Dank voor je reactie!Franciesco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:22:
@studiostevus een paar indrukken/reacties op de foto's:
Meer warmteverlies rondom de kozijnen is gebruikelijk omdat deze nou eenmaal minder goed isoleren dan een geisoleerde gevel. Idem voor glas. Ook HR++ glas isoleert maar matig (vergelijk het met 1,5cm piepschuim). Maar sowieso is glas heel lastig te beoordelen met een warmtebeeldcamera vanwege de reflectie.
Vensterbanken en dorpels kunnen koudebruggen zijn. Afhankelijk van materiaal en montage: bv een stenen vensterbank die (gedeeltelijk) op of tegen het buitenspouwblad aan ligt.
Idem voor lateien die boven kozijnen gemonteerd zijn. In jouw geval lijkt op de onderste foto links dit echter wel een hele grote ("hoge") plek te zijn. Wellicht is daar de naisolatie niet goed gegaan. Daar kan een reden voor zijn omdat de spouw ter plekke vuil of gedeeltelijk afgeschermd is door bepaalde constructieonderdelen. Met een camera zou dat bekeken kunnen worden door het isolatiebedrijf.
Het bovenste gedeelte van de kinderkamer (foto's rechts boven) lijkt inderdaad ook niet goed gevuld. Net als hiervoor kan daar een constructieve reden voor zijn. In welke mate loopt b.v. het plafond (dak?) daar door tot de gevel wat misschien een koudebrug en/of blokkade voor de naisolatie kan zijn?
Als "1, 2 en 3" ook de max en min waardes aangeven, dan is het temperatuurverschil op de muur op de 2-de foto overigens niet heel groot (2,8 graden). Is dat inderdaad zo?
Zoals eerder aangegeven is het maken van warmtebeeld foto's niet gemakkelijk. Dat geldt ook voor het beoordelen er van. Dus bovenstaande is puur een eerste indruk op basis van jouw foto's.
Ik heb het bedrijf ook deze foto's gestuurd. Aan de telefoon verzekerden ze me er al van dat 'onze parels niet verzakken', dus ben benieuwd wat ze ervan gaan zeggen.
Dank voor je inzichten rond de latei, wellicht moet daar dan specifiek naar gekeken worden.
1,2,3 op de fotos zijn niet de min/max maar de aangegeven punten. Op die specifieke foto had ik die wellicht wat beter kunnen plaatsen. In de praktijk is de muur 10 graden op 2,2 meter hoogte, en op 0,8 meter 15 graden. Dat is dus best een groot verschil.