MK1980 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:15:[...]De gezondheidsrisico's begrijp ik, al is mijn beeld van alles wat ik er over lees dat dit voornamelijk een risico is als er bij het vullen een verkeerde verhouding gebruikt wordt, waardoor er teveel formaldehyde vrijkomt. Uiteindelijk zit dat spul in veel meer dingen waar je dagelijks mee in aanraking komt, en het gaat vooral om de hoeveelheid die er dan vrij zou komen. Daar vind ik weinig informatie over.
Wist je dat formaldehyde de enige stof is waarvan in het bouwbesluit een wettelijk vastgelegde maximale toegelaten concentratie in de lucht bestaat? De stof is nl wettelijk vastgelegd vanwege het risico op kanker, zoals meestal het vermoedelijke krijgen ervan, blijkbaar statistisch zo goed onderbouwd dat het wet is geworden. Helaas wordt er zover bekend bij het isoleren heel slecht op gehandhaafd, het staat niet eens in de certificaten vermeld. Dat formaldehyde verhaal kun/mag je wegwuiven. Onthoud dan toch even dat het er niet voor niets in staat en dat het een loterij is of je kanker ervan kunt krijgen als je er onnodig en bij te hoge waarden aan bloot gesteld wordt.
Vreemd dat er zo over de wet gedacht wordt terwijl die obv gerapporteerde cases geleid heeft tot die wet om ons te beschermen. Acute giftigheid valt veel meer op... je gaat hieraan direct dood bijvoorbeeld en dan zou NL te klein zijn als dat zou gebeuren en er is geen wet die ook nog niet gehandhaafd zou worden?
Maar bij een sluipmoordenaar als formaldehyde.... dan doen we alsof er toch niets aan de hand is terwijl er wetgeving is om jou/jouw familie en vrienden, ons allemaal er tegen te beschermen? Dat komt bij mij heel vreemd binnen.
Ben opgeleid in deze materie behorende bij mijn chemie vak als professional, ik weet niet hoe ik het nog duidelijker een mensen die daar onvoldoende of niet in opgeleid ben moet uitleggen. Ergens houdt het op en dan is het de eigen keuze maar ook het accepteren van de risico's waar de personen dat niet kunnen onderbouwen of het wel klopt wat ze beweren.
Jammer, het forum is er juist voor omdat ook ik, van andere zaken geen of te weinig verstand heb en me graag laat informeren wat de experts er van vinden en dat serieus mee laat wegen, zeker als er een onzekere lange termijn aspect bij zit zoals hier tav de giftigheid van formaldehyde.
Bedrijven als IKEA zitten al jaren op de lijn om naar producten te streven zonder het formaldehyde risico.
Heb je ergens een bron van het feit dat het na 10-15 af gaat brokkelen en daarmee zijn werking verliest? Of is dat vooral iets wat we nog niet weten en daarom meer risico heeft dan glaswol waar we langer ervaring mee hebben?
Het forum is een bron daarvoor. Eigenlijk had je het al kunnen vinden.
Deze keer dan, het staat hier nog door een vertegenwoordiger van een bedrijf genoemd dat het maar 10-15 jaar meegaat. Denk niet dat zijn baas daar blij mee is:
radeoxx in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"Met het schuim heb je wel de garantie dat het overal komt. En het gaat 10-15 jaar mee volgens deze meneer.
Technisch gezien vanuit mijn achtergrond: UF-schuimen staan bekend als niet duurzaam en worden op den duur vaak bros, het is echt een low end of the market product. Ureum is spotgoedkoop, formaldehyde ook en dan nog een beetje andere hele goedkope hars erbij, in water met wat "zeep" en lucht emulgeren en je hebt een super goedkoop schuim maar wel van lage kwaliteit.
Last but not least ken je geschiedenis. Eind jaren 70 begin jaren 80 was er al gedonder met UF-schuim. Het verdween van de markt.... maar met blijkbaar een slim marketing sausje is het weer terug.
Er is geen enkele publicatie met een onderbouwing dat deze producten niet de eerdere problemen van brosheid en formaldehyde niet hebben. Als ze er wel waren had die sector als reclame er vast mee gezwaaid.
Bronnen nodig? Zoek maar eens in het Delpher kranten archief:
een print screen van het begin hiervan:
https://www.delpher.nl/nl...?query=uf-schuim&coll=ddd
/f/image/N7Y0g0WXexebdhYBrTifa0Mw.png?f=fotoalbum_large)
Het vervelende daaraan is dat ik dan verantwoordelijk ben (en de kosten moet maken) om te gaan controleren of het overal netjes verdeeld zit.
Maak je eigen afwegingen, ik ga niets verbieden of bevelen, ik informeer alleen maar vanuit een chemische expertise.
Ik zit erg in een spagaat. Ik ben niet blind voor de argumenten, maar ook wel gevoelig voor de wet van de grote aantallen. Als het echt allemaal zo dramatisch is als het hier in sommige gevallen wordt voorgespiegeld, waarom vind je daar dan zo weinig consumenten verhalen over? Zeker in de huidige tijd, waarin de drempel om te klagen heel laag is, zou ik dan veel meer horror verhalen verwachten tegen te komen.
Ook hier: Maak je eigen afwegingen, ik ga niets verbieden of bevelen, ik informeer alleen maar vanuit een chemische expertise.
Hier houdt het echt mee op. Een voordeel is er nu wel, als er weer iemand meer wil weten over UF-schuim kan hier naar verwezen worden. Dit is de laatste keer dat ik er nl zo uitgebreid nog een keer op in ga.
Meer dan informeren ga ik echt niet doen. Heulen met de wolven doe ik niet aan, informatie moet transparant zijn en daar moeten we het mee doen.
Veel wijsheid toegewenst.