Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.821 views

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:50
https://theconversation.c...rs-run-the-numbers-188694

Poging tot onderzoekje of constant of piek draaien nou energie bespaard ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Soullancer op 23-08-2022 16:32 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:04
Soullancer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:31:

Oeioei! :9

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 20:54

Voor koelen kun je dus beter uit en aan, mits je 8 uur weg bent. Een minisplit voor 4 uurtjes uit zetten lijkt hier dus juist averechts te kunnen werken.

Afhankelijk van isolatie etc. maar toch leuk om te zien.

Nu voor verwarmen :+ Al verwacht ik weinig verschil. Al is 24 naar 34 graden, en snachts buiten ook 25 graden wel een andere delta dan 5 graden naar onder 0 :+ Delta van 0 tot 10 graden vs -25/-15 graden O-)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39

franssie

Save the albatross

Het verschil is kleiner dan ik had verwacht. Grootse factor is inderdaad de warmtebuffer/capaciteit van de woning icm isolatie en instraling (ik heb veel glas en een plat dat dus ondanks isolatie is dat bij een factor).
Ik koel dus in de namiddag terug en als het buiten weer afkoelt neemt ventilatie het zo goed mogelijk over.
Het zal voor elke woning anders zijn denk ik.

edit: @Waah bij verwarmen speelt in mijn beleving the thermische capaciteit van de woning een minder grote rol. Als het wat koud is, geeft warme lucht snel comfort. Bij koeling blijf je de straling uit de woning houden dis je dubbel moet compenseren met koude lucht. Maar dat is gevoel van mij.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 23-08-2022 16:56 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dubbelpost :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Het verschil is kleiner dan ik had verwacht. Grootse factor is inderdaad de warmtebuffer/capaciteit van de woning icm isolatie en instraling (ik heb veel glas en een plat dat dus ondanks isolatie is dat bij een factor).
Ik koel dus in de namiddag terug en als het buiten weer afkoelt neemt ventilatie het zo goed mogelijk over.
Het zal voor elke woning anders zijn denk ik.

edit: @Waah bij verwarmen speelt in mijn beleving the thermische capaciteit van de woning een minder grote rol. Als het wat koud is, geeft warme lucht snel comfort. Bij koeling blijf je de straling uit de woning houden dis je dubbel moet compenseren met koude lucht. Maar dat is gevoel van mij.
Bij verwarmen minder? De reden dat ik graag L/W wil erbij wil. Ik verwarmde twee jaar geleden met de echte koude winter en het is het gewoon net niet. Blazen lucht op hogere stand. Defrost tien minuten is geen verwarming. Koude muren heb je ook met koude buiten niet even warm. Maar die discussie is hier genoeg over te vinden.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:00
als die zo bevroren is volgens mij is dat niet goed toch? hij mag toch niet zo dichtbij al bevriezen of is dat aan de binnen unit zijde? nee dacht buiten toch?
dan is er een tekort aan gas dacht ik

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39

franssie

Save the albatross

MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

Bij verwarmen minder? De reden dat ik graag L/W wil erbij wil. Ik verwarmde twee jaar geleden met de echte koude winter en het is het gewoon net niet. Blazen lucht op hogere stand. Defrost tien minuten is geen verwarming. Koude muren heb je ook met koude buiten niet even warm. Maar die discussie is hier genoeg over te vinden.
Hangt denk ik van het soort woning af. Ik heb een woonark, houtbouw dus. Bij stenen woningen heb je meer capaciteit te koelen en te verwarmen. Maar afgelopen winter de vloerverwarming eigenlijk niet of nauwelijks aangehad.
Iedere ervaring is immers anders en ook persoonlijk.

Edit: maar het zou leuk zijn om deze scenario's ook eens door die modellen te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 23-08-2022 17:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MotorBeast
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

Edit: maar het zou leuk zijn om deze scenario's ook eens door die modellen te halen.
Doe maar niet. Veroorzaakt hier zelfs boze gebruikers (not me).

Ik denk dat na een strenge winter (vorst overdag en nacht) er niet veel mensen zijn hier dan een eerlijk verhaal neertypen over hun ervaring met L/L. Denk dat er een boel echt teleurgesteld zullen zijn en uit ellende hun gasketel weer hebben aan geslingerd. Ik heb dan nog een houtkachel dus dat maakt veel goed (behalve voor de luchtkwaliteit, I know).

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:44:
Ik denk dat na een strenge winter (vorst overdag en nacht) er niet veel mensen zijn hier dan een eerlijk verhaal neertypen over hun ervaring met L/L. Denk dat er een boel echt teleurgesteld zullen zijn en uit ellende hun gasketel weer hebben aan geslingerd.
Er is een topic van 27 pagina's ervaringen over de langere vorstperiode van februari 2021 waar zowat iedereen aangeeft dat er eigenlijk weinig aan de hand was.

• MotorBeast
  • Nu online
Met L/W niet. Volgens mij wordt er vrij weinig over L/L gemeld toch? Met L/W heb je een warmtebuffer (radiatoren/vloerverwarming/buffervat) met L/L niet. Dus iedere defrost veroorzaakt wegvallen verwarming. Zeker als je dan geen goede isolatie hebt word je echt niet blij.

Maar zoals ik al zei, ik vind het net niet. Een ander mag zijn eigen conclusie trekken.

Ik typ het hier ook weg als waarschuwing voor alle nieuwe kopers. Doe er mee wat je wil.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 23-08-2022 18:58 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:12:
En zou hem echt nooit over de zithoek laten blazen. Genoeg over geschreven hier, even zoeken.
Ik heb gezocht maar er niet echt duidelijk iets uit kunnen halen.
Behalve dan dat het geluid duidelijker merkbaar is omdat je er dichter bij de unit zit.

Als je de unit boven de zithoek hangt dan wordt de lucht toch juist over je heen geblazen ?
M.a.w. je zit dan juist niet in de luchtstroom, in tegenstelling tot een unit die naar de zithoek toe blaast.

Het is mij dus niet echt duidelijk wat de verdere nadelen zijn als je een unit boven de zithoek (en ook bijv hoofdeinde bed ) hangt.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:44:
[...]

Doe maar niet. Veroorzaakt hier zelfs boze gebruikers (not me).

Ik denk dat na een strenge winter (vorst overdag en nacht) er niet veel mensen zijn hier dan een eerlijk verhaal neertypen over hun ervaring met L/L. Denk dat er een boel echt teleurgesteld zullen zijn en uit ellende hun gasketel weer hebben aan geslingerd. Ik heb dan nog een houtkachel dus dat maakt veel goed (behalve voor de luchtkwaliteit, I know).
Die extremen komen amper voor in NL, mijn huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming en in die “horror” week blies de Brink Elan unit ook flink door tot storend aan toe maar nog steeds zuiniger dan verwarmen met radiatoren.
Idd in zulke extreme omstandigheden is verwarmen met LL niet heel comfortabel qua geluid want minder tot amper opbrengst uit de buitenlucht en meer warmtevraag dus hard blazen.

De overige 51 weken van dat jaar heb je er doorgaans wel veel plezier van en is het een stuk zuiniger dan je cv ketel.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Behalve dan dat het geluid duidelijker merkbaar is omdat je er dichter bij de unit zit.

Als je de unit boven de zithoek hangt dan wordt de lucht toch juist over je heen geblazen ?
M.a.w. je zit dan juist niet in de luchtstroom, in tegenstelling tot een unit die naar de zithoek toe blaast.

Het is mij dus niet echt duidelijk wat de verdere nadelen zijn als je een unit boven de zithoek (en ook bijv hoofdeinde bed ) hangt.
Zet maar eens een eetkamerstoel onder je afzuigkap en zet die op standje 1/2 en blijf daar een half uurtje zitten. Dat is een vergelijkbaar constant geluid bij echt koud weer als je er dus vlak onder zit.

Beste is zo centraal mogelijk ophangen zodat de lucht goed kan spreiden en je niet in de luchtflow zit en het liefst zo ver mogelijk bij je bank vandaan indien mogelijk maar beste is dus idd van je af laten blazen.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 23-08-2022 21:42 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

Bij verwarmen staat je lamel die niet naar boven, maar 1 mijn geval 45 graden naar beneden (doe ik zelf) of als je je unit niet zelf instelt naar beneden. Volgens mij heb ik een aantal keren weggezet, ga eens in de bank zitten en laat je vrouw eens een fohn in je gezicht blazen. Als jij dat lekker vindt, moet je hem daar hangen. Volgens mij ben je dat zo beu. En in de zomer een ijspegel aan je neus. o<:)

• MotorBeast
  • Nu online
Servee schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Die extremen komen amper voor in NL, mijn huis heeft van oorsprong heteluchtverwarming en in die “horror” week blies de Brink Elan unit ook flink door tot storend aan toe maar nog steeds zuiniger dan verwarmen met radiatoren.
Idd in zulke extreme omstandigheden is verwarmen met LL niet heel comfortabel qua geluid want minder tot amper opbrengst uit de buitenlucht en meer warmtevraag dus hard blazen.

De overige 51 weken van dat jaar heb je er doorgaans wel veel plezier van en is het een stuk zuiniger dan je cv ketel.
Isolatie etc hebben we volgens mij al besproken. Niet iedereen woont zo luxe als wij. ;) En dan nog....als ik het opnieuw zou doen zou ik niet voor L/L hebben gekozen maar L/W. Koelen is top.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Isolatie etc hebben we volgens mij al besproken. Niet iedereen woont zo luxe als wij. ;) En dan nog....als ik het opnieuw zou doen zou ik niet voor L/L hebben gekozen maar L/W. Koelen is top.
Ja het is een extra factor aan constant geluid die je normaal bij cv verwarmen niet hebt, met koelen is dat te verwaarlozen maar met verwarmen in de winter altijd wel aanwezig en daar moet je tegen kunnen of het accepteren.
Zeker met adhoc in blokken stoken heb je gewoon nog meer geluid op koude dagen. Ik kies er ook voor op wat koudere dagen om de boel paar uur voordat ik opsta op te stoken zodat ik minder geluid ervaar. Bij echt koud weer 24/7 de boel aan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• bart2740
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-02-2025
Goedenavond allen,

Ben nu een tijd bezig geweest om het topic door te gaan, websites bezocht te hebben maar het is toch niet al te simpel :-)

Eerst en vooral de situatie:
Woning gebouwd in 1990, spouw isolatie van toen en is blijven zitten. Buitenmuren zijn geïsoleerd (14cm) met crepi afgewerkt. Alle ramen en deuren (behalve die naar de veranda en de buitendeur naar veranda) zijn vervangen door nieuwe frames + triple glass. Isolatie zoldervloer (bestaande isolatie glasswoll +/- 12cm) dak is geïsoleerd tijdens de vernieuwing met 12cm PIR platen.
Vloerisolatie: niet aanwezig. Mogelijks later in de kruipruimte de plafond isoleren.
Zonnepanelen/zonnecollectors zal voor later zijn.

Huidige verwarming: accumulatievuren van toen de bouw gezet geweest is.
Opbouw huis: kruipruimte, gelijkvloers, 1ste verdiep en zolder.

Al bij al is er al veel gebeurd :-)

Echter zit ik nu met de vraag welke warmtepomp, L/L of L/W? Voordeel van L/L is natuurlijk dat er ook actief gekoeld kan worden. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Op de 1ste verdieping zouden naar mijn idee de L/L leidingen naar de ruimtes kunnen gaan via de zolder want de plafond boven is voorzien van gyproc = makkelijk en proper af te werken.

Misschien wat foto's ter verduidelijking :-) Indien mijn vraag hier niet hoort thuis hoort zal ik ze verwijderen.

Merci al om jullie gedacht even te delen!

[ Voor 11% gewijzigd door bart2740 op 27-08-2022 14:13 . Reden: plaatjes eruit gehaald. ]

• MotorBeast
  • Nu online
Servee schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Ja het is een extra factor aan constant geluid die je normaal bij cv verwarmen niet hebt, met koelen is dat te verwaarlozen maar met verwarmen in de winter altijd wel aanwezig en daar moet je tegen kunnen of het accepteren.
Zeker met adhoc in blokken stoken heb je gewoon nog meer geluid op koude dagen. Ik kies er ook voor op wat koudere dagen om de boel paar uur voordat ik opsta op te stoken zodat ik minder geluid ervaar. Bij echt koud weer 24/7 de boel aan.
Nu ga je je op gevaarlijk terrein bewegen. :+ Ik haak af. 8)

• MotorBeast
  • Nu online
bart2740 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:59:
Goedenavond allen,

Ben nu een tijd bezig geweest om het topic door te gaan, websites bezocht te hebben maar het is toch niet al te simpel :-)

Woning gebouwd in 1990, spouw isolatie van toen en is blijven zitten. Buitenmuren zijn geïsoleerd (14cm) met crepi afgewerkt. Alle ramen en deuren (behalve die naar de veranda en de buitendeur naar veranda) zijn vervangen door nieuwe frames + triple glass. Isolatie zoldervloer (bestaande isolatie glasswoll +/- 12cm) dak is geïsoleerd tijdens de vernieuwing met 12cm PIR platen.
Vloerisolatie: niet aanwezig. Mogelijks later in de kruipruimte de plafond isoleren.

Echter zit ik nu met de vraag welke warmtepomp, L/L of L/W? Voordeel van L/L is natuurlijk dat er ook actief gekoeld kan worden. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Op de 1ste verdieping zouden naar mijn idee de L/L leidingen naar de ruimtes kunnen gaan via de zolder want de plafond boven is voorzien van gyproc = makkelijk en proper af te werken.

Misschien wat foto's ter verduidelijking :-) Indien mijn vraag hier niet hoort thuis hoort zal ik ze verwijderen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie hierboven. Net kleine discussie. NB: met L/W kan je ook koelen middels fancoils.

• bart2740
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-02-2025
MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Zie hierboven. Net kleine discussie. NB: met L/W kan je ook koelen middels fancoils.
Ok. Nu enige tijd geleden dacht ik eerder nog aan geothermische warmtepomp maar een installateur zei me dat zei dat niet doen op lage temperatuur convectoren zonder vloerverwarming omwille van het feit dat er "over gedimensioneerd moet worden en dat dat het rendement naar beneden haalt".

Als ik goed heb opgelet komen we dan op hetzelfde punt dat L/W ook zal over gedimensioneerd moet worden om het volume te kunnen verwarmen? Of ben ik hier nu vanalles door elkaar aan het halen?

• Servee
  • Niet online
bart2740 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Ok. Nu enige tijd geleden dacht ik eerder nog aan geothermische warmtepomp maar een installateur zei me dat zei dat niet doen op lage temperatuur convectoren zonder vloerverwarming omwille van het feit dat er "over gedimensioneerd moet worden en dat dat het rendement naar beneden haalt".

Als ik goed heb opgelet komen we dan op hetzelfde punt dat L/W ook zal over gedimensioneerd moet worden om het volume te kunnen verwarmen? Of ben ik hier nu vanalles door elkaar aan het halen?
Hier kun je alle info en advies vinden over LW

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb zelf geen last van het geluid of van een temperatuurverschil, maar mijn huis is aardig goed geïsoleerd (label B ). Als ik de verwarming in de winter uitschakel in de nacht dan is het 's ochtends meestal niet kouder dan 18-19 graden. En dat is met L/L dus zonder massa. Dus dan valt het allemaal prima mee. Maar VV blijft comfortabeler, zeker met een tegelvloer.

Als ik het opnieuw zou moeten doen met de kennis van nu... dan had ik beide tegelijkertijd laten doen (maar dat werd me afgeraden door de installateur, want "dan ben je alleen Greenpeace aan het sponsoren").

Boven heb ik sowieso L/L nodig, want voor L/W is mijn afgiftesysteem boven niet voor geschikt (kleine type 10 radiatoren). Dat is ook de hoofdreden dat ik voor L/L ben gegaan. Die enorm hete zomers van 2019, 2020 en 2022 had ik ook niet goed getrokken zonder L/L. Daar staat voor een een relatief kleine comfortverlaging tegenover in het stookseizoen.

Achteraf had ik L/W dus ook meteen moeten laten hangen, want die zijn nu verdubbeld in prijs. Maar goed, dat is nakaarten. Dus puur prijstechnisch gezien was het voor mij beter geweest als ik eerst L/W had laten hangen als ik dan had moeten kiezen. En dan misschien een single split L/L in de slaapkamer want dat is het ergste, die nachtrust niet (goed) kunnen pakken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• MotorBeast
  • Nu online
bart2740 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Eerst je goed inlezen op Tweakers en dan een keuze maken. Kost je uren, levert je veel op.

• Maxwp
Servee schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

daar zeg je wat
verwarmen zal langer en steviger moeten dan koelen.
nou vind ik al dat standje 1 van de perfera daikin best wel veel blaast ( niet de slaap stand )
als hij dan in de winter nog meer gaat blazen. tja het zit er nu in. we gaan het zien
maar is wel een puntje wat ik vergeten ben

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:06:
[...]

daar zeg je wat
verwarmen zal langer en steviger moeten dan koelen.
nou vind ik al dat standje 1 van de perfera daikin best wel veel blaast ( niet de slaap stand )
als hij dan in de winter nog meer gaat blazen. tja het zit er nu in. we gaan het zien
maar is wel een puntje wat ik vergeten ben
Waarneming van geluid is voor iedereen anders en zal per ruimte akoestisch verschillen afhankelijk van de plaatsing van de unit en aanwezig meubilair, gordijnen ed.. Daarnaast was bovenstaandde comment meer bedoeld in vergelijking met ijskoud weer. Maar goed ik stoor me er niet aan en pas het stookgedrag erop aan zodat indien ik aanwezig ben de ruimte op temperatuur is de unit rustig doorblaast, maar het is en blijft een extra factor aan geluid die je normaal niet in huis hebt welke airco je ook kiest ze maken allemaal meer geluid in de winter omdat je simpelweg meer debiet nodig hebt icm minder te ontrekken warmte uit de buitenlucht.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
  • Laatst online: 14:56
bart2740 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:59:
Goedenavond allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt momenteel accumulatiekachels, dus geen radiatoren of vloerverwarming. Dan is een L/W systeem nogal complex, omdat je overal buizen naar toe moet krijgen.

Maar…. Je hebt ook een pak kamers, dus op iedere kamer een L/L wordt ook een hele klus. Ik neem aan dat je met je goede isolatie amper verwarmt op de kamers die alleen gebruikt worden om te slapen. Als je daar geen koeling nodig hebt kan je die over slaan.
Ook in je keuken verwacht ik geen grote warmtebehoefte omdat die goed ingesloten ligt en klein is.

Je kan dus wat selectief werken.

Ik zou een paar installateurs laten langs komen voor advies.
Als ze over L/L spreken, vraag dan direct wat ze met de condens willen doen. Je wil echt geen condenspompjes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 22:40
Binnenkort starten we met het realiseren van een aanbouw van onze woning uit 2004.
We willen hier graag een airco plaatsen om te koelen en te verwarmen. Er is daarnaast vloerverwarming aanwezig. We hopen dat we met het verwarmen de vloerverwarming kunnen terugdraaien uiteraard.
De aanbouw wordt een plat dak met een lichtstraat, deze wordt voorzien van zonwering aan de buitenzijde.
We hebben de tuin en ook de aanbouw pal op het zuiden liggen. Dus de hele dag de zon er vol op.
Eerder hadden we op de plaats van de aanbouw een overkapping, nu deze gesloopt is merken we binnen dat de tempratuur bijna 2 graden is gestegen ten opzichte van daarvoor(met de huidige buitentempraturen dan). Dus het extra gaan koelen hier is wel een must denken we.

Op de bovenverdieping hebben we al een single split van Daikin hangen (3,5kw met wifi). Keuze om ook onder Daikin te nemen ligt dus voor de hand. Maar daar betaal je ook voor... Mijn collega heeft bijvoorbeeld LG airco's en die waren toch een stuk goedkoper.

Inhoud van de hele benedenverdieping is rond de 140m3. We hebben al wat offertes opgevraagd en we twijfelen nu tussen een 4.2KW en 5KW unit. Daikin Stylish FTXA42AW of FTXA50AW
Offertes liggen rond de €3500 voor de 4.2KW en €300 meer voor de 5.0KW.
Het geluid gaat ook weer 1dB omhoog tussen die modellen, en dat is voor ons ook wel belangrijk.

Wat is jullie advies hierin? En ook relatie tot andere merken, is de Daikin de meerprijs waard?

Hieronder een tekening van het huis, in het blauw de beoogde plaats voor de airco. Misschien niet de meest ideale plaats maar op andere plekken hangt die of boven de bank of boven de speelplek van onze zoon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zbDo0PE-03MpN9hQf9Wg-PMOvA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QetiBwT2XYHXVIGRfqujMpQv.png?f=fotoalbum_large

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Hier gaan we gewoon l/l stoken. En mocht het een paar weken echt heel koud worden gaat gewoon de gasketel er bij aan. Voor die paar weken wat extra kosten om het comfortabel te houden krijg weegt nooit op tegen de kosten als ik een volledig l/w systeem had moeten installeren. Ik ga ook zeker volgend jaar nog een mooie jonge ketel op marktplaats kopen ter vervanging van mij huidige voor een paar 100 euro koop je een mooie jonge machine.

[ Voor 22% gewijzigd door rwijnhov op 24-08-2022 09:35 ]

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-01 13:28
Ik moet het nog gaan meemaken, maar gelukkig is bij ons thuis het warmteverlies minimaal en wordt het nooit echt kouder dan 17/18 graden na een nacht flinke vorst. Mocht ons L/L systeem het op bepaalde momenten echt niet kunnen trekken dan gaat de cv er gewoon ff bij aan.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
@rwijnhov @Katth Je hoeft je aankoop niet te verdedigen. Ik geef alleen aan dat er ook nadelen aan L/L zijn. En die worden hier te weinig benoemd (en mag je hier bijna niet benoemen. Dacht het een objectief tech forum was ;) ).

En de gasketel aan? Met nu een prijs van zo'n €2,50 per m3 blijf ik daar heel ver van weg als je nu moet verlengen. Ik betaal nog €0,75 voor 2 jaar maar daarna wil ik toch echt van gas af zijn. Gas wordt nooit meer goedkoop. Het waren mooie tijden. 8) Ik verstook nog 400m3 gas voor SWW. Moet je eens uitrekenen wat dat is tegen de nieuwe tarieven inclusief vastrecht etc. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 24-08-2022 11:08 ]

• rwijnhov
Ik probeer niet mijn aankoop te verdedigen. Ik geef enkel aan hoe ik er naar kijk en aan gerekend heb. Het zijn juist deze kleurende uitspraken waardoor jouw bijdragen zo rottig worden opgepakt @MotorBeast . Jouw informatie is prima maar je moet altijd jouw kleur er aan geven. Kortom de boodschap is prima komt er enkele 9 van de 10 keer wat rottig uit.

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-01 13:28
MotorBeast schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:53:
@rwijnhov @Katth Je hoeft je aankoop niet te verdedigen. Ik geef alleen aan dat er ook nadelen aan L/L zijn. En die worden hier te weinig benoemd.

En de gasketel aan? Met nu een prijs van zo'n €2,50 per m3 blijf ik daar heel ver van weg als je nu moet verlengen. Ik betaal nog €0,75 voor 2 jaar maar daarna wil ik toch echt van gas af zijn. Gas wordt nooit meer goedkoop. Het waren mooie tijden. 8) Ik verstook nog 400m3 gas voor SWW. Moet je eens uitrekenen wat dat is tegen de nieuwe tarieven inclusief vastrecht etc. 8)7
Ik verdedig helemaal niks, maar laat me ook niet gek maken. Ik blijf het liefst ook ver weg van het dure gas natuurlijk. Het is één van de grootste drijfveren achter onze L/L aanschaf. Gelukkig ben ik via dit topic heel wat wijzer geworden over ook de tekortkomingen.

En zeker... Afgelopen maand maar 19m3 gas verbruikt, maar dat kost je gewoon 50 Euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Katth op 24-08-2022 11:13 ]

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
rwijnhov schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:10:
Ik probeer niet mijn aankoop te verdedigen. Ik geef enkel aan hoe ik er naar kijk en aan gerekend heb. Het zijn juist deze kleurende uitspraken waardoor jouw bijdragen zo rottig worden opgepakt @MotorBeast . Jouw informatie is prima maar je moet altijd jouw kleur er aan geven. Kortom de boodschap is prima komt er enkele 9 van de 10 keer wat rottig uit.
Nee jij vindt het rottig Dat is wat anders. ;)

Er is niets gekleurd aan. L/L maakt gewoon geluid en meer naarmate het kouder wordt buiten, L/L geeft bij defrosts wegvallen van verwarming, L/L lost niet je hoge kosten van SWW op, L/L verwarmt niet alle ruimtes egaal als je er geen unit hebt hangen. Feiten, niets anders. Lijkt wel een kleuterklas hier. Sorry.

Maar ik heb het al vaker gezegd. Er zitten hier veel mensen die meegaan in een hype en die niet openstaan voor kritiek. Mijn config voor L/W werd daar ook afgekraakt. Ik blij, want daar kan ik wat mee en wat van leren en ik sta ervoor open.

Kom na 2 of 3 jaar eens terug en post dan je bevindingen. Alleen posten wat jij denkt en hebt aangeschaft heeft weinig toegevoegde waarde denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-08-2022 11:21 ]

• Waah
Voor mij is mijn tactiek vrij simpel:

Ik wacht tot de winter. dan:
- Airco voor verwarmen bevalt niet, L/W laten installeren + boilervat
- Airco voor verwarmen bevalt wel, slaapkamers komen onder de 16 graden: Boven ook Airco's, WPB installeren voor stromend warm water
- Airco verwarmen bevalt wel, slaapkamer komen niet onder de 16 graden: Boven electrische kacheltjes voor nood, en elektrische dekens voor lekker warm je bed in en als het koud is. En WPB.

We hebben redelijk geisoleerd, maar proof is in the pudding zeg maar. We hebben geen vloerverwarming dus L/W zou een flinke investering zijn, zeker als je de bovenverdieping ook moet doen. Daarom de keuze voor een airco: Minder investering, weinig verschil in efficientie. Plus dat we onregelmatig werken waardoor een "traag" systeem eigenlijk niet zo handig is voor 90% van het jaar.

Hier geen mechanische ventilatie helaas. Anders zou ik de warmte van de woonkamer gebruiken om de slaapkamers bij te verwarmen met WTW. Zit nu te kijken voor decentrale WTW maar daar krijg je de slaapkamers niet warmer mee.

In mijn ouderlijk huis hadden we roosters in het plafond, die je open en dicht kon zetten :D eigenlijk zou dat best goed kunnen werken O-)

*knip*, houd het gezellig.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 14:19 ]

• MotorBeast
  • Nu online
*knip*, houd het gezellig.

[ Voor 140% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 14:19 ]

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:52
Het scheelt ook enorm of je WTW hebt of niet. Hier laat ik de airco 's nachts volop draaien, dan kan die overdag bijna altijd op fluisterstand of standje 1 de boel warm houden.

In een huis met roosters kan ik me voorstellen dat het veel minder fijn is.

• Waah
Flatisa schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:26:
Het scheelt ook enorm of je WTW hebt of niet. Hier laat ik de airco 's nachts volop draaien, dan kan die overdag bijna altijd op fluisterstand of standje 1 de boel warm houden.

In een huis met roosters kan ik me voorstellen dat het veel minder fijn is.
Het is jammer dat mechanische ventilatie achteraf installeren echt absurd duur is. Das bijna net zo duur hier als een volledige L/W installatie 8)7

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
MotorBeast schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Er is niets gekleurd aan. L/L maakt gewoon geluid en meer naarmate het kouder wordt buiten, L/L geeft bij defrosts wegvallen van verwarming, L/L lost niet je hoge kosten van SWW op, L/L verwarmt niet alle ruimtes egaal als je er geen unit hebt hangen. Feiten, niets anders. Lijkt wel een kleuterklas hier. Sorry.

Maar ik heb het al vaker gezegd. Er zitten hier veel mensen die meegaan in een hype en die niet openstaan voor kritiek. Mijn config voor L/W werd daar ook afgekraakt. Ik blij, want daar kan ik wat mee en wat van leren en ik sta ervoor open.

Kom na 2 of 3 jaar eens terug en post dan je bevindingen. Alleen posten wat jij denkt en hebt aangeschaft heeft weinig toegevoegde waarde denk ik.
Ik verwarm al 4 jaar met mijn airco (boven de bank) en dat bevalt prima. En als het te koud wordt gaat de vloerverwarming en/of radiators ook nog aan, geen centje pijn. Ik betaal (nu nog) 10 euro per maand aan energie (met zonnepanelen), airco lijkt mij een goedkope manier om flink op je energierekening te besparen.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-01 21:28
[...]

Is ook geen issue. @MotorBeast bedoelt denk ik wat anders met 'over', een unit boven de bank die 'over' je heen blaast heb je totaal geen last van, ik niet iig. Ook niet onder 45 graden hoek bij verwarmen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 16:15
Ik heb net L/L warmtepomp laten installeren en ik moet eerlijk toegeven dat ik wat teleurgesteld ben. De 5 kw in de living maakt behoorlijk wat lawaai. Ik kan goed tegen de warmte dus eigelijk heb ik ze enkel gehangen om te verwarmen.

De 5kw is een FNA/A9 is een vloermodel model dat je normaal wegwerkt. We hebben het laten installeren in de vloer ipv een convector radiator. Heeft er iemand tips want we hebben gisteren even getest en met dit geluid kan je niet in de living zitten. Ik heb echt wat spijt van de installatie. Doch was ik in de showroom gaan kijken daar viel het geluid mee.

Is er iemand met tips om het geluid te dempen zonder dat je teveel functionaliteit verliest?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:11
illya89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:10:
Ik heb net L/L warmtepomp laten installeren en ik moet eerlijk toegeven dat ik wat teleurgesteld ben. De 5 kw in de living maakt behoorlijk wat lawaai. Ik kan goed tegen de warmte dus eigelijk heb ik ze enkel gehangen om te verwarmen.

De 5kw is een FNA/A9 is een vloermodel model dat je normaal wegwerkt. We hebben het laten installeren in de vloer ipv een convector radiator. Heeft er iemand tips want we hebben gisteren even getest en met dit geluid kan je niet in de living zitten. Ik heb echt wat spijt van de installatie. Doch was ik in de showroom gaan kijken daar viel het geluid mee.

Is er iemand met tips om het geluid te dempen zonder dat je teveel functionaliteit verliest?
Een normale 5 kW geeft vaak ook best wat meer geluid dan een 3.5 of lager. Ik zie in de specificaties dat hij minimaal 30dB aan geluid maakt, dat is behoorlijk. fan stand 1: 30dB, fan stand 2: 33dB, fan stand 3: 36dB.
Misschien dat de slangen bij deze unit normaalgesproken een deel van het geluid dempen? Nu weet ik niet wat er precies bij je mogelijk is. Hij zit tenslotte niet op de plek waar ze voor gemaakt zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Team-RiNo

Ik denk dat je er gewoon te dicht op zit, voor zover ik kan zien is het een kanaal unit en bij de unit zelf produceert deze 56dB en dat is zeer fors. Doordat je vlakbij zit i.p.v. op afstand achter een buizensysteem is het niet gek dat je er last van hebt. Ik denk niet dat je veel aan het geluid kan doen behalve deze anders inbouwen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• illya89
Team-RiNo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat je er gewoon te dicht op zit, voor zover ik kan zien is het een kanaal unit en bij de unit zelf produceert deze 56dB en dat is zeer fors. Doordat je vlakbij zit i.p.v. op afstand achter een buizensysteem is het niet gek dat je er last van hebt. Ik denk niet dat je veel aan het geluid kan doen behalve deze anders inbouwen.
Ik reageer even samen,

Dus eigenlijk inbouwen in een kast? Waarvoor ze gemaakt zijn. Iemand met deze opstelling? Ik vraag mij af hoeveel geluid ze dan maken.

• rwijnhov
En wederom vul je zelf alles weer in. Ik stel nergens dat ik het niet eens ben met je bezwaren tegen lucht lucht. Ergo ik ben het in veel gevallen met je eens. Waar ik op doel is dat je voor mij invult dat ik de behoefte zou hebben mijn aankoop te verdedigen. Kortom wederom doe je uitingen naar de persoon gericht. Je hebt al vele pagina terug beloofd dit topic te verlaten. Je bent al door vele personen aangesproken op je gedrag en communicatie vorm. Ik stel dan ook voor dat je je belofte inlost en dit forum een stuk aangenamer maakt.

MotorBeast schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:19:

[...]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
rwijnhov schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:33:
Hier gaan we gewoon l/l stoken. En mocht het een paar weken echt heel koud worden gaat gewoon de gasketel er bij aan. Voor die paar weken wat extra kosten om het comfortabel te houden krijg weegt nooit op tegen de kosten als ik een volledig l/w systeem had moeten installeren. Ik ga ook zeker volgend jaar nog een mooie jonge ketel op marktplaats kopen ter vervanging van mij huidige voor een paar 100 euro koop je een mooie jonge machine.
Ik combineer het hier ook daar is niks mis mee.
De vloerverwarming is hier bijverwarming terwijl de l/l WP de rest doet.

Doordeweeks is het vaak wel alleen L/L WP en in het weekend meer de vloerverwarming maar de L/L WP doet altijd mee.

Let wel op met een andere ketel kopen op het minimaal vermogen deze moet het liefst zo laag mogelijk zijn om mooie lange runs te maken zodat je optimaal van HR gebruik kan maken.

Alleen L/L aan in de winter geeft een net te koude vloer.
Gasverbruik rond 150m3 p/j, 80% is warmwater daar van.

@MotorBeast De lucht/lucht WP heeft hier voor 90% gasreductie gezorgt wat behoorlijk uitmaakt in maandbedrag, doel was niet volledig van het gas want zit met SWW.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 15:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Team-RiNo
illya89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Ik reageer even samen,

Dus eigenlijk inbouwen in een kast? Waarvoor ze gemaakt zijn. Iemand met deze opstelling? Ik vraag mij af hoeveel geluid ze dan maken.
Nou ja een kanaal unit wordt over het algemeen ergens in het huis geplaastst waar vervolgens met buizen de lucht verplaatst wordt. Het gevolg is dat je dan vrijwel altijd op een grote afstand van de unit zit en dus geen last van het geluid hebt. Deze units zijn dan ook niet gemaakt om stil te zijn.

Dus een kast zou kunnen maar als die kast in de woonkamer vlakbij is zal het niet veel verschil maken, je hebt afstand nodig om die dB's omlaag te krijgen.

/edit

Ik zie dat het een wandunit betreft, daar ben ik minder bekend mee maar op zich veranderd dat niet veel. Bij inbouw in een wand kan je ook voorkomen dat je dicht bij de unit zit en wellicht kan de binnenmuur voor wat isolatie zorgen. De uitlaat direct aan een vloer rooster betekent dat je op die plek 56dB produceert wat erg veel is.

[ Voor 18% gewijzigd door Team-RiNo op 24-08-2022 15:39 ]

• illya89
Team-RiNo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Nou ja een kanaal unit wordt over het algemeen ergens in het huis geplaastst waar vervolgens met buizen de lucht verplaatst wordt. Het gevolg is dat je dan vrijwel altijd op een grote afstand van de unit zit en dus geen last van het geluid hebt. Deze units zijn dan ook niet gemaakt om stil te zijn.

Dus een kast zou kunnen maar als die kast in de woonkamer vlakbij is zal het niet veel verschil maken, je hebt afstand nodig om die dB's omlaag te krijgen.

/edit

Ik zie dat het een wandunit betreft, daar ben ik minder bekend mee maar op zich veranderd dat niet veel. Bij inbouw in een wand kan je ook voorkomen dat je dicht bij de unit zit en wellicht kan de binnenmuur voor wat isolatie zorgen. De uitlaat direct aan een vloer rooster betekent dat je op die plek 56dB produceert wat erg veel is.
Hmm ok, bedankt voor de info.

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-01 21:30
Eindelijk na heel veel meelezen hier, en mede dankzij de goede adviezen ben ik sinds gisteren ook de trotse eigenaar van 2 L/L warmtepompen.
Ruim op tijd voor de winter, en nog net op tijd om deze hopelijk laatste hittegolf een beetje aangenamer te maken.
Ik ben erg tevreden over de keuzes qua units, ik vind de stylish beneden echt een beauty en de perfera paste precies op zijn plek zoals verzonnen. Geluid valt me reuze mee, vooral de stylish is echt lekker stil. Ook de buitenunits hoor je zelfs in vol bedrijf nauwelijks als je ernaast staat.
Alles is heel netjes opgehangen vind ik.
Gisteren in de avond als test de bovenverdieping wat terug gekoeld en dat werkte prima, de hele verdieping wordt een stuk aangenamer, en vooral onze slaapkamer waar hij heen blaast. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat met verwarmen prima gaat lukken ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ-bNfJ3S-QReirc3xsMmRTaa2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QahZCd612XU1mdrcemGnacW2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpS0knLYMpaFWd7NyeY1GEPEYFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrRIfaFU8TsTNm83X0w8y5M6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0wkMmC0_mEVAWR11sgKtjHHD_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpuGZax1dsNFbBEt1JxhyMBD.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Verwijderd

@marcovandam hoe breed is die bovenunit? En welke grootte heb je genomen in de woonkamer voor hoeveel m2/m3?

• marcovandam
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:50:
@marcovandam hoe breed is die bovenunit? En welke grootte heb je genomen in de woonkamer voor hoeveel m2/m3?
De bovenunit is een Daikin Perfera type R van 3.5kW, die is 95x778x272 en ik had daar 78 cm :)

Beneden hangt een Daikin Stylish van 4.2kW. Lang getwijfeld tussen 4.2 en 5, maar aangezien het maximale verwarmingsvermogen maar een paar tiende scheelt en de 4.2 toch weer een paar decibel stiller is daarvoor gekozen.
Oppervlak beneden is ongeveer 65M2 en inhoud 165M3.

• MotorBeast
  • Nu online
<knip> Niet zo op de man. Je kan ook gewoon niet reageren :)

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 24-08-2022 16:28 ]

• MotorBeast
  • Nu online

In de vloer? Ik denk in een convectorput dan? Werkt die niet als een klankkast dan? Ik zou als ik jou was gewoon even gaan overleggen met je installateur. Denk dat hier geen oplossing vandaan kan komen.

• illya89
MotorBeast schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

In de vloer? Ik denk in een convectorput dan? Werkt die niet als een klankkast dan? Ik zou als ik jou was gewoon even gaan overleggen met je installateur. Denk dat hier geen oplossing vandaan kan komen.
Idd, hij komt straks langs, dit geluid is niet te doen.

• MotorBeast
  • Nu online
illya89 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Idd, hij komt straks langs, dit geluid is niet te doen.
Put volproppen met glaswol wellicht. Dan is de ruimte eromheen weg.

Verwijderd

@marcovandam oh zo, ja ik heb beneden 55m2 / 140 m3 en twijfel tussen een 3,5 en 5,0.
4,2 zou beter zijn maar ik kies tussen een MHI en een Haier (daar is mijn aannemer dolenthousiast mee, maar ik twijfel. Hij zegt dat ze supergoedkoop zijn en een hele goede service hebben en er "is nooit wat mee". Ik ben wel allergisch voor teveel geluid maar wil ook niet in de kou zitten in december met -7...

• MotorBeast
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Ik combineer het hier ook daar is niks mis mee.
De vloerverwarming is hier bijverwarming terwijl de l/l WP de rest doet.

Doordeweeks is het vaak wel alleen L/L WP en in het weekend meer de vloerverwarming maar de L/L WP doet altijd mee.

Let wel op met een andere ketel kopen op het minimaal vermogen deze moet het liefst zo laag mogelijk zijn om mooie lange runs te maken zodat je optimaal van HR gebruik kan maken.

Alleen L/L aan in de winter geeft een net te koude vloer.
Gasverbruik rond 150m3 p/j, 80% is warmwater daar van.

@MotorBeast De lucht/lucht WP heeft hier voor 90% gasreductie gezorgt wat behoorlijk uitmaakt in maandbedrag, doel was niet volledig van het gas want zit met SWW.
Snap ik maar die 150m3 gaat nu echt goud geld kosten. Staat in geen verhouding meer. Met nieuwe tarieven zo'n €750,-. 8)7

En als je het met je L/L niet trekt in de winter en je stookt bijvoorbeeld zo'n 300m3 om bij te stoken ben je nu met gas bijna €1000,- verder. De situatie is heel anders en blijft (ben ik bang) anders dan 5 jaar geleden. Maar nogmaals, iedereen moet doen wat hij zelf wil als ze er maar over nadenken. L/L is niet de heilige graal zoals die hier vaak in mijn ogen wordt verkondigd. Nieuwe kopers....doe ermee wat je zelf wil.

• Fire71
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

L/L is niet de heilige graal zoals die hier vaak in mijn ogen wordt verkondigd. Nieuwe kopers....doe ermee wat je zelf wil.
Niemand beweert hier dat l/l de heilige graal is. Hou eens op met die stropop aub.

• marcovandam
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:12:
@marcovandam oh zo, ja ik heb beneden 55m2 / 140 m3 en twijfel tussen een 3,5 en 5,0.
4,2 zou beter zijn maar ik kies tussen een MHI en een Haier (daar is mijn aannemer dolenthousiast mee, maar ik twijfel. Hij zegt dat ze supergoedkoop zijn en een hele goede service hebben en er "is nooit wat mee". Ik ben wel allergisch voor teveel geluid maar wil ook niet in de kou zitten in december met -7...
Na alles wat ik hier gelezen heb zou ik altijd voor MHI of Daikin kiezen als verwarmen een hoofddoel is.
Ik heb heel goed alle specs uitgeplozen en op een rij gezet, en daarbij ook scherp gekeken naar het geluid.
Elke decibel is er een als hij de hele winter aanstaat.
En ook zaken als scop en minimaal/maximaal vermogen. Dat zegt wel veel over de kwaliteit en prestaties.
Ik heb uiteindelijk iets dieper in de buidel getast, ik vond dat wel de moeite waard voor zo`n belangrijk stuk hardware waar ik hopelijk 15 jaar mee ga doen. Maar dat geld moet er wel zijn natuurlijk.

Of je 3.5, 4.2 of 5 het best kan kiezen hangt heel erg van je huis af, heb je al wat berekeningen gemaakt van de warmtebehoefte?

[ Voor 5% gewijzigd door marcovandam op 24-08-2022 16:45 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
[...]

Snap ik maar die 150m3 gaat nu echt goud geld kosten. Staat in geen verhouding meer. Met nieuwe tarieven zo'n €750,-. 8)7

En als je het met je L/L niet trekt in de winter en je stookt bijvoorbeeld zo'n 300m3 om bij te stoken ben je nu met gas bijna €1000,- verder. De situatie is heel anders en blijft (ben ik bang) anders dan 5 jaar geleden. Maar nogmaals, iedereen moet doen wat hij zelf wil als ze er maar over nadenken. L/L is niet de heilige graal zoals die hier vaak in mijn ogen wordt verkondigd. Nieuwe kopers....doe ermee wat je zelf wil.
L/L trekt het prima in de winter daar wordt vaak paniekerig over gedaan merk ik op Tweakers daling in afgiftevermogen valt mee bij L/L WP,s de L/W WP,s hebben daar meer moeite mee en gaan vaak met element bijverwarmen, een de-forst was tijdens -12 om de 5u voor ongeveer 7-10 minuten, als het krakelweer rond 0c of mistig is gebeurd een de-frost veel vaker dan bij kale vorst.

-12 in praktijk al meegemaakt toen ik nog geen vloerverwarming had, de unit kon het geheel zelf aan er was zelfs nog een beetje capaciteit over, de binnenunit was niet meer stil dat klopt maar we spreken over een paar dagen in het jaar, je gaat niet iets optimaliseren voor een paar dagen in het jaar.

Heb nog een "oud" contract het kost mij 280 p/j, vastrecht neem ik niet mee.
Als het moet kan ik veel meer besparen op gas maar vind het wel best zo.

Voor SWW moeten hier ingrijpende zaken gebeuren gezien ik niet aan een boiler vast wil zitten, de doorstromer op gas wil ik daarvoor niet inwisselen(ruimtegebrek maar ook technisch een probleem gezien ik hier nog op 1 fase zit).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 16:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-01 18:53
[...]

Het is echter ook niet zo dramatisch als dat je het schetst. Hier inmiddels al 4 winters zonder de cv ketel gestookt. Koudste dag, - 14 graden, had ik het binnen comfortabel 21,5 graden zonder kou. Huis uit 1981 en zelf na geïsoleerd (spouw isolatie met rc van 1.5..., er past simpelweg niets meer bij).

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waah schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:25:
Voor mij is mijn tactiek vrij simpel:

Ik wacht tot de winter. dan:
- Airco voor verwarmen bevalt niet, L/W laten installeren + boilervat
- Airco voor verwarmen bevalt wel, slaapkamers komen onder de 16 graden: Boven ook Airco's, WPB installeren voor stromend warm water
- Airco verwarmen bevalt wel, slaapkamer komen niet onder de 16 graden: Boven electrische kacheltjes voor nood, en elektrische dekens voor lekker warm je bed in en als het koud is. En WPB.

We hebben redelijk geisoleerd, maar proof is in the pudding zeg maar. We hebben geen vloerverwarming dus L/W zou een flinke investering zijn, zeker als je de bovenverdieping ook moet doen. Daarom de keuze voor een airco: Minder investering, weinig verschil in efficientie. Plus dat we onregelmatig werken waardoor een "traag" systeem eigenlijk niet zo handig is voor 90% van het jaar.

Hier geen mechanische ventilatie helaas. Anders zou ik de warmte van de woonkamer gebruiken om de slaapkamers bij te verwarmen met WTW. Zit nu te kijken voor decentrale WTW maar daar krijg je de slaapkamers niet warmer mee.

In mijn ouderlijk huis hadden we roosters in het plafond, die je open en dicht kon zetten :D eigenlijk zou dat best goed kunnen werken O-)

[mbr]*knip*, houd het gezellig.[/mbr]
Hear hear! Exact dit.
Ik heb het precies zo aangepakt waarbij ik ook plannen had voor een L/W, wij ervaren (na twee winters) geen comfort degradatie met L/L ten opzichten van de vloerverwarming (de WAF geeft er zelfs de voorkeur aan), bijstellen met stevige vorst was ook niet nodig. Boven blijft het (met uitzondering van mijn kantoor) boven de 16c op mijn kantoortje stook ik bij vorst heel kort op cop1 de koude eruit.

De L/W plannen staan voorgoed in de ijskast.
Wat @MotorBeast verkondigd is dus zeker niet altijd het geval.

De ervaring met L/L zijn nu eenmaal erg afhankelijk van de situatie en het type woning.

Met verwachte warmtarieven van 100 tot 200 euro gj per januari ga ik kijken of ik voor die tijd een boiler kan installeren, ben er overigens nog niet overuit of dat een wp boiler moet worden of een ordinaire COP1

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 24-08-2022 18:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Edit

[ Voor 99% gewijzigd door revolution-nl op 24-08-2022 18:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• rwijnhov
Exact ieder huis is anders. Een goede strategie bepalen en vandaaruit verder gaan. Alsnhet goed is hebben we vanaf januari 51 zonnepanelen, nu 32. Dan ga ik voor een cop1 boiler. WPB is mooi maar.maakt te veel lawaai vind ik.
revolution-nl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Hear hear! Exact dit.
Ik heb het precies zo aangepakt waarbij ik ook plannen had voor een L/W, wij ervaren (na twee winters) geen comfort degradatie met L/L ten opzichten van de vloerverwarming (de WAF geeft er zelfs de voorkeur aan), bijstellen met stevige vorst was ook niet nodig. Boven blijft het (met uitzondering van mijn kantoor) boven de 16c op mijn kantoortje stook ik bij vorst heel kort op cop1 de koude eruit.

De ervaring met L/L zijn nu eenmaal erg afhankelijk van de situatie en het type woning.

Met verwachte warmtarieven van 100 tot 200 euro gj per januari ga ik kijken of ik voor die tijd een boiler kan installeren, ben er overigens nog niet overuit of dat een wp boiler moet worden of een ordinaire COP1

[ Voor 6% gewijzigd door rwijnhov op 24-08-2022 19:29 ]

• marcovandam
revolution-nl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Hear hear! Exact dit.

Hier ook hetzelfde. Ik hoop dat de 2 airco`s de boel comfortabel warm kunnen houden. Waar nodig wil ik met IR wat bijverwarmen, ik denk alleen op de slaapkamer van de oudste nodig, misschien ook de badkamer.

Als de test met de L/L verwarming slaagt deze winter( hoop toch wel op wat goed koude weken) dan ga ik kijken wat de beste optie is voor warm water, inductie kookplaat en gas afsluiten en radiatoren er uit slopen.
Ik dacht eerst nog gas te houden voor SWW en koken omdat de winst daar niet zo groot was, maar als we over de 4 euro per M3 blijven dan wordt het toch wel interessant om het gas eruit te gooien.

Ik heb nog even voor de grap mijn verbruik van vorig jaar op gaslicht ingevuld. Kosten tussen de 7000 en 10.000 euro per jaar nu 8)7 8)7 8)7 .
Als ik daarmee reken is de investering van de panelen en airco`s binnen 2 jaar terugverdient _/-\o_
Ik heb nu met een heel voorzichtige inschatting van opwekken en verbruik 700 euro per jaar (nog niet het volle jaar daarvan PV). :)

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
Heb het topic redelijk doorgelopen maar zit toch nog met een vraag omdat de antwoorden zich soms wat tegenspreken 😄

Situatie : L/L warmtepomp om voornamelijk de woonkamer (enige kamer in t huis die nu verwarmd wordt) te verwarmen. Koelen is bijkomend voordeel. Ruimte beneden is ongeveer 45-50m2 en 2,5 hoog. En geschakeld dmv garages huis uit 2000. Gasverbruik is 1550 m3 totaal.

Verschillende installateurs gesproken en die komen allen aan met een 5kw binnenunit. Zelf kom ik daar ook ongeveer op met factor 40. Maar beter factor 30 nemen of kan ik dat niet zo doen (ook benoemd in de openingspost).

De binnenunit voor 5kw is volgens mij een stuk groter tov 3,5kw. Kleiner is beter en stiller (db) ook. Klein beetje bijverwarmen met cv op drama dagen van -10 is niet erg maar volledig van t gas af voor verwarmen is beter (voor de portemonnee 😄). Is overcapaciteit erg of niet?

Nu lees ik ook zaken over pendelen, te hard blazen bij een 5kw, en “3,5kw doet dit met gemak”. Misschien iemand met ervaring of diepgaande kennis die me verder kan helpen met bovenstaande?

Verwijderd

@enzoronald ik zit met bijna exact dezelfde vraag.
@rwijnhov wat is een cop1 boiler?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:04
@rwijnhov wat is een cop1 boiler?
Coefficient of performance

Met COP1 wordt bedoeld dat met 1kW aan vermogen slechts 1 kW aan warmte wordt opgewekt.
Een WP met een COP van 4 maakt van 1kW dus 4kW

Verwijderd

Dat is niet allebei warmtepomp boiler?

• marcovandam
elektriekert schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:00:
[...]

Coefficient of performance

Met COP1 wordt bedoeld dat met 1kW aan vermogen slechts 1 kW aan warmte wordt opgewekt.
Een WP met een COP van 4 maakt van 1kW dus 4kW
En daarmee is een COP1 boiler een ouderwetse elektrische boiler :)
Dus een verwarmingselement op stroom, verder niet.

Het wordt ook wel gebruikt als COP1 verwarming, dat is bijvoorbeeld een elektrische kachel.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:20
enzoronald schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:57:
Heb het topic redelijk doorgelopen maar zit toch nog met een vraag omdat de antwoorden zich soms wat tegenspreken 😄

Situatie : L/L warmtepomp om voornamelijk de woonkamer (enige kamer in t huis die nu verwarmd wordt) te verwarmen. Koelen is bijkomend voordeel. Ruimte beneden is ongeveer 45-50m2 en 2,5 hoog. En geschakeld dmv garages huis uit 2000. Gasverbruik is 1550 m3 totaal.

Verschillende installateurs gesproken en die komen allen aan met een 5kw binnenunit. Zelf kom ik daar ook ongeveer op met factor 40. Maar beter factor 30 nemen of kan ik dat niet zo doen (ook benoemd in de openingspost).

De binnenunit voor 5kw is volgens mij een stuk groter tov 3,5kw. Kleiner is beter en stiller (db) ook. Klein beetje bijverwarmen met cv op drama dagen van -10 is niet erg maar volledig van t gas af voor verwarmen is beter (voor de portemonnee 😄). Is overcapaciteit erg of niet?

Nu lees ik ook zaken over pendelen, te hard blazen bij een 5kw, en “3,5kw doet dit met gemak”. Misschien iemand met ervaring of diepgaande kennis die me verder kan helpen met bovenstaande?
Tja... Ik vond het ook een moeilijke afweging.
Je kan idd een warmteberekening doen.
Denk dat ieder huis en situatie anders is. Wij hebben sinds de lente een 5kW vloermodel van Daikin. We gaan er komende winter voor de eerste keer mee verwarmen als hoofdverwarming. Ons woonkamer is maar 4x8 en 2.5 meter hoog. Maar het huis is van de jaren 60, wel al nageïsoleerd. Maar is natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwbouw woning.
Misschien is de 5kW te groot of juist niet.
Dat ga ik maar weten na de winter.
Ik vind wel dat je rekening moet houden met zaken als geluid en luchtstroom. Ik vind het.geluid niet storend maar het is er zeker. Als er omgevingsgeluid zoals tv of radio is,hoor je niet zoveel Maar als je muisstille werking verwacht zou je er u kunnen aan storen.
Jullie kunnen in Nederland nog salderen, dit is hier in België niet meer het geval.
Dus kan je wat je teveel opwekt niet meer gebruiken in de winter.
Als hij even goed verwarmt zoals hij nu koelt,komt het wel goed.
Meer ervaringen ga ik maar kunnen geven na de winter.

• rwijnhov
Cop1 boiler is gewoon een simpele electrische boiler :)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-01 15:39

R-B

Blokkert

enzoronald schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:57:

warmteverliesberekening maken, geeft je beter beeld,
Ik heb ongeveer dezelfde oppervlakte waar ik besloten heb een 3,5 MHI op te hangen.

Heb nog geen winter ervaren helaas, het hang er "net"..

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-01 11:03

Processorkoeler

Geen stock koeler

marcovandam schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Na alles wat ik hier gelezen heb zou ik altijd voor MHI of Daikin kiezen als verwarmen een hoofddoel is.
Ik heb heel goed alle specs uitgeplozen en op een rij gezet, en daarbij ook scherp gekeken naar het geluid.
Elke decibel is er een als hij de hele winter aanstaat.
En ook zaken als scop en minimaal/maximaal vermogen. Dat zegt wel veel over de kwaliteit en prestaties.
Ik heb uiteindelijk iets dieper in de buidel getast, ik vond dat wel de moeite waard voor zo`n belangrijk stuk hardware waar ik hopelijk 15 jaar mee ga doen. Maar dat geld moet er wel zijn natuurlijk.

Of je 3.5, 4.2 of 5 het best kan kiezen hangt heel erg van je huis af, heb je al wat berekeningen gemaakt van de warmtebehoefte?
Vraagje, je duidt MHI of Daikin aan. Ik heb ook Mitsubishi Electric ("ME") vergeleken en de Diamond series (WSZ-LN35VG(2)) heeft een SCOP van 5.1 en een SEER van 8.x.

Die van MHI/Daikin zijn ongeveer net hetzelfde afhankelijk van de range. Was er nog een bijzondere reden dat je ME dus niet mee hebt genomen? Ik heb een Electric besteld, maar ook mede omwille het design wat ik mooi vond.

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-12-2025
R-B schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

warmteverliesberekening maken, geeft je beter beeld,
Ik heb ongeveer dezelfde oppervlakte waar ik besloten heb een 3,5 MHI op te hangen.

Heb nog geen winter ervaren helaas, het hang er "net"..
Dank! Ik heb even naar die warmteverliesberekening gekeken maar daar moet erg veel info opgegeven worden. Niet erg, maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe diep de muren de grond ingaan etc. Of is er een ‘makkelijkere’ manier om te berekenen.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:20
enzoronald schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Dank! Ik heb even naar die warmteverliesberekening gekeken maar daar moet erg veel info opgegeven worden. Niet erg, maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe diep de muren de grond ingaan etc. Of is er een ‘makkelijkere’ manier om te berekenen.
Dat zou ik idd ook graag weten. Want ons huis is van de jaren 60. En al die info kan ik ook niet altijd achterhalen.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-01 15:39

R-B

Blokkert

enzoronald schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

Even spelen met die getallen, kan je zien of het veel invloed heeft (of juist niet..).. (mbt diepte in de grond etc) Zo leer je spelenderwijs wel even welke parameters écht belangrijk zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door R-B op 24-08-2022 21:53 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• marcovandam
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Vraagje, je duidt MHI of Daikin aan. Ik heb ook Mitsubishi Electric ("ME") vergeleken en de Diamond series (WSZ-LN35VG(2)) heeft een SCOP van 5.1 en een SEER van 8.x.

Die van MHI/Daikin zijn ongeveer net hetzelfde afhankelijk van de range. Was er nog een bijzondere reden dat je ME dus niet mee hebt genomen? Ik heb een Electric besteld, maar ook mede omwille het design wat ik mooi vond.
Oh nee zeker niet, ik denk dat ME nog zelfs een tikkeltje hoger wordt aangeschreven. Het is meer gemakzucht, het zijn allebei Mitsubishi :)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

marcovandam schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Oh nee zeker niet, ik denk dat ME nog zelfs een tikkeltje hoger wordt aangeschreven. Het is meer gemakzucht, het zijn allebei Mitsubishi :)
Oei, nu schiet ik eigenlijk mezelf in de voet. Zo'n Heavy Industries had een SCOP van 6.x en deze Diamond van ME 5.x. Wellicht dan toch voor het verwarmen iets geschikter. Maargoed ik heb ook niet alle details tot in de puntjes vergeleken.

Ben wel erg benieuwd hoor!

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Oei, nu schiet ik eigenlijk mezelf in de voet. Zo'n Heavy Industries had een SCOP van 6.x en deze Diamond van ME 5.x. Wellicht dan toch voor het verwarmen iets geschikter. Maargoed ik heb ook niet alle details tot in de puntjes vergeleken.

Normaliter maakt dat allemaal weinig uit, zit redelijk dicht bij elkaar in de buurt en praat je over tientjes per jaar extra besparing t/o de meerprijs. Echter als de stroomprijzen zo giga hoog blijven kan het mogelijk zeker wel lonen om voor de iets betere variant te gaan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Servee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Normaliter maakt dat allemaal weinig uit, zit redelijk dicht bij elkaar in de buurt en praat je over tientjes per jaar extra besparing t/o de meerprijs. Echter als de stroomprijzen zo giga hoog blijven kan het mogelijk zeker wel lonen om voor de iets betere variant te gaan.
Zouden die COP's ook qua meetpunten overeenkomen? De een zegt 5.1, de ander 6.2, maar zou dat beide bij 10c buitentemp zijn, of is de een bij 5 en de ander bij 10? Anders is 't meten met twee maten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01
Zoek eens op ‘Eurovent’ in dit topic. Dat is een onafhankelijke instantie die dat soort dingen volgens een vastgestelde methode test zodat ze niet met twee maten meten.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 24-08-2022 22:31 ]

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-11-2025
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Zouden die COP's ook qua meetpunten overeenkomen? De een zegt 5.1, de ander 6.2, maar zou dat beide bij 10c buitentemp zijn, of is de een bij 5 en de ander bij 10? Anders is 't meten met twee maten.
Die COP's zijn toch allen bij een bepaalde (zelfde) temperatuur?
Volgens mij kan je beter de SCOP vergelijken. Zover ik begrijp is deze aangepast op het klimaatgemiddelde.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

cmderks93 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Die COP's zijn toch allen bij een bepaalde (zelfde) temperatuur?
Volgens mij kan je beter de SCOP vergelijken. Zover ik begrijp is deze aangepast op het klimaatgemiddelde.
Ja ik dacht van wel, maar ik weet ook dat bij sommige 'soorten' elektronica elke fabrikant weer eigen waardes aan meetpunten hangt. Een snel voorbeeld, Samsung en LG hadden een bepaalde index voor beeldkwaliteit. Die 2 lagen niet in elkaars vaarwater en er was dus totaal niks mee te vergelijken.

Ik denk dus ook dat SCOP/COP waardes allemaal hetzelfde ijkpunt hebben, maar kon het nergens concreet terugvinden. Volgens mij is er een NEN-norm aan verbonden (als ik een bepaalde specsheet van ME mocht geloven).

edit (@ThinkPad was me even voor tijdens het posten) - thanks! Ga ik doen. Goeie.

[ Voor 5% gewijzigd door Processorkoeler op 24-08-2022 22:33 ]

• Servee
  • Niet online
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

De SCOP waarden die jij noemt zijn seizoen gemiddelden en een goed uitgangspunt. Zoals @ThinkPad aangaf kun je bij Eurovent prima de units vergelijken die meten namelijk de COP bij welke buitentemperatuur beschikbaar is met setpoint 20 graden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

?? 6.x die heb ik nog niet gezien wel 5.2

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Maxwp schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 00:26:
[...]

?? 6.x die heb ik nog niet gezien wel 5.2
https://www.aircovoorinhu...gle-split-wandmodel-35kw/

Ik kon geen specsheet vinden, maar de winkel zegt SCOP van 6.5 bij 2 graden en 5.1 bij -10. Vooral dat laatste trek ik zéér in twijfel, geef mij anders maar deze!

Tijdens het typen wel een specsheet gevinden. Vind die toch wat betrouwbaarder
.https://www.coolmark.nl/media/files/Brochures/mhi/consumenten-SRK-ZSX.pdf

En toch vind ik een COP van 3.4 bij -10 hoog. De ME MSZ-LN35VG2 heeft maar 2.4 en dat is een topmodel, duur ding, etc.

https://www.mitsubishi-el...CAT_NL_010-RAC_MSZ-LN.pdf

edit2: ik vergelijk de verwarmingscapaciteit bij de temperatuur. Niet de COP 8)7
disregard de laatste opmerking.

Ik zoek toch ff een grafiekje van COP's per temperatuur, maar die zijn niet makkelijk te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Processorkoeler op 25-08-2022 00:37 ]

• Fire71
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 00:33:
[...]

Ik zoek toch ff een grafiekje van COP's per temperatuur, maar die zijn niet makkelijk te vinden.
Voor de MHI 35ZSX heb ik zelf obv Eurovent data een grafiek van COP vs buitentemperatuur gemaakt. De in de tabel geeloranje gemaakte temperaturen zijn best fit interpolaties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfjRZcT0bnWSOq0vosW6ybSCciI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2HZYinJTYb5xN8C6Hp0QAc8.jpg?f=fotoalbum_large

• Team-RiNo
Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 00:33:
[...]

https://www.aircovoorinhu...gle-split-wandmodel-35kw/

Ik kon geen specsheet vinden, maar de winkel zegt SCOP van 6.5 bij 2 graden en 5.1 bij -10. Vooral dat laatste trek ik zéér in twijfel, geef mij anders maar deze!

Tijdens het typen wel een specsheet gevinden. Vind die toch wat betrouwbaarder
.https://www.coolmark.nl/media/files/Brochures/mhi/consumenten-SRK-ZSX.pdf

En toch vind ik een COP van 3.4 bij -10 hoog. De ME MSZ-LN35VG2 heeft maar 2.4 en dat is een topmodel, duur ding, etc.

https://www.mitsubishi-el...CAT_NL_010-RAC_MSZ-LN.pdf

edit2: ik vergelijk de verwarmingscapaciteit bij de temperatuur. Niet de COP 8)7
disregard de laatste opmerking.

Ik vermoed dat daar een foutje is gemaakt. Het verwarrende met SCOP is, is dat er meerdere ratings per unit zijn, afhankelijk van de regio waarin ze verkocht worden. Eenzelfde unit zal in Spanje een hogere SCOP hebben dan hier in NL bijv. Verder is SCOP niet temperatuur gebonden (dat is COP) en 5.1 bij -10 lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Voor zover ik kan vinden heeft de SRC-35-ZSX een SCOP van 5.1.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:33
Servee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

De SCOP waarden die jij noemt zijn seizoen gemiddelden en een goed uitgangspunt. Zoals @ThinkPad aangaf kun je bij Eurovent prima de units vergelijken die meten namelijk de COP bij welke buitentemperatuur beschikbaar is met setpoint 20 graden.
Bij SCOP doet de stooklijn er toe en die verschilt per huishouden. Ik denk dat de cijfers redelijk optimistisch zijn; als je stookt bij 15 graden buitentemperatuur dan gaat de SCOP hard omhoog. Geef mij maar COP :)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Fire71 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 01:09:
[...]

Voor de MHI 35ZSX heb ik zelf obv Eurovent data een grafiek van COP vs buitentemperatuur gemaakt. De in de tabel geeloranje gemaakte temperaturen zijn best fit interpolaties.[Afbeelding]
Oeh, netjes. Heb je deze ook voor de MSZ-LN35VG2? Of een bron waar ik dergelijke gegevens kan vinden? Bij Eurovent kon ik die niet zo snel vinden.

• Fire71
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Oeh, netjes. Heb je deze ook voor de MSZ-LN35VG2? Of een bron waar ik dergelijke gegevens kan vinden? Bij Eurovent kon ik die niet zo snel vinden.
Beter zoeken :-). Maar hierbij de link

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-01 13:54
Voor de rekenwonders hier:

Ik ga vanaf eind september genieten van een Daikin perfera 3,5 kwh waar ik de woonkamer mee ga verwarmen en koelen. Nu zou ik graag uitrekenen hoeveel me dit gaat kosten.

Kan iemand me vertellen hoe ik het verbruik van de airco voor mijn woning kan berekenen aan de hand van het gasverbruik ? Ik kan natuurlijk het gemiddeld gebruik per jaar opzoeken maar dat is vast niet correct voor elke woning.

Mijn gasverbruik voor verwarmen was normaal rond de 800m3. De woonkamer is 120m3.
Ik ga nog steeds 300m3 gas gebruiken voor douchen / koken. op de extreem koude dagen zet ik er een elektrisch kacheltje bij indien nodig,

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yellos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:45:
Voor de rekenwonders hier:

Ik ga vanaf eind september genieten van een Daikin perfera 3,5 kwh waar ik de woonkamer mee ga verwarmen en koelen. Nu zou ik graag uitrekenen hoe veel me dit gaat kosten.

Kan iemand me vertellen hoe ik het verbruik van de airco voor mijn woning kan berekenen aan de hand van het gasverbruik ? Ik kan natuurlijk het gemiddeld gebruik per jaar opzoeken maar dat is vast niet correct voor elke woning.

Mijn gasverbruik voor verwarmen was normaal rond de 800m3. De woonkamer is 120m3.
Ik ga nog steeds 300m3 gas gebruiken voor douchen / koken. op de extreem koude dagen zet ik er een elektrisch kacheltje bij indien nodig,
De vastregel is energieverbruik voor verwarmen in m3 x 2.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-01 13:54
revolution-nl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

De vastregel is energieverbruik voor verwarmen in m3 x 2.
Dus 1600kwh per jaar?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je verbruik voor verwarmen (zonder SWW) nu 800M3 is, dan moet je inderdaad rekening houden met +/- 1600kWh

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:55
@Yellos als je 800m3 gebruikt voor enkel verwarmen en dit was alleen voor de ruimte waar nu de airco komt te hangen, en mits deze airco voldoende vermogen heeft om ook bij lage temperaturen de boel warm te houden dan is het als volgt:

800m3 *8= 6400kwh warmte behoefte
6400 warmte behoefte / 4.5 (je echter SCOP moet je even opzoeken) = 1422kwh

je geeft dus aan gas minder uit 800*tarief en aan stroom meer 1422*tarief.

Ik gebruik SCOP dit is niet heilig maar geeft wel een goed beeld. garantie tot einde oprit....

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:55
ligt allemaal in de marge van de hierboven genoemde vuistregels.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:34
Ik heb even zitten rekenen. En hopelijk dat ik dan redelijk goed zit.

Verbruik is ongeveer 730 m3 aan verwarming in de wintermaanden. In principe hoeft alleen de woonkamer verwarmd te gaan worden met een L/L. Op de woonverdieping hebben we wel een werkkamertje maar die heeft niet altijd aangestaan. Laten we dus stellen dat er 650m3 aan gas verbruikt is om de woonkamer op te warmen ( zie tekening). Blauw zijn zitplaatsen/eettafel. Rood is mijn beoogde plek om een airco op te hangen. Groen is glas (dak in de uitbouw is dus glas) Volgens de berekening in de OP kom ik uit op 3,7. (750 * 8 / 1650). Zit ik op deze manier goed? Dan zou ik dus voor een unit van 5kw moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJzZXMCAytzRRbTnE-fWR_MxdgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvXdMfiRu02ACfz0WWcdyuCx.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:45
Boinkie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:04:
Ik heb even zitten rekenen. En hopelijk dat ik dan redelijk goed zit.

Verbruik is ongeveer 730 m3 aan verwarming in de wintermaanden. In principe hoeft alleen de woonkamer verwarmd te gaan worden met een L/L. Op de woonverdieping hebben we wel een werkkamertje maar die heeft niet altijd aangestaan. Laten we dus stellen dat er 650m3 aan gas verbruikt is om de woonkamer op te warmen ( zie tekening). Blauw zijn zitplaatsen/eettafel. Rood is mijn beoogde plek om een airco op te hangen. Groen is glas (dak in de uitbouw is dus glas) Volgens de berekening in de OP kom ik uit op 3,7. (750 * 8 / 1650). Zit ik op deze manier goed? Dan zou ik dus voor een unit van 5kw moeten gaan?

[Afbeelding]
Je neemt je gasverbruik van het hele jaar en je trekt daar 12x het vebruik in bijvoorbeeld een zomermaand (waar je zeker alleen gas hebt gebruikt voor SWW) vanaf. Dat resultaat gebruik je in de formulie.

In de TS staat ook "let op dat je alleen het gasverbruik voor verwarming invult", in jouw geval dus 650m3. In dat geval kan je prima af met een 3,5 kW. ;) (sowieso wel met dat gasverbruik).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1 ... 198 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic