Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 207 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.342.932 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:55
Hebben hier mensen ervaring met het Daikin vloermodel? (Positief of negatief?)
Deze zou mij een optie kunnen lijken. Kan ik een radiator afdoppen en plaats ik deze op de plaats van een radiator..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Yhq63zMOWJWIFXDVlzh452lmR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2tcYRFZd3bBm638rOcL6JKi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar halverwege februari laten plaatsen.

Grotendeels tevreden tot nu toe. De app en hoe daikin die zaken aanpakt vind in persoonlijk wat minder. Dat is nogal dichtgetimmerd. Achteraf bekeken had ik beter wat meer uitgezocht welke merken er zich gemakkelijker extern laten aansturen. Maar een heel groot probleem is het nu ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:08
BaBoK schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:41:
Deze zou mij een optie kunnen lijken. Kan ik een radiator afdoppen en plaats ik deze op de plaats van een radiator..
Ik heb er 5.
Op alle slaapkamers 1 ipv de radiatoren, in de werkkamer 1, en in de woonkamer 1 op de plek waar een radiator heeft plaatsgemaakt.

Ik vind ze prettig in gebruik en mooier dan een wandmodel omdat ik ze als vervanging van de radiatoren heb geïnstalleerd.

Wat opstartproblemen in het begin met de app maar dat is eenmalig (en ook van toepassing op de wandmodellen van Daikin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Wozmro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:08:
[Afbeelding]

Grotendeels tevreden tot nu toe. De app en hoe daikin die zaken aanpakt vind in persoonlijk wat minder. Dat is nogal dichtgetimmerd. Achteraf bekeken had ik beter wat meer uitgezocht welke merken er zich gemakkelijker extern laten aansturen. Maar een heel groot probleem is het nu ook weer niet.
Daikin is goed aan te sturen via bijvoorbeeld Home Assistant, als dat is wat je bedoeld met extern aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
TigerXtrm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:08:
[...]

Daikin is goed aan te sturen via bijvoorbeeld Home Assistant, als dat is wat je bedoeld met extern aansturen.
Ook met de nieuwe 'cloud' wifi modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:10
BaBoK schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:41:
Als je de mogelijkheid hebt. Zeker voor een vloermodel gaan. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor verwarmen en het comfort dat Daikin beloofd met de warmte uitblaas over de vloer halen wandmodelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Chninkel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:09:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt. Zeker voor een vloermodel gaan. Ik gebruik hem hoofdzakelijk voor verwarmen en het comfort dat Daikin beloofd met de warmte uitblaas over de vloer halen wandmodelen niet.
Kan je dat zo makkelijk stellen? Ik moet mijn wandunit op 45 graden zetten (de klep) om zo 60m2 te verwarmen. Ik denk als ik op die plek een vloermodel had gezet ik niet de hele ruimte egaal warm zou kunnen krijgen bij grote koude buiten. In een kleinere ruimte lijkt het me wel een mooie oplossing. Vrees dat je in grote ruimtes toch al snel 2 van die vloermodellen nodig hebt. Iets om over na te denken? Niet voor niets hangen radiatoren verspreid over je kamer en die hebben een aanvoer indien noodzakelijk van 80 graden. Die temperaturen ga en wil je niet halen met een warmtepomp.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 09-09-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 14:10
C_V_S schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:20:
[...]

Het gaat om een Mitsubishi Heavy Electronics SRK 35-ZSX-W

Hij staat om van die rubberen blokken die er voor bedoeld zijn.

Jammeren is ook dat ik hem nog nauwelijks aangehad heb aangezien we hem vooral voor verwarmen willen gaan gebruiken. Koelen is in de woonkamer zelden nodig.

Wel mooi dat visueel geen probleem is.

Hij is helaas geplaatst door een bekende die het gedaan heeft tijdens mijn vakantie. Ik denk om de leidingen zo kort mogelijk te houden ze hem zo geplaatst hebben anders had er nog een paar meter leiding bij gemoeten.

Als ik thuis was geweest had ik wel gezet graag tegen de gevel aan en tussen de kamers maar helaas.

Kan je airco leidingen trouwens verlengen of wordt het compleet nieuwe leidingen en legen / vullen e.d. ?

Zag ook dat je geluidswerende schermen hebt:

https://kokosystems.nl/kokowall-geluidsschermen/

Die zou ik dan op de uitbouw er tussen kunnen plaatsen. Ziet die hem niet meer ook :) Enkel hangt volgens mij ook wel een prijsje aan.
Leidingen kunnen verlengd worden, dat is geen probleem. Mitsubishi HI kan tot 15m lengte

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:04
Bezzerk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb er 5.
Op alle slaapkamers 1 ipv de radiatoren, in de werkkamer 1, en in de woonkamer 1 op de plek waar een radiator heeft plaatsgemaakt.

Ik vind ze prettig in gebruik en mooier dan een wandmodel omdat ik ze als vervanging van de radiatoren heb geïnstalleerd.

Wat opstartproblemen in het begin met de app maar dat is eenmalig (en ook van toepassing op de wandmodellen van Daikin).
Ben wel benieuwd of je ze ook gebruikt om te koelen? En hoe is dan je ervaring daarmee?
Heb zelf een wandmodel LG, die werkt met verwarmen redelijk en met koelen goed.
Maar zet te denken om van helemaal van het gas af te gaan, en toch een extra kamer model erbij te plaatsen voor net wat meer comfort.
Ik zag ook een combinatie van o.a. Daiking, welke een combinatie kan vormen voor een warm water voorziening en 1 of mischien 2 kamer units, is dat wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
dinandus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ben wel benieuwd of je ze ook gebruikt om te koelen? En hoe is dan je ervaring daarmee?
Maar zet te denken om van helemaal van het gas af te gaan, en toch een extra kamer model erbij te plaatsen voor net wat meer comfort.
Ik zag ook een combinatie van o.a. Daiking, welke een combinatie kan vormen voor een warm water voorziening en 1 of mischien 2 kamer units, is dat wat?
Warm water met een WP Boiler doen. Voordeel, valt je verwarming uit heb je nog warm water, COP voor je verwarming blijft hoger want je compressor werkt minder hard en subsidie op je WP boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
Abom schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:39:
[...]

Ook met de nieuwe 'cloud' wifi modules?
Zeker. HA heeft daarvoor nog geen 'officiële' ondersteuning volgens mij, maar HACS heeft een integratie die bijzonder goed werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:08
dinandus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ik gebruik ze allemaal voor zowel verwarmen als koelen.
De 3 met multi-split in de slaapkamers zijn als eerste geplaatst met primaire reden te koelen. Jaren dertig huis met dakkapellen in de slaapkamers waardoor het zomers erg warm is en de kids slecht slapen.
Na wat speurwerk hier overtuigd om voor vloermodellen te gaan en de radiatoren te verwijderen, en daarmee dus ook te verwarmen.

Door de ervaring met het verwarmen op de slaapkamers, ook de woonkamer voorzien van een vloermodel. Deze wel single-split zodat deze zijn eigen capaciteit heeft en kan koelen of verwarmen los van de behoefte in de slaapkamers.
Die in de woonkamer is primair aangeschaft voor verwarmen, koelen hebben we daar afgelopen zomer enkel gedaan om de scherpe kantjes eraf te halen tijdens de hittegolf; mooie bijvangst.

Ik meen me te herinneren dat de scop van de vloermodellen wel iets minder is dan die van de beste wandmodellen, maar dat was gezien de cijfers voor mij geen noemenswaardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:34
Kan iemand mij vertellen hoe je de kw van een multisplit buitenunit berekent als er bv 1x3,5 en 2x2,5 aan hangt? Simpelweg optellen?

En nog een vraag over wandmodellen:

Ik zit in onze woonkamer op de bank met een radiator daar vlak achter en dan de muur. Als ik die radiator afkoppel en vervang door een wandmodel, krijg ik dan een hete luchtstroom in mijn nek omdat het andere warmte is dan van een traditionele radiator?
Tevens zie ik een wandmodel van Daikin dat naast een outlet aan de bovenkant er ook eentje aan de onderkant heeft. Valt die wellicht zo in te stellen dat hij de warmte onder de bank door blaast ipv in onze nek?

[ Voor 67% gewijzigd door Stoffa op 09-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-06 13:32
Het is hier niet de huiskamer

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Is niet zo moeilijk toch. Gebruik de zoekfunctie en gij zult vinden. ;) Het grote L/L herhalingstopic :+

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:55

Vos

AFCA

TigerXtrm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:16:
[...]

Zeker. HA heeft daarvoor nog geen 'officiële' ondersteuning volgens mij, maar HACS heeft een integratie die bijzonder goed werkt.
Zou je de link kunnen delen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-06 13:18
Nog weinig recente gebruikers ervaringen van gevonden;

Ik heb inmiddels voor de bovenverdieping 2x een single split MHI (2KW en 2,5KW modellen) laten installeren. Deze bevallen goed en koelen prima de slaapkamers en meer (hal + extra slaapkamer profiteren ook flink).

We gaan komende maand een aanbouw plaatsen aan de achterzijde van de woning. We creeren een aanbouw van ongeveer 5 (diep) en 9 meter (breed). Standaard plafondhoogte, 2,5 meter.

Nu willen we i.k.v. minder gas graag ook deze aanbouw kunnen koelen maar vooral ook verwarmen. Nu is vrouwlief geen fan van de wandmodellen dus zit ik te denken aan een plafond casette model.

We willen de aanbouw, die volgens nieuwbouw normen zal worden geisoleerd met Rd6 kunnen verwarmen en het liefst ook (middels de swingfunctie van de casette de aangrenzende keuken kunnen verwarmen.
Er wordt overigens ook vloerverarming aangelegd in de ruimte.

De doorloop van de huidige keuken (muur op zuid, 2 ramen van 1,5m2 en spouwmuurisolatie), andere muur is binnenzijde woning, eindigt met openslaande deuren (1,5 meter breed) waaraan de aanbouw komt. We creeren als het ware een L-vorm (keuken ongeveer 6 bij 4, aanbouw 5 bij 9 meter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ko2VoP91q1IbhVLX_BIFKZXr2kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1EI6T13yo4jpbpNear7BWHj.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
- wie heeft ervaringen met een cassette model binnenunit, liefst een niet te groot model, 1 zijdig blaassysteem vinden we nog best charmant eruit zien, de modellen met 4 blaasrichtingen zijn toch meer kantoormodellen vinden wij.
- MHI levert enkel die grote kantoormodellen dus heb mijn oog laten vallen op dit model van Mitsubishi Electric - is dat een goede optie / zijn er (betere) alternatieven ?
- Is met gegeven beschrijving van de keuken / aanbouw het vermogen goed ingeschat ?
- Zijn er specifieke zakem om rekening mee te houden ? Buitenunit komt bij voorkeur op het dak van de aanbouw, condensafvoer is dan wellicht een issue? Of kan dat ook via het plafond vrij horizontaal afgevoerd worden naar de zijkant van de aanbouw zonder pompje ?

Beoogde plaatsing van de casette is dus in de aanbouw, voor de doorgang naar de keuken zodat we beide ruimtes kunnen verwarmen (en koelen).

Benieuwd naar adviezen / tips.

[ Voor 8% gewijzigd door Hangover_ohoo op 10-09-2022 07:17 . Reden: plattegrond toegevoegd ]

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:35
Wozmro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:08:
[Afbeelding]

Hoe zit dat met condensafvoer? Aan de andere kant van de muur direct op de grond eruit lopen ofzo?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:17
Over 2 weken komen ze hier een Daikin Comfora 3.5 installeren in de keuken. Komt op een centrale muur welke 78cm breed is dus deze binnenunit was de enige optie. Het is de bedoeling dat we deze gaan gebruiken om bij te warmen en om te koelen op hele hete dagen.

Erg benieuwd of en zo ja wat het gaat schelen met het gasverbruik tov de voorgaande jaren.

Totale kosten incl. installatie, extra groep en antracietgrijze kabelgoot 2200,-

We hadden eerst een andere partij die deze combi aanbood voor 4300 euro met installatie in november. 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Pelox op 09-09-2022 21:21 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
TigerXtrm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:39:
[...]

HA heeft daarvoor nog geen 'officiële' ondersteuning volgens mij, maar HACS heeft een integratie die bijzonder goed werkt.

https://github.com/rospogrigio/daikin_residential/
Met bovenstaande link kun je met de nieuwe cloud only WiFi modules van Daikin toch in Home Assistent integreren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:03
Martinusz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:27:
[...]

Hoe zit dat met condensafvoer? Aan de andere kant van de muur direct op de grond eruit lopen ofzo?
Ja, buiten achter de buitenunit. Maar we hebben de koelfunctie eigenlijk nog niet gebruikt. Moet vooral dienen om te verwarmen.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Pelox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:11:
Over 2 weken komen ze hier een Daikin Comfora 3.5 installeren in de keuken. Komt op een centrale muur welke 78cm breed is dus deze binnenunit was de enige optie. Het is de bedoeling dat we deze gaan gebruiken om bij te warmen en om te koelen op hele hete dagen.

Erg benieuwd of en zo ja wat het gaat schelen met het gasverbruik tov de voorgaande jaren.

Totale kosten incl. installatie, extra groep en antracietgrijze kabelgoot 2200,-

We hadden eerst een andere partij die deze combi aanbood voor 4300 euro met installatie in november. 8)7
Perfera past hier ook, die is 77,8 cm breed.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Pelox
nMad schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:21:
[...]

Perfera past hier ook, die is 77,8 cm breed.
Ja maar ik durf het risico niet te nemen met iets breder. Links en rechts van de muur zitten jaloezieën en het zou zonde zijn als daar net een stukje vanaf moet.

Zero.

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 11:32
Ik lees al een tijdje mee hier, heb 2 installateurs over de vloer gehad voor een wandmodel airco met als enige doel verwarmen en een deel gas te besparen. Nog geen knopen doorgehakt en nu ook naar vloermodel aan het kijken, met name omdat die op een plek kan waar de vrouw hem het beste zou vinden en qua installatie ook het makkelijkste is.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pbKnSdrB52_9L5FTx5ipCfQx2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ASpIJZe8hAk0Yv3pEkREfM4.png?f=user_large

1. Gearceerde ruimte is de ruimte die verwarmd dient te worden, ongeveer 74m2 / 192m3, huis is 4 jaar oud.
2. Optie A is locatie vloermodel. Optie B wandmodel, maar complexer qua installatie en niet de voorkeur.
3. 's Ochtends en na het werk zitten we vooral in de keuken, 's avonds in de zithoek.
4. Warmteverliesberekening komt uit op zo'n 6.8KW, gasverbruik dit jaar ongeveer 1300m3, waarvan 1000m3 voor verwarming.
5. Overal vloerverwarming, wil uiteindelijk een L/W warmtepomp, maar dat is een langere termijnplan i.v.m. levertijden en budget.

Nu heb ik de Daikin Perfera fvxm op het oog (een paar posts hierboven ook al benoemd), te verkrijgen in 3.5 en 5.0 KW. Voor mij is de L/L warmtepomp een tussenoplossing totdat er ooit een L/W warmtepomp is. Daarom neig ik naar de 3.5 variant die qua kosten ook aantrekkelijker is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BWD1qph6NfDs5oUmCKIBI0CCU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/08CR8ajOP4Vd3hBmxDVrAOEQ.png?f=user_large

Een puntje hier is wel dat er precies op de plek waar het vloermodel zou kunnen komen een stopcontact zit. De airco zal er dus boven moeten komen te hangen, zo'n 35cm van de grond. In de contactdoos zit een shelly voor de screenaansturing, dus ik moet er nog bij kunnen.

Vragen:
1. Is locatie A een goede locatie in onze situatie? Of zou B (wandmodel) toch de voorkeur hebben?
2. Wat is jullie mening over 3.5 vs 5.0 KW?
3. Is 35cm vrije ruimte onder vloermodel niet te hoog?
4. Andere tips?

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik zou zeggen 5kW op A of B, maar mooier zou zijn 3.5 op beide, ik heb 3.5kW en een veel veel kleiner huis, zelfde L vorm, als je de keuken er van af haalt en die 3.5 red het net.

Ik heb hem op A, maar jouw eethoek is mijn keuken, daar ben ik dus minder.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 10-09-2022 09:30 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:20
Cavalera125 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:24:
Ik lees al een tijdje mee hier, heb 2 installateurs over de vloer gehad voor een wandmodel airco met als enige doel verwarmen en een deel gas te besparen. Nog geen knopen doorgehakt en nu ook naar vloermodel aan het kijken, met name omdat die op een plek kan waar de vrouw hem het beste zou vinden en qua installatie ook het makkelijkste is.

Situatie:
[Afbeelding]

1. Gearceerde ruimte is de ruimte die verwarmd dient te worden, ongeveer 74m2 / 192m3, huis is 4 jaar oud.
2. Optie A is locatie vloermodel. Optie B wandmodel, maar complexer qua installatie en niet de voorkeur.
3. 's Ochtends en na het werk zitten we vooral in de keuken, 's avonds in de zithoek.
4. Warmteverliesberekening komt uit op zo'n 6.8KW, gasverbruik dit jaar ongeveer 1300m3, waarvan 1000m3 voor verwarming.
5. Overal vloerverwarming, wil uiteindelijk een L/W warmtepomp, maar dat is een langere termijnplan i.v.m. levertijden en budget.

Nu heb ik de Daikin Perfera fvxm op het oog (een paar posts hierboven ook al benoemd), te verkrijgen in 3.5 en 5.0 KW. Voor mij is de L/L warmtepomp een tussenoplossing totdat er ooit een L/W warmtepomp is. Daarom neig ik naar de 3.5 variant die qua kosten ook aantrekkelijker is.
[Afbeelding]

Een puntje hier is wel dat er precies op de plek waar het vloermodel zou kunnen komen een stopcontact zit. De airco zal er dus boven moeten komen te hangen, zo'n 35cm van de grond. In de contactdoos zit een shelly voor de screenaansturing, dus ik moet er nog bij kunnen.

Vragen:
1. Is locatie A een goede locatie in onze situatie? Of zou B (wandmodel) toch de voorkeur hebben?
4. Andere tips?
B is denk ik beter, maar A moet ook kunnen. Voor verwarmen is een vloermodel ideaal.
Het is een flinke ruimte dus ik denk dat 5.0 wel nodig is.
Geen idee of het te hoog is, het ziet er misschien vooral gek uit ? Misschien toch iets verzinnen om die shelly op een andere plek te krijgen zodat je er nog wel bij kan.

• Martinusz

Situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:
4. Andere tips?
Wellicht ook nog van belang waar komt de buitenunit te staan?

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 11:32
Martinusz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:53:
[...]

Wellicht ook nog van belang waar komt de buitenunit te staan?
Bij optie A direct achter de muur op grond niveau, op terras, meter slang zou al voldoende zijn. Bij optie B op plat dak van de naastgelegen garage, dus iets meer slang nodig en dakdoorvoer.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10

Situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:
4. Andere tips?
Kan beide wel, ik zou neigen naar A omdat je dan de zithoek lekker warm hebt en de eettafel lukt ook wel. De keuken is dan misschien iets minder goed in bereik maar daar sta je te koken (in beweging) of de oven aan, is minder snel een probleem (voor mij dan).

5 kW zou ik hier ook wel doen ja, is grote ruimte.

Isolatieniveau maakt ook uit natuurlijk, is het recente nieuwbouw, dan kun je waarschijnlijk wel leunen op dat de warmte zich ooit verspreid door de ruimte en maakt het minder uit. Als je echter koudeval hebt bij de ramen, is het wel fijn als de warme lucht daar bij de verwachtte luchtstroom langskomt. En als ik dan moest kiezen zou ik gaan voor A want lekker warm in de zithoek.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Wilke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:01:
[...]

Kan beide wel, ik zou neigen naar A omdat je dan de zithoek lekker warm hebt en de eettafel lukt ook wel. De keuken is dan misschien iets minder goed in bereik maar daar sta je te koken (in beweging) of de oven aan, is minder snel een probleem (voor mij dan).

5 kW zou ik hier ook wel doen ja, is grote ruimte.

Isolatieniveau maakt ook uit natuurlijk, is het recente nieuwbouw, dan kun je waarschijnlijk wel leunen op dat de warmte zich ooit verspreid door de ruimte en maakt het minder uit. Als je echter koudeval hebt bij de ramen, is het wel fijn als de warme lucht daar bij de verwachtte luchtstroom langskomt. En als ik dan moest kiezen zou ik gaan voor A want lekker warm in de zithoek.
Idd, voor werk en na werk heb ik het meestal helemaal niet koud, zelfs warm als het rond de 20 graden is, als je fulltime werkt doe je na het eten ook nog boodschappen enzo denk ik.

Dan is het lekkerder om de knusse zithoek later op de avond wat directe warmte te hebben.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Neteln
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Zie in de reacties prijzen echt ver uit elkaar lopen. Kan me zomaar voorstellen dat het ook per regio verschilt?

Wij zitten zelf in Drenthe wonen in een oudere woning die wel zo ver als mogelijk geïsoleerd is en twijfelden over een pelletkachel. Maar in de zomer wat bij kunnen koelen is toch ook prettig.

Voor mijn gevoel is de offerte die we kregen alleen behoorlijk aan de prijs.

Ongeveer 55m2 woonkamer met een Daikin perfera FTXM42R 4.2kwh en simpele aansluiting zit rond de 3300 euro. Als ik online kijk ziet het er voor soortelijke unit stuk goedkoper uit. Of verkijk ik me in bepaalde kosten? Overigens reageren veel bedrijven niet eens op een offerteaanvraag. Dus tips in Drenthe ter vergelijking altijd welkom.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
ik heb een schetsje in paint gemaakt van de woonkamer/keuken. ik zie 3 mogelijkheden voor het plaatsen van een wandunit. Ruimte is ca 100m3, dus willen 1 unit plaatsen.

Twijfel tussen A en B. Met B zou de luchtstroom wellicht beter doorgaan naar eetkamer/keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypILZNMXJMY7cHsZyDFGDFEE60A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CZkRb92y0fcx09TKIjkaquTI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 17:26
Pelox schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:53:
[...]

Ja maar ik durf het risico niet te nemen met iets breder. Links en rechts van de muur zitten jaloezieën en het zou zonde zijn als daar net een stukje vanaf moet.
Bij mij hangt de Perfera tussen 2 posten met exact 78 cm tussenruimte. Ik denk dat een Perfera wel een betere keuze is dan een Comforma qua specs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpS0knLYMpaFWd7NyeY1GEPEYFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrRIfaFU8TsTNm83X0w8y5M6.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Martinusz
Cavalera125 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:00:
[...]

Bij optie A direct achter de muur op grond niveau, op terras, meter slang zou al voldoende zijn. Bij optie B op plat dak van de naastgelegen garage, dus iets meer slang nodig en dakdoorvoer.
Hmm heb je dus wel die bak in je tuin staan, toch iets om over na te denken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 17:26
Kaaschef schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:17:
ik heb een schetsje in paint gemaakt van de woonkamer/keuken. ik zie 3 mogelijkheden voor het plaatsen van een wandunit. Ruimte is ca 100m3, dus willen 1 unit plaatsen.

Twijfel tussen A en B. Met B zou de luchtstroom wellicht beter doorgaan naar eetkamer/keuken.

[Afbeelding]
Voor een egale verdeling is B inderdaad veel beter.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• MotorBeast
@Cavalera125 Dit plaatste ik gisteren MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Ik zeg 2x keer die 3,5. Scheelt je denk ik ook een bak herrie bij grote koude want dan kan je 2 units op laag blaasniveau laten blazen. Als het bevalt kan je die L/W wellicht achterwege laten. Wp Boiler erbij en van het gas af. Als je op termijn zeker over wil op L/W zou ik geen L/L hangen voor 1 of 2 winters. Die investering verdien je dan denk ik niet terug en dan hangen die dingen straks doelloos daar. Of je moet willen koelen.

[ Voor 68% gewijzigd door MotorBeast op 10-09-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Neteln schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:08:
Zie in de reacties prijzen echt ver uit elkaar lopen. Kan me zomaar voorstellen dat het ook per regio verschilt?

Wij zitten zelf in Drenthe wonen in een oudere woning die wel zo ver als mogelijk geïsoleerd is en twijfelden over een pelletkachel. Maar in de zomer wat bij kunnen koelen is toch ook prettig.

Ongeveer 55m2 woonkamer met een Daikin perfera FTXM42R 4.2kwh en simpele aansluiting zit rond de 3300 euro. Als ik online kijk ziet het er voor soortelijke unit stuk goedkoper uit. Of verkijk ik me in bepaalde kosten? Overigens reageren veel bedrijven niet eens op een offerteaanvraag. Dus tips in Drenthe ter vergelijking altijd welkom.
Er zijn ook partijen die landelijk plaatsen. Mijn leverancier zat zo'n 100 kilometer van me vandaan, Scheelde me 2 mille. https://www.climasense.nl/

• Chninkel
  • Laatst online: 07-06 17:10

Situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vragen:
4. Andere tips?
Ja dat is volgens de installatie handleiding te hoog. Moet max 8 cm zijn.
Leuke reclamefilm van daikin bekeken en daar hangt die op verschillende hoogtes. Dus ik had 'm hangen op 10 cm hoogte en las later in de handleiding dat ie max 8 cm mag. Vloerverwarming functie werkt bij mij evengoed prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mlass
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-02 12:46

Probeer eens bij Koeltechniek Nijmeijer uit Hoogeveen. MHI 5kW laten plaatsen met 7 meter leiding ( 1 dag werk). Kosten 2750. Zij werken echter alleen met MHI.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:04
Chninkel schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:52:
[...]

Ja dat is volgens de installatie handleiding te hoog. Moet max 8 cm zijn.
Leuke reclamefilm van daikin bekeken en daar hangt die op verschillende hoogtes. Dus ik had 'm hangen op 10 cm hoogte en las later in de handleiding dat ie max 8 cm mag. Vloerverwarming functie werkt bij mij evengoed prima.
Die gedachte had ik ook. Kun je de luchtstroom van een vloermodel eigenlijk wel naar onderen richten? Misschien kun je beter een wandmodel nemen.

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:51:
[...]

Die gedachte had ik ook. Kun je de luchtstroom van een vloermodel eigenlijk wel naar onderen richten? Misschien kun je beter een wandmodel nemen.
Bij Daikin werkt normaliter dus zowel over de vloer als de kamer in. Bij de aparte functie de optie vloerverwarming alleen over de vloer met als kanttekening dat bij echte koude je niet voldoende hebt aan alleen hieraan.
Je zou indien de kamer opgewarmd is de vloerverwarming kunnen gebruiken als extra optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o1ibfTR-HhY_znUEU9B5j1a09o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jASCpxMSsV99YPcuGm51hdlr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5mpZMBxCFCHuaD58NGA5dx1oJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zigwtyzt7B4yAaHo1kn9uUeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h9k3jbZsUMozlV01OESryymXeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0QsTgT2ufa89VyrcKZkNvDx.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk ben ik niet overtuigd welk comfort je hier nu extra aan hebt buiten de vloerverwarming om. Je hebt een unit die dus mede de lucht in blaast wat vergelijkbaar is met een ventilator die de kamer inblaast op zit hoogte wat ik persoonlijk heel irritant vind. Ben wel benieuwd of hier modellen van zijn gemaakt wat de luchtstroom precies doet buiten het marketing filmpje van Daikin. Ik ben van mening dat je, tenzij de unit op een heel uitgekiende plaats staat er meer last van hebt dan comfort bij lagere buitentemperaturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 10-09-2022 14:39 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:27:
Persoonlijk ben ik niet overtuigd welk comfort je hier nu extra aan hebt buiten de vloerverwarming om. Je hebt een unit die dus mede de lucht in blaast wat vergelijkbaar is met een ventilator die de kamer inblaast op zit hoogte wat ik persoonlijk heel irritant vind. Ben wel benieuwd of hier modellen van zijn gemaakt wat de luchtstroom precies doet buiten het marketing filmpje van Daikin. Ik ben van mening dat je, tenzij de unit op een heel uitgekiende plaats staat er meer last van hebt dan comfort bij lagere buitentemperaturen.
Mijn kat vindt het heerlijk om aan de airco met 'vloerverwarming' te liggen.
Verder boeit het denk ik niet zoveel, ik merk er geen positieve of negatieve gevolgen van.
Je hebt wellicht iets minder luchtgeruis aangezien de uitlaat 2x zo groot wordt i.v.m. enkel bovenaan uitblazen.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Martin7182 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:51:
[...]

Waarom zou je die (nog meer) naar onder moeten richten? Warme lucht stijgt.
Een wandmodel zuigt de warmste lucht aan en probeert die geforceerd naar onder te blazen, en zuigt zo weer zijn eigen warme lucht aan. Een vloermodel daarintegen zuigt de koudste lucht aan en blaast die in de richting waar hij sowieso naartoe gaat, de 2 werken elkaar niet tegen.

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:49:
[...]

Mijn kat vindt het heerlijk om aan de airco met 'vloerverwarming' te liggen.
Verder boeit het denk ik niet zoveel, ik merk er geen positieve of negatieve gevolgen van.
Je hebt wellicht iets minder luchtgeruis aangezien de uitlaat 2x zo groot wordt i.v.m. enkel bovenaan uitblazen.
In de tussenseizoenen zal het een prima systeem zijn, maar dat is een wand model ook. Bij echte koude word het echter een ander verhaal vermoed ik. Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan eerder uit naar een wand model dan een vloer model en is ook nog eens wat efficiënter.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:54:
[...]

Een wandmodel zuigt de warmste lucht aan en probeert die geforceerd naar onder te blazen, en zuigt zo weer zijn eigen warme lucht aan.
Juist daardoor wel tot A+++ in verwarmen (de perfera) , juist omdat de unit rustiger kan werken en niet constant koude lucht hoeft op te warmen in tegenstelling tot een vloer model die daardoor dus A++ heeft met verwarmen. Of het “beter” verwarmd kan ik niet zeggen want dan zou je exact dezelfde situatie moeten hebben en dezelfde omstandigheden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:58:
In de tussenseizoenen zal het een prima systeem zijn, maar dat is een wand model ook. Bij echte koude word het echter een ander verhaal vermoed ik. Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan eerder uit naar een wand model dan een vloer model en is ook nog eens wat efficiënter.
Efficiënter hoe? De radiator van mijn vloermodellen lijkt een stuk groter + die zuigen 'koudere' lucht aan, dus ik zou intuitief denken dat die effeciënter lopen.

Ik merk dat ik de kamers met vloermodellen eigenlijk aangenamer vertoeven vind dan mijn kamers met wandmodellen. Maar goed, dat kan evengoed aan de indeling van de kamers liggen en/of de regeling van de 2-way & single split versus de 3-way multisplit, of nog een hoop andere subjectieve ervaringen/voorkeuren :+

Esthetisch gezien vind ik de vloermodellen ook veel netter ogen dan die grote puisten op de muur, maar dat is uiteraard ook gewoon smaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:11:
[...]

Efficiënter hoe? De radiator van mijn vloermodellen lijkt een stuk groter + die zuigen 'koudere' lucht aan, dus ik zou intuitief denken dat die effeciënter lopen.

Ik merk dat ik de kamers met vloermodellen eigenlijk aangenamer vertoeven vind dan mijn kamers met wandmodellen. Maar goed, dat kan evengoed aan de indeling van de kamers liggen en/of de regeling van de 2-way & single split versus de 3-way multisplit, of nog een hoop andere subjectieve ervaringen/voorkeuren :+

Esthetisch gezien vind ik de vloermodellen ook veel netter ogen dan die grote puisten op de muur, maar dat is uiteraard ook gewoon smaak :)
Ieder z’n keus en wat je zegt zoveel factoren afhankelijk maar de wand modellen zijn gewoon efficiënter dan vloer modellen. Ik heb nog geen vloer modellen gezien met A+++ label met verwarmen. Die grotere radiator is juist nodig om de extra koude lucht te compenseren en dubbele lucht uitstroom en dan alsnog A++. Al scheelt dat een paar tientjes, althans tot een jaar geleden dan :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:18:
Ieder z’n keus en wat je zegt zoveel factoren afhankelijk maar de wand modellen zijn gewoon efficiënter dan vloer modellen. Ik heb nog geen vloer modellen gezien met A+++ label. Die grotere radiator is juist nodig om de extra koude lucht te compenseren en dubbele lucht uitstroom en dan alsnog A++. Al scheelt dat een paar tientjes, althans tot een jaar geleden dan :+
Interessante insteek, ik had er nog nooit zo over nagedacht.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik vind het een beetje counterintuitief. Uiteindeiljk wil je de kamer gewoon op de ingestelde temperatuur hebben. Koudere lucht en een grotere radiator zouden mee moeten helpen om de efficientie naar boven te trekken: je hebt bij een gelijk vermogen toch meer warmteoverdracht dan bij warmere aanvoerlucht/kleinere condensor? Lees: je kan een lagere 'aanvoer'temperatuur hanteren voor een gelijke warmteoverdracht. Maar dat is misschien ook ingegeven door het verkeerde idee dat lager moduleren = hogere efficientie (daar was onlangs nog een discussie over).

Verder geen flauw idee waar die labels op gebaseerd zijn; is dat op de COP? Of zit het min/max vermogen daar ook voor iets tussen? Anders kan je het verschil tussen de labels daar ook zoeken; de vloermodellen zullen altijd wat forser zijn dan pakweg een 2kW wandmodelletje :)

Of het meer zal schelen dat enkele [tientallen] euro's blijft idd ook een beetje giswerk. Dat vind ik 1 van de grote nadelen van L/L: moeilijk om leuke berekeningen op los te laten, ik zou graag mijn COP kunnen monitoren en vergelijken. Dat is bij L/W een stuk makkelijker :)

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 10-09-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:29:
[...]

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik vind het een beetje counterintuitief. Uiteindeiljk wil je de kamer gewoon op de ingestelde temperatuur hebben. Koudere lucht en een grotere radiator zouden mee moeten helpen om de efficientie naar boven te trekken: je hebt bij een gelijk vermogen toch meer warmteoverdracht dan bij warmere aanvoerlucht/kleinere condensor? Lees: je kan een lagere 'aanvoer'temperatuur hanteren voor een gelijke warmteoverdracht. Maar dat is misschien ook ingegeven door het verkeerde idee dat lager moduleren = hogere efficientie (daar was onlangs nog een discussie over).

Verder geen flauw idee waar die labels op gebaseerd zijn; is dat op de COP? Of zit het min/max vermogen daar ook voor iets tussen? Anders kan je het verschil tussen de labels daar ook zoeken; de vloermodellen zullen altijd wat forser zijn dan pakweg een 2kW wandmodelletje :)

Of het meer zal schelen dat enkele [tientallen] euro's blijft idd ook een beetje giswerk. Dat vind ik 1 van de grote nadelen van L/L: moeilijk om leuke berekeningen op los te laten, ik zou graag mijn COP kunnen monitoren en vergelijken. Dat is bij L/W een stuk makkelijker :)
Kan het ook niet zijn omdat de temperatuur sensor (meestal) in de unit ingebouwd zit? Dus een wandmodel heeft logischerwijs sneller zijn ingestelde temperatuur op die sensor bereikt dan een vloermodel.

Hier even op inhakende, iemand ervaringen met de draadloze temp sensor die daikin heeft? Betrouwbaar? Batterijduur? Praktijk? Ik was van plan om deze op grofweg dezelfde plaats te hangen als onze CV thermostaat om dus dan weer grofweg hetzelfde resultaat te bereiken.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Martin7182
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:54:
[...]

Een wandmodel zuigt de warmste lucht aan en probeert die geforceerd naar onder te blazen, en zuigt zo weer zijn eigen warme lucht aan. Een vloermodel daarintegen zuigt de koudste lucht aan en blaast die in de richting waar hij sowieso naartoe gaat, de 2 werken elkaar niet tegen.
Omdat @Cavalera125 een vloermodel op 35 cm hoogte wilt hangen. Ik twijfel of het dan nog wel goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:29:
[...]

Klopt deels een punt, echter met luchtverwarming krijg je nooit een lekkere warme vloer simpelweg omdat de hoeveelheid energie te laag is mits je 24 uur verwarmd. Dus de temperatuur op de vloer dus aangezogen lucht zal altijd kouder blijven, dat zal deels worden gecompenseerd door de grotere radiator maar die radiator heeft wel constante voeding nodig zeker bij adhoc stoken bij kouder weer en zeker indien geplaatst in de buurt van een schuifpui of serre.

De compensatie zal hoofdzakelijk bij gelijkblijvende warmte overdracht in lucht gecompenseerd worden denk ik en met een grotere radiator zal dat iets koelere lucht zijn met een iets hogere (dubbele) fanstand.
De maximale capaciteit van een vloer model (4,5kW nominaal en 5,8kW max) ligt dan weer ietsje hoger dan een wand model (4.0kW nominaal en 5,2kW max) beide 3,5kW uitvoering.

Maar goed zal allemaal geen bizarre verschillen hebben en als het gas bespaard is het sowieso een gewonnen zaak ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:51:
[...]

Omdat @Cavalera125 een vloermodel op 35 cm hoogte wilt hangen. Ik twijfel of het dan nog wel goed werkt.
Er zijn er ook bij die een wandmodel op die hoogte hangen (heb hier een keer een foto voorbij zien komen) maar of het dan nog doet waar het voor is gemaakt?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:59
Pelox schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:11:

2200? voor 1 unit? ok die groep erbij maar dan nog.
ja de prijzen blijven maar omhoog gaan
hier een stuk minder en dan de perfera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]
B!
den andere blazen je in je gezicht

• Servee
  • Niet online
AtlAntA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:44:
[...]

Kan het ook niet zijn omdat de temperatuur sensor (meestal) in de unit ingebouwd zit? Dus een wandmodel heeft logischerwijs sneller zijn ingestelde temperatuur op die sensor bereikt dan een vloermodel.

Hier even op inhakende, iemand ervaringen met de draadloze temp sensor die daikin heeft? Betrouwbaar? Batterijduur? Praktijk? Ik was van plan om deze op grofweg dezelfde plaats te hangen als onze CV thermostaat om dus dan weer grofweg hetzelfde resultaat te bereiken.
Bij een wandmodel zit er daarom een regeling ingebouwd die meestal 2,5 graad hoger kan meten dan je setpoint (en die een vooraf ingestelde tijd meet) voordat de unit uitschakelt. Bij een vloer model zal dit net zo zijn maar dan de andere kant op.

Indien je een externe sensor wilt gebruiken bedoel je neem ik aan de Madoka? En voor welk systeem?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:06:
[...]

Juist daardoor wel tot A+++ in verwarmen (de perfera) , juist omdat de unit rustiger kan werken en niet constant koude lucht hoeft op te warmen in tegenstelling tot een vloer model die daardoor dus A++ heeft met verwarmen. Of het “beter” verwarmd kan ik niet zeggen want dan zou je exact dezelfde situatie moeten hebben en dezelfde omstandigheden.
daar naast warme lucht stijgt naar boven ook lucht die niet door de ac is verwarmt
die word dan weer naar ondere geblazen om de ruimte meer te verwarmen
zonde al die warme lucht aan het plafond
dat lukt niet met een grond unit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:10
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:53:
Klopt deels een punt, echter met luchtverwarming krijg je nooit een lekkere warme vloer simpelweg omdat de hoeveelheid energie te laag is mits je 24 uur verwarmd.
Je bedoelt "tenzij", het tegendeel van "mits".

Met zo'n WP 24u verwarmen is vaak ook wel het meest comfortabel, als het eenmaal echt koud is, en de pomp werkt efficiënter - hoewel het van je isolatie afhangt of dat netto meer of minder energie kost al met al.

• Servee
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:18:
[...]

Je bedoelt "tenzij", het tegendeel van "mits".

Met zo'n WP 24u verwarmen is vaak ook wel het meest comfortabel, als het eenmaal echt koud is, en de pomp werkt efficiënter - hoewel het van je isolatie afhangt of dat netto meer of minder energie kost al met al.
Klopt comfort en zuinig gaan niet altijd hand in hand maar dat is een keuze.

sorry voor mijn taal/artikulatyvaut :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:59
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:21:
[...]

sorry voor mijn taal/artikulatyvaut :+
offtopic:
Nee hoor

[ Voor 198% gewijzigd door GermanPivo op 10-09-2022 16:26 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:56:
[...]

Er zijn er ook bij die een wandmodel op die hoogte hangen (heb hier een keer een foto voorbij zien komen) maar of het dan nog doet waar het voor is gemaakt?
Ik denk eigenlijk dat verwarmen dan zelfs beter gaat. En ook beter dan een vloermodel op die hoogte. In mijn (misschien wat simpele) beleving kun je het beste verwarmen langs de vloer en koelen langs het plafond.

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:26:
[...]

Ik denk eigenlijk dat verwarmen dan zelfs beter gaat. En ook beter dan een vloermodel op die hoogte. In mijn (misschien wat simpele) beleving kun je het beste verwarmen langs de vloer en koelen langs het plafond.
Ja is zeker zo, alleen is de reikwijdte van welke airco unit dan ook niet zo groot dat je de hele kamer gaat bedienen (zonder stand 5, maar dan hou je weinig warmte meer over) dus een paar meter verder gaat de lucht gewoon doodleuk naar het plafond en blijft daar dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 10-09-2022 16:32 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Pelox
Maxwp schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:04:
[...]
2200? voor 1 unit? ok die groep erbij maar dan nog.
ja de prijzen blijven maar omhoog gaan
hier een stuk minder en dan de perfera
1 split unit met antraciet kabelgoot, installatie, extra groep. Ik kan de unit ook goedkoper krijgen maar ook veel duurder. Had een goed gevoel bij deze partij en na akkoord op offerte binnen 2 weken geïnstalleerd.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:32:
[...]

Ja is zeker zo, alleen is de reikwijdte van welke airco unit dan ook niet zo groot dat je de hele kamer gaat bedienen (zonder stand 5, maar dan hou je weinig warmte meer over) dus een paar meter verder gaat de lucht gewoon doodleuk naar het plafond en blijft daar dan ook.
Ik zet niet voor niets mijn klep op 45 graden en niet naar beneden. Ik denk dat zo'n vloermodel echt mijn kamer niet egaal verwarmd. Of je moet er een plafond ventilator bij aan doen.

• AtlAntA
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:06:
[...]

Bij een wandmodel zit er daarom een regeling ingebouwd die meestal 2,5 graad hoger kan meten dan je setpoint (en die een vooraf ingestelde tijd meet) voordat de unit uitschakeld. Bij een vloer model zal dit net zo zijn maar dan de andere kant op.

Indien je een externe sensor wilt gebruiken bedoel je neem ik aan de Madoka? En voor welk systeem?
Neen, ik doelde eigenlijk op "K.RSS Externe draadloze temperatuursensor EKEWTSC Daikin" Wist niet eens van het bestaan van de Madoka af. Dus hierbij alvast bedankt voor die tip.

De offerte waar we waarschijnlijk akkoord op gaan geven:
Type binnenunits: 1 x Daikin perfera FVXM25A

Type binnenunits: 1 x Daikin perfera FVXM35A

Type buitenunit: 1 x Daikin 2MXM40A

• Servee
  • Niet online
AtlAntA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:15:
[...]

Neen, ik doelde eigenlijk op "K.RSS Externe draadloze temperatuursensor EKEWTSC Daikin" Wist niet eens van het bestaan van de Madoka af. Dus hierbij alvast bedankt voor die tip.

De offerte waar we waarschijnlijk akkoord op gaan geven:
Type binnenunits: 1 x Daikin perfera FVXM25A

Type binnenunits: 1 x Daikin perfera FVXM35A

Type buitenunit: 1 x Daikin 2MXM40A
Is die K.RSS wel compatibel met de Perfera? Volgens mij niet, de Madoka (bedraad) wel althans voor het 2021 model dus de R versies. Nadeel is dat de WiFi unit hiermee komt te vervallen begreep ik van Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qBmxtTqJ77TG2k6pbEIS5Zc35Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOQSrTfk4OYyOvFAT0Aa7MNh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 10-09-2022 17:33 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Martin7182 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:26:
[...]

Heb hier ook 2 Haier vloerconsoles op zolder staan. Liever had ik een wandmodel gehad omdat die wat stiller zijn. Maar met die schuine wanden en een laag plafond was dat geen optie. Gebruik ze voornamelijk om te koelen omdat ik op zolder werk en we aan de andere kant slapen, zonder airco loopt de temperatuur daar behoorlijk op in de zomermaanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qu8hz7EJ6VNyI82xIUz7cez7hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkAMdT6KDP1yNRm67rCiUULe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJcaggGbO4mdFnhiorRVOiCtRSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pk5KRxw2G2hWYoaccPUjKU08.jpg?f=fotoalbum_large

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-07-2024
Kunnen jullie mij advies geven? Dit is mijn woonkamer, met het verschil dat er een uitbouw is, dus de achterkant doorloopt tot einde berging.
De linkermuur is geen optie, daar zitten de buren aan vast.
Waar zouden jullie adviseren de airco op te hangen (waarschijnlijk een Haier Flexis plus).
Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1qX4VeOz9qVI6hUL0As0LAT5T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYnib1uOGr5K6Fe7egScZ5c9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door here2stay op 10-09-2022 20:58 ]

• BarryH
  • Laatst online: 17:49
@here2stay Vloerunit met leidingen door de kruipruimte?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:27

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Onlangs is het mij als starter eindelijk gelukt om een woning te kopen. Nu zijn helaas de energieprijzen gigantisch gestegen en ben ik dus al druk bezig om te kijken wat ik kan doen om mijn maandelijkse energielasten te beperken.

Vorige week was ik toevallig een topic aan het lezen op GoT waarbij een medetweaker (sorry, ik ben je nick kwijt en ik kan het topic ook niet meer vinden) aangaf dat het (bij-)verwarmen van je huis met een lucht/lucht warmtepomp best wel een goede optie kan zijn met een link naar dit draadje.

Gelukkig is er wat budget beschikbaar. Het plan is om sowieso het dak vol te leggen met hoge rendement zonnepanelen (dakhelling ca. 33 graden, praktisch recht op het Zuiden zonder schaduw, ~ 3645Wp + ik ben maar alleen). Verder wil ik ook de ramen aan de achterzijde voorzien van rolluiken, zodat de luchtlaag tussen het rolluik en het glas een klein beetje extra isolatie levert aan de koude kant van het huis. Op een later tijdstip wil ik ook aan de voorzijde rolluiken laten hangen. Momenteel is het huis nog voorzien van een gasfornuis, maar ook hier wil ik t.z.t. overstappen op elektrisch koken (inductie). Andere opties (bijv. beter isoleren) ben ik nog aan het onderzoeken, maar de overdracht moet nog plaatsvinden.

Naar aanleiding van de post van eerdergenoemde medetweaker ben ik toch eens na gaan denken over de mogelijkheden voor het plaatsen van een airco unit. Ik weet echter niet helemaal of ik het juiste idee heb (nog even afgezien van het benodigde vermogen, baby steps :)).

Het betreft hier een midden jaren 80 tussenwoning. De keuken met plat dak is later bijgebouwd. Het huis heeft energielabel C (Warmtebehoefte in de wintermaanden = gemiddeld, Risico op hoge
Binnentemperaturen in de zomermaanden = hoog).

Doel:
- Ontlasten C.V.-ketel, sterk beperken gasgebruik voor verwarmen van de woning
- (Bij-)Verwarmen woonkamer (18-20C)
- (Bij-)Verwarmen bovenverdieping (16-18C)
- Koelen slaapkamer/kantoor

Dat de C.V.-ketel bij -10C harder mee moet werken is dan maar zo. Ik heb geen 50k liggen om heel het huis opnieuw te isoleren en een water/water warmtepomp te plaatsen.

Idee:
- Split-unit
- Twee binnenunits
        o Woonkamer (wand)
        o Slaapkamer (wand)
- Buitenunit(s)
        o Plaatsing op plat dak keuken

Twijfels:
- Multi-split of toch twee keer single-split?
- Hoe om te gaan met plaatsing buitenunits bij twee keer single-split?
- Locatie binnenunits?

Bij het idee heb ik de volgende situatieschets gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rWFLl7r.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KkU1TeJ.png

Rood blok = Buitenunit
Geel blok = Voorgestelde locatie 1 binnenunit benedenverdieping
Paars blok = Voorgestelde locatie 2 binnenunit benedenverdieping
Groen blok = Voorgestelde locatie binnenunit bovenverdieping

Voor de beeldvorming; dit is de locatie die ik in gedachte had voor de buitenunit(s):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J1PBzAt.png

Relatief dicht bij de binnenunits, makkelijk toegankelijk en niet direct op de erfgrens.

Ik vind de keuze tussen multi-split tegenover twee keer single-split een lastige, omdat ik niet verwacht de woonkamer te willen koelen. Dit *lijkt* me namelijk niet nodig.

Is dit een beetje een realistisch idee?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
here2stay schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:57:
Kunnen jullie mij advies geven? Dit is mijn woonkamer, met het verschil dat er een uitbouw is, dus de achterkant doorloopt tot einde berging.
De linkermuur is geen optie, daar zitten de buren aan vast.
Waar zouden jullie adviseren de airco op te hangen (waarschijnlijk een Haier Flexis plus).
Dank!
[Afbeelding]
Dan wordt het een fikse ruimte voor één enkele unit. Is twee geen optie?
Bovenstaande oplossing hier genoemd is wel elegant als je een enkele unit wilt. Vloerunit op de lange zijde met leidingwerk in de kruipruimte.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:11:
[...]

Tja, ik ben hier ook nog steeds benieuwd naar wat nou voor verwarmen gunstiger is. Ik ben aan het twijfelen tussen een een vloermodel van Daikin of een wandmodel.

De Perfera vloermodellen hebben een SCOP van 4.6 terwijl bijvoorbeeld een stylish wandmodel een SCOP heeft van 5.15. De laatste zou dus efficiënter zijn in theorie. Maar hoe is dat nou in de praktijk?
Een vloermodel kan gebruik maken van natuurlijke convectie. Koude lucht van onderen wordt aangezogen, resulterend in een groter temperatuurverschil, en zodoende efficiëntere verwarming.
Dit in tegenstelling tot de wand-unit die op zichzelf al in z'n eigen gecreëerde warmte hangt, en dus de toch al warme lucht nóg heter moet stoken om het verschil te overbruggen en dit weer naar onderen gaat blazen. Dat lijkt mij toch minder efficiënt, de hogere SCOP ten spijt.

Kanttekening hier is dat de vloermodellen zoals hierboven aangetoond, ook op de vloer uitblazen als een soort van verkapte vloerverwarming. Dat is toch ook niet ideaal, want dat betekent dat de unit toch niet helemaal profiteert van de natuurlijke convectie. Daarnaast lijkt me dat zo'n vloerverwarmingsfunctie nooit de warmte over de vloer consistent kan verdelen, want warme lucht stijgt uiteindelijk op. Ik denk dat er dan een warme vlek op de vloer ontstaat terplekke van de unit, die steeds meer afkoelt naarmate je van de unit wegloopt.

Ben benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Ik vind de stylish modellen van Daikin heel mooi, maar het blijft zakelijk, zo'n bak hoog aan de muur. een een ander voordeel van een vloermodel is, dat je de leidingen lekker de kruipruimte in kan sturen, en daardoor geen (of minder) lelijke leidinggoten aan de buitengevel hoeft te zien.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Check voor een offerte :)

Heb deze configuratie aangeboden gekregen voor 7000 euro inclusief btw en installatie.

Het gaat om de zolder, een slaapkamer op de 1e en een werkruimte in de tuin. Het geheel zit wat verder van elkaar. Wel wat leidingwerk dus.

- 1-x Panasonic multisplit buitendeel CU3Z68TBE
- 3-x Panasonic TZ binnendeel 2,5 kW CSTZ25WKEW

Is dat een beetje een mooie prijs?

• here2stay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-07-2024
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:06:
[...]

Dan wordt het een fikse ruimte voor één enkele unit. Is twee geen optie?
Bovenstaande oplossing hier genoemd is wel elegant als je een enkele unit wilt. Vloerunit op de lange zijde met leidingwerk in de kruipruimte.
Is een vloerunit een optie bij keramisch parket en vloerverwarming? Heb eigenlijk alleen maar naar wandmodellen gekeken, maar door de kruipruimte idd makkelijk waar dan ook neer te zetten. Een tweede binnenunit in mn woonkamer zie ik niet zo zitten. Vind die eerste al zo’n verschrikkelijke puist op mn mooi gestucte wanden😇
Doel van de airco is vooral koelen in de zomer. Dat ie in de winter als bijverwarming kan dienen is mooi meegenomen nu er extra panelen aankomen. Maar ik verstook maar 400m3.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

verkeerslicht schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:28:
Kanttekening hier is dat de vloermodellen zoals hierboven aangetoond, ook op de vloer uitblazen als een soort van verkapte vloerverwarming. Dat is toch ook niet ideaal, want dat betekent dat de unit toch niet helemaal profiteert van de natuurlijke convectie.
Welke natuurlijke convectie :? Warme lucht stijgt altijd, waar hij uitgeblazen wordt boeit toch niet?
verkeerslicht schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:28:
Daarnaast lijkt me dat zo'n vloerverwarmingsfunctie nooit de warmte over de vloer consistent kan verdelen, want warme lucht stijgt uiteindelijk op. Ik denk dat er dan een warme vlek op de vloer ontstaat terplekke van de unit, die steeds meer afkoelt naarmate je van de unit wegloopt.
Dat zorgt inderdaad gewoon voor een warme plek van nog geen meter, verder merk je er niks van.

• Maxwp
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:06:
[...]

Bij een wandmodel zit er daarom een regeling ingebouwd die meestal 2,5 graad hoger kan meten dan je setpoint (en die een vooraf ingestelde tijd meet) voordat de unit uitschakelt. Bij een vloer model zal dit net zo zijn maar dan de andere kant op.

kan die madoka ook gewoon op een pefera worden aangesloten dan>?

• Maxwp
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:28:
[...]

Is die K.RSS wel compatibel met de Perfera? Volgens mij niet, de Madoka (bedraad) wel althans voor het 2021 model dus de R versies. Nadeel is dat de WiFi unit hiermee komt te vervallen begreep ik van Daikin.

[Afbeelding]
dus hij moet op die s21 poort?
dat is toch ook waar men de externe wifi modulen op aansluit zodat je los van de cloud kan werken.
ik denk daarom dat het wel gaat werken samen maar dat men dit niet wil omdat het mogelijk eens kan conflictren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 20:52

Vindt de prijs, niet proportioneel, 2 jaar terug betaalde ik voor een daikin Stylish, 2800 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
  • Laatst online: 20:52

[Afbeelding]
Ik zou B nemen, meer uitstroom naar je leefruimte

• verkeerslicht
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:10:
[...]

Welke natuurlijke convectie :? Warme lucht stijgt altijd, waar hij uitgeblazen wordt boeit toch niet?
Een vloermodel hangt in de koudere lucht. Dat is gunstig, (want groter verschil aanvoer/afvoer), en dat komt doordat warme lucht stijgt en koude lucht beneden blijft. Zo bedoel ik hier dat een vloermodel profiteert van natuurlijke convectie.
Als je een (cv) radiator hoog aan de wand ophangt, (dus in de warmere lucht), dat zal deze z'n warmte minder goed kwijt kunnen, en dus minder vermogen afgeven. Bijkomend is het verschil tussen aan/afvoer kleiner, en kost het meer energie om verschil te maken in temperatuur (want er moet hoger gestookt worden).
Dit effect geldt (weliswaar in mindere mate) ook voor airco's.

Edit: ik zie dat je dit precies zelf ook hebt gezegd

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 11-09-2022 01:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
here2stay schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:10:
[...]

Is een vloerunit een optie bij keramisch parket en vloerverwarming? Heb eigenlijk alleen maar naar wandmodellen gekeken, maar door de kruipruimte idd makkelijk waar dan ook neer te zetten. Een tweede binnenunit in mn woonkamer zie ik niet zo zitten. Vind die eerste al zo’n verschrikkelijke puist op mn mooi gestucte wanden😇
Doel van de airco is vooral koelen in de zomer. Dat ie in de winter als bijverwarming kan dienen is mooi meegenomen nu er extra panelen aankomen. Maar ik verstook maar 400m3.
Tja, voor primair koelen is een wandunit toch logischer. Denk overigens niet dat het kwaad kan ivm vloerverwarming en keramisch parket. Als je maar niet in een leiding boort. Verder zal je vloerverwarming lichtjes ontlast worden door zo'n vloermodel.
Helemaal eens dat die wandunits lelijk zijn. Toch is de ene unit de andere niet. Ik kijk momenteel naar een daikin stylish. Mooi vormgegeven kleine unit van maar 80cm breed, en in verschillende kleuren te krijgen. Heel wat anders dan die hoekige witte kantoorbakken.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 02:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

@wjjkoevoets Paars lijkt me een stuk beter dan geel. Die rolluiken verdien je waarschijnlijk nooit van z'n leven terug in verminderde stroomkosten.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met "~3645 Wp + ik ben ook maar alleen", maar zo te zien is je dak niet heel groot dus dat zou ik zo vol mogelijk leggen en ook kijken of je op je keuken nog wat kwijt kunt naast je buitenunit. Als je gaat verwarmen met airco kan je alles gebruiken. Pak overigens sowieso 'gewone' panelen en geen lomp dure zoals Sunpowers of zo. Het verschil in opbrengst is minimaal maar de prijs allerminst.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:27

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

@Termy Dat was ook mijn gedachte, ik wist het alleen niet zeker. Geel is technisch misschien wat eenvoudiger te realiseren, maar paars zou ook mijn voorkeur hebben. V.w.b. de rolluiken, dat klopt, maar ik wil de rolluiken niet alleen voor het kleine beetje extra isolatie die ze bieden.

Ik ben maar alleen dus er is geen wife acceptance factor om rekening mee te houden en er is dus ook maar één energieverbruiker in huis. Mijn keuken ligt helaas op het Noorden (panelen zouden aan de voorkant komen), dus ik denk dat daar niet veel te halen valt. Ik heb eventueel nog wel ca. 6 m2 op de schuur aan dak, maar ik weet niet of dat zinvol zou zijn. Wel een goede tip m.b.t. niet te dure panelen.

Ik ga sowieso ook contact opnemen met een installateur, maar zoals aangegeven heb ik nog geen toegang tot het huis.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:23:
[...]

dus hij moet op die s21 poort?
dat is toch ook waar men de externe wifi modulen op aansluit zodat je los van de cloud kan werken.
ik denk daarom dat het wel gaat werken samen maar dat men dit niet wil omdat het mogelijk eens kan conflictren.
Geen idee waarom, Daikin gaf aan telefonisch dat een losse wandbediening (BRC073A1) bedraad aangesloten kan worden op de Perfera 2021 R, maar dit wel ten koste zou gaan van de app bediening. Wat je zegt zou kunnen, aangezien de WiFi module standaard is ingebouwd op de printplaat en de interne module van de Madoka voor de binnenunit op de plek kan waar bij de vorige FTXM modellen de losse WiFi module zat.
Onderstaand de optie lijst die ik kreeg via Daikin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD6YiwnBTurLZzVqazGK1S2cbio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9K7tDcrT9bCBtmlWIhiqUEr.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Servee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:28:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben niet bereid om de wifi functionaliteit op te geven voor een externe temperatuur sensor. Bedankt voor deze info. Is toch echt niet zo makkelijk voor de gemiddelde prosumer/consumer om deze info in begrijpbare termen te vinden.

De Madoka is voor wat ik voor ogen heb een beetje overkill. Ik zou het liefst willen dat het referentie punt qua temperatuur voor de unit ergens anders te plaatsen is. Zou verwachtten dat zoiets relatief simpel te doen is met een low power bluetooth module of een simpele wifi module maar het is dus niet zo simpel als ik had gedacht.

Zal vast wel een Home Assistant oplossing te bedenken zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
AtlAntA schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:03:
[...]

Ik ben niet bereid om de wifi functionaliteit op te geven voor een externe temperatuur sensor. Bedankt voor deze info. Is toch echt niet zo makkelijk voor de gemiddelde prosumer/consumer om deze info in begrijpbare termen te vinden.

De Madoka is voor wat ik voor ogen heb een beetje overkill. Ik zou het liefst willen dat het referentie punt qua temperatuur voor de unit ergens anders te plaatsen is. Zou verwachtten dat zoiets relatief simpel te doen is met een low power bluetooth module of een simpele wifi module maar het is dus niet zo simpel als ik had gedacht.

Zal vast wel een Home Assistant oplossing te bedenken zijn. :)
Ik noemde de Madoka maar het is een iets ander type kwam ik achter na wat research. Maar komt qua functionaliteit op hetzelfde neer. Hier de manual.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-06 13:18
gentle in de rebound, vragen zijn wat ondergesneeuwd geraakt. Dank !
Hangover_ohoo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:20:
Nog weinig recente gebruikers ervaringen van gevonden;

Ik heb inmiddels voor de bovenverdieping 2x een single split MHI (2KW en 2,5KW modellen) laten installeren. Deze bevallen goed en koelen prima de slaapkamers en meer (hal + extra slaapkamer profiteren ook flink).

We gaan komende maand een aanbouw plaatsen aan de achterzijde van de woning. We creeren een aanbouw van ongeveer 5 (diep) en 9 meter (breed). Standaard plafondhoogte, 2,5 meter.

Nu willen we i.k.v. minder gas graag ook deze aanbouw kunnen koelen maar vooral ook verwarmen. Nu is vrouwlief geen fan van de wandmodellen dus zit ik te denken aan een plafond casette model.

We willen de aanbouw, die volgens nieuwbouw normen zal worden geisoleerd met Rd6 kunnen verwarmen en het liefst ook (middels de swingfunctie van de casette de aangrenzende keuken kunnen verwarmen.
Er wordt overigens ook vloerverarming aangelegd in de ruimte.

De doorloop van de huidige keuken (muur op zuid, 2 ramen van 1,5m2 en spouwmuurisolatie), andere muur is binnenzijde woning, eindigt met openslaande deuren (1,5 meter breed) waaraan de aanbouw komt. We creeren als het ware een L-vorm (keuken ongeveer 6 bij 4, aanbouw 5 bij 9 meter).

[Afbeelding]

Vragen:
- wie heeft ervaringen met een cassette model binnenunit, liefst een niet te groot model, 1 zijdig blaassysteem vinden we nog best charmant eruit zien, de modellen met 4 blaasrichtingen zijn toch meer kantoormodellen vinden wij.
- MHI levert enkel die grote kantoormodellen dus heb mijn oog laten vallen op dit model van Mitsubishi Electric - is dat een goede optie / zijn er (betere) alternatieven ?
- Is met gegeven beschrijving van de keuken / aanbouw het vermogen goed ingeschat ?
- Zijn er specifieke zakem om rekening mee te houden ? Buitenunit komt bij voorkeur op het dak van de aanbouw, condensafvoer is dan wellicht een issue? Of kan dat ook via het plafond vrij horizontaal afgevoerd worden naar de zijkant van de aanbouw zonder pompje ?

Beoogde plaatsing van de casette is dus in de aanbouw, voor de doorgang naar de keuken zodat we beide ruimtes kunnen verwarmen (en koelen).

Benieuwd naar adviezen / tips.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Opslag 10 kWh (2x MT FW151 CT003 FW114, 2 fases, ModBus/NodeRed) | 42 kWh i3 BEV | 12 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT | MHI (2x) + ME L/L airco's (ESP sturing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:01
Hallo beste tweakers.

voor onze woning willen we op de benedenverdieping een nieuwe airco plaatsen.

echter zijn we nog zoekend voor de beste plaats omdat, we een verbouwing willen laten uitvoeren op korte termijn waardoor de indeling een beetje veranderd zal worden.
(de eerste bijlage is onze huidige indeling dit is niet zo heel acuraat want hadden hier geen plannen van dus heb dit zelf even snel bewerkt om een beeld te krijgen).

huidige plaats van airco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqxXwf9YI56OSf45gxC2KspfzU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1PLJlkv1v96ZmUIjJZUV6aR.png?f=fotoalbum_large
  • dit is de inrichting momenteel en het paarse gedeelte is waar de vorige eigenaars de airco hebben besloten te hangen.
  • ook belangrijk om te weten is de muur naast de airco een dichte muur is met een houtkachel in verwerkt.

nieuwe ontwerp na de verbouwing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUBiW39rwlQVgVG1jG_FQdKjf3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gp1i9OweXrpmUmYxeTjLudxi.jpg?f=fotoalbum_large
  • ik heb denk ik 2 mogelijkheden namelijk rood of geel waar deze beter zal hangen voor airflow en minder hinder te hebben in de woonkamer
  • wat in het nieuwe ontwerp ook belangrijk is, is waar bij de huidige indeling de muur waar de kachel in verwerkt zat nu momenteel een open room divider idee zal worden waar de TV komt en een deel kasten ook voor aansluitingen en kabels weg te werken dus hierdoor gaat ook een betere airflow zal komen door heel de ruimtes.
enkele problemen waar ik tegenaanloop voor mijn keuze
  1. bij het rode gedeelte wil ik graag een volledige kastenwand tot boven gaan maken voor meer opbergruimte aangezien we geen kelder of zolder hebben, dus dit zou ik dan moeten opofferen, en achter die muur komt ook een grote veranda nog te staan dat word ook weer moeilijk om met de leidingen weg te komen
  2. als ik de airco plaats bij het gele vlak daar komt een grote raampartij wat op de tuin zal uitkijken maar deze ligt op het zuid/westen waar ik ook een opbouwrolluik wil hebben voor warmte buiten te houden maar weet niet als deze dan geplaatst zou kunnen worden door kast van de rolluik en de afvoer + leidingen van de airco als er genoeg ruimte allemaal voor is
  3. als ik de airco laat hangen waar hij momenteel hangt moet ik werken met een pomp voor het condenswater weg te krijgen + dan zit ik nog met 'het lawaai van de airco' in de woonkamer wanneer deze aan staat dus ook niet ideaal is
wat denken jullie wat het beste zal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Philtjens @wjjkoevoets En andere wbt locatie. Het is allemaal geen rocket science. De boodschap hier is altijd: zo centraal mogelijk, met vrije uitblaas waarbij je zo min mogelijk in de luchtflow zit. En kijk wat andere platgrondjes hier op het topic terug. @here2stay Jouw layout is bijvoorbeeld een paar dagen geleden al voorbij gekomen van een ander.

Beter investeren in wat meer werk wbt leidingwerk en afvoer dan een slecht geplaatste binnenunit.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 11-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:39
MotorBeast schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:33:
@Philtjens @wjjkoevoets En andere wbt locatie. Het is allemaal geen rocket science. De boodschap hier is altijd: zo centraal mogelijk, met vrije uitblaas waarbij je zo min mogelijk in de luchtflow zit. En kijk wat andere platgrondjes hier op het topic terug. @here2stay Jouw layout is bijvoorbeeld een paar dagen geleden al voorbij gekomen van een ander.

Beter investeren in wat meer werk wbt leidingwerk en afvoer dan een slecht geplaatste binnenunit.
Misschien een idee of ervaringen voorbeelden front page van dit topic bij te voegen? Kan natuurlijk veel frustraties van soort gelijke vragen/casussen Helpt ook niet mee om te scrollen door +800 posts :)

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Offens1490 schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:28:
[...]

Misschien een idee of ervaringen voorbeelden front page van dit topic bij te voegen? Kan natuurlijk veel frustraties van soort gelijke vragen/casussen Helpt ook niet mee om te scrollen door +800 posts :)
Dat is geen doen omdat elk huis en situatie weer anders is, wat @MotorBeast al zegt is centraal ophangen de beste plek, nooit in de directe flow gaan zitten, niet de dicht bij de unit ivm geluid en dat zul je overal zien terugkomen.
Bovenstaand zal soms betekenen dat je een goot verder de kamer in zult moeten plaatsen indien van toepassing. Als je dat niet wilt of als dit niet kan moet je dus voor lief nemen dat je kamer wellicht niet egaal warm of koel word en/of dat je met je neus in de wind zit en bij echte koude (vergelijkbaar) onder standje 1/2 van je afzuigkap leeft.

Je zou de zoekfunctie kunnen gebruiken met als zoekwoord: “plattegrond” denk dat je dan al een heel eind komt als je perse met anderen wilt vergelijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Servee op 11-09-2022 16:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
MotorBeast schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:33:

Bij ons huis dezelfde layout als @here2stay, we hebben gekozen voor twee unit die in feite naar elkaar toe werken vanuit de twee hoeken. Centraal één unit gaat niet werken omdat er een dubbele deur tussen zit, waar vaak wel eentje van open staat maar dan nog is het vermoedelijk te weinig om het enigzins egaal verwarmd te krijgen.

Uiteraard benieuwd naar de resultaten als het uiteindelijk in bedrijf gesteld is. :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 20:40
Beste allemaal. Wellicht dat iemand van jullie een antwoord weet. Ik heb afgelopen zomer een aantal prefera modellen geïnstalleerd zowel multi split als single split in mijn huis. Besteld bij de bekende Portugese leverancier in dit forum. Voordat ik de vraag die kan op ga gooien en ik hem niet gevonden krijg hier op het forum zou ik het volgende willen vragen.
Mijn unit koelen prima. Regeling is super. Is het binnen. 22 graden en ik stel in koelen 23 graden dan gaan ze pas aan als het warmer is.
Nu heb ik vandaag bij 2 units eens even de verwarming aan gezet. Echter valt mij op dat beide op vol vermogen aan gaan. Er lijkt niks geregeld te worden. Ook als ik een setpoint lager instel dan de omgevings temperatuur gaan ze gewoon vrolijk aan en met flinke snelheid.
Is er soms iets dat moet ingesteld worden in de unit wat ik ben vergeten? Is het dat het systeem zichzelf eerst moet inregelen? Ik heb namelijk er niets van kunnen vinden of ik kijk er compleet over heen.
Test gedaan met een single split unit en een 2mx unit.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
buell schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:44:
Beste allemaal. Wellicht dat iemand van jullie een antwoord weet. Ik heb afgelopen zomer een aantal prefera modellen geïnstalleerd zowel multi split als single split in mijn huis. Besteld bij de bekende Portugese leverancier in dit forum. Voordat ik de vraag die kan op ga gooien en ik hem niet gevonden krijg hier op het forum zou ik het volgende willen vragen.
Mijn unit koelen prima. Regeling is super. Is het binnen. 22 graden en ik stel in koelen 23 graden dan gaan ze pas aan als het warmer is.
Nu heb ik vandaag bij 2 units eens even de verwarming aan gezet. Echter valt mij op dat beide op vol vermogen aan gaan. Er lijkt niks geregeld te worden. Ook als ik een setpoint lager instel dan de omgevings temperatuur gaan ze gewoon vrolijk aan en met flinke snelheid.
Is er soms iets dat moet ingesteld worden in de unit wat ik ben vergeten? Is het dat het systeem zichzelf eerst moet inregelen? Ik heb namelijk er niets van kunnen vinden of ik kijk er compleet over heen.
Test gedaan met een single split unit en een 2mx unit.
Heb je echt de verwarmingsmodus gekozen of auto? Dat laatste geeft vaak verkeerd gedrag. NB: ik bedoel NIET auto fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
MotorBeast schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:49:
[...]

Heb je echt de verwarmingsmodus gekozen of auto? Dat laatste geeft vaak verkeerd gedrag. NB: ik bedoel NIET auto fan.
Stand alleen verwarmen aangezet. Ik had hier al gelezen dat de auto stand idd problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
buell schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:54:
[...]

Stand alleen verwarmen aangezet. Ik had hier al gelezen dat de auto stand idd problemen geeft.
Hoeveel lager dan omgevingstemperatuur ingesteld? De regeling van units is vaak wel wat vaag en niet precies. Ik moet in de winter hem hier op 22 zetten om 21 te hebben. Verder regelt hij volgens ook nog op de buitenvoeler en buiten is het nu nog heeeeeeeeeel warm.

Ik neem aan als je hem op 18 zet en verwarmen dat hij toch wel afslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
MotorBeast schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:03:
[...]

Hoeveel lager dan omgevingstemperatuur ingesteld? De regeling van units is vaak wel wat vaag en niet precies. Ik moet in de winter hem hier op 22 zetten om 21 te hebben. Verder regelt hij volgens ook nog op de buitenvoeler en buiten is het nu nog heeeeeeeeeel warm.

Ik neem aan als je hem op 18 zet en verwarmen dat hij toch wel afslaat?
Ik zat er nu een. Graad of 2 onder. Dus 21 graden.
Gaan we proberen. Je voorstel. Zal een weekje duren voor ik antwoord kan geven. Ivm werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Atomius schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:59:
Check voor een offerte :)

Heb deze configuratie aangeboden gekregen voor 7000 euro inclusief btw en installatie.

Het gaat om de zolder, een slaapkamer op de 1e en een werkruimte in de tuin. Het geheel zit wat verder van elkaar. Wel wat leidingwerk dus.

- 1-x Panasonic multisplit buitendeel CU3Z68TBE
- 3-x Panasonic TZ binnendeel 2,5 kW CSTZ25WKEW

Is dat een beetje een mooie prijs?
Niemand een mening over mijn offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
buell schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:06:
[...]

Ik zat er nu een. Graad of 2 onder. Dus 21 graden.
Gaan we proberen. Je voorstel. Zal een weekje duren voor ik antwoord kan geven. Ivm werk.
Setpoint en kamertemperatuur is per situatie verschillend, indien de unit in een kleinere ruimte hangt t/o meer capaciteit kan het zomaar zijn dat je 19 graden setpoint moet aanhouden voor 21 graden, andersom kan ook als de unit iets onder bemeten is dan kan je setpoint idd 22 zijn om het 21 te krijgen. Met een nieuwe unit moet je dat even uitpluizen over een periode, dat kun je niet even op een avondje snel uitvinden. Ook kan je setpoint iets anders worden als het kouder wordt daar kom je vanzelf achter straks.

Daarnaast is met verwarmen een regeling ingebouwd dat de unit vaak 2/2,5 graad door gaat (bij de unit voordat deze uit gaat) om pendelen te voorkomen. Het terug moduleren met verwarmen heeft doorgaans wat meer tijd nodig dan met koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 11-09-2022 21:16 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 12:21
Atomius schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:13:
[...]

Niemand een mening over mijn offerte?
Ik vind m vrij prijzig, de units zitten in totaal rond de 3500 euro ( pak m beet op 2 a 300 euro ) dan betaal je 3500 voor de installatie.

Hoeveel leiding moet er gelegd worden, hebben ze gezegd hoe lang ze ongeveer bezig zijn en zijn er beton boringen?
Pagina: 1 ... 207 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic