Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.142 views

• llve
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10-2022
Wij willen graag onze compleet verbouwde goed geïsoleerde ( Glas hr++ , vloerisolatie , muurisolatie , dakisolatie ) jaren 60 vrijstaande woning ( deels) gaan verwarmen en koelen met twee airco's. ( ter indicatie huidig gas verbruik +/- 1200 m3 inclusief warm water )

voor onze woonkamer/keuken van 150m3 dacht ik aan een 5 kw variant ik heb onderstaande twee gevonden :

https://aircoplazazwolle....c50zs-w-r32-coolheat-wifi
https://aircoplazazwolle....tu50-kw-r32-coolheat-wifi

Voor onze slaap kamer +/- 20 M2 ( ik wil graag in de toekomst de indien nodig de rest van de boven verdieping wat mee kunnen koelen ) dacht ik aan een 3.5 kw variant ik heb onderstaande twee gevonden :
https://aircoplazazwolle....c35zs-w-r32-coolheat-wifi
https://aircoplazazwolle....tu35-kw-r32-coolheat-wifi

Inmiddels heb ik heel veel gelezen op deze site Mitsubishi Heavy en Daikin blijken de voorlopers in de markt ook heb ik veel gelezen over de scop seer waardes maar ik zie op elke site voor de zelfde airco's andere waardes.

Welke airco's raden jullie aan in mijn geval?

[ Voor 4% gewijzigd door llve op 06-09-2022 21:29 ]

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-01 21:39
Offens1490 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:54:
[...]

Mag je ik vragen hoe je zou kijken naar mijn situatie?
1200 m3 gas ( pas rond december gaan opletten verbruik excl sww+/-200 m3)

Puur op dit getal zou zijn 2.4 kw.
Dak isolatie en kruipkelder isolatie zonnnepanelen 1200 kwh over(alles na mei 2022 geplaatst.)
Woonkamer oud dubbelglas houten kozijnen jaren 70'
40m2 +/- 107 m3.

3.5 kw dan niet beter ?
Ow ja ergens zou ik besparen op gas juist door isolatie.
Ik denk dat je redenatie niet klopt. Die 1 kuub gas =2 kWh is voor de input. Dus je bent 1200*2=2400kwh kwijt.

Wat voor vermogen (zonder h) nodig hebt ligt meer aan de koude kant. Ik heb op de koudste dagen ~10m3 kwijt dus 80 kWh aan warmte. Hier heb ik dus theoretisch 4 kW aan vermogen nodig als ik 20 uur zou stoken. Let wel op dat deze 4 niet gevraagd wordt op momenten dat de airco het efficiëntste is. Dus niet naar maximale kijken.

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-01 21:12
Van de zomer is er bij mij een split unit (MiH-SCM 50 ZS-W) met 3 airco's (MiH-SRK 20 ZS-W) geplaatst. Nu heb ik van de leverancier een aanbieding gehad voor een jaarlijks onderhoudscontract van € 210 per jaar. Is dit een reële prijs?

Fabrieksgarantie blijkt alleen geldig te zijn als jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen gecertificeerd bedrijf.

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 17:52
justben schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:31:
[...]

Ik denk dat je redenatie niet klopt. Die 1 kuub gas =2 kWh is voor de input. Dus je bent 1200*2=2400kwh kwijt.

Wat voor vermogen (zonder h) nodig hebt ligt meer aan de koude kant. Ik heb op de koudste dagen ~10m3 kwijt dus 80 kWh aan warmte. Hier heb ik dus theoretisch 4 kW aan vermogen nodig als ik 20 uur zou stoken. Let wel op dat deze 4 niet gevraagd wordt op momenten dat de airco het efficiëntste is. Dus niet naar maximale kijken.
Als ik goed begrijp
We hebben 2 onder 1 kap waarvan direct aangrenzend onze niet geïsoleerde garage aangrenst. Dus koudste deel is 2e verdieping en klein stukje dak.
Spouw niet geïsoleerd moet dan eerst nieuw voegen en impregneren.
Of bedoel je iets anders?

AnimeAdicted

• Jeremayah
  • Laatst online: 08-09-2022
MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:02:
[...]

Dat had je toen al kunnen weten dat het in ieder geval duurder zou gaan worden. Groningen dicht, klimaat maatregelen, gas ontmoedigen enz.

Ik ben altijd al van besparen geweest. 10 jaar geleden zonnepanelen (werd uitgelachen), jaar later zolder geisoleerd, cvketel getuned en afgifte bijgehangen en drie jaar geleden L/L (werd weer uitgelachen >:) ). Resultaat €75,- voorschot per maand op 140m2 met 4 personen. Met nieuwe tarieven kom ik op €225,- ongeveer. Geen enkel probleem. :*)

Hang hem daar in het midden en jij word een blij man (en je WAF ook). En je energierekening ook. :Y

NB: WP Boiler erbij en inductie en van het gas af als het bevalt. Scheelt je ook weer vastrecht ongeveer €300,- per jaar. Ik twijfel nog over een WP Boiler of volledig L/W. Eerst maar eens kijken na de laatste isolatie maatregelen wat het nu in een echte winter doet.
Na aankoop huis al veel gedaan, Qooker, inductie, alle verlichting naar LED, nieuwe droger/wasmachine, nieuwe keuken met zuinige apparatuur etc!

Ga eens even een airco voelen/luisteren en hang m dan centraal op of kies voor een vloermodel die de lange zijde van de U-inblaast.

Ben wel onder de indruk hoeveel echte kenners hier zitten, kan menig installateur wat van leren denk ik!

• justben
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-01 21:39
Offens1490 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:48:
[...]

Als ik goed begrijp
We hebben 2 onder 1 kap waarvan direct aangrenzend onze niet geïsoleerde garage aangrenst. Dus koudste deel is 2e verdieping en klein stukje dak.
Spouw niet geïsoleerd moet dan eerst nieuw voegen en impregneren.
Of bedoel je iets anders?
Was een fout in mijn tekst, moet koude dagen zijn. Dus kijk goed naar je verbruik van gas in de winter dan krijg je een goed idee van vermogen. Bijvoorbeeld koudste dag gas verbruik *8 is dan kwh warmte verloren in 24 uur.

• Offens1490
justben schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:49:
[...]

Was een fout in mijn tekst, moet koude dagen zijn. Dus kijk goed naar je verbruik van gas in de winter dan krijg je een goed idee van vermogen. Bijvoorbeeld koudste dag gas verbruik *8 is dan kwh warmte verloren in 24 uur.
Duidelijk echter de vraag moet ik nu gaan afwachten tot de winter komt en overbruggen met straalkachel?. Heb nu nl geen winter gehad a.met isolatie en b duidelijk bewust stookgedrag. Kan zo maar zijn dat we nu uitkomen op 800m3 of zelfs hopelijk nog lager.

AnimeAdicted

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:55
DataBreach schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:31:
[...]
Al met al zou ik - op basis van een aantal aannames - via deze website op een verwarmingsvraag van 8.26 kW uitkomen bij een buitentemperatuur van -10 graden. De MHI SRK/SRC 50 ZS-W levert bij -10 graden 'slechts' 4,5 kW. Tegen het vriespunt aan zou ik nog 6.02 kW nodig hebben. De airco levert gemiddeld genomen 5,8 (1,3~6,6). Dus mijn onderbuikgevoel dat deze door de installateur aanbevolen airco onvoldoende capaciteit heeft lijkt te kloppen.

Een advies of richting waar ik hoogstwaarschijnlijk wel mee uit de voeten kan komen is meer dan welkom.
Mijn advies, voor wat het waard is: kies je airco op basis van de verwachte gemiddelde buitentemperatuur. Dus in NL niet voor -10 celcius. En als het ooit nog zo koud wordt overdag, even een paar kWh extra bijstoken met een goedkoop straalkacheltje.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:32
lochtejans schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:35:
Van de zomer is er bij mij een split unit (MiH-SCM 50 ZS-W) met 3 airco's (MiH-SRK 20 ZS-W) geplaatst. Nu heb ik van de leverancier een aanbieding gehad voor een jaarlijks onderhoudscontract van € 210 per jaar. Is dit een reële prijs?

Fabrieksgarantie blijkt alleen geldig te zijn als jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen gecertificeerd bedrijf.
Hier ook SCM gekocht bij een lokale aanbieder. Toen ik een offerte kreeg ook navraag gedaan of onderhoud verplicht was. Volgens hem niet. Hij meldde het volgende : als blijkt dat het systeem op korte termijn gas verliest, dan is er een fout gemaakt bij de installatie.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
pjotter1965 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 06:32:
[...]

Hier ook SCM gekocht bij een lokale aanbieder. Toen ik een offerte kreeg ook navraag gedaan of onderhoud verplicht was. Volgens hem niet. Hij meldde het volgende : als blijkt dat het systeem op korte termijn gas verliest, dan is er een fout gemaakt bij de installatie.
Even buiten het feit om of je het grootste deel wel of niet zelf zou kunnen;

Onderhoudscontracten zijn niet verplicht (bij Daikin) maar wel een voorwaarde indien je aanspraak wilt maken op verlengde fabrieksgarantie na twee jaar.
Indien er een defect plaatsvind na twee jaar en geen onderhoudscontract dan kun je rekenen op de volgende kosten.
• Voorrijkosten (wellicht twee keer indien onderdeel besteld moet worden)
• Arbeidsloon
• Onderdelen

Bij een onderhoudscontract betaal je dus voor het contract en daar krijg je ook handelingen voor terug en de onderdelen en voorrijkosten zijn dan incl.

Ik mijn geval zijn voorrijkosten en onderdelen inclusief voor 5 jaar. Arbeidsloon dient wel betaald te worden. €99,- per jaar incl service beurt.

Onderhoudscontracten zullen niet snel dwingend worden aangeboden door installateurs aangezien ze veelal dus de voorrijkosten en arbeidsloon kunnen factureren bij een defect bij ontbreken van een contract dus uurtje factuurtje.

Daarnaast hebben in de regel klanten met een contract voorrang op de klanten zonder contract wat in de hoogseizoenen wel prettig is.

Het is aan ieder de keus natuurlijk of je dit wel of niet wilt en of je een x bedrag per jaar ervoor over hebt. Ik zou de handelingen prima zelf kunnen maar wil niet zelf lopen klooien al hou ik de buitenunit wel zelf schoon puur voor eigen belang qua efficiëntie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
(verlengde) fabrieksgarantie voorkomt gedoe, maar heeft een consument in principe niet nodig. Aanbieders verschuilen zich er altijd achter, maar als puntje bij paaltje komt dan moet een produkt onder correct gebruik gewoon een bepaalde tijd meegaan. Geen idee hoe lang dat bij airco's is; 10 jaar? Ik trek me al jaren helemaal niets meer aan van de garantie-farce. En dat bevalt prima :) Het laatste wat een aanbieder wil is een slechte reputatie, dan kan die wel inpakken.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:20:
[...]

Staat bij mij zelfs korter op de hedra heg. Nog nooit klachten gehad van de buren. Heg dempt juist lekker de boel.
Ah, misschien heb jij gewoon héle lieve buren ;) Of misschien overschat ik de werkelijke geluidshinder, dat kan ook.
Ik denk overigens dat een heg weinig tot geen akoestische demping biedt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
GermanPivo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:09:
[...]

Thanks! Dat was ook de voornaamste reden, maar dacht als je dan toch bezig bent, kan je het geheel net zo goed voorzien van wat geluidsisolatie. :)
Ik heb Akotherm Basic D40 platen gebruikt en af en toe een strookje D20.
Ja, precies. Twee vliegen in één klap
dank voor de link

[ Voor 4% gewijzigd door verkeerslicht op 07-09-2022 09:18 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12
Martin7182 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:56:
(verlengde) fabrieksgarantie voorkomt gedoe, maar heeft een consument in principe niet nodig. Aanbieders verschuilen zich er altijd achter, maar als puntje bij paaltje komt dan moet een produkt onder correct gebruik gewoon een bepaalde tijd meegaan. Geen idee hoe lang dat bij airco's is; 10 jaar? Ik trek me al jaren helemaal niets meer aan van de garantie-farce. En dat bevalt prima :) Het laatste wat een aanbieder wil is een slechte reputatie, dan kan die wel inpakken.
Een jaar of tien lijkt mij wel aannemelijk. De Nederlandse wet kent gelukkig goede bescherming van de consument. Als zakelijke klant heb je die bescherming niet en kom je waarschijnlijk niet onder een onderhoudscontract uit.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:54
Offens1490 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:55:
[...]

Duidelijk echter de vraag moet ik nu gaan afwachten tot de winter komt en overbruggen met straalkachel?. Heb nu nl geen winter gehad a.met isolatie en b duidelijk bewust stookgedrag. Kan zo maar zijn dat we nu uitkomen op 800m3 of zelfs hopelijk nog lager.
Nee, je hoeft niet te wachten. Zoals hier al tig keer gemeld is, maak gewoon een warmteverliesberekening. Hoe denk je dat nieuwbouw huizen anders aan een warmtepomp komen? Niet door een winter te wachten. o<:)

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

NB: en niet heel de winter gaan stoken met een straalkachel om te overbruggen. Met Cop1 word je dan weer ziek van je stroomrekening.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 07-09-2022 10:29 ]

• MotorBeast
verkeerslicht schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:16:
[...]

Ah, misschien heb jij gewoon héle lieve buren ;) Of misschien overschat ik de werkelijke geluidshinder, dat kan ook.
Ik denk overigens dat een heg weinig tot geen akoestische demping biedt.
Je overschat de hinder en ja ik heb gelukkig ook nog eens prettige buren. Maar als ze klachten hadden, had ik ze wel gehoord.

• MotorBeast
lochtejans schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:35:

Met zo'n bedrag kan ik net zo goed weer mijn HR Ketel laten stoken. Betaalde eerst €95,- voorschot, nu €75,- Onderhoudt gewoon dat ding naar gebruik en visuele inspectie. Bij grote vervuiling mogen ze bij mij een keer komen. Mijn leverancier adviseert dat zelfs.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:13
"Fabrieksgarantie blijkt alleen geldig te zijn als jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen gecertificeerd bedrijf."

Is dat echt zo ?
Meestal is dat alleen zo als er veel R32 (of ander F-gas) in het systeem zit. En dat halen deze units niet.
Bij installaties met een CO2 equivalent > 5 ton is onderhoud en het inspecteren van installaties op lekdichtheid wettelijk verplicht conform het F-Gassen besluit.
Mijn installateur is hier heel eerlijk in. Het is niet nodig bij deze systemen, onderhoud kan je zelf en je hebt gewoon 5 jaar garantie. Merk is Mitsubishi Electric.

• MotorBeast
Plenkske schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:49:
"Fabrieksgarantie blijkt alleen geldig te zijn als jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen gecertificeerd bedrijf."

Is dat echt zo ?
Meestal is dat alleen zo als er veel R32 (of ander F-gas) in het systeem zit. En dat halen deze units niet.

[...]

Mijn installateur is hier heel eerlijk in. Het is niet nodig bij deze systemen, onderhoud kan je zelf en je hebt gewoon 5 jaar garantie. Merk is Mitsubishi Electric.
Ja maar meneer we controleren ook op lekkages. Ja maar meneer de installateur, als er lekkages ontstaan heeft u volgens mij gewoon uw werk niet goed gedaan. Dan bent u sowieso gewoon aansprakelijk. Ja eeeeeeuh. >:)

Die contracten zijn gewoon een verdienmodel, net zoals bij HR Ketels. Ook daar heb ik al 25 jaar geen contract en onderhoudt dat ding naar gebruik. Met nu 400m3 per jaar eens in de 5 jaar.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:57
Natuurlijk is het een verdienmodel... Of dacht je dat die leveranciers liefdadigheid deden.

Het voorstel is: betaal ons elk jaar een mooie som, dan komen wij even de boel proper maken, en jij krijgt wat extra garantie en een snellere service.
Als je dat het geld waard is, dan doe je het. En anders niet...
Het is een stukje een verzekering. Sommig mensen willen alles verzekeren, ik wil enkel risico's verzekeren waar ik potentieel arm van kan worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MotorBeast
@Tommie12 Verdienen is niet erg, maar wel niet eerlijk zijn. Een L/L heeft echt geen jaarlijks onderhoud nodig bij normaal gebruik. Bij mijn dochter in de kapperszaak wel ja. Daar zuigen ze de hele dag allerlei vluchtige troep in dat ding, haarlak etc. Daar is het echt noodzaak. Of als je lekker binnen rookt zou ik hem ook ieder jaar maar aanpakken.

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Hier is een interessant stukje uit een interview met een woordvoerder van Daikin waarin ie aangeeft grondig onderhoud per 3-5 jaar te doen, zolang je de binnenunit zelf vaker doet, vanaf 23.40

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:36
Op warmtepompen zit momenteel subsidie, op aircos niet. Een airco is echter een warmtepomp.

Kan ik dan beter een warmtepomp (lucht-lucht) aanschaffen dan een airco voor verwarming, omdat daar wel subsidie op zit?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18
Stoffa schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:01:
Op warmtepompen zit momenteel subsidie, op aircos niet. Een airco is echter een warmtepomp.

Kan ik dan beter een warmtepomp (lucht-lucht) aanschaffen dan een airco voor verwarming, omdat daar wel subsidie op zit?
geef eens een voorbeeld van een lucht lucht warmtepomp met subsidie?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• MotorBeast

L/L = airco = geen subsidie. L/W= wel subsidie= ander topic.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 07-09-2022 12:07 ]

• Trigger84
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-07-2023
Na bezichtiging kreeg ik de volgende offerte:

Daikin Emura splitunit 3,5 kW. Prijs incl. Montage en incl. BTW € 4.582,-
Daikin Emura splitunit 2,5 kW Prijs incl. montage incl. BTW € 4.300,-

LG WH20S.F5 boiler 200 ltr op de plek van de CV ketel. Prijs incl. montage en BTW € 2.788,-
Het verwijderen van de CV ketel. Prijs incl. BTW € 350,-

Dit lijkt mij aardig aan de prijs...?
Volgende week komt een andere airco-aanbieder langs. Ben benieuwd hoe die offerte er uit gaat zien..

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:45
Trigger84 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:14:

LG WH20S.F5 boiler 200 ltr op de plek van de CV ketel. Prijs incl. montage en BTW € 2.788,-

Volgende week komt een andere airco-aanbieder langs. Ben benieuwd hoe die offerte er uit gaat zien..
Niet aardig aan de prijs maar zelfs onaardig. Ik heb vorige maand een Stylish 4.2 en perfera 3.5 gekregen voor 5400 alles Inc. De Emura is wel wat duurder maar dit is bijna het dubbele.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Er hoge prijs denk ik. als je ziet wat de inkoop van de Emura 3,5 is als je deze los aanschaft, rekenen ze €2000,- voor installatie, uitgaande dat deze €2500 als marge bevat voor de apparatuur. (3 dagen werk?)https://www.aircodruten.n...mura-ftxj35mw-rxj35m-wit/

Ik heb hier een Daikin FVXM50-A en FFA35A9, beide single split, voor €7500 laten plaatsen.

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbC0fplpO-3oEE2jcnyotqb_gRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDmZ4uyyJHndYQkjmalGI1JD.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen hebben wij onze General L/L warmtepomp. Ik dacht ik post er eens een grafiekje van het verbruik als hij op cooling staat (verwarming heb ik nog niet wegens nog maar een paar maanden in huis). Als de binnenunit beneden aan staat zitten we ~570W. De unit boven verbruikt ~480W. Je ziet hier dat eerst de unit beneden op stond en pas daarna de unit boven. Rond 16:30 was er niet meer genoeg injectie en werden de units terug afgeschakeld.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:36
Kodess schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:02:
[...]

geef eens een voorbeeld van een lucht lucht warmtepomp met subsidie?
T is me duidelijk dat de subsidie klaarblijkelijk niet op lucht-lucht warmtepompen van toepassing is. Was me onbekend, thanks voor de verheldering.

• Tommie12

Ik neem aan dat je het over België hebt?

Daar is het inderdaad zo dat je een subsidie kan krijgen als de koelfunctie onomkeerbaar uitgeschakeld wordt.
Dat zou ik nooit willen, de comfortwinst in de zomer is daarvoor te groot, en het energieverbruik klein als je je huis niet als een koelkast wil koelen.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:37
Wel grappig. Ik zie een opstartpiek in stroomverbruik van ongeveer 10 minuten. Dat is waar hier vaak over gesproken wordt, dat je bij warmtepompen liefst langere runs maakt om die piek uit te smeren over een zo lang mogelijke tijd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:13
bucovaina89 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:12:
[Afbeelding]

Ondertussen hebben wij onze General L/L warmtepomp. Ik dacht ik post er eens een grafiekje van het verbruik als hij op cooling staat (verwarming heb ik nog niet wegens nog maar een paar maanden in huis). Als de binnenunit beneden aan staat zitten we ~570W. De unit boven verbruikt ~480W. Je ziet hier dat eerst de unit beneden op stond en pas daarna de unit boven. Rond 16:30 was er niet meer genoeg injectie en werden de units terug afgeschakeld.
Hoeveel kW zijn de units (binnen en buiten) ? Hoe groot zijn de ruimtes ? En naar welke temperatuur koel je ?
Veel vragen, weet ik, maar zonder deze gegevens zegt het verbruik niet veel. Ik vind het voor koelen een hoog verbruik, maar misschien zijn het wel flinke jongens voor grote ruimtes...

PS. je zit in het L/W topic, dus mag wellicht verplaatst worden

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 07-09-2022 13:28 ]

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
Ja sorry idd, mag verplaatst worden, was me niet opgevallen.

check!

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 07-09-2022 21:48 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 20:29

Vos

AFCA

Vraagje, is de naam Daikin TXM35R de naam voor de FTXM35R en RXM35R samen?

In het buitenland zie je vaak de naam Daikin TXM35R voorbij komen. Zoals op: https://www.climamania.co...ionado-daikin-txm35r.html

Of is TXM35R een andere versie?

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 07-09-2022 13:44 ]

• MotorBeast

Tja ook de installateurs hebben de hype ontdekt. Iets van wet van vraag en aanbod en wat dacht je van inflatie en stijgende loonkosten? Ik betaalde 3 jaar geleden voor Perfera 4,2 en 2,5 en 2 met veel werk €5500,-. Die tijd is gewoon voorbij. Maar jouw prijs lijkt me wel 8)7

Prijs voor de boiler is dan wel weer marktconform en netjes. Kaal kost dat ding €2000,- ongeveer. Zou alleen die €350,- ervan af lullen en zelf je ketel afvoeren. Oud ijzer krijg je nog geld voor ook.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-01 12:39
Netsrek schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:30:
[...]

Er hoge prijs denk ik. als je ziet wat de inkoop van de Emura 3,5 is als je deze los aanschaft, rekenen ze €2000,- voor installatie, uitgaande dat deze €2500 als marge bevat voor de apparatuur. (3 dagen werk?)https://www.aircodruten.n...mura-ftxj35mw-rxj35m-wit/

Ik heb hier een Daikin FVXM50-A en FFA35A9, beide single split, voor €7500 laten plaatsen.
Ik heb ook een offerte ontvangen voor wat Daiking spullen en ook hier ruim €2000 voor het plaatsen van een enkele airco. Een airco op zolder (3,5 Kw) en in de woonkamer (5Kw) samen komt op ruim €9000. Valt me flink tegen...

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Geen idee of het juiste topic is maar iemand bekend met de wet en regelgeving voor het plaatsten van een airco.

De installateur heeft (tijdens mijn vakantie) de airco unit haaks op onze uitbouw gemaakt op 50 cm van de erfgrens van de buren.

De buurman begon na mijn vakantie al dat hij hem niet mooi vond enzo want hij zag hem zitten vanuit zijn serre. Nu kwam hij eerdaags waar dat hij ook geluidsoverlast er van heeft

Nu heb ik mijn gemeente even gebeld maar die hebben geen officiële regels in de omgevings vergunning alleen een advies van tegen de gevel aan en liever niet haaks. Geen regels m.b.t. de afstand van de erfgrens enkel advies.

Nu weet ik dat er vanuit de Rijksoverheid de 40 db eis geld. Dat wordt zeker gemeten op de erfgrens?

Geen zin in gedoe met de buren maar wel mijn twijfel of je hem echt in zijn slaapkamer hoort (mag nog komen luisteren bij hem)

Mensen ervaring met geluidswerende schermen op basis van kokos? Dat was voor hem ook een optie als die hem maar niet hoorde.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:42
C_V_S schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:45:
Geen idee of het juiste topic is maar iemand bekend met de wet en regelgeving voor het plaatsten van een airco.

De installateur heeft (tijdens mijn vakantie) de airco unit haaks op onze uitbouw gemaakt op 50 cm van de erfgrens van de buren.

De buurman begon na mijn vakantie al dat hij hem niet mooi vond enzo want hij zag hem zitten vanuit zijn serre. Nu kwam hij eerdaags waar dat hij ook geluidsoverlast er van heeft

Nu heb ik mijn gemeente even gebeld maar die hebben geen officiële regels in de omgevings vergunning alleen een advies van tegen de gevel aan en liever niet haaks. Geen regels m.b.t. de afstand van de erfgrens enkel advies.

Nu weet ik dat er vanuit de Rijksoverheid de 40 db eis geld. Dat wordt zeker gemeten op de erfgrens?

Geen zin in gedoe met de buren maar wel mijn twijfel of je hem echt in zijn slaapkamer hoort (mag nog komen luisteren bij hem)

Mensen ervaring met geluidswerende schermen op basis van kokos? Dat was voor hem ook een optie als die hem maar niet hoorde.
Recht op uitzicht heeft hij niet. Vind hij het niet mooi heeft hij gewoon pech.

Geluid is wel een issue en het kan misschien door resoneren. Dan moet je massa creëren dus stoeptegels onder je unit (2 x 60x30 oid). desnoods nog een opsluitband boven op de poten van de unit.

Wat voor merk en type unit heb je?

[ Voor 10% gewijzigd door Speedfightserv op 07-09-2022 15:09 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:26

De 40db regel lijkt me goed om toe te passen. Een airco is nl ook een warmtepomp. Dit vergt al snel 2-3 meter afstand tot de perceelgrens van de buren.

Daarnaast is het natuurlijk wel zo netjes om de (beperkte) overlast in je eigen tuin te nemen en niet maximaal het geluid naar de buren sturen

Mijn buurman had ook zo’n installateur en heeft na mijn verzoek de unit laten verplaatsen. Zo niet was ik behoorlijk anti-buurman geworden, ondanks mijn duurzaamheidshart.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 07-09-2022 15:15 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• AtlAntA
  • Laatst online: 10:59

Verplaatsen is nu nogal een opgave lijkt me dus je kan eventueel nog proberen om een omkasting eromheen te doen en die te bekleden met isolatiemateriaal(KLIK). Het risico wat je wel loopt is dat de buurman dat nog steeds niet ok vindt. En dat je dus alsnog de unit zal moeten verplaatsen.

Misschien een wat brutale vraag van mij maar heb je zelf geen rekening met de buren gehouden bij het plannen/installeren of heeft de installateur zelf maar bepaalt waar de buitenunit kwam?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Kodess
BarryH schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:13:
[...]

De 40db regel lijkt me goed om toe te passen. Een airco is nl ook een warmtepomp. Dit vergt al snel 2-3 meter afstand tot de perceelgrens van de buren.

Daarnaast is het natuurlijk wel zo netjes om de (beperkte) overlast in je eigen tuin te nemen en niet maximaal het geluid naar de buren sturen

Mijn buurman had ook zo’n installateur en heeft na mijn verzoek de unit laten verplaatsen. Zo niet was ik behoorlijk anti-buurman geworden, ondanks mijn duurzaamheidshart.
2 tot 3 meter?!?! Hoe groot zijn de huizen/tuinen van mensen tegenwoordig.
Aan die regels moeten ze nog flink wat addendums toevoegen, want met deze regels kan letterlijk niemand met een nieuwbouw rijtjes huis een warmtepomp of airco nemen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• MotorBeast
Redshark schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb ook een offerte ontvangen voor wat Daiking spullen en ook hier ruim €2000 voor het plaatsen van een enkele airco. Een airco op zolder (3,5 Kw) en in de woonkamer (5Kw) samen komt op ruim €9000. Valt me flink tegen...
Bel Climasense eens. https://www.climasense.nl...ngle-split-wandmodel.html

• MotorBeast
AtlAntA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:26:
[...]

Verplaatsen is nu nogal een opgave lijkt me dus je kan eventueel nog proberen om een omkasting eromheen te doen en die te bekleden met isolatiemateriaal(KLIK). Het risico wat je wel loopt is dat de buurman dat nog steeds niet ok vindt. En dat je dus alsnog de unit zal moeten verplaatsen.
Ik zou daar maar mee uitkijken met een zelf gemaakte kast. Moet zo gemaakt zijn dat de flow niet beperkt wordt en hij niet zijn eigen uitblaas weer opzuigt. Als dat laatste gebeurd zuigt hij in de winter zijn koude lucht weer op en jij mag raden wat dat doet voor je verbruik.

• BarryH
  • Laatst online: 10:26
Kodess schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:27:
[...]

Aan die regels moeten ze nog flink wat addendums toevoegen, want met deze regels kan letterlijk niemand met een nieuwbouw rijtjes huis een warmtepomp of airco nemen
Huizen zijn 5meter breed. Dus in het midden plaatsen en/of geld uitgeven aan een geluidsdempende omkasting.
Hoe vind jij het als je buurman z’n buitenunit zo neerzet dat bijna al het lawaai bij jou komt en weinig bij hem?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast

Wat is de zoekfunctie toch fijn en scheelt weer in herhaling vallen. ;) Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 07-09-2022 15:36 ]

• Martin7182
Kodess schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:27:
[...]

Of je neemt een stil exemplaar met 'silent mode' erop, dan mag je overdag tot 45 dB. Er zijn units die op 1 meter afstand maximaal 45 dB geluid maken. Op 2 meter afstand zit je dan zelfs al onder de 40 dB :)

• AtlAntA
  • Laatst online: 10:59
MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:30:
[...]

Ik zou daar maar mee uitkijken met een zelf gemaakte kast. Moet zo gemaakt zijn dat de flow niet beperkt wordt en hij niet zijn eigen uitblaas weer opzuigt. Als dat laatste gebeurd zuigt hij in de winter zijn koude lucht weer op en jij mag raden wat dat doet voor je verbruik.
Zeg ook niet dat de kast zelf gemaakt moet zijn. Zeg alleen dat je er zelf eventueel wat extra geluidsisolatie kan toevoegen. Maar dat haalt je punt niet onderuit natuurlijk. :) Enige voorzichtigheid en doordachtheid is zeker aan te raden en anders door een professional laten doen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:34:
[...]

Of je neemt een stil exemplaar met 'silent mode' erop, dan mag je overdag tot 45 dB. Er zijn units die op 1 meter afstand maximaal 45 dB geluid maken. Op 2 meter afstand zit je dan zelfs al onder de 40 dB :)
Meting geldt voor maximaal vermogen wettelijk gezien. Als De Rijdende Rechter komt mag je hem eerst van silent mode afhalen. Helaas.

Geluid valt allemaal wel mee. Het zijn buren die het ander het licht niet in de ogen gunnen en jaloers zijn. Nederlanders zijn allemaal zo verdraagzaam tegenwoordig. :N

Alleen al....ik kijk er tegenaan vanuit mijn serre. *knip*, de huiskamer is een deurtje verder

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2022 16:23 ]

• Kodess
BarryH schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:30:
[...]

Huizen zijn 5meter breed. Dus in het midden plaatsen en/of geld uitgeven aan een geluidsdempende omkasting.
Hoe vind jij het als je buurman z’n buitenunit zo neerzet dat bijna al het lawaai bij jou komt en weinig bij hem?
Huizen zijn 5 meter breed. Je moet 2 a 3 meter van de erfgrens. Een buitenunit is 1 meter breed. Dan haal ik het niet, zelfs niet in het midden. Of ik moet hem dwars de tuin in zetten. Tegen de schuifpui aan :+

Tuin is 5m bij 5m en dan nog 2 m schuur.

Als een buurman er 1 op onze erfgrens zet hebben we er als het goed is allebei even veel last van. Als alle buren in het rijtje een buitenunit op de rand zet dan hebben we allemaal even veel last van het geluid (behalve een gelukkige hoekhuis bewoner) en staan ze niet pontificaal in het midden van de tuin.

Mijn andere oplossing was om in de voortuin te zetten, waar de gemeente ons verplicht onze 1,5m diepe voortuin volledig betegeld te laten. Maar ik heb ook weer gehoord dat voortuin niet mag zonder vergunning, dus dat zal ook wel niet kunnen.

Een rij huizen verderop hebben ze allemaal airco's. Geplaatst voordat de regels over geluidsdruk er waren, hebben ze goed over nagedacht.
Loop er best vaak langs trouwens en die dingen maken echt geen geluid zeg. Komt ook waarschijnlijk omdat ze niet hard hoeven te werken om zo'n goed geisoleerd huis te koelen / verwarmen.

Ben nu aan het onderzoeken of ik de metalen schoorsteen voor de CV kan laten verwijderen en vervangen door zo'n buitenunit in een kap. Gok dat de gemeente gaat weigeren omdat dan het rijtje niet allemaal dezelfde schoorstenen hebben, maar goed, wie niet waagt wie niet wint

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 07-09-2022 15:50 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:43
Hallo,

Wij hebben een enorm overschot aan kwh door zonnepanelen.
Dit wil ik graag gaan gebruiken voor verwarming op de begane grond middels een lucht/lucht warmtepomp.
1e verdieping heb ik dit systeem al.

In de onderstaande foto zien jullie een overzicht van de begane grond. Nu kom ik er niet aan uit voor het plaatsen van de binnenunits (vraag 1).

Huidige verwarming is radiatoren als hoofdverwarming en vloerverwarming als bij verwarming.

De woonsituatie is een 2-kapper. Links zitten we vast aan de andere kap.

Grootste uitdaging die ik zie is de circulatie van de warmte uit de L/L warmtepomp, dit door de scheiding tussen woonkamer en keuken middels een muur met schuif deuren (welke haast altijd open staan).

Boven- of rondom het bankstel ben ik geen voorstander om de binnenunit te plaatsen ivm niet comfortabel qua luchtstroom als akoestiek van de luchtstroom.
Kanttekening: hoevaak zitten we hier nu daadwerkelijk. Die 2 uur savonds of kindjes keer overdag. Is dit nu daadwerkelijk het issue..

Aan de linkerkant in woonkamer plaats ik het liever ook niet doordat ik dan visueel niet netjes weg kom met de leidingen. Immer een leiddinggoot heb ik liever niet in het zicht en dat zou het dan wel worden gezien ik geen verlaagd plafond of voorzetwand heb.

Blijft over dat ik de unit boven de deur van de kast zou kunnen plaatsen of in de hoek tussen ruimtes "kast" "keuken" en "berging".

Zien jullie nog andere mogelijkheden?

Tevens zou ik graag keuken/berging willen voorzien van een luchtstroom (warmte). (vraag 2).
Reden is dat zowel ik als mijn vrouw beide veel thuiswerken waarbij mijn vrouw aan de keuken tafel zit en ik in de "berging" bij de achterdeur.
Ik heb nog geen idee hoe ik dit moet invullen.
Er staat nu een infraroodwarmtepaneel onder het bureau bij mijn voeten maar dit is te koud voor de echte wintermaanden.
Deze ruimte is nagenoeg niet geisoleerd. Een spouw van ca. 3 a 4 cm met geen isolatie en de vloer in mijn optiek ook niet.
Dak is me niet bekend.
Feit is dat het hier swinters 12 graden is en zomers 28 graden. Er hangt een radiator maar deze krijg ik niet juist afgesteld, het is zeg maar vol gas of niks. Ongeacht wat ik probeer. Optie zou zijn voor een kleinere radiator maar wellicht juist ook een L/L warmtepomp icm keuken.

Any thoughts over vraag 1 en vraag 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OVWiX7_6IWikuMPTJtjYwjC3e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kPsXuaaDlRPuuAn8EcuSN4Yv.png?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@BaBoK Boven de kast is een prima plek - mooi in het midden van de ruimte.
Heb je in overweging om de berging te isoleren? Ik snap dat een airco 'makkelijk' is, maar de meeste winst is te behalen door eerst te isoleren.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 07-09-2022 16:06 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Tommie12 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:19:
[...]

Ik neem aan dat je het over België hebt?

Daar is het inderdaad zo dat je een subsidie kan krijgen als de koelfunctie onomkeerbaar uitgeschakeld wordt.
Dat zou ik nooit willen, de comfortwinst in de zomer is daarvoor te groot, en het energieverbruik klein als je je huis niet als een koelkast wil koelen.
Dit klopt niet, ik citeer uit de site van de vlaamse overheid:

U kunt de warmtepomp gebruiken voor actieve koeling (airco), mits te voldoen aan volgende 3 voorwaarden:
de warmtepomp is de enige centrale verwarming voor het gehele gebouw.
en er is een fotovoltaïsche installatie aanwezig in het gebouw.
en de eindfactuur van de warmtepomp dateert van 1 juli 2022 of later. :)

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-01 21:29
Hallo,

bij ons komen ze over een week 3 airco's plaatsen.
1x 2.5kw MHI wandmodel op zolder/kantoor
1x 2.5kw MHI wandmodel op slaapkamer.
1x 3.5kw MHI wandmodel in woonkamer.
We wonen sinds kort in deze woning en ik wil graag weten wat jullie denken dat de verstandigste optie is m.b.t. plaatsing van de woonkamer unit.

hieronder onze woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BykQMZ8oawwIMssfATxYDkG36sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRuIb3idCsMpFhqzMNaWRYGy.jpg?f=fotoalbum_large

paars = waar we de binnen unit hadden bedacht. Dat is boven de tv aan de schaduwkant van de woning
Groen = bank, waar we zitten voor tv kijken.

Wat we echter merken is dat het structureel een stuk warmer is aan de voorkant van de woning in de keuken (want ZZW en zomer en koken op gas / oven). Het betreft een woning van 10 jaar oud die zeer goed geisoleerd is.
Mijn metingen geven aan dat het, als de zon schijnt, vaak 1-2 graden warmer is in de keuken dan in de woonkamer.

Nu vragen wij ons af wat verstandig is qua plaatsing:
blauw is namelijk een alternatief.
Rood is waar we zitten te eten.
Wat overwegingen:
-De woonkamer en keuken zijn nu nog 1 geheel maar worden eind dit jaar afgesloten middels een staal/glazen deur / raam constructie. Die deuren zullen niet altijd open staan.
-Bij plaatsing op paarse stuk kan je last hebben van de koude lucht in je gezicht bij tv kijken, maar ik gok dat als we de airco op z'n hoogste "hoek" instellen dat dit geen probleem is. Bij plaatsing op rode stuk verwacht ik dat de lucht over de eettafel heen kan blazen zodat je er geen hinder van hebt.
-de plaatsing maakt natuurlijk ook uit voor de temperatuur sensor in de airco. In de keuken plaatsen betekent dat die harder zal werken omdat het daar standaard warmer is. Dus ik verwacht dan een nog lagere temperatuur dan gewenst in de woonkamer. Bij plaatsing in de woonkamer verwacht ik dit v.v.
-We koken nu nog op gas, dit wordt binnenkort inductie (scheelt vast weer warmte)
-De ramen in de keuken zijn 3x 1m breed en 2,4m lang
-We overwegen om screens te plaatsen voor de ramen in de keukens voor de warmte (en de zon in je gezicht tijdens avondeten). Ik vind het lastig inschatten of screens het temperatuurverschil tussen keuken / woonkamer gaan laten verdwijnen.
-De airco zou op het rode stuk zo ongeveer direct in de afzuigkap blazen. Als die aan staat tijdens het koken, hoe reëel is dan het probleem dat die koude lucht direct weer naar buiten wordt gezogen door de afzuigkap?

Ik hoor graag wat jullie denken.
Onze airco installateur denkt uiteraard ook goed mee, maar tijdens de schouw woonden we er nog te kort om op te merken dat de keuken een stuk warmer wordt dan de woonkamer d.m.v. zon en koken.
We gaan volgende week bij installatie ter plekke besluiten waar die uiteindelijk gaat komen, dus zoek graag naar advies vooraf.

• BaBoK
GermanPivo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:05:
@BaBoK Boven de kast is een prima plek - mooi in het midden van de ruimte.
Heb je in overweging om de berging te isoleren? Ik snap dat een airco 'makkelijk' is, maar de meeste winst is te behalen door eerst te isoleren.
Bedankt voor je reactie.
Isoleren is inderdaad hoog op het lijstje. De ruimte van 4cm is niet zo snel op te vullen volgens mij? Betekent eerder een voorzetwand denk ik? Sorry voor deze of topic vraag in dit topic.

• GermanPivo
  • Nu online
BaBoK schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:34:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Isoleren is inderdaad hoog op het lijstje. De ruimte van 4cm is niet zo snel op te vullen volgens mij? Betekent eerder een voorzetwand denk ik? Sorry voor deze of topic vraag in dit topic.
Ja hoor, dat kan prima. Maar daarvoor kan je beter hier terecht: Spouwmuurisolatie Supafil of parels :)

• GermanPivo
  • Nu online
MrRobin schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:18:
Hallo,

bij ons komen ze over een week 3 airco's plaatsen.
1x 2.5kw MHI wandmodel op zolder/kantoor
1x 2.5kw MHI wandmodel op slaapkamer.
1x 3.5kw MHI wandmodel in woonkamer.
We wonen sinds kort in deze woning en ik wil graag weten wat jullie denken dat de verstandigste optie is m.b.t. plaatsing van de woonkamer unit.

hieronder onze woning:
[Afbeelding]

paars = waar we de binnen unit hadden bedacht. Dat is boven de tv aan de schaduwkant van de woning
Groen = bank, waar we zitten voor tv kijken.

Wat we echter merken is dat het structureel een stuk warmer is aan de voorkant van de woning in de keuken (want ZZW en zomer en koken op gas / oven). Het betreft een woning van 10 jaar oud die zeer goed geisoleerd is.
Mijn metingen geven aan dat het, als de zon schijnt, vaak 1-2 graden warmer is in de keuken dan in de woonkamer.

Nu vragen wij ons af wat verstandig is qua plaatsing:
blauw is namelijk een alternatief.
Rood is waar we zitten te eten.
Wat overwegingen:
-De woonkamer en keuken zijn nu nog 1 geheel maar worden eind dit jaar afgesloten middels een staal/glazen deur / raam constructie. Die deuren zullen niet altijd open staan.
-Bij plaatsing op paarse stuk kan je last hebben van de koude lucht in je gezicht bij tv kijken, maar ik gok dat als we de airco op z'n hoogste "hoek" instellen dat dit geen probleem is. Bij plaatsing op rode stuk verwacht ik dat de lucht over de eettafel heen kan blazen zodat je er geen hinder van hebt.
-de plaatsing maakt natuurlijk ook uit voor de temperatuur sensor in de airco. In de keuken plaatsen betekent dat die harder zal werken omdat het daar standaard warmer is. Dus ik verwacht dan een nog lagere temperatuur dan gewenst in de woonkamer. Bij plaatsing in de woonkamer verwacht ik dit v.v.
-We koken nu nog op gas, dit wordt binnenkort inductie (scheelt vast weer warmte)
-De ramen in de keuken zijn 3x 1m breed en 2,4m lang
-We overwegen om screens te plaatsen voor de ramen in de keukens voor de warmte (en de zon in je gezicht tijdens avondeten). Ik vind het lastig inschatten of screens het temperatuurverschil tussen keuken / woonkamer gaan laten verdwijnen.
-De airco zou op het rode stuk zo ongeveer direct in de afzuigkap blazen. Als die aan staat tijdens het koken, hoe reëel is dan het probleem dat die koude lucht direct weer naar buiten wordt gezogen door de afzuigkap?

Ik hoor graag wat jullie denken.
Onze airco installateur denkt uiteraard ook goed mee, maar tijdens de schouw woonden we er nog te kort om op te merken dat de keuken een stuk warmer wordt dan de woonkamer d.m.v. zon en koken.
We gaan volgende week bij installatie ter plekke besluiten waar die uiteindelijk gaat komen, dus zoek graag naar advies vooraf.
Paars sowieso niet doen - dan zit je recht in de luchtstroom en daar ga je echt niet vrolijk van worden. Aan de kant van de keuken is ook niet ideaal (maar beter dan in de tocht zitten). Je afzuigkap zuigt sowieso een bak lucht naar buiten, maar hoe lang heb je die aan staan? ;)
Maar kan je niet door de garage naar de hal en dan de binnunit in het midden van de woonkamer (dus tegen de hal aan) hangen? Condens dan dan zelfs via de kast in de hal richting je spoelbak denk ik.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Mhi ctrl module ondersteund met 2.6r2 nu ook de auto fan stand.

• MotorBeast
@MrRobin Allebei de locaties zijn niet optimaal. Niet centraal geplaatst. Iets wat je afsluit gaat natuurlijk nooit werken en een afzuigkap zuigt de lucht weg. Daar is hij volgens mij voor gemaakt. Lees even terug een paar pagina's. Was iemand met precies dezelfde indeling.

Waarom denk je dat radiatoren verdeelt zijn over een kamer? Om de warmte te verdelen. Wat gebeurd er als je een unit in een hoek van een kamer propt? Lucht van een L/L is niet magischer dan warme lucht van een radiator. Sterker heeft het moeilijker want temperatuur is lager en je hebt geen stralinswarmte. Koude lucht is overigens ook niet magisch. O-)

Nb: krijg ondertussen wel het idee dat niemand hier meer iets terugleest of even zoekt.

[ Voor 44% gewijzigd door MotorBeast op 07-09-2022 17:07 ]

• BaBoK
GermanPivo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:38:
[...]

Ja hoor, dat kan prima. Maar daarvoor kan je beter hier terecht: Spouwmuurisolatie Supafil of parels :)
Dank voor de verwijzing naar het betreffende topic!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:10
Martin7182 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:23:
[...]

Dat zal in de winter wel meevallen denk ik oOo
Dan heb je het buiten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Offens1490 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:54:
[...]

Mag je ik vragen hoe je zou kijken naar mijn situatie?
1200 m3 gas ( pas rond december gaan opletten verbruik excl sww+/-200 m3)

Puur op dit getal zou zijn 2.4 kw.
Dak isolatie en kruipkelder isolatie zonnnepanelen 1200 kwh over(alles na mei 2022 geplaatst.)
Woonkamer oud dubbelglas houten kozijnen jaren 70'
40m2 +/- 107 m3.

3.5 kw dan niet beter ?
Ow ja ergens zou ik besparen op gas juist door isolatie.
3.5kW kan ook idd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-01 21:29
MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:00:
@MrRobin Allebei de locaties zijn niet optimaal. Niet centraal geplaatst. Iets wat je afsluit gaat natuurlijk nooit werken en een afzuigkap zuigt de lucht weg. Daar is hij volgens mij voor gemaakt. Lees even terug een paar pagina's. Was iemand met precies dezelfde indeling.

Waarom denk je dat radiatoren verdeelt zijn over een kamer? Om de warmte te verdelen. Wat gebeurd er als je een unit in een hoek van een kamer propt? Lucht van een L/L is niet magischer dan warme lucht van een radiator. Sterker heeft het moeilijker want temperatuur is lager en je hebt geen stralinswarmte. Koude lucht is overigens ook niet magisch. O-)

Nb: krijg ondertussen wel het idee dat niemand hier meer iets terugleest of even zoekt.
In ons geval gaat het puur om koelen met de airco. Verwarmen gaan we waarschijnlijk alleen huidige winter doen in afwachting van levering van lucht/water wp.

Niet optimaal is bekend, helaas is er geen ruimte op de optimale plekken dus je moet toch wat.

We weten idd dat plaatsen op de ene plek gevolgen heeft voor de andere plek, vandaar dat we naar wat meningen van anderen op zoek zijn 😊

• MotorBeast
MrRobin schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:08:
[...]

In ons geval gaat het puur om koelen met de airco. Verwarmen gaan we waarschijnlijk alleen huidige winter doen in afwachting van levering van lucht/water wp.

Niet optimaal is bekend, helaas is er geen ruimte op de optimale plekken dus je moet toch wat.

We weten idd dat plaatsen op de ene plek gevolgen heeft voor de andere plek, vandaar dat we naar wat meningen van anderen op zoek zijn 😊
Bij de deur hangen. Kost wat werk maar veel profijt zowel met koelen als verwarmen en ook nog eens optisch het fraaiste denk ik. Ik zou als ik jou was wachten met L/W en eerst de winter doorkomen. Bevalt het heb je alleen een WP Boiler nodig. Scheelt aardig wat knaken.

Ik heb zelf afgelopen najaar de boel hier op orde gebracht met verbeterde isolatie (gevel en HR++) en wil nu eerst maar weer eens zien wat dat doet bij -5 buiten overdag. Afgelopen winter was geen winter. Als het acceptabel is komt er alleen ook bij mij alleen een WP boiler. Ben overigens ook het gezeik in de markt van L/W na 1 jaar zoeken spuug zat. Drama om in te kopen wbt levertijden/prijzen https://www.123klimaatshop.nl/levertijden-warmtepompen/ en een installateur te vinden. Al blijf ik de fan van een L/L dan weer wel irritant vinden. Maar dat ben ik....

• Offens1490
MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:24:
[...]

Nee, je hoeft niet te wachten. Zoals hier al tig keer gemeld is, maak gewoon een warmteverliesberekening. Hoe denk je dat nieuwbouw huizen anders aan een warmtepomp komen? Niet door een winter te wachten. o<:)

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

NB: en niet heel de winter gaan stoken met een straalkachel om te overbruggen. Met Cop1 word je dan weer ziek van je stroomrekening.
Gelijk heb je berekening heb ik vaker gelezen, niet aan toe/lui dus nu wel werk van gemaakt.
Heb meeste naar juiste maat ingevuld alleen glas nog niet.
Ben benieuwd hoe slecht/goed deze waardes zijn.

Warmtevraag 4.04 kW
Transmissie verlies 1.6 kW
Ventilatie verlies 1.85 kW
Opwarm thermisch massa 0.51
Netto energiebehoefte 4.04 KW

Ter info ben alleen opzoek verwarmen van de woonkamer.(40.02m2 /104 m3 en met hal 53.09m2/104 m3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJGXrzizzO-3DvsC0hByKJ6XS9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pVctjr84rTe9m32GorW8Ekry.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door Offens1490 op 07-09-2022 20:56 ]

AnimeAdicted

• Martin7182
MotorBeast schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:39:
[...]

Meting geldt voor maximaal vermogen wettelijk gezien. Als De Rijdende Rechter komt mag je hem eerst van silent mode afhalen. Helaas.

Geluid valt allemaal wel mee. Het zijn buren die het ander het licht niet in de ogen gunnen en jaloers zijn. Nederlanders zijn allemaal zo verdraagzaam tegenwoordig. :N

Alleen al....ik kijk er tegenaan vanuit mijn serre. [mbr]*knip*, de huiskamer is een deurtje verder[/mbr]
Nee hoor, als je 'silent mode' hebt, dan mag je overdag tot 45 dB en 's nachts in 'silent mode' tot 40 dB. Ik zeg helemaal niet dat je overdag voor de meting in 'silent mode' mag draaien, maar die 5 dB extra scheelt natuurlijk wel.

• Martin7182
Heb jij buiten een kruipruimte dan ;)

• koevlaas2
Martin7182 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:14:
[...]

Heb jij buiten een kruipruimte dan ;)
Nou, toen ik mijn 9000 Liter zwembad leeg liet lopen was buiten wel een issue.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Zo, vandaag unit 1 van 3 geplaatst, dit is de unit voor de woonkamer, leuk klusje, tussen alle afspraken stiekem toch dagvullend, de verwachting is wel dat de andere twee nu vlotter gaan :)

Jep, binnenunit hangt in een hoek, dit was de minst slechte optie nadat we alle afwegingen gedaan hebben. Jep, leidingen in de hoek zijn inmiddels afgewerkt, mw. Peut was te snel met het maken van een foto ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqVUfx3eh3G1Ntjhj3QSci9oA6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjwcXMiYYeGqcCnAn8Zlvm0g.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit staat in de voortuin, daar komt nog een ombouw omheen, nog even zoeken hoe en wat precies met aan- en afvoer van lucht, ben van plan deze zelf te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Oy4PBC0yTkZr9cJbK3ZfoOYp3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNbdmL4ZuFF01VUPGvdDuOJp.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al viel het niet tegen, het buigen van de leidingen is het minst makkelijk, op aanraden van dit topic en andere zelfinstallateurs heb ik een set nylon buigveren gekocht. Eigenlijk is het geen veer maar het voorkomt wel dat de buis knikt; uiteraard zorg dragen dat je met dit nylon geen vuil in de koelleidingen brengt.

Tot zover, later meer als de volgende unit(s) hangen!

[ Voor 4% gewijzigd door Peutpeut op 07-09-2022 21:43 ]

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• koevlaas2
Peutpeut schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:41:
Al met al viel het niet tegen, het buigen van de leidingen is het minst makkelijk, op aanraden van dit topic en andere zelfinstallateurs heb ik een set nylon buigveren gekocht. Eigenlijk is het geen veer maar het voorkomt wel dat de buis knikt; uiteraard zorg dragen dat je met dit nylon geen vuil in de koelleidingen brengt.

Die leidingen 1/4 en 3/8 kan je gewoon met de hand buigen, als je maar niet de bocht op 1 punt probeert te maken. Doe maar eens met een reststukje.

• Peutpeut
koevlaas2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:50:
[...]

Die leidingen 1/4 en 3/8 kan je gewoon met de hand buigen, als je maar niet de bocht op 1 punt probeert te maken. Doe maar eens met een reststukje.
Heb ook leidingen gebogen zonder deze set, in de 3/8 leiding van de binnenunit paste de buigveer niet dus die heb ik met de hand gedaan, daar moesten helaas twee bochten in gemaakt worden. Het buigen van de leiding als die net uit de buitenmuur komt vond ik lastig dus daar heb ik ze gebruikt. Daarvoor zullen ook vast meerdere wegen zijn die naar Rome leiden :)

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-01 00:27

Processorkoeler

Geen stock koeler

Peutpeut schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:41:
Zo, vandaag unit 1 van 3 geplaatst, dit is de unit voor de woonkamer, leuk klusje, tussen alle afspraken stiekem toch dagvullend, de verwachting is wel dat de andere twee nu vlotter gaan :)

Jep, binnenunit hangt in een hoek, dit was de minst slechte optie nadat we alle afwegingen gedaan hebben. Jep, leidingen in de hoek zijn inmiddels afgewerkt, mw. Peut was te snel met het maken van een foto ;)

[Afbeelding]

Buitenunit staat in de voortuin, daar komt nog een ombouw omheen, nog even zoeken hoe en wat precies met aan- en afvoer van lucht, ben van plan deze zelf te maken.

[Afbeelding]

Vraagje, ik heb een gelijke situatie met de buitenunit op het oog. Laag aan de muur op beugels.
Ervaar je enige vorm van trillingen/resonantie? Men waarschuwt mij hiervoor. Maar ik vind 'm op de grond zelf wat minder geschikt (in mijn situatie). Echter geen zin in trillingen e.d.

edit: algemenere vraag, hoe zit het met het isoleren van het gat van binnen naar buitenmuur? Purren ze dat gewoon dicht? Of moet je een soort doorvoerkoof gebruiken? Bij mij zit de binnenunit direct aan de buitenmuur (binnenzijde ofc) ende buitenunit direct 'achter' de binnenunit. Dus ik wil geen geluid horen via dat gat, laat staan warmteverlies.

[ Voor 8% gewijzigd door Processorkoeler op 08-09-2022 00:25 ]

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 02:00
Processorkoeler schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:14:
[...]

Vraagje, ik heb een gelijke situatie met de buitenunit op het oog. Laag aan de muur op beugels.
Ervaar je enige vorm van trillingen/resonantie? Men waarschuwt mij hiervoor. Maar ik vind 'm op de grond zelf wat minder geschikt (in mijn situatie). Echter geen zin in trillingen e.d.

edit: algemenere vraag, hoe zit het met het isoleren van het gat van binnen naar buitenmuur? Purren ze dat gewoon dicht? Of moet je een soort doorvoerkoof gebruiken? Bij mij zit de binnenunit direct aan de buitenmuur (binnenzijde ofc) ende buitenunit direct 'achter' de binnenunit. Dus ik wil geen geluid horen via dat gat, laat staan warmteverlies.
Uit mijn eigen ervaring valt het trillen van de buitenunit toch een beetje tegen met verwarmen.. zeker als je de standaard rubbers gebruikt die vaak bij de beugels geleverd worden. Het gaat hierbij om een MHI srk50

Ik ben aan de slag gegaan om zelf iets te fabriceren met rubber en dopjes om het trillen en resoneren weg te halen. Het werd flink minder maar toch nogsteeds hinderlijk, het betrof in mijn geval ook de buitenmuur waar de slaapkamer aan vast zat..

Uiteindelijk een setje Bigfoot's besteld en deze verhoogd door middel van 2 betonblokken van 60x15x15. Nagenoeg dezelfde afmetingen als mijn bigfoot's. Ik durfde het niet aan op de buitenunit maar een 15cm van de grond te houden met al die hoosbuien van tegenwoordig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KpzeSqInhTjP3h7RH98c6YDfGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FhoSX1K85W4hID0tSsw4lbOz.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door venzi op 08-09-2022 00:54 ]

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• Peutpeut
Processorkoeler schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:14:
[...]

Kan nog niks zeggen over resoneren, of niet. De unit wordt pas inbedrijf gesteld als alle 3 de units hangen. Ik heb wel aanvullend trillingsdempers besteld dus gebruik niet de meegeleverde van de muurbeugel.

Het gat in de buitenmuur was ik inderdaad van plan op te vullen met pur.

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Speedfightserv schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:02:
[...]

Recht op uitzicht heeft hij niet. Vind hij het niet mooi heeft hij gewoon pech.

Geluid is wel een issue en het kan misschien door resoneren. Dan moet je massa creëren dus stoeptegels onder je unit (2 x 60x30 oid). desnoods nog een opsluitband boven op de poten van de unit.

Wat voor merk en type unit heb je?
Het gaat om een Mitsubishi Heavy Electronics SRK 35-ZSX-W

Hij staat om van die rubberen blokken die er voor bedoeld zijn.

Jammeren is ook dat ik hem nog nauwelijks aangehad heb aangezien we hem vooral voor verwarmen willen gaan gebruiken. Koelen is in de woonkamer zelden nodig.

Wel mooi dat visueel geen probleem is.

Hij is helaas geplaatst door een bekende die het gedaan heeft tijdens mijn vakantie. Ik denk om de leidingen zo kort mogelijk te houden ze hem zo geplaatst hebben anders had er nog een paar meter leiding bij gemoeten.

Als ik thuis was geweest had ik wel gezet graag tegen de gevel aan en tussen de kamers maar helaas.

Kan je airco leidingen trouwens verlengen of wordt het compleet nieuwe leidingen en legen / vullen e.d. ?

Zag ook dat je geluidswerende schermen hebt:

https://kokosystems.nl/kokowall-geluidsschermen/

Die zou ik dan op de uitbouw er tussen kunnen plaatsen. Ziet die hem niet meer ook :) Enkel hangt volgens mij ook wel een prijsje aan.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-01 22:44
venzi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:53:
[...]

Uit mijn eigen ervaring valt het trillen van de buitenunit toch een beetje tegen met verwarmen.. zeker als je de standaard rubbers gebruikt die vaak bij de beugels geleverd worden. Het gaat hierbij om een MHI srk50

Ik ben aan de slag gegaan om zelf iets te fabriceren met rubber en dopjes om het trillen en resoneren weg te halen. Het werd flink minder maar toch nogsteeds hinderlijk, het betrof in mijn geval ook de buitenmuur waar de slaapkamer aan vast zat..

Uiteindelijk een setje Bigfoot's besteld en deze verhoogd door middel van 2 betonblokken van 60x15x15. Nagenoeg dezelfde afmetingen als mijn bigfoot's. Ik durfde het niet aan op de buitenunit maar een 15cm van de grond te houden met al die hoosbuien van tegenwoordig..

[Afbeelding]
Met de standaard dempers hoorde ik de buitenunit binnen trillen.
Met deze dempers hoor ik niets meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx8g5NGuy-c--Xwn7Lm43aIBC14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vjTDPz53TkvNRQ96BK6Rodc.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
  • Nu online
@coob Om vragen voor te zijn, link dan even naar waar je ze vandaan hebt :)

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:12
Wat betreft trillingsgeluid en buitenunit op de grond (in mijn geval op de uitbouw) de tip om bouwvilt tussen de rubberpoot en dak te leggen:
https://www.bouwmaat.nl/v...-meter/product/0000227525

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-01 22:44
GermanPivo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:25:
Gratis en voor niks via het werk.
Worden hier meegeleverd bij machines maar niet gebruikt.

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
tinusa4 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:28:
Wat betreft trillingsgeluid en buitenunit op de grond (in mijn geval op de uitbouw) de tip om bouwvilt tussen de rubberpoot en dak te leggen:
https://www.bouwmaat.nl/v...-meter/product/0000227525
Dit ga ik onthouden :) ! We hebben hier de buitenunits op de carport staan op bigfoots. Als ze uiteindelijk toch veel resonantie doorgeven leg ik dit eronder!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:25:
Leef je uit https://www.climasense.nl/92-trillingsdempers

Beste is en blijft je unit op de grond met bigfoots. Nooit gezeur.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 08-09-2022 13:29 ]

• Glas
  • Laatst online: 11-01 17:47
Topic met interesse gevolgd. Sinds gisteren hebben wij thuis l/l warmtepompen van LG. Single split en een multisplit.

De multisplit buitenunit (LG-M3U21) maakt toch wel merkbaar geluid. Ik woon in een rijtjeshuis, en ik maak me zorgen over de normeringen van het bouwbesluit en krijg de indruk dat de installateur daar eigenlijk geen rekening mee gehouden heeft.

De unit maakt volgens de specificaties 62dB geluid, en staat tegen een blinde muur dichtbij de erfgrens. Ik kan me niet voorstellen dat hij op vol vermogen op de erfgrens onder de 40dB blijft.

Ik heb e.e.a in de 'rekentool' ingevuld, en daar kwam ik op 52dB op de erfgrens waar de unit dichtbij staat. Ik wil niet echt in de "zolang de buren niet klagen is het goed" modus belanden.

In hoeverre is de installateur verantwoordelijk vooraf te bepalen dat wat hij installeert aan het bouwbesluit voldoet, en kan ik hem daar op aanspreken? Of ligt die verantwoordelijkheid bij mij? En hoe had ik dat moeten weten?

• Tommie12
Glas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:02:
Topic met interesse gevolgd. Sinds gisteren hebben wij thuis l/l warmtepompen van LG. Single split en een multisplit.

De multisplit buitenunit (LG-M3U21) maakt toch wel merkbaar geluid. Ik woon in een rijtjeshuis, en ik maak me zorgen over de normeringen van het bouwbesluit en krijg de indruk dat de installateur daar eigenlijk geen rekening mee gehouden heeft.

De unit maakt volgens de specificaties 62dB geluid, en staat tegen een blinde muur dichtbij de erfgrens. Ik kan me niet voorstellen dat hij op vol vermogen op de erfgrens onder de 40dB blijft.

Ik heb e.e.a in de 'rekentool' ingevuld, en daar kwam ik op 52dB op de erfgrens waar de unit dichtbij staat. Ik wil niet echt in de "zolang de buren niet klagen is het goed" modus belanden.

In hoeverre is de installateur verantwoordelijk vooraf te bepalen dat wat hij installeert aan het bouwbesluit voldoet, en kan ik hem daar op aanspreken? Of ligt die verantwoordelijkheid bij mij? En hoe had ik dat moeten weten?
Mooie vraag...

Jij wordt geacht de wet te kennen, dus als je de regels niet kent moet jij advies in winnen.

Welke opdracht heb je gegeven aan je installateur?

Was dat:
- ik wil een airco voor de woonkamer, de buitenunit kan in de tuin.
- ik wil een airco, kan je mij garanderen dat dit binnen de geldende geluidsregels van 40 db geplaatst worden?

• Glas
Tommie12 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:07:
[...]

Mooie vraag...

Jij wordt geacht de wet te kennen, dus als je de regels niet kent moet jij advies in winnen.

Welke opdracht heb je gegeven aan je installateur?

Was dat:
- ik wil een airco voor de woonkamer, de buitenunit kan in de tuin.
- ik wil een airco, kan je mij garanderen dat dit binnen de geldende geluidsregels van 40 db geplaatst worden?
Ik heb de installateur gevraagd om een airconditioning in diverse vertrekken. Hij heeft de plaatsbepaling gedaan. Ik heb gevraagd hoe het met het geluid zou zitten, en hij zei iets in de trant van "dat zit wel goed". Ik heb dat niet schriftelijk laten vastleggen in de offerte of iets dergelijks.

Ik heb hem niet verteld waar de units moeten komen, of welke units het moeten zijn. Hij heeft ook de units gekozen in zijn offerte. Ik heb niet om LG gevraagd, maar de specs leken mij goed genoeg voor de verwarming en koeling van mijn huis.

• Tommie12
Glas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb de installateur gevraagd om een airconditioning in diverse vertrekken. Hij heeft de plaatsbepaling gedaan. Ik heb gevraagd hoe het met het geluid zou zitten, en hij zei iets in de trant van "dat zit wel goed". Ik heb dat niet schriftelijk laten vastleggen in de offerte of iets dergelijks.

Ik heb hem niet verteld waar de units moeten komen, of welke units het moeten zijn. Hij heeft ook de units gekozen in zijn offerte. Ik heb niet om LG gevraagd, maar de specs leken mij goed genoeg voor de verwarming en koeling van mijn huis.
Dan zit je in de grijze zone...
Je had comfortabeler gezeten als hij in de offerte had vermeld dat de installatie conform geluidsvereisten werden geplaatst...

Als je het superproper wil spelen, dan kan je je buren informeren en vragen of ze klachten hebben. Indien ja, kan je nog altijd een geluidswerende kast voorzien, maar die kost wel wat.

• MotorBeast
Glas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:11:
[...]

Wat dacht je van per mail hem in eerste instantie niet te dwingend hem de vraag stellen of hij rekening heeft gehouden met de wettelijke eisen en dat je van hem verwacht dat hij als specialist hier rekening mee heeft gehouden? Jij huurt hem in als specialist en mag verwachten dat hij hieraan heeft voldaan. Niet iedereen vlooit als wij hier "mafkezen" tot de hoed en de rand alles uit (als doe ik dat wel met alles. Door schade en schande wijs geworden helaas). Een CV ketel moet ook aan wettelijke eisen voldoen. Geen verschil.

Mocht je klachten krijgen is hij aansprakelijk als leverancier. Heel simpel.

@Tommie12 Geen slapende honden wakker maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 08-09-2022 14:22 ]

• Tommie12
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:17:
[...]

Wat dacht je van per mail hem in eerste instantie niet te dwingend hem de vraag stellen of hij rekening heeft gehouden met de wettelijke eisen en dat je van hem verwacht dat hij als specialist hier rekening mee heeft gehouden? Jij huurt hem in als specialist en mag verwachten dat hij hieraan heeft voldaan. Niet iedereen vlooit als wij hier "mafkezen" tot de hoed en de rand alles uit (als doe ik dat wel met alles. Door schade en schande wijs geworden helaas). Een CV ketel moet ook aan wettelijke eisen voldoen. Geen verschil.

Mocht je klachten krijgen is hij aansprakelijk als leverancier. Heel simpel.

@Tommie12 Geen slapende honden wakker maken.
In principe akkoord, maar niet zeker of je daar een zaak mee zou winnen als het zo ver zou komen.

Je moet altijd kijken wat voor opdracht de installateur gekregen heeft.
Ja, hij moet in principe de wet volgen, dus conform omgaan met de gassen, electrische aansluiting volgens NEN/AREI. Dat zijn dingen die hij zelf 100% in de hand kan nemen.

Maar geluid is iets anders, daar moet je soms een studie voor doen om te weten op die 40db op de erfgrens kan gehaald worden.
Het hangt veel meer af van de omgevingsfactoren.

Als je nog verder wil zoeken, het is een beetje het verschil tussen een resultaatsverbintenis en een inspanningsverbintenis.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:36:
[...]

In principe akkoord, maar niet zeker of je daar een zaak mee zou winnen als het zo ver zou komen.

Je moet altijd kijken wat voor opdracht de installateur gekregen heeft.
Ja, hij moet in principe de wet volgen, dus conform omgaan met de gassen, electrische aansluiting volgens NEN/AREI. Dat zijn dingen die hij zelf 100% in de hand kan nemen.

Maar geluid is iets anders, daar moet je soms een studie voor doen om te weten op die 40db op de erfgrens kan gehaald worden.
Het hangt veel meer af van de omgevingsfactoren.

Als je nog verder wil zoeken, het is een beetje het verschil tussen een resultaatsverbintenis en een inspanningsverbintenis.
Weet wel zeker dat je daar een zaak mee wint. Hij is leverancier/specialist en je moet als consument kunnen vertrouwen op zijn kennis en expertise. Of hij dat wel of niet kan/doet is zijn probleem. Niet het probleem van jou als consument.

Waarom denk je dat jij als consument geen airco mag aansluiten? Omdat jij niet de kennis en kwalificaties hebt om dit te mogen doen. Je hoeft ook niet te checken of iemand Stek heeft. Daar moet je op kunnen vertrouwen. Dat wij dit doen okee, maar de doorsnee consument heeft andere hobbies en staat daar allemaal niet eens bij stil.

• Tommie12
MotorBeast schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:43:
[...]

Weet wel zeker dat je daar een zaak mee wint. Hij is leverancier/specialist en je moet als consument kunnen vertrouwen op zijn kennis en expertise. Of hij dat wel of niet kan/doet is zijn probleem. Niet het probleem van jou als consument.
Het zijn net dit type zaken die complex zijn.
Jij beweert, hij weerlegt, de rechter heeft geen kennis van zaken, en stelt een expert aan die vooraf betaald moet worden en na x weken met een conclusie te komen. Omdat jouw advokaat geen technische kennis heeft stelt die een tegenexpert in, net zoals je installateur.

Dus die 3 experten beginnen hun rondje à 200€ per uur met conclusies, tegenconclusies, overleg, eindconclusies....

Ondertussen tikken er ook 2 advokatenkantoren hun uren op deze zaak.
Er zal met name vooral gediscussieerd worden over de regels van de kunst, de gebruiken in de sector, en de exacte omvang van de opdracht.

En in zoiets ben je nooit zeker of je iets gaat winnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 08-09-2022 15:01 ]

• Glas
@Tommie12 @MotorBeast Bedankt voor jullie inzichten. Ik ga contact leggen met de installateur. Ik ben nog niet naar advocatenkantoren aan het zoeken.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:00:
[...]

Het zijn net dit type zaken die complex zijn.
Jij beweert, hij weerlegt, de rechter heeft geen kennis van zaken, en stelt een expert aan die vooraf betaald moet worden en na x weken met een conclusie te komen. Omdat jouw advokaat geen technische kennis heeft stelt die een tegenexpert in, net zoals je installateur.

Dus die 3 experten beginnen hun rondje à 200€ per uur met conclusies, tegenconclusies, overleg, eindconclusies....

Ondertussen tikken er ook 2 advokatenkantoren hun uren op deze zaak.
Er zal met name vooral gediscussieerd worden over de regels van de kunst, de gebruiken in de sector, en de exacte omvang van de opdracht.

En in zoiets ben je nooit zeker of je iets gaat winnen.
Waarom denk je dat er rechtsbijstand verzekeringen bestaan? Die premie heb je er zo uit bij dit soort zaken. En weer on-topic.

• Maxwp
  • Laatst online: 11-01 23:19
wie had deze al eens gebruikt

https://aircomagazijntwen...pers-30-55kg-set-4-stuks/

vraag me af waarom je 2 verschillende kleuren heb in 1 setje
links en rechts of juist kruislings

edit
eigenlijk logisch
de kant waar de compressor zit is deze iets zwaarder
dus er zit verschil in dempping van de voetjes
de zwaarder gedempte plaats je aan de kant van de compressor.

[ Voor 26% gewijzigd door Maxwp op 08-09-2022 16:59 ]

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
Kogel is door de kerk en over 2 weken wordt er een Daikin stylish 5 kW geïnstalleerd.

Wat vinden jullie vanbde plaatsing van binnen en buiten unit? Ik heb nog 2 weken om aanpassingen te doen.

De muur onderin de tekening was ideaal geweest maar daar zit een kast en mijn ega wil deze absoluut niet verplaatsen ( weg doen )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISa5QhHPOR3y2iF12FFx6x6gjJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6ob0z4fkP0GnC5WWyrWjU2Q.jpg?f=fotoalbum_large

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-01 21:37
Laat binnenkort een binnen en buitenunit installeren bij ons thuis. De buitenunit kan in principe overal op de buitenmuur geplaatst worden ivm een hoekwoning. De installateur gaf aan dat de buitenunit best laag kan worden geplaatst (bijvoorbeeld net boven de grond). Ik vraag mij af of dit niet diefstal gevoelig is. De installateur geeft aan dat je weinig kan met enkel een buitenunit. Klopt dit? Heb je daadwerkelijk de bijhorende binnenunit nodig om werkend te zijn?

• marcovandam
Sjoerd_r schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:06:
Kogel is door de kerk en over 2 weken wordt er een Daikin stylish 5 kW geïnstalleerd.

Wat vinden jullie vanbde plaatsing van binnen en buiten unit? Ik heb nog 2 weken om aanpassingen te doen.

De muur onderin de tekening was ideaal geweest maar daar zit een kast en mijn ega wil deze absoluut niet verplaatsen ( weg doen )

[Afbeelding]
Plaats lijkt me prima hoor. Mits je niet heel veel tijd in de eetkamer onder de binnenunit zit.

5 kW lijkt me ruim genoeg voor deze oppervlakte, hoe is de isolatie? Ik heb zelf voor een 4.2 Stylish gekozen, bijna evenveel max vermogen en toch weer een paar decibel stiller.

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-06-2025
marcovandam schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:51:
[...]

Plaats lijkt me prima hoor. Mits je niet heel veel tijd in de eetkamer onder de binnenunit zit.

5 kW lijkt me ruim genoeg voor deze oppervlakte, hoe is de isolatie? Ik heb zelf voor een 4.2 Stylish gekozen, bijna evenveel max vermogen en toch weer een paar decibel stiller.
Isolatie is momenteel standaard voor een jaren 70/80 huis, binnen een paar weken komen er een paar bedrijven langs voor spouwmuurisolatie.

5kW gekozen omdat ik iets meer power wil hebben en dat je schijnbaar de ruimte kan instelellen zodat hij niet gaat pendelen.

Hoe is het geluid van je buitenunit? Wij plaatsen hem op een plat dak en de buren zitten er ongeveer 6 meter vandaan.

En.... Kan hij het een beetje ( behagelijk ) warm krijgen? Ben benieuwd of hij ook het comfort levert waar je op hoopt.

• marcovandam
Sjoerd_r schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:02:
[...]

Isolatie is momenteel standaard voor een jaren 70/80 huis, binnen een paar weken komen er een paar bedrijven langs voor spouwmuurisolatie.

5kW gekozen omdat ik iets meer power wil hebben en dat je schijnbaar de ruimte kan instelellen zodat hij niet gaat pendelen.

Hoe is het geluid van je buitenunit? Wij plaatsen hem op een plat dak en de buren zitten er ongeveer 6 meter vandaan.

En.... Kan hij het een beetje ( behagelijk ) warm krijgen? Ben benieuwd of hij ook het comfort levert waar je op hoopt.
Ik ook :) Hij hangt er pas 2 weken, dus ik heb verwarmen nog niet kunnen testen. Koelen deed hij in ieder geval makkelijk en ook mooi door de hele ruimte.

Ik vond het geluid zowel buiten als binnen heel erg meevallen. Verder dan een meter of 3 is hij buiten voor mij niet te horen, maar mijn oren zijn al wat ouder :) Maar ook de buren aan de overkant van de sloot op een meter of 4 moesten erg hun best doen om iets te horen met 2 units aan.
Dat was wel met koelen op max, ik weet niet of verwarmen nog iets meer geluid maakt. Maar met 6 meter zou ik me daar geen zorgen over maken.

De ruimte instellen om pendelen te voorkomen is nieuw voor mij, dat klinkt een beetje vreemd. Als een unit te zwaar is gaat hij pendelen heb ik begrepen. Dat zal hier denk ik nog wel meevallen, 3.5 is misschien net krap vandaar dat de 4.2 me voor jou ook optimaal lijkt. Die heeft maar een paar tienden vermogen minder en is 3 decibel minder op de lage stand. En ook nog iets goedkoper.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-01 15:31
Met het stookseizoen weer in het vooruitzicht en sinds kort een MHI 35 ZSX-W om te verwarmen vraag ik mij af wat nu de beste instelling zou zijn qua efficiëntie. Op de kleinere 20 ZS-W lijkt de ECO stand niets anders te doen dan de buitenunit op de meest efficiënte stand te zetten, maar op de ZSX-W schakelt dit ook de bewegingssensor in en die zet de boel nagenoeg uit als er geen beweging is volgens mij. Wat is dan de meest efficiënte opstelling als je 24x7 een stabiele temperatuur wilt aanhouden/wilt voorkomen dat de unit onnodig hard gaat werken om het sneller op temperatuur te krijgen? Gewoon auto?

Wat ik verder nog niet helemaal begrijp is de opgegeven verwarmingscapaciteit die van 0,8 tot 6,8 kW loopt met als nominale vermogen 4,3. Is de 6,8 kW alleen tijdelijk in de "High Power" modus, alleen bij hoge buitentemperaturen of hoe mag/moet ik dat interpreteren?

• MotorBeast
Sjoerd_r schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:02:
[...]

Snel downgraden naar 4,2. Ruim voldoende en zoals gezegd stiller. Hier ongeveer 140m3 met een 4,2 en zou een 3,5 kunnen zijn achteraf. Extra power want? :?

• MotorBeast
Rctworld schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:32:
Met het stookseizoen weer in het vooruitzicht en sinds kort een MHI 35 ZSX-W om te verwarmen vraag ik mij af wat nu de beste instelling zou zijn qua efficiëntie. Op de kleinere 20 ZS-W lijkt de ECO stand niets anders te doen dan de buitenunit op de meest efficiënte stand te zetten, maar op de ZSX-W schakelt dit ook de bewegingssensor in en die zet de boel nagenoeg uit als er geen beweging is volgens mij. Wat is dan de meest efficiënte opstelling als je 24x7 een stabiele temperatuur wilt aanhouden/wilt voorkomen dat de unit onnodig hard gaat werken om het sneller op temperatuur te krijgen? Gewoon auto?

Wat ik verder nog niet helemaal begrijp is de opgegeven verwarmingscapaciteit die van 0,8 tot 6,8 kW loopt met als nominale vermogen 4,3. Is de 6,8 kW alleen tijdelijk in de "High Power" modus, alleen bij hoge buitentemperaturen of hoe mag/moet ik dat interpreteren?
Als 24/7 gaat stoken zijn al die "fratsen"niet nodig en loopt je unit sowieso mooi rustig en met hoge COP en knalt geen hoge temperaturen. Eco stand is net als bij Daikin vermoed ik een stand waarbij je de max van de buitenunit afkapt.

Nominaal vermogen is meen ik het vermogen gemeten onder standaard testcondities. Hij kan dus wel maximaal er 6,8 uit poepen alleen dan heb je weer te maken met, bij welke buitentemperatuur? Zie specs.
Pagina: 1 ... 206 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic