Heeft er iemand ervaring met vullen door het weghalen van her en der een steentje ipv boren? Voordeel is dat geen schade aan de voegen en meer keus in materiaal vulling (12 mm kan alleen pur). Er zijn veel minder gaten nodig. Ook kun je waar nodig schoonmaken en schijnt er beter te worden gevuld. Methode is in onbruik geraakt begrijp ik, maar is bij een kalkmortel / voeg op een muur waar toch veel herstel werk wordt gedaan en een smalle voeg zit eigenlijk zo gek nog niet.Eisbar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:55:
[...]
Ook neig ik nu naar Rockwool, daarvoor moeten dan wel bij elke gevel wat steentjes eruit gehaald worden ipv boren (voordeel kalk mortel: je haalt zo een baksteen uit de gevel zonder schade), maar dat is een afronding op de totale hoeveelheid gevel werk die er nodig is. Veel slecht eerder herstel met cement voegen en afwijkende bakstenen dat moet er allemaal uit.
Restauratie adviseur suggereert dit ipv boren maar ik krijg veel push back van isolatie bedrijven (Pluijmers iig). Ik vermoed dat ze het gewoon te weinig doen en dat het een volledig andere methode / machine / materiaal mix is.
/f/image/LxTbSMgczzK88SMIEPVcv1A2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RKMe2Cz4u4BQx1KJ1iAoVNgH.png?f=fotoalbum_large)