Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
eric-Pvt heeft goede ervaringen met Supafill.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
Bezuiniger schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:12:
De tussenmuren worden normaliter niet nageisoleerd: er wordt vanuit gegaan dat het temperatuurverschil bijna nihil is.
Bij huizen met een spouw van voor +/-1980 ventileren alle spouwen gewoon onder de dakpannen vanuit de kruipruimte en sleuven in de buitenmuur.
De scheidingsspouwmuur tussen twee huizen onttrekt warmte uit twee huizen hierdoor krijg je thermische trek. De warme lucht komt onder je pannen terecht.
Dit is bij mijn overburen ook het geval, kijk maar hoe de sneeuw smelt op de scheiding.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Sneeuw.jpg
Ikzelf heb twee onder één kap en heb erg veel spijt dat ik de tussenspouw niet heb laten isoleren. Het is nu de koudste muur van allemaal. Ook bij mij smelt de sneeuw heel snel weg op de scheiding.

Heb toevallig gisteren de rij pannen boven de spouw weggehaald, je kijkt dan zo boven op twee muren met een spouw. Met een zaklamp schijn je makkelijk tot op de grond.
Ik heb bovenop de muren een deken van glaswol gelegd en afgedicht met purschuim, zo ben ik de koudebrug kwijt en stop je de thermische trek in de spouw.
Heb helaas geen foto's gemaakt, bij de voorkant zal ik dat wel doen en ze hier ergens posten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Bekende foto:

Hier hetzelfde maar dan in de warmtebeeldvariant.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/01/straat_daken2-1024x627.png

Hier is te zien dat je duur de spouw tussen de beide woningen nog een hoop warmte verliest.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
frickY schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:22:
De tussenmuren zou ik ook alleen vanwege het geluid willen isoleren, niet voor de warmte inderdaad.
Ik heb ook nog op de planning om kozijnen te laten vervangen. Denk dat ik dat beter eerst doe alvorens iets in de spouwmuur te laten spuiten.
Weet niet hoe oud je huis is, maar zou het toch eens bekijken onder je dakpannen.
Bij mij zag het er namelijk zo uit
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Dakvoor.jpg
Een enorme koudebrug en ik voelde vanmorgen de warme lucht uit de spouw opstijgen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Dakna.jpg
Dit zal best een verbetering geven :)
twee bussen watervaste purschuim over de muren en spouw leeggespoten

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• coyote1980
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-04 20:03
Ik heb ook tijden getwijfeld tussen parels en supafil. Uiteindelijk kwam de meeste kritiek op supafil als volgt bij mij binnen:
1) Ja, supafil, kan ik [isolatiebedrijf] je ook aanraden als ik meer wil verdienen, hanteert iedereen een grotere winstmarge op, dus voor mijn portemonnee mag je met supafil vullen.
2) Leuk dat het niet inzakt en waterafstotende vezels zijn. Maar vergeet niet dat het gewoon geimpregneerd spul is waarvan nog niet duidelijk is of het na 10 jaar nog net zo waterafstotend is en uiteindelijk toch vocht opneemt en gaat inzakken.

Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben voor grijze parels gegaan. Was voor ons vrijstaande huisje ergens rond de 1360 euro kwijt. Spouwdikte ca. 6 cm, 1960 bouw.

Van de zomer merkte ik meteen het verschil: het warmde binnen stukken minder hard op omdat de stralingswarmte van de buitenmuur niet meer doorsloeg naar de binnenmuur. Nu van de winter maar eens kijken of het binnen ook een prettiger klimaat blijft. :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Tijgert
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08-04 22:26

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

quote:
Hahaha ik lag ff dubbel... rook in de poepert 8)
Ja joh, ik had zoveel due diligence gedaan dat ik op gegeven meer wist over de materie dan de 20-something jarige vertegenwoordigers. Gewoon een beetje hun sales pitch aanhoren en weten dat ze maar 1 ding willen. Jouw geld.

8700K, ROG Hero X, 32GB4166, 2080Ti, 2TB SSD, Enermax 950W, 32"+G903+G910 Nieuwe Specs, Oude Specs, Hele Oude Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07-04 14:53
quote:
blitzkrieg schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:22:
Ik heb het laten doen door http://www.isocoat-isolatie.nl/

Prijs weet ik zo niet, moet ik opzoeken, maar is ook lastig vergelijken, bij mij hadden ze bijna geen reistijd.
Kijk dat is ook de partij die het waarschijnlijk bij mij gaat doen, alleen de nieuwe erin dan he, ik heb geen oude.
Tevreden over hun werk?

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
quote:
Tehh schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:23:
Wij zitten in dubio of we eerst de muren moeten isoleren of gaan voor het vervangen van 1e generatie dubbel glas naar HR++ glas. Ik lees op internet dat HR++ 50% beter isoleert dan 1e generatie dubbel glas (U-waarde van 1,1 vs U-waarde van 2,8 (vs U-waarde van 5,8 voor enkel glas)).
Dat klinkt als mega-veel, maar er wordt geen vergelijking gemaakt met een U-waarde van een ongeisoleerde spouwmuur...

Rhaelak heeft het over Rc waarde, welke precies andersom werkt van U-waarde (hoger = beter vs lager = beter).

[...]

Kan ik de U-waarde berekenen door 1/RC te doen? En dan de juiste conclusie trekken dat een ongeïsoleerde spouwmuur een U-waarde heeft van 2,63? En dat het dus verstandiger is (afhankelijk van de oppervlakte muur/steen) om eerst het glas te vervangen bij gelijke of groter oppervlakte aan glas?
Zou mijn berekening juist zijn dan verbaast het me hoe hoog de U-waarde is van een ongeïsoleerde spouwmuur overigens, ik snap nu ook wel waarom ik zo'n 1500m³ gas gebruik om mijn huis te verwarmen :X
Klopt, 1/RC = U en 1/U = RC.

• Floor
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 06-04 21:49
Ik loop al een jaar of 20 mee in de bouwwereld (ventilatie, dak en vloerisolatie) en merk dat er veel onzin verteld wordt over het isoleren. Ik heb vorig jaar mijn eigen woning ongeïsoleerde woning uit de jaren 60 voorzien van nieuwe beglazing, dak geïsoleerd en de spouwmuur gevuld met isolatiemateriaal. Omdat na-isoleren toch net een andere tak van isoleren zijn dan aanbrengen bij nieuwbouw projecten ben ik er uitvoerig ingedoken. Verschil met isoleren tijdens nieuwbouw zit met name de verandering van de natuurlijke ventilatie, zowel in woning zelf als in de spouw.

Bij een geïsoleerde woning behoeft de ventilatie zeker extra aandacht, vooral wanneer alles wordt aangepakt en ineens luchtdicht en kiervrij gemaakt wordt. Wanneer je niet direct in technische oplossingen zoals mechanische ventilatie wil gaan denken kan je al heel veel bereiken door het huis dagelijks een kwartier door te luchten door de ramen open te gooien. Maar dat vraagt displine en ook wanneer er tijden een vakantie niemand thuis is zal je moeten zorgen dat er op de een of andere manier het huis toch gelucht wordt.

Zoals gezegd was na-isoleren van de spouw was voor mij nieuw maar ik heb gelukkig goede contacten welke me onomwonden hebben uitgelegd op dit moment (2015-2016) de stand van zaken is.
  • Glaswol redelijke isolatie, verbeterde geluidsisolatie. Gaat na verloop van jaren uitzakken waarna je moet bijvullen. Daarnaast, wie garandeert mij dat het impregneermiddel over 30 jaar nog steeds goed is?
    Uitzakken is makkelijk te zien met een warmte camera
  • PUR isolatie: goede thermische isolatie, ventileert totaal niet. Slecht tot verslechterde akoestische isolatie.Daarnaast heeft PUR een slechte reputatie opgebouwd bij naisoleren door het gebruik van de expansie gassen waar bewoners klachten van hadden
  • Witte EPS parels. Redelijke isolatie waarde. Verbeterd akoestische isolatie, geen vocht regulatie
  • Grijze thermoparels, redelijke isolatiewaarde, 3% vochtregulerende eigenschappen (voldoende ademend), neutrale akoestische eigenschappen.
Op basis van voorgaande heb ik besloten om voor de grijze thermoparels te gaan welke inmiddels een stookseizoen er in heb zitten. MBT vocht, ik heb enkele kleine vochtplekken geconstateerd maar door de ventilatie te verbeteren :X is dit inmiddels opgelost.
Behalve altijd lagere stookkosten is vooral het comfort in huis enorm verbeterd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 12:25
Ik ben bij de Supafill fabriek geweest voor mijn werk, productieproces gezien en cursus gedaan tot Supafill installer. Elke Supafill installer moet voor hij begint een spouw vol te blazen een testbak volblazen om te zien of zijn machine goed ingesteld is en hij niet te veel of te weinig inblaast.
Hierdoor voor kom je dus dat er stukken niet goed gevuld worden in de spouw. In de spouw wordt het 1 dikke harde mat, het is net een vers gebakken cake. Stevig maar toch zacht genoeg dat je er een gaatje in prikken kunt wat dan ook een gaatje blijft.
Toen ik mijn huis kocht was alles ongeisoleerd, ik heb me suf gezocht naar wat beter zou zijn, parels of wol maar iedereen heeft zijn eigen mening en dat blijft 50/50 dus daar moet je maar mee doen wat je zelf wilt.
Uiteindelijk heb ik gekozen om Pluimers de spouw te laten vullen met wol, dat product was ik al bekend mee vanwege miijn cursus daar.
Na het vullen hebben we nog kozijnen laten vervangen en herstelwerkzaamheden aan de gevel gehad, de hele Supafill mat blijft netjes zitten, er komen hooguit wat losse pluisjes af.
Toen we het dak gingen vervangen/isoleren kwam ee wel wat materiaal onder de pannen vandaan, dat was bij het inspuiten daar omhoog gekomen.
Zelf nooit meer wat gedaan met mijn Supafill diploma overigens, bedrijf waar ik werk ging toch alleen zonnepanelen blijven plaatsen en geen isolatie erbij doen.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:30
Allemaal ff wachten, vanaf 15 sept 20% subsidie (bij 2 of meer maatregelen).

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 08-04 22:42
Vandaag offerte gehad, ongveer 100m2 voor 1500 euro, supafill. Wat vinden jullie van de prijs? We zitten bij Schiphol en Supafill geeft ook nog wat geluidsisolatie naar het schijnt.

[Voor 15% gewijzigd door MarcoHoorn op 10-09-2016 06:13]

• Jack
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:33

Jack

MHz Matters

1/Lambda * dikte van de spouw in meters
Rd = 1/0,034 * 0,06 = 1,76

Gewone parels zijn ~15% slechter als HR++ parels -> Rd = 1,53

[Voor 32% gewijzigd door Jack op 16-09-2016 22:42]

[Specs]

• HansjeH
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 01-10-2016
quote:
Powrskin schreef op donderdag 08 september 2016 @ 19:58:
r1.8 op 6cm spouw is niet echt geweldig, nou ja zou je dit halen dan was dit het wel. Ik denk dat je op een spouw van 6cm blij mag zijn met een r1 erbij. in vergelijking met een r4 van nieuwbouwhuizen redelijk waardeloos.
Dat is een beetje appels en peren vergelijken. 1,8 in een 6 cm spouw is zo'n beetje wat je nu kan krijgen bij na-isolatie. Een R-waarde van 4 in een spouw van 6 cm kan op dit moment redelijkerwijs niet. Het best isolerende materiaal op de markt, harde PIR platen met een Lambda van 0,023, halen in 6 cm ongeveer 2,6,.(bron: website van praxis, vergelijk Kingspan Iso-easy)

Wil je gunstiger uitkomen dan kan dat wel, maar met nu nog veel te dure aerogel isolatiematerialen voor (op dit moment) industriële toepassingen.

Gewone parels en Supafil hebben beide een Lambda van 0,038, wat helemaal niet slecht is, en komen op een R-waarde van zo'n 1.57 (in theorie) in 6 cm spouw. Ter vergelijking: steenwol en glaswol isolatiedekens hebben een Lambda van tussen de 0,040 en 0,035. Er is nu ook glaswol op de markt met een lambda van 0,032. Na-isolatie met parels of Supafil levert dus een resultaat op dat vergelijkbaar is met een gewone glas- of steenwol deken. Ook de (zeer brandbare) normale EPS platen hebben een Lambda van 0,038.

Ik had beloofd om mijn ervaringen met Nederland Isoleert te updaten. Wel, ze zijn een weekje later inderdaad teruggekomen en hebben het allemaal keurig afgemaakt. Zoals afgesproken. Ze hebben overal keurig in de voegen geboord en niet in de stenen, en de gaten keurig dichtgemaakt. Er is wel een klein kleurverschil in het voegsel in de zijmuur, maar dat zie ik eigenlijk alleen maar als ik 's avonds (in het donker) naar de muur kijk. Dus daar zeuren we niet meer over.
Wat ik vriendelijk van de jongens vond is dat ze een paar kleine stukjes kapotte voeg even gratis meegevoegd hebben. Kleine moeite als je toch een emmer cement in je handen hebt, maar het is toch leuk.

Ondanks de verkeerde meter berekening en de onverwacht bredere spouwen hebben ze keurig het afgesproken bedrag in rekening gebracht. €811,51 voor officieel 45 m², hoewel het in totaal naar de 80 m² en 18 zakken van 16,6 kg Supafil liep. Daar ben ik mooi goedkoop vanaf ;) . De door hen opgegeven R-waarde is 2,15.

De vuistregel is 10 m² per zak supafil in een spouw tot 8 cm. Waar de rest gebleven is weet ik niet, maar als het inderdaad in de 80 m² zit dan moet daar een laag van gemiddeld 18 cm zitten. Dat zou een gemiddelde R-waarde van 4,7 op moeten leveren.

Voorlopig ben ik dus tevreden. Maar de winter is nog niet begonnen dus eventuele fouten zijn nog niet aan het licht gekomen.

• liquid_ice
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-03 09:51
quote:
ZeRoC00L schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:16:
[...]

Welk bedrijf is dat ?
Lijkt me wel een plus voor ze, dat deze in de spouw kijkt. (met camera neem ik aan ?)
Dat was Pluimers.nl

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:13

blitzkrieg

appetjo he!!

quote:
Voor de vorstelijke prijs die ze vragen (hier tenminste) mogen ze ook wel wat meer doen. ;)

• tommieralfie
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 05-04 20:05
Pluimers hier ook gehad voor offerte,offerte bij hun 2x ! zo hoog als Linssen uit best .
Met het zelfde materiaal !
Iets of wat te arrogante verkoop praktijk .

[Voor 16% gewijzigd door tommieralfie op 03-10-2016 19:04]

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Dat laatste zie ik wel meer klachten over. Heb hier sinds een paar weken kunststof kozijnen in de woonkamer, nu mag de verwarming ook naar 20,5 ipv 19,5-20 omdat het anders gewoon fris wordt op de bank. Voorheen stookte de CV de hele avond, nu maar 1-2x per uur.

Zwager heeft recent ook spouwmuurisolatie gedaan, die klaagt nu dat de vloerverwarming in z'n badkamer niet meer warm wordt 's morgens... huis is te snel op temperatuur :P

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14:13
quote:
loyske schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:25:
[...]

Erg duur was Pluimers ;)
Ik heb 16 euro/m2 betaald voor 83m2.
Je bent ook op de hoogte van de subsidie regeling die nu loopt?
Ahja, daar zit ik nu ook wel op, maar dan voor Feenstra/Takkenkamp. Ik moet de offerte van Bameco er nog eens bijpakken. Subsidie weet ik, zit alleen een beetje met de regels.

Dak is al geisoleerd.
Dubbelglas, kom niet aan de m2

En zo zijn er nog wat dingetjes.

Voor de subsidie moet je minimaal 2 maatregelen laten uitvoeren.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:59
Maar als je het achteraf doet weet je wel zeker dat het goed op het stelkozijn aansluit, lijkt mij.

• FM69
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-02-2019
Na veel gelezen te hebben op internet en met veel interesse de threat hier te hebben doorgenomen ben ik eindelijk tot een besluit gekomen. Ik vond het in eerste instantie echt een lastige klus. Prijs/kwaliteit verhouding en comfort is voor mij belangrijk geweest argument geweest in mijn uiteindelijke keuze.

Voor mij viel Pur isolatie af vanwege de mogelijke gassen etc. Voorkomen is beter dan genezen. Ook omdat deze samen met het nieuwe product gemaakt van gel vielen ook af ivm kosten.
Dus uiteindelijk moest ik kiezen tussen supafil en parels.

Twee bedrijven direct uitgenodigd. Regioisolatie.nl was de eerste en de vertegenwoordiger heeft netje uitgebreid tijd genomen voor de offerte. Tussen de spouwen gekeken (die allemaal schoon zijn) alles opgemeten kwam hij op 102 m2. Spouwmuur breedte is gemiddeld 6,5 cm.
Zijn prijs kwam uit op €1836 inclusief 7 meter borstels om te voorkomen dat de buren mee geïsoleerd worden. Dit zijn de EPS parels. HR++. Hij wilde mij wel tegemoet komen en de klus klaren voor €1700.

Met de gegevens nog twee schriftelijke offertes aangevraagd bij Linssen -Best.
Hun offerte kwam met HR++ Termoparels op €1530. De offerte kwam netjes en zakelijk op mijn over.
Ook bij van den Dijssel uit Valkenswaard een schriftelijke offerte aangevraagd.
Hun offerte was opgemaakt met de keuze tussen supafil voor €1390 of de HR+++ Neopixels premium voor €1490. De offerte was helder en zonder veel opsmuk opgesteld.

Ook isolatie.com uit Gemert is bij mij geweest. Prima vertegenwoordiger, prima verhaal, prima prijs.
Zijn metingen na de spouwmuren te hebben gecheckt, kwamen echter uit op 103 m2 en 8 mrt borstels.
Hij kon de klus aanbieden voor €1496 met de ISO parels HR++.
Dan zou de klus over 4 weken geklaard kunnen worden.

Naar aanleiding van hun positieve offerte toen gebeld met van den Dijssel uit Valkenswaard.
Hij kon de volgende dag komen om zelf mijn situatie van de spouwmuren te bekijken.
Hele aardige vakman zoals hij op mij overkwam. Hij heeft mij ook alles nogmaals uitgelegd. Hij heeft een gemiddelde van 6 cm spouwmuren opgemeten.
Ook hij kwam op 8 mrt borstels maar in totaal 97 m2 !
Hij zei dat hij er niet meer van kan maken en de klus ook voor de prijs van €1416 wil doen.
En.... Binnen 2 weken omdat er een klus geannuleerd was. _/-\o_

Dus over twee weken komt van den Dijssel bij mij de klus klaren en de spouwen vullen met Neopixels parels
De folder daarvan zegt dat deze lambda waarde van 0,033 W/ (M.K) en ook 2db geluidsreductie. Voor als iemand daar benieuwd naar mocht zijn. Zal in 2017 bericht sturen of ik verschil merk.

[Voor 3% gewijzigd door FM69 op 14-12-2016 22:16. Reden: Leesbaarheid]

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:55
quote:
Hkuit schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:52:
[...]

Mooi verhaal en grappig hoeveel verschil in m2 er weer tussen zit.
Komt vaak door hoe ze het berekenen.. zo trek je meestal al 10-20 cm af boven de ramen en deuren. Niet iedereen doet dat.
Zo zijn er sommige bedrijven die bv zeggen kijk zonder de aftrek verliezen is het 105 vierkante meter, reëel is het 95, we gaan dan de prijs van 95 verrekenen naar 105 zodat je over 10 vierkante meter extra subsidie krijgt..
bv 95 = 10 euro per vierkante meter, dan wordt het 9,50 en 105 vierkante meter bv.
950 - 570 =380 euro of 997,5-630=367

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:17
quote:
hannibal2206 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 01:29:
situatie: 2 onder 1 kap woning 1987; aanbouw 1999

Bij deze aanbouw (begane grond, op het zuiden) heb ik indertijd gezien dat de aannemer de bedrading naar de diverse WCD's en lichtschakelaars direct 'uit' de spouw haalde (dwz een gat maken in de achterzijde van de inbouwdoos en daar bedrading door naar binnen voeren). Toendertijd onvoldoende op gelet door mij ..

In de winterdag voel je het uit die WCD's en schakelaars tochten ..

Wat zou ik hier aan kunnen doen:
- boel openmaken en gat in inbouwdoos dichtmaken met siliconenkit ?
- openmaken, en met bus PUR schuim de spouw ter plaatse vol spuiten ?
- spouw laten na-isoleren

NB de spouw is met de verbouwing wel voorzien van glaswol isolatie, maar niet geheel; er is nog enkele cm over voor na-isolatie
ik koop gewoon speelgoedklei, die niet hard word, dat stop je 2 cm van in de buisjes achter de wcd,s is er makkelijk uit te halen en voorkomt tocht, gebruikt de glasvezelleverancier ook zo vertelde een monteur me, (misschien iets andere klei)

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• technopeuter
Waarom o Waarom wordt PUR-isolatie niet behandeld of overwogen, wel 2x zo goede isolatiewaarde en loopt niet uit je spouw?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Rijtjes huis uit 1986 en al ruim 2 jaar bezig met verduurzamen. Energierekening negatief dus. En geen gas meer
Maar ben al redelijk wat tegengekomen. :P

- vensterbanken zo lek als een mandje. Deze waren op de binnenmuur in de specie gelegd en met latjes aan de binnenzijde afgewerkt. Stond in direkte verbinding met de spouw. Alles eraf gesloopt en opnieuw goed gedaan, met extra isolatie

- Boven de ramen zat een holle ruimte met aan beide zijden triplex plaat (binnen + buiten)
Eraf gesloopt, in sommige ruimte's zat niet eens isolatie, in andere weer wel. Erin gegooid.
PIR platen erin en alles weer afgewerkt.

- Overal waar de verwarmingsbuizen door de vloer gingen, tochtte het. De kanaalplaatvloer zorgde ook voor een windtunnel, door alle aangrenzende huizen, en dus altijd een koude vloer.
Omdat alle radiatoren eruit gingen, en zo ook de buizen, alles verwijderd.
Zelfs de ophangingen van de buizen die in de binnenmuren geslagen waren, maakt contact met de spouw, dus tocht.

Om de 10 cm een gaatje geboord in de kanaalplaatvloeren op de verdiepingen, aan beide zijden van het huis en alle kanalen dicht gepurd.
Daarna kon de vloerverwarming erop. (2 verdiepingen)

- Zolder extra nageisoleerd aan de binnenzijde met 7 cm pirplaten.

- Betonvloer beneden verdieping zat wel eps onder de vloer. Hooguit 2 cm, maar beter dan niks.
helaas geen fatsoenlijke kruipruimte, dus ik kon niet verder onder de vloer komen, te weinig hoogte.
Om er te komen, onder de fundering door gegraven. Moest er toch zijn voor nieuw elektra en WP gasleidingen.

- Enkelglas nog boven, maar dat wordt dit jaar vervangen.

- Oud dubbelglas beneden, ook dit wordt vervangen.

- Schuifpui sluit niet goed af met de borstels. Ook daar ga ik nog vernieuwen.

- Buitenmuur, duidelijk optrekkend vocht te zien, zoutaanslag op de 1e paar stenen.
Onder het maaiveld, isolatie geplaatst aan buitenzijde. (styrodur platen)

- Heb glaswol in de spouw zitten, op zich zag er dat nog goed uit. Maar wil het mogelijk nog naisoleren.

- Natuurlijke ventilatie bestond uit pvc pijpen van 125 mm. Toilet, keuken, badkamer.
Maw, bij harde wind had ik ventilatie...
Alles eruit en een WTW erin. (itho quality flow) Aanzuigpunten in alle ruimten en 1 centrale inblaas.

- Meterkastput leeggegraven en voorzien van isolatie aan de grenzende muren en weer gevuld met droog zand en een mooi afwerklaagje van egaline eroverheen.

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2017 14:43]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• No Hands
Bel 3 spouw isolatiebedrijven en laat ze in de spouw kijken en een advies brengen.

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 28-02 00:44

DJKroon

Fikkiestoker

quote:
Markprinsen schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:30:
Wij hebben een woning gekocht uit 1936, volgens de eigenaar is de spouw 7 cm dus wat dat betreft prima geschikt om te laten isoleren. Gezien de wilde verhalen op internet over vocht etcetera wil ik een product waar ik 100% zeker van weet dat ik het bij problemen kan laten verwijderen. Volgens mij is dan de enige mogelijkheid Knauf Supafil of zijn er nog andere opties?
Zelf heb ik in september ook me spouw van 7 cm laten vullen.
Ik kon kiezen voor de knauf Supafill of de hr++ grijze parels/bolletjes.
Hoewel de Knauf Supafill is geimpregneerd om vocht af te stoten, blijft het een wol structuur wat van zichzelf vocht kan vasthouden.
Ik heb daarom gekozen voor de hr++ bolletjes, piepschuim structuur zal nooit vocht opnemen.
Verder wordt dit met een lijmvloeistoef meegespoten wat het op zijn plek houd, maar ook weer verwijdert kan worden omdat de lijm niet sterk is.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Icekiller2k6
quote:
FM69 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 15:53:
Hier een na-reactie op mijn bericht op 14-12-2016. Op 29-12-2016 heeft van den Dijssel uit Valkenswaard mijn spouwmuren gevuld met Neopixels. Aardige jongens die snel en netjes gewerkt hebben. Waren één boorgaatje vergeten te vullen. Voor de rest prima werk. Nog steeds blij dat ik dit in dit jaren 70 huis heb laten doen want de comfort is er aanzienlijk op vooruit gegaan zowel in de winter alsook in de zomer. Voor zover ik het nu kan overzien scheelt het ook aanzienlijk in het stoken dus goed voor milieu en portemonnee. :)
Blij dit te horen, wat ik me afvraag is hoe dik was je spouw?
Wij hebben bv 6cm spouw laten opvullen echter woonde we voor het te isoleren niet in het huis.. dus vinden wij het zeer moeilijk om te vergelijken.

En 'aanzienlijk in het stoken' moet ik dat zien als 10%-30%?

• frickY
  • Laatst online: 08:59
Die worden, zover ik weet, altijd verlijmd.
Zeker als het nog niet al te lang geleden (<5j) is gebeurd zou ik me daar niet druk om maken.

• Borne
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08-04 17:19
quote:
Borne schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:27:
Aanstaande maandag staat hier ook een adviesgesprek gepland voor spouwmuurisolatie. Het betreft een huis uit 1958 zonder kruipruimte.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Gisteren is er iemand langs geweest en we hebben de knoop doorgehakt. Op 8 december worden de spouwmuren gevuld met SupaFil.

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:30
Staat er niet op je bouwtekening hoe ze zijn gemonteerd. Als het spouwplaten zijn lijkt het me vrij logische dat ze vast zitten, je ziet dat nu ook bij alle nieuwbouw (spouwankers).

Aardige kostenpost inclusief verwijderen, dat ga je nooit terugverdienen. Wellicht even wachten en kijken hoe aminotherm in de markt 'bevalt'? Dat kunnen ze gewoon bijspuiten bij bestaande isolatie.

• Seafarer
  • Laatst online: 07-04 21:37

Seafarer

ondertitel

quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:01:
[...]

Niet echt goed. Ik bedacht me alleen dat risico op doorboren van het folie altijd moet gelden, ook bij schuim. Boren moet er toch sowieso gebeuren?
Je moet altijd boren bij navullen dus dat blijft "riskant".

Hoe riskant is het, de folie hangt in je spouw. Waarschijnlijk op de helft van de spouw breedte.
Zal wel vast zitten met iets van plastic roosjes over de spouw ankers.

Dan ga je dus de voorste ruimte, bekeken vanaf buiten vanwaar je gaat spuiten, dan zet je zoveel spanning op de folie dat deze ook wel ergens gaat scheuren. Lijkt mij.

Bovenstaand was even een gedachte spinsel.

Ik zou nog een paar bedrijven langs laten komen. En misschien rond vragen op andere forums.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• MarcoHoorn
  • Laatst online: 08-04 22:42
De lijm moet nog drogen, maar wij konden vorig jaar eigenlijk direkt wel verschil merken. Tevens is het na vrijdag wel wat kouder geworden.

• Desmoerick
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08-04 07:24
quote:
XeNeRgY schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:21:
[...]

Het kan best dat de muren nu 2C warmer zijn, heb het eigenlijk vooraf niet gemeten. Had alleen gehoopt dat het afkoelen van de woning flink langzamer zou gaan na de isolatie maar misschien heb ik er te veel verwachtingen van gehad. Qua gevoel vind ik het lastig te zeggen, we hebben een vrij grote woonkamer van 80m2 dus kan me ook voorstellen dat je het effect dan minder merkt. We hebben in de woonkamer ook 9 grote ramen met dubbelglas uit 1979 (thermopane) maar ik betwijfel of die de snelle afkoeling veroorzaken.
Die grote oude ramen zijn nu net HET probleem. Wij hadden ook alles geïsoleerd, spouwmuur vol, driedubbel glas in merendeel van de kozijnen maar nog niet in de schuifpui. Deze pui bestrijkt ong. Een derde van een muur. We kregen het maar moeilijk warm in onze woonkamer. Direct nadat we het oude dubbele glas in de schuifpui vervingen door driedubbel glas met een Ug van 0,5 (RC 2) kregen we het ineens warm!! Het was een enorme verandering door alleen het glas te vervangen. Aangezien je aangeeft dat je veel oppervlakte glas hebt, durf ik vrijwel zeker te stellen als je dat vervangt door bijv. Thermobel Advanced 0.8 je een enorm verschil gaat merken.

• Icekiller2k6
quote:
XeNeRgY schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Ik denk dat die kans inderdaad groot is. Het is alleen zo jammer dat je het niet vooraf al kunt ervaren om te weten of je een goede keuze maakt. Ik had namelijk ook het beeld dat spouwmuurisolatie zou zorgen voor een flink warmer gevoel maar dat is hier ook maar beperkt. Offerte voor vervanging naar HR++ was rond de 2000 euro dus op zich wel te overzien maar dan moet het inderdaad wel merkbaar effect hebben.
We hadden meer effect van ons glas te vervangen dan de spouw.. gevoelsmatig dus. Waarschijnlijk zal het minder snel afkoelen met spouwmuur isolatie.. maar het glas heeft precies toch iets of wat meer 'stralings'kou dan je verwacht.
We hebben een 15 vierkante meter glas laten vervangen naar 1,0 waarde HR++ tegen over het oud 'dubbelglas' wat een 2,4 was. 0,8 was niet echt te betalen (een 1000 euro meer)

[Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-02-2018 15:52]

• Desmoerick
quote:
XeNeRgY schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Ik denk dat die kans inderdaad groot is. Het is alleen zo jammer dat je het niet vooraf al kunt ervaren om te weten of je een goede keuze maakt. Ik had namelijk ook het beeld dat spouwmuurisolatie zou zorgen voor een flink warmer gevoel maar dat is hier ook maar beperkt. Offerte voor vervanging naar HR++ was rond de 2000 euro dus op zich wel te overzien maar dan moet het inderdaad wel merkbaar effect hebben.
Let er wel op dat er tussen HR++ en HR++ veel verschil zit qua isolatiewaarde. De slechtste heeft een Ug van 1.2 en de beste 0.8. Houdt hier goed rekening mee met aanvragen van offertes.

• NilsPils
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 05-09-2019
In 2017 heb ik mijn huis goed geisoleerd. 15cm PIR platen, alle kozijnen met enkelglas vervangen door HR+++ triple glas en de spouwmuur laten vullen met Knauf Supafill

Ben nu van 2800m3 gas naar 1600m3 gegaan. Wat een verschil. Maar vooral een verschil in klimaat in huis. Wat voelt het lekker prettig aan. Ook als het een weekje vriest, merk je er binnen niet veel van. Terwijl ik voorheen dan echt de kou voelde, vooral 's ochtends. 's Nachts liet ik toen ook de verwarming op de slaapkamers zachtjes aan, omdat het anders te koud was in de ochtend. En veel schimmel langs de ramen omdat die altijd besloegen.

Maar nu hoeft dat niet meer. En met HR+++glas, beslaan de ramen aan de buitenkant. Vreemde gewaarwording is dat..

Ben over de spouwmuurisolatie van Knauf heel tevreden. Vond het niet heel duur, en het is snel gefixt. Ik dacht dat ik met de verbouwing ieder gaatje wel had dichtgemaakt, maar de eerste week vind je die vlokken regelmatig in huis nadat het hard gewaaid heeft. Inmiddels heb ik ieder gaatje wel gelokaliseerd en dichtgepurt.
Ik ben voor glaswol gegaan, omdat ik daar een beter gevoel bij had: geluidsisolerend en brandwerend. Ook zijn kleine kiertjes, vooral langs kozijnen die tijdens renovatie worden vervangen, veel beter afgedicht met glaswol. Qua warmteisolatie schijnt het niet veel te schelen t.o.v. EPS korrels. Ik merk het in ieder geval goed, dat de muren echt stukken warmer zijn dan voorheen.

Qua vocht ook totaal geen problemen. Vochtproblemen hebben 2 oorzaken:

- Vocht van binnenuit. Dit is dus condens. Condens ontstaat op koude plekken. Dus als je condensvlekken op de muren hebt, kan het zijn dat je muur daar erg koud is t.o.v. van de rest. En/of de lucht is binnen te vochtig. Ik heb hier geen enkel probleem mee, heb geen mechanische ventilatie ofzoiets. Af en toe een raampje open is meer dan voldoende. Condensproblemen heb je meestal in de zomer (bekende natte kelder in de zomer), de lucht is dan veel vochtiger dan in de zomer. Met spouwmuurisolatie heb je dit probleem minder snel, omdat je muren relatief warmer zijn dan zonder isolatie.
- Vocht van buiten. Als je muur of dakbedekking of daklood ergens niet meer zo goed is, kan er regenwater de spouw in lopen. Indien het niet weg kan, zal het doorslaan op je binnenmuur. Als je dit probleem niet hebt voordat je spouw is gevuld, zul je dat na de isolatie ook niet hebben. Het isolatiemateriaal ventileert voldoende om dit vocht af te drijven.

Mocht je ooit van plan zijn om de gevel te gaan verven, zorg dan dat je goede ventilerende verf gebruikt. Zodat vocht dat zich een weg heeft weten te vinden in de spouw, ook weer weg kan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:46
quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:56:
We merken tot heden inderdaad niks, ook niet qua comfort. Onze woonkamer bevat ongeveer 20m2 aan ramen, wat behoorlijk veel is. 5 ramen van 2.2 x 1.2, nog een aantal kleinere ramen en openslaande deuren.
Vervelende is nu dat de ramen ook 2000 euro kosten. Op zich geen probleem maar als we wederom niks merken dan is dat extra zuur bovenop de kosten voor de spouwmuren. Hoe kan ik daar vooraf een garantie op krijgen of analyse op laten maken?
Wij zitten ook met een grote raampartij, ik heb een warmtecamera gekocht. En dan is direct duidelijk wat je als eerst moet aanpakken. Waarschijnlijk warmen je nieuwe muren niet op, omdat alle warmte rechtstreeks naar je koude ramen gaat.

Beetje achteraf geklets, maar je had beter eerst je ramen kunnen doen, dan had je je muren waarschijnlijk niet eens meer gedaan.
Voordeel is wel, dat als je je ramen vervangt, je muurisolatie ook ineens 'mee gaat doen'. Want er komt dan ook genoeg warmte naar die muur, en die kan dan lekker opwarmen door de isolatie.

Over je twijfel over comfortverbetering als je naar HR++ gaat:
De binnenkant van onze HR++ ramen boven (waar niet gestookt wordt) zijn net zo warm als de oude dubbelglas ramen beneden waar een warmtepomp (5KW Daikin Ururu Sarara) flink z'n best doet.
Dat noem ik een behoorlijk verschil! (technisch gerekend transporteert dubbelglas 2,5x zoveel warmte naar buiten dan een HR++ raam)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Desmoerick
Een IR meter is inderdaad niet erg betrouwbaar. De oplossing met een stukje tape op het raam plakken zal helpen, maar geeft nog steeds geen accurate temperatuur. Het probleem is dat minder goede IR meters niet om kunnen gaan met verschil in contrast.

Toen wij de spouwmuur gevuld hadden en met een warmtebeeldcamera het resultaat gingen bekijken hadden we 14(!!)graden temperatuurverschil tussen het HR+glas (Ug 1,3) en de muren! Dat was bij ons HET lek. Nu zit er driedubbelglas in met een Ug van 0,5 en dat gaf een enorm verschil!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 29-04-2019
quote:
XeNeRgY schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:56:
We merken tot heden inderdaad niks, ook niet qua comfort. Onze woonkamer bevat ongeveer 20m2 aan ramen, wat behoorlijk veel is. 5 ramen van 2.2 x 1.2, nog een aantal kleinere ramen en openslaande deuren.
Vervelende is nu dat de ramen ook 2000 euro kosten. Op zich geen probleem maar als we wederom niks merken dan is dat extra zuur bovenop de kosten voor de spouwmuren. Hoe kan ik daar vooraf een garantie op krijgen of analyse op laten maken?
20 m2 glas met u waarde van 2.7 betekent :

Je verliest 20x2.7 Watt per graad verschil met de buitentemp.

Dus je verliest al 54 Watt energie als het buiten 19 graden is en binnen 20.

Is het buiten 0 dan verlies je 1080 Watt per uur.

De oplossing is simpel : neem het beste glas dat er in past. En triple 0.8 is beter dan dubbelglas 0.8

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Knowbody schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 04:58:
[...]

Is het buiten 0 dan verlies je 1080 Watt per uur.
Psst, even mierenn**ken: in Watt zit al een tijdseenheid, W=J/s. Je verliest dus geen 1080 Watt per uur, maar gewoon 1080 Watt. Over een uur is dat 1080Wh :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 09:12
quote:
Knowbody schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:50:
[...]

Ja toch. Het boeit me verder niet zo maar je wilt toch duidelijkheid?

Vermogen geef je in Watt

Verbruik (verlies) daar hoort een tijd bij.

Anders kun je er toch niet uit opmaken of je iets per seconde, uur, dag, jaar weet ik het wat verbruikt?

Je mag hier 50. Dan snap je dat ik bedoel 50 km per uur.
Maar ik zeg dat er niet bij. Je zou dan kunnen zeggen ik mag hier 100. Per 2 uur :-)
Als je zegt mijn energieverlies is 1000 Watt dan verlies je 1000 joules per seconde.

Als je zegt ik verlies 1000 Watt per uur dan verlies 1000 joules per seconde per uur. Dat is niet correct

Wel kan je zeggen "Ik verlies 1000 Wh per 24 uur"
1000 Wh = 1000 joules * 3600 = 3.600.000 joules
1000Wh per 24 uur = 3,6 miljoen joules per dag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
quote:
AFCAjax schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:13:
[...]

Wij hebben ook openslaande deuren op het zuiden, alleen met een overkapping die heel veel zon weghoudt.

Misschien is een zonnescherm een optie voor je? :)
Hebben we ook en staat ook vrijwel altijd uit maar helaas heeft dat niet afdoende geholpen. Denkt dat het ligt aan de slecht isolerende schuifpui onderandere daarom gaat die ook vervangen worden, komt daar ook meteen hr++ glas in wat ook weer meer warmte/kou buiten de deur zou moeten houden.

Te koop: een AKG Y50BT Koptelefoon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zakarum
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 08-04 19:35
Uiteindelijk trekt de warmte altijd wel naar binnen als het maar lang genoeg warm blijft. Dat zal bij een nieuwbouwwoning op een gegeven moment ook wel gebeuren met aanhoudende hitte.

Het is wel aan te raden om overdag zoveel mogelijk hitte buiten te houden door bijvoorbeeld rolluiken, ramen en gordijnen te sluiten en in de avond/nacht juist wel alles open te zetten om frisse koelere lucht binnen te laten. Wat ook helpt is s’avonds de gevel afspuiten met een tuinslang. Zand en steen houdt heel lang z’n warme vast, door het nat te spuiten trek je al heel veel warmte uit de muur waardoor dat niet gedurende de nacht door trekt naar binnen.

• pekelveld
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:15
De eerste pagina's van dit topic las ik regelmatig iets over het (na-)isoleren van de spouw van de tussenmuren (de muren die 2 huizen in een blok met rijtjeshuizen scheiden). De laatste pagina's niet meer, en ook op internet valt het tegen. Ik ben vooral benieuwd
  1. of in de regel alleen de gevel wordt gedaan, of dat jullie in meerderheid ook de tussenmuur meenemen.
  2. wat de effecten zijn qua geluid. Als ik de tussenmuur-spouw met parels laat vullen, krijg ik dan een betere geluidsisolatie of vormen die parels juist een brug waardoor ik méér ga horen?
Ik heb vandaag de eerste offerte binnengekregen. Er volgen er meer, waarbij sommige bedrijven 'gewoon' geen tussenmuur-isolatie aanbieden. Die tussenmuur-isolatie is voor mijn type huis veruit de grootste kostenpost, maar ik heb er nog geen 100% weloverwogen gevoel bij.

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 08:26
10cm EPS is echt geweldig goed voor een huis van die leeftijd. Wij hebben een centimeter of 7 en dan zit ie ook vol ook (bj '70). Helaas hebben wij een hoekhuis en zijn tot dusverre niet onder de 1450m3 gas geweest met een HR107 ketel, spouwmuurisolatie, HR++ (U1,1, best prima voor ramen uit 2000) en een beetje dakisolatie. Maar met dergelijk dik geïsoleerde spouwen zou ik de besparing elders gaan zoeken, hoe goed is je dak geïsoleerd en heb je al hr++ glas of beter? Via het dak gaat ook in woningen waarbij alleen beneden gestookt wordt relatief veel warmte verloren (20-30% van je warmteverbruik, bij een verwarmde zolder 30-40%). Een schuin dak heeft ook relatief veel oppervlak tov het grondvlak van de woning.

• Zakarum
Stef87 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:15:
[...]

Het is een plat dak, die vol staat met zonnepanelen. Zodra dakbekleding moet worden vervangen wil ik daar PIR platen op laten plaatsen, dak is van beton, maar isolatie is onbekend jammer genoeg.

Niemand uit de straat die ik gesproken had weet dat eigenlijk of het platte dak is geisoleerd, net als met de spouwmuur. Ander dingetje wat anders kan zijn de regenpijpen die met koofjes door het huis afvoeren naar kruipruimte/riool. (Koudebrug denk ik)

Zaten al op 1000m3 gas voor water en verwarmen (incl. Regendouche) en dat is zodra de warmtepomp-boiler is geinstalleerd 0. Stoken nu met een L/L wp (airco).

Maaaar:

Mocht het mogelijk zijn om die 3cm extra te isoleren dan doe ik dat graag ivm extra comfort. Doel is ons huis tot NoM en daar zijn we al bijna.

**edit**
(Ja er zit al vrij nieuw modern glas+kozijnen met een U waarde van 1.0 in de voor en achtergevel. Tevens zijn de voor en achtergevel weer van kunstof keralit met 10cm steenwol als isolatie, mogelijk vervangen voor 10cm PIR?)

Het is soms meer hobby dan noodzaak, dingen verbeteren.
Officieel kan en mag je 3 cm niet na-isoleren. Als de EPS platen glad zijn en strak tegen de binnenmuur zitten, is het wel mogelijk omdat het isolatiemateriaal zich goed kan verspreiden door de gladde EPS platen. Het zal je niet veel opleveren en er zullen ook bedrijven zijn die hier niet aan willen beginnen.

Zou je het wel graag willen dan moet het niet al te moeilijk zijn om hier een bedrijf voor te vinden.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor kleine na-isolatieklussen is het belangrijk de zgn. starttarieven te vergelijken.
Voor spouwen tot 30 m² wordt vaak een minimaal (start)tarief gerekend.
Ik laat nu ca. 22 m² spouw (10 cm) voor € 614 starttarief isoleren
(Neopixels Premium HR +++) , maar het had ook !€ 875,-! kunnen zijn.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• technopeuter
Stef87 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:15:
[...]

Het is een plat dak, die vol staat met zonnepanelen. Zodra dakbekleding moet worden vervangen wil ik daar PIR platen op laten plaatsen, dak is van beton, maar isolatie is onbekend jammer genoeg.

Niemand uit de straat die ik gesproken had weet dat eigenlijk of het platte dak is geisoleerd, net als met de spouwmuur. Ander dingetje wat anders kan zijn de regenpijpen die met koofjes door het huis afvoeren naar kruipruimte/riool. (Koudebrug denk ik)

Zaten al op 1000m3 gas voor water en verwarmen (incl. Regendouche) en dat is zodra de warmtepomp-boiler is geinstalleerd 0. Stoken nu met een L/L wp (airco).

Maaaar:

Mocht het mogelijk zijn om die 3cm extra te isoleren dan doe ik dat graag ivm extra comfort. Doel is ons huis tot NoM en daar zijn we al bijna.

**edit**
(Ja er zit al vrij nieuw modern glas+kozijnen met een U waarde van 1.0 in de voor en achtergevel. Tevens zijn de voor en achtergevel weer van kunstof keralit met 10cm steenwol als isolatie, mogelijk vervangen voor 10cm PIR?)

Het is soms meer hobby dan noodzaak, dingen verbeteren.
Neem 10CM Resolplaat van Kingspan, nog weer 10% betere isolatie Heb ik ook, 10CM is rc5

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Point schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:15:
[...]

Die kosten zijn het probleem niet zo, in zoverre dat we best bereid zijn meer uit te geven voor comfort (muren worden vrij koud). Terugverdientermijnen zijn we niet mee bezig.

[...]

Volgens mij wel, in ieder geval zeer vergelijkbaar. Heb met Aminotherm echter ook geen ervaring. :9

Leeghalen van de muur is in ieder geval geen optie, daar wil ook vrijwel geen bedrijf aan beginnen.
Er zijn wel meer namen zie ik zo. Thermofoam, Helmfoam

Uiteindelijk is het Ureum-Formaldehyde (UF-) schuim https://www.venin.nl/info...m-formaldehyde-uf-schuim/
technopeuter schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:45:
[...]

Wat een bitchy reactie! Wat verwacht jij op een forum?
Ik geef alleen mijn mening/ervaring
Jouw reactie lijkt me geen mening of ervaring... je brengt het als een vaststaand feit.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Zakarum
Point schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:15:
[...]

Zeker, de offerte bedraagt €1650 voor 72 m2.

In de offerte is van het volgende uitgegaan:
Spouwbreedte volgens tekening is 6,5 cm, de vrije ruimte is 3cm. Uitgegaan is van 4 cm glaswolplaten met een gedeclareerde Lambdawaarde van 0,040 W/mk.

De Lambdawaarde van het product (Enverifoam) is 0,035 W/mk. Totale Rd waarde na de isolatie zou 2,86 m2 K/W bedragen, de Rc waarde 3,29 m2 K/W.
Met een lambawaarde van 0,035 en een spouwbreedte van 6,5 cm kom je op een R-waarde van 1,86. Dit is wanneer de spouw volledig gevuld zal worden met Envirofoam. Dat zal in het praktijk nooit gebeuren omdat er nog steeds glaswolplaten in zit met een minder goede lambdawaarde van 0,040. Hierdoor zal de R-waarde zelfs nog minder zijn dan 1,86.

De waardes die jij noemt zullen zelfs nog niet behaald worden met geslotencellig PUR schuim. Compleet onrealistische waardes. Vraag me dan ook echt af hoe de "adviseur" dat voor je berekend heeft.

Inhoudelijk kan ik niet veel vertellen over Envirofoam door een gebrek aan ervaring met dit product en ga dan ook geen verhalen verzinnen. Wat ik wel kan zeggen is dat het eigenlijk een soort van UF-schuim is in een nieuwe jasje, het is nog redelijk nieuw in Nederland en daarmee is er nog niet zo heel veel ervaring met dit product.
Gezien de offerte zit je ongeveer rond de 22 euro per vierkante meter en dan krijg je een product waar nog niet heel veel over bekend is. Daarbij krijg je ook nog eens 2 verschillende materialen in je spouwmuur.

Mijn advies zou zijn om wat meer rond te vragen naar bedrijven die oude materiaal verwijderen en de spouw met goed materiaal opnieuw vullen. Dit zal+/- rond de 25 euro per vierkante kosten.

Edit: platen i.p.v. vlokken zijn idd niet volledig te verwijderen. Excuses. In dat geval heb je ook weinig keuze. Uit welk jaartal is je woning trouwens? 1980-1990?

[Voor 4% gewijzigd door Zakarum op 06-11-2018 20:03]

• Seafarer
  • Laatst online: 07-04 21:37

Seafarer

ondertitel

Point schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:06:
@Zakarum Zo te zien heeft de adviseur de Rd-waarde van de reeds aanwezige glaswol berekend (1,00 Rd) en die bij de Rd-waarde van het Enverifoam (1,86 Rd) opgeteld, dan kom je uit op 2,86. Of dat terecht is, is een tweede.

Overigens heb ik reeds vijf bedrijven over de vloer gehad (ook voor vloerisolatie) en die gaven allemaal aan dat het leeghalen van de spouwmuur al ~1800 euro kost, waarna hij daarna nog gevuld zou moeten worden met isolatiemateriaal. M.a.w., die ~25 euro per vierkante meter is ook niet haalbaar.

Edit: zag je edit te laat. ;) Bouwjaar van de woning is 1979.
Je hebt denk ik niet zoveel keuze.

Glas of steenwol in de spouw wordt gewoon bijvullen met supafil of iets gelijk waardigs.
Onze spouw met 4 huizen in een rijtje, was een totale puinhoop. Geadviseerd werd om niet wat anders te gebruiken. Je isolatie waarde is ongeveer gelijk aan het oude materiaal. Geeft daardoor de minste temperatuur verschillen. Gaat het fout dan kun je er nog wat oud materiaal uitzuigen en hervullen want het zit niet erg vast. Zoals schuim varianten.

Ik ben alleen de naam van de adviseur kwijt. Het werk is overigens door een ander bedrijf uitgevoerd.

Waren goedkoper. :) Zit er al 3 jaar in. Was verkeerd volgespoten in 1980.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Volspuiten met expanderd schuim, drukt je oude isolatie plat, wat een negatieve invloed heeft op je isolatie waarde.
Wat hier, en door isolatie bedrijven nooit genoemd wordt is, het impregneren van je gevel na het na-isoleren.
Is alleen maar een win win situatie, geen vocht is geen of minder warmte overdracht.
En dat geeft te denken.....om zoiets toch te doen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Supertip schreef op woensdag 7 november 2018 @ 01:19:
Wat hier, en door isolatie bedrijven nooit genoemd wordt is, het impregneren van je gevel na het na-isoleren.
Is alleen maar een win win situatie, geen vocht is geen of minder warmte overdracht.
En dat geeft te denken.....om zoiets toch te doen.
Dan sluit je aanwezig vocht toch op in de spouwmuur?

• Theo17
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 07-11-2018
dinsdag 6 november 2018 19:50
BekijkBookmarkRapporteerQuote0Henk 'm!

Point
Ons is verteld dat Enverifoam niet krimpt zoals UF dat doet.

Enverifoam IS UF-schuim, alleen vertelt de verkoper dat niet! 25 jaar geleden is dit product praktisch uit de markt verdwenen vanwege de uittredende formaldehyde!!

• Zakarum
l3art schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:37:
Een paar jaar terug hebben wij onze spouwmuur laten isoleren met van die grijze verlijmde parels. Nu viel het me vandaag op dat aan de buitenzijde, op de grens naar de buren toe (twee-onder-één-kap) vanaf de grond, een gedeelte van de muur vochtig is. In huis is op die plek niks van vocht te bekennen dus het lijkt voor alsnog alleen aan de buitenkant te zitten.

Is dit iets om me zorgen over te maken of is het aan de buitenkant niet zo'n ramp zolang het niet naar binnen door trekt?

Kon met Google niet direct het antwoord vinden omdat daar veelal wordt gesproken over vochtproblemen in huis.
Zolang dat alleen in de buitenmuur zit kan het vrij weinig kwaad.

Toch is het wel handig om te weten hoe het komt. Om dat te achterhalen kan soms best lastig zijn. Het kan optrekkende vocht zijn vanuit de grond al zou het dan logischer zijn als dat over de gehele gevel zo is.
Kapotte leiding van de buitenkeaan is een mogelijkheid.

Het kan ook zijn dat de isolatie niet optimaal is en er op dat ene plek weinig tot geen isolatie meer zit. Dit zorgt dan voor een temperatuurverschil in de muur (vooral in de koudere maanden omdat je binnen meer gaat stoken) wat vervolgens leidt tot condensatie. Temperatuurverschil en condens is de grootste oorzaak van vochtproblemen. In zo’n geval is het dan ook vaak een kwestie van tijd dat je vochtplekken op de binnenmuur krijgt.

Je kan dit altijd neerleggen bij de isolatiebedrijf en vragen of ze met een spouwcamera willen controleren of de isolatie er nog goed in zit. Zo kan je iig een aantal oorzaken uitsluiten.

• blissard
  • Laatst online: 15:26
Met die leeftijd, en materiaal, kan het toch heel goed optrekkend vocht zijn. Daarbij is een lokaal probleem ook mogelijk. Je zou een onderzoek kunnen laten doen hiernaar. Dan meten ze het vocht op verschillende plaatsen in de muur en fundering. Op basis daarvan kun je dan een plan maken om het op te lossen.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:26
Zijn er mensen die ervaring hebben met oude huizen? Heb zelf een huis uit 1929 met 3 van de 4 muren spouw. Achtermuur onder en een deel 1e verdieping is een aanbouw aangezet welke wel volledig geisoleerd is, de muur op het oosten heeft geen spouw.

Zou graag nog wat extra isolatie willen toevoegen ivm comfort maar ben benieuwd of dat mogelijk is. Valspecie is ruim aanwezig helaas

• oks
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-03 23:59
Bij mij bleek het volgende aan de hand: huis uit 1928. Toentertijd werden bakstenen nog niet netjes gesneden maar met de hand gekapt. Installateur boorde proefgaten op plekken waar de spouw er perfect uitzag. Dus ik kreeg de keuze supafill of parels. Ik koos voor supafill vanwege de geluidwerende eigenschappen. Echter de dag dat de jongens kwamen en gaten hadden geboord kwamen ze er achter dat op heel veel plekken de supafill niet lekker ging. De bakstenen waren op verschillende plekken niet voldoende gekapt en op die plekken bleek de isolatie niet te kunnen komen. Het blijkt dat supafill onder een druk van 3 bar (als ik me goed herinner) wordt ingespoten en dus niet voldoende druk heeft om op alle moeilijke plekken te komen. Operatie werd stopgezet.
En er werd overgeschakeld op parels. Die worden met 10 bar ingespoten en kunnen dus wel overal komen.
Kortom: het is van belang met een historisch huis uit te zoeken of je spouwmuur werkelijke 'schoon' is.
Houd er rekening mee dat toentertijd de metselaars de gedachte hadden dat een spouw er alleen was voor de beluchting en bakstenen DUUR waren. En wat duur is bewaar je... in je muur.

• Zakarum
Stootvoegen onderaan de woning moeten dicht. Dit zijn ook de richtlijnen van de certificeringsinstanties.

95% van het vocht verdwijnt door de buitenmuur en slechts 5% via de spouwmuur en stootvoegen. Na de isolatiewerkzaamheden is dit 100 om 0 en daarbij moeten de stootvoegen dicht gemaakt worden.

Paddenstoelen verhaal/theorie heeft geen enkel raakvlak met de praktijk. Tenzij er dampdichte verf op de gevel zit omdat er, indien je dit isoleert, alles compleet afsluit en het op geen enkele manier meer kan ademen.

parels adviseren ipv glaswolvlokken kan... maar niet vanwege vocht, tenzij je praat over wol wat 30 jaar geleden werd gebruikt en niet waterafstotend is.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:53

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poeeeee... Gisteren NL Isoleert over de vloer gehad, maar wat een vervelend gevoel heb ik bij die partij gekregen! Een vorige afspraak is "mislukt" omdat ze slechts een uur of 3 later aan kwamen kakken en bij hoog en laag beweerden dat ik was gebeld. Maar goed, ik wilde graag een offerte omdat ik vergelijkingsmateriaal zoek.

Deze vent was alléén maar bezig met lulkoek verkopen. Popiejopie zijdelingse kutopmerkingen maken (mijn vrouw is Amsterdamse en we wonen in regio Rotterdam, hi-f*cking-lárisch jonge!), de 'ik-heb-hem-ook' methode en schijnbaar kun je je gasverbruik méér dan halveren door je verwarming niet lager te zetten :?

Wat een idioot. Heb er geen beter woord voor over. Maar gelukkig heb ik nu een inspectie van de spouw gehad, weet ik dat ie leeg is en 4-5cm dik en dat er een oppervlak van ongeveer 33m2 te isoleren valt :)

Overigens doen zij alléén Supafil.

Veel beter contact had ik de dag ervoor met de WoonWijzerWinkel. Netjes een kwartier van tevoren gebeld, het liep ietsje uit (nog geen 10 minuten achteraf, dus die heeft doorgekard), vroeg van alles, dacht mee, vroeg of zijn schoenen uit moesten, nam de tijd, praatte zachtjes want de kleine lag te slapen (dat vergat meneer NL Isoleert om de 10 seconden) etc etc.

Maar, en dat brengte me hier, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ik EPS parels/Neopixels zou kiezen of Supafil/Glaswol.
De Supafil optie was wel beter qua geluid volgens mij, maar verder weet ik echt geen enkel verschil nadat het in de muur zit...

• kmf
  • Niet online
Wellicht handig (ik vind het heel erg verhelderend), de richtlijnen spouwmuurisolatie bij SKGIKOB https://www.skgikob.nl/do...ordelingsrichtlijnen.html

BV voor parels. En voor mijn situatie:: aminotherm

Vooral het stukje over extra kruipruimte-ventilatie is geruststellend. De adviseur heeft gezegd dat bij mijn hoekwoning ik niet meer ventilatie moet aanbrengen dan wat ik nu heb, omdat deze dan de doorstroming kan verstoren. Ik had nog wat twijfels over, maar dat staat dus ook duidelijk in de richtlijnen
In het algemeen geldt voorts nog dat extra ventilatie ter plaatse van de kopgevel bij bijvoorbeeld een
hoekwoning vermeden moet worden; daar in dat geval de doorstroming (ventilatie) negatief wordt
beïnvloed.
Ook een stukje over vullen voordat het boren klaar is
Voordat met het vullen de spouw mag worden begonnen, moeten in eerste instantie alle benodigde vul-,
controle- en ontluchtingsopeningen in het betreffende gevelvlak zijn aangebracht.

Het is dus ontoelaatbaar om aan de onderzijde van een gevelvlak met het vullen te beginnen, terwijl aan de
bovenzijde van dit gevelvlak nog wordt geboord of geboord moet worden.
In het geval dat lange gevels (bijv. bij gebouwen of een blok woningen) moeten worden geïsoleerd, mag met
het vullen worden begonnen nadat horizontaal en over de volle hoogte van de gevel in een gevelvlak van
minimaal 10 m breed, de vul-, controle- en ontluchtingsopeningen zijn aangebracht.

[Voor 26% gewijzigd door kmf op 31-01-2019 00:21]

• No Hands
Pathogen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:14:

Maar, en dat brengte me hier, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom ik EPS parels/Neopixels zou kiezen of Supafil/Glaswol.
De Supafil optie was wel beter qua geluid volgens mij, maar verder weet ik echt geen enkel verschil nadat het in de muur zit...
Zit verder geen verschil in, wol is iets beter qua geluidsisolatie en meestal per m2 iets goedkoper. verder isoleren ze hetzelfde

Blijf lekker weg ban NL Isoleert.

• No Hands
Freekers schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:30:

Ik heb destijds 2 offertes opgevraagd. De een gaf aan roosters te moeten plaatsen, de andere zei dat dit
Ik lees nu echter allerlei horrorverhalen over mensen met spouwmuur isolatie zonder roosters waarvan de hele vloer is gaan rotten. Daar heb ik dus echt geen trek in. Wat is nu wijsheid? Alsnog roosters laten plaatsen met als risico dat er door een leiding/riool geboord wordt in een ontoegankelijke kruipruimte? Of laten zoals het is?
een houten vloer moet echt wel geventileerd zijn dus ik zou wel die roosters willen. 'blind' boren zal niet zo heel veel risico's met zich meebrengen.

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

Professional Googler

No Hands schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:29:
een houten vloer moet echt wel geventileerd zijn dus ik zou wel die roosters willen. 'blind' boren zal niet zo heel veel risico's met zich meebrengen.
Dank voor je reactie :)

De buurman van 3 deuren verder gaat binnenkort zijn gehele vloer eruit slopen en vervangen voor schuimbeton. Als hij alles open heeft liggen, mocht ik van hem foto's komen maken van de kruipruimte, om een idee te krijgen waar mogelijk leidingen lopen. Daarna zal ik contact opnemen met de installateur om alsnog de roosters te komen plaatsen.

Freekers.nl | Public Pi-hole - 4 locaties wereldwijd

• kmf
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:17:
[...]

Supafil, werkt erg goed tegen muizen staat in de folder.. maar dat is dus niet zo ..
dan hebben ze niet echt een tunnel gegraven maar er doorheen gewroet? dus niet al te erg?

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:53

Pathogen

Shoop Da Whoop

Volgens mij is er zodanig weinig verschil dat je gewoon kunt kiezen wat je fijn vindt. En dat kan de prijs zijn, of het gevoel dat je hebt bij plastickorrels of glaswol in je gevel, vertrouwen in de isolateur, vertrouwen in het product, noem maar op. Onder de streep zijn het allebei isolatiematerialen met een praktisch gelijke isolatiewaarden en een paar voor- en nadelen die weinig tot geen verschil maken.

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online
Wij van wceend.... Ben nog nooit een adviseur tegengekomen die zelf bolletjes gebruikt, maar wol adviseert..... Iedere dag niet geïsoleerd is een dag teveel gas gebruikt.

• kmf
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:21:
De isolatieboer die hier EPS kwam isoleren had Knauf Supafill getest in een bak water, in eerste instantie blijft het drijven en neemt het geen vocht op, maar als het lang genoeg in die bak water blijft liggen neemt het uiteindelijk wel vocht op.
Maar als een spouw een aquarium wordt, dan heb je wel een ander probleempje denk ik... Het is een beetje als de youtube reviews die een iPhone op een bankschroef zetten om te kijken hoe slecht het tegen buigen kan 8)7

• kmf
  • Niet online
Gisteren is de voorgevel van mijn woning geisoleerd met aminotherm door Takkenkamp isolatie. (ze hadden niet genoeg materiaal/tijd om ook de achtergevel mee te nemen... wordt volgende week gedaan als het goed is)

Er werd goed werk geleverd, maar ik was ook blij dat ik het werk in de gaten hield. Want ze waren een puntje vergeten te spuiten. Toen ik erop wees deden ze dat natuurlijk zonder problemen.

Ook was er te enthousiast begonnen met het spuiten van het portiek, maar boven is er nog niet geboord. Nou is het niet zeker of de spouw daar doorloopt, want er is een afdakje. Maar toch even het spuitwerk laten pauzeren om boven eerst te spuiten.
Het effect van eventuele stof zal minimaal zijn, want er werd goed afgezogen en er vielen volgens mij geen grote brokstukken of zo. Daarnaast omhult het schuim alles.

https://i.ibb.co/6nFFC2f/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-15374.jpg
Terwijl de andere alvast mengt en test.

https://i.ibb.co/7tCYwXv/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-15394.jpg
Om vervolgens te gaan spuiten.
https://i.ibb.co/qNmcrjX/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-153a5.jpg
https://i.ibb.co/GxQftYy/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-153a6.jpg
Bij de oude kozijnen kwam het schuim door alle kieren en gaten heen.
https://i.ibb.co/7RJjZc4/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-153b9.jpg
Ik heb een oud plantenbakje laten vullen met het schuim. Daar ga ik wat mee experimenteren (onder water zetten ed.). Maar ik laat het potje daarna ergens in een vergeten hoekje in de schuur zitten. Na zoveel jaar eens kijken of het niet verkruimeld en zo.

Het belangrijkste: zelfs met enkel de voorzijde geisoleerd is het effect direct te merken.
De WC welke in de koudste hoek zit, was voor de isolatie 12,5-13 graden. Na isolatie is deze al 15 graden geworden.

1 slaapkamer dat we de afgelopen niet boven de 17 graden kregen (terwijl rest van huis 19-20,5C is) is nu gewoon 18,5 geworden.

Als de muren ook opgewarmd zijn, zal het nog behaaglijker zijn denk ik.

Dik tevreden dus nu al.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

maartendd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:52:
Al lange tijd zit ik met de opties wat ga ik doen.
Om met de deur in huis te vallen ik vindt de isolatie waardes van beide producten ruk.

Voor 5cm tussenspouw (echt leeg) geen rommel of randen waar specie zit en dus dunner is zit je op optimaal R1,5-1,8.

Nieuwbouw is R van 4,5 voor muren. Uiteraard is beter dan niks, maar al eeuwen worden nu al de zelfde producten gebruikt. Er zijn betere opties zoals aerogel maar is nog in granulaat vorm erg duur. Maar hier 5 cm van is bijna R 5.0. Wordt vooral in duitsland gebruikt.
Zie ook na eeuwen eps bolletjes geen nieuwe zaken zoals PIR bolletjes. Voor mijn gevoel zit de markt voor spouw isolatie in NL een beetje op zijn gat.

We willen gasloos en energie neutrale woningen. Alles begint bij isolatie om dit te kunnen doen, maar echte nieuwe markten blijven maar op zich wachten.

In die lijn, zou ik heel graag willen isoleren, maar door de lage R waarde wacht ik liever nog even tot er echte goede producten komen die meer richting huidige normen kunnen gaan. Hoor graag jullie keuzes hiermee of mening hiermee.
Ik ben (net als @Desmoerick en @Terpen Tijn) inmiddels wel benieuwd of je de informatie over Aerogel in Duitsland hebt opgevraagd, en of je daarvan iets kunt delen. Zoals het er nu naar uitziet wil ik ook 130m2 spouwmuur gaan isoleren, maar het is een beetje zinloos om dat met EPS te doen als er Aerogel bestaat. :P Dan stook ik liever een jaar door.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07-04 08:46
Druk geweest, ik heb een bedrijfje pas een bericht gestuurd en kwamen terug dat er op het moment nog een niet geldig bouwbesluit is met aerogel, of in iedergeval de versie die zij gebruiken. Vandaar dat ze even afwachten tot er nieuwe toepassingen zijn. Wel kon hij toen ze hier mee begonnen in 2013 dat de toepassing moeilijker is, en de prijs je met een spouw van 5cm en oppervlakte van 100m2 moest rekenen richting de 10 a 11.000 euro. Heb niet alle details, want spouw moest toen al wel leeg gemaakt worden. Dus de eisen liggen wel wat hoger met wat zevooraf uitvoeren. Ik had toevallig een leverancier gevonden uit Zwitserland. Maar ben de site kwijt, wilde die ook eens mailen over Beneluxe partijen die hun producten gebruiken.

• _JGC_
  • Laatst online: 17:15
Sparkiee schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:30:
Wellicht een stomme vraag en wellicht ook reeds eerder gesteld.
We hebben een 2 onder 1 kap. Is het isoleren van de binnenmuren (tussen ons en de buren in) ook een optie? Wellicht zou ons dat wat minder geluidsoverlast geven. Of is dat not done?
Kan averechts werken, maar helpen... nee. Meeste geluid in oude huizen is contactgeluid, dat los je niet op met wat vlokken in de spouw.

Edit:
Die spouw is ankerloos gebouwd als het goed is. Alles wat je daartussen gooit zorgt voor contact tussen de 2 muren, waardoor geluid makkelijker van ene muur naar de andere gaat.

[Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 14-02-2019 16:58]

• kmf
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:49:
[...]

Dat is toch echt iets wat de branchevereniging afraadt.
De bestaande isolatie wordt namelijk platgedrukt door de aminotherm. Dus die platgedrukte isolatie heeft nagenoeg geen isolerende waarde meer maar neemt wel ruimte op in de spouw. Het is dus twijfelachtig of er wel een betere isolatiewaarde is dan met de isolatie die je al had.
Stel je had 7cm met 4 cm minerale wol en 3cm loze ruimte. Dan heb je nu nog steeds 7 cm maar met 5cm aminotherm en 2 cm ingedrukte wol.
dan heb je netto nog steeds meer isolatie. en dan wel kierdichtend. en als ik de video mag geloven, wordt de wol wel wat meer platgedrukt dan 2cm
YouTube: Enverifoam Isolatie - Hét nieuwe isoleren!

ik heb het inblaasproces ook in de gaten gehouden. er wordt langer gespoten dan wat je op de video ziet, en het schuim wordt met hoge druk uit de gaten gespote. dus ik denk dat het wol wel goed samengedrukt is.

maar het maakt niks uit, want ik ben hartstikke tevreden met de resultaten. 8)
zal haast hopen op wat koudere dagen om het effect beter te voelen. :+

• kmf
  • Niet online
Tijgert schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:04:
Parelprobleem:
Ik heb een jaar of twee terug bij Van de Bunt mijn spouw laten volspuiten met parels. Nu komen er flinke handenvol uit de kieren en roosters omdat de lijm blijkbaar niet goed was. Het zit er dus los in blijkbaar.
Men wilt langs komen om te zien hoe het probleem op te lossen, maar ik weet niet wat ik kan verwachten.

Naar mijn gevoel is los spul beduidend minder isolerend dan een homogene plaat aan elkaar geplakte parels. Bovendien zou bij enige werkzaamheden van mij waarbij de spouw later open komt te liggen alles er als zand uitstromen. Het MOET dus opgelost worden. Maar wat zijn de opties?

Leegzuigen en alles opnieuw doen met betere lijm?
Van De Bunt, zijn we geen fan van...

In principe is los spul nog niet zo erg. Maar idd, het kan wegwaaien uit stootvoegen, of simpelweg uitstromen bij werkzaamheden. Probleem is dat je niet weet waar het los zit.

Leegzuigen en alles opnieuw laten doen zal enige goede oplossing zijn. Maar wat verzeker je dat het dit keer wel goed gaat?

Heb je geen sample gevraagd? Ze moeten dat spul immers eerst testen in zo'n bakje om te kijken of alles goed is ingesteld?
Nieksiero schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:03:
Iemand in regio Twente met een warmtebeeld camera ?

Heb nu 4 dagen geleden mijn spouw laten vullen met eps parels door comfort company. Ik wil graag checken of dit goed gedaan is, mede omdat ze na mij nog bij een famillie lid dezelfde klus hebben gedaan. Ze zijn daar 1 gaat me vergeten dicht te smeren en daar kijk je gewoon langs de parels op de binnenmuur. Niet goed gevuld dus...
Ben ik toch blij dat ik letterlijk de hele tijd de werkzaamheden zat te bekijken. Niet alleen om te kijken of ze hun werk goed doen, maar omdat ik het maar al te machtig interessant vond om te zien of er schuim ergens uit een kier komt :P

Maar nu weet ik dan ook zeker dat elke hoek goed opgevuld is :*)

Wat betreft jouw probleem... heb je ook warmtebeelden VOOR de isolatie gemaakt? Je kan beter ook in het FLIR topic vragen of er iemand is in jouw buurt.

[Voor 27% gewijzigd door kmf op 15-02-2019 21:30]

• kmf
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:19:
kmf schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:26:

Van De Bunt, zijn we geen fan van...
Oh.. slechte ervaring? Of slechte verhalen?
Slechte ervaring. Hebben een gedeelte van de vloer niet geisoleerd en flink hierover gesteggeld met welles/nietes verhaal.
Hier bij tweakers zijn er ook een aantal die dezelfde slechte ervaring hebben meegemaakt met Van de bunt isolatietechniek.

Mede daarom heb ik bij mijn spouwmuurisolatie door Takkenkamp laten doen en alle afspraken (welke geveldelen) zwart op wit laten zetten.
Leegzuigen en alles opnieuw laten doen zal enige goede oplossing zijn. Maar wat verzeker je dat het dit keer wel goed gaat?
Eh.. zoals je hier onder zegt, sample vragen. Lijkt me de enige mogelijke test. Toch?
Ik kan niet zeggen dat een ander bedrijf het maar moet gaan doen dan.
Tja, een sample op dat ene moment is zacht en plakkerig denk ik. Maar je kan tenminste zien hoe het na een dag drogen is.

Wanneer was de isolatie gedaan? Kan het zijn dat de buitentemperatuur te laag was? Takkenkamp had de eerste isolatieafspraak afgezegd omdat het te koud was. De kans was groot dat het schuim niet zal harden.
Ik neem aan dat hetzelfde ook geldt voor lijm.
Heb je geen sample gevraagd? Ze moeten dat spul immers eerst testen in zo'n bakje om te kijken of alles goed is ingesteld?
Helaas niet dus, ik wist niet dat dat kon/moest/mocht. Is dat een normale procedure?
Gelukkig heb ik DAS.. voor als het een dingetje gaat worden.
Als ik de filmpjes op youtube mag geloven is dat standaard procedure. Bij schuim en wol in ieder geval wel, want het product moet gewogen worden.

Bij parels weet ik niet. Lees het even naar in de voorschriften: https://www.skgikob.nl/fi...s%20d.d.%202013-04-17.pdf

staat ook wat in over temperatuur en zo.
Ben ik toch blij dat ik letterlijk de hele tijd de werkzaamheden zat te bekijken. Niet alleen om te kijken of ze hun werk goed doen, maar omdat ik het maar al te machtig interessant vond om te zien of er schuim ergens uit een kier komt :P
Ik keek er ook naar en zag nergens wat uit komen, kan dus zijn dat de lijm gewoon later heeft losgelaten.
Ik weet niet of er bij parels deze ook door kieren kunnen komen.

------------

Crosspost om het effect van spouwmuurisolatie aan te geven:

Sinds anderhalve week heb ik spouwmuurisolatie wat als effect heeft dat de muren warmer zijn en er minder luchtbeweging is.

Ik heb daarom de thermostaat maar een halve graad lager gezet (19,5 overdag, 19 nacht). Ook zijn sommige kamers nu veel warmer, en heb ik de vloerverwarmingsgroepen weer moeten aanpassen (stroming knijpen)

De warmtepomp krijgt de woning veel sneller op temperatuur, bijna 2x sneller. (zal ook wel komen omdat het warmer is buiten).
Gisternacht was ie anderhalf uur bezig geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-03 10:51
isolatietechniek brabant uit Made, dus is redelijk dicht bij Teteringen waar wij wonen, normaal rekenen ze meer maar omdat "thuis" wedstrijd is maar 850 euro.

ze rekenen gewoon een vaste prijs voor een tussenwoning en plaatsen bij de buren iets van borstels in de spouw waar ze tegen aanwerken.

Ze maken gebruik van de EPS HR++ grafiet-parels
wat een extra isolatie waarde zou moeten op leveren van +/- RC-waarde van 1.60m2 (zegt me niks ;-)

Ik heb geen idee om hoeveel vierkante meter het precies gaat.

Teteringen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• emzed
  • Laatst online: 03-04 20:35
HerkeLWD schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:44:
Binnenkort betrek ik mijn nieuwe woning van 2007.

En omdat ik vanwege een verhuizing een flinke overwaarde heb ''te besteden'' vraag ik mij af of de spouwmuur extra isoleren zin/nut heeft.

Ik moet de bouwtekeningen nog krijgen (voor opbouw muur/spouw), maar waarschijnlijk zal aan de binnenmuur PIR plaat bevestigd zijn. Dus wat denken jullie? en met wat voor materiaal kan je de spouw met PIR platen het beste aanvullen?
Ik denk dat je er weinig mee opschiet. Ons vorige huis (ook uit 2007) had van binnen naar buiten gezien:
binnenmuur + ca 10 cm rockwool + ca 10 luchtspouw + buitenmuur. En het was altijd lekker behaaglijk. Lees je even in in het bouwbesluit voor exacte waarden. En daar staan de minimale bouwnormen uit die tijd in. Ik denk dat het niet veel scheelt met vandaag. De luchtspouw heeft in moderne bouw overigens een duidelijke functie (in tegenstelling tot vroeger).

[Voor 1% gewijzigd door emzed op 22-03-2019 16:18. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zakarum
caspervc schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:02:
Ik ben me ook een beetje aan oriënteren op spouwmuur isolatie.. huisje uit 1926, vochtige kruipruimte en dus beetje huiverig voor vochtprobleem. Spouw is ca 5/6 cm en vrij grof aan de binnenkant.
Een vochtige kruipruimte moet geen factor zijn in je keuze om de spouwmuur wel of niet te laten isoleren.
Tijdens de werkzaamheden worden er nieuwe ventilatieroosters geplaatst voor de kruipruimte waardoor de kruipruimte weer optimaal kan ventileren.

5/6 cm spouwbreedte is ook voldoende.

• Zakarum
PvT.Arj schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:16:
Ik neem aan dat ik hier vooral te horen ga krijgen dat ik de spouwmuren juist wel moet isoleren, maar ik ben even benieuwd naar jullie mening.

We zijn sinds kort eigenaar van een hoekwoning uit 1971 met spouw van 5-8 cm, zonder isolatie ertussen.
Ik lees op veel websites dat het érg aan te raden is om de spouw te isoleren, maar volgens mijn schoonvader (dat zijn altijd betrouwbare bronnen natuurlijk) is het erg onverstandig om de spouw te isoleren. Deze moet een beetje kunnen ademen en stilstaande lucht is de beste isolatie (?) die er is.

En weet verder nog iemand met betrouwbare bedrijven in de omgeving van Nijmegen?

In de tussentijd ga ik eens een heleboel lezen in dit topic :)
De lucht wat in de spouw zit staat niet stil en isoleert vrijwel niet. Het ademen van de spouw is noodzakelijk wanneer de muren bedekt zijn met een dampdichte verflaag. Bij een normale muur is dat niet het geval en is isoleren vrijwel de grootste en vaak ook de goedkoopste stap die je kan nemen om je woning te verduurzamen.

Een spouw van 5 tot 8 cm is ruim genoeg voor alle materialen.

Bedrijven ga ik verder niks over zeggen want dan ben ik hier reclame aan het maken. Mijn tip is om een paar bedrijven te benaderen en een paar offertes naast elkaar neer te leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:02
Als het muurtje maar 1m hoog is kun je dan niet van bovenaf met een lange staaf oid de grootste stukken los bikken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheRaven123
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 25-11-2019
Mijn huis is na een maand googlen en 6 firma’s op bezoek gehad te hebben afgelopen week geïsoleerd.

Qua kosten zaten de knauf supafill en neopixels HR++niet ver van elkaar af.
We hebben gekozen voor de neopixels omdat deze vanuit de basis waterafstotend zijn. De knauf supafill is behandeld met een waterafstotende laag, of deze laag na x jaar nog aanwezig is is nog niet bewezen.

Ik zal mijn bevindingen over een jaar nog eens posten!

• kmf
  • Niet online
Even extra feedback over spouwmuurisolatie en vochtproblemen..

Ik had dus in februari mijn spouwmuren laten vullen met aminotherm. Nou had ik afgelopen maand wel een vochtprobleem... bleek dat mijn buitenkraan aan het lekken was. Een week lang voordat ik erachter kwam. Het water druppelde op de buitenmuur en er kwam binnen ook een vochtplek.

De kraan heb ik gerepareerd. De vochtplek binnen was na anderhalve week wel weer opgedroogd. Vochtplek buiten is na een maand pas een beetje opgedroogd.

Conclusie: aminotherm ademt inderdaad.

(ik ga ergens in de herfst ook de muren een impregneren met ademend, maar vochtafstotend spul. Om dit soort problemen te voorkomen)

• kmf
  • Niet online
2 maanden dicht bij pur? Ik mocht 2 weken niet in de kruipruimte in... niet 2 maanden. Sowieso is je kruipluik meestal wel dicht toch?

Ik denk dat de coating van supafill wel goed zal blijven. Het is niet zo dat die constant in water zit. Of het kan verzakken door trillingen van het wegverkeer of zo... tja mogelijk. Ook steenwol kan verzakken heb ik begrepen.

Ik heb zelf aminotherm (andere merknaam van envirofoam) omdat andere geen optie is. Ik heb immers al steenwol in de Spouw. Voordeel is dat steenwol wordt samengedrukt en niet aangevuld zoals supafill. Het is sowieso poreus, want het is dampdoorlatend. (Mijn natte muren door een lekkende leiding zijn nu weer helemaal droog)
Of het af gaat brokkelen weten we pas over hopelijk 15 jaar. Dan zie ik wel weer wat de opties zijn tegen die tijd.

• Zakarum
PvT.Arj schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:42:
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier.

Afgelopen weken heb ik 5 adviseurs laten langskomen om offertes te maken voor de isolatie van ons hoekhuis uit 1971. De spouw is leeg en zo'n 6-7cm breed. De ruimte onder de vloer is voldoende voor eigenlijk bijna elke toepassing.

Oppervlakten:
Spouwmuur: ongeveer 80m²
Vloer: ongeveer 55m²

Nu heb ik verschillende opties aangeboden gekregen, en allemaal wisten ze wel iets te zeggen om de andere opties af te raden..Overigens waren het allemaal bedrijven met de bekende keurmerken e.d.

Vloer
- Icynene (PUR) spuiten 14cm
- Niet gespecificeerde PUR spuiten 9-10cm (ivm gassen het kruipluik 2 maanden dicht houden na plaatsing)
- PIF (noppen)folie plaatsen van 60 of 80mm dikte

Prijzen variëren van €1920 tot €2200.

Hierbij gaat mijn voorkeur gevoelsmatig uit naar het plaatsen van de folie, puur vanwege dat hierbij natuurlijk sowieso geen schadelijke gassen vrijkomen. We krijgen binnenkort een baby en zeker daarvoor wil je natuurlijk absoluut geen risico nemen.

Spouwmuur

- EPS parels
- Knauf Supafil wol
- EnverifoamXD

Prijzen variëren tussen €1400 en €1850.

Opmerkingen van de verkopers waren:
- Bij de Supafil wol is deze behandeld met siliconen waardoor het vocht afstoot en niet gaat inzakken e.d. Maar de verkoper van EnverifioamXD zei juist dat dit laagje na 10-15 jaar juist eraf kon gaan en dan alsnog ging inzakken.
- EnverifoamXD was ideaal want het loopt in alle kieren en naden e.d. Maar volgens een andere verkoper kon dit na 10-15 jaar gaan afbrokkelen omdat dit poreus kon gaan worden.
- EPS parels waren ze eigenlijk allemaal niet zo'n enorm groot fan van. Volgens één verkoper zorgden deze parels ervoor dat geluid van buiten ontzettend hard wordt doorgegeven.

Hebben jullie deze producten wellicht besproken met andere verkopers? Ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe..

(Overigens heb ik de prijzen van isolatiebedrijf Pluimers maar niet opgenomen bij bovenstaande prijzen, want zij waren voor beiden zo'n €500 duurder dan het duurste andere bedrijf 8)7 )
Ik zal hier zelf nooit m’n eigen bedrijf benoemen want ik zit hier niet om klanten te werven. Enkel en alleen uit interesse en zeker ook om tips te geven indien mogelijk dus bij deze...

Envirifoam is op zich nog redelijk nieuw. Het is in principe gemaakt voor jaren 80/90 woningen. Het drukt het oude isolatie materiaal plat zodat er ruimte ontstaat voor het schuim zelf. Het is dus eigenlijk een kleine upgrade voor woningen waar voorheen geen markt voor was. Het wordt tegenwoordig ook steeds vaker gebruikt voor woningen met een spouw waar nog niks in zit. Reden hiervoor is eigenlijk de lage inkoopwaarde van het product, het heeft simpelweg een hogere winstmarge dan elk ander product.

Wol is idd bewerkt met siliconen en neemt daardoor geen vocht op. Inzakken is een leugen wat helaas nog vaak gebruikt wordt door bedrijven die zelf andere producten aanbieden en op deze manier concurrenten buiten spel proberen te zetten. Dit gebeurde namelijk wel met een glaswol en steenwol dat ruim 30 jaar geleden werd gebruikt. Overigens is de wol geluidswerend en heeft de hoogst haalbare brandklasse.

EPS is niet geluidwerend maar het maakt het ook zeker niet erger. Ook een leugen dus. Het verspreid zich wel iets makkelijker dan wol maar dat is alleen een dingetje bij een hele smalle spouw van rond de 4 cm. Voor jullie zou dit niet een rol moeten spelen in de keuze.

PUR is een kwestie van gevoel naar mij mening. Het isoleert heel goed en is zeker een mooi product. Nadeel is alleen dat wanneer het niet correct wordt aangebracht, je er veel overlast van kan krijgen met betrekking tot de dampen en of je er gevoelig voor bent.
Icynene is ‘veiliger’. PUR in een iets ander jasje eigenlijk. Als je kiest voor sprayen zou ik wel voor PUR gaan en anders iets heel anders.

Noppenfollie slaat nergens op onder de vloer om eerlijk te zijn. Dat ga je in je portemonnee vernemen als je de factuur betaald en niet wanneer je de energierekening betaald.

• kmf
  • Niet online
Bij Takkenkamp heb ik de hele tijd zitten kijken hoe ze hebben gevuld. (meestal vinden mensen het niet leuk als je hun de gaten houdt, maar zij vonden het niet echt erg en ik heb geen zin in twijfels of ze het wel goed hebben gedaan of niet).

Dat zou je ook kunnen doen voor meer zekerheid. Ik zag dat ze vol spuiten tot het schuim in andere gaten en spleten er uit spoot. Elke hoek was ook gevuld, dat weet ik wel zeker.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 08-04 22:20
Ik kwam de foto op mijn telefoon tegen. Het leek me wel leuk om die te delen.

Deze zomer heb ik kozijnen en spouwlatten vervangen. Om te voorkomen dat de parels er uit zouden vallen moest Ik voorzichtig te werk gaan. Na veel gedoe kreeg ik de latten er toch uit. Gelukkig bleven de parels goed aan elkaar zitten. De cementranden die zich om de oude spouwlatten bevonden (zie op de foto) heb ik ook verwijderd vanwege de andere afmetingen van de nieuwe spouwlatten. Ook dat verliep soepel. Nauwelijks uitvallende parels, waarschijnlijk mede door de lijmspray die ik na verwijdering van de spouwlatten die ik op de parels gespoten had. Na montage van de stelkozijnen en wat voegwerk herstel zijn met PUR alle holle ruimten en kieren die er nog waren maximaal gevuld. Het ging om en spouwdikte van ongeveer 7 a 8 cm. De parels vallen er niet zo maar uit.

Parels

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• kmf
  • Niet online
Woohooo schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:13:
Ik zit nog erg in dubio. Afgelopen week contact gehad met Takkenkamp over dat schuim in de spouw.
60m² voor €1400,-. Zit nu iets van tempex in de spouwmuur. In eerdere reacties zie ik voor bij isoleren resultaten van 20-25% met het bij isoleren.

Afgelopen jaar was ons verbruik 800m³, met een besparing van 20% komt ik uit op €123,20,- per jaar.
Dan is 10-11jaar terugverdientijd erg lang vind ik
Tja, dat moet je natuurlijk zelf bepalen. Als ik het zo bereken zou ik ook een tvt van 9 jaar hebben. Maar ik zou het zo weer doen.
Het extra comfort is heerlijk. Alleen de de wc sessies al. 18 graden vs 13 graden is best een groot verschil.

We hebben wel de verwarming 0,5 graad hoger gezet omdat de warmte toch beter vast wordt gehouden. Dus qua stookkosten is het volgens mij gelijk. Maar wel veel comfortabeler in huis

• MisterEagle
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 01:30
Hier Takkenkamp over de vloer gehad, eigenlijk door de reacties in dit topic. Blijf het toch eng vinden om de spouw vol te spuiten met aminotherm. Andere opties zijn er eigenlijk niet, al zijn er wel 2 partijen welke aangeboden hebben t met supafill te doen.
bj 88, reeds voorzien van glaswolplaten. Vrijstaand, bestaande uit 2 compartimenten, enerzijds 3 gevels met slechts 3,5 cm lucht en andere kan 4.5 cm, gaat om 135m²

Prijsverschil is wel significant.. 1600 euro verschil. Zet toch wel aan het denken haha

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:29
Babel10 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:29:
Als ik kijk naar verbeterjehuis.nl etc is mijn huidige spouwmuurisolatie nu ‘matig’ (bouw 1975 - UF schuim uit die tijd). Stel ik spuit er aminotherm in, dan zegt de website dat je er ‘niet op vooruit’ gaat. Dit geldt dan alleen voor het energielabel? Want je kan niet meer cm’s isoleren.. Denk dus dat je er alleen qua comfort op vooruit gaat?

Als ik bijvoorbeeld bodemisolatie en HR++ overal zou doen, zou ik van C naar B gaan staat op de website.
Denk dat je er wel degelijk een stuk op vooruit gaat. Die ouwe troep ligt bij de meeste huizen uit die tijd voor eengroot gedeelte verpulverd onderin de spouw. Dit zie je inderdaad niet terug in het energielabel maar in comfort en minder stookkosten. Bodemisolatie helpt niet veel en kan de vloer zelfs kouder maken volgens sommigen. Vloerisolatie is dan een stuk beter.

Je hoeft trouwens niet al het glas te vervangen naar hr++ om naar een B-label te gaan. Als het grootste gedeelte maar hr++ is dan heb je dat al voor elkaar.

• Woohooo
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07-04 21:39

Woohooo

Smilie, James Smilie

Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:39:
[...]

Ik zie het... 8)7 Wel vreemd dat ISOWIT aangeeft dat het niet kan, terwijl aminotherm wellicht een optie is.
Tja, heb zelf 1,5jaar geleden ook 3 of 4 bedrijven over de vloer gehad en ze hebben allemaal in de muur gekeken en allemaal was de ruimte te beperkt voor bij-isoleren. Dat schuim is kennelijk iets nieuws wat nog niet al te veel bedrijven (kunnen) leveren.

• kmf
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:39:
[...]

Ik zie het... 8)7 Wel vreemd dat ISOWIT aangeeft dat het niet kan, terwijl aminotherm wellicht een optie is.
Woohooo schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:21:
[...]

Tja, heb zelf 1,5jaar geleden ook 3 of 4 bedrijven over de vloer gehad en ze hebben allemaal in de muur gekeken en allemaal was de ruimte te beperkt voor bij-isoleren. Dat schuim is kennelijk iets nieuws wat nog niet al te veel bedrijven (kunnen) leveren.
Als zij het zelf niet kunnen leveren gaan ze natuurlijk ook niet voor hun concurrenten reclame maken. Maar ja, er zijn ook weinig mensen die 3-400 euro willen uitgeven voor een onafhankelijk advies.

• Redsknip
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-12-2019
Aminotherm = UF schuim. Precies hetzelfde product en dezelfde samenstelling. Een oud product wat weer opnieuw leven heeft gekregen in de markt. Weinig bedrijven (willen) hier mee werken dus diegene die het wel doen kunnen er flink mee binnen lopen.
Google UF schuim en het eerste wat je opvalt zijn artikels over het leeg halen van de spouw en het verwijderen van dit materiaal omdat het na 10 tot 20 jaar verkruimelt en er lege plekken ontstaan in de spouw.
Bij 1 van de 2 certificering instanties is dit product ook niet gecertificeerd en dat komt mede doordat dit een product en techniek is wat enkel in de beginjaren van spouwmuurisolatie aan de eisen voldeed.

Over 20 jaar is de markt wel verzadigd en zal spouwmuurisolatie niet meer zijn wat het nu op het moment is. Verhaal halen bij een bedrijf wat tegen die tijd waarschijnlijk niet meer bestaat is dus geen optie.
Hou daar ook rekening mee en kijk niet alleen wat op dit moment het beste past bij uw budget

• Redsknip
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-12-2019
MrDry schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:53:
Ik woon aan/op een oude dijk in een woning uit de jaren '40. De bovenzijde van de funderingsstrook zit op ca 1m onder het maaiveld. Doordat ik op een oude dijk woon loopt er veel kwelwater richter de lager gelegen sloot achter mijn huis. Om de kruipruimte enigszins droog te houden ligt er een dompelpomp in de kruipruimte die er in deze tijd vrolijk op los pompt :X

Ik wil mijn spouwmuur isoleren. Zit nu nog niks in. Aangezien de bovenzijde van de fundering ver onder de grondwaterstand ligt staat er in beginsel altijd water onder in de spouw. Volgens mij is Supafil dan ongeschikt en moet ik wel naar EPS parels omdat die laatste gesloten cellen hebben en dus niet capillair zijn.

Eens?
Ja dat klopt.
Supafil is bewerkt met siliconen en neemt daardoor geen vocht op. Dit werkt echter tot een bepaalde hoeveelheid vocht. Bij een normale situatie waarbij muren nat worden en weer op kunnen drogen zal dit het isolatiemateriaal niet aantasten.

In een uitzonderlijke situatie waarbij je water onder in de spouw hebt, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en dus kiezen voor EPS parels. EPS zal nooit aangetast worden door vocht, ongeacht de hoeveelheid.

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:29
NvO_91 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:52:
Ik wil mijn spouwmuur gaan isoleren het gaat om een lege spouw van een huis uit 1974.
Ik heb 2 offertes laten maken.

- HR ++ grafietparels RD=+/- 1,76 totaal €1150
- Thermofoam RD= +/-1,96 totaal €2200

Thermofoam van thermosolutions heeft een hogere rd waarden.
Ook heeft het als voordeel dat het beter in hoekjes en kiertjes komt. Voor de rest kan ik niet veel vinden over dit materiaal. Heeft er iemand hier ervaring met thermofoam?
Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Het prijsverschil is aanzienlijk maar is dat het waard?
Gewoon de parels nemen. De besparing loopt niet lineair met de rd-waarde op, dus voor je dat verschil gaat terugverdienen heb je waarschijnlijk al een andere woning. De parels werken prima weet ik uit ervaring met een woning uit '72.

• _Arthur
  • Nu online
Afspraak gemaakt met Takkenkamp voor een spouw-onderzoek begin januari. Ben benieuwd wat er uitkomt (6cm spouw met 4cm isolatie uit '82).

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:26
Grote kans dat het een gatenkaas is. Bij ons komen ze in januari isoleren met aminotherm. Ik hou jullie op de hoogte

• No Hands
Untouchablezz20 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:07:

Klopt het dat als je eenmaal hebt geïsoleerd (in 1989) dat je niet kunt na-isoleren?
Dat hangt af van hoeveel ruimte er nog in je spouw is, er moet eigenlijk nog 4 cm loze ruimte zijn om er wat in te kunnen spuiten of blazen. Aminotherm wordt als de oplossing aangedragen maar het drukt je bestaande isolatie plat, die verliest dus zijn isolerende waarde maar neemt wel ruimte in. Daar komt bij dat de resultaten van het oude vergelijkbare schuim inmiddels bekend zijn en dat verkruimelt na verloop van tijd door hitte vooral op zuid en westgevels.

• Paide22
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04-04 22:57
In het midden van mijn huis staat een dragende binnenmuur die voorzien is van een spouw. Hier rust de nok op. Deze muur is aan de bovenkant niet goed dicht, waardoor ik veel warmte verlies en deze muur zelfs kouder is dan mijn buitenmuren die wel geïsoleerd zijn.
Ik wil dit aanpakken, maar weet nog niet precies hoe.
Omdat deze binnenmuur afgewerkt is, wil ik niet elke paar meter gaten laten boren om bolletjes of iets dergelijks in te laten blazen. Aan de bovenkant ligt er dikke nokbalken tegenaan. De enige toegang tot de spouw die ik heb zijn enkele gaten die op zolder door deze muur geboord zijn om ventilatiebuizen door te voeren.

Eerst dacht ik om op zolder elke 30cm een gaatje boren en met pur proberen de spouw af te sluiten. Waarschijnlijk te lastig omdat de spouw best wel breed is en de pur waarschijnlijk niet blijft plakken. Ook is het amper te controleren of het gelukt is.
Nu overweeg ik om losse EPS bolletjes via de gaten op zolder in de spouw gieten. Op zwaartekracht moet dit dan naar beneden zakken en zo de spouw vullen. Zou dat werken?

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

frickY schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:51:
[...]

Aminotherm is niet nieuw. Het is slechts een nieuw marketingnaampje van Takkenkamp voor PU-schuim.
Na wat Googlen toen al snel besloten dat de verkoper van Takkenkamp mij onzin probeerde te verkopen.

In mijn spouw (~25m²) van van ~6cm zit vanuit de bouw ~2cm tempex. In de resterende 4cm kon ik aminotherm (Takkenkamp, €900), pur (Pluimers €1200) of parels (Wibro, €500) laten spuiten.

edit:
@Babel10, ivm een lekkage nog steeds niets. Maar Wibro staat bovenaan mijn lijst ivm de grafierparels die zij zouden kunnen plaatsen.
Aminotherm is geen PU-schuim, aminotherm (en envirofoam) zijn volgens mij aangepaste/verbeterde versies van het vroegere UF-schuim (dat na een aantal jaren tot pulver verging).
Helaas weet ik niet veel meer over de exacte samenstelling van het product.

[Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 11-12-2019 16:48]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True