Hallo allemaal,
Ik zit met een lastig isolatievraagstuk en wil graag jullie mening over de beste aanpak.
Situatie:
Ik merk in mijn huis (bouwjaar 2018, R-waarde muren 6, vloer 6, dak 6, warmtepomp met WTW, geen gas) veel kouw in de keuken.
Er zijn diverse scheuren in het stucwerk, onder andere boven de keuken (4 mm breed, 50 cm hoog) en onder het raam achter de keuken. In het voorjaar leek het probleem met koude kopjes en mokken verholpen door deze scheuren te kitten, maar nu bij kouder weer merk ik nog steeds veel koude in de hele keuken. Waarschijnlijk scheuren achter het keukenblad.
Het lijkt erop dat sommige scheuren intern zijn gegroeid door de bouw van een uitbouw van de buren en de graafwerkzaamheden voor hun schuur en zwembad.
Het palenplan van mijn huis is herberekend en verzakking is gelukkig uitgesloten.
Wat ik wil oplossen:
De spouwmuur isoleren, zodat kou en tocht verminderen.
Ik kan niet vanuit binnen isoleren, omdat dit betekent dat de keuken volledig gesloopt moet worden.
De scheuren waar ik bij kan, heb ik al opgevuld met kit en PUR.
Huidige spouwmetingen:
3,5 – 4 – 4 – 3 – 4 – 2 – 4 – 4 – 2 – 4 – 3,5 – 5 – 4 – 4 – 3,5 – 3 cm, gemiddeld 3,7 cm.
Er is dus overal wel wat ruimte, maar nergens volledig breed.
Koltherm-platen zitten in de spouw.
Huidige opties van isolatiebedrijven:
Knauf Supafil: makkelijk te spuiten, maar kleine spouw kan problematisch zijn.
EPS-parels: beter verspreidbaar, hecht minder aan muren maar vult zich goed.
Aminofoam: aerogel-achtig materiaal, dicht en goed tegen tocht, maar duurdere optie en mogelijk temperatuurgevoelig bij verwerking.
Mijn vragen:
Wat is volgens jullie de beste isolatieoptie bij een spouw van gemiddeld 3,7 cm, rekening houdend met vochtveiligheid en winddichtheid?
Zijn EPS-parels of Aminofoam in dit geval beter dan Knauf?
:strip_exif()/f/image/tt58k24NeKRtR1Qp2Ajnjr4w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Alle tips zijn welkom!