10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Dat is bullshit. Supafill hoeft nergens aan te hechten. Je boort een bepaald gatenpatroon in de gevel en dan vul je de ruimte in de spouw van boven naar beneden op door die gaten te vullen. het heet SupaFill niet supaSTICK. als je dat proces doorloopt zoals je een gecertificeerd installateur doet dan kun je je buitenmuur afbreken en de Supafill blijft als een soort plaat rechtop staan omdat het door de inblaas druk 1 geheel is geworden.Rickown schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:00:
[...]
[...]
Zojuist is er nog een andere partij langs geweest. Deze raden Knauf Supafil af, omdat er al bestaande glaswolplaten in de spouw aanwezig zijn. Hun reden: Supafil zou onvoldoende “hechten” aan de bestaande isolatie, waardoor er volgens hen risico is op holle ruimtes/onvolledige vulling. Zij adviseren in plaats daarvan HR IsoFoam (schuim) als oplossing voor het opvullen van de resterende luchtspouw. Voor mij voelt dit als een stap terug, omdat twee bedrijven nu twee verschillende oplossingen adviseren voor exact dezelfde spouwopbouw.
Hoe kijken jullie aan tegen schuim (IsoFoam) versus inblaaswol in dit soort situaties?
Dit bedrijf verkoopt waarschijnlijk alleen schuim of is alleen bekend met schuim en dat is lekker makkelijk, giet het overal in, denk niet na en wat de gevolgen zijn maakt niet uit.
Dat schuim druk je bestaande isolatie plat. Dat is zonde.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Welk bedrijf is dat? Ik kreeg te horen dat na isoleren met 5 cm vrije ruimte niet kon met parels of epsRickown schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:25:
Wij hebben een twee-onder-een-kap woning uit 1985 met een spouwmuur van circa 10–12 cm. Vanaf de bouw is de opbouw (voor zover wij nu weten) als volgt: buitenblad → ongeveer 4–5 cm luchtspouw (circulatieruimte) → circa 5 cm glaswolplaten → binnenblad.
Dit is onze eerste winter in deze woning en we merken dat de buitenmuren erg koud aanvoelen (comfort is minder dan verwacht, vooral bij kou/wind). Daarom kijk ik naar mogelijkheden om de spouw verder te isoleren.
Vandaag is er een lokale isolatiepartij langs geweest. Zij adviseren om de resterende luchtspouw (4–5 cm) op te vullen met Knauf Supafil (inblaasglaswol). Het gaat om ongeveer 81 m². De offerte is €1.876 totaal, inclusief een (isolatie)certificaat en 10 jaar garantie.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies, met name:Alle tips, aandachtspunten en ervaringen zijn welkom!
- Is het verstandig om een bestaande luchtspouw (circulatie/afwatering) op te vullen als er al 5 cm glaswol aanwezig is?
- Waar moet ik op letten i.v.m. vocht/slagregen en de staat van de gevel? (Wij hebben geen zichtbare vochtproblemen.)
- Is Supafil in dit type spouw (naast bestaande platen) een goede keuze of zijn EPS-parels of iets anders verstandiger?
- Klopt de prijsindicatie (~€23/m²) en zijn er nog zaken die absoluut in de offerte moeten staan?
Was dat toevallig van een plaatser van spouwisolatie die werkt met andere producten?dimi_v schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:25:
[...]
Welk bedrijf is dat? Ik kreeg te horen dat na isoleren met 5 cm vrije ruimte niet kon met parels of eps
Bijzonder. Want het minimum met EPS ligt rond de 3 cm en dat is toch wel basiskennis voor een adviseur. Kan er misschien een ander reden zijn dat je niet interessant genoeg bent als klant? Toevallig een tussenwoning rond de 30 m2?dimi_v schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:38:
Nee het bejubelde Takkenkamp. Wilde me ook niet schuim verkopen toen ik aangaf geen interesse te hebben. Maar de vertegenwoordiger vond 5 cm te weinig vrije ruimte
De wat grotere partijen kunnen in de winterperiode soms wat selectiever worden.
Ja, vals advies is sneu maar het komt in deze branche helaas vaak voor. Dus de kans is zeker aanwezig dat die adviseur er geen zin in had, of hij wilde per se een ander product adviseren. Zoals hierboven al werd gezegd is 3cm voor EPS echt basiskennis. Supafil kan sowieso vanaf 5cm, maar bij 4cm wordt het ook wel toegepast. Hangt geloof ik ook van de exacte variant af, maar 5cm is echt een no-brainer.dimi_v schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:39:
Ik heb het denk ik over 2 jaar geleden. Niet zo heel veel m2 omdat alleen mijn zijgevel gedaan zou worden. Voor en achter zijn HSB. Zou wel sneu zijn om dan vals advies te geven. Denk dat hij dat wel echt vond
Immers: als je zelfs bij 5cm geen EPS of Supafil zou mogen inblazen dan zou er bijna geen enkele spouwmuur uit de jaren '80/'90 kunnen worden bijgevuld met die materialen. Een vrije ruimte van 6cm of meer komt al nauwelijks voor: die afstanden zie je vooral bij woningen zonder enige bestaande isolatie.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Dus in totaal +/- 9,24m2. Helaas net onder de minimale van 10m2 voor subsidie. Maar daar is vast wat in te regelen.
Mijn vragen:
- is het laten isoleren van zo'n kleine oppervlakte uberhaupt zinvol? Geeft dat comfort winst?
- aan 1 kant zitten er dunne piepschuimplaten in de spouw. Moeten deze er dan eerst uit? Of kunnen ze blijven zitten en aangevuld worden met parels?
- de buren; hun wc afzuiging is aangesloten op de spouw. Ook komen de kook geuren van hen in de tussenmuur spouw terecht. Dus het is zeer belangrijk dat de isolatie niet bij hen komt en niet in de tussenmuur. Kunnen ze iets plaatsen waardoor dat niet gebeurt?
Wij kunnen gebruik maken van isde verdubbeling. Dus wellicht is het aantrekkelijk om goedkoop de twee gevels te laten isoleren.
Dat lijkt me nu een ideale reden om PUR te gebruikenm4bnl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:35:
...- de buren; hun wc afzuiging is aangesloten op de spouw. Ook komen de kook geuren van hen in de tussenmuur spouw terecht. Dus het is zeer belangrijk dat de isolatie niet bij hen komt en niet in de tussenmuur. Kunnen ze iets plaatsen waardoor dat niet gebeurt? ...
Ben je daar zeker van? Of zit er daar een koker?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Zeker wetennaftebakje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:08:
[...]
Dat lijkt me nu een ideale reden om PUR te gebruikenVuil blazen in de spouw is echt not done.
Ben je daar zeker van? Of zit er daar een koker?
Onze afzuiging van het toilet zat ook aangesloten op de spouw. Waar vroeger de badkamer zat, zat ook een groot vierkant in de muur van de spouw.
Wij ruiken de kookgeuren op zolder. De geur komt door de kieren van de draagbalken
Het huis van de buren is van de woningbouw. Zij hebben gekeken en konden niks raars vinden. De buren hebben een recirculatiekap. Dus dat wij het ruiken kan niet,aldus hen. Maarja onze zolder ruikt toch echt naar eten en dat kan miet van ons zijn. De kwestie ligt gevoelig bij de buren, dus hebben we het er maar bij gelaten.
Het kan best zijn dat er een koker o.i.d naar boven loopt. Maar zij hebben geen keuken afzuiging op het dak o.i.d. als zij koken met de buitendeur open dan ruik je ook buiten de kookkunsten. Met deur dicht ruik je het buiten niet. In iedergeval komt de kookgeur in de spouw. Hoe is niet helemaal duidelijk. De geur komt vaak 30 minuten tot 1 uur later dan dat zij daadwerkelijk aan het koken is bij ons aan op zolder
[ Voor 24% gewijzigd door m4bnl op 03-02-2026 16:56 ]
Een goed isolatiebedrijf plaatst spouwborstels. https://www.joostdevree.nl/s/spouwborstelm4bnl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:35:
[...]
Zeker weten
Onze afzuiging van het toilet zat ook aangesloten op de spouw. Waar vroeger de badkamer zat, zat ook een groot vierkant in de muur van de spouw.
Wij ruiken de kookgeuren op zolder. De geur komt door de kieren van de draagbalken
Het huis van de buren is van de woningbouw. Zij hebben gekeken en konden niks raars vinden. De buren hebben een recirculatiekap. Dus dat wij het ruiken kan niet,aldus hen. Maarja onze zolder ruikt toch echt naar eten en dat kan miet van ons zijn. De kwestie ligt gevoelig bij de buren, dus hebben we het er maar bij gelaten.
Het kan best zijn dat er een koker o.i.d naar boven loopt. Maar zij hebben geen keuken afzuiging op het dak o.i.d. als zij koken met de buitendeur open dan ruik je ook buiten de kookkunsten. Met deur dicht ruik je het buiten niet. In iedergeval komt de kookgeur in de spouw. Hoe is niet helemaal duidelijk. De geur komt vaak 30 minuten tot 1 uur later dan dat zij daadwerkelijk aan het koken is bij ons aan op zolder
https://www.nu.nl/binnenl...enduizenden-woningen.html
Heb de aflevering nog niet gezien.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Meer details inderdaad bij Zembla, uitzending is a.s. donderdag. Ben benieuwd.ZeRoC00L schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:26:
Al verschilende keren langsgekomen, UF Schuim.....
Maar inderdaad, het is niet alsof we dit niet al jaren wisten. Ja, het kan goed gaan maar de risico's zijn simpelweg groter dan men wil horen. Ook bizar dat het bedrijfsleven (deze keer in de vorm van Akzo) destijds weer lekker mocht meebeslissen over de veiligheid van hun eigen product.
Zeker toen er genoeg alternatieven voor UF schuim op de markt waren gekomen had dit allang verboden moeten worden (of op z'n minst uit de subsidieregeling gehaald moeten worden). Maar alles gaat zooooo traag. Eindeloos praten, onderzoeken. Ook nu lijkt het toch overduidelijk dat dit spul zo snel mogelijk van de markt af moet, maar het ministerie wil weer wachten op nòg een onderzoek van de GGD. Waarna het bedrijfsleven vast weer de kans krijgt om via inspraak het verbod te voorkomen...
ik wou het ook net plaatsen:ZeRoC00L schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:26:
Al verschilende keren langsgekomen, UF Schuim.....
https://www.bnnvara.nl/ze...gevaarlijk-isolatieschuim
donderdag pas uitzending.
ik heb aminotherm in mijn spouwmuren 4 jaar geleden. helemal geen gezondheidsklachten gemerkt. huis is ook goed geventileerd, maar toch maar een formaldehyde meter besteld om te meten.korte termijn benauwdheid, hoofdpijn en eczeem veroorzaken. Op lange termijn kan het schuim kankerverwekkend zijn.
kanker kan door alles veroorzaakt zijn, dus daar is niks tegen te zeggen.
Het artikel zegt ook total niet bij om welk soort schuim het gaat. die oorspronkelijke UF schuim, of ook de modernere varianten.
[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 24-02-2026 10:43 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Aminotherm is ook een UF-schuim. UF is het soort product en Aminotherm is de fabrikant of productnaam en zo zijn er vele soorten. Ook plakt men eigen etiketten op producten om het marketingtechnisch interessanter te maken. Dat ze niet alle namen gaan opnoemen vind ik logisch. De focus ligt op UF. Vandaag slecht in het nieuws = morgen een nieuwe naam voor het product. Desnoods een groene kleurstof erin, noem het GreenFoam en we gaan weer lekker door op dezelfde voet.kmf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:39:
[...]
ik wou het ook net plaatsen:
https://www.bnnvara.nl/ze...gevaarlijk-isolatieschuim
donderdag pas uitzending.
[...]
ik heb aminotherm in mijn spouwmuren 4 jaar geleden. helemal geen gezondheidsklachten gemerkt. huis is ook goed geventileerd, maar toch maar een formaldehyde meter besteld om te meten.
kanker kan door alles veroorzaakt zijn, dus daar is niks tegen te zeggen.
Het artikel zegt ook total niet bij om welk soort schuim het gaat. die oorspronkelijke UF schuim, of ook de modernere varianten.
Er is al lange tijd weerstand tegen UF schuim, ook vanuit de isolatiebranch, maar uiteindelijk kan je maar weerstand bieden totdat je over komt als een misgunnend concurrent die vanuit eigen financieel belang roept. Een stuk bewustwording bij de consument speelt daarin een belangrijk rol en ik denk dat de item van Zembla daar wel voor gaat zorgen.
met het verschil dat UF schuim van vroeger afbrokkelt en de nieuweer schuimen dit niet meer zouden doen, kan natuurlijk een marketingding zijn, maar wel belangrijk nuance. als de chemische samenstelling anders is.Snaba schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:26:
[...]
Aminotherm is ook een UF-schuim. UF is het soort product en Aminotherm is de fabrikant of productnaam en zo zijn er vele soorten. Ook plakt men eigen etiketten op producten om het marketingtechnisch interessanter te maken. Dat ze niet alle namen gaan opnoemen vind ik logisch.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp