Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 208 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.341.760 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:38
Sjoerd_r schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:39:
[...]

Ik vind m vrij prijzig, de units zitten in totaal rond de 3500 euro ( pak m beet op 2 a 300 euro ) dan betaal je 3500 voor de installatie.

Hoeveel leiding moet er gelegd worden, hebben ze gezegd hoe lang ze ongeveer bezig zijn en zijn er beton boringen?
Nee, het is onderdeel van een groter pakket.

Veel leiding, want er gaat 1 leiding naar een buitenkantoor buiten het huis, 1 leiding naar zolder en 1 naar een slaapkamer.

Wat zou redelijker zijn voor de installatie volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 12:21
Atomius schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:44:
[...]

Nee, het is onderdeel van een groter pakket.

Veel leiding, want er gaat 1 leiding naar een buitenkantoor buiten het huis, 1 leiding naar zolder en 1 naar een slaapkamer.

Wat zou redelijker zijn voor de installatie volgens jou?
Ik weet de aantal meters niet dus is het lastig beoordelen. Maar een multisplit met 3x een binnenunit dan klinkt 7000 wel als veel. Niet goedkoper om met losse split units te werken? Been geen expert maar just my 2 cents ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:08
Atomius schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:13:
[...]

Niemand een mening over mijn offerte?
Ik heb ongeveer 1300 minder betaald incl elektra voor een multi met 2 binnenunits. Wel van een ander merk. Je offerte lijkt me niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-06 11:03
Off-topic maar *knip*, nee niet doen

[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:42
wjjkoevoets schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:04:
Onlangs is het mij als starter eindelijk gelukt om een woning te kopen. Nu zijn helaas de energieprijzen gigantisch gestegen en ben ik dus al druk bezig om te kijken wat ik kan doen om mijn maandelijkse energielasten te beperken.

Vorige week was ik toevallig een topic aan het lezen op GoT waarbij een medetweaker (sorry, ik ben je nick kwijt en ik kan het topic ook niet meer vinden) aangaf dat het (bij-)verwarmen van je huis met een lucht/lucht warmtepomp best wel een goede optie kan zijn met een link naar dit draadje.

Gelukkig is er wat budget beschikbaar. Het plan is om sowieso het dak vol te leggen met hoge rendement zonnepanelen (dakhelling ca. 33 graden, praktisch recht op het Zuiden zonder schaduw, ~ 3645Wp + ik ben maar alleen). Verder wil ik ook de ramen aan de achterzijde voorzien van rolluiken, zodat de luchtlaag tussen het rolluik en het glas een klein beetje extra isolatie levert aan de koude kant van het huis. Op een later tijdstip wil ik ook aan de voorzijde rolluiken laten hangen. Momenteel is het huis nog voorzien van een gasfornuis, maar ook hier wil ik t.z.t. overstappen op elektrisch koken (inductie). Andere opties (bijv. beter isoleren) ben ik nog aan het onderzoeken, maar de overdracht moet nog plaatsvinden.

Naar aanleiding van de post van eerdergenoemde medetweaker ben ik toch eens na gaan denken over de mogelijkheden voor het plaatsen van een airco unit. Ik weet echter niet helemaal of ik het juiste idee heb (nog even afgezien van het benodigde vermogen, baby steps :)).

Het betreft hier een midden jaren 80 tussenwoning. De keuken met plat dak is later bijgebouwd. Het huis heeft energielabel C (Warmtebehoefte in de wintermaanden = gemiddeld, Risico op hoge
Binnentemperaturen in de zomermaanden = hoog).

Doel:
- Ontlasten C.V.-ketel, sterk beperken gasgebruik voor verwarmen van de woning
- (Bij-)Verwarmen woonkamer (18-20C)
- (Bij-)Verwarmen bovenverdieping (16-18C)
- Koelen slaapkamer/kantoor

Dat de C.V.-ketel bij -10C harder mee moet werken is dan maar zo. Ik heb geen 50k liggen om heel het huis opnieuw te isoleren en een water/water warmtepomp te plaatsen.

Idee:
- Split-unit
- Twee binnenunits
        o Woonkamer (wand)
        o Slaapkamer (wand)
- Buitenunit(s)
        o Plaatsing op plat dak keuken

Twijfels:
- Multi-split of toch twee keer single-split?
- Hoe om te gaan met plaatsing buitenunits bij twee keer single-split?
- Locatie binnenunits?

Bij het idee heb ik de volgende situatieschets gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rood blok = Buitenunit
Geel blok = Voorgestelde locatie 1 binnenunit benedenverdieping
Paars blok = Voorgestelde locatie 2 binnenunit benedenverdieping
Groen blok = Voorgestelde locatie binnenunit bovenverdieping

Voor de beeldvorming; dit is de locatie die ik in gedachte had voor de buitenunit(s):
[Afbeelding]

Relatief dicht bij de binnenunits, makkelijk toegankelijk en niet direct op de erfgrens.

Ik vind de keuze tussen multi-split tegenover twee keer single-split een lastige, omdat ik niet verwacht de woonkamer te willen koelen. Dit *lijkt* me namelijk niet nodig.

Is dit een beetje een realistisch idee?
Wat betreft locatie buitenunit: op de grond bij de kopse kant van je keuken onder het raam lijkt me een mooier plekje.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:13:
[...]

Niemand een mening over mijn offerte?
Ik vind 7000 wel te duur persoonlijk. De losse binnenunits (CS-TZ25WKEW) zijn te koop voor 330 euro. De buitenunit(CU-3Z68TBE) voor nog geen 1800. Maakt voor de units totaal ca. 2700 euro aanschafkosten. Je hebt daarmee een redelijke setup (a++/a++ koelen/verwarmen).
Dit betekent dat het leidingwerk (wat fiks is geef je zelf aan) + de arbeid ca. 4300 euro moet kosten.
Hoeveel dagen zijn de mannen ermee bezig? Dan weet je wat er per dag verdiend word ongeveer.
Vraag ook na of dit all in is, bijvoorbeeld, of de goten erbij zitten. Voor hoeveel meter de prijs geldt, en of er nog meerwerk bij komt (eventueel condenspomp).

Punt is dat de aanbieders goed hoog kunnen gaan zitten met de prijzen omdat de vraag enorm is.
Arbeid wordt daarom goed betaald. Vrij logische marktwerking. En er zullen vast weer moeilijkere tijden aankomen, dus geheel gek zijn die prijzen niet.
Maar om die reden zou je voor wat luxere (en zuinigere) units kunnen kiezen. De arbeid blijft hetzelfde, maar de prijs gaat verhoudingsgewijs weinig omhoog.

Ter info. Ik heb een offerte voor 2 x single split set 2.5/3.5kw (6000 euro), Ook vrij prijzig, maar de aanschaf van de splits zonder arbeid is op z'n goedkoopst al 3200 euro. Arbeid komt daarmee op 2800. Dat is een heel andere verhouding. Daarnaast zijn het dan wel mooie binnenunits (daikin stylish in het zwart), en een a+++/a+++ efficiëntie. Dat laatste gaat op den duur ook verschil maken in kosten.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
*knip*, discussie over isoleren/salderen is hier off-topic

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:28
verkeerslicht schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:16:
[...]

Ik vind 7000 wel te duur persoonlijk. De losse binnenunits (CS-TZ25WKEW) zijn te koop voor 330 euro. De buitenunit(CU-3Z68TBE) voor nog geen 1800. Maakt voor de units totaal ca. 2700 euro aanschafkosten. Je hebt daarmee een redelijke setup (a++/a++ koelen/verwarmen).
Dit betekent dat het leidingwerk (wat fiks is geef je zelf aan) + de arbeid ca. 4300 euro moet kosten.
Hoeveel dagen zijn de mannen ermee bezig? Dan weet je wat er per dag verdiend word ongeveer.
Vraag ook na of dit all in is, bijvoorbeeld, of de goten erbij zitten. Voor hoeveel meter de prijs geldt, en of er nog meerwerk bij komt (eventueel condenspomp).

Punt is dat de aanbieders goed hoog kunnen gaan zitten met de prijzen omdat de vraag enorm is.
Arbeid wordt daarom goed betaald. Vrij logische marktwerking. En er zullen vast weer moeilijkere tijden aankomen, dus geheel gek zijn die prijzen niet.
Maar om die reden zou je voor wat luxere (en zuinigere) units kunnen kiezen. De arbeid blijft hetzelfde, maar de prijs gaat verhoudingsgewijs weinig omhoog.

Ter info. Ik heb een offerte voor 2 x single split set 2.5/3.5kw (6000 euro), Ook vrij prijzig, maar de aanschaf van de splits zonder arbeid is op z'n goedkoopst al 3200 euro. Arbeid komt daarmee op 2800. Dat is een heel andere verhouding. Daarnaast zijn het dan wel mooie binnenunits (daikin stylish in het zwart), en een a+++/a+++ efficiëntie. Dat laatste gaat op den duur ook verschil maken in kosten.
Welke units zijn dit? ik leun ook een beetje die richting in.. :)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:57:
[...]

Welke units zijn dit? ik leun ook een beetje die richting in.. :)
Daikin Stylish (in mijn geval één split van 2,5kw en één van 3.5kw). SCOP van 5.15 is echt netjes, en ze zijn mooi compact. Er zijn nog zuinigere units te vinden, maar 't oog wil ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:11

AMDFreak

Intel is zo..

Sinds een week heb ik een lucht/lucht airco in onze woonkamer laten plaatsen, waarbij de buiten-unit op onze uitbouw geplaatst is.
Nu heb ik mooi zicht op de buitenunit, waarbij mij de isolatie opviel.. Moet het laatste stukje zeg 15cm, ook niet geïsoleerd worden?
Verder ligt de leiding gewoon los op de uitbouw, iemand nog tips om dit netter te maken? Met zo min mogelijk warmteverlies..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vurZR-wDy8JyAEA3KeG8gOj2Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMRYXD6B340FPckje4qZ65wx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvD18-WDDcb7jmtsCUmyLqnr4DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOl0LTsW1xu7k8lGOdSSWtR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDgFvh736hWK3lHCs3W-BfvD6eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GXqVgmIQVwT1V3wOSsimvsd.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:38
verkeerslicht schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:16:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga het navragen bij ze.

In de offerte staat alleen 5850 euro exclusief BTW, ik ging er eigenlijk vanuit dat er 21% bijkomt, dus 7078.

Maar ik lees iets over 6% BTW op internet voor dit soort apparaten? Dus dat zou het 6200 maken?

Of is dit wishful thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chantal123
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
Wij willen ook graag (multi) split airco's laten plaatsen en hebben heel veel aan jullie tips, hartelijk dank hiervoor! Wij vinden het erg lastig een goede leverancier/installateur hiervoor te vinden.
Hebben jullie tips hiervoor? Er zijn veel aanbieders en wij zijn bang een verkeerde keuze hierin te maken.
We wonen in de Achterhoek en onze voorkeur gaat uit naar de merken Daikin of Mitsubishi.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:39
AMDFreak schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:01:
Sinds een week heb ik een lucht/lucht airco in onze woonkamer laten plaatsen, waarbij de buiten-unit op onze uitbouw geplaatst is.
Nu heb ik mooi zicht op de buitenunit, waarbij mij de isolatie opviel.. Moet het laatste stukje zeg 15cm, ook niet geïsoleerd worden?
Verder ligt de leiding gewoon los op de uitbouw, iemand nog tips om dit netter te maken? Met zo min mogelijk warmteverlies..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel vrij karig afgewerkt, hopelijk niet al te duur? Beetje installateur zou dit wel wat netter mogen afleveren. Bij de buren net zo zie ik, was het een project met meerdere buren? Wellicht kun je de isolatie nog wat opstropen/schuiven tot aan de aansluitingen op de buitenunit? En de isolatie wordt normaal gesproken getaped, want het isolatiemateriaal is interessant voor vogels om in te pikken (en mogelijk ook niet UV-bestendig). Maar jij gaat behoorlijk wat tape nodig hebben dan. Wellicht kun je wat stukken PVC regenpijp in de lengte doorzagen en eromheen doen. En dan bij de uiteinden netjes aftapen.

Zoek eens in dit topic (rechtsboven heb je de optie om alleen posts met een foto te tonen) naar foto's van anderen voor inspiratie.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga het navragen bij ze.

In de offerte staat alleen 5850 euro exclusief BTW, ik ging er eigenlijk vanuit dat er 21% bijkomt, dus 7078.

Maar ik lees iets over 6% BTW op internet voor dit soort apparaten? Dus dat zou het 6200 maken?

Of is dit wishful thinking?
Dat weet ik niet, ik ging inderdaad er vanuit dat de prijs inc. BTW was. Met de genoemde 6% kan je weleens gelijk hebben. Ook iets om na te vragen ;) 900 euro verschil is nogal wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:16
@AMDFreak ik vind het op het dak maar karig afgewerkt (lees neer gesmeten). En dat laatste stukje kost gewoon rendement.

De eerste beste keer dat iemand op het dak even flink op gaat staan kan je al knikken krijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Chantal123 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:06:
Wij willen ook graag (multi) split airco's laten plaatsen en hebben heel veel aan jullie tips, hartelijk dank hiervoor! Wij vinden het erg lastig een goede leverancier/installateur hiervoor te vinden.
Hebben jullie tips hiervoor? Er zijn veel aanbieders en wij zijn bang een verkeerde keuze hierin te maken.
We wonen in de Achterhoek en onze voorkeur gaat uit naar de merken Daikin of Mitsubishi.

Alvast bedankt!
Lastig vooraf te bepalen. Je kunt op google maps zoeken op airco, en dan de aanbieders in de buurt bekijken op reviews. Vervolgens een vrijblijvende afspraak (of 2) maken en kijken of je er een goed gevoel aan overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

ThinkPad schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:08:
[...]

Dat is wel vrij karig afgewerkt, hopelijk niet al te duur? Beetje installateur zou dit wel wat netter mogen afleveren. Bij de buren net zo zie ik, was het een project met meerdere buren? Wellicht kun je de isolatie nog wat opstropen/schuiven tot aan de aansluitingen op de buitenunit? En de isolatie wordt normaal gesproken getaped, want het isolatiemateriaal is interessant voor vogels om in te pikken (en mogelijk ook niet UV-bestendig). Maar jij gaat behoorlijk wat tape nodig hebben dan. Wellicht kun je wat stukken PVC regenpijp in de lengte doorzagen en eromheen doen. En dan bij de uiteinden netjes aftapen.

Zoek eens in dit topic (rechtsboven heb je de optie om alleen posts met een foto te tonen) naar foto's van anderen voor inspiratie.
We hebben het "collectief" met de buren gedaan.. Prijs € 1600,- voor een LG 3,5kw unit.
Kan ik gewoon bij de bouwmarkt gewoon een stukje isolatiebuis kopen (van die grijze ;)) en dan gewoon met isolatietape volledig om wikkelen? Gelukkig hebben ze die tegenwoordig ook in iets bredere rollen dacht ik.
En die halve regenpijp vind ik niet eens zo'n gek idee.. en dan wat kiezels ertegen aan, en dan is alles weer een stuk netter. En dat lijkt me nog wel een leuk klusje om te doen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:20

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
habbekrats schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:20:
@AMDFreak ik vind het op het dak maar karig afgewerkt (lees neer gesmeten). En dat laatste stukje kost gewoon rendement.

De eerste beste keer dat iemand op het dak even flink op gaat staan kan je al knikken krijgen.
@AMDFreak Warmteverlies leiding zal wel meevallen (lees verwaarloosbaar) met de snelheid waarmee de koelvloeistof door de leiding heen gaat.

Zou de leiding wel zoals @ThinkPad zegt inpakken.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 12-09-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

[ Voor 106% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
Ik heb 2.5 jaar geleden een Dimstal 3.5Kw airco geplaatst, maar die kan mijn woonkamer in de winter niet genoeg verwarmen.
Het is een huurwoning (1984 woningbouw heeft er niks aan gedaan), ik kan niks aan isolatie doen.
En ik heb de CV erbij nodig voor de ochtend om naar 15->20,5 graden te gaan, en als het echt koud buiten wordt moet de CV er steeds bij springen.
De airco heeft ongeveer 1300Kwh en de CV ongeveer 200m3 gas verbruikt in de laatste winter.

Nu wil ik proberen om die 200m3 gas ook te beperken.
Mijn situatie, rood hangt de huidige dimstal 3.5KW airco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cby0tlWxvK4Yi39m1TkoUG_dnjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uNxEhmQ6TUKS2ZUizzebHeyK.png?f=user_large

Nu kan ik de huidige airco vervangen, ik zat aan deze te denken:
Mitsubishi Heavy Industries SRK/ZSP-W Serie 4.5kW (999 euro)
Deze heeft bij -10 graden nog 3.8KW brochure aan warmte, de Dimstal heeft bij -10 nog 2.3KW
En dan zou ik eventueel in de toekomst de dimstal op mijn slaapkamer kunnen laten plaatsen.

Of ik hang een 2e 3.5Kw airco op, maar dit is wel complexer, dan zou die bij blauw moeten hangen, maar de leidingen worden lastig.

Ik zit wel beetje met een budget (is ook huurhuis)
Wat denken jullie ervan?

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:54
Super Cow schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:08:

En ik heb de CV erbij nodig voor de ochtend om naar 15->20,5 graden te gaan, en als het echt koud buiten wordt moet de CV er steeds bij springen.

Wat denken jullie ervan?
Heb je al geprobeerd om de airco op koude dagen gewoon door te laten draaien? ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Super Cow schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:08:
Ik heb 2.5 jaar geleden een Dimstal 3.5Kw airco geplaatst, maar die kan mijn woonkamer in de winter niet genoeg verwarmen.
Het is een huurwoning (1984 woningbouw heeft er niks aan gedaan), ik kan niks aan isolatie doen.
De airco heeft ongeveer 1300Kwh en de CV ongeveer 200m3 gas verbruikt in de laatste winter.

Nu wil ik proberen om die 200m3 gas ook te beperken.
Mijn situatie, rood hangt de huidige dimstal 3.5KW airco:
[Afbeelding]

Nu kan ik de huidige airco vervangen, ik zat aan deze te denken:
Mitsubishi Heavy Industries SRK/ZSP-W Serie 4.5kW (999 euro)
Deze heeft bij -10 graden nog 3.8KW brochure aan warmte, de Dimstal heeft bij -10 nog 2.3KW
En dan zou ik eventueel in de toekomst de dimstal op mijn slaapkamer kunnen laten plaatsen.

Of ik hang een 2e 3.5Kw airco op, maar dit is wel complexer, dan zou die bij blauw moeten hangen, maar de leidingen worden lastig.

Ik zit wel beetje met een budget (is ook huurhuis)
Wat denken jullie ervan?
Optie 1 is het meest logisch en het minst ingrijpend in mijn optiek. Hierbij zou je ook nog kunnen letten op de SCOP waarde. er zijn units met 5,6. en dat is natuurlijk wel fijn gezien je flink moet stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
GermanPivo schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:37:
[...]

Heb je al geprobeerd om de airco op koude dagen gewoon door te laten draaien? ;)
Jazeker, maar mijn isolatie is matig, en kost me teveel, nachtverlaging is een must.
Mijn te verwarmen oppervlakte is 38m2 (woonkamer+ open keuken) en de 3.5kw airco kan absoluut niet bijhouden in de afgelopen (milde) winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
verkeerslicht schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:43:
[...]

Optie 1 is het meest logisch en het minst ingrijpend in mijn optiek. Hierbij zou je ook nog kunnen letten op de SCOP waarde. er zijn units met 5,6. en dat is natuurlijk wel fijn gezien je flink moet stoken.
Ja, het lijkt mijzelf ook de beste optie.
Ik weet dat er betere units zijn met een betere SCOP, maar ik heb ook een budget, en het is een huurwoning.
Dus ik zit beetje rond de 1000-1200 euro max voor een 4.5/5kw unit.
Is er een up to date lijst met SCOP waarden van units?
Of weet iemand een 5.0 KW B merk unit met een goede SCOP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:50
Zojuist een airco monteur gesproken die groot fan was van een LG airco voor verwarmen specifiek tov Daikin en/of Mitubishi. Dit omdat, naar zijn mening, de LG een unieke methode had voor het verspreiden van warmte daar waar de Daikin/Mitsubishis simpelweg "uit zouden blazen". Dit zou er in resulteren dat de warmte erg rond de airco zou blijven hangen, en hij daardoor steeds af zou slaan (want klaar met verwarmen).

Hij noemde de naam hiervoor van LG (iets van Zeis ofzo?).

Het klonk voor mij alsof deze man hogere marges had op LG, of zit hier een kern van waarheid in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-06 12:57
Stoffa schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:08:
Zojuist een airco monteur gesproken die groot fan was van een LG airco voor verwarmen specifiek tov Daikin en/of Mitubishi. Dit omdat, naar zijn mening, de LG een unieke methode had voor het verspreiden van warmte daar waar de Daikin/Mitsubishis simpelweg "uit zouden blazen". Dit zou er in resulteren dat de warmte erg rond de airco zou blijven hangen, en hij daardoor steeds af zou slaan (want klaar met verwarmen).

Het klonk voor mij alsof deze man hogere marges had op LG, of zit hier een kern van waarheid in?
Na bijna het hele topic te hebben gelezen moet ik toch het tegenovergestelde concluderen.
LG ook goed om te koelen maar minder geschikt om te verwarmen.
Ikzelf heb een Daikin vloermodel dat binnenkort zijn kunsten mag bewijzen om te verwarmen, koelen doet hij als de beste. Na de komende winter ga ik weten of mijn keuze juist was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

@Stoffa Ik heb zelf een jaartje op zolder met een LG Airco verwarmd, ging prima.
Qua methodes kan ik weinig bijzonderheden melden.. Hij kan van boven naar beneden blazen en van links naar rechts.
Uit eindelijk gaat het erom dat de ruimte gevuld wordt met warme lucht.
Ik dacht zelfs dat MHI zelfs al een techniek heeft met een warmtesensor, dat hij kan zien waar jij en ik zitten.. zodat hij niet die kant uit blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:33:
[...]

@AMDFreak Warmteverlies leiding zal wel meevallen (lees verwaarloosbaar) met de snelheid waarmee de koelvloeistof door de leiding heen gaat.

Maar als tweaker, elke bespaarde watt is winst. Wat ik niet helemaal snap, ik heb hier koelleiding op rol staan daar zit isolatie omheen. Beetje een raadsel waarom het weggesneden is en weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:30:
[...]

Maar als tweaker, elke bespaarde watt is winst. Wat ik niet helemaal snap, ik heb hier koelleiding op rol staan daar zit isolatie omheen. Beetje een raadsel waarom het weggesneden is en weggegooid.
Bij het solderen smelt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Bij solderen haal je er een stuk af, na schoonmaak weer terug zetten en aftapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert

Zo las ik ook een verhaal van een koel technisch bedrijf en had een offerte van een koel technisch bedrijf die allemaal LG aanprijzen.
Echter maken de buitenunits wat meer geluid en heeft een multisplit (volgens forum) vaker last van defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:52

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wow dat ziet er niet echt netjes uit
kan het op de fotos niet zien maar is de isolatie van de buizen aan de buitenkant of zit er nog een tape omheen gewikkeld?
hier hebben ze daar waar de leidingen niet in een koker zitten en dat is alleen op het laatste deel de isolatie tot het einde zitten en alles volledige netjes met witte dikke tape om wikkels om de isolatie schuim te beschermen dat gaat namelijk onder uv licht uiteindelijk afbrokklen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince Watson
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:37:
[...]

Bij solderen haal je er een stuk af, na schoonmaak weer terug zetten en aftapen.
Ja vind ik ook. Bij mij van hetzelfde laken een pak, ik heb de afgesneden isolatie uit de container gevist en met een rol pvc-tape en een paar tie-rips opnieuw aangebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast

Unieke methode voor verspreiden van warmte? Folderpraatjes. Vraag hem dan eens hoe de unit 5/10/15 meter verderop nog op wat voor manier nog invloed heeft op de luchtverspreiding. Geen. Dat heeft geen enkele unit. Op 2 meter afstand wordt het bij iedere unit wel warm. Je kan beter zorgen dat je ventilatie op orde is in de woning met bijbehorende afzuiging. Dat verspreidt de warme en koude lucht het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

[ Voor 104% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
*knip*, discussie over een duurzaamheidslening is ook écht off-topic

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich is het wel netjes als de leidingen volledig to het einde zijn voorzien van isolatie. Ook zou ik de leidingen die nu los op het zak liggen ietsjes omhoog brengen en vastzetten aan bijvoorbeeld een metalen kabelgoot. Als het hard gaat waaien dan zal er toch wat beweging in komen en dat wil je liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borrelnootje11
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:16
De afgelopen tijd ben ik dit topic gaan doorlezen om ook te gaan verwarmen met een L/L warmtepomp.

Ik heb een huis uit 2018 met vloerverwarming en een totaal gasverbruik tussen de 700 en 750 m³ en een elektraverbruik van 1800 kWh op jaarbasis.
De zonnepanelen leveren tussen de 2600 en 3000 kWh op jaarbasis
Mijn voorkeur gaat uit naar een Daikin, Mitsubishi Heavy Industries of Mitsubishi Electric

Nu heb ik nog een aantal vragen en hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden.

Welk merk heeft jullie voorkeur.
Hieronder wat voor en nadelen die ik tot nu toe heb gevonden. Ik weet niet of dit allemaal klopt.
MHI – Degelijker dan ME
ME – Is makkelijker om veel zelf van uit te zoeken
Daikin - support en info moet vaak via installateur
Wifi/App support en Home Automation weet ik nog niet welke beter is.

Daikin levert een grote installateur in de buurt in zuidwest Nederland (Saman)

multisplit of 2x singlesplit (zuiniger/efficienter)
Ik wil boven en beneden een unit ophangen.
- Beneden hoofdzakelijk om te verwarmen. De benedenverdieping (open kamer/keuken) is ongeveer 60 m²
- Boven alleen als het heel koud is wat verwarmen en tijdens een hittegolf een paar graden van de temperatuur af halen in de slaapkamers.
Wat doet het met de prijs en verbruik als ik 2 singlesplits op hang.

Bevestiging buitenunit aan muur of geplaatst op blokken op de grond.
Online zie ik berichten over resonantie bij bevestiging aan de muur en er is plaatsing op de grond mogelijk. Moet ik hier rekening mee houden.

Locatie buitenunit
Maak het voor de efficiëntie nog uit of de buitenunit beschut uit de wind geplaatst is.

Minimaal/nominaal/maximaal vermogen (verwarmen en in mindere mate koelen)
Ik kwam online bijvoorbeeld een daikin ururu sarara ftxz35n tegen die een heel laag minimaal vermogen heeft. Dit in verband met het tegengaan van pendelen.

Vermogen
---------------------------
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Als ik de koevlaas formule toepas uit de topicstart kom ik uit op (750 * 8) / 1650 = 3,64
Maar omdat het alleen om te verwarmen is moet ik hier volgens mij het gasverbruik van SWW aftrekken. In de zomermaanden juli/augustus is het gasverbruik ongeveer 8 m³ en kan er dus ongeveer 100 m³ aftrekken.
Dan kom ik op (650 * 8) / 1650 = 3,15

Ik snap alleen onderstaande vetgedrukte regels niet uit de topicstart.
12 keer het gasverbruik in een zomermaand levert toch het SWW gasverbruik op per jaar.
Let hierbij wel op dat je alleen het gasverbruik voor verwarming hier invult. Dit is (ongeveer) 12 keer het gasverbruik in een maand als juli of augustus. Voor een gemiddelde (tussen)woning kan je denken aan een 3.5 kW of 2x2.5 kW unit voor de woonkamer, en 2kW tot 2.5 kW units voor de slaapkamers (welke meestal al overbemeten zijn gezien de relatief lage warmtevraag, maar kleiner is er meestal niet).
Locatie binnen units
Zie onderstaand plattegrond voor de locatie die ik in gedachten heb voor de binnen units.
Blauw is een eventuele doorvoer naar de badkamer omdat hier een deur voor de uitstroom zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL3RdbeP3MOqhJJqmRxBvStb62c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oczJ8ggxRskf5hidtcwXehGe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:33:
[...]

Alle kleine beetjes helpen. Dus die leidingen netjes inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankHe schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:44:
[...]

Alle kleine beetjes helpen. Dus die leidingen netjes inpakken.
Je kan ook overdrijven. Dat het niet netjes is okee, maar je gaat het niet merken in je verbruik. Vloeistof gaat zo snel door leidingen dat het niet eens tijd heeft op zo'n klein oppervlak zijn warmte af te geven. Overigens is bij de laatste 10 cm of zo vrij van isolatie. Ik vind het vallen in de categorie muggenziften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
*knip*, dit is meer iets voor Marktplaats of Vraag & Aanbod overig

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

nMad schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:15:
[...]

Wat betreft locatie buitenunit: op de grond bij de kopse kant van je keuken onder het raam lijkt me een mooier plekje.
Ik noteer hem :)

Heeft iemand misschien nog een idee over twee keer single-split vs één keer multi-split in deze situatie?

De topicstart meldt het volgende:
- Als er maar één binnenunit aan staat (bij een multi-split), dan kan de airco gaan pendelen vanwege overcapaciteit
- Woonkamers hebben een hoge warmtevraag, slaapkamers niet --> grotere compressor multi-split helpt dan niet (Deze begrijp ik niet helemaal, hoezo niet? Als je een andere warmtevraag per ruimte hebt dan kan dit toch juist efficiënter zijn, omdat je de load verdeeld?)
- Multi-split kan schaalvoordeel bieden bij koeling (Hoezo alleen bij koeling?)

In de zomer wil ik alleen de slaapkamer en het kantoor koelen. De unit beneden in de woonkamer zou dan praktisch nooit gebruikt worden. In de winter is het echter zo dat beide units wel aan zullen staan voor verwarming, maar zoals ik vermeld in mijn doel is de doeltemperatuur voor beneden en boven wel anders:
- (Bij-)Verwarmen woonkamer (18-20C)
- (Bij-)Verwarmen bovenverdieping (16-18C) --> dan heb ik het over de slaapkamer en kantoor
Voor de winter lijkt me een multi-split dan efficienter, maar voor de zomer juist niet omdat je dan eigenlijk een boel overcapaciteit hebt (risico pendelen?). Dus dan toch maar twee keer single-split? Of toch multi-split en dan in de zomer beide units gewoon aan?

Aan de ene kant voelt het zonde om opgewekte energie te verspillen om de woonkamer te koelen, anderzijds kan ik de energie toch niet opslaan en de TLV wordt steeds minder bij de energelieveranciers.
offtopic:
Waar blijven die thuis/wijk accu's?

EDIT:
Ik zie nu dat @Borrelnootje11 min of meer dezelfde vraag stelt met een iets andere context. Misschien kan dit toch wat verduidelijkt worden in de TS?

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:09 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@wjjkoevoets Als je 2 keer single kan ....doen. Werkt bij verwarmen zeker altijd lekkerder. Zeker als ze niet altijd allebei tegelijk draaien. Is al heeeeeeeeeeeeel veel over geschreven. Even zoeken hier in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
MotorBeast schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:49:
[...]

Je kan ook overdrijven. Dat het niet netjes is okee, maar je gaat het niet merken in je verbruik. Vloeistof gaat zo snel door leidingen dat het niet eens tijd heeft op zo'n klein oppervlak zijn warmte af te geven. Overigens is bij de laatste 10 cm of zo vrij van isolatie. Ik vind het vallen in de categorie muggenziften.
Samen met de losliggende leidingen op het dak toont het voor mijn gevoel het oog voor detail van de installateur, of in dit geval het gebrek daaraan. Wat is er nog meer? Zijn de leidingen netjes met stikstof gebroken of is dat wellicht achterwege gelaten? Allemaal vragen die doorgaans worden beantwoord door een blik op het eindresultaat te werpen.

De elektriciteitskabels zijn hoogstwaarschijnlijk niet UV-bestendig, voor zover ik dat van de foto kan beoordelen en de kabels zouden dus wat mij betreft wat meer bescherming verdienen. Het is maar net welk verwachtingspatroon je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 08:29
Had inderdaad wel netter gekund. Om de huidige isolatie zou ik zeker nog iets omheen doen, als is het alleen maar PVC tape tegen de vogels. De isolatie is ook los te verkrijgen om het laatste stukje te isoleren. Mocht je in de buurt wonen kun je hier altijd een klein stukje oppikken.

Voor mij is de afwerking oa. een reden om het zelf te doen, het kost best veel tijd, maar dat is het mijns inziens wel waard. Dit stuk had ook los over het dak gekund maar heb gekozen voor deze oplossing (work in progress):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-Pe8wgRTpQhPXNYxMRemn7ZV0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1Gze2nHEfNy3KLCbhtJmSTi.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankHe schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:03:
[...]

Samen met de losliggende leidingen op het dak toont het voor mijn gevoel het oog voor detail van de installateur, of in dit geval het gebrek daaraan. Wat is er nog meer? Zijn de leidingen netjes met stikstof gebroken of is dat wellicht achterwege gelaten? Allemaal vragen die doorgaans worden beantwoord door een blik op het eindresultaat te werpen.

De elektriciteitskabels zijn hoogstwaarschijnlijk niet UV-bestendig, voor zover ik dat van de foto kan beoordelen en de kabels zouden dus wat mij betreft wat meer bescherming verdienen. Het is maar net welk verwachtingspatroon je hebt.
Dat ben ik ook wel met je eens. Mijn laatste gedeelte wat over de grond (moet helaas) is met https://www.climasense.nl...arch_query=tape&results=7 netjes ingepakt. Over zo'n grote afstand op een dak was wellicht alles in een regenpijp laten lopen helemaal top geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 19:35
Beste allen, ook ik wil mijn woonkamer (55m2, dit is incl. open keuken) gaan verwarmen met een airco. Als ik het goed heb moet ik de verwarmingscapaciteit delen door de scop om het verbruik uit te rekenen. Stel, een verwarmingscapaciteit van 5,8 kwh en scop van 4,3... dan zit je dus op 1350 watt per uur.

Wat is doorgaans jullie ervaring van het gemiddelde verbruik? moet ik rekenen op de volledige 1350 watt of neemt dit al snel af omdat de airco steeds minder hoeft te leveren om te verwarmen?

Sommige leveranciers geven aan dat ik als gemiddelde gewoon de volledige 1350 watt moet rekenen en andere weer dan het gemiddelde veel lager ligt, rond de 600/700 watt.

Wellicht dat dit al vele malen is besproken maar er zijn 840 paginas ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
RandyAmsterdam schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:21:
Beste allen, ook ik wil mijn woonkamer (55m2, dit is incl. open keuken) gaan verwarmen met een airco. Als ik het goed heb moet ik de verwarmingscapaciteit delen door de scop om het verbruik uit te rekenen. Stel, een verwarmingscapaciteit van 5,8 kwh en scop van 4,3... dan zit je dus op 1350 watt per uur.

Wat is doorgaans jullie ervaring van het gemiddelde verbruik? moet ik rekenen op de volledige 1350 watt of neemt dit al snel af omdat de airco steeds minder hoeft te leveren om te verwarmen?

Sommige leveranciers geven aan dat ik als gemiddelde gewoon de volledige 1350 watt moet rekenen en andere weer dan het gemiddelde veel lager ligt, rond de 600/700 watt.

Wellicht dat dit al vele malen is besproken maar er zijn 840 paginas ....
Hoogste verbruik hier afgelopen winter bij 24/7 stoken zo'n 500 watt. Ik doe 60m2 met een 4,2 Daikin Perfera.

Capaciteit met warmteverliesberekening bepalen. Zie TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 08:29
*knip*, dit is meer iets voor Marktplaats of Vraag & Aanbod overig

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2022 20:12 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:19

Eh, hier niks van gemerkt. Het is keuze tussen "in your face" als je er voor zit, blijven hangen op het plafond met stand helemaal boven, of blijven hangen op de vloer bij de airco in de stand helemaal naar beneden.

En dat stappenmotor voor lamellen bewegen is duidelijk hoorbaar, swing gebruik ik niet. Daikin schijnt dat probleem ook te hebben, Mitsubishi Heavy niet (iirc).

Ik zou volgende keer iets anders nemen. Mijn installateur was ook heel erg pro LG, misschien zit daar beter marges op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zojuist een airco monteur gesproken die groot fan was van een LG airco voor verwarmen specifiek tov Daikin en/of Mitubishi. Dit omdat, naar zijn mening, de LG een unieke methode had voor het verspreiden van warmte daar waar de Daikin/Mitsubishis simpelweg "uit zouden blazen".
Klinkt mij als marketingpraat vanwege marges idd. Als er een duidelijk betere manier was om lucht rond te blazen dan deden ze dat inmiddels allemaal wel. Het is bepaald niet alsof dat zo'n nieuw concept is natuurlijk.

Vond mij installateur daar eerlijker over, die verkocht sowieso alleen Daikin, zei: leuk voor de folder al die 3d en detectie instellingen, maar eigenlijk heb je er weinig aan, best gewoon vast een kant op laten blazen die je zint, dan circuleert het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:37:
[...]

Eh, hier niks van gemerkt. Het is keuze tussen "in your face" als je er voor zit, blijven hangen op het plafond met stand helemaal boven, of blijven hangen op de vloer bij de airco in de stand helemaal naar beneden.

En dat stappenmotor voor lamellen bewegen is duidelijk hoorbaar, swing gebruik ik niet. Daikin schijnt dat probleem ook te hebben, Mitsubishi Heavy niet (iirc).

Ik zou volgende keer iets anders nemen. Mijn installateur was ook heel erg pro LG, misschien zit daar beter marges op.
Dat is nu juist DE unieke methode van LG. Jij snapt er ook niets van. :+

@Wilke Precies dat. Al die wervelingen met 3D zijn juist oncomfortabel.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 12-09-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 12:21
Hallo allemaal,

Voor onze situatie twijfel ik inmiddels aan de Daikin stylish 4.2 kW en de 5 kW, bedankt @marcovandam ;-)

De installateur zegt dat volgens de inhoud van de kamer ( 126m3 ) de 5kW het beste is omdat de 4.2kW net aan is. Onze woning is matig geïsoleerd en we willen hem hoofdzakelijk voor verwarmen gebruiken.

Dat de 4.2kW iets stiller is weet ik, maar ik wil wel voldoende vermogen hebben maar wil niet dat hij gaat pendelen.

Lees ik het goed in de specs dat zijn minimum vermogen 0.49 kW is en dat hij daaronder gaat pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2nRrdg11PugRcpreWa1CAoBubQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14DV0Ba53xt9ngERGF2snthK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjoerd_r schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:44:
Hallo allemaal,

Voor onze situatie twijfel ik inmiddels aan de Daikin stylish 4.2 kW en de 5 kW, bedankt @marcovandam ;-)

De installateur zegt dat volgens de inhoud van de kamer ( 126m3 ) de 5kW het beste is omdat de 4.2kW net aan is. Onze woning is matig geïsoleerd en we willen hem hoofdzakelijk voor verwarmen gebruiken.

Dat de 4.2kW iets stiller is weet ik, maar ik wil wel voldoende vermogen hebben maar wil niet dat hij gaat pendelen.

Lees ik het goed in de specs dat zijn minimum vermogen 0.49 kW is en dat hij daaronder gaat pendelen?

[Afbeelding]
Je denkt veel vermogen nodig te hebben en dan maak je je zorgen over pendelen? :?

Vermogen berekenen (is ondertussen een mantra hier :Y ) middels warmteverliesberekening zie TS. Voor 126m3 lijkt het me sterk dat je 5 nodig hebt. Eerder 3,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:26
Kleine sanity check als het mag:

Net akkoord gegeven voor een offerte,
Type binnenunits: 1 x Daikin perfera FVXM25A (boven slaapkamer)

Type binnenunits: 1 x Daikin perfera FVXM35A(beneden)

Type buitenunit: 1 x Daikin 2MXM40A
Inclusief installatie 4400 euro.

Inhoud woonkamer = 133 kuub.
Redelijk goede isolatie

Ben er 99% zeker van dat ik alles goed heb uitgerekend aan de hand van alle info die in dit topic te vinden is en heb daar mijn keuze's op gebaseerd. Alle posters en OP bedankt daarvoor!

Zijn er rode vlaggen die opgaan aan de hand van de zeer summiere info die ik hier plaats?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
AtlAntA schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:52:

Inhoud huis = 133 kuub.
Redelijk goede isolatie

Ben er 99% zeker van dat ik alles goed heb uitgerekend aan de hand van alle info die in dit topic te vinden is en heb daar mijn keuze's op gebaseerd. Alle posters en OP bedankt daarvoor!

Zijn er rode vlaggen die opgaan aan de hand van de zeer summiere info die ik hier plaats?
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Inhoud huis = 133 kuub.
Redelijk goede isolatie

Prima prijs en goede combi apparatuur. Wanneer komen ze installeren?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Falcon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:58:
[...]

Prima prijs en goede combi apparatuur. Wanneer komen ze installeren?
Geen idee nog. Het spul is vandaag besteld als het goed is. Zodra het dan binnen is wordt er een afspraak gemaakt voor de installatie. Hopelijk nog dit jaar. In een ideale situatie nog voordat het koud wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
AtlAntA schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:25:
[...]

Geen idee nog. Het spul is vandaag besteld als het goed is. Zodra het dan binnen is wordt er een afspraak gemaakt voor de installatie. Hopelijk nog dit jaar. In een ideale situatie nog voordat het koud wordt. :)
Geen mogelijkheid tot 2 singles? Beneden zal waarschijnlijk vaak alleen draaien met verwarmen? Draait toch vaak net iets mooier en een single maakt buiten ook minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-06 11:03
Ik krijg precies de zelfde setup maar wel met een dakdoorvoer en condenspompje voor 4800. Prima prijs lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
MotorBeast schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:28:
[...]

Geen mogelijkheid tot 2 singles? Beneden zal waarschijnlijk vaak alleen draaien met verwarmen? Draait toch vaak net iets mooier en een single maakt buiten ook minder geluid.
Die mogelijkheid is er wel maar in onze situatie was het budget hierin de beperkende factor. We zullen alleen verwarmen in de woonkamer inderdaad. Alhoewel vermoed ik dat er ook wel gekoeld zal worden in de zomer omdat we overschot van onze PV hebben en dus de extra comfort 'gratis' is.

Boven is alleen koelen in de avond om fatsoenlijk te kunnen slapen. Het geluidsverschil was wat ik kon vinden in het voordeel van een enkele buitenunit? De 2mxm40a doet 48DB en de RXM35R 3,5kW (die zou dan voor beneden zijn) doet 49DB. Is maar 1DB maar goed logarirtmisch enzo.

Buiten dat zit ik niet echt over het geluid in. De buitenunit komt naast huis op de grond te staan op een plek waar we niet komen, half afgedekt door een schutting met alleen een weiland als buur. Was nog wel van plan om er een mooi kistje omheen te doen. Mocht de unit alsnog teveel lawaai maken dan isoleer ik dat kistje extra.
Yellos schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:34:
Ik krijg precies de zelfde setup maar wel met een dakdoorvoer en condenspompje voor 4800. Prima prijs lijkt me zo.
Jep hier ook een stukje dakdoorvoer maar (gelukkig) geen condenspompje. Leidingwerk is allemaal best kort dus dat scheelt. Ben wel bang dat er even een zonnepaneel af moet om onder de dakpannen door te kunnen maar dat werd wel geregeld werd er gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 20:38
We hebben 3 aircos aangeboden gekregen. Allemaal 3.5KW

Daikin FTX series: A+ 2025euro (SEER 6.87/SCOP 4.28)
Mitsubishi Heavy industries srk.src series 2022 3.5kw: A++: 2155 euro (SEER 8.50/SCOP 4.70) - Deze heeft voorkeur!
LG- pcq series 3.5kw wifi onboard: A++: 2195 euro (SEER 6.60 / SCOP 4.00)

Volgens die beste meneer konden alle airco's de ruimte (tot 130 m³), goed koelen en verwarmen; maar ik zie dat hier de meesten dan al richting de 5KW zijn.

Ga ik hier genoeg mee hebben of moet ik toch liever om een 5KW vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
AtlAntA schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:42:
[...]

Die mogelijkheid is er wel maar in onze situatie was het budget hierin de beperkende factor. We zullen alleen verwarmen in de woonkamer inderdaad. Alhoewel vermoed ik dat er ook wel gekoeld zal worden in de zomer omdat we overschot van onze PV hebben en dus de extra comfort 'gratis' is.

Boven is alleen koelen in de avond om fatsoenlijk te kunnen slapen. Het geluidsverschil was wat ik kon vinden in het voordeel van een enkele buitenunit? De 2mxm40a doet 48DB en de RXM35R 3,5kW (die zou dan voor beneden zijn) doet 49DB. Is maar 1DB maar goed logarirtmisch enzo.

Buiten dat zit ik niet echt over het geluid in. De buitenunit komt naast huis op de grond te staan op een plek waar we niet komen, half afgedekt door een schutting met alleen een weiland als buur. Was nog wel van plan om er een mooi kistje omheen te doen. Mocht de unit alsnog teveel lawaai maken dan isoleer ik dat kistje extra.
3 losse units waren bij mij niet duurder dan 1 multi. Wil niet zeggen dat het slecht is maar een multi draait met name in tussenseizoen bij minimale belasting minder mooi met maar 1 unit aan. Zal sneller pendelen. Het blijft hier Tweakers die altijd het optimale zoeken. 8)

En kistje eromheen? Niet doen als het niet nodig is. Het belemmert hoe dan ook altijd de luchtflow.

Veel plezier met je aankoop en je energierekening! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Svenneh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:43:

Mitsubishi Heavy industries srk.src series 2022 3.5kw: A++: 2155 euro (SEER 8.50/SCOP 4.70) - Deze heeft voorkeur!
LG- pcq series 3.5kw wifi onboard: A++: 2195 euro (SEER 6.60 / SCOP 4.00)

Volgens die beste meneer konden alle airco's de ruimte (tot 130 m³), goed koelen en verwarmen; maar ik zie dat hier de meesten dan al richting de 5KW zijn.

Let op:
Gebruik de zoekfunctie (bovenaan topic) voor je een vraag stelt. Bepaalde vragen komen regelmatig terug, terwijl met even zoeken het antwoord zo gevonden is. https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Svenneh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:43:

Als dit de twee keuzes zijn, ga voor Daikin ;) Waarom allemaal 3.5 kW? Heb je drie dezelfde ruimtes?

De meeste kiezen 5 kW? De meeste krijgen dat standaard geadviseerd en vervolgens raden we hier af om dat te doen. Maar wat @MotorBeast zegt - check vooral de warmteverliesberekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Svenneh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 20:38
GermanPivo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:55:
[...]

Als dit de twee keuzes zijn, ga voor Daikin ;) Waarom allemaal 3.5 kW? Heb je drie dezelfde ruimtes?

De meeste kiezen 5 kW? De meeste krijgen dat standaard geadviseerd en vervolgens raden we hier af om dat te doen. Maar wat @MotorBeast zegt - check vooral de warmteverliesberekening.
Haha sorry, we willen één airco; maar hadden een offerte voor één van de 3! Ik ga die berekening maken, thanks! Heb daar over heen gelezen..

Netto Energiebehoefte: 3.49kW. Najaaaaa :D

Anyway.. de voorkeur ging naar Mitsubishi uit omdat deze hoogste rendement heeft qua SCOP/SEER waardes.

[ Voor 11% gewijzigd door Svenneh op 13-09-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-06 23:47
beetje off topic maar wat indien er geen juiste warmteverliesberekening gemaakt kan worden hoe ga je dan te werk ?
wij hebben ons huis gekocht zonder plannen/informatie, en als ik kijk wat er allemaal ingevoerd moet worden beschik ik niet over de juiste info om dit allemaal correct in te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Philtjens schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:15:
beetje off topic maar wat indien er geen juiste warmteverliesberekening gemaakt kan worden hoe ga je dan te werk ?
wij hebben ons huis gekocht zonder plannen/informatie, en als ik kijk wat er allemaal ingevoerd moet worden beschik ik niet over de juiste info om dit allemaal correct in te geven.
Als je de bouwtekeningen van je woning op kan vragen, kan je al een heel eind komen.
Koevlaas bijvoorbeeld. Wel even verbruik voor SWW eraf halen.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 13-09-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
GermanPivo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:19:
[...]

Als je de bouwtekeningen van je woning op kan vragen, kan je al een heel eind komen.
Koevlaas bijvoorbeeld. Wel even verbruik voor SWW eraf halen.
bedankt maar helaas heb ik ook nooit mijn SWW bijgehouden dus dit weet ik ook niet wat dit jaarlijks is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:39
Even een check of ik een scherpe offerte heb ontvangen.
Wegens het terugdringen van het gasverbruik wil ik in onze woning op de 1e verdieping 3 kamers elektrisch gaan verwarmen.
De oppervlaktes (bij benadering): 9/9/10 m2

Nu heb ik een offerte ontvangen voor:
3x LG 2,5kW Standard Plus Dual Inverter op een 6,3kW multisplit buitenunit
Kosten 6300 euro inclusief montage etc.

(Multisplit is mijn eigen keuze geweest gezien de uitstraling zodat ik geen hele berg buitenunits aan de geven heb hangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Philtjens schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:25:
[...]

bedankt maar helaas heb ik ook nooit mijn SWW bijgehouden dus dit weet ik ook niet wat dit jaarlijks is ...
Je gasverbruik in een zomermaand als juni/juli/augustus bijvoorbeeld. Dat x12 en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
GermanPivo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:31:
[...]

Je gasverbruik in een zomermaand als juni/juli/augustus bijvoorbeeld. Dat x12 en je bent er.
top heb toevallig net de meterstand opgenomen begin deze maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
ArcticTiger schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:27:
Wegens het terugdringen van het gasverbruik wil ik in onze woning op de 1e verdieping 3 kamers elektrisch gaan verwarmen.

(Multisplit is mijn eigen keuze geweest gezien de uitstraling zodat ik geen hele berg buitenunits aan de geven heb hangen)
Ik zou sowieso even verder zoeken. Een 6,3 kW voor die kleine oppervlaktes is sowieso overdreven en de prijs kan ook wel beter voor LG. Gezien je beslissing voor multi, kijk bijvoorbeeld naar een MHI SCM50 of een Daikin 3MXM40 - dat moet ook lukken voor onder de €6k.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 13-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
nvm spuit 11 :)

[ Voor 94% gewijzigd door AtlAntA op 13-09-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 09:52

Ik krijg hier over paar weken de volgende installatie:

1 buitenunit met 2 binnenunits
Woonkamer: LG PMP15SP 4.2 kW
Slaapkamer LG PC09SK 2,5 kW
Buitenunit: LG Mu2R17

Samen voor €3350,- volledig geïnstalleerd. Dan vind ik ruim 6k voor 3 units binnen wel aan de prijs.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:30
Bij mij thuis wordt terwijl ik dit bericht schrijf de volgende multi-split airco geïnstalleerd:
1x Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW buitenunit)
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK50ZS-W (5kW binnenunit)
1x Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W (3.5kW binnenunit)
2x Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS-W (2.5kW binnenunit)

Uiteindelijk is het mijn doel om de vier binnenunits slim aan te kunnen sturen. Zodra de Raspberry Pi's weer wat beter beschikbaar (en betaalbaarder) zijn wil ik dit gaan doen middels Home Assistant. Nu heb ik me vast een beetje ingelezen en ik kwam al snel tot de conclusie dat de reguleire Mitsubishi Heavy Industries WiFi-module voor mijn toepassing niet geschikt gaat zijn, ik heb er dus voor gekozen om die achterwege te laten (want echt goedkoop zijn ze ook niet) en naar andere mogelijkheden opzoek te gaan.

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op de Tuya S09, een soort IR-blaster kastje met ingebouwde temperatuur- en luchtvochtigheidsensoren. Ik vroeg me af of iemand toevallig ervaring met deze kastjes heeft en zijn of haar airco('s) ermee aanstuurt? Nu heb ik reeds wat Tuya-spul in bezit (slimme schakelaars, verlichting, etc) en ben daar tot op heden erg tevreden over. Bij voorkeur zou ik het 'for the time being' net als mijn andere Tuya-apparaten via de cloud aan willen sturen, maar het uiteindelijke doel is dus om het allemaal in Home Assistant te integreren en de binnenunits ook op basis van de uitgelezen temperatuur- en luchtvochtigheidsinformatie aan te kunnen sturen.

Mocht je geen ervaring hebben met de S09 maar wel met andere IR-blasters ben ik ook erg benieuwd naar je ervaringen. Zat ook al met een schuin oog naar Tado en Sensibo te kijken maar vind ze behoorlijk aan de prijs (zeker omdat ik er 4 nodig heb) en betwijfel of ze voor mijn gebruiksdoel echt iets toe zullen voegen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
MiBe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
Bij mij thuis wordt terwijl ik dit bericht schrijf de volgende multi-split airco geïnstalleerd:

Uiteindelijk is het mijn doel om de vier binnenunits slim aan te kunnen sturen. Zodra de Raspberry Pi's weer wat beter beschikbaar (en betaalbaarder) zijn wil ik dit gaan doen middels Home Assistant. Nu heb ik me vast een beetje ingelezen en ik kwam al snel tot de conclusie dat de reguleire Mitsubishi Heavy Industries WiFi-module voor mijn toepassing niet geschikt gaat zijn, ik heb er dus voor gekozen om die achterwege te laten (want echt goedkoop zijn ze ook niet) en naar andere mogelijkheden opzoek te gaan.

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op de Tuya S09, een soort IR-blaster kastje met ingebouwde temperatuur- en luchtvochtigheidsensoren. Ik vroeg me af of iemand toevallig ervaring met deze kastjes heeft en zijn of haar airco('s) ermee aanstuurt? Nu heb ik reeds wat Tuya-spul in bezit (slimme schakelaars, verlichting, etc) en ben daar tot op heden erg tevreden over. Bij voorkeur zou ik het 'for the time being' net als mijn andere Tuya-apparaten via de cloud aan willen sturen, maar het uiteindelijke doel is dus om het allemaal in Home Assistant te integreren en de binnenunits ook op basis van de uitgelezen temperatuur- en luchtvochtigheidsinformatie aan te kunnen sturen.

Mocht je geen ervaring hebben met de S09 maar wel met andere IR-blasters ben ik ook erg benieuwd naar je ervaringen. Zat ook al met een schuin oog naar Tado en Sensibo te kijken maar vind ze behoorlijk aan de prijs (zeker omdat ik er 4 nodig heb) en betwijfel of ze voor mijn gebruiksdoel echt iets toe zullen voegen.
Mijn MHI ZS-W units kwamen met een WF-RAC wifi module (nieuw 2022). Hier is net een integratie voor gemaakt met HA. Werkt grotendeels prima hoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 07:50
MiBe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:

Hier al naar gekeken?

V&A aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

Combineren met deze Xiaomi Mi Temperature And Humidity Monitor 2 (flash andere firmware er op via https://github.com/atc1441/ATC_MiThermometer + https://atc1441.github.io/TelinkFlasher.html)

en je kan alles goedkoop inregelen + meer comfort omdat je de interne temp sensor kan overulen met de Xiaomi op de juiste plek.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:18

orf

Ik heb een flinke woonkamer met in het midden een ensuite kast met schuifdeuren. Met airco's wil ik de woonkamer gaan koelen en verwarmen. Vanwege deze constructie kreeg ik al het advies om in de woonkamer met twee binnenunits te werken.

De binnenunits zouden aan beide zijdes van de ensuitekast kunnen, omdat de leidingen dan door de kast naar de kelder en naar buiten kunnen. De buitenunit kan dan op de grond staan, uit het zicht, onder de trap naar de tuin (begane grond is ongeveer 120cm vanaf de grond in de tuin).

Nu zit er in de ensuitekast een behoorlijk grote loze ruimte. Boven de schuifdeuren is nog ongeveer 70cm tot het plafond. De kast is zo'n 90cm breed over de volle breedte van ongeveer 4 meter. Zou ik daar dan ook een kanaalairco in kwijt kunnen? Het is natuurlijk veel mooier om een paar roosters boven de ensuite te hebben, dan twee (lelijke) binnenunits.

Is dan een enkel rooster voldoende voor zowel inblazen als afzuigen? Dat kan ik me haast niet voorstellen.
Ik bedoel zo'n soort unit:

Afbeeldingslocatie: https://www.123klimaatshop.nl/wp-content/uploads/2021/01/Daikin-FDXM35F9RXM25R-Kanaal-unit-35-kW.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Bonzo2009 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:05:
[...]

Hier al naar gekeken?

V&A aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

Combineren met deze Xiaomi Mi Temperature And Humidity Monitor 2 (flash andere firmware er op via https://github.com/atc1441/ATC_MiThermometer + https://atc1441.github.io/TelinkFlasher.html)

en je kan alles goedkoop inregelen + meer comfort omdat je de interne temp sensor kan overulen met de Xiaomi op de juiste plek.
Ah, thanks voor de tip! Die oplossing kende ik nog niet. Ga erin duiken :)
AirJonn schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:04:
[...]

Mijn MHI ZS-W units kwamen met een WF-RAC wifi module (nieuw 2022). Hier is net een integratie voor gemaakt met HA. Werkt grotendeels prima hoor
Out-of-the-box? Want ik begreep dat die modules er los bij besteld moesten worden en dat er standaard geen WiFi-module in de SRK ZS-W's zit. Als het er al in zit is dat denk ik zeker de moeite waard, maar zo niet is de oplossing van @Bonzo2009 dan niet veel goedkoper voor dezelfde mogelijkheden? Of zie ik dan iets over het hoofd?

[ Voor 33% gewijzigd door MiBe op 13-09-2022 12:19 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
  • Laatst online: 07-01 09:35
Met grote bewondering voor alle forumleden die telkens maar weer de moeite nemen om zich in ieders persoonlijke situatie te verdiepen, heb ik vele uren zitten lezen en ben veel te weten gekomen. Met name de discussie singlesplit vs multisplit heeft mijn interesse.

Ondanks alle info, twijfel ik toch nog wat (in mijn situatie) nu de betere/beste keuze is. Ik wil de begane grond van een woning van 1970 met redelijke isolatie verwarmen en koelen. Woonkamer (100m3) middels schuifdeuren verbonden met de keuken (50m3) en een aparte slaapkamer (hoog plafond 60m3) met aangebouwde badkamer (20m3).

Ik verwacht dat in de zomer in de avond 2 units aan zullen staan (woonkamer/keuken) en later ook even de slaapkamer om deze koel te maken, misschien de hele nacht wel een lekker koel briesje…. In de winter zullen alle ruimtes dag en nacht warmte vragen, waarbij de slaapkamer natuurlijk het minste. Badkamer hoop ik een beetje vanuit de slaapkamer te kunnen verwarmen, krijgt denk ik ook infrarood panelen -en vloerverwarming.

Er is genoeg ruimte voor meerdere buitenunits en de prijs voor 2,5/2,5/3,5 triple multi (bijv. MHI SCM50ZS) of 3 x single (bijv. MHI SRC25ZS en SRC35ZS) zitten ongeveer 500 euro uit elkaar.

Wat is de efficiëntste oplossing kijkend naar comfort, stroomverbruik, pendelen, geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
MiBe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:08:
Out-of-the-box? Want ik begreep dat die modules er los bij besteld moesten worden en dat er standaard geen WiFi-module in de SRK ZS-W's zit. Als het er al in zit is dat denk ik zeker de moeite waard, maar zo niet is de oplossing van @Bonzo2009 dan niet veel goedkoper voor dezelfde mogelijkheden? Of zie ik dan iets over het hoofd?
Nee moest ik er bij bestellen inderdaad. Die oplossing van @Bonzo2009 was me totaal onbekend anders had ik daar zeker naar gekeken :) De mi-air app is ook alles behalve bijzonder dus daar hoef je het ook niet voor te doen zolang het in HA werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Ventilator schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:16:
Met grote bewondering voor alle forumleden die telkens maar weer de moeite nemen om zich in ieders persoonlijke situatie te verdiepen, heb ik vele uren zitten lezen en ben veel te weten gekomen. Met name de discussie singlesplit vs multisplit heeft mijn interesse.

Ondanks alle info, twijfel ik toch nog wat (in mijn situatie) nu de betere/beste keuze is. Ik wil de begane grond van een woning van 1970 met redelijke isolatie verwarmen en koelen. Woonkamer (100m3) middels schuifdeuren verbonden met de keuken (50m3) en een aparte slaapkamer (hoog plafond 60m3) met aangebouwde badkamer (20m3).

Ik verwacht dat in de zomer in de avond 2 units aan zullen staan (woonkamer/keuken) en later ook even de slaapkamer om deze koel te maken, misschien de hele nacht wel een lekker koel briesje…. In de winter zullen alle ruimtes dag en nacht warmte vragen, waarbij de slaapkamer natuurlijk het minste. Badkamer hoop ik een beetje vanuit de slaapkamer te kunnen verwarmen, krijgt denk ik ook infrarood panelen -en vloerverwarming.

Er is genoeg ruimte voor meerdere buitenunits en de prijs voor 2,5/2,5/3,5 triple multi (bijv. MHI SCM50ZS) of 3 x single (bijv. MHI SRC25ZS en SRC35ZS) zitten ongeveer 500 euro uit elkaar.

Wat is de efficiëntste oplossing kijkend naar comfort, stroomverbruik, pendelen, geluid?
Op je laatste vraag heb ik geen goed antwoord voor je, maar heb wellicht wel iets dat je in je afweging mee kunt nemen. Zelf heb ik ook lange tijd getwijfeld tussen meerdere single-splits of één multi-split en mijn installateur kwam met een punt waar ik zelf nog niet over nagedacht had, maar voor mij de doorslag gaf naar multi-split.

Wij hebben een relatief grote woonkamer waarin een 5kW binnenunit geïnstalleerd wordt (zijn ze as we speak mee bezig :P). Indien het buiten niet heel koud is zou verwarmen prima met een 5kW single-split gaan. Echter, als het buiten gaat vriezen neemt het maximale vermogen af tot een punt waarop wij onze huiskamer naar alle waarschijnlijkheid niet meer goed warm kunnen krijgen. Er zijn speciale single-splits die tot op een lagere temperatuur hun volledige vermogen houden, maar daar zit een iets ander prijskaartje aan.

Door een multi-split te pakken (8kW buitenunit in ons geval) zal er ook als het vriest nog voldoende vermogen beschikbaar zijn om onze huiskamer goed warm te stoken. Dit hangt natuurlijk wel erg af van de warmtevraag van je andere ruimtes, want dan moet hij zijn vermogen gaan delen. Wij stoken echter vrijwel alleen op de benedenverdieping en zelden tot nooit boven (daar zitten de binnenunits er vooral om te koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
  • Laatst online: 07-01 09:35
MiBe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:30:
[...]

Op je laatste vraag heb ik geen goed antwoord voor je, maar heb wellicht wel iets dat je in je afweging mee kunt nemen. Zelf heb ik ook lange tijd getwijfeld tussen meerdere single-splits of één multi-split en mijn installateur kwam met een punt waar ik zelf nog niet over nagedacht had, maar voor mij de doorslag gaf naar multi-split.

Wij hebben een relatief grote woonkamer waarin een 5kW binnenunit geïnstalleerd wordt (zijn ze as we speak mee bezig :P). Indien het buiten niet heel koud is zou verwarmen prima met een 5kW single-split gaan. Echter, als het buiten gaat vriezen neemt het maximale vermogen af tot een punt waarop wij onze huiskamer naar alle waarschijnlijkheid niet meer goed warm kunnen krijgen. Er zijn speciale single-splits die tot op een lagere temperatuur hun volledige vermogen houden, maar daar zit een iets ander prijskaartje aan.

Door een multi-split te pakken (8kW buitenunit in ons geval) zal er ook als het vriest nog voldoende vermogen beschikbaar zijn om onze huiskamer goed warm te stoken. Dit hangt natuurlijk wel erg af van de warmtevraag van je andere ruimtes, want dan moet hij zijn vermogen gaan delen. Wij stoken echter vrijwel alleen op de benedenverdieping en zelden tot nooit boven (daar zitten de binnenunits er vooral om te koelen).
Bedankt voor het meedenken!

Ik ga ervan uit dat bij 40m2 woonkamer (100m3) een capaciteit van 3,5kW voldoende moet zijn, zeker met een beetje support vanuit de keuken. Overweging zou dan nog kunnen zijn -zoals jij ook deed- om de buitenunit zwaarder te maken ingeval een multi-split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:03

Voor LG is het redelijk aan de prijs maar als je primaire doel verwarmen is zou ik voor een ander merk gaan als Daikin of MHI. LG multisplits zijn verre van ideaal om mee te verwarmen, er is een grote kans dat je je gaat storen aan het gedrag van de units. Zoek maar eens op LG in dit topic.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
knny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
[...]

Ik krijg hier over paar weken de volgende installatie:

1 buitenunit met 2 binnenunits
Woonkamer: LG PMP15SP 4.2 kW
Slaapkamer LG PC09SK 2,5 kW
Buitenunit: LG Mu2R17

Samen voor €3350,- volledig geïnstalleerd. Dan vind ik ruim 6k voor 3 units binnen wel aan de prijs.
Als je dit hebt besteld voor verwarmen wordt je er niet blij van. Elke 3 uur heb je met LG multi een oil return cycle, je kamer wordt koud, en daarna op bijna max verwarmen om in te halen, je kamer wordt bloedheet, gevolgd door een pauze door "temperatuur >>> setpoint" tot de binnenunit door heeft dat het weer te koud is, en repeat.

- MU3R19 eigenaar.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 13-09-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 09:52
w00key schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:13:
[...]

Als je dit hebt besteld voor verwarmen wordt je er niet blij van. Elke 3 uur heb je met LG multi een oil return cycle, je kamer wordt koud, en daarna op bijna max verwarmen om in te halen, je kamer wordt bloedheet, gevolgd door een pauze door "temperatuur >>> setpoint" tot de binnenunit door heeft dat het weer te koud is, en repeat.

- MU3R19 eigenaar.
Het is voor verwarmen en bijverwarmen. Vrienden van ons hebben t spul al jaartje draaien en die zijn er wel tevreden over eigenlijk. Ik hoor ze niet klagen over bloedhete kamers in winter. Is het misschien een setting oid?

Toch bedankt voor je bericht. Ga het nog eens navragen bij installateur.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Inhoud woonkamer = 133 kuub.
Redelijk goede isolatie

Hoe heb jij het uitgerekend? Ik wil dit namelijk ook nog eens goed doen voor mijn situatie.
Wil jij de binnenunits als hoofdverwarming gebruiken?

Ik vraag me dan toch af of 3.5kw voldoende is voor 133 kuub. Ik kan het niet vinden voor een FVXM35A, maar als ik zie dat bij een FTXA35A het verwarmingsvermogen daalt naar 2,17kw bij -10°c. dan zal de FVXM35A er toch niet zo ver vanaf zitten. En 2,17kw is onvoldoende om 133m3 warm te houden bij -10°c. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Laat me graag hierin onderwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
knny schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:18:
[...]

Het is voor verwarmen en bijverwarmen. Vrienden van ons hebben t spul al jaartje draaien en die zijn er wel tevreden over eigenlijk. Ik hoor ze niet klagen over bloedhete kamers in winter. Is het misschien een setting oid?

Toch bedankt voor je bericht. Ga het nog eens navragen bij installateur.
Nee, het is niet continue bloedheet, maar LG multi heeft elke 3 uur een pauze waarin de warmtepomp in de omgekeerde richting wordt gedraaid, dus binnen koud buiten warm.

Daarna, om de kou weer weg te halen gaat de unit veel te hard (hier tenminste) opwarmen. Met goede isolatie is dat gewoon too much.

Oude post gevonden waarin het uitgebreid wordt uitgelegd: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69645630

Wij Tweakers kijken veel beter naar de meetwaardes dan een gemiddeld mens, misschien is dit "okay" voor een gewone consument die niet beter weet. Uit deze thread weet ik dat MHI / Daikin draaien uren en uren zonder gekke pieken in verbruik en temperatuur, en LG kan dat gewoon niet.

Het is minder comfortabel, ik zou dat niet nog een keer voor LG kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Weet iemand of er grafieken te vinden zijn waar in de COP en/of het afgegeven vermogen afgetekend staat ten op zichte van de buitentemperatuur? (dit zoek ik het liefst voor de Stylish modellen van Daikin).

Of is er een rekenmethode voor om zulk soort grafiekjes te plotten aan de hand van de technische gegevens?
De SCOP waarde vertelt mij niks over het verloop, terwijl het toch juist zo interessant is om te weten wat de COP doet rond het vriespunt of bij -5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13
verkeerslicht schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:25:
Weet iemand of er grafieken te vinden zijn waar in de COP en/of het afgegeven vermogen afgetekend staat ten op zichte van de buitentemperatuur? (dit zoek ik het liefst voor de Stylish modellen van Daikin).

Of is er een rekenmethode voor om zulk soort grafiekjes te plotten aan de hand van de technische gegevens?
De SCOP waarde vertelt mij niks over het verloop, terwijl het toch juist zo interessant is om te weten wat de COP doet rond het vriespunt of bij -5
Dit inderdaad! ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar zo'n grafiek. hier en daar kom je wel wat tegen maar vaak niet op basis van lucht/lucht warmtepompen.
Ook nog nooit iets gevonden voor Daikin apparatuur, terwijl het toch redelijke essentiële info is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00key
Rexcore schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:34:
[...]

Dit inderdaad! ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar zo'n grafiek. hier en daar kom je wel wat tegen maar vaak niet op basis van lucht/lucht warmtepompen.
Ook nog nooit iets gevonden voor Daikin apparatuur, terwijl het toch redelijke essentiële info is.
Zoek naar model + technical data. Dan krijg je pdf's zoals deze: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdf

Voor de 3.5 kW:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fVeU4ia.png

Rij: binnen temperatuur. Kolom: buiten temperatuur.

TC: Total Capacity (warmte in kW)
PI: Power Input (verbruik in kW)

Typ het over en doe TC/PI = COP:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cRFcXNE.png

Dit is bij 100% load. Bij half / kwart belasting gaat COP omhoog, dat zie je niet in de capacity table, maar wel terug in de SCOP, waarbij de S staat voor Seasonal. Dat is vaak 5 of hoger, maar als de unit dus op 100% power moet werken is de COP niet dramatisch slecht.

Mijn MU3R19 kan 2200W ui de stopcontact halen maar zelfs als het echt koud is (2022 polar vortex) gebruikt hij maar ~700W overdag en 's avonds zet ik het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:48:
[...]

Zoek naar model + technical data. Dan krijg je pdf's zoals deze: http://www.daikintech.co....2V1B_Databook_EEDEN16.pdf

Voor de 3.5 kW:

[Afbeelding]

Rij: binnen temperatuur. Kolom: buiten temperatuur.

TC: Total Capacity (warmte in kW)
PI: Power Input (verbruik in kW)

Typ het over en doe TC/PI = COP:

[Afbeelding]

Dit is bij 100% load. Bij half / kwart belasting gaat COP omhoog, dat zie je niet in de capacity table, maar wel terug in de SCOP, waarbij de S staat voor Seasonal. Dat is vaak 5 of hoger, maar als de unit dus op 100% power moet werken is de COP niet dramatisch slecht.

Mijn MU3R19 kan 2200W ui de stopcontact halen maar zelfs als het echt koud is (2022 polar vortex) gebruikt hij maar ~700W overdag en 's avonds zet ik het uit.
Bedankt voor deze heldere uitleg. Hier ga ik eens in detail naar kijken. Ziet eruit als een mooie sheet die je hebt gemaakt trouwens.

Wat me nu al opvalt, is dat niet alleen de COP, maar ook de PI (Power Input) daalt met de temperatuur. Interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
verkeerslicht schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:21:
[...]

Hoe heb jij het uitgerekend? Ik wil dit namelijk ook nog eens goed doen voor mijn situatie.
Wil jij de binnenunits als hoofdverwarming gebruiken?

Ik vraag me dan toch af of 3.5kw voldoende is voor 133 kuub. Ik kan het niet vinden voor een FVXM35A, maar als ik zie dat bij een FTXA35A het verwarmingsvermogen daalt naar 2,17kw bij -10°c. dan zal de FVXM35A er toch niet zo ver vanaf zitten. En 2,17kw is onvoldoende om 133m3 warm te houden bij -10°c. Maar misschien zie ik iets over het hoofd. Laat me graag hierin onderwijzen.
Ik heb de koevlaas berekening gebruikt. En daarmee kwam ik uit op 3.6kw. Nu is ons bestelde systeem inderdaad ietwat onderbemeten voor -10 maar statistisch gezien komt dat zo weinig voor dat ik dat een beetje los heb gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
AtlAntA schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:02:
[...]

Ik heb de koevlaas berekening gebruikt. En daarmee kwam ik uit op 3.6kw. Nu is ons bestelde systeem inderdaad ietwat onderbemeten voor -10 maar statistisch gezien komt dat zo weinig voor dat ik dat een beetje los heb gelaten.
Er zitten meerdere gebruikers in dit topic met 150m3 met een 3.5kw unit en deze geven aan dat het voldoende functioneert, ik zou me er niet direct zorgen om maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pelox op 13-09-2022 14:14 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Pelox schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:11:
[...]

Er zitten meerdere gebruikers in dit topic met meer inhoud woonkamer/keuken, ik geloof 150m3? met een 3.5kw unit en deze geven aan dat het voldoende functioneert, ik zou me er geen zorgen om maken.
Ietwat makkelijk gezegd. Het is best een investering, en als je het als hoofdverwarming wilt gebruiken en het blijkt bij 0°C niet meer toereikend te zijn is dat best heel jammer. En ik ben bang dat het in dit geval het geval is. Ik kan alleen niet de technische data vinden van de perfera, maar als ik zie dat bij de FTXA35A de 3,5kw net niet meer gehaald wordt bij 0°C dan vraag ik me af hoe zoiets dan voldoende kan functioneren in de winter. Misschien in een tussenwoning waarbij de buren lekker meestoken ;)

Kleine nuance, want hoe vaak is het nou onder het vriespunt overdags. Slechts enkele dagen in het jaar tegenwoordig. Maar toch ;)

Pagina: 1 ... 208 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic