9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Probeer eens perfectairco uit Haaksbergen die komen volgende maand bij mij de boel installeren. Die leveren Gree, lg en MHI.kibber schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:21:
Ik ben mij inmiddels ook aan het oriënteren op een airco. Het verkrijgen van een offerte is momenteel heel lastig, of ik kom bij de verkeerde partijen uit natuurlijk.
Het huis in kwestie:
Bouwjaar woning: 1979
Regio: Twente
Isolatie: rondom HR++ glas en kunststof kozijnen, bodembedekking in de kruipruimte
Gasverbruik: +- 600 m3 per jaar met 2 volwassenen
Te koelen ruimtes:
Woonkamer: +- 35 m2
Slaapkamer: +- 15 m2
Kantoor: +- 10 m2
Eerste offerte:
Woonkamer + kantoor:
Multi split MHI SCM 72 ZR-W 7,2 kW
Binnen woonkamer: MHI SRK50ZR-W 5,0 kW
Binnen kantoor: SRK20ZR-W 2,0 kW
Slaapkamer:
Single split MHI SRC 20 ZR-W 2,0 kW
Binnen: SRK20ZR-W 2,0 kW
Nauwelijks boren: alles kan in een rechte lijn van < 1m direct naar buiten
Zover ik kan zien is dit nog excl wifi..
Prijs: 7695 incl BTW
Volgens mij is dit gewoon krankzinnig duur als ik de prijzen hier voorbij zie komen?
De prijzen online wisselen sterk maar ik kom rond de 5k uit zonder installatie..
Het hoeveelheid werk en hoeveel airco’s wat ik ga krijgen is het dubbele wat jij nodig hebt, maar mijn offerte zit al ruim onder jouw prijs…
Ik had er een goed gevoel bij, kan volgende maand pas de ervaring met je delen
ik heb zelf bij mijn schoonouders aspen mini lime silent + geinstalleerd. werkt perfect. althans tot nu toe. verder heel stil.Yellos schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:18:
Tweakers, ik zoek hulp m.b.t. condenspompjes
Ik krijg over 3 weken een airco geplaats voor koelen / verwarmen. De unit komt in de woonkamer. De leidingen moeten eerst horizontaal door de muur naar de eetkamer (aanbouw) en van daar uit naar boven door het plat dak naar de buitenunit.
Volgens de adviseur ontkom ik niet aan een condens pompje. Er is nergens een optie voor water afvoer langs die muur. Nu lees ik hier allemaal horrorverhalen over die pompjes maar nergens een oplossing.
Is er geen manier om zo'n pompje wel werkend te krijgen? Zijn er ook niet bepaalde merken die wel stil en foutloos werken? Of kun je zo'n pompje ook buiten bij de buitenunit op het dak monteren? Kun je ze isoleren met bijvoorbeeld schuim er omheen en dan een koofje?
mijn 5 kw mhi. wel de srk zs. op maximaal vermogen 1.5 kwHinotori schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:55:
[...]
Ik heb zo'n MHI sinds april hangen in de woonkamer. Ik heb hem via een stekker op een bestaande groep. De Shelly die er tussen hangt heb ik nog nooit boven de +-1,5 kW gezien. Misschien dat het max vermogen voorkomt als je gaat knallen met verwarmen vanuit een zwaar afgekoeld huis, maar hoe vaak zal dat voorkomen? En dan zorg ik wel dat de betreffende (licht)groep even weinig belast wordt. Ik maak daar niet zo'n zorgen over. Pas wanneer de zekering er regelmatig uit gaat knallen denk ik wel eens na over een aparte groep.
Net voor de gein eens even mijn eigen huis in de warmteverliesberekening gegooid. Als ik heel mijn huis op 21 graden zou willen verwarmen (doe ik niet normaal, 19 graden boven) dan heb ik op 140m2 7,5 kW nodig bij -8. Oftewel het is overdag nooit -8, ik stook niet heel mijn huis naar 21 een 5 kW zou ik met beetje moeite wel mijn huis wel warm houden. 140m2 = geen 35m2.GermanPivo schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:06:
@kibber Een SCM70 is echt complete waanzin. Met 600m3 gas en die oppervlaktes heb je voor woon- en werkkamer genoeg aan een SCM40/45 met daarop een SRK35 en SRK20.
Wat bezielt al die installateurs?
Gooi wel regelmatig een tablet in de lekbak. Anders krijg je alg/slijmvorming in de leiding en in de pomp. Schoonhouden is key. Een verstopping in de pomp is niet lollig. Ik gebruik bruistabletten voor kunstgebit. Werkt als een malle en kost geen drol.arie-verdetti schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:27:
[...]
ik heb zelf bij mijn schoonouders aspen mini lime silent + geinstalleerd. werkt perfect. althans tot nu toe. verder heel stil.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 05-09-2022 19:46 ]
Nee, gaat gewoon om single/multi split.verkeerslicht schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:05:
[...]
Interessant, hier hetzelfde vraagstuk (want ik wil primair ermee verwarmen en ik heb óók een vrouw). Ben wel benieuwd waar je gevonden hebt dat verwarmen gunstiger zou zijn met een vloermodel. Bedoel je dan een monoblock? Die hebben namelijk wel een lagere scop.
Koude lucht wordt bij een vloermodel laag bij de vloer aangezogen, en warme lucht opca 100cm hoog weer afgegeven. Dat creëert een natuurlijke circulatie warm omhoog>afkoelen>koude lucht zakt>aanzuigen
Bij een wandmodel moet deze warme lucht naar beneden geblazen worden.
Wandmodel is echter weer efficiënter met koelen. Dan werkt koude lucht op hoogte in je voordeel.
Kruipruimte? Zo ja, dan loopt daar vast ergens riolering en/of hwa.MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:21:
@Yellos Komt die unit boven je bank? Zo ja zou ik toch nog maar eens gaan lezen in dit topic wbt geluid en luchtstroming. Ik denk dat je daar niet blij van gaat worden. Bij behoorlijke koude buiten kan je 19 dB vergeten ivm hogere fanstand en bij verwarmen staat een unit standaard naar beneden te blazen. Ik zet hem dan weliswaar op 45 graden maar volgens mij zit je dan nog in de wind.
Plint over de muur wordt er denk ik bedoeld vanaf je je unit en afvoer door de muur bij je raam. Liever een plint dan ...... een pomp.Plinten geven geen storing en lekkage.
Dit is alleen in het koelseizoen relevant toch? Kwestie van ergens aan't eind van dat seizoen zo'n tablet erin en dan kan ie er weer tegenaan tot volgende zomer?MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:44:
[...]
Gooi wel regelmatig een tablet in de lekbak. Anders krijg je alg/slijmvorming in de leiding en in de pomp. Schoonhouden is key. Een verstopping in de pomp is niet lollig. Ik gebruik bruistabletten voor kunstgebit. Werkt als een malle en kost geen drol.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Scheelt idd behoorlijk in investering.MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:03:
[...]
2 verspreidt de warmte altijd beter, 1 scheelt je waarschijnlijk pegels. Wat vind je het belangrijkst of je vrouw?42 m2 lukt wel met 1 overigens alleen je moet meer de tijd nemen om de lucht te laten verspreiden. Maar ik ben sowieso bij echte koude tegen hit and run. Ook met een wandunit.
Is het mogelijk om een multisplit buitenunit te nemen, en 1 binnenunit aan te sluiten?
Mocht dit niet toereikend zijn kan ik later nog uitbreiden.
Of zou het slimmer zijn om direct voor bv 2x 2,5kw binnenunits te gaan.
Bij 1 binnenunit zou ik toch zwaarder moeten kiezen, en dan is uitbreiden met een 2e lastiger ivm capaciteit/pendelen/totaal vermogen?
Via mijn broer Bin Joachim ben ik hier terecht gekomen.
Wonen in een 1995 gebouwde twee onder één kap, met heteluchtverwarming van datzelfde jaar.
We hebben een bijkamer welke verwarmt word door een airco. Nu willen we onze huiskamer/keuken in een kleine U-vorm van 145m3.
Om wat gas te besparen willen we gaan verwarmen dmv een split airco unit
- Moeten we het rooster afplakken/dichtmaken voor de luchtstroom naar de gasgestookte luchtverwarmer op zolder?
-5kw voldoende lijkt me?
- daikin ftx 5.0 kw perfera series 2022 A+++
- Mitsubishi Heavy Srk 5.0kw split airco
Of een andere?
Tips?
Nou bijna 200m3 met 1 unit denk niet dat je daar heel blij van gaat worden qua geluid, want dan ga je al snel richting een 5kw. Locatie daar is op zich goed en een 5kw kan prima als je er ver genoeg vandaan zit. Anders indien mogelijk zou ik diagonaal tegenover elkaar twee 3,5 kw units ophangen, zo heb je in de tussenseizoenen met relatief warme temperaturen overdag met wel frisse ochtenden genoeg aan 1 unit zonder gependel, en als overdag ook kouder word zet je ze allebei aan. Met koelen idem dito.Longrun schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:35:
[...]
Waarom 2 units? denk je dat die anders de lucht niet goed verdeeld krijgt als ik hem op de rechtse muur plaats?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik doe juist in t koel seizoen de tabletten in de lekbak zodat aan einde koel seizoen geen troep achter blijft want dat wordt keihard met verwarmen en bij volgend koelseizoen kun je dan dweilenTermy schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:49:
[...]
Dit is alleen in het koelseizoen relevant toch? Kwestie van ergens aan't eind van dat seizoen zo'n tablet erin en dan kan ie er weer tegenaan tot volgende zomer?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hoe zit het dan met gewoon bijstoken met je cv ketel, veel hebben deze ook nog begrijp ik. Hie werkt dat in de praktijk.Servee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:44:
[...]
@klompje65 ik denk dat bovenstaande wel mooi uiteenzet waarom een nordic variant niet echt nodig is in Nederland. Ik zou om te beginnen de unit centraal laten ophangen en middels een warmteverlies berekening de juiste capaciteit kiezen en mocht je zekerheid willen koop dan een paar straalkacheltjes en zet die in de schuur voor het geval dat je ooit nog in sneewt met -20 overdag.
Mijn gedachte is dat op de echt koude dagen ( onder nul) de CV gewoon even goed aanzet om het daarna op temperatuur te houden?
Kan zeker maar kost wel weer hoop gas, je kunt ook de boel gewoon warm houden met je airco dat is goedkoper dan je gasketel elke dag opstoken denk ik.Kaaschef schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:22:
[...]
Hoe zit het dan met gewoon bijstoken met je cv ketel, veel hebben deze ook nog begrijp ik. Hie werkt dat in de praktijk.
Mijn gedachte is dat op de echt koude dagen ( onder nul) de CV gewoon even goed aanzet om het daarna op temperatuur te houden?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zoals jullie wellicht merken ben ik me nog aan het oriënteren , belangrijk punt is natuurlijk het comfort van een airco ofwel L/L warmtepomp?MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:24:
[...]
Ligt aan je isolatie en vraag. Ik stookte afgelopen winter 1325 kWh met 3 Daikin units om een heel huis te verwarmen (140m2).
Dan denk ik dus aan het geluid wat het geeft en ook lees over een mogelijke tocht /airflow als je de unit niet goed plaatst.
Dit dan met name ivgl met de standaard CV met radiatoren
[ Voor 9% gewijzigd door Kaaschef op 05-09-2022 20:33 ]
Mijn lekbak stroomde juist na de eerste 2 weken koelen over dit jaar. In de winter heb je geen water in dat ding maar vermoed dat er aan het eind seizoen juist dan wat stilstaand water er in blijft staan wat lekker langzaam indroogt en dan de algen/slijm troep veroorzaakte. Vreemd genoeg hebben mijn units boven er nog nooit last van gehad.Termy schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:49:
[...]
Dit is alleen in het koelseizoen relevant toch? Kwestie van ergens aan't eind van dat seizoen zo'n tablet erin en dan kan ie er weer tegenaan tot volgende zomer?
Gas? Wat is dat? https://nos.nl/artikel/24...van-russische-pijpleidingKaaschef schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:22:
[...]
Hoe zit het dan met gewoon bijstoken met je cv ketel, veel hebben deze ook nog begrijp ik. Hie werkt dat in de praktijk.
Ik ga eens informeren bij de bedrijven die jullie aanraden en voor de grap vragen waarom ze 5kw aanbieden. Ik meende dat de beste man twijfelde tussen 5kw of eentje kleiner omdat mijn veel kleinere kantoor erbij zou komen hahaha,
Wordt vervolgd!
Voor iemand in Twente stuur even PMkibber schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:21:
Ik ben mij inmiddels ook aan het oriënteren op een airco. Het verkrijgen van een offerte is momenteel heel lastig, of ik kom bij de verkeerde partijen uit natuurlijk.
Het huis in kwestie:
Bouwjaar woning: 1979
Regio: Twente
Isolatie: rondom HR++ glas en kunststof kozijnen, bodembedekking in de kruipruimte
Gasverbruik: +- 600 m3 per jaar met 2 volwassenen
Te koelen ruimtes:
Woonkamer: +- 35 m2
Slaapkamer: +- 15 m2
Kantoor: +- 10 m2
Eerste offerte:
Woonkamer + kantoor:
Multi split MHI SCM 72 ZR-W 7,2 kW
Binnen woonkamer: MHI SRK50ZR-W 5,0 kW
Binnen kantoor: SRK20ZR-W 2,0 kW
Slaapkamer:
Single split MHI SRC 20 ZR-W 2,0 kW
Binnen: SRK20ZR-W 2,0 kW
Nauwelijks boren: alles kan in een rechte lijn van < 1m direct naar buiten
Zover ik kan zien is dit nog excl wifi..
Prijs: 7695 incl BTW
Volgens mij is dit gewoon krankzinnig duur als ik de prijzen hier voorbij zie komen?
De prijzen online wisselen sterk maar ik kom rond de 5k uit zonder installatie..
Werkt met mhi
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Als je geen geluid wil en luchtflow is er maar 1 oplossing. Een L/W systeem. Maar dan is koelen weer een probleem in de zomer. Ik kan niet meer zonder. Draaien hier vandaag weer. Fijn die klimaatverandering.Kaaschef schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:31:
[...]
Zoals jullie wellicht merken ben ik me nog aan het oriënteren , belangrijk punt is natuurlijk het comfort van een airco ofwel L/L warmtepomp?
Dan denk ik dus aan het geluid wat het geeft en ook lees over een mogelijke tocht /airflow als je de unit niet goed plaatst.
Dit dan met name ivgl met de standaard CV met radiatoren
Daar kan ik me idd wel wat bij voorstellen, maar toch als ik de technische gegevens hierop naga, dan zie ik bijvoorbeel dit:vn2000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:45:
[...]
Nee, gaat gewoon om single/multi split.
Koude lucht wordt bij een vloermodel laag bij de vloer aangezogen, en warme lucht opca 100cm hoog weer afgegeven. Dat creëert een natuurlijke circulatie warm omhoog>afkoelen>koude lucht zakt>aanzuigen
Bij een wandmodel moet deze warme lucht naar beneden geblazen worden.
Wandmodel is echter weer efficiënter met koelen. Dan werkt koude lucht op hoogte in je voordeel.
Wandmodel airco's
LG Prestige H09MW NM0 SCOP 5,60
Mitsubishi SRK‑20ZJX‑S SCOP 5,56
Vloermodel airco's (ik houd me aanbevolen voor gunstige alternatieven!)
Panasonic CS-Z35UFEAW SCOP 4,60
Daikin FVXM35A SCOP 4,63
Dan vraag ik me toch af of de gunstigere positie voor verwarming (bij de vloer) opweegt tegen de hogere SCOP waarden van bovenstaande wandmodellen.
Overigens vraag ik me wel af hoeveel waarde er aan SCOP gehecht moet worden, want ik kan me ook voorstellen dat het de-frosten bij de een ook efficienter gaat dan de ander, en dat mogelijk de ene buitenunit minder snel bevriest dan een andere.
Hier ongeveer dezelfde situatie, alleen 20m3 minder. Gekozen voor de Daikin stylish 5kW, moet nog geïnstalleerd worden.Jeremayah schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:15:
Hallo kenners,
Via mijn broer Bin Joachim ben ik hier terecht gekomen.
Wonen in een 1995 gebouwde twee onder één kap, met heteluchtverwarming van datzelfde jaar.
We hebben een bijkamer welke verwarmt word door een airco. Nu willen we onze huiskamer/keuken in een kleine U-vorm van 145m3.
Om wat gas te besparen willen we gaan verwarmen dmv een split airco unit
- Moeten we het rooster afplakken/dichtmaken voor de luchtstroom naar de gasgestookte luchtverwarmer op zolder?
-5kw voldoende lijkt me?
- daikin ftx 5.0 kw perfera series 2022 A+++
- Mitsubishi Heavy Srk 5.0kw split airco
Of een andere?
Tips?
De luchtroosters laat ik eerst voor wat het is, kan ze altijd nog afplakken voor een test. Maar warme lucht stijgt op dus ben ik niet bang dat het gelijk door de roosters verdwijnt ( roosters zitten hier in de vloer )
Klopt maar naar de hal zit ook een rooster op plint hoogte wel te verstaan maar geeft misschien wel tocht.Sjoerd_r schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:31:
[...]
Hier ongeveer dezelfde situatie, alleen 20m3 minder. Gekozen voor de Daikin stylish 5kW, moet nog geïnstalleerd worden.
De luchtroosters laat ik eerst voor wat het is, kan ze altijd nog afplakken voor een test. Maar warme lucht stijgt op dus ben ik niet bang dat het gelijk door de roosters verdwijnt ( roosters zitten hier in de vloer )
Hebben eigenlijk twee mogelijkheden voor plaatsen van de wandunit, aan de zijkant boven de bank (rood in schets)of aan de andere wand boven de tv richting de bank gericht (gele variant)
Keuken is inmiddels kookeiland geworden.
:strip_exif()/f/image/SoKG4QSoMlMlPAz5PniMbSWH.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou jullie voorkeur hebben?
Ik heb de roosters in de wanden zitten en heb er afsluitbare roosters overheen gezet. Boven gaat af en toe nog de luchtverwarming aan op koude dagen en zo krijg ik geen extra warme lucht binnen in de woonkamer, draadloze thermostaat staat boven. Retour lucht gaat hier op de natuurlijke manier via trapgat naar boven.Sjoerd_r schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:31:
[...]
Hier ongeveer dezelfde situatie, alleen 20m3 minder. Gekozen voor de Daikin stylish 5kW, moet nog geïnstalleerd worden.
[ Voor 44% gewijzigd door Servee op 05-09-2022 21:58 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dit is de beste plek voor zowel luchtflow als geluid.Jeremayah schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:49:
[...]
Klopt maar naar de hal zit ook een rooster op plint hoogte wel te verstaan maar geeft misschien wel tocht.
Hebben eigenlijk twee mogelijkheden voor plaatsen van de wandunit, aan de zijkant boven de bank (rood in schets)of aan de andere wand boven de tv richting de bank gericht (gele variant)
Keuken is inmiddels kookeiland geworden.[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat is de muurkant aan de buren vast, dan krijgen we een lange koof over de gestucte muur met een meter of 6-8 leidingwerk.Servee schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:55:
[...]
Dit is de beste plek voor zowel luchtflow als geluid.
[Afbeelding]
Vloermodel op de groene plek zou ook nog kunnen?
[ Voor 24% gewijzigd door Jeremayah op 05-09-2022 22:01 ]
Voordeel van deze roosters is dat mocht, onverhoopt de LLWP het met extreme koude die ik eigenlijk niet verwacht, het niet meer trekken of niet meer comfortabel zijn dan draai je ze zo weer open. Zolang ik nog geen beslissing heb genomen of ik volledig overga op LL of LW indirect naar lucht verwarmer + buffetvat prima oplossing zo.Jeremayah schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:55:
Kan de roosters in de vloer ook dichtzitten inderdaad, retour lucht gaat hier ook via trapgat en dat rooster kan ik wel makkelijk (tijdelijk) dichtmaken.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Tja keuzesJeremayah schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:01:
[...]
Dat is de muurkant aan de buren vast, dan krijgen we een lange koof over de gestucte muur met een meter of 6-8 leidingwerk.
Vloermodel op de groene plek zou ook nog kunnen?[Afbeelding]
Als ik in jouw schoenen zou staan koos ik toch voor de leiding, ethisch niet de mooiste oplossing maar wel een efficiënter werkend systeem, minder geluid want dat heb je nu eenmaal met een airco hoe stil ook, en het minste last van de luchtflow en een egaal warme kamer.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Persoonlijk zou ik hem wat meer richting de hal hangen, lijkt me niet prettig om een directe luchtstroom ditto geluid boven je te hebben.Jeremayah schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:49:
[...]
Klopt maar naar de hal zit ook een rooster op plint hoogte wel te verstaan maar geeft misschien wel tocht.
Keuken is inmiddels kookeiland geworden.[Afbeelding]
Of een kanaal airco, unit op zolder en warme lucht uit de kanalen. Alleen wel uitkijken of je de juiste kanalen hebt anders krijg je bij koelen een zwembad in je kruipruimte door condensvorming op de kanalen.Servee schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:06:
[...]
Tja keuzes![]()
Als ik in jouw schoenen zou staan koos ik toch voor de leiding, ethisch niet de mooiste oplossing maar wel een efficiënter werkend systeem, minder geluid want dat heb je nu eenmaal met een airco hoe stil ook, en het minste last van de luchtflow en een egaal warme kamer.
Indien je het compleet nieuw aan zou leggen kan het prima werken, indien je het op bestaand system aansluit kon het nog wel eens een dure hobby worden….vraag maar eens aan @MarkV6 en idd je isolatie is wel een extra zorg.Sjoerd_r schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:12:
[...]
Of een kanaal airco, unit op zolder en warme lucht uit de kanalen. Alleen wel uitkijken of je de juiste kanalen hebt anders krijg je bij koelen een zwembad in je kruipruimte door condensvorming op de kanalen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Goed punt.MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:59:
Nb: 600m3 zegt me niet zoveel. Als je nu de hele dag werkt en met 19 graden in de avond 600m3 is dat wat anders dan heel de dag thuis, 20 graden en 21 in de avond met 600m3.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat is 110m3 gasCkriek schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:50:
[...]
Ik in de winter van 2021 met mijn daikin Stylish 4,2 1100 kwh verbruikt, hele dag aan van 0.800 uur tot 22.00 uur, inclusief koelen
Vanaf 1 januari tot nu inclusief koelen 772 kwh , heb een kamer van 50m2
Werkt prima, heb geen gas meer
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Lijkt me toch een iets grotere besparing dan 110m3
Ellende is dat ik in ieder geval niet even snel in de bak kan kijken en zeker niet de aansluiting of er troep in zit. Er blijft volgens mij na de laatste keer koelen altijd wat water in die bak staan.Termy schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:56:
@Servee @MotorBeast Ja dat bedoelde ik dus. Alleen in het koelseizoen relevant en zorgen dat het schoon is voor je geen condens meer hebt zodat het in het stookseizoen niet aankoekt en zo.
110m3 gas equivalent verbruikt, de rest dus bespaard.MotorBeast schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:50:
[...]
Lijkt me toch een iets grotere besparing dan 110m3Of bedoel je wat anders?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
incl koelen schrijf je dus eigenliji 1100 per jaar?Ckriek schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:50:
[...]
Ik in de winter van 2021 met mijn daikin Stylish 4,2 1100 kwh verbruikt, hele dag aan van 0.800 uur tot 22.00 uur, inclusief koelen
Vanaf 1 januari tot nu inclusief koelen 772 kwh , heb een kamer van 50m2
Werkt prima, heb geen gas meer
Ja inclusief koelen 1100kwh,Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 01:06:
[...]
incl koelen schrijf je dus eigenliji 1100 per jaar?
Wij gaan om 7.30 uur uit huis en komen om 18 uur terug.. stoken nu met luchtverwarmer en die is in notime warm.
Daarnaast pretenderen de verkopers nu dat de airflow 3D is en de sensoren zorgen voor dat er niet geblazen word in de richting van de bezoekers in de ruimte. Iemand daar ervaring mee?
Zou gaan om de daikin ftx 5.0 kw perfera series 2022 A+++
Zoekfunctie al gebruikt voor nachtverlaging?Jeremayah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:51:
Laten jullie de temperatuur continue met lichte daling in de nacht?
Wij gaan om 7.30 uur uit huis en komen om 18 uur terug.. stoken nu met luchtverwarmer en die is in notime warm.
Daarnaast pretenderen de verkopers nu dat de airflow 3D is en de sensoren zorgen voor dat er niet geblazen word in de richting van de bezoekers in de ruimte. Iemand daar ervaring mee?
Zou gaan om de daikin ftx 5.0 kw perfera series 2022 A+++
En je andere vraag is met de zoekfunctie ook te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-09-2022 11:13 ]
We hebben een 2 onder 1 kap woning uit 1998 met HR+ glas en redelijk wat ramen.
Jaarlijks gasverbruik is +/- 1050m3 waarvan +/- 820m3 voor verwarmen. Er liggen 13 zonnepanelen op het dak en ik heb stroom "over".
Het aantal vierkante meters op de begane grond (zonder de hal) is +/- 40m2, waar ik de keuken zelf nog mee heb geteld, komt uit op een kleine 100m3 die verwarmd dient te worden.
Als ik ga kijken, zou de MHI SRK35ZS-W afdoende moeten zijn. (820 * 8 / 1650 = 3,97KWh), zou precies moeten passen. Of zou dit net te krap zijn?
Ik heb overigens de MHI SRK35ZS-W ook al op de eerste verdieping hangen, hier krijg ik de bovenverdieping mee warm + zolder (open trap), echter is geluid hier geen probleem.
Grootste "probleem" dat ik heb is de plaatsing. Als ik ga kijken lijkt onderstaande situatie mijn enige 'logische' keuze:
/f/image/OmLQS9Cb0R2mo1thdbS913Vn.png?f=fotoalbum_large)
Alle kozijnen op de begane grond lopen namelijk tot aan het plafond, deze locaties vallen dus al snel af.
Helaas een aantal nadelen:
- Hij hangt boven de bank, geluid zou dus een "probleem" kunnen zijn. We zitten overigens bijna altijd aan de andere kant van de bank.
- Hij hangt in de hoek, gaat de luchtflow zo wel voldoende rond dat de gehele ruimte comfortabel blijft?
- Ik wil de buitenunit op de garage laten zetten - de binnen unit hangt dan lager dan de buitenunit, dus afvoer van water zal een probleem worden. Wellicht naar de locatie van de HWA? Echter moeten we dan 'door' het stukje overkapping aan de voorkant van de garage.
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. 😃
Indien iemand nog een betrouwbare leverancier weet regio Noord-Limburg hoor ik dit overigens ook graag!
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 06-09-2022 11:20 ]
Gewoon een lokale installateur benaderenniels-cil schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:17:
In verband met de hoge gasprijzen ben ik beetje aan het oriënteren op het gebruik van airco's bij verwarmen (en koelen in de zomer is ook wel fijn). Ik zag dat er in andere topic al een lijstje was voor webshops die airco's verkopen vanuit het buitenland maar is er ook toevallig een lijstje met NL shops? Ik wil graag de prijzen vergelijken met elkaar, maar wil niet bij een of ander loesje webshop gaan kijken.
Wel even checken of het geen ongecertificeerde knutselaars zijn: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Ik zou hem ter hoogte van de tekst verblijfsruimte 1 hangen bij ik vermoed de deur. Leidingen door de hal. En 40 red je wel met een 3,5. Ik doe 60 met een Daikin 4,2.R03l schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:11:
Ik lees al een tijdje mee en heb eigenlijk besloten dat wij ook een Airco willen plaatsen om mee te verwarmen in de winter.
Jaarlijks gasverbruik is +/- 1050m3 waarvan +/- 820m3 voor verwarmen. Er liggen 13 zonnepanelen op het dak en ik heb stroom "over".
Het aantal vierkante meters op de begane grond (zonder de hal) is +/- 40m2, waar ik de keuken zelf nog mee heb geteld, komt uit op een kleine 100m3 die verwarmd dient te worden.
Als ik ga kijken, zou de MHI SRK35ZS-W afdoende moeten zijn. (820 * 8 / 1650 = 3,97KWh), zou precies moeten passen. Of zou dit net te krap zijn?
Ik heb overigens de MHI SRK35ZS-W ook al op de eerste verdieping hangen, hier krijg ik de bovenverdieping mee warm + zolder (open trap), echter is geluid hier geen probleem.
Grootste "probleem" dat ik heb is de plaatsing. Als ik ga kijken lijkt onderstaande situatie mijn enige 'logische' keuze:
[Afbeelding]
Alle kozijnen op de begane grond lopen namelijk tot aan het plafond, deze locaties vallen dus al snel af.
- Hij hangt boven de bank, geluid zou dus een "probleem" kunnen zijn. We zitten overigens bijna altijd aan de andere kant van de bank.
- Hij hangt in de hoek, gaat de luchtflow zo wel voldoende rond dat de gehele ruimte comfortabel blijft?
- Ik wil de buitenunit op de garage laten zetten - de binnen unit hangt dan lager dan de buitenunit, dus afvoer van water zal een probleem worden. Wellicht naar de locatie van de HWA? Echter moeten we dan 'door' het stukje overkapping aan de voorkant van de garage.
Indien iemand nog een betrouwbare leverancier weet regio Noord-Limburg hoor ik dit overigens ook graag!
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht, echter is dan ook weer de vraag, waar?Plenkske schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:20:
@R03l en @Jeremayah voor jullie is wellicht een vloermodel beter geschikt. Zo'n model is zo groot als een radiator ongeveer (onder een enkel raam) en jullie hebben dan meer mogelijkheden om hem op een geschikte plaats te krijgen. Deze modellen werken prima voor zowel verwarmen als koelen. De binnenunits zijn wel iets duurder.
Dit zou al snel richting de erker gaan aan de voorzijde (wat m.i. er overigens niet uit ziet), alleen staat die altijd al helemaal vol met speelgoed i.v.m. 2 kleine kinderen. 😂
Of kan dit ook achter de bank als we de bank een beetje naar voren schuiven?
Bij de vloermodellen 'moet' je 'm denk ik al direct aan een buitenmuur maken i.v.m. waterafvoer?
Bedoel je hier?MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:30:
[...]
Ik zou hem ter hoogte van de tekst verblijfsruimte 1 hangen bij ik vermoed de deur. Leidingen door de hal. En 40 red je wel met een 3,5. Ik doe 60 met een Daikin 4,2.
/f/image/3zzvEfaTMDVucXdAvUPUZKpl.png?f=fotoalbum_large)
Lastige van deze locatie is dat dit een standaard 2 onder 1 kap woning is waar ze overal glas boven de deuren hebben gemaakt, hierdoor kun je de leidingen lastig wegwerken...
[ Voor 32% gewijzigd door R03l op 06-09-2022 11:35 ]
Daar kwam ik mijn regio niet ver mee. Allemaal of geen kennis van zaken of te duur. Zo ook nu met L/W. Ik ben voor L/L terecht gekomen via oude topic bij Climasense. Zitten ruim 100 km van mij vandaan. @Ro3L Wellicht ook optie voor jou. Doen alleen geen MHI.ThinkPad schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:22:
[...]
Gewoon een lokale installateur benaderenEven Googlen op 'airco plaatsen <woonplaats>'.
Wel even checken of het geen ongecertificeerde knutselaars zijn: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
@Ro3L Yep, die plek. Beste plek. Geen geluid aan je hoofd en top verdeling van de flow. Glasplaat boven je deur kan je toch dicht maken met triplex? Netjes schilderen en klaar,
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 06-09-2022 11:39 ]
Beste is in het midden van de ruimte, maar dan is inderdaad de vraag hoe je leidingen wegwerkt.R03l schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:31:
[...]
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht, echter is dan ook weer de vraag, waar?
Dit zou al snel richting de erker gaan aan de voorzijde (wat m.i. er overigens niet uit ziet), alleen staat die altijd al helemaal vol met speelgoed i.v.m. 2 kleine kinderen. 😂
Of kan dit ook achter de bank als we de bank een beetje naar voren schuiven?
Bij de vloermodellen 'moet' je 'm denk ik al direct aan een buitenmuur maken i.v.m. waterafvoer?
Achter de bank zou ik niet doen bij een vloermodel.
Aan de wand boven de bank kan opzich wel, alleen jammer dat het in de hoek is.
Boven een bank, met bij vorst buiten de unit op stand 2 laten blazen bijvoorbeeld aan je hoofd? Het is jouw advies, niet het mijne.Plenkske schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:41:
[...]
Beste is in het midden van de ruimte, maar dan is inderdaad de vraag hoe je leidingen wegwerkt.
Achter de bank zou ik niet doen bij een vloermodel.
Aan de wand boven de bank kan opzich wel, alleen jammer dat het in de hoek is.
/f/image/mhgcYgALBub0FrVDHV3qTPEQ.png?f=fotoalbum_large)
Alleen wordt de wf-rac module warm en hier zit de indoor temp sensor vlak naast. De sensor slaat hiervan behoorlijk op hol. Hebben hem nu erbuiten hangen en het geheel werkt nu een stuk beter
Bij ons hangt hij aan de wand achter onze bank, met ongeveer 1,5 meter vloer ertussen.MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:44:
[...]
Boven een bank, met bij vorst buiten de unit op stand 2 laten blazen bijvoorbeeld aan je hoofd? Het is jouw advies, niet het mijne.Ik zou gek worden van die herrie aan mijn kop.
Wij hebben er in de winter geen last van gehad. Ja je hoort het, maar we vinden het geen herrie. En als er iets van muziek aan staat of de TV, dan hoor je het niet meer.
Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk. Iedereen ervaart die geluiden anders.
Duur zou ik het niet willen noemen voor de gasloos worden zal het bij elkaar 6K zijn. Plus heel wat eigen inzet voor montage. Wat alleen nogal tegenvalt is Daikin. De compressor is 2 maal vastgelopen in de winter uiteraard en dan doet een 2Kw elektrisch kacheltje niet zoveel.Servee schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:16:
[...]
Indien je het compleet nieuw aan zou leggen kan het prima werken, indien je het op bestaand system aansluit kon het nog wel eens een dure hobby worden….vraag maar eens aan @MarkV6 en idd je isolatie is wel een extra zorg.
De installateur heeft het afgeperst en gevacuümeerd. Als je de klantenservice iets vraagt is het antwoord altijd ga maar naar je installateur. Die weet het ook niet en zet het door naar Daikin. Soms komt er dan antwoord meestal niet.
Er is een monteur van Daikin bij geweest toen de compressor vastgelopen is. Hij heeft aangeraden om de compressor en vloeistof vat te vervangen.
Als google deskundige had ik gevonden dat de installatie gespoeld moet worden omdat er slijpsel van de vastgelopen compressor in het systeem zit. Dat klinkt mij wel aannemelijk als het 2 maal gebeurd.
Alleen was dat onzin en heeft hij alleen de onderdelen vervangen. De eerste was bij 300 bedrijfs uren, de tweede bij 1400 dus ik vrees voor de 2500 uur.
Kwa werking koelbedrijf perfect, verwarmings bedrijf kan beter veel te hoog minimum vermogen. Bij koelen kan het vermogen veel verder terug als bij verwarmen. Geluid binnen is niet merkbaar. Bij vochtig vorsweer duren de ontdooi acties wel 20 minuten. Buitenunit 65db bij lage temperaturen is echt veel. Madoka thermostaat ook prachtig ding. Verbruik van 900-1100 kuub naar 2000Kwh inclusief warmtepomp boiler.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Het is voor mij 1 van de redenen het liefst te gaan verwarmen met L/W. Maar dat wordt gezien de markt een tien jaren plan als het zo doorgaat.Plenkske schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:04:
[...]
Bij ons hangt hij aan de wand achter onze bank, met ongeveer 1,5 meter vloer ertussen.
Wij hebben er in de winter geen last van gehad. Ja je hoort het, maar we vinden het geen herrie. En als er iets van muziek aan staat of de TV, dan hoor je het niet meer.
Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk. Iedereen ervaart die geluiden anders.
hoop dat ons dit bespaard blijft want anders word het een dure rekening deze winterMarkV6 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:40:
[...]
Duur zou ik het niet willen noemen voor de gasloos worden zal het bij elkaar 6K zijn. Plus heel wat eigen inzet voor montage. Wat alleen nogal tegenvalt is Daikin. De compressor is 2 maal vastgelopen in de winter uiteraard en dan doet een 2Kw elektrisch kacheltje niet zoveel.
De installateur heeft het afgeperst en gevacuümeerd. Als je de klantenservice iets vraagt is het antwoord altijd ga maar naar je installateur. Die weet het ook niet en zet het door naar Daikin. Soms komt er dan antwoord meestal niet.
Er is een monteur van Daikin bij geweest toen de compressor vastgelopen is. Hij heeft aangeraden om de compressor en vloeistof vat te vervangen.
Als google deskundige had ik gevonden dat de installatie gespoeld moet worden omdat er slijpsel van de vastgelopen compressor in het systeem zit. Dat klinkt mij wel aannemelijk als het 2 maal gebeurd.
Alleen was dat onzin en heeft hij alleen de onderdelen vervangen. De eerste was bij 300 bedrijfs uren, de tweede bij 1400 dus ik vrees voor de 2500 uur.
Kwa werking koelbedrijf perfect, verwarmings bedrijf kan beter veel te hoog minimum vermogen. Bij koelen kan het vermogen veel verder terug als bij verwarmen. Geluid binnen is niet merkbaar. Bij vochtig vorsweer duren de ontdooi acties wel 20 minuten. Buitenunit 65db bij lage temperaturen is echt veel. Madoka thermostaat ook prachtig ding. Verbruik van 900-1100 kuub naar 2000Kwh inclusief warmtepomp boiler.
MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:09:
[...]
Het is voor mij 1 van de redenen het liefst te gaan verwarmen met L/W. Maar dat wordt gezien de markt een tien jaren plan als het zo doorgaat.
Ik wilde sowieso voor L/W gaan, omdat we onze kelder (volwaardige verdieping) verwarmen met vloerverwarming. En die staat ook regelmatig aan. Dus als L/W er is dan is het kelder + begane grond + badkamer voor vloerverwarming. Totaal ongeveer 120 m2 vloeroppervlak.
Maar onze ketel is van 2010, net als het huis, dus ik wilde het nog uitstellen. Toen de oorlog in Oekraïne begon en de gasprijzen omhoog gingen heb ik snel een offerte opgevraagd bij het lokale bedrijf wat ook onze L/L heeft gedaan (woonkamer en slaapkamer). Ergens in april akkoord op gegeven.
Levering was nog even spannend, maar uiteindelijk op tijd voor de afgesproken installatiemaand.
Volgende week dinsdag moet hij actief zijn
Ik zou hem links of rechts van het woord "verblijfsruimte 1" hangen, lekker centraal als het daar kan.R03l schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:11:
Ik lees al een tijdje mee en heb eigenlijk besloten dat wij ook een Airco willen plaatsen om mee te verwarmen in de winter.
[Afbeelding]
Ik heb toevallig afgelopen maand 3 bedrijven in limburg laten komen voor offertes. Ik heb voor Aircodirect in Geleen gekozen. niet de goedkoopste maar wel een goed gevoel. Weet niet of die naar noord-limburg rijden maar bellen kan altijd.
Er zit 5 jaar garantie op dus dat valt mee. Het is vooral de ergernis om een week of meer in de kou te zitten.Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:13:
[...]
hoop dat ons dit bespaard blijft want anders word het een dure rekening deze winter
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Ik wil de montage, met uitzondering van het f-gas stukje, zelf doen. Ik zoek dus echt (web)shops die gewoon de units verkopen.ThinkPad schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:22:
[...]
Gewoon een lokale installateur benaderenEven Googlen op 'airco plaatsen <woonplaats>'.
met huidige prijzen een week met net toevallig -10 moeten stoken meer dan ergernisMarkV6 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:41:
[...]
Er zit 5 jaar garantie op dus dat valt mee. Het is vooral de ergernis om een week of meer in de kou te zitten.
Daar staat internet vol mee. Een Daikin is een Daikin, een MHI een MHI enz enz. Goede installateurs vinden is HET probleem. Units niet.niels-cil schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:55:
[...]
Ik wil de montage, met uitzondering van het f-gas stukje, zelf doen. Ik zoek dus echt (web)shops die gewoon de units verkopen.
sta hier nu bij een perfera met buiten unit die flink aan het draaien is maar hoor bijna niks dan een beetje wind blazen van de ventilator en hij staat echt goed koud te blazen binnen
van 28 -> 20 kost minder energie als van -5 -> 20 verwacht ik. Delta T van 8 graden vs 25Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:55:
is dat echt zn probleem
sta hier nu bij een perfera met buiten unit die flink aan het draaien is maar hoor bijna niks dan een beetje wind blazen van de ventilator en hij staat echt goed koud te blazen binnen
[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 06-09-2022 15:01 ]
Bij verwarmen in de winter zou het toch wel wat harder kunnen klinken.Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:55:
is dat echt zn probleem
De gewenste plaatsing hier is 1 meter vanaf de erfgrens precies richting de buren door de heg heen. Ik zou het erg vervelend vinden als ze er hinder van hebben. een perfera is 46dba geloof ik? (althans voor het 2,5kw model). Andere optie is een lange leiding aan te leggen, maar dat is ook geen gezicht.
Ja, maar zo goed als bijvoorbeeld een Medford omkasting is heel lastig.verkeerslicht schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:50:
Zijn er hier tweakers die erin geslaagd zijn een ombouw te maken voor de buitenunit met akoestische demping?
Dit helpt zeker, maar grootste voordeel is dat het geluid van de gevel weg wordt geleid. Maar moet er sowieso al bijna naast gaan staan om hem boven het omgevingsgeluid uit te horen.
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 06-09-2022 15:03 ]
Mooi gemaakt zeg! wat is dat voor isolatiemateriaal aan de binnenzijde? Het ziet er sowieso een stuk beter uit dan een kale unit.GermanPivo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:02:
[...]
Ja, maar zo goed als bijvoorbeeld een Medford omkasting is heel lastig.
Dit helpt zeker, maar grootste voordeel is dat het geluid van de gevel weg wordt geleid. Maar moet er sowieso al bijna naast gaan staan om hem boven het omgevingsgeluid uit te horen.
heb hem ook even op verwarmen gezet en even op plus 30 dat laats toen het wat kouder was.Waah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:00:
[...]
van 28 -> 20 kost minder energie als van -5 -> 20 verwacht ik. Delta T van 8 graden vs 25
max modus aan en allee zuinigheids functies uit.
aan het begin gaat hij dan soweiso fullpully draaien
weinig verschil
ze hangen wel aan de muur niet op een plat dak wat eventueel mee trilt.
en als je een plaat tegen de heg zet met daar tegen wat zacht isolatie materiaal en een kapje er boven om het geluid terug te reflecteren?verkeerslicht schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:01:
[...]
Bij verwarmen in de winter zou het toch wel wat harder kunnen klinken.
De gewenste plaatsing hier is 1 meter vanaf de erfgrens precies richting de buren door de heg heen. Ik zou het erg vervelend vinden als ze er hinder van hebben. een perfera is 46dba geloof ik? (althans voor het 2,5kw model). Andere optie is een lange leiding aan te leggen, maar dat is ook geen gezicht.
Zijn ook ideeën om mee te spelen inderdaad. Wel lastig vtv in te schatten of dat het gewenste effect heeft.Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:05:
[...]
en als je een plaat tegen de heg zet met daar tegen wat zacht isolatie materiaal en een kapje er boven om het geluid terug te reflecteren?
Thanks! Dat was ook de voornaamste reden, maar dacht als je dan toch bezig bent, kan je het geheel net zo goed voorzien van wat geluidsisolatie.verkeerslicht schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:04:
[...]
Mooi gemaakt zeg! wat is dat voor isolatiemateriaal aan de binnenzijde? Het ziet er sowieso een stuk beter uit dan een kale unit.
Ik heb Akotherm Basic D40 platen gebruikt en af en toe een strookje D20.
Zijn er mensen met Fujitsu airco's die hem op Wifi gekregen hebben, zonder die veel te dure (150 euro) wifi module UTY-TFSXW1 aan te schaffen? Een Tado lijkt me maar een brakke tussenoplossing (stroom nodig, bakje moet in de buurt van de airco hangen,...)
[ Voor 18% gewijzigd door iqcgubon op 06-09-2022 15:19 ]
De demping van de dure kasten zit vooral in de hoge frequenties. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat vooral het compressor geluid hard is rond de 72Hz. Bij koelmode hoor je hem nauwelijks maar als de compressor naar 400 rpm of hoger gaat bij verwarmen dan heb je dit.verkeerslicht schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:50:
Zijn er hier tweakers die erin geslaagd zijn een ombouw te maken voor de buitenunit met akoestische demping?
[ Voor 13% gewijzigd door MarkV6 op 06-09-2022 15:23 ]
Zonnepanelen worden binnenkort geplaatst en nu zijn we op zoek naar een alternatieve manier van verwarmen.
Onderstaand een afbeelding van ons huis. Het betreft een huis uit 1928 welke redelijk goed geïsoleerd is.
Spouwmuur, HR++ glas, dakisolatie.
oppervlakte: 56m2
inhoud: 140m3
gasverbruik november 2021 - november 2022 = 1500M3
Hiervan is 200-250SWW
Werkelijk verbruik zal dus rond de 1250-1300M3 zijn om de woonkamer, hal en badkamer te verwarmen.
Binnenkort komt een installateur langs welke Mitsubishi plaatst.
in onderstaande afbeelding heb ik 3 mogelijkheden (rood) om een airco te plaatsen. De zithoek is vooraan in de woonkamer.
Heb ik aan één 3,5kW voldoende midden in de woonkamer? of is het beter om te kiezen voor een multi-split I.v.m. de keuken welke ook nog openslaande deuren naar buiten heeft.
Zat zelf aan de MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VGHZ2 met Hyper heating te denken.
Verwarmingscapaciteit bij 7 °C 4,0 (0,9 –6,6) kW
Verwarmingscapaciteit bij −10 °C 4,0 (1,0 – 6,6) kW
SCOP 5,1
of goedkoper model
SRK35ZSX-W + SRC35ZSX-W
Capaciteit kW 4,3(0,8~6,8)
SCOP 5,1
Voor de hal en badkamer boven willen wij nog airco in het trappengat plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door mikin op 06-09-2022 15:54 ]
Ik heb een offerte opgevraagd voor het verwarmen van de woonkamer en aangrenzende ruimtes middels airco. De woonkamer is 65 m2 / 195 m3. De keuken is 20 m2 / 60 m3. Het "thuiskantoor" is eveneens 20 m2 / 60 m3. Deze ruimtes zijn allen open. Oftewel het is een U-vormige ruimte van totaal 105 m2 / 315 m3.
De installateur heeft aangegeven dat een MHI SRK/SRC 50 ZSX-W voldoende moet zijn om deze ruimte warm te krijgen en houden. Deze heeft een verwarmingscapaciteit van 5,8 (1,3~6,6). Dit lijkt mij aan de lage kant voor een ruimte van deze omvang, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?!
Het betreft een goed geïsoleerde woning met enkel vloerverwarming. Kan de voorgestelde capaciteit voldoende zijn of moet ik toch echt naar een model met meer vermogen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Staat bij mij zelfs korter op de hedra heg. Nog nooit klachten gehad van de buren. Heg dempt juist lekker de boel.verkeerslicht schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:01:
[...]
Bij verwarmen in de winter zou het toch wel wat harder kunnen klinken.
Dan weet je hoe je hier achter kan komen als je TS hebt gelezen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningDataBreach schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:32:
Met alle informatie in dit topic en daarbuiten, is het een beetje een "door de bomen het bos niet (meer) zien" situatie geworden voor mij. Een zetje in de goede richting is meer dan welkom.
Ik heb een offerte opgevraagd voor het verwarmen van de woonkamer en aangrenzende ruimtes middels airco. De woonkamer is 65 m2 / 195 m3. De keuken is 20 m2 / 60 m3. Het "thuiskantoor" is eveneens 20 m2 / 60 m3. Deze ruimtes zijn allen open. Oftewel het is een U-vormige ruimte van totaal 105 m2 / 315 m3.
De installateur heeft aangegeven dat een MHI SRK/SRC 50 ZSX-W voldoende moet zijn om deze ruimte warm te krijgen en houden. Deze heeft een verwarmingscapaciteit van 5,8 (1,3~6,6). Dit lijkt mij aan de lage kant voor een ruimte van deze omvang, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd?!
Het betreft een goed geïsoleerde woning met enkel vloerverwarming. Kan de voorgestelde capaciteit voldoende zijn of moet ik toch echt naar een model met meer vermogen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Invullen en je weet welk vermogen benodigd is. NB: dit oppervlak wordt wel erg veel met 1 unit. 2 units overwegen en verspreiden over de ruimte. Vermoed dat het te weinig vermogen is. Vergis je niet die 6,6 kW haal je niet bij -10 of -5 vermoed ik, zie specs.
@mikin Zelfde verhaal. Smalle doorgang naar eetkamer zal belemmerend werken voor 1 unit. Zal wel werken maar of het egaal warm wordt?
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 06-09-2022 16:40 ]
Er zijn IR blasters te koop op Alie die je kan aansturen met HA of Domoticz. Volgens mij is er in het oude topic veel over te vinden.iqcgubon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:16:
800 pagina's zijn helaas wat veel om door te spitten, en de zoekfunctie laat me een beetje in de steek.
Zijn er mensen met Fujitsu airco's die hem op Wifi gekregen hebben, zonder die veel te dure (150 euro) wifi module UTY-TFSXW1 aan te schaffen? Een Tado lijkt me maar een brakke tussenoplossing (stroom nodig, bakje moet in de buurt van de airco hangen,...)
Er wordt altijd gezegd dat als je volledig verwarm met een airco dit 40% scheelt ten opzichte van gas.
Indien dit het geval is, hoe maakt ik dat aantoonbaar in een formule (gas ten opzichte van kwh)
Ik heb nu een simpele berekening in excel maar ik vind het net te makkelijk, ik weel meer informatie kunnen combineren.
Iemand een goede formule om aan de hand van kwh, cop, gas m3 etc. dit duidelijk aantoonbaar te maken?
Heb op dit moment dit op "papier"
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Je kan je volledig gasverbruik voor verwarmen afschrijven. Ongeveer je gasverbruik maal 2 = kWh stroom. Ligt aan je tarieven wat je bespaart (zeker met nu een nieuw contract tegen die mooie gasprijzen).Speedfightserv schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:04:
Ik worstel een beetje met allerlei formules om een beetje goed aan te kunnen tonen hoeveel je aan gas/euros kan besparen met een airco.
Er wordt altijd gezegd dat als je volledig verwarm met een airco dit 40% scheelt ten opzichte van gas.
Indien dit het geval is, hoe maakt ik dat aantoonbaar in een formule (gas ten opzichte van kwh)
Ik heb nu een simpele berekening in excel maar ik vind het net te makkelijk, ik weel meer informatie kunnen combineren.
Iemand een goede formule om aan de hand van kwh, cop, gas m3 etc. dit duidelijk aantoonbaar te maken?
[Afbeelding]
Damned, zijn dat jouw tarieven?
Via die website moeten er waarden ingevuld worden welke ik niet allemaal tot mijn beschikking heb. Wel heb ik de RC-waarde van de woning en betreffende ruimte, maar helaas kan ik die niet gebruiken in deze tool.MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:21:
[...]
Dan weet je hoe je hier achter kan komen als je TS hebt gelezen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Invullen en je weet welk vermogen benodigd is. NB: dit oppervlak wordt wel erg veel met 1 unit. 2 units overwegen en verspreiden over de ruimte. Vermoed dat het te weinig vermogen is. Vergis je niet die 6,6 kW haal je niet bij -10 of -5 vermoed ik, zie specs.
Al met al zou ik - op basis van een aantal aannames - via deze website op een verwarmingsvraag van 8.26 kW uitkomen bij een buitentemperatuur van -10 graden. De MHI SRK/SRC 50 ZS-W levert bij -10 graden 'slechts' 4,5 kW. Tegen het vriespunt aan zou ik nog 6.02 kW nodig hebben. De airco levert gemiddeld genomen 5,8 (1,3~6,6). Dus mijn onderbuikgevoel dat deze door de installateur aanbevolen airco onvoldoende capaciteit heeft lijkt te kloppen.
Een advies of richting waar ik hoogstwaarschijnlijk wel mee uit de voeten kan komen is meer dan welkom.
[ Voor 5% gewijzigd door DataBreach op 06-09-2022 17:41 ]
[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 06-09-2022 17:44 ]
Je had inderdaad al richting gegeven. Mogelijk had je op basis van deze aanvullende informatie nog wat andere inzichten / adviezen. Bedankt voor je hulp.MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:42:
@DataBreach Had je toch al richting gegeven? Hang er 2 verdeeld over de ruimte met bijbehorende capaciteit. Ik vermoed 2 maal 3,5. 1 unit op jouw oppervlakte moet je hem ben ik bang op standje "orkaan" zetten.
Ik doelde ook meer op de kosten (nu nog in de garantie) van de compressor 2x zodra deze is verlopen kan dit met jouw systeem een best dure hobby worden.MarkV6 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:40:
[...]
Duur zou ik het niet willen noemen voor de gasloos worden zal het bij elkaar 6K zijn.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Even voor jouw verbeelding @MarkV6 heeft een kanaal unit op zijn huidige heteluchtverwarming systeem aangesloten en dus geen standaard wand of vloer model en ook geen standaard situatie mbt lucht kanalen. Hele andere situatie dus.Maxwp schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:13:
[...]
hoop dat ons dit bespaard blijft want anders word het een dure rekening deze winter
Daikin FTXM35R/RXM35R
Uiteraard is een Daikin een Daikin. Dat betekend niet niet dat elke webshop betrouwbaar is... Vandaar mijn vraagMotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:30:
[...]
Daar staat internet vol mee. Een Daikin is een Daikin, een MHI een MHI enz enz. Goede installateurs vinden is HET probleem. Units niet.
Nou vooruit dan: https://www.climasense.nl/ Hebben bij mij geplaatst. Leveren ook online.niels-cil schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:58:
[...]
Uiteraard is een Daikin een Daikin. Dat betekend niet niet dat elke webshop betrouwbaar is... Vandaar mijn vraag
Hou er wel rekening mee dat als ze je daar haalt of elders, jij monteert, een onbekend Stek mannetje de boel komt vacumeren je wel eens bij garantieverhalen een probleem kunt krijgen. Wie heeft wat gedaan en zo? Dan kan je beter uit het buitenland halen want dan bespaar je veel en kan je dat risico wellicht beter nemen.
Voorleggen aan je installateur en kijken wat zijn reactie is. En hier veel lezen. Meeste is al de revue gepasseerd.DataBreach schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:48:
[...]
Je had inderdaad al richting gegeven. Mogelijk had je op basis van deze aanvullende informatie nog wat andere inzichten / adviezen. Bedankt voor je hulp.
Plenkske schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:20:
@R03l en @Jeremayah voor jullie is wellicht een vloermodel beter geschikt. Zo'n model is zo groot als een radiator ongeveer (onder een enkel raam) en jullie hebben dan meer mogelijkheden om hem op een geschikte plaats te krijgen. Deze modellen werken prima voor zowel verwarmen als koelen. De binnenunits zijn wel iets duurder.
:strip_exif()/f/image/syUGP3TLbT6uIByENCDrsoM1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloer model zou op de plek van de groene streep kunnen staan, rechtsdaarvan hebben we een schuifpuit (is getekend) en rechts daarvan zit een raam (niet getekend op 60cm van de grond) Vloermodel Daikan Perfera zou er net kunnen staan.
Ik ga denk ik wel afzien van de plek boven de bank, gezien het Coanda-effect.en gezien de Daikin sensoren heeft om niet naar mensen te blazen ben ik benieuwd waar die wel naar toe blaast als er mensen op de bank zitten.
De huidige airo installateur heeft klakkeloos mijn 'mooiste esthetische binnenunit plek overgenomen, ga toch nog even navraag bij een tweede doet die beter informeert.
Advies is hier altijd, hang/plaats hem zo centraal mogelijk en probeer te voorkomen dat je in de luchtflow zit. Ik vrees als je hem daar in die hoek plaatst het aan de andere kant bij echte koude buiten zomaar 1 tot 2 graden kouder is en bij je bank te warm. Hang of zet dat ding bij de haldeur. Geen herrie aan je hoofd en mooi centraal in de ruimte. Het zal wat meer moeite kosten maar weet zeker dat je daar veel profijt van hebt. Als je iets doet....doe het goed is mijn credo altijd.Jeremayah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:27:
[...]
[Afbeelding]
Vloer model zou op de plek van de groene streep kunnen staan, rechtsdaarvan hebben we een schuifpuit (is getekend) en rechts daarvan zit een raam (niet getekend op 60cm van de grond) Vloermodel Daikan Perfera zou er net kunnen staan.
Ik ga denk ik wel afzien van de plek boven de bank, gezien het Coanda-effect.en gezien de Daikin sensoren heeft om niet naar mensen te blazen ben ik benieuwd waar die wel naar toe blaast als er mensen op de bank zitten.
De huidige airo installateur heeft klakkeloos mijn 'mooiste esthetische binnenunit plek overgenomen, ga toch nog even navraag bij een tweede doet die beter informeert.
Ga ik even kijken of ik daar wat mee kan, thanksMotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:07:
[...]
Je kan je volledig gasverbruik voor verwarmen afschrijven. Ongeveer je gasverbruik maal 2 = kWh stroom. Ligt aan je tarieven wat je bespaart (zeker met nu een nieuw contract tegen die mooie gasprijzen).
Damned, zijn dat jouw tarieven?En verbruik 1500m3 per maand? Nee toch?
Nee, dat zijn de tarieven van een kennis die ik doormiddel van gegevens wil aanraden voor een airco te gaan zodat hij toch nog wat kan besparen het komende jaar.
bij Vattenfall zit je nu op €4,18 per kuub als je een nieuw contract afsluit. Bij Eneco zelfs € 4,63...
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ja dat kan, ik kom wel bij semi dhz-ers die 'm zo monteren.Verwijderd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:20:
En 2: Kan je een wand airco ook op zeg knie hoogte hangen voor verwarming? Ik heb een hoekje waar hij kan en dat lijkt mij mooier weggewerkt dan hoog aan de muur en duidelijk in het zicht. Vloermodellen (van Haier) zijn niet ++ geloof ik...
2kwh per m3 gas ongeveer.Speedfightserv schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:04:
Ik worstel een beetje met allerlei formules om een beetje goed aan te kunnen tonen hoeveel je aan gas/euros kan besparen met een airco.
[Afbeelding]
Mag je ik vragen hoe je zou kijken naar mijn situatie?
1200 m3 gas ( pas rond december gaan opletten verbruik excl sww+/-200 m3)
Puur op dit getal zou zijn 2.4 kw.
Dak isolatie en kruipkelder isolatie zonnnepanelen 1200 kwh over(alles na mei 2022 geplaatst.)
Woonkamer oud dubbelglas houten kozijnen jaren 70'
40m2 +/- 107 m3.
3.5 kw dan niet beter ?
Ow ja ergens zou ik besparen op gas juist door isolatie.
[ Voor 8% gewijzigd door Offens1490 op 06-09-2022 20:55 ]
AnimeAdicted
Was helemaal geen probleem geweest als ik 1,5 jaar eerder had geweten wat de gasprijs zou gaan doen, dan had ik de leidingen gewoon in kunnen frezen en weg kunnen stuccen....MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:59:
[...]
Advies is hier altijd, hang/plaats hem zo centraal mogelijk en probeer te voorkomen dat je in de luchtflow zit. Ik vrees als je hem daar in die hoek plaatst het aan de andere kant bij echte koude buiten zomaar 1 tot 2 graden kouder is en bij je bank te warm. Hang of zet dat ding bij de haldeur. Geen herrie aan je hoofd en mooi centraal in de ruimte. Het zal wat meer moeite kosten maar weet zeker dat je daar veel profijt van hebt. Als je iets doet....doe het goed is mijn credo altijd.
Dat motto heb ik ook, maar moet denk ik even aan het idee wennen :-D
Dat had je toen al kunnen weten dat het in ieder geval duurder zou gaan worden. Groningen dicht, klimaat maatregelen, gas ontmoedigen enz.Jeremayah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:54:
[...]
Was helemaal geen probleem geweest als ik 1,5 jaar eerder had geweten wat de gasprijs zou gaan doen, dan had ik de leidingen gewoon in kunnen frezen en weg kunnen stuccen....
Ik ben altijd al van besparen geweest. 10 jaar geleden zonnepanelen (werd uitgelachen), jaar later zolder geisoleerd, cvketel getuned en afgifte bijgehangen en drie jaar geleden L/L (werd weer uitgelachen
Hang hem daar in het midden en jij word een blij man (en je WAF ook). En je energierekening ook.
NB: WP Boiler erbij en inductie en van het gas af als het bevalt. Scheelt je ook weer vastrecht ongeveer €300,- per jaar. Ik twijfel nog over een WP Boiler of volledig L/W. Eerst maar eens kijken na de laatste isolatie maatregelen wat het nu in een echte winter doet.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 06-09-2022 21:10 ]
Snap heel goed dat je eea netjes wilt hebben, maar zoals gisteren al aangegeven heb je met een airco zeker in geval van verwarmen bij lagere tot zeer lage buitentemperaturen simpelweg meer lucht nodig om de opgebrachte warmte je kamer in te krijgen en een stuk meer warmteverlies. Dus vlakbij je zithoek heb je dus aanzienlijk meer geluid en meer luchtverplaatsing.Jeremayah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:54:
[...]
Was helemaal geen probleem geweest als ik 1,5 jaar eerder had geweten wat de gasprijs zou gaan doen, dan had ik de leidingen gewoon in kunnen frezen en weg kunnen stuccen....
Dus als je er uiteindelijk voor kiest om dichtbij je wand of vloer model te gaan zitten en het bevalt niet wat heb je dan precies gewonnen? Helemaal niks. Je bent nu door meerdere gewaarschuwd die inmiddels al een poosje ervaring hiermee hebben en je moet het zelf weten maar “mij niet bellen”
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic