Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:47
Even een vraagje.
Een kleine 3 jaar geleden heb ik de spouw laten isoleren en heeft Pluimers ventilatie roosters geplaatst voor de kruipruimte.
Nu lijkt het erop dat ongedierte er aan heeft zitten knagen.

Weet iemand welk merk/type rooster dit is? En is er eventueel een rvs alternatief?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8ouvuXOLK1w4K0NANBXikVtoGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdcT0tVfPaBFM4DmBynoHENk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
@Flappie dat is denk ik een Ubbink muurrooster.
Zit er zo’n ventilatiekoker aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb deze gebruikt: https://www.bouwsales.nl/...ompleet-t050-13x9cm-zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbJzzKhDPXrmG1dbGBNprqzCySk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKefJUpXRKsOCV1AdHbTz4h6.png?f=user_large
Ze zijn per stuk te bestellen, maar dan veel verzendkosten. Mss een (andere) winkel in je buurt (om af te halen)?
Ubbink maakt ze idd ook.
Dit is een andere zoekstrategie, pas nog steeds op voor de verzendkosten en niet alle bedrijven leveren aan particulieren.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 23-03-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-05 11:57
Ja deze heb ik ook Route99, je kan ook RVS weringgaas gebruiken en staalwol wordt ook wel gebruikt.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:28
Flappie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:33:
Even een vraagje.
Een kleine 3 jaar geleden heb ik de spouw laten isoleren en heeft Pluimers ventilatie roosters geplaatst voor de kruipruimte.
Nu lijkt het erop dat ongedierte er aan heeft zitten knagen.

Weet iemand welk merk/type rooster dit is? En is er eventueel een rvs alternatief?
[Afbeelding]
Zoals hierboven ook staat: rooster losschroeven, stukje gaas erachter en dan het rooster weer vast. Mag gewoon verzinkt zijn. Dat zou op deze plek decennia moeten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Noutie op 23-03-2024 19:25 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:36
Anoniem: 873791 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:41:
[...]

Hoi Desmoerick,

Sorry voor de late reactie. Ben druk met voorbereidingen voor de verbouwing.

Ik heb toch besloten om voor alle buitenmuren voorzetwanden te plaatsen. Ik heb gelukkig kamers die wel wat ruimte kunnen missen.
Er komt een houten frame met 160mm glaswol ertussen. Daartegen komt een laag van 9.5mm underlayment en daar tegenaan gipsplaten.

De muren komen dus zo'n 18cm naar binnen. Ik schat dat de muren uiteindelijk totaal een R-waarde van bijna 7 zullen hebben. Een R-waarde van 3 is mij te weinig.

In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik had niet verwacht dat de spouw nog na te isoleren was.
Heb je dit inmiddels uitgevoerd en is dat gelukt?
ik begreep via een eerste contact bij de isolatie toko dat doordat de Alkreflex met afstandshouders op de binnenmuur gezet is, er een 'valse spouw' is aangebracht, waardoor isolatie riskant is ivm vocht?
Heb je nog damp (werende/remmende) folies aangebracht?
Hier zitten we met dezelfde situatie (halfsteense binnen muur - lucht - alkreflex op afstandshouders - lucht (ca 7 cm) - halfsteense buitenmuur)

28 cm naar binnen is niet niks maar een R waarde van bijna 7 is wel _/-\o_

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 20:47
etwintje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Interessante waardes, bedankt! Scheelt toch meer dan 36% aan warmteverlies. Aangezien ik ook zomers koel scheelt het waarschijnlijk iets meer maar het aantal koeldagen zijn niet zo hoog.

Qua glas ga ik dit jaar alles vervangen voor vacuümglas. Financieel gezien is het sowieso niet interessant om voor Airofill te gaan, zeker gezien ik erg weinig thuis ben en de verwarming meestal maar 1 dag per week aan staat (draait wel veel om het hier 15 graden te houden :/ ), de terugverdientijd wordt dan gigantisch. Ik vind het technisch wel een interessant concept en de goede vulling, lage kans op vochtproblemen en beste isolatiewaarde op de markt zouden voor mij wel reden zijn om het te overwegen + dat het de stap naar volledig gasloos makkelijker maakt (alle beetjes helpen) en dat scheelt nog wel wat op jaarbasis aan vaste lasten. Ik ben onlangs begonnen met verwarmen met 2 MHI aircos (geïnstalleerd om te koelen, goedkoper verwarmen is mooi meegenomen). Met een warmtepomp verwarmen is voor mij waarschijnlijk niet praktisch, vaak verwarming ik maar voor een paar uurtjes en dan werken de airco's een stuk sneller. Ik heb een offerte aangevraagd, ben benieuwd waar ze mee komen.
Franciesco schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:37:
@etwintje ben benieuwd naar de offerte.
Nog even voor de duidelijkheid: mijn berekening was uiteraard theoretisch maar zou een indicatie moeten kunnen geven. Als je echter maar een paar uur per dag verwarmd, dan vallen het aantal graaddagen waarschijnlijk veel lager uit dan 3000. Op Mindergas kun je dit voor jouw situatie en locatie (bij benadering) berekenen.
Afgelopen vrijdag de offerte ontvangen voor zowel Airofill als wol. De verkoper van Takkenkamp was technisch erg enthousiast over Airofill maar kon het vanwege de prijs niet aanraden. Gek genoeg wilde hij er eigenlijk niet eens naar kijken, hij vond het zelf financieel niet interessant, ik zou dat toch aan de klant over laten. Woning is verder prima geschikt, spouw is vrij schoon en het binnenmuurblad is netjes vertind. Hier en daar zit wat puin in de spouw wat weg moet en er zitten wat slechte voegen tussen (dat wist ik al). Aangezien ik al het glas ook ga vervangen en er wat onderdorpels slecht/verrot zijn ben ik gisteren al begonnen aan het leeghalen van een stuk spouw (kozijndorpels hebben we al weggehaald). Hier heeft bij het storten van de vloer de bekistingsplank niet goed gezeten waardoor de beton de spouw in is gelopen :'(.

Specs:
  • Hoekwoning uit 1968
  • 79m2 spouwmuur oppervlak
  • +-6cm spouw
AirofillInsulsafe
Rc2.431.75
Rd2.071.39
Rd-Product2.861.76
Prijs€15596.00€2818.25

[ Voor 8% gewijzigd door etwintje op 14-04-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Oef, dat bedrag voor Airofill is inderdaad heel erg stevig. Niet onverwacht natuurlijk.
Heb je @etwintje al beslist wat je gaat doen?
Voor ca €12,5k verschil kun je ook heel wat andere isolatiemaatregelen treffen die misschien ook interessant zijn en/of zelfs meer opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 10:53
Ik zou graag wat partijen willen uitnodigen om te horen wat zij adviseren. Vrijstaand huis met 7cm gevulde spouw met UF schuim dus. Regio is Deventer, iemand partijen? Pluimers is al langs geweest maar was niet enthousiast over schoonmaken (geen garantie, dure m2 prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
Franciesco schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:50:
Oef, dat bedrag voor Airofill is inderdaad heel erg stevig. Niet onverwacht natuurlijk.
Heb je @etwintje al beslist wat je gaat doen?
Voor ca €12,5k verschil kun je ook heel wat andere isolatiemaatregelen treffen die misschien ook interessant zijn en/of zelfs meer opleveren?
Ben er nog niet over uit maar kans is vrij groot dat ik wel hiervoor ga. Ik had origineel meer dan 30k begroot voor kunststof kozijnen en aangezien ik dat nu niet ga doen maar zelf vacuümglas ga plaatsen hou ik zelfs met het dure glas en veel duurdere isolatie alsnog geld "over". Andere isolatiemaatregelen zijn momenteel lastig. Heb een hoekwoning en misschien gaan we over een paar jaar het dak van het complete blok vervangen voor geïsoleerde dakplaten. Dak is momenteel aan de binnenzijde geïsoleerd met 4-5cm (moet ze nog eens nameten) XPS platen, zelfde verhaal onder de vloer en het plafond op de eerste verdieping is ook geïsoleerd glaswol), valt dus verder niet heel veel meer te halen als ik dat niet overnieuw ga doen. Ik wil nog wel gaan kijken naar mechanische ventilatie maar dat is in renovatiebouw wat lastig. Verder zit ik te overwegen om nog een warmtepompboiler te plaatsen en helemaal gasloos verder te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@etwintje Ok, houd je ons op de hoogte? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je ervaringen als je tzt inderdaad de Airofill laat plaatsen.

Niet on topic, maar welk vacuumglas heb je op het oog? Beng Max? Zo ja: ook interessant, ik overweeg dat zelf ook al zal ik waarschijnlijk daar pas volgend jaar verder mee gaan (offerte). Dit jaar ben ik namelijk nog bezig met het dak extra te isoleren en het plaatsen van een centraal ventilatiesysteem met wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ben eigenlijk ook wel benieuwd, met name de behandeling en ook naar de isolatie waarde.
Vorige week is mijn dak geïsoleerd met super foil en voorzien van nieuwe dakpannen. Ben ook benieuwd hoe dat met de zomer en winter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:24

copykat

Good copy isn't bad

Een paar pagina's ingelezen en daaruit komt
Spouwmuur schoonmaken, als je betonprefab, gestoken glaswol(waarschijnlijk) en een "voorzet" metselmuur hebt geldt dit dan ook?
Vlokken zijn beter dan pearls blijkbaar
Een paar verkennende gesprekken was vooral in schuimen/purren onder druk en de oude glaswol comprimeren tegen de gevel. Niks eerst opschonen of leegmaken.

Vorige huis door Pluimers hrpearls laten plaatsen in een oude 1938 spouwmuur en thermisch hielp dat wel iets maar ik merkte wel dat de muren vochtiger werden. En ik ontdekte zelfs problemen door roesten van ingemetselde borghaken. (wat blijkbaar al die 10 tallenjaren (70) geen probleem was.

Hierdoor ben ik wat huiverig om zomaar iets in mn spouwmuur te laten spuiten.
Ik heb best wel wat buitengevel noord, oost, zuid. Waarbij oost een flinke zijgevel is.
Zuidgevel is gereinigd en opnieuw gevoegd omdat er veel regenslag schade was. Slechte voegen.
Tevens is die bespoten met een waterafstotend goedje. (ben even de naam kwijt.)
Oost kant heb ik onderste meter voegen laten vernieuwen ivm spatwater steeg en ook laten inspuiten.
Noordzijde was nog niet nodig, die voegen waren nog redelijk tot goed. Oostgevel is ook goed alleen de onderste meter was verweerd en aangetast door vocht/plantjes.

Onder het mom van eerst passieve isolatie en dan actieve vergroening energie huishouding. (WP oid.)
Wil ik kijken wat nu een veilige en isolatiewaarde verhogende optie is.
Klein nadeel de zijgevel is vrij hoog en moeilijk te bereiken door de smalle steeg. 90cm breed.

In principe is de kruipruimte isoleren ook meteen in het pakket. Vanwege ventilatie vd kruipruimte lijkt me dat handig om muren en kruipruimte als 1 project te zien.

Dus noob vragen die op komen:
Hoe word het opheffen van de natuurlijke trek en ventilatie vd spouw opgelost? Hoe werkt die vochtregulering daarna? Is met volspuiten spouw niet meteen ook vochtopsluiting een probleem?

In hoevere is een combinatie van schelpen op het kruipruimte zand tegen optrekkend vocht (opgespoten polder als bebouwingsgrond.) én gespoten vlokken tegen de onderzijde vd vloer een goede oplossing?
Ik las dat die spuitisolatie vaak (jaren) giftige gassen vrijlaat waardoor je kruipruimte een toxic omgeving word waar je zonder voorzorgsmaatregelen beter niet kan komen.
Andere middelen zoals van de kussentjes vertikaal hangen om stilstaande lucht te creëren is ook een optie maar ik heb al vrij lage kruipruimte. 50cm vrije ruimte dus dan zou ik eerst moeten afgraven en dan schelpen en dan vloer isoleren.

Laatste vraag waar moet ik meteen nee op zeggen als het aangeboden word?
(welke "populaire" methodes zijn vooral voor de leverancier/aanbrenger gunstig)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
Franciesco schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:13:
@etwintje Ok, houd je ons op de hoogte? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je ervaringen als je tzt inderdaad de Airofill laat plaatsen.

Niet on topic, maar welk vacuumglas heb je op het oog? Beng Max? Zo ja: ook interessant, ik overweeg dat zelf ook al zal ik waarschijnlijk daar pas volgend jaar verder mee gaan (offerte). Dit jaar ben ik namelijk nog bezig met het dak extra te isoleren en het plaatsen van een centraal ventilatiesysteem met wtw.
Jazeker! Als je interesse hebt kan ik de offerte en andere info wel doorsturen, dm je email dan maar even.

Beng Max inderdaad, maar heb ook naar Fineo gekeken (sample van liggen), die valt alleen af qua maatvoering. Neem aan dat die centrale ventilatie renovatiebouw is? Heb je daar toevallig wat meer info over? Ben zelf ook aan het zoeken hoe ik de ventilatie hier op orde kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Bij het verwijderen van de raamdorpels viel mij op dat er niets in de spouw zit. De hele zijgevel is wel geïsoleerd met wol, maar de 4m2 aan de voorgevel is niet meegenomen. Nu zit hier ook wel minder ruimte, varieert een beetje van 2-4cm. Tegen de binnenmuur aan zit 1cm eps met een zwarte stugge folie.

Vol gieten met eps? Zit wel wat troep tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vETZ6y6dIn2yQmWI1EjjB2ppjA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrgBNRfVDPJzZ4csU67LaAnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik denk alles wat je er zelf in kan krijgen is winst. Met andere woorden beter iets dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Komende week komen er 2 aanbieders inspecteren. Spouw 7cm dus gevuld met UF schuim. Telefonisch meldde aanbieder 1 dat zij willen bijvullen met aminotherm "die drukt alles weg". 2e aanbieder gaf aan schoon te willen maken en voorkeur te hebben voor Knauf supafil. Levensduur zou daarvan onbeperkt zijn. Zijn er vooraf adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@jhveldhuis Hoe gaat aanbieder 2 de spouw schoonmaken? En hoe gaat er bepaald worden dat dit inderdaad correct gebeurt is voordat de spouw weer opgevuld wordt?
Dat zou ik graag willen weten.

Als schoonmaken en dan weer vullen met Supafil goed kan, dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben t.o.v. schuim (bij)spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niemand? Geen opmerkingen over de veiligheidsteenslippers?
Ben wel een beetje teleurgesteld nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jhveldhuis schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:09:
Komende week komen er 2 aanbieders inspecteren. Spouw 7cm dus gevuld met UF schuim. Telefonisch meldde aanbieder 1 dat zij willen bijvullen met aminotherm "die drukt alles weg". 2e aanbieder gaf aan schoon te willen maken en voorkeur te hebben voor Knauf supafil. Levensduur zou daarvan onbeperkt zijn. Zijn er vooraf adviezen?
Dat 'bijvullen' met aminotherm houd mij wel tegen, ten eerste over het spul zelf wat niet zo fris lijkt te zijn. Ten tweede mijn twijfel waarom dit 'nieuwe' spul niet ook binnen een paar jaar uit elkaar valt en/of verminderd in de spouw....

Daarnaast ben ik nog wel benieuwd naar het verwijderen wat de tweede partij aan gaat bieden, houd ons op de hoogte van een methode en kosten....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Mee eens, misschien iets meer info, hoelang zit de huidige spouw gevuld en waarom zou je dit dan weer gaan vullen met schuim, ben het met @Franciesco Eens liever supra fill, weet alleen niet als dat tegen de extra kosten opweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Slonzo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Niemand? Geen opmerkingen over de veiligheidsteenslippers?
Ben wel een beetje teleurgesteld nu :+
Living on the edge. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik ze er zo onderuit kon tikken, daarna niet meer over nagedacht. :p

Uiteindelijk niets mee gedaan. Alleen de bovenste paar cm gepurd omdat daar niets meer zat. Maar her en der was er wel wat inblaaswol achter de folie terecht gekomen, waardoor het niet te duwen was om ruimte te maken om iets tussen te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Aanbieder 1, opmerking dat UF schuim vergaan is en dat vervangen nodig is. Gekozen voor Supafil. Zij maken schoon via inblaas en uitzuig methode. Garantie dat het schoon is is er natuurlijk niet. Wel geven zij garantie op ontstaan vochtige plekken binnenmuur en zullen dan stenen weghalen om te kijken wat er scheelt. Kosten = 48EUR per m2.

Aanbieder 2, opmerking dat UF schuim op de goede manier is aangebracht (via gaten om de 40cm beneden) en dat staat nog redelijk tot goed is. Bijspuiten aminotherm daarom niet geadviseerd. Dan de opmerking of schoonmaken en opnieuw aanbrengen de moeite waard is, zij maken namelijk niet schoon. Hij vondt het niet de moeite waard en zei dit geld liever in andere maatregelen te stoppen.

Ik ben geneigd daarom niets te doen. De kosten van aanbieder 1 zullen op 5500EUR komen en dat voor een RD waarde van 1.8 (t.o.v. huidige RD?). Er zijn momenteel ook (nog) geen vochtproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@jhveldhuis wellicht kun je in de winter een warmtebeeldcamera huren of kopen om adhv warmtebeeldfoto’s een idee te krijgen hoe de status van de gevelisolatie is? Als de bestaande UF vergaan is op bepaalde plekken, dan verwacht ik dat onder de juiste fotoomstandigheden dit zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Ben het er mee eens, 5500 kun je hoop dingen mee doen en dat verdien je niet zo maar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 10:17
JJmac schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:44:
HR+++ glas gaat je zeker helpen, je zou nog kunnen gaan kiezen voor kunststof kozijnen met een hoge isolatiewaarde. De geïmpregneerde muren ook een goede optie en ik zie dacht ik ook al gasbeton blokken.
Je zou kunnen vragen als de Ursa Pure Floc een optie is, het schijnt dat deze net iets smallere spouw zou aankunnen. Anders een beetje lucht in de spouw is ook geen verkeerde optie.
We zijn inmiddels een paar maandjes verder en ons huis is afgelopen maand voorzien van nieuwe kunststof kozijnen met triple glas. We hebben de gehele beneden verdieping aangepakt.
Aangezien we met een tweede maatregel dubbele subsidie krijgen (en op deze maatregel ook weer subsidie), kunnen we relatief goedkoop de spouwmuur voorzien van extra isolatie.

Het gaat bij ons om ongeveer 150m2. Er is door verschillende bedrijven gekeken (tijdens het vervangen van de kozijnen) en het blijkt dat alles er netjes uitziet met ongeveer 4cm extra ruimte naast de reeds aanwezige tempex platen.

De offertes met schuim vallen gelijk af, daar wil ik toch niet aan beginnen. Ook hebben we een offerte met Ursa pure floc. Deze komt op ongeveer 3100 euro (zonder subsidie).
En de meest interessante offerte met verlijmde eps parels komt op ongeveer dezelfde prijs.

Ik had altijd het idee dat dit na isoleren goedkoper was, dus ik vroeg mij af of deze prijzen een beetje marktconform zijn?

Mijn gevoel zegt nu dat ik voor Ursa moet gaan. Maar ik hoor ook weer dat als er al tempex zit, je beter voor parels kan gaan aangezien dit hetzelfde soort product is.
Wat is jullie idee hierover?

[ Voor 3% gewijzigd door Pirelly op 04-07-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Als de prijs gelijk is dan zou ik voor de Ursa Pure Floc gaan, heeft net een paar extra voordelen, Brandwerend een goede vochtregulerend werking en daardoor schimmel bestendig. En mocht je aan een drukke straat wonen, het is ook nog eens geluidsabsorberend.
Veel succes met je keuze.

Ook een goede keuze van de kunststof kozijnen met triple glas, dit moet ook een zeer comfortabel gevoel geven.

[ Voor 16% gewijzigd door JJmac op 04-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
We krijgen begin september de sleutels van ons vrijstaande huis (ca. 1916 met uitbouw uit midden jaren '80). Deze heeft een spouwmuur van ca. 40mm, vermoedelijk nog niet geïsoleerd. We dachten zelf aan EPS HR++ aangezien de spouw waarschijnlijk te smal is voor Supafil.

Nu hebben we een aantal partijen uitgenodigd voor een adviesproject, maar een aantal gaven meteen al aan dat het geen zin heeft om een spouw te vullen bij een gestucte + geverfde buitenmuur, omdat de buitenmuur dan geen vocht kwijt kan.

De buitenmuur is afgewerkt met stuc en dampdoorlatende verf.

Zie detailfoto + bouwtekening muur. Wat is jullie idee hierbij?

EDIT: Als ik e.e.a doorreken in Ubakus krijg ik geen meldingen over vochtproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZoH4npn07B7xTl0PAqLxZZDAvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGpdyfD2PxoEmvJGSBeqEFHp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PhId60uv1cqf3X5U5V_11dG8iQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3gV7BJAuBFzUwuXZ13uBMxt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TMDC als het zeker is dat de gevels ondanks de stuc+verf inderdaad dampopen zijn, dan zou het vullen van de spouw mijn inziens wat dat betreft moeten kunnen. Uiteraard moet de spouw ook voldoende schoon zijn. Zeker met slechts 40mm is de kans relatief groot dat er cementbaarden etc in zitten die binnen- en buitenblad verbinden.
Misschien nog een paar bedrijven aanschrijven en de opbouw van de gevel doorgeven?

Dat gezegd hebbende: 40mm EPS parels geeft maar een zeer beperkte isolatiewaarde (Rc rond de 1,6m2KW). Al is iets beter dan niks. Als er een mogelijkheid is om de gevels van buiten of van binnen (voorzetwanden) te isoleren, dan lijkt me dat het overwegen zeker waard.

Airofill kan misschien ook nog voor de spouw en geeft iig een hogere isolatiewaarde dan EPS (en wol). Helaas is het wel erg duur (zie eerdere berichten in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:26:
@TMDC als het zeker is dat de gevels ondanks de stuc+verf inderdaad dampopen zijn, dan zou het vullen van de spouw mijn inziens wat dat betreft moeten kunnen. Uiteraard moet de spouw ook voldoende schoon zijn. Zeker met slechts 40mm is de kans relatief groot dat er cementbaarden etc in zitten die binnen- en buitenblad verbinden.
Misschien nog een paar bedrijven aanschrijven en de opbouw van de gevel doorgeven?

Dat gezegd hebbende: 40mm EPS parels geeft maar een zeer beperkte isolatiewaarde (Rc rond de 1,6m2KW). Al is iets beter dan niks. Als er een mogelijkheid is om de gevels van buiten of van binnen (voorzetwanden) te isoleren, dan lijkt me dat het overwegen zeker waard.

Airofill kan misschien ook nog voor de spouw en geeft iig een hogere isolatiewaarde dan EPS (en wol). Helaas is het wel erg duur (zie eerdere berichten in dit topic).
Dank voor je reactie! Ik snap dat 40mm maar beperkte waarde geeft (en Airofill is me véél te duur; van dat geld kun je heel veel gas kopen :9 ). Voorzetwand is in dat gedeelte van het huis geen optie, maar gaan we toepassen in het "oude" gedeelte van het huis waar nu een voorzetwand met 20mm EPS staat. Van buiten ook geen optie, want het is een huis met een karakteristiek leuk uiterlijk.

We hebben meerdere bedrijven aangeschreven (o.a. de vaker voorbij komende Takkenkamp). Ik ben benieuwd wat die zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13
TMDC schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:12:
We hebben meerdere bedrijven aangeschreven (o.a. de vaker voorbij komende Takkenkamp). Ik ben benieuwd wat die zeggen.
Zorg ervoor dat als partijen langskomen ze ook echt uitgebreid de spouw inspecteren. Dus op verschillende locaties gaatjes boren en de spouw inspecteren op cementbaarden / overige vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Guere schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Zorg ervoor dat als partijen langskomen ze ook echt uitgebreid de spouw inspecteren. Dus op verschillende locaties gaatjes boren en de spouw inspecteren op cementbaarden / overige vervuiling.
Goeie tip, dank. We hebben echt geen idee wat we kunnen verwachten en de huidige bewoners weten het ook niet. Kan best zijn dat er al wel iets van isolatie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
[...]
Ook Takkenkamp wil niet langskomen, ze verwachten vochtproblemen ;w

Moet ik het maar laten schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
TMDC schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:48:
Ook Takkenkamp wil niet langskomen, ze verwachten vochtproblemen ;w

Moet ik het maar laten schieten?
Jammer dat ze niet eens willen langskomen om te inspecteren! Ik vermoed dat ze daar een beetje op gevoel handelen gezien de combinatie van bouwjaar, het aantal cm vrije ruimte en de stuc + verf afwerking. In theorie zou het moeten kunnen omdat het dampdoorlatende verf is, maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden te vinden online van oude huizen waar significante vochtproblemen zijn ontstaan.

Lastige keuze dus: uiteindelijk wil je ook niet het gevoel hebben dat je niet alle mogelijkheden hebt onderzocht. Je benoemde dat je al meerdere bedrijven hebt aangesproken: echt geen enkele van die partijen wil langskomen? Wellicht stond deze ook al op je lijst, maar in mijn omgeving zie ik Vink Isolatie Culemburg vaak langskomen. Wellicht dat zij nog interesse hebben om een inspectie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Guere schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Jammer dat ze niet eens willen langskomen om te inspecteren! Ik vermoed dat ze daar een beetje op gevoel handelen gezien de combinatie van bouwjaar, het aantal cm vrije ruimte en de stuc + verf afwerking. In theorie zou het moeten kunnen omdat het dampdoorlatende verf is, maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden te vinden online van oude huizen waar significante vochtproblemen zijn ontstaan.

Lastige keuze dus: uiteindelijk wil je ook niet het gevoel hebben dat je niet alle mogelijkheden hebt onderzocht. Je benoemde dat je al meerdere bedrijven hebt aangesproken: echt geen enkele van die partijen wil langskomen? Wellicht stond deze ook al op je lijst, maar in mijn omgeving zie ik Vink Isolatie Culemburg vaak langskomen. Wellicht dat zij nog interesse hebben om een inspectie uit te voeren.
Dank voor de suggestie, we gaan Vink ook eens vragen. Ik vermoed ook dat ze uit het halve verhaal al de conclusie trekken dat het geen zin heeft, terwijl het feitelijk om een spouw uit midden jaren 80 met dampdoorlatende muurverf gaat.

Tot nu toe wil pas één partij langskomen, en één partij hebben we afgewezen vanwege slechte reviews + een onderbuikgevoel dat het een bedrijf kaliber Picobello B.V. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:48
TMDC schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:25:
We krijgen begin september de sleutels van ons vrijstaande huis (ca. 1916 met uitbouw uit midden jaren '80). Deze heeft een spouwmuur van ca. 40mm, vermoedelijk nog niet geïsoleerd. We dachten zelf aan EPS HR++ aangezien de spouw waarschijnlijk te smal is voor Supafil.

Nu hebben we een aantal partijen uitgenodigd voor een adviesproject, maar een aantal gaven meteen al aan dat het geen zin heeft om een spouw te vullen bij een gestucte + geverfde buitenmuur, omdat de buitenmuur dan geen vocht kwijt kan.

De buitenmuur is afgewerkt met stuc en dampdoorlatende verf.

Zie detailfoto + bouwtekening muur. Wat is jullie idee hierbij?

EDIT: Als ik e.e.a doorreken in Ubakus krijg ik geen meldingen over vochtproblemen.

[Afbeelding][Afbeelding]
het het geheel van buiten isoleren, met dit product van isobouw zou je dat mogelijk zelf kunnen, zeker als het alleen om een aanbouw gaat.
https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfort-gevelisolatie/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is80RaFkRXs0YhIQRFpIUykkbc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YtbpBgDd4SmloBT21XCgAcQH.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHZ8sEBfHhB1viwJ81rQsBRH338=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGyxHdut7wtlZ3NikdoxuIL5.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• TMDC
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:55:
[...]
het het geheel van buiten isoleren, met dit product van isobouw zou je dat mogelijk zelf kunnen, zeker als het alleen om een aanbouw gaat.
Dank, maar:
Van buiten ook geen optie, want het is een huis met een karakteristiek leuk uiterlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 12:43
Nat-Water schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Van goedkoop naar duur bij 5 aanbieders:
1. Bijschuimen met Centrafoam
2. Bijschuimen met Aminotherm
3. Spouw leegmaken en vullen met Supafil
4. Bijschuimen met Thermofoam
5. Spouw leegmaken en vullen met HR Isowool.

Mijn huidige voorkeur ligt bij de middelste, is ook van bedrijf wat ik hier uit het topic gevist heb (Plus Isolatie).
Ik bedacht me dat ik nooit het eindresultaat heb laten weten. Lang verhaal kort: UF schuim in de spouw, dit na laten lopen, en hier zaten flink veel gaten in waardoor de isolatie logischerwijs minder was.

Uiteindelijk is de klus naar Plus Isolatie gegaan, die het hebben gevuld met Supafull. Eerst zijn ze in maart gekomen om een vleermuiskast op te hangen (want milieubewust isoleren, enzovoorts. Stel je voor dat er een vleermuis in de spouw zit). Die hangt er nog steeds. Vorige maand is daarna in 2 dagen de spouw leeggehaald en gevuld met Supafill. Ik heb zelf nog even gekeken in de spouw toen er wat stenen uit waren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/klylZAI.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0zkbFCI.png

Dit was -voor- het schoonmaken. Zaten dus flink veel lege ruimtes in de isolatie.
En nu? Tja, geen idee. De kachel staat uit en het is lekker warm binnen :P. Verder tevreden over de service, communicatie etc. We gaan het van de winter zien of het ook echt resultaat heeft gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 16-08-2024 10:43 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Hans den Besten
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Reactie op bericht 11 februari 2024 om 22:16 uur.

Kijk even op de site www.bcrg.nl. Dan naar linker kolom, klik op "direct naar databank".
Daar kan je Airofil opzoeken.
Je krijgt als het goed is 2 gecontroleerde kwaliteitsverklaringen.
1 zegt dat er bij 70 mm een Rc-waarde kan worden bereikt van 2,77.
2 zegt dat er bij 70 mm een Rc-waarde kan worden bereikt van 3,13.
Wat het verschil is tussen 1 en 2 weet ik niet, dat zou je zelf kunnen uitzoeken.

Als er een product of installatie bij het vaststellen van een energielabel moet worden gewaardeerd, dan kijkt men voor de juiste gegevens in deze databank. Dit is dus een heel belangrijke databank.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans den Besten op 15-08-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 07:25
Ik overweeg mijn 6cm spouw te vullen met minerale wol.
Maar de vorige bewoners hebben ook al iets van 2cm dikke voorzetwanden gebruikt die niet heel strak zijn afgedicht.

War ik mij afvraag, kan het kwaad als ik de spouw vul en ook voorzetwanden heb?
Isoguard isolatie zegt van wel, maar twijfel of het geen problemen geeft..

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Stinger_Ventura hebben die voorzetwanden iets van een dampremmende folie aan de warme kant (dus binnenzijde woning)? En met welk materiaal zijn die voorzetwanden geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 07:25
Franciesco schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:37:
@Stinger_Ventura hebben die voorzetwanden iets van een dampremmende folie aan de warme kant (dus binnenzijde woning)? En met welk materiaal zijn die voorzetwanden geisoleerd?
Ik heb alleen deze foto van de vorige bewoners en hun verbouwing.
Waarbij de groene platen mij isolatie platen lijken tussen de balken.
Ik vermoed dat er geen folie tussen zit, aangezien het uit de stopcontacten soms tocht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtgfgIcNWvLbYbEHEnDTTLauJq0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAx9QiqM20iLIVD2tYB4NY8U.jpg?f=fotoalbum_medium

Of zie ik dit mis? En wat als het folie is? Moet ik dan niet wol in de spouw laten spuiten?

En de gevels zijn gehydrofobeeerd, maakt dat nog uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Stinger_Ventura op 15-10-2024 14:56 ]

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:51:
Moet ik dan niet wol in de spouw laten spuiten?
Wol is wel een isolatiemateriaal die goed kan ademen, dat je tocht voelt bij de stopcontacten is natuurlijk niet goed, dat er wel genoeg luchtstromen in de spouwmuur is weer wel goed, de spouwmuur vullen met wol heeft wel ca 5 cm nodig, had je ook gevraagd of er misschien extra roosters geplaatst moeten worden zodat het wel mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Stinger_Ventura het is wat moeilijk te zien maar de platen lijken ven EPS/piepschuim of PUR. Dat zou dan (enigszins) dampremmend moeten zijn.
De hydrofobering zorgt er normaal gesproken voor dat de gevel waterafstotend wordt maar wel dampopen blijft. De gevel is dan neem ik aan niet voorzien van een verflaag?

Die tocht uit de stopcontacten hoeft niet perse uit de gevels te komen. Theoretisch kan de wind ook elders naar binnenkomen (bv aansluiting dak op gevel) en daarna verspreiden. Maar dat is lastig op afstand vast te stellen.

Je zou de situatie eens kunnen simuleren in Ubakus. Dat kan een beeld geven van hoe de vochthuishouding wordt bij naisolatie. Op basis van je info en de foto zal dat iets dergelijks zijn als onderstaande afbeelding. Ik weet niet dit inderdaad voldoende overeenkomt met jouw werkelijke situatie, maar op basis van mijn simulatie zie ik de resultaten van de vochthuishouding inclusief de spouw gevuld met Knauf Supafil als OK.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AntlHLsRDK3KoQYqjXlt6PIua7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELJJ4Ts6MReeLBqOyrEegwLm.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik mijn voorgevel ook zowel qua spouw geisoleerd als een voorzetwand. Beide met glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 19-11-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Hebben jullie het ook over voegenroosters gehad, dit zou het vocht probleem kunnen oplossen en dit is simpel om zelf te doen.
Je kan ook eerst een paar voegen open maken en kijken wat het gaat doen, de roosters is meer een bescherming voor van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
JJmac schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:35:
Hebben jullie het ook over voegenroosters gehad, dit zou het vocht probleem kunnen oplossen en dit is simpel om zelf te doen.
Je kan ook eerst een paar voegen open maken en kijken wat het gaat doen, de roosters is meer een bescherming voor van buitenaf.
Kort over gehad; dat ze door de isolatie geen functie meer hebben. (er is immers geen luchtspouw meer).
En het gaat hier om het binnenspouwblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Het was wel een oplossing hier in de buurt, die ook waren geïsoleerd en last hadden van schimmel, daar hebben ze letterlijk complete stenen verwijderd en later voegenroosters voor terug geplaatst. Heb er verder geen ervaring mee met het schrijvers systeem, even gekeken en zag een vaste prijs van 125 euro per strekkende meter, voor dat wandje moet dat te overzien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nat-Water schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Ik bedacht me dat ik nooit het eindresultaat heb laten weten. Lang verhaal kort: UF schuim in de spouw, dit na laten lopen, en hier zaten flink veel gaten in waardoor de isolatie logischerwijs minder was.

Uiteindelijk is de klus naar Plus Isolatie gegaan, die het hebben gevuld met Supafull. Eerst zijn ze in maart gekomen om een vleermuiskast op te hangen (want milieubewust isoleren, enzovoorts. Stel je voor dat er een vleermuis in de spouw zit). Die hangt er nog steeds. Vorige maand is daarna in 2 dagen de spouw leeggehaald en gevuld met Supafill. Ik heb zelf nog even gekeken in de spouw toen er wat stenen uit waren:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit was -voor- het schoonmaken. Zaten dus flink veel lege ruimtes in de isolatie.
En nu? Tja, geen idee. De kachel staat uit en het is lekker warm binnen :P. Verder tevreden over de service, communicatie etc. We gaan het van de winter zien of het ook echt resultaat heeft gehad.
toon volledige bericht
Leuk om deze eens te zien, het leeghalen van de spouw voorzien van UF schuim.
Heb ik hier ook..... ;(

Maar bijzonder om te zien hoe weinig er dan zit (zat) op sommige plekken. Ik ga er nog eens over nadenken ze een keer te laten komen.

Hoe bevalt het nu in/richting de winter, merk je verschil ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
ZeRoC00L schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:33:
[...]

Leuk om deze eens te zien, het leeghalen van de spouw voorzien van UF schuim.
Heb ik hier ook..... ;(

Maar bijzonder om te zien hoe weinig er dan zit (zat) op sommige plekken. Ik ga er nog eens over nadenken ze een keer te laten komen.

Hoe bevalt het nu in/richting de winter, merk je verschil ?
Lastig te zeggen. Buiten het feit dat de spouwmuurisolatie niet de enige maatregel is die ik heb genomen, ben ik domweg heel veel weg van huis op dit moment. Mijn gasrekening is lager dan vorig jaar en echt koud (want dat werd het wel) wordt het momenteel niet in huis. Mijn buurman heeft al wel de opmerking geplaatst dat hij zijn huis minder vindt afkoelen nu, dus ergens is er effect.

Om puur alleen de spouwisolatie als maatregel te beoordelen had ik elk jaar maar 1 ding moeten aanpassen en daar had ik geen zin in :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 20-11-2024 19:26 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
JJmac schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:13:
Het was wel een oplossing hier in de buurt, die ook waren geïsoleerd en last hadden van schimmel, daar hebben ze letterlijk complete stenen verwijderd en later voegenroosters voor terug geplaatst. Heb er verder geen ervaring mee met het schrijvers systeem, even gekeken en zag een vaste prijs van 125 euro per strekkende meter, voor dat wandje moet dat te overzien zijn.
Dus stootvoegroosters in de buitenspouwblad zodat vocht dat in het binnenspouwblad (met een laag isolatie tussen die 2) verdwijnt?

En wat ze aangeraden kregen is dat systeem rondom het huis te plaatsen en dat was een kostenplaatje van tegen de €5000. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Wij zitten met een uitdagingkje. Ons huis heeft een plat dak met dakterras. Als gevolg daarvan loopt de spouwmuur door na de 2e verdieping. In 2014 hebben de bewoners van destijds ervoor gekozen om met minerale wol de spouwmuur te vullen. Dat is heel leuk, maar doordat er een loodslab in de muur zit gemaakt zit er geen isolatie de laatste meter.

Wij zitten eraan te denken om dit stuk met EPS-parels nu alsnog te isoleren. Wij hopen daarmee minder warmte alsnog via de spouwmuur te verliezen. Onderstaand de opbouw. Is dit de goede weg of krijgen we dan juist vochtproblemen oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm4zVDSfgW63X7H7ZMXz9u0rRYc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RbnjxlJ0F15oxeTdfL9ym05u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:37
TwingyTwingy schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:00:
Wij zitten met een uitdagingkje. Ons huis heeft een plat dak met dakterras. Als gevolg daarvan loopt de spouwmuur door na de 2e verdieping. In 2014 hebben de bewoners van destijds ervoor gekozen om met minerale wol de spouwmuur te vullen. Dat is heel leuk, maar doordat er een loodslab in de muur zit gemaakt zit er geen isolatie de laatste meter.

Wij zitten eraan te denken om dit stuk met EPS-parels nu alsnog te isoleren. Wij hopen daarmee minder warmte alsnog via de spouwmuur te verliezen. Onderstaand de opbouw. Is dit de goede weg of krijgen we dan juist vochtproblemen oid?

[Afbeelding]
Als die doorsnede voor de hele omtrek zo is gaat het je weinig opleveren. Dat is een volledig koude muur aan beide zijden, wat wil je dan eigenlijk isoleren....?

Als je er zelf makkelijk in/aan kan langs de bovenzijde zou je het nog kunnen overwegen om het zelf vol te gooien. Een aannemer betalen om boringen te doen en dit vol te laten blazen kan het nooit waard zijn

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Met ^, als de tekening de huidige situatie is dan is er niets te winnen met extra isoleren van dat bovenste stuk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-04 22:44
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Wij staan precies voor dezelfde uitdaging. UF schuim dat behoorlijk vergaan is in onze pas aangekochte jaren 70 woning. Schuim dat er nu zit is van voor 1982 want de huidige bewoners (die er sindsdien woonden) hebben nooit wat gedaan.

Waar zijn voor jou de kosten per m2 uiteindelijk op uitgekomen voor het leegmaken van de spouw en de Supafil?

Zijn er verder nog zaken waar we extra op moeten letten? Plus Isolatie komt bij ons in ieder geval ook eens kijken binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:08
Wij hebben vorig jaar onze spouwmuur laten vullen van 6cm met unipearls

Voorheen was het verbruik per dag 10 kuub nu inmiddels 8 kuub.

Besparing van 20% dus mooi meegenomen weer 👍🏻

[ Voor 4% gewijzigd door Philtjens op 08-01-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
Omdat ik vorig jaar verhuisd ben naar een nieuw oud huis was ik al op zoek naar mogelijkheden om dit huis beter te isoleren. Hoewel het een B label had bij aanschaf en ik eerst de stadverwarming omgeruild heb voor l/l warmtepomp en een wpBoiler werd het nu tijd om te kijken naar Isolatie.

Tot mijn verbazing staat er opeens een mannetje voor mijn deur van ThermoSolutions: We doen in de wijk een collectief voor het verduurzamen van de huizen.
Nu weet ik dat de gemeente afspraken heeft met Takkenkamp dus ik vond het al een vreemd verhaal.
Maar goed, even laten boren en een mooi verhaal over FTX1
Ze kunnen mij de 159m2 spuwmuurisolatie aanbieden voor 12000 euro maar hij kan het me aanbieden voor 10.500 als ik wacht tot het collectief dan kan het voor 8500 precies dubbel zo duur als de op een na duurste.

Als ik geen enkel verstand van prijzen zou hebben zou ik me rot schrikken van deze prijzen, verzieken ze de makrt niet op deze manier?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ten eerste schrik ik enorm van de prijzen, waarschijnlijk zit daar ook de vleermuis controle bij in wat het vrij duur is, ik hoor prijzen vanaf 2500 euro, je kan ook kiezen voor DNA sporen dat kost een paar 100 euro.

Nou zijn we in het algemeen hier niet zo van de schuim, FTX1 het lijkt wel of ze er steeds een nieuwe naam aan geven, wel goed te lezen dat ze geen CFK meer gebruiken. Ben wel benieuwd hoe lang houdt deze schuim techniek het in de spouwmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:38
Ik heb wel vaker bijzonder hoge prijzen voorbij zien komen, hier op Tweakers en ook vanuit mijn eigen vakgebied. Maar dit is wel weer een nieuw hoogtepunt (dieptepunt is misschien beter verwoord).
De hoofdprijs betalen voor een minderwaardig product, een product op basis van Ureumformaldehyde. Niet doen! Voor hetzelfde geld heb je de spouwmuren geïsoleerd met een goed product en hou je nog genoeg geld over om in de zomervakantie een week op vakantie te gaan met het gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
Snaba schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:15:
Ik heb wel vaker bijzonder hoge prijzen voorbij zien komen, hier op Tweakers en ook vanuit mijn eigen vakgebied. Maar dit is wel weer een nieuw hoogtepunt (dieptepunt is misschien beter verwoord).
De hoofdprijs betalen voor een minderwaardig product, een product op basis van Ureumformaldehyde. Niet doen! Voor hetzelfde geld heb je de spouwmuren geïsoleerd met een goed product en hou je nog genoeg geld over om in de zomervakantie een week op vakantie te gaan met het gezin.
Ik begrijp dat dit veel en veel te duur is, ik loop al wat jaartjes mee.
Maar welk product is volgens jou beter dan UF schuim voor een spouw waar al isolatie in zit? Want volgens mij is er niet veel anders, maar laat me graag informeren.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
U schrijft niet dat er al een isolatie aanwezig is, ik kan het er niet van maken, misschien is de aangeboden prijs wel incl. Het leeghalen van de spouwmuur? Mocht er wel een spouwmuur isolatie inzitten zeggen de meeste toch wel, dat het weinig rendement oplevert, zie hier een stukje van eigen huis. https://www.eigenhuis.nl/...ren/na-isoleren-spouwmuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:36
Het schijnt dat de originele spouw isolatie ook weggehaald kan worden. Maar liever doen ze dat niet, of zeggen dat het niet kan terwijl hun website zegt dat het prima kan, en het kan ook gewoon, of maken het mega duur.
Tja de prijs van spouwmuur isolatie of hoog rendements glas is afhankelijk van de subsidie.
Hoge subsidie hoge aanschaf prijs.
Lagere subsidie lagere aanschafprijs valt mij op.🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-04 23:32
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Hoe is het resultaat nu je in de winter bent aanbeland ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
siveiro schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:52:
[...]

Hoe is het resultaat nu je in de winter bent aanbeland ?
Ik heb 't eerder vermeldt, maar het effect laat zich lastig meten. Het huis voelt wel minder koud aan / koelt minder snel af, en mijn stookkosten zijn lager. Maaaaar het is lastig om het puur op de spouwmuurisolatie te gooien aangezien ik ook andere maatregelen heb uitgevoerd die de isolatie verbeteren. Om puur en alleen de spouwmuurisolatie te kunnen meten had ik minstens 2 winters nodig gehad met dezelfde temperaturen.

Geen problemen wbt vochtdoorslag oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Laatst online: 19:36
Vijf jaar geleden heb ik mijn spouwmuur (bouwjaar 1935) laten isoleren met Knauf Supafil minerale wol. Ook de kruipruimte en het dak zijn goed geïsoleerd. Nu merk ik echter een stevige tocht in de verdiepingsvloer op de eerste verdieping.

Ik zag dat er nog ongeveer 6 stootvoegen open zijn gelaten aan de voorkant van het huis, precies op de hoogte van de verdiepingsvloer. Deze stootvoegen zijn behoorlijk diep, ik kan er zeker 15 cm in steken.

Mijn vraag: kan ik deze stootvoegen zonder problemen dichtmetselen om de tocht te stoppen, of loop ik dan het risico op vochtproblemen in mijn spouwmuur? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, of advies over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Blue-Bird schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:23:
Vijf jaar geleden heb ik mijn spouwmuur (bouwjaar 1935) laten isoleren met Knauf Supafil minerale wol. Ook de kruipruimte en het dak zijn goed geïsoleerd. Nu merk ik echter een stevige tocht in de verdiepingsvloer op de eerste verdieping.

Ik zag dat er nog ongeveer 6 stootvoegen open zijn gelaten aan de voorkant van het huis, precies op de hoogte van de verdiepingsvloer. Deze stootvoegen zijn behoorlijk diep, ik kan er zeker 15 cm in steken.

Mijn vraag: kan ik deze stootvoegen zonder problemen dichtmetselen om de tocht te stoppen, of loop ik dan het risico op vochtproblemen in mijn spouwmuur? Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, of advies over hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Dat kan wel. Is tegenwoordig ook een verplichting voor isolatiebedrijven tenzij het ventilatieroosters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Laatst online: 19:36
Snaba schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Dat kan wel. Is tegenwoordig ook een verplichting voor isolatiebedrijven tenzij het ventilatieroosters zijn.
Thanks! Heb jij hier wellicht een bron van? Ben benieuwd om er wat meer over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Toch even een onderbuikgevoel kracht bijzetten (of ontkrachten?)…

Van de week heb ik ThermoSolutions op de koffie gehad en na een ‘scan’ en test kwamen we op 50m2 spouwmuurisolatie met een diepte van 9 a 10cm (huis 1989). Ook een vloer/bodemisolatie met 7-laags noppenfolie en reflecterend materiaal (alu?), met tevens een bodemisolatie folielaag.

Prijs spouwmuur: krap 3400 euro.
Prijs vloer/bodem: krap 3200 euro.
Vleesmuisonderzoek: 500 euro.
Subsidie: 1000 euro

Ben ik nou gek, of is dit behoorlijk aan de prijs?!

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
ReSpawN schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:56:

Van de week heb ik ThermoSolutions op de koffie gehad en na een ‘scan’ en test kwamen we op 50m2 spouwmuurisolatie met een diepte van 9 a 10cm (huis 1989). Ook een vloer/bodemisolatie met 7-laags noppenfolie en reflecterend materiaal (alu?), met tevens een bodemisolatie folielaag.

Ja dat is het zeker. Je hebt dan waarschijnlijk ook een offerte voor UF schuim? Ik zou adviseren om wat meer offertes op te vragen en dan voor wol of eps. Voor de spouw kan je ruim 1000 euro besparen t.o.v. de huidige offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Blue-Bird schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:39:
[...]

Thanks! Heb jij hier wellicht een bron van? Ben benieuwd om er wat meer over te lezen.
https://insula.audits.nu/...6%20d.d.%2022-11-2024.pdf

Pagina 22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 20:15

Thermosolutions was hier in 2021 €900 duurder dan Takkenkamp op een bedrag van €1700 voor 70m2. Na 1 telefoontje ging er al de helft van het verschil van af en na verder discussiëren zakte ze nog meer. Ik heb telefonisch aangegeven dat ze niet meer geloofwaardig zijn als je zo snel kan zakken met de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:13

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Ik laat de concurrent ook even langswapperen. Ik vind het prima als je wat speelruimte hebt, maar dit voelt als naaierij. Vooral omdat 'teh interwebs' toch echt zegt tussen de 25 en 45, niet 67. Dank heren, ik pak hem verder door. Als er nog goede partijen zijn verneem ik het graag. Verder zal ik de ervaring later plaatsen.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guere

Ja, is behoorlijk aan de prijs. Let wat betreft de spouwmuurisolatie er vooral even op om hoeveel vrije ruimte het nou daadwerkelijk gaat. Dat de totale spouwmuur 10cm diep is boeit niet zoveel: dat is vrij normaal voor die periode. Je gevel heeft gezien het bouwjaar 1989 waarschijnlijk een Rc-waarde van rond de 2, dan zit er reeds zo'n 6cm isolatie in. Vrije ruimte is dan ~4cm: als je dat met wol of EPS parels opvult voeg je een Rd van zo'n 1,2 toe. In dat geval is 3400 euro echt veel teveel, zeker wanneer het om 'slechts' 50m2 gaat. Ik zou ook zeggen dat er minimaal €1000 vanaf moet kunnen in de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
Guere schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Ja, is behoorlijk aan de prijs. Let wat betreft de spouwmuurisolatie er vooral even op om hoeveel vrije ruimte het nou daadwerkelijk gaat. Dat de totale spouwmuur 10cm diep is boeit niet zoveel: dat is vrij normaal voor die periode. Je gevel heeft gezien het bouwjaar 1989 waarschijnlijk een Rc-waarde van rond de 2, dan zit er reeds zo'n 6cm isolatie in. Vrije ruimte is dan ~4cm: als je dat met wol of EPS parels opvult voeg je een Rd van zo'n 1,2 toe. In dat geval is 3400 euro echt veel teveel, zeker wanneer het om 'slechts' 50m2 gaat. Ik zou ook zeggen dat er minimaal €1000 vanaf moet kunnen in de prijs.
Ja precies dit.

Het ook zo dat het vaak onjuist word aangeboden en onhaalbare Rd-waardes belooft wordt.
Het verhaal is vaak dat het schuim oud materiaal weg drukt, er daarmee ruimte ontstaat wat opgevuld wordt met schuim en dat je daardoor een volledig gevulde spouw krijgt met een hoge Rd-waarde.

In de praktijk is het vaak iets minder mooi en zie je 1 van de 2 scenario's:
1. Het schuim drukt oud materiaal plat waardoor ook de isolatiewaarde van het oude materiaal omlaag gaat. Je winst is gelijk aan de vrije ruimte wat voorheen beschikbaar was (vaak ronde de 2 cm).
2. Het schuim drukt helemaal niet veel weg en legt de weg van de minste weerstand af, omhoog dus. Je winst is ook gelijk aan de vrije ruimte wat beschikbaar was.

Al met al betaal je heel veel geld voor een klein beetje meer isolatiewaarde. UF-schuim heeft ook een bepaalde mate van krimp en ook zal je zien dat er na verloop van tijd krimpscheuren kan ontstaan in het materiaal omdat muren krimpen en uitzetten.
Daar waar parels enigszins elastisch zijn en wol niet hecht of kleeft aan de muren, is dit voor UF-schuim niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30
Vanwege een forse subsidie hier in Groningen (nij begun) toch maar eens gaan kijken naar spouwmuur isolatie. De woning is van eind jaren 70 (77-78) en heeft een spouw van zo’n 6 cm. Vanaf de bouw is geïsoleerd met een glaswoldeken. Deze is ongeveer 2 cm wat ruimte laat voor 4 cm bij-isolatie.

Bedrijf 1 zegt dat alleen Aminotherm mogelijk is en raad ook impregneren aan, omdat de woning gebouwd is met een vrij poreuze steen. Dit kan wel kloppen, want ik heb ooit de enkelsteens aanbouw opnieuw laten voegen en impregneren omdat het water door de muur heen kwam bij regen. Sindsdien is dat verleden tijd.

Bedrijf 2 komt met Supafil vlokken. En ook impregneren wat iedere 10 jaar herhaald moet worden. Daar heeft bedrijf 1 het niet over gehad. En ik zie ook niet zo zitten iedere 10 jaar opnieuw te impregneren. Met de huidige woningprijzen zie ik mezelf hier ook nog wel 10+ jaar wonen.

Gevel opervlak is 70m2 en bedrijf 1 vraagt 2850 en bedrijf 2 3830. Beide incl. impregneren, zonder subsidie.
Er komt nog een derde firma langs en misschien dat ik die Takkenkamp ook maar eens moest laten komen.

Nu heb ik op 1 plek vochtplekken op de binnenmuur. Beide bedrijven hebben middels kijken via de endoscoop geconstateerd dat er puin/vuil in de spouw zit ter hoogte van de vochtplekken. Bedrijf 1 vertelde erbij dat het Aminotherm alle gaten opvult en met impregneren erbij zullen die vochtplekken na isolatie wel verdwijnen. Eventueel boden zij ook aan het puin weg te halen door er een paar gevelstenen uit te halen. Kost 100 euro per gat. Dit zou maar op 1 plek hoeven.

Nu kom ik via de site verbeterjehuis voor muurisolatie op voorzetwanden (da’s volgens hun de enige keuze voor mijn woning). En daardoor komt ik bij Tonzon uit die zo geheten Thermosheets heeft. De rc waarde daarvan is dubbel zo hoog dan spouwmuur isolatie en de muur in mijn woonkamer is onafgewerkt metselwerk, dus dit systeem lijkt mij ook wel wat. Ik zou dan dit wel alleen op de benedenverdieping toepassen. Iemand hier ervaring mee?

Wat zou jullie voorkeur hebben qua isolatie in mijn situatie?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guere
rimave schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:36:
Vanwege een forse subsidie hier in Groningen (nij begun) toch maar eens gaan kijken naar spouwmuur isolatie. De woning is van eind jaren 70 (77-78) en heeft een spouw van zo’n 6 cm. Vanaf de bouw is geïsoleerd met een glaswoldeken. Deze is ongeveer 2 cm wat ruimte laat voor 4 cm bij-isolatie.

Bedrijf 1 zegt dat alleen Aminotherm mogelijk is en raad ook impregneren aan, omdat de woning gebouwd is met een vrij poreuze steen. Dit kan wel kloppen, want ik heb ooit de enkelsteens aanbouw opnieuw laten voegen en impregneren omdat het water door de muur heen kwam bij regen. Sindsdien is dat verleden tijd.

Bedrijf 2 komt met Supafil vlokken. En ook impregneren wat iedere 10 jaar herhaald moet worden. Daar heeft bedrijf 1 het niet over gehad. En ik zie ook niet zo zitten iedere 10 jaar opnieuw te impregneren. Met de huidige woningprijzen zie ik mezelf hier ook nog wel 10+ jaar wonen.

Gevel opervlak is 70m2 en bedrijf 1 vraagt 2850 en bedrijf 2 3830. Beide incl. impregneren, zonder subsidie.
Er komt nog een derde firma langs en misschien dat ik die Takkenkamp ook maar eens moest laten komen.

Nu heb ik op 1 plek vochtplekken op de binnenmuur. Beide bedrijven hebben middels kijken via de endoscoop geconstateerd dat er puin/vuil in de spouw zit ter hoogte van de vochtplekken. Bedrijf 1 vertelde erbij dat het Aminotherm alle gaten opvult en met impregneren erbij zullen die vochtplekken na isolatie wel verdwijnen. Eventueel boden zij ook aan het puin weg te halen door er een paar gevelstenen uit te halen. Kost 100 euro per gat. Dit zou maar op 1 plek hoeven.

Nu kom ik via de site verbeterjehuis voor muurisolatie op voorzetwanden (da’s volgens hun de enige keuze voor mijn woning). En daardoor komt ik bij Tonzon uit die zo geheten Thermosheets heeft. De rc waarde daarvan is dubbel zo hoog dan spouwmuur isolatie en de muur in mijn woonkamer is onafgewerkt metselwerk, dus dit systeem lijkt mij ook wel wat. Ik zou dan dit wel alleen op de benedenverdieping toepassen. Iemand hier ervaring mee?

toon volledige bericht
Impregneren: tsja, voor zover ik weet is 10 jaar een vrij normale termijn om het proces te moeten herhalen: daar is ben ik bang geen betere oplossing voor. Gezien je poreuze stenen en de vochtproblemen die je nu al binnen hebt lijkt mij dit inderdaad de juiste oplossing, ongeacht welke isolatiemethode je ook kiest. Sowieso dus laten impregneren.

De keuze voor het type isolatie is iets lastiger: er zijn redelijk wat afwegingen. Wel heb ik een klein beetje twijfels bij het verhaal van aanbieder #1 wat betreft het oplossen van de vochtproblemen: het is duidelijk dat er door vervuiling nu al een brug is van de buitenmuur naar de binnenmuur. Als je nu de mogelijkheid hebt om die ene plek echt schoon te laten maken zou ik dat sowieso doen. Gezien de vrij geringe kosten van ~€100 zou ik het risico niet lopen dat je vochtproblemen toch zijn gebleven na het isoleren & impregneren.

Qua toe te passen materiaal: Aminotherm ben ik zelf minder bekend mee, het is een UF schuim en persoonlijk zou ik niet direct naar die oplossing neigen, maar wellicht dat anderen in dit topic daar meer over kunnen zeggen. Gespoten PUR is echt wel een beetje uit de gratie vanwege de potentiële risico's, maar mij staat even niet meer bij of Aminotherm hier ook minder vaak geadviseerd wordt vanwege eventuele gezondheidsrisico's. Met Supafil is verder niets mis en is een prima product.

Wat betreft voorzetwanden: TonZon folie's als muurisolatie kan, maar dit wordt niet heel erg vaak toegepast. Bij voorzetwanden zie je veel vaker een oplossing met PIR of een minerale wol. Ik zou mij niet blindstaren op de beloofde Rd-waarde van TonZon die zoveel beter zou zijn. De discussie rondom TonZon en hun beloofde waardes zijn in de verschillende isolatietopics vaker voorbij gekomen, dus laten we die maar niet weer opstarten :) Persoonlijk zou ik met een voorzetwand daar in ieder geval niet voor kiezen, maar gewoon voor PIR of een minerale wol gaan.

Tenslotte: het is zeker waar dat je een fors hogere isolatiewaarde kunt behalen als je met voorzetwanden gaat werken. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke afweging. Mocht je er voor kiezen, dan zou ik in dat geval nog steeds adviseren om ter hoogte van je vochtprobleem de verontreiniging in de spouw te laten verwijderen & de gevel te impregneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@rimave ik sluit me grotendeels aan bij de reactie van @Guere.

De levensduur van impregneren is doorgaans inderdaad 10 jaar, dus herhalen na die tijd is verstandig. Zeker bij een poreuze gevelsteen. Zie het als onderhoud en behoud van de woning.

Aminotherm en andere schuimen voor spouwisolatie zou ik ver weg van blijven. Er is in dit topic al veel over geschreven. De kans op blijvende gezondheidsklachten na die tijd (niet alleen direct na het aanbrengen) is aanwezig, de levensduur is discutabel waarna het lastig te verwijderen is en de gevel veranderd in een chemische boel.

Bij firma 2 zou ik wel willen weten welke garantie zij bieden dat de huidige spouw goed gevuld gaat worden. Want 4cm ruimte is niet veel voor Supafil waardoor de kans op niet vullen van gedeeltes van de spouw niet ondenkbaar is. Het zou interessant zijn om te weten of er meer partijen zijn die dit aanbieden want dat kan dat wat extra vertrouwen geven dat het op een fatsoenlijke manier kan.

Die cementbaard die vochtproblemen geeft zou ik net als @Guere laten verwijderen ongeacht de keuze die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik heb inderdaad ook gezocht in dit topic en internet over Aminotherm en ik voel ook niet veel voor die vorm van isolatie. Een spouw heeft natuurlijk een functie en als je die helemaal dicht gaat zetten lijkt mij dat niet goed. Die supafil lijkt mij meer ademend en voelt beter. Maar dat is just guts feeling.

Weet iemand misschien nog een goede isolatie firma in Noord Nederland?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
rimave schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:36:

toon volledige bericht
Ik kan de situatie niet helemaal correct beoordelen via een forum maar de claim dat je vochtproblemen zullen verdwijnen door te impregneren klopt niet als ik de situatie goed inschat.

De reden dat impregneren aan te raden is heeft te maken met de mate waarop de gevel vocht kan absorberen en dat er met isolatie bijgevuld gaat worden op een materiaal wat op zichzelf niet vochtwerend is. Dit verhoogt de kans op vochtoverdracht van buiten naar binnen. Dit is vervolgens weer op te lossen met het impregneren van de gevel.

Vochtplekken wat ontstaat door een vervuilde spouw heeft doorgaans niet de oorzaak bij vochtoverdracht van buiten naar binnen. Dit soort plekken ontstaan vanwege een temperatuurverschil, condens. Vaak zie je dat het probleem in de winter dan ook erger wordt omdat warme binnenlucht condenseert op de koude plek ter hoogte van de vervuiling.
Dit kan je niet oplossen door de gevel te impregneren. Vervuiling verwijderen is de enige oplossing.

Voor gevelisolatie zou ik niet zo snel gebruik maken van een reflectiefolie. Rd-waardes van folies zijn regelmatig aangepast na nieuwe testen en dit komt omdat er in feite geen warmteweerstand is maar enkel warmtereflectie. Reflectie werkt uitstekend tegen infrarood straling en is daarom zeer geschikt voor vloerisolatie wanneer je vloerverwarming hebt en ook voor dakisolatie om de warmte buiten te houden. Voor gevelisolatie zou ik voor PIR of een wol gaan. Wat het beste is voor jullie kan ik niet beoordelen. Daarvoor zou ik wel meer informatie moeten hebben. Gevelisolatie kan al snel heel bewerkelijk worden en meer manuren betekend ook dat het heel snel te duur kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
rimave schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:24:
Ik heb inderdaad ook gezocht in dit topic en internet over Aminotherm en ik voel ook niet veel voor die vorm van isolatie. Een spouw heeft natuurlijk een functie en als je die helemaal dicht gaat zetten lijkt mij dat niet goed. Die supafil lijkt mij meer ademend en voelt beter. Maar dat is just guts feeling.

Weet iemand misschien nog een goede isolatie firma in Noord Nederland?
Ik zit zelf in het vak maar de forum is hobby en ik wil dat onafhankelijk houden. Ik kan geen partijen aanraden, inclusief mijn eigen. Er zitten zeker wel een aantal goede partijen in Groningen. Ik kan je wel vertellen of je voorzien bent van degelijk advies en een eerlijke offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Jaren geleden heb ik door deze firma Supafil laten doen.
https://grozemaisolatieveendam.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4RgIkwE7ZM11HlrrE9uPbGSllQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRHFp94fQwMKxhqXsSlZZGwn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5pdMD7P0xpXw657GeoXYqdGc24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0L9bF47rCXijhPyGNiJck2h.jpg?f=fotoalbum_large

Foto’s van de vochtplekken binnen. Die foto is inmiddels al weer een jaar oud en de plek is nu ingeveer 4x zo groot. Verder nog een foto van de spouw door de endoscoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Wat mij betreft geen twijfel mogelijk @rimave: zoals gezegd ongeacht de keuze die je gaat maken voor naisolatie, die cementbaard (laten) verwijderen. Want de kans is groot dat die problemen blijft geven.

Overigens kan de combinatie van spouwmuurisolatie en een voorzetwand ook prima als je meer ambities hebt qua isolatiewaarde dan alleen de spouwisolatie kan waarmaken. Ik heb dat zelf ook bij mijn voorgevel (alleen die is spouw uitgevoerd) en heb zowel de 5cm spouw met (soort van) glaswol gevuld (Supafil) als een voorzetwand met glaswol. Als je een beetje binnenruimte kan missen, het overwegen waard. Dan wel van te voren de situatie goed in kaart brengen en een plan maken voor de opbouw. Ubakus kan je helpen om een beeld te krijgen van de vochthuishouding en de te bereiken totale isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Als ik lees dat de muren erg vochtig zijn dan is daar nog wel wat winst te behalen, natte koude muren maken je woning ook koud en dat kost ook extra energie, ben het eens dat impregneren of hydrofoberen zeker zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:56
Franciesco schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:11:
@rimave ik sluit me grotendeels aan bij de reactie van @Guere.

De levensduur van impregneren is doorgaans inderdaad 10 jaar, dus herhalen na die tijd is verstandig. Zeker bij een poreuze gevelsteen. Zie het als onderhoud en behoud van de woning.

Aminotherm en andere schuimen voor spouwisolatie zou ik ver weg van blijven. Er is in dit topic al veel over geschreven. De kans op blijvende gezondheidsklachten na die tijd (niet alleen direct na het aanbrengen) is aanwezig, de levensduur is discutabel waarna het lastig te verwijderen is en de gevel veranderd in een chemische boel.

Bij firma 2 zou ik wel willen weten welke garantie zij bieden dat de huidige spouw goed gevuld gaat worden. Want 4cm ruimte is niet veel voor Supafil waardoor de kans op niet vullen van gedeeltes van de spouw niet ondenkbaar is. Het zou interessant zijn om te weten of er meer partijen zijn die dit aanbieden want dat kan dat wat extra vertrouwen geven dat het op een fatsoenlijke manier kan.

Die cementbaard die vochtproblemen geeft zou ik net als @Guere laten verwijderen ongeacht de keuze die je maakt.
impregneren is dan met spul zelf de muur insmeren toch?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Maxwp niet insmeren, maar inspuiten. Dat kun je in theorie zelf doen als je de materialen er voor hebt zoals een geschikte drukspuit, het juiste impregneermiddel en beschermingsmateriaal. Check ook de voorwaarden zoals dat de gevel schoon en droog moet zijn.

Maar uitbesteden kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja als je niet 3 hoog woont zou je het zelf kunnen doen, een lage drukspuit ophalen bij de ACTION en een keuze maken welke impregneer middel, ik heb toen de tijd voor deze gekozen, op waterbasis en 15 jaar standtijd met goede reviews.
https://www.renovatiecent...l?id=219498240&quantity=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:37
Franciesco schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:31:
@Maxwp niet insmeren, maar inspuiten. Dat kun je in theorie zelf doen als je de materialen er voor hebt zoals een geschikte drukspuit, het juiste impregneermiddel en beschermingsmateriaal. Check ook de voorwaarden zoals dat de gevel schoon en droog moet zijn.

Maar uitbesteden kan natuurlijk ook.
Er zijn ook impregneer middelen die je met een grote kwast of (geschikte) roller aan kan brengen. Maar het lijkt me geen handige methode als het een grote oppervlakte betreft...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Nee inderdaad, mij ook niet. Voor zover ik weet spuiten bedrijven altijd het impregneermiddel. Bij mij is dat in ieder geval ook zo gedaan.
Als het alleen om wat kleine stukjes gaat (bv het impregneren van de opnieuw gevoegde gaatjes na inblazen spouwisolatie) kan ik me voorstellen dat dat met een kwastje gedaan wordt/ kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Kleine stukjes kunnen inderdaad met een kwast of roller, dan hebben we het wel over een crème.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Update. Ik ga niet voor isolatie van de gevel. Ik ga hem laten hydrofoberen. Het tweede bedrijf was ook al een beetje in twijfel over de dikte van de spouw en volgens hem kon het net. Maar dan wel met suprafil. Vandaag is er een derde bedrijf geweest die direct al aangaf dat het beter was om niet te isoleren.

Mijn woning is opgetrokken uit een vrij poreuze steen en als je de spouw vol gaat gooien met een middel dan is het vragen om problemen. Ook wanneer je de buitenmuur impregneert. En je krijgt nooit alles mooi gevuld, omdat de huidige isolatie niet overal nog netjes zit. Spouw is niet heel breed. Zo'n 3 a 4 cm maar.

Ik moet zeggen dat ik ook al terug begon te komen van het isoleren van de gevel. Dat schuim voelde sowieso al niet goed, maar ik heb het er nog eens met een aantal mensen over gehad en die luchtspouw zit er ook niet voor niets natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@rimave en wat ga je doen met de cementbaarden die (nu al) voor vochtproblemen zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Franciesco schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:58:
@rimave en wat ga je doen met de cementbaarden die (nu al) voor vochtproblemen zorgen?
Is er gelukkig maar 1. Die gaat verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
@rimave Iets blijft me bij in de deze zin “over de dikte van de spouw en volgens hem kon het net. Maar dan wel met suprafil” Suprafil heeft normaal gesproken meer ruimte in de spouw nodig dan Pur, als het wel Suprafil is dan is het toch prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:18
Na veel mee te hebben gelezen, heb ik ook een keuze gemaakt. Doe er je voordeel mee, toekomstige beslissers:

Achtergrond
- vrijstaand huis uit 1974. Jaartje geleden gekocht, in een paar maanden volledig gerenoveerd, inclusief verduurzaming (vloerisolatie Rd=4, dakisolatie Rd=6, overal HR++(+), vv over gehele benedenverdieping, airco's boven, WTW ventilatie)
- historisch verbruik vorige bewoners was 2200 m3. Onze eerste paar maanden verwarmen gaven een geschat jaarverbruik aan (via mindergas) van ~1250. Dus een mooie besparing, maar er viel meer te halen in mijn ogen (ook omdat we het hier komende 10 a 20 jaar mee moeten doen :9 )
- Daarnaast krijgen we over een maand een warmtepomp van 6 kW, volgens koevlaasformule is dat geschikt voor ongeveer op 1237,5 m3, en ik wilde daar graag een stukje onder zitten
- aangezien er verder niet veel meer te halen viel qua overige isolatie, was spouwmuur (125 m2, 6 cm spouw) het laatste dat over bleef. Ooit is er UF schuim ingespoten, maar tijdens de verbouwing zagen we al dat hier niet veel meer van over was

Offertes
- net als bij zovelen liepen de offertes alle kanten op :)
- iedereen gaf aan dat spouw sweep + EPS de meest duurzame keuze was, maar financieel niet rendabel is
- ik heb geprobeerd een schatting te maken wat de terugverdientijd is voor 10% besparing (minimum) en 20% (realistisch) en daarnaast ook nog een splitsing gemaakt tussen gas en toekomstige warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-oU302GN51OPwVfTmGNo6V_uV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghDaVMxWRjeWezi8OjZpfghM.png?f=fotoalbum_large

Keuze
In mijn ogen was bijvullen met Centrafoam (UF schuim) de enige die financieel rendabel was dus daar ben ik voor gegaan. Als ik daar niet voor had gekozen, had ik de spouwmuur gelaten zoals ie nu is

Uiteraard heb ik me ingelezen op de nadelen van UF schuim, maar toch hiervoor gekozen want:
- we hebben een WTW ventilatie waardoor er continu frisse lucht door ons huis blaast
- van alle UF schuimen voor spouwmuurisolatie heeft CentraFoam de laagste Formaldehyde afgifte (100,1 mg/100g, waar de norm 700 mg is)
- volgens de verkopers heeft het een levensduur van 20-30 jaar. Dat neem ik met een korreltje zout, maar stel het is 15 jaar, dan weet ik wat mijn daadwerkelijke besparing is geweest en kan ik opnieuw een keuze maken (en kijken of bijvoorbeeld een spouw-sweep toch interessant is, of dat er dan andere methodes op de markt zijn gekomen)

Installatie
Binnen een dagje geinstalleerd, netjes gewerkt, alles netjes opgeruimd. Je ziet de foam echt tot aan de kieren vullen. De isolatie van geluid is ook merkbaar.

Besparing
Het is zo'n 1.5 maand geleden geplaatst. Via mindergas.nl heb ik deze periode vergeleken met alle andere dagen die binnen dezelfde graaddagen-range vallen. Dan kom ik uit op 41% besparing (van 0,321
m3/gd naar 0,187 m3/gd ). Een stuk hoger dan verwacht, met 2 kanttekeningen:
- afgelopen tijd heeft de zon veel geschenen, dus veel 'gratis' warmte
- de afgelopen weken heb ik nog het e.e.a. gedaan aan kierdichting.

Pak ik alleen de periode september/oktober (dus even de echt donkere koude wintermaanden buiten beschouwing) ter vergelijking, dan scheelt het zo'n 20% (van 0,234 m3/gd naar 0,187 m3/gd).

De waarheid zal ergens in het midden liggen (zo'n ~30%), dus ik ben tevreden!

[ Voor 9% gewijzigd door Stanvv op 25-04-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Het belangrijkste is ook dat je zelf tevreden bent. Bedankt voor de terugkoppeling.

[ Voor 23% gewijzigd door JJmac op 25-04-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidecarracing
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-05 22:46
Stanvv schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:18:
Na veel mee te hebben gelezen, heb ik ook een keuze gemaakt. Doe er je voordeel mee, toekomstige beslissers:

Achtergrond
- vrijstaand huis uit 1974. Jaartje geleden gekocht, in een paar maanden volledig gerenoveerd, inclusief verduurzaming (vloerisolatie Rd=4, dakisolatie Rd=6, overal HR++(+), vv over gehele benedenverdieping, airco's boven, WTW ventilatie)
- historisch verbruik vorige bewoners was 2200 m3. Onze eerste paar maanden verwarmen gaven een geschat jaarverbruik aan (via mindergas) van ~1250. Dus een mooie besparing, maar er viel meer te halen in mijn ogen (ook omdat we het hier komende 10 a 20 jaar mee moeten doen :9 )
- Daarnaast krijgen we over een maand een warmtepomp van 6 kW, volgens koevlaasformule is dat geschikt voor ongeveer op 1237,5 m3, en ik wilde daar graag een stukje onder zitten
- aangezien er verder niet veel meer te halen viel qua overige isolatie, was spouwmuur (125 m2, 6 cm spouw) het laatste dat over bleef. Ooit is er UF schuim ingespoten, maar tijdens de verbouwing zagen we al dat hier niet veel meer van over was

Offertes
- iedereen gaf aan dat spouw sweep + EPS de meest duurzame keuze was, maar financieel niet rendabel is
- ik heb geprobeerd een schatting te maken wat de terugverdientijd is voor 10% besparing (minimum) en 20% (realistisch) en daarnaast ook nog een splitsing gemaakt tussen gas en toekomstige warmtepomp
[Afbeelding]

Keuze
In mijn ogen was bijvullen met Centrafoam (UF schuim) de enige die financieel rendabel was dus daar ben ik voor gegaan. Als ik daar niet voor had gekozen, had ik de spouwmuur gelaten zoals ie nu is

Uiteraard heb ik me ingelezen op de nadelen van UF schuim, maar toch hiervoor gekozen want:
- we hebben een WTW ventilatie waardoor er continu frisse lucht door ons huis blaast
- van alle UF schuimen voor spouwmuurisolatie heeft CentraFoam de laagste Formaldehyde afgifte (100,1 mg/100g, waar de norm 700 mg is)
- volgens de verkopers heeft het een levensduur van 20-30 jaar. Dat neem ik met een korreltje zout, maar stel het is 15 jaar, dan weet ik wat mijn daadwerkelijke besparing is geweest en kan ik opnieuw een keuze maken (en kijken of bijvoorbeeld een spouw-sweep toch interessant is, of dat er dan andere methodes op de markt zijn gekomen)

Installatie
Binnen een dagje geinstalleerd, netjes gewerkt, alles netjes opgeruimd. Je ziet de foam echt tot aan de kieren vullen. De isolatie van geluid is ook merkbaar.

Besparing
Het is zo'n 1.5 maand geleden geplaatst. Via mindergas.nl heb ik deze periode vergeleken met alle andere dagen die binnen dezelfde graaddagen-range vallen. Dan kom ik uit op 41% besparing (van 0,321

Pak ik alleen de periode september/oktober (dus even de echt donkere koude wintermaanden buiten beschouwing) ter vergelijking, dan scheelt het zo'n 20% (van 0,234 m3/gd naar 0,187 m3/gd).

toon volledige bericht
125 m2 en 6 cm spouw...en dan voor Supafill een prijs van 6,8K... :?
in oktober 2022 was dat bij mij ongeveer 1/3 van dat bedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stanvv
sidecarracing schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Dat is dus inclusief spouw sweep . De foams zijn bij te spuiten, maar voor glaswol / EPS moet het oude schuim er eerst uit. Dat maakte het vaak meer dan 2x zo duur. Ik kan dit morgen nog wel even splitsen in het offerteoverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanvv
sidecarracing schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Bij deze nog de splitsing in kosten voor verwijderen van oude isolatie (spouw sweep) en aanbreng nieuwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjLc-VtxiNyv4pqAky_hyUPVAuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8IVKSznS0bvHEqZHwCyvt86.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de m2 prijzen qua aanbreng over het algemeen vrij net zijn, alleen dat oude spul verwijderen is soms zo belachelijk duur

[ Voor 11% gewijzigd door Stanvv op 04-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:56
Stanvv schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:18:

Achtergrond

Offertes
[Afbeelding]

Keuze

Installatie

Besparing

toon volledige bericht
Waarom ga je uit van 15 jaar?
Er us buiten muizen die er doorheen bijten toch geen reden voor achteruitgang?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste