De afgelopen tijd ben ik dit topic gaan doorlezen om ook te gaan verwarmen met een L/L warmtepomp.
Ik heb een huis uit 2018 met vloerverwarming en een totaal gasverbruik tussen de 700 en 750 m³ en een elektraverbruik van 1800 kWh op jaarbasis.
De zonnepanelen leveren tussen de 2600 en 3000 kWh op jaarbasis
Mijn voorkeur gaat uit naar een Daikin, Mitsubishi Heavy Industries of Mitsubishi Electric
Nu heb ik nog een aantal vragen en hebben jullie nog tips waar ik rekening mee moet houden.
Welk merk heeft jullie voorkeur.
Hieronder wat voor en nadelen die ik tot nu toe heb gevonden. Ik weet niet of dit allemaal klopt.
MHI – Degelijker dan ME
ME – Is makkelijker om veel zelf van uit te zoeken
Daikin - support en info moet vaak via installateur
Wifi/App support en Home Automation weet ik nog niet welke beter is.
Daikin levert een grote installateur in de buurt in zuidwest Nederland (Saman)
multisplit of 2x singlesplit (zuiniger/efficienter)
Ik wil boven en beneden een unit ophangen.
- Beneden hoofdzakelijk om te verwarmen. De benedenverdieping (open kamer/keuken) is ongeveer 60 m²
- Boven alleen als het heel koud is wat verwarmen en tijdens een hittegolf een paar graden van de temperatuur af halen in de slaapkamers.
Wat doet het met de prijs en verbruik als ik 2 singlesplits op hang.
Bevestiging buitenunit aan muur of geplaatst op blokken op de grond.
Online zie ik berichten over resonantie bij bevestiging aan de muur en er is plaatsing op de grond mogelijk. Moet ik hier rekening mee houden.
Locatie buitenunit
Maak het voor de efficiëntie nog uit of de buitenunit beschut uit de wind geplaatst is.
Minimaal/nominaal/maximaal vermogen (verwarmen en in mindere mate koelen)
Ik kwam online bijvoorbeeld een daikin ururu sarara ftxz35n tegen die een heel laag minimaal vermogen heeft. Dit in verband met het tegengaan van pendelen.
Vermogen---------------------------
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
---------------------------
Als ik de koevlaas formule toepas uit de topicstart kom ik uit op (750 *

/ 1650 = 3,64
Maar omdat het alleen om te verwarmen is moet ik hier volgens mij het gasverbruik van SWW aftrekken. In de zomermaanden juli/augustus is het gasverbruik ongeveer 8 m³ en kan er dus ongeveer 100 m³ aftrekken.
Dan kom ik op (650 *

/ 1650 = 3,15
Ik snap alleen onderstaande vetgedrukte regels niet uit de topicstart.
12 keer het gasverbruik in een zomermaand levert toch het SWW gasverbruik op per jaar.
Let hierbij wel op dat je alleen het gasverbruik voor verwarming hier invult. Dit is (ongeveer) 12 keer het gasverbruik in een maand als juli of augustus. Voor een gemiddelde (tussen)woning kan je denken aan een 3.5 kW of 2x2.5 kW unit voor de woonkamer, en 2kW tot 2.5 kW units voor de slaapkamers (welke meestal al overbemeten zijn gezien de relatief lage warmtevraag, maar kleiner is er meestal niet).
Locatie binnen units
Zie onderstaand plattegrond voor de locatie die ik in gedachten heb voor de binnen units.
Blauw is een eventuele doorvoer naar de badkamer omdat hier een deur voor de uitstroom zit.