Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Franciesco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:22:
@studiostevus een paar indrukken/reacties op de foto's:

Meer warmteverlies rondom de kozijnen is gebruikelijk omdat deze nou eenmaal minder goed isoleren dan een geisoleerde gevel. Idem voor glas. Ook HR++ glas isoleert maar matig (vergelijk het met 1,5cm piepschuim). Maar sowieso is glas heel lastig te beoordelen met een warmtebeeldcamera vanwege de reflectie.
Vensterbanken en dorpels kunnen koudebruggen zijn. Afhankelijk van materiaal en montage: bv een stenen vensterbank die (gedeeltelijk) op of tegen het buitenspouwblad aan ligt.
Idem voor lateien die boven kozijnen gemonteerd zijn. In jouw geval lijkt op de onderste foto links dit echter wel een hele grote ("hoge") plek te zijn. Wellicht is daar de naisolatie niet goed gegaan. Daar kan een reden voor zijn omdat de spouw ter plekke vuil of gedeeltelijk afgeschermd is door bepaalde constructieonderdelen. Met een camera zou dat bekeken kunnen worden door het isolatiebedrijf.

Het bovenste gedeelte van de kinderkamer (foto's rechts boven) lijkt inderdaad ook niet goed gevuld. Net als hiervoor kan daar een constructieve reden voor zijn. In welke mate loopt b.v. het plafond (dak?) daar door tot de gevel wat misschien een koudebrug en/of blokkade voor de naisolatie kan zijn?
Als "1, 2 en 3" ook de max en min waardes aangeven, dan is het temperatuurverschil op de muur op de 2-de foto overigens niet heel groot (2,8 graden). Is dat inderdaad zo?

Zoals eerder aangegeven is het maken van warmtebeeld foto's niet gemakkelijk. Dat geldt ook voor het beoordelen er van. Dus bovenstaande is puur een eerste indruk op basis van jouw foto's.
Dank voor je reactie!

Ik heb het bedrijf ook deze foto's gestuurd. Aan de telefoon verzekerden ze me er al van dat 'onze parels niet verzakken', dus ben benieuwd wat ze ervan gaan zeggen.

Dank voor je inzichten rond de latei, wellicht moet daar dan specifiek naar gekeken worden.

1,2,3 op de fotos zijn niet de min/max maar de aangegeven punten. Op die specifieke foto had ik die wellicht wat beter kunnen plaatsen. In de praktijk is de muur 10 graden op 2,2 meter hoogte, en op 0,8 meter 15 graden. Dat is dus best een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defender110
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
goeiedag allen,

ik heb de afgelopen maanden mij erg verdiept in spouwmuurisolatie en dit topic bijna helemaal gelezen. Graag wil ik jullie op de hoogte houden en hoor graag nog of op aanmerkingen over mijn specifiek geval.

Ik heb inmiddels 3 bedrijven langs laten komen, ik weet niet of ik de namen mag noemen, maar iig 2 grote jongens en een kleiner bedrijf uit de buurt. Ik ga voor eps parels en prijzen voor 160m2 lopen uiteen van 3300 tot 6500,-. de moeite waard dus.

1 bedrijf heeft ook naar mijn kruipruimte gekeken en mij verteld deze te kunnen isoleren met spuit PIR. ik verbaasde mij erover dat ze Pir ter plekke konden spuiten. Nog nadrukkelijk gevraagd of hij echt pir bedoelde en geen pur, maar was echt Pir volgens de beste man. Ik kreeg de offerte en de chemische naam gegoogled, en wat denk je, gewoon pir.... deze komt dus niet aan mijn huis. Zowiezo besloten de kruipruimte even te laten voor wat het is, het is droog en voor nu even voldoende.

Dan de gevel, de een meet 5,5 cm de ander 6cm. Ik heb een steen welke echt heel veel vocht opneemt. dus altijd huiverig geweest voor isolatie. maar merk ook dat ik in sommige hoeken van de slaapkamers een condensatie probleem heb (klein beetje schimmel). Dus ik wil gaan isoleren en in het ergste en exstreemste geval laat ik het er weer uithalen. Mijn theorie is door spouwisolatie heb ik warmere binnenmuren dus geen/ of minder condensatie tegen de binnenmuren. Echter is het niet extreem maar alleen wat hoekjes achter kasten e.d.

Mijn gevoel zegt te kiezen voor eps parels verlijmd, deze nemen geen vocht op en de vochthuishouding blijft zo in tact.

Het is een vrijstaand jaren 60 huis en wil ook na het isoleren de gevel laten reinigen, voegen en impregneren met pasta. Uiteraard blijft dan de gevel dampopen maar regenwater druipt er zo weer vanaf.

Ik ben van plan de isolatie werkzaamheden zo rond april mei te laten uitvoeren. Ik heb de offerte van 3300 al geaccepteerd, met subsidie kom ik dan netto uit op ongeveer 2200 euro mits ik nog 1 maatregel laat doen.

Ik ben een grootverbruiker en met temperaturen van rond de -4 verbruik ik rond de 15 kuub gas op 1 dag. En dan is het 18 graden in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@defender110 wat is je vraag precies als je de offerte reeds geaccepteerd hebt?
Op basis van een, hier eerder geplaatst, onderzoek van Universiteit Gent, geeft wol (meestal Knauf Supafill) minder kans op regendoorslag dan eps parels.
https://www.energiebewust...ij-na-isolatie-spouwmuur/

Lees voor de details en nuancering het rapport even door.

Over impregneren: zeker bij een poreuze steen is dat slim om te doen. Eigenlijk denk ik dat het bij na-isolatie van de spouw bijna altijd goed is om te doen. C.q. minder kans kan geven op vochtproblemen.
Daarnaast: zorg voor adequate ventilatie in de woning. Alleen een paar raamroosters is vaak onvoldoende. Helemaal als die in de koude periode zoals nu misschien ook nog dicht gezet worden. Want dit is juist de periode dat ventilatie extra belangrijk is. Kasten ed iets verder van de muren zetten kan ook helpen als de ventilatie verder OK is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 17:02
Eens met @Franciesco , ik zou ook voor Supafil gaan en de muren impregneren.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defender110
  • Laatst online: 24-04-2024
Franciesco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:49:
@defender110 wat is je vraag precies als je de offerte reeds geaccepteerd hebt?
Op basis van een, hier eerder geplaatst, onderzoek van Universiteit Gent, geeft wol (meestal Knauf Supafill) minder kans op regendoorslag dan eps parels.
https://www.energiebewust...ij-na-isolatie-spouwmuur/

Lees voor de details en nuancering het rapport even door.

Over impregneren: zeker bij een poreuze steen is dat slim om te doen. Eigenlijk denk ik dat het bij na-isolatie van de spouw bijna altijd goed is om te doen. C.q. minder kans kan geven op vochtproblemen.
Daarnaast: zorg voor adequate ventilatie in de woning. Alleen een paar raamroosters is vaak onvoldoende. Helemaal als die in de koude periode zoals nu misschien ook nog dicht gezet worden. Want dit is juist de periode dat ventilatie extra belangrijk is. Kasten ed iets verder van de muren zetten kan ook helpen als de ventilatie verder OK is.
Ik heb verder geen vraag, echter wel benieuwd naar jullie mening. En ik kannin dit hele topic weinig vinden over woningen die zijn geisoleerd en de verdere bevindingen erna.

Echter de link naar het onderzoek net pas gelezen en niet eerder gezien. Wel balen want twijfel nubwel weer. Eerst wilde ik geen wol ivm inklinken, woon langs een drukke weg. Echter heb ik een spouw meer dan 5cm, en schijnt dan weer goed te gaan icm met eps parels. En kan dan altijd nog impregneren. Dan helemaal geen last meer van vochtdoorslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@defender110 als de gevels in goede staat zijn of gebracht worden, en ze daarna geimpregneerd worden dan lijkt me de kans op vochtproblemen door de naisolatie met eps parels klein.
Kijk zoals gezegd ook eens kritisch naar de ventilatie van de woning. Dat is toch vaak een ondergeschoven kindje.

Voor een drukke weg zou Supafil nog een extra voordeel hebben omdat het beter geluid dempt dan eps. Dat bedoelde je misschien ook. Nazakken van Supafil komt volgens mij tegenwoordig niet of nauwelijks meer voor. Maar als het toch gebeurt, kan het relatief gemakkelijk bijgevuld worden. Ook naderhand verwijderen kan gemakkelijker met inblaaswol dan met verlijmde parels.

Met EPS parels introduceer je nog een extra factor, namelijk de onderlinge verlijming. Dat gaat toch nog af en toe fout, ondanks mooi verhalen van de isolatiebedrijven..

Maar ok, parels kunnen ook een goede optie zijn. Maar als de spouw geschikt is voor Supafil (dus oa een spouwbreedte van minimaal 5cm), dan zou ik daar de voorkeur aan geven boven de andere opties.

Edit: typo’s gefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Hier heb je nog iets meer informatie, https://www.verbouwkosten...ie/soorten/knauf-supafil/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@JJmac ze lopen nog wat achter op die website. Supafil heeft immers al een tijdje een lambdawaarde van 0,033W/mK (en niet 0,034) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Franciesco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:22:
@studiostevus een paar indrukken/reacties op de foto's:....
Ik sluit me voor een groot deel hierbij aan.

Ik vind obv de kleurenbalk dat het bovenin wel heel erg koud is, ca 8 graden verschil, waar je zelf 5 graqden vindt en dat ook nog groot vindt. Mijn niet geïsoleerde zoldermuur (spouw vanuit bouw ca 4 cm glaswol) was 11-12ºC waar de zolder net zelf ca 14ºC was.

Weet je hoe oud die kozijnen op foto1 zijn en welk type isolatie glas? Glas blijft lastig om te meten.
De randen van het kozijn vind ik voor zo'n constructie ook wel koud. Waar ik nog oud dubbel glas +rolluik) heb is het hout zeker 13ºC waar het binnen 18-19ºC is.
Het lijkt zo veel meer kouder bij jou en met 2 strepen buiten/binnenkant denk ik toch ook aan wat tocht. de buitenkant/rand is kitbaar, aansluiting met de muur lekt?
De donkere rand "binnen langs/rondom" het raam: Sluit het rubber nog weel goed aan? Kan het vervangen worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXYyaXCfocTQe3j3MLP8PLcnrDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPm5HQUOkSVxe4PkHrKc8Ubl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
De kozijnen zijn nieuw (2022) met HR++ glas (1.1). Er komt geen tocht doorheen. De nieuwe kozijnen zijn wel in de oude houten sponningen/kozijnen gezet, en dat lijkt op foto de zwakste plek (de buitenste rand, de blauwe lijn op de foto. De oranje lijn is de deklat tussen 'oud' en 'nieuw' kozijn). Helaas 'kon' dit niet anders volgens de timmerman vanwege de constructie en wat monumentale delen (alles kan natuurlijk, het zou alleen heel veel gekost hebben).
  • Zijn er manieren om dit nader aan te pakken (zeg bijv. extra deklat/verdikking rondom?
  • Het oude hout is natuurlijk ook 4cm dik (of meer) en ik vind het wel verrassend dat hier zo veel kou doorheen komt. Of zou het uitgestraald worden uit de wand/spouw/latei
Over de wanden:
Wat vinden jullie van de wand en eventuele verzakking van de EPS parels (waarvan het bedrijf zegt dat 'dat niet kan')? Plausibel obv de foto's of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cuvri0RIPNdlmFMrVrQt_AiZf5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNKz8YCeWR2GJsPRHmnZijGN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door studiostevus op 12-01-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@studiostevus De tip weggehaald.
Oef....2022 pas .... hmmmm kun je met die timmerman (nog een keer) in overleg gaan? Ik heb hier ook op de plaats van het zelfs oude glas nog 4 cm hout over maar gisteravond was dat toch nog 13ºC (bij een binnen-T van ~18ºC). Dit ziet er heel veel kouder uit. Mss toch het nog net niet, maar is de aansluiting van het nieuwe strakke kozijn op het oude hout "niet ideaal" en dan kan de koude veel verder in het hout doortrekken.

Die latei zou je zelf nog aan kunnen pakken, door hem te isoleren. Ik kwam dit ca 1,5 jaar geleden tegen:
Hier wordt de latei geïsoleerd met en combi van PIR/9.5 mm gipsplaten combi en 2x1cm aerogel/9.5 mm gipsplaat combi.
https://bhwweezenhofdotco...-6-isolatie-neuslatei.pdf
Met die aerogel combi onder de onderkant zou je niet in de problemen moeten kom om het raam nog open te kunnen zetten. Aerogel kost ca 100 euro/m2 maar voor zo'n kleine klus zou ik het wel doen. Ik zou zelfs voor die andere delen geen PIR nemen maar daar ook Aerogel nemen, niet brandbaar en de constructie blijft slanker..
Elke cm Aerogel geeft ca een Rd van ~0,9 dus met 2 cm komt er een Rd~1,8 bij, das best veel voor een naisolatie als deze, als je het slank wilt houden.

Met die Aerogel zou je ook het kozijn kunnen opdikken, je zou dan bijv 2x1cm Aerogel en 4mm watervast multiplex kunnen nemen. Lukt dat niet dan 1x1cm Aerogel en 4mm watervast multiplex. En dat aflakken.
Wrs zul je nog wel een damremmende folie tussen de Areogel en het multiplex moeten doen, daar zou ik graag commentaar van anderen op willen hebben of dat echt nodig is ivm vocht.

Voor wie nog een (niet of slecht geïsoleerde) koof heeft kwam ik op die website deze tip tegen, heb het nog niet bestudeerd of het nog beter klan, alles blijft nl ook situationeel, blijf de eigen situatie in het oog houden:
https://bhwweezenhofdotco...ijzer-5-isolatie-koof.pdf

Tip: Deze wijkgroep van de Weezenhof (Nijmegen) is opgeheven, dus download de pdfjes nu...

Laat eea nog ff bezinken, mss komen er meer input reacties op jouw problemen en maak dan een plan van aanpak en post het hier, zodat daar ook door anderen mee gelezen/op gereageerd kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 12-01-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
@studiostevus (Wat vinden jullie van de wand en eventuele verzakking van de EPS parels (waarvan het bedrijf zegt dat 'dat niet kan')? Plausibel obv de foto's of niet?)
Ik hoor veel vaker dat Parels wel kunnen inzakken, je ziet veel berichten dat het in de kruipruimte ligt, of het waait boven uit de spouwmuur.(dit zou ik nog wel even checken indien je voor Parels gaat.
Heb het hier ook gezien bij 13 huurwoningen, veel vocht problemen, Takkenkamp heeft er iets van pur ingespoten. Ik vermoed, weet het niet zeker dat de verlijming van de Parels zijn aangepast loop der jaren ivm milieu belasting. Dit hoorde ik van de energiecoach naar aanleiding energielabel van mijn huis voor het Warmtenet wat ze hier aan het aanleggen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
MrDucky schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
@Franciesco Dit was pluimers, veel partijen willen hier vanwege het bouwjaar van de woning al niet eens langskomen om uberhaupt te kijken... Nu ik van pluimers wat wijzer ben geworden over de spouw kan ik wel andere partijen aanschrijven met die info.

Pluimers zei overigens ook dat voor EPS parels ze minimaal 4cm nodig hebben i.v.m. de lengte van het vulpistool?

Ik zie bij Takkenkamp dat ze ook vullen met Airofill? Iemand hier ervaring mee. Dit kan vanaf 30mm spouw.

https://www.takkenkamp.com/isolatie/spouwmuurisolatie
Ik zit ook met het probleem dat mijn spouw maar zo'n 4cm ruimte over heeft (er zitten al tempex platen tegen de binnenmuur van zo'n 3cm dik).
Toen ik zocht op isolatie van een kleine spouw kwam ik ook op Airofill.
Zijn er meer ervaringen met dit type na-isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@studiostevus . Lateien zijn een bekend lek.

Ik moest ten tijde van de foto's overigens wel de verwarming op max zetten om zoveel mogelijk lekkage te kunnen zien. Binnen was het rond de 25 graden tijdens de meting. Buiten rond de 5 graden voor zover ik dat nog weet (december 2009).

Muren zijn niet geïsoleerd.

Hier zie je duidelijk:
  • de verwarming in het midden
  • de verwarming links
  • het enorme lekken in de hoek van de uitbouw (of hoe dat ook heet)
  • en ook het verschil tussen HR++ glas (linksboven) en gewoon dubbelglas (linksonder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szOTTIucBOmrpzRYiuifSXrHyXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rUNyCEIBFWNQAgqyBXdb0exo.jpg?f=user_large

Aan de binnenkant van de uitbouw is ook goed te zien wat een latei doet, en dat in de hoeken eea nogal koud is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Rn4Vzve57RA7qf6lNsBS8bhyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p306eG2cpXI1udXK9VzSAcm4.jpg?f=user_large

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 14:55
Pirelly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Ik zit ook met het probleem dat mijn spouw maar zo'n 4cm ruimte over heeft (er zitten al tempex platen tegen de binnenmuur van zo'n 3cm dik).
Takkenkamp doet vanaf 3.5cm ook gewoon EPS parels. stuk goedkoper. Airofill kost 100+ euro per M2 vergeleken met 15-20 ofzo van de EPS parels.

Ik zou gewoon wat partijen langs laten komen. Ik heb nu een offerte waar ik over na aan het denken ben.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Takkenkamp wilde bij mij alleen naisoleren met schuim, als er al isolatie aanwezig was (woldeken in mijn geval, wellicht kijken ze anders tegenaan als er tempex in de spouw zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ah, ja, dat wordt erg prijzig.
Schuim weet ik nog niet. Bij mijn buren is er 1 huis wel mee gedaan en dat werkt toe nu toe goed. Vraag is natuurlijk hoe het er over 15 jaar uit ziet.
Ik ga nog even kijken wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja dat is zeer aan de prijs, de vraag is verdien je dat ooit weer terug.
Kwam nog wel een leuk stukje tegen, iets over Airfil EPS parels en het hoe en wat.
https://beste-energieverg...spouwmuurisolatie/kosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Pirelly schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:44:
Nog geen ervaringen, want ons algehele project kabbelt nog rustig voort. Maar ik ben wel van plan 't te doen (of tenminste serieus nader te inventariseren). Je kunt de ruimte immers maar één keer vullen..

Hier 7 cm spouw (is conform tekening, en gecontroleerd door erin te kijken op verschillende plekken, mooi schoon, wel gemiddeld - ruimte wisselt wat), waarvan al 1 cm in gebruik door folie.

Edit: de crème dus, 't dure spul - zie hieronder. Ik zag net ook de kans op verwarring, maar @route99 neemt die al netjes weg :). En tja.. piepschuim (EPS) is al sinds jaar en dag met veel lucht gevuld..

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 23-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

MrDucky schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:15:
[...]Takkenkamp doet vanaf 3.5cm ook gewoon EPS parels. stuk goedkoper. Airofill kost 100+ euro per M2 vergeleken met 15-20 ofzo van de EPS parels.
De naam Airofill kan verwarring wekken, ze voeren onder die naam meerdere producten en ik kan me niet voorstellen dat het 100 euro + type op basis van AIROFILL EPS, die kost vast geen 100+ euro per m2

Ik vermoed dus dat die 100 euro + de eerste van onderstaande 2 is, wat ik uit jouw opmerking niet duiden kan. Waar jij wrs die 2e bedoelt? Imho kost die geen 100+ euro (met spotgoedkoop EPS erin).Maar verder weet ik het niet, maar het viel me wel op.

Over dat dure type vind je nl nano technologie in de link, EPS is imho geen nano technologie, maar bolletjes van ?? millimeter? => Edit, kort uit pdf gepaste: Pareldiameter 5,6 mm – 6,3 mm
https://airofill.nl/wp-co...ion_Productblad_okt23.pdf
Airofill® supreme insulation is een hoogwaardige spouwmuurisolatie. Het presteert
twee keer zo hoog als de huidige na-isolatie producten, is uniek van aard en
gepatenteerd. Het isolatiemateriaal is gebaseerd op nanotechnologie en bevat
ongeveer 80% aerogel.
Airofill® wordt volgens de geldende na-isolatie uitvoeringsrichtlijnen, als een crème
in vloeibare vorm in de spouwmuur aangebracht. Airofill® expandeert niet en bij het
aanbrengen worden geen toevoegingen van blaasmiddelen gebruikt. Na geringe
droogtijd verkrijgt de crème haar definitieve uitgeharde vorm en prestatie

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 23-01-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Toch "mooi" die marketing:
"...Airofill® supreme insulation is een hoogwaardige spouwmuurisolatie. Het presteer twee keer zo hoog als de huidige na-isolatie producten..."
Twee keer zo hoog?
Airofill® supreme heeft een lambdawaarde van 0,021 W/m*K
B.v. Knauf Supafil heeft een lambdawaarde van 0,033 W/m*K

Dus wel wat beter, meer niet "2x zo hoog".

In het Airofill® supreme productblad wordt gesproken over de Rc-waarde. Dat is dus van de volledige gevel incl binnen- en buitenspouwblad waarbij er voor zover ik gezien heb niks opgegeven staat over het soort en de dikte binnen- en buitenspouwblad. Meestal wordt juist de Rd-waarde opgegeven (alleen het isolatiemateriaal zelf). Dit kan een instinker zijn waarbij men snel kan denken dat de isolatiewaarde daadwerkelijk veel hoger is wat dus maar beperkt het geval is.

De brandklasse vind ik trouwens ook wel bijzonder opgegeven. In plaats van een code of letter "zeggen ze "moeilijk ontvlambaar". Bedoelen ze dan B?

Edit: typefout lambdawaarde Supafil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:52:
Laat je het ons weten als Pluimers langs geweest is @dimi_v? Ik en vast meer mensen in dit topic zijn namelijk ook benieuwd :)

PS: in mijn ervaring is Pluimers stevig geprijsd in vergelijking met andere grote partijen. Maar als ze het prima mogelijk achten jouw reeds geisoleerde gevels met Supafill na te isoleren. En dat willen doen zonder uitsluitingen in de garantie etc, dan kan het zeker een interessante partij zijn.
Pluimers is geweest. Advies: niets doen, vragen om problemen. Helaas toch wat kleine verzakkingen van de woldekens waardoor soms zelf maar 3cm overblijft, relatief veel cementbaard op sommige plekken. Eventueel de gevel laten impregneren met Remmers is nog een mogelijkheid om uitgezakte woldekens te beschermen tegen vochtdoorslag en algemeen behoudt maar werd niet opgedrongen.

Dus helaas, als ik wat wil dan zal het wat aan de binnenzijde worden, en dus ruimte kosten en bouwknopen zoals hoek van de gevels worden er dan niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Jammer @dimi_v. Jouw conclusie lijkt me de juiste. Misschien eens rustig nadenken over voorzetwanden als je toch echt graag de isolatiewaarde wilt verbeteren. Maar ik snap helemaal dat dit niet gemakkelijk is en ook nadelen heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 23-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pirelly
Voor de mensen geïnteresseerd in Airofill...

Ik heb onlangs een kleine indicatie van Takkenkamp gekregen:
Het leveren en aanbrengen van Airofill® Supreme Insulation (boordiameter Ø 18 mm, spouw 60mm) bedraagt momenteel € 229,50 p/m². Deze eenheidsprijs is incl. BTW. Hier kunnen nog kosten bij komen voor bijvoorbeeld het plaatsen van ventilatierooster, het verwijderen van eventuele aanwezige na-isolatie of spouwmuurafscheidingen en de inzet van bereikbaarheidsmiddelen zoals steigers en/of hoogwerkers.
Met rond de 100m2 spouw gaan we dat maar niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Nee dat ga je niet terug verdienen. Als je een brede voeg hebt zou je nog eens iemand anders kunnen vragen voor de Supafil, anders wordt het denk ik toch EPS Parels.
De sociale huurwoningen tegen over ons hebben wel de witte schuim ingeblazen gekregen en heb daar niemand over gehoord met klachten. Dit was naar aanleiding van hele oude parels wat naar beneden was gezakt en veel vocht problemen had veroorzaakt, maar zoals gezegd dat was zeer lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Pirelly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:40:

Hmm.. men wilde omstreeks deze tijd bij de 100 ex BTW zijn, volgens de vroege publicaties. Sindsdien flinke inflatie en natuurlijk een component voor optimisme van dat soort schattingen, maar ik hoopte toch dat het nu op pakweg 165 incl. BTW zou zitten.

Met wat voor grote of kleine marge dan ook, lijkt dit de top oplossing in de markt. En kennelijk betekent dat nogal een wat de gek ervoor geeft opslag op de prijs :(.
Franciesco schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:35:
Airofill® supreme heeft een lambdawaarde van 0,021 W/m*K
B.v. Knauf Supafil heeft een lambdawaarde van 0,023 W/m*K

Dus wel wat beter, meer niet "2x zo hoog".

In het Airofill® supreme productblad wordt gesproken over de Rc-waarde. Dat is dus van de volledige gevel incl binnen- en buitenspouwblad waarbij er voor zover ik gezien heb niks opgegeven staat over het soort en de dikte binnen- en buitenspouwblad. Meestal wordt juist de Rd-waarde opgegeven (alleen het isolatiemateriaal zelf). Dit kan een instinker zijn waarbij men snel kan denken dat de isolatiewaarde daadwerkelijk veel hoger is wat dus maar beperkt het geval is.
Ik kom voor Supafil alleen 0,034 W/mK tegen. Klopt jouw waarde? (Bron?)

Verder wordt bij beide met Rc-waardes gestrooid, bij mijn 50 mm is dat 2,08 m2K/W vs. 1,8 m2K/W.
Rd-waarde kun je uitrekenen met lambda en dikte. Dat is 2,38 m2K/W vs. 1,47 m2K/W. (En die laatste waarde vind ik ook online terug.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om de isolatie van onze aanbouw te verbeteren. De woning zelf is van 1999, hier is enkele jaren later door de bewoners zelf een aanbouw aan gezet en deze is helaas slecht geïsoleerd. Meerdere van deze "erfenissen" gehad, wat ik zelf aan kan pakken is ondertussen gedaan maar spouwmuur isolatie zal toch echt dor een gespecialiseerd bedrijf uitgevoerd moeten worden.

Ik heb bij een muur gezien dat er een gele wol in de spouw zit maar verwacht dat het niet goed is uitgevoerd en er kieren etc. zitten. Als het buiten koud is zijn de binnenmuren ook koud. De ruimte kunnen wij afsluiten met een deur, bij vorst en nachtverlaging naar 17 graden geeft de babyfoon welke vlak bij de muur staat maar 13 a 14 graden aan. Babyfoon is overigens voor de hond ;)

Totaal oppervlakte ca. 20m2, niet veel maar wil het wel aan laten pakken.

Deel hiervan is een stukje zijmuur tegen buren, een vrij stuk van 71cm breed en 285cm hoog. Deze muur loopt verder door maar daar is de aanbouw van de buren ook tegenaan gebouwd.

Hier staat een schutting langs, mogelijk is dit stukje van achter bereikbaar door de kleine diepte? Of moet evt. een schuttingpaneel eruit?
Ook wil ik opnieuw laten voegen, voordat de isolatie gedaan is i.v.m. trillingen met het uitkappen van oude voegen.

NA veel inlezen blijkt eigenlijk dat de opties leeghalen en opnieuw vullen of het insluiten van schuim zijn (geen favoriet hier).

Concreet is de vraag, gezien de specifieke situatie, dat ik op zoek ben naar een bedrijf wat hierin betrouwbaar advies kan geven. Regio midden Brabant (Oisterwijk).

Zelf heb ik al contact gehad met Iso Groen uit Bakel maar het is voor hun buiten het werkgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir de lambdawaarde van Knauf Supafil kunnen o.a. in onderstaande documenten gevonden worden, te vinden via https://knauf.com/nl-NL/p...-033-27983_4051#documents:

https://s7g10.scene7.com/...Cavity%20Wall%20folderpdf
https://s7g10.scene7.com/...Supafil%20Cavity%20033pdf
https://s7g10.scene7.com/...afil_catalogus_web2022pdf

In de laatste staan ook de Rd-waardes vermeld bij enkele diktes (pagina 9).
Voorbeeld:
50mm --> Rd=1,50 m2K/W

Het vermelden van Rc-waardes bij een isolatiemateriaal vind ik altijd wat nep. De Rc is immers afhnakelijk van de hele opbouw, niet alleen van het isolatiemateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank, @Franciesco . Daar - ik klikte de folder aan - staat λd 0,033. Is dus 'n duizendste vooruitgegaan met wat ik op diverse sites vond. En jouw 0,023 was dus inderdaad 'n typefout, begrijp ik.

Ik ben het best met je eens m.b.t. de vaagheid van schemeren met Rc-waardes. En ook dat ze wel 'n beter vergelijk kunnen trekken dan met 0,042 -- is dat een schuim of zo? Bedoelde alleen te nuanceren dat je de Rd m.i. niet 'verbergt' wanneer je wel duidelijk de λ toont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Oh, inderdaad @Gwaihir. Dat was een typefout. Ik was me er tot je laatste bericht niet van bewust. Excuus, ik zal het corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:54
Pirelly schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:40:

[...]

Met rond de 100m2 spouw gaan we dat maar niet doen...
Hier onlangs ook een prijsindicatie opgevraagd voor Airofill supreme price. Qua technische eigenschappen en hoge isolatiewaarde leek mij dit wel een goede kandidaat. Bij mij kwamen ze met een prijs voor 50mm op €173,50/m². Spouw is hier ongeveer 6-7cm dus jouw prijs zou realistischer zijn. Voor mijn hoekwoning met +-75m² kom je dan uit op 17k :| Gaat om een jaren 60 woning, gemetselde fundering met voor en achter op de benedenverdieping alleen maar glas / deuren en weinig vochtproblemen. Ik heb niet echt een voorkeur voor een bepaald type, waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?
Het leveren en aanbrengen van Airofill® Supreme Insulation (boordiameter Ø 18 mm, spouw 50mm) bedraagt momenteel € 173,50 p/m². Deze eenheidsprijs is incl. BTW. Hier kunnen nog kosten bij komen voor bijvoorbeeld het plaatsen van ventilatierooster, het verwijderen van eventuele aanwezige na-isolatie of spouwmuurafscheidingen en de inzet van bereikbaarheidsmiddelen zoals steigers en/of hoogwerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@etwintje even uitgaande van 70mm spouw zal de Airofill een reductie van ca 0,17 Wm2K geven t.o.v. b.v. Knauf Supafil:

U=lambdawaarde/dikte (in meter)
Airofill U=0,021/0,070=0,3 Wm2K
Supafil U=0,033/0,070=0,47 Wm2K

In jouw geval van 75m2 is dat dus 75*0,17=12,75W minder warmteverlies per graad temperatuurverschil met buiten. Met 3000 graaddagen in een jaar zou dat dan ca 918kWh zijn. Dat is ca 115m3 gas (mocht je nog op gas stoken).

Misschien heb je het eerder genoemd, maar wat voor glas heb je in de kozijnen? Want misschien is het zinvoller om de meerkosten van Airofill in iets anders te stoppen. Tenzij je natuurlijk graag het maximaal haalbare wilt met de spouw.

PS: ik snap niet waar Airofill de Rc van 2,77 m2*K/W in de brochure vandaan haalt voor 70mm. Want de Rd is al 0,070/0,021=3,33 m2KW. Er vanuit gaande dat de lambawaarde die ze opgeven correct is.
Iemand een verklaring?

Edit: correctie op berekening

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 11-02-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Nabrander: mbt de Rc gaan ze waarschijnlijk uit van bepaalde koudebruggen en/of suboptimale vulling of andere nadelige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik denk dat mijn vraag toch het beste hier past.

Situatie: tweekapper jaren '70, spouwmuur 5cm, ooit (vermoedelijk voor 2000) gevuld met inblaaswol.

Van de week kwam ik buiten bij de deur ineens wol tegen. Er blijkt een open verbinding met de spouw onder de deur te zijn waar een muis gretig gebruik van heeft gemaakt. Met de endoscoop kon ik her en der keutels zien en een tunnel die redelijk diep de spouw in gaat. Gat inmiddels gedicht met PUR.

Aangezien ik toch bezig was ben ik de gehele spouw eens langs gelopen met de endoscoop. Op meerdere plekken kon ik zo langs het kozijn de spouw in, ook daar zag ik dat in de eerste centimeters rondom de kozijnen op de begane grond steeds geen isolatie zit (ik weet niet hoe dat op de eerste verdieping is). De kozijnen zijn binnen dan ook steeds de koudste plekken in huis. Dit brengt mij wat aan het twijfelen over herisoleren met aminotherm/envirofoam. Wat zijn jullie ervaringen? Komende winter als het goed koud is maar eens een goede warmtebeeldcamera maken. De grote vraag is natuurlijk of het loont om deze koudebruggen te dichten als de rest van de spouw wel goed gevuld is met wol.

Binnen hebben wij boven de voordeur een vals plafond. Hier boven kwam ik een inzakking van de wol tegen, doordat een deel van de stenen aan de binnenkant is weggehaald. De houten balken vormen de de constructie van een klein afdak aan de zijkant van het huis. De eerste 5 a 10cm boven deze constructie is de spouw leeg (verder kon ik niet omhoog kijken, ik denk dat de loodslab mijn zicht blokkeerde). Ik zat er aan te denken om hier wol in te drukken en het verder af te dichten met dubbelzijdig gecacheerde PIR. Of pak ik dit beter op een andere manier aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krdRWNlTX4seXvceOD0eVLjKtNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwEAZAQ5nSx8fxZK6KtFzITT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOqd8xXW9ECQ_y6vovxmpmqoxjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCpujbNqhdaA48IxDXU0IFcI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Eijsbeer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:00:
Beste Tweakers,

Ik denk dat mijn vraag toch het beste hier past.

Situatie: tweekapper jaren '70, spouwmuur 5cm, ooit (vermoedelijk voor 2000) gevuld met inblaaswol.

Van de week kwam ik buiten bij de deur ineens wol tegen. Er blijkt een open verbinding met de spouw onder de deur te zijn waar een muis gretig gebruik van heeft gemaakt. Met de endoscoop kon ik her en der keutels zien en een tunnel die redelijk diep de spouw in gaat. Gat inmiddels gedicht met PUR.

Aangezien ik toch bezig was ben ik de gehele spouw eens langs gelopen met de endoscoop. Op meerdere plekken kon ik zo langs het kozijn de spouw in, ook daar zag ik dat in de eerste centimeters rondom de kozijnen op de begane grond steeds geen isolatie zit (ik weet niet hoe dat op de eerste verdieping is). De kozijnen zijn binnen dan ook steeds de koudste plekken in huis. Dit brengt mij wat aan het twijfelen over herisoleren met aminotherm/envirofoam. Wat zijn jullie ervaringen? Komende winter als het goed koud is maar eens een goede warmtebeeldcamera maken. De grote vraag is natuurlijk of het loont om deze koudebruggen te dichten als de rest van de spouw wel goed gevuld is met wol.

Binnen hebben wij boven de voordeur een vals plafond. Hier boven kwam ik een inzakking van de wol tegen, doordat een deel van de stenen aan de binnenkant is weggehaald. De houten balken vormen de de constructie van een klein afdak aan de zijkant van het huis. De eerste 5 a 10cm boven deze constructie is de spouw leeg (verder kon ik niet omhoog kijken, ik denk dat de loodslab mijn zicht blokkeerde). Ik zat er aan te denken om hier wol in te drukken en het verder af te dichten met dubbelzijdig gecacheerde PIR. Of pak ik dit beter op een andere manier aan?
[Afbeelding][Afbeelding]
In jouw geval is het denk ik een goed idee om bij koud weer (en een goed warm gestookt huis) warmtebeeld foto's te laten maken om te zien waar het allemaal is weg gezakt. Naisoleren met aminotherm of een ander schuim zou ik zeker niet doen, liever bijblazen met wat meer wol of de huidige spouw leegzuigen en opnieuw vullen met wol.

De open verbindingen naar de spouw zou ik natuurlijk afdichten, maar dat zou ik pas doen als duidelijk is wat het beste plan is om te naisoleren. Misschien is dit namelijk wel een mooie plek om de huidige spouw rondom die plek leeg te zuigen mits dat de beste oplossing blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik heb al een vermoeden, maar bevestiging is fijn ;)

Situatie: Hoekhuis. Spouw zijmuur van 60mm, deze is ooit opgeleverd gevuld geweest met schuim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JifXYbeDQpO9b76RWFv9ij1P_5w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/5oJi4RgShEUmHw2uukXLkjHj.png?f=fotoalbum_medium

Nou, daar is niet veel meer van over bleek tijdens inspectie afgelopen week. Ik heb even overwogen of ik rondleidingen door het grottenstelsel ging geven, maar uiteindelijk toch besloten om het weer te isoleren.

Nu heb ik contact gehad met 5 partijen. 3 daarvan willen naschuimen. Volgens RVO allemaal met UF schuim (Lees: Thermofoam, CentraFoam, AminoTherm). Ze bezweren allemaal dat het het oude schuim zal wegdrukken en dat dit schuim beter is dan wat er X jaar geleden in is gepompt.

2 andere partijen willen niet naschuimen i.v.m. risico dat het nieuwe schuim het oude niet goed weg kan drukken (wat weer vochtproblemen kan geven), en adviseren leeghalen en vullen met inblaaswol.

Prijzen lopen alle kanten op, dat varieert van 29 tot 92 euro per m2 en alles wat ertussen zit.

Mede dankzij dit topic lijkt leegmaken en opvullen met inblaaswol het beste.Of heb ik ergens iets gemist?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Nat-Water interessante foto. Enig idee wanneer die spouw gevuld zou moeten zijn? En met welk materiaal?En hoe staat het met de voor- en achtergevel?

Persoonlijk lijkt me leeghalen en vullen met inblaaswol de beste optie. Maar de vraag is wel: hoe goed kan die spouw leeg gemaakt worden? En wordt na leeghalen een inventarisatie gedaan hoe goed het gelukt is? Dus voordat er nieuwe isolatiemateriaal ingebracht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Franciesco schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:37:
@Nat-Water interessante foto. Enig idee wanneer die spouw gevuld zou moeten zijn? En met welk materiaal?En hoe staat het met de voor- en achtergevel?

Persoonlijk lijkt me leeghalen en vullen met inblaaswol de beste optie. Maar de vraag is wel: hoe goed kan die spouw leeg gemaakt worden? En wordt na leeghalen een inventarisatie gedaan hoe goed het gelukt is? Dus voordat er nieuwe isolatiemateriaal ingebracht wordt.
Geen idee wanneer die gevuld is, daar zijn geen gegevens van bekend. De vorige bewoner is horizontaal gaan wonen dus navragen gaat het niet worden ;) Ik heb een relatief kleine voor / achtergevel, daar zit hetzelfde materiaal in. Bij de voordeur kwam ik het bij wat breekwerk ook nog tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ups2eV_-iChZpeGIMSjMQfVUniw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/DnSRidgt7YpcyZL9h15jUQba.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb het ook in m'n handen gehad, het doet me het meest denken aan verhard scheerschuim. 't is volgens mij dus gewoon UF schuim. Dat blok kon ik er gewoon uit tillen, zat totaal niet vast. 't inklinken van het schuim is daar dan ook goed zichtbaar.

't controleren bij leeghalen zal tussendoor met een camera gebeuren, op dezelfde manier waarop de huidige foto gemaakt is.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 16-02-2024 15:11 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik denk maak een rekensom en kijk waar je op uit komt, je zult dan zien dat er een paar situaties overblijven.
Als je kiest voor navullen maak dan wel gebruik van de geleverde garanties.

[ Voor 25% gewijzigd door JJmac op 16-02-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
@Nat-Water, ik ben wel benieuwd welke optie dan het duurste is. Ik vermoed leeghalen en vullen met wol?

Uiteraard is naschuimen waarschijnlijk het voordeligst, maar ik heb ook het gevoel dat sommige partijen het gewoon maar aanbieden omdat ze niet de apparatuur en kunde hebben om de huidige spouw leeg te zuigen. Uiteindelijk willen ze toch allemaal geld verdienen, dus dan maar bijvullen als optie aangeven.

Maar dit ziet er inderdaad gewoon uit als UF schuim, dus vergelijkbaar met aminotherm oid. Toch wel merkwaardig dat het zo erg kan verpulveren tot er letterlijk niets meer over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

frennek schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:39:
Maar dit ziet er inderdaad gewoon uit als UF schuim, dus vergelijkbaar met aminotherm oid. Toch wel merkwaardig dat het zo erg kan verpulveren tot er letterlijk niets meer over blijft.
Voor een leek snap ik dat, maar de geschiedenis heeft geleerd dat die UF-systemen zich altijd zo gedroegen. De hoge brosheid van het schuim waardoor dat uit elkaar viel (onderin de spouw terecht kwam) i.c.m. de formaldehyde problemen destijds was het daarom in de jaren 80 een exit voor de UF-schuimen in de markt als isolatiemateriaal.

Ik ben nog geen rapport tegen gekomen die een goede onderbouwing geeft dat mogelijk... nieuwere UF-schuimen de vroegere nadelen niet meer hebben. Als dat rapport er wel was dan had die sector van met dat rapport vast enthousiast er mee staan te wuiven... kijk we hebben het product heel sterk kunnen verbeteren en het is wetenschappelijk onderbouwd.

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 17-02-2024 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
frennek schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:39:
@Nat-Water, ik ben wel benieuwd welke optie dan het duurste is. Ik vermoed leeghalen en vullen met wol?

Uiteraard is naschuimen waarschijnlijk het voordeligst, maar ik heb ook het gevoel dat sommige partijen het gewoon maar aanbieden omdat ze niet de apparatuur en kunde hebben om de huidige spouw leeg te zuigen. Uiteindelijk willen ze toch allemaal geld verdienen, dus dan maar bijvullen als optie aangeven.

Van goedkoop naar duur bij 5 aanbieders:
1. Bijschuimen met Centrafoam
2. Bijschuimen met Aminotherm
3. Spouw leegmaken en vullen met Supafil
4. Bijschuimen met Thermofoam
5. Spouw leegmaken en vullen met HR Isowool.

Mijn huidige voorkeur ligt bij de middelste, is ook van bedrijf wat ik hier uit het topic gevist heb (Plus Isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Prima keuze, zal ook mijn voorkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Nat-Water schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Mijn huidige voorkeur ligt bij de middelste, is ook van bedrijf wat ik hier uit het topic gevist heb (Plus Isolatie).
Mooie namen verzinnen ze toch voor iets wat in de basis allemaal hetzelfde schuim is. Partij 4 klinkt in ieder geval als oplichting of in ieder geval zwaar overpriced. Hoe kan het simpelweg bijschuimen van een spouw nou duurder uitpakken dan de spouw leegzuigen en opnieuw vullen met wol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleenrut
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik

[ Voor 140% gewijzigd door marleenrut op 18-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
Franciesco schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:15:
@etwintje even uitgaande van 70mm spouw zal de Airofill een reductie van ca 0,17 Wm2K geven t.o.v. b.v. Knauf Supafil:

U=lambdawaarde/dikte (in meter)
Airofill U=0,021/0,070=0,3 Wm2K
Supafil U=0,033/0,070=0,47 Wm2K

In jouw geval van 75m2 is dat dus 75*0,17=12,75W minder warmteverlies per graad temperatuurverschil met buiten. Met 3000 graaddagen in een jaar zou dat dan ca 918kWh zijn. Dat is ca 115m3 gas (mocht je nog op gas stoken).

Misschien heb je het eerder genoemd, maar wat voor glas heb je in de kozijnen? Want misschien is het zinvoller om de meerkosten van Airofill in iets anders te stoppen. Tenzij je natuurlijk graag het maximaal haalbare wilt met de spouw.

PS: ik snap niet waar Airofill de Rc van 2,77 m2*K/W in de brochure vandaan haalt voor 70mm. Want de Rd is al 0,070/0,021=3,33 m2KW. Er vanuit gaande dat de lambawaarde die ze opgeven correct is.
Iemand een verklaring?

Edit: correctie op berekening
Interessante waardes, bedankt! Scheelt toch meer dan 36% aan warmteverlies. Aangezien ik ook zomers koel scheelt het waarschijnlijk iets meer maar het aantal koeldagen zijn niet zo hoog.

Qua glas ga ik dit jaar alles vervangen voor vacuümglas. Financieel gezien is het sowieso niet interessant om voor Airofill te gaan, zeker gezien ik erg weinig thuis ben en de verwarming meestal maar 1 dag per week aan staat (draait wel veel om het hier 15 graden te houden :/ ), de terugverdientijd wordt dan gigantisch. Ik vind het technisch wel een interessant concept en de goede vulling, lage kans op vochtproblemen en beste isolatiewaarde op de markt zouden voor mij wel reden zijn om het te overwegen + dat het de stap naar volledig gasloos makkelijker maakt (alle beetjes helpen) en dat scheelt nog wel wat op jaarbasis aan vaste lasten. Ik ben onlangs begonnen met verwarmen met 2 MHI aircos (geïnstalleerd om te koelen, goedkoper verwarmen is mooi meegenomen). Met een warmtepomp verwarmen is voor mij waarschijnlijk niet praktisch, vaak verwarming ik maar voor een paar uurtjes en dan werken de airco's een stuk sneller. Ik heb een offerte aangevraagd, ben benieuwd waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@etwintje ben benieuwd naar de offerte.
Nog even voor de duidelijkheid: mijn berekening was uiteraard theoretisch maar zou een indicatie moeten kunnen geven. Als je echter maar een paar uur per dag verwarmd, dan vallen het aantal graaddagen waarschijnlijk veel lager uit dan 3000. Op Mindergas kun je dit voor jouw situatie en locatie (bij benadering) berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:41
Pirelly schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:31:
Ah, ja, dat wordt erg prijzig.
Schuim weet ik nog niet. Bij mijn buren is er 1 huis wel mee gedaan en dat werkt toe nu toe goed. Vraag is natuurlijk hoe het er over 15 jaar uit ziet.
Ik ga nog even kijken wat wijsheid is.
Ik heb eventueel wel warmtescans van ons huis van voor en na isoleren met schuim. Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik ze wel delen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deef_K
Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miTycNAiMTgS_87lmiOrTM3tm3w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHO4dlzUmteJDmSH4dFW5Wwt.jpg?f=fotoalbum_medium

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMfOh0BC67pGqurNQG2J7F2Pub0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xg2CnswDpgCNMN7hrUCNYd9q.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Deef_K Hoeveel en welke garantie krijg je nu zwart op wit op dit UF-schuim (toch?).
Van veel andere isolatiematerialen valt te lezen dat vele decennia meegaan, 70 jaar zeker of nog langer. En dat is ook op basis van ervaringen met deze of soortgelijke materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:44
is het schoonmaken van de spouw met hier en daar wat cement dat is gevallen verplicht?
en zo ja weet iemand wat zoiets ongeveer kost het schoonmaken van de spouw
metselaar?
heb zelf zoiets van hier of daar een stukje cement dat mogelijk een kleine koudebrug maakt op het geheel zal toch niet zo erg belangrij zijn\?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
route99 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:57:
@Deef_K Hoeveel en welke garantie krijg je nu zwart op wit op dit UF-schuim (toch?).
Van veel andere isolatiematerialen valt te lezen dat vele decennia meegaan, 70 jaar zeker of nog langer. En dat is ook op basis van ervaringen met deze of soortgelijke materialen.
Die informatie heb ik zo even niet bij de hand maar 70 jaar dat zal het zeker niet zijn. Sowieso doen ze al snel moeilijk als je voegen niet goed zijn. Ik heb alles zelf eerst gereinigd, toen spouw laten vullen en zelf opvolgend geïmpregneerd.

Ik ging van 1100m3 naar 700m3. Daarna zijn we wat zuiniger gaan doen en heb ik vorig jaar 506m3 verbruikt. Al was vorig jaar een relatief warm jaar. De prognose voor dit jaar is rond de 600m3. Komend van 1100m3 heb ik dit zo terug verdient.

[ Voor 16% gewijzigd door Deef_K op 20-02-2024 01:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Deef_K Jouw besparingen zijn keurig. De tijd zal leren of dit schuim echt beter is dan wat er tot nu toe publiek algemeen over bekend was.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 20-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srekam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik ben opzoek naar wat advies, hopelijk kan iemand mij helpen.
De situatie is als volgt, ik heb een jaren 70 woning, waarbij er vanuit de bouw al dunne templex platen zijn aangebracht ter isolatie van de spouwmuur. Het betreft een rijtjeshuis, waarbij het het huis verspringt waardoor het een semi hoekhuis is.
Nu had ik het idee om de spouw na te isoleren. Vorig jaar heb ik 3 adviseurs laten komen, waarbij 2 aangaven dat na isolatie weinig effect zal hebben en 1 adviseur zei dat het wel mogelijk is met parels.
Hoe kijken jullie hier naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04:42
Srekam schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:57:
Ik ben opzoek naar wat advies, hopelijk kan iemand mij helpen.
De situatie is als volgt, ik heb een jaren 70 woning, waarbij er vanuit de bouw al dunne templex platen zijn aangebracht ter isolatie van de spouwmuur. Het betreft een rijtjeshuis, waarbij het het huis verspringt waardoor het een semi hoekhuis is.
Nu had ik het idee om de spouw na te isoleren. Vorig jaar heb ik 3 adviseurs laten komen, waarbij 2 aangaven dat na isolatie weinig effect zal hebben en 1 adviseur zei dat het wel mogelijk is met parels.
Hoe kijken jullie hier naar?
Tsja, zonder de exacte diepte van de vrije ruimte te weten wordt het lastig om beoordelen of het een beetje te verantwoorden valt. Desalniettemin: afgaande op het bouwjaar is het realistisch om te vermoeden dat er in ieder geval genoeg vrije ruimte is (>= 3cm voor parels, >= 4/5cm voor inblaaswol): iets dat een van je drie adviseurs ook lijkt te bevestigen. Afgaande op het feit dat de andere twee adviseurs het twijfelachtig vonden heb ik zo'n vermoeden dat de gemeten vrije ruimte zo rond de 3cm ligt.

Wellicht dat een van de adviseurs nog even kan delen wat de gemeten vrije ruimte in de spouw is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
[...]

Ik heb zelfde soort situatie, vrijstaand huis uit 1965 spouw 7cm gevuld met UF schuim. Er is nog niet goed in de spouw gekeken naar de toestand, maar wil graag eerst wat informatie voordat ik een bedrijf vraag.

Is er in dit forum al informatie gedeeld over welke afweging te maken (zoals bovenstaande)? Ik lees 2 opties, bijvullen of schoonmaken en opnieuw vullen. Pluimers vertelde mij dat zij de spouw wel kunnen schoonmaken maar dit > 100EUR m2 kost en zij dan geen garantie geven.

[ Voor 6% gewijzigd door jhveldhuis op 28-02-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
jhveldhuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Ik heb zelfde soort situatie, vrijstaand huis uit 1965 spouw 7cm gevuld met UF schuim. Er is nog niet goed in de spouw gekeken naar de toestand, maar wil graag eerst wat informatie voordat ik een bedrijf vraag.

Is er in dit forum al informatie gedeeld over welke afweging te maken (zoals bovenstaande)? Ik lees 2 opties, bijvullen of schoonmaken en opnieuw vullen. Pluimers vertelde mij dat zij de spouw wel kunnen schoonmaken maar dit > 100EUR m2 kost en zij dan geen garantie geven.
Mijn afweging was vrij simpel. Er zit nu UF schuim in wat gedeeltelijk vergaan is. Als ik dat ga bijvullen met ander UF schuim (wat al dan niet verstopt is onder een merknaam) ga ik verschillende isolatiewaardes krijgen per gedeelte van de muur - want bij sommige gedeeltes is meer 'oud' UF schuim aanwezig dan andere gedeeltes. Verder zit ik dan domweg over 15 jaar weer met hetzelfde gedoe, want het zal weer vergaan. Ik heb Pluimers ook over de vloer gehad. Die had technisch gezien het beste verhaal, maar waren het duurst. Plus Isolatie gaf dezelfde oplossing voor minder geld. Takkenkamp zat er ergens tussenin.

Je moet gewoon meerdere bedrijven vrijblijvend laten langskomen om te kijken en offertes laten opstellen. Kijk dan even mee met de camera en zorg dat jij ook de foto's krijgt! Ik heb er uiteindelijk iets van 6 gehad voordat ik de keuze maakte.

EDIT: Pluimers kwam uit op 92 euro / m2. Plus Isolatie op 44 euro / m2 voor in beide gevallen leeghalen & vullen. (Subsidies nergens meegenomen). Naschuimen zat varierend tussen de 29 euro / m2 tot 70 euro / m2.

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 28-02-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
jhveldhuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Er is in principe maar 1 juiste oplossing en dat is ook de duurste oplossing; alles verwijderen en opnieuw isoleren.
Het probleem met UF-schuim is dat de kwaliteit variabel kan zijn en dat het niet altijd mogelijk is om de spouw 100% schoon te krijgen.
Laat een aantal bedrijven komen om offertes te vergelijken. 100 euro per m2 is wel extreem.

• jhveldhuis
Ok dank, klinkt logisch dat schoonmaken en opnieuw doen het beste is. Maar staat dit ook ergens/is hier informatie over? Vind het namelijk vreemd (alhoewel mij steeds minder verbaasd over de vrije markt) dat er veel bedrijven gewoon bijspuiten.

Dank voor de m2 prijs, maakt het inzichtelijk. Ik moet ook kozijnen vervangen, maakt dit het schoonmaken makkelijker?

Conclusie is idd dat ik enkele bedrijven wil laten komen. Waar kan je informatie vinden welk vulmiddel "het beste is" in deze situatie (voorheen gevulde spouw met UF resten)?

• JJmac
Je zou het ook eerst kunnen meten met een warmtecamera kijken hoe de status is van de muur.
Het zou je extra kosten kunnen besparen, immers meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Vandaag kopt de consumentenbond, Als je dit voorjaar nog je huis van spouwmuurisolatie wilt voorzien, laat dan vóór 1 april een inspectie uitvoeren. Vanwege het broedseizoen van vleermuizen, mag er daarna geen inspectie meer plaatsvinden. Dus wacht niet te lang, doe de online scan en plan een inspectie in.
https://www.consumentenbo...03369&jb=13002&#formulier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
JJmac schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:00:
Vandaag kopt de consumentenbond, Als je dit voorjaar nog je huis van spouwmuurisolatie wilt voorzien, laat dan vóór 1 april een inspectie uitvoeren. Vanwege het broedseizoen van vleermuizen, mag er daarna geen inspectie meer plaatsvinden. Dus wacht niet te lang, doe de online scan en plan een inspectie in.
https://www.consumentenbo...03369&jb=13002&#formulier
Ik zou dan wel aanraden om zelf bedrijven te benaderen in plaats van je gegevens te laten verkopen door een derde partij. Zo weet je zelf ook wie je over de vloer krijgt en kan je offertes vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 15:18
Even een vraagje.
Een kleine 3 jaar geleden heb ik de spouw laten isoleren en heeft Pluimers ventilatie roosters geplaatst voor de kruipruimte.
Nu lijkt het erop dat ongedierte er aan heeft zitten knagen.

Weet iemand welk merk/type rooster dit is? En is er eventueel een rvs alternatief?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8ouvuXOLK1w4K0NANBXikVtoGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdcT0tVfPaBFM4DmBynoHENk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Flappie dat is denk ik een Ubbink muurrooster.
Zit er zo’n ventilatiekoker aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb deze gebruikt: https://www.bouwsales.nl/...ompleet-t050-13x9cm-zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbJzzKhDPXrmG1dbGBNprqzCySk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKefJUpXRKsOCV1AdHbTz4h6.png?f=user_large
Ze zijn per stuk te bestellen, maar dan veel verzendkosten. Mss een (andere) winkel in je buurt (om af te halen)?
Ubbink maakt ze idd ook.
Dit is een andere zoekstrategie, pas nog steeds op voor de verzendkosten en niet alle bedrijven leveren aan particulieren.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 23-03-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ja deze heb ik ook Route99, je kan ook RVS weringgaas gebruiken en staalwol wordt ook wel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-09 19:00
Flappie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:33:
Even een vraagje.
Een kleine 3 jaar geleden heb ik de spouw laten isoleren en heeft Pluimers ventilatie roosters geplaatst voor de kruipruimte.
Nu lijkt het erop dat ongedierte er aan heeft zitten knagen.

Weet iemand welk merk/type rooster dit is? En is er eventueel een rvs alternatief?
[Afbeelding]
Zoals hierboven ook staat: rooster losschroeven, stukje gaas erachter en dan het rooster weer vast. Mag gewoon verzinkt zijn. Dat zou op deze plek decennia moeten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Noutie op 23-03-2024 19:25 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:41:
[...]

Hoi Desmoerick,

Sorry voor de late reactie. Ben druk met voorbereidingen voor de verbouwing.

Ik heb toch besloten om voor alle buitenmuren voorzetwanden te plaatsen. Ik heb gelukkig kamers die wel wat ruimte kunnen missen.
Er komt een houten frame met 160mm glaswol ertussen. Daartegen komt een laag van 9.5mm underlayment en daar tegenaan gipsplaten.

De muren komen dus zo'n 18cm naar binnen. Ik schat dat de muren uiteindelijk totaal een R-waarde van bijna 7 zullen hebben. Een R-waarde van 3 is mij te weinig.

In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik had niet verwacht dat de spouw nog na te isoleren was.
Heb je dit inmiddels uitgevoerd en is dat gelukt?
ik begreep via een eerste contact bij de isolatie toko dat doordat de Alkreflex met afstandshouders op de binnenmuur gezet is, er een 'valse spouw' is aangebracht, waardoor isolatie riskant is ivm vocht?
Heb je nog damp (werende/remmende) folies aangebracht?
Hier zitten we met dezelfde situatie (halfsteense binnen muur - lucht - alkreflex op afstandshouders - lucht (ca 7 cm) - halfsteense buitenmuur)

28 cm naar binnen is niet niks maar een R waarde van bijna 7 is wel _/-\o_

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
etwintje schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:02:
[...]

Interessante waardes, bedankt! Scheelt toch meer dan 36% aan warmteverlies. Aangezien ik ook zomers koel scheelt het waarschijnlijk iets meer maar het aantal koeldagen zijn niet zo hoog.

Qua glas ga ik dit jaar alles vervangen voor vacuümglas. Financieel gezien is het sowieso niet interessant om voor Airofill te gaan, zeker gezien ik erg weinig thuis ben en de verwarming meestal maar 1 dag per week aan staat (draait wel veel om het hier 15 graden te houden :/ ), de terugverdientijd wordt dan gigantisch. Ik vind het technisch wel een interessant concept en de goede vulling, lage kans op vochtproblemen en beste isolatiewaarde op de markt zouden voor mij wel reden zijn om het te overwegen + dat het de stap naar volledig gasloos makkelijker maakt (alle beetjes helpen) en dat scheelt nog wel wat op jaarbasis aan vaste lasten. Ik ben onlangs begonnen met verwarmen met 2 MHI aircos (geïnstalleerd om te koelen, goedkoper verwarmen is mooi meegenomen). Met een warmtepomp verwarmen is voor mij waarschijnlijk niet praktisch, vaak verwarming ik maar voor een paar uurtjes en dan werken de airco's een stuk sneller. Ik heb een offerte aangevraagd, ben benieuwd waar ze mee komen.
Franciesco schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:37:
@etwintje ben benieuwd naar de offerte.
Nog even voor de duidelijkheid: mijn berekening was uiteraard theoretisch maar zou een indicatie moeten kunnen geven. Als je echter maar een paar uur per dag verwarmd, dan vallen het aantal graaddagen waarschijnlijk veel lager uit dan 3000. Op Mindergas kun je dit voor jouw situatie en locatie (bij benadering) berekenen.
Afgelopen vrijdag de offerte ontvangen voor zowel Airofill als wol. De verkoper van Takkenkamp was technisch erg enthousiast over Airofill maar kon het vanwege de prijs niet aanraden. Gek genoeg wilde hij er eigenlijk niet eens naar kijken, hij vond het zelf financieel niet interessant, ik zou dat toch aan de klant over laten. Woning is verder prima geschikt, spouw is vrij schoon en het binnenmuurblad is netjes vertind. Hier en daar zit wat puin in de spouw wat weg moet en er zitten wat slechte voegen tussen (dat wist ik al). Aangezien ik al het glas ook ga vervangen en er wat onderdorpels slecht/verrot zijn ben ik gisteren al begonnen aan het leeghalen van een stuk spouw (kozijndorpels hebben we al weggehaald). Hier heeft bij het storten van de vloer de bekistingsplank niet goed gezeten waardoor de beton de spouw in is gelopen :'(.

Specs:
  • Hoekwoning uit 1968
  • 79m2 spouwmuur oppervlak
  • +-6cm spouw
AirofillInsulsafe
Rc2.431.75
Rd2.071.39
Rd-Product2.861.76
Prijs€15596.00€2818.25

[ Voor 8% gewijzigd door etwintje op 14-04-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Oef, dat bedrag voor Airofill is inderdaad heel erg stevig. Niet onverwacht natuurlijk.
Heb je @etwintje al beslist wat je gaat doen?
Voor ca €12,5k verschil kun je ook heel wat andere isolatiemaatregelen treffen die misschien ook interessant zijn en/of zelfs meer opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Ik zou graag wat partijen willen uitnodigen om te horen wat zij adviseren. Vrijstaand huis met 7cm gevulde spouw met UF schuim dus. Regio is Deventer, iemand partijen? Pluimers is al langs geweest maar was niet enthousiast over schoonmaken (geen garantie, dure m2 prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
Franciesco schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:50:
Oef, dat bedrag voor Airofill is inderdaad heel erg stevig. Niet onverwacht natuurlijk.
Heb je @etwintje al beslist wat je gaat doen?
Voor ca €12,5k verschil kun je ook heel wat andere isolatiemaatregelen treffen die misschien ook interessant zijn en/of zelfs meer opleveren?
Ben er nog niet over uit maar kans is vrij groot dat ik wel hiervoor ga. Ik had origineel meer dan 30k begroot voor kunststof kozijnen en aangezien ik dat nu niet ga doen maar zelf vacuümglas ga plaatsen hou ik zelfs met het dure glas en veel duurdere isolatie alsnog geld "over". Andere isolatiemaatregelen zijn momenteel lastig. Heb een hoekwoning en misschien gaan we over een paar jaar het dak van het complete blok vervangen voor geïsoleerde dakplaten. Dak is momenteel aan de binnenzijde geïsoleerd met 4-5cm (moet ze nog eens nameten) XPS platen, zelfde verhaal onder de vloer en het plafond op de eerste verdieping is ook geïsoleerd glaswol), valt dus verder niet heel veel meer te halen als ik dat niet overnieuw ga doen. Ik wil nog wel gaan kijken naar mechanische ventilatie maar dat is in renovatiebouw wat lastig. Verder zit ik te overwegen om nog een warmtepompboiler te plaatsen en helemaal gasloos verder te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@etwintje Ok, houd je ons op de hoogte? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je ervaringen als je tzt inderdaad de Airofill laat plaatsen.

Niet on topic, maar welk vacuumglas heb je op het oog? Beng Max? Zo ja: ook interessant, ik overweeg dat zelf ook al zal ik waarschijnlijk daar pas volgend jaar verder mee gaan (offerte). Dit jaar ben ik namelijk nog bezig met het dak extra te isoleren en het plaatsen van een centraal ventilatiesysteem met wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ben eigenlijk ook wel benieuwd, met name de behandeling en ook naar de isolatie waarde.
Vorige week is mijn dak geïsoleerd met super foil en voorzien van nieuwe dakpannen. Ben ook benieuwd hoe dat met de zomer en winter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32

copykat

Good copy isn't bad

Een paar pagina's ingelezen en daaruit komt
Spouwmuur schoonmaken, als je betonprefab, gestoken glaswol(waarschijnlijk) en een "voorzet" metselmuur hebt geldt dit dan ook?
Vlokken zijn beter dan pearls blijkbaar
Een paar verkennende gesprekken was vooral in schuimen/purren onder druk en de oude glaswol comprimeren tegen de gevel. Niks eerst opschonen of leegmaken.

Vorige huis door Pluimers hrpearls laten plaatsen in een oude 1938 spouwmuur en thermisch hielp dat wel iets maar ik merkte wel dat de muren vochtiger werden. En ik ontdekte zelfs problemen door roesten van ingemetselde borghaken. (wat blijkbaar al die 10 tallenjaren (70) geen probleem was.

Hierdoor ben ik wat huiverig om zomaar iets in mn spouwmuur te laten spuiten.
Ik heb best wel wat buitengevel noord, oost, zuid. Waarbij oost een flinke zijgevel is.
Zuidgevel is gereinigd en opnieuw gevoegd omdat er veel regenslag schade was. Slechte voegen.
Tevens is die bespoten met een waterafstotend goedje. (ben even de naam kwijt.)
Oost kant heb ik onderste meter voegen laten vernieuwen ivm spatwater steeg en ook laten inspuiten.
Noordzijde was nog niet nodig, die voegen waren nog redelijk tot goed. Oostgevel is ook goed alleen de onderste meter was verweerd en aangetast door vocht/plantjes.

Onder het mom van eerst passieve isolatie en dan actieve vergroening energie huishouding. (WP oid.)
Wil ik kijken wat nu een veilige en isolatiewaarde verhogende optie is.
Klein nadeel de zijgevel is vrij hoog en moeilijk te bereiken door de smalle steeg. 90cm breed.

In principe is de kruipruimte isoleren ook meteen in het pakket. Vanwege ventilatie vd kruipruimte lijkt me dat handig om muren en kruipruimte als 1 project te zien.

Dus noob vragen die op komen:
Hoe word het opheffen van de natuurlijke trek en ventilatie vd spouw opgelost? Hoe werkt die vochtregulering daarna? Is met volspuiten spouw niet meteen ook vochtopsluiting een probleem?

In hoevere is een combinatie van schelpen op het kruipruimte zand tegen optrekkend vocht (opgespoten polder als bebouwingsgrond.) én gespoten vlokken tegen de onderzijde vd vloer een goede oplossing?
Ik las dat die spuitisolatie vaak (jaren) giftige gassen vrijlaat waardoor je kruipruimte een toxic omgeving word waar je zonder voorzorgsmaatregelen beter niet kan komen.
Andere middelen zoals van de kussentjes vertikaal hangen om stilstaande lucht te creëren is ook een optie maar ik heb al vrij lage kruipruimte. 50cm vrije ruimte dus dan zou ik eerst moeten afgraven en dan schelpen en dan vloer isoleren.

Laatste vraag waar moet ik meteen nee op zeggen als het aangeboden word?
(welke "populaire" methodes zijn vooral voor de leverancier/aanbrenger gunstig)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etwintje
Franciesco schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:13:
@etwintje Ok, houd je ons op de hoogte? Ik ben namelijk wel benieuwd naar je ervaringen als je tzt inderdaad de Airofill laat plaatsen.

Niet on topic, maar welk vacuumglas heb je op het oog? Beng Max? Zo ja: ook interessant, ik overweeg dat zelf ook al zal ik waarschijnlijk daar pas volgend jaar verder mee gaan (offerte). Dit jaar ben ik namelijk nog bezig met het dak extra te isoleren en het plaatsen van een centraal ventilatiesysteem met wtw.
Jazeker! Als je interesse hebt kan ik de offerte en andere info wel doorsturen, dm je email dan maar even.

Beng Max inderdaad, maar heb ook naar Fineo gekeken (sample van liggen), die valt alleen af qua maatvoering. Neem aan dat die centrale ventilatie renovatiebouw is? Heb je daar toevallig wat meer info over? Ben zelf ook aan het zoeken hoe ik de ventilatie hier op orde kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het verwijderen van de raamdorpels viel mij op dat er niets in de spouw zit. De hele zijgevel is wel geïsoleerd met wol, maar de 4m2 aan de voorgevel is niet meegenomen. Nu zit hier ook wel minder ruimte, varieert een beetje van 2-4cm. Tegen de binnenmuur aan zit 1cm eps met een zwarte stugge folie.

Vol gieten met eps? Zit wel wat troep tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vETZ6y6dIn2yQmWI1EjjB2ppjA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrgBNRfVDPJzZ4csU67LaAnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Ik denk alles wat je er zelf in kan krijgen is winst. Met andere woorden beter iets dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Komende week komen er 2 aanbieders inspecteren. Spouw 7cm dus gevuld met UF schuim. Telefonisch meldde aanbieder 1 dat zij willen bijvullen met aminotherm "die drukt alles weg". 2e aanbieder gaf aan schoon te willen maken en voorkeur te hebben voor Knauf supafil. Levensduur zou daarvan onbeperkt zijn. Zijn er vooraf adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@jhveldhuis Hoe gaat aanbieder 2 de spouw schoonmaken? En hoe gaat er bepaald worden dat dit inderdaad correct gebeurt is voordat de spouw weer opgevuld wordt?
Dat zou ik graag willen weten.

Als schoonmaken en dan weer vullen met Supafil goed kan, dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben t.o.v. schuim (bij)spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niemand? Geen opmerkingen over de veiligheidsteenslippers?
Ben wel een beetje teleurgesteld nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jhveldhuis schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:09:
Komende week komen er 2 aanbieders inspecteren. Spouw 7cm dus gevuld met UF schuim. Telefonisch meldde aanbieder 1 dat zij willen bijvullen met aminotherm "die drukt alles weg". 2e aanbieder gaf aan schoon te willen maken en voorkeur te hebben voor Knauf supafil. Levensduur zou daarvan onbeperkt zijn. Zijn er vooraf adviezen?
Dat 'bijvullen' met aminotherm houd mij wel tegen, ten eerste over het spul zelf wat niet zo fris lijkt te zijn. Ten tweede mijn twijfel waarom dit 'nieuwe' spul niet ook binnen een paar jaar uit elkaar valt en/of verminderd in de spouw....

Daarnaast ben ik nog wel benieuwd naar het verwijderen wat de tweede partij aan gaat bieden, houd ons op de hoogte van een methode en kosten....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Mee eens, misschien iets meer info, hoelang zit de huidige spouw gevuld en waarom zou je dit dan weer gaan vullen met schuim, ben het met @Franciesco Eens liever supra fill, weet alleen niet als dat tegen de extra kosten opweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slonzo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Niemand? Geen opmerkingen over de veiligheidsteenslippers?
Ben wel een beetje teleurgesteld nu :+
Living on the edge. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik ze er zo onderuit kon tikken, daarna niet meer over nagedacht. :p

Uiteindelijk niets mee gedaan. Alleen de bovenste paar cm gepurd omdat daar niets meer zat. Maar her en der was er wel wat inblaaswol achter de folie terecht gekomen, waardoor het niet te duwen was om ruimte te maken om iets tussen te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Aanbieder 1, opmerking dat UF schuim vergaan is en dat vervangen nodig is. Gekozen voor Supafil. Zij maken schoon via inblaas en uitzuig methode. Garantie dat het schoon is is er natuurlijk niet. Wel geven zij garantie op ontstaan vochtige plekken binnenmuur en zullen dan stenen weghalen om te kijken wat er scheelt. Kosten = 48EUR per m2.

Aanbieder 2, opmerking dat UF schuim op de goede manier is aangebracht (via gaten om de 40cm beneden) en dat staat nog redelijk tot goed is. Bijspuiten aminotherm daarom niet geadviseerd. Dan de opmerking of schoonmaken en opnieuw aanbrengen de moeite waard is, zij maken namelijk niet schoon. Hij vondt het niet de moeite waard en zei dit geld liever in andere maatregelen te stoppen.

Ik ben geneigd daarom niets te doen. De kosten van aanbieder 1 zullen op 5500EUR komen en dat voor een RD waarde van 1.8 (t.o.v. huidige RD?). Er zijn momenteel ook (nog) geen vochtproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@jhveldhuis wellicht kun je in de winter een warmtebeeldcamera huren of kopen om adhv warmtebeeldfoto’s een idee te krijgen hoe de status van de gevelisolatie is? Als de bestaande UF vergaan is op bepaalde plekken, dan verwacht ik dat onder de juiste fotoomstandigheden dit zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJmac
Ben het er mee eens, 5500 kun je hoop dingen mee doen en dat verdien je niet zo maar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
JJmac schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:44:
HR+++ glas gaat je zeker helpen, je zou nog kunnen gaan kiezen voor kunststof kozijnen met een hoge isolatiewaarde. De geïmpregneerde muren ook een goede optie en ik zie dacht ik ook al gasbeton blokken.
Je zou kunnen vragen als de Ursa Pure Floc een optie is, het schijnt dat deze net iets smallere spouw zou aankunnen. Anders een beetje lucht in de spouw is ook geen verkeerde optie.
We zijn inmiddels een paar maandjes verder en ons huis is afgelopen maand voorzien van nieuwe kunststof kozijnen met triple glas. We hebben de gehele beneden verdieping aangepakt.
Aangezien we met een tweede maatregel dubbele subsidie krijgen (en op deze maatregel ook weer subsidie), kunnen we relatief goedkoop de spouwmuur voorzien van extra isolatie.

Het gaat bij ons om ongeveer 150m2. Er is door verschillende bedrijven gekeken (tijdens het vervangen van de kozijnen) en het blijkt dat alles er netjes uitziet met ongeveer 4cm extra ruimte naast de reeds aanwezige tempex platen.

De offertes met schuim vallen gelijk af, daar wil ik toch niet aan beginnen. Ook hebben we een offerte met Ursa pure floc. Deze komt op ongeveer 3100 euro (zonder subsidie).
En de meest interessante offerte met verlijmde eps parels komt op ongeveer dezelfde prijs.

Ik had altijd het idee dat dit na isoleren goedkoper was, dus ik vroeg mij af of deze prijzen een beetje marktconform zijn?

Mijn gevoel zegt nu dat ik voor Ursa moet gaan. Maar ik hoor ook weer dat als er al tempex zit, je beter voor parels kan gaan aangezien dit hetzelfde soort product is.
Wat is jullie idee hierover?

[ Voor 3% gewijzigd door Pirelly op 04-07-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Als de prijs gelijk is dan zou ik voor de Ursa Pure Floc gaan, heeft net een paar extra voordelen, Brandwerend een goede vochtregulerend werking en daardoor schimmel bestendig. En mocht je aan een drukke straat wonen, het is ook nog eens geluidsabsorberend.
Veel succes met je keuze.

Ook een goede keuze van de kunststof kozijnen met triple glas, dit moet ook een zeer comfortabel gevoel geven.

[ Voor 16% gewijzigd door JJmac op 04-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
We krijgen begin september de sleutels van ons vrijstaande huis (ca. 1916 met uitbouw uit midden jaren '80). Deze heeft een spouwmuur van ca. 40mm, vermoedelijk nog niet geïsoleerd. We dachten zelf aan EPS HR++ aangezien de spouw waarschijnlijk te smal is voor Supafil.

Nu hebben we een aantal partijen uitgenodigd voor een adviesproject, maar een aantal gaven meteen al aan dat het geen zin heeft om een spouw te vullen bij een gestucte + geverfde buitenmuur, omdat de buitenmuur dan geen vocht kwijt kan.

De buitenmuur is afgewerkt met stuc en dampdoorlatende verf.

Zie detailfoto + bouwtekening muur. Wat is jullie idee hierbij?

EDIT: Als ik e.e.a doorreken in Ubakus krijg ik geen meldingen over vochtproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZoH4npn07B7xTl0PAqLxZZDAvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGpdyfD2PxoEmvJGSBeqEFHp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PhId60uv1cqf3X5U5V_11dG8iQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3gV7BJAuBFzUwuXZ13uBMxt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TMDC als het zeker is dat de gevels ondanks de stuc+verf inderdaad dampopen zijn, dan zou het vullen van de spouw mijn inziens wat dat betreft moeten kunnen. Uiteraard moet de spouw ook voldoende schoon zijn. Zeker met slechts 40mm is de kans relatief groot dat er cementbaarden etc in zitten die binnen- en buitenblad verbinden.
Misschien nog een paar bedrijven aanschrijven en de opbouw van de gevel doorgeven?

Dat gezegd hebbende: 40mm EPS parels geeft maar een zeer beperkte isolatiewaarde (Rc rond de 1,6m2KW). Al is iets beter dan niks. Als er een mogelijkheid is om de gevels van buiten of van binnen (voorzetwanden) te isoleren, dan lijkt me dat het overwegen zeker waard.

Airofill kan misschien ook nog voor de spouw en geeft iig een hogere isolatiewaarde dan EPS (en wol). Helaas is het wel erg duur (zie eerdere berichten in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:26:
@TMDC als het zeker is dat de gevels ondanks de stuc+verf inderdaad dampopen zijn, dan zou het vullen van de spouw mijn inziens wat dat betreft moeten kunnen. Uiteraard moet de spouw ook voldoende schoon zijn. Zeker met slechts 40mm is de kans relatief groot dat er cementbaarden etc in zitten die binnen- en buitenblad verbinden.
Misschien nog een paar bedrijven aanschrijven en de opbouw van de gevel doorgeven?

Dat gezegd hebbende: 40mm EPS parels geeft maar een zeer beperkte isolatiewaarde (Rc rond de 1,6m2KW). Al is iets beter dan niks. Als er een mogelijkheid is om de gevels van buiten of van binnen (voorzetwanden) te isoleren, dan lijkt me dat het overwegen zeker waard.

Airofill kan misschien ook nog voor de spouw en geeft iig een hogere isolatiewaarde dan EPS (en wol). Helaas is het wel erg duur (zie eerdere berichten in dit topic).
Dank voor je reactie! Ik snap dat 40mm maar beperkte waarde geeft (en Airofill is me véél te duur; van dat geld kun je heel veel gas kopen :9 ). Voorzetwand is in dat gedeelte van het huis geen optie, maar gaan we toepassen in het "oude" gedeelte van het huis waar nu een voorzetwand met 20mm EPS staat. Van buiten ook geen optie, want het is een huis met een karakteristiek leuk uiterlijk.

We hebben meerdere bedrijven aangeschreven (o.a. de vaker voorbij komende Takkenkamp). Ik ben benieuwd wat die zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
TMDC schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:12:
We hebben meerdere bedrijven aangeschreven (o.a. de vaker voorbij komende Takkenkamp). Ik ben benieuwd wat die zeggen.
Zorg ervoor dat als partijen langskomen ze ook echt uitgebreid de spouw inspecteren. Dus op verschillende locaties gaatjes boren en de spouw inspecteren op cementbaarden / overige vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Guere schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Zorg ervoor dat als partijen langskomen ze ook echt uitgebreid de spouw inspecteren. Dus op verschillende locaties gaatjes boren en de spouw inspecteren op cementbaarden / overige vervuiling.
Goeie tip, dank. We hebben echt geen idee wat we kunnen verwachten en de huidige bewoners weten het ook niet. Kan best zijn dat er al wel iets van isolatie in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
[...]
Ook Takkenkamp wil niet langskomen, ze verwachten vochtproblemen ;w

Moet ik het maar laten schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
TMDC schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:48:
Ook Takkenkamp wil niet langskomen, ze verwachten vochtproblemen ;w

Moet ik het maar laten schieten?
Jammer dat ze niet eens willen langskomen om te inspecteren! Ik vermoed dat ze daar een beetje op gevoel handelen gezien de combinatie van bouwjaar, het aantal cm vrije ruimte en de stuc + verf afwerking. In theorie zou het moeten kunnen omdat het dampdoorlatende verf is, maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden te vinden online van oude huizen waar significante vochtproblemen zijn ontstaan.

Lastige keuze dus: uiteindelijk wil je ook niet het gevoel hebben dat je niet alle mogelijkheden hebt onderzocht. Je benoemde dat je al meerdere bedrijven hebt aangesproken: echt geen enkele van die partijen wil langskomen? Wellicht stond deze ook al op je lijst, maar in mijn omgeving zie ik Vink Isolatie Culemburg vaak langskomen. Wellicht dat zij nog interesse hebben om een inspectie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Guere schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Jammer dat ze niet eens willen langskomen om te inspecteren! Ik vermoed dat ze daar een beetje op gevoel handelen gezien de combinatie van bouwjaar, het aantal cm vrije ruimte en de stuc + verf afwerking. In theorie zou het moeten kunnen omdat het dampdoorlatende verf is, maar er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden te vinden online van oude huizen waar significante vochtproblemen zijn ontstaan.

Lastige keuze dus: uiteindelijk wil je ook niet het gevoel hebben dat je niet alle mogelijkheden hebt onderzocht. Je benoemde dat je al meerdere bedrijven hebt aangesproken: echt geen enkele van die partijen wil langskomen? Wellicht stond deze ook al op je lijst, maar in mijn omgeving zie ik Vink Isolatie Culemburg vaak langskomen. Wellicht dat zij nog interesse hebben om een inspectie uit te voeren.
Dank voor de suggestie, we gaan Vink ook eens vragen. Ik vermoed ook dat ze uit het halve verhaal al de conclusie trekken dat het geen zin heeft, terwijl het feitelijk om een spouw uit midden jaren 80 met dampdoorlatende muurverf gaat.

Tot nu toe wil pas één partij langskomen, en één partij hebben we afgewezen vanwege slechte reviews + een onderbuikgevoel dat het een bedrijf kaliber Picobello B.V. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TMDC schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:25:
We krijgen begin september de sleutels van ons vrijstaande huis (ca. 1916 met uitbouw uit midden jaren '80). Deze heeft een spouwmuur van ca. 40mm, vermoedelijk nog niet geïsoleerd. We dachten zelf aan EPS HR++ aangezien de spouw waarschijnlijk te smal is voor Supafil.

Nu hebben we een aantal partijen uitgenodigd voor een adviesproject, maar een aantal gaven meteen al aan dat het geen zin heeft om een spouw te vullen bij een gestucte + geverfde buitenmuur, omdat de buitenmuur dan geen vocht kwijt kan.

De buitenmuur is afgewerkt met stuc en dampdoorlatende verf.

Zie detailfoto + bouwtekening muur. Wat is jullie idee hierbij?

EDIT: Als ik e.e.a doorreken in Ubakus krijg ik geen meldingen over vochtproblemen.

[Afbeelding][Afbeelding]
het het geheel van buiten isoleren, met dit product van isobouw zou je dat mogelijk zelf kunnen, zeker als het alleen om een aanbouw gaat.
https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfort-gevelisolatie/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is80RaFkRXs0YhIQRFpIUykkbc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YtbpBgDd4SmloBT21XCgAcQH.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHZ8sEBfHhB1viwJ81rQsBRH338=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGyxHdut7wtlZ3NikdoxuIL5.png?f=user_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• TMDC
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:55:
[...]
het het geheel van buiten isoleren, met dit product van isobouw zou je dat mogelijk zelf kunnen, zeker als het alleen om een aanbouw gaat.
Dank, maar:
Van buiten ook geen optie, want het is een huis met een karakteristiek leuk uiterlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
[...]

Ik bedacht me dat ik nooit het eindresultaat heb laten weten. Lang verhaal kort: UF schuim in de spouw, dit na laten lopen, en hier zaten flink veel gaten in waardoor de isolatie logischerwijs minder was.

Uiteindelijk is de klus naar Plus Isolatie gegaan, die het hebben gevuld met Supafull. Eerst zijn ze in maart gekomen om een vleermuiskast op te hangen (want milieubewust isoleren, enzovoorts. Stel je voor dat er een vleermuis in de spouw zit). Die hangt er nog steeds. Vorige maand is daarna in 2 dagen de spouw leeggehaald en gevuld met Supafill. Ik heb zelf nog even gekeken in de spouw toen er wat stenen uit waren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/klylZAI.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0zkbFCI.png

Dit was -voor- het schoonmaken. Zaten dus flink veel lege ruimtes in de isolatie.
En nu? Tja, geen idee. De kachel staat uit en het is lekker warm binnen :P. Verder tevreden over de service, communicatie etc. We gaan het van de winter zien of het ook echt resultaat heeft gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 16-08-2024 10:43 ]

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste