Na veel mee te hebben gelezen, heb ik ook een keuze gemaakt. Doe er je voordeel mee, toekomstige beslissers:
Achtergrond
- vrijstaand huis uit 1974. Jaartje geleden gekocht, in een paar maanden volledig gerenoveerd, inclusief verduurzaming (vloerisolatie Rd=4, dakisolatie Rd=6, overal HR++(+), vv over gehele benedenverdieping, airco's boven, WTW ventilatie)
- historisch verbruik vorige bewoners was 2200 m3. Onze eerste paar maanden verwarmen gaven een geschat jaarverbruik aan (via mindergas) van ~1250. Dus een mooie besparing, maar er viel meer te halen in mijn ogen (ook omdat we het hier komende 10 a 20 jaar mee moeten doen

)
- Daarnaast krijgen we over een maand een warmtepomp van 6 kW, volgens koevlaasformule is dat geschikt voor ongeveer op 1237,5 m3, en ik wilde daar graag een stukje onder zitten
- aangezien er verder niet veel meer te halen viel qua overige isolatie, was spouwmuur (125 m2, 6 cm spouw) het laatste dat over bleef. Ooit is er UF schuim ingespoten, maar tijdens de verbouwing zagen we al dat hier niet veel meer van over was
Offertes
- net als bij zovelen liepen de offertes alle kanten op
- iedereen gaf aan dat spouw sweep + EPS de meest duurzame keuze was, maar financieel niet rendabel is
- ik heb geprobeerd een schatting te maken wat de terugverdientijd is voor 10% besparing (minimum) en 20% (realistisch) en daarnaast ook nog een splitsing gemaakt tussen gas en toekomstige warmtepomp
Keuze
In mijn ogen was bijvullen met Centrafoam (UF schuim) de enige die financieel rendabel was dus daar ben ik voor gegaan. Als ik daar niet voor had gekozen, had ik de spouwmuur gelaten zoals ie nu is
Uiteraard heb ik me ingelezen op de nadelen van UF schuim, maar toch hiervoor gekozen want:
- we hebben een WTW ventilatie waardoor er continu frisse lucht door ons huis blaast
- van
alle UF schuimen voor spouwmuurisolatie heeft CentraFoam de laagste Formaldehyde afgifte (
100,1 mg/100g, waar de norm 700 mg is)
- volgens de verkopers heeft het een levensduur van 20-30 jaar. Dat neem ik met een korreltje zout, maar stel het is 15 jaar, dan weet ik wat mijn daadwerkelijke besparing is geweest en kan ik opnieuw een keuze maken (en kijken of bijvoorbeeld een spouw-sweep toch interessant is, of dat er dan andere methodes op de markt zijn gekomen)
Installatie
Binnen een dagje geinstalleerd, netjes gewerkt, alles netjes opgeruimd. Je ziet de foam echt tot aan de kieren vullen. De isolatie van geluid is ook merkbaar.
Besparing
Het is zo'n 1.5 maand geleden geplaatst. Via mindergas.nl heb ik deze periode vergeleken met alle andere dagen die binnen dezelfde graaddagen-range vallen. Dan kom ik uit op 41% besparing (van 0,321
m3/gd naar 0,187 m3/gd ). Een stuk hoger dan verwacht, met 2 kanttekeningen:
- afgelopen tijd heeft de zon veel geschenen, dus veel 'gratis' warmte
- de afgelopen weken heb ik nog het e.e.a. gedaan aan kierdichting.
Pak ik alleen de periode september/oktober (dus even de echt donkere koude wintermaanden buiten beschouwing) ter vergelijking, dan scheelt het zo'n 20% (van 0,234 m3/gd naar 0,187 m3/gd).
De waarheid zal ergens in het midden liggen (zo'n ~30%), dus ik ben tevreden!
[
Voor 9% gewijzigd door
Stanvv op 25-04-2025 14:44
]