Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:51
JJmac schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:45:
Hier in het noorden hebben we Nij Begun verder vindt je meer info bij https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
En hier heb ik ook nog wat gevonden, https://www.isolatietotaa...aat-uw-gids-in-nederland/ ik zou ten eerste ook even kijken wat er geldig is in jouw gemeente, soms heb je een advies van een energiecoach nodig voor de subsidies.
energiecoach of hoe die ook heet is al geweest
dus dan zal alles wel volgens de regels gaan

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09

DropjesLover

Dit dus ->

JJmac schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:03:
@DropjesLover voor zover ik het kan bekijken heb je het al prima voor elkaar, en met 4 cm ruimte zou je eventueel aan kunnen vullen met Suprafil ook het verhaal net even gelezen van de Insute, ziet er leuk uit en dat was met PUR ook zo, inmiddels weten we beter. Ik zie wel dat het kostbaar is en dat maakt voor jouw niet uit zoals je het opschrijft. Ben ook bang dat het rendement waarschijnlijk niet beter zal worden.
Aan de andere kant hangt het aan veel meer dingen af en dat kunnen wij vanaf hier niet bepalen.
en @Nohands

Punt is wel dat we ook nieuwe kozijnen hebben laten plaatsen en daar toch een koude trek voelen, en ik ook kan zien/meten met m'n FLIR One (buitentemperatuur ~0°C, binnen 21°C, binnenkant hoek dag-kozijn ~12°C).
De spouw helemaal met schuim volspuiten zou ook gelijk dat op moeten lossen.

De leverancier geeft 10 jaar wettelijke garantie, meer beweert ook 25 jaar goed te blijven (fabrieksgarantie).
Verwijst ook dat ze dit spul al 8 jaar toepassen zonder klachten.
Beweert ook een labda van 0,030 te hebben, gelijk aan de glaswol die er nu in zit.
Krimp na aanbrengen is 3-5%
Enverifoam zou geen UF-schuim zijn, maar anders (wat dan wel :? )

Daarmee neig ik er toch wel weer een beetje naar...
Uitvoerder is deisolatiebeer (.nl).

Ons huis is gebouwd met een Rc van 2,5, met de schuim in de spouw zou dat naar net geen 4 gaan.
Nog net het stuk waar je wel nog merkbaar verschil gaat hebben, tussen 4 en 6 merk je nauwelijks.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28
Ja het blijft moeilijk, vooral als er gouden bergen worden beloofd, gemiddeld van horen en zeggen dat de Enverifoam na 15 jaar is uitgeblust. Verder staat er op de site “Enverifoam bedraagt bij 6 cm 1,69 m2 K/W” nu heb jij 4 cm. Ben ook wel benieuwd naar de kosten tussen de verschillende vormen van isoleren in jouw situatie.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
DropjesLover schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:37:
en @Nohands

Punt is wel dat we ook nieuwe kozijnen hebben laten plaatsen en daar toch een koude trek voelen, en ik ook kan zien/meten met m'n FLIR One (buitentemperatuur ~0°C, binnen 21°C, binnenkant hoek dag-kozijn ~12°C).
De spouw helemaal met schuim volspuiten zou ook gelijk dat op moeten lossen.

De leverancier geeft 10 jaar wettelijke garantie, meer beweert ook 25 jaar goed te blijven (fabrieksgarantie).
Verwijst ook dat ze dit spul al 8 jaar toepassen zonder klachten.
Beweert ook een labda van 0,030 te hebben, gelijk aan de glaswol die er nu in zit.

Ons huis is gebouwd met een Rc van 2,5, met de schuim in de spouw zou dat naar net geen 4 gaan.
Nog net het stuk waar je wel nog merkbaar verschil gaat hebben, tussen 4 en 6 merk je nauwelijks.
Tsja, aantal dingen. Om te beginnen kun je niet zomaar die Rc-waarde van 2,5 van je gehele gevelconstructie optellen bij de theoretische Rd-waarde van 4cm Enverifoam. Het zal heus wel meer worden, maar dan moet je alle huidige materialen en diktes invoeren in Ubakus en de boel simuleren om het exact te weten. Met 6cm minerale wol kom ik trouwens niet op een Rc-waarde van 2,5, maar goed het zal niet de eerste keer zijn dat een gevel niet de exacte waarde haalt die is beloofd ;)

Het bouwjaar is neem ik aan 1992 of later? Heb je al een inspectie laten uitvoeren van je spouwmuur om te controleren of er ook echt overal 4cm ruimte is zonder cementbaarden en overige vervuiling? Zijn de gebruikte bakstenen niet poreus?

Verder kun je - zoals @JJmac al zegt - nooit aan op de praatjes van een verkoper. Ten eerste kunnen ze liegen dat ze nooit klachten hebben gehad, maar ten tweede kan het ook zo zijn dat ze dat gewoon niet weten. De positie van de klant is bij mislukte PUR isolaties niet bijzonder sterk, zeer lastig om daar ooit geld of erkenning voor te krijgen. Er zijn de laatste jaren vaak genoeg PUR horrorverhalen in de media geweest: meestal blijkt het zeer lastig om de installateur aansprakelijk te stellen. Maar goed, laten we er even vanuit gaan dat deze aannemer nooit klachten heeft gehad, en dan puur focussen op het materiaal.

Bij mijn weten is ook Enverifoam uiteindelijk ook gewoon een polyurethaanschuim: dus de componenten zullen zeer vergelijkbaar zijn. Alleen het inblaasmiddel is - zoals ze zelf beweren - anders en niet schadelijk voor het milieu. In die zin verschilt het wel van traditioneel PUR schuim, maar de twee componenten die ze gebruiken om het schuim te maken blijven vergelijkbaar. Kortom: je hebt nog steeds dezelfde risico's wanneer er niet goed wordt gemixt.

Samenvattend: er is een reden waarom PUR schuimen hier bijna altijd worden afgeraden. Er kleven gewoon risico's aan die je bij overige materialen niet hebt. Als je nu minerale wol in je gevel hebt dan lijkt inblaaswol (Supafil) veel geschikter.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Guere schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Tsja, aantal dingen. Om te beginnen kun je niet zomaar die Rc-waarde van 2,5 van je gehele gevelconstructie optellen bij de theoretische Rd-waarde van 4cm Enverifoam. Het zal heus wel meer worden, maar dan moet je alle huidige materialen en diktes invoeren in Ubakus en de boel simuleren om het exact te weten. Met 6cm minerale wol kom ik trouwens niet op een Rc-waarde van 2,5, maar goed het zal niet de eerste keer zijn dat een gevel niet de exacte waarde haalt die is beloofd ;)

Het bouwjaar is neem ik aan 1992 of later? Heb je al een inspectie laten uitvoeren van je spouwmuur om te controleren of er ook echt overal 4cm ruimte is zonder cementbaarden en overige vervuiling? Zijn de gebruikte bakstenen niet poreus?
Correct, woning uit 1991, maar wel al gebouwd volgens het aankomende bouwbesluit.
De wol heeft een Rd van ~1,5, daar komen nog de spouw en buiten + binnenmuur bij, dus die Rc 2,5 klopt wel.

Bij het vervangen van de kozijnen konden we mooi de spouw in kijken, die zagen er goed uit (voor zo ver ik kon zien), niet bijzonder vies en geen cementbaarden.

Porositeit van de bakstenen zou ik niet weten
Verder kun je - zoals @JJmac al zegt - nooit aan op de praatjes van een verkoper. Ten eerste kunnen ze liegen dat ze nooit klachten hebben gehad, maar ten tweede kan het ook zo zijn dat ze dat gewoon niet weten. De positie van de klant is bij mislukte PUR isolaties niet bijzonder sterk, zeer lastig om daar ooit geld of erkenning voor te krijgen. Er zijn de laatste jaren vaak genoeg PUR horrorverhalen in de media geweest: meestal blijkt het zeer lastig om de installateur aansprakelijk te stellen. Maar goed, laten we er even vanuit gaan dat deze aannemer nooit klachten heeft gehad, en dan puur focussen op het materiaal.

Bij mijn weten is ook Enverifoam uiteindelijk ook gewoon een polyurethaanschuim: dus de componenten zullen zeer vergelijkbaar zijn. Alleen het inblaasmiddel is - zoals ze zelf beweren - anders en niet schadelijk voor het milieu. In die zin verschilt het wel van traditioneel PUR schuim, maar de twee componenten die ze gebruiken om het schuim te maken blijven vergelijkbaar. Kortom: je hebt nog steeds dezelfde risico's wanneer er niet goed wordt gemixt.

Samenvattend: er is een reden waarom PUR schuimen hier bijna altijd worden afgeraden. Er kleven gewoon risico's aan die je bij overige materialen niet hebt. Als je nu minerale wol in je gevel hebt dan lijkt inblaaswol (Supafil) veel geschikter.
Hier wordt het afgeraden, maar tegelijkertijd worden schuimen nog steeds veel gebruikt. Als die problemen echt zo erg en consequent op zouden treden, dan zou die hele business ook al lang ter ziele moeten zijn gegaan, of ook recente horrorverhalen.
Of de problemen zijn wel degelijke aangepakt / opgelost.

Aan de andere kant, ik kan ook gewoon de andere huizen (het is een projectje van een buurman die het samen wil doen) het laten doen en over een jaartje de ervaringen opvragen :P

Even wachten en ervaringen opvragen is goedkoper wanneer het mis gaat dan de meerprijs van het een tijd later alsnog laten doen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:46
DropjesLover schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Correct, woning uit 1991, maar wel al gebouwd volgens het aankomende bouwbesluit.
De wol heeft een Rd van ~1,5, daar komen nog de spouw en buiten + binnenmuur bij, dus die Rc 2,5 klopt wel.

Bij het vervangen van de kozijnen konden we mooi de spouw in kijken, die zagen er goed uit (voor zo ver ik kon zien), niet bijzonder vies en geen cementbaarden.

Porositeit van de bakstenen zou ik niet weten

[...]

Hier wordt het afgeraden, maar tegelijkertijd worden schuimen nog steeds veel gebruikt. Als die problemen echt zo erg en consequent op zouden treden, dan zou die hele business ook al lang ter ziele moeten zijn gegaan, of ook recente horrorverhalen.

Aan de andere kant, ik kan ook gewoon de andere huizen (het is een projectje van een buurman die het samen wil doen) het laten doen en over een jaartje de ervaringen opvragen :P

Even wachten en ervaringen opvragen is goedkoper wanneer het mis gaat dan de meerprijs van het een tijd later alsnog laten doen.
Natuurlijk worden schuimen redelijk veel gebruikt. Het is de goedkoopste na-isolatie methode, en alle verkopers prijzen het de hemel in. Bij mij zal het er nooit inkomen.

https://www.techpowerup.com/review/

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:18:

Consequent zal het niet mis gaan, maar je zult maar net die ene zijn waar het wel mis gaat......

Ik heb ooit ook eens gekeken en niet gedaan. Kijk ook eens naar de verwerkingstemperatuur van het spul op de info sheets. Meestal is het iets van 15+ graden, dus kun je het nu sowieso al niet meer laten plaatsen.
Zeker met de foam, als je het toch laat installeren, zou ik hier wel op letten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• JJmac
Ik denk dat het grootste probleem is dat er steeds een nieuwe naam aanplakken en het blijft gewoon Pur.
Zelf zou ik kijken naar de Supafil, geluid reductie, brandklasse 1 en een prima vochtregulerende werking en is ook niet het duurste.

• Maxwp
JJmac schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:00:
Ik denk dat het grootste probleem is dat er steeds een nieuwe naam aanplakken en het blijft gewoon Pur.
Zelf zou ik kijken naar de Suprafil, geluid reductie, brandklasse 1 en een prima vochtregulerende werking en is ook niet het duurste.
Maar bij lekkage klontert dat begrijp ik samen en word de isoaltie waarde flink minder

• JJmac
Nee, Supafil neemt geen vocht op en zakt ook niet. En als er lekkerij in de spouw terecht komt dan zijn er niet veel producten die daar positief op reageren.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:44
[b]DropjesLover schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:37:

De lambda-waarde is 0,034, niet 0,030. Ongeveer hetzelfde als wol. Rd-waarde bij Rc-waarde optellen is een berekening die ik zo niet paraat heb maar als je aangeeft een Rc-waarde van bij 4 te gaan halen dan zou dat betekenen dat je een spouwbreedte hebt van +/- 12 cm. Klopt dit?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Enverifoam is absoluut geen PUR, maar een soort UF-schuim.
Ik zou het SKG/IKOB certificaat opvragen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Snaba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

De lambda-waarde is 0,034, niet 0,030. Ongeveer hetzelfde als wol. Rd-waarde bij Rc-waarde optellen is een berekening die ik zo niet paraat heb maar als je aangeeft een Rc-waarde van bij 4 te gaan halen dan zou dat betekenen dat je een spouwbreedte hebt van +/- 12 cm. Klopt dit?
10cm, waarvan nu 6cm glaswol matten.
Ik ga hierbij uit van 4cm schuim a 0,030 -> Rd 1,33. Opgeteld bij de bestaande 2,5 is dat net geen 4. Kort door de bocht.

BThGvNeOA

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-11 23:06
[b]TiezZ_BE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:47:
Hiernaast is er bij een plaatser van spouwmuur isolatie, hier in belgie, ook een 'nieuw' product beschikbaar, wat geschikt zou zijn voor een spouwbreedte vanaf 10mm.
https://www.isolteam.be/nl/toepassing/spouwmuurisolatie
Doorscrollen naar beneden tot Insute 25-Pro, en doorklikken voor nog meer info
(Mogelijk dat dit product bij andere plaatsers weer een andere naam heeft)
Heb je toevallig ervaring met dit bedrijf? Ik ben van plan mijn spouwmuur te isoleren. Maar het is voor het eerst dat ik van dit product hoor.

In België wordt minerale wol afgeraden:
https://www.vlaanderen.be...chtdichtheid/muurisolatie

• JJmac
Hier staat ook nog een heldere uitleg over vocht.
https://www.isoenergy.nl/...en-bij-spouwmuurisolatie/

• TiezZ_BE
thedaywalker2 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Heb je toevallig ervaring met dit bedrijf? Ik ben van plan mijn spouwmuur te isoleren. Maar het is voor het eerst dat ik van dit product hoor.

In België wordt minerale wol afgeraden:
https://www.vlaanderen.be...chtdichtheid/muurisolatie
Geen ervaring met het product. Maar in mijn vorige job hebben we deze firma enkele malen dakisolatie laten plaatsen in hellende daken, uitgevoerd in onderaannneming (nieuwbouw projecten). Dat is ondertussen ook 5+j geleden. Verliep toen goed, maar dat zegt natuurlijk weinig over degene die momenteel de na-isolatie plaatst voor deze firma.

Ik zou zelf minerale wol nog aandurven mits ik de spouw goed heb kunnen inspecteren, en deze vrij is van onzuiverheden. En dan de westgevel nog even impregneren, of meerdere gevels.
Bij enige twijfel ivm spouw kan je EPS parels nemen, en bij beperkte ruimte dat nieuwere product overwegen. Vermoed dat het toch redelijk wat meer zal kosten

[ Voor 18% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-10-2025 23:47 ]

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12 22:31
Hallo allemaal,

Ik zit met een lastig isolatievraagstuk en wil graag jullie mening over de beste aanpak.

Situatie:
Ik merk in mijn huis (bouwjaar 2018, R-waarde muren 6, vloer 6, dak 6, warmtepomp met WTW, geen gas) veel kouw in de keuken.

Er zijn diverse scheuren in het stucwerk, onder andere boven de keuken (4 mm breed, 50 cm hoog) en onder het raam achter de keuken. In het voorjaar leek het probleem met koude kopjes en mokken verholpen door deze scheuren te kitten, maar nu bij kouder weer merk ik nog steeds veel koude in de hele keuken. Waarschijnlijk scheuren achter het keukenblad.
Het lijkt erop dat sommige scheuren intern zijn gegroeid door de bouw van een uitbouw van de buren en de graafwerkzaamheden voor hun schuur en zwembad.
Het palenplan van mijn huis is herberekend en verzakking is gelukkig uitgesloten.

Wat ik wil oplossen:
De spouwmuur isoleren, zodat kou en tocht verminderen.
Ik kan niet vanuit binnen isoleren, omdat dit betekent dat de keuken volledig gesloopt moet worden.
De scheuren waar ik bij kan, heb ik al opgevuld met kit en PUR.

Huidige spouwmetingen:
3,5 – 4 – 4 – 3 – 4 – 2 – 4 – 4 – 2 – 4 – 3,5 – 5 – 4 – 4 – 3,5 – 3 cm, gemiddeld 3,7 cm.
Er is dus overal wel wat ruimte, maar nergens volledig breed.
Koltherm-platen zitten in de spouw.

Huidige opties van isolatiebedrijven:
Knauf Supafil: makkelijk te spuiten, maar kleine spouw kan problematisch zijn.
EPS-parels: beter verspreidbaar, hecht minder aan muren maar vult zich goed.
Aminofoam: aerogel-achtig materiaal, dicht en goed tegen tocht, maar duurdere optie en mogelijk temperatuurgevoelig bij verwerking.

Mijn vragen:
Wat is volgens jullie de beste isolatieoptie bij een spouw van gemiddeld 3,7 cm, rekening houdend met vochtveiligheid en winddichtheid?
Zijn EPS-parels of Aminofoam in dit geval beter dan Knauf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSf2Egxq1x5PVb_bV44NY5_oM44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjCV0P5cWAn2w4mmwuvkpYd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNZox2t-f6ewPP_FGq6aCxuij9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt58k24NeKRtR1Qp2Ajnjr4w.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Alle tips zijn welkom!

• TiezZ_BE
Dragonm8 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:18:
Hallo allemaal,

Ik zit met een lastig isolatievraagstuk en wil graag jullie mening over de beste aanpak.

Situatie:
Ik merk in mijn huis (bouwjaar 2018, R-waarde muren 6, vloer 6, dak 6, warmtepomp met WTW, geen gas) veel kouw in de keuken.

Er zijn diverse scheuren in het stucwerk, onder andere boven de keuken (4 mm breed, 50 cm hoog) en onder het raam achter de keuken. In het voorjaar leek het probleem met koude kopjes en mokken verholpen door deze scheuren te kitten, maar nu bij kouder weer merk ik nog steeds veel koude in de hele keuken. Waarschijnlijk scheuren achter het keukenblad.
Het lijkt erop dat sommige scheuren intern zijn gegroeid door de bouw van een uitbouw van de buren en de graafwerkzaamheden voor hun schuur en zwembad.
Het palenplan van mijn huis is herberekend en verzakking is gelukkig uitgesloten.

Wat ik wil oplossen:
De spouwmuur isoleren, zodat kou en tocht verminderen.
Ik kan niet vanuit binnen isoleren, omdat dit betekent dat de keuken volledig gesloopt moet worden.
De scheuren waar ik bij kan, heb ik al opgevuld met kit en PUR.

Huidige spouwmetingen:
3,5 – 4 – 4 – 3 – 4 – 2 – 4 – 4 – 2 – 4 – 3,5 – 5 – 4 – 4 – 3,5 – 3 cm, gemiddeld 3,7 cm.
Er is dus overal wel wat ruimte, maar nergens volledig breed.
Koltherm-platen zitten in de spouw.

Huidige opties van isolatiebedrijven:
Knauf Supafil: makkelijk te spuiten, maar kleine spouw kan problematisch zijn.
EPS-parels: beter verspreidbaar, hecht minder aan muren maar vult zich goed.
Aminofoam: aerogel-achtig materiaal, dicht en goed tegen tocht, maar duurdere optie en mogelijk temperatuurgevoelig bij verwerking.

Mijn vragen:
Wat is volgens jullie de beste isolatieoptie bij een spouw van gemiddeld 3,7 cm, rekening houdend met vochtveiligheid en winddichtheid?
Zijn EPS-parels of Aminofoam in dit geval beter dan Knauf?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Alle tips zijn welkom!
Met zo'n scheuren (indien deze ook in de snelbouwsteen erachter zitten) is het bij-isoleren hetzelfde als je opvulwerk met pur & kit: een doekje voor het bloeden.
Een R-waarde van komt al overeen met een PUR isolatie van minstens 12-14cm. De dikte van de isolatie (indien de Rd van 6 correct is) is al ruim voldoende.

Ik zou eerder kijken naar een structurele oplossing ivm deze scheuren, en de oorzaak ervan. Als het gewone zettingsscheuren zijn, dan is een lokale herstelling mogelijk al voldoende.

• JJmac
Ja mee eens, de scheuren zijn best wel groot, zelf heb ik chemische verankering gebruikt, je boort om de 10 cm een gat van 8mm (ca 7/8 cm diep) en daar spuit je de chemische verankering in. Eerst alles boren en dan afwerken want het wordt binnen 15 min hard.
Bij de grote scheuren zou ik toch een strip in frezen. Verder onder vloer kijken of daar ook nog wat is, en hoe is de buitenkant?
Eerst deze problemen goed aanpakken met een beetje hulp prima zelf te doen. Persoonlijk liever Supafill maar door de smalle spouw zou parels denk ik de oplossing zijn.

• Dragonm8
TiezZ_BE schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Met zo'n scheuren (indien deze ook in de snelbouwsteen erachter zitten) is het bij-isoleren hetzelfde als je opvulwerk met pur & kit: een doekje voor het bloeden.
Een R-waarde van komt al overeen met een PUR isolatie van minstens 12-14cm. De dikte van de isolatie (indien de Rd van 6 correct is) is al ruim voldoende.

Ik zou eerder kijken naar een structurele oplossing ivm deze scheuren, en de oorzaak ervan. Als het gewone zettingsscheuren zijn, dan is een lokale herstelling mogelijk al voldoende.
Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Gezien de geringe spouwdikte ligt mijn voorkeur momenteel bij EPS-parels. Uiteraard zal ik, als er ooit een nieuwe keuken komt, ook de binnenkant volledig aanpakken.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Gezien de geringe spouwdikte ligt mijn voorkeur momenteel bij EPS-parels. Uiteraard zal ik, als er ooit een nieuwe keuken komt, ook de binnenkant volledig aanpakken.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.

• JJmac
Ik zou ook even kijken waar de tocht wegkomt, als je door de scheuren een enorme lucht voelt zou ik daar ook even nakijken. Mocht je parels overwegen kijk dan ook even als boven de spouw bij het dak, die kunnen open zijn en met parels moet het dicht zijn anders waait het eruit.

• TiezZ_BE
@Dragonm8 Het is jouw feestje en geld uiteindelijk. Maar om een spouwmuur van een op papier goed geïsoleerde woning bij te isoleren, om gevolgen van mogelijke constructie (of andere) fouten op te te lossen, gaat mij meer als een brug te ver.

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 30-10-2025 14:58 ]

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:44
TiezZ_BE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:55:
@Dragonm8 Het is jouw feestje en geld uiteindelijk. Maar om een spouwmuur van een op papier goed geïsoleerde woning bij te isoleren, om gevolgen van mogelijke constructie (of andere) fouten op te te lossen, gaat mij meer als een brug te ver.
Mee eens. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de luchtdichtheid. De isolatiewaardes zijn ruim voldoende. Ik zou dan toch eerst zeker willen weten waar het probleem zit om vervolgens naar een passende oplossing te gaan zoeken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
spouwmuurisolatie is niet bedoelt als luchtdichting. een huis uit 2018 is normaal prima geïsoleerd. wat je nodig hebt is een infraroodcamera om warmtebeelden te maken. Dan zoek je koude op die binnenkomt en ga je systematisch al die plekken waar kou binnenkomt afdichten. Met luchtdicht tape, met kit, met een lat of met pur.
worden de scheuren nog steeds groter of zijn ze al langere tijd stabiel?
is het een optie om een keukenkastje weg te halen of een achterhandje eruit te halen? Dan kun je ook achter je keukenblok aan de slag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-11 06:55
JJmac schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:19:
Ik zou ook even kijken waar de tocht wegkomt, als je door de scheuren een enorme lucht voelt zou ik daar ook even nakijken. Mocht je parels overwegen kijk dan ook even als boven de spouw bij het dak, die kunnen open zijn en met parels moet het dicht zijn anders waait het eruit.
Afhankelijk wie je neemt maar de parels worden ingespoten met een lijmnevel(water basis). Eruit waaien zullen ze niet doen.

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
glatch schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:04:
Afhankelijk wie je neemt maar de parels worden ingespoten met een lijmnevel(water basis). Eruit waaien zullen ze niet doen.
Wellicht niet, maar het is gewoon een heel vreemde oplossing. Dat er tocht door de scheuren komt is naar, maar de scheuren zijn het feitelijke probleem en dat moet worden opgelost. De isolatie in de spouw is in principe goed. Het is echt een raar voorstel om dan maar parels in een spouwmuur te pompen die schijnbaar al een Rc-waarde van 6 heeft. Dat komt eigenlijk vrijwel nooit voor, ik zou er absoluut niet aan beginnen.

Dragonm8: ik zou starten met een nieuw, degelijk onderzoeksbedrijf die de oorzaak van deze scheuren nog eens goed gaat onderzoeken. Want ik vind het sowieso maar een vreemd en onvolledig verhaal. De scheuren zitten dus niet alleen in het stucwerk, maar door de hele draagmuur heen. Dat zou ik niet zo makkelijk aan de kant schuiven als een gegeven. Het palenplan is dus herberekend, maar hebben ze geen conclusies getrokken m.b.t. een definitieve oorzaak van de scheuren? Ook het feit dat je in een woning uit 2018 tocht hebt bij de knieschotten klinkt niet goed. Klinkt bijna alsof er wat forse fouten zijn gemaakt tijdens de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw.

• Dragonm8
JJmac schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:19:
De tocht komt echt uit de scheuren die in de snelbouwstenen zitten. De scheuren die ik dichtgemaakt heb, laten geen tocht meer door en de muur voelt daardoor ook warm aan.
Snaba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:54:
Mee eens. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de luchtdichtheid. De isolatiewaardes zijn ruim voldoende. Ik zou dan toch eerst zeker willen weten waar het probleem zit om vervolgens naar een passende oplossing te gaan zoeken.
De luchtdichtheid is inderdaad niet goed. Daarom wil ik de parels laten inspuiten. Het gaat mij niet om de isolatiewaardes, maar om het wegnemen van de tocht.
No Hands schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:17:
Spouwmuurisolatie is niet bedoeld als luchtdichting. Een huis uit 2018 is normaal prima geïsoleerd. Wat je nodig hebt is een infraroodcamera om warmtebeelden te maken. Dan zoek je koude op die binnenkomt en ga je systematisch al die plekken waar kou binnenkomt afdichten, met luchtdicht tape, met kit, met een lat of met PUR.
Worden de scheuren nog steeds groter of zijn ze al langere tijd stabiel?
Is het een optie om een keukenkastje weg te halen of een achterhandje eruit te halen? Dan kun je ook achter je keukenblok aan de slag.
Dat is zeker een goed idee, maar dan moet ik de hele keuken slopen, met alle gevolgen van dien.
Ik heb één zichtbare muur zelf proberen op te lossen. Omdat hier Spachtelputz op zit, is het resultaat niet fraai en daardoor zouden de kosten voor herstellen van het stucwerk en spuiten ook hoog oplopen. Deze kosten zijn vele malen hoger dan nu de spouw inspuiten.
De scheuren zijn gelukkig al langere tijd stabiel.
Guere schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:57:
Wellicht niet, maar het is gewoon een heel vreemde oplossing. Dat er tocht door de scheuren komt is naar, maar de scheuren zijn het feitelijke probleem en dat moet worden opgelost. De isolatie in de spouw is in principe goed. Het is echt een raar voorstel om dan maar parels in een spouwmuur te pompen die schijnbaar al een Rc-waarde van 6 heeft. Dat komt eigenlijk vrijwel nooit voor, ik zou er absoluut niet aan beginnen.

Dragonm8: ik zou starten met een nieuw, degelijk onderzoeksbedrijf die de oorzaak van deze scheuren nog eens goed gaat onderzoeken. Want ik vind het sowieso maar een vreemd en onvolledig verhaal. De scheuren zitten dus niet alleen in het stucwerk, maar door de hele draagmuur heen. Dat zou ik niet zo makkelijk aan de kant schuiven als een gegeven. Het palenplan is herberekend, maar hebben ze geen conclusies getrokken m.b.t. een definitieve oorzaak van de scheuren? Ook het feit dat je in een woning uit 2018 tocht hebt bij de knieschotten klinkt niet goed. Klinkt bijna alsof er wat forse fouten zijn gemaakt tijdens de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw.
We hebben destijds een slechte aannemer gehad. Dat de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw niet goed is uitgevoerd, kan ik me goed voorstellen. Juridisch wil ik hier echter niets meer mee doen (het heeft al teveel kopzorgen gegeven).

Na onderzoek kom ik nu uit op twee opties:
1.Spouw inspuiten met EPS-parels, waarbij later, als de keuken aan vervanging toe is, de hele keuken en muur van binnen aangepakt kan worden.
2.Keuken slopen, waarbij het gehele keukenblad, alle achterbladen, een paar kastjes en de gootsteen verwijderd moeten worden om achter de muren te kunnen werken.

Optie 2 is natuurlijk beter en grondiger, maar ook veel ingrijpender en kostbaarder.
Gezien mijn huidige gezondheidssituatie (long-covid) en de situatie van mijn vrouw (dubbele hernia) gaat mijn voorkeur op dit moment voor optie 1: de spouw inspuiten met parels. Ik hoop echter dat er misschien nog een derde, minder ingrijpende, maar effectieve oplossing mogelijk is.

• No Hands
Dragonm8 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

De tocht komt echt uit de scheuren die in de snelbouwstenen zitten. De scheuren die ik dichtgemaakt heb, laten geen tocht meer door en de muur voelt daardoor ook warm aan.

[...]

De luchtdichtheid is inderdaad niet goed. Daarom wil ik de parels laten inspuiten. Het gaat mij niet om de isolatiewaardes, maar om het wegnemen van de tocht.

[...]

Dat is zeker een goed idee, maar dan moet ik de hele keuken slopen, met alle gevolgen van dien.
Ik heb één zichtbare muur zelf proberen op te lossen. Omdat hier Spachtelputz op zit, is het resultaat niet fraai en daardoor zouden de kosten voor herstellen van het stucwerk en spuiten ook hoog oplopen. Deze kosten zijn vele malen hoger dan nu de spouw inspuiten.
De scheuren zijn gelukkig al langere tijd stabiel.

[...]

We hebben destijds een slechte aannemer gehad. Dat de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw niet goed is uitgevoerd, kan ik me goed voorstellen. Juridisch wil ik hier echter niets meer mee doen (het heeft al teveel kopzorgen gegeven).

Na onderzoek kom ik nu uit op twee opties:
1.Spouw inspuiten met EPS-parels, waarbij later, als de keuken aan vervanging toe is, de hele keuken en muur van binnen aangepakt kan worden.
2.Keuken slopen, waarbij het gehele keukenblad, alle achterbladen, een paar kastjes en de gootsteen verwijderd moeten worden om achter de muren te kunnen werken.

Optie 2 is natuurlijk beter en grondiger, maar ook veel ingrijpender en kostbaarder.
Gezien mijn huidige gezondheidssituatie (long-covid) en de situatie van mijn vrouw (dubbele hernia) gaat mijn voorkeur op dit moment voor optie 1: de spouw inspuiten met parels. Ik hoop echter dat er misschien nog een derde, minder ingrijpende, maar effectieve oplossing mogelijk is.
Een keuken hoeft je niet te slopen, die kun je gewoon demonteren. netjes uit elkaar halen en daarna weer terugbouwen hoe het was. Ik snap dat je keuzes moet maken maar isolatiemateriaal is geen geschikt materiaal om luchtstromen te stoppen. Het is een tijdelijk lapmiddel in jouw geval.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:00
Dragonm8 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.
Hoewel ik een voorstander van parels ben, denk ik dat het niet helpt tegen tocht. Misschien wel een beetje, maar het blijft een open structuur. Vergelijk het met een bak knikkers waar je droog zand overheen gooit, dat zand gaat er doorheen. Zo gaat de lucht ook door de parels heen.
Overigens, als dit ooit door een aannemer is gebouwd, dan zou ik garantie claimen, dit lijkt erg op een constructie fout.

Analoog komt weer helemaal terug

• Dragonm8
bert pit schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Hoewel ik een voorstander van parels ben, denk ik dat het niet helpt tegen tocht. Misschien wel een beetje, maar het blijft een open structuur. Vergelijk het met een bak knikkers waar je droog zand overheen gooit, dat zand gaat er doorheen. Zo gaat de lucht ook door de parels heen.
Overigens, als dit ooit door een aannemer is gebouwd, dan zou ik garantie claimen, dit lijkt erg op een constructiefout.
Dank voor je toelichting. Voordeel voor mij is dat ik nu dubbele subsidie krijg omdat ik ook bodemisolatie laat aanbrengen in de kruipruimte vanwege vochtproblemen. Hierdoor betaal ik zelf ongeveer €2.500 voor de hele spouwmuur, wat voor de komende 30 jaar een prima investering lijkt.

Het plan is nu om eerst een bouwkundig rapport te laten opstellen om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn bij de aannemer of de buren. Afhankelijk van de uitkomst bepaal ik of de keuken aangepakt moet worden.

• Maxwp
Hoeveel tijd gaat er eigenlijk per m2 zitten in spouwmuur isolatie.
Gaat glaswol inspuiten sneller dan die eps korrels

• Maxwp
BlazeMuis schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Vanmorgen is hier ook geïsoleerd met supafil, om 08.00 uur stonden ze er en rond 10.45 was het alweer klaar. Ging om 64m2.

Hier een spouw van +/- 6cm. Verbaasde mij ook hoe snel de boel klaar was.
Dit was in 2021 zijn nu in 2025
Nog steeds tevreden over het snelle werk ?

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:09
Maxwp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:39:
[...]

Dit was in 2021 zijn nu in 2025
Nog steeds tevreden over het snelle werk ?
Jazeker, heb niks te klagen. Geen gekke dingen opgemerkt.

• Maxwp
BlazeMuis schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:42:
[...]

Jazeker, heb niks te klagen. Geen gekke dingen opgemerkt.
Neem aan dat dit incl het maken van een aantal ventilatie openingen omdat deze door vullen spouw de bestaande ( stoorvoegen? ) geen functie meer hadden

• Maxwp
Mag je parels inblazen bij een buiten temp van maar 5 graden en mogelijke vorst ?

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:15
@Dragonm8 Het lijkt mij dat er hier structureel iets mis is met de bouw van de muren.

• Maxwp
Iemand bekend met een rechtzaak tegen een producent van parels en onderzoek waaruit blijkt dat de lijm na jaren oplost ?

Parket bij de Hoge Raad, 29-01-2021, ECLI:NL:PHR:2021:84, 20/01109 | OpMaat https://share.google/SMQxsuQShWSGEzG1t

dernomen en u heeft de klachten weggewimpeld.
"
Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat de door u geleverde lijm niet aan de overeenkomst beantwoord, doordat deze desintegreert of oplost en in elk geval haar functie niet heeft c.q. verliest in de loop van enkele jaren"

[ Voor 36% gewijzigd door Maxwp op 18-11-2025 01:31 ]

• Dragonm8
Kees85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:43:
@Dragonm8 Het lijkt mij dat er hier structureel iets mis is met de bouw van de muren.
Ik ben bang dat de kierdichting van de PIR-platen is vergeten of niet goed is uitgevoerd. Mijn spouw is gemiddeld 3,7 cm. Het enige wat ik dan nog kan doen, is parels laten inblazen. Andere opties waarbij geen vochtproblemen kunnen ontstaan heb ik niet gevonden.
Ik ga sowieso nog een deel van het keukenblad weghalen.

• No Hands
Maxwp schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:20:
Hoeveel tijd gaat er eigenlijk per m2 zitten in spouwmuur isolatie.
Gaat glaswol inspuiten sneller dan die eps korrels
Dat is lastig te zeggen, hangt af van de bereikbaarheid van je huis en de hoeveelheid gaten die geboord moet worden, heb je hoge gevels, een tussenwoning of een vrijstaande villa, hoe breed is je spouw, etc.

Er zit nagenoeg geen verschil in hoe snel ze vullen.

• No Hands
Maxwp schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:39:
[...]

Neem aan dat dit incl het maken van een aantal ventilatie openingen omdat deze door vullen spouw de bestaande ( stoorvoegen? ) geen functie meer hadden
Als de spouw vol is wordt de spouw niet meer geventileerd. Er worden hooguit ventilatieopeningen naar je kruipruimte gemaakt.

• No Hands
Maxwp schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:05:
Mag je parels inblazen bij een buiten temp van maar 5 graden en mogelijke vorst ?
Via bijvoorbeeld SKG-Ikob kun je verwerkingsvoorschiften etc van allerlei spouwisolatie producten inzien.

• No Hands
Maxwp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 01:26:
Iemand bekend met een rechtzaak tegen een producent van parels en onderzoek waaruit blijkt dat de lijm na jaren oplost ?

Parket bij de Hoge Raad, 29-01-2021, ECLI:NL:PHR:2021:84, 20/01109 | OpMaat https://share.google/SMQxsuQShWSGEzG1t

dernomen en u heeft de klachten weggewimpeld.
"
Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat de door u geleverde lijm niet aan de overeenkomst beantwoord, doordat deze desintegreert of oplost en in elk geval haar functie niet heeft c.q. verliest in de loop van enkele jaren"
Waar ben je naar op zoek? heb je al problemen thuis of probeer je alle mogelijke scenario's af te tikken voordat je iets gaat laten isoleren?

• Maxwp
No Hands schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:53:
[...]

Waar ben je naar op zoek? heb je al problemen thuis of probeer je alle mogelijke scenario's af te tikken voordat je iets gaat laten isoleren?
Aftikken ja
Nouja dat is overdreven maar de temp zakt het gaat vriesen en men zou willen gaan isoleren

• No Hands
Maxwp schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:47:
[...]

Aftikken ja
Nouja dat is overdreven maar de temp zakt het gaat vriesen en men zou willen gaan isoleren
Laat lekker wol inblazen, temperatuur onafhankelijk, dempt geluid, vult net zo goed, isoleert hetzelfde

• JJmac
Ook mijn mening, 3.7 is wel krap maar het kan wel

• Maxwp
No Hands schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:03:
[...]

Laat lekker wol inblazen, temperatuur onafhankelijk, dempt geluid, vult net zo goed, isoleert hetzelfde
Ok ja de parels zijn ni vastgelegd en men wil toch het doen want het zou net niet koud gemoeg zijn
Men zou tot -5 kunnen doorwerken en was vooral omdat anders de lijm in de slangen zou bevriezen of zo.
Dus tja..

• Maxwp
Bezuiniger schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 19:04:
Supafil is wat goedkoper qua materiaal, en bied in de basis iets betere isolatie. EPS kan niet aangebracht worden als het koud is, omdat het bindmiddel dan niet goed werkt. EPS is waarschijnlijk wat beter bestand tegen vocht terwijl Supafil weer iets betere geluidsisolatie bied. Beide materialen hebben hun eigen voor- en nadelen.

Ik zou afgaan op het bedrijf dat de inspectie heeft uitgevoerd. Bij ons gaf het isolatiebedrijf aan dat ze hier liever Supafil gingen gebruiken, hoewel ze ook met EPS korrels naisoleren.
post uit 2014
Is dat inmiddels beter met kou parels inblazen of nig steeds geen goed idee
Mogelijk betere lijm.?
Wat word er verstaan onder koud zijn ?

• JJmac
De lijm is belangrijk, voorheen gebruikte ze hars tegenwoordig gebruiken ze ook een soort aardappel zetmeel voor een betere milieu vertelden ze mij, verder geen idee maar goede lijm is wel belangrijk anders zakt het na verloop van tijd. Vraag het na.
Bij smalle voegen kom je uit bij parels en bij te weinig spouwmuur ruimte ook.
Hier staat ook nog het een en ander,
https://www.plusisolatie....wmuurisolatie-kiezen.html

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:41
Nou dan eindelijk na mei dit jaar een vervolg op mijn zoektocht voor spouw isolatie in woning uit 1906 met ongeventileerde spouw. Stuk van buitenblad weggehaald voor een kijkgat. Spouwankers zijn erg slecht met dikke roestvorming iig deels schuldig aan scheurvorming. Dat gaat nu worden aangepakt ergens in 2026 met nieuwe RVS ankers. Idee is om dan ook spouwmuur isolatie te laten plaatsen. Op een gevel kan dat tussen buiten en binnenblad want het buitenblad wordt opnieuw opgebouwd, de andere wil ik laten isoleren met Isover Insulsafe Cavity. Spouwbreedte is zo'n 5.5cm.

Binnenblad is netjes afgesmeerd met pleisterwerk (aan de spouw kant) zoals toen gebruikelijk. Het buitenblad heeft wel zgn cementbaarden. Die kunnen een paar cm dik zijn (dus nog maar 3,5-4cm spouw over) en een enkele keer als de cementbaard op een spouwanker ligt, kan die een smalle brug vormen naar het binnenblad.

De vloerbalken liggen netjes 4cm vrij van het buitenblad, dus die vormen geen koudebrug als we isoleren, er zijn wel een soort ommetselde ventilatie openingen op vloer hoogte die de kruipruimte ventileren. Als we dat zouden willen veranderen moet er eea gesloopt worden. Nogal een ingreep, maar het kan wel.

Mogelijke aannemer twijfelt - had een slecht verhaal over vochtdoorslag in een ander pand, waar nu gekeken wordt wat te doen. Drie problemen werden genoemd:

1. Koudebruggen en schimmel. Er zijn natuurlijk altijd koudebruggen in oude huizen. Die zijn er nu ook en die kan ik zonder grote ingrepen niet allemaal weghalen. Even ervan uitgaande dat we voldoende ventileren om huidige vochtbalans te handhaven, dan lijkt me echter dat het geen probleem moet zijn. De koudebrug wordt niet kouder dan die nu al is. De lv is bij ons in het stookseizoen erg laag (nu 40%) dus er is veel marge. In de slaapkamers willen we meer ventilatie gaan aanbrengen. Ik overweeg een warmtemeter te huren om bij koud weer te kijken waar mogelijke problemen zitten. Mis ik hier iets? Hoe perfectionistisch moet ik zijn over weghalen van de baarden waar ze echt een brug vormen? Heeft iemand ervaring met dat werk qua prijs en hoe ingrijpend?

2. Voor vochtdoorslag adviseert aannemer hydrofoberen (elke 10 jaar herhalen). Ik twijfel hierover. Er is nu geen doorslag en zou met juiste materiaal en gerepareerde gevel scheuren juist minder moeten zijn. Grote overstekende dakrand, zandgrond. De muren zijn eigenlijk nooit lang nat hier. Ik behoud het liefst het ademende effect van de kalkvoegen. Als ik mis zit kan dit natuurlijk ook nog later worden gedaan.

Ervaringen ideeen met wel of niet hydrofoberen?

3e probleem was afpellen bakstenen door vorst. Theorie is dat de buiten muur door isolatie kouder en natter wordt. In het geval van een ongeventileerde spouw is dit misschien wel zo, maar ik zie nergens ook maar een steen met dit probleem na 120 winters (wel op de tuinmuren uit 2006). Geloof er eigenlijk niet in.

Mijn laatste idee is omdat ik er nu toch bij kan een paar m2 te vullen met isolatiemateriaal en dan het gat weer dicht maken. Dit is geen definitieve test dat begrijp ik, maar als er iets verschrikkelijk mis zou gaan dan zou je dat toch kunnen zien denk ik. Zit mooi een koudebrug bij ook (doorgemetseld ventilatie kanaal).

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:12
@Eisbar bij het hydrofoberen van de gevel blijft de gevel dampopen. Het metsel- en voegwerk kan dus nog steeds naar buiten toe drogen. Hydrofoberen werkt voornamelijk vochtafstotend, dus de stenen worden wel nat maar alleen oppervlakkig zonder dat het er (significant) in kan trekken. Een goede staat van metsel- en voegwerk blijft wel belangrijk.
Ik heb het zelf laten doen nadat de gevel gerenoveerd was en het effect is duidelijk te zien als het regent. Inderdaad schijnt dat ca elke 10 jaar herhaald te moeten worden. Ik hou dat in de gaten en als het nodig is laat ik het opnieuw uitvoeren.

Wat ik me afvraag: ben je straks tevreden met 5,5cm spouwisolatie? Dat zal een Rc van ca 2,0m,2KW geven. Het is natuurlijk beter dan niks, maar de isolatiewaarde is, met alle respect, mijn inziens nog steeds behoorlijk laag. Als je naast spouwisolatie ook nog een (relatief) dunne voorzetwand kunt en wilt plaatsen kun je betere isolatie krijgen en thermische bruggen verminderen met alle voordelen van dien. Een cementbaard in een gevulde spouw is icm een voorzetwand met een kleine luchtspouw ook geen probleem meer.

• Eisbar
Franciesco schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:54:
@Eisbar bij het hydrofoberen van de gevel blijft de gevel dampopen. Het metsel- en voegwerk kan dus nog steeds naar buiten toe drogen. Hydrofoberen werkt voornamelijk vochtafstotend, dus de stenen worden wel nat maar alleen oppervlakkig zonder dat het er (significant) in kan trekken. Een goede staat van metsel- en voegwerk blijft wel belangrijk.
Ik heb het zelf laten doen nadat de gevel gerenoveerd was en het effect is duidelijk te zien als het regent. Inderdaad schijnt dat ca elke 10 jaar herhaald te moeten worden. Ik hou dat in de gaten en als het nodig is laat ik het opnieuw uitvoeren.

Wat ik me afvraag: ben je straks tevreden met 5,5cm spouwisolatie? Dat zal een Rc van ca 2,0m,2KW geven. Het is natuurlijk beter dan niks, maar de isolatiewaarde is, met alle respect, mijn inziens nog steeds behoorlijk laag. Als je naast spouwisolatie ook nog een (relatief) dunne voorzetwand kunt en wilt plaatsen kun je betere isolatie krijgen en thermische bruggen verminderen met alle voordelen van dien. Een cementbaard in een gevulde spouw is icm een voorzetwand met een kleine luchtspouw ook geen probleem meer.
Ah ja goed punt, we doen wat we kunnen. Voorzetwand kan wellicht deels later maar spouw moet ik laten doen bij herstel gevel. Het is een af huis met bewerkte plafonds, vloeren, inbouwkasten, kozijnen en vensterbanken. Dat moet dan allemaal nieuw of aangepast. Neemt niet weg dat zelfs dunne xps wand veel zou toevoegen aan het pakket. Op zolder hebben we het wel al gedaan (14cm glaswol)

Het is damp open maar vertraagt verdamping wel meen ik. De voeger meende ook dat hervoegen moeilijker wordt als gehydrofobeerd is. Is er iets tegen om jaartje zonder uit te proberen? Was er een probleem met jouw gevel dat hydrofoberen oploste of ging het vooral om schoon te houden?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:12
Voor een hogere isolatiewaarde tegen geringe dikte kun je beter naar PIR i.p.v. XPS kijken.

De verdamping zou niet of niet noemenswaardig moeten vertragen door het hydrofoberen. Wellicht dat opnieuw voegen lastiger is, dat weet ik niet. Maar zoals ik al opmerkte kun je er beter voor zorgen dat het metsel- en voegwerk in orde is voor het hydrofoberen. Goed voegwerk gaat normaal gesproken tientallen jaren mee.

Mijn gevels waren vies en het voegwerk was op veel plekken slecht en op sommige plekken lelijk hersteld door de jaren heen (voormalig boerderijtje van bijna 90 jaar oud). Daarom heb ik alle gevels schoon laten maken en is het voegwerk volledig opnieuw gedaan. Daarna zijn de gevels gehydrofobeerd.
Totaal was dat een enorme opknapper voor de gehele woning en ben ik erg blij dat ik dat heb laten uitvoeren. Het was ook leuk om te zien dat bij mij er allerlei kleuren in de bakstenen zit wat voor het schoonmaken niet te zien was.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23:06
Hallo allemaal, heb een hoekhuis uit 1979. Redelijk goed geïsoleerd, maar het noord westen van het huis vangt veel wind/kou. 1 kamer is 2 graden kouder dan aan de andere kant van het huis. In de winter soms 13-14 graden. Dus ben de opties aan het bekijken om de spouw toch na te isoleren. Er zit nu “isover pi 156 platen 3cm” in, vanuit de bouw. De spouw lijkt nog 2-3cm ruimte hebben.

Twijfel alleen vanwege de vocht-problemen verhalen. Vlaanderen.be (https://www.vlaanderen.be...chtdichtheid/muurisolatie) raden na isoleren bewust af bij reeds aanwezigheid van glaswol. Dit is mijn situatie?

Wat is jullie advies inzake het na isoleren van een spouw, wetende dat isover er reeds in zit, specifiek waarom wel of niet en met welke materiaal/product?

Wat is jullie zienswijze van het advies van de overheid in België om niet na te isoleren in het geval dat er glaswol in de spouw zit zoals hieronder beschreven.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• Eisbar
Franciesco schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:57:
Voor een hogere isolatiewaarde tegen geringe dikte kun je beter naar PIR i.p.v. XPS kijken.

De verdamping zou niet of niet noemenswaardig moeten vertragen door het hydrofoberen. Wellicht dat opnieuw voegen lastiger is, dat weet ik niet. Maar zoals ik al opmerkte kun je er beter voor zorgen dat het metsel- en voegwerk in orde is voor het hydrofoberen. Goed voegwerk gaat normaal gesproken tientallen jaren mee.

Mijn gevels waren vies en het voegwerk was op veel plekken slecht en op sommige plekken lelijk hersteld door de jaren heen (voormalig boerderijtje van bijna 90 jaar oud). Daarom heb ik alle gevels schoon laten maken en is het voegwerk volledig opnieuw gedaan. Daarna zijn de gevels gehydrofobeerd.
Totaal was dat een enorme opknapper voor de gehele woning en ben ik erg blij dat ik dat heb laten uitvoeren. Het was ook leuk om te zien dat bij mij er allerlei kleuren in de bakstenen zit wat voor het schoonmaken niet te zien was.
Ah goed punt. XPS was bij ons gebruikt voor de wangen van dakkapellen omdat daar maar 1cm ruimte was. Kalkvoegen gaan nog veel langer mee. Zover wij weten is het gewoon nog de originele voeg (uit1906) Alles wordt eerst aangepakt hier: rvs spouwankers, alle scheuren hersteld etc etc. Ik ga nu eerst maar eens kijken met een warmtebeeld camera waar de bruggen precies zitten en welke temp ze hebben.

Ook neig ik nu naar Rockwool, daarvoor moeten dan wel bij elke gevel wat steentjes eruit gehaald worden ipv boren (voordeel kalk mortel: je haalt zo een baksteen uit de gevel zonder schade), maar dat is een afronding op de totale hoeveelheid gevel werk die er nodig is. Veel slecht eerder herstel met cement voegen en afwijkende bakstenen dat moet er allemaal uit.

• Eisbar
Eisbar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:55:
[...]

Ook neig ik nu naar Rockwool, daarvoor moeten dan wel bij elke gevel wat steentjes eruit gehaald worden ipv boren (voordeel kalk mortel: je haalt zo een baksteen uit de gevel zonder schade), maar dat is een afronding op de totale hoeveelheid gevel werk die er nodig is. Veel slecht eerder herstel met cement voegen en afwijkende bakstenen dat moet er allemaal uit.
Heeft er iemand ervaring met vullen door het weghalen van her en der een steentje ipv boren? Voordeel is dat geen schade aan de voegen en meer keus in materiaal vulling (12 mm kan alleen pur). Er zijn veel minder gaten nodig. Ook kun je waar nodig schoonmaken en schijnt er beter te worden gevuld. Methode is in onbruik geraakt begrijp ik, maar is bij een kalkmortel / voeg op een muur waar toch veel herstel werk wordt gedaan en een smalle voeg zit eigenlijk zo gek nog niet.

Restauratie adviseur suggereert dit ipv boren maar ik krijg veel push back van isolatie bedrijven (Pluijmers iig). Ik vermoed dat ze het gewoon te weinig doen en dat het een volledig andere methode / machine / materiaal mix is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
^Ik vraag me dan af hoe je cementbaarden voorkomt bij herplaastsen baksteen, en hoe je de dunne buis om isolatie in te spuiten moet aansluiten op een gat ter grootte van een baksteen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Eisbar
naftebakje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:08:
^Ik vraag me dan af hoe je cementbaarden voorkomt bij herplaastsen baksteen, en hoe je de dunne buis om isolatie in te spuiten moet aansluiten op een gat ter grootte van een baksteen.
Ik ga ervan uit dat je met een andere druk en een andere vulbuis zal moeten werken. Het is zeker niet standaard, maar zou eigenlijk vele makkelijker moeten zijn dan door nauwe vulgaten. Her en der wel wat voorbeelden gevonden.

Ik zal het isolatiebedijf het weghalen en terugplaatsen niet laten doen. Dat doet de aanenmer die voor het gevel herstel verandwoordelijk is en daarmee zal moeten zorgen dat er geen nieuwe cementbaarden gaan onstaan. Dat geldt natuurlijk voor alle reparaties waar nieuwe stenen het buitenblad in gaan.

Denk dat beslissing uiteindelijk uitkomt op hoeveel stenen er uit moeten. Bij isover glaswol zit je aan 3 gaten per m2 zo'n beetje zag ik voor 14mm. Stenen weghalen zou een flinke factor minder dan dat moeten zijn anders wordt het sowieso niets.

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:33

TheFirepit

Vuurbal

Wij willen hier onze spouwmuur graag laten isoleren, maar het is een beetje boom/bos op dit moment. We hebben een paar bedrijven over de vloer gehad die allemaal wat anders adviseren wat goed zou zijn. De ene adviseert HR++ Iso parels en de andere Supafil. We hebben het bedrijf met FTX1 hier ook gehad, maar daar hebben we de meeste vraagtekens bij.

We hebben een twee-onder-één kap uit '74 met 6cm spouw die op dit moment volledig leeg is. In de woonkamer hebben de vorige bewoners de muur van de grote gevel van binnenunit geïsoleerd. In de kruipruimte liggen isolatie chips en is er wel sprake van wat water onder de chips op sommige plekken. Voornamelijk op de slaapkamers hebben we veel last van kou vanuit de muren. Hier zitten al wel HR++ kunststof kozijnen in.

De Rd waardes van de verschillende oplossingen liggen vrij dichtbij elkaar (parels 1,80, supafil 1,76, FTX1 1,76). Net als de rest hebben wij ook wat vraagtekens bij het vocht stuk. Voornamelijk ook omdat er hier en daar water in de kruipruimte ligt. Wat is dan verstandig...

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• Eisbar
Als je kruipruimte nat is, hoe hoog trekt dat vocht de muren in? Als dat straks in je binnenblad zit en minder goed weg kan lijkt mij dat wel een recept voor problemen. Wellicht met een vochtmeter kijken op een plek waar je geen voorzetwand hebt binnen. Is er nog iets aan te doen? Meer ventilatie of zelf een pompje?

FTX1 is dan neem ik aan BASF cavipor:
https://construction.basf...-1633355328641-1725090455

Veel van de eigenschappen lijken op PUR. Het hecht aan je steen dus je krijgt het er nooit meer uit. Een glaswol zoals supafil is nog ademender (mu van 1 ipv 3 voor PUR of cavipor) en kun je desnoods weer verwijderen.

Als je de ruimte hebt om met 18-20mm te boren is rockwool denk ik ook te overwegen. Dat doet het nog beter mocht het ooit nat worden dan glaswol (14mm minimaal), maar dan heb je wel iets meer plek in de voeg nodig (18mm minimaal).

Ik zelf heb supafil door pluimers laten doen in de garage bijna 5 jaar terug en goede ervaringen mee. Ook als je een keer een ventilatierooster eraf haalt en de pijp komt mee blijft isolatie netjes zitten. Dat is met parels niet altijd het geval begrijp ik maar geen ervaring mee. Dampdiffusie van parels varieert wat meer (mu 2-5?) omdat eps zelf vrijdampremmend is (aangepast van eerdere post).

Als ik het over zou doen dan zou ik rockwool gebruiken voor de garage (die is van binnen geboord, dus had makkelijk gekund met 18mm). Ik zou ook kijken naar de staat van je spouwankers. Als die goed verzinkt zijn dan kan het wellicht, maar die ga je wel veel meer opsluiten en bij echt koud weer krijg je al snel beetje condens op de spouwzijde van je buitenblad als je geen dampscherm hebt op de binnenmuur. Eventueel bij laten plaatsen voor de zekerheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Eisbar op 04-12-2025 19:47 ]

• TiezZ_BE
TheFirepit schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:35:
Wij willen hier onze spouwmuur graag laten isoleren, maar het is een beetje boom/bos op dit moment. We hebben een paar bedrijven over de vloer gehad die allemaal wat anders adviseren wat goed zou zijn. De ene adviseert HR++ Iso parels en de andere Supafil. We hebben het bedrijf met FTX1 hier ook gehad, maar daar hebben we de meeste vraagtekens bij.

We hebben een twee-onder-één kap uit '74 met 6cm spouw die op dit moment volledig leeg is. In de woonkamer hebben de vorige bewoners de muur van de grote gevel van binnenunit geïsoleerd. In de kruipruimte liggen isolatie chips en is er wel sprake van wat water onder de chips op sommige plekken. Voornamelijk op de slaapkamers hebben we veel last van kou vanuit de muren. Hier zitten al wel HR++ kunststof kozijnen in.

De Rd waardes van de verschillende oplossingen liggen vrij dichtbij elkaar (parels 1,80, supafil 1,76, FTX1 1,76). Net als de rest hebben wij ook wat vraagtekens bij het vocht stuk. Voornamelijk ook omdat er hier en daar water in de kruipruimte ligt. Wat is dan verstandig...
Persoonlijk zou ik voor altijd parels of supafil gaan bij een open spouw met voldoende ruimte. Beide zijn ok, supafil is nog iets beter tegen het geluid.
In geval van supafil misschien ook (eventueel zelf) de buitenmuur hydrofoberen. (Kan bij parels natuurlijk ook geen kwaad)

• JJmac
Toen ik de spouwmuur met Supafil van Knauf liet vullen waren deze met siliconen behandeld, zodat ze geen vocht op konden nemen, en dat is goed voor de afvoer en vocht regulatie maar dat is inmiddels ook al weer 10 jaar geleden en een paar jaar geleden nog een warmtegun geleend en alles zag er nog goed uit, verder de voordelen met brandklasse 1 en een reductie van geluid want ik woon aan een straat was voor mij om hier voor te kiezen.

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste