Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:07
JJmac schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:45:
Hier in het noorden hebben we Nij Begun verder vindt je meer info bij https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
En hier heb ik ook nog wat gevonden, https://www.isolatietotaa...aat-uw-gids-in-nederland/ ik zou ten eerste ook even kijken wat er geldig is in jouw gemeente, soms heb je een advies van een energiecoach nodig voor de subsidies.
energiecoach of hoe die ook heet is al geweest
dus dan zal alles wel volgens de regels gaan

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

JJmac schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:03:
@DropjesLover voor zover ik het kan bekijken heb je het al prima voor elkaar, en met 4 cm ruimte zou je eventueel aan kunnen vullen met Suprafil ook het verhaal net even gelezen van de Insute, ziet er leuk uit en dat was met PUR ook zo, inmiddels weten we beter. Ik zie wel dat het kostbaar is en dat maakt voor jouw niet uit zoals je het opschrijft. Ben ook bang dat het rendement waarschijnlijk niet beter zal worden.
Aan de andere kant hangt het aan veel meer dingen af en dat kunnen wij vanaf hier niet bepalen.
en @Nohands

Punt is wel dat we ook nieuwe kozijnen hebben laten plaatsen en daar toch een koude trek voelen, en ik ook kan zien/meten met m'n FLIR One (buitentemperatuur ~0°C, binnen 21°C, binnenkant hoek dag-kozijn ~12°C).
De spouw helemaal met schuim volspuiten zou ook gelijk dat op moeten lossen.

De leverancier geeft 10 jaar wettelijke garantie, meer beweert ook 25 jaar goed te blijven (fabrieksgarantie).
Verwijst ook dat ze dit spul al 8 jaar toepassen zonder klachten.
Beweert ook een labda van 0,030 te hebben, gelijk aan de glaswol die er nu in zit.
Krimp na aanbrengen is 3-5%
Enverifoam zou geen UF-schuim zijn, maar anders (wat dan wel :? )

Daarmee neig ik er toch wel weer een beetje naar...
Uitvoerder is deisolatiebeer (.nl).

Ons huis is gebouwd met een Rc van 2,5, met de schuim in de spouw zou dat naar net geen 4 gaan.
Nog net het stuk waar je wel nog merkbaar verschil gaat hebben, tussen 4 en 6 merk je nauwelijks.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-11 21:32
Ja het blijft moeilijk, vooral als er gouden bergen worden beloofd, gemiddeld van horen en zeggen dat de Enverifoam na 15 jaar is uitgeblust. Verder staat er op de site “Enverifoam bedraagt bij 6 cm 1,69 m2 K/W” nu heb jij 4 cm. Ben ook wel benieuwd naar de kosten tussen de verschillende vormen van isoleren in jouw situatie.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02
DropjesLover schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:37:
en @Nohands

Punt is wel dat we ook nieuwe kozijnen hebben laten plaatsen en daar toch een koude trek voelen, en ik ook kan zien/meten met m'n FLIR One (buitentemperatuur ~0°C, binnen 21°C, binnenkant hoek dag-kozijn ~12°C).
De spouw helemaal met schuim volspuiten zou ook gelijk dat op moeten lossen.

De leverancier geeft 10 jaar wettelijke garantie, meer beweert ook 25 jaar goed te blijven (fabrieksgarantie).
Verwijst ook dat ze dit spul al 8 jaar toepassen zonder klachten.
Beweert ook een labda van 0,030 te hebben, gelijk aan de glaswol die er nu in zit.

Ons huis is gebouwd met een Rc van 2,5, met de schuim in de spouw zou dat naar net geen 4 gaan.
Nog net het stuk waar je wel nog merkbaar verschil gaat hebben, tussen 4 en 6 merk je nauwelijks.
Tsja, aantal dingen. Om te beginnen kun je niet zomaar die Rc-waarde van 2,5 van je gehele gevelconstructie optellen bij de theoretische Rd-waarde van 4cm Enverifoam. Het zal heus wel meer worden, maar dan moet je alle huidige materialen en diktes invoeren in Ubakus en de boel simuleren om het exact te weten. Met 6cm minerale wol kom ik trouwens niet op een Rc-waarde van 2,5, maar goed het zal niet de eerste keer zijn dat een gevel niet de exacte waarde haalt die is beloofd ;)

Het bouwjaar is neem ik aan 1992 of later? Heb je al een inspectie laten uitvoeren van je spouwmuur om te controleren of er ook echt overal 4cm ruimte is zonder cementbaarden en overige vervuiling? Zijn de gebruikte bakstenen niet poreus?

Verder kun je - zoals @JJmac al zegt - nooit aan op de praatjes van een verkoper. Ten eerste kunnen ze liegen dat ze nooit klachten hebben gehad, maar ten tweede kan het ook zo zijn dat ze dat gewoon niet weten. De positie van de klant is bij mislukte PUR isolaties niet bijzonder sterk, zeer lastig om daar ooit geld of erkenning voor te krijgen. Er zijn de laatste jaren vaak genoeg PUR horrorverhalen in de media geweest: meestal blijkt het zeer lastig om de installateur aansprakelijk te stellen. Maar goed, laten we er even vanuit gaan dat deze aannemer nooit klachten heeft gehad, en dan puur focussen op het materiaal.

Bij mijn weten is ook Enverifoam uiteindelijk ook gewoon een polyurethaanschuim: dus de componenten zullen zeer vergelijkbaar zijn. Alleen het inblaasmiddel is - zoals ze zelf beweren - anders en niet schadelijk voor het milieu. In die zin verschilt het wel van traditioneel PUR schuim, maar de twee componenten die ze gebruiken om het schuim te maken blijven vergelijkbaar. Kortom: je hebt nog steeds dezelfde risico's wanneer er niet goed wordt gemixt.

Samenvattend: er is een reden waarom PUR schuimen hier bijna altijd worden afgeraden. Er kleven gewoon risico's aan die je bij overige materialen niet hebt. Als je nu minerale wol in je gevel hebt dan lijkt inblaaswol (Supafil) veel geschikter.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Guere schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Tsja, aantal dingen. Om te beginnen kun je niet zomaar die Rc-waarde van 2,5 van je gehele gevelconstructie optellen bij de theoretische Rd-waarde van 4cm Enverifoam. Het zal heus wel meer worden, maar dan moet je alle huidige materialen en diktes invoeren in Ubakus en de boel simuleren om het exact te weten. Met 6cm minerale wol kom ik trouwens niet op een Rc-waarde van 2,5, maar goed het zal niet de eerste keer zijn dat een gevel niet de exacte waarde haalt die is beloofd ;)

Het bouwjaar is neem ik aan 1992 of later? Heb je al een inspectie laten uitvoeren van je spouwmuur om te controleren of er ook echt overal 4cm ruimte is zonder cementbaarden en overige vervuiling? Zijn de gebruikte bakstenen niet poreus?
Correct, woning uit 1991, maar wel al gebouwd volgens het aankomende bouwbesluit.
De wol heeft een Rd van ~1,5, daar komen nog de spouw en buiten + binnenmuur bij, dus die Rc 2,5 klopt wel.

Bij het vervangen van de kozijnen konden we mooi de spouw in kijken, die zagen er goed uit (voor zo ver ik kon zien), niet bijzonder vies en geen cementbaarden.

Porositeit van de bakstenen zou ik niet weten
Verder kun je - zoals @JJmac al zegt - nooit aan op de praatjes van een verkoper. Ten eerste kunnen ze liegen dat ze nooit klachten hebben gehad, maar ten tweede kan het ook zo zijn dat ze dat gewoon niet weten. De positie van de klant is bij mislukte PUR isolaties niet bijzonder sterk, zeer lastig om daar ooit geld of erkenning voor te krijgen. Er zijn de laatste jaren vaak genoeg PUR horrorverhalen in de media geweest: meestal blijkt het zeer lastig om de installateur aansprakelijk te stellen. Maar goed, laten we er even vanuit gaan dat deze aannemer nooit klachten heeft gehad, en dan puur focussen op het materiaal.

Bij mijn weten is ook Enverifoam uiteindelijk ook gewoon een polyurethaanschuim: dus de componenten zullen zeer vergelijkbaar zijn. Alleen het inblaasmiddel is - zoals ze zelf beweren - anders en niet schadelijk voor het milieu. In die zin verschilt het wel van traditioneel PUR schuim, maar de twee componenten die ze gebruiken om het schuim te maken blijven vergelijkbaar. Kortom: je hebt nog steeds dezelfde risico's wanneer er niet goed wordt gemixt.

Samenvattend: er is een reden waarom PUR schuimen hier bijna altijd worden afgeraden. Er kleven gewoon risico's aan die je bij overige materialen niet hebt. Als je nu minerale wol in je gevel hebt dan lijkt inblaaswol (Supafil) veel geschikter.
Hier wordt het afgeraden, maar tegelijkertijd worden schuimen nog steeds veel gebruikt. Als die problemen echt zo erg en consequent op zouden treden, dan zou die hele business ook al lang ter ziele moeten zijn gegaan, of ook recente horrorverhalen.
Of de problemen zijn wel degelijke aangepakt / opgelost.

Aan de andere kant, ik kan ook gewoon de andere huizen (het is een projectje van een buurman die het samen wil doen) het laten doen en over een jaartje de ervaringen opvragen :P

Even wachten en ervaringen opvragen is goedkoper wanneer het mis gaat dan de meerprijs van het een tijd later alsnog laten doen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
DropjesLover schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Correct, woning uit 1991, maar wel al gebouwd volgens het aankomende bouwbesluit.
De wol heeft een Rd van ~1,5, daar komen nog de spouw en buiten + binnenmuur bij, dus die Rc 2,5 klopt wel.

Bij het vervangen van de kozijnen konden we mooi de spouw in kijken, die zagen er goed uit (voor zo ver ik kon zien), niet bijzonder vies en geen cementbaarden.

Porositeit van de bakstenen zou ik niet weten

[...]

Hier wordt het afgeraden, maar tegelijkertijd worden schuimen nog steeds veel gebruikt. Als die problemen echt zo erg en consequent op zouden treden, dan zou die hele business ook al lang ter ziele moeten zijn gegaan, of ook recente horrorverhalen.

Aan de andere kant, ik kan ook gewoon de andere huizen (het is een projectje van een buurman die het samen wil doen) het laten doen en over een jaartje de ervaringen opvragen :P

Even wachten en ervaringen opvragen is goedkoper wanneer het mis gaat dan de meerprijs van het een tijd later alsnog laten doen.
Natuurlijk worden schuimen redelijk veel gebruikt. Het is de goedkoopste na-isolatie methode, en alle verkopers prijzen het de hemel in. Bij mij zal het er nooit inkomen.

https://www.techpowerup.com/review/

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DropjesLover schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:18:

Consequent zal het niet mis gaan, maar je zult maar net die ene zijn waar het wel mis gaat......

Ik heb ooit ook eens gekeken en niet gedaan. Kijk ook eens naar de verwerkingstemperatuur van het spul op de info sheets. Meestal is het iets van 15+ graden, dus kun je het nu sowieso al niet meer laten plaatsen.
Zeker met de foam, als je het toch laat installeren, zou ik hier wel op letten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• JJmac
Ik denk dat het grootste probleem is dat er steeds een nieuwe naam aanplakken en het blijft gewoon Pur.
Zelf zou ik kijken naar de Supafil, geluid reductie, brandklasse 1 en een prima vochtregulerende werking en is ook niet het duurste.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:07
JJmac schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:00:
Ik denk dat het grootste probleem is dat er steeds een nieuwe naam aanplakken en het blijft gewoon Pur.
Zelf zou ik kijken naar de Suprafil, geluid reductie, brandklasse 1 en een prima vochtregulerende werking en is ook niet het duurste.
Maar bij lekkage klontert dat begrijp ik samen en word de isoaltie waarde flink minder

• JJmac
Nee, Supafil neemt geen vocht op en zakt ook niet. En als er lekkerij in de spouw terecht komt dan zijn er niet veel producten die daar positief op reageren.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:00
[b]DropjesLover schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:37:

De lambda-waarde is 0,034, niet 0,030. Ongeveer hetzelfde als wol. Rd-waarde bij Rc-waarde optellen is een berekening die ik zo niet paraat heb maar als je aangeeft een Rc-waarde van bij 4 te gaan halen dan zou dat betekenen dat je een spouwbreedte hebt van +/- 12 cm. Klopt dit?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Enverifoam is absoluut geen PUR, maar een soort UF-schuim.
Ik zou het SKG/IKOB certificaat opvragen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Snaba schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

De lambda-waarde is 0,034, niet 0,030. Ongeveer hetzelfde als wol. Rd-waarde bij Rc-waarde optellen is een berekening die ik zo niet paraat heb maar als je aangeeft een Rc-waarde van bij 4 te gaan halen dan zou dat betekenen dat je een spouwbreedte hebt van +/- 12 cm. Klopt dit?
10cm, waarvan nu 6cm glaswol matten.
Ik ga hierbij uit van 4cm schuim a 0,030 -> Rd 1,33. Opgeteld bij de bestaande 2,5 is dat net geen 4. Kort door de bocht.

BThGvNeOA

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-11 10:16
[b]TiezZ_BE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:47:
Hiernaast is er bij een plaatser van spouwmuur isolatie, hier in belgie, ook een 'nieuw' product beschikbaar, wat geschikt zou zijn voor een spouwbreedte vanaf 10mm.
https://www.isolteam.be/nl/toepassing/spouwmuurisolatie
Doorscrollen naar beneden tot Insute 25-Pro, en doorklikken voor nog meer info
(Mogelijk dat dit product bij andere plaatsers weer een andere naam heeft)
Heb je toevallig ervaring met dit bedrijf? Ik ben van plan mijn spouwmuur te isoleren. Maar het is voor het eerst dat ik van dit product hoor.

In België wordt minerale wol afgeraden:
https://www.vlaanderen.be...chtdichtheid/muurisolatie

• JJmac
Hier staat ook nog een heldere uitleg over vocht.
https://www.isoenergy.nl/...en-bij-spouwmuurisolatie/

• TiezZ_BE
thedaywalker2 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Heb je toevallig ervaring met dit bedrijf? Ik ben van plan mijn spouwmuur te isoleren. Maar het is voor het eerst dat ik van dit product hoor.

In België wordt minerale wol afgeraden:
https://www.vlaanderen.be...chtdichtheid/muurisolatie
Geen ervaring met het product. Maar in mijn vorige job hebben we deze firma enkele malen dakisolatie laten plaatsen in hellende daken, uitgevoerd in onderaannneming (nieuwbouw projecten). Dat is ondertussen ook 5+j geleden. Verliep toen goed, maar dat zegt natuurlijk weinig over degene die momenteel de na-isolatie plaatst voor deze firma.

Ik zou zelf minerale wol nog aandurven mits ik de spouw goed heb kunnen inspecteren, en deze vrij is van onzuiverheden. En dan de westgevel nog even impregneren, of meerdere gevels.
Bij enige twijfel ivm spouw kan je EPS parels nemen, en bij beperkte ruimte dat nieuwere product overwegen. Vermoed dat het toch redelijk wat meer zal kosten

[ Voor 18% gewijzigd door TiezZ_BE op 22-10-2025 23:47 ]

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 20:35
Hallo allemaal,

Ik zit met een lastig isolatievraagstuk en wil graag jullie mening over de beste aanpak.

Situatie:
Ik merk in mijn huis (bouwjaar 2018, R-waarde muren 6, vloer 6, dak 6, warmtepomp met WTW, geen gas) veel kouw in de keuken.

Er zijn diverse scheuren in het stucwerk, onder andere boven de keuken (4 mm breed, 50 cm hoog) en onder het raam achter de keuken. In het voorjaar leek het probleem met koude kopjes en mokken verholpen door deze scheuren te kitten, maar nu bij kouder weer merk ik nog steeds veel koude in de hele keuken. Waarschijnlijk scheuren achter het keukenblad.
Het lijkt erop dat sommige scheuren intern zijn gegroeid door de bouw van een uitbouw van de buren en de graafwerkzaamheden voor hun schuur en zwembad.
Het palenplan van mijn huis is herberekend en verzakking is gelukkig uitgesloten.

Wat ik wil oplossen:
De spouwmuur isoleren, zodat kou en tocht verminderen.
Ik kan niet vanuit binnen isoleren, omdat dit betekent dat de keuken volledig gesloopt moet worden.
De scheuren waar ik bij kan, heb ik al opgevuld met kit en PUR.

Huidige spouwmetingen:
3,5 – 4 – 4 – 3 – 4 – 2 – 4 – 4 – 2 – 4 – 3,5 – 5 – 4 – 4 – 3,5 – 3 cm, gemiddeld 3,7 cm.
Er is dus overal wel wat ruimte, maar nergens volledig breed.
Koltherm-platen zitten in de spouw.

Huidige opties van isolatiebedrijven:
Knauf Supafil: makkelijk te spuiten, maar kleine spouw kan problematisch zijn.
EPS-parels: beter verspreidbaar, hecht minder aan muren maar vult zich goed.
Aminofoam: aerogel-achtig materiaal, dicht en goed tegen tocht, maar duurdere optie en mogelijk temperatuurgevoelig bij verwerking.

Mijn vragen:
Wat is volgens jullie de beste isolatieoptie bij een spouw van gemiddeld 3,7 cm, rekening houdend met vochtveiligheid en winddichtheid?
Zijn EPS-parels of Aminofoam in dit geval beter dan Knauf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSf2Egxq1x5PVb_bV44NY5_oM44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjCV0P5cWAn2w4mmwuvkpYd9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNZox2t-f6ewPP_FGq6aCxuij9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt58k24NeKRtR1Qp2Ajnjr4w.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Alle tips zijn welkom!

• TiezZ_BE
Dragonm8 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:18:
Hallo allemaal,

Ik zit met een lastig isolatievraagstuk en wil graag jullie mening over de beste aanpak.

Situatie:
Ik merk in mijn huis (bouwjaar 2018, R-waarde muren 6, vloer 6, dak 6, warmtepomp met WTW, geen gas) veel kouw in de keuken.

Er zijn diverse scheuren in het stucwerk, onder andere boven de keuken (4 mm breed, 50 cm hoog) en onder het raam achter de keuken. In het voorjaar leek het probleem met koude kopjes en mokken verholpen door deze scheuren te kitten, maar nu bij kouder weer merk ik nog steeds veel koude in de hele keuken. Waarschijnlijk scheuren achter het keukenblad.
Het lijkt erop dat sommige scheuren intern zijn gegroeid door de bouw van een uitbouw van de buren en de graafwerkzaamheden voor hun schuur en zwembad.
Het palenplan van mijn huis is herberekend en verzakking is gelukkig uitgesloten.

Wat ik wil oplossen:
De spouwmuur isoleren, zodat kou en tocht verminderen.
Ik kan niet vanuit binnen isoleren, omdat dit betekent dat de keuken volledig gesloopt moet worden.
De scheuren waar ik bij kan, heb ik al opgevuld met kit en PUR.

Huidige spouwmetingen:
3,5 – 4 – 4 – 3 – 4 – 2 – 4 – 4 – 2 – 4 – 3,5 – 5 – 4 – 4 – 3,5 – 3 cm, gemiddeld 3,7 cm.
Er is dus overal wel wat ruimte, maar nergens volledig breed.
Koltherm-platen zitten in de spouw.

Huidige opties van isolatiebedrijven:
Knauf Supafil: makkelijk te spuiten, maar kleine spouw kan problematisch zijn.
EPS-parels: beter verspreidbaar, hecht minder aan muren maar vult zich goed.
Aminofoam: aerogel-achtig materiaal, dicht en goed tegen tocht, maar duurdere optie en mogelijk temperatuurgevoelig bij verwerking.

Mijn vragen:
Wat is volgens jullie de beste isolatieoptie bij een spouw van gemiddeld 3,7 cm, rekening houdend met vochtveiligheid en winddichtheid?
Zijn EPS-parels of Aminofoam in dit geval beter dan Knauf?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Alle tips zijn welkom!
Met zo'n scheuren (indien deze ook in de snelbouwsteen erachter zitten) is het bij-isoleren hetzelfde als je opvulwerk met pur & kit: een doekje voor het bloeden.
Een R-waarde van komt al overeen met een PUR isolatie van minstens 12-14cm. De dikte van de isolatie (indien de Rd van 6 correct is) is al ruim voldoende.

Ik zou eerder kijken naar een structurele oplossing ivm deze scheuren, en de oorzaak ervan. Als het gewone zettingsscheuren zijn, dan is een lokale herstelling mogelijk al voldoende.

• JJmac
Ja mee eens, de scheuren zijn best wel groot, zelf heb ik chemische verankering gebruikt, je boort om de 10 cm een gat van 8mm (ca 7/8 cm diep) en daar spuit je de chemische verankering in. Eerst alles boren en dan afwerken want het wordt binnen 15 min hard.
Bij de grote scheuren zou ik toch een strip in frezen. Verder onder vloer kijken of daar ook nog wat is, en hoe is de buitenkant?
Eerst deze problemen goed aanpakken met een beetje hulp prima zelf te doen. Persoonlijk liever Supafill maar door de smalle spouw zou parels denk ik de oplossing zijn.

• Dragonm8
TiezZ_BE schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Met zo'n scheuren (indien deze ook in de snelbouwsteen erachter zitten) is het bij-isoleren hetzelfde als je opvulwerk met pur & kit: een doekje voor het bloeden.
Een R-waarde van komt al overeen met een PUR isolatie van minstens 12-14cm. De dikte van de isolatie (indien de Rd van 6 correct is) is al ruim voldoende.

Ik zou eerder kijken naar een structurele oplossing ivm deze scheuren, en de oorzaak ervan. Als het gewone zettingsscheuren zijn, dan is een lokale herstelling mogelijk al voldoende.
Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Gezien de geringe spouwdikte ligt mijn voorkeur momenteel bij EPS-parels. Uiteraard zal ik, als er ooit een nieuwe keuken komt, ook de binnenkant volledig aanpakken.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Gezien de geringe spouwdikte ligt mijn voorkeur momenteel bij EPS-parels. Uiteraard zal ik, als er ooit een nieuwe keuken komt, ook de binnenkant volledig aanpakken.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.

• JJmac
Ik zou ook even kijken waar de tocht wegkomt, als je door de scheuren een enorme lucht voelt zou ik daar ook even nakijken. Mocht je parels overwegen kijk dan ook even als boven de spouw bij het dak, die kunnen open zijn en met parels moet het dicht zijn anders waait het eruit.

• TiezZ_BE
@Dragonm8 Het is jouw feestje en geld uiteindelijk. Maar om een spouwmuur van een op papier goed geïsoleerde woning bij te isoleren, om gevolgen van mogelijke constructie (of andere) fouten op te te lossen, gaat mij meer als een brug te ver.

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 30-10-2025 14:58 ]

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:00
TiezZ_BE schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:55:
@Dragonm8 Het is jouw feestje en geld uiteindelijk. Maar om een spouwmuur van een op papier goed geïsoleerde woning bij te isoleren, om gevolgen van mogelijke constructie (of andere) fouten op te te lossen, gaat mij meer als een brug te ver.
Mee eens. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de luchtdichtheid. De isolatiewaardes zijn ruim voldoende. Ik zou dan toch eerst zeker willen weten waar het probleem zit om vervolgens naar een passende oplossing te gaan zoeken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
spouwmuurisolatie is niet bedoelt als luchtdichting. een huis uit 2018 is normaal prima geïsoleerd. wat je nodig hebt is een infraroodcamera om warmtebeelden te maken. Dan zoek je koude op die binnenkomt en ga je systematisch al die plekken waar kou binnenkomt afdichten. Met luchtdicht tape, met kit, met een lat of met pur.
worden de scheuren nog steeds groter of zijn ze al langere tijd stabiel?
is het een optie om een keukenkastje weg te halen of een achterhandje eruit te halen? Dan kun je ook achter je keukenblok aan de slag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:54
JJmac schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:19:
Ik zou ook even kijken waar de tocht wegkomt, als je door de scheuren een enorme lucht voelt zou ik daar ook even nakijken. Mocht je parels overwegen kijk dan ook even als boven de spouw bij het dak, die kunnen open zijn en met parels moet het dicht zijn anders waait het eruit.
Afhankelijk wie je neemt maar de parels worden ingespoten met een lijmnevel(water basis). Eruit waaien zullen ze niet doen.

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02
glatch schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:04:
Afhankelijk wie je neemt maar de parels worden ingespoten met een lijmnevel(water basis). Eruit waaien zullen ze niet doen.
Wellicht niet, maar het is gewoon een heel vreemde oplossing. Dat er tocht door de scheuren komt is naar, maar de scheuren zijn het feitelijke probleem en dat moet worden opgelost. De isolatie in de spouw is in principe goed. Het is echt een raar voorstel om dan maar parels in een spouwmuur te pompen die schijnbaar al een Rc-waarde van 6 heeft. Dat komt eigenlijk vrijwel nooit voor, ik zou er absoluut niet aan beginnen.

Dragonm8: ik zou starten met een nieuw, degelijk onderzoeksbedrijf die de oorzaak van deze scheuren nog eens goed gaat onderzoeken. Want ik vind het sowieso maar een vreemd en onvolledig verhaal. De scheuren zitten dus niet alleen in het stucwerk, maar door de hele draagmuur heen. Dat zou ik niet zo makkelijk aan de kant schuiven als een gegeven. Het palenplan is dus herberekend, maar hebben ze geen conclusies getrokken m.b.t. een definitieve oorzaak van de scheuren? Ook het feit dat je in een woning uit 2018 tocht hebt bij de knieschotten klinkt niet goed. Klinkt bijna alsof er wat forse fouten zijn gemaakt tijdens de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw.

• Dragonm8
JJmac schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:19:
De tocht komt echt uit de scheuren die in de snelbouwstenen zitten. De scheuren die ik dichtgemaakt heb, laten geen tocht meer door en de muur voelt daardoor ook warm aan.
Snaba schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:54:
Mee eens. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de luchtdichtheid. De isolatiewaardes zijn ruim voldoende. Ik zou dan toch eerst zeker willen weten waar het probleem zit om vervolgens naar een passende oplossing te gaan zoeken.
De luchtdichtheid is inderdaad niet goed. Daarom wil ik de parels laten inspuiten. Het gaat mij niet om de isolatiewaardes, maar om het wegnemen van de tocht.
No Hands schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:17:
Spouwmuurisolatie is niet bedoeld als luchtdichting. Een huis uit 2018 is normaal prima geïsoleerd. Wat je nodig hebt is een infraroodcamera om warmtebeelden te maken. Dan zoek je koude op die binnenkomt en ga je systematisch al die plekken waar kou binnenkomt afdichten, met luchtdicht tape, met kit, met een lat of met PUR.
Worden de scheuren nog steeds groter of zijn ze al langere tijd stabiel?
Is het een optie om een keukenkastje weg te halen of een achterhandje eruit te halen? Dan kun je ook achter je keukenblok aan de slag.
Dat is zeker een goed idee, maar dan moet ik de hele keuken slopen, met alle gevolgen van dien.
Ik heb één zichtbare muur zelf proberen op te lossen. Omdat hier Spachtelputz op zit, is het resultaat niet fraai en daardoor zouden de kosten voor herstellen van het stucwerk en spuiten ook hoog oplopen. Deze kosten zijn vele malen hoger dan nu de spouw inspuiten.
De scheuren zijn gelukkig al langere tijd stabiel.
Guere schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:57:
Wellicht niet, maar het is gewoon een heel vreemde oplossing. Dat er tocht door de scheuren komt is naar, maar de scheuren zijn het feitelijke probleem en dat moet worden opgelost. De isolatie in de spouw is in principe goed. Het is echt een raar voorstel om dan maar parels in een spouwmuur te pompen die schijnbaar al een Rc-waarde van 6 heeft. Dat komt eigenlijk vrijwel nooit voor, ik zou er absoluut niet aan beginnen.

Dragonm8: ik zou starten met een nieuw, degelijk onderzoeksbedrijf die de oorzaak van deze scheuren nog eens goed gaat onderzoeken. Want ik vind het sowieso maar een vreemd en onvolledig verhaal. De scheuren zitten dus niet alleen in het stucwerk, maar door de hele draagmuur heen. Dat zou ik niet zo makkelijk aan de kant schuiven als een gegeven. Het palenplan is herberekend, maar hebben ze geen conclusies getrokken m.b.t. een definitieve oorzaak van de scheuren? Ook het feit dat je in een woning uit 2018 tocht hebt bij de knieschotten klinkt niet goed. Klinkt bijna alsof er wat forse fouten zijn gemaakt tijdens de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw.
We hebben destijds een slechte aannemer gehad. Dat de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw niet goed is uitgevoerd, kan ik me goed voorstellen. Juridisch wil ik hier echter niets meer mee doen (het heeft al teveel kopzorgen gegeven).

Na onderzoek kom ik nu uit op twee opties:
1.Spouw inspuiten met EPS-parels, waarbij later, als de keuken aan vervanging toe is, de hele keuken en muur van binnen aangepakt kan worden.
2.Keuken slopen, waarbij het gehele keukenblad, alle achterbladen, een paar kastjes en de gootsteen verwijderd moeten worden om achter de muren te kunnen werken.

Optie 2 is natuurlijk beter en grondiger, maar ook veel ingrijpender en kostbaarder.
Gezien mijn huidige gezondheidssituatie (long-covid) en de situatie van mijn vrouw (dubbele hernia) gaat mijn voorkeur op dit moment voor optie 1: de spouw inspuiten met parels. Ik hoop echter dat er misschien nog een derde, minder ingrijpende, maar effectieve oplossing mogelijk is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dragonm8 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

De tocht komt echt uit de scheuren die in de snelbouwstenen zitten. De scheuren die ik dichtgemaakt heb, laten geen tocht meer door en de muur voelt daardoor ook warm aan.

[...]

De luchtdichtheid is inderdaad niet goed. Daarom wil ik de parels laten inspuiten. Het gaat mij niet om de isolatiewaardes, maar om het wegnemen van de tocht.

[...]

Dat is zeker een goed idee, maar dan moet ik de hele keuken slopen, met alle gevolgen van dien.
Ik heb één zichtbare muur zelf proberen op te lossen. Omdat hier Spachtelputz op zit, is het resultaat niet fraai en daardoor zouden de kosten voor herstellen van het stucwerk en spuiten ook hoog oplopen. Deze kosten zijn vele malen hoger dan nu de spouw inspuiten.
De scheuren zijn gelukkig al langere tijd stabiel.

[...]

We hebben destijds een slechte aannemer gehad. Dat de luchtafdichting/kierdichting tijdens de bouw niet goed is uitgevoerd, kan ik me goed voorstellen. Juridisch wil ik hier echter niets meer mee doen (het heeft al teveel kopzorgen gegeven).

Na onderzoek kom ik nu uit op twee opties:
1.Spouw inspuiten met EPS-parels, waarbij later, als de keuken aan vervanging toe is, de hele keuken en muur van binnen aangepakt kan worden.
2.Keuken slopen, waarbij het gehele keukenblad, alle achterbladen, een paar kastjes en de gootsteen verwijderd moeten worden om achter de muren te kunnen werken.

Optie 2 is natuurlijk beter en grondiger, maar ook veel ingrijpender en kostbaarder.
Gezien mijn huidige gezondheidssituatie (long-covid) en de situatie van mijn vrouw (dubbele hernia) gaat mijn voorkeur op dit moment voor optie 1: de spouw inspuiten met parels. Ik hoop echter dat er misschien nog een derde, minder ingrijpende, maar effectieve oplossing mogelijk is.
Een keuken hoeft je niet te slopen, die kun je gewoon demonteren. netjes uit elkaar halen en daarna weer terugbouwen hoe het was. Ik snap dat je keuzes moet maken maar isolatiemateriaal is geen geschikt materiaal om luchtstromen te stoppen. Het is een tijdelijk lapmiddel in jouw geval.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

bert pit

asdasd

Dragonm8 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.Het gaat mij vooral om het verminderen van de tocht die via de scheuren naar binnen komt. Zoals ik al aangaf, kan ik niet bij alle scheuren omdat ze achter de keuken zitten. Ik denk dat het openbreken en herstellen van de keuken ingrijpender is dan het inspuiten van de spouwmuur.

Ik heb gemerkt dat er op meerdere plekken, zoals bij de knieschotten, toch tocht binnenkomt. Daarom zou het voor mij ook een optie zijn om de hele woningspouw met EPS-parels te laten isoleren.
Hoewel ik een voorstander van parels ben, denk ik dat het niet helpt tegen tocht. Misschien wel een beetje, maar het blijft een open structuur. Vergelijk het met een bak knikkers waar je droog zand overheen gooit, dat zand gaat er doorheen. Zo gaat de lucht ook door de parels heen.
Overigens, als dit ooit door een aannemer is gebouwd, dan zou ik garantie claimen, dit lijkt erg op een constructie fout.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Dragonm8
bert pit schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Hoewel ik een voorstander van parels ben, denk ik dat het niet helpt tegen tocht. Misschien wel een beetje, maar het blijft een open structuur. Vergelijk het met een bak knikkers waar je droog zand overheen gooit, dat zand gaat er doorheen. Zo gaat de lucht ook door de parels heen.
Overigens, als dit ooit door een aannemer is gebouwd, dan zou ik garantie claimen, dit lijkt erg op een constructiefout.
Dank voor je toelichting. Voordeel voor mij is dat ik nu dubbele subsidie krijg omdat ik ook bodemisolatie laat aanbrengen in de kruipruimte vanwege vochtproblemen. Hierdoor betaal ik zelf ongeveer €2.500 voor de hele spouwmuur, wat voor de komende 30 jaar een prima investering lijkt.

Het plan is nu om eerst een bouwkundig rapport te laten opstellen om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn bij de aannemer of de buren. Afhankelijk van de uitkomst bepaal ik of de keuken aangepakt moet worden.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste