren, want wat er niet uitgaat hoef je niet op te wekken natuurlijk. Er zijn zat aanbieders in de markt die gratis een gedegen advies kunnen geven . Wij zijn erg goed geholpen door de firma Pluimers. Dat scheelde echt enorm veel , rendement van 50% . Met twee jaar terug verdiend .

Daarnaast geef je nu aan dat je een lucht lucht wp wil aanschaffen . Dat is een hele goede mogelijkheid , maar dan ben je nog steeds afhankelijk van gas voor je sww en je koken. Ik weet daar gaan niet de meeste kuubs in zitten , maar je hebt wel je vastrecht etc , das ook behoorlijk .

Er zit een behoorlijke subsidie op warmtepompen in diverse vormen (dacht van 30%) dus een ventilatiewarmtepomp voor het sww is dat ook te overwegen ?

Dus eerst:
isoleren
l/l wp
sww en koken overzetten op elektriek

Dat zou in het kort mijn volgorde zijn. Bespreek maar eens met de coach

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaario
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-06 18:31
https://www.shopclima.it/...l-12000-btu.html?___SID=U

Zelf ook geinstalleerd, transport 150 euro verder nog 125 euro aan matriaal in nederland gekocht ( koelleiding, leidinggoot, kabel en muurbeugel ) zelf het voorwerk doen en door een aircomonteur laten vacumeren. totaal 1900 kwijt.

hele stille unit en kwalitatief het beste merk.

scop van 5.1 >:)

voor mij werkt het goed ik heb ook een beneden verdieping van 45m2 en een open trap in de woonkamer waardoor het boven ook warm genoeg wordt. huis uit 2007 en goed geisoleerd.

jaarlijks gasverbruik was 900 m3 voor gezin met 2 kinderen.

[ Voor 27% gewijzigd door vlaario op 29-08-2022 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

FreakNL

Well do ya punk?

Ik lees met interesse mee, jouw woonkamer is ongeveer net zo groot als de mijne.

Mijn eerste vraag zou meteen zijn;
Kun je hier met 1 binnen-unit af? Dat scheelt nogal natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-08 07:37

R-B

Blokkert

3.5 kW is meer dan genoeg voor deze ruimte, ipv die formules beter een warmteverlies berekening maken (zie L/L topic). Dan heb je echt goed idee wat je nodig heb.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWH87
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-06-2023
Dank voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd voor de Daikin Perfera 3,5 kW. Binnenkort komen ze een opname doen dus ben ook zeer benieuwd of 1 binnenunit bijvoorbeeld voldoende is.
vlaario schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 03:09:
https://www.shopclima.it/...l-12000-btu.html?___SID=U

Zelf ook geinstalleerd, transport 150 euro verder nog 125 euro aan matriaal in nederland gekocht ( koelleiding, leidinggoot, kabel en muurbeugel ) zelf het voorwerk doen en door een aircomonteur laten vacumeren. totaal 1900 kwijt.

hele stille unit en kwalitatief het beste merk.

scop van 5.1 >:)

voor mij werkt het goed ik heb ook een beneden verdieping van 45m2 en een open trap in de woonkamer waardoor het boven ook warm genoeg wordt. huis uit 2007 en goed geisoleerd.

jaarlijks gasverbruik was 900 m3 voor gezin met 2 kinderen.
Goed om te lezen dat het voor jou goed werkt, dat geeft de burger moed :) Helaas ben ik zelf niet zo handig dus ben benieuwd wat voor offerte er straks uitrolt. Op de site wordt gesproken over € 2.300, inclusief montage. Geen idee wat voor kosten daar nog bij zouden komen maar dit lijkt me een zeer acceptabel bedrag.
Cybersijp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:54:
Belangrijkste is wel isoleren, want wat er niet uitgaat hoef je niet op te wekken natuurlijk. Er zijn zat aanbieders in de markt die gratis een gedegen advies kunnen geven . Wij zijn erg goed geholpen door de firma Pluimers. Dat scheelde echt enorm veel , rendement van 50% . Met twee jaar terug verdiend .

Daarnaast geef je nu aan dat je een lucht lucht wp wil aanschaffen . Dat is een hele goede mogelijkheid , maar dan ben je nog steeds afhankelijk van gas voor je sww en je koken. Ik weet daar gaan niet de meeste kuubs in zitten , maar je hebt wel je vastrecht etc , das ook behoorlijk .

Er zit een behoorlijke subsidie op warmtepompen in diverse vormen (dacht van 30%) dus een ventilatiewarmtepomp voor het sww is dat ook te overwegen ?

Dus eerst:
isoleren
l/l wp
sww en koken overzetten op elektriek

Dat zou in het kort mijn volgorde zijn. Bespreek maar eens met de coach
toon volledige bericht
In het grote L/L topic werd een warmtepompboiler aangedragen en daar heb ik afgelopen dagen even naar gekeken. Met een airco, wpb en dan een inductieplaat zou ik op termijn dus geheel van het gas af kunnen. Dit alles in combinatie met zonnepanelen zou dus een relatief goedkope uitkomst zijn. Ik ben van plan om de airco zo snel mogelijk te laten installeren en deze winter te kijken óf en hoeveel gas ik nog nodig heb om te verwarmen, volgend jaar zou dan de rest aangeschaft kunnen worden en dan hopelijk het gas afgesloten kunnen worden.
R-B schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:46:
3.5 kW is meer dan genoeg voor deze ruimte, ipv die formules beter een warmteverlies berekening maken (zie L/L topic). Dan heb je echt goed idee wat je nodig heb.
Ik zal eens kijken of ik uit zo'n warmteverlies berekening ga komen.

Even ter nieuwsgierigheid: als ik voor die paar honderd euro meer een 4,2 kW exemplaar zou willen.. Zou dit dan puur geldverspilling zijn? Geeft de 4,2 wat meer zekerheid op hele koude dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat is het uiteindelijk geworden?
Tevreden over de setup?
Pagina: 1