Ja daarom ook 650m3. Gemiddeld verbruik per maand in de zomer is 8m3. Totaal dus 96m3 per jaar aan SWW. Daarbij stond de CV temperatuur ook nog op 70 graden afgelopen winter voor de verwarming. Aan de hoge kant denk ik.GermanPivo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
Je neemt je gasverbruik van het hele jaar en je trekt daar 12x het vebruik in bijvoorbeeld een zomermaand (waar je zeker alleen gas hebt gebruikt voor SWW) vanaf. Dat resultaat gebruik je in de formulie.
In de TS staat ook "let op dat je alleen het gasverbruik voor verwarming invult", in jouw geval dus 650m3. In dat geval kan je prima af met een 3,5 kW.(sowieso wel met dat gasverbruik).
Wij hebben een split unit airco van lg laten installeren. Wat ons opvalt is dat hij via de airco al snel aangeeft dat de kamertemperatuur 1 a 2 graden hoger is dan hij daadwerkelijk is. Is dit normaal? Ik vind de afwijking fors.
Is het gat achter de airco goed dicht gemaakt?FrankoNL schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:36:
Wij hebben een split unit airco van lg laten installeren. Wat ons opvalt is dat hij via de airco al snel aangeeft dat de kamertemperatuur 1 a 2 graden hoger is dan hij daadwerkelijk is. Is dit normaal? Ik vind de afwijking fors.
Kan ook veroorzaakt worden door een warme muur waar hij tegenaan hangt, of dat de temperatuur boven in de kamer iets hoger is dan de rest van de kamer. Hier klopt de LG wel aardig, een hele kleine afwijking.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Ligt eraan waar je meet.FrankoNL schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:36:
Wat hierboven ook gezegd wordt, het kan bijvoorbeeld liggen aan het feit dat het boven in de kamer warmer is dan eronder.
Daar heb ik zelf bijvoorbeeld last van. Mijn Tadoknoppen geven een lagere temperatuur aan dan de babymonitor, die op dezelfde hoogte hangt als mijn binnenunits. Daar kan soms wel 4 graden verschil in zitten als de zon aan het schijnen is.
Daardoor heb ik in het begin even moeten spelen met de setpoint van de airco, omdat 23 graden of lager toch wel erg koud werd.
Om mijzelf even te quoten. Ik heb grote voorkeur voor de Daikin FTXM35R + RXM35R9. Nu 1.109 euro op climamarket ex installatie natuurlijk.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:05:
[...]
Ja daarom ook 650m3. Gemiddeld verbruik per maand in de zomer is 8m3. Totaal dus 96m3 per jaar aan SWW. Daarbij stond de CV temperatuur ook nog op 70 graden afgelopen winter voor de verwarming. Aan de hoge kant denk ik.
Koelvermogen
2.920 Kcal/h (3.40 kW)
Verwarmingsvermogen
3.440 Kcal/h (4.00 KW)
Deze specs worden vermeld. Dan moet ik toch zeker wel goed uitkomen met verwarmen in de winter? ( Met eventueel af en toe bijspringen van de CV als het -20 is ;-) )
[ Voor 4% gewijzigd door Boinkie op 25-08-2022 14:33 ]
Om deels van het gas af te gaan was ik van plan een monoblock onder de vensterbank op te hangen maar vanwege de te krappe ruimte is dat niet mogelijk dus denk ik nu in de richting van een single split.
Ik begrijp dat voor het koelen de binnenunit hoog in de betreffende ruimte moet hangen maar als je hem nagenoeg uitsluitend als verwarming gebruikt dan is het toch productiever als je hem laag hangt?
Ik vraag mij dus af wat er op tegen is om de binnenunit gewoon onder de vensterbank te hangen ter vervanging van de daar hangende radiator?
Ik begrijp dat voor het koelen de binnenunit hoog in de betreffende ruimte moet hangen maar als je hem nagenoeg uitsluitend als verwarming gebruikt dan is het toch productiever als je hem laag hangt?
Ik vraag mij dus af wat er op tegen is om de binnenunit gewoon onder de vensterbank te hangen ter vervanging van de daar hangende radiator?
Verwacht niet dat als je dit in de woonkamer hangt, de badkamer op de 1ste verdieping mee warm wordt...Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:33:
[...]
Om mijzelf even te quoten. Ik heb grote voorkeur voor de Daikin FTXM35R + RXM35R9. Nu 1.109 euro op climamarket ex installatie natuurlijk.
Koelvermogen
2.920 Kcal/h (3.40 kW)
Verwarmingsvermogen
3.440 Kcal/h (4.00 KW)
Deze specs worden vermeld. Dan moet ik toch zeker wel goed uitkomen met verwarmen in de winter? ( Met eventueel af en toe bijspringen van de CV als het -20 is ;-) )
Het hangt ook af van de vorm van de ruimte....
Maar meestal lukt het wel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat was ook niet het plan. Puur om de woonkamer te verwarmen.Tommie12 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:36:
[...]
Verwacht niet dat als je dit in de woonkamer hangt, de badkamer op de 1ste verdieping mee warm wordt...
Het hangt ook af van de vorm van de ruimte....
Maar meestal lukt het wel.
Dit is de indeling met blauw de zitgedeeltes, rood is de beoogde plek.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:04:
Ik heb even zitten rekenen. En hopelijk dat ik dan redelijk goed zit.
Verbruik is ongeveer 730 m3 aan verwarming in de wintermaanden. In principe hoeft alleen de woonkamer verwarmd te gaan worden met een L/L. Op de woonverdieping hebben we wel een werkkamertje maar die heeft niet altijd aangestaan. Laten we dus stellen dat er 650m3 aan gas verbruikt is om de woonkamer op te warmen ( zie tekening). Blauw zijn zitplaatsen/eettafel. Rood is mijn beoogde plek om een airco op te hangen. Groen is glas (dak in de uitbouw is dus glas) Volgens de berekening in de OP kom ik uit op 3,7. (750 * 8 / 1650). Zit ik op deze manier goed? Dan zou ik dus voor een unit van 5kw moeten gaan?
[Afbeelding]
[ Voor 45% gewijzigd door Boinkie op 25-08-2022 14:38 ]
Warmteverdeling zal niet optimaal zijn, maar wel doenbaar verwacht ik.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:38:
[...]
Dat was ook niet het plan. Puur om de woonkamer te verwarmen.
[...]
Dit is de indeling met blauw de zitgedeeltes, rood is de beoogde plek.
Daar is niks tegen, maar denk aan je condensafvoer!IJsvogeLeo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:34:
Om deels van het gas af te gaan was ik van plan een monoblock onder de vensterbank op te hangen maar vanwege de te krappe ruimte is dat niet mogelijk dus denk ik nu in de richting van een single split.
De door jou genoemde waarden zijn nominaal. De FTXM35R heeft 4kW koel capaciteit en 5,2kW verwarm capaciteit.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:33:
[...]
Om mijzelf even te quoten. Ik heb grote voorkeur voor de Daikin FTXM35R + RXM35R9. Nu 1.109 euro op climamarket ex installatie natuurlijk.
Koelvermogen
2.920 Kcal/h (3.40 kW)
Verwarmingsvermogen
3.440 Kcal/h (4.00 KW)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik kan me herinneren dat er een website was waar specs te vinden zijn van (bijna) alle airco's incl. praktijkcijfers van SEER en SCOP. Ik kan die alleen nergens meer vinden. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
EDIT: Toch nog gevonden! https://www.eurovent-certification.com/en/
EDIT: Toch nog gevonden! https://www.eurovent-certification.com/en/
[ Voor 14% gewijzigd door BeeJee78 op 25-08-2022 15:34 ]
Dus ik zou in dit geval zelfs nog wegkomen met een FTXM25R met RXM25R ?Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:57:
[...]
De door jou genoemde waarden zijn nominaal. De FTXM35R heeft 4kW koel capaciteit en 5,2kW verwarm capaciteit.
Ik heb geen radiatoren dus gelijk voor een grond model gekozen.IJsvogeLeo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:34:
Bedoeling is ook om alleen te verwarmen. Maar nu is koelen ook heel fijn .
Dat is mooi opgelost zo. Helaas heb ik geen ruimte voor zo'n grondmodel, de ruimte onder de vensterbank is slechts 54 cm.
Dan kan je nog wel eens krap komen te zitten bij lagere buitentemperaturen (want je hebt het vermogen juist nodig bij de lagere temperaturen), maar een 3,5 kW gaat dat prima trekken.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:17:
[...]
Dus ik zou in dit geval zelfs nog wegkomen met een FTXM25R met RXM25R ?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Verwijderd
Iemand enig idee wat ongeveer de levertijd/installatie termijn momenteel is (Daikin/MHI). Ik word vooralsnog genegeerd door installateurs met deze vraag. Dat lijkt me al geen goed teken. Streven is installatie uiterlijk eind november.
Bij mij zijn ze maandag geweest, en ze gaven aan dat de huidige aanvragen bij voor eind november staan.Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:51:
Iemand enig idee wat ongeveer de levertijd/installatie termijn momenteel is (Daikin/MHI). Ik word vooralsnog genegeerd door installateurs met deze vraag. Dat lijkt me al geen goed teken. Streven is installatie uiterlijk eind november.
Omgeving Gouda.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Ik ben redelijk blanco in de aircowereld en vond dat ik al aardig ver gekomen was met m'n berekeningenGermanPivo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:26:
[...]
Dan kan je nog wel eens krap komen te zitten bij lagere buitentemperaturen (want je hebt het vermogen juist nodig bij de lagere temperaturen), maar een 3,5 kW gaat dat prima trekken.
Jouw gasverbruik is echt laag en dat red je zeker met een 3,5kw niet te druk om maken. Zoals @GermanPivo al aangaf is die 2,5 mogelijk net te weinig maar zou mogelijk best nog wel kunnen. Hier vergelijkbaar gasverbruik en de 3,5kw red het makkelijk ook met temperaturen onder nul.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Ik ben redelijk blanco in de aircowereld en vond dat ik al aardig ver gekomen was met m'n berekeningenEchter gaf ik net de FTXM35R aan maar daarvan waren de nominale vermogens 3 en 4kw (koelen en verwarmen). Terwijl @Servee andere waardes noemt. Naar welke waardes dien ik te kijken bij het keuze maken?
En als ik niet naar de nominale waardes moet kijken, waar vind ik de andere genoemde waardes dan of moet ik die berekenen op e.o.a. manier?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja is normaal dat hebben ze allemaal en komt doordat de voeler in de binnenunit zit, dit wordt versterkt als je de binnenunit in een hoek hangt of andere plekken waar een luchtbel kan vormen.FrankoNL schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:36:
Dit heb ik opgelost met een soldeerpistool en een stuk kabel om de voeler elders in de kamer te plaatsen waardoor die niet terug gaat in vermogen.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 25-08-2022 18:06 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
In geval van verwarmen klopt dat, in geval van koelen heel ander plaatjemr_evil08 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:05:
[...]
Ja is normaal dat hebben ze allemaal en komt doordat de voeler in de binnenunit zit, dit wordt versterkt als je de binnenunit in een hoek hangt of andere plekken waar een luchtbel kan vormen.
Dit heb ik opgelost met een soldeerpistool en een stuk kabel om de voeler elders in de kamer te plaatsen waardoor die niet terug gaat in vermogen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb de Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 dus eindelijk gekocht, en hij wordt binnenkort door een installateur geïnstalleerd.
Omdat 'ie nogal bij de erfgrens (in een poort) zit, wil ik een omkasting eromheen. Ook ter preventie van gedoe, en het is mooier.
Zijn er mensen met ervaring met zo'n omkasting? Scheelt het geluid?
Die dingen zijn wel echt duur, €350 voor een klein stukje metaal. Voorbeeldje van een Evolar small omkasting
Tot slot, de buitenunit komt buiten aan de muur. Moeten er nog extra maatregelen worden getroffen tegen trillingen, of resoneert dat ding totaal niet?
Omdat 'ie nogal bij de erfgrens (in een poort) zit, wil ik een omkasting eromheen. Ook ter preventie van gedoe, en het is mooier.
Die dingen zijn wel echt duur, €350 voor een klein stukje metaal. Voorbeeldje van een Evolar small omkasting
Tot slot, de buitenunit komt buiten aan de muur. Moeten er nog extra maatregelen worden getroffen tegen trillingen, of resoneert dat ding totaal niet?
Zo'n metalen omkasting is mooi, maar gaat niet echt wat tegen het geluid doen.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:14:
Ik heb de Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 dus eindelijk gekocht, en hij wordt binnenkort door een installateur geïnstalleerd.
Kan je hem echt niet op de grond plaatsen? Om het geluid tegen te gaan, heb je speciale rubberen pluggen. Zorg ook dat er rubber achter de beugels zit, zodat deze niet direct tegen de muur zitten. Als je er al last van gaat hebben, gaat dat heel veel helpen.
Omkasting van €350,- doet niks met geluid is alleen optisch wellicht mooier. Een geluidsdempende omkasting gaat al snel richting de € 2000,- +Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:14:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier een fotootje. Die muur wordt nog schoongemaakt dus negeer dat even.GermanPivo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:22:
[...]
Zo'n metalen omkasting is mooi, maar gaat niet echt wat tegen het geluid doen.Ik heb zelf iets in elkaar gefabriekt en dat doet wel iets tegen het geluid (maar als je het echt goed wilt, dan moet je naar Merford kijken).
Kan je hem echt niet op de grond plaatsen? Om het geluid tegen te gaan, heb je speciale rubberen pluggen. Zorg ook dat er rubber achter de beugels zit, zodat deze niet direct tegen de muur zitten. Als je er al last van gaat hebben, gaat dat heel veel helpen.
:strip_exif()/f/image/pP8m4nv2FKKFAuqkP5i94VOP.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de grond (net buiten beeld) is gewoon een border/tuinaarde met tegels waar vroeger de afvalbakken stonden. Ik wil daar weer een mooie tuin van maken en dan zit de buitenunit op de grond 'in de weg'.
Is het veel erger met geluid als die hangt ipv staat? Gaat mij erom dat ik binnen geen last heb van de buitenunit. Hij komt direct achter de binnenunit namelijk. Vind €350 wel veel geld inderdaad, maar optisch mooi is ook belangrijk vind ik. Ik zag je mooie creatie (top!) maar ben zelf niet zo handig om dat zo mooi te kunnen.
€2000 voor geluidsdicht is natuurlijk te duur haha
[ Voor 6% gewijzigd door Processorkoeler op 25-08-2022 19:27 ]
Als het puur voor jezelf is zou er idd gewoon een standaard omkasting omheen doen als het je stoort. Daarnaast zou ik de buitenunit op de grond plaatsen en never nooit op je buitenmuur laten schroeven als het niet nodig is.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
Hier een fotootje. Die muur wordt nog schoongemaakt dus negeer dat even.
[Afbeelding]
Op de grond (net buiten beeld) is gewoon een border/tuinaarde met tegels waar vroeger de afvalbakken stonden. Ik wil daar weer een mooie tuin van maken en dan zit de buitenunit op de grond 'in de weg'.
Is het veel erger met geluid als die hangt ipv staat? Gaat mij erom dat ik binnen geen last heb van de buitenunit. Hij komt direct achter de binnenunit namelijk. Vind €350 wel veel geld inderdaad, maar optisch mooi is ook belangrijk vind ik. Ik zag je mooie creatie (top!) maar ben zelf niet zo handig om dat zo mooi te kunnen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik las dat MHI ZS en ZSX die nu geproduceerd worden ook standaard wifi aan boord krijgen (wellicht oud nieuws).
Enig idee wanneer deze dan in NL verkrijgbaar zullen zijn?
Enig idee wanneer deze dan in NL verkrijgbaar zullen zijn?
Als 'ie hangt dan is er ook ruimte om weer fatsoenlijk wat moois van het stuk grond te maken. Nu is dat een hoopje tegels wat er ellendig uit ziet en ook als je dat zou bestraten is het niet al te mooi. Er loopt nog wel eens water langs ook bij regen.Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:30:
[...]
Als het puur voor jezelf is zou er idd gewoon een standaard omkasting omheen doen als het je stoort. Daarnaast zou ik de unit op de grond plaatsen en never nooit op je buitenmuur laten schroeven als het niet nodig is.
Los daarvan, waarom is op de grond beter dan aan de muur? Welke voordelen heeft dat?
Op de grond is sowieso geen last van resonantie - in dit geval geluid wat doorgegeven wordt via de muurbeugels/bouten. Hier hangt de multi aan de muur (komt later op de grond als we de tuin hebben aangepakt), maar daar heb ik bij een bepaalde vermogensvraag toch wat last van resonantie.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
Hier een fotootje. Die muur wordt nog schoongemaakt dus negeer dat even.
[Afbeelding]
Je kan trouwens ook een houten omkasting kopen: zoiets bijvoorbeeld. Wat groen op de bovenkant en het valt al een stuk minder op. Zo zie ik ze hier in de buurt ook wel eens weggewerkt in klein voortuintjes.
[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 25-08-2022 19:36 ]
Geluid, doorgeven van trillingen en resonantie. Als je de keuze hebt gewoon los plaatsen op de grond.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:32:
[...]
Als 'ie hangt dan is er ook ruimte om weer fatsoenlijk wat moois van het stuk grond te maken. Nu is dat een hoopje tegels wat er ellendig uit ziet en ook als je dat zou bestraten is het niet al te mooi. Er loopt nog wel eens water langs ook bij regen.
Los daarvan, waarom is op de grond beter dan aan de muur? Welke voordelen heeft dat?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Is het dusdanig merkbaar door een draagmuur heen? Geen verstand van hoor, vandaar de vraag.Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:34:
[...]
Geluid, doorgeven van trillingen en resonantie. Als je de keuze hebt gewoon los plaatsen op de grond.
Hij kan ook aan de houten schuur links op de foto, dat boeit denk niet.
Of nog een idee, erin? Of verpest dat de COP/EER omdat dat een dichte schuur is? Met uitzondering van wat ventilatie (het zijn gewoon golfplaten die erop liggen en niet dicht zijn).
[ Voor 18% gewijzigd door Processorkoeler op 25-08-2022 19:36 ]
Bedankt. Dus gewoon voor de ftxm35 gaan en niet te moeilijk over doen. Gaat voornamelijk om koelen en dat verwarmen is mooi meegenomen.Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
Jouw gasverbruik is echt laag en dat red je zeker met een 3,5kw niet te druk om maken. Zoals @GermanPivo al aangaf is die 2,5 mogelijk net te weinig maar zou mogelijk best nog wel kunnen. Hier vergelijkbaar gasverbruik en de 3,5kw red het makkelijk ook met temperaturen onder nul.
Komen jullie vervolgens met het niet ophangen aan de muur vanwege resonantie. Maar dat is bij mij wel de mooiste manier 😂
Je kunt het risico lopen alleen verplaatsen is dan weer een extra kosten factor, je moet het helemaal zelf weten maar je bent alvast gewaarschuwdProcessorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:36:
[...]
Is het dusdanig merkbaar door een draagmuur heen? Geen verstand van hoor, vandaar de vraag.
Hij kan ook aan de houten schuur links op de foto, dat boeit denk niet.
Ik heb na het lezen hier van een paar duizend pagina’s alvorens ik tot koop ben over gegaan en heb er bewust voor gekozen om de unit 3 meter uit het huis te plaatsen (veranda) met extra leiding lengte. De buitenunit had ik ook tegen m’n buitenmuur kunnen plaatsen onder de open veranda maar om die reden dus hiervoor gekozen en ik hoor echt niks noppes van de unit in de winter van welk bijgeluid dan ook.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik ben meer thuis in MHI, maar in deze datasheet van Daikin (2019 modellen; heb niet heel lang gezocht) zie je bijvoorbeeld dat een FTXM35 bij -10 nog een verwarmingsvermogen heeft van 2,35 kW.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Ik ben redelijk blanco in de aircowereld en vond dat ik al aardig ver gekomen was met m'n berekeningenEchter gaf ik net de FTXM35R aan maar daarvan waren de nominale vermogens 3 en 4kw (koelen en verwarmen). Terwijl @Servee andere waardes noemt. Naar welke waardes dien ik te kijken bij het keuze maken?
En als ik niet naar de nominale waardes moet kijken, waar vind ik de andere genoemde waardes dan of moet ik die berekenen op e.o.a. manier?
@Servee Nu ben ik meer "team MHI, maar zijn die verschillen echt zo klein bij Daikin? Nu zijn de verschillen bij MHI ook niet bijzonder groot, maar dit lijkt wel heel minimaal.
Als je dit zo ziet maakt het bijna niet uit of je een 2/2,5/3,5 hangt? (nb. wel 2019 datasheet dit).
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 25-08-2022 19:46 ]
Dat is natuurlijk ook een idee. Leidingen ingegraven of alleen onder de veranda laten lopen?Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:42:
[...]
Je kunt het risico lopen alleen verplaatsen is dan weer een extra kosten factor, je moet het helemaal zelf weten maar je bent alvast gewaarschuwd![]()
Ik heb na het lezen hier van een paar duizend pagina’s alvorens ik tot koop ben over gegaan en heb er bewust voor gekozen om de unit 3 meter uit het huis te plaatsen (veranda) met extra leiding lengte. De buitenunit had ik ook tegen m’n buitenmuur kunnen plaatsen onder de open veranda maar om die reden dus hiervoor gekozen en ik hoor echt niks noppes van de unit in de winter van welk bijgeluid dan ook.
Ik ga 'm meenemen, vind het wel een goeie tip. Maar gezien de ruimte (het is een poort met een stuk tuin ernaast), is het praktischer om hem aan de muur te hebben. De tuin is ook niet direct aan diezelfde muur.Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:42:
[...]
Je kunt het risico lopen alleen verplaatsen is dan weer een extra kosten factor, je moet het helemaal zelf weten maar je bent alvast gewaarschuwd![]()
Waar ik wel bang voor ben, het "gat" door de muur voor de leidingen is direct achter de binnenunit en de buitenunit komt daar dus achter. Geen idee hoe ze zo'n gat isoleren (moet wel door beton heen?) maar zou je dat erdoorheen horen? Of geluid 'lekken' van binnen naar buiten en vice versa?
Je kunt wel merken dat ik niet praktisch ben opgeleid
Leidingen zijn extra geïsoleerd langs de vloer/wand veranda gelegd. Ingraven kan maar dan zou ik er wel een uit één lengte pvc buis omheen doen.Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Dat is natuurlijk ook een idee. Leidingen ingegraven of alleen onder de veranda laten lopen?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Even op letten dat ze dat gat goed dicht purren en dan loopt het wel los.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Waar ik wel bang voor ben, het "gat" door de muur voor de leidingen is direct achter de binnenunit en de buitenunit komt daar dus achter. Geen idee hoe ze zo'n gat isoleren (moet wel door beton heen?) maar zou je dat erdoorheen horen? Of geluid 'lekken' van binnen naar buiten en vice versa?
Als in, dan zit 't goed? Ook qua isolatie e.d. lijkt het me in de winter dat dat wel goed dicht zitGermanPivo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:48:
[...]
Even op letten dat ze dat gat goed dicht purren en dan loopt het wel los.
Yes!Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:49:
[...]
Als in, dan zit 't goed? Ook qua isolatie e.d. lijkt het me in de winter dat dat wel goed dicht zit
Klopt de verschillen zijn anno 2022 hetzelfdeGermanPivo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:43:
[...]
Ik ben meer thuis in MHI, maar in deze datasheet van Daikin (2019 modellen; heb niet heel lang gezocht) zie je bijvoorbeeld dat een FTXM35 bij -10 nog een verwarmingsvermogen heeft van 2,35 kW.
@Servee Nu ben ik meer "team MHI, maar zijn die verschillen echt zo klein bij Daikin? Nu zijn de verschillen bij MHI ook niet bijzonder groot, maar dit lijkt wel heel minimaal.
Als je dit zo ziet maakt het bijna niet uit of je een 2/2,5/3,5 hangt? (nb. wel 2019 datasheet dit).
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Maar als we in Scandinavië zouden wonen was het vermogen bij -10 wel een belangrijk aandachtspunt. Met die temperaturen moet je gewoon 24/7 stoken en niet na een nachtje -15 je kacheltje aan willen zetten op 21 graden want dan heb je wel een uitdaging buiten de defrosts om die je dan elke kwartier wel gaat krijgenServee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:52:
[...]
Klopt de verschillen zijn anno 2022 hetzelfde![]()
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Thanks! Dan ga ik de opties eens overwegen.
Lees nu wel dat die buitenunits een bouwwerk zijn en 'het volume van het bouwwerk vergroten'. Dus, omgevingsvergunning? Pffff.
Moet zelf dus even uitzoeken wat het beste is qua geluid, trilling en plaatsing. Heb hem het liefst aan de muur, maar wil er geen last van hebben. Even internet opduiken
Ja verschilt per gemeente. Als je hem op de grond plaatst, dan is het weer geen vergroting van het bouwwerk.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
Lees nu wel dat die buitenunits een bouwwerk zijn en 'het volume van het bouwwerk vergroten'. Dus, omgevingsvergunning? Pffff.
Moet zelf dus even uitzoeken wat het beste is qua geluid, trilling en plaatsing. Heb hem het liefst aan de muur, maar wil er geen last van hebben. Even internet opduiken
Frees de buitenunit in je muur in dan zuigt ie de warme lucht van binnen aan goed voor je COPGermanPivo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:07:
[...]
Ja verschilt per gemeente. Als je hem op de grond plaatst, dan is het weer geen vergroting van het bouwwerk.
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 25-08-2022 20:13 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het lijkt wel of je blij mag zijn dat iemand reageert. Zelf had ik 6 offertes gevraagd, waarvan er twee reageerden. Twee weken geleden getekend en begin oktober ben ik aan de beurt voor de installatie van een MHI.Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:51:
Ik woon in Zuid-Limburg.
In de gemeente waar ik woon, hebben ze dat met ingang van 1 september afgeschaft "om de regeldruk te verminderen".Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
[ Voor 33% gewijzigd door Peatsmoke op 25-08-2022 20:17 ]
Informeer voor de zekerheid eens bij je gemeente: er zijn ook gemeenten waarbij je minimale afstand van de erfgrens moet blijven.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:14:
[Mijn ouders zijn ook om, zonnepanelen en warmtepomp staat op de planning.
Nu de vraag.. bestaan er tegenwoordig al goed geintergreerde zonnepanelen die zowel energie leveren als warm water opwarmen? Of is dit in Nederland nooit rendabel en kan je beter een boiler+warmtepomp installeren?
Inderdaad meer voor het zonnepaneel
Nu de vraag.. bestaan er tegenwoordig al goed geintergreerde zonnepanelen die zowel energie leveren als warm water opwarmen? Of is dit in Nederland nooit rendabel en kan je beter een boiler+warmtepomp installeren?
Inderdaad meer voor het zonnepaneel
[ Voor 7% gewijzigd door Kaaiman op 25-08-2022 20:53 ]
Dit is niet echt het juiste topic voor deze vraagKaaiman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:47:
Mijn ouders zijn ook om, zonnepanelen en warmtepomp staat op de planning.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Bij de vergunningcheck dien je niet "Overig bouwwerk bouwen" aan te vinken maarProcessorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:01:
[...]
"Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken" in mijn woonplaats mag je tot 50cm uitsteken vergunningsvrij op je gevel plaatsen.
Over je zorgen over het geluid kan ik zeggen dat met koelen mijn ME MUZ-EF42VG + MSZ-EF42VGKS praktisch onhoorbaar is. Het geluid bij verwarmen is bij mij nog onbekend omdat de installatie pas enkele maanden hangt.
Zonder grap, ik zat te denken, stel je hebt een geïsoleerde schuur of berging, die wel (licht) geventileerd is. Dat zou toch goud zijn voor je COP bij verwarmen dan? Of is dit een hele domme oplossing die ik nu aanbreng? Warme lucht toevoer = hogere COP?Servee schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Frees de buitenunit in je muur in dan zuigt ie de warme lucht van binnen aan goed voor je COPen ook geen vergroting van het bouwwerk
Oeii die zijn geen fan van mij, iets met een lopende procedure om een boom t.b.v. carportPeatsmoke schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Informeer voor de zekerheid eens bij je gemeente: er zijn ook gemeenten waarbij je minimale afstand van de erfgrens moet blijven.
Maar ik zal eens informeren. Dank!
Het is een "verruiming van een bouwwerk" en dus verandert het volume, dus vergunning. Typisch deze gemeente die in de APV of dergelijke regeling er niets over heeft staan. hmmm..Vince Watson schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
Bij de vergunningcheck dien je niet "Overig bouwwerk bouwen" aan te vinken maar
"Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken" in mijn woonplaats mag je tot 50cm uitsteken vergunningsvrij op je gevel plaatsen.
Over je zorgen over het geluid kan ik zeggen dat met koelen mijn ME MUZ-EF42VG + MSZ-EF42VGKS praktisch onhoorbaar is. Het geluid bij verwarmen is bij mij nog onbekend omdat de installatie pas enkele maanden hangt.
Terug on-topic; als de buitenunit op de grond staat is 'ie wel vatbaarder voor de elementen, vooral sneeuw (als dat ooit nog valt). Aan de muur heeft 'ie minder inval/instraling toch? En sowieso die omkasting, minder sneeuw/vocht dus ook minder defrost?
Doen die dingen eigenlijk vaak defrosten, stel het is eens -5? Of is dat een enkele keer?
Die schuur zal vrij snel kouder zijn dan de buitenlucht, de warmte moet ergens vandaan komen. Je pompt er immers constant koude lucht in bij verwarmen.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:39:
Zonder grap, ik zat te denken, stel je hebt een geïsoleerde schuur of berging, die wel (licht) geventileerd is. Dat zou toch goud zijn voor je COP bij verwarmen dan? Of is dit een hele domme oplossing die ik nu aanbreng? Warme lucht toevoer = hogere COP?
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Maar stel dom gezegd, je output van je afzuiging (mechanische ventilatie) komt in een ruimte waar je bijv. je warmtepomp zet? Zie 't als de hercirculatiestand van je auto. Alleen dan wel praktisch uitgevoerd.Team-RiNo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Die schuur zal vrij snel kouder zijn dan de buitenlucht, de warmte moet ergens vandaan komen. Je pompt er immers constant koude lucht in bij verwarmen.
In dezelfde ruimte werkt averechts denk ik? De binnenunit maakt dan warm, en die warmte onttrekt de buitenunit dan weer.
Dat zal iets helpen, lijkt dan wellicht een beetje op WTW maar de hoeveelheid warmte die je ventilatie aanvoert zal nooit genoeg zijn. De buitenunit pompt echt veel lucht rond, deze moet namelijk ook het warmteverlies in je woning compenseren, wat je door de ventilatie weer terug voert is echt te weinig.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:45:
[...]
Maar stel dom gezegd, je output van je afzuiging (mechanische ventilatie) komt in een ruimte waar je bijv. je warmtepomp zet? Zie 't als de hercirculatiestand van je auto. Alleen dan wel praktisch uitgevoerd.
In dezelfde ruimte werkt averechts denk ik? De binnenunit maakt dan warm, en die warmte onttrekt de buitenunit dan weer.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Gevalletje rendement ook denk ik, je hebt sowieso nooit 0% energieverlies.Team-RiNo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
Dat zal iets helpen, lijkt dan wellicht een beetje op WTW maar de hoeveelheid warmte die je ventilatie aanvoert zal nooit genoeg zijn. De buitenunit pompt echt veel lucht rond, deze moet namelijk ook het warmteverlies in je woning compenseren, wat je door de ventilatie weer terug voert is echt te weinig.
Cool om te weten (pun intented)
je haalt de warme lucht uit de schuur maar de uitgang kan je toch naar buiten richtenTeam-RiNo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:43:
[...]
Die schuur zal vrij snel kouder zijn dan de buitenlucht, de warmte moet ergens vandaan komen. Je pompt er immers constant koude lucht in bij verwarmen.
Dan creëer je onderdruk dus dat gaat ook niet werken.Maxwp schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:59:
[...]
je haalt de warme lucht uit de schuur maar de uitgang kan je toch naar buiten richten
dan trek je koude lucht die schuur in
maar overdag in een slecht geisoleerde schuur met de zon er vol op zal die snel warm worden
maar overdag in een slecht geisoleerde schuur met de zon er vol op zal die snel warm worden
Kan wel. Zoek maar eens in het L/W topic. Daar is iemand die dit succesvol heeft draaien.Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:39:
[...]
Zonder grap, ik zat te denken, stel je hebt een geïsoleerde schuur of berging, die wel (licht) geventileerd is. Dat zou toch goud zijn voor je COP bij verwarmen dan? Of is dit een hele domme oplossing die ik nu aanbreng? Warme lucht toevoer = hogere COP?
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 25-08-2022 23:57 ]
Weet niet of je daar nu blij van word, de lekkere ijskoude lucht die in de zomer uit je binnenunit komt op fanstand 1 die komt in de winter uit je buitenunit met windkracht 15
.
Daarnaast zul je met luchtvochtigheid te maken krijgen aangezien de buitenunit dan condenseert en kan zo even niet inschatten wat dat zou doen in een slecht geventileerde ruimte als een schuurtje.
In grote parkeergarages zie je dit wel vaak bij grote bedrijven en daar zal het zeker goed kunnen werken dus onder bepaalde omstandigheden zou het efficiënt kunnen werken maar in de gemiddelde schuur zou ik het niet doen.
Daarnaast zul je met luchtvochtigheid te maken krijgen aangezien de buitenunit dan condenseert en kan zo even niet inschatten wat dat zou doen in een slecht geventileerde ruimte als een schuurtje.
In grote parkeergarages zie je dit wel vaak bij grote bedrijven en daar zal het zeker goed kunnen werken dus onder bepaalde omstandigheden zou het efficiënt kunnen werken maar in de gemiddelde schuur zou ik het niet doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 26-08-2022 08:02 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Even mezelf quotenFuske schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:00:
Binnenkort starten we met het realiseren van een aanbouw van onze woning uit 2004.
We willen hier graag een airco plaatsen om te koelen en te verwarmen. Er is daarnaast vloerverwarming aanwezig. We hopen dat we met het verwarmen de vloerverwarming kunnen terugdraaien uiteraard.
De aanbouw wordt een plat dak met een lichtstraat, deze wordt voorzien van zonwering aan de buitenzijde.
We hebben de tuin en ook de aanbouw pal op het zuiden liggen. Dus de hele dag de zon er vol op.
Eerder hadden we op de plaats van de aanbouw een overkapping, nu deze gesloopt is merken we binnen dat de tempratuur bijna 2 graden is gestegen ten opzichte van daarvoor(met de huidige buitentempraturen dan). Dus het extra gaan koelen hier is wel een must denken we.
Op de bovenverdieping hebben we al een single split van Daikin hangen (3,5kw met wifi). Keuze om ook onder Daikin te nemen ligt dus voor de hand. Maar daar betaal je ook voor... Mijn collega heeft bijvoorbeeld LG airco's en die waren toch een stuk goedkoper.
Inhoud van de hele benedenverdieping is rond de 140m3. We hebben al wat offertes opgevraagd en we twijfelen nu tussen een 4.2KW en 5KW unit. Daikin Stylish FTXA42AW of FTXA50AW
Offertes liggen rond de €3500 voor de 4.2KW en €300 meer voor de 5.0KW.
Het geluid gaat ook weer 1dB omhoog tussen die modellen, en dat is voor ons ook wel belangrijk.
Wat is jullie advies hierin? En ook relatie tot andere merken, is de Daikin de meerprijs waard?
Hieronder een tekening van het huis, in het blauw de beoogde plaats voor de airco. Misschien niet de meest ideale plaats maar op andere plekken hangt die of boven de bank of boven de speelplek van onze zoon.[Afbeelding]
Na het nog verder lezen van dit topic ben ik geneigd om toch gewoon voor Daikin te gaan. Volgens mij naast Mitsubishi de enige juiste keuze in dit segment.
Maar twijfel nog altijd over 4.2 of 5KW. Met name vanwege het toenemende geluid van de 5KW.
Volgens de specs 2 tot 3dB meer, zeker op de fluisterstille stand die ik verwacht veelal te gebruiken als we voor de tv zitten. Dan vind ik 3dB (dus een verdubbeling) best veel.
Hopelijk kan iemand ons helpen met deze beslissing
Ik had dezelfde keuze, als je kijkt naar de verwarming capaciteit van de Stylish dan scheelt dat maar een paar tienden, 1.70/5.40/6.00 versus 1.70/5.80/6.50.Fuske schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Even mezelf quoten![]()
Na het nog verder lezen van dit topic ben ik geneigd om toch gewoon voor Daikin te gaan. Volgens mij naast Mitsubishi de enige juiste keuze in dit segment.
Maar twijfel nog altijd over 4.2 of 5KW. Met name vanwege het toenemende geluid van de 5KW.
Volgens de specs 2 tot 3dB meer, zeker op de fluisterstille stand die ik verwacht veelal te gebruiken als we voor de tv zitten. Dan vind ik 3dB (dus een verdubbeling) best veel.
Ik dacht als de 4.2 het niet red dan de 5 waarschijnlijk ook niet en 3 decibel is toch best significant.
Ik heb geen vergelijk maar de 4.2 is in ieder geval lekker stil
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
De uiteindelijk keus is gevallen op een MHI srk35. Nu alleen even de vraag of dit de Srk35zs of srk35zsX moet worden. De eerste is A++ de tweede is A+++. Ik las dat je het verschil van ongeveer 700/800 euro er in de jaren wel uithaalt, tot dat ik de specs bekeek (via Eurovent):
SRK35ZS koelen jaarverbruik : 146kwh
SRK35ZS verwarmen jaarverbruik: 895kwh
SRK35ZSX koelen jaarverbruik: 134kwh
SRK35ZSX verwarmen jaarverbruik: 906kwh
Dit spreekt dan weer tegen dat de A+++ zuiniger zou zijn. Met verwarmen lijkt de A++ zelfs zuiniger te zijn (waar ik het hoofdzakelijk voor zal gebruiken). Ik snap dat deze cijfers in de praktijk wat hoger liggen waarschijnlijk, maar gaat me om t verschil in de basis.
Dit spreekt dan weer tegen dat de A+++ zuiniger zou zijn. Met verwarmen lijkt de A++ zelfs zuiniger te zijn (waar ik het hoofdzakelijk voor zal gebruiken). Ik snap dat deze cijfers in de praktijk wat hoger liggen waarschijnlijk, maar gaat me om t verschil in de basis.
[ Voor 7% gewijzigd door enzoronald op 26-08-2022 08:49 ]
Ik had een soortgelijke vraag dus ik heb hier geïnformeerd en later ook contact gehad met de leverancier.Fuske schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Even mezelf quoten![]()
Uiteindelijk besloten om voor de woonkamer van 120m3 toch te kiezen voor de Daikin Perfera 3,5kw in plaats van de 5kw. Dit in verband met het geluid. Volgens mij de juiste keuze, ik zag een paar pagina's terug ook al iemand klagen over het geluid van de 5kwh.
Units worden in september pas geplaatst dus kan het nog niet beoordelen.
3.5 kW is wel voldoende inderdaad, idem hier voor zo een 130m3.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Fijn om te horen! En staat die dan ook op de laagste stand of moet die wel flink blazen om de hele ruimte te koelen / verwarmen? Ik vind het toch wel spannend allemaal.R-B schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:02:
3.5 kW is wel voldoende inderdaad, idem hier voor zo een 130m3.
Dank voor je tip. Vanwege WAF had ik dit idee eerder niet doorgezet, maar toch nog eens besproken en lijkt nu al acceptabeler, mits het enigszins fraaie units zijnGermanPivo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
@Marc O. Overweeg anders ook eens 2x 2,5 kW mooi verdeeld over de ruimte.
Hierbij nog een keer het hele verhaal, wellicht zijn er nog mensen die hier in mee willen denken:
Het idee is om die twee units dan links en rechts te hangen van de ingetekende positie in de plattegrond, maar niet zodanig dat de rechter unit (bovenste in plattegrond) recht de zithoek in blaast. Hoe denken jullie daarover?Marc O. schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:00:
Hallo allemaal,
Na een paar weken te hebben uitgetrokken om dit topic zoveel mogelijk door te lezen wordt het tijd om jullie om hulp te vragen. Een aantal jaar geleden heb ik (in een van de voorgangers van dit topic) me al eens voorgesteld om wat ideeën op te doen. Toen dachten we nog voornamelijk aan het koelen van de woonkamer en hebben we uiteindelijk besloten om nog niet tot aanschaf over te gaan ('want die hete zomers zullen echt niet ieder jaar terugkomen').
Nu, met de gestegen energieprijzen, hebben we het idee maar weer eens uit de ijskast getrokken.
We hebben een vrijstaand huis uit 1997, met voor die tijd standaard isolatie en dubbelglas. We denken erover om de kozijnen met dubbel glas binnen enkele jaren te vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas. Geen vloerverwarming, geen zonneschermen, en 'ouderwetse' radiatoren die via de stadsverwarming gevoed worden. Die stadsverwarming hebben we ook voor SWW. We hebben dus geen gas, en koken op inductie. De vloer is eveneens op de voor die tijd gebruikelijke wijze geïsoleerd met tempex, met daaronder een (droge) kruipruimte.
In eerste instantie is het dus nog niet de bedoeling om de stadsverwarming er meteen uit te doen, maar wellicht wel over een jaar of twee.
De wens is om eerst de woonkamer (ca. 170m3) te gaan verwarmen met een LL warmtepomp. De rest van het huis wordt eigenlijk nooit verwarmd, behalve de badkamer. Daar wil ik een IR paneeltje neer hangen. Niet voor mijzelf of vrouwlief, maar zoonlief is naar eigen zeggen nogal een koukleum, dus die verwarming aldaar maakt in de winter overuren.
De hier vaker aangehaalde website om het benodigde vermogen te bereken (bouw-energie.be) vertelt mij dat ik voor die woonkamer (de rest vul ik in met 0) ca. 5.5kW nodig heb met het huidige oude dubbelglas. Als we dat vervangen hebben voor nieuw HR++ glas is ca. 4.5kW nodig.
Het verbruik bij stadsverwarming is in GJ, maar dat kan omgerekend worden naar een kWh-equivalent. Afgelopen jaar hebben we ca. 34GJ verbruikt incl. SWW. Ik schat het SWW verbruik in op max. ca. 10GJ op basis van metingen die ik de laatste paar weken heb gedaan, maar waarschijnlijker is het ca. 8GJ. Dat betekent dus dat we voor verwarming van voornamelijk woonkamer, maar dus ook die badkamer, in totaal ca. 26GJ verbruiken. Dat komt overeen met ca. 7000kWh, of ca. 900m3 gas (een deel daarvan dus, nogmaals, voor de badkamer).
Eigenwijs als ik ben, en met de wetenschap dat ik voorlopig nog de stadsverwarmig als backup heb, ben ik eigenlijk geneigd om een 3.5kW systeem te nemen. Mocht nou blijken dat dat niet voldoende is, dan kan ik er altijd nog een 2.5kW unit bijhangen. Of we hangen een grotere unit in de woonkamer en verplaatsen de 3.5kW naar onze vrij grote slaapkamer en gaan die voornamelijk gebruiken om de bovenverdieping te koelen in de zomer. Of is dit dom en moet ik gewoon een ca. 5kW (of 4.5kW) warmtepomp nemen?
Op het dak hebben we ca. 7700Wp liggen, waar we wat overschot van hebben (ca. 1000kWh).
Voor de volledigheid nog even een plaatje van de woonkamer. Mijn idee is om de binnenunit boven een raam in de zijmuur te plaatsen en de buitenunit meteen aan de buitenkant, resp. bij de 1 en de 2 in de tekening. De zithoek is waar 'woonkamer' staat in de tekening en de eethoek bij 'eetkeuken'. Handige lokatie?
Andere vraag: Zijn er mensen in omgeving Tilburg die hun ervaringen kunnen delen met installateurs waar zij goede ervaringen mee hebben? Die MHI ZSX'en zijn het goedkoopst bij Aircovoordeel, maar daar lees ik nogal wat vervelende reviews over. Ik hoef ook niet het goedkoopst, maar wil uiteraard ook niet meer uitgeven dan nodig is, maar tegelijkertijd wel aanspraak kunnen maken op goede service in gevallen dat dat nodig zou zijn (en ben dus ook bereid om daar meer voor te betalen dan bij Aircovoordeel).
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Alleen nog koel ervaring.Yellos schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:05:
[...]
Fijn om te horen! En staat die dan ook op de laagste stand of moet die wel flink blazen om de hele ruimte te koelen / verwarmen? Ik vind het toch wel spannend allemaal.
Met die hitte van laatst, gewoon vroeg aanzetten en dan houdt hij het de hele dag prima op temperatuur op een lage flow. Soms kortstondig ff wat meer.
In het algemeen moet je je unit gewoon -altijd- optijd aanzetten, zowel koelen als verwarmen. Dan zal hij het meest rustig blijven / goedkoopst qua gebruik.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
@enzoronald
Ik denk niet dat de x goedkoper is. Hoe ik dat zie obv de scop 1/4.7 - 1/5.1= 0.0167 kWh input verschil per kWh warmte. 50 cent stroomprijs en 600 euro verschil krijg je: 600/(0.0167*0.5)=~72000 kWh warmte als break even point.
Dus krijg je zeker niet voor elkaar in 10 jaar met een 3.5 kWh airco.
Edit: Sorry verkeerde quote.
Ik denk niet dat de x goedkoper is. Hoe ik dat zie obv de scop 1/4.7 - 1/5.1= 0.0167 kWh input verschil per kWh warmte. 50 cent stroomprijs en 600 euro verschil krijg je: 600/(0.0167*0.5)=~72000 kWh warmte als break even point.
Dus krijg je zeker niet voor elkaar in 10 jaar met een 3.5 kWh airco.
Edit: Sorry verkeerde quote.
[ Voor 65% gewijzigd door justben op 26-08-2022 09:52 ]
Denk dat koelen ook niet het probleem zal zijn met een 3,5KW.R-B schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Alleen nog koel ervaring.
Met die hitte van laatst, gewoon vroeg aanzetten en dan houdt hij het de hele dag prima op temperatuur op een lage flow. Soms kortstondig ff wat meer.
In het algemeen moet je je unit gewoon -altijd- optijd aanzetten, zowel koelen als verwarmen. Dan zal hij het meest rustig blijven / goedkoopst qua gebruik.
Maar als je zoals ik ook wil gaan verwarmen neig ik toch eerder naar 4,2KW. Dat scheelt volgens mij toch wel wat.
Ik zou niet naar dat verbruik kijken, het zijn waarschijnlijk gemiddelde verbruikscijfers van echte consumenten. Misschien wordt de ZSX wel voor gemiddeld iets grotere of slechter geïsoleerde ruimtes ingezet. Anders kun je beter de 20ZSX nemen, die heeft nog veel lagere cijfersenzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:48:
De uiteindelijk keus is gevallen op een MHI srk35. Nu alleen even de vraag of dit de Srk35zs of srk35zsX moet worden. De eerste is A++ de tweede is A+++. Ik las dat je het verschil van ongeveer 700/800 euro er in de jaren wel uithaalt, tot dat ik de specs bekeek (via Eurovent):
Dat kun je eens vragen aan Eurovent. Maar die cijfers zou ik met een aantal korrels zout nemen, want:enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:48:
1. Eurovent test in laboratoriums, Dus volledig los van real world scenario's. Dit soort jaarverbruiken zullen dus altijd berekend zijn. En op basis van wat is het berekend? Want Eurovent is wereldwijd, dus hoe gaan ze dan een jaarverbruik specifiek per regio berekenen? Ik gok dat dit voor Frankrijk geld (want Eurovent is Frans, en als ik iets heb geleerd bij het werken voor een Frans bedrijf is dat Franrijk = wereld, als het niet Frankrijk > wereld is)_
2. Ze meten op -7 (colder), +2 (average) +7 (warmer) en +12. Op al die punten is de COP van de ZSX hoger als de ZS. Dat zijn hun enige referentiepunten. Ze kunnen dus nooit op een hoger verbruik uitkomen dan de ZS. Lijkt me dus gewoon een foutje.
/f/image/ySFgT6THl75WcKnywJYNFf5I.png?f=fotoalbum_large)
Daarop is SCOP IMHO nog altijd de betere refentie. Dat is over het hele seizoen van een gematigd klimaat (in geval van Eurovent) genomen. En aangezien de COP van de ZSX altijd hoger is als die van de ZS kun je daar ook probleemlozer naar kijken dan wanneer de COP soms beter en soms slechter is. Want dan hangt het veel meer af van het microklimaat dan het gemiddelde klimaat van een grote regio.
De testmethode is gewoon te vinden trouwens van Eurovent.
Ze testen op een 20 graden binnentemperatuur voor verwarmen, en 19 graden voor koelen. Die laatste vind ik toch best fris voor de zomer
Kwa SCOP scheelt het dus ongeveer 10%. Of dat het waard is?
Hoeveel gasverbruik heb je nu voor verwarmen? ~x2 weet je het electraverbruik. Pak van die kosten 10% en je hebt een grove schatting. Exact berekenen wordt wat ingewikkelder.
Dit dus niet, want ze kijken naar laboratoriumtesten. Het is mij dus een raadsel hoe ze aan die cijfers komen. Ze noemen ze ook niet op de website maar enkel in de PDF, dus misschien komen ze van het europese energielabel? Want als ze berekend zijn, hebben ze een foutje in de berekening gemaakt.Martin7182 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:07:
[...]
Ik zou niet naar dat verbruik kijken, het zijn waarschijnlijk gemiddelde verbruikscijfers van echte consumenten. Misschien wordt de ZSX wel voor gemiddeld iets grotere of slechter geïsoleerde ruimtes ingezet. Anders kun je beter de 20ZSX nemen, die heeft nog veel lagere cijfers
Ik sprak gister een buurman die een installateur over de vloer kreeg voor een unit. Is voor het kantoor van zijn vrouw op de 2e verdieping. Niet al te groot ca. 45m3.
De beste man kon vandaag al installeren. Ik gaf aan dat ie in ieder geval 3 offertes moest aanvragen. Hij hij had meteen een prijs gekregen.
€ 1.100 voor een Mitsubishi MSZ-HR25VF + MUZ-HR25VF geinstalleerd en wel hier in Den Haag.
Ik was aardig verbaasd. unit is €575 ex verzend bij climamarket. €700 verzonden. Blijft er€ 400 voor montage in de btw. € 330 bruto ex btw voor montage.
De unit komt op het platte dak boven het kantoor. Het zal niet meer dan 3m leidinglengte zijn en alles is via t dakterras makkelijk bereikbaar.
De beste man kon vandaag al installeren. Ik gaf aan dat ie in ieder geval 3 offertes moest aanvragen. Hij hij had meteen een prijs gekregen.
€ 1.100 voor een Mitsubishi MSZ-HR25VF + MUZ-HR25VF geinstalleerd en wel hier in Den Haag.
Ik was aardig verbaasd. unit is €575 ex verzend bij climamarket. €700 verzonden. Blijft er€ 400 voor montage in de btw. € 330 bruto ex btw voor montage.
De unit komt op het platte dak boven het kantoor. Het zal niet meer dan 3m leidinglengte zijn en alles is via t dakterras makkelijk bereikbaar.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Heb je ook een naam van deze installateur?Zuluman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:18:
Ik sprak gister een buurman die een installateur over de vloer kreeg voor een unit. Is voor het kantoor van zijn vrouw op de 2e verdieping. Niet al te groot ca. 45m3.
Mijn keuze is definitief gevallen op de Daikin ftxm35. In het buitenland voor 995 euro te halen. Dat zijn leuke prijzen! Nu dus alleen nog een installateur maar daar zie ik geen hobbels in.
https://www.clima-inverte...-rxm35r-con-wifi-incluso/
Pdesignh van de ZSX is hoger, misschien is deze unit geschikt voor iets grotere ruimtes. Alleen de "35" in de naam betekent niet deze apparaten in dezelfde ruimtes onder gelijke condities zijn getest. Wij interpreteren de cijfers gewoon verkeerd. Er kunnen ook foutjes in staan, maar dat staat er los van.Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Dit dus niet, want ze kijken naar laboratoriumtesten. Het is mij dus een raadsel hoe ze aan die cijfers komen. Ze noemen ze ook niet op de website maar enkel in de PDF, dus misschien komen ze van het europese energielabel? Want als ze berekend zijn, hebben ze een foutje in de berekening gemaakt.
-Waah schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:07:
[...]
En aangezien de COP van de ZSX altijd hoger is als die van de ZS...
[ Voor 62% gewijzigd door GermanPivo op 26-08-2022 16:28 ]
Ben ik dan ook wel benieuwd naarBoinkie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:25:
[...]
Heb je ook een naam van deze installateur?
Hmm interessant! Twijfel dan nu toch echt tussen de 3.5 ZS of 3.5 ZSX. Ik neig naar de ZS omdat t verschil niet groot is maar had al een gevoelsmatige stap omlaag gedaan van 5 naar 3.5 omdat dit toch voldoende lijkt te zijn voor de 45m2 die het moet verwarmen. Maar als de ZSX dit toch soepeler, stiller etc doet dan toch maar daarvoor?GermanPivo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Ik zat toevallig net de getallen van Eurovent onder elkaar te zetten om wat grafiekjes te maken, maar loop toch tegen iets bijzonders aan bij de 5 kW ZS vs ZSX. Snijpunt ligt op +2 graden.
[Afbeelding]
Hoi, soms zie ik die schema's met Heating PL CondD ? ph +12 0.96Kw COP @ +12 8.30
hoe moet ik dat intrepeteren geeft ie dan maar max 0.96Kw warmte?
groet Bart.
BTW heb zelf een mooie ME MUZ-LN-35VG2 opgehangen voor de verwarming deze winter
hoe moet ik dat intrepeteren geeft ie dan maar max 0.96Kw warmte?
groet Bart.
BTW heb zelf een mooie ME MUZ-LN-35VG2 opgehangen voor de verwarming deze winter
[ Voor 21% gewijzigd door vlaario op 26-08-2022 12:03 . Reden: aanpassing ]
Als je niet heel erg op de kleintjes hoeft te letten, zou ik voor de woonkamer altijd voor een ZSX gaan. Kunnen wat verder terug, lager minimaal opgenomen vermogen en een flink hoger maximum vermogen bij verwarmen (en daar heb je bij koudere temperaturen weer profijt van).enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Hmm interessant! Twijfel dan nu toch echt tussen de 3.5 ZS of 3.5 ZSX. Ik neig naar de ZS omdat t verschil niet groot is maar had al een gevoelsmatige stap omlaag gedaan van 5 naar 3.5 omdat dit toch voldoende lijkt te zijn voor de 45m2 die het moet verwarmen. Maar als de ZSX dit toch soepeler, stiller etc doet dan toch maar daarvoor?
Wat bedoel je precies met ‘kunnen wat verder terug”? Betekent dit dan dat hij minder moeite moet doen (lees: minder hard blazen) om op de juiste temperatuur te komen?GermanPivo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:04:
[...]
Als je niet heel erg op de kleintjes hoeft te letten, zou ik altijd voor de woonkamer altijd voor een ZSX gaan. Kunnen wat verder terug, lager minimaal opgenomen vermogen en een flink hoger maximum vermogen bij verwarmen (en daar heb je bij koudere temperaturen weer profijt van).
[Afbeelding]
Nu ik terug ben gegaan in keuze voor 3.5kw i.p.v. 5kw is er natuurlijk iets budget over 😄 maar ik wil wel voorkomen dat t ding bijvoorbeeld teveel gaat pendelen.
Laager minimum vermogen = minder pendelen. De ZSX is bekend hier als een unit met een zeer laag minimum vermogen (~100 watt opgenomen elektrisch vermogen, bij verwarmen!)
[ Voor 4% gewijzigd door smerz op 26-08-2022 12:17 ]
Hier zojuist besloten de ZS te nemen. Binnenunit is ook iets kleiner en energieverbruik is verwaarloosbaar.enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
Hmm interessant! Twijfel dan nu toch echt tussen de 3.5 ZS of 3.5 ZSX. Ik neig naar de ZS omdat t verschil niet groot is maar had al een gevoelsmatige stap omlaag gedaan van 5 naar 3.5 omdat dit toch voldoende lijkt te zijn voor de 45m2 die het moet verwarmen. Maar als de ZSX dit toch soepeler, stiller etc doet dan toch maar daarvoor?
105m3
Met beide zul je wel tevreden zijnsiveiro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:17:
[...]
Hier zojuist besloten de ZS te nemen. Binnenunit is ook iets kleiner en energieverbruik is verwaarloosbaar.
105m3
Zelf de ZSX. Vooral ook omdat die silver/zwart is. Maar kwam er later achter dat de ZS ook zo leverbaar is....
Heb je enig idee hoe dat vermogen dan bij de ZR is bij verwarmen? Als dat minimale vermogen dan bv 200 is, dan zou dat betekenen dat als ie op een laag pitje staat te hobbelen wel daadwerkelijk minder verbruik is bij de ZSX?smerz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:17:
Laager minimum vermogen = minder pendelen. De ZSX is bekend hier als een unit met een zeer laag minimum vermogen (~100 watt opgenomen elektrisch vermogen, bij verwarmen!)
Maar de ZSX is iets zuiniger dan de ZS, dus bij gelijk thermisch vermogen en lager elektrisch vermogen valt nog te bezien welke unit meer pendelt. Hoe minder efficient, hoe minder gependel natuurlijksmerz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:17:
Voor iedereen die op Eurovent gaat kijken: energieverbruik is op een gekozen "design capacity", Pdesign.enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:48:
SRK35ZS-W koelen: 3.5 kW, 8.4 SEER, 146 kWh, A++
SRK35ZS-W verwarmen: 3.0 kW, 4.7 SCOP, 895 kWh, A++
SRK35ZSX-W koelen: 3.5 kW, 9.5 SEER, 129 kWh, A+++
SRK35ZSX-W verwarmen: 3.4 kW, 5.1 SCOP, 934 kWh, A+++
Je kan altijd als fabrikant een lagere Pdesign opgeven om SCOP hoger te maken, een warmtepomp die niet op max draait is gewoon zuiniger. Maar het klopt dus absoluut niet dat een ZSX meer gebruikt dan een ZS. In deze tests produceer een ZS voor elke kWh die je er in stopt 4.7 kWh aan warmte, de ZSX maakt er 5.1 kWh van.
Je mag alleen kWh vergelijken bij zelfde Pdesign waarde.
[ Voor 2% gewijzigd door w00key op 26-08-2022 14:32 . Reden: typo in cijfers ]
Dus met andere woorden is het dus zo dat de ZSX met minder kWh verbruik meer warmte produceert en dat hij daardoor dus zuiniger is. Hoeveel zuiniger zou dus ongeveer 13% zijn. Dus door voor de ZSX te kiezen bespaar je 13% energie grofweg?w00key schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:29:
[...]
Voor iedereen die op Eurovent gaat kijken: energieverbruik is op een gekozen "design capacity", Pdesign.
SRK35ZS-W verwarmen: 3.0 kW, 4.1 SCOP, 895 kWh, A++
Je kan altijd als fabrikant een lagere Pdesign opgeven om SCOP hoger te maken, een warmtepomp die niet op max draait is gewoon zuiniger. Maar het klopt dus absoluut niet dat een ZSX meer gebruikt dan een ZS. In deze tests produceer een ZS voor elke kWh die je er in stopt 4.1 kWh aan warmte, de ZSX maakt er 5.1 kWh van. Met ietsje meer stroom produceert de ZSX 3.4/3.0=1.13 dus 13% meer warmte.
Zoiets. Maar omdat ze niet op dezelfde punt testen is het erg lastig precies uitrekenen hoeveel.enzoronald schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Dus met andere woorden is het dus zo dat de ZSX met minder kWh verbruik meer warmte produceert en dat hij daardoor dus zuiniger is. Hoeveel zuiniger zou dus ongeveer 13% zijn. Dus door voor de ZSX te kiezen bespaar je 13% energie grofweg?
Puur op de SCOP: stel dat je 500m3 gas wilt vervangen, dat is 4000 kWh
ZS: 4000 / 4.7 = 851 kWh
ZSX: 4000 / 5.1 = 784 kWh, verschil 67 kWh x 0.60 (mijn huidige variabele tarief
Maar: de ZSX is gebouwd voor hogere max capaciteit, dus hij draait ook nog rustiger. Hoeveel dat extra bespaart: niet uit te rekenen met de cijfers op Eurovent.
Dat is precies wat ik bedoelde; met een hogere Pdesign is de ZSX gewoon geschikt voor grotere ruimtes en gebruikt daarom op jaarbasis meer stroom. Ergo, verschillende units moet je niet vergelijken op basis van hun jaarlijkse verbruik!w00key schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:29:
[...]
Voor iedereen die op Eurovent gaat kijken: energieverbruik is op een gekozen "design capacity", Pdesign.
SRK35ZS-W verwarmen: 3.0 kW, 4.7 SCOP, 895 kWh, A++
Je kan altijd als fabrikant een lagere Pdesign opgeven om SCOP hoger te maken, een warmtepomp die niet op max draait is gewoon zuiniger. Maar het klopt dus absoluut niet dat een ZSX meer gebruikt dan een ZS. In deze tests produceer een ZS voor elke kWh die je er in stopt 4.7 kWh aan warmte, de ZSX maakt er 5.1 kWh van.
Pas op dat je hier hele verschillende dingen vergelijkGermanPivo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:56:
[...]
Ik zat toevallig net de getallen van Eurovent onder elkaar te zetten om wat grafiekjes te maken, maar loop toch tegen iets bijzonders aan bij de 5 kW ZS vs ZSX. Snijpunt ligt op +2 graden.
[Afbeelding]
/f/image/GM8in1rbD3P3deeOqfHtxdeq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TlrcotHWmQCP2fW5Mmp0s539.png?f=fotoalbum_large)
Een ZSX die in dezelfde kamer/huis staat als de ZS gaat hogere COP opleveren. De COP grafieken vergelijken een ZS die 3.8 kW nominaal moet leveren met een ZSX die 4.5 kW moet leveren, dat is 18% harder werken.
Als je gaat vergelijken op PDesignh heb je gelijk, maar dat doe ik niet.w00key schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:43:
[...]
Pas op dat je hier hele verschillende dingen vergelijk
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een ZSX die in dezelfde kamer/huis staat als de ZS gaat hogere COP opleveren. De COP grafieken vergelijken een ZS die 3.8 kW nominaal moet leveren met een ZSX die 4.5 kW moet leveren, dat is 18% harder werken.
Zo verwijs jij naar Design load in heating (for each climate declared) en ik gebruik de Performances at bivalent temperature (Ph and COP).
@w00key Toch wel jammer dat we dan niet de verschillende versies zo langs elkaar kunnen leggen...
[ Voor 33% gewijzigd door GermanPivo op 26-08-2022 16:10 ]
Dat zegt dus nog niet alles. Als bij gegeven omstandigheden de ZSX b.v. draait met COP 4 en de ZS met COP 3, dan is het pendelgedrag ongeveer gelijk. (fictief voorbeeld; 4×140W=560W, 3×190W=570W)siveiro schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:33:
ZSX is bij verwarmen minimaal 140 watt, bij de ZS is dat 190 watt
Sinds begin dit jaar heb ik 2 LG PC09SQ units hangen. Werkt grandioos, afgelopen weken genoten van een heerlijk koele slaapkamer.
Enige minpunt is dat ze bij elke instructie van de afstandsbediening of app piepen ter bevestiging. Ik kan nergens vinden of dat uit kan, en als dat zo is hoe dat dan moet. Iemand die toevallig die wijsheid in pacht heeft?
Enige minpunt is dat ze bij elke instructie van de afstandsbediening of app piepen ter bevestiging. Ik kan nergens vinden of dat uit kan, en als dat zo is hoe dat dan moet. Iemand die toevallig die wijsheid in pacht heeft?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
De kW waardes bij PL CondA/B/C/D zijn gebaseerd op Pdesign.GermanPivo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:49:
[...]
Als je gaat vergelijken op PDesignh heb je gelijk, maar dat doe ik niet.Bij Eurovent berekenen ze de Heating PL CondA/B/C/D zo zodat je ze juist wel kan vergelijken (deze waardes heb ik gebruikt in de grafieken). Dus ik blijf het alsnog vreemd vinden, want bij de andere modellen zie je continu dat de ZSX beter presteert, zie hier bijvoorbeeld.
Zo verwijs jij naar Design load in heating (for each climate declared) en ik gebruik de Performances at bivalent temperature (Ph and COP).
Hogere Pdesign betekent dat je airco harder moet werken. Je kan leuk dit plotten:
+2 COP: ZS: 4.60, ZSX: 4.64
Maar je vergelijkt een partial load van 2.0 kW op de ZS met 2.42 kW van de ZSX. Als de ZSX rustiger mag draaien op 2.0 kW demand wordt de COP nog hoger, hoeveel weet je alleen niet.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic