10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Dat is bullshit. Supafill hoeft nergens aan te hechten. Je boort een bepaald gatenpatroon in de gevel en dan vul je de ruimte in de spouw van boven naar beneden op door die gaten te vullen. het heet SupaFill niet supaSTICK. als je dat proces doorloopt zoals je een gecertificeerd installateur doet dan kun je je buitenmuur afbreken en de Supafill blijft als een soort plaat rechtop staan omdat het door de inblaas druk 1 geheel is geworden.Rickown schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:00:
[...]
[...]
Zojuist is er nog een andere partij langs geweest. Deze raden Knauf Supafil af, omdat er al bestaande glaswolplaten in de spouw aanwezig zijn. Hun reden: Supafil zou onvoldoende “hechten” aan de bestaande isolatie, waardoor er volgens hen risico is op holle ruimtes/onvolledige vulling. Zij adviseren in plaats daarvan HR IsoFoam (schuim) als oplossing voor het opvullen van de resterende luchtspouw. Voor mij voelt dit als een stap terug, omdat twee bedrijven nu twee verschillende oplossingen adviseren voor exact dezelfde spouwopbouw.
Hoe kijken jullie aan tegen schuim (IsoFoam) versus inblaaswol in dit soort situaties?
Dit bedrijf verkoopt waarschijnlijk alleen schuim of is alleen bekend met schuim en dat is lekker makkelijk, giet het overal in, denk niet na en wat de gevolgen zijn maakt niet uit.
Dat schuim druk je bestaande isolatie plat. Dat is zonde.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Plus dat schuim zoveel niet platdrukt, want het zoekt de weg van de minste weerstand en gaat sneller naar boven en beneden etc dan in de diepte.
Welk bedrijf is dat? Ik kreeg te horen dat na isoleren met 5 cm vrije ruimte niet kon met parels of epsRickown schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:25:
Wij hebben een twee-onder-een-kap woning uit 1985 met een spouwmuur van circa 10–12 cm. Vanaf de bouw is de opbouw (voor zover wij nu weten) als volgt: buitenblad → ongeveer 4–5 cm luchtspouw (circulatieruimte) → circa 5 cm glaswolplaten → binnenblad.
Dit is onze eerste winter in deze woning en we merken dat de buitenmuren erg koud aanvoelen (comfort is minder dan verwacht, vooral bij kou/wind). Daarom kijk ik naar mogelijkheden om de spouw verder te isoleren.
Vandaag is er een lokale isolatiepartij langs geweest. Zij adviseren om de resterende luchtspouw (4–5 cm) op te vullen met Knauf Supafil (inblaasglaswol). Het gaat om ongeveer 81 m². De offerte is €1.876 totaal, inclusief een (isolatie)certificaat en 10 jaar garantie.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies, met name:Alle tips, aandachtspunten en ervaringen zijn welkom!
- Is het verstandig om een bestaande luchtspouw (circulatie/afwatering) op te vullen als er al 5 cm glaswol aanwezig is?
- Waar moet ik op letten i.v.m. vocht/slagregen en de staat van de gevel? (Wij hebben geen zichtbare vochtproblemen.)
- Is Supafil in dit type spouw (naast bestaande platen) een goede keuze of zijn EPS-parels of iets anders verstandiger?
- Klopt de prijsindicatie (~€23/m²) en zijn er nog zaken die absoluut in de offerte moeten staan?
Was dat toevallig van een plaatser van spouwisolatie die werkt met andere producten?dimi_v schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:25:
[...]
Welk bedrijf is dat? Ik kreeg te horen dat na isoleren met 5 cm vrije ruimte niet kon met parels of eps
Nee het bejubelde Takkenkamp. Wilde me ook niet schuim verkopen toen ik aangaf geen interesse te hebben. Maar de vertegenwoordiger vond 5 cm te weinig vrije ruimte
Bijzonder. Want het minimum met EPS ligt rond de 3 cm en dat is toch wel basiskennis voor een adviseur. Kan er misschien een ander reden zijn dat je niet interessant genoeg bent als klant? Toevallig een tussenwoning rond de 30 m2?dimi_v schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:38:
Nee het bejubelde Takkenkamp. Wilde me ook niet schuim verkopen toen ik aangaf geen interesse te hebben. Maar de vertegenwoordiger vond 5 cm te weinig vrije ruimte
De wat grotere partijen kunnen in de winterperiode soms wat selectiever worden.
Ik heb het denk ik over 2 jaar geleden. Niet zo heel veel m2 omdat alleen mijn zijgevel gedaan zou worden. Voor en achter zijn HSB. Zou wel sneu zijn om dan vals advies te geven. Denk dat hij dat wel echt vond
Ja, vals advies is sneu maar het komt in deze branche helaas vaak voor. Dus de kans is zeker aanwezig dat die adviseur er geen zin in had, of hij wilde per se een ander product adviseren. Zoals hierboven al werd gezegd is 3cm voor EPS echt basiskennis. Supafil kan sowieso vanaf 5cm, maar bij 4cm wordt het ook wel toegepast. Hangt geloof ik ook van de exacte variant af, maar 5cm is echt een no-brainer.dimi_v schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:39:
Ik heb het denk ik over 2 jaar geleden. Niet zo heel veel m2 omdat alleen mijn zijgevel gedaan zou worden. Voor en achter zijn HSB. Zou wel sneu zijn om dan vals advies te geven. Denk dat hij dat wel echt vond
Immers: als je zelfs bij 5cm geen EPS of Supafil zou mogen inblazen dan zou er bijna geen enkele spouwmuur uit de jaren '80/'90 kunnen worden bijgevuld met die materialen. Een vrije ruimte van 6cm of meer komt al nauwelijks voor: die afstanden zie je vooral bij woningen zonder enige bestaande isolatie.
Enige wat ik zo kan bedenken is de voegafstand dat voor problemen kan zorgen, je hebt met Supafill en of Parels een grotere gat dan bijvoorbeeld foam.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple