Als je kruipruimte nat is, hoe hoog trekt dat vocht de muren in? Als dat straks in je binnenblad zit en minder goed weg kan lijkt mij dat wel een recept voor problemen. Wellicht met een vochtmeter kijken op een plek waar je geen voorzetwand hebt binnen. Is er nog iets aan te doen? Meer ventilatie of zelf een pompje?
FTX1 is dan neem ik aan BASF cavipor:
https://construction.basf...-1633355328641-1725090455
Veel van de eigenschappen lijken op PUR. Het hecht aan je steen dus je krijgt het er nooit meer uit. Een glaswol zoals supafil is nog ademender (mu van 1 ipv 3 voor PUR of cavipor) en kun je desnoods weer verwijderen.
Als je de ruimte hebt om met 18-20mm te boren is rockwool denk ik ook te overwegen. Dat doet het nog beter mocht het ooit nat worden dan glaswol (14mm minimaal), maar dan heb je wel iets meer plek in de voeg nodig (18mm minimaal).
Ik zelf heb supafil door pluimers laten doen in de garage bijna 5 jaar terug en goede ervaringen mee. Ook als je een keer een ventilatierooster eraf haalt en de pijp komt mee blijft isolatie netjes zitten. Dat is met parels niet altijd het geval begrijp ik maar geen ervaring mee. Dampdiffusie van parels varieert wat meer (mu 2-5?) omdat eps zelf vrijdampremmend is (aangepast van eerdere post).
Als ik het over zou doen dan zou ik rockwool gebruiken voor de garage (die is van binnen geboord, dus had makkelijk gekund met 18mm). Ik zou ook kijken naar de staat van je spouwankers. Als die goed verzinkt zijn dan kan het wellicht, maar die ga je wel veel meer opsluiten en bij echt koud weer krijg je al snel beetje condens op de spouwzijde van je buitenblad als je geen dampscherm hebt op de binnenmuur. Eventueel bij laten plaatsen voor de zekerheid.
[
Voor 3% gewijzigd door
Eisbar op 04-12-2025 19:47
]