En wat is de temperatuur daar op het moment? Buiten is de luchtvochtigheid nu ook regelmatig 80%+. Als het boven rond de 15 a 16 graden is op het moment, vind ik dat geen vreemde waarden.IkbenHenk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:15:
Ik speelde ook al met deze gedachte. Maar het laatste wat ik wil is achteraf in problemen komen als de isolatie (parels) erin zitten.
Heb laatst op de bovenverdieping ook de luchtvochtigheid gemeten maar ook daar is het hoog (70-75%) terwijl op de slaapkamers de ramen altijd op de kantelstand staan.
Kwam vandaag ook een leuk stukje tegen over HR glas, hier ook besproken.
https://radar.avrotros.nl...er-vragen-over-glastypes/
https://radar.avrotros.nl...er-vragen-over-glastypes/
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Mijn schoonouders hebben een offerte liggen voor spouwmuurisolatie met FTX1 van Basf. Is iemand daar bekend mee, ik heb er in het topic niets over kunnen vinden.
Daarnaast schrok ik wel van de prijs ten opzichte van wat ik hier zie. 61m2 voor bijna 3.400 euro. Is dat normaal tegenwoordig?
Het gaat ze niet zozeer om de isolatiewaarde maar meer om doorslaand vocht in die muur (2 onder 1 kapper). Gaat spouwmuurisolatie uberhaupt iets uithalen?
Daarnaast schrok ik wel van de prijs ten opzichte van wat ik hier zie. 61m2 voor bijna 3.400 euro. Is dat normaal tegenwoordig?
Het gaat ze niet zozeer om de isolatiewaarde maar meer om doorslaand vocht in die muur (2 onder 1 kapper). Gaat spouwmuurisolatie uberhaupt iets uithalen?
Interpolis, glashelder!
Tja.. .tis erg duur, glyoxal lijkt me erg goedkoop. Die anorganische stoffen zijn prima verkrijgbare grondstoffen en over het algemeen niet duur. Vergeet niet dat >90% van dit schuim systeem lucht is dat je koopt....wat uiteraard voor alle schuimen geldtTheIbex schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:03:
Mijn schoonouders hebben een offerte liggen voor spouwmuurisolatie met FTX1 van Basf. Is iemand daar bekend mee, ik heb er in het topic niets over kunnen vinden.
De grote kosten zitten mss in de apparatuur (3K), het personeel en veiligheid/hoog uurtarief?/ en last but not least, hoe hoog is de marge op zo een systeem?
[ Voor 116% gewijzigd door route99 op 02-12-2023 10:52 ]
Op de BASF folder kun je idd zien dat het een 3K systeem is.
Bron: https://www.basf.com/glob...ltung_EN_DRUCK_SCREEN.pdf
Zijn er achillespezen of is het een prachtig product?
Met de kennis van nu is het iig wel een ander product dan de UF-schuimen, die bevatten geen anorganische materialen als vulmiddel. Het vullen van plastics, coatings is al hel lang bekend en heel veel onderzoek naar gedaan. Vaak wordt het toegepast om bijv een kunststof een hogere E-modulus te geven, zodat het sterker wordt, maar dat kan betekenen dat het ook vaak brosser wordt. Bekend de carbon versterkte riem van fietsen. Die zijn super sterk in de trap richting maar haaks erop kun je ze relatief makkelijk beschadigen, niet handig als je op fietsvakantie gaat, die riem moet "plat mee" , mag niet zijdeling/haaks op de normale kettinglooprichting buigen.
Er geen enkele info hoe deze matrix materiaal technisch verder zich gedraagt in de praktijk, behalve dat het uitgehard schuim met mineralen is en de zeer beperkte info uit de BASF marketing info.
Het heeft nu dan geen zin om er verder over uit te weiden/een soort van advies aan te hangen. Daar ontbreekt het aan informatie.
Bron: https://www.basf.com/glob...ltung_EN_DRUCK_SCREEN.pdf
Zijn er achillespezen of is het een prachtig product?
Met de kennis van nu is het iig wel een ander product dan de UF-schuimen, die bevatten geen anorganische materialen als vulmiddel. Het vullen van plastics, coatings is al hel lang bekend en heel veel onderzoek naar gedaan. Vaak wordt het toegepast om bijv een kunststof een hogere E-modulus te geven, zodat het sterker wordt, maar dat kan betekenen dat het ook vaak brosser wordt. Bekend de carbon versterkte riem van fietsen. Die zijn super sterk in de trap richting maar haaks erop kun je ze relatief makkelijk beschadigen, niet handig als je op fietsvakantie gaat, die riem moet "plat mee" , mag niet zijdeling/haaks op de normale kettinglooprichting buigen.
Er geen enkele info hoe deze matrix materiaal technisch verder zich gedraagt in de praktijk, behalve dat het uitgehard schuim met mineralen is en de zeer beperkte info uit de BASF marketing info.
Het heeft nu dan geen zin om er verder over uit te weiden/een soort van advies aan te hangen. Daar ontbreekt het aan informatie.
[ Voor 132% gewijzigd door route99 op 02-12-2023 10:51 ]
Ik zal geen namen noemen maar gaat het om een dochteronderneming van dat ene bedrijf waar bijna iedereen jaarlijks een brief van ontvangt dat ze collectief bij je in de regio komen isoleren?TheIbex schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:03:
3400 euro is meer dan het dubbele dan de standaard prijzen voor een opdracht van 61m2 met EPS of Supafil. Persoonlijk vind ik het schandalig dat er een x aantal bedrijven actief zijn om de markt te bestormen met een verouderd product in een nieuw jasje. "Een upgrade voor de spouwmuur", "Isolatie van de toekomst". Mooie oneliners maar het is enkel een upgrade voor de jaaromzet en als particulier zit je met troep in de muur waar veel te veel geld voor is betaald.
Om inhoudelijk op je bericht in te gaan, zit er al isolatie in de muren? En weet je zeker dat het om doorslaande vocht gaat en niet om condensvorming van binnenuit? Dit is wel belangrijk om te weten voordat er naar een oplossing gekeken kan worden. Bij de één kan isoleren een optie bieden, bij een ander kan het probleem juist erger worden.
Onze jaren 70 woning overwegen wij te laten voorzien van spouwmuurisolatie. Het gaat om een lege spouw van ca. 6 cm. Een no-brainer zou je zeggen, maar ik merk dat onze situatie afwijkt van wat ik hier zoal lees en om me heen hoor. Het gaat namelijk om een HSB woning wat mij voorzichtiger maakt mbt de vochthuishouding. Terecht blijkt, want ik kwam het volgende rapport tegen waarin regendoorslag icm houtskelet binnenbladen wordt gesimuleerd (vanaf pag. 67) en dit lijkt niet altijd goed te gaan.
https://www.renofase.be/w..._Spouwvulling-rapport.pdf
Samenvattend komen de resultaten erop neer dat bij minerale wolvlokken het risico op houtrot klein is, maar dat dit zeker niet geldt voor EPS parels. Ik neig op basis hiervan dus naar inblaaswol.
Het gehele huis is door ons voorzien van voorzetwanden - tegen het bestaande houtskelet binnenblad - om extra isolatie en een fatsoenlijke leidingspouw mogelijk te maken. De huidige muuropbouw is als volgt:
/f/image/lVFWeOXT4qn9a4ICDbjZ5pgi.png?f=fotoalbum_large)
En met bijvoorbeeld Supafil zou dit worden:
/f/image/LOsZa4NDcNoAxxHDGFHd3NMH.png?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen hier met ervaring van spouwmuurisolatie in een HSB woning?
Ik zit er ook aan te denken om voor de zekerheid het buitenblad te hydrofoberen mits dit dampopen blijft. Wat is jullie mening hierover?
https://www.renofase.be/w..._Spouwvulling-rapport.pdf
Samenvattend komen de resultaten erop neer dat bij minerale wolvlokken het risico op houtrot klein is, maar dat dit zeker niet geldt voor EPS parels. Ik neig op basis hiervan dus naar inblaaswol.
Het gehele huis is door ons voorzien van voorzetwanden - tegen het bestaande houtskelet binnenblad - om extra isolatie en een fatsoenlijke leidingspouw mogelijk te maken. De huidige muuropbouw is als volgt:
/f/image/lVFWeOXT4qn9a4ICDbjZ5pgi.png?f=fotoalbum_large)
En met bijvoorbeeld Supafil zou dit worden:
/f/image/LOsZa4NDcNoAxxHDGFHd3NMH.png?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen hier met ervaring van spouwmuurisolatie in een HSB woning?
Ik zit er ook aan te denken om voor de zekerheid het buitenblad te hydrofoberen mits dit dampopen blijft. Wat is jullie mening hierover?
Leuk om te zien dat er al bijna 90 pagina's aan spouwmuur praat is! Wij willen graag onze spouwmuur naisoleren. Woensdag komt de eerste adviseur kijken.
Ons huis is uit 1981, het betreft een eindwoning (dus veel muur
), met standaard baksteen, met geïsoleerde vloer in de (verder droge) kruipruimte, geïsoleerd dak, en standaard mechanische ventilatie. Luchtvochtigheid is binnenshuis bijna altijd normaal, mogelijk wat hoog als de was er hangt.
Bedrijf 1 gaf aan de telefoon al aan dat er vermoedelijk al iets van oud isolatiemateriaal in zit, dat wordt woensdag bevestigd omdat ze in de muur gaan kijken. Hij gaf aan dat er dan vaak voor schuim wordt gekozen omdat dat netter vult en afdicht dan supafil, waar ze (naast parels) ook mee werken.
Ik lees de afgelopen pagina's veel over vochtproblemen na isoleren. Ik heb in ieder geval op de lijst staan dat ik ga kijken hoe onze kruipruimte ventileert. Wat is verder het risico qua vocht? Niet zo'n zin om wél te isoleren, maar vervolgens met een veel ernstiger probleem te zitten
Ons huis is uit 1981, het betreft een eindwoning (dus veel muur
Bedrijf 1 gaf aan de telefoon al aan dat er vermoedelijk al iets van oud isolatiemateriaal in zit, dat wordt woensdag bevestigd omdat ze in de muur gaan kijken. Hij gaf aan dat er dan vaak voor schuim wordt gekozen omdat dat netter vult en afdicht dan supafil, waar ze (naast parels) ook mee werken.
Ik lees de afgelopen pagina's veel over vochtproblemen na isoleren. Ik heb in ieder geval op de lijst staan dat ik ga kijken hoe onze kruipruimte ventileert. Wat is verder het risico qua vocht? Niet zo'n zin om wél te isoleren, maar vervolgens met een veel ernstiger probleem te zitten
Ik heb een offerte gehad voor ons hoekhuis uit 1981.
Alleen foam mogelijk ivm dunne laag bestaande isolatie. Betreft Enverifoam XD 30€/m2, totaal €3060 voor 102m2. XD stond niet voor ‘Extra Duur’ bij navraag.
Kruipruimte was geen probleem omdat er al ventilatiegaten in de gevel zitten dus ventileert niet door de spouw.
Is spouwmuur isolatie zinvol (genoeg) als hoekwoning als beglazing dubbelglas is en nog geen HR++?
Alleen foam mogelijk ivm dunne laag bestaande isolatie. Betreft Enverifoam XD 30€/m2, totaal €3060 voor 102m2. XD stond niet voor ‘Extra Duur’ bij navraag.
Kruipruimte was geen probleem omdat er al ventilatiegaten in de gevel zitten dus ventileert niet door de spouw.
Is spouwmuur isolatie zinvol (genoeg) als hoekwoning als beglazing dubbelglas is en nog geen HR++?
[ Voor 28% gewijzigd door CarpeVentum op 08-12-2023 15:17 ]
@CarpeVentum extra isoleren is wat mij betreft altijd zinvol. Dat de isolatie van bepaalde overige onderdelen van de woning (nog) niet verbeterd zijn doet daar niets aan af.
Dan over het schuim in de spouw: heb je al in dit topic gezocht naar de nadelen van schuim? Daar is al veel over geschreven en het is geen aanrader als je het mij vraagt.
Is onderzocht of verwijderen van de huidige isolatie een reële optie is?
En over wat voor spouwbreedte en huidige isolatiedikte gaat het eigenlijk?
Dan over het schuim in de spouw: heb je al in dit topic gezocht naar de nadelen van schuim? Daar is al veel over geschreven en het is geen aanrader als je het mij vraagt.
Ik heb gezocht op schuim en foam en de ervaringen zijn wisselend. De een vindt het mooi, de ander heeft vochtproblemen. Dat leek hier niet te verwachten zei de adviseur. Heb het bedrijf niet gevraagd of het bestaande eruit kan, zal ik nog doen. Gaat om 6cm spouw, waarvan me niet duidelijk is hoeveel cm bestaande isolatie is en welk materiaal dat is. Dat zal ik nog navragen.Franciesco schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:25:
@CarpeVentum extra isoleren is wat mij betreft altijd zinvol. Dat de isolatie van bepaalde overige onderdelen van de woning (nog) niet verbeterd zijn doet daar niets aan af.
Enverifoam lijkt ook een UF schuim dat weer zal afbreken maar al die jaren zullen we er wel plezier van hebben? We hebben standaard mechanische ventilatie…
Een spouwmuurisolatie hoef/hoor je niet te zien, ik hoef het dus iig niet mooi te vinden en hecht vooral waarde aan de duurzaamheid, niet dat je na 10-15 jaar het weer moet aanbrengen omdat het dan in de loop van de jaren minder wordt en op een bepaald moment zelf niet of amper meer werkt EN dat het een veilig product is waar geen gezondgheidsrisico's aanwezig zijn dat er vrij formaldehyde in huis komt of in het ergste geval blijft komen, zaken die samen kunnen hangen met een verkeerde applicatie, maar ook omdat de gebruikte techniek dat risico altijd bij zich heeft. Plus dat het geen vochtproblemen op gaat leveren.CarpeVentum schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:54:
[...]Ik heb gezocht op schuim en foam en de ervaringen zijn wisselend. De een vindt het mooi, de ander heeft vochtproblemen. ..
En dan gaat het soms wel goed? Bij gebrek aan transparantie mijden diverse isolatie inkoopacties zulke producten. Dat heb ik deels uit 1e hand van hen gehoord/gelezen.
Dit is dus een eigen keuze. Mss heb je geluk, ik gun het je van harte dat je er geen problemen mee krijgt. Maar gezien wat in dit topic er al over bekend is geworden in de loop van de tijd, zoals @Franciesco jou al schreef, heb ik zelf daar een grote reserve, veel twijfel over dat het zo zou kunnen lopen.Enverifoam lijkt ook een UF schuim dat weer zal afbreken maar al die jaren zullen we er wel plezier van hebben? We hebben standaard mechanische ventilatie…
PS: Ik loop ook niet warm voor PUR-schuim, lees terug, er is daar over ook de nodige input geweest
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 08-12-2023 18:12 ]
Klopt, ‘mooi’ was ook meer een samenvatting voor ‘prima’ met prima effect. Ik ga overleggen of we het niet toch anders kunnen aanpakken en nog andere partijen vragen.route99 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:00:
[...]
Een spouwmuurisolatie hoef/hoor je niet te zien, ik hoef het dus iig niet mooi te vinden en hecht vooral waarde aan de duurzaamheid, niet …
@route99
Toch nog een vraag over schuim en vocht in huis. Alles hier binnen is gestuct; dan kan er toch al geen vocht doorheen? Ik snap dat er nog heel veel kiertjes zijn die je afdicht maar dat kan toch lastig het verschil zijn tussen prima luchtvochtigheid en schimmel?
Toch nog een vraag over schuim en vocht in huis. Alles hier binnen is gestuct; dan kan er toch al geen vocht doorheen? Ik snap dat er nog heel veel kiertjes zijn die je afdicht maar dat kan toch lastig het verschil zijn tussen prima luchtvochtigheid en schimmel?
@CarpeVentum stucwerk is niet dampdicht. Dus er zal via de poriën dampdiffusie plaats vinden van binnen richting buiten indien de relatieve vochtigheid buiten hoger is dan binnen.
Op het moment dat de warme vochtige lucht in aanraking komt met koudere lucht of materialen vindt er op een bepaald moment condensatie plaats. Dat wil je zoveel mogelijk voorkomen op met name kritische plekken.
Bovenstaande hoeft niet perse een probleem te zijn bij naisolatie met schuim en hangt oa ook af van de ventilatie binnen. En is ook niet wezenlijk anders dan bij naisolatie met andere materialen dan schuim. Een simulatie in Ubakus kan een beeld vormen van mogelijke vochtproblemen.
Persoonlijk zou ik me in eerste instantie richten op de vragen of je het risico op gezondheidsproblemen door dat schuim wilt lopen. Als tweede de levensduur: als het materiaal na 10-15 jaar slecht is geworden, hoe kan dit dan hersteld worden? Voor zover ik weet zijn daar nog geen betrouwbare methoden voor. Weghalen is met de huidige technieken ook problematisch: het kleeft aan de omliggende materialen (huidige isolatie en steen/buitenspouwblad) en is bovendien chemisch afval.
Op het moment dat de warme vochtige lucht in aanraking komt met koudere lucht of materialen vindt er op een bepaald moment condensatie plaats. Dat wil je zoveel mogelijk voorkomen op met name kritische plekken.
Bovenstaande hoeft niet perse een probleem te zijn bij naisolatie met schuim en hangt oa ook af van de ventilatie binnen. En is ook niet wezenlijk anders dan bij naisolatie met andere materialen dan schuim. Een simulatie in Ubakus kan een beeld vormen van mogelijke vochtproblemen.
Persoonlijk zou ik me in eerste instantie richten op de vragen of je het risico op gezondheidsproblemen door dat schuim wilt lopen. Als tweede de levensduur: als het materiaal na 10-15 jaar slecht is geworden, hoe kan dit dan hersteld worden? Voor zover ik weet zijn daar nog geen betrouwbare methoden voor. Weghalen is met de huidige technieken ook problematisch: het kleeft aan de omliggende materialen (huidige isolatie en steen/buitenspouwblad) en is bovendien chemisch afval.
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 09-12-2023 10:21 ]
Gisteren Pluimers over de vloer gehad (derde partij). Waar de eerste 2 partijen beide parels adviseerden, gaat Pluimers voor hun isowool voor mijn type spouw.
Interessant dat de meningen zo verschillen. Pluimers is van mening dat parels teveel bewegingsvrijheid hebben door wind in dergelijke oude spouwmuren, die vaak open zijn van boven. Enige juiste manier bij parels is de bovenrand alsnog afvullen met wol om zo een afgesloten geheel te krijgen.
Schaduwvorming bij wol door cementbaarden herkende hij niet. Buitenblad heeft in principe altijd cementbaarden, belangrijk is dat het binnenblad geen baarden heeft en is dichtgesmeerd.
Interessant dat de meningen zo verschillen. Pluimers is van mening dat parels teveel bewegingsvrijheid hebben door wind in dergelijke oude spouwmuren, die vaak open zijn van boven. Enige juiste manier bij parels is de bovenrand alsnog afvullen met wol om zo een afgesloten geheel te krijgen.
Schaduwvorming bij wol door cementbaarden herkende hij niet. Buitenblad heeft in principe altijd cementbaarden, belangrijk is dat het binnenblad geen baarden heeft en is dichtgesmeerd.
Dan vraag ik me dan toch echt af, wat de oorzaak van afbraak zal zijn? Het zit binnen in de schouw, dus wind, zon, water heeft er geen invloed op, zelfs temperatuurverschillen zullen minimaal zijn. Dat lijken mij toch de standaard erosie-oorzaken. Of het moet echt een chemische reactie dat over tientallen jaren actief is, zoals Flevobetonvloeren.CarpeVentum schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:54:
[...]
Enverifoam lijkt ook een UF schuim dat weer zal afbreken maar al die jaren zullen we er wel plezier van hebben? We hebben standaard mechanische ventilatie…
(dat was mijn beredenering ook toen ik had besloten om schuim in m'n spouw te laten spuiten)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Parels worden toch gespoten met lijm, dus bewegingsvrijheid lijkt me beperkt?frennek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:37:
Interessant dat de meningen zo verschillen. Pluimers is van mening dat parels teveel bewegingsvrijheid hebben door wind in dergelijke oude spouwmuren, die vaak open zijn van boven.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Lijm dient perfect te worden gemengd, wat in de praktijk zeker niet altijd goed gebeurt.kmf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:05:
[...]
Parels worden toch gespoten met lijm, dus bewegingsvrijheid lijkt me beperkt?
Zelf heb ik in mijn vorige woning ook 'verlijmde' parels gehad, en die waaiden in de bovenkant spouw / zolder er vaker uit. Heb nu zelf wol (supafil) en ben daar meer tevreden over. Overigens nu wel gesloten spouw, dus geen idee of dat er ook uit kan waaien.
Ik denk dat de hoeveelheid lijm maar beperkt is. Bij teveel lijm wordt het ook een grote plakzooi en krijg je de spouw nooit goed gevuld natuurlijk.kmf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:05:
[...]
Parels worden toch gespoten met lijm, dus bewegingsvrijheid lijkt me beperkt?
Supafil vaak ook goedkoper en heeft nagenoeg de zelfde isolatiewaarde maar heeft ook nog brandklasse 1 en heeft een geluid reductie en het verzakt niet.
Tevens heeft Supafil ook een goede vochtregulerende werking.
Tevens heeft Supafil ook een goede vochtregulerende werking.
[ Voor 16% gewijzigd door JJmac op 12-12-2023 09:58 ]
Ik heb zelf ook supafill 7 jaar geleden laten doen mijn gas verbruik halveerde bijna vrijstaande villa had zich na 2-3 jaar terug verdient.
Ik stel de vraag maar even in dit topic, misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen. Aan de achterzijde van mijn huis is een aanbouw geplaatst, tegen de ongeisoleerde achtergevel. Als ik die achtergevel voor de bovenverdiepingen alsnog wil laten isoleren, kan dat niet meer volledig van onderaf. Immers, die buitenmuur is nu een binnenmuur geworden.
Hoe zou je alsnog de bovenste twee verdiepingen kunnen isoleren? Ik dacht zelf ter hoogte van het dak van de aanbouw een laag PUR (of een ander isolerend product dat kan "hangen" in een spouw, en daar bovenop iets als Supafil. Zijn daar ervaringen mee?
Hoe zou je alsnog de bovenste twee verdiepingen kunnen isoleren? Ik dacht zelf ter hoogte van het dak van de aanbouw een laag PUR (of een ander isolerend product dat kan "hangen" in een spouw, en daar bovenop iets als Supafil. Zijn daar ervaringen mee?
Ik zit nog steeds te kijken hoe ik de -vrij forse- spouwmuur van m'n carport, die nu onderdeel is geworden van de garage.
Offertes die ik nu binnen heb gekregen zijn vrij fors te noemen voor een muurtje van 3x3.
Zit nu te kijken of het eventueel zelf te doen is.
Boels verhuurt een apparaat:
https://www.boels.com/nl-nl/huren/inblaasmachine/p/10986
Maar ik weet niet of je daar ook Supafill mee kunt blazen. En daarnaast is het me ook nog niet gelukt om het spul in losse verkoop te vinden.
Iemand ervaring mee toevallig?
Offertes die ik nu binnen heb gekregen zijn vrij fors te noemen voor een muurtje van 3x3.
Maar ik weet niet of je daar ook Supafill mee kunt blazen. En daarnaast is het me ook nog niet gelukt om het spul in losse verkoop te vinden.
Zou geen pur nemen, ben ook bang voor vocht, het zou gewoon met Supafil kunnen, dat zakt immers niet, beter is gewoon een specialist vragen, weet je ook wat het kost.Gramser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:00:
Ik stel de vraag maar even in dit topic, misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen. Aan de achterzijde van mijn huis is een aanbouw geplaatst, tegen de ongeisoleerde achtergevel. Als ik die achtergevel voor de bovenverdiepingen alsnog wil laten isoleren, kan dat niet meer volledig van onderaf. Immers, die buitenmuur is nu een binnenmuur geworden.
Nee, ik zag wel mensen met een aangepaste bladblazer parels inblazen, misschien is dat een optie. Staat ook op YouTube.MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:15:
Ik zit nog steeds te kijken hoe ik de -vrij forse- spouwmuur van m'n carport, die nu onderdeel is geworden van de garage.
Hee, dat wist ik niet, dat dat niet zakt. Dat biedt mogelijkheden, hoop ik. Dank!JJmac schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:03:
[...]
Zou geen pur nemen, ben ook bang voor vocht, het zou gewoon met Supafil kunnen, dat zakt immers niet, beter is gewoon een specialist vragen, weet je ook wat het kost.
Niet zakt of niet uit-/inzakt naar verloop van tijd? Ik denk dat dat twee verschillende zaken zijn.
Misschien eens met enkele isolatiebedrijven (Takkenkamp, Pluimers of andere (kleinere) bedrijven) bellen?
Ik ken de situatie niet, maar is het wellicht een mogelijkheid om toch de hele gevel te isoleren zodat je beneden een geisoleerde tussenwand krijgt? Bij een uitbouw zoals een tuinkamer bestaande uit voornamelijk glas en profielen kan dat zelfs een voordeel zijn als je deze ruimte ook kan afsluiten tijdens een koude periode.
Over welke spouwbreedte gaat het hier @Gramser ?
Misschien eens met enkele isolatiebedrijven (Takkenkamp, Pluimers of andere (kleinere) bedrijven) bellen?
Ik ken de situatie niet, maar is het wellicht een mogelijkheid om toch de hele gevel te isoleren zodat je beneden een geisoleerde tussenwand krijgt? Bij een uitbouw zoals een tuinkamer bestaande uit voornamelijk glas en profielen kan dat zelfs een voordeel zijn als je deze ruimte ook kan afsluiten tijdens een koude periode.
Over welke spouwbreedte gaat het hier @Gramser ?
@Franciesco Het betreft een vrij smalle spouw (5-7cm), met cementbaarden erin. Ze waren in de jaren 30 niet zo netjes met het opmetselen van de dragende binnenmuren, helaas. Mijn vraag is dus ook vooral nog theoretisch, om mezelf eerst te oriënteren op eventuele mogelijkheden.
Het isoleren van het onderste gedeelte heb ik natuurlijk ook over gedacht. De uitbouw (HSB) strekt zich echter uit over de volledige breedte van de woning, en is aan de binnenzijde voorzien van een voorzetwand met OSB, gipsplaten en stucwerk. Ga dan maar eens de voegen vinden om de gaten te boren
Het isoleren van het onderste gedeelte heb ik natuurlijk ook over gedacht. De uitbouw (HSB) strekt zich echter uit over de volledige breedte van de woning, en is aan de binnenzijde voorzien van een voorzetwand met OSB, gipsplaten en stucwerk. Ga dan maar eens de voegen vinden om de gaten te boren
MikeyMan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:15:
Supafil ga je ook niet vinden als particulier. Misschien kan je wel aan een ander product komen maar het is niet zomaar een kwestie van gaten boren en inblazen. Wol moet met de juiste densiteit ingeblazen worden. De richtlijnen van Insula Certificatie geven het volgende aan:JJmac schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:03:
Nee, ik zag wel mensen met een aangepaste bladblazer parels inblazen, misschien is dat een optie. Staat ook op YouTube.
"De volumieke massa van de verwerkte hoeveelheid aan isolatiemateriaal dient middels onderstaande formule gecontroleerd te worden.
Formule: ρgem = M / V
ρgem = volumieke massa (gemiddelde dichtheid van de massa) in kg/m3
M = aantal kg aan verwerkt isolatiemateriaal
V = aantal m3 spouw.
Dit wordt berekend door het aantal m2 te isoleren
spouwmuuroppervlak te vermenigvuldigen met de gemiddelde spouwbreedte.
Onderstaande volumieke massa wordt vereist:
- glaswol-virginwool: gemiddeld 30 kg/m3 en lokaal minimaal 25 kg/m3;
- glaswol-scrapwool: gemiddeld 40 kg/m3 en lokaal minimaal 30 kg/m3;
- steenwol: gemiddeld 60 kg/m3 en lokaal minimaal 40 kg/m3."
Het probleem is dat je een starttarief betaald, meestal tussen de 500 en 1000 euro, afhankelijk van de partij die je laat komen. Dat is voor een muurtje van 3x3 wel heel prijzig als je gaat terugrekenen naar prijs per m2. Mijn advies zou zijn om in de straat of buurt wat rond te vragen of iemand interesse heeft in isolatie zodat je wellicht kan meeliften op het starttarief.
Lever jij een mooie opdracht aan, dan kunnen zij jou matsen met een mooie prijs. Ze staan dan toch al in de straat en een muurtje van 3x3 isoleren is een half uurtje werk.
Boren in de voegen wordt vooral gedaan omdat de voeg gemakkelijk hersteld kan worden en de steen niet/lastig. Maw: in jouw geval hoeven die voegen binnen niet opgezocht te worden: gewoon gaten boren in het gewenste patroon en met de juiste onderlinge afstand. En daarna de boel herstellen, al zal dat betekenen dat alleen het stucwerk opgevuld/hersteld wordt (osb niet).Gramser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:46:
@Franciesco Het betreft een vrij smalle spouw (5-7cm), met cementbaarden erin. Ze waren in de jaren 30 niet zo netjes met het opmetselen van de dragende binnenmuren, helaas. Mijn vraag is dus ook vooral nog theoretisch, om mezelf eerst te oriënteren op eventuele mogelijkheden.
Maar goed, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een isolatiebedrijf hier tegenaan kijkt. Misschien zit ik er wel naast
Ik heb eenzelfde situatie, spouwmuur die doorloopt binnenshuis. Vroeger was het een schuur tegen het huis aan, nu opengebroken en is het een woonkeuken geworden. In mijn geval heb ik tijdens de dakrenovatie nieuw lood laten plaatsen welke is doorgezet naar het binnenblad. Hierdoor zal bij het naisoleren de wol niet naar beneden zakken.Gramser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:00:
Hoe zit bij jou deze aansluiting? Bij een uitbouw tegen een buitenmuur moet er iets van een waterkering geplaatst worden namelijk. Soms wordt dit alleen in het buitenblad gedaan, maar wellicht is het bij jou ook doorgezet. En is het mogelijk om van binnenshuis de spouw ook af te vullen? Ik denk dat de doorlopende spouw van bovenaf niet helemaal goed te vullen is, dan krijg je geen dicht pakket en mogelijk dus wel verzakkingen.
Hier zullen bedrijven vast vaker mee te maken hebben gehad. Een oplossing is misschien het plaatsen van de spouwborstels? Als je buren niet meedoen met de isolatieklus moet er immers ook een lege naburige spouw afgeschermd worden.
Goede vragen @frennek - bij mij zit lood ingeslepen in het buitenblad, volledig door naar het binnenbad had in feite mijn hele gevel doormidden geslepen 
Het betreft een vrijstaande woning trouwens. Van binnenuit is niet echt een optie. Dan zou ik eerder de gok nemen met iets van PUR…
Het betreft een vrijstaande woning trouwens. Van binnenuit is niet echt een optie. Dan zou ik eerder de gok nemen met iets van PUR…
Dank voor het inzicht. Uitdaging is dat ik in een woonwijk van mid 2000 zit. In de wijde omtrek weinig te isoleren hier.Snaba schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:58:toon volledige bericht
[...]
[...]
Supafil ga je ook niet vinden als particulier. Misschien kan je wel aan een ander product komen maar het is niet zomaar een kwestie van gaten boren en inblazen. Wol moet met de juiste densiteit ingeblazen worden. De richtlijnen van Insula Certificatie geven het volgende aan:
"De volumieke massa van de verwerkte hoeveelheid aan isolatiemateriaal dient middels onderstaande formule gecontroleerd te worden.
Formule: ρgem = M / V
ρgem = volumieke massa (gemiddelde dichtheid van de massa) in kg/m3
M = aantal kg aan verwerkt isolatiemateriaal
V = aantal m3 spouw.
Dit wordt berekend door het aantal m2 te isoleren
spouwmuuroppervlak te vermenigvuldigen met de gemiddelde spouwbreedte.
Onderstaande volumieke massa wordt vereist:
- glaswol-virginwool: gemiddeld 30 kg/m3 en lokaal minimaal 25 kg/m3;
- glaswol-scrapwool: gemiddeld 40 kg/m3 en lokaal minimaal 30 kg/m3;
- steenwol: gemiddeld 60 kg/m3 en lokaal minimaal 40 kg/m3."
Het probleem is dat je een starttarief betaald, meestal tussen de 500 en 1000 euro, afhankelijk van de partij die je laat komen. Dat is voor een muurtje van 3x3 wel heel prijzig als je gaat terugrekenen naar prijs per m2. Mijn advies zou zijn om in de straat of buurt wat rond te vragen of iemand interesse heeft in isolatie zodat je wellicht kan meeliften op het starttarief.
Lever jij een mooie opdracht aan, dan kunnen zij jou matsen met een mooie prijs. Ze staan dan toch al in de straat en een muurtje van 3x3 isoleren is een half uurtje werk.
Gaat inderdaad mis op het starttarief en de dikte van de spouw. Misschien dat het in het voorjaar nog wat scheelt.
Dat is inderdaad wel hoe het gedaan wordt, de hele gevel stuk voor stuk openen en het lood plaatsen. Zeer arbeidsintensief.Gramser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:06:
Goede vragen @frennek - bij mij zit lood ingeslepen in het buitenblad, volledig door naar het binnenbad had in feite mijn hele gevel doormidden geslepen
Dat weet ik, en dat is de betere manier. Bij ons echter niet toegepast. Vanaf het lood omhoog is overigens een grote driehoek tot aan de nok. Wij hebben schuine wanden vanaf de vloer van de eerste verdieping.
Zo firma is net klaar.
Hierbij is onze spouw van 6cm ook gevuld met HR++ unipearls en uniglue.
Benieuwd hoeveel besparing we hierdoor kunnen doen.
Al is het nu moeilijk om te zeggen aangezien we nog steeds met de airco verwarmen ipv gas.
Hierbij is onze spouw van 6cm ook gevuld met HR++ unipearls en uniglue.
Benieuwd hoeveel besparing we hierdoor kunnen doen.
Al is het nu moeilijk om te zeggen aangezien we nog steeds met de airco verwarmen ipv gas.
Ha allen, hier ook aan het meelezen over spouwmuurisolatie voor onze jaren 70 tussenwoning in de Randstad. Twee vragen waar ik graag jullie input op zou willen hebben volgen hieronder.
Zojuist offerte gekregen voor 34m2 insulfsafe (wol) voor ongeveer 1000 euro. Samen met SDE subsidie zou dat neerkomen op ongeveer 770 euro netto begrijpen we.
Vraag: glaswol had kleine voorkeur want kan nooit ergens anders terecht komen zoals parels dat wel kunnen. Dat leek me logisch en hier lezende lijkt dat ook de lijn te zijn. Prima toch?
Echter, de vleermuizenaffaire maakt e.e.a. een stuk duurder, namelijk 510 euro (i.e. 50% duurder). Om het natuurvriendelijk te isoleren kan men in januari uitlaatkleppen plaatsen zodat in loop van maart (na winterslaap) de beesten kunnen wegvliegen. Voor april moet dan alles zijn afgerond omdat dan weer het broedseizoen begint... Het is allemaal wat.
Als we dit niet willen komen ze nog steeds isoleren, maar dan met een disclaimer getekend dat dit onze eigen keuze is. Vermoedelijk om eventuele boetes (kan paar duizend euro zijn begrijp ik) op ons af te schuiven. Onze gemeente heeft nog geen beleid opgesteld om natuuronderzoek te doen op buurtniveau (zoals blijkbaar onze regering heeft besloten). Tot die tijd is er een theoretisch risico op een boete omdat we niet, conform vonnis Raad van State, een ecologisch onderzoek doen.
- Vraag: is consensus dat boete voor een particulier inderdaad een theoretisch risico is en dat natuurlijkvriendelijk isoleren nu de beste oplossing is?
- Vraag: 500 euro klinkt als duur voor 1x voorrijden, of is dit marktconform?
Veel dank.
Zojuist offerte gekregen voor 34m2 insulfsafe (wol) voor ongeveer 1000 euro. Samen met SDE subsidie zou dat neerkomen op ongeveer 770 euro netto begrijpen we.
Vraag: glaswol had kleine voorkeur want kan nooit ergens anders terecht komen zoals parels dat wel kunnen. Dat leek me logisch en hier lezende lijkt dat ook de lijn te zijn. Prima toch?
Echter, de vleermuizenaffaire maakt e.e.a. een stuk duurder, namelijk 510 euro (i.e. 50% duurder). Om het natuurvriendelijk te isoleren kan men in januari uitlaatkleppen plaatsen zodat in loop van maart (na winterslaap) de beesten kunnen wegvliegen. Voor april moet dan alles zijn afgerond omdat dan weer het broedseizoen begint... Het is allemaal wat.
Als we dit niet willen komen ze nog steeds isoleren, maar dan met een disclaimer getekend dat dit onze eigen keuze is. Vermoedelijk om eventuele boetes (kan paar duizend euro zijn begrijp ik) op ons af te schuiven. Onze gemeente heeft nog geen beleid opgesteld om natuuronderzoek te doen op buurtniveau (zoals blijkbaar onze regering heeft besloten). Tot die tijd is er een theoretisch risico op een boete omdat we niet, conform vonnis Raad van State, een ecologisch onderzoek doen.
- Vraag: is consensus dat boete voor een particulier inderdaad een theoretisch risico is en dat natuurlijkvriendelijk isoleren nu de beste oplossing is?
Veel dank.
Ik denk dat je zelf wel weet als er een mogelijkheid is waar de vleermuis in je huis kan komen, hier is alles afgedekt.
Glaswol goede keuze, en vind de prijs in deze dagen ook niet zo verkeerd.
Als ze komen kijken voor de spouw dan kunnen ze toch ook direct kijken als er vleermuizen in de spouw zitten?
Als ze komen kijken voor de spouw dan kunnen ze toch ook direct kijken als er vleermuizen in de spouw zitten?
Dank - ze zijn gekomen maar probleem is dat tegenwoordig kijken met een camera onvoldoende is volgens de rechter om aanwezigheid van vleermuizen te controleren. Ze kunnen blijkbaar door een gat ter grootte van 1 a 2 potloden naar binnen en camera is ongeschikt middel om te verzekeren dat ze er niet zijn. Daar worstelen die bedrijven dus mee. Ik denk dat we nog eens zelf gaan spotten en dan afwegen wat ons gevoel vs portemonnee zegt.JJmac schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:54:
Ik denk dat je zelf wel weet als er een mogelijkheid is waar de vleermuis in je huis kan komen, hier is alles afgedekt.
Glaswol heeft dus ook geen koudebrugeffecten begrijp ik? Lees er niks meer over dus zal wel niet maar wat ervaring zou top zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Rookert25 op 28-12-2023 18:30 ]
1000 in totaal voor alles? Ik vind 500 euro voor alleen de exclusion flaps plaatsen wel veel maar daarentegen vind ik 1000 euro voor 34 m2 inclusief exclusion flaps plaatsen wel weer marktconform, zeker in de randstad.Rookert25 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:45:
Veel dank.
Je zit toch met een instapprijs, linksom of rechtsom ga je wel rondom dat bedrag zitten tenzij ik je verkeerd begrijp en je 1500 in totaal kwijt bent.
Helaas werkt dat niet zo. Een vleermuis kan meerdere verblijfplaatsen hebben. Als er tijdens een inspectie geen vleermuizen gespot worden betekend dat nog niet dat de woning natuurvrij is.JJmac schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:54:
Was dat maar zo simpel, dan was het ook niet zo'n issue geworden.
Ik was onduidelijk ja - 1000 euro voor isolatie, 1500 inclusief natuurvriendelijk isoleren.Snaba schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:12:
[...]
1000 in totaal voor alles? Ik vind 500 euro voor alleen de exclusion flaps plaatsen wel veel maar daarentegen vind ik 1000 euro voor 34 m2 inclusief exclusion flaps plaatsen wel weer marktconform, zeker in de randstad.
Je zit toch met een instapprijs, linksom of rechtsom ga je wel rondom dat bedrag zitten tenzij ik je verkeerd begrijp en je 1500 in totaal kwijt bent.
De natuurvriendelijke methode maakt alles dus 50% duurder, zeker nu er 0 euro subsidie voor is. Dat vond ik relatief duur dus.
Vraag is dus of portemonnee of gevoel voor gaat, handhaven doet men nog niet in Zuid-Holland lijkt het.
Wist jij nog iets over die koudebrug met glaswol of is dat oud nieuws? Dank.
Suprafill heeft een goede vochtregulerend methode, de koude bruggen ontstaan vaak als er veel rommel in de spouwmuur zit, maar als het goed is kijken ze daarna.
Hier nog wat info, https://www.isolatie-info.nl/spouwmuurisolatie/knauf-supafil
Hier nog wat info, https://www.isolatie-info.nl/spouwmuurisolatie/knauf-supafil
Ik heb afgelopen week op mijn gemak even alle reacties van afgelopen 12 maanden doorgenomen en mijn conclusie is dat ik voor Supafil zou willen gaan.
Mijn situatie: 2-o-1 kap met alleen een zijgevel met spouw. Voor- en achtergevel zijn HSB en 2 jaar terug gerenoveerd met Rc>6 (meer zo hoog ivm optische wens om gevel "op te dikken"). Totaal te naisoleren oppervlakte is 55 m².
Ik kreeg een aanbieding via de hypotheekverstrekker om verduurzamingsmaatregelen door Takkenkamp te laten plaatsen, met 500 euro korting op de eindfactuur. Ik was al wat sceptisch, want eerste wat ik dacht was dat de offerte dan wel 500 euro hoger zou uitvallen omdat je de afspraak via een speciale actiepagina moest inplannen
Vorige week de adviseur over de vloer gehad en de situatie beoordeeld. Ik heb een spouw van 10 cm, met helaas slechts 5 cm steenwol. "Helaas" omdat de rukkers die hier gebouwd hebben echt zoveel veranderd hebben tov bestek/vergunning en dit is er ook weer zo één. Het had 8 cm moeten zijn.
Maar goed, het zou dus wel de mogelijkheid tot naisoleren geven en aangezien ik ook nog een plat dak moet laten vernieuwen incl. isolatie kunnen de kosten wellicht meevallen ivm een tweede isolatiemaatregel.
Uiteraard kreeg ik het verkooppraatje over hun Aminotherm schuim, waarbij al werd aangegeven dat het wat krimpt met de tijd (ik las dat hier iemand te horen had gekregen dat de levensduur 15 jaar is, ik weet niet meer zeker maar volgens mij liet de beste man hier ook zoiets dergelijks vallen). Ik heb verder niet teveel woorden aan vuil gemaakt maar had eigenlijk goede hoop dat Takkenkamp gezien hun reputatie hier op Tweakers wel ook meerdere opties zou aanbieden. Maar nee hoor, het is alleen schuim. Ik heb nog om een offerte met Supafil gevraagd maar dit is niet mogelijk volgens de vertegenwoordiger als er reeds isolatie aanwezig is en/of de beperkte vrije ruimte.
Vrije vertaling van de verklaring (ik wil niet quoten om niemand in diskrediet te brengen):
Als de spouw van mijn woning (5 cm vrije ruimte, 5 cm woldeken) gevuld gaat worden met Knauf wolvlokken of EPS parels dan is er geen goede vulling. De reden: de machine slaat te snel af ivm tegendruk omdat het tegen het bestaande isolatiemateriaal wordt geblazen. Vandaar de keus voor schuim.
Toch jammer want ik heb hier gelezen dat Takkenkamp ook reeds geisoleerde spouwmuren met Supafil had nageisoleerd. Ik kan er wel tegenin gaan maar lijkt me kansloos. Dan zullen ze waarschijnlijk geen garantie willen geven, "op eigen risico", verwacht ik.
Ik zou natuurlijk nog andere partijen kunnen benaderen, kijken wat bv Pluimers er van zegt. Maar dan krijg is sowieso geen 500 euro korting op de factuur natuurlijk.
De offerte leek me niet onredelijk, dus had een leuke aanbieding kunnen zijn.
Spouwmuurisolatie Aminotherm
Spouwmuurisolatie Aminotherm - spouw 60 mm - bd 16 mm Rc 1,69
- Rd-waarde: 1,33 - Rd-product: 1,71 - KA18416 1.859,45
Dat is omgerekend 33,80 per m². Toch ook nog wel redelijk stevig, maar er gaat dus 500 euro van de rekening af. Tel er nog een keer 440 euro subsidie bij en dan is de slotsom nog 919 euro. Als ik mijn plat dak heb laten isoleren zou dat ivm 2 maatregelen ook nog eens 30 in plaats van 15 euro per m² opleveren. Dan hebben we het het ook over 24 m² (en met een beetje creatief boekhouden wellicht nog meer), dus scheelt ook nog eens 360 euro extra subsidie.
In feite komt het er dan op neer dat ik voor minder dan 600 euro de gevel zou kunnen laten naisoleren. Dan kom je op krap 10 euro per m². Of het veel bespaart valt te bezien, maar grootste voordeel lijkt mij dat alle details (hoeken, kozijnen, etc.) veel beter voor elkaar zijn.
Wat nog apart op de offerte vermeld staat is het "natuurvriendelijk" isoleren, dat kost ook nog eens 790 euro. Ik dacht dat dit optioneel was, heb het eigenlijk niet meer nagevraagd omdat ik met deze 'conclusie' dat alleen schuim mogelijk is ik toch niet in zee kan gaan met Takkenkamp.
Mijn situatie: 2-o-1 kap met alleen een zijgevel met spouw. Voor- en achtergevel zijn HSB en 2 jaar terug gerenoveerd met Rc>6 (meer zo hoog ivm optische wens om gevel "op te dikken"). Totaal te naisoleren oppervlakte is 55 m².
Ik kreeg een aanbieding via de hypotheekverstrekker om verduurzamingsmaatregelen door Takkenkamp te laten plaatsen, met 500 euro korting op de eindfactuur. Ik was al wat sceptisch, want eerste wat ik dacht was dat de offerte dan wel 500 euro hoger zou uitvallen omdat je de afspraak via een speciale actiepagina moest inplannen
Vorige week de adviseur over de vloer gehad en de situatie beoordeeld. Ik heb een spouw van 10 cm, met helaas slechts 5 cm steenwol. "Helaas" omdat de rukkers die hier gebouwd hebben echt zoveel veranderd hebben tov bestek/vergunning en dit is er ook weer zo één. Het had 8 cm moeten zijn.
Maar goed, het zou dus wel de mogelijkheid tot naisoleren geven en aangezien ik ook nog een plat dak moet laten vernieuwen incl. isolatie kunnen de kosten wellicht meevallen ivm een tweede isolatiemaatregel.
Uiteraard kreeg ik het verkooppraatje over hun Aminotherm schuim, waarbij al werd aangegeven dat het wat krimpt met de tijd (ik las dat hier iemand te horen had gekregen dat de levensduur 15 jaar is, ik weet niet meer zeker maar volgens mij liet de beste man hier ook zoiets dergelijks vallen). Ik heb verder niet teveel woorden aan vuil gemaakt maar had eigenlijk goede hoop dat Takkenkamp gezien hun reputatie hier op Tweakers wel ook meerdere opties zou aanbieden. Maar nee hoor, het is alleen schuim. Ik heb nog om een offerte met Supafil gevraagd maar dit is niet mogelijk volgens de vertegenwoordiger als er reeds isolatie aanwezig is en/of de beperkte vrije ruimte.
Vrije vertaling van de verklaring (ik wil niet quoten om niemand in diskrediet te brengen):
Als de spouw van mijn woning (5 cm vrije ruimte, 5 cm woldeken) gevuld gaat worden met Knauf wolvlokken of EPS parels dan is er geen goede vulling. De reden: de machine slaat te snel af ivm tegendruk omdat het tegen het bestaande isolatiemateriaal wordt geblazen. Vandaar de keus voor schuim.
Toch jammer want ik heb hier gelezen dat Takkenkamp ook reeds geisoleerde spouwmuren met Supafil had nageisoleerd. Ik kan er wel tegenin gaan maar lijkt me kansloos. Dan zullen ze waarschijnlijk geen garantie willen geven, "op eigen risico", verwacht ik.
Ik zou natuurlijk nog andere partijen kunnen benaderen, kijken wat bv Pluimers er van zegt. Maar dan krijg is sowieso geen 500 euro korting op de factuur natuurlijk.
De offerte leek me niet onredelijk, dus had een leuke aanbieding kunnen zijn.
Spouwmuurisolatie Aminotherm
Spouwmuurisolatie Aminotherm - spouw 60 mm - bd 16 mm Rc 1,69
- Rd-waarde: 1,33 - Rd-product: 1,71 - KA18416 1.859,45
Dat is omgerekend 33,80 per m². Toch ook nog wel redelijk stevig, maar er gaat dus 500 euro van de rekening af. Tel er nog een keer 440 euro subsidie bij en dan is de slotsom nog 919 euro. Als ik mijn plat dak heb laten isoleren zou dat ivm 2 maatregelen ook nog eens 30 in plaats van 15 euro per m² opleveren. Dan hebben we het het ook over 24 m² (en met een beetje creatief boekhouden wellicht nog meer), dus scheelt ook nog eens 360 euro extra subsidie.
In feite komt het er dan op neer dat ik voor minder dan 600 euro de gevel zou kunnen laten naisoleren. Dan kom je op krap 10 euro per m². Of het veel bespaart valt te bezien, maar grootste voordeel lijkt mij dat alle details (hoeken, kozijnen, etc.) veel beter voor elkaar zijn.
Wat nog apart op de offerte vermeld staat is het "natuurvriendelijk" isoleren, dat kost ook nog eens 790 euro. Ik dacht dat dit optioneel was, heb het eigenlijk niet meer nagevraagd omdat ik met deze 'conclusie' dat alleen schuim mogelijk is ik toch niet in zee kan gaan met Takkenkamp.
Met Parels lukt het vaak wel met het na isoleren met deze ruimtes, vraag hier eens naar.
Nee, volgens de vertegenwoordiger kunnen er ook geen parels.
Ter aanvulling: betreft een woning uit 1987, wellicht nog interessant om te vermelden. Ik loop ook nog met het idee om bv 2 cm PIR met gipsplaten tegen de muren te plaatsen. Alles stucen staat hier toch nog ooit op het programma, maar dan kom ik uiteraard slecht uit op sommige delen, zoals de trappen die tegen deze gevel aan staan en kozijnen kunnen ook leuke uitdaging worden om netjes weg te gaan werken.
Ik kom daarmee wel op een waarde van >2,5 wat wel als een sweet spot gezien wordt (hier gelezen, veel meer doet relatief weinig extra):
:strip_exif()/f/image/kolERuhJwmgR7w8rKsgCBYDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens zeker geen gedoe met mogelijke vochtdoorslag en dus impregneren (gevel staat op ZW dus krijgt genoeg te verduren)
Ter aanvulling: betreft een woning uit 1987, wellicht nog interessant om te vermelden. Ik loop ook nog met het idee om bv 2 cm PIR met gipsplaten tegen de muren te plaatsen. Alles stucen staat hier toch nog ooit op het programma, maar dan kom ik uiteraard slecht uit op sommige delen, zoals de trappen die tegen deze gevel aan staan en kozijnen kunnen ook leuke uitdaging worden om netjes weg te gaan werken.
Ik kom daarmee wel op een waarde van >2,5 wat wel als een sweet spot gezien wordt (hier gelezen, veel meer doet relatief weinig extra):
:strip_exif()/f/image/kolERuhJwmgR7w8rKsgCBYDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens zeker geen gedoe met mogelijke vochtdoorslag en dus impregneren (gevel staat op ZW dus krijgt genoeg te verduren)
Moeilijk te beoordelen, misschien is het hydrogeren van de buitenmuur een optie.
@dimi_v naisoleren van een reeds geisoleerde spouw is hier vaker besproken en ik kan me niet herinneren dat er de laatste tijd bedrijven geweest zijn die dit met eps parels of glaswol vlokken doen en tevens garantie geven op het resultaat. Het blijkt “gewoon” een erg lastige combinatie met de huidige technieken, tenzij je voor schuim gaat. Wat ik overigens zelf niet zou willen.
Is het huidige glaswol verankerd/vast gemaakt aan het binnenspouwblad? Zo nee, dan is verwijderen wellicht een optie. En daarna de volledige spouw laten volblazen met Supafill.
En anders idd misschien extra isoleren via voorzetwanden. Al zou ik dan zelf wel naar minimaal een Rc van 3,5 streven.
Is het huidige glaswol verankerd/vast gemaakt aan het binnenspouwblad? Zo nee, dan is verwijderen wellicht een optie. En daarna de volledige spouw laten volblazen met Supafill.
En anders idd misschien extra isoleren via voorzetwanden. Al zou ik dan zelf wel naar minimaal een Rc van 3,5 streven.
Ik had juist verschillende posts gevonden waar wel 'kon', zie bv MK1980 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"Franciesco schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:52:
@dimi_v naisoleren van een reeds geisoleerde spouw is hier vaker besproken en ik kan me niet herinneren dat er de laatste tijd bedrijven geweest zijn die dit met eps parels of glaswol vlokken doen en tevens garantie geven op het resultaat. Het blijkt “gewoon” een erg lastige combinatie met de huidige technieken, tenzij je voor schuim gaat. Wat ik overigens zelf niet zou willen.
Maargoed, ik laat maar even zo. Schuim komt er sowieso niet en bestaand weghalen gaat echt te ver. Financieel rendement is denk ik al bedenkelijk, comfort is niet slecht maar alles kan altijd net wat beter natuurlijk. Als ik naar Rc van 3,5 wil dan moet ik teveel ruimte gaan inleveren.
@MK1980 Wie was partij 1?
[ Voor 5% gewijzigd door dimi_v op 01-01-2024 21:36 ]
@dimi_v het bericht wat je linkt bevestigd wat ik aangaf: geen garantie bij Supafill icm de bestaande glaswol isolatie. De overige 3 partijen deden alleen schuim icm de bestaande isolatie.
Ik ben me ook aan het verdiepen in spouwmuurisolatie van ons huis uit bouwperiode 1989/1990. De totale diepte van de muur is 28cm (buiten tot binnen). Echter geen idee hoe diep de spouw daadwerkelijk is. Ik heb gelezen dat er vaak schuim gebruikt wordt maar dat dat niet de voorkeur heeft hier. Daarom vroeg ik me af of er hier in dit topic bepaalde partijen zijn waar tweakers goeie ervaringen mee hebben voor het naisoleren van de spouwmuur in omgeving Breda. Het liefst dus doormiddel van Knauf supafill
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
@MrDucky een woning uit 1989 heeft iets van 5 á 6 cm spouwmuurisolatie. Dat potentieel extra naisoleren geeft waarschijnlijk dezelfde uitdaging als hier boven besproken: schuim willen sommige bedrijven nog wel doen, maar wol (Supafill) met garantie in het resultaat wordt erg lastig vrees ik…
@Franciesco Het gevoel in de woning is oncomfortabel. Mijn ouders hebben een huis uit dezelfde periode en daar is het veel behagelijker. Ik vermoed dus dat de bestaande isolatie is ingezakt?
Voor ik allerlei cowboys over de vloer krijg die enkel met foam willen vullen in alle situaties zoek ik dus een partij die kijkt wat de mogelijkheden zijn en als foam inderdaad de enige oplossing blijkt ga ik daar nog eens over nadenken. Maar ik ben dus opzoek naar een partij die betrouwbaar is.
Voor ik allerlei cowboys over de vloer krijg die enkel met foam willen vullen in alle situaties zoek ik dus een partij die kijkt wat de mogelijkheden zijn en als foam inderdaad de enige oplossing blijkt ga ik daar nog eens over nadenken. Maar ik ben dus opzoek naar een partij die betrouwbaar is.
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
@MrDucky Ik sluit me bij @Franciesco aan.
Maar misschien zijn er bij jou nog andere verschillen die maken dat het comfort minder is dan bij jouw ouders?
Ben je al op kierenjacht geweest en heb je de raam-/deurstrips al up to date bij met het XL type, zie ook het forum?
En hoe staat het met andere aspecten van het huis die mogelijk een onderdeel zijn van jouw probleem?
Overweeg dit eens:
Is jouw huis al thermografisch in kaart gebracht (met een IR-warmtebeeld camera)?
Zie: https://www.milieucentraa...n-besparen/warmtebeelden/
Een voorbeeld warmterapport die ik snel vond afkomstig van https://duurzaamcraneveer.nl/samen-aan-de-slag/warmtescans/ met aanvullende info.
Andere tip: Kijk/vraag of er in jouw buurt/gemeente een energiegroep is die je hierbij zou kunnen helpen. Dat kan een gewone visuele benadering zijn met een ervaren energiecoach maar sommige groepen kunnen ook een warmte scan aanbieden in hun wijk (soms dorp of stad) of ze weten uit ervaring waar je dat tegen een redelijk prijs zou kunnen doen. Ik heb geen ervaring met commerciële bureaus die dit ook doen.
Zoiets zelf doen vergt de nodige meet en interpretatie ervaring, wat bij ons ontbrak, dus wij hebben het laten doen. Je hebt dan hopelijk een veel beter overzicht en de extra kosten verdien je terug doordat je vaak veel gerichtere keuzes kunt maken wat aan te pakken.
De groep Energierijk-Houten heeft ook nog een https://energierijkhouten.nl/wp-content/uploads/2020/02/Isolatie-Waar-begin-ik-handout pdf over hoe je naar isoleren etc kunt kijken en mogelijk deels ook zelf kunt doen.
Succes.
Maar misschien zijn er bij jou nog andere verschillen die maken dat het comfort minder is dan bij jouw ouders?
Ben je al op kierenjacht geweest en heb je de raam-/deurstrips al up to date bij met het XL type, zie ook het forum?
En hoe staat het met andere aspecten van het huis die mogelijk een onderdeel zijn van jouw probleem?
Overweeg dit eens:
Is jouw huis al thermografisch in kaart gebracht (met een IR-warmtebeeld camera)?
Zie: https://www.milieucentraa...n-besparen/warmtebeelden/
Een voorbeeld warmterapport die ik snel vond afkomstig van https://duurzaamcraneveer.nl/samen-aan-de-slag/warmtescans/ met aanvullende info.
Andere tip: Kijk/vraag of er in jouw buurt/gemeente een energiegroep is die je hierbij zou kunnen helpen. Dat kan een gewone visuele benadering zijn met een ervaren energiecoach maar sommige groepen kunnen ook een warmte scan aanbieden in hun wijk (soms dorp of stad) of ze weten uit ervaring waar je dat tegen een redelijk prijs zou kunnen doen. Ik heb geen ervaring met commerciële bureaus die dit ook doen.
Zoiets zelf doen vergt de nodige meet en interpretatie ervaring, wat bij ons ontbrak, dus wij hebben het laten doen. Je hebt dan hopelijk een veel beter overzicht en de extra kosten verdien je terug doordat je vaak veel gerichtere keuzes kunt maken wat aan te pakken.
De groep Energierijk-Houten heeft ook nog een https://energierijkhouten.nl/wp-content/uploads/2020/02/Isolatie-Waar-begin-ik-handout pdf over hoe je naar isoleren etc kunt kijken en mogelijk deels ook zelf kunt doen.
Succes.
[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 03-01-2024 11:42 ]
@route99 @Franciesco
Ik ben eens in de administratie gaan zoeken en heb het originele bouwbestek gevonden daar staat het volgende in.
"De buitengevels van de woning zijn uitgevoerd al spouwmuren. De binnen spouwmuren zijn uitgevoerd in een houten geisoleerd spouwblad."
Dit doet mij klinken alsof de spouw leeg is? Als ik ook op de leverancierlijst kijk zie ik enkel IsoBouw someren staan voor houten spouwbladen.
Verderop in het bestek staat het volgende.
"De begane grond en het dak van de woning zijn geisoleerd volgens de volgende normen.
Daken slaapverdieping RC 2.9 m2 k/W
Zolder RC 2.0 m2 k/W
Gevels 2.9 m2 k/W
Dit lijkt dan wel weer om een geisoleerde spouw te gaan. Welk materiaal er echter gebruikt is kan ik nergens terugvinden. Ik lees wel dat in deze periode veel UF schuikm gebruikt werd wat dus na 10/15 jaar afbrokkeld.
Ook valt me op dat hier specifiek staat de begane grond en niet de 1e verdieping.
Ik zou dus graag iemand hebben die eens in de spouw kijkt alvorens een offerte te sturen van UF schuim.....
Zo'n warmtescan lijkt me ook wel wat. De kieren etc zijn al gedicht door tochtstrips met XL lip en onze brievenbus heeft een kunstof kap met rubberen afsluiting.
Ik ben eens in de administratie gaan zoeken en heb het originele bouwbestek gevonden daar staat het volgende in.
"De buitengevels van de woning zijn uitgevoerd al spouwmuren. De binnen spouwmuren zijn uitgevoerd in een houten geisoleerd spouwblad."
Dit doet mij klinken alsof de spouw leeg is? Als ik ook op de leverancierlijst kijk zie ik enkel IsoBouw someren staan voor houten spouwbladen.
Verderop in het bestek staat het volgende.
"De begane grond en het dak van de woning zijn geisoleerd volgens de volgende normen.
Daken slaapverdieping RC 2.9 m2 k/W
Zolder RC 2.0 m2 k/W
Gevels 2.9 m2 k/W
Dit lijkt dan wel weer om een geisoleerde spouw te gaan. Welk materiaal er echter gebruikt is kan ik nergens terugvinden. Ik lees wel dat in deze periode veel UF schuikm gebruikt werd wat dus na 10/15 jaar afbrokkeld.
Ook valt me op dat hier specifiek staat de begane grond en niet de 1e verdieping.
Ik zou dus graag iemand hebben die eens in de spouw kijkt alvorens een offerte te sturen van UF schuim.....
Zo'n warmtescan lijkt me ook wel wat. De kieren etc zijn al gedicht door tochtstrips met XL lip en onze brievenbus heeft een kunstof kap met rubberen afsluiting.
MrDucky schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:08:
@route99 @Franciesco Ik ben eens in de administratie gaan zoeken en heb het originele bouwbestek gevonden
Kan dit ook een prefab houtskeletbouw (HSB) gevel zijn?"De buitengevels van de woning zijn uitgevoerd al spouwmuren. De binnen spouwmuren zijn uitgevoerd in een houten geisoleerd spouwblad." Dit doet mij klinken alsof de spouw leeg is? Als ik ook op de leverancierlijst kijk zie ik enkel IsoBouw someren staan voor houten spouwbladen.
Mee eens en 2.9 is niet gek voor die tijd.Daken slaapverdieping RC 2.9 m2 k/W
Zolder RC 2.0 m2 k/W
Gevels 2.9 m2 k/W
Dit lijkt dan wel weer om een geisoleerde spouw te gaan.
Bij nieuwbouw, waaronder prefab, lijkt me UF-schuim geen keuze, das vnl bij na isoleren. Eerste indruk lijkt me geen zorgen hier.Welk materiaal er echter gebruikt is kan ik nergens terugvinden. Ik lees wel dat in deze periode veel UF schuikm gebruikt werd wat dus na 10/15 jaar afbrokkeld.
daar lijkt me zo iemand van een energiegroep oid die gaat schouwen erg handig om dit (evt samen) uit te zoeken!Ook valt me op dat hier specifiek staat de begane grond en niet de 1e verdieping.
@MrDucky Gevels met 2.9 m2 k/W is zeker niet slecht. Dus dat zou mooi zijn. Ter vergelijk: een lege spouw van 7cm diep vullen met Supafill levert ~ Rc 2,3 m²K/W.
Ieder fatsoenlijk isolatiebedrijf zal voor een vrijblijvende offerte minimaal 1 (wat eigenlijk te weinig is) gat boren in de voegen om met een camera de spouw te bekijken. Dan kan ook bekeken worden wat er in de spouw voor isolatiemateriaal zit. Idem voor de bovenverdieping (specifiek om vragen desnoods).
Dan is hopelijk dat ene stukje van de puzzel opgelost.
Ieder fatsoenlijk isolatiebedrijf zal voor een vrijblijvende offerte minimaal 1 (wat eigenlijk te weinig is) gat boren in de voegen om met een camera de spouw te bekijken. Dan kan ook bekeken worden wat er in de spouw voor isolatiemateriaal zit. Idem voor de bovenverdieping (specifiek om vragen desnoods).
En als ze nou gewoon gelijk gezegd hadden, het kost 1500 euro.Rookert25 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:13:
[...]
Ik was onduidelijk ja - 1000 euro voor isolatie, 1500 inclusief natuurvriendelijk isoleren.
De natuurvriendelijke methode maakt alles dus 50% duurder, zeker nu er 0 euro subsidie voor is. Dat vond ik relatief duur dus.
Vraag is dus of portemonnee of gevoel voor gaat, handhaven doet men nog niet in Zuid-Holland lijkt het.
Wist jij nog iets over die koudebrug met glaswol of is dat oud nieuws? Dank.
En dat hele natuurvriendelijk dan zelf hadden ingezet, was het dan ook nog veel? 44 euro de m2.
je blijft zeggen dat het 50% duurder is dan eerst maar als je eerst niet geweten had dan had het gewoon 1500 euro gekost. Terugverdiendtij 3 jaar?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De vraag is natuurlijk in hoevere die 2.9 waar is en wat er van over is, en als ik het zo lees is dit de Gevelisolatie waarde en niet enkel de spouw (ik denk dat de bakstenen muur en een eventueel zeil ofzo ook nog meetelt).Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:19:
@MrDucky Gevels met 2.9 m2 k/W is zeker niet slecht. Dus dat zou mooi zijn. Ter vergelijk: een lege spouw van 7cm diep vullen met Supafill levert ~ Rc 2,3 m²K/W.
Ik heb 2 partijen aangeschreven voor een adviesgesprek. even afwachten...
@MrDucky Zeker: als het om een Rc waarde gaat, dan betreft het de gehele constructie/opbouw van in dit geval de gevels. Dus niet enkel de isolatielaag, dan had er R(d)-waarde gestaan.
Mijn voorbeeld met 7cm Supafill was ook Rc en niet Rd.
Ik ben benieuwd naar de adviesgesprekken, dus hopelijk kun je tzt wat laten weten.
Ik ben benieuwd naar de adviesgesprekken, dus hopelijk kun je tzt wat laten weten.
Ik laat zeker wat weten, ik ben ook wel benieuwd wat voor materiaal er in zit als er in 1989 al een isolatiewaarde van 2.9 behaald is en nu vullen slechts 2.4 zou opleveren?Franciesco schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:20:
@MrDucky Zeker: als het om een Rc waarde gaat, dan betreft het de gehele constructie/opbouw van in dit geval de gevels. Dus niet enkel de isolatielaag, dan had er R(d)-waarde gestaan.
Nee, dan niet. Maar ik ken de basisprijs wel en er is onduidelijkheid of het verplicht is of niet, dus nu vind ik het wel relevant.No Hands schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:44:
[...]
En als ze nou gewoon gelijk gezegd hadden, het kost 1500 euro.
En dat hele natuurvriendelijk dan zelf hadden ingezet, was het dan ook nog veel? 44 euro de m2.
je blijft zeggen dat het 50% duurder is dan eerst maar als je eerst niet geweten had dan had het gewoon 1500 euro gekost. Terugverdiendtij 3 jaar?
Met houtskeletbouw en een totale muurdikte van 28cm is het theoretisch mogelijk dat er dikker isolatiemateriaal gebruikt is.MrDucky schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ik laat zeker wat weten, ik ben ook wel benieuwd wat voor materiaal er in zit als er in 1989 al een isolatiewaarde van 2.9 behaald is en nu vullen slechts 2.4 zou opleveren?
Ik ken jouw opbouw niet precies, maar als de opbouw grofweg is als onderstaande (ca 29cm dik totaal), dan zou een Rc van 2,9 kunnen met 11cm minerale wol.
Maar goed, dit is speculeren totdat er meer duidelijkheid is.
/f/image/yy8Dn8UwuXw4wuJ0gliOms71.png?f=fotoalbum_large)
Wij hebben een jaren 70 woning (bouwjaar 1975) met in de spouw zo'n 5-6 cm glaswol. Nu zijn er twee bedrijven langs geweest en beide geven ze aan dat enkel schuim (enverifoam) mogelijk is.
De woning is bijna geheel vrijstaand en heeft zo'n 80m2 buitenmuur die ze zouden kunnen vullen.
De Rd waarde zou dan worden 1.11 -1.5.
Wat denken jullie gaan we dit merken? Ik had eigenlijk liever Supafil gewild maar begrijp dat dit niet mogelijk is.
De woning is bijna geheel vrijstaand en heeft zo'n 80m2 buitenmuur die ze zouden kunnen vullen.
Wat denken jullie gaan we dit merken? Ik had eigenlijk liever Supafil gewild maar begrijp dat dit niet mogelijk is.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Hoeveel vrije ruimte is er nog over? Of is dit 5 tot 6 cm isolatie wat ooit al eens is ingespoten waardoor er nu geen vrije ruimte meer is?NRJ020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:00:
Wij hebben een jaren 70 woning (bouwjaar 1975) met in de spouw zo'n 5-6 cm glaswol. Nu zijn er twee bedrijven langs geweest en beide geven ze aan dat enkel schuim (enverifoam) mogelijk is.
Er is nog ongeveer 1 cm vrij en dan die 5-6 centimeter waar nu glaswol zit. Dit zou dan samengeperst worden door het schuim.Snaba schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Hoeveel vrije ruimte is er nog over? Of is dit 5 tot 6 cm isolatie wat ooit al eens is ingespoten waardoor er nu geen vrije ruimte meer is?
Zonde van het geld, beetje lucht in de spouw is ook goed, denk eens aan het impregneren van de buitenmuur.
@NRJ020 zeker als de huidige isolatie nog in goede staat is (is dat bekend?) zou ik geen enkel risico gaan lopen door met schuim te vullen.
De Rd waarde die je noemde: bedoelde je dat de totale isolatielaag (dus schuim + platgedrukt glaswol) dan 1,1-1,5 wordt?
Of betreft het eigenlijk de Rc waarde van de gehele gevel?
Overigens is 5/6cm glaswol voor 1975 al best veel. Dat zou waarschijnlijk al iets van een Rc van 1,4 opleveren.
De Rd waarde die je noemde: bedoelde je dat de totale isolatielaag (dus schuim + platgedrukt glaswol) dan 1,1-1,5 wordt?
Of betreft het eigenlijk de Rc waarde van de gehele gevel?
Overigens is 5/6cm glaswol voor 1975 al best veel. Dat zou waarschijnlijk al iets van een Rc van 1,4 opleveren.
1 cm lucht isoleert beter dan de 1 cm samengeperste glaswol in je beoogde eindsituatie. Dat de nieuwe isolatie iets beter is dan glaswol compenseert dat waarschijnlijk wel, maar dan heb je het ook wel gehad.NRJ020 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:46:
Er is nog ongeveer 1 cm vrij en dan die 5-6 centimeter waar nu glaswol zit. Dit zou dan samengeperst worden door het schuim.
Kortom: veel geld verder heb je geen verbetering, wel nieuwe onderhoudslasten. (Uitzakkend schuim en hydrofoberen van de gevel behoeven beide aandacht, pakweg elke 15 jaar.)
@Franciesco volgens mij is de huidige vulling met glaswol nog prima. Dat zou de totale
Rd waarde worden volgens mij.
@Gwaihir oke dank voor je advies.
Op onderstaande foto’s is de huidige vulling goed te zien. Gemaakt tijdens plaatsen kozijnen.
:strip_exif()/f/image/AESfex1hMBvQpXp25VVXXaN0.jpg?f=fotoalbum_large)
Rd waarde worden volgens mij.
@Gwaihir oke dank voor je advies.
Op onderstaande foto’s is de huidige vulling goed te zien. Gemaakt tijdens plaatsen kozijnen.
:strip_exif()/f/image/AESfex1hMBvQpXp25VVXXaN0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ehnd58LsQOT98E7RASK2EnUu.jpg?f=fotoalbum_large)
@NRJ020 dat ziet er naar mijn idee uit als iets van 3-4cm i.p.v. 5-6cm. Of is het destijds opgemeten zodat je zeker weet dat het 5-6cm is?
Maar zoals gezegd: omdat het in goede staat is zou ik geen risico met schuim gaan lopen.
Maar zoals gezegd: omdat het in goede staat is zou ik geen risico met schuim gaan lopen.
@Franciesco ja zou kunnen hoor. Nu je het zegt misschien ook toch wat dunner.
Bedankt voor het advies. Dan laat ik het zo.
Bedankt voor het advies. Dan laat ik het zo.
Hier een situatie met loslatende HR++ EPS-parels binnen de garantie van 10 jaar.
Situatie:
ca 9 jaar geleden is de spouw gevuld met EPS-parels (grijze, verschillende afmetingen en niet helemaal rond)
Afgelopen najaar bleek bij opnemen van de watermeter dat de kruipruimte vol lag met parels en bij de najaars stormen sneeuwde het hier parels.
Destijds bij het aanbrengen leek al dat er problemen waren met de installatie gezien de lijmresten op de gevel.
Na een warmte beeld inspectie blijkt ook dat er niet gelijkmatig gevuld is.
Oplossing van de leverancier:
Omdat het nog binnen garantie valt wil het bedrijf het kosteloos aanvullen met aminotherm (UF schuim).
Het gaat dan alleen om bijvullen van de slechte plekken in de gevel die op de warmtebeeldcamera zichtbaar zijn.
Ik wil gezien de vage attesten en dampen van UF schuim geen schuim in mijn spouw.
Mijn inziens moeten de huidige parels eruit omdat ze niet goed of helemaal niet verlijmt zijn.
Daarnaast twijfel ik aan de effecten van het combineren van eps parels met schuim dat een beetje krimpt.
Kosten voor leegzuigen zijn echter voor mij (volgens de leverancier) : €3300,- incl. btw. Dat is geen optie wat mij betreft.
Vraag:
Wat te doen?
Toch bij laten vullen met UF schuim? OF
Verder doorzetten en eisen dat ze een slecht aangebracht product vervangen met hetzelfde product maar dan goed verlijmt. (Het bedrijf claimt dat UF schuim hetzelfde doet qua isolatie en dus vergelijkbaar is), Wat mij betreft is het een ander product maar wie ben ik.
Elke reactie kan helpen in mijn keuze. De instanties met hun mooie logo's (VENIN, SKG etc heb ik tot nu toe weinig tot niets aan als consument)
Zo lees je in de Garantie voorwaarden van Venin leden het volgende: Het VENIN-lid is gerechtigd tot afkoop van alle aansprakelijkheid en garantieverplichtingen door betaling van een redelijke vergoeding aan de opdrachtgever. Deze vergoeding zal nooit meer hoeven te bedragen dan de oorspronkelijke aanneemsom (inclusief meer-minderwerk) voor het werk of het relevante deel daarvan (deze beperking zal niet gelden in het geval van opzet of grove roekeloosheid).
Dat is natuurlijk volstrekt belachelijk en alleen in het belang van het VENIN- Lid als je bedenkt dat je producten verwerkt die een sterke waardevermindering kunnen hebben op het vastgoed waarin je ze spuit. Maar goed dat terzijde....
Situatie:
- jaren 30 woning. 2 onder 1 kap.
- Achter een gevel van ca 11 meter hoog. Zijgevels slechts 3 meter met veel raampartijen.
- ca 60-70 m² spouw x 5-6 cm
ca 9 jaar geleden is de spouw gevuld met EPS-parels (grijze, verschillende afmetingen en niet helemaal rond)
Afgelopen najaar bleek bij opnemen van de watermeter dat de kruipruimte vol lag met parels en bij de najaars stormen sneeuwde het hier parels.
Destijds bij het aanbrengen leek al dat er problemen waren met de installatie gezien de lijmresten op de gevel.
Na een warmte beeld inspectie blijkt ook dat er niet gelijkmatig gevuld is.
Oplossing van de leverancier:
Omdat het nog binnen garantie valt wil het bedrijf het kosteloos aanvullen met aminotherm (UF schuim).
Het gaat dan alleen om bijvullen van de slechte plekken in de gevel die op de warmtebeeldcamera zichtbaar zijn.
Ik wil gezien de vage attesten en dampen van UF schuim geen schuim in mijn spouw.
Mijn inziens moeten de huidige parels eruit omdat ze niet goed of helemaal niet verlijmt zijn.
Daarnaast twijfel ik aan de effecten van het combineren van eps parels met schuim dat een beetje krimpt.
Kosten voor leegzuigen zijn echter voor mij (volgens de leverancier) : €3300,- incl. btw. Dat is geen optie wat mij betreft.
Vraag:
Wat te doen?
Toch bij laten vullen met UF schuim? OF
Verder doorzetten en eisen dat ze een slecht aangebracht product vervangen met hetzelfde product maar dan goed verlijmt. (Het bedrijf claimt dat UF schuim hetzelfde doet qua isolatie en dus vergelijkbaar is), Wat mij betreft is het een ander product maar wie ben ik.
Elke reactie kan helpen in mijn keuze. De instanties met hun mooie logo's (VENIN, SKG etc heb ik tot nu toe weinig tot niets aan als consument)
Zo lees je in de Garantie voorwaarden van Venin leden het volgende: Het VENIN-lid is gerechtigd tot afkoop van alle aansprakelijkheid en garantieverplichtingen door betaling van een redelijke vergoeding aan de opdrachtgever. Deze vergoeding zal nooit meer hoeven te bedragen dan de oorspronkelijke aanneemsom (inclusief meer-minderwerk) voor het werk of het relevante deel daarvan (deze beperking zal niet gelden in het geval van opzet of grove roekeloosheid).
Dat is natuurlijk volstrekt belachelijk en alleen in het belang van het VENIN- Lid als je bedenkt dat je producten verwerkt die een sterke waardevermindering kunnen hebben op het vastgoed waarin je ze spuit. Maar goed dat terzijde....
Mijn eerste gedachte was, als het niet meer verlijmd is dan kun je het er ook zo uit halen, maar dat zal een te gemakkelijke gedachten zijn, al lijkt mij dit wel de beste keus, anders laten bijvullen met parels.
Al met al een moeilijke situatie, misschien kun je ergens meer informatie inwinnen en wat je rechten zijn.
Al met al een moeilijke situatie, misschien kun je ergens meer informatie inwinnen en wat je rechten zijn.
Vervelende situatie @Willenswetens.
Ik snap je grote terughoudendheid om de boel met schuim te laten bijvullen. Ten eerste natuurlijk vanwege de reputatie van schuim.
En ten tweede vraag ik me af hoe nauwkeurig men met een warmtebeeldcamera kan zien waar de bij te vullen plekken zijn. Wie maakt die beelden (ik hoop niet de leverancier zelf) en hoe betrouwbaar zijn ze? En dan is de vervolgvraag wat er de komende jaren met het resterende deel parels gebeurt. De garantie is bijna afgelopen en m.i. grote kans dat de komende jaren er meer problemen gaan optreden. En wat doe je dan? Weer bijvullen met schuim? En als dat niet kan, wat dan wel? Schuim wat er nu ingespoten kan worden, kan later (met de huidige technieken) niet of zeer moeilijk verwijderd worden voor zover ik weet.
Mijn voorkeur zou leeghalen zijn en dan vullen met inblaaswol zoals Knauf Supafill. Dat geeft toch de minste kans op problemen en is mogelijk met 5/6 cm spouw. En kan, indien onverhoopt nodig, ook bijgevuld worden.
Leeghalen en opnieuw vullen met eps parels als tweede optie.
Bijvullen met eps parels als derde optie, maar of dat betrouwbaar kan durf ik niet te zeggen. Je zou bij een andere bedrijf een second opinion kunnen aanvragen.
Ik snap je grote terughoudendheid om de boel met schuim te laten bijvullen. Ten eerste natuurlijk vanwege de reputatie van schuim.
En ten tweede vraag ik me af hoe nauwkeurig men met een warmtebeeldcamera kan zien waar de bij te vullen plekken zijn. Wie maakt die beelden (ik hoop niet de leverancier zelf) en hoe betrouwbaar zijn ze? En dan is de vervolgvraag wat er de komende jaren met het resterende deel parels gebeurt. De garantie is bijna afgelopen en m.i. grote kans dat de komende jaren er meer problemen gaan optreden. En wat doe je dan? Weer bijvullen met schuim? En als dat niet kan, wat dan wel? Schuim wat er nu ingespoten kan worden, kan later (met de huidige technieken) niet of zeer moeilijk verwijderd worden voor zover ik weet.
Mijn voorkeur zou leeghalen zijn en dan vullen met inblaaswol zoals Knauf Supafill. Dat geeft toch de minste kans op problemen en is mogelijk met 5/6 cm spouw. En kan, indien onverhoopt nodig, ook bijgevuld worden.
Bijvullen met eps parels als derde optie, maar of dat betrouwbaar kan durf ik niet te zeggen. Je zou bij een andere bedrijf een second opinion kunnen aanvragen.
@route99 @Franciesco Inmiddels is de partij langsgeweest en is er in de muren gekeken, in de zijgevel is een glaswoldeken aangebracht en is nog zo'n 3.5 cm ruimte advies hier is niks doen. Echter zijn de voor en achter gevel lege spouwen met 3.5cm ruimte. vullen met wol zou niet kunnen omdat de spouw te smal is. Iemand nog tips hoe dit verder aan te pakken?
@MrDucky bijzonder dat een woning uit 1989 geen isolatie in alle gevels heeft. Ik neem aan dat er ook gekeken is of de isolatie niet fors verzakt is?
3,5 cm is inderdaad helaas te weinig voor Supafill. EPS parels (voor mij second best) kan als ik me niet vergis vanaf 3cm spouw. Dus dat zou een optie kunnen zijn?
Heb je 1 of meerdere partijen aangeschreven? Dat lijkt me sowieso goed om te doen.
3,5 cm is inderdaad helaas te weinig voor Supafill. EPS parels (voor mij second best) kan als ik me niet vergis vanaf 3cm spouw. Dus dat zou een optie kunnen zijn?
Heb je 1 of meerdere partijen aangeschreven? Dat lijkt me sowieso goed om te doen.
Kan dit altijd?Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:23:
Mijn voorkeur zou leeghalen zijn en ...
Kost dit geen Godsvermogen?
@Rzaan Er zijn vast situaties dat het niet kan (of heel moeilijk is). Maar @Willenswetens geeft aan dat het in zijn geval kan voor €3300,- incl. btw. Wat mij betreft zouden die kosten op zijn minst voor een groot deel door het bedrijf dat de garantie verleent betaald moeten worden. Maar ik, niet juridisch onderlegd, verwacht dat dat geen gemakkelijke discussie zal zijn. Maar het proberen waard waarbij er misschien een acceptabel compromis tot stand kan komen?
Ah, ik begrijp dat het hier om later aangebrachte isolatie gaat die weer verwijderd moet oworden.Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:51:
@Rzaan Er zijn vast situaties dat het niet kan (of heel moeilijk is). Maar @Willenswetens geeft aan dat het in zijn geval kan voor €3300,- incl. btw. Wat mij betreft zouden die kosten op zijn minst voor een groot deel door het bedrijf dat de garantie verleent betaald moeten worden. Maar ik, niet juridisch onderlegd, verwacht dat dat geen gemakkelijke discussie zal zijn. Maar het proberen waard waarbij er misschien een acceptabel compromis tot stand kan komen?
Ik dacht om de reeds vanaf de bouw aanwezige isolatie.
@Franciesco Dit was pluimers, veel partijen willen hier vanwege het bouwjaar van de woning al niet eens langskomen om uberhaupt te kijken... Nu ik van pluimers wat wijzer ben geworden over de spouw kan ik wel andere partijen aanschrijven met die info.
Pluimers zei overigens ook dat voor EPS parels ze minimaal 4cm nodig hebben i.v.m. de lengte van het vulpistool?
Ik zie bij Takkenkamp dat ze ook vullen met Airofill? Iemand hier ervaring mee. Dit kan vanaf 30mm spouw.
https://www.takkenkamp.com/isolatie/spouwmuurisolatie
Pluimers zei overigens ook dat voor EPS parels ze minimaal 4cm nodig hebben i.v.m. de lengte van het vulpistool?
Ik zie bij Takkenkamp dat ze ook vullen met Airofill? Iemand hier ervaring mee. Dit kan vanaf 30mm spouw.
mijn eravring met Takkenkamp was dat ze alleen schuim willen naisoleren als er al een woldeken in zit. Ondanks dat er 5cm ruimte is. Dus ik vermoed dat ze Airofill ook niet gaan doen, verwacht dat ze garantieclaims een te groot risico vinden. En ik weet niet hoeveel vierkante meter helemaal niet geisoleerd is maar is het de moeite om dan alleen die lege spouw te laten isoleren?
De lege spouw zijn de gehele voor en achtergevel de zijgevel is maar een klein stuk (gaat niet de hoogte in enkel beneden verdieping) die is wel geisoleerd. de niet geisoleerde wanden zijn dus ehh 75% van het huisdimi_v schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:06:
mijn eravring met Takkenkamp was dat ze alleen schuim willen naisoleren als er al een woldeken in zit. Ondanks dat er 5cm ruimte is. Dus ik vermoed dat ze Airofill ook niet gaan doen, verwacht dat ze garantieclaims een te groot risico vinden. En ik weet niet hoeveel vierkante meter helemaal niet geisoleerd is maar is het de moeite om dan alleen die lege spouw te laten isoleren?

Wellicht was ik niet helemaal duidelijk: ik had het alleen over naisolatie van lege spouwmuren. En daarbij dacht ik dat ze dat met eps parels doen vanaf 3cm. Maar goed, je kunt enkele bedrijven hiervoor bellen om er achter te komen.MrDucky schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
@Franciesco Dit was pluimers, veel partijen willen hier vanwege het bouwjaar van de woning al niet eens langskomen om uberhaupt te kijken... Nu ik van pluimers wat wijzer ben geworden over de spouw kan ik wel andere partijen aanschrijven met die info.
Hier beweren ze ook vanaf 3cm:
https://warmerhuis.nl/isolatieparels-of-glaswol-in-spouwmuur
De reeds met glaswol geisoleerde spouwmuren extra isoleren is hier pas nog een paar keer aan bod gekomen. Met resultaatgarantie heb ik alleen de optie met schuim gezien...
Voor degenen die het interessant vindt. Onze spouw was geïsoleerd met perlietkorrels. Is net zand, dus over tientallen jaren flink verzakt richting de kruipruimte. Wat dat betreft was de muur net een zandloper.Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:51:
Onze aannemer durfde het wel aan om deze leeg te halen en opnieuw te isoleren. Pragmatisch gezien; om de zoveel meter een aantal stenen onderaan uit de muur gehaald (+boven de ramen). Daarna een soort bouwstofzuiger met goed filter erop. Ging als een tierelier en de spouw helemaal leeg naderhand.
Daarna opnieuw geisoleerd met Supafil.
Wil hiermee aangeven dat - afhankelijk van de soort isolatie - er meer mogelijkheden zijn.
Dat noemen ze een zgn clean sweap, deze tijdelijke stenen verwijdermethode kwam in november j.l. voorbij. Heb er zelfs nog even met een van die mensen die aan het werk waren gesproken.Destralak schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:12:
[...]Onze aannemer durfde het wel aan om deze leeg te halen en opnieuw te isoleren. Pragmatisch gezien; om de zoveel meter een aantal stenen onderaan uit de muur gehaald (+boven de ramen). Daarna een soort bouwstofzuiger met goed filter erop. Ging als een tierelier en de spouw helemaal leeg naderhand.
Daarna opnieuw geisoleerd met Supafil.
Lijkt me een prima oplossing voor jou. Succes.
Dank voor jullie reacties! Is inderdaad een best wel lastige kwestie vandaar dat ik dit even deel op dit forum. Met zijn allen zijn we een stuk wijzer dan alleenFranciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:23:
Vervelende situatie @Willenswetens.
Mijn persoonlijke ervaringen met Takkenkamp zijn goed: verstand van zaken, redelijke prijzen en uitvoering is ook netjes gedaan voor zover ik dat kan beoordelen.
Overigens wel in een regio aan de andere kant van het land.
Overigens wel in een regio aan de andere kant van het land.
Grappig dit te lezen, bedankt voor deze info. In mijn geval overigens m'n eigen aannemer (niet in Maasdijk maar in Limburg). Die had het nog nooit gedaan maar durfde de uitdaging wel aan.route99 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:40:
[...]
Dat noemen ze een zgn clean sweap, deze tijdelijke stenen verwijdermethode kwam in november j.l. voorbij. Heb er zelfs nog even met een van die mensen die aan het werk waren gesproken.
Lijkt me een prima oplossing voor jou. Succes.
Het scheelde natuurlijk ook dat het net zand was en dus naar beneden zakte.
Vandaag contact gehad met Pluimers. Ze staan niet meteen negatief tegenover Supafil in mijn situatie (5cm woldeken, 5cm vrije ruimte). Ze komen over 2 weken kijken, ben benieuwd.dimi_v schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:30:
[...]
Ik had juist verschillende posts gevonden waar wel 'kon', zie bv MK1980 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Maargoed, ik laat maar even zo. Schuim komt er sowieso niet en bestaand weghalen gaat echt te ver. Financieel rendement is denk ik al bedenkelijk, comfort is niet slecht maar alles kan altijd net wat beter natuurlijk. Als ik naar Rc van 3,5 wil dan moet ik teveel ruimte gaan inleveren.
@MK1980 Wie was partij 1?
Laat je het ons weten als Pluimers langs geweest is @dimi_v? Ik en vast meer mensen in dit topic zijn namelijk ook benieuwd 
PS: in mijn ervaring is Pluimers stevig geprijsd in vergelijking met andere grote partijen. Maar als ze het prima mogelijk achten jouw reeds geisoleerde gevels met Supafill na te isoleren. En dat willen doen zonder uitsluitingen in de garantie etc, dan kan het zeker een interessante partij zijn.
PS: in mijn ervaring is Pluimers stevig geprijsd in vergelijking met andere grote partijen. Maar als ze het prima mogelijk achten jouw reeds geisoleerde gevels met Supafill na te isoleren. En dat willen doen zonder uitsluitingen in de garantie etc, dan kan het zeker een interessante partij zijn.
Pluimers kwam na ca 6 jaar (klus: isoleren spouwmuur) bij een bekende die dat betreffende huis kocht en meteen infrarood beelden liet maken en teveel onregelmatigheden in de spouwmuur isolatie zag, heel keurig de afgegeven garantie na.
Ze lijken vaak wel duurder, ik heb te weinig data om dat goed te overzien, maar als je bijvoorbeeld in de straat nog iemand vindt die met het isoleren meedoet dan valt er aan de prijs wel eea te doen, idem dito als er isloatie klusters (minimaal 2 ?) gevormd kunnen worden bij een inkoopactie. Dan hebben zij minder afstanden te rijden. Imho werken ze best in een groot deel van het land. Dan worden de prijzen vergelijkbaar met andere partijen en zeker als er juist wel garantie afgegeven wordt.
Ze lijken vaak wel duurder, ik heb te weinig data om dat goed te overzien, maar als je bijvoorbeeld in de straat nog iemand vindt die met het isoleren meedoet dan valt er aan de prijs wel eea te doen, idem dito als er isloatie klusters (minimaal 2 ?) gevormd kunnen worden bij een inkoopactie. Dan hebben zij minder afstanden te rijden. Imho werken ze best in een groot deel van het land. Dan worden de prijzen vergelijkbaar met andere partijen en zeker als er juist wel garantie afgegeven wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 10-01-2024 10:33 ]
Doe ik zeker.Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:52:
Laat je het ons weten als Pluimers langs geweest is @dimi_v? Ik en vast meer mensen in dit topic zijn namelijk ook benieuwd
Ben benieuwd waar ze mee offreren, hun Vlaamse tak geeft aan 22-25 euro per m2 ex. BTW: https://www.pluimers.be/s...endement-terugverdientijd
Ik heb een warmte camera geleend om eens te kijken waarom ik de bovenverdieping van de uitbouw niet warm gestookt krijg (en de benedenverdieping in de uitbouw ook altijd kouder is dan de rest).
De muren zijn met grijze parels gevuld door de vorige eigenaar.
Ik zie 3 dingen op de foto’s:
1. Boven de ramen lekt veel warmte weg. Is dit een gevolg van slecht aanbrengen van de parels destijds?
2. De bovenzijde van de wanden op de bovenverdieping zijn significant kouder dan de onderzijde. Zouden de parels ingezakt kunnen zijn?
3. Heel veel warmte lekt weg bij de dakranden (waar de muur en het overstekende dak kruisen). Het dak is al geïsoleerd, en ook het plafond van de bovenverdieping. Weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet dus… ideeen?
:strip_exif()/f/image/8qttoUZ9xsEy5JL3cTCFWpGW.jpg?f=fotoalbum_large)
De muren zijn met grijze parels gevuld door de vorige eigenaar.
Ik zie 3 dingen op de foto’s:
1. Boven de ramen lekt veel warmte weg. Is dit een gevolg van slecht aanbrengen van de parels destijds?
2. De bovenzijde van de wanden op de bovenverdieping zijn significant kouder dan de onderzijde. Zouden de parels ingezakt kunnen zijn?
3. Heel veel warmte lekt weg bij de dakranden (waar de muur en het overstekende dak kruisen). Het dak is al geïsoleerd, en ook het plafond van de bovenverdieping. Weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet dus… ideeen?
:strip_exif()/f/image/8qttoUZ9xsEy5JL3cTCFWpGW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/20wlG7shMIsBz5PHItG5DKDw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou een wat uitgebreider onderzoek (laten) doen met scherpere foto's en ook de temperaturen erbij (incl de T-balk aan de zijkant). Then we are talking, over meer details. Er zijn wel verschillen te zien maar niet scherp en geen temperatuur. Idealiter zou het huis helemaal in kaart gebracht kunnen worden en dan binnen en buiten. Die ene foto van binnen geeft al aan dat er eea aan de hand is, maak je het verhaal af dan krijg je inzicht in het geheel. Het hele plaatje kan tot een veel beter plan van aanpak leiden dan een mogelijke ad-hoc actie o.b.v. 2 foto's.studiostevus schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:20:
Ik heb een warmte camera geleend om eens te kijken waarom ik de bovenverdieping van de uitbouw niet warm gestookt krijg (en de benedenverdieping in de uitbouw ook altijd kouder is dan de rest).
Kort over wat er wel is:
Halverwege die "gelere rechthoek" is dat een verwarmingsradiator? Gebruik je radiatorfolie als isolatie? Das een "Quick Win"...
Lateien boven de ramen? Iig bij de bovenste? Dat kunnen koude bruggen zijn.
Beschrijf de hele situatie een beetje op die manier om het in te vullen, dat geeft veel meer inzicht.
Zelf gedaan? Of laten doen en is nog er een garantie op dat werk?De muren zijn met grijze parels gevuld door de vorige eigenaar.
[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 10-01-2024 12:04 ]
@studiostevus Eens met @route99: de foto's laten zien dat er verschil in temperatuur zit tussen diverse onderdelen, maar tonen geen goed inzicht in welk/ hoeveel verschil. De kleurverschillen kunnen je op het verkeerde been zetten als er geen schaal en temperatuur bij staat.
Daarnaast zijn er diverse andere aandachtspunten.
Oa via het onderstaande topic kun je je inlezen over het maken van foto's met de warmtebeeldcamera.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1527049
Daarnaast zijn er diverse andere aandachtspunten.
Oa via het onderstaande topic kun je je inlezen over het maken van foto's met de warmtebeeldcamera.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1527049
ik ben nog even op pad gegaan.
Dit is de kinderslaapkamer, drie wanden grenzend naar buiten. Koudste kamer van het huis. Het plafond is recent geisoleerd, en de wanden dus een tijd geleden met parels...
Dit is de kamer onder de kinderkamer, ook drie wanden naar buiten. Ook koud.
Dit is de kinderslaapkamer, drie wanden grenzend naar buiten. Koudste kamer van het huis. Het plafond is recent geisoleerd, en de wanden dus een tijd geleden met parels...
![]() | ![]() | Het warme ding is een airco overigens. ![]() |
Dit is de kamer onder de kinderkamer, ook drie wanden naar buiten. Ook koud.
![]() | ![]() | ![]() |
De volgende zijn van buiten. Het kleine horizontale raampje is hetzelfde raampje als in de opname hierboven. ![]() | ![]() |
Ik mis die temperatuur bar nog steeds. Er zijn hooguit 2 of 3 T-dots in zwarte vlakken.
Voorbeelden zoals het prettiger/veel informatiever bekijken is:
http://clifforddesign.co.uk/thermal-imaging-survey/
Hun voorbeeld:
/f/image/yCkk66ZD8R82oxAeBVXUFnzn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het laten doen. Een vrij willekeurig voorbeeld foto die aardig in de buurt komt van hierboven qua scherpte, onderscheidend vermogen, want dat mis ik vooral. Zoals die laatste buiten foto lijkt haast overbelicht/verkeerde settings. De T-nuance op de muur is er amper, wat je bijna altijd ziet :
Voorbeelden zoals het prettiger/veel informatiever bekijken is:
http://clifforddesign.co.uk/thermal-imaging-survey/
Hun voorbeeld:
/f/image/yCkk66ZD8R82oxAeBVXUFnzn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het laten doen. Een vrij willekeurig voorbeeld foto die aardig in de buurt komt van hierboven qua scherpte, onderscheidend vermogen, want dat mis ik vooral. Zoals die laatste buiten foto lijkt haast overbelicht/verkeerde settings. De T-nuance op de muur is er amper, wat je bijna altijd ziet :
:fill(white):strip_exif()/f/image/OXmTGYeQx4DOcqj7taAoOi0S.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 10-01-2024 19:11 ]
Ok nog een poging dan… het balkje heb ik gevonden. Een scherpere foto krijg ik niet voor mekaar.
Ik heb inmiddels ook gebeld met het bedrijf dat de spouwmuren heeft geisoleerd met parels (Linssen Best) in 2016. Die gaan er ook naar kijken.
De kinderkamer incl gewone fotos voor de duidelijkheid.
Buiten krijg ik het niet veel beter voor mekaar dan dit. Heeft ook te maken dat ik niet verder van het huis weg kan staan. De lateien lijken een zwak punt.
Ik heb inmiddels ook gebeld met het bedrijf dat de spouwmuren heeft geisoleerd met parels (Linssen Best) in 2016. Die gaan er ook naar kijken.
De kinderkamer incl gewone fotos voor de duidelijkheid.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Buiten krijg ik het niet veel beter voor mekaar dan dit. Heeft ook te maken dat ik niet verder van het huis weg kan staan. De lateien lijken een zwak punt.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door studiostevus op 11-01-2024 10:30 ]
@studiostevus een paar indrukken/reacties op de foto's:
Meer warmteverlies rondom de kozijnen is gebruikelijk omdat deze nou eenmaal minder goed isoleren dan een geisoleerde gevel. Idem voor glas. Ook HR++ glas isoleert maar matig (vergelijk het met 1,5cm piepschuim). Maar sowieso is glas heel lastig te beoordelen met een warmtebeeldcamera vanwege de reflectie.
Vensterbanken en dorpels kunnen koudebruggen zijn. Afhankelijk van materiaal en montage: bv een stenen vensterbank die (gedeeltelijk) op of tegen het buitenspouwblad aan ligt.
Idem voor lateien die boven kozijnen gemonteerd zijn. In jouw geval lijkt op de onderste foto links dit echter wel een hele grote ("hoge") plek te zijn. Wellicht is daar de naisolatie niet goed gegaan. Daar kan een reden voor zijn omdat de spouw ter plekke vuil of gedeeltelijk afgeschermd is door bepaalde constructieonderdelen. Met een camera zou dat bekeken kunnen worden door het isolatiebedrijf.
Het bovenste gedeelte van de kinderkamer (foto's rechts boven) lijkt inderdaad ook niet goed gevuld. Net als hiervoor kan daar een constructieve reden voor zijn. In welke mate loopt b.v. het plafond (dak?) daar door tot de gevel wat misschien een koudebrug en/of blokkade voor de naisolatie kan zijn?
Als "1, 2 en 3" ook de max en min waardes aangeven, dan is het temperatuurverschil op de muur op de 2-de foto overigens niet heel groot (2,8 graden). Is dat inderdaad zo?
Zoals eerder aangegeven is het maken van warmtebeeld foto's niet gemakkelijk. Dat geldt ook voor het beoordelen er van. Dus bovenstaande is puur een eerste indruk op basis van jouw foto's.
Meer warmteverlies rondom de kozijnen is gebruikelijk omdat deze nou eenmaal minder goed isoleren dan een geisoleerde gevel. Idem voor glas. Ook HR++ glas isoleert maar matig (vergelijk het met 1,5cm piepschuim). Maar sowieso is glas heel lastig te beoordelen met een warmtebeeldcamera vanwege de reflectie.
Vensterbanken en dorpels kunnen koudebruggen zijn. Afhankelijk van materiaal en montage: bv een stenen vensterbank die (gedeeltelijk) op of tegen het buitenspouwblad aan ligt.
Idem voor lateien die boven kozijnen gemonteerd zijn. In jouw geval lijkt op de onderste foto links dit echter wel een hele grote ("hoge") plek te zijn. Wellicht is daar de naisolatie niet goed gegaan. Daar kan een reden voor zijn omdat de spouw ter plekke vuil of gedeeltelijk afgeschermd is door bepaalde constructieonderdelen. Met een camera zou dat bekeken kunnen worden door het isolatiebedrijf.
Het bovenste gedeelte van de kinderkamer (foto's rechts boven) lijkt inderdaad ook niet goed gevuld. Net als hiervoor kan daar een constructieve reden voor zijn. In welke mate loopt b.v. het plafond (dak?) daar door tot de gevel wat misschien een koudebrug en/of blokkade voor de naisolatie kan zijn?
Als "1, 2 en 3" ook de max en min waardes aangeven, dan is het temperatuurverschil op de muur op de 2-de foto overigens niet heel groot (2,8 graden). Is dat inderdaad zo?
Zoals eerder aangegeven is het maken van warmtebeeld foto's niet gemakkelijk. Dat geldt ook voor het beoordelen er van. Dus bovenstaande is puur een eerste indruk op basis van jouw foto's.