@Cap Heb jij inmiddels laten uitvoeren? Ervaringen?Cap schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:21:
Ik ben me aan het oriënteren op gevelisolatie. Ik heb her en der door dit topic gelezen, en kan wel wat advies gebruiken van ervaringsdeskundigen.![]()
Ik heb een oud huis uit 1907. Opvallend genoeg is de achtergevel desondanks een spouwmuur. Ik heb de spouw gemeten door een paar gaten te boren en dan met een peilstokje de diepte te meten en de dikte van de steen er vanaf te trekken, ik kom dan op 5 cm spouw (stenen zijn waaltjes, muur incl stuucwerk binnenzijde in totaal 27 cm dik).
[/list]
Wij hebben een vergelijkbare situatie. Groot oud huis uit 1908 met een niet geventileerde spouw van zo'n 5cm, maar op sommige plekken komen de afgehakte kopstenen de spouw in en is het plaatselijk minder (3.5cm). Spouw is schoon genoeg maar niet perfect. Pluimers adviseert
- PUR als enige optie om goed gelijkmatig overal uit te vullen
- Spouwankers deels bij plaatsen (niet op basis van onderzoek, maar ze zeggen dat ze dit altijd adviseren voor oudere woningen)
- Hydrofoberen
Aan het idee van PUR zijn we aan het wennen. Grootste bezwaar is dat het niet / erg lastig te verwijderen is als er toch problemen optreden.
Spouwankers wil ik alleen doen als dat nodig is. Dus eerst de huidige ankers beoordelen.
Hydrofoberen twijfel ik erg over. Wij hebben vrijwel nooit natte gevels, een flink overstekende dakrand, geen mosgroei of groene aanslag en dergelijke. Wellicht aankijken of dat verandert na isolatie?
:strip_exif()/f/image/qjCV0P5cWAn2w4mmwuvkpYd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tt58k24NeKRtR1Qp2Ajnjr4w.jpg?f=fotoalbum_large)