✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Maar dat denk ik wel. Hamilton zat er ook gewoon dicht achter. Die hoefde niet naast de baan te gaan. Ze zitten altijd weer dicht achter de auto bij de volgende bocht dus dan is het een kwestie van buitenkant pakken, later remmen en laten rollen. Dat deed Hamilton gewoon niet. Dat verstappen naast de baan kwam, heeft er weinig mee te maken. Dit was gewoon de manier om het te doen.ThiJor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Ik denk dat de inhaalactie van Max op Schumacher in T2 bij een "normale" T1 niet mogelijk geweest was.
Let's agree to disagree :-) Het is sowieso puur hypothetisch op dit moment.Martinspire schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:04:
[...]
Maar dat denk ik wel. Hamilton zat er ook gewoon dicht achter. Die hoefde niet naast de baan te gaan. Ze zitten altijd weer dicht achter de auto bij de volgende bocht dus dan is het een kwestie van buitenkant pakken, later remmen en laten rollen. Dat deed Hamilton gewoon niet. Dat verstappen naast de baan kwam, heeft er weinig mee te maken. Dit was gewoon de manier om het te doen.
Heb naast F1 eigenlijk weinig met autosport. Weekendje Adenau / Nürburgring en zelf wat rondjes rijden vind ik wel leuk en soms zijn er op zaterdagmiddag of zondagochtend wat andere klasses aan het racen, maar daar blijft het dan wel bij.iichel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Gewoon lekker Le Mans kijken en een week nagenieten.
Btw, je hebt een Toyota GR??
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X
Nee, ik heb alleen VW's (2x VW Karmann Ghia, 1x VW Polo). Toyota Gazoo Racing is het fabriek racing team van Toyota, die rijden o.a. Le Mans. Endurance racen is mijn grote liefde, F1 staat echt op 2 qua sport.ArcticWolf schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
Heb naast F1 eigenlijk weinig met autosport. Weekendje Adenau / Nürburgring en zelf wat rondjes rijden vind ik wel leuk en soms zijn er op zaterdagmiddag of zondagochtend wat andere klasses aan het racen, maar daar blijft het dan wel bij.
Btw, je hebt een Toyota GR??
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
"After qualifying, the car came back, we removed the cowling, removed the cover, and found them while checking the PU," he said. "We had checked the same thing before the qualifying, but there was nothing wrong with it. However, when we checked it after qualifying, there were cracks and the oil was seeping out. There was no impact on the data or performance so it was not a part that appears in the data."
Bron
I have no special talent. I am only passionately curious.
je bedoelt ouwehoeren over iets wat je leuk vindt?ArcticWolf schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:00:
[...]
Ruziën over de regelgeving
Bottas & Mazepin memes maken
Boos zijn op Hamilton en Mercedes
Throwbacks posten
![]()
Genoeg te doen
Ik ga alvast een rondje spa oefenen
Aj, een huilende motor...die kan je afschrijven voor de racericardo246 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:11:
Er is wat meer met VER zijn Silverstone motor aan de hand dan alleen de ophanging (Olie lekkage).
"After qualifying, the car came back, we removed the cowling, removed the cover, and found them while checking the PU," he said. "We had checked the same thing before the qualifying, but there was nothing wrong with it. However, when we checked it after qualifying, there were cracks and the oil was seeping out. There was no impact on the data or performance so it was not a part that appears in the data."
Bron
Dit inderdaad...JP_Frost schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Wat een raar ventje.
Ergens ook wel mooi dat hij nu zijn F1 kans kwijt is vanwege een stomme twitch stream. Zal wel een generatie kloofje zijn, maar ik heb helemaal niets met dat gestream en gevlog van quasi bekende personen.
Begrijp werkelijk niet waarom sommige (veel) mensen de behoefte hebben om werkelijk alles wat ze meemaken te delen met de rest van de wereld. En als je dan ook nog de meest domme dingen gaat zeggen zonder een moment na te denken over je eigen positie zegt dat toch ook wel iets over 's-mans intellectuele vermogens.
Maar zal inderdaad een generatie dingetje zijn. Heb hier ook vaak genoeg gesprekken over met mijn tiener-dochters die ook lijken te leven volgens het adagium ik heb iets pas echt beleefd als ik het op de socials heb kunnen zetten.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Lopen ze dan niet achter op die site met Latifi's punten?Frappuccino schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:17:
[...]
https://www.gptoday.net/n...oep-opmerking-over-latifi
Die gast is een beetje de weg kwijt als ik dit artikel lees.
scooby dooby doo Dan Ticktum toodeloo
:fill(white):strip_exif()/f/image/6u2NmifGawL0RF52yr4QnIMu.png?f=user_large)
Specifiek filmpje:
YouTube: Dan Ticktum doing Dan Ticktum things again... [Calling Latifi pay dr...
Waar dus ook de fout in het artikel zit:
Ticktum legde toen uit aan de vriend met wie hij speelde: "Ik ben liever de beste in de F2 dan de slechtste in de F1. Het is niet zoals divisies. Zoals de Premier League, waar kan promoveren en degraderen
Die eerste zin (liever de beste) zegt die vriend van hem, hij begint zelf pas bij die divisies.
[ Voor 34% gewijzigd door SinergyX op 04-08-2021 10:29 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
PTR schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
je bedoelt ouwehoeren over iets wat je leuk vindt?![]()
Ik ga alvast een rondje spa oefenen
Ik zou wel graag een keer een trackday Spa doen met m'n auto: https://www.spa-francorch...public-driving-experience
Nürburgring heb ik al een paar keer gedaan, Zandvoort sla ik over... worden naar mijn mening te veel ongelukken door andere veroorzaakt.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X
Maar dat PER nu straf krijgt voor het wisselen van de motor komt niet enkel door BOT want als ditzelfde incident twee races eerder was gebeurd dan had PER de motor nog straffeloos kunnen wisselen omdat hij toen nog geen derde motor had gestoken. Je komt automatisch weer op het terrein dat je naar de gevolgen van een crash gaat kijken om de strafmaat te bepalen en dat blijft ook scheef omdat je niet weet wat er in de rest van het seizoen nog staat te gebeuren. Ook blijft het lastig om vast te stellen voor welk percentage iemand verantwoordelijk is wat voer voor discussie blijft.CH4OS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:05:
[...]
Als PER 10 plaatsen grid penalty krijgt, vervangen ze op zijn auto 2 onderdelen... Het is namelijk vijf plaatsen pér onderdeel. En ja, de regels daarin mogen best eens bekeken worden. Als een slachtoffer zwaarder bestraft wordt dan de veroorzaker gaat er imo iets niet goed. Maar heb er verder niets over gelezen nog, eigenlijk.
EDIT:
Eerder vanmorgen even snel gekeken, maar vooralsnog gaat het om mogelijk gridstraf, om hoeveel straf het gaat, staat bij de meeste artikelen er dan weer niet bij.
Teams preken inderdaad voor eigen parochie. Na de crash tussen RUS en BOT in Imola hoorde je Ferrari en RBR niet maar nu ze zelf de dupe zijn moet er ineens wat gebeuren. Wat dat betreft hadden Ferrari en RBR sterker gestaan als ze zich in Portugal al hadden uitgesproken want ze konden zelf ook wel bedenken dat ze vroeg of laat met dit scenario te maken krijgen.CH4OS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:22:
[...]
Een keer geroepen heeft, inderdaad. Maar de regels zijn nu eenmaal anders. En ja, dat speelt vooral in het voordeel voor Mercedes, maar praat elk team niet voor eigen parochie? Ik heb het vaker gezegd, maar dit jaar valt er veel te winnen of te verliezen, je praat over letterlijk miljoenen aan prijzengeld. Dat het nu hard tegen hard wordt gespeeld is dan een logisch gevolg. De vraag is alleen wie dus de langste adem heeft en daarmee op de baan uiteindelijk het meeste voordeel heeft. Je ziet ook doordat de druk is toegenomen, Mercedes hier en daar steekjes heeft laten vallen, waardoor RBR toe kon slaan en de overwinning kon pakken. Maar nu twee keer de rollen omgedraaid zijn geweest, wordt er moord en brand geschreeuwd en zijn de straffen opeens niet eerlijk, in het voordeel van Mercedes, of merkt Mercedes de straffen niet eens.
Misschien kan de FIA een onderzoek doen naar de kosten van crashes van bijvoorbeeld de afgelopen vijf seizoenen om te kijken hoe zo'n maatregel uit zou pakken als je de veroorzaker laat betalen. Zou er niet raar van opkijken dat het over een langere periode lood om oud ijzer is want alle teams & coureurs zijn wel betrokken bij incidenten als slachtoffer en als aanstichter dus ik denk dat zo'n maatregel per saldo weinig brengt.
Dat lijkt me ook supervet! Dan moet ik wel iets beters regelen dan mijn kia picantoArcticWolf schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:43:
[...]
Ik zou wel graag een keer een trackday Spa doen met m'n auto: https://www.spa-francorch...public-driving-experience
Nürburgring heb ik al een paar keer gedaan, Zandvoort sla ik over... worden naar mijn mening te veel ongelukken door andere veroorzaakt.
Voor nu hou ik het nog maar op de vr racing variant
The FIA need to take a 1 litre sample of fuel after each race. This is taken at the FIA connector on the fuel hatch up from the fuel collector inside the tank.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) 1 augustus 2021
The collectors capacity isn't much more than that, its filled from the lift pumps around the bottom of the tank. pic.twitter.com/lNJH5lIjXt

As the bottom of the tank is now so complex with cut outs for the oil tank, ERS battery, ADR etc that many compartments are formed and may still have some fuel in them, not retrieved by the pumps to the collector.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) 1 augustus 2021
This trapped fuel could be added to the FIA sample if required pic.twitter.com/ANdfc9YIen

Het 2e plaatje, onderaan waar FIA bij staat, daar wordt de brandstof afgetapt. Slangetje erop, pomp aan en wachten tot je een litertje hebt. Daar is dus 0.3l uitgekomen bij de Aston Martin van Vettel.
Gezien de complexiteit van een tank is er een kans dat Aston Martin gelijk heeft en er nog brandstof in de tank zit, die er niet uit wil. De vraag is of de FIA het goedkeurt als deze brandstof er toch uitgehaald kan worden, maar niet op de normale manier. Als de brandstof er niet is houdt het natuurlijk sowieso op.
De auto is nu trouwens in handen van de FIA, mocht iemand het zich afvragen.
Ticktum, was dat niet die gast die in elke race verzucht waarom hem allemaal de pech overkomt? Of heb ik hem met een ander verwisselt.mr thee schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:52:
Dan Ticktum kan weer opzoek
https://www.gpblog.com/nl...icktum-per-direct-op.html
Maar dat Williams geen reden geeft... iemand die een jaar geschorst is, waarom zou je daar verder mee willen gaan? Dat doe je misschien als het een uitzonderlijk talent is, en dat is ook niet zo.
Signatures zijn voor boomers.
Zhou is op zoek naar een F1 stoeltje en neemt heel veel geld mee. Is niet per se bij Williams aan het leuren, maar ze kunnen de pegels goed gebruiken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Even teruglezen, de reden wordt een stukje hierboven gegeven.Maasluip schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:39:
[...]
Ticktum, was dat niet die gast die in elke race verzucht waarom hem allemaal de pech overkomt? Of heb ik hem met een ander verwisselt.
Maar dat Williams geen reden geeft... iemand die een jaar geschorst is, waarom zou je daar verder mee willen gaan? Dat doe je misschien als het een uitzonderlijk talent is, en dat is ook niet zo.
Mooi werk! Ik dacht ook begrepen te hebben dat die lift pump stuk is bij de AM en dat de appeal erover gaat of ze die mogen vervangen en daarmee (hopelijk) de resterende 0.7 liter kunnen oppompen.DoeEensGek schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:39:
*knip*
Het 2e plaatje, onderaan waar FIA bij staat, daar wordt de brandstof afgetapt. Slangetje erop, pomp aan en wachten tot je een litertje hebt. Daar is dus 0.3l uitgekomen bij de Aston Martin van Vettel.
Gezien de complexiteit van een tank is er een kans dat Aston Martin gelijk heeft en er nog brandstof in de tank zit, die er niet uit wil. De vraag is of de FIA het goedkeurt als deze brandstof er toch uitgehaald kan worden, maar niet op de normale manier. Als de brandstof er niet is houdt het natuurlijk sowieso op.![]()
De auto is nu trouwens in handen van de FIA, mocht iemand het zich afvragen.
Ja dat is een belangrijk detail. De kans dat die kapot gaat na een vlag is reëel, eigenlijk meer uitvalt dan kapot gaan.ThiJor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:02:
[...]
Mooi werk! Ik dacht ook begrepen te hebben dat die lift pump stuk is bij de AM en dat de appeal erover gaat of ze die mogen vervangen en daarmee (hopelijk) de resterende 0.7 liter kunnen oppompen.
Het is voorlopig maar even afwachten (en hopen dat het goed komt voor Vettel).
Nee, het had inderdaad niks te maken met het Latifi incident. Althans, dat geeft Ticktum aan. Hij wist het darvoor al (en misschien daardoor juist de opmerking?)Chiron schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:42:
Ik denk dat het niet alleen zn twitch booboo was wat Ticktum de das om gedaan heeft.
Zhou is op zoek naar een F1 stoeltje en neemt heel veel geld mee. Is niet per se bij Williams aan het leuren, maar ze kunnen de pegels goed gebruiken.
Zit Zhou niet meer in het opleidingsprogramma van Renault (Alpine) dan?
Wishfull thinking: Hulkenberg naar Williams
Op zn instagram gaf Tictum aan dat ie niet ontslagen is vanwege dat incident, maar dat het al eerder was gedaan. Het was alleen nog niet wereldkundig gemaakt. Dus grote kans dat het Zhou of iemand anders is. En dan snap ik ook wel dat ie loopt te tieren op internet omdat ie iets daarvoor ontslagen is geweest. Maar men maakt er weer een hele soap van die niet waar is.Chiron schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:42:
Ik denk dat het niet alleen zn twitch booboo was wat Ticktum de das om gedaan heeft.
Als de veroorzaker verantwoordelijk wordt voor alle schade dan zullen alle coureurs uiteindelijk netjes achter elkaar blijven rijden en geen risico's gaan nemen. Einde F1. Of een team dat gesponsord wordt door rijke Arabieren of Chinezen durven het risico aan. Maar dat is dan ook einde F1.Jorick schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:59:
Misschien kan de FIA een onderzoek doen naar de kosten van crashes van bijvoorbeeld de afgelopen vijf seizoenen om te kijken hoe zo'n maatregel uit zou pakken als je de veroorzaker laat betalen. Zou er niet raar van opkijken dat het over een langere periode lood om oud ijzer is want alle teams & coureurs zijn wel betrokken bij incidenten als slachtoffer en als aanstichter dus ik denk dat zo'n maatregel per saldo weinig brengt.
Je mag per seizoen X aantal van onderdeel Y gebruiken. (3 ICE, 3 MGUH, 3 TC, 2 ES, 2 CE, 2 MGUK en 8 EX). De eerste keer dat je over X stuks Y heen gaat kost dat je 10 plekken, daarna 5, bij een enkel onderdeel al. Aangezien er nog geen penalties zijn geweest betekent dat hoe dan ook dat de eerste keer dat hij ook maar een enkel onderdeel vervangt buiten de limieten, er minimaal 10 plekken straf komen. Dat is ook aanleiding voor teams om dan maar direct alles te vervangen zodat je de volgende keer per los onderdeel nog maar vijf plekken straf krijgt. Dan kan je ook Q2 en Q3 laten varen, scheelt weer banden, motorgebruik en overig risico. Anders start je buiten de top 10 op verplichte bandenkeuze, dat is ook best dom. Geen enkele reden dus om niet maximale straffen te pakken.CH4OS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:05:
[...]
Als PER 10 plaatsen grid penalty krijgt, vervangen ze op zijn auto 2 onderdelen... Het is namelijk vijf plaatsen pér onderdeel. En ja, de regels daarin mogen best eens bekeken worden. Als een slachtoffer zwaarder bestraft wordt dan de veroorzaker gaat er imo iets niet goed. Maar heb er verder niets over gelezen nog, eigenlijk.
EDIT:
Eerder vanmorgen even snel gekeken, maar vooralsnog gaat het om mogelijk gridstraf, om hoeveel straf het gaat, staat bij de meeste artikelen er dan weer niet bij.
Nou zou je kunnen zeggen dat RBR hierdoor "gratis" de rest van de onderdelen kunnen vervangen omdat ze direct alle werkende componenten mee vervangen, maar als je uitgaat van het plan om netjes binnen de grenzen blijven gedurende het gehele seizoen is het natuurlijk alsnog een klap.
Overigens kunnen ze er bij Mercedes ook een nog grotere fuck you van maken. Gridstraf hebben ze toch al, kunnen ze er bij Bottas best nieuwe ES, CE en MGUK in gooien. Dat doet nu het minste pijn, en geeft ze de rest van het seizoen wat meer ruimte om minder zuinig te doen. Idem voor Stroll.
Zover ik weet stacked het. Zou BOT nu onderdelen vervangen (en daarvoor ook grid penalties krijgen), zou BOT dus (met jouw berekening) 15 plaatsen straf krijgen.DataGhost schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:06:
Overigens kunnen ze er bij Mercedes ook een nog grotere fuck you van maken. Gridstraf hebben ze toch al, kunnen ze er bij Bottas best nieuwe ES, CE en MGUK in gooien. Dat doet nu het minste pijn, en geeft ze de rest van het seizoen wat meer ruimte om minder zuinig te doen. Idem voor Stroll.
Ja, dat klopt. Ik bedoel meer van, hij heeft sowieso een gridstraf, Q wordt 'ie realistisch maximaal derde dus dat wordt starten vanaf P8. Maar als ze nou die drie onderdelen erbij gooien start 'ie achteraan (+12 zegmaar) en ziten er drie nieuwe onderdelen in de pool voor de rest van het jaar, die vervolgens ook nog maar 5 in plaats van 10 gridplaatsen elk kosten mochten die later alsnog vervangen moeten worden. Al met al is dat een nog iets goedkopere gridstraf dan de onderdelen los vervangen, en je doet er effectief de hele FIA-gridstraf mee teniet. Het lijkt me ook niet dat ze 100% uit luxe al op 2/2 zitten voor die genoemde onderdelen, dus de kans dat ze daar later in het seizoen toch een straf voor moesten pakken is reëel.CH4OS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:15:
[...]
Zover ik weet stacked het. Zou BOT nu onderdelen vervangen (en daarvoor ook grid penalties krijgen), zou BOT dus (met jouw berekening) 15 plaatsen straf krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 04-08-2021 13:26 ]
Het gaat dan wel over Bottas, maar als die op pole kwalificeert in Spa start hij dus op P6, en onder normale omstandigheden zou die gewoon P3, P4 finishen. Vervangen ze de motor en start die P20 dan zou die met zijn auto en kwaliteiten nog steeds P3, 4, 5 moeten worden. Dat is volgens mij waar op wordt gedoeld. Bottas zou gewoon geen pijn moeten hebben van die extra straffen, want de backmarkers & midfielders moet die zeker op een circuit als Spa zo voorbij komen.CH4OS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:15:
[...]
Zover ik weet stacked het. Zou BOT nu onderdelen vervangen (en daarvoor ook grid penalties krijgen), zou BOT dus (met jouw berekening) 15 plaatsen straf krijgen.
Alleen de motor zelf zit bij Bottas nog maar op 2/3 dus die vervangen levert nog geen straffen op, dat is dan nog niet enorm voordelig voor ze. Maar kan wel natuurlijk.RobertMe schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:29:
[...]
Het gaat dan wel over Bottas, maar als die op pole kwalificeert in Spa start hij dus op P6, en onder normale omstandigheden zou die gewoon P3, P4 finishen. Vervangen ze de motor en start die P20 dan zou die met zijn auto en kwaliteiten nog steeds P3, 4, 5 moeten worden. Dat is volgens mij waar op wordt gedoeld. Bottas zou gewoon geen pijn moeten hebben van die extra straffen, want de backmarkers & midfielders moet die zeker op een circuit als Spa zo voorbij komen.
Puur alleen omdat hij zegt dat het niet zo is, maakt het andere niet meteen onwaar. Er zal prima eerder stadium hem zijn verteld dat er geen plek is voor 2022 en hij z'n contract gewoon uit zit, maar deze actie (of andere nog onbekende) dit omgezet is naar een 'with immediate effect'.Martinspire schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:51:
[...]
Op zn instagram gaf Tictum aan dat ie niet ontslagen is vanwege dat incident, maar dat het al eerder was gedaan. Het was alleen nog niet wereldkundig gemaakt. Dus grote kans dat het Zhou of iemand anders is. En dan snap ik ook wel dat ie loopt te tieren op internet omdat ie iets daarvoor ontslagen is geweest. Maar men maakt er weer een hele soap van die niet waar is.
De stoelendans zal langzaam weer op gang komen, niet alleen in F1 maar ook vanuit F2 (en Williams hoop om ooit een vrouw in de F1 te hebben), dus ja.. onderdeel van het stukje soap.
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Potato potatoDataGhost schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Alleen de motor zelf zit bij Bottas nog maar op 2/3 dus die vervangen levert nog geen straffen op, dat is dan nog niet enorm voordelig voor ze. Maar kan wel natuurlijk.
nick de vries naar aston martin(?) stroll naar mercedes (?) bottas naar williams(?) waar gaat russel dan heen?SinergyX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
Puur alleen omdat hij zegt dat het niet zo is, maakt het andere niet meteen onwaar. Er zal prima eerder stadium hem zijn verteld dat er geen plek is voor 2022 en hij z'n contract gewoon uit zit, maar deze actie (of andere nog onbekende) dit omgezet is naar een 'with immediate effect'.
De stoelendans zal langzaam weer op gang komen, niet alleen in F1 maar ook vanuit F2 (en Williams hoop om ooit een vrouw in de F1 te hebben), dus ja.. onderdeel van het stukje soap.
Formula-E met Mercedes krachtbron?himlims_ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
nick de vries naar aston martin(?) stroll naar mercedes (?) bottas naar williams(?) waar gaat russel dan heen?
Testing, one, two ...
Die krijgt DannyRics stoeltje. Wat ik nog steeds als serieuze mogelijkheid acht.himlims_ schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
nick de vries naar aston martin(?) stroll naar mercedes (?) bottas naar williams(?) waar gaat russel dan heen?
Alonso is en blijft een held in mijn ogenRembock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
Was er overigens nog 1 vergeten: Fernando
Heb deze echter nog niet gekeken, dus kan hier nog weinig over zeggen
Dus heel erg bedankt voor de tip!
Morgen als het regent eens beginnen met de eerste aflevering.
@derest... credits voor de tip gaan naar @Rembock maar als je GRAND PRIX Driver via Amazon nog niet gezien hebt, doen.
Persoonlijk vind ik GRAND PRIX Driver veel beter dan Drive to Survive.
Vier afleveringen over het voorseizoen van McLaren van 2017. Kijkt heel gemakkelijk achterelkaar weg
Met dat verschil dat McLaren bij mijn weten veel onafhankelijker opereert dan AM en Williams. Toto en Stroll zijn goede vriendjes (is of was Toto niet ook aandeelhouder can Aston Martin?) en Williams en Mercedes hebben dan sowieso al kinda samenwerking op het gebied dat Williams flinke korting krijgt (die ze hard nodig hebben) als Mercedes er een coureur kwijt kan.Erazzzer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:17:
[...]
Die krijgt DannyRics stoeltje. Wat ik nog steeds als serieuze mogelijkheid acht.
Ik denk in die zin dat Russell naar McLaren alleen gebeurt als McLaren er naar vraagt, en niet op basis van Toto die hem daar wil stallen.
Dan heb ik nog wat leuk nieuws voor jestreamnl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:19:
[...]
Alonso is en blijft een held in mijn ogen
Morgen als het regent eens beginnen met de eerste aflevering.
@derest... credits voor de tip gaan naar @Rembock maar als je GRAND PRIX Driver via Amazon nog niet gezien hebt, doen.
Persoonlijk vind ik GRAND PRIX Driver veel beter dan Drive to Survive.
Vier afleveringen over het voorseizoen van McLaren van 2017. Kijkt heel gemakkelijk achterelkaar weg
#Fernando season two is in the starting block! 🚦🏁 Follow my come back to F1 on August 27th only on @PrimeVideoES . For now, enjoy the trailer! 🎬 #amazon #season2 pic.twitter.com/KRcCxObVW1
— Fernando Alonso (@alo_oficial) 3 augustus 2021
vond die docu/serie erg sterk; wist dat het een baas was, maar nu indruk dat hij een eind-baas isstreamnl schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:19:
[...]
Alonso is en blijft een held in mijn ogen
Bedankt voor je bijdrage, hier was ik naar op zoek, maar jouw zoek skills zijn beduidend beter[b]DoeEensGek in "[F1] Seizoen 2021"DoeEensGek schreef op woensdag 4 augustus 2021 @
Mooi verhaal.
Naar mijn mening zou Vettel vrijuit moeten gaan als er inderdaad nog 0,7L in de tank zit nu. Het idee is dat ze de brandstof kunnen analyseren en dat het er (een beetje eenvoudig) uit komt. Dat de opvoerpomp kapot is, is domme pech, maar niet iets om iemand voor uit de race-uitslag te schrappen. De intentie van de regel is gewoon dat je voldoende brandstof overlaat voor een sample en dat zou dan het geval zijn. Als bovenstaande waar is, zou het me dus verbazen als de diskwalificatie blijft staanThiJor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:02:
[...]
Mooi werk! Ik dacht ook begrepen te hebben dat die lift pump stuk is bij de AM en dat de appeal erover gaat of ze die mogen vervangen en daarmee (hopelijk) de resterende 0.7 liter kunnen oppompen.
Wat betreft schade doorbelasten: ik zie dat niet goedkomen, omdat je dan inderdaad saaie races krijgt zonder enig risico. Maar schade buiten de cost cap houden, dat zou ik wel zien zitten. Uiteindelijk is de cost cap er vooral voor om te voorkomen dat rijke teams mega veel R&D-budget hebben en arme teams nauwelijks kunnen ontwikkelen. Juist achterin het veld gaat er nog wel eens een auto in de poeier (hoe verder achteraan je start, hoe groter de risico's bij de start) en hoe meer "paydrivers zonder talent" je om je heen hebt. Dus eigenlijk zijn vooral de armere teams onzeker over de hoeveelheid onderdelen die gemaakt en gerepareerd moeten worden
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Hoe weet je zeker dat die missende 0,7 liter nog in die tank zit? Vertrouw je het F1 team op hun woord dat ze er x liter ingedaan hebben voor de race? Als je 1 liter uit die tank kunt halen na de race, ben je er zeker van en daar bestaat een procedure voor. Die hebben ze gevolgd en er kwam maar 0,3 liter uit. Vandaar de (voorlopige) DSQ.Grrrrrene schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:06:
[...]
Naar mijn mening zou Vettel vrijuit moeten gaan als er inderdaad nog 0,7L in de tank zit nu. Het idee is dat ze de brandstof kunnen analyseren en dat het er (een beetje eenvoudig) uit komt. Dat de opvoerpomp kapot is, is domme pech, maar niet iets om iemand voor uit de race-uitslag te schrappen. De intentie van de regel is gewoon dat je voldoende brandstof overlaat voor een sample en dat zou dan het geval zijn. Als bovenstaande waar is, zou het me dus verbazen als de diskwalificatie blijft staan
Wat betreft schade doorbelasten: ik zie dat niet goedkomen, omdat je dan inderdaad saaie races krijgt zonder enig risico. Maar schade buiten de cost cap houden, dat zou ik wel zien zitten. Uiteindelijk is de cost cap er vooral voor om te voorkomen dat rijke teams mega veel R&D-budget hebben en arme teams nauwelijks kunnen ontwikkelen. Juist achterin het veld gaat er nog wel eens een auto in de poeier (hoe verder achteraan je start, hoe groter de risico's bij de start) en hoe meer "paydrivers zonder talent" je om je heen hebt. Dus eigenlijk zijn vooral de armere teams onzeker over de hoeveelheid onderdelen die gemaakt en gerepareerd moeten worden
Normaal mag je na de race en voor de scrutineering niets vervangen, toevoegen of wegnemen aan de auto, maar daar zijn uitzonderingen op. Stel je heb in de laatste ronde een hevig gevecht, hebt contact en verliest je voorvleugel. Je rijdt nog over de finishlijn en parkeert je auto in parc fermé na het afkoelrondje. Scrutineering -> auto te licht. Logisch, want je hebt geen voorvleugel meer die x kg weegt. In dat geval mag je toch een nieuwe voorvleugel installeren.
AM wilt zo'n uitzondering gebruiken om die pomp die nu niet werkt te vervangen waardoor ze daarna hopelijk die resterende 0,7 liter wel volgens de procedure uit de tank kunnen halen. Als ze die 0,7 liter inderdaad nog uit die tank kunnen halen zal die DSQ uiteraard teniet gedaan worden en houdt Vettel zijn P2.
Opnieuw, je kan die regel en het idee erachter in vraag stellen op het nut ervan. Ik ben ook niet overtuigd van het nut. Maar je kan niet na de race plots die (zeer duidelijke) regel met bijhorende voorgeschreven bestraffing anders gaan toepassen want och, het is Vettel! Stel dat Max dit aan de hand had? Of Hamilton?
Sterker nog, in theorie zou er 1,7L in gezeten hebben volgens de metingen van de flow sensors. Daar is nu 0,3L uit gepompt, dus er zou (nogmaals) in theorie zelfs nog 1,4L aanwezig moeten zijn, maar dat krijgt men er niet uit. Morgen gaan we het horen wat de uitslag wordt, dan zijn de 96 uur voorbij.Grrrrrene schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:06:
Naar mijn mening zou Vettel vrijuit moeten gaan als er inderdaad nog 0,7L in de tank zit nu. Het idee is dat ze de brandstof kunnen analyseren en dat het er (een beetje eenvoudig) uit komt. Dat de opvoerpomp kapot is, is domme pech, maar niet iets om iemand voor uit de race-uitslag te schrappen. De intentie van de regel is gewoon dat je voldoende brandstof overlaat voor een sample en dat zou dan het geval zijn. Als bovenstaande waar is, zou het me dus verbazen als de diskwalificatie blijft staan
Of mercedes heeft gesjoemeld met z'n fuel flow sensor. spanning en sensatieCH4OS schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:35:
[...]
Sterker nog, in theorie zou er 1,7L in gezeten hebben volgens de metingen van de flow sensors. Daar is nu 0,3L uit gepompt, dus er zou (nogmaals) in theorie zelfs nog 1,4L aanwezig moeten zijn, maar dat krijgt men er niet uit. Morgen gaan we het horen wat de uitslag wordt, dan zijn de 96 uur voorbij.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
alles kan off-topic
Ik weet dat je sarcastisch bent, maar alsjeblieft niet zeg...Ankona schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:31:
Misschien is het eens een mooi moment om onze gedachten te laten gaan over wat we van Hamilton als rijder en persoon vinden. Echt iets waar we anders nooit aan toe komen en nu mooi de tijd voor hebben.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Gelukkig heb ik het met dat werken druk zat, dus de tijd zal vliegen.
Die worden door de FIA geleverd? Vroeger één, die het team te leen kreeg en mee nam naar de fabriek. Nadat Ferrari dat ding een beetje veel had onderzocht zijn er nu dan twee waarbij de nieuwe anders werkt, op donderdag of vrijdag aan het team wordt overhandigd en en zondag weer terug moet geven.iichel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:04:
[...]
Of mercedes heeft gesjoemeld met z'n fuel flow sensor. spanning en sensatie
Maar onder het genot van een congnac en pijp bij de open haard in grote suede stoelen en laat ons allen het pad der filosofie bewandelen, de tocht naar de onbekende gedachtes en mistereuze motivaties van deze uitzonderlijke jongeman.Ankona schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:31:
Misschien is het eens een mooi moment om onze gedachten te laten gaan over wat we van Hamilton als rijder en persoon vinden. Echt iets waar we anders nooit aan toe komen en nu mooi de tijd voor hebben.
Ach, dat kan met 1 woord dus zo boeiend gaat dat ook niet worden.Ankona schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:31:
Legendarisch.Frappuccino schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:54:
[...]
Ach, dat kan met 1 woord dus zo boeiend gaat dat ook niet worden.
Hoppa, klaar, volgende onderwerp, nu iets vinden waar we het nog 2,5 week over kunnen hebben
Gaan rustige weken worden qua nieuws, de teams zullen ook grotendeels rust nemen en er zal denk ik niet zoveel bijzonders naar buiten komen.
toch even checken, met jongeman bedoelen we @Ankona of dhr Hamilton?SinergyX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:53:
[...]
Maar onder het genot van een congnac en pijp bij de open haard in grote suede stoelen en laat ons allen het pad der filosofie bewandelen, de tocht naar de onbekende gedachtes en mistereuze motivaties van deze uitzonderlijke jongeman.
at your service
Ook geen contract onderhandelingen en dergelijke?Homeland schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:59:
[...]
Legendarisch.
Hoppa, klaar, volgende onderwerp, nu iets vinden waar we het nog 2,5 week over kunnen hebben![]()
Gaan rustige weken worden qua nieuws, de teams zullen ook grotendeels rust nemen en er zal denk ik niet zoveel bijzonders naar buiten komen.
Ik denk dat het mee zal vallen, er zijn zoveel stoeltjes nog vrij voor 2022, ik verwacht dat er ineens een enorme stoelendans plaats zal vinden maar denk dat een groot deel van die besprekingen en zeker de aankondigingen toch rondom GP's plaatsvinden.AtlAntA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:02:
[...]
Ook geen contract onderhandelingen en dergelijke?
En het lijkt nog vroeg in het seizoen om dat nu al aan te kondigen/vast te leggen.
Ja er is een encrypted dubbele opstelling van de FIA, maar ook de motor zelf moet natuurlijk weten hoeveel deze verbruikt. Daar is de mercedes eigen sensor voor. Maar je hebt gelijk, mijn verhaal van sjoemelen gaat niet op.RobertMe schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:48:
[...]
Die worden door de FIA geleverd? Vroeger één, die het team te leen kreeg en mee nam naar de fabriek. Nadat Ferrari dat ding een beetje veel had onderzocht zijn er nu dan twee waarbij de nieuwe anders werkt, op donderdag of vrijdag aan het team wordt overhandigd en en zondag weer terug moet geven.
Ja.The_Butler schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:01:
[...]
toch even checken, met jongeman bedoelen we @Ankona of dhr Hamilton?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Nou vinden? Het mag toch bekend zijn na 7x wereldkampioen dat hij de beste rijder is (uiteraard, met de beste wagen momenteel), dit begon al toen hij Alonso als teamgenoot kreeg en in zijn debuutjaar BIJNA(!) wereldkampioen geworden was.Ankona schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:31:
Dat Sir Hamilton gewoon de beste coureur is (wie weet, samen met Max Verstappen) mag duidelijk zijn.
Als persoon, tsja hij moet opletten he met wat hij zegt en doet. Werkt voor 1 van de grootste autofabrikanten ter wereld, heeft de meeste volgers (online) dan welke andere coureur dan ook. Uiteraard is het goed dat hij met zijn grote publiek af en toe ook de politiek tegen probeert te spreken (zoals nu in bijv Hongarije). Het is dan ook Sir Hamilton en niet gewoon ''Hamilton''
Over zijn speeches zal ik het even niet hebben, daar kan ik niet echt positief over zijn haha, maar buiten dat? Ja, geweldige coureur en kerel, die meer geld spendeerd aan goede doelen dan welke andere coureur dan ook.
Dat Mercedes / Sir Hamilton het de RBR heel moeilijk maakt staat volledig buiten wie Sir Hamilton als persoon en rijder is, ik hoop dat jullie dat ook wel snappen?
Ps. ik ben ook een Max fan, daar niet van. Maar bewondering voor wat Sir Hamilton in zijn loopbaan bereikt heeft? Edit: onnodig stukje weggehaald, kwam niet lief uit de bocht.
[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 05-08-2021 00:45 ]
De schade buiten het kostenplafond houden is toch enkel voordelig voor de teams die meer geld hebben dan het plafond toelaat? Een fictief voorbeeld: het plafond ligt op 132 miljoen en team A heeft een totaal budget van 100 miljoen en team B zit op de limiet van 132 miljoen. Beide teams rijden gedurende het seizoen 3 miljoen schade. Team A zal 3 miljoen van het budget in moeten zetten om de schade te herstellen en moet op andere posten, zoals R&D bijvoorbeeld, bezuinigen terwijl team B er 3 miljoen bij krijgt en niets van haar budget hoeft te schrappen.Grrrrrene schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:06:
[...]
Teams kunnen zich verzekeren maar dat is niet gratis. Wederom zijn de rijkere teams in het voordeel want die kunnen het risico prima dragen om zich niet te verzekeren. Ze hebben meer geld dan ze uit mogen geven en kunnen het geld spenderen aan R&D i.p.v verzekeringen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jorick op 04-08-2021 19:21 ]
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij hebben de teams gewoon toegang tot de gegevens van de eerste / "oude" sensor. Anders kan AM nu ook niet weten hoeveel benzine ze verbruikt hebben volgens de sensor van de FIA. En uiteraard kon Ferrari anders dat ding ook niet manipuleren. Want als ze geen toegang tot de gegevens hadden wisten ze ook niet of hun truc werkte.iichel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:15:
[...]
Ja er is een encrypted dubbele opstelling van de FIA, maar ook de motor zelf moet natuurlijk weten hoeveel deze verbruikt. Daar is de mercedes eigen sensor voor. Maar je hebt gelijk, mijn verhaal van sjoemelen gaat niet op.
Of de data van de nieuwe, tweede, sensor ook beschikbaar wordt gesteld durf ik echter niet te zeggen. Enige wat ik daarvan weet is dat de meeting op een andere manier verkoop en deze niet in bruikleen bij de teams blijft maar echt op donderdag wordt overhandigd voor in te bouwen en op zondag na de race weer ingeleverd moet worden, zodat de teams dus ook niet op de fabriek kunnen achterhalen hoe de sensor werkt.
Niet grotendeels. De teams moeten gewoon de deuren sluiten. Designafdeling en fabricage moet gewoon helemaal stil liggen 3 van de 4 weken. Dus in principe blijft het dan evt. bij wat administratief of marketing gebeuren wat ze kunnen doen.Homeland schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:59:
U bent een Vrijmetselaar?SinergyX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:53:
[...]
Maar onder het genot van een congnac en pijp bij de open haard in grote suede stoelen en laat ons allen het pad der filosofie bewandelen, de tocht naar de onbekende gedachtes en mistereuze motivaties van deze uitzonderlijke jongeman.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Nah, als AM dit zegt en eventueel RBR en enig ander team behalve Ferrari en MER. Dan geloof ik dat blindThiJor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
Hoe weet je zeker dat die missende 0,7 liter nog in die tank zit? Vertrouw je het F1 team op hun woord dat ze er x liter ingedaan hebben voor de race?
Daar hebben ze inmiddels F1 Randzaken voor in het leven geroepen. Hardstikke druk daarAnkona schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:31:
En ik maar denken dat het niveau van ‘Miep op de bank’ hier niet aanwezig zou zijn… maar eh, dank je wel voor deze geweldige conclusie. Je hele betoog valt gelijk in het niet.LopendeVogel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:33:
Ja, je bent dom (of wellicht totaal geen fan van de sport) als je dat niet kan hebben.
Dat zeiden we vorig jaar ook... Totdat Sainz ineens naar Ferrari gingHomeland schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:05:
[...]
Ik denk dat het mee zal vallen, er zijn zoveel stoeltjes nog vrij voor 2022, ik verwacht dat er ineens een enorme stoelendans plaats zal vinden maar denk dat een groot deel van die besprekingen en zeker de aankondigingen toch rondom GP's plaatsvinden.
En het lijkt nog vroeg in het seizoen om dat nu al aan te kondigen/vast te leggen.
Dat topic kende ik nog niet! Ga gelijk kijken: [F1] RandzakenNoahAmber schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:46:
[...]
Daar hebben ze inmiddels F1 Randzaken voor in het leven geroepen. Hardstikke druk daar
Die partijdigheid kan en mag zo'n scrutineer dus niet hebbenNoahAmber schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:44:
[...]
Nah, als AM dit zegt en eventueel RBR en enig ander team behalve Ferrari en MER. Dan geloof ik dat blind
Morgen verwacht ik iets vanuit FIA of vanuit Aston Martin, nav Aston Martin's intentie voor beroep inzake de DSQ van VET.AtlAntA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:18:
Is er dan nu 4 weken stilte rondom F1 of is er nog nieuws te verwachten?
Dan moeten die andere teams maar beter worden, klinkt misschien lullig, maar zo is het wel.RobertMe schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:29:
[...]
Het gaat dan wel over Bottas, maar als die op pole kwalificeert in Spa start hij dus op P6, en onder normale omstandigheden zou die gewoon P3, P4 finishen. Vervangen ze de motor en start die P20 dan zou die met zijn auto en kwaliteiten nog steeds P3, 4, 5 moeten worden. Dat is volgens mij waar op wordt gedoeld. Bottas zou gewoon geen pijn moeten hebben van die extra straffen, want de backmarkers & midfielders moet die zeker op een circuit als Spa zo voorbij komen.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
We kunnen het voor de verandering eens hebben over de inhaalactie van Hamilton op Verstappen op Silverstone, volgens mij is daar nog geen discussie overgeweestAtlAntA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:18:
Is er dan nu 4 weken stilte rondom F1 of is er nog nieuws te verwachten?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Het is Sir Lewis of Sir Lewis HamiltonLopendeVogel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:33:
[...]
Het is dan ook Sir Hamilton en niet gewoon ''Hamilton''
/pedantje
My bad!Jeest schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:45:
[...]
Het is Sir Lewis of Sir Lewis Hamilton
/pedantje
Ik ben dus wel benieuwd of de topsnelheden ook zullen stijgen. De auto heeft aanzienlijk minder vleugel maar dan wel weer ground effect. 400 km/h monza?alesandro_46 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:55:
Uitleg over de gekromde achtervleugel bij de 2022 auto. Wellicht al bekend maar het brengt jullie 6 minuten dichter bij 27 augustus.
[YouTube: Why Formula 1's New CURVED Wing is GENIUS]
Laten ze eerst maar weer eens in de buurt komen van de 360...AtlAntA schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 06:55:
[...]
Ik ben dus wel benieuwd of de topsnelheden ook zullen stijgen. De auto heeft aanzienlijk minder vleugel maar dan wel weer ground effect. 400 km/h monza?
Dat weet je zeker door andere manieren te gaan gebruiken om die brandstof eruit te halen. Als die opvoerpomp inderdaad defect is (kleine moeite om dat even te testen), weet je dat het dus geoorloofd is om bijvoorbeeld op een strategische plek een gat te boren en de brandstof eruit te laten lopen. Ik denk dat AM nog liever dat heeft dan een DSQ voor VET.ThiJor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
Hoe weet je zeker dat die missende 0,7 liter nog in die tank zit? Vertrouw je het F1 team op hun woord dat ze er x liter ingedaan hebben voor de race? Als je 1 liter uit die tank kunt halen na de race, ben je er zeker van en daar bestaat een procedure voor. Die hebben ze gevolgd en er kwam maar 0,3 liter uit. Vandaar de (voorlopige) DSQ.
Dat is de andere manier. Het hele spul is in ieder geval in beslag genomen na de race en AM kan er niet aan manipuleren. Dus zo'n pomp vervangen en opnieuw proberen: prima. Als zij zeker weten dat het erin zit, gebaseerd op sensordata, zal dit wel loslopen.Normaal mag je na de race en voor de scrutineering niets vervangen, toevoegen of wegnemen aan de auto, maar daar zijn uitzonderingen op. Stel je heb in de laatste ronde een hevig gevecht, hebt contact en verliest je voorvleugel. Je rijdt nog over de finishlijn en parkeert je auto in parc fermé na het afkoelrondje. Scrutineering -> auto te licht. Logisch, want je hebt geen voorvleugel meer die x kg weegt. In dat geval mag je toch een nieuwe voorvleugel installeren.
AM wilt zo'n uitzondering gebruiken om die pomp die nu niet werkt te vervangen waardoor ze daarna hopelijk die resterende 0,7 liter wel volgens de procedure uit de tank kunnen halen. Als ze die 0,7 liter inderdaad nog uit die tank kunnen halen zal die DSQ uiteraard teniet gedaan worden en houdt Vettel zijn P2.
Ik snap niet helemaal wat je hier probeert te insinueren: ik zeg toch vrij duidelijk dat het idee nu juist is dat je na de race 1L brandstof over hebt voor een brandstofsample, waarmee gecontroleerd kan worden of je geen illegale toevoegingen hebt gebruikt? Dit soort regels moet je dus ook uitleggen zoals ze bedoeld zijn: het opleveren van 1L brandstof is geen doel op zich, maar een middel om je brandstof te laten controleren. Het maakt me echt geen bal uit voor wie dit geldt: VET, VER, HAM, BOT... Als die brandstof er met een nieuwe pomp wel uit komt, is het toch prima? Dan zat het er dus nog in na de race en voldeed AM aan de regels.Opnieuw, je kan die regel en het idee erachter in vraag stellen op het nut ervan. Ik ben ook niet overtuigd van het nut. Maar je kan niet na de race plots die (zeer duidelijke) regel met bijhorende voorgeschreven bestraffing anders gaan toepassen want och, het is Vettel! Stel dat Max dit aan de hand had? Of Hamilton?
Is Grosjean vorig seizoen ook gediskwalificeerd omdat hij in de vangrail vloog, zijn brandstoftank scheurde en er geen liter brandstof overbleef om aan de FIA te overhandigen?
Het is dus niet geoorloofd om te boren etc.Grrrrrene schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:22:
[...]
Dat weet je zeker door andere manieren te gaan gebruiken om die brandstof eruit te halen. Als die opvoerpomp inderdaad defect is (kleine moeite om dat even te testen), weet je dat het dus geoorloofd is om bijvoorbeeld op een strategische plek een gat te boren en de brandstof eruit te laten lopen. Ik denk dat AM nog liever dat heeft dan een DSQ voor VET.
Atikel 6.6 vd Technische regels stelt:
6.6 Fuel draining and sampling
6.6.1 Competitors must provide a means of removing all fuel from the car.
6.6.2 Competitors must ensure that a 1.0 litre sample of fuel may be taken from the car at any time during the Event.
After a practice session, if a car has not been driven back to the pits under its own power, it will be required to supply the above mentioned sample plus the amount of fuel that would have been consumed to drive back to the pits. The additional amount of fuel will be determined by the FIA.
6.6.3 All cars must be fitted with a –2 'Symetrics' male fitting in order to facilitate fuel sampling. If an electric pump on board the car cannot be used to remove the fuel an externally connected one may be used provided it is evident that a representative fuel sample is being taken. If an external pump is used it must be possible to connect the FIA sampling hose to it and any hose between the car and pump must be -3 in diameter and not exceed 2m in length. Details of the fuel sampling hose may be found in the Appendix to the Technical and Sporting Regulations.
6.6.4 The sampling procedure must not necessitate starting the engine or the removal of bodywork (other than the nosebox assembly and the cover over any refuelling connector).
Dat zijn de regels voor de deelnemersricardo246 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Het is dus niet geoorloofd om te boren etc.
Atikel 6.6 vd Technische regels stelt:
6.6 Fuel draining and sampling
6.6.1 Competitors must provide a means of removing all fuel from the car.
6.6.2 Competitors must ensure that a 1.0 litre sample of fuel may be taken from the car at any time during the Event.
After a practice session, if a car has not been driven back to the pits under its own power, it will be required to supply the above mentioned sample plus the amount of fuel that would have been consumed to drive back to the pits. The additional amount of fuel will be determined by the FIA.
6.6.3 All cars must be fitted with a –2 'Symetrics' male fitting in order to facilitate fuel sampling. If an electric pump on board the car cannot be used to remove the fuel an externally connected one may be used provided it is evident that a representative fuel sample is being taken. If an external pump is used it must be possible to connect the FIA sampling hose to it and any hose between the car and pump must be -3 in diameter and not exceed 2m in length. Details of the fuel sampling hose may be found in the Appendix to the Technical and Sporting Regulations.
6.6.4 The sampling procedure must not necessitate starting the engine or the removal of bodywork (other than the nosebox assembly and the cover over any refuelling connector).
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Sterk punt, maar ik zie de FIA niet boren, zelfs met toestemming.Jasphur schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:07:
[...]
Dat zijn de regels voor de deelnemersStaat niks over dat de FIA niet mag boren
Zoals @ricardo246 aangaf mag dat niet op andere manieren, staat duidelijk in het reglement.Grrrrrene schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:22:
[...]
Dat weet je zeker door andere manieren te gaan gebruiken om die brandstof eruit te halen. Als die opvoerpomp inderdaad defect is (kleine moeite om dat even te testen), weet je dat het dus geoorloofd is om bijvoorbeeld op een strategische plek een gat te boren en de brandstof eruit te laten lopen. Ik denk dat AM nog liever dat heeft dan een DSQ voor VET.
Dit is dus waar die appeal (waarschijnlijk) over zal gaan, tenzij ze nog iets anders vinden.Dat is de andere manier. Het hele spul is in ieder geval in beslag genomen na de race en AM kan er niet aan manipuleren. Dus zo'n pomp vervangen en opnieuw proberen: prima. Als zij zeker weten dat het erin zit, gebaseerd op sensordata, zal dit wel loslopen.
De regel zegt duidelijk je moet op ieder moment van het weekend 1 liter uit de tank kunnen halen en *dit* is de manier om dat te doen. Het heeft dus geen zin om dit na de race opeens anders te willen doen, zoals andere manieren te bedenken om die brandstof eruit te krijgen, of 0,3 liter is al voldoende enzovoort. Dat was wat ik onder andere bedoelde met dat laatste stukje. Ook dat Vettel (nu toch) een gun factor heeft, terwijl dit voor anderen niet zo is. Voor een scrutineer maakt dit niets uit; auto voldoet aan het technisch reglement, of niet. That's it.Ik snap niet helemaal wat je hier probeert te insinueren: ik zeg toch vrij duidelijk dat het idee nu juist is dat je na de race 1L brandstof over hebt voor een brandstofsample, waarmee gecontroleerd kan worden of je geen illegale toevoegingen hebt gebruikt? Dit soort regels moet je dus ook uitleggen zoals ze bedoeld zijn: het opleveren van 1L brandstof is geen doel op zich, maar een middel om je brandstof te laten controleren. Het maakt me echt geen bal uit voor wie dit geldt: VET, VER, HAM, BOT... Als die brandstof er met een nieuwe pomp wel uit komt, is het toch prima? Dan zat het er dus nog in na de race en voldeed AM aan de regels.
Is Grosjean vorig seizoen ook gediskwalificeerd omdat hij in de vangrail vloog, zijn brandstoftank scheurde en er geen liter brandstof overbleef om aan de FIA te overhandigen?
Op dat stuk van het voorval van Grosjean ga ik niet reageren.
[ Voor 3% gewijzigd door ThiJor op 05-08-2021 09:29 ]
Dacht dat de verantwoordelijkheid voor het aanleveren van die liter volledig bij het team zat, onder supervisie van de FIA tijdens de scrutineering. De FIA gaat zelf niets blijvend veranderen aan de auto.ricardo246 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:11:
[...]
Sterk punt, maar ik zie de FIA niet boren, zelfs met toestemming.
Kanaal van Driver61 (Scott Mansell, neefje van, dacht ik) is sowieso erg interessant, net als Chain Bear.alesandro_46 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:55:
Uitleg over de gekromde achtervleugel bij de 2022 auto. Wellicht al bekend maar het brengt jullie 6 minuten dichter bij 27 augustus.
[YouTube: Why Formula 1's New CURVED Wing is GENIUS]
Van wie moeten ze toestemming hebben dan?ricardo246 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:11:
Sterk punt, maar ik zie de FIA niet boren, zelfs met toestemming.
[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2021 09:33 ]
Maar dan nog snap ik niet waarom je er andere coureurs bij gaat halen. Ik haal heel droog zonder een oranje bril aan dat ik vind dat het om de intentie van de regel gaat en, zoals hierboven al gequote wordt, het team de gelegenheid moet krijgen om de defecte opvoerpomp te vervangen/repareren of een externe pomp mag gebruiken om de brandstof eruit te halen. Ik zeg helemaal niet dat, omdat het zo zielig voor Vettel is, die 0,3L voldoende is.ThiJor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:21:
[...]
De regel zegt duidelijk je moet op ieder moment van het weekend 1 liter uit de tank kunnen halen en *dit* is de manier om dat te doen. Het heeft dus geen zin om dit na de race opeens anders te willen doen, zoals andere manieren te bedenken om die brandstof eruit te krijgen, of 0,3 liter is al voldoende enzovoort. Dat was wat ik onder andere bedoelde met dat laatste stukje.
De regels zijn toch heel duidelijk opgesteld met een reden: je mag niet meer brandstof gebruiken door die laatste liter op te gebruiken, want dat zou je een voordeel bieden. Je moet de brandstof op ieder moment kunnen aanbieden, omdat je bijvoorbeeld ook na Q-sessies met je brandstof gemanipuleerd kunt hebben. Maar als er een mechanisch defect is, lijkt het me logisch dat je wat coulance mag verwachten van de FIA om de brandstof er op een andere manier uit te krijgen. Dat het dan niet direct lukt zoals in de regels vermeld staat, is volkomen logisch gezien de defecte pomp. En dat die pomp defect is, lijkt mij vrij eenvoudig vast te stellen.
Dus ja, dan moet je het na de race toch echt "ineens anders doen", dat heeft wel degelijk zin en zo te zien voorzien de regels daar ook gewoon in, met wat kanttekeningen over diameters en lengtes van slangen en specifieke aansluitingen op de pomp.
Ik snap alleen niet heel goed waarom dit zo lang moet duren. Het lijkt me geen rocket science om zo'n tank leeg te zuigen, zeker als er veel meer dan de vereiste liter brandstof in zou zitten.
CH4OS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:30:
[...]
Kanaal van Scott Mansell (neefje van, dacht ik) is sowieso erg interessant, net als Chain Bear.
Bron: Wikipedia: Scott MansellScott Mansell (born 1 October 1985) is a British racing driver and YouTube personality. He is not related to British Formula One champion Nigel Mansell. In June 2015, he started the Driver61 YouTube channel, presenting videos primarily about Formula One and autosport in general.
Nope, geen familie
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
FIA gaat echt niet een gat in je auto boren, want wij zijn FIA, zelfs als AM er om smeekt.CH4OS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:30:
Van wie moeten ze toestemming hebben dan?Het team? Die zal niet meewerken om de tweede plaats te behouden denk je?
De FIA zelf? Als de FIA geen toestemming aan zichzelf geeft, wat moet de FIA er dan als onafhankelijk orgaan die toeziet op het naleven van de regels en uitdelen van de straffen?
Dat is wat ik bedoel.
Ik vraag me wel af hoever ze zouden gaan, de brandstof tank uitbouwen lijkt mij al een stap die de FIA niet zal willen doen (Dit is een gevoel, geen feit).
Wanneer weten we het resultaat?
Ik heb dat van de andere rijders erbij halen wat verduidelijkt in mijn oorspronkelijke post, maar blijkbaar net te laat: Vettel heeft voor ons, toeschouwers, een enorme gun factor. Nu toch, vroeger was dat andersGrrrrrene schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
Maar dan nog snap ik niet waarom je er andere coureurs bij gaat halen. Ik haal heel droog zonder een oranje bril aan dat ik vind dat het om de intentie van de regel gaat en, zoals hierboven al gequote wordt, het team de gelegenheid moet krijgen om de defecte opvoerpomp te vervangen/repareren of een externe pomp mag gebruiken om de brandstof eruit te halen. Ik zeg helemaal niet dat, omdat het zo zielig voor Vettel is, die 0,3L voldoende is.
De regels zijn toch heel duidelijk opgesteld met een reden: je mag niet meer brandstof gebruiken door die laatste liter op te gebruiken, want dat zou je een voordeel bieden. Je moet de brandstof op ieder moment kunnen aanbieden, omdat je bijvoorbeeld ook na Q-sessies met je brandstof gemanipuleerd kunt hebben. Maar als er een mechanisch defect is, lijkt het me logisch dat je wat coulance mag verwachten van de FIA om de brandstof er op een andere manier uit te krijgen. Dat het dan niet direct lukt zoals in de regels vermeld staat, is volkomen logisch gezien de defecte pomp. En dat die pomp defect is, lijkt mij vrij eenvoudig vast te stellen.
Dus ja, dan moet je het na de race toch echt "ineens anders doen", dat heeft wel degelijk zin en zo te zien voorzien de regels daar ook gewoon in, met wat kanttekeningen over diameters en lengtes van slangen en specifieke aansluitingen op de pomp.
Ik snap alleen niet heel goed waarom dit zo lang moet duren. Het lijkt me geen rocket science om zo'n tank leeg te zuigen, zeker als er veel meer dan de vereiste liter brandstof in zou zitten.
Het is blijkbaar niet de hoofdpomp die niet werkt, maar een liftpomp. Wat meer info hier: https://www.racecar-engin...xplained-f1-fuel-systems/ Het is wat verouderd, maar het algemeen idee is er wel nog altijd. Zo'n brandstoftank is niet mooi egaal, maar heeft veel hoekjes en andere onregelmatige vormen. Omdat de hoofdpomp niet in alle hoekjes en spleetjes geraakt, of in het geval er nog maar weinig in de tank is, kan de hoofdpomp niet meer alle brandstof aanzuigen. Die liftpompjes zijn een manier om de brandstof uit die gaatjes tot aan een reservoir centraal in de tank te krijgen, van waaruit de hoofdpomp dan kan pompen.
Nu, voor een niet werkende hoofdpomp is er een alternatief voorzien in het reglement: een externe pomp aansluiten met bepaalde specificaties, maar die gebruikt nog steeds datzelfde centrale reservoir in de tank, die nu dus niet voldoende brandstof bevat.
En de vraag van AM is dus: mogen we die liftpump(s) vervangen zodat we toch nog op de juiste manier de brandstof waarvan we vermoeden/zeker zijn dat die nog in de tank zit op kunnen pompen.
Het leegpompen van zo'n tank is inderdaad geen rocket science, het technisch juridische errond is dat wel. De intention to appeal heeft als gevolg dat AM 96u de tijd kreeg om hun appeal voor te bereiden, en waarschijnlijk ook om overleg te hebben met de FIA over wat er mogelijk is en wat niet.
Maar goed, boren is warmte, met benzine er nog in, lijkt me dat niet per se heel verstandig natuurlijk, maar ik snap het punt, zoals ik eerder ook al aangaf, een gat maken lijkt me de beste oplossing, maar hoe, zal mij om het even zijn. Men kan ook redelijk gemakkelijk bij de tank zelf, dus in de auto zelf hoeft verder niet geboord of geknipt te worden of wat dan ook.ricardo246 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:39:
FIA gaat echt niet een gat in je auto boren, want wij zijn FIA, zelfs als AM er om smeekt.
Dat is wat ik bedoel.
Nou, de auto's zijn best enorm modulair opgebouwd. Om bij de tank te komen in zo'n auto is echt een koud kunstje. Maar ik neem aan dat AM eerst sterk aannemelijk moet maken dat er nog meer dan genoeg brandstof in zit (ze hebben onder andere de flow sensors al mee in elk geval) en ik kan mij niet voorstellen dat de FIA dan niet in de meewerk stand gaat. Maar goed, we gaan het zien.Ik vraag me wel af hoever ze zouden gaan, de brandstof tank uitbouwen lijkt mij al een stap die de FIA niet zal willen doen (Dit is een gevoel, geen feit).
Het team heeft 96 uur gehad, geen idee wanneer dat exact verloopt, maar vandaar komt in elk geval iets, voor wat ik begrepen heb.Wanneer weten we het resultaat?
Mag ook niet. Je mag de auto wel op ongelijke blokken zetten, maar ook daar zijn er limieten.new_guy schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:54:
Zijn auto even op de kop hangen is misschien nog wel een idee.
Heb je hier een bron voor? Ik ben namelijk wel benieuwd en nieuwsgierig hoe de regels hieromtrent zijn.ThiJor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:56:
Mag ook niet. Je mag de auto wel op ongelijke blokken zetten, maar ook daar zijn er limieten.
https://www.motorsport.co...gp-fuel-analysis/6641069/CH4OS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Heb je hier een bron voor? Ik ben namelijk wel benieuwd en nieuwsgierig hoe de regels hieromtrent zijn.
Voor het technisch reglement: https://www.fia.com/regulation/category/110So teams can't take things apart – they can't even remove the engine cover. All they can do is put the car on stands of differing heights and tip it back and forwards in an effort to dislodge some fuel.
Veel plezier daarmee
Naar de algemene pagina linken over de regels kan iedereen natuurlijk. Ik was op zoek naar het artikel waar het specifiek over gaat wat men dan mag doen. Maar die weet je dus ook niet (niet dat dat erg is!ThiJor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:08:
Voor het technisch reglement: https://www.fia.com/regulation/category/110
Veel plezier daarmee
[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2021 10:12 ]
Ik ben er zelf naar op zoek in het reglement, maar vind het inderdaad niet zo specifiek terug en vertrouw (voorlopig) op dat Motorsport.com artikel.CH4OS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Naar de algemene pagina linken over de regels kan iedereen natuurlijk. Ik was op zoek naar het artikel waar het specifiek over gaat wat men dan mag doen. Maar die weet je dus ook niet (niet dat dat erg is!)
Het kan één van die grijze zones zijn die AM wil gebruiken in hun appeal. Aan de andere kant, ik denk niet dat je die resterende 1,4 liter eruit gaat krijgen door hem ondersteboven te houden. Ik denk niet dat je het tankdeksel mag verwijderen en dus moet je wel via die pomp werken.
*edit: je mag dat tankdeksel dus niet verwijderen, staat duidelijk vermeld onder
6.6.4
The sampling procedure must not necessitate starting the engine or the removal of bodywork
(other than the nosebox assembly and the cover over any refuelling connector).
[ Voor 15% gewijzigd door ThiJor op 05-08-2021 10:19 ]
100% mee eens hoorThiJor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:52:
[...]
Ik heb dat van de andere rijders erbij halen wat verduidelijkt in mijn oorspronkelijke post, maar blijkbaar net te laat: Vettel heeft voor ons, toeschouwers, een enorme gun factor. Nu toch, vroeger was dat andersVoor een scrutineer is dat totaal irrelevant: de auto voldoet aan de vereisten, of niet. Je kan dus niet zeggen: och het is Vettel, we gaan het door de vingers zien, terwijl anderen wel aan die vereisten gehouden zouden worden.
Gewoon even heel simpel geredeneerd: de tank een keer op z'n kant houden, op de kop, op de andere zijkant, etc, dan zou je toch ook brandstof uit die ver gelegen hoekjes en gaatjes kunnen krijgen? Het klopt inderdaad dat die vanwege de strakke packaging een aardig grillige vorm heeft.Het is blijkbaar niet de hoofdpomp die niet werkt, maar een liftpomp. Wat meer info hier: https://www.racecar-engin...xplained-f1-fuel-systems/ Het is wat verouderd, maar het algemeen idee is er wel nog altijd. Zo'n brandstoftank is niet mooi egaal, maar heeft veel hoekjes en andere onregelmatige vormen. Omdat de hoofdpomp niet in alle hoekjes en spleetjes geraakt, of in het geval er nog maar weinig in de tank is, kan de hoofdpomp niet meer alle brandstof aanzuigen. Die liftpompjes zijn een manier om de brandstof uit die gaatjes tot aan een reservoir centraal in de tank te krijgen, van waaruit de hoofdpomp dan kan pompen.
Dat klinkt als een hiaat in de regelgeving dat gedicht zou moeten worden. Ik kan geen echt logische reden bedenken waarom een normale brandstofpomp kapot mag gaan en een excuus mag zijn dat je er geen 1L uit kan krijgen, maar een opvoerpomp / liftpomp (of hoe we hem ook maar noemen) mag niet kapot gaan. Dat is waarom ik er best vertrouwen in heb dat AM hier in de gelegenheid gesteld wordt om alsnog de brandstof eruit te pompen op een andere manier. Nogmaals: niet met het doel om de regels te omzeilen, maar puur omdat ze er niet zoveel aan kunnen doen dat een mechanisch defect ervoor zorgt dat er brandstof in de tank zit die er niet zo makkelijk uit kan.Nu, voor een niet werkende hoofdpomp is er een alternatief voorzien in het reglement: een externe pomp aansluiten met bepaalde specificaties, maar die gebruikt nog steeds datzelfde centrale reservoir in de tank, die nu dus niet voldoende brandstof bevat.
Ik verwacht dus van wel, maar dat is puur gebaseerd op wat redelijk is.En de vraag van AM is dus: mogen we die liftpump(s) vervangen zodat we toch nog op de juiste manier de brandstof waarvan we vermoeden/zeker zijn dat die nog in de tank zit op kunnen pompen.
We wachten in spanning afHet leegpompen van zo'n tank is inderdaad geen rocket science, het technisch juridische errond is dat wel. De intention to appeal heeft als gevolg dat AM 96u de tijd kreeg om hun appeal voor te bereiden, en waarschijnlijk ook om overleg te hebben met de FIA over wat er mogelijk is en wat niet.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Het maakt dus ook niet uit of je de auto op het circuit laat staan of dat je naar de pits rijd voor de hoeveelheid brandstof? Aangezien je de brandstof voor de rit naar de pits ook extra moet afstaan?ricardo246 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Regels
Nog meer regels
Of geldt dit echt alleen voor FP1 t/m Q3?
Ja, dat verbaasde mij ook. Je hoort nog best vaak "stop the car, stop the car" direct na de finish. Tenzij dat met een ander probleem te maken heeft dat kritisch was en mogelijk tot schade leidt als je ermee verder rijdt, heb ik dat altijd geïnterpreteerd als "we beginnen bijna de laatste liter te verbranden, zet NU de motor uit"...jochie911 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:26:
[...]
Het maakt dus ook niet uit of je de auto op het circuit laat staan of dat je naar de pits rijd voor de hoeveelheid brandstof? Aangezien je de brandstof voor de rit naar de pits ook extra moet afstaan?
Of geldt dit echt alleen voor FP1 t/m Q3?
Maar dat helpt dus niet echt... Misschien dat je met uitrollen met de motor uit nog wat "gratis meters" kunt maken, maar dan ben je wel mega kritisch met je brandstof geweest
Dit topic is gesloten.
![]()
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken