Onlangs is het mij als starter eindelijk gelukt om een woning te kopen. Nu zijn helaas de energieprijzen gigantisch gestegen en ben ik dus al druk bezig om te kijken wat ik kan doen om mijn maandelijkse energielasten te beperken.
Vorige week was ik toevallig een topic aan het lezen op GoT waarbij een medetweaker (sorry, ik ben je nick kwijt en ik kan het topic ook niet meer vinden) aangaf dat het (bij-)verwarmen van je huis met een lucht/lucht warmtepomp best wel een goede optie kan zijn met een link naar dit draadje.
Gelukkig is er wat budget beschikbaar. Het plan is om sowieso het dak vol te leggen met hoge rendement zonnepanelen (dakhelling ca. 33 graden, praktisch recht op het Zuiden zonder schaduw, ~ 3645Wp + ik ben maar alleen). Verder wil ik ook de ramen aan de achterzijde voorzien van rolluiken, zodat de luchtlaag tussen het rolluik en het glas een klein beetje extra isolatie levert aan de koude kant van het huis. Op een later tijdstip wil ik ook aan de voorzijde rolluiken laten hangen. Momenteel is het huis nog voorzien van een gasfornuis, maar ook hier wil ik t.z.t. overstappen op elektrisch koken (inductie). Andere opties (bijv. beter isoleren) ben ik nog aan het onderzoeken, maar de overdracht moet nog plaatsvinden.
Naar aanleiding van de post van eerdergenoemde medetweaker ben ik toch eens na gaan denken over de mogelijkheden voor het plaatsen van een airco unit. Ik weet echter niet helemaal of ik het juiste idee heb (nog even afgezien van het benodigde vermogen, baby steps

).
Het betreft hier een midden jaren 80 tussenwoning. De keuken met plat dak is later bijgebouwd. Het huis heeft energielabel C (Warmtebehoefte in de wintermaanden = gemiddeld, Risico op hoge
Binnentemperaturen in de zomermaanden = hoog).
Doel:
- Ontlasten C.V.-ketel, sterk beperken gasgebruik voor verwarmen van de woning
- (Bij-)Verwarmen woonkamer (18-20C)
- (Bij-)Verwarmen bovenverdieping (16-18C)
- Koelen slaapkamer/kantoor
Dat de C.V.-ketel bij -10C harder mee moet werken is dan maar zo. Ik heb geen 50k liggen om heel het huis opnieuw te isoleren en een water/water warmtepomp te plaatsen.
Idee:
- Split-unit
- Twee binnenunits
o Woonkamer (wand)
o Slaapkamer (wand)
- Buitenunit(s)
o Plaatsing op plat dak keuken
Twijfels:
- Multi-split of toch twee keer single-split?
- Hoe om te gaan met plaatsing buitenunits bij twee keer single-split?
- Locatie binnenunits?
Bij het idee heb ik de volgende situatieschets gemaakt:
Rood blok = Buitenunit
Geel blok = Voorgestelde locatie 1 binnenunit benedenverdieping
Paars blok = Voorgestelde locatie 2 binnenunit benedenverdieping
Groen blok = Voorgestelde locatie binnenunit bovenverdieping
Voor de beeldvorming; dit is de locatie die ik in gedachte had voor de buitenunit(s):
Relatief dicht bij de binnenunits, makkelijk toegankelijk en niet direct op de erfgrens.
Ik vind de keuze tussen multi-split tegenover twee keer single-split een lastige, omdat ik niet verwacht de woonkamer te willen koelen. Dit *lijkt* me namelijk niet nodig.
Is dit een beetje een realistisch idee?
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.